Sähköauton lataus

5 kommenttia

Kohta 16 tkm matkaa taitettu ID3:lla ja ainoa asia joka kummastuttaa on lataus ja siinä latauksessa lähinnä teho jolla auto sitä latausta ottaa vastaan. Latauspaikkoja on pääasiassa hyvin, joskin välillä pitää pään pyöriä kuin hylkeellä, jotta sen löytää. Kerran olen jäänyt ilman latauspaikkaa.
Mutta se latausteho vaihtelee mielivaltaisesti ja ainakin ID3:lla ei saavuta mitään hyötyä, päinvastoin rahallista menoa jos valitsee laturiksi 50kW:n sijaan 150kW:n laturin.
Ladattu 150kW:N laturissa 22 min (0,50e/min) ja saatu sähköä 19,72 kWh = 11,00 eur = 0,56e/kWh
Ladattu 50kW:n laturissa 36 min (0,35e/min) ja saatu sähköä 40,06 kWh = 12,60 eur = 0,32e/kWh
Molemmilla kerroilla lämpötila ulkona aika samoissa, suoraan ajosta laturiin ja akun varaus aloituksessa lähes samoissa.
Mikähän mahtaa olla tilanne kun tulee talvi ? Onko muilla sähköautoilijoilla samanlaisia kokemuksia ?

  
  • Ihan mielenkiinnosta, mikä oli akun varaustaso?

    Huomasithan että K-lataus muuttui taas kWh-pohjaiseksi?

      
  • @M880 kirjoitti:
    Ihan mielenkiinnosta, mikä oli akun varaustaso?

    Huomasithan että K-lataus muuttui taas kWh-pohjaiseksi?

    Olisiko ollut 10-15% jäljellä, olen huomannut ja yrittänyt noita kWh-pohjaisia käyttää.

      
  • Ei kannata unohtaa ilmaisia latauspaikkoja ABC syksyn ajan, Lidl ja muut.

      
  • @Sähköautoilija kirjoitti:
    Kohta 16 tkm matkaa taitettu ID3:lla ja ainoa asia joka kummastuttaa on lataus ja siinä latauksessa lähinnä teho jolla auto sitä latausta ottaa vastaan. Latauspaikkoja on pääasiassa hyvin, joskin välillä pitää pään pyöriä kuin hylkeellä, jotta sen löytää. Kerran olen jäänyt ilman latauspaikkaa.
    Mutta se latausteho vaihtelee mielivaltaisesti ja ainakin ID3:lla ei saavuta mitään hyötyä, päinvastoin rahallista menoa jos valitsee laturiksi 50kW:n sijaan 150kW:n laturin.
    Ladattu 150kW:N laturissa 22 min (0,50e/min) ja saatu sähköä 19,72 kWh = 11,00 eur = 0,56e/kWh
    Ladattu 50kW:n laturissa 36 min (0,35e/min) ja saatu sähköä 40,06 kWh = 12,60 eur = 0,32e/kWh
    Molemmilla kerroilla lämpötila ulkona aika samoissa, suoraan ajosta laturiin ja akun varaus aloituksessa lähes samoissa.
    Mikähän mahtaa olla tilanne kun tulee talvi ? Onko muilla sähköautoilijoilla samanlaisia kokemuksia ?

    Noi on merkki/autokohtaisia ja ID 3:seen varmaan tulee ohjelmapäivityksiä akun tehokkaampaan lataamiseen kun saavat kerättyä riittävästi dataa autoista.

      
  • Juu, tuo 19,72 kWh @ 22 min antaa sellaisen reilun 50 kW:n keskitehon, joka on todella surkea. Jotain mätää tuossa autossa tai sen softassa on, jos matalalla varaustasolla antaa noin kehnoa tahtia.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit