Täyssähköautojen kilpailu on vasta alussa - ei muuta kuin popcorneja ostamaan.
Jep mielenkiintoisia autoja varmasti tulee paljon, sähköauton matka on vasta alussa.
Ja maailman tilanne tulee vaikuttamaan kuluttajien päätöksiin entistä enemmän. Venäjällä autoja ei vientiin ole tehtykään, mutta mitä nämä tapahtumat tulee vaikuttamaan merkkeihin, joilla on vahvat kytkökset 'liittolaisiin' (Kiina, Intia) jää nähtäksi. Itse olen yrittänyt jo useamman vuoden välttää hankinnoissa kaikkea Kiinaan liittyvää, toki mahdotonta se on kokonaan, sillä Kiinan lonkerot on joka paikassa, mutta joka tapauksessa yritän. Joka euro, joka jää länsimaihin tai peräti Suomeen, on 'kotiinpäin'. Veikkaan että en ole mielipiteineni yksin euroopassa tällä hetkellä. Vaikka esim Volvon maineriski ei ole (vielä) sama kuin Nokian renkailla, niin varmasti kiinalaisuus ei ole merkin vahvin valtti jatkossa.
@Quu kirjoitti:
Heti ajoon löytyy yli 100 uutta sähköautoa ensiapuun sähköautokuumeeseen.
No juu, mutta kakkosauton pitäisi olla sopuhintainen. Tuo 250€ liisari oli jo niin sopuisa että nykyinen hyvinkin keskimääräinen 12 vuotta vanha alle 4000€ auto olisi vaihtunut uuteen.
Oliko kyse ihan aidosta leasing-sopimuksesta vai osamaksusta? Itse ymmärrän leasingin niin, että esim 1-36kk maksetaan 250€/kk jonka jälkeen auto annetaan pois.
Juu, ihan oikea ja rehellinen liisari eli pitkäaikaisvuokra. Ei käsirahoja tms. Liisarin kesto 12kk, ja sopparin saa päättää siihen.
Muutama juttu siihen kuitenkin liittyy:
Ensimmäinen vuosi on aito liisari, mutta koska autoon saa hankintatuen, saa autokauppias (johon nyt lasken myös rahoitusyhtiön) 250€/kk eli 3000€ + hankintatuen 2000€.
12kk jälkeen sopimusta saa jatkaa osamaksusopimuksena samalla kk-erällä. Isompi viimeinen erä. Tässä yhteydessä asiakkaalle tietysti siirtyy auton omistamiseen liittyvät riskit, vikoineen ja jäännösarvoineen.
250 euron kuukausihinnalla tuo oli ihan "mainoslahja". Itse sain saman, mutta hieman paremmalla Allure-tasolla kannattamaan hintaan 399 €/kk.
polttoainekulujen säästö sähköön verrattuna 15 000 km vuosiajoilla noin 200 €/kk
uuden auton arvonalenema ekana vuotena noin 15 % eli luokkaa 5000 €
Nettomaksut siis luokkaa 2500 €/vuosi ja auton saa palauttaa ilman lisämaksuja vuoden jälkeen. Laskelma perustuu siihen, että oikeasti muuten myisi oman auton jo vuoden jälkeen, mutta on tuossa laskelmassa "bufferia" vaikka ei ihan noin tekisikään, eikä ole tarvetta edes vertailla muita kuluja kuten hankintatukea (2000 €).
@HybridRules kirjoitti:
Heräteostoksia varmaankin kannattaa välttää varsinkin ensimmäistä sähköautoa hankkiessa.
Kauppakassin eli ns. kakkosauton tapauksessa sekä latausteho että toimintasäde voivat tietysti olla vaatimattomat.
Autossa tulisi minun mielestäni olla vähintään 3x16A eli 11kW sisäinen laturi ja 80kW tai tehokkaampi DC-latauksen vastaanottokyky.
Mitenkähän tuossa Peugeotissa on?
Yleispätevänä ohjeena hyvä. Tässä tapauksessa ei kuitenkaan vaaraa, olen kohtalaisen perehtynyt, leikkinyt sähköautoilijaa plugarilla, ja ennen kaikkea kakkosautolle asetetut vaatimukset ovat selkeitä (=pärjättäisiin vaikka vanhalla Nissan Leafilla. En kuitenkaan halua vanhaa Leafia, mutta e-NV200 oli ihan puolivakavassa harkinnassa).
Pösön sisäinen laturi 11kW, ja vastaanotto 100kW. Meillä auto ladattaisiin pääosin sukosta. Jahka tulee aika ykkösauton vaihtoon niin hommaan kolmivaiherasiaan tökättävän "laturin".
Pösössä on siis ihan ok lataus. Minulla on kotona voimapistorasiasta 3x16A ottava "matkalatauslaite" ja sillä olen pärjännyt ihan hyvin sen, mitä nyt yleensä kotona lataan. Oikeastaan roikan perässä oleva laturi on käytännöllisempikin kuin kiinteästi asennettu, koska autoa ei tarvitse aina saada juuri samaan paikkaan parkkiin ja laturin voi vaihtaa autosta toiseen sen sijaan, että vaihtaisi autojen paikkaa. Voimavirtapistokkeiden kanssa ei ole samaa turvallisuusnäkökulmaa kuin sukorasiaan tökättävässä latauslaitteessa.
En ymmärtänyt viimeistä lausetta. Vai tarkoititko sitä että voimaritarasia on lähtökohtaisesti jees, ja sukoissa voi piillä vaara?
Mulla nykyinen "matkalaturi" roikkuu sähkökaapin sisällä, ja on kiinni keskuksen "sinisissä sukoissa".
Tarkoitin sitä, että voimavirtapistokkeet/pistorasia ovat järeää tekoa ja mitoitettu kestämään 16A tai 32A virtaa 3x400V jännitteellä eikä niiden vetäminen irti jännitteellisenä aiheuta vaarallista kipinöintiä kuten sukorasiassa voi käydä. Pistoke/pistukka-liitos kestää ja lähtökohtaisesti kaapelointikin kestää kuormituksen. Suko- eli kotitalouspistorasiatkin yleisesti ottaen kestävät 1x16A, mutta niiden kaapelointi saattaa mennä rakennuksen seinien eristeissä yms. ja pitkäkestoinen korkea virta lämmittää kaapelia ja liitoksissa saattaa olla löysää. Minulla hybridiä ladatessa kärventyi yhden jatkojohdon pistukka vaikka se roikka oli mitoitettu 16A virralle. Vaurio tuli latauslaitteen pistokkeen/roikan pistukan välille, vaikka en koskaan vetänyt liittimiä irti jännitteellisinä.
Eli tarkoitin, että minun nähdäkseni 3x16A "työmaapistokkeet/pistorasiat" ovat turvallisia käyttää. Ainut turvallisuutta hiukan vähentävä juttu on se, että kaapelin voi vetää irti kesken lataamisen eli jännitteellisenä, kun varsinaisessa latauslaitteessa pistoke on lukittuna niin kauan kuin lataus on menossa. Oikein toimimalla tuota pientäkään turvallisuusheikentymää ei ole.
P.S. Tietysti pitää myös katsoa, mihin liitoskohdat jättää eli ei jatkojohdon/latauslaitteen johdon liitosta vesilätäkköön tms
Kyllä voimavirtapistorasiat ovat turvallisia käyttää, jos ne ovat hyvässä kunnossa. Tarkoittaa, että myös kaikki liitokset ketjussa ennen rasiaa ovat kunnossa. EU-alueelta voi tilata 11 kW matkalatureita noin 300 €.
Miksi sitten kiinteä asema ja vieläpä kiinteällä latausjohdolla olisi turvallisempi? No kun se sähköasentaja on vetänyt kaikki ruuviliitokset "apinanraivolla" tiukkaan, niin siellä liitinresistanssit ja siten myös lämpeneminen on minimaalista. Kytkettäviä rajapintoja on vain se yksi eli kytkentä autoon.
Lämmöntuotto liitoksissa on tunnetusti suoraan verrannollinen liitinresistanssiin ja neliöllisesti verrannollinen virtaan (P = RI^2), joten turvallisuuden maksimoimiseksi kannattaa latausvirtaa pudottaa maksimista. Jos 16 A sijaan lataa 10 ampeerilla, niin tehontuotto liittimillä on alle 40 % täydestä. Vastaava latausteho autoon on 6.9 kW suhteessa maksimiin 11 kW, mikä saattaa yönylilatauksessa riittää silti hyvin.
Jep mielenkiintoisia autoja varmasti tulee paljon, sähköauton matka on vasta alussa.
Ja maailman tilanne tulee vaikuttamaan kuluttajien päätöksiin entistä enemmän. Venäjällä autoja ei vientiin ole tehtykään, mutta mitä nämä tapahtumat tulee vaikuttamaan merkkeihin, joilla on vahvat kytkökset 'liittolaisiin' (Kiina, Intia) jää nähtäksi. Itse olen yrittänyt jo useamman vuoden välttää hankinnoissa kaikkea Kiinaan liittyvää, toki mahdotonta se on kokonaan, sillä Kiinan lonkerot on joka paikassa, mutta joka tapauksessa yritän. Joka euro, joka jää länsimaihin tai peräti Suomeen, on 'kotiinpäin'. Veikkaan että en ole mielipiteineni yksin euroopassa tällä hetkellä. Vaikka esim Volvon maineriski ei ole (vielä) sama kuin Nokian renkailla, niin varmasti kiinalaisuus ei ole merkin vahvin valtti jatkossa.
250 euron kuukausihinnalla tuo oli ihan "mainoslahja". Itse sain saman, mutta hieman paremmalla Allure-tasolla kannattamaan hintaan 399 €/kk.
Nettomaksut siis luokkaa 2500 €/vuosi ja auton saa palauttaa ilman lisämaksuja vuoden jälkeen. Laskelma perustuu siihen, että oikeasti muuten myisi oman auton jo vuoden jälkeen, mutta on tuossa laskelmassa "bufferia" vaikka ei ihan noin tekisikään, eikä ole tarvetta edes vertailla muita kuluja kuten hankintatukea (2000 €).
Että onnittelut vaan 249 €/kk diilin tehneille.
Kyllä voimavirtapistorasiat ovat turvallisia käyttää, jos ne ovat hyvässä kunnossa. Tarkoittaa, että myös kaikki liitokset ketjussa ennen rasiaa ovat kunnossa. EU-alueelta voi tilata 11 kW matkalatureita noin 300 €.
Miksi sitten kiinteä asema ja vieläpä kiinteällä latausjohdolla olisi turvallisempi? No kun se sähköasentaja on vetänyt kaikki ruuviliitokset "apinanraivolla" tiukkaan, niin siellä liitinresistanssit ja siten myös lämpeneminen on minimaalista. Kytkettäviä rajapintoja on vain se yksi eli kytkentä autoon.
Lämmöntuotto liitoksissa on tunnetusti suoraan verrannollinen liitinresistanssiin ja neliöllisesti verrannollinen virtaan (P = RI^2), joten turvallisuuden maksimoimiseksi kannattaa latausvirtaa pudottaa maksimista. Jos 16 A sijaan lataa 10 ampeerilla, niin tehontuotto liittimillä on alle 40 % täydestä. Vastaava latausteho autoon on 6.9 kW suhteessa maksimiin 11 kW, mikä saattaa yönylilatauksessa riittää silti hyvin.