Teslan tuhoisa kuolonkolari avasi taas uuden tutkinnan – Autopilot-järjestelmä jälleen syynissä
19.5.202213:30päivitetty 19.5.202213:30
Kolme ihmistä kuoli Model S-mallin törmättyä työkoneisiin ulosajon päätteeksi Kaliforniassa.
Viranomaisten mukaan auton varusteluun kuului muun ohella myös törmäyksenestojärjestelmä (collision avoidance assist). Järjestelmä varoittaa mahdollisesta törmäyksestä sekä äänimerkein että visuaalisesti.
Sen ominaisuuksiin kuuluu ilmeisesti myös automaattinen hätäjarrutus.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/bcc4d8f2-5eb0-4418-80a1-e589e193c024?ref=ampparit:6b13
Teslan autopilotti reputti turvallisuuskokeet lapsien osalta – auto ajoi toistuvasti lasten päälle
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/811fd5f5-d381-44e8-b57a-4762aab00304
”Harhaanjohtavaa, ei perustu tosiasioihin” – Viranomaiset väittävät Teslan Autopilot-hehkutusta valheelliseksi
10.8.202205:30
Viranomaiset harkitsevat jopa Teslan myyntilupien perumista Kalifornian osavaltiossa.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/8899cb9d-c19a-4032-a725-1b50f7dfa9b1?ref=ampparit:85e6
KESKIVIIKKO 10.8.2022 08:49
Tesla taas viranomaisten tutkittavana: kaksi motoristien kuolemaan johtanutta päälleajoa, riittääkö autopilotin "näkökyky" pimeässä?
UUTISET
Jälleen kaksi kuolemaan johtanutta onnettomuutta, joissa Tesla on ajanut automaattiohjauksella, on tutkinnan alla Yhdysvalloissa. Ja molemmissa tapauksissa kyse on ollut moottoripyörien päälleajamisesta huonoissa valaistusolosuhteissa. Lisäksi Teslaa epäillään harhaanjohtavasta mainonnasta autopilotin todellisten ominaisuuksien suhteen.
TEKSTI: ERKKI MÄKI
https://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/uutiset/11921
https://www.teslarati.com/tesla-fsd-beta-testers-prove-fsd-stops-for-children/
Kansallisilla tv-kanavilla esitettävällä videolla vaaditaan kongressia kieltämään Teslan autonomiset tukijärjestelmät.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/983ef9ae-3673-4a68-9897-7e2bc769fe2b?ref=ampparit:6e44
Onko tässä lopultakaan kyse muusta kuin siitä, että kaikkien valmistajien avustimet ovat suunnilleen tasolla 2 mutta joidenkin valmistajien markkinainformaatio ja fan clubit antavat ymmärtää niiden olevan etevämpiä kuin ovatkaan?
Ei tämä ole vain Teslan ongelma. NFL mainostauolla näin muistaakseni Dodge RAMin ohjausavustimen keskeisessä roolissa mainoksessa, jossa ihannoitiin mahdollisuutta istua matkustajana ratin takana. Kiva musa soi taustalla, ratti pyöri itsestään servon ohjatessa ja kaikilla hymyilevillä, hoikilla, menestyvillä ja kauniilla matkustajilla näytti olevan hauskaa.
Sekään ei yllätä, että taas kerran rakennetaan "turvajärjestelmiä", joiden missiona on turvata jonkun muun kulkemista motoristien kustannuksella.
Yksityinen taho on maksanut isot rahat mainoksista, joilla se hyökkää Teslaa vastaan. Kyseinen heppu O´Dowd on Green Hills Software yhtiön CEO (ja omistaja?) ja kyseinen yhtiö pyrkii myös kehittämään ohjelmistoa autonomiseen ajamiseen.
Uutinen
Teslan autopilotti tekee äkkijarrutuksia omia aikojaan – "pelottava ja vaarallinen painajainen”
Antti Kailio31.8.202208:41|päivitetty31.8.202208:41SÄHKÖAUTOITSEAJAVAT AUTOTTEKOÄLYLAKI JA OIKEUS
Ryhmäkanteessa vaaditaan vahingonkorvauksia yllättävien äkkijarrutusten aiheuttamista korjauskuluista.
https://www.tivi.fi/uutiset/tv/2455ead9-a763-46f2-b0a9-65fd33057e16?ref=ampparit:dddc
Norjalaiset Tesla-omistajat ovat keränneet yhteen listan Tesla-autojen laatuongelmista. Asiasta kertoo ruotsalainen MotorMagasinet-lehti.
Jutun mukaan ongelmat ovat kasvaneet niin merkittäviksi, että norjalaiset Tesla-omistajat halusivat hyvin konkreettisesti viestiä asiasta Muskille, kun hän äsken vieraili Norjassa.
Katso tästä muita Tesla-juttuja.
Osa omistajista ryhtyivät nälkälakkoon ja lisäksi Muskin vierailun aikana pysäköitiin Tesla-autoja niin, että niistä muodostui sana HELP.
Tässä yleisimmät norjalaisten Tesla-omistajien raportoimat virheet
Auto ei käynnisty kylmällä säällä
Ovenkahvat eivät avaudu kylmällä säällä
Voimakas vinkuva ääni
Auto ei käynnisty lämpimällä säällä
”Kuplia” istuimissa
Löysä etuistuin
Tavaratila täynnä sadevettä
Autopilotti ei toimi oikein
Hidas internet
Pyyhkijät eivät toimi
Auto narisee, kun ylittää hidasteita ja epätasaisuuksia
Koristelistoja irtoaa
Lamput eivät toimi
Ovet eivät toimi
Ovet avautuvat itsestään
Tietokone ei toimi
Keltaisia reunuksia näytöillä
Ikkunat eivät sulkeudu kunnolla
Järjestelmät käynnistyvät uudelleen itsestään
Ongelmia latauksen kanssa
Vähentynyt teho
Ruosteongelmia uusien autojen kanssa, erityisesti Model 3 -mallin osalta
Maalauksen huono laatu vaatii uudelleenmaalausta
Luvattu ilmainen lataus auton koko elinkaaren aikana, mutta uudet latausasemat eivät sovi autoon
Luvattua alhaisempi akkuaika
Ongelmia ilmastoinnin kanssa
Kaikkia ongelmia ei ole korjattu huollossa
Tesla lupaa palata asiaan, mutta heistä ei kuulu mitään
Pitkä jonotusaika Teslan puhelinpalveluun
https://autotoday.fi/naista-ongelmista-norjalaiset-tesla-omistajat-valittavat-katso-29-kohdan-lista/
Uutinen
Kalifornia otti kovat keinot käyttöön: Teslan kohuominaisuuden nimi on muuttumassa laittomaksi
Joakim Kullas2.9.202208:22
https://www.tivi.fi/uutiset/tv/82ab100e-cc87-4523-9653-83365b45257c?ref=ampparit:cb7b
Nälkä lopetti Tesla-kuskien nälkälakon lyhyeen – vaatimuslistalla 29 epäkohtaa, jotka närästäisivät ketä tahansa
Auto ei käynnisty kylmällä ilmalla
Ovenkahvat eivät toimi kylmällä ilmalla
Kovaa nitisevää ääntä
Auto ei käynnisty lämpimällä ilmalla
Istuimissa on "kuplia"
Etuistuimen kiinnitys on väljä
Takakontin luukku kerää vettä
Autopilot ei toimi kunnolla
Nettiyhteys on hidas, eikä toimi suunnitellusti
Tuulilasinpyyhkijät eivät toimi tarpeeksi hyvin
Autosta kuuluu ääniä hidasteiden yli ajettaessa
Koristelistat väljät
Valot eivät toimi toivotusti
Ovet eivät toimi kunnolla
Ovet avautuvat itsestään
Auton tietokone ei toimi
Näytön reunat kellertävät
Ikkunat eivät sulkeudu kokonaan
Järjestelmät resetoivat itse itsensä
Ongelmia lataamisessa
Tehojen määrä on alentunut
Ruosteongelmia uusissa autoissa
Maaliongelmat
Luvattuja ilmaisia latauksia ei voi käyttää, koska latausliitin ei sovi autoon
Akku ei vastaa Teslan lupauksia
Ongelmat ilmastoinnin kanssa
Huollossa ei ole korjattu ongelmia
Tesla lupaa olla yhteydessä, mutta ei ole
Teslan asiakaspalveluun joutuu jonottamaan pitkään
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tesla-kuskien-nalkalakko-loppui-lyhyeen-elon-muskille-osoitetun-avunhuudon-taustalla-29-asiaa-jotka-narastaisivat-keta-tahansa/8500328
Tm:n sivulla 19 juttu Teslan avustimet oikeudessa.
Sellainen juttu olisi hyvä tiedostaa, että Tesla ei ole luvannut autonomista ajoa vaan se, mikä seuraavaksi on tulossa eli FSD, josta Beta versio on valituilla testikäyttäjillä jenkeissä tällä hetkellä käytössä, tarjoaa automaattisen ohjauksen kaupunkiliikenteessä lisänä nykyiseen parannettuun autopilottiin. Tällä hetkellä automaattinen ohjaus toimii yleisesti vain moottoritieympäristössä ja on nimeltään navigate on autopilot.
Automaattinen ohjaus on ajoavustin, joka edellyttää kuljettajan pitävän ajonhallinnan itsellään. Auto ohjautuu pääosin itsenäisesti, mutta tarvitsee ajoittain kuskin puuttumista ja edellyttää kuskin pitävän kädet(n) ratilla, mutta antaa sen verran irrottaa otteen ratista, että voi vaikka nenän niistää.
Täysin itsestään ajava ei ole sama asia kuin autonominen ajaminen. Esim. Teslaratin artikkeleissa on sanottu FSD:n tulevan testikäyttöön seuraavaksi Kanadassa, joten Suomi saanee vielä odottaa.
Vaikka ns. suuren yleisön mielessä voi olla vääriä käsityksiä Teslan itseajamisesta, Teslan ostanut tai sillä muuten ajava kyllä tietää, että auto ei aja ollenkaan autonomisesti eikä autonominen ajo ole edes Teslan itsensäkään tavoitteena FSD:n ominaisuutena vielä. Siis autonomista ajamista ei ole edes luvattu tuotavan vielä autoihin vaan tällä hetkellä odotetaan automaattiohjauksen saamista käyttöön myös kaupunkiliikenteessä. Automaattinen ajo tarkoittaa, että auto seuraa automaattiohjauksella navigaattoriin annettua reittiä, mutta kuljettajan täytyy pitää kädet ratissa ja hoitaa tilanteet, joissa automaatio ei toimi luotettavasti. Kuten moottoritieajossa esim. tietyöalue tai muut poikkeamat normaalin tien formaatista.
Perusautopilotissa on auton pitäminen kaistallaan ja tien seuraaminen eli automaattinen ohjaus tietä seuraten "tyhmänä" osaamatta seurata navigaattoriin annettua reittiä automaattisesti.
Saksassahan oli vastaava oikeudenkäynti kuin nyt jenkeissä ja sen lopputuloksessa todettiin, että hakijalle ei makseta mitään. Jenkeissä oikeussaleista taidetaan hakea vielä useammin ja vielä kovemmin panoksin rahaa, saa nähdä, miten siellä käy.
Oikeudenkäyntihän ei ole Autopilot-järjestelmää vastaan vaan sitä, että jonkun mielestä tuotteen nimi on väärin.
P.S. Maailmahan on nykyään täynnä automaattisesti toimivia koneita ja laitteita, jotka eivät kuitenkaan ole autonomisia. Vaikka kartonkikone. Kartonkihan on eräänlaista pahvia, joskin sitä on montaa laatua ja moneen tarkoitukseen. Ajalla ennen FSD:n tuloa paperitehtaisiin pahvia tehtiin ilman automaattisesti toimivaa konetta ja sellaiseen valmistustekniikkaan voi käydä tutustumassa vaikka Verlan museossa. Vielä nykyäänkin FSD-toiminnolla varustettu paperikone tarvitsee operaattoreita hoitamaan tilanteita, joissa automaatio ei vielä ole riittävän kehittynyt. Ehkä joskus tehtaissa toimii autonomisia koneita, mutta ei vielä vähään aikaan.
Muistatko HR miten sinua ärsytti kun Toyota markinoi "itselataavaa" hybridiä?
Näetkö mitään yhtäläisyyksiä siihen että Tesla markkinoi ominaisuuksia nimeltä "Autopilot" ja "Full Self Driving"?
Me Toyotalla ajavat tulkitsemme itselataavan niin ettei sen ajo akkua tarvitse verkkovirrasta erillisellä kaapelilla ladata.
Näen. Ymmärrän, että asiaa voi tulkita väärin joku ulkopuolinen, mutta Teslaa kuljettavat kyllä tietävät, mistä on kyse.
Yhdenmukaisesti Toyotan kanssa oikeuteen saakka asiassa ei ole syytä mennä. Teslan menestyksen myötä ja kun on todettu perinnemerkkien tekemien sähkäreiden olevan vaikeuksissa voittaa Teslaa, on Teslan vastaisten manööverien määrä suorastaan räjähtänyt. Joka päivä saa lukea jonkun negatiivisen ulostulon Teslasta. Se on ollut ikävä huomata, että myös TM on mukana kivittäjissä.
Jaa. Minusta Teslan markkinointinimillään antama mielikuva on vakavuudeltaan ja seurannaisvaikutuksiltaan ihan toista luokkaa kuin Toyotan harrastama harhaanjohtaminen. Molempien käyttäjät ymmärtävät sitten kukin tavallaan miten tosissaan noihin väitteisiin voi uskoa. Tietysti molemmilta löytyy toimintakuvaus ja disclaimerit siitä että autopilotti ei oikeasti aja, tai että itselataavuus on vain bensalla aikaansaadun liike-energian talteenottoa, mutta kukapa niitä pikkupränttejä lukee.
"Ota tosta Tesla ajoon, siinä on muuten se Autopilotti. Muistat varmaan miten Elon on näitä kehunut, varmaan jo ensi vuonna kalifornian taksit ajelee itsestään"
Onko mikään ihme että jengi luulee että autopilotti on autopilotti, tai että full self driving ajaa kokonaan itsestään?
Ja tässä ei ole mitään teslavihaa, kun en suhtaudu mihinkään autoihin fanaattisesti.
Jengi voi luulla, mutta ei ne, jotka Teslaa ajavat.
Kaliforniassahan (tai ehkä oli jossain muualla jenkkilässä) on takseja, jotka ajavat ilman kuljettajaa. Eivät ole Tesloja vaan taisi olla GM:n järjestelmä.
Teslakin ajaa täysin itsestään, mutta rajoitetusti. Full Self Driving ei tarkoita autonomista ajoa, mutta voi olla sitä joskus tulevaisuudessa.
Kissaa ei saa kuivata mikroaaltouunissa, siitäkin tarvittiin erillinen ohje jenkkilässä. Uusavuttomuutta esiintyy monessa asiassa. Teslan kuljettaja ei voi ymmärtää asiaa väärin.
Aika selvästi on kuitenkin luultu tai ymmärretty väärin, eikö vain? Onhan matkustajaksi itsensä ylentänyt kuljettaja mm. lukenut kirjaa ja nukkunut joutuessaan onnettomuuteen. Kuskin syy toki, mutta mistä tällainen väärinkäsitys johtuu?
Mikroaaltouunivertaus ei toimi. Toimisi jos se olisi nimeltään Instant Cat Heater, mutta käyttäjän pitää tietää ettei sinne ei saa laittaa eläviä kissoja.
Minä olen sitä mieltä että Tesla luo sekä markkinointinimillään että toimitusjohtajansa visioinneilla mielikuvaa siitä että ajamisen voi jättäö autolle. Muut valmistajat puhuvat tietääkseni vielä avustimista, ei autopiloteista
En tiedä, onko kukaan oikeasti ajanut Teslalla lehteä lukien tms. Yhtä hyvin on voitu tehdä lavastettuja videoita hetkellisesti.
Saman voisi tehdä vaikka Volvolla, jos haluaisi. Kyllähän Volvonkin Pilot Assist pitää auton tiellä vaikka ei toimikaan niin monipuolisesti kuin Teslassa. Tai ainakaan ei toiminut silloin, kun minulla oli Volvo. Onhan se voinut kehittyä muutaman vuoden aikana.
Mikroaaltouunivertaus toimii siinä, että jenkkilässä ryhmäkanteen pääjehu on ostanut Teslan tiedossa olevilla spekseillä, mutta hän on nyt sitä mieltä, että speksien pitäisi olla paremmat. Ei Teslaa voi ostaa niin, että Tesla väittäisi auton pystyvän nyt tai pian autonomiseen ajoon. Kuluttaja yrittää saada korvauksia siitä, että auto ei toimi niin kuin hän haluaisi. Kyllä mikroaaltouunissakin pitäisi voida kuivata kissa, sehän kävisi käden käänteessä.
Automaattisessa ajossa Tesla on pitkälle kehittynyt ehkä jopa kehittynein, mitä markkinoilla on varsinkin, jos huomioidaan jenkeissä betatestivaiheessa oleva kaupunkiliikenteen FSD.
Tesla Visionia vastaan hyökätään nyt julkisuudessa ja ymmärtäähän sen. Ajatella, jos Tesla saa sen toimimaan ja näyttää närhen munat muille. Ilman kameraa kukaan ei yritä toteuttaa automaattista ajoa, mistä voisi yksinkertainen ihminen, kuten minä, päätellä kameran olevan keskeisin anturi automaattisessa ajossa. Kameran käyttöä Volvokin mainosti City Safety-ominaisuudessaan. Ihminen ajaa näkemän avulla, miksei siis auton automatiikkakin voi nojautua siihen.
Mielikuvista puheenollen:
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/6da45b8a-3cd9-4331-838a-ad086539b331
Tesla- ja SpaceX-miljardööri Elon Musk on onnistunut suututtamaan viime viikkojen ulostuloillaan tunnettuja suomalaisia, jotka nyt uhkaavat myydä Tesla-sähköautonsa protestina Muskin toiminnalle.
Onpa pelottava protesti. Kyllä Musk varmaan nyt oppii olemaan.
Vastasit ainakin pääosin minun asiani vierestä. Kirjojen lukemisissa ja nukkumisissa olen lehtitietojen varassa, mutta tiedän pohjoismaista vahinkotapauksia joissa autopilottiin on luotettu liikaa.
En kritisoi tekniikkaa, en ole teslan markkinaosuuden puolesta enkä vastaan, eikä ole mitään muutakaan agendaa. Teslan markkinointia* pidän kuitenkin vaarallisen harhaanjohtavana. Autopilotti ja Täysin Itse Ajava luovat mielikuvia joita tekniikka ei lunasta, ei vaikka olisi tämän hetken parasta mitä rahalla saa.
*(jollaista siis ominaisuuksien nimetkin ovat, vaikka mainosmarkkoja ei olisikaan käytetty)
@HybridRules kirjoitti:
No muthei: Sarasvuo sentään!
Minusta on absurdi ajatus. että kuski vain katseli, että oho, nyt törmätään, mutta ei puuttuisi tilanteeseen.
Tesla ei mainosta eikä omilla nettisivuillankaan sano. että auto ajaisi autonomisesti vaan päinvastoin kertoo, että kyseessä ei ole autonominen ajo. Kuski saattaa yrittää vierittää töppäilyn syyn autopilotille, mutta se on eri asia.
Auto ei ole syypää, jos kuski töpeksii.
Eikö niiden toimintojen nimet siis olekaan Autopilot ja Full Self Driving?
Edit: jos nimet ovat nuo, niin miten sinä ymmärrät nuo nimet? Siis pelkät nimet, ei minkään täydentävän tekstimassan selityksiä, vaan nimet ihan sellaisenaan ja yksinään.
Tietysti minä nyt yli kahden vuoden teslailun jälkeen ymmärrän ne juuri siten kuin mitä ne tarkoittavat Teslan selittämänä esim. Teslan Suomen sivuilla. Aikaa ei voi kääntää taaksepäin.
Kun muistelen Teslan hankinta-aikaa, en pannut mitään painoa noille nimityksille. En ottanut ensin kuin perus-autopilotin, joka vastasi aika lailla Volvon Pilot Assist-systeemiä eikä perus-autopilotista tullut lisähintaa autoon.
Sittemmin totesin, että perusautopilotissa oli ikävä ominaisuus, että se putosi aina pois päältä, jos ohitti motarilla. Huomasin tarjouksen, että autoon sai hankittua ns. parannetun autopilotin ja ostin sen. Silloin tuli mukaan navigate on autopilot -ominaisuus, jolla auto osasi seurata navigaattorin reittiä motarilla ja sen tyyppisillä teillä automaattisesti. Yhtenä heikkona hetkenä ostin sitten FSD-valmiudenkin, joka on toistaiseksi aika turha. Full Self Driving tarkoittaa automaattista ajoa kuskin valvonnassa ja siis myös kaupunkiliikenteessä, mutta stä ei vielä ole julkaistu kuin betatestaajille, joita on jenkkilässä muistaakseni 160000 autoa. FSD betan saaminen on vaatinut kuskin ilmoittautumisen testiohjelmaan ja kuljettajalla täytyy olla tietty määärä pisteitä turvallisesta ajosta, että on saanut FSD-Betan ladattua autoonsa. En tiedä, miten pisteytys menee, mutta auton Teslan pilveen lähettämän datan analyysiin se jotenkin taitaa perustua.
En ole koskaan mieltänyt, että Tesla tarjoaisi autonomista ajamista vaan olen ajatellut Teslan olevan ajamisen automatisoinnissa edellä muita kuten esim. Volvoa, josta minulla oli kokemusta.
Sinä ehkä tarkoitat kysyä, miten minun mielestäni sana Autopilot ja termi FSD pitäisi ymmärtää ja siiinä lienee taka-ajatuksena, että se pitäisi ymmärtää niin, että Tesla on luvannut autonomista ajoa. Minä en allekirjoita tuota tulkintaa, koska ainakaan kukaan, joka perehtyy Teslaan ja hankkii sellaisen, ei kuvittele Teslan olevan vielä autonomisen ajamisen tasolla.
Täällä oli aiemmin juttua, että Teslan autopilot ei tunnista moottoripyöriä. En vieläkään ole päässyt tilanteeseen, että ajaisin moottoripyörän takana, mutta minut on nyt muutaman kerran ohittanut moottoripyörä ja kyllä moottoripyörä näkyi ensin takavasemmalla ja sittten meni ohi ja katosi näytöltä. Siis autopilotin visualisointi näytti motskarin ihan oikein.
Teslan FSD on siis testiohjelmaan halunneiden ja sinne hyväksyttyjen käytössä jenkkilässä tällä hetkellä. Sitten, kun Tesla on valmis julkaisemaan sen laajasti, tarvitaan vielä paikallisten viranomaisten hyväksyntä, esim. EU. En odota saavani FSD:tä käyttööni vielä pitkään aikaan. Jotkut toivovat saavansa sen jo ensi vuonna. FSD ei ole autonomisen ajamisen tasolla silloinkaan, mutta osaa automaattisen ajon kuljettajan valvonnassa myös kaupunkiympäristössä.
https://www.teslarati.com/tesla-fsd-beta-10-69-3/
Yritin hakea että mitä ne autopilotit ja kokonaan itse ajamiset noin yleiskielisesti tarkoittavat. Minulle ne eivät sanoina tarkoita samaa kuin vaikkapa se Volvon ajoavustin, ja silti ainakin ensin mainittu on kutakuinkin sitä, tai hieman parempi.
Tässä on, edelleen, se ongelma. Annetaan ymmärtää jotain, mistä sitten syventävällä opiskelulla selviää ettei se olekaan autopilotti, vaan ajoavustin. Minusta se on vaarallista terminologialla leikkimistä.
En kritisoi tekniikkaa, enkä väitä ettei kuskilla olisi vastuuta. Kritisoin markkinointia jossa on ilmiselvä riski väärinkäsitykselle. Riski korostuu kun niitä autoja alkaa olla myös vuokraamokäytössä.
Ns. suuri yleisö voi ymmärtää vaihtelevasti, mutta Teslan kuljettaja ei voi. Kun käynnistät automaattisen ohjauksen rattiviiksestä, auto käskee pitämään kädet ratilla. Jos ei pidä, hetken päästä tulee uusi käsky ja jos ei sitäkään noteeraa, auto alkaa rääkyä ja näytölle tulee punainen iso ratin kuva eikä automaattiohjausta saa enää päälle ennen kuin auto on kerran pysäköity, sammutettu ja käynnistetty uudelleen.
Kuljettajalle ei voi jäädä epäselväksi ajaako Tesla autonomisesti vai ei.