@Kumppani kirjoitti:
Liidunhaltijavanhemmat ostavat tietysti eri pelit...
Liiduttomien tapa kuvastaa omaa varallisuutta ja arvioida muiden varallisuutta parkkipaikalla on epärationaalinen.
Liidunhaltijavanhemmat opettavat lapsilleenkin mistä liitua saa lisää. Koulunsa käyneet ja hyvää palkkaa ansaitsevat nuoret ajavat autoilla, joiden hinta ei yllä edes suurituloisia puusilmiksi haukkuvan autoskaalan alarajalle. Heidän itse ansaitsemansa liidut ovat ihan muualla kuin parkkipaikalla, joten heidän ei tarvitse elvistellä autolla, joka vie kaikki rahat, lainaamisesta puhumattakaan.
Riippumatta liidun määrästä tai väristä parkkipaikalla näkee ainakin sen, mihin kenelläkin on varaa. Sitä ei näe, mihin jollakulla olisi varaa, mutta piilottaa mieluummin liitujaan kuin käyttää niitä. Tärkeintä, että oma itsetunto on sopusuinnussa sen kanssa, millaisella autolla ajaa tarvitsematta selittää muille, että kyllä minulla liidut riittää, mutta en halua niitä kuluttaa. Kivempi pitää penaalissa.
Vähemmän on enemmän ja hitaammin on nopeammin. Tositarina sähköautoilusta.
Aikaisemmin olen ajanut erään 500km-sivu matkan motaria käyttäen sen minkä sitä on voinut käyttää. Olen ladannut Toijalassa lounaan ajan ja pääosan matkan täydennyslatauksesta. Silti on pitänyt ladata näin talviaikaan vähän myös Jalasjärvellä, jotta Vaasassa olisi n. 25% akkua jäljellä. Kotoa lähtiessä akku on ollut 85-90%. (100kWh akku).
Nyt vaihdoin taktiikkaa. Kotoa lähtö 95% akulla ja auto oli yön yli piuhassa ja Camp-moodissa (eli auto "päällä" koko yön, koska tarvitsin virtaa tavaratilan 12V pistorasiasta koko yön).
Jätin Toijalan väliin ja ajoin suoraan Jalasjärvelle "maisemareittiä" pitkin. Kiva ajella, aurinko paistoi ja lähes tyhjät tiet. Vasta Vaasaa lähestyessä alkoi tulla lunta. Lähdin kotoa klo 11.30 kuten ennenkin ja olin Jalasjärvellä 16.22. Vaasassa piti olla vasta klo 19, joten oli hyvää aikaa antaa akun lataantua ja syödä sillä välin Juustoportilla. Laturille saapuessa akkussa oli 8% ja se ehti lataantua siinä ruokailun aikana 95% tasoon. Koska ei ollut enää lounasaika, niin annoksen saamista joutui odottelemaan. Pysähdys kesti lähes tunnin. Silti olin Vaasassa 18.50 ja akussa jäljellä 70% varaus.
Motarireittiä mennessä olen myös lähtenyt kotoa 11.30, mutta ollut Vaasassa n. 19.10 ja akussa n. 25% latinkia.
Maisemareitti on tässä tapauksessa n. 30km lyhyempi kuin motaria hyödyntäen. Ulkolämpötila oli pikkupakkasella -2 tietämillä. Keskikulutus jossain vaiheessa matkaa, kun otin muistiin, oli 180Wh/km.
Vähempi lataaminen tuotti enemmän kilometrejä suhteessa kulutettuun sähköön ja hitaammin ajamalla pääsin nopeammin perille.
Näin se menee, siis sähköautolla. Pari juttua - lähditkö ns aamupalan voimin 11:30 matkaan ja sait lounaan vasta vähän ennen klo 17?
Kävikö missään vaiheessa mielessä pienentää lämmitystä koska Jalasjärvellä oli vain 8% jäljellä, varaus saattoi huveta vähän kriittisen oloiseksi jo 150 km aiemmin.
Matka ei liene aivan 500km? Kokonaisaika 5:20h - tunnin tauko matkalla - keskinopeus on aika hyvä maisemareitille.
Kokonaisuutena varmaan mukava reissu - mitään kiirettä kun ei ole, kannattaa ajaa uusia reittejä.
Mitenkähän kesänopeuksilla?
@Jorma L2 kirjoitti:
Näin se menee, siis sähköautolla. Pari juttua - lähditkö ns aamupalan voimin 11:30 matkaan ja sait lounaan vasta vähän ennen klo 17?
Kävikö missään vaiheessa mielessä pienentää lämmitystä koska Jalasjärvellä oli vain 8% jäljellä, varaus saattoi huveta vähän kriittisen oloiseksi jo 150 km aiemmin.
Matka ei liene aivan 500km? Kokonaisaika 5:20h - tunnin tauko matkalla - keskinopeus on aika hyvä maisemareitille.
Kokonaisuutena varmaan mukava reissu - mitään kiirettä kun ei ole, kannattaa ajaa uusia reittejä.
Mitenkähän kesänopeuksilla?
Minulla on ilmainen supercharger-lataus, joten kannatti valita pysäkit sen mukaan. Aamupalan voimalla sinne Jalasjärvelle. Lähtiessä auto ennusti 5% akkua Jalasjärvelle, mutta välillä ennuste kävi 10% arvossa ja päätyi lopulta siihen 8%, mikä ei ollut ollenkaan riskiarvo, koska tiesin, mihin olin menossa. Navigaattori näytti, että lataustolppia on vapaana. Lämpötila-asetus oli +20 matkan aikana. Sandaalit jalassa eikä päällystakkia, jos nyt tuollaiset yksityiskohdat kiinnostaa ketään.
Matka on motarin kautta 500km muutaman kilometrin tarkkuudella, maisemareitti on n. 30km lyhyempi. Googlen timelinestä katson matkojani. Pääosa matkasta oli 80km/h. Elimäki-Orimattila välillä myös 60km/h. Olihan siellä myös 100km/h pätkiä Tampereelta eteenpäin, jonka ajoin tavanomaista reittiä. Muutenkaan en maisemareitillä mitenkään kierrellyt, vaan navigaattorin avulla nopeimpia välejä. Navi piti kyllä asettaa pienissä pätkissä, muuten pyrki aina kampeamaan "isoille teille", kuten motarille Hesan suuntaan tai Iitti-Lahti-välille. Orimattilassa saattoi asettaa määränpääksi Vaasan ja Lahti kierrettiin etelän kautta ohi Hollolan ja Tampere pohjois-länsi-puolelta kehätietä (Kekkosen tie?) pitkin.Kesällä olen ajanut yhden pysähdyksen taktiikalla ladaten vain Toijalassa.
@Jorma L2 kirjoitti:
Taitaa olla niin, että nettotulot alkavat selvästi kasvaa kun brutto kiipeää kymppitonnin yläpuolelle ja vero% ei enää suurene - saa aina melkein puolet käteen palkankorotuksesta.
Periaate oikein mutta mittakaavaa voi tarkentaa sen verran, että eläkevakuutusmaksun, työttömyysvakuutusmaksun ja mahdollisen kirkollisveron seurauksena palkan lisistä saa aika tarkkaan kolmasosan itselleen.
Jos kymmenenteen tulodesiiliin pääsevä elää koko vuoden puolisonsa palkalla oman palkkansa säästäen, hän voi seuraavana vuonna ostaa vuoden palkallaan aivan uuden Skodan. Rasteja ei tietenkään kestä roiskia tilauskaavakkeen ruutuihin ihan mielin määrin, ettei hinta nouse yli tulojen, mutta yhteiskunnan hyväosainen voi sentään ostaa vuositulollaan uuden kansanauton.
Tuloluokista riippumatta tämä on väärinkäsitys, koska raha on käyttöä varten.
Valinnat eivät ole myöskään riippuvaisia liidun määrästä, koska tuloluokista riippumatta eri ihmiset allokoivat siitä eri määrän rattaiden päälle. Joillekin vaikka 50/50 jako auton ja polkupyörän hinnan välillä on sopiva. Olennaista on ymmärtää, että tämä ei ole tulonjakokysymys, vaan arvovalinta.
Kun tavallisen perheauton hinnalla saa vaikka Rolls-Roycen tai Bentleyn, ei auton ostajan valinta kerro ostajan tuloista vaan siitä millaisen auton hän halusi. Uuden Dacian ostajalla on varaa tasavallan presidentin virka-autoon, kun jättää panssaroinnin pois vaatimuksistaan.
@HybridRules kirjoitti:
Jätin Toijalan väliin ja ajoin suoraan Jalasjärvelle "maisemareittiä" pitkin. Kiva ajella, aurinko paistoi ja lähes tyhjät tiet.
Vähempi lataaminen tuotti enemmän kilometrejä suhteessa kulutettuun sähköön ja hitaammin ajamalla pääsin nopeammin perille.
Minusta tämä on mukavin etenemistapa myös polttiksella. Silläkin kulutus on pienimmillään juuri näillä etapeilla joilla ajetaan hyväkuntoisia hiljaisia kolmi- ja nelinumeroisia teitä ja ajaminen on mukavaa.
Talvella tulee vielä lisäbonuksena parempi ajokeli kun suolakärryt ovat muiden kiusana valtateillä myrkyttämässä ja näkyvyys valkoisen tien mukavalla ja helpolla ajopinnalla pysyy harvojen vastaantulijoiden seassa hyvänä parin hehtaarin kaukovaloilla.
@Jorma L2 kirjoitti:
Taitaa olla niin, että nettotulot alkavat selvästi kasvaa kun brutto kiipeää kymppitonnin yläpuolelle ja vero% ei enää suurene - saa aina melkein puolet käteen palkankorotuksesta.
Periaate oikein mutta mittakaavaa voi tarkentaa sen verran, että eläkevakuutusmaksun, työttömyysvakuutusmaksun ja mahdollisen kirkollisveron seurauksena palkan lisistä saa aika tarkkaan kolmasosan itselleen.
Jos kymmenenteen tulodesiiliin pääsevä elää koko vuoden puolisonsa palkalla oman palkkansa säästäen, hän voi seuraavana vuonna ostaa vuoden palkallaan aivan uuden Skodan. Rasteja ei tietenkään kestä roiskia tilauskaavakkeen ruutuihin ihan mielin määrin, ettei hinta nouse yli tulojen, mutta yhteiskunnan hyväosainen voi sentään ostaa vuositulollaan uuden kansanauton.
Niin. Ei ne suuret tulot, vaan pienet verot. Listattujen osingoissa alle 29% ja listaamattoman kokonaisveroasteen saa pidettyä alle sen, kun nostaa osinkoja kohtuullisesti ja pitää nettovarallisuuden kunnossa.
@Jorma L2 kirjoitti:
Taitaa olla niin, että nettotulot alkavat selvästi kasvaa kun brutto kiipeää kymppitonnin yläpuolelle ja vero% ei enää suurene - saa aina melkein puolet käteen palkankorotuksesta.
Periaate oikein mutta mittakaavaa voi tarkentaa sen verran, että eläkevakuutusmaksun, työttömyysvakuutusmaksun ja mahdollisen kirkollisveron seurauksena palkan lisistä saa aika tarkkaan kolmasosan itselleen.
Jos kymmenenteen tulodesiiliin pääsevä elää koko vuoden puolisonsa palkalla oman palkkansa säästäen, hän voi seuraavana vuonna ostaa vuoden palkallaan aivan uuden Skodan. Rasteja ei tietenkään kestä roiskia tilauskaavakkeen ruutuihin ihan mielin määrin, ettei hinta nouse yli tulojen, mutta yhteiskunnan hyväosainen voi sentään ostaa vuositulollaan uuden kansanauton.
Niin. Ei ne suuret tulot, vaan pienet verot. Listattujen osingoissa alle 29% ja listaamattoman kokonaisveroasteen saa pidettyä alle sen, kun nostaa osinkoja kohtuullisesti ja pitää nettovarallisuuden kunnossa.
Juu, se vain että yhdelle työnantajalle tehtävää palkkatyötä on vähän hankala siirtää osinkoverotuksen alle.
Olisin tänään tilannut heräteostoksena sähköpösön (Peugeot e-2008), mutta ne pääsi loppumaan. Samaan tarjoushintaan (liisari 250€/kk) saa myös bensaversion, niitä on kuulemma hyvin saatavilla.
Ei ole epäilystäkään siitä mitä autoja ihmiset haluavat, kun vain hinta osuu kohdalleen.
Edit: tuohon hintaan se on täysin validi vaihtoehto lähes jokaiselle joka tarvitsee autoa välttämättömyystarvikkeena. Ei tietenkään näille "venetraileri kusematta lappiin"-porukoille, mutta se on eri.
@Quu kirjoitti:
Heti ajoon löytyy yli 100 uutta sähköautoa ensiapuun sähköautokuumeeseen.
No juu, mutta kakkosauton pitäisi olla sopuhintainen. Tuo 250€ liisari oli jo niin sopuisa että nykyinen hyvinkin keskimääräinen 12 vuotta vanha alle 4000€ auto olisi vaihtunut uuteen.
@Quu kirjoitti:
Heti ajoon löytyy yli 100 uutta sähköautoa ensiapuun sähköautokuumeeseen.
No juu, mutta kakkosauton pitäisi olla sopuhintainen. Tuo 250€ liisari oli jo niin sopuisa että nykyinen hyvinkin keskimääräinen 12 vuotta vanha alle 4000€ auto olisi vaihtunut uuteen.
Oliko kyse ihan aidosta leasing-sopimuksesta vai osamaksusta? Itse ymmärrän leasingin niin, että esim 1-36kk maksetaan 250€/kk jonka jälkeen auto annetaan pois.
@Quu kirjoitti:
Heti ajoon löytyy yli 100 uutta sähköautoa ensiapuun sähköautokuumeeseen.
No juu, mutta kakkosauton pitäisi olla sopuhintainen. Tuo 250€ liisari oli jo niin sopuisa että nykyinen hyvinkin keskimääräinen 12 vuotta vanha alle 4000€ auto olisi vaihtunut uuteen.
Oliko kyse ihan aidosta leasing-sopimuksesta vai osamaksusta? Itse ymmärrän leasingin niin, että esim 1-36kk maksetaan 250€/kk jonka jälkeen auto annetaan pois.
Juu, ihan oikea ja rehellinen liisari eli pitkäaikaisvuokra. Ei käsirahoja tms. Liisarin kesto 12kk, ja sopparin saa päättää siihen.
Muutama juttu siihen kuitenkin liittyy:
Ensimmäinen vuosi on aito liisari, mutta koska autoon saa hankintatuen, saa autokauppias (johon nyt lasken myös rahoitusyhtiön) 250€/kk eli 3000€ + hankintatuen 2000€.
12kk jälkeen sopimusta saa jatkaa osamaksusopimuksena samalla kk-erällä. Isompi viimeinen erä. Tässä yhteydessä asiakkaalle tietysti siirtyy auton omistamiseen liittyvät riskit, vikoineen ja jäännösarvoineen.
@Quu kirjoitti:
Heti ajoon löytyy yli 100 uutta sähköautoa ensiapuun sähköautokuumeeseen.
No juu, mutta kakkosauton pitäisi olla sopuhintainen. Tuo 250€ liisari oli jo niin sopuisa että nykyinen hyvinkin keskimääräinen 12 vuotta vanha alle 4000€ auto olisi vaihtunut uuteen.
Oliko kyse ihan aidosta leasing-sopimuksesta vai osamaksusta? Itse ymmärrän leasingin niin, että esim 1-36kk maksetaan 250€/kk jonka jälkeen auto annetaan pois.
Jos oli kyseessä yhteistyössä stockan hullut päivät kampanja, niin siinä oli tuo vuotuinen ajomäärä 15tkm jo ihan ok monelle. Monesti näissä on alkaen hinnalla ajomäärä vain 10tkm.
Vaikutti ihan reilulta kaupalta, 1 vuosi soppari alkuun ja halutessaan asiakas sai jatkaa samalla kk hinnalla.
Tuo kuullostaa ihan reilulta, harmi vaan että autoja oli liian vähän tarjolla. e-pösön omistamisen riskit pitkällä tähtäimellä onkin jo toinen juttu. Halvimmillaan tuo maksaa reilut 36 tonnia ilman yhtään lisävaruste-ruksia. Maksaisiko tuosta joku yli 30 tonnia vuoden vanhana 15.000 km ajettuna? Varmaan ainakin silloin jos uusia ei saa.
Juu, Hullujen päivien tarjouksesta puhuin. Minusta, ja aika monen muunkin mielestä, se kuulosti hyvältä diililtä.
Samaa mieltä Jokerin kanssa, että se 10tkm mikä noissa liisareissa yleensä on, on kyllä yleensä auttamattoman vähän. 15tkm on jo sopivasti. Meidän käytössä se kymppikin kyllä riittäisi kakkosautolle.
Tuolla 250€ kuukausikululla tässä olisi jo taloudellistakin järkeä. Se meidän 4 tonnin auto syö pätkäajossa 10l bensaa satasella (ihan perus Astra-kokoluokan 1,6 bensa-auto). Meidän käytössä tankillisen kuukaudessa, eli 100eur. Lisäksi siihen pitäisi vaihtaa jakohihna piakkoin, tehdä vähintään perushuolto, ja hommata uudet kesärenkaat viimeistään vuoden päästä. En ole pitänyt tarkkaa kirjaa auton kuluista, mutta vähäiselläkin käytöllä noita ylläpitokuluja tulee polttoaineiden, verojen ja vakuutusten lisäksi helposti monta kymppiä kuussa (jyvitettynä tietenkin). Sähköauton huollot ovat edullisia.
Ei siinä enää montaa kymppiä ylimääräistä kulua tule uudelle autolle. Vanhan auton kun myy pois, niin sillä maksaa ne lisäkympitkin useamman vuoden ajalta.
@M880 kirjoitti:
Juu, Hullujen päivien tarjouksesta puhuin. Minusta, ja aika monen muunkin mielestä, se kuulosti hyvältä diililtä.
Samaa mieltä Jokerin kanssa, että se 10tkm mikä noissa liisareissa yleensä on, on kyllä yleensä auttamattoman vähän. 15tkm on jo sopivasti. Meidän käytössä se kymppikin kyllä riittäisi kakkosautolle.
Tuolla 250€ kuukausikululla tässä olisi jo taloudellistakin järkeä. Se meidän 4 tonnin auto syö pätkäajossa 10l bensaa satasella (ihan perus Astra-kokoluokan 1,6 bensa-auto). Meidän käytössä tankillisen kuukaudessa, eli 100eur. Lisäksi siihen pitäisi vaihtaa jakohihna piakkoin, tehdä vähintään perushuolto, ja hommata uudet kesärenkaat viimeistään vuoden päästä. En ole pitänyt tarkkaa kirjaa auton kuluista, mutta vähäiselläkin käytöllä noita ylläpitokuluja tulee polttoaineiden, verojen ja vakuutusten lisäksi helposti monta kymppiä kuussa (jyvitettynä tietenkin). Sähköauton huollot ovat edullisia.
Ei siinä enää montaa kymppiä ylimääräistä kulua tule uudelle autolle. Vanhan auton kun myy pois, niin sillä maksaa ne lisäkympitkin useamman vuoden ajalta.
Tässä oli tämä 12kk edullista ja riskitöntä, miltä se jatko olisi näyttänyt? 250 e /kk mutta viimeinen erä xx.xxx euroa? Sähköauton käyttö (polttoaineet) on edullista mutta ranskalaisen uuden auton arvonalenema maksaa kyllä mansikoita vuosien varrella. Vaikka Astran huollot ja renkaat nyt vähän stressaa niin ei ne nyt tonneja vuodessa maksa siihen verrattuna että Peugeotin arvo on viiden vuoden päästä 20 tonnia vähemmän kuin hankintahinta ja silloin viimeistään siihenkin pitää alkaa vaihtaa jarruja, iskareita, niveliä ja miten ne ranskalaiset sähköt sitten? Edelleen sitä mieltä 250e/kk on hyvä tarjous ja sellaisia autoja voisi vaihtaa vuoden välein.
@Yosemite J kirjoitti:
Niin. Ei ne suuret tulot, vaan pienet verot. Listattujen osingoissa alle 29% ja listaamattoman kokonaisveroasteen saa pidettyä alle sen, kun nostaa osinkoja kohtuullisesti ja pitää nettovarallisuuden kunnossa.
Juu, se vain että yhdelle työnantajalle tehtävää palkkatyötä on vähän hankala siirtää osinkoverotuksen alle.
Jotain lohtua tuo se tosiasia, että kaksinkertaisen verotuksen johdosta osinkoeuro on vain 80 senttiä. Siksi palkansaajan listattujen yhtiöiden ensimmäistäkin osinkoeuroa verotetaan vähintään 40.4%, joten sadan tuhannnen euron palkkaa verotetaan kevyemmin kuin siitä palkasta ostetun pörssiyhtiön osinkoa.
@Jorma L2 kirjoitti:
Edelleen sitä mieltä 250e/kk on hyvä tarjous ja sellaisia autoja voisi vaihtaa vuoden välein.
Samaa mieltä. Tuolla hinnalla ei viitsisi enää kakkosautona pitää omaa vanhaa lossia, jos se alkaa yhtään kiukutella. Kakkosautona edes 15.000 km vuotuinen ajomäärä ei ole useimmille rasite.
Hyvä juttu, että yksityisleasing leviää vähitellen Suomeenkin.
@M880 kirjoitti:
Juu, Hullujen päivien tarjouksesta puhuin. Minusta, ja aika monen muunkin mielestä, se kuulosti hyvältä diililtä.
Samaa mieltä Jokerin kanssa, että se 10tkm mikä noissa liisareissa yleensä on, on kyllä yleensä auttamattoman vähän. 15tkm on jo sopivasti. Meidän käytössä se kymppikin kyllä riittäisi kakkosautolle.
Tuolla 250€ kuukausikululla tässä olisi jo taloudellistakin järkeä. Se meidän 4 tonnin auto syö pätkäajossa 10l bensaa satasella (ihan perus Astra-kokoluokan 1,6 bensa-auto). Meidän käytössä tankillisen kuukaudessa, eli 100eur. Lisäksi siihen pitäisi vaihtaa jakohihna piakkoin, tehdä vähintään perushuolto, ja hommata uudet kesärenkaat viimeistään vuoden päästä. En ole pitänyt tarkkaa kirjaa auton kuluista, mutta vähäiselläkin käytöllä noita ylläpitokuluja tulee polttoaineiden, verojen ja vakuutusten lisäksi helposti monta kymppiä kuussa (jyvitettynä tietenkin). Sähköauton huollot ovat edullisia.
Ei siinä enää montaa kymppiä ylimääräistä kulua tule uudelle autolle. Vanhan auton kun myy pois, niin sillä maksaa ne lisäkympitkin useamman vuoden ajalta.
Tässä oli tämä 12kk edullista ja riskitöntä, miltä se jatko olisi näyttänyt? 250 e /kk mutta viimeinen erä xx.xxx euroa? Sähköauton käyttö (polttoaineet) on edullista mutta ranskalaisen uuden auton arvonalenema maksaa kyllä mansikoita vuosien varrella. Vaikka Astran huollot ja renkaat nyt vähän stressaa niin ei ne nyt tonneja vuodessa maksa siihen verrattuna että Peugeotin arvo on viiden vuoden päästä 20 tonnia vähemmän kuin hankintahinta ja silloin viimeistään siihenkin pitää alkaa vaihtaa jarruja, iskareita, niveliä ja miten ne ranskalaiset sähköt sitten? Edelleen sitä mieltä 250e/kk on hyvä tarjous ja sellaisia autoja voisi vaihtaa vuoden välein.
Olisikohan siinä ollut kymppitonnin viimeinen erä. Yleensä rahoitusyhtiö laskee erät niin että vakuusarvo säilyy, joten lähden siitä että velasta ja autosta pääsee eroon samanaikaisesti.
Silloin juokseva pääomakulu on sen 250€ koko 6v ajan. Olen ihan sinut sen kanssa että se on kustannus, ei varsinaisesti lainanlyhennys joka kerryttää pääomaa.
Jotenkin toivoisin että 6v / 60-80tkm saisi ajettua ilman noita mainitsemiasi isompien kuluvien osien vaihtoa. Ainakin työsuhdeautoillani on päässyt sen vajaan satkun pelkillä normihuolloilla. Sähköt ja isommat viat ovat tietysti aina riski, mutta ehkei ne iske vielä 6v kohdalla kovin isolla todennäköisyydellä. Riski tietysti aina on.
Vuoden välein noita ei varmaan saa, kauppiaan ansaintalogiikka perustunee siihen että saa valtiolta pari tonnia ekstraa hankintatuen muodossa. Ja sen saa ymmärtääkseni vain kerran per naama.
@M880 kirjoitti:
Olisin tänään tilannut heräteostoksena sähköpösön (Peugeot e-2008), mutta ne pääsi loppumaan. Samaan tarjoushintaan (liisari 250€/kk) saa myös bensaversion, niitä on kuulemma hyvin saatavilla.
Ei ole epäilystäkään siitä mitä autoja ihmiset haluavat, kun vain hinta osuu kohdalleen.
Tarjous oli niin hyvä, että ihmetytti mikä jippo tässä on, huoltokin tehdään sähköautoissa vasta kahden vuoden kuluttua. Myyjän on vaikeaa voittoa saada vain vuoden sopimuksella, myyntihinnan on oltava vuoden kuluttua vähintään 5000€ halvempi (veronalennukset huomioiden) kuin uusi.
Autoja olisi varmasti mennyt kaupaksi mielinmäärin.
@Yosemite J kirjoitti:
Niin. Ei ne suuret tulot, vaan pienet verot. Listattujen osingoissa alle 29% ja listaamattoman kokonaisveroasteen saa pidettyä alle sen, kun nostaa osinkoja kohtuullisesti ja pitää nettovarallisuuden kunnossa.
Juu, se vain että yhdelle työnantajalle tehtävää palkkatyötä on vähän hankala siirtää osinkoverotuksen alle.
Jotain lohtua tuo se tosiasia, että kaksinkertaisen verotuksen johdosta osinkoeuro on vain 80 senttiä. Siksi palkansaajan listattujen yhtiöiden ensimmäistäkin osinkoeuroa verotetaan vähintään 40.4%, joten sadan tuhannnen euron palkkaa verotetaan kevyemmin kuin siitä palkasta ostetun pörssiyhtiön osinkoa.
No joo. Ymmärrän kyllä mitä tarkoitat. Tiedän myös että tiedät, mutta yleensä verotus on tavattu suorittaa kun raha/omaisuus vaihtaa omistajaa. Kun minä en ole yhtä Kempowerin tai Nokian kanssa, pidän ihan luontevana että meitä molempia verotetaan. Samasta "verotetaan kun raha vaihtaa omistajaa"-syystä pidän perintöverotuksen vastustamista sillä perusteella että "niistä on jo maksettu verot" varsin huonona. Keksin itse parempia
Piti oikein tarkistaa veroprosentti. Oikeassa olet. Työeläkemaksu ja työttömyysvakuutusmaksu tosin nostavat veroluonteisten maksujen osuutta. Osin näkökulmakysymys miten niihin haluaa suhtautua.
@Jorma L2 kirjoitti:
Tuo kuullostaa ihan reilulta, harmi vaan että autoja oli liian vähän tarjolla. e-pösön omistamisen riskit pitkällä tähtäimellä onkin jo toinen juttu. Halvimmillaan tuo maksaa reilut 36 tonnia ilman yhtään lisävaruste-ruksia. Maksaisiko tuosta joku yli 30 tonnia vuoden vanhana 15.000 km ajettuna? Varmaan ainakin silloin jos uusia ei saa.
Stockan tarjouksessa hinnaksi oli mainittu 27.990 euroa hankintaedun jälkeen.
@M880 kirjoitti:
Juu, Hullujen päivien tarjouksesta puhuin. Minusta, ja aika monen muunkin mielestä, se kuulosti hyvältä diililtä.
Samaa mieltä Jokerin kanssa, että se 10tkm mikä noissa liisareissa yleensä on, on kyllä yleensä auttamattoman vähän. 15tkm on jo sopivasti. Meidän käytössä se kymppikin kyllä riittäisi kakkosautolle.
Tuolla 250€ kuukausikululla tässä olisi jo taloudellistakin järkeä. Se meidän 4 tonnin auto syö pätkäajossa 10l bensaa satasella (ihan perus Astra-kokoluokan 1,6 bensa-auto). Meidän käytössä tankillisen kuukaudessa, eli 100eur. Lisäksi siihen pitäisi vaihtaa jakohihna piakkoin, tehdä vähintään perushuolto, ja hommata uudet kesärenkaat viimeistään vuoden päästä. En ole pitänyt tarkkaa kirjaa auton kuluista, mutta vähäiselläkin käytöllä noita ylläpitokuluja tulee polttoaineiden, verojen ja vakuutusten lisäksi helposti monta kymppiä kuussa (jyvitettynä tietenkin). Sähköauton huollot ovat edullisia.
Ei siinä enää montaa kymppiä ylimääräistä kulua tule uudelle autolle. Vanhan auton kun myy pois, niin sillä maksaa ne lisäkympitkin useamman vuoden ajalta.
Tässä oli tämä 12kk edullista ja riskitöntä, miltä se jatko olisi näyttänyt? 250 e /kk mutta viimeinen erä xx.xxx euroa? Sähköauton käyttö (polttoaineet) on edullista mutta ranskalaisen uuden auton arvonalenema maksaa kyllä mansikoita vuosien varrella. Vaikka Astran huollot ja renkaat nyt vähän stressaa niin ei ne nyt tonneja vuodessa maksa siihen verrattuna että Peugeotin arvo on viiden vuoden päästä 20 tonnia vähemmän kuin hankintahinta ja silloin viimeistään siihenkin pitää alkaa vaihtaa jarruja, iskareita, niveliä ja miten ne ranskalaiset sähköt sitten? Edelleen sitä mieltä 250e/kk on hyvä tarjous ja sellaisia autoja voisi vaihtaa vuoden välein.
Mitä ovat ne monien mainitsemat ranskalaiset sähköt? Itselläni on ollut 4 ranskalaista autoa: yksi uutena, yksi vuoden vanhana, yksi 9-vuotiaana ja yksi 16-vuotiaana hankittu. Tuossa vanhimpana hankitussa elektroniikkaakin on ollut eniten. Kaikkia on pidetty 3-5 vuotta, mutta sähkövikoja ei ole ollut yhdessäkään. Olenko lottovoittajaan verrattava henkilö, vai trollataanko ranskiksia?
@M880 kirjoitti:
Juu, Hullujen päivien tarjouksesta puhuin. Minusta, ja aika monen muunkin mielestä, se kuulosti hyvältä diililtä.
Samaa mieltä Jokerin kanssa, että se 10tkm mikä noissa liisareissa yleensä on, on kyllä yleensä auttamattoman vähän. 15tkm on jo sopivasti. Meidän käytössä se kymppikin kyllä riittäisi kakkosautolle.
Tuolla 250€ kuukausikululla tässä olisi jo taloudellistakin järkeä. Se meidän 4 tonnin auto syö pätkäajossa 10l bensaa satasella (ihan perus Astra-kokoluokan 1,6 bensa-auto). Meidän käytössä tankillisen kuukaudessa, eli 100eur. Lisäksi siihen pitäisi vaihtaa jakohihna piakkoin, tehdä vähintään perushuolto, ja hommata uudet kesärenkaat viimeistään vuoden päästä. En ole pitänyt tarkkaa kirjaa auton kuluista, mutta vähäiselläkin käytöllä noita ylläpitokuluja tulee polttoaineiden, verojen ja vakuutusten lisäksi helposti monta kymppiä kuussa (jyvitettynä tietenkin). Sähköauton huollot ovat edullisia.
Ei siinä enää montaa kymppiä ylimääräistä kulua tule uudelle autolle. Vanhan auton kun myy pois, niin sillä maksaa ne lisäkympitkin useamman vuoden ajalta.
Tässä oli tämä 12kk edullista ja riskitöntä, miltä se jatko olisi näyttänyt? 250 e /kk mutta viimeinen erä xx.xxx euroa? Sähköauton käyttö (polttoaineet) on edullista mutta ranskalaisen uuden auton arvonalenema maksaa kyllä mansikoita vuosien varrella. Vaikka Astran huollot ja renkaat nyt vähän stressaa niin ei ne nyt tonneja vuodessa maksa siihen verrattuna että Peugeotin arvo on viiden vuoden päästä 20 tonnia vähemmän kuin hankintahinta ja silloin viimeistään siihenkin pitää alkaa vaihtaa jarruja, iskareita, niveliä ja miten ne ranskalaiset sähköt sitten? Edelleen sitä mieltä 250e/kk on hyvä tarjous ja sellaisia autoja voisi vaihtaa vuoden välein.
Mitä ovat ne monien mainitsemat ranskalaiset sähköt? Itselläni on ollut 4 ranskalaista autoa: yksi uutena, yksi vuoden vanhana, yksi 9-vuotiaana ja yksi 16-vuotiaana hankittu. Tuossa vanhimpana hankitussa elektroniikkaakin on ollut eniten. Kaikkia on pidetty 3-5 vuotta, mutta sähkövikoja ei ole ollut yhdessäkään. Olenko lottovoittajaan verrattava henkilö, vai trollataanko ranskiksia?
Yksittäisten kokemusten perusteella ei kannata vetää mitään johtopäätöksiä, mutta kerronpa omani. Lähisukulaiselle hommatiin ranskalainen, suosittu tila-auto, ikää vajaat 10 vuotta. Melko pian autoon ilmestyi virtavuoto, tyhjensi akun yön aikana. Käytiin osaavan henkilön toimesta läpi jokainen sulake erikseen jotta vuodon kohde löytyisi (kulutuksen pitäisi pudota nollille kun löytyy sulake jonka takana vuoto on). Ei löytynyt.
Eipä tällä kuitenkaan mitään ylesempää merkitystä ole. Paskan möivät.
Nuorena ostin muutamalla satasella (tai ehkä muutamalla tonnilla, markkoja) Peugeot 309:n. Sillä on kunnia olla huonoin koskaan omistamani auto, ja aikamoisilla romuilla on tullut ajettua. Siitä hajosi samalla reissulla kytkin ja jakopää. Onneksi oli apukuski mukana pitämässä hätävilkun painiketta pohjassa, se kun ei muuten pysynyt päällä.
@Yosemite J kirjoitti:
Niin. Ei ne suuret tulot, vaan pienet verot. Listattujen osingoissa alle 29% ja listaamattoman kokonaisveroasteen saa pidettyä alle sen, kun nostaa osinkoja kohtuullisesti ja pitää nettovarallisuuden kunnossa.
Juu, se vain että yhdelle työnantajalle tehtävää palkkatyötä on vähän hankala siirtää osinkoverotuksen alle.
Jotain lohtua tuo se tosiasia, että kaksinkertaisen verotuksen johdosta osinkoeuro on vain 80 senttiä. Siksi palkansaajan listattujen yhtiöiden ensimmäistäkin osinkoeuroa verotetaan vähintään 40.4%, joten sadan tuhannnen euron palkkaa verotetaan kevyemmin kuin siitä palkasta ostetun pörssiyhtiön osinkoa.
Listattujen firmojen osingoissa en laske yhteisöveroa omaksi veroksi, koska toisenlaista omistusvaihtoehtoa ei minulle niissä ole. Yhtiöveron hyvitysjärjestelmä oli tosin osingonsaajan kannalta hyvä, mutta ei suomalaisessa kateusyhteiskunnassa menestynyt. Listaamattomassa kyllä, koska henkilöyhtiökin on mahdollinen. Tai kiinteistöjen osalta suora omistus.
Toisaalta sosiaalimaksutkin voisi liittää laskennassa bruttopalkkaan.
@M880 kirjoitti:
Kun minä en ole yhtä Kempowerin tai Nokian kanssa, pidän ihan luontevana että meitä molempia verotetaan.
Olen samaa mieltä. Varmistinkin vain sen, ettei kenellekään jää väärää käsitystä yksityissijoittajan kuvitellun alhaisesta veroprosentista. Duunarin ensimmäistä osinkoeuroa verotetaan kuin selvästi yli sadan tonnin vuosipalkkaa.
@M880 kirjoitti:
Samasta "verotetaan kun raha vaihtaa omistajaa"-syystä pidän perintöverotuksen vastustamista sillä perusteella että "niistä on jo maksettu verot" varsin huonona. Keksin itse parempia
Ei niitä tarvitse edes keksiä, koska kuten jo sanoit, "verotetaan kun raha vaihtaa omistajaa" on riittävä perustse tuomitsemaan suomalainen perintöverotus, jossa autoveron tapaan verotetaan oletetun omaisuuden kuviteltua käypää arvoa silloin kun perillisen leskeksi jäänyt vanhempi jatkaa asumistaan kotonaan. Tämä on sairasta.
Pääomatulon verotus perinnön realisoituessa "rahan vaihtaessa omistajaa" olisi rehellinen ja syrjimätön tapa verottaa perintöä. Eli siis Ruotsin malli. Hekumoin ajatuksella Li Anderssonista vääntämässä omilleen rautalankaa siitä kuinka kusetetaan riistoporvaria poistamalla perintövero (ja korvaamalla se merkittävästi suuremmilla pääomatuloveroprosenteilla). Siinä mitattaisiin konkreettisesti jäsenkunnan uskontonumeron ja laskentonumeron prioriteetti
@M880 kirjoitti:
Piti oikein tarkistaa veroprosentti. Oikeassa olet. Työeläkemaksu ja työttömyysvakuutusmaksu tosin nostavat veroluonteisten maksujen osuutta. Osin näkökulmakysymys miten niihin haluaa suhtautua.
Sen nyt vielä puuttuisi, että pääomatuloista pitäisi ansaita eläkettä tai nauttia työttömyysturvaa. Eläkesalkku saisi toki käsitteenä konkreettisemman merkityksen, mutta tämä ei liene tarkoituksenmukaista?
@Yosemite J kirjoitti:
Listattujen firmojen osingoissa en laske yhteisöveroa omaksi veroksi, koska toisenlaista omistusvaihtoehtoa ei minulle niissä ole. Yhtiöveron hyvitysjärjestelmä oli tosin osingonsaajan kannalta hyvä, mutta ei suomalaisessa kateusyhteiskunnassa menestynyt.
Sinä tiedät tämän, mutta selvennän vielä muillekin. Kyllä yhteisövero on aivan konkreettisesti osingonsaajan vero. Osakkaat omistavat yrityksen kokonaan, joten osingon maksu on omistajan omien rahojen verotettava siirto pankkitililtä toiselle.
Yritys ei lain mukaan edes saa maksaa osinkoa kuin voittovaroistaan, vaikka huonoina vuosina voidaankin maksaa osinkoa jo aiemmin ansaituista ja yhtiöön jätetyistä voittovaroista.
Osinko voi olla vain yrityksen tuloa, joka on lain mukaan yhteisöveron alaista. Yrityksen omistajan pääomatuloa siis verotetaan ensin 20 % yrityksen sisällä. Yrityksen maksaessa osinkoa verotetusta tuloksestaan omistajaa verotetaan tämän lisäksi progressiivisesti hänen oman pääomatulonsa veroprosentin mukaisesti, joten on aivan oikein sanoa osinkoeuron olevan vain 80 senttiä.
Pääomatuloveroprosenttien vertaaminen suoraan palkkatulon veroprosentteihin on selkeä asiavirhe. En aio lähteä barrikaadeille tämän asian muuttamiseksi, mutta tämän eri veroprosenttien eron selventämiseksi olen valmis käyttämään aikaani.
Kyllä saa, mutta sillä ei saa vetää mitään.
Vaikka siitä: https://www.euvaraosat.fi/varaosaluettelo/vetokoukku-10707/nissan/leaf
Riippumatta liidun määrästä tai väristä parkkipaikalla näkee ainakin sen, mihin kenelläkin on varaa. Sitä ei näe, mihin jollakulla olisi varaa, mutta piilottaa mieluummin liitujaan kuin käyttää niitä. Tärkeintä, että oma itsetunto on sopusuinnussa sen kanssa, millaisella autolla ajaa tarvitsematta selittää muille, että kyllä minulla liidut riittää, mutta en halua niitä kuluttaa. Kivempi pitää penaalissa.
Vähemmän on enemmän ja hitaammin on nopeammin. Tositarina sähköautoilusta.
Aikaisemmin olen ajanut erään 500km-sivu matkan motaria käyttäen sen minkä sitä on voinut käyttää. Olen ladannut Toijalassa lounaan ajan ja pääosan matkan täydennyslatauksesta. Silti on pitänyt ladata näin talviaikaan vähän myös Jalasjärvellä, jotta Vaasassa olisi n. 25% akkua jäljellä. Kotoa lähtiessä akku on ollut 85-90%. (100kWh akku).
Nyt vaihdoin taktiikkaa. Kotoa lähtö 95% akulla ja auto oli yön yli piuhassa ja Camp-moodissa (eli auto "päällä" koko yön, koska tarvitsin virtaa tavaratilan 12V pistorasiasta koko yön).
Jätin Toijalan väliin ja ajoin suoraan Jalasjärvelle "maisemareittiä" pitkin. Kiva ajella, aurinko paistoi ja lähes tyhjät tiet. Vasta Vaasaa lähestyessä alkoi tulla lunta. Lähdin kotoa klo 11.30 kuten ennenkin ja olin Jalasjärvellä 16.22. Vaasassa piti olla vasta klo 19, joten oli hyvää aikaa antaa akun lataantua ja syödä sillä välin Juustoportilla. Laturille saapuessa akkussa oli 8% ja se ehti lataantua siinä ruokailun aikana 95% tasoon. Koska ei ollut enää lounasaika, niin annoksen saamista joutui odottelemaan. Pysähdys kesti lähes tunnin. Silti olin Vaasassa 18.50 ja akussa jäljellä 70% varaus.
Motarireittiä mennessä olen myös lähtenyt kotoa 11.30, mutta ollut Vaasassa n. 19.10 ja akussa n. 25% latinkia.
Maisemareitti on tässä tapauksessa n. 30km lyhyempi kuin motaria hyödyntäen. Ulkolämpötila oli pikkupakkasella -2 tietämillä. Keskikulutus jossain vaiheessa matkaa, kun otin muistiin, oli 180Wh/km.
Vähempi lataaminen tuotti enemmän kilometrejä suhteessa kulutettuun sähköön ja hitaammin ajamalla pääsin nopeammin perille.
Näin se menee, siis sähköautolla. Pari juttua - lähditkö ns aamupalan voimin 11:30 matkaan ja sait lounaan vasta vähän ennen klo 17?
Kävikö missään vaiheessa mielessä pienentää lämmitystä koska Jalasjärvellä oli vain 8% jäljellä, varaus saattoi huveta vähän kriittisen oloiseksi jo 150 km aiemmin.
Matka ei liene aivan 500km? Kokonaisaika 5:20h - tunnin tauko matkalla - keskinopeus on aika hyvä maisemareitille.
Kokonaisuutena varmaan mukava reissu - mitään kiirettä kun ei ole, kannattaa ajaa uusia reittejä.
Mitenkähän kesänopeuksilla?
Minulla on ilmainen supercharger-lataus, joten kannatti valita pysäkit sen mukaan. Aamupalan voimalla sinne Jalasjärvelle. Lähtiessä auto ennusti 5% akkua Jalasjärvelle, mutta välillä ennuste kävi 10% arvossa ja päätyi lopulta siihen 8%, mikä ei ollut ollenkaan riskiarvo, koska tiesin, mihin olin menossa. Navigaattori näytti, että lataustolppia on vapaana. Lämpötila-asetus oli +20 matkan aikana. Sandaalit jalassa eikä päällystakkia, jos nyt tuollaiset yksityiskohdat kiinnostaa ketään.
Matka on motarin kautta 500km muutaman kilometrin tarkkuudella, maisemareitti on n. 30km lyhyempi. Googlen timelinestä katson matkojani. Pääosa matkasta oli 80km/h. Elimäki-Orimattila välillä myös 60km/h. Olihan siellä myös 100km/h pätkiä Tampereelta eteenpäin, jonka ajoin tavanomaista reittiä. Muutenkaan en maisemareitillä mitenkään kierrellyt, vaan navigaattorin avulla nopeimpia välejä. Navi piti kyllä asettaa pienissä pätkissä, muuten pyrki aina kampeamaan "isoille teille", kuten motarille Hesan suuntaan tai Iitti-Lahti-välille. Orimattilassa saattoi asettaa määränpääksi Vaasan ja Lahti kierrettiin etelän kautta ohi Hollolan ja Tampere pohjois-länsi-puolelta kehätietä (Kekkosen tie?) pitkin.Kesällä olen ajanut yhden pysähdyksen taktiikalla ladaten vain Toijalassa.
Periaate oikein mutta mittakaavaa voi tarkentaa sen verran, että eläkevakuutusmaksun, työttömyysvakuutusmaksun ja mahdollisen kirkollisveron seurauksena palkan lisistä saa aika tarkkaan kolmasosan itselleen.
Jos kymmenenteen tulodesiiliin pääsevä elää koko vuoden puolisonsa palkalla oman palkkansa säästäen, hän voi seuraavana vuonna ostaa vuoden palkallaan aivan uuden Skodan. Rasteja ei tietenkään kestä roiskia tilauskaavakkeen ruutuihin ihan mielin määrin, ettei hinta nouse yli tulojen, mutta yhteiskunnan hyväosainen voi sentään ostaa vuositulollaan uuden kansanauton.
Tuloluokista riippumatta tämä on väärinkäsitys, koska raha on käyttöä varten.
Valinnat eivät ole myöskään riippuvaisia liidun määrästä, koska tuloluokista riippumatta eri ihmiset allokoivat siitä eri määrän rattaiden päälle. Joillekin vaikka 50/50 jako auton ja polkupyörän hinnan välillä on sopiva. Olennaista on ymmärtää, että tämä ei ole tulonjakokysymys, vaan arvovalinta.
Kun tavallisen perheauton hinnalla saa vaikka Rolls-Roycen tai Bentleyn, ei auton ostajan valinta kerro ostajan tuloista vaan siitä millaisen auton hän halusi. Uuden Dacian ostajalla on varaa tasavallan presidentin virka-autoon, kun jättää panssaroinnin pois vaatimuksistaan.
Minusta tämä on mukavin etenemistapa myös polttiksella. Silläkin kulutus on pienimmillään juuri näillä etapeilla joilla ajetaan hyväkuntoisia hiljaisia kolmi- ja nelinumeroisia teitä ja ajaminen on mukavaa.
Talvella tulee vielä lisäbonuksena parempi ajokeli kun suolakärryt ovat muiden kiusana valtateillä myrkyttämässä ja näkyvyys valkoisen tien mukavalla ja helpolla ajopinnalla pysyy harvojen vastaantulijoiden seassa hyvänä parin hehtaarin kaukovaloilla.
Niin. Ei ne suuret tulot, vaan pienet verot. Listattujen osingoissa alle 29% ja listaamattoman kokonaisveroasteen saa pidettyä alle sen, kun nostaa osinkoja kohtuullisesti ja pitää nettovarallisuuden kunnossa.
Juu, se vain että yhdelle työnantajalle tehtävää palkkatyötä on vähän hankala siirtää osinkoverotuksen alle.
Olisin tänään tilannut heräteostoksena sähköpösön (Peugeot e-2008), mutta ne pääsi loppumaan. Samaan tarjoushintaan (liisari 250€/kk) saa myös bensaversion, niitä on kuulemma hyvin saatavilla.
Ei ole epäilystäkään siitä mitä autoja ihmiset haluavat, kun vain hinta osuu kohdalleen.
Edit: tuohon hintaan se on täysin validi vaihtoehto lähes jokaiselle joka tarvitsee autoa välttämättömyystarvikkeena. Ei tietenkään näille "venetraileri kusematta lappiin"-porukoille, mutta se on eri.
Heti ajoon löytyy yli 100 uutta sähköautoa ensiapuun sähköautokuumeeseen.
No juu, mutta kakkosauton pitäisi olla sopuhintainen. Tuo 250€ liisari oli jo niin sopuisa että nykyinen hyvinkin keskimääräinen 12 vuotta vanha alle 4000€ auto olisi vaihtunut uuteen.
Oliko kyse ihan aidosta leasing-sopimuksesta vai osamaksusta? Itse ymmärrän leasingin niin, että esim 1-36kk maksetaan 250€/kk jonka jälkeen auto annetaan pois.
Juu, ihan oikea ja rehellinen liisari eli pitkäaikaisvuokra. Ei käsirahoja tms. Liisarin kesto 12kk, ja sopparin saa päättää siihen.
Muutama juttu siihen kuitenkin liittyy:
Ensimmäinen vuosi on aito liisari, mutta koska autoon saa hankintatuen, saa autokauppias (johon nyt lasken myös rahoitusyhtiön) 250€/kk eli 3000€ + hankintatuen 2000€.
12kk jälkeen sopimusta saa jatkaa osamaksusopimuksena samalla kk-erällä. Isompi viimeinen erä. Tässä yhteydessä asiakkaalle tietysti siirtyy auton omistamiseen liittyvät riskit, vikoineen ja jäännösarvoineen.
Jos oli kyseessä yhteistyössä stockan hullut päivät kampanja, niin siinä oli tuo vuotuinen ajomäärä 15tkm jo ihan ok monelle. Monesti näissä on alkaen hinnalla ajomäärä vain 10tkm.
Vaikutti ihan reilulta kaupalta, 1 vuosi soppari alkuun ja halutessaan asiakas sai jatkaa samalla kk hinnalla.
Tuo kuullostaa ihan reilulta, harmi vaan että autoja oli liian vähän tarjolla. e-pösön omistamisen riskit pitkällä tähtäimellä onkin jo toinen juttu. Halvimmillaan tuo maksaa reilut 36 tonnia ilman yhtään lisävaruste-ruksia. Maksaisiko tuosta joku yli 30 tonnia vuoden vanhana 15.000 km ajettuna? Varmaan ainakin silloin jos uusia ei saa.
Juu, Hullujen päivien tarjouksesta puhuin. Minusta, ja aika monen muunkin mielestä, se kuulosti hyvältä diililtä.
Samaa mieltä Jokerin kanssa, että se 10tkm mikä noissa liisareissa yleensä on, on kyllä yleensä auttamattoman vähän. 15tkm on jo sopivasti. Meidän käytössä se kymppikin kyllä riittäisi kakkosautolle.
Tuolla 250€ kuukausikululla tässä olisi jo taloudellistakin järkeä. Se meidän 4 tonnin auto syö pätkäajossa 10l bensaa satasella (ihan perus Astra-kokoluokan 1,6 bensa-auto). Meidän käytössä tankillisen kuukaudessa, eli 100eur. Lisäksi siihen pitäisi vaihtaa jakohihna piakkoin, tehdä vähintään perushuolto, ja hommata uudet kesärenkaat viimeistään vuoden päästä. En ole pitänyt tarkkaa kirjaa auton kuluista, mutta vähäiselläkin käytöllä noita ylläpitokuluja tulee polttoaineiden, verojen ja vakuutusten lisäksi helposti monta kymppiä kuussa (jyvitettynä tietenkin). Sähköauton huollot ovat edullisia.
Ei siinä enää montaa kymppiä ylimääräistä kulua tule uudelle autolle. Vanhan auton kun myy pois, niin sillä maksaa ne lisäkympitkin useamman vuoden ajalta.
Tässä oli tämä 12kk edullista ja riskitöntä, miltä se jatko olisi näyttänyt? 250 e /kk mutta viimeinen erä xx.xxx euroa? Sähköauton käyttö (polttoaineet) on edullista mutta ranskalaisen uuden auton arvonalenema maksaa kyllä mansikoita vuosien varrella. Vaikka Astran huollot ja renkaat nyt vähän stressaa niin ei ne nyt tonneja vuodessa maksa siihen verrattuna että Peugeotin arvo on viiden vuoden päästä 20 tonnia vähemmän kuin hankintahinta ja silloin viimeistään siihenkin pitää alkaa vaihtaa jarruja, iskareita, niveliä ja miten ne ranskalaiset sähköt sitten? Edelleen sitä mieltä 250e/kk on hyvä tarjous ja sellaisia autoja voisi vaihtaa vuoden välein.
Jotain lohtua tuo se tosiasia, että kaksinkertaisen verotuksen johdosta osinkoeuro on vain 80 senttiä. Siksi palkansaajan listattujen yhtiöiden ensimmäistäkin osinkoeuroa verotetaan vähintään 40.4%, joten sadan tuhannnen euron palkkaa verotetaan kevyemmin kuin siitä palkasta ostetun pörssiyhtiön osinkoa.
Samaa mieltä. Tuolla hinnalla ei viitsisi enää kakkosautona pitää omaa vanhaa lossia, jos se alkaa yhtään kiukutella. Kakkosautona edes 15.000 km vuotuinen ajomäärä ei ole useimmille rasite.
Hyvä juttu, että yksityisleasing leviää vähitellen Suomeenkin.
Olisikohan siinä ollut kymppitonnin viimeinen erä. Yleensä rahoitusyhtiö laskee erät niin että vakuusarvo säilyy, joten lähden siitä että velasta ja autosta pääsee eroon samanaikaisesti.
Silloin juokseva pääomakulu on sen 250€ koko 6v ajan. Olen ihan sinut sen kanssa että se on kustannus, ei varsinaisesti lainanlyhennys joka kerryttää pääomaa.
Jotenkin toivoisin että 6v / 60-80tkm saisi ajettua ilman noita mainitsemiasi isompien kuluvien osien vaihtoa. Ainakin työsuhdeautoillani on päässyt sen vajaan satkun pelkillä normihuolloilla. Sähköt ja isommat viat ovat tietysti aina riski, mutta ehkei ne iske vielä 6v kohdalla kovin isolla todennäköisyydellä. Riski tietysti aina on.
Vuoden välein noita ei varmaan saa, kauppiaan ansaintalogiikka perustunee siihen että saa valtiolta pari tonnia ekstraa hankintatuen muodossa. Ja sen saa ymmärtääkseni vain kerran per naama.
Tarjous oli niin hyvä, että ihmetytti mikä jippo tässä on, huoltokin tehdään sähköautoissa vasta kahden vuoden kuluttua. Myyjän on vaikeaa voittoa saada vain vuoden sopimuksella, myyntihinnan on oltava vuoden kuluttua vähintään 5000€ halvempi (veronalennukset huomioiden) kuin uusi.
Autoja olisi varmasti mennyt kaupaksi mielinmäärin.
No joo. Ymmärrän kyllä mitä tarkoitat. Tiedän myös että tiedät, mutta yleensä verotus on tavattu suorittaa kun raha/omaisuus vaihtaa omistajaa. Kun minä en ole yhtä Kempowerin tai Nokian kanssa, pidän ihan luontevana että meitä molempia verotetaan. Samasta "verotetaan kun raha vaihtaa omistajaa"-syystä pidän perintöverotuksen vastustamista sillä perusteella että "niistä on jo maksettu verot" varsin huonona. Keksin itse parempia
Piti oikein tarkistaa veroprosentti. Oikeassa olet. Työeläkemaksu ja työttömyysvakuutusmaksu tosin nostavat veroluonteisten maksujen osuutta. Osin näkökulmakysymys miten niihin haluaa suhtautua.
Stockan tarjouksessa hinnaksi oli mainittu 27.990 euroa hankintaedun jälkeen.
Mitä ovat ne monien mainitsemat ranskalaiset sähköt? Itselläni on ollut 4 ranskalaista autoa: yksi uutena, yksi vuoden vanhana, yksi 9-vuotiaana ja yksi 16-vuotiaana hankittu. Tuossa vanhimpana hankitussa elektroniikkaakin on ollut eniten. Kaikkia on pidetty 3-5 vuotta, mutta sähkövikoja ei ole ollut yhdessäkään. Olenko lottovoittajaan verrattava henkilö, vai trollataanko ranskiksia?
Yksittäisten kokemusten perusteella ei kannata vetää mitään johtopäätöksiä, mutta kerronpa omani. Lähisukulaiselle hommatiin ranskalainen, suosittu tila-auto, ikää vajaat 10 vuotta. Melko pian autoon ilmestyi virtavuoto, tyhjensi akun yön aikana. Käytiin osaavan henkilön toimesta läpi jokainen sulake erikseen jotta vuodon kohde löytyisi (kulutuksen pitäisi pudota nollille kun löytyy sulake jonka takana vuoto on). Ei löytynyt.
Eipä tällä kuitenkaan mitään ylesempää merkitystä ole. Paskan möivät.
Nuorena ostin muutamalla satasella (tai ehkä muutamalla tonnilla, markkoja) Peugeot 309:n. Sillä on kunnia olla huonoin koskaan omistamani auto, ja aikamoisilla romuilla on tullut ajettua. Siitä hajosi samalla reissulla kytkin ja jakopää. Onneksi oli apukuski mukana pitämässä hätävilkun painiketta pohjassa, se kun ei muuten pysynyt päällä.
Parhaita romuja olivat Toyotat.
Listattujen firmojen osingoissa en laske yhteisöveroa omaksi veroksi, koska toisenlaista omistusvaihtoehtoa ei minulle niissä ole. Yhtiöveron hyvitysjärjestelmä oli tosin osingonsaajan kannalta hyvä, mutta ei suomalaisessa kateusyhteiskunnassa menestynyt. Listaamattomassa kyllä, koska henkilöyhtiökin on mahdollinen. Tai kiinteistöjen osalta suora omistus.
Toisaalta sosiaalimaksutkin voisi liittää laskennassa bruttopalkkaan.
Olen samaa mieltä. Varmistinkin vain sen, ettei kenellekään jää väärää käsitystä yksityissijoittajan kuvitellun alhaisesta veroprosentista. Duunarin ensimmäistä osinkoeuroa verotetaan kuin selvästi yli sadan tonnin vuosipalkkaa.
Ei niitä tarvitse edes keksiä, koska kuten jo sanoit, "verotetaan kun raha vaihtaa omistajaa" on riittävä perustse tuomitsemaan suomalainen perintöverotus, jossa autoveron tapaan verotetaan oletetun omaisuuden kuviteltua käypää arvoa silloin kun perillisen leskeksi jäänyt vanhempi jatkaa asumistaan kotonaan. Tämä on sairasta.
Pääomatulon verotus perinnön realisoituessa "rahan vaihtaessa omistajaa" olisi rehellinen ja syrjimätön tapa verottaa perintöä. Eli siis Ruotsin malli. Hekumoin ajatuksella Li Anderssonista vääntämässä omilleen rautalankaa siitä kuinka kusetetaan riistoporvaria poistamalla perintövero (ja korvaamalla se merkittävästi suuremmilla pääomatuloveroprosenteilla). Siinä mitattaisiin konkreettisesti jäsenkunnan uskontonumeron ja laskentonumeron prioriteetti
Sen nyt vielä puuttuisi, että pääomatuloista pitäisi ansaita eläkettä tai nauttia työttömyysturvaa. Eläkesalkku saisi toki käsitteenä konkreettisemman merkityksen, mutta tämä ei liene tarkoituksenmukaista?
Sinä tiedät tämän, mutta selvennän vielä muillekin. Kyllä yhteisövero on aivan konkreettisesti osingonsaajan vero. Osakkaat omistavat yrityksen kokonaan, joten osingon maksu on omistajan omien rahojen verotettava siirto pankkitililtä toiselle.
Yritys ei lain mukaan edes saa maksaa osinkoa kuin voittovaroistaan, vaikka huonoina vuosina voidaankin maksaa osinkoa jo aiemmin ansaituista ja yhtiöön jätetyistä voittovaroista.
Osinko voi olla vain yrityksen tuloa, joka on lain mukaan yhteisöveron alaista. Yrityksen omistajan pääomatuloa siis verotetaan ensin 20 % yrityksen sisällä. Yrityksen maksaessa osinkoa verotetusta tuloksestaan omistajaa verotetaan tämän lisäksi progressiivisesti hänen oman pääomatulonsa veroprosentin mukaisesti, joten on aivan oikein sanoa osinkoeuron olevan vain 80 senttiä.
Pääomatuloveroprosenttien vertaaminen suoraan palkkatulon veroprosentteihin on selkeä asiavirhe. En aio lähteä barrikaadeille tämän asian muuttamiseksi, mutta tämän eri veroprosenttien eron selventämiseksi olen valmis käyttämään aikaani.