Sähköauton lataus

183 kommenttia
13567
  • muokattu 15.03.2022 13:23

    https://www.is.fi/autot/art-2000008676665.html

    Toimittajat ajoivat 9 000 euron sähköautolla 519 kilometriä Helsingistä Kiuruvedelle – tuskalliseen matkaan kului käsittämättömät 15 tuntia

    2014-vuosimallia oleva sähköauto ei suomalaisittain ole edes vanha keski-ikään peilaten. 9000 euroa autosta sen sijaan on aika kohdillaan käytetyn auton hinnaksi - ja niitä myydään massoittain, siis paljon. Sitten voi tietysti miettiä miksi.

    Jos siihen vaikuttaa talouden taloustilanne, niin ehkä kannattaa odottaa, että nykytekniikalla varustetut sähkärit tulevat saman hintaisiksi, että autolla voi oikeasti myös ajaakin, kuten polttiksella pystyy. Kilsoja niihinkin kertyy, ei niitä pihalle seisomaan hankinta.

    "Eihän uudet sähkikset maksa kuin jotaki 50 donaa, miksei osteta niitä vaikka osamaksulla"- kommentteja taas odotellessa...

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    https://www.is.fi/autot/art-2000008676665.html

    Toimittajat ajoivat 9 000 euron sähköautolla 519 kilometriä Helsingistä Kiuruvedelle – tuskalliseen matkaan kului käsittämättömät 15 tuntia

    2014-vuosimallia oleva sähköauto ei suomalaisittain ole edes vanha keski-ikään peilaten. 9000 euroa autosta sen sijaan on aika kohdillaan käytetyn auton hinnaksi - ja niitä myydään massoittain, siis paljon. Sitten voi tietysti miettiä miksi.

    Jos siihen vaikuttaa talouden taloustilanne, niin ehkä kannattaa odottaa, että nykytekniikalla varustetut sähkärit tulevat saman hintaisiksi, että autolla voi oikeasti myös ajaakin, kuten polttiksella pystyy. Kilsoja niihinkin kertyy, ei niitä pihalle seisomaan hankinta.

    "Eihän uudet sähkikset maksa kuin jotaki 50 donaa, miksei osteta niitä vaikka osamaksulla"- kommentteja taas odotellessa...

    Luin saman artikkelin. Joku olikin kommentoinut osuvasti että ihan yhtä hyödyllinen testi kuin täysperävaunun ajaminen parkkitaloon ja siellä ruutuihin peruutteleminen.

      2
  • Selvä.

      
  • muokattu 15.03.2022 18:33

    Sähköautojen kesken pitää ymmärtää että nopean kehityksen vuoksi vuosimalli 2014 on joko Tesla Model S tai esihistoriallinen, koska kyseisenä vuonna ei valmistettu muita oikeita sähköautoja.

    Suomen autokannan keskiarvoon vertaaminen ei toimi, koska vakiintuneemmassa kehitysvaiheessa olevista polttiksista suuri osa ei ole vieläkään saavuttanut tuon vuoden parhaita polttiksia, mutta suurin osa tämän päivän sähkäreistä on täysin ylivoimaisia vuoden 2014 sähkäriin verrattuna (poislukien ehkä Model S).

    Jos tavoite olisi ajaa mahdollisimman halpaa autoa sähköllä, oma valintani olisi Opel Ampera tai BMW i3. Outlander ei vielä osallistu tässä vuosimallissa, koska akku ei vielä riitä. Tuon aikakauden Leaf on rangeltaan niin pahasti rajoittunut, että maantieajo sillä pitääkin ymmärtää extreme-lajiksi.

      4
  • muokattu 15.03.2022 19:27

    @740 GLE kirjoitti:

    Suomen autokannan keskiarvoon vertaaminen ei toimi

    Mistä keskiarvosta sinä puhut? Minä tarkoitin ainakin vain autokannan keski-ikää ja jostakin lukemaani keskiarvohintaa käytettynä ostettaville autoille. Leaf oli siis 8v "nuori" ja 9000€ on aika lähellä käytettyjen keskihintoja.

    vakiintuneemmassa kehitysvaiheessa olevista polttiksista suuri osa ei ole vieläkään saavuttanut tuon vuoden parhaita polttiksia

    Sinulta tuli taas vähän tuollainen ympäripyöreä toteamus, mutta varmaan tarkennat: mikä tai mitkä autot olivat niitä vuoden 2014 "parhaita autoja" ja mikä oli niiden päästöarvot tämän päivän luvuiksi konvertoituna?

    Sitten voi kukin peilata niitä erilaisiin tämän päivän autoihin "jotka eivät vieläkään ole saavuttaneet sitäkään". Tai sitten oikeasti ovat. Varmaan joku Ferrari on jäljessä.... :wink:

    Mikä on siis se jokin polttiksen mittatikkuarvo päästölle, joka kertoo onko tavoite saavutettu ja kuka sen on määrittänyt? Käviskö muuten Helsingin kaupungin pysäköintialennus vähäpäästöiselle autolle hyväksi vertailuarvoksi?

    mutta suurin osa tämän päivän sähkäreistä on täysin ylivoimaisia vuoden 2014 sähkäriin verrattuna (poislukien ehkä Model S).

    Ei ainakaan päästöissä, heh. Rangessa ja kulutuksessa kylläkin. Ihan vaan erotuksena mitattavista asioista...

      
  • Oli tosiaan omituinen testi. Käytännön kokemusten perusteella akun lataamiskyky on tärkeämpi kuin akun koko. Arkikäytössä täyssähköauton akku jopa vanhalla Leafillä riittää "asiointi- ja työmatkoihin" kuten artikkelissakin todetaan. On tietysti jotain ääripäitä, joille ei riitä, mutta valtaosalle kansaa riittää. Kun silloin tällöin pitää ajaa pitkä siivu, matka sujuu pienemmälläkin akulla, kunhan voi ladata DC-pikalaturilla. Jos auton nimellisrange on luokkaa 250km, niin se on jo käyttökelpoinen pitkällä reissullakin, kunhan saa ladattua sen kuuluisan 20%->80% tehokkaasti.

    Sähköautojen toimintamatkakeskusteluissa painotutaan aina Hangosta Utsjoelle yms. matkoihin, jotka ovat ääritapauksia. Arkiajossa sähköautojen rangessa ei ole mitään ongelmaa. Ei tarvitse ladata joka päivä ellei halua esilämmityksen takia pitää autoa piuhassa. Esilämmitys toimii vaikka auto ei olekaan kytkettynä, mutta parempihan olisi lämmittää ilman, että akun varaus laskee. Itse en kyllä ole pitänyt autoa latauksessa kotona moneen kuukauteen, koska lataan työpaikalla arkisin.

      3
  • muokattu 15.03.2022 20:37

    @HybridRules kirjoitti:

    Arkikäytössä täyssähköauton akku jopa vanhalla Leafillä riittää "asiointi- ja työmatkoihin" kuten artikkelissakin todetaan.

    Se kyllä varmaankin riippuu siitä,mikä on työmatkan pituus vaikkapa ja siihen päälle vielä etäisyys lähimmälle kaupalle. Siitäkin simppelistä asiasta, onko työpaikalla latausmahdollisuus. Ja sitten jääkin Leafillä harrastekuskaussajot tekemättä monilla lapsiperheillä esim.

    Valtaosalle kansaa riittää.

    Mitenköhän se sitten määritellään?

    Kun silloin tällöin pitää ajaa pitkä siivu, matka sujuu pienemmälläkin akulla, kunhan voi ladata DC-pikalaturilla. Jos auton nimellisrange on luokkaa 250km, niin se on jo käyttökelpoinen pitkällä reissullakin, kunhan saa ladattua sen kuuluisan 20%->80% tehokkaasti.

    No miksei tämä toteutunut tuossa testissä?

    Sähköautojen toimintamatkakeskusteluissa painotutaan aina Hangosta Utsjoelle yms. matkoihin, jotka ovat ääritapauksia. Arkiajossa sähköautojen rangessa ei ole mitään ongelmaa.

    Minä en pääsisi Leafillä mökillä perille tuon testin perusteella yhtäsoittoa vaikka kuinka täyteen lataisi lähtiessä. Mitä ihmeen "ääritapausta" siinä olisi?

    Ei tarvitse ladata joka päivä ellei halua esilämmityksen takia pitää autoa piuhassa. Esilämmitys toimii vaikka auto ei olekaan kytkettynä, mutta parempihan olisi lämmittää ilman, että akun varaus laskee.

    Myös 2014 Leafin kanssa?

    Itse en kyllä ole pitänyt autoa latauksessa kotona moneen kuukauteen, koska lataan työpaikalla arkisin

    Niinpä. Se ei ole valtaosalle kansaa mahdollista.

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @HybridRules kirjoitti:

    Arkikäytössä täyssähköauton akku jopa vanhalla Leafillä riittää "asiointi- ja työmatkoihin" kuten artikkelissakin todetaan.

    Se kyllä varmaankin riippuu siitä,mikä on työmatkan pituus vaikkapa ja siihen päälle vielä etäisyys lähimmälle kaupalle. Siitäkin simppelistä asiasta, onko työpaikalla latausmahdollisuus. Ja sitten jääkin Leafillä harrastekuskaussajot tekemättä monilla lapsiperheillä esim.

    Valtaosalle kansaa riittää.

    Mitenköhän se sitten määritellään?

    Kun silloin tällöin pitää ajaa pitkä siivu, matka sujuu pienemmälläkin akulla, kunhan voi ladata DC-pikalaturilla. Jos auton nimellisrange on luokkaa 250km, niin se on jo käyttökelpoinen pitkällä reissullakin, kunhan saa ladattua sen kuuluisan 20%->80% tehokkaasti.

    No miksei tämä toteutunut tuossa testissä?

    Sähköautojen toimintamatkakeskusteluissa painotutaan aina Hangosta Utsjoelle yms. matkoihin, jotka ovat ääritapauksia. Arkiajossa sähköautojen rangessa ei ole mitään ongelmaa.

    Minä en pääsisi Leafillä mökillä perille tuon testin perusteella yhtäsoittoa vaikka kuinka täyteen lataisi lähtiessä. Mitä ihmeen "ääritapausta" siinä olisi?

    Ei tarvitse ladata joka päivä ellei halua esilämmityksen takia pitää autoa piuhassa. Esilämmitys toimii vaikka auto ei olekaan kytkettynä, mutta parempihan olisi lämmittää ilman, että akun varaus laskee.

    Myös 2014 Leafin kanssa?

    Itse en kyllä ole pitänyt autoa latauksessa kotona moneen kuukauteen, koska lataan työpaikalla arkisin

    Niinpä. Se ei ole valtaosalle kansaa mahdollista.

    Enhän minä kirjoittanut, että Leafin toimintasäde tai latausnopeus oli riittävä. Tuosta artikkelista vain johtui mieleen, että sähköauton kertalatauksen toimintamatkan ei tarvitse yleisellä tasolla olla missään huippulukemissa, koska ihmisten arkiajot eivät yleensä ole kovin pitkiä per päivä.

    Sinun tietenkin kannattaa valita sellainen sähköauto, jolla pääset kertalatauksella mökille. Vaikka onhan joillakin niin pitkä mökkimatka, ettei 700km rangekaan riitä. Hassua on juuri se, että aina vedetään esiin, mihin range ei riitä ja ne esimerkit ovat yleensä sellaisia, että harva niitä matkoja ajaa ICE-autollakaan ilman välipysähdyksiä.

    Jos pitää taukoa vaikka 250km välein, niin ei tarvitse varsinaisesti odottaa akun lataantumista, jos pystyy satuttamaan taukonsa pikalaturille. Ja se onnistuu koko ajan paremmin ja paremmin.

    Artikkelin Leaf sopii edelleen perheen kauppakassiksi, mutta ei sitten sinulle mökkimatka-autoksi. Ei siinä sen kummempaa ole. Auto pitää valita käyttötarpeen mukaan, kuten täällä on monesti todettu. Ostat sähkärin, jossa on isompi akku ja pikalataus, niin kyllä se siitä.

    Auton latausnopeus on tärkeämpi ominaisuus kuin akun koko, koska pienelläkään akulla sähköauto ei ole erityisen hidas matkapeli, jos akku lataantuu 20-30minuutissa 80%varaukseen.

    Minun kännykkäsovelluksen tilasto näyttää tällä hetkellä viimeisen 30 päivän ajalta superchargerlatauksen olleen 17% kaikista latauksista ja se tarkoittaa lähes kaikkia pitkiä matkoja. Kilometrit vierähti juuri yli 60k auton mittarissa. Kesäkuun lopussa tulee 24kk täyteen sähköautoilua. Vaikka kilometrejä on kertynyt melko paljon, niin approx 80% latauksista olen tehnyt muualla kuin pitkää vetoa ajaessa. Tietysti lähdöt pitkälle matkalle sisältyvät tuohon 80% lukuun.

      1
  • muokattu 15.03.2022 21:45

    @HybridRules kirjoitti:

    Enhän minä kirjoittanut, että Leafin toimintasäde tai latausnopeus oli riittävä.

    Sitä siinä testattiin kuitenkin, joten ihmettelitkö turhaan sitä mitä ihmettelitkään?

    Tuosta artikkelista vain johtui mieleen, että sähköauton kertalatauksen toimintamatkan ei tarvitse yleisellä tasolla olla missään huippulukemissa, koska ihmisten arkiajot eivät yleensä ole kovin pitkiä per päivä.

    No sitähän me emme tiedä, etkä sinäkään. Tässä oli kyse kuitenkin niin yksinkertaisesta testistä, että lähdetään vaikka kuvitteelliselle loma- tai mökkimatkalle käytetyllä autolla. Mikä tahansa samanikäinen polttis ja jopa se mainittu mopo suoriutuisi nopeammin ja ilman ähkyjä. Miksi se ei sinusta olis relevanttia kokeilua, jos mietitään minkä hintaisia ja ikäisiä autoja Suomessa paljon ostetaan.

    Sinun tietenkin kannattaa valita sellainen sähköauto, jolla pääset kertalatauksella mökille.

    Ja Leafin omistajan pitäisi ostaa polttis, eli taloudessa olisi kaksi autoa. Tosi ekologista ja taloudellista?
    Ei Leafista ole ainoaksi autoksi monellekaan taajaman ulkopuolella asuvalle esim. Se tarkoittaa oikeasti sitä, että ostajakokelaat rajoittuvat kyllä suppeammaksi jos sähköautolla pitää ajaa.

    Jos pitää taukoa vaikka 250km välein, niin ei tarvitse varsinaisesti odottaa akun lataantumista, jos pystyy satuttamaan taukonsa pikalaturille. Ja se onnistuu koko ajan paremmin ja paremmin.

    Leafilläkin? Miksi ei toteutunut testissä?

    Artikkelin Leaf sopii edelleen perheen kauppakassiksi, mutta ei sitten sinulle mökkimatka-autoksi. Ei siinä sen kummempaa ole.

    Unohdetaan se mökkimatka-ajelu. Että kaksi autoa pitäisi talouksissa olla, jos asut vaikka etäämmällä töistä ja siellä päässä ei ole latausmahdollisuutta? Mikä ei ole ollenkaan harvinaista. Eikä aina ole kesäkelitkään, joka pidentää marginaalisti rangea.

    Auto pitää valita käyttötarpeen mukaan, kuten täällä on monesti todettu. Ostat sähkärin, jossa on isompi akku ja pikalataus, niin kyllä se siitä.

    Ei se siitä, jos budjetti on esimerkkiauton 9000€. Hintaluokka on jostakin syystä hyvin "suosittu" hinta käytettyä autoa ostaessa, tonninparin tarkkuudella. Sitä testissä monella tapaa tuli myös demonstroitua. Yrittäisit nyt edes pitää sitä viitekehyksenä tässä, eikä omaa napaasi/lompakkoasi. Onko mahdollista?

    Niinpä väitän, että varsin harva talous tulee tarpeen määrityksen jälkeen päätymään leafeihin ja ostavat sen tilalle polttiksen. Ehkä he miettivät sitten uudestaan, kun tämän päivän sähkis tulee saman hintaiseksi.

    Auton latausnopeus on tärkeämpi ominaisuus kuin akun koko, koska pienelläkään akulla sähköauto ei ole erityisen hidas matkapeli, jos akku lataantuu 20-30minuutissa 80%varaukseen.

    Ei tuosta Leafista saanut kyllä sitä kuvaa. Ja sen takia testin tapainen käytetty Leaf tulee jäämään autoa oikeasti tarvitsevalle kauppaan.

    Minun kännykkäsovelluksen tilasto näyttää tällä hetkellä viimeisen 30 päivän ajalta superchargerlatauksen olleen 17% kaikista latauksista ja se tarkoittaa....

    ....että ajat vähintään 5-6 kertaa kalliimmalla uudella autolla, johon sen 9000 autoon sijoittava usein miettii, että "toisilla sitä rahaa tuntuu riittävän, ei edes osamaksulla...."

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @HybridRules kirjoitti:

    Enhän minä kirjoittanut, että Leafin toimintasäde tai latausnopeus oli riittävä.

    Sitä siinä testattiin kuitenkin, joten ihmettelitkö turhaan sitä mitä ihmettelitkään?

    Tuosta artikkelista vain johtui mieleen, että sähköauton kertalatauksen toimintamatkan ei tarvitse yleisellä tasolla olla missään huippulukemissa, koska ihmisten arkiajot eivät yleensä ole kovin pitkiä per päivä.

    No sitähän me emme tiedä, etkä sinäkään. Tässä oli kyse kuitenkin niin yksinkertaisesta testistä, että lähdetään vaikka kuvitteelliselle loma- tai mökkimatkalle käytetyllä autolla. Mikä tahansa samanikäinen polttis ja jopa se mainittu mopo suoriutuisi nopeammin ja ilman ähkyjä. Miksi se ei sinusta olis relevanttia kokeilua, jos mietitään minkä hintaisia ja ikäisiä autoja Suomessa paljon ostetaan.

    Sinun tietenkin kannattaa valita sellainen sähköauto, jolla pääset kertalatauksella mökille.

    Ja Leafin omistajan pitäisi ostaa polttis, eli taloudessa olisi kaksi autoa. Tosi ekologista ja taloudellista?
    Ei Leafista ole ainoaksi autoksi monellekaan taajaman ulkopuolella asuvalle esim. Se tarkoittaa oikeasti sitä, että ostajakokelaat rajoittuvat kyllä suppeammaksi jos sähköautolla pitää ajaa.

    Jos pitää taukoa vaikka 250km välein, niin ei tarvitse varsinaisesti odottaa akun lataantumista, jos pystyy satuttamaan taukonsa pikalaturille. Ja se onnistuu koko ajan paremmin ja paremmin.

    Leafilläkin? Miksi ei toteutunut testissä?

    Artikkelin Leaf sopii edelleen perheen kauppakassiksi, mutta ei sitten sinulle mökkimatka-autoksi. Ei siinä sen kummempaa ole.

    Niin, että kaksi autoa pitäisi talouksissa olla?

    Auto pitää valita käyttötarpeen mukaan, kuten täällä on monesti todettu. Ostat sähkärin, jossa on isompi akku ja pikalataus, niin kyllä se siitä.

    Ei se siitä, jos budjetti on esimerkkiauton 9000€, mikä on jostakin syystä hyvin "suosittu" hinta käytettyä autoa ostaessa. Sitä testissä monella tapaa tuli myös demonstroitua.

    Niinpä väitän, että varsin harva talous tulee tarpeen määrityksen jälkeen päätymään leafeihin ja ostavat sen tilalle polttiksen. Ehkä he miettivät sitten uudestaan, kun tämän päivän sähkis tulee saman hintaiseksi.

    Auton latausnopeus on tärkeämpi ominaisuus kuin akun koko, koska pienelläkään akulla sähköauto ei ole erityisen hidas matkapeli, jos akku lataantuu 20-30minuutissa 80%varaukseen.


    Ei tuosta Leafista saanut kyllä sitä kuvaa. Ja sen takia testin tapainen käytetty Leaf tulee jäämään autoa oikeasti tarvitsevalle kauppaan.

    Minun kännykkäsovelluksen tilasto näyttää tällä hetkellä viimeisen 30 päivän ajalta superchargerlatauksen olleen 17% kaikista latauksista ja se tarkoittaa....

    ....että ajat vähintään 5-6 kertaa kalliimmalla uudella autolla, johon sen 9000 autoon sijoittava usein miettii, että "toisilla sitä rahaa tuntuu riittävän, ei edes osamaksulla...."

    Jos turhaudut siitä, että 9000 euroa maksava Leaf ei sovellu sinun käyttöösi, niin eihän sille mitään voi. Edes itkupotkuraivari ei tuota Leafiä muuksi muuta. Mutta kyllä sille varmaan sopivia käyttäjiä löytyy. Tuo (oliko se Moottori-lehden?) testi vain on typerä.

    Osaatko analysoida, mikä sinua tässä asiassa pännii?

      2
  • @Kumppani kirjoitti:
    @HybridRules kirjoitti:

    Enhän minä kirjoittanut, että Leafin toimintasäde tai latausnopeus oli riittävä.

    Sitä siinä testattiin kuitenkin, joten ihmettelitkö turhaan sitä mitä ihmettelitkään?

    Tuosta artikkelista vain johtui mieleen, että sähköauton kertalatauksen toimintamatkan ei tarvitse yleisellä tasolla olla missään huippulukemissa, koska ihmisten arkiajot eivät yleensä ole kovin pitkiä per päivä.

    No sitähän me emme tiedä, etkä sinäkään. Tässä oli kyse kuitenkin niin yksinkertaisesta testistä, että lähdetään vaikka kuvitteelliselle loma- tai mökkimatkalle käytetyllä autolla. Mikä tahansa samanikäinen polttis ja jopa se mainittu mopo suoriutuisi nopeammin ja ilman ähkyjä. Miksi se ei sinusta olis relevanttia kokeilua, jos mietitään minkä hintaisia ja ikäisiä autoja Suomessa paljon ostetaan.

    Sinun tietenkin kannattaa valita sellainen sähköauto, jolla pääset kertalatauksella mökille.

    Ja Leafin omistajan pitäisi ostaa polttis, eli taloudessa olisi kaksi autoa. Tosi ekologista ja taloudellista?
    Ei Leafista ole ainoaksi autoksi monellekaan taajaman ulkopuolella asuvalle esim. Se tarkoittaa oikeasti sitä, että ostajakokelaat rajoittuvat kyllä suppeammaksi jos sähköautolla pitää ajaa.

    Jos pitää taukoa vaikka 250km välein, niin ei tarvitse varsinaisesti odottaa akun lataantumista, jos pystyy satuttamaan taukonsa pikalaturille. Ja se onnistuu koko ajan paremmin ja paremmin.

    Leafilläkin? Miksi ei toteutunut testissä?

    Artikkelin Leaf sopii edelleen perheen kauppakassiksi, mutta ei sitten sinulle mökkimatka-autoksi. Ei siinä sen kummempaa ole.

    Unohdetaan se mökkimatka-ajelu. Että kaksi autoa pitäisi talouksissa olla, jos asut vaikka etäämmällä töistä ja siellä päässä ei ole latausmahdollisuutta? Mikä ei ole ollenkaan harvinaista. Eikä aina ole kesäkelitkään, joka pidentää marginaalisti rangea.

    Auto pitää valita käyttötarpeen mukaan, kuten täällä on monesti todettu. Ostat sähkärin, jossa on isompi akku ja pikalataus, niin kyllä se siitä.

    Ei se siitä, jos budjetti on esimerkkiauton 9000€. Hintaluokka on jostakin syystä hyvin "suosittu" hinta käytettyä autoa ostaessa, tonninparin tarkkuudella. Sitä testissä monella tapaa tuli myös demonstroitua. Yrittäisit nyt edes pitää sitä viitekehyksenä tässä, eikä omaa napaasi/lompakkoasi. Onko mahdollista?

    Niinpä väitän, että varsin harva talous tulee tarpeen määrityksen jälkeen päätymään leafeihin ja ostavat sen tilalle polttiksen. Ehkä he miettivät sitten uudestaan, kun tämän päivän sähkis tulee saman hintaiseksi.

    Auton latausnopeus on tärkeämpi ominaisuus kuin akun koko, koska pienelläkään akulla sähköauto ei ole erityisen hidas matkapeli, jos akku lataantuu 20-30minuutissa 80%varaukseen.


    Ei tuosta Leafista saanut kyllä sitä kuvaa. Ja sen takia testin tapainen käytetty Leaf tulee jäämään autoa oikeasti tarvitsevalle kauppaan.

    Minun kännykkäsovelluksen tilasto näyttää tällä hetkellä viimeisen 30 päivän ajalta superchargerlatauksen olleen 17% kaikista latauksista ja se tarkoittaa....

    ....että ajat vähintään 5-6 kertaa kalliimmalla uudella autolla, johon sen 9000 autoon sijoittava usein miettii, että "toisilla sitä rahaa tuntuu riittävän, ei edes osamaksulla...."

    Ei se kahden auton ajatus Leaf toisena aivan järjetön ole. Muistaakseni Suomalaisista 56 % ei edes aja pidempiä matkoja, joten pärjää yhdelläkin autolla, mutta jos satunnaisesti tarvitsee pidempiin matkoihin toisen niin 2000 ekun polttis seisonnasta liikkeelle tai vuokraa auton.
    Eihän 9000 euron leafin kulut kuukaudessa ole kuin n. 200 euroa =170 euroa rahoitukseen + 30 euroa kuukaudessa sähköön. Kahdellasadalla eurolla ei saa kuin 90 litraa bensaa kuukaudessa eli vajaat kaksi tankillista.

      1
  • muokattu 16.03.2022 09:06

    @HybridRules kirjoitti:

    Jos turhaudut siitä, että 9000 euroa maksava Leaf ei sovellu sinun käyttöösi, niin eihän sille mitään voi.

    Sovellu minulle?

    Kerrot itse täällä ns. yleisesti sähköautoista - tosin tämän päivän versioista, ei 2014 - mutta et tunnista muiden kirjoituksista samaa yleistasolla kirjoittelua.

    En ole miettimässä siis testi-Leafia itselleni sähköautoksi, vaan kirjoittamassa siitä, miten reaalimaailmassa useat päätyvät ostamaan auton hintaan 9000€ koska se on heille käytännössä paras vaihtoehto. Sitä ei sinunlaisesi hyvin toimeentuleva näköjään tajua. Koska "pelastat maailmaa", niin et ymmärrä, miksei leafit kelpaa. Testi osoittaa sen varsin hyvin.

    Eikä pitäisi olla vaikea hahmottaa, ettei edes suurin osa suomalaisista asu omakotitaloissa, tai käy töissä toimistoissa, joissa lyhyen rangen autoa pitäisi latailla alvariinsa. Ja vaikka kävisi toimistossa töissä, niin oman duunipaikan talli on esimerkki siitä, että latauspaikkoja ei ole.

    Mutta kyllä sille varmaan sopivia käyttäjiä löytyy.

    Varmaan löytyy. Mutta ei sellaista omistajaa, joka tarvitsee suht. edullisen auton, jolla pääsee ajamaan ilman, että miettii pääseekö perille kun sähkö loppuu akuista, koska ei pysty latamaan autoa kuten sinä. Sähköä ei tuoda kanistereissa autoon, kuten polttoainetta, jos nyt sattuis kesken sekin loppumaan.

    Tuo (oliko se Moottori-lehden?) testi vain on typerä.

    Minusta se oli OK. Varsin konkreettinen esimerkki siitä, että käytetty vanhempi sähköauto ei ole monellekaan ratkaisu autontarpeeseen.

    Osaatko analysoida, mikä sinua tässä asiassa pännii?

    Tuossahan sitä tuli. Mutta tietynlainen hyvätuloisen puusilmäisyys, jos kahteen sanaan pitäisi tiivistää.

      
  • muokattu 16.03.2022 08:33

    @Topi27 kirjoitti:

    Ei se kahden auton ajatus Leaf toisena aivan järjetön ole.

    En ole kirjoittanut "järjettömyyksistä", vaan siitä, miten eri taloudet voivat autonhankintansa suhteuttaa tuloihinsa ja asumistilanteeseensa.

    Muistaakseni suomalaisista 56 % ei edes aja pidempiä matkoja

    ....kaupungeissa asuvista. Varmaan tuolla tavalla voisi pitää paikkansa.

    joten pärjää yhdelläkin autolla, mutta jos satunnaisesti tarvitsee pidempiin matkoihin toisen niin 2000€ polttis seisonnasta liikkeelle tai vuokraa auton

    Pärjää mahdollisesti, jos on mahdollisuus ladata autoaan. Voisiko olla vaikka sama "56%" jolla lataus ei onnistu (kerrostalopihat, kadunvarsipysäköijät jne).

    Kahden auton hankinta ja tilantarve - mietitääs..... Joo, kyllä se vuokraus on ratkaisu oikeasti tilapäiseen auton tarpeeseen, jos töihin pääsee julkisilla kohtuuajassa, tai vaikka itse liikkumalla. Eikä ole muuta roudattavaa taloudessa, kuten lapsia harrastuksiin tms. Ruoankin voi tilata kotiin toimituksella.

    Eihän 9000 euron leafin kulut kuukaudessa ole kuin n. 200 euroa =170 euroa rahoitukseen + 30 euroa kuukaudessa sähköön. Kahdellasadalla eurolla ei saa kuin 90 litraa bensaa kuukaudessa eli vajaat kaksi tankillista

    Kaksi tankillista, jopa 1 riittää sille "vähän ajavalle kauppakassi"-tyypille, vai tuliko jostakin tarve ajaa enemmänkin yhtäkkiä sille 56 prosentillesi?

    Rahoitusesimerkkisi olisi neljän vuoden korottomalla lainalla ja vakuutukset unohtaen. Mutta totta, sellainen ostaa joka katsoo hankinnan ns. järkeväksi em. näkökohdat eli reunaehdot huomioiden. Ihan varmasti sellainen ostajakin löytyy.

      
  • @Topi27 kirjoitti:
    Ei se kahden auton ajatus Leaf toisena aivan järjetön ole.

    Juuri tätä tarkoitin arvioidessani Leafia yli 500 km talvisella maantiematkalla. Jos ajaa tuollaisia reissuja, Leaf on huono valinta ainoaksi autoksi. Useimmat näyttävät tämän ymmärtävån ilman testejäkin.

      1
  • @Kumppani kirjoitti:
    Ihan varmasti sellainen ostajakin löytyy.

    Ne piirtää kellä on liitua ja get over it.

      1
  • @740 GLE kirjoitti:

    Ne piirtää kellä on liitua ja get over it

    Mikä tuossa oli pointti.... Et tainnut edes lukea sitä, mihin kommentoit.

      
  • Leaffin soveltuvuudesta.

    Työmatkat:

    • Suomalaisten keskimääräinen työmatka on 14 km.
    • "Työmatkoihin käytetty aika venyy pääkaupunkiseudulla sekä Uudellamaalla selkeästi pidemmäksi kuin muualla maassa. Uudellamaalla yhteen suuntaan kuljettu työmatka kestää keskimäärin 30 minuuttia, kun koko maassa työmatkan kesto on keskimäärin 23 minuuttia."
    • "10–19 minuutin työmatkoja tekee Suomessa ja Euroopassa 29 prosenttia, 20–29 minuutin 19 prosenttia ja 30–59 minuutin matkoja 26 prosenttia työllisistä."
    • "Lyhimpiä, alle 10 minuutin työmatkoja on meillä (16 %) suhteellisesti hieman enemmän kuin Euroopassa (14 %). Vastaavasti suomalaisista harvempi (5 %) asuu yli tunnin matkan päässä työpaikastaan, kun Euroopassa vastaavia työmatkoja tekevien osuus työllisistä on 8 prosenttia."

    => Työmatkat ovat tyypillisesti hyvin lyhyitä ja yli tunnin työmatkoja tekee vain 5% kansasta.

    Mökkimatkat:

    • "Keskimääräinen matka kodin ja kesämökin välillä oli 92 kilometriä ja mediaani oli 39 kilometriä. Näin ollen puolet mökkimatkoista oli korkeintaan 39 kilometriä. Uudellamaalla asuvien mökinomistajien mökkimatkan mediaani oli 131 kilometriä ja keskiarvo 167 kilometriä."
    • "Muualla kuin Uudellamaalla asuvien mökkimatkan mediaani oli 26 kilometriä ja keskiarvo 64 kilometriä."

    => Mökkimatkat ovat tyypillisesti varsin lyhyitä.

    Johtopäätökset:

    Keskimääräiselle suomalaiselle tuollainen pikkuakkuinenkin patteriauto näyttäisi sopivan ihan hyvin, ainakin työ- ja mökkimatkojen puolesta. Selvää on, että monella matkat ovat selvästi pidempiä, mutta he kuuluvat pieneen vähemmistöön.

    Lähteet:

    https://www.ymparisto.fi/fi-FI/Kartat_ja_tilastot/Ympariston_tilan_indikaattorit/Yhdyskuntarakenne/Tyomatkan_keskipituus_kasvanut_14_kilome(28635)

    https://www.stat.fi/til/tyti/2019/17/tyti_2019_17_2020-08-31_tie_001_fi.html

    https://www.stat.fi/til/rakke/2019/rakke_2019_2020-05-27_kat_001_fi.html


    Tuosta Moottori-lehden testistä onkin jo kirjoitettu suht kattavasti, mutta vielä omat kommentit. Tuollainen 24 kWh akkuinen, yksivaiheisella AC-laturilla ja Chademo-pikalatauksella varustettu kiesi on aikalailla huonoin mahdollinen kombinaatio pitkän matkan tekoon. Pelkästään sittemmin standardiksi vakiintuneen CCS-pikalatauksen tuominen parantaisi kyvykkyyttä selvästi. Noita Chademoja on selvästi vähemmän ja uusia tehdään todella todella vähän suhteessa CCS-verkon laajentumisnopeuteen.

      1
  • @Ruuhkamies kirjoitti Leaffin soveltuvuudesta.

    --> Työmatkat ovat tyypillisesti hyvin lyhyitä ja yli tunnin työmatkoja tekee vain 5% kansasta.
    --> Mökkimatkat ovat tyypillisesti varsin lyhyitä.
    Johtopäätökset:
    Keskimääräiselle suomalaiselle tuollainen pikkuakkuinenkin patteriauto näyttäisi sopivan ihan hyvin, ainakin työ- ja mökkimatkojen puolesta. Selvää on, että monella matkat ovat selvästi pidempiä, mutta he kuuluvat pieneen vähemmistöön.

    Kiitos Ruuhkamies, arvostan vastauksen eteen nähtyä vaivaa ja päätelmiäsi on hyvä puntaroida.

    Vielä kun olisi jotakin statistiikkaa siitä, ketkä parkkeeraavat kerrostalopihoille, tai kadunvarsille. Tai voivat ladata työpaikallaan, on se missä vaan. Lataustökkelin löytyminen on kuitenkin ratkaisevassa osassa leafeja harkitseville, voisi kuvitella.

    Tarkistin Nettiautosta tämän päivän tilanteen vm. max 2014 sähköautotarjonnasta: 33 autoa, joista 11 oli alle 20k€, edullisin 12k€:n VW UP! Sitten pompattiin suoraan "alkaen 34k€" -sarjaan.

    Sähkäreitä max. 16k€:n hintaan ja minkä tahansa ikäisiä (2008-2019) löytyi n. 20 kpl. Tarjonta on kovin pientä edullisempaa autoa hakevalle, on se sitten "kakkoskauppakassiauto" tai ainoaksi hankittava.

    Tuollainen 24 kWh akkuinen, yksivaiheisella AC-laturilla ja Chademo-pikalatauksella varustettu kiesi on aikalailla huonoin mahdollinen kombinaatio pitkän matkan tekoon. Pelkästään sittemmin standardiksi vakiintuneen CCS-pikalatauksen tuominen parantaisi kyvykkyyttä selvästi. Noita Chademoja on selvästi vähemmän ja uusia tehdään todella todella vähän suhteessa CCS-verkon laajentumisnopeuteen.

    Siitä sitä sitten juuri ajokortin saaneelle 18v-teinille ensiautoa koulu- ja harrastusmatkakulkimeksi ja viikonlopun kortteliralleja varten. Ehtiikö koulupäivän ja subi- tai mäkkäriaterian aikana saada montakin kilometriä lisää ajomatkaa - jos pihalla on siis sopiva latausmahdollisuus?

    Liidunhaltijavanhemmat ostavat tietysti eri pelit...

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    Kiitos Ruuhkamies, arvostan vastauksen eteen nähtyä vaivaa ja päätelmiäsi on hyvä puntaroida.

    Eipä kestä!

    Vielä kun olisi jotakin statistiikkaa siitä, ketkä parkkeeraavat kerrostalopihoille, tai kadunvarsille. Tai voivat ladata työpaikallaan, on se missä vaan. Lataustökkelin löytyminen on kuitenkin ratkaisevassa osassa leafeja harkitseville, voisi kuvitella.

    Uh, menee jo hankalaksi. Kun pelkkä suko-pistokekin saattaa jo riittää, niin tuollaisen statistiikan teko voi olla hankala tehtävä.

    Tarkistin Nettiautosta tämän päivän tilanteen vm. max 2014 sähköautotarjonnasta: 33 autoa, joista 11 oli alle 20k€, edullisin 12k€:n VW UP! Sitten pompattiin suoraan "alkaen 34k€" -sarjaan.

    Sähkäreitä max. 16k€:n hintaan ja minkä tahansa ikäisiä (2008-2019) löytyi n. 20 kpl. Tarjonta on kovin pientä edullisempaa autoa hakevalle, on se sitten "kakkoskauppakassiauto" tai ainoaksi hankittava.

    Ns piireissä Nettiauton tilannetta on seurattu nyt kevään aikana ja kuulemma melkoisella kierteellä on käytettyjä autoja hävinnyt myynnistä. Mutta onhan tuo käytettyjen markkina vielä suht vajaavainen, kun vaikkapa ihan koko Euroopan tasollakin uusia vatkaimia myytiin aika vähän noina vuosina.

    Tuollainen 24 kWh akkuinen, yksivaiheisella AC-laturilla ja Chademo-pikalatauksella varustettu kiesi on aikalailla huonoin mahdollinen kombinaatio pitkän matkan tekoon. Pelkästään sittemmin standardiksi vakiintuneen CCS-pikalatauksen tuominen parantaisi kyvykkyyttä selvästi. Noita Chademoja on selvästi vähemmän ja uusia tehdään todella todella vähän suhteessa CCS-verkon laajentumisnopeuteen.

    Siitä sitä sitten juuri ajokortin saaneelle 18v-teinille ensiautoa koulu- ja harrastusmatkakulkimeksi ja viikonlopun kortteliralleja varten. Ehtiikö koulupäivän ja subi- tai mäkkäriaterian aikana saada montakin kilometriä lisää ajomatkaa - jos pihalla on siis sopiva latausmahdollisuus?

    No juurikin tuollaiseen käyttöön varmasti oikein hyvä peli. Luulen nuorison arvostavan myös sitä, että auto pysyy tarvittaessa parkissakin kesällä viileänä ja talvella lämpinä, niin on mukavampi notkua jossain Mäkkärin pihassa.

    Jos sattuu tuollainen Chademo löytymään, niin ei siinä ehdi subia tilaamaan ja syömään, kun akku latautuu käytännössä täyteen, siis tyyliin 10->80%. AC-lataus on niin hidas, että se vaatii jo vähän eri tyyppisessä ravintolassa asiointia, jotta ehtii lataamaan käytännössä mitään.

      
  • Minulle tuli mieleen, että vaikka mökille olisi lyhytkin matka (100km) niin läheskään kaikki ei sinne voi leafillä mennä. Toki 1-2 hlöä, viikonloput viinit, kaljat ja makkarat mahtuu mukaan. Monesti, ainakin ns. perintömökkejä pitää kunnostaa jonkun verran. Itse uusin mökin rantasaunan viime kesänä. Kiuas ja uusi vesipata tuli rautakaupan kuormassa, mutta sisuksen purkaminen (vanhat lauteet, katto-ja seinäpanelit pois) ja uutta tilalle. Paikalle tarvittiin koolaustarvikkeita, eristeitä, satoja metrejä panelia, jiirisirkkeli, viimeistelynaulain ja kompura. Leaf olisi ollut aivan käyttökelvoton mökkimatkoihin. Joku toinen perhe missä mökille kulkisi vanhemmat ja pari lasta, vaatteet, harrastusvälineitä, ehkä lastenvaunut/rattaat - edelleen käytettyjen sähköautojen tarjonta ei kohtaa kysyntää. Jollakin saattaa olla vielä mökki ilman sähköliittymää. Toivottavasti markkinat kehittyy ja valikoimat monipuolistuu.

      
  • Daily driver kannattaa valita omien tarpeiden mukaan. Jos tarpeena on kovin usein kuljettaa saunaremontin työkalut ja tarvikkeet autossaan, niin joku Ducato lienee hyvä valinta. Itse olen esim muuttojen ja vastaavien yhteydessä päätynyt ihan vain vuokraamaan pakettiauton.

    Sinällään Leaf-kokoluokan autoja näkee teillä suht paljon, joten kai niillekin ostajakuntansa löytyy. Itse autohan on kokoluokassaan suhteellisen tilava ja vaikkapa fillareita yms voi kuljettaa katto- ja/tai koukkutelineessä.

      2
  • @Ruuhkamies kirjoitti:
    Daily driver kannattaa valita omien tarpeiden mukaan. Jos tarpeena on kovin usein kuljettaa saunaremontin työkalut ja tarvikkeet autossaan, niin joku Ducato lienee hyvä valinta. Itse olen esim muuttojen ja vastaavien yhteydessä päätynyt ihan vain vuokraamaan pakettiauton.

    Sinällään Leaf-kokoluokan autoja näkee teillä suht paljon, joten kai niillekin ostajakuntansa löytyy. Itse autohan on kokoluokassaan suhteellisen tilava ja vaikkapa fillareita yms voi kuljettaa katto- ja/tai koukkutelineessä.

    Itse ratkaisin kuljetusongelman niin, että ostin 3,5m pitkän kuomullisen peräkärryn. Ajoin kärryn kanssa mökille noin 10 krt viime kesänä. Mökiltä pitää edelleen kuljettaa kierrätykseen tavaraa, varastoissa on jos jonkinnäköistä "jos joskus tarvitaan" kaappia, soffaa, lasten rattaat yms. jotka on sodanaikaan syntyneen sinne kuljettamia - mitään ei ole heitetty pois. Edelleen olisi kolme putkiradiota, tarviiko joku? Saako Leafiin siis koukun edes fillaria varten? Taloudessa on jo kolme autoa, en viitsisi pakettiautoa ostaa neljänneksi. Vaimon F11 voisin vaihtaa sähköiseksi kunhan olisi saatavilla jokin vastaava, kohtuuhintaan. Maksoin siitä 5,5 vuotta sitten veroineen aika tarkkaan 25k, sata tonnia mittarissa, 4 vuotias. Hinta oli kolmannes uuden hinnasta - sen verran piti nähdä vaivaa, että ajoin auton Munchenistä kotiin - matkakulut sisältyi hintaan.

      1
  • muokattu 23.03.2022 12:39

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Jos tarpeena on kovin usein kuljettaa saunaremontin työkalut ja tarvikkeet autossaan, niin joku Ducato lienee hyvä valinta.

    Meidän mökillä naapurin kanssa yhteisen laituri-, grillikota- ja verantahankkeen yhteydessä päädyttiin ajamaan aika paljon puutavaraa minun autoni peräkärryssä kun naapurin pakuun ei mahtunut. Työkalujen ja pienemmän tavaran kuskaamiseen se pakettiauto on kyllä hyvä.

    Kuten Jorma jo sanoikin, pakettiauton tavaratila kulkee tarvittaessa varsin hyvin kenen tahansa perheenjäsenen daily driverin perässä sen mukaan kuka sitä tavaratilaa sattuu milloinkin tarvitsemaan.

      1
  • muokattu 23.03.2022 12:54

    Alle 15.000 € hintaisia vuotta 2010 uudempia sähkäreitä on tarjolla Mobilessa lähes 1000 kappaletta. Ainakin BMW, Citroen, Dacia, Nissan, Renault, Smart ja Volkswagen mainittu jo ensimmäisellä sivulla.

    Jos "tavallinen lyhyen matkan auto" ilman erityisvaatimuksia kelpaa, sen vaatimuksen täyttää vaikka varsin helposti tuosta hintaluokasta löytyvä VW Golf tai BMW i3.

      1
  • muokattu 24.03.2022 08:46

    Polttoaineen voi ottaa mukaan varakanisterissa, jos ja kun lähdetään sotapakolaiseksi.

      1
  • @Quu kirjoitti:
    Polttoaineen voi ottaa mukaan varakanisterissa, jos ja kun lähdetään sotapakolaiseksi.

    ...ja varasähkön aggregaatissa...

      1
  • Kanisterit ja agrigaatit mainittu... taas.

      1
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Polttoaineen voi ottaa mukaan varakanisterissa, jos ja kun lähdetään sotapakolaiseksi.

    ...ja varasähkön aggregaatissa...

    Lataileminen on liianhidasta hommaa, kun lähdetään pohjoisenkautta etelänorjaan, ja siltä kautta laivalla englantiin.

      1
  • @Kumppani kirjoitti:
    Liidunhaltijavanhemmat ostavat tietysti eri pelit...

    Liiduttomien tapa kuvastaa omaa varallisuutta ja arvioida muiden varallisuutta parkkipaikalla on epärationaalinen.

    Liidunhaltijavanhemmat opettavat lapsilleenkin mistä liitua saa lisää. Koulunsa käyneet ja hyvää palkkaa ansaitsevat nuoret ajavat autoilla, joiden hinta ei yllä edes suurituloisia puusilmiksi haukkuvan autoskaalan alarajalle. Heidän itse ansaitsemansa liidut ovat ihan muualla kuin parkkipaikalla, joten heidän ei tarvitse elvistellä autolla, joka vie kaikki rahat, lainaamisesta puhumattakaan.

      3
  • @740 GLE kirjoitti:

    @Kumppani kirjoitti:
    Liidunhaltijavanhemmat ostavat tietysti eri pelit...

    Liiduttomien tapa kuvastaa omaa varallisuutta ja arvioida muiden varallisuutta parkkipaikalla on epärationaalinen.

    Liidunhaltijavanhemmat opettavat lapsilleenkin mistä liitua saa lisää. Koulunsa käyneet ja hyvää palkkaa ansaitsevat nuoret ajavat autoilla, joiden hinta ei yllä edes suurituloisia puusilmiksi haukkuvan autoskaalan alarajalle. Heidän itse ansaitsemansa liidut ovat ihan muualla kuin parkkipaikalla, joten heidän ei tarvitse elvistellä autolla, joka vie kaikki rahat, lainaamisesta puhumattakaan.

    Tästä päästäänkin siihen määrittelyyn, mikä on hyvä palkka? Aloitan itse valittamalla verotuksesta ensin. Olen omasta mielestäni hyväpalkkainen, mutta nettotulot on vain alle 1½ tonnia suuremmat kuin päiväkodissa työssä olevalla opettajavaimollani (ei johtaja). Olen itse kuitenkin selvästi siellä palkansaajien ylimmässä desiilissä. Molemmat lapset opiskelee hyvät tutkinnot, tutan DI ja toinen kaupallista - voisi arvioida että koulutuksesta ei tulot jää kiinni. Opiskelijana ovat tehneet pienellä vero% parin tonnin nettoa/kk ja pakko on ollut vähän himmentää sitä käsitystä, että viisi vuotta valmistumisesta jotenkin aivan oleellisesti muuttaisi nettotulotasoa. Kolme tonnia netto vaatii jo onnistumista ja viisi tonnia netto on harvinaista herkkua edes koulutettujen piirissä. Taitaa olla niin, että nettotulot alkavat selvästi kasvaa kun brutto kiipeää kymppitonnin yläpuolelle ja vero% ei enää suurene - saa aina melkein puolet käteen palkankorotuksesta.

      2
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit