Autojen muotoilu murroksessa

76 kommenttia
13»
  • Tykkään nappuloista. Tykkään myös kosketusnäytöistä. On kiva jos autossa on molempia

      1
  • muokattu 06.09.2021 16:57

    @M880 kirjoitti:
    Tykkään nappuloista. Tykkään myös kosketusnäytöistä. On kiva jos autossa on molempia

    Juuri näin! Molempi parempi.

      
  • Jep. Olen kovasti tykästynyt Model X:ssä olevaan yhdistelmään fyysisiä hallintalaitteita ja kosketusnäyttökäyttöisiä. Muutamia kertoja tullut ajeltua Model Kolmosta ja siinä on omaan makuun liian riisutut vipstaakkelit, mutta kuulemma siihenkin tottuu pian. Mutta toisaalta mitään nappulamerta yhdistettynä postikorttinäyttöön en enää haluaisi.

      
  • muokattu 07.09.2021 08:56

    @tracktest kirjoitti:

    ...vaihtoehto on siis helvetin iso TV-ruutu pultattuna kojelautaan ja kaikki siihen käpälöitäväksi.

    Käpälöinnistä en tiedä, mutta tässä ollaan hyvin lähellä sitä isoa pultattua TV-ruutua kyllä:

    https://www.bmw.fi/fi/mallisto/i-yhteenveto/i4/2021/bmw-i4-yleisesittely.html#muotoilu-lisaevarusteet

    Perinteet velvoittavat ja hyvä niin

    Tämä oli aika mielenkiintoinen juttu, puolesta ja vastaan:
    https://www.topspeed.com/cars/car-news/bmw-is-so-fixated-on-the-future-that-it-refuses-to-produce-anything-with-a-retro-design-ar190947.html

    Tänä päivänä saatat olla perinteistä tuota mieltä ja olla oikeassakin makusi kannalta. Mutta kuinka pitkälle ja pitkään se retroilu riittää BMW:n tapauksessa?

    Tässä vähän makua tehtaan kaavailuista, näistä saa tämän päivän tracktestperinteitä etsiä suurennuslasilla:

    https://www.bmw.fi/fi/aiheet/tutustu/konseptiautot/bmw-vision-m-next.html

    https://www.bmw.fi/fi/aiheet/tutustu/konseptiautot/bmw-i-vision-circular-yleisesittely.html

    https://www.cardesignnews.com/first-sight/what-does-the-bmw-next-100-concept-say-about-the-future/26905.article

    Ja 30 vuoden päästä voidaan sanoa taas että "BMW:llä on perinteitä (futuristisessa) automuotoilussa". Uudet perinteet eivät vain silloin näytä samalta kuin 2020-luvulla muotoilluissa, jotka eivät näytä samalta kuin 1990-luvulla muotoillut, jotka puolestaan eivät näytä samalta kuin 1970-luvun BMW:t. Maut ja perinteet ovat muuttuvaisia...

    Toki, vastaavia tulevaisuuden hahmotelmia voi kaivaa merkiltä kuin merkiltä. Ja olla niistä mitä mieltä tahansa, makuasioista kun on kyse.

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @tracktest kirjoitti:

    ...vaihtoehto on siis helvetin iso TV-ruutu pultattuna kojelautaan ja kaikki siihen käpälöitäväksi.

    Käpälöinnistä en tiedä, mutta tässä ollaan hyvin lähellä sitä isoa pultattua TV-ruutua kyllä:

    https://www.bmw.fi/fi/mallisto/i-yhteenveto/i4/2021/bmw-i4-yleisesittely.html#muotoilu-lisaevarusteet

    Perinteet velvoittavat ja hyvä niin

    Tämä oli aika mielenkiintoinen juttu, puolesta ja vastaan:
    https://www.topspeed.com/cars/car-news/bmw-is-so-fixated-on-the-future-that-it-refuses-to-produce-anything-with-a-retro-design-ar190947.html

    Tänä päivänä saatat olla perinteistä tuota mieltä ja olla oikeassakin makusi kannalta. Mutta kuinka pitkälle ja pitkään se retroilu riittää BMW:n tapauksessa?

    Tässä vähän makua tehtaan kaavailuista, näistä saa tämän päivän tracktestperinteitä etsiä suurennuslasilla:

    https://www.bmw.fi/fi/aiheet/tutustu/konseptiautot/bmw-vision-m-next.html

    https://www.bmw.fi/fi/aiheet/tutustu/konseptiautot/bmw-i-vision-circular-yleisesittely.html

    https://www.cardesignnews.com/first-sight/what-does-the-bmw-next-100-concept-say-about-the-future/26905.article

    Ja 30 vuoden päästä voidaan sanoa taas että "BMW:llä on perinteitä (futuristisessa) automuotoilussa". Uudet perinteet eivät vain silloin näytä samalta kuin 2020-luvulla muotoilluissa, jotka eivät näytä samalta kuin 1990-luvulla muotoillut, jotka puolestaan eivät näytä samalta kuin 1970-luvun BMW:t. Maut ja perinteet ovat muuttuvaisia...

    Toki, vastaavia tulevaisuuden hahmotelmia voi kaivaa merkiltä kuin merkiltä. Ja olla niistä mitä mieltä tahansa, makuasioista kun on kyse.

    Makuasioista on kyse näinhän se on. 5-sarja on se missä pysyn, eiköhän se ole sitä mitä tähänkin asti. Mitäs sitä hyvää muuttamaan, kauppa käy sehän merkitsee. Jos tapahtuu jotain mitä ei voi sulattaa, sitten ajetaan sillä viimeisellä paaliin asti.

      
  • @tracktest kirjoitti:

    @Kumppani kirjoitti:
    @tracktest kirjoitti:

    ...vaihtoehto on siis helvetin iso TV-ruutu pultattuna kojelautaan ja kaikki siihen käpälöitäväksi.

    Käpälöinnistä en tiedä, mutta tässä ollaan hyvin lähellä sitä isoa pultattua TV-ruutua kyllä:

    https://www.bmw.fi/fi/mallisto/i-yhteenveto/i4/2021/bmw-i4-yleisesittely.html#muotoilu-lisaevarusteet

    Perinteet velvoittavat ja hyvä niin

    Tämä oli aika mielenkiintoinen juttu, puolesta ja vastaan:
    https://www.topspeed.com/cars/car-news/bmw-is-so-fixated-on-the-future-that-it-refuses-to-produce-anything-with-a-retro-design-ar190947.html

    Tänä päivänä saatat olla perinteistä tuota mieltä ja olla oikeassakin makusi kannalta. Mutta kuinka pitkälle ja pitkään se retroilu riittää BMW:n tapauksessa?

    Tässä vähän makua tehtaan kaavailuista, näistä saa tämän päivän tracktestperinteitä etsiä suurennuslasilla:

    https://www.bmw.fi/fi/aiheet/tutustu/konseptiautot/bmw-vision-m-next.html

    https://www.bmw.fi/fi/aiheet/tutustu/konseptiautot/bmw-i-vision-circular-yleisesittely.html

    https://www.cardesignnews.com/first-sight/what-does-the-bmw-next-100-concept-say-about-the-future/26905.article

    Ja 30 vuoden päästä voidaan sanoa taas että "BMW:llä on perinteitä (futuristisessa) automuotoilussa". Uudet perinteet eivät vain silloin näytä samalta kuin 2020-luvulla muotoilluissa, jotka eivät näytä samalta kuin 1990-luvulla muotoillut, jotka puolestaan eivät näytä samalta kuin 1970-luvun BMW:t. Maut ja perinteet ovat muuttuvaisia...

    Toki, vastaavia tulevaisuuden hahmotelmia voi kaivaa merkiltä kuin merkiltä. Ja olla niistä mitä mieltä tahansa, makuasioista kun on kyse.

    Makuasioista on kyse näinhän se on. 5-sarja on se missä pysyn, eiköhän se ole sitä mitä tähänkin asti. Mitäs sitä hyvää muuttamaan, kauppa käy sehän merkitsee. Jos tapahtuu jotain mitä ei voi sulattaa, sitten ajetaan sillä viimeisellä paaliin asti.

    Kannattaa ehkä kokeilla myös uusia juttuja, voivat yllättää positiivisesti. Itse olen viivytellyt aikoinaan mm. Whatsapin ja laskujen verkkopankkivastaanoton kanssa, olin väärässä.

      
  • @M880 kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:

    @Kumppani kirjoitti:
    @tracktest kirjoitti:

    ...vaihtoehto on siis helvetin iso TV-ruutu pultattuna kojelautaan ja kaikki siihen käpälöitäväksi.

    Käpälöinnistä en tiedä, mutta tässä ollaan hyvin lähellä sitä isoa pultattua TV-ruutua kyllä:

    https://www.bmw.fi/fi/mallisto/i-yhteenveto/i4/2021/bmw-i4-yleisesittely.html#muotoilu-lisaevarusteet

    Perinteet velvoittavat ja hyvä niin

    Tämä oli aika mielenkiintoinen juttu, puolesta ja vastaan:
    https://www.topspeed.com/cars/car-news/bmw-is-so-fixated-on-the-future-that-it-refuses-to-produce-anything-with-a-retro-design-ar190947.html

    Tänä päivänä saatat olla perinteistä tuota mieltä ja olla oikeassakin makusi kannalta. Mutta kuinka pitkälle ja pitkään se retroilu riittää BMW:n tapauksessa?

    Tässä vähän makua tehtaan kaavailuista, näistä saa tämän päivän tracktestperinteitä etsiä suurennuslasilla:

    https://www.bmw.fi/fi/aiheet/tutustu/konseptiautot/bmw-vision-m-next.html

    https://www.bmw.fi/fi/aiheet/tutustu/konseptiautot/bmw-i-vision-circular-yleisesittely.html

    https://www.cardesignnews.com/first-sight/what-does-the-bmw-next-100-concept-say-about-the-future/26905.article

    Ja 30 vuoden päästä voidaan sanoa taas että "BMW:llä on perinteitä (futuristisessa) automuotoilussa". Uudet perinteet eivät vain silloin näytä samalta kuin 2020-luvulla muotoilluissa, jotka eivät näytä samalta kuin 1990-luvulla muotoillut, jotka puolestaan eivät näytä samalta kuin 1970-luvun BMW:t. Maut ja perinteet ovat muuttuvaisia...

    Toki, vastaavia tulevaisuuden hahmotelmia voi kaivaa merkiltä kuin merkiltä. Ja olla niistä mitä mieltä tahansa, makuasioista kun on kyse.

    Makuasioista on kyse näinhän se on. 5-sarja on se missä pysyn, eiköhän se ole sitä mitä tähänkin asti. Mitäs sitä hyvää muuttamaan, kauppa käy sehän merkitsee. Jos tapahtuu jotain mitä ei voi sulattaa, sitten ajetaan sillä viimeisellä paaliin asti.

    Kannattaa ehkä kokeilla myös uusia juttuja, voivat yllättää positiivisesti. Itse olen viivytellyt aikoinaan mm. Whatsapin ja laskujen verkkopankkivastaanoton kanssa, olin väärässä.

    Auto on eri juttu. Hoitelen puhelimella kaiken, tässä menen aina uusi edellä. Autossa tietyt jutut hoituu nappuloilla parhaiten, molempi parempi kuten jo totesin.

      
  • NHBNHB
    muokattu 07.09.2021 12:01

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Olen vähän pettynyt, ettei tuohon ruoriin ole saatu mahdutettua edes viittäkymmentä erillistä painiketta. Onneksi vaihdekepin vieressä on rutkasti lisää, mutta ehkäpä rivistöä olisi voinut jatkaa laajemmallekin?

    https://mediapool.bmwgroup.com/cache/P9/201809/P90324439/P90324439-bmw-operating-system-7-0-09-2018-2250px.jpg

    Hemmetin hyvä, että ovat Bemarillakin tajunneet haudata tuon kuvan kaltaiset nappulaviidakot. Toki tässäkin ovat jäljessä sähköautojen tapaan, mutta parempi toimia edes myöhässä kuin ei koskaan.

      
  • @NHB kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Olen vähän pettynyt, ettei tuohon ruoriin ole saatu mahdutettua edes viittäkymmentä erillistä painiketta. Onneksi vaihdekepin vieressä on rutkasti lisää, mutta ehkäpä rivistöä olisi voinut jatkaa laajemmallekin?

    https://mediapool.bmwgroup.com/cache/P9/201809/P90324439/P90324439-bmw-operating-system-7-0-09-2018-2250px.jpg

    Hemmetin hyvä, että ovat Bemarillakin tajunneet haudata tuon kuvan kaltaiset nappulaviidakot. Toki tässäkin ovat jäljessä sähköautojen tapaan, mutta parempi toimia edes myöhässä kuin ei koskaan.

    Mitä hyvää siinä on käyttäjän kannalta? No, makuasia toki

      2
  • On vaarallinen kehityssuunta, tehdä autojen koelaudoista näyttöpaneeleita, mihinkä kuljettajan huomio kiinnittyy tahtomattaankin.

      1
  • Nämä kaiken näyttöpaneelin taakse haluavat ovat oma lukunsa, mutta suurin osa enemmän ajavista pitää hyvänä asiana sitä että osa namiskoista säilyy myös tulevaisuudessa hyväksi havaituilla paikoillaan. Kaikkea hyin toimivaa ei pidä siirrellä oikeilta paikoilta kosketusnäyttökäyttöiseksi.

      3
  • muokattu 07.09.2021 13:23

    Eikö tuon pitäisi kuulua paremminkin näin:
    Suurin osa enemmän ajavista pitäisi hyvänä asiana sitä että osa namiskoista säilyisi myös tulevaisuudessa hyväksi havaituilla paikoillaan. Kaikkea hyvin toimivaa ei pitäisi siirrellä oikeilta paikoilta kosketusnäyttökäyttöiseksi.

    Siksi, että näin on jo tehty, halusivat enemmän tai vähemmän ajavat asiaa, tai eivät. Suuntaus on selvästi havaittavissa. Ja tekniikkojen yleistyessä ja hintojen laskiessa alkaa seuraajia tulla eri merkeistä.

    "Kaikki näyttöruudulta" -ohjailun jo käyttöön ottaneet merkit tai mallit voivat tietysti jäädä ohimeneväksi asiaksi ja perinteisempien kytkimiin ja säätimiin palataan - ainakin osittain- takaisin päin faceliftauksien mukana. Tai sitten päädytään parantamaan kosketusnäyttöjen käyttöominaisuuksia paremmaksi, mutta pidetään ne kun napeista on päästy kerran "eroon". Muoti siis voi mennä tai jäädä.

    Ei siis puhuta kaikkein autojen osalta tämän päivän malleista, mutta vannomatta paras myös BMW:llä - tulevaisuudessa.

      
  • muokattu 07.09.2021 14:44

    Ei me varmaan tiedetä mitä suurin osa enemmän tai vähemmän ajavista haluaa. Eikä kuluttaja yleensä itsekään tiedä, vain luulee tietävänsä kunnes pääsee kokeilemaan jotain parempaa kuin mihin on tottunut.

    Omasta puolestani olen sitä mieltä että minulla on nyt aika sopiva määrä nappuloita, navin, radion ja muun tilpehöörin säätö käy kosketusnäytöltä hyvin, jopa penkin- ja ratinlämmittimien säädöt. Vakkarin namiskojen pitää olla ratissa, ja viiksien toimia siten kuin viikset ovat toimineet autoissa aina ennenkin. Ainoa mitä kaipaan, olisi ajotilojen vaihto joko rattiläpysköillä (siis ne typerät jutut joilla joissain autoissa voi vaihtaa vaihdetta). Valikosta haettuna se ei palvele minun käyttötarkoitustani, eli ajotilan vaihtoa sportille (tms.) maantieohitukseen lähtiessä.

      
  • muokattu 07.09.2021 15:34

    @M880 kirjoitti:
    Vakkarin namiskojen pitää olla ratissa, ja viiksien toimia siten kuin viikset ovat toimineet autoissa aina ennenkin.

    Samaa mieltä, varsinkin kun tuohon vakkariin on nykyään yhdistetty automaattiajoavustimet, etäisyyssäädöt, nopeusrajoittimet jne, niin ne on kiva saada nopsaan päälle/pois/säädettyä yhdellä peukalon painalluksella otetta ratista irroittamatta - toki niitä voi ruveta sieltä isolta näytöltä menuista hakemaan, mutta väitän että liikenteen seuraaminen häiriintyy.

    ...siis kun kaikki ei välttämättä halua näitä toimintoja äänikomennoilla suorittaa, joka sekin voisi olla mahdollista.

      2
  • @M880 kirjoitti:
    Ei me varmaan tiedetä mitä suurin osa enemmän tai vähemmän ajavista haluaa. Eikä kuluttaja yleensä itsekään tiedä, vain luulee tietävänsä kunnes pääsee kokeilemaan jotain parempaa kuin mihin on tottunut.

    Nimenomaan. Jos asiaa miettii yhtään enemmän, niin esimerkiksi minä en haluaisi autooni yhtään ainoaa painiketta. Enkä muuten kosketusnäyttöäkään. Ehkä vielä meidän elinaikana täysautonomiset kärryt saadaan liikenteeseen, mutta niitä odotellessa joutunemme vielä alistumaan sormella tökittäviin käyttöliittymiin.

    Hyvin toimiva ääniohjaus on jo yksi askel oikeaan suuntaan. Edes jossain määrin autonominen ajoavustin on toinen, se kun vapauttaa silmät tien seuraamisesta ja voi vaikkapa plärätä Spotifyn soittolistaa kosketusnäytöltä.

      
  • @tracktest kirjoitti:

    Perinteisessä mielessä autojen muotoilulla yritetään tehdä ihmisiin vaikutus. Sähköautojen yleistyessä muotoilun merkitys vähenee, mutta osa autonvalmistajista pitänee muotoilun perinteitä tärkeänä.

    Tuleva täyssähköinen Spectre on Rolls-Roycen tähän mennessä aerodynaamisiin auto. Prototyypin ilmanvastuskerroin (cd) on vain 0,26. Se on saatu aikaan 830 tunnin suunnittelumallinnuksen ja tuulitunnelitestauksen tuloksena, valmistaja kertoo. Ilmanvastuskerroin on yksi oleellisista tekijöistä, jotka vaikuttavat auton toimintamatkaan.

    Muuten sähköisestä suorituskyvystä riittänee se perinteinen: riittävä? Ja jos hintaa piti kysellä, niin sinulla ei ole varaa siihen.

    https://www.is.fi/autot/art-2000008594589.html

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit