Teslan takuu "tuontiautoille"

58 kommenttia
«1

Onko kellään kokemusta Teslan takuun voimassaolosta maahan käytettynä tuoduille autoille?

  
  • @aju1946 kirjoitti:
    Onko kellään kokemusta Teslan takuun voimassaolosta maahan käytettynä tuoduille autoille?

    Minulla ei ole itsellä suoraan kokemusta, mutta kyllä takuun pitäisi säilyä voimassa sellaisena kuin se on autossa uutena ollut. Akun ja voimansiirron takuu on 8 vuotta, mutta siinä on myös kilometriraja, joka minulla on Model X:ssä 240000km. Perustakuu on 4vuotta tai 80000km. Joissakin vanhemmissa Tesloissa myös ilmainen supercharger-latausoikeus seuraa auton mukana. Tiedän yhden tällaisen käytettynä Saksasta tuodun Model S:n, muistaakseni vuosimallia 2015.

    Suomen Teslan sivuilta näet takuuehdot ja jos olet ostamassa käytettyä Teslaa, niin ota VIN-numeron perusteella selvää auton tiedoista esim. Suomen Teslan kautta.

    Uusien Teslojen myyntisysteemit poikkeaa perinneautoista siinä, että niitä ei myydä kauppaketjujen kautta vaan ne ostetaan suoraan tehtaalta eli Tesla Suomi on tehdasmyymälä eikä varsinaisesti autoliike perinteisessä mielessä. Siksi esim. vaihtoautoa ei välttämättä kannata antaa vaihdossa uuteen Teslaan vaan se kannattaa myydä itse vaikka jollekin toisella autoliikkeelle, siten saa paremman hinnan vaihtarille.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @aju1946 kirjoitti:
    Onko kellään kokemusta Teslan takuun voimassaolosta maahan käytettynä tuoduille autoille?

    Minulla ei ole itsellä suoraan kokemusta, mutta kyllä takuun pitäisi säilyä voimassa sellaisena kuin se on autossa uutena ollut. Akun ja voimansiirron takuu on 8 vuotta, mutta siinä on myös kilometriraja, joka minulla on Model X:ssä 240000km. Perustakuu on 4vuotta tai 80000km. Joissakin vanhemmissa Tesloissa myös ilmainen supercharger-latausoikeus seuraa auton mukana. Tiedän yhden tällaisen käytettynä Saksasta tuodun Model S:n, muistaakseni vuosimallia 2015.

    Suomen Teslan sivuilta näet takuuehdot ja jos olet ostamassa käytettyä Teslaa, niin ota VIN-numeron perusteella selvää auton tiedoista esim. Suomen Teslan kautta.

    Uusien Teslojen myyntisysteemit poikkeaa perinneautoista siinä, että niitä ei myydä kauppaketjujen kautta vaan ne ostetaan suoraan tehtaalta eli Tesla Suomi on tehdasmyymälä eikä varsinaisesti autoliike perinteisessä mielessä. Siksi esim. vaihtoautoa ei välttämättä kannata antaa vaihdossa uuteen Teslaan vaan se kannattaa myydä itse vaikka jollekin toisella autoliikkeelle, siten saa paremman hinnan vaihtarille.

    Kiitos. Hyvä selventävä kommentti. Automyyjille näyttää saapuvan mielenkiintoisia hyvin varusteltuja tuonti-Tesloja myyntiin halvemmilla hinnoilla.

      
  • muokattu 08.02.2022 14:32

    Minulla on tuonti M3 2020. Takuuseen vaihdetaan takavaloumpiot, kun niihin on kertynyt kosteutta. Valokuvat riittivät ja työ tuli Teslan appissa hyväksyttäväksi, warranty work 0 eur

      
  • @Yansku kirjoitti:
    Minulla on tuonti M3 2020. Takuuseen vaihdetaan takavaloumpiot, kun niihin on kertynyt kosteutta. Valokuvat riittivät ja työ tuli Teslan appissa hyväksyttäväksi, warranty work 0 eur

    Korjaan sen verran, jotta toiseen takavaloumpioon on kertynyt kosteutta, mutta vaihtavat kummallekkin puolelle umpiot

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Suomen Teslan sivuilta näet takuuehdot ja jos olet ostamassa käytettyä Teslaa, niin ota VIN-numeron perusteella selvää auton tiedoista esim. Suomen Teslan kautta.

    Mitä kaikkea Teslan VIN-koodin perusteella selviää auton historiasta?

      1
  • Selviääkö minkään auton historia siitä VIN-koodista?

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    Selviääkö minkään auton historia siitä VIN-koodista?

    Ei varsinaisesti suoraan VIN koodista, mutta sillä voi hakea historiatietoa valmistajan järjestelmästä.

      1
  • Korjaan: "VIN-koodilla", jos "VIN-koodista" hämäsi.

    No voiko Mersulla ja Teslalla olla eri tavalla tietoja, vai onko kaikki "historia" vakioitua pakollisuutta, samassa muotissa?

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Suomen Teslan sivuilta näet takuuehdot ja jos olet ostamassa käytettyä Teslaa, niin ota VIN-numeron perusteella selvää auton tiedoista esim. Suomen Teslan kautta.

    Mitä kaikkea Teslan VIN-koodin perusteella selviää auton historiasta?

    Uuden Teslan ostotapahtuma lähtee Tesla-tilin perustamisesta. Tili aktivoituu, kun asiakas on ottanut auton vastaan. Auto on VIN-numeronsa perusteella "kirjoissa ja kansissa" heti alussa, joten sen historia on tarkasti tiedossa. Omistajan vaihdokset rekisteröidään ja auto siirtyy seuraavan omistajan tilille. OTA-päivityksienkin takia auton tiedot ja data ovat tallessa.

    En tiedä kuinka seikkaperäisesti Teslalta saisi dataa ulos, mutta kyllä luulisi auton historiasta tärkeimmät asiat selviävän. Minä näen kännykkäsovelluksen kautta tai PC:llä Teslan sivujen kautta tilille kirjautuneena kaikki tapahtumat ihan siitä saakka, kun maksoin sen sadan euron varausmaksun. Näen tärkeimmät ominaisuudet eriteltynä.

    Esim. autopilot-nimisestä sovelluksesta ensimmäisen version softa oli israelilaisen Mobileyen-nimisen firman tekemä, mikä vaikuttaa paljon siihen, mitä ominaisuuksia siinä on. Kameroita ei ole yhtä montaa kuin uudemmissa Tesloissa eikä siihen softaan tulee enää parannuksia. Seuraavan sukupolven softasta eteenpäin Tesla on itse tehnyt koodin ja hardwaremäärittelyt. AP1 (Mobileye) ei anna ulos kameranäkymiä. Uudemmat Teslathan kuvaavat ympäristöä eteen, taakse ja kummallekinsivulle nauhoittaen ajonaikaista videota USB-tikulle. Keskinäytön tietokoneesta taitaa olla kolme sukupolvea MCU1, -2 ja 3. Se vaikuttaa mahdollisiin sovelluksiin. Minulla on tuo keskimmäinen MCU2. AP1:ssä ei taida olla kuin yksi eteenpäin katsova kamera, kun minulla on tuulilasissa kolme kameraa, kummassakin etulokasuojassa yksi ja etuoven takana olevassa pilarissa molemmin puolin yksi ja perinteinen peruutuskamera takana. Eli yhteensä 8 kameraa.

    Minullakin on jo niin vanha Tesla (2020), että minulle ei ole tullut ominaisuutta, että voisin puhelinsovelluksen kautta katsoa pysäköidyn auton näyttämää kamerakuvaa neljästä suunnasta. Eikä ole tullut kuolleen kulman kamerakuva-ominaisuutta, että kun kytkee vilkun, niin keskinäyttöön avautuu näkymä sen puolen kuolleesta kulmasta.

    Luulen, että VIN-koodin perusteella saa käsityksen auton sisältämistä ominaisuuksista, jos vaikka hintavaikutusta olisi, ja toisaalta saa varmistettua, ettei auto ole mikään jenkeissä romutettavaksi tarkoitettu kehäraakki, jonka jokun on vaivihkaa laivannut Eurooppaan. Saa siis paremman käsityksen, mitä on ostamassa. Mutta en tiedä, miten hyvin Teslalta saa tiedot irti, ei ole kokemusta siitä.

      
  • muokattu 09.02.2022 15:25

    Valmistajan keräämä data kuulostaa varsin samankaltaiselta. Kummastakin näkee auton varustekoodit tehtaalta lähtiessä. Sen lisäksi Tesla kerää näköjään myös omistajanvaihdokset auton historiaan, mitä Mersu ei tee.

    Mersun tapauksessa VIN-koodilla selviää myös Digital Service Book (DSB) huoltohistoria, mikä on käytetyn ostajalle hyvä apu. Autolle voi osaaja tehdä mitä haluaa, mutta ei ole näyttöä siitä, että tehtaan ylläpitämää historaa olisi kukaan pystynyt väärentämään. Näyttää ostajan silmissä varsin epäilyttävältä, jos mittarissa on 199.000 km ja DSB:n mukaan 425.000 km huolto on tehty Berliinissä kolme vuotta sitten eikä sen jälkeen ole mitään merkintöjä.

    VIN-koodi on varmaan kaikilla merkeillä myös avain varaosakirjaan ja huolto-ohjeisiin. Valitettavasti vastuukysymysten vuoksi merkkikerhon jäsenille aiemmin tarjolla ollut ammattilaisten korjaamoiden työohjeisto vedettiin pois meidän amatöörien Mersumekaanikkojen näkyvistä. Ymmärrän kyllä, että ei olisi aivan triviaalia rakentaa eri turvatasoja tehtäville, joita amatöörien ei suositella tekevän. Koska tehtaan ohjeissa on mukana aivan kaikki, on vaikkapa saaste- tai turvalaitteiden tuunaustapauksissa vastuukysymykset valmistajan kannalta varsin pelottavia. Valtuutettujen korjaamoiden osalta selvitään henkikökunnan koulutuksella, mutta kotitallissa ei ole mitään kontrollia. Varaosakirja räjäytyskuvineen ja rakennepiirroksineen on edelleen saatavissa, mutta työohjeet jonkin komponentin vaihtamiseksi pitää järkeillä itse.

      1
  • @740 GLE kirjoitti:
    Mersun tapauksessa VIN-koodilla selviää myös Digital Service Book (DSB) huoltohistoria, mikä on käytetyn ostajalle hyvä apu. Autolle voi osaaja tehdä mitä haluaa, mutta ei ole näyttöä siitä, että tehtaan ylläpitämää historaa olisi kukaan pystynyt väärentämään. Näyttää ostajan silmissä varsin epäilyttävältä, jos mittarissa on 199.000 km ja DSB:n mukaan 425.000 km huolto on tehty Berliinissä kolme vuotta sitten eikä sen jälkeen ole mitään merkintöjä.

    Toki edellyttää että ajoneuvo on huollettu merkkiliikkeessä, jolla on pääsy tuonne tehtaan järjestelmään, jotta kaikki tieto olisi ajantasalla. Itselle oli yllätys kuinka paljon yksityiskohtaista tietoa DSB'stä löytyykään (pääsin taannoin lukemaan oman autoni historiatiedot - kiva jos pääsisi kotikoneellakin, mutta vaatii sen verran arvokkaan lisenssin ettei kannata omaksi ostaa). Kaikki huoltokäynnit/korjauskäynnit huoltopaikan tunnuksineen, ajankohtineen ja toimenpiteen suorittaneen henkilön ID numeroineen. Lisäksi kuinka monta 5min jaksoa auto oli ollut telakalla ja mitä sille oli tehty (osanumeroineen jos jotain oli vaihdettu). Silmiini pisti eräs etelä-saksassa v. 2016 tapahtunut korjaus, kun auto oli ollut "telakalla" 512x5min jakson eli melkein pari vuorokautta. Osalistan perusteella päädyin siihen että CID "Central-Information-Display" oli nyysitty ts. auto oli joutunut murron kohteeksi, koska vänkärin sivuikkuna oli uusittu sekä koko keskinäyttö erilaisine johtosarjoineen, kiinnikkeineen ja peitelistoineen oli laitettu uusiksi osanumerolistan mukaan. Yhteenvedosta näkyi vanhan yksikön tunnistetieto ja tämän nykyisen "uuden" yksikön tunniste. Tiedustelin korjaamopäälliköltä, että eikö noiden tietojen perusteella voi jäljittää tuon anastetun osan perään. Kuulemma onnistuu hyvinkin helposti ja tarkasti, mutta edellyttää että tuo auto johon tuo anastettu osa on asennettu on käynyt ainakin kerran sen jälkeen merkkiliikkeessä siten että normaali huoltodiagnostiikan luku on suoritettu (joka siis lukee kaikkien auton älykomponenttien tunnistetiedot ja päivittää ne tehtaan järjestelmään).

      
  • @740 GLE kirjoitti:
    Valmistajan keräämä data kuulostaa varsin samankaltaiselta. Kummastakin näkee auton varustekoodit tehtaalta lähtiessä. Sen lisäksi Tesla kerää näköjään myös omistajanvaihdokset auton historiaan, mitä Mersu ei tee.

    Mersun tapauksessa VIN-koodilla selviää myös Digital Service Book (DSB) huoltohistoria, mikä on käytetyn ostajalle hyvä apu. Autolle voi osaaja tehdä mitä haluaa, mutta ei ole näyttöä siitä, että tehtaan ylläpitämää historaa olisi kukaan pystynyt väärentämään. Näyttää ostajan silmissä varsin epäilyttävältä, jos mittarissa on 199.000 km ja DSB:n mukaan 425.000 km huolto on tehty Berliinissä kolme vuotta sitten eikä sen jälkeen ole mitään merkintöjä.

    VIN-koodi on varmaan kaikilla merkeillä myös avain varaosakirjaan ja huolto-ohjeisiin. Valitettavasti vastuukysymysten vuoksi merkkikerhon jäsenille aiemmin tarjolla ollut ammattilaisten korjaamoiden työohjeisto vedettiin pois meidän amatöörien Mersumekaanikkojen näkyvistä. Ymmärrän kyllä, että ei olisi aivan triviaalia rakentaa eri turvatasoja tehtäville, joita amatöörien ei suositella tekevän. Koska tehtaan ohjeissa on mukana aivan kaikki, on vaikkapa saaste- tai turvalaitteiden tuunaustapauksissa vastuukysymykset valmistajan kannalta varsin pelottavia. Valtuutettujen korjaamoiden osalta selvitään henkikökunnan koulutuksella, mutta kotitallissa ei ole mitään kontrollia. Varaosakirja räjäytyskuvineen ja rakennepiirroksineen on edelleen saatavissa, mutta työohjeet jonkin komponentin vaihtamiseksi pitää järkeillä itse.

    Pitää minun vielä alleviivata, että en tiedä, kuinka hyvin Teslalta saa irti nuo tiedot jostain muusta kuin omasta autosta. En ole kyllä koskaan yrittänyt selvittääkään asiaa, mutta pelkän VIN-numeron tietämisellähän ei vielä pitkälle pötki. Oletan, että Teslalta jotain tietoja saa ulos, jos sinne on yhteydessä.

    Datahan pitäisi saada autosta, johon itsellä ei vielä ole mitään kytköstä, jos haluaa dataa käyttää apuna käytetyn auton hankintavaiheessa.

    Millä tavoin Mersun data on saatavissa? Jos tiedon jonkun Mersun VIN-koodin, niin mistä näen sen datan?

      
  • @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:
    Mersun tapauksessa VIN-koodilla selviää myös Digital Service Book (DSB) huoltohistoria

    Toki edellyttää että ajoneuvo on huollettu merkkiliikkeessä, jolla on pääsy tuonne tehtaan järjestelmään, jotta kaikki tieto olisi ajantasalla.

    Tässä lienee koko järjestelmänä kaupallinen motiivi?

    Ostajan ja omistajan kannalta tämä vaatimus ei tosin ole kovin suuri kynnys. Väite yli 200 väyläkontrollerin pyörillä rullaavan paikallisverkon huoltamisesta ilman tehtaan diagnostiikkavälineitä on joka tapauksessa kestämätön. Siksi en usko autoa kyettävän hoitamaan oikein korjaamolla, jolla ei ole välineitä edes huoltokirjan täyttämiseen.

    Autoa ei muuten tarvitse täydellisen DSB historian säilyttämiseksi huollattaa valtuutetussa merkkiliikkeessä. Myös muu merkkiin perehtynyt, välineistön hankkinut ja henkilökuntansa kouluttanut korjaamo voi hoitaa homman. Erona on lähinnä se, että Mobilo-palvelua ei saa kuin virallisen merkkihuollon kautta.

      1
  • muokattu 10.02.2022 13:27

    @HybridRules kirjoitti:
    Pitää minun vielä alleviivata, että en tiedä, kuinka hyvin Teslalta saa irti nuo tiedot jostain muusta kuin omasta autosta. En ole kyllä koskaan yrittänyt selvittääkään asiaa, mutta pelkän VIN-numeron tietämisellähän ei vielä pitkälle pötki.

    Tämähän on aivan oikeinkin, koska ainakin osa tiedosta saattaa olla luottamuksellista. Siksi kenen tahansa autosta ei anneta tietoa ulos.

    Datahan pitäisi saada autosta, johon itsellä ei vielä ole mitään kytköstä, jos haluaa dataa käyttää apuna käytetyn auton hankintavaiheessa.
    Millä tavoin Mersun data on saatavissa? Jos tiedon jonkun Mersun VIN-koodin, niin mistä näen sen datan?

    Klubin jäsen voi katsoa minkä tahansa auton teknisen kokoonpanon varustekoodeineen tehtaan varaosajärjestelmästä, jonne merkkikerhon jäsen voi saada omat käyttäjätunnukset. Täältä ei näe huoltohistoriaa. Kuka tahansa voi katsoa laadukkaista VIN-dekoodereista, joista tuossa on yksi esimerkki:

    https://www.lastvin.com/

    Auton omistajalle printataan vuosihuoltojen päivämäärien ja ajomäärien tarkkuudella jatkuvasti kasvava auton huoltoloki, joka sisältää koko historian alusta lähtien. En usko, että Veho kertoisi minulle jonkun muun omistaman auton historiikkia tuosta vain, mutta autoa ostaessani olen kerännyt kiinnostavan auton huoltohistoriasta riittävän vahvan otteen joko valokuvaamalla auton huoltohistorian tai tekemällä siitä itselleni muistion jollain tarkkuudella tietenkin autoa myyvän omistajan luvalla. Sen jälkeen kysyn merkkiliikkeestä auton VIN-koodin perusteella taustan tarkistusta siten, että minä kerron mitä minulle on auton historiasta kerrottu ja pyydän varoittamaan väärennöksestä, ellei minun esittämäni tarina täsmää tehtaan tietokannan kanssa tai jos jotain merkittäviä tapahtumia ei ole kerrottu minulle. Tähän mennessä on joka kerta käynyt niin, että kun olen kertonut auton historian kuten se minulle kerrottiin, on vastaus tiskin toiselta puolelta tullut "osta pois, jos pidät hintaa sopivana".

    Merkkiin erikoistunut liike näkee myös mitä osia on vaihdettu vaikkapa varkaustapauksen tai kolarikorjauksen yhteydessä. Korjauksen laajuutta voi arvioida vaihdetun osakokonaisuuden perusteella. Junge Sterne takuuautokin saattaa olla kolarin jäljiltä korjattu, mutta uudelleenmaalaus ilman DSB-merkintöjä on pelottava, koska se merkitsee että korjauksen teki joku sellainen taho, jolla ei ole tehtaan järjestelmää käytettävissä tai joka ei halunnut näyttää tuhon laajuutta auton historiassa.

      1
  • @740 GLE kirjoitti:
    Autoa ei muuten tarvitse täydellisen DSB historian säilyttämiseksi huollattaa valtuutetussa merkkiliikkeessä. Myös muu merkkiin perehtynyt, välineistön hankkinut ja henkilökuntansa kouluttanut korjaamo voi hoitaa homman. Erona on lähinnä se, että Mobilo-palvelua ei saa kuin virallisen merkkihuollon kautta.

    Pitää paikkansa, oikea sananmuoto lienee "valtuutettu huoltoliike" ei siis valtuutettu merkkihuoltoliike. Valtuutettu huoltoliike tässä tapauksessa tarkoittaa huoltoliikettä/korjaamoa joka on siis ostanut lisenssin ja näin ollen pääsyn kyseisen automerkin digitaaliseen huoltojärjestelmään ja pystyy kirjaamaan huoltotoimenpiteen kohteena olleen ajoneuvon tiedot tehtaan järjestelmään.

      
  • Sinä vähän yli 20 vuoden aikana kun minä olen ollut autoalan kanssa tekemisissä työkseni, on "valtuutetulla huoltoliikkeellä" tarkoitettu ihan samaa kuin "merkkiliikkeelläkin". Eli niitä joilla on luvan kanssa automerkin logo seinällä, ja löytyy automerkin nettisivuilta.

      
  • muokattu 10.02.2022 23:17

    @M880 kirjoitti:
    Sinä vähän yli 20 vuoden aikana kun minä olen ollut autoalan kanssa tekemisissä työkseni, on "valtuutetulla huoltoliikkeellä" tarkoitettu ihan samaa kuin "merkkiliikkeelläkin". Eli niitä joilla on luvan kanssa automerkin logo seinällä, ja löytyy automerkin nettisivuilta.

    No mikä se on sitten suomeksi sellainen, jolla voi olla logoja seinällä, huoltaa useita merkkejä ja jolla on pääsy tehtaan järjestelmiin useiden merkkien osalta? Englanniksi taitaa kääntyä "Independent Mechanics"

      
  • muokattu 10.02.2022 23:45

    @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Sinä vähän yli 20 vuoden aikana kun minä olen ollut autoalan kanssa tekemisissä työkseni, on "valtuutetulla huoltoliikkeellä" tarkoitettu ihan samaa kuin "merkkiliikkeelläkin". Eli niitä joilla on luvan kanssa automerkin logo seinällä, ja löytyy automerkin nettisivuilta.

    No mikä se on sitten suomeksi sellainen, jolla voi olla logoja seinällä, huoltaa useita merkkejä ja jolla on pääsy tehtaan järjestelmiin useiden merkkien osalta? Englanniksi taitaa kääntyä "Independent Mechanics"

    Yleiskorjaamo, jotkut puhuvat "monimerkkikorjaamoista".

    Jos siellä on jonkun merkin luvallinen logo seinällä, niin toki se on sitten sille merkille merkkikorjaamo. Testeri, edes merkin oma, ei vielä tee siitä valtuutettua korjaamoa / merkkikorjaamoa. Toki on niitäkin firmoja jotka sanovat "erikoistuneensa" tiettyyn merkkiin, vaikka eivät merkkiliikkeitä olekaan. Niillä se logon käyttö on vähintään kyseenalaista. Itse korjaamoita mitenkään väheksymättä.

    Takuu säilyy vaikka huoltaisi missä, kunhan se tehdään valmistajan ohjeiden mukaisesti. Takuukorjauksia taas voi tehdä vain ne viralliset merkkikorjaamot.

    Mersun Mobilo-tyyppiset tiepalvelut / assistancet ovat tyypillisesti uudelle autolle voimassa 1-3 vuotta, tai ensimmäisen huoltovälin. Sen jälkeen tiepalvelu on joillain merkeillä jatkettavissa joko merkkihuoltouskollisuudella (SARA = service activated roadside assistance), tai rahalla (joka sekin yleensä edellyttää myös merkkihuoltouskollisuutta)

      
  • Juuri tällaista "monimerkkikorjaamoa" tarkoitin - oletin juuri tällaiset tiettyihin merkkeihin erikoistuneet (joilla ei ole dealer statusta) olevan jonkin sortin valtuutettuja, koska omaavat tosiaan merkkikohtaisia testereitä ja pääsyn tehtaan tietokantoihin. Olin kyllä siinä uskossa että pystyvät tekemään myös takuukorjauksia/takaisinkutsukampanjoita ja nykypäivänä asentamaan/tilaamaan myös "softalisävarusteita" jotka vaativat tuon uuden lisävarusteen koodaamiseen sille ajoneuvon VIN koodille tehtaan järjestelmässä(?).
    Suomessa näitä logolla varustettuja on tosiaan vähemmän kuin esim. länsinaapurissa, jossa lähes jokaisen korjaamon/huoltamon julkisivussa on yhden tai useamman merkin logot, ja kehuvat olevansa kyseiseen merkkiin erikoistuneita vaikkeivat tosiaan olekaan dealer stautuksen omaavia eivätkä näy esim. merkin webisivujen merkkihuoltolistoilla.
    Tuo Mobilo tyylinen tiepalvelu tosiaan vaatinee että se auto jatkossa huollatetaan merkkihuollossa (esim. BMW tapauksessa mainostavat että se jatkuu ensimmäiset 10 vuotta) - ei siis riitä että edellä mainittu monimerkkihuolto nuo määräaikaishuollot tekisikin ja kaikki tiedot olisivat tehtaan järjestelmissä kohdillaan kyseisen ajoneuvon kohdalla, koska määräaikaishuotoa ei ole suorittanut virallinen "dealer".

      1
  • EU:n ryhmäpoikkeusasetus oikeuttaa muut kuin merkkikorjaamot huoltamaan autoja ilman että valmistaja voi katkaista takuun tämän vuoksi. Se edellyttää myös että valmistajat luovuttavat teknistä informaatiota kaikille korjaamoille. Tässä se on kuvattu aika hyvin ( http://autonhuolto.fi/lainsaadanto/ ). Takuukorjauksia, siis niitä josta korjaamo laittaa laskun tehtaalle, voivat tehdä vain merkkikorjaamot. Käytän tässä nyt merkkikorjaamoa synonyymina valtuutetulle korjaamolle.

    Tiepalveluiden ("Mobiloiden") yksi tarkoitus on ylläpitää merkkihuoltouskollisuutta, kun edellä mainittu pykälä vie mahdollisuuden edellyttää merkkihuoltoa takuun säilymiseksi. Toki nuo palvelut ovat asiakkaillekin hyviä.

    Ruotsin markkina poikkeaa Suomesta jossain määrin. Äkkiseltään sanoisin että ei välttämättä huoltokorjauksissa niinkään, samat säännöt pätevät sielläkin, peltikorjauksissa markkina on hyvinkin erilainen kuin meillä täällä. Ruotsissakin yleiskorjaamon seinällä oleva logo on tai ei ole siellä luvan kanssa. Merkkikorjaamostatuksen saamiseksi pitää täyttää tehtaan yleensä aika tiukat määräykset, mukaanlukien erikoistyökalujen hankinta, koulutukset jne. Niitä myös auditoidaan säännöllisesti. Varsinkin jos merkkejä on useita, tulee merkkikorjaamostatuksen ylläpito varsinkin pienelle korjaamolle kohtuuttoman raskaaksi, ihan jo "tehtaan" vaatimien koulutuspäivien takia.

      
  • muokattu 12.02.2022 17:50

    @M880 kirjoitti:

    @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Sinä vähän yli 20 vuoden aikana kun minä olen ollut autoalan kanssa tekemisissä työkseni, on "valtuutetulla huoltoliikkeellä" tarkoitettu ihan samaa kuin "merkkiliikkeelläkin". Eli niitä joilla on luvan kanssa automerkin logo seinällä, ja löytyy automerkin nettisivuilta.

    No mikä se on sitten suomeksi sellainen, jolla voi olla logoja seinällä, huoltaa useita merkkejä ja jolla on pääsy tehtaan järjestelmiin useiden merkkien osalta? Englanniksi taitaa kääntyä "Independent Mechanics"

    Yleiskorjaamo, jotkut puhuvat "monimerkkikorjaamoista".

    Jos siellä on jonkun merkin luvallinen logo seinällä, niin toki se on sitten sille merkille merkkikorjaamo. Testeri, edes merkin oma, ei vielä tee siitä valtuutettua korjaamoa / merkkikorjaamoa. Toki on niitäkin firmoja jotka sanovat "erikoistuneensa" tiettyyn merkkiin, vaikka eivät merkkiliikkeitä olekaan. Niillä se logon käyttö on vähintään kyseenalaista. Itse korjaamoita mitenkään väheksymättä.

    En hoksaa miksi näitä pitää eritellä muuten kuin omistussuhteiden osalta enkä myöskään näe kyseenalaisuutta?

    Samoilla tehtaan ja maahantuojan kursseilla ne asentajat istuvat opiskelemassa uusia malleja ja samoilla työkaluilla ovat yhteyksissä samaan tehtaan huoltotietokantaan. Itse käyttämäni on jopa nimennyt itsensä edustamansa automerkin mukaan ja liputtaa vain yhden automerkin logoa, toisin kuin monimerkkiedustuksen hankkinut merkkiliike.

    Myös tehtaan auktorisoiman merkkikerhon kerhoalennukset kuuluvat asiaan tuossa merkkiin erikoistuneessa korjaamossa. Ihmekös tuo, koska merkkikerhon yhteydet hoitaa juuri tämän harrastuksestaan ammatin tehnyt korjaamo eikä virkamiesten leasingautojen rahastamiseen keskittyvä ns. merkkihuolto.

      1
  • Tesla ei luovuta yhtään mitään tietoja edellisen/edellisten omistajien aikana tehdyistä korjauksista tai muista toimenpiteistä. Perusteluna GDPR, joka on mielestäni täysin kestämätön selitys.

    Oletko muuten HR ihan varma tuosta km-rajasta? Minulla ei ole mitään km-rajaa akuston ja voimalinjan 8 vuoden takuussa. Toki hommasin autoni hieman sinua aiemmin, joten ehkäpä tuo km-raja tuli juuri siinä välissä.

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:
    Tesla ei luovuta yhtään mitään tietoja edellisen/edellisten omistajien aikana tehdyistä korjauksista tai muista toimenpiteistä. Perusteluna GDPR, joka on mielestäni täysin kestämätön selitys.

    Oletko muuten HR ihan varma tuosta km-rajasta? Minulla ei ole mitään km-rajaa akuston ja voimalinjan 8 vuoden takuussa. Toki hommasin autoni hieman sinua aiemmin, joten ehkäpä tuo km-raja tuli juuri siinä välissä.

    Minulla on auton hankintapapereissa vain viittaus nettisivuilla ilmoitettuihin takuuehtoihin. Siellä on mainittu kilometrirajat. Tällä hetkellä takuuehtodokumentin ehdot ovat voimassa alkaen maaliskuu 2021. Periaatteessa ne eivät siis suoraan koske minun autoa, jonka otin vastaan kesällä 2020.

    Tesla-tilillä ja puhelinsovelluksessa näkyy vain takuiden päättymispäivät ilman mainintoja km-rajoista, mutta minusta se ei tarkoita, että ei olisi kilometrirajaa. Oli äsken yhdellä Tesla-henkisellä nettisivullakin juttua, että km-rajat olisi syytä lisätä noihin tietoihin.

    Mistä sinä näet oman autosi takuuehdot?

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Sinä vähän yli 20 vuoden aikana kun minä olen ollut autoalan kanssa tekemisissä työkseni, on "valtuutetulla huoltoliikkeellä" tarkoitettu ihan samaa kuin "merkkiliikkeelläkin". Eli niitä joilla on luvan kanssa automerkin logo seinällä, ja löytyy automerkin nettisivuilta.

    No mikä se on sitten suomeksi sellainen, jolla voi olla logoja seinällä, huoltaa useita merkkejä ja jolla on pääsy tehtaan järjestelmiin useiden merkkien osalta? Englanniksi taitaa kääntyä "Independent Mechanics"

    Yleiskorjaamo, jotkut puhuvat "monimerkkikorjaamoista".

    Jos siellä on jonkun merkin luvallinen logo seinällä, niin toki se on sitten sille merkille merkkikorjaamo. Testeri, edes merkin oma, ei vielä tee siitä valtuutettua korjaamoa / merkkikorjaamoa. Toki on niitäkin firmoja jotka sanovat "erikoistuneensa" tiettyyn merkkiin, vaikka eivät merkkiliikkeitä olekaan. Niillä se logon käyttö on vähintään kyseenalaista. Itse korjaamoita mitenkään väheksymättä.

    En hoksaa miksi näitä pitää eritellä muuten kuin omistussuhteiden osalta enkä myöskään näe kyseenalaisuutta?

    Samoilla tehtaan ja maahantuojan kursseilla ne asentajat istuvat opiskelemassa uusia malleja ja samoilla työkaluilla ovat yhteyksissä samaan tehtaan huoltotietokantaan. Itse käyttämäni on jopa nimennyt itsensä edustamansa automerkin mukaan ja liputtaa vain yhden automerkin logoa, toisin kuin monimerkkiedustuksen hankkinut merkkiliike.

    Myös tehtaan auktorisoiman merkkikerhon kerhoalennukset kuuluvat asiaan tuossa merkkiin erikoistuneessa korjaamossa. Ihmekös tuo, koska merkkikerhon yhteydet hoitaa juuri tämän harrastuksestaan ammatin tehnyt korjaamo eikä virkamiesten leasingautojen rahastamiseen keskittyvä ns. merkkihuolto.

    Miten omistussuhde tähän liittyy? Minusta ei mitenkään.

    Seinällä oleva logo ilman auktorisointia on kyseenalainen siksi, että silloin tulee käytettyä ilman lupaa jonkun toisen omistamaa liikemerkkiä oman liiketoimintansa edistämiseen. Kyse on IPRstä, ei korjaamon osaamisesta (mitä en ole missään vaiheessa kyseenalaistamut).

    Erittelyyn on muutama syy. Ei-auktorisoitu korjaamo ei voi tehdä takuukorjauksia, Tiepalvelu ei pysy voimassa niiden kautta, ja maahantuojan/tehtaan goodwill on epätodennäköinen takuuajan jälkeen.

    Toistan, että en kyseenalaista näiden ei-auktorisoitujen korjaamoiden osaamista (joka on todella vaihtelevaa), mutta mielestäni asiakkaan on hyvä tietää ja ymmärtää millä statuksella korjaamo toimii.

      1
  • muokattu 14.02.2022 14:47

    @M880 kirjoitti:
    Seinällä oleva logo ilman auktorisointia on kyseenalainen siksi, että silloin tulee käytettyä ilman lupaa jonkun toisen omistamaa liikemerkkiä oman liiketoimintansa edistämiseen. Kyse on IPRstä, ei korjaamon osaamisesta

    Oikesti merkkiin kouluttautuneet korjaamot JOUTUVAT hankkimaan saman osaamisen ja välineet kuin ns. merkkiliikekin. Eivät he voi muuten väittää huoltavansa ja korjaavansa kyseisen merkin autoja. Siksi en osta teoriaasi IPR loukkauksesta, enkä edes mistään kyseenalaisesta tilanteesta.

    Maahantuojalla on tietenkin oikeus valvoa omia intressejään, mutta tuotemerkkiloukkaus syntyisi vain, jos tehtaan testilaitteilla toimivalla, asentajansa tehtaan tai maahantuojan kursseilla kouluttaneella ja tehtaan online järjestelmiin lisenssin hankkineella korjaamolla ei olisi oikeutta vetää myös lippua salkoon korjaamon pihalla. Ei tässä ole mitään järkeä. Olen hämmästynyt, ellei tehtaan lisensseihin sisälly oikeutta esiintyä julkisesti kyseisen merkin huoltajana ja korjaajana?

    Myös monimerkkikorjaamo vertauksesi on pielessä. Minun kotipaikallani ns. merkkikorjaamo edustaa 20 eri automerkkiä. Sen sijaan eri maahantuojien ketjujen ulkopuolisen yhteen valmistajaan erikoistuneen korjaamon lipputangossa liehuu yksinäinen tähti ilman Volvorenudaciaskodaalfajaguarfiatjeephondahyundaijne sekamelskaa.

    Koska IPR loukkaus on asianomistajarikos, keskityn puolustamaan vain omiani ja luotan siihen, että muiden immateriaalioikeuksien omistajat tekevät omalta kohdaltaan samoin kuten parhaaksi näkevät. En näe järkevää syytä eritellä ns. valtuutettuja merkkikorjaamoita muista samaan merkkiin välineet ja osaamisen ostaneista korjaamoista.

    Jos tarkoitit näiden ulkopuolisia, sitten olen samaa mieltä. On selkeästi harhaanjohtavaa väittää huoltavansa sellaisia automerkkejä, joiden työkaluja ei ole ostettuna ja koulutuksia hankittuna. Näissä tapauksissa olisi hyvä, jos maahantuoja jaksaisi käydä sen verran oikeutta, että saisi ansiottoman lipun alas tangosta.

      1
  • @740 GLE kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Seinällä oleva logo ilman auktorisointia on kyseenalainen siksi, että silloin tulee käytettyä ilman lupaa jonkun toisen omistamaa liikemerkkiä oman liiketoimintansa edistämiseen. Kyse on IPRstä, ei korjaamon osaamisesta

    Oikesti merkkiin kouluttautuneet korjaamot JOUTUVAT hankkimaan saman osaamisen ja välineet kuin ns. merkkiliikekin. Eivät he voi muuten väittää huoltavansa ja korjaavansa kyseisen merkin autoja. Siksi en osta teoriaasi IPR loukkauksesta, enkä edes mistään kyseenalaisesta tilanteesta.

    Maahantuojalla on tietenkin oikeus valvoa omia intressejään, mutta tuotemerkkiloukkaus syntyisi vain, jos tehtaan testilaitteilla toimivalla, asentajansa tehtaan tai maahantuojan kursseilla kouluttaneella ja tehtaan online järjestelmiin lisenssin hankkineella korjaamolla ei olisi oikeutta vetää myös lippua salkoon korjaamon pihalla. Ei tässä ole mitään järkeä. Olen hämmästynyt, ellei tehtaan lisensseihin sisälly oikeutta esiintyä julkisesti kyseisen merkin huoltajana ja korjaajana?

    Olisin hämmästynyt jos sisältyisi. Pääasiassa (=eli yleensä, eli ei aina, eli löytyy varmasti jossain joku poikkeus) valmistaja myy niitä lisenssejä ja luovuttaa tietoja koska niiden on pakko, ei siksi että haluavat. Ja kun eivät halua, niin pitäisin outona että ei-merkkikorjaamolle luovutettaisiin mitään muita oikeuksia kuin on pakko.

    Kun sanot että nämä ei-merkkikorjaamot joutuvat hankkimaan osaamisen ja välineet jotta voivat väittää korjaavansa ja huoltavansa kyseistä merkkiä, olet väärässä. Moraalisesti varmaan kyllä, mutta ei sitä kukaan vahdi. Kaikenlaisia "erikoistumisia" voi kuka tahansa väittää tekevänsä ja olevansa, mutta kuka sitä valvoo ja auditoi? Toisin sanoen, he VOIVAT käydä, eivät JOUDU käymään. Lisäksi he voivat jättää ostamatta jonkun työkalun jota eivät katso tarvitsevansa, merkkikorjaamo ei voi jättää hankkimatta jos tehtaan vaatimus on että härpäkkeen on löydyttävä, tarvitsi sitä tai ei.

    Jos tällainen esimerkkisi korjaamo täyttää kaikki tehtaan kriteerit, miksi se ei sitten olisi oikeasti merkkikorjaamo? Joku syyhän sille täytyy olla?

    Myös monimerkkikorjaamo vertauksesi on pielessä. Minun kotipaikallani ns. merkkikorjaamo edustaa 20 eri automerkkiä. Sen sijaan eri maahantuojien ketjujen ulkopuolisen yhteen valmistajaan erikoistuneen korjaamon lipputangossa liehuu yksinäinen tähti ilman Volvorenudaciaskodaalfajaguarfiatjeephondahyundaijne sekamelskaa.

    Niin? Minulta kysyttiin miksi niitä ei-merkkiliikkeitä sitten sanotaan, ja vastasin että yleiskorjaamoiksi, ja että jotkut puhuvat "monimerkkikorjaamoista". Ne "jotkut" ovat varaostukkureiden ketjuja. Termin "monimerkkikorjaamo" voi tulkita joko positiivisesti, huoltavat ja korjaavat monia merkkejä, tai kyynisemmin epäillä yritykseksi hämärtää eroa merkkikorjaamon ja yleiskorjaamon välillä.

    Nämä merkkiliikkeet jotka edustavat useampia merkkejä joutuvat täyttämään jokaisen valmistajan erikseen määrittelemät vaatimukset. Tuskin organisaatiossa oleva laajempi osaaminen erityisemmin heikentää osaamista yhden merkin osalta.

    Koska IPR loukkaus on asianomistajarikos, keskityn puolustamaan vain omiani ja luotan siihen, että muiden immateriaalioikeuksien omistajat tekevät omalta kohdaltaan samoin kuten parhaaksi näkevät. En näe järkevää syytä eritellä ns. valtuutettuja merkkikorjaamoita muista samaan merkkiin välineet ja osaamisen ostaneista korjaamoista.

    Perustelin jo. Ei saa tehdä takuutöitä, ei jatkaa merkin tiepalvelua, ja maahantuojan ja/tai valmistajan goodwill on takuuajan jälkeen epätodennäköinen.

    Jos tarkoitit näiden ulkopuolisia, sitten olen samaa mieltä. On selkeästi harhaanjohtavaa väittää huoltavansa sellaisia automerkkejä, joiden työkaluja ei ole ostettuna ja koulutuksia hankittuna. Näissä tapauksissa olisi hyvä, jos maahantuoja jaksaisi käydä sen verran oikeutta, että saisi ansiottoman lipun alas tangosta.

    Kuka tätä valvoisi? Pidän itsestäänselvänä että rajanveto menee kohdassa merkkikorjaamot vs. muut. Muiden sisällä on sekalainen joukkio näitä muita, joista parhaat voivat hyvinkin olla parempia kuin merkkikorjaamot.

    Tämä ei ole kommentti merkkikorjaamoiden puolesta tai niitä vastaan.

      1
  • @HybridRules kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Minullakin on jo niin vanha Tesla (2020), että minulle ei ole tullut ominaisuutta, että voisin puhelinsovelluksen kautta katsoa pysäköidyn auton näyttämää kamerakuvaa neljästä suunnasta. Eikä ole tullut kuolleen kulman kamerakuva-ominaisuutta, että kun kytkee vilkun, niin keskinäyttöön avautuu näkymä sen puolen kuolleesta kulmasta.

    Minulla on kanssa vuoden 2020 Tesla. Minulla näkyy kännykäapissa kamerakuvaa joka suuntaan, kun auto on parkissa. Myös ajaessa vilkun laittaessa päälle näkyy kamerakuvaa kuolleesta kulmasta keskikonsolissa

      
  • @Yansku kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Minullakin on jo niin vanha Tesla (2020), että minulle ei ole tullut ominaisuutta, että voisin puhelinsovelluksen kautta katsoa pysäköidyn auton näyttämää kamerakuvaa neljästä suunnasta. Eikä ole tullut kuolleen kulman kamerakuva-ominaisuutta, että kun kytkee vilkun, niin keskinäyttöön avautuu näkymä sen puolen kuolleesta kulmasta.

    Minulla on kanssa vuoden 2020 Tesla. Minulla näkyy kännykäapissa kamerakuvaa joka suuntaan, kun auto on parkissa. Myös ajaessa vilkun laittaessa päälle näkyy kamerakuvaa kuolleesta kulmasta keskikonsolissa

    Onko sinulla M3? Minulla on MX eli pystynäyttö. Olen ajatellut, että asia liittyy jotenkin siihen ja keskinäytön tietokoneeseen. Hardwaren puolesta luulisi kaiken muuten olevan ok. Ensin ajattelin, että ehkä minulle tulee nuo ominaisuudet viiveellä ja Holiday Updateen on tehty vaakanäytöllä oleviin autoihin, mutta ei ole ainakaan vielä tullut eikä varmaan enää tulekaan.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit