@Jokeri kirjoitti:
Eurooppalaisilla valmistajilla "sukunäkö" on yleensäkin ollut rasitteena aasialaisvalmistajia enemmän. Tietyissä kulminaatioissa, esim Escort takatuupparista etuvetoiseksi, sukunäön sai heittää romukoppaan.
Honda Civic olkoon esimerkki aina mallin uudistuessa melko täydellisestä muutoksesta.
Mitä tulee muotoiluun ja malleihin, sähköistyminen näyttää vauhdittavan entisestään perinteisen 4- ovisen sedanin poistumista mallivalikoimista. Itse kyllä pidän sedaneista, mutta suuri yleisö ilmeisesti ei enää vuosiin.
Vielä ainakin yksi sukupolvi sedaneista on kaiketi tulossa.
Meinaatko? Minä pelkään enemmän farmareiden puolesta.
Korotetut farkut, Subaru Outbackin, Volkkarin Alltrackien ja Volvon Cross Countryjen tapaan ovat ehdottomasti suosikkimallejani.
Kysyntään kyllä vastataan tarjonnalla. Ja farkuilla on kysyntää. Euroopasssa ei esim.C-segmentin sedaneille ole vuosiin ollut riittävästi kysyntää, niin pikkuhiljaa ne ovat jääneet pois mallistoista. D-segmentissä taitaa seuraavaksi antaa periksi Ford ja VW. Eli Mondeo ja Passat. Näistä kahdestakin Mondeo taisi olla enää 5-ovisena viistoperänä, eikä puhtaana porrasperänä.
Osa farkkujen ystävistä voi joutua tietenkin jatkossa tyytymään jonkin suvin tai crossoverin tapaiseen malliin.
@tracktest kirjoitti:
Tästä ei oikein kelvollista mainosta voine vääntää muuta kuin huumorimielessä.
Ei sitä voi vääntää polttiksen 1200 km rangestakaan, ellei sitä saavuteta max. 50 litran tankilla.
En oikein ymmärtänyt päätelmää, jossa lataamista pelätään, inhotaan ja kauhistellaan, mutta ilmanvastuksella ja otsapinnan alalla ei silti ole mukamas mitään merkitystä?
Jos latauksella istumista halutaan minimoida, eikö silloin nimenomaan pitäisi virtaviivasukkula pudottaa niin matalalle kuin mahdollista?
@tracktest kirjoitti:
Tästä ei oikein kelvollista mainosta voine vääntää muuta kuin huumorimielessä.
Ei sitä voi vääntää polttiksen 1200 km rangestakaan, ellei sitä saavuteta max. 50 litran tankilla.
En oikein ymmärtänyt päätelmää, jossa lataamista pelätään, inhotaan ja kauhistellaan, mutta ilmanvastuksella ja otsapinnan alalla ei silti ole mukamas mitään merkitystä?
Jos latauksella istumista halutaan minimoida, eikö silloin nimenomaan pitäisi virtaviivasukkula pudottaa niin matalalle kuin mahdollista?
En ymmärrä miten päädyit päätelmiisi. Virtaviivaisuudella on merkitystä on aina ollut ja tulee olemaan on kyse sähköautosta tai sitten polttomoottoriautosta. On kyseeessä sitten 50 tai 70 litran tankki 1200 km:n range on mainoksen arvoinen. Latauspaikalla seisoskelu ei ole minun juttuni, mutta se joka tämän valitsee voi tehdä sen ihan vapaasti ja hyvillä mielin.
@tracktest kirjoitti:
Tästä ei oikein kelvollista mainosta voine vääntää muuta kuin huumorimielessä.
Ei sitä voi vääntää polttiksen 1200 km rangestakaan, ellei sitä saavuteta max. 50 litran tankilla.
En oikein ymmärtänyt päätelmää, jossa lataamista pelätään, inhotaan ja kauhistellaan, mutta ilmanvastuksella ja otsapinnan alalla ei silti ole mukamas mitään merkitystä?
Jos latauksella istumista halutaan minimoida, eikö silloin nimenomaan pitäisi virtaviivasukkula pudottaa niin matalalle kuin mahdollista?
En ymmärrä miten päädyit päätelmiisi. Virtaviivaisuudella on merkitystä on aina ollut ja tulee olemaan on kyse sähköautosta tai sitten polttomoottoriautosta. On kyseeessä sitten 50 tai 70 litran tankki 1200 km:n range on mainoksen arvoinen. Latauspaikalla seisoskelu ei ole minun juttuni, mutta se joka tämän valitsee voi tehdä sen ihan vapaasti ja hyvillä mielin.
Ajatko paljon pitkää matkaa ja/vai eikö sinulla ole kotilatausmahdollisuutta? Molemmat hyviä syitä olla hankkimatta sähköautoa ihan vielä. Taloudellinen puoli on tietysti useimmilla meistä läsnä sekin.
Katsoin taas omaa ajopäiväkirjaani. Leikin ajatuksella että sähköauton range olisi 300-400km.
100 päivään mahtuu yksi 350km päivä, ja toinen 490km päivä. Molemmat meno-paluu -reissuja. Ensin mainitussa olisi kohteessa (puoliväli) ollut latausmahdollisuus, joten siitä ei olisi tullut yhtään ylimääräistä latausaikaa.
Jälkimmäisessä ei muistaakseni ollut latauspistettä, joten se olisi tod.näk vaatinut nyt toteutetun 10min pysähdyksen lisäksi vähän lisää, ehkä +20min. Oikeasti olisin varmaankin sopinut kyseisen tapaamisen sellaiseen paikkaan jossa voi ladata, jolloin lisäaika olisi tässäkin ollut nolla.
3kk aikana käyn plugarillakin tankilla ainakin joka toinen viikko, eli 6 kertaa. Tankkaus on poikkeamisineen ehkä vähintään 5min operaatio eli yhteensä 30min. Minun ajoprofiilillani olisin sähköautolla "voitolla" jos verrataan lataukseen käytettyä aikaa tankkaamiseen.
Toki jos laskee 30 sekuntia joka päivä piuhan laittoon kotona, niin se on vartti lisää kuukaudessa. 30 sek ei kuitenkaan ole minulle varainaisesti käyttökelpoista aikaa, muutoin kuin WC-hädässä.
Jos piuhasulkeisten 45min per 3kk lasketaan mukaan, niin sähköautoilu olisi vienyt 35min ylimääräistä aikaa, eli 12min/kk. Kun verotusarvosta saa alennusta 290€ tekee se n. 24eur / minuutti, tai n. 1450€/h. Se ylittää minun tuntipalkkani aika reilusti.
Virtaviivaisuudella on merkitystä on aina ollut ja tulee olemaan on kyse sähköautosta tai sitten polttomoottoriautosta.
Onko tuo jotenkin eri keskustelu kuin se, missä muotoilu on murroksessa ja sähkiksillä muotoilun merkitys vähenee?
Kaikki riippuu autonvalmistajista miten ne asian näkevät ja mieltävät. Aika näyttää väheneekö muotoilun merkitys, mutta kuten totesin saksalaisilla autonvalmistajilla näyttää olevan muotoilussa samat kriteerit myös sähköautoissa. Saksalaisten autonvalmistajien kohdalla muutosta ei ole havaittavissa, nämä ovat omia päätelmiäni. Kukin voi tehdä omat päätelmänsä, siitähän tässäkin keskustelussa on kyse.
@M880 kirjoitti:
Toki jos laskee 30 sekuntia joka päivä piuhan laittoon kotona, niin se on vartti lisää kuukaudessa.
Jotain tämän suuntaista olen perustellut vaimolleni, joka "ei halua sählätä johtojen kanssa".
Näkökulma olisi ymmärrettävä, ellei hän olisi ensimmäinen joka aloittaa lämmitysjohdon kytkemisen ja viimeinen joka lopettaa sen keväällä.
Luen hienon laskelmasi hänelle ääneen illemmalla, koska meillä johdon kytkeminen kuuluu arkirutiineihin puolet vuodesta polttiksellakin. Saisimme siis talviajan töpselin kytkemiset tavallaan ilmaiseksi, joten tuntipalkka nousee entisestään 😀
Myönnän tosin, etten kovin vahvasti edes yrittänyt puhua ympärivuotisen töpseliauton puolesta, koska en löytänyt oikein kummankaan mieleistä plugaria, molemmille mieleisestä puhumattakaan. Palataan tähän kysymykseen täyssähkön yhteydessä.
Kaikki riippuu autonvalmistajista miten ne asian näkevät ja mieltävät.
Niin vissiin...
Aika näyttää väheneekö muotoilun merkitys
Alat siirtämään maalin paikkaa näköjään. Sinähän nimenomaan aloitit niin, että sähköautojen yleistyessä muotoilun merkitys vähenee, eli sen voi todellakin tulkita niin, että se on jo fakta mielestäsi. Et ole edelleenkään esittänyt mihin päätelmäsi perustuisi.
kuten totesin saksalaisilla autonvalmistajilla näyttää olevan muotoilussa samat kriteerit myös sähköautoissa.
Mitkä samat kriteerit?
Saksalaisten autonvalmistajien kohdalla muutosta ei ole havaittavissa, nämä ovat omia päätelmiäni. Kukin voi tehdä omat päätelmänsä, siitähän tässäkin keskustelussa on kyse.
Hemmetin huonosti muotoilit aloituksesi, jos keskustelun piti koskea vain saksalaisia autoja.
Minun oma päätelmäni on, että mahdollisesti olet BMW:n, ehkä Audinkin kohdalla lähempänä omaasi. Jos sitten tarkistetaan tilanne VW:n osalta, niin uudet täyssähköautot (ID.3 ja .4) ovat ihan eri muotoilugenreä kuin vielä perinteiset (hybrid)polttiksella toimivat golffit ja passatit.
Myös MB ja Porsche tekevät minusta selkeää nimenomaan muotoilullista, sähköistettyä ilmettä sähkäreihinsä. Vaikka sillä ei ole mielestäsi merkitystä koska perinteet. Opel tekee automalleja (uusi Mocca esim), jotka kattavat variaatiot polttiksista täyssähköisiin ilmeen juurikaan muuttumatta. Voiko tuosta vetää jotakin yleissaksalaista päätelmää?
Ja se ei vaan kata autonvalmistajia globaalisti. Voisit siis laajentaa näköalaasi autonvalmistajien mallistoiden suhteen jos nyt sitten niputit saksalaiset jostakin syystä. Oletko niistäkin samaa mieltä, ettei sähköistyminen näy mitenkään yleisesti, eli muotoilun merkitys vähenisi?
Kaikki riippuu autonvalmistajista miten ne asian näkevät ja mieltävät.
Niin vissiin...
Aika näyttää väheneekö muotoilun merkitys
Alat siirtämään maalin paikkaa näköjään. Sinähän nimenomaan aloitit niin, että sähköautojen yleistyessä muotoilun merkitys vähenee, eli sen voi todellakin tulkita niin, että se on jo fakta mielestäsi. Et ole edelleenkään esittänyt mihin päätelmäsi perustuisi.
kuten totesin saksalaisilla autonvalmistajilla näyttää olevan muotoilussa samat kriteerit myös sähköautoissa.
Mitkä samat kriteerit?
Saksalaisten autonvalmistajien kohdalla muutosta ei ole havaittavissa, nämä ovat omia päätelmiäni. Kukin voi tehdä omat päätelmänsä, siitähän tässäkin keskustelussa on kyse.
Hemmetin huonosti muotoilit aloituksesi, jos keskustelun piti koskea vain saksalaisia autoja.
Minun oma päätelmäni on, että mahdollisesti olet BMW:n kohdalla lähempänä omaasi, mutta jos tarkistetaan tilanne VW:n osalta, niin uudet täyssähköautot (ID.3 ja .4) ovat ihan eri muotoilugenreä kuin vielä perinteiset (hybrid)polttiksella toimivat. Myös MB ja Porsche tekevät minusta selkeää nimenomaan muotoilullista, sähköistettyä ilmettä sähkäreihinsä.
Sitten voisit laajentaa näköalaasi autonvalmistajien mallistoiden suhteen jos nyt sitten niputit saksalaiset jostakin syystä. Oletko niistäkin samaa mieltä, ettei sähköistyminen näy mitenkään yleisesti, eli muotoilun merkitys vähenisi?
Perehtyneet tunnistavat sähköautot, hybridit ja polttomoottoriautot. Sähköautoihin luodaan tiettyä ilmettä se on toki huomioitavaa. Pelkään pahoin että sähköautoihin aletaan luomaan pelkistettyä muotoilua, tästä on omasta mielestäni ollut jo selviä merkkejä. Perinteisesti menestyksekkäät muotoilijat liikkuvat premium-merkkien välillä ja tämä tredi tuskin tulee muuttumaan. Saksalaiset autot erottuvat edukseen juuri näiden menestyksekkäiden muotoilijoiden takia.
Perehtyneet tunnistavat sähköautot, hybridit ja polttomoottoriautot.
Johtuisikohan siitä ettei muotoilun merkitys ole vähentynyt, vaikka sähköistys tulee....
Perinteisesti menestyksekkäät muotoilijat liikkuvat premium-merkkien välillä ja tämä trendi tuskin tulee muuttumaan.
Trendi on siis se, että pomppivat vain muutaman merkin välillä ja se olisi oikein trendi. Osaat varmaan nimetä kaikki, tai joitakin jos kerran olet selvillä paremmin tilanteesta? Vai heitteletkö vain "faktaa" uskoen että uppoaa kaikkiin kun ei kukaan jaksa tarkistaa?
Saksalaiset autot erottuvat edukseen juuri näiden menestyksekkäiden muotoilijoiden takia
Kaikki merkit varmasti mukana?
Niputat vähän liian herkästi sekä valmistajamaata, että ihmisten käsityksiä. Eikös kaikki ole vähän makuasiaa? Entäs jos ei tykkää sinun laillasi konservatiivisesta muotoilusta (BMW oma esimerkkisi), saako olla eri mieltä?
Ex-Rolls-Royce lead designer lands in Munich, working for FAW Group
Giles Taylor to lead design revival of luxury brand Hongqi
The design centre of the electric car manufacturer NIO, based in Munich, is starting 2019 with a change in management. Oliver Samson joined the team as the new Director of Exterior Design. Born in Germany, Oliver Samson has been Creative Director at Daimler AG’s Advanced Design Studio in California since 2014
Chinese automaker BYD has recruited two famous designers who had worked for Ferrari and Mercedes-Benz. This was revealed at company’s annual business meeting on the 17th of February 2019.
One of designers is JuanMa López, who is a former head of exterior design at Ferrari. He has joined BYD as global exterior design director in last November 2018.
The other designer Michele Jauch-Paganetti takes the post of chief interior design director at BYD. Before joining BYD, he was employed by Mercedes-Benz as the head of the design center in Italy, delivering masterpieces of the interior design for the Mercedes-Benz S-Class and the C-Class.
Former BMW Design Chief, Karim Habib, heading over to Kia
Perehtyneet tunnistavat sähköautot, hybridit ja polttomoottoriautot.
Johtuisikohan siitä ettei muotoilun merkitys ole vähentynyt, vaikka sähköistys tulee....
Perinteisesti menestyksekkäät muotoilijat liikkuvat premium-merkkien välillä ja tämä trendi tuskin tulee muuttumaan.
Trendi on siis se, että pomppivat vain muutaman merkin välillä ja se olisi oikein trendi. Osaat varmaan nimetä kaikki, tai joitakin jos kerran olet selvillä paremmin tilanteesta? Vai heitteletkö vain "faktaa" uskoen että uppoaa kaikkiin kun ei kukaan jaksa tarkistaa?
Saksalaiset autot erottuvat edukseen juuri näiden menestyksekkäiden muotoilijoiden takia
Niputat vähän liian herkästi sekä valmistajamaata, että ihmisten käsityksiä. Eikös kaikki ole vähän makuasiaa? Entäs jos ei tykkää sinun laillasi konservatiivisesta muotoilusta, saako olla eri mieltä?
Laajennetaan keskustelua muotoilijihin jotka alalla toimivat. Otsikkoon sopivaa sekin. Ei ole pahitteeksi jos hieman syvennyt tämän alan osaajiin. Pelkkä huutelu on aina vähän typerää.
Kaikki riippuu autonvalmistajista miten ne asian näkevät ja mieltävät.
Niin vissiin...
Aika näyttää väheneekö muotoilun merkitys
Alat siirtämään maalin paikkaa näköjään. Sinähän nimenomaan aloitit niin, että sähköautojen yleistyessä muotoilun merkitys vähenee, eli sen voi todellakin tulkita niin, että se on jo fakta mielestäsi. Et ole edelleenkään esittänyt mihin päätelmäsi perustuisi.
kuten totesin saksalaisilla autonvalmistajilla näyttää olevan muotoilussa samat kriteerit myös sähköautoissa.
Mitkä samat kriteerit?
Saksalaisten autonvalmistajien kohdalla muutosta ei ole havaittavissa, nämä ovat omia päätelmiäni. Kukin voi tehdä omat päätelmänsä, siitähän tässäkin keskustelussa on kyse.
Hemmetin huonosti muotoilit aloituksesi, jos keskustelun piti koskea vain saksalaisia autoja.
Minun oma päätelmäni on, että mahdollisesti olet BMW:n kohdalla lähempänä omaasi, mutta jos tarkistetaan tilanne VW:n osalta, niin uudet täyssähköautot (ID.3 ja .4) ovat ihan eri muotoilugenreä kuin vielä perinteiset (hybrid)polttiksella toimivat. Myös MB ja Porsche tekevät minusta selkeää nimenomaan muotoilullista, sähköistettyä ilmettä sähkäreihinsä.
Sitten voisit laajentaa näköalaasi autonvalmistajien mallistoiden suhteen jos nyt sitten niputit saksalaiset jostakin syystä. Oletko niistäkin samaa mieltä, ettei sähköistyminen näy mitenkään yleisesti, eli muotoilun merkitys vähenisi?
Perehtyneet tunnistavat sähköautot, hybridit ja polttomoottoriautot. Sähköautoihin luodaan tiettyä ilmettä se on toki huomioitavaa. Pelkään pahoin että sähköautoihin aletaan luomaan pelkistettyä muotoilua, tästä on omasta mielestäni ollut jo selviä merkkejä. Perinteisesti menestyksekkäät muotoilijat liikkuvat premium-merkkien välillä ja tämä tredi tuskin tulee muuttumaan. Saksalaiset autot erottuvat edukseen juuri näiden menestyksekkäiden muotoilijoiden takia.
Olen taas osittain samaa mieltä kanssasi. Itsekään en ole kovin innostunut sisätilojen pelkistetystä ulkomuodosta, ala Tesla. Kaipaisin myös ulkomuotoon enemmän vaihtelua kuin mitä Teslalla on. Bemareita pidän tyylikkäinä ja hyvän näköisinä, vaikkakin osittain tylsinä kun variaatiota ei juurikaan ole mallien eikä sukupolvien välillä.
Kaikki riippuu autonvalmistajista miten ne asian näkevät ja mieltävät.
Niin vissiin...
Aika näyttää väheneekö muotoilun merkitys
Alat siirtämään maalin paikkaa näköjään. Sinähän nimenomaan aloitit niin, että sähköautojen yleistyessä muotoilun merkitys vähenee, eli sen voi todellakin tulkita niin, että se on jo fakta mielestäsi. Et ole edelleenkään esittänyt mihin päätelmäsi perustuisi.
kuten totesin saksalaisilla autonvalmistajilla näyttää olevan muotoilussa samat kriteerit myös sähköautoissa.
Mitkä samat kriteerit?
Saksalaisten autonvalmistajien kohdalla muutosta ei ole havaittavissa, nämä ovat omia päätelmiäni. Kukin voi tehdä omat päätelmänsä, siitähän tässäkin keskustelussa on kyse.
Hemmetin huonosti muotoilit aloituksesi, jos keskustelun piti koskea vain saksalaisia autoja.
Minun oma päätelmäni on, että mahdollisesti olet BMW:n kohdalla lähempänä omaasi, mutta jos tarkistetaan tilanne VW:n osalta, niin uudet täyssähköautot (ID.3 ja .4) ovat ihan eri muotoilugenreä kuin vielä perinteiset (hybrid)polttiksella toimivat. Myös MB ja Porsche tekevät minusta selkeää nimenomaan muotoilullista, sähköistettyä ilmettä sähkäreihinsä.
Sitten voisit laajentaa näköalaasi autonvalmistajien mallistoiden suhteen jos nyt sitten niputit saksalaiset jostakin syystä. Oletko niistäkin samaa mieltä, ettei sähköistyminen näy mitenkään yleisesti, eli muotoilun merkitys vähenisi?
Perehtyneet tunnistavat sähköautot, hybridit ja polttomoottoriautot. Sähköautoihin luodaan tiettyä ilmettä se on toki huomioitavaa. Pelkään pahoin että sähköautoihin aletaan luomaan pelkistettyä muotoilua, tästä on omasta mielestäni ollut jo selviä merkkejä. Perinteisesti menestyksekkäät muotoilijat liikkuvat premium-merkkien välillä ja tämä tredi tuskin tulee muuttumaan. Saksalaiset autot erottuvat edukseen juuri näiden menestyksekkäiden muotoilijoiden takia.
Olen taas osittain samaa mieltä kanssasi. Itsekään en ole kovin innostunut sisätilojen pelkistetystä ulkomuodosta, ala Tesla. Kaipaisin myös ulkomuotoon enemmän vaihtelua kuin mitä Teslalla on. Bemareita pidän tyylikkäinä ja hyvän näköisinä, vaikkakin osittain tylsinä kun variaatiota ei juurikaan ole mallien eikä sukupolvien välillä.
Aletaan olla keskustelun osalta oikeilla linjoilla. Pelkistetyt sisätilat ovat luotaan työntäviä. Tesla on juuri tässä pelkistyksessä ihan kärjessä.
Laajennetaan keskustelua muotoilijihin jotka alalla toimivat. Otsikkoon sopivaa sekin. Ei ole pahitteeksi jos hieman syvennyt tämän alan osaajiin. Pelkkä huutelu on aina vähän typerää.
Sinä täällä huutelet miten sähköistyksen mukana autojen muotoilun merkitys vähenee. Minä pyysin vähän faktatarkennuksia (niitä muotoilijoita joihin viittasit) ja nyt sitten kuvittelet, että keksit asian ihan itse ja alat opettamaan minua. Jep, logiikka "hallussa"....
Aletaan olla keskustelun osalta oikeilla linjoilla
...kun keskustellaan vain BMW:stä. Aloittamasi linja oli kyllä tulkittavaksi ihan muuksi, mutta kuten todettua niin aloitus taisi olla hemmetin huonosti muotoiltu josta pystyi tulkitsemaan laajempaa linjausta kuin yhden merkin status muotoilun saralla ja ko. merkin sähköistymisessä.
Vision Circular Concept? Sehän on just niin kuin 5er tänä päivänä ja ihan bimmeriperinteitä nimenomaan noudattava, eikö vain? Eikö tuon pitäisi aloitukseesi viitaten osoittaa juuri päinvaistaista kaikella tavalla.
Laajennetaan keskustelua muotoilijihin jotka alalla toimivat. Otsikkoon sopivaa sekin. Ei ole pahitteeksi jos hieman syvennyt tämän alan osaajiin. Pelkkä huutelu on aina vähän typerää.
Sinä täällä huutelet miten sähköistyksen mukana autojen muotoilun merkitys vähenee. Minä pyysin vähän faktatarkennuksia (niitä muotoilijoita joihin viittasit) ja nyt sitten kuvittelet, että keksit asian ihan itse ja alat opettamaan minua. Jep, logiikka "hallussa"....
Aletaan olla keskustelun osalta oikeilla linjoilla
...kun keskustellaan vain BMW:stä. Aloittamasi linja oli kyllä tulkittavaksi ihan muuksi, mutta kuten todettua niin aloitus taisi olla hemmetin huonosti muotoiltu josta pystyi tulkitsemaan laajempaa linjausta kuin yhden merkin status muotoilun saralla ja ko. merkin sähköistymisessä.
Näkemyksesi eivät vastaa minun näkemyksiä, mutta ei anneta sen häiritä. Makuasioista on turha kiistellä, mutta huonosta mausta voinee toki huomauttaa.
Näkemyksesi eivät vastaa minun näkemyksiä, mutta ei anneta sen häiritä.
No jos maalin siirtelyt ei haittaa, niin....
Makuasioista on turha kiistellä, mutta huonosta mausta voinee toki huomauttaa
No eikö sekin sitten ole kiistelyä makuasiasta? Jollei kummallakin ole sama maku. Joka taas kolmannen mielestä sitten edustaa vuorostaan joko hyvää tai huonoa makua, koska hänellä on oma makunsa.
Näkemyksesi eivät vastaa minun näkemyksiä, mutta ei anneta sen häiritä.
No jos maalin siirtelyt ei haittaa, niin....
Makuasioista on turha kiistellä, mutta huonosta mausta voinee toki huomauttaa
No eikö sekin sitten ole kiistelyä makuasiasta? Jollei kummallakin ole sama maku. Joka taas kolmannen mielestä sitten edustaa vuorostaan joko hyvää tai huonoa makua, koska hänellä on oma makunsa.
Tarkoituksella laitoin uunituoreet kuvat näkyviin, en todellakaan pidä pelkistetyistä sisätiloista. Tämähän on irvikuva miellyttävästä ajoympäristöstä. Ei tuolla ole mitään menestysmahdollisuuksia ainakaan perinteitä vaalivalle ostajakunnalle.
mielipiteesi iX3:n ulkoasusta perinteisessä mielessä (tuotantoauto)
eikö se Concept -auton ulkoasu hirvitä, kun sellaista sähköistymisenkin nimissä muotoillaan niin 5er:ista poikkevaksi - ei mitään perinnetietoutta enää. Ja onko se jopa BMW:n tulevaisuuden suunta (muotoilu tosiaankin murroksessa ja sähköistys vaikuttaa/ei vaikuta)
mielipiteesi iX3:n ulkoasusta perinteisessä mielessä (tuotantoauto)
eikö se Concept -auton ulkoasu hirvitä, kun sellaista sähköistymisenkin nimissä muotoillaan niin 5er:ista poikkevaksi - ei mitään perinnetietoutta enää
Onhan se perinteisen konservatiivisen muotoilun ystävälle suorastaan luotaantyöntävä, niin sisustaltaan kuin ulkoiselta olemukseltaan, ei siitä pääse yli eikä ympäri. iX3 on perinteistä tyyliä mukaileva auto, en vaan ole katumaastureiden ystävä. Perinteinen BMW 5-sarja on se joka miellyttää vanhan liiton miestä oikealla tavalla. Sopivat tilat, tyylikkyys ja turvallisuus siinä ne tärkeimmät.
ix3 on perinteistä tyyliä mukaileva auto, en vaan ole katumaastureiden ystävä
Hupskeikkaa: otetaanpa se X välistä pois, pahoittelut! Tarkoitin tietysti mallia i3! BMW:n ensimmäisiä sähköistettyjä autoja, jossa sen takia, tai siitä huolimatta muotoilun "perinteistä" lipsuttiin aika lailla.
Varsinkin ulkonäöllisesti, mutta aika lailla myös sisustuksellisesti. Onneksi katosi mallistosta, vai mitä mieltä olet?
ix3 on perinteistä tyyliä mukaileva auto, en vaan ole katumaastureiden ystävä
Hupskeikkaa: otetaanpa se X välistä pois, pahoittelut! Tarkoitin tietysti mallia i3! BMW:n ensimmäisiä sähköistettyjä autoja, jossa sen takia, tai siitä huolimatta muotoilun "perinteistä" lipsuttiin aika lailla. Varsinkin ulkonäöllisesti, mutta aika lailla myös sisustuksellisesti.
Ei haittaa. Samaa mieltä, jotenkin siihen on tottunut mutta ei herätä mitään mielenkiintoa perinteitä vaalivalle ostajalle.
Miltä tuntuu ajatus että pitää alkaa totutella BMW:n tuleviin malleihin? Ehkä alkavat näyttävät Concept -autolta, eikä enää leikitä munuaisen koolla keulassa?
Olen vähän pettynyt, ettei tuohon ruoriin ole saatu mahdutettua edes viittäkymmentä erillistä painiketta. Onneksi vaihdekepin vieressä on rutkasti lisää, mutta ehkäpä rivistöä olisi voinut jatkaa laajemmallekin?
@Ruuhkamies kirjoitti:
Olen vähän pettynyt, ettei tuohon ruoriin ole saatu mahdutettua edes viittäkymmentä erillistä painiketta. Onneksi vaihdekepin vieressä on rutkasti lisää, mutta ehkäpä rivistöä olisi voinut jatkaa laajemmallekin?
Kysyntään kyllä vastataan tarjonnalla. Ja farkuilla on kysyntää. Euroopasssa ei esim.C-segmentin sedaneille ole vuosiin ollut riittävästi kysyntää, niin pikkuhiljaa ne ovat jääneet pois mallistoista. D-segmentissä taitaa seuraavaksi antaa periksi Ford ja VW. Eli Mondeo ja Passat. Näistä kahdestakin Mondeo taisi olla enää 5-ovisena viistoperänä, eikä puhtaana porrasperänä.
Osa farkkujen ystävistä voi joutua tietenkin jatkossa tyytymään jonkin suvin tai crossoverin tapaiseen malliin.
Ei sitä voi vääntää polttiksen 1200 km rangestakaan, ellei sitä saavuteta max. 50 litran tankilla.
En oikein ymmärtänyt päätelmää, jossa lataamista pelätään, inhotaan ja kauhistellaan, mutta ilmanvastuksella ja otsapinnan alalla ei silti ole mukamas mitään merkitystä?
Jos latauksella istumista halutaan minimoida, eikö silloin nimenomaan pitäisi virtaviivasukkula pudottaa niin matalalle kuin mahdollista?
En ymmärrä miten päädyit päätelmiisi. Virtaviivaisuudella on merkitystä on aina ollut ja tulee olemaan on kyse sähköautosta tai sitten polttomoottoriautosta. On kyseeessä sitten 50 tai 70 litran tankki 1200 km:n range on mainoksen arvoinen. Latauspaikalla seisoskelu ei ole minun juttuni, mutta se joka tämän valitsee voi tehdä sen ihan vapaasti ja hyvillä mielin.
Ajatko paljon pitkää matkaa ja/vai eikö sinulla ole kotilatausmahdollisuutta? Molemmat hyviä syitä olla hankkimatta sähköautoa ihan vielä. Taloudellinen puoli on tietysti useimmilla meistä läsnä sekin.
Katsoin taas omaa ajopäiväkirjaani. Leikin ajatuksella että sähköauton range olisi 300-400km.
100 päivään mahtuu yksi 350km päivä, ja toinen 490km päivä. Molemmat meno-paluu -reissuja. Ensin mainitussa olisi kohteessa (puoliväli) ollut latausmahdollisuus, joten siitä ei olisi tullut yhtään ylimääräistä latausaikaa.
Jälkimmäisessä ei muistaakseni ollut latauspistettä, joten se olisi tod.näk vaatinut nyt toteutetun 10min pysähdyksen lisäksi vähän lisää, ehkä +20min. Oikeasti olisin varmaankin sopinut kyseisen tapaamisen sellaiseen paikkaan jossa voi ladata, jolloin lisäaika olisi tässäkin ollut nolla.
3kk aikana käyn plugarillakin tankilla ainakin joka toinen viikko, eli 6 kertaa. Tankkaus on poikkeamisineen ehkä vähintään 5min operaatio eli yhteensä 30min. Minun ajoprofiilillani olisin sähköautolla "voitolla" jos verrataan lataukseen käytettyä aikaa tankkaamiseen.
Toki jos laskee 30 sekuntia joka päivä piuhan laittoon kotona, niin se on vartti lisää kuukaudessa. 30 sek ei kuitenkaan ole minulle varainaisesti käyttökelpoista aikaa, muutoin kuin WC-hädässä.
Jos piuhasulkeisten 45min per 3kk lasketaan mukaan, niin sähköautoilu olisi vienyt 35min ylimääräistä aikaa, eli 12min/kk. Kun verotusarvosta saa alennusta 290€ tekee se n. 24eur / minuutti, tai n. 1450€/h. Se ylittää minun tuntipalkkani aika reilusti.
🙂
@tracktest kirjoitti:
Onko tuo jotenkin eri keskustelu kuin se, missä muotoilu on murroksessa ja sähkiksillä muotoilun merkitys vähenee?
Kaikki riippuu autonvalmistajista miten ne asian näkevät ja mieltävät. Aika näyttää väheneekö muotoilun merkitys, mutta kuten totesin saksalaisilla autonvalmistajilla näyttää olevan muotoilussa samat kriteerit myös sähköautoissa. Saksalaisten autonvalmistajien kohdalla muutosta ei ole havaittavissa, nämä ovat omia päätelmiäni. Kukin voi tehdä omat päätelmänsä, siitähän tässäkin keskustelussa on kyse.
Jotain tämän suuntaista olen perustellut vaimolleni, joka "ei halua sählätä johtojen kanssa".
Näkökulma olisi ymmärrettävä, ellei hän olisi ensimmäinen joka aloittaa lämmitysjohdon kytkemisen ja viimeinen joka lopettaa sen keväällä.
Luen hienon laskelmasi hänelle ääneen illemmalla, koska meillä johdon kytkeminen kuuluu arkirutiineihin puolet vuodesta polttiksellakin. Saisimme siis talviajan töpselin kytkemiset tavallaan ilmaiseksi, joten tuntipalkka nousee entisestään 😀
Myönnän tosin, etten kovin vahvasti edes yrittänyt puhua ympärivuotisen töpseliauton puolesta, koska en löytänyt oikein kummankaan mieleistä plugaria, molemmille mieleisestä puhumattakaan. Palataan tähän kysymykseen täyssähkön yhteydessä.
@tracktest kirjoitti:
Niin vissiin...
Alat siirtämään maalin paikkaa näköjään. Sinähän nimenomaan aloitit niin, että sähköautojen yleistyessä muotoilun merkitys vähenee, eli sen voi todellakin tulkita niin, että se on jo fakta mielestäsi. Et ole edelleenkään esittänyt mihin päätelmäsi perustuisi.
Mitkä samat kriteerit?
Hemmetin huonosti muotoilit aloituksesi, jos keskustelun piti koskea vain saksalaisia autoja.
Minun oma päätelmäni on, että mahdollisesti olet BMW:n, ehkä Audinkin kohdalla lähempänä omaasi. Jos sitten tarkistetaan tilanne VW:n osalta, niin uudet täyssähköautot (ID.3 ja .4) ovat ihan eri muotoilugenreä kuin vielä perinteiset (hybrid)polttiksella toimivat golffit ja passatit.
Myös MB ja Porsche tekevät minusta selkeää nimenomaan muotoilullista, sähköistettyä ilmettä sähkäreihinsä. Vaikka sillä ei ole mielestäsi merkitystä koska perinteet. Opel tekee automalleja (uusi Mocca esim), jotka kattavat variaatiot polttiksista täyssähköisiin ilmeen juurikaan muuttumatta. Voiko tuosta vetää jotakin yleissaksalaista päätelmää?
Ja se ei vaan kata autonvalmistajia globaalisti. Voisit siis laajentaa näköalaasi autonvalmistajien mallistoiden suhteen jos nyt sitten niputit saksalaiset jostakin syystä. Oletko niistäkin samaa mieltä, ettei sähköistyminen näy mitenkään yleisesti, eli muotoilun merkitys vähenisi?
Perehtyneet tunnistavat sähköautot, hybridit ja polttomoottoriautot. Sähköautoihin luodaan tiettyä ilmettä se on toki huomioitavaa. Pelkään pahoin että sähköautoihin aletaan luomaan pelkistettyä muotoilua, tästä on omasta mielestäni ollut jo selviä merkkejä. Perinteisesti menestyksekkäät muotoilijat liikkuvat premium-merkkien välillä ja tämä tredi tuskin tulee muuttumaan. Saksalaiset autot erottuvat edukseen juuri näiden menestyksekkäiden muotoilijoiden takia.
@tracktest kirjoitti:
Johtuisikohan siitä ettei muotoilun merkitys ole vähentynyt, vaikka sähköistys tulee....
Trendi on siis se, että pomppivat vain muutaman merkin välillä ja se olisi oikein trendi. Osaat varmaan nimetä kaikki, tai joitakin jos kerran olet selvillä paremmin tilanteesta? Vai heitteletkö vain "faktaa" uskoen että uppoaa kaikkiin kun ei kukaan jaksa tarkistaa?
Kaikki merkit varmasti mukana?
Niputat vähän liian herkästi sekä valmistajamaata, että ihmisten käsityksiä. Eikös kaikki ole vähän makuasiaa? Entäs jos ei tykkää sinun laillasi konservatiivisesta muotoilusta (BMW oma esimerkkisi), saako olla eri mieltä?
https://www.is.fi/autot/art-2000005082361.html
https://www.is.fi/autot/art-2000000998049.html
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/uskomaton-kaappaus-maineikas-automuotoilija-piirtaa-jatkossa-aston-martinien-sijaan-dacioita/8179792#gs.a65jc7
Ex-Rolls-Royce lead designer lands in Munich, working for FAW Group
Giles Taylor to lead design revival of luxury brand Hongqi
The design centre of the electric car manufacturer NIO, based in Munich, is starting 2019 with a change in management. Oliver Samson joined the team as the new Director of Exterior Design. Born in Germany, Oliver Samson has been Creative Director at Daimler AG’s Advanced Design Studio in California since 2014
Chinese automaker BYD has recruited two famous designers who had worked for Ferrari and Mercedes-Benz. This was revealed at company’s annual business meeting on the 17th of February 2019.
One of designers is JuanMa López, who is a former head of exterior design at Ferrari. He has joined BYD as global exterior design director in last November 2018.
The other designer Michele Jauch-Paganetti takes the post of chief interior design director at BYD. Before joining BYD, he was employed by Mercedes-Benz as the head of the design center in Italy, delivering masterpieces of the interior design for the Mercedes-Benz S-Class and the C-Class.
Former BMW Design Chief, Karim Habib, heading over to Kia
Laajennetaan keskustelua muotoilijihin jotka alalla toimivat. Otsikkoon sopivaa sekin. Ei ole pahitteeksi jos hieman syvennyt tämän alan osaajiin. Pelkkä huutelu on aina vähän typerää.
Olen taas osittain samaa mieltä kanssasi. Itsekään en ole kovin innostunut sisätilojen pelkistetystä ulkomuodosta, ala Tesla. Kaipaisin myös ulkomuotoon enemmän vaihtelua kuin mitä Teslalla on. Bemareita pidän tyylikkäinä ja hyvän näköisinä, vaikkakin osittain tylsinä kun variaatiota ei juurikaan ole mallien eikä sukupolvien välillä.
Aletaan olla keskustelun osalta oikeilla linjoilla. Pelkistetyt sisätilat ovat luotaan työntäviä. Tesla on juuri tässä pelkistyksessä ihan kärjessä.
BMW » 2021 i Vision Circular Concept
https://www.netcarshow.com/bmw/2021-i_vision_circular_concept/1280x960/wallpaper_03.htm
@tracktest kirjoitti:
Sinä täällä huutelet miten sähköistyksen mukana autojen muotoilun merkitys vähenee. Minä pyysin vähän faktatarkennuksia (niitä muotoilijoita joihin viittasit) ja nyt sitten kuvittelet, että keksit asian ihan itse ja alat opettamaan minua. Jep, logiikka "hallussa"....
...kun keskustellaan vain BMW:stä. Aloittamasi linja oli kyllä tulkittavaksi ihan muuksi, mutta kuten todettua niin aloitus taisi olla hemmetin huonosti muotoiltu josta pystyi tulkitsemaan laajempaa linjausta kuin yhden merkin status muotoilun saralla ja ko. merkin sähköistymisessä.
Vision Circular Concept? Sehän on just niin kuin 5er tänä päivänä ja ihan bimmeriperinteitä nimenomaan noudattava, eikö vain? Eikö tuon pitäisi aloitukseesi viitaten osoittaa juuri päinvaistaista kaikella tavalla.
Näkemyksesi eivät vastaa minun näkemyksiä, mutta ei anneta sen häiritä. Makuasioista on turha kiistellä, mutta huonosta mausta voinee toki huomauttaa.
BMW iX3. Sisätilat ovat todella miellyttävät, tässä on juuri sitä perinteistä tyylikkyyttä.
https://www.netcarshow.com/bmw/2022-ix3/1280x960/wallpaper_13.htm
@tracktest kirjoitti:
No jos maalin siirtelyt ei haittaa, niin....
No eikö sekin sitten ole kiistelyä makuasiasta? Jollei kummallakin ole sama maku. Joka taas kolmannen mielestä sitten edustaa vuorostaan joko hyvää tai huonoa makua, koska hänellä on oma makunsa.
Hyviä pointteja!
@tracktest:
Entäs ulkopuoli, jonka näppärästi sivuutit?
Sivuutit tuon konseptiauton sisukset: https://www.netcarshow.com/BMW-i_Vision_Circular_Concept-2021-1600-0a.jpg Pidätkö perinteisen tyylikkään bemarisisustuksena?
Tarkoituksella laitoin uunituoreet kuvat näkyviin, en todellakaan pidä pelkistetyistä sisätiloista. Tämähän on irvikuva miellyttävästä ajoympäristöstä. Ei tuolla ole mitään menestysmahdollisuuksia ainakaan perinteitä vaalivalle ostajakunnalle.
Sivuutat pari kyssäriä:
Onhan se perinteisen konservatiivisen muotoilun ystävälle suorastaan luotaantyöntävä, niin sisustaltaan kuin ulkoiselta olemukseltaan, ei siitä pääse yli eikä ympäri. iX3 on perinteistä tyyliä mukaileva auto, en vaan ole katumaastureiden ystävä. Perinteinen BMW 5-sarja on se joka miellyttää vanhan liiton miestä oikealla tavalla. Sopivat tilat, tyylikkyys ja turvallisuus siinä ne tärkeimmät.
@tracktest kirjoitti:
Hupskeikkaa: otetaanpa se X välistä pois, pahoittelut! Tarkoitin tietysti mallia i3! BMW:n ensimmäisiä sähköistettyjä autoja, jossa sen takia, tai siitä huolimatta muotoilun "perinteistä" lipsuttiin aika lailla.
Varsinkin ulkonäöllisesti, mutta aika lailla myös sisustuksellisesti. Onneksi katosi mallistosta, vai mitä mieltä olet?
Ei haittaa. Samaa mieltä, jotenkin siihen on tottunut mutta ei herätä mitään mielenkiintoa perinteitä vaalivalle ostajalle.
Miltä tuntuu ajatus että pitää alkaa totutella BMW:n tuleviin malleihin? Ehkä alkavat näyttävät Concept -autolta, eikä enää leikitä munuaisen koolla keulassa?
Tähän suuntaan? https://www.motortrend.com/news/whats-going-on-bmw-future-strategy-products/
Olen vähän pettynyt, ettei tuohon ruoriin ole saatu mahdutettua edes viittäkymmentä erillistä painiketta. Onneksi vaihdekepin vieressä on rutkasti lisää, mutta ehkäpä rivistöä olisi voinut jatkaa laajemmallekin?
https://mediapool.bmwgroup.com/cache/P9/201809/P90324439/P90324439-bmw-operating-system-7-0-09-2018-2250px.jpg
Perinteet velvoittavat ja hyvä niin. Toinen vaihtoehto on siis helvetin iso TV-ruutu pultattuna kojelautaan ja kaikki siihen käpälöitäväksi.