@Lukija31722 kirjoitti:
Nimittäin myös ei-hybridit eli ihan perinteiset autot lataavat nekin itse akkunsa.
No nyt kun tiedät jo noin paljon autoista, niin seuraavaksi voisit perehtyä termiin hybridiauto.
ps. Toyotan täyshybridi tarkoittaa, että se käyttää vain sähkömoottoria tai polttomoottoria erikseen tai molempia yhtä aikaa.
@HybridRules kirjoitti:
Toyota markkinoi hämäävästi itselataamisesta ja varsinkin silloin pari vuotta sitten kuluttajilla ei ollut paljoa tietoa aiheesta.
Sinulla oli tietoa, silti valitit Toyotan osalta asiasta, jota Teslan tapauksessa pidät immuunina väärinkäsityksille.
Iso ero on myös siinä, että harhaanjohtava markkinointi on Toyotan itsensä tuottamaa.
Tämä on iso samankaltaisuus, koska termi Autopilot on Teslan tuottama.
Tarkoittaako autopilot automaattista ohjausta vai ei? Kyllä tarkoittaa, koska pienellä kirjoitettuna yleisnimenä se on vaikkapa lentokonetta autonomisesti ohjaava järjestelmä, joka ohjaa koneen lentäjän käskemään kohteeseen lentäjän juodessa kahvia.
Pienellä kirjoitettu autopilot tekee tämän turvallusesti ja lakeja rikkomatta. Autopilot ei siihen pysty, eikä kuljettajalla ole sitä lupa edes kokeilla. Mutta eihän kukaan tietenkään voi ollakaan niin typerä, että kuvittelisi Autopilottia autopilotiksi.
Tesla ei anna väärää infoa.
Ei annakaan ja se on ollut kaikille selvää jo parin sivun ajan. Ei kukaan väitä Teslan väittäneen että Teslan Autopilot olisi autopilot. Nyt puhutaankin niistä huonommin informoiduista kuljettajista, jotka Teslan päinvastaisesta informaatiosta huolimatta jostain syystä kuvittelevat täysin perusteetta Teslan Autopilotin olevan autopilot.
Kyse on siitä, että osa ihmisistä yrittää tulkita kuulemaansa ja lukemaansa teknistä termistöä sanojen yleiskielisten merkitysten kautta tarkistamatta asiayhteydessään varattuna sanana käytetyn termin merkitystä. Eri valmistajien markkinointi hyödyntää tätä tietoisesti, niin myös myös Teslan.
Tämä keskustelu on outo, kun väitetään jotain, mutta ei anneta esimerkkejä.
Tämä keskustelu on outo, kun vastataan kuuntelematta mitä muut sanovat.
"Tesla-autoihin kuuluu vakiona edistyksellinen laitteisto, joka pystyy tarjoamaan Autopilot-toimintoja ja täysin itsestään ajon mahdollistavia toimintoja ohjelmistopäivityksillä, jotka on suunniteltu parantamaan toiminnallisuutta ajan mittaan." (Lähde: Tesla.com)
@Lukija31722 kirjoitti:
Nimittäin myös ei-hybridit eli ihan perinteiset autot lataavat nekin itse akkunsa.
No nyt kun tiedät jo noin paljon autoista, niin seuraavaksi voisit perehtyä termiin hybridiauto.
ps. Toyotan täyshybridi tarkoittaa, että se käyttää vain sähkömoottoria tai polttomoottoria erikseen tai molempia yhtä aikaa.
Me puhuimme vain latauksesta, emme siitä mihin auto ladatun sähkön käyttää. Älä sekoile asian viereen.
@HybridRules kirjoitti:
Toyota markkinoi hämäävästi itselataamisesta ja varsinkin silloin pari vuotta sitten kuluttajilla ei ollut paljoa tietoa aiheesta.
Sinulla oli tietoa, silti valitit Toyotan osalta asiasta, jota Teslan tapauksessa pidät immuunina väärinkäsityksille.
Iso ero on myös siinä, että harhaanjohtava markkinointi on Toyotan itsensä tuottamaa.
Tämä on iso samankaltaisuus, koska termi Autopilot on Teslan tuottama.
Tarkoittaako autopilot automaattista ohjausta vai ei? Kyllä tarkoittaa, koska pienellä kirjoitettuna yleisnimenä se on vaikkapa lentokonetta autonomisesti ohjaava järjestelmä, joka ohjaa koneen lentäjän käskemään kohteeseen lentäjän juodessa kahvia.
Pienellä kirjoitettu autopilot tekee tämän turvallusesti ja lakeja rikkomatta. Autopilot ei siihen pysty, eikä kuljettajalla ole sitä lupa edes kokeilla. Mutta eihän kukaan tietenkään voi ollakaan niin typerä, että kuvittelisi Autopilottia autopilotiksi.
Tesla ei anna väärää infoa.
Ei annakaan ja se on ollut kaikille selvää jo parin sivun ajan. Ei kukaan väitä Teslan väittäneen että Teslan Autopilot olisi autopilot. Nyt puhutaankin niistä huonommin informoiduista kuljettajista, jotka Teslan päinvastaisesta informaatiosta huolimatta jostain syystä kuvittelevat täysin perusteetta Teslan Autopilotin olevan autopilot.
Kyse on siitä, että osa ihmisistä yrittää tulkita kuulemaansa ja lukemaansa teknistä termistöä sanojen yleiskielisten merkitysten kautta tarkistamatta asiayhteydessään varattuna sanana käytetyn termin merkitystä. Eri valmistajien markkinointi hyödyntää tätä tietoisesti, niin myös myös Teslan.
Tämä keskustelu on outo, kun väitetään jotain, mutta ei anneta esimerkkejä.
Tämä keskustelu on outo, kun vastataan kuuntelematta mitä muut sanovat.
"Tesla-autoihin kuuluu vakiona edistyksellinen laitteisto, joka pystyy Juurikintarjoamaan Autopilot-toimintoja ja täysin itsestään ajon mahdollistavia toimintoja ohjelmistopäivityksillä, jotka on suunniteltu parantamaan toiminnallisuutta ajan mittaan." (Lähde: Tesla.com)
Minäkin olen lukenut, että FSD tulee tarjoamaan täysin itsestään ajon toimintoja ajsn mittaan.
Autopilot sisältää automaattisen ohjauksen ja se toimii Teslassa, mutta ei kaikissa tilanteissa tai olosuhteissa. Teslaa ajava ei voi jäädä väärään käsitykseen autonomisuudesta ja jos joku muu jää, ei sillä ole merkitystä.
Tapaus Walter Huang: Applen pelikehittäjä, periaatteessa siis henkilö, jonka pitäisi hyvin ymmärtää nykyisen teknologian rajat, huomaa useana päivänä Teslansa autopilotin ohjaavan tietyssä paikassa kohti kaistoja erottavaa betonielementtiä ja kertoo siitä läheisilleenkin. Siitä huolimatta hra Huang pelaa viimeisenä päivänään ko. paikassa "ajaessaan" kännykkäpeliä ja antaa autopilotin pamauttaa betonielementtiin. https://www.kqed.org/news/11801138/apple-engineer-killed-in-tesla-crash-had-previously-complained-about-autopilot
Oleellinen kysymys kuuluu: mikä saa ihmisen käyttäytymään noinkin itsetuhoisesti?
Toyota markkinoi hämäävästi itselataamisesta ja varsinkin silloin pari vuotta sitten kuluttajilla ei ollut paljoa tietoa aiheesta... Iso ero on myös siinä, että harhaanjohtava markkinointi on Toyotan itsensä tuottamaa
Katos vaan. HR on päässyt taas lempiaiheensa pariin!
Mutta kuinkas ollakaan, termi itselataava on aika vakiintunut "toyotatyyppiselle" hybridille, koska sitä käyttävät muutkin automerkit. Ja toimittajat jne.
@GeeTeeJ kirjoitti:
Tapaus Walter Huang: Applen pelikehittäjä, periaatteessa siis henkilö, jonka pitäisi hyvin ymmärtää nykyisen teknologian rajat, huomaa useana päivänä Teslansa autopilotin ohjaavan tietyssä paikassa kohti kaistoja erottavaa betonielementtiä ja kertoo siitä läheisilleenkin. Siitä huolimatta hra Huang pelaa viimeisenä päivänään ko. paikassa "ajaessaan" kännykkäpeliä ja antaa autopilotin pamauttaa betonielementtiin. https://www.kqed.org/news/11801138/apple-engineer-killed-in-tesla-crash-had-previously-complained-about-autopilot
Oleellinen kysymys kuuluu: mikä saa ihmisen käyttäytymään noinkin itsetuhoisesti?
Missä uutisessa sanotaan, että pelasi kännykkäpeliä ajaessaan?
"Records from an iPhone recovered from the crash site showed that Huang may have been using it before the accident. Records obtained from AT&T showed that data had been used while the vehicle was in motion, but the source of the transmissions couldn't be determined, the NTSB wrote. One transmission was less than one minute before the crash."
@HybridRules kirjoitti:
Toyota markkinoi hämäävästi itselataamisesta ja varsinkin silloin pari vuotta sitten kuluttajilla ei ollut paljoa tietoa aiheesta.
Sinulla oli tietoa, silti valitit Toyotan osalta asiasta, jota Teslan tapauksessa pidät immuunina väärinkäsityksille.
Iso ero on myös siinä, että harhaanjohtava markkinointi on Toyotan itsensä tuottamaa.
Tämä on iso samankaltaisuus, koska termi Autopilot on Teslan tuottama.
Tarkoittaako autopilot automaattista ohjausta vai ei? Kyllä tarkoittaa, koska pienellä kirjoitettuna yleisnimenä se on vaikkapa lentokonetta autonomisesti ohjaava järjestelmä, joka ohjaa koneen lentäjän käskemään kohteeseen lentäjän juodessa kahvia.
Pienellä kirjoitettu autopilot tekee tämän turvallusesti ja lakeja rikkomatta. Autopilot ei siihen pysty, eikä kuljettajalla ole sitä lupa edes kokeilla. Mutta eihän kukaan tietenkään voi ollakaan niin typerä, että kuvittelisi Autopilottia autopilotiksi.
Tesla ei anna väärää infoa.
Ei annakaan ja se on ollut kaikille selvää jo parin sivun ajan. Ei kukaan väitä Teslan väittäneen että Teslan Autopilot olisi autopilot. Nyt puhutaankin niistä huonommin informoiduista kuljettajista, jotka Teslan päinvastaisesta informaatiosta huolimatta jostain syystä kuvittelevat täysin perusteetta Teslan Autopilotin olevan autopilot.
Kyse on siitä, että osa ihmisistä yrittää tulkita kuulemaansa ja lukemaansa teknistä termistöä sanojen yleiskielisten merkitysten kautta tarkistamatta asiayhteydessään varattuna sanana käytetyn termin merkitystä. Eri valmistajien markkinointi hyödyntää tätä tietoisesti, niin myös myös Teslan.
Tämä keskustelu on outo, kun väitetään jotain, mutta ei anneta esimerkkejä.
Tämä keskustelu on outo, kun vastataan kuuntelematta mitä muut sanovat.
"Tesla-autoihin kuuluu vakiona edistyksellinen laitteisto, joka pystyy Juurikintarjoamaan Autopilot-toimintoja ja täysin itsestään ajon mahdollistavia toimintoja ohjelmistopäivityksillä, jotka on suunniteltu parantamaan toiminnallisuutta ajan mittaan." (Lähde: Tesla.com)
Minäkin olen lukenut, että FSD tulee tarjoamaan täysin itsestään ajon toimintoja ajsn mittaan.
Autopilot sisältää automaattisen ohjauksen ja se toimii Teslassa, mutta ei kaikissa tilanteissa tai olosuhteissa. Teslaa ajava ei voi jäädä väärään käsitykseen autonomisuudesta ja jos joku muu jää, ei sillä ole merkitystä.
Olen nähnyt videoita jossa tämä kyseinen merkki tekee mitä vaarallisempia päätelmiä tämä niin kutsuttu automaattinen ohjaus päällä. Kuljettajan valppaudella videoiden suorista törmäystilanteista selvitään hengissä, täysin keskeneräistä teknologiaa ei voi kutsua autonomiseksi. Tuossa on vain liikaa tekijöitä jotka tekevät mainoslauseista epäuskottavia jopa harhaanjohtavia. Kyseisen merkin kohdalla puhutaan eniten ongelmista ja puutteista, siksi onkin vaikea ymmärtää erinomaisuuden leimaa jota omistajat kilvan lanseeraavat.
Eikös täyshybridin verrokki ole sitten vajaahybridi, jos/kun näitä termejä nyt ihmetellään...
Kevythybridit eroavat sähköautoista ja ladattavista hybrideistä siinä, että niissä sähkömoottoria ei voi ladata latausaseman tai pistorasian kautta. Kevythybridissä akku ja sähkömoottori eivät myöskään kykene yksinään liikuttamaan autoa, vaan ne avustavat polttomoottoria ja vähentävät sen kuormitusta.
Voimalinjat on yks hailea, mutta Teslan ja muidenkin merkkien ajoa avustat järjestelmät on tervetulleita, vaikka itse ajaakin kuin silloin ennen, niin ne paikkaa omia mahdollisia huomiointivirheitä.
@Jorma L2 kirjoitti:
Korkean tason autonomista autoa on ennustettu jo vuosia sitten, ”lähitulevaisuudessa”. Moottoritiellä jossa on teräskaiteet erottamassa ojan ja vastaantulevan liikenteen, lienee ”itsestään ajaminen” helpoimmasta päästä. Sellainen auto, jossa ajokortiton henkilö haetaan lumisen umpitien päästä kaupoille ilman kuljettajaa, on niin kaukana tulevaisuudessa, ettei meillä kenelläkään henki pihise enää. Kelit vaihtelee, eikä auto aina sen paremmin näe tietä kuin ihminenkään, luultavasti huonommin. GPS tarkkuus ei riitä lähimainkaan pitämään autoa tiellä. Eli saamme nauttia kaikenlaisista kivoista härpäkkeistä mutta istumme aina kuskina ratin takana ellei kaveri tai vaimo aja. Ugh..olen puhunut.
Psykologia on mielenkiintoista ! Ylivoimaisesti useimmat ihmiset tällä palstalla kiinnittävät huomiota teknisiin asioihin/lupauksiin puhuttaessa autonomisesta ajosta ?? (samalla mainostavat Teslaa alitajuisesti tai tiedostaen) ??
Kuitenkin, autonomisen (100%) ajon esteenä on käytännössä vain vastuukysymysten ratkaisemattomuus onnettomuuden sattuessa !!!
Miten ajattelit tuon vain vastuukysymyksenä jos autot eivät kerran pysty suoriutumaan autonomisesta ajosta ilman ihmistä muuten kuin tietyissä, ennalta tiedetyissä olosuhteissa? Kyse on edelleen kehityksen alaisesta tekniikasta jossa yritetään softalla ratkaista tilanteita jotka on teknisesti haastavia. Haasteet ilmenevät mm. siinä, että pitäisi reagoida minimissään 8k tarkkuudella 100 km/h vilistävään ympäristöön ja tehdä miljoonia päätöksiä sekunnissa joiden perusteella ajoa jatketaan. Ihminen keskittyy oleelliseen, mutta kone ei voi tietää mikä maisemassa on oleellista, vaan analysoi kaikkea, esim. 50 metrin päässä tuulessa heiluvasta pajupensaasta lähtien. Kone on tietysti nopeampi reagoimaan kuin ihminen jos softan kaikki ehdot täyttyy jolloin "AND"-lohkon lähtönä on esimerkiksi paniikkijarrutus. Ihminen voisi selviytyä autolla ajosta videolasit päässä jos tarkkuus olisi HD-resoluutio ja valaistus vähintäin yhtä hyvä kuin ihmissilmän erottelukyky hämärässä. 640x480 pixelin lasit päässä alkaisi jo tulla "hups" ja jos videolaseihin tuulilasin läpi näkyvä maisema olisi sekoitettu "räntäsadetta vaakatasossa" efektillä, kaikki normikuskit pysäyttäisi auton.
@HybridRules kirjoitti:
Toyota markkinoi hämäävästi itselataamisesta ja varsinkin silloin pari vuotta sitten kuluttajilla ei ollut paljoa tietoa aiheesta.
Sinulla oli tietoa, silti valitit Toyotan osalta asiasta, jota Teslan tapauksessa pidät immuunina väärinkäsityksille.
Iso ero on myös siinä, että harhaanjohtava markkinointi on Toyotan itsensä tuottamaa.
Tämä on iso samankaltaisuus, koska termi Autopilot on Teslan tuottama.
Tarkoittaako autopilot automaattista ohjausta vai ei? Kyllä tarkoittaa, koska pienellä kirjoitettuna yleisnimenä se on vaikkapa lentokonetta autonomisesti ohjaava järjestelmä, joka ohjaa koneen lentäjän käskemään kohteeseen lentäjän juodessa kahvia.
Pienellä kirjoitettu autopilot tekee tämän turvallusesti ja lakeja rikkomatta. Autopilot ei siihen pysty, eikä kuljettajalla ole sitä lupa edes kokeilla. Mutta eihän kukaan tietenkään voi ollakaan niin typerä, että kuvittelisi Autopilottia autopilotiksi.
Tesla ei anna väärää infoa.
Ei annakaan ja se on ollut kaikille selvää jo parin sivun ajan. Ei kukaan väitä Teslan väittäneen että Teslan Autopilot olisi autopilot. Nyt puhutaankin niistä huonommin informoiduista kuljettajista, jotka Teslan päinvastaisesta informaatiosta huolimatta jostain syystä kuvittelevat täysin perusteetta Teslan Autopilotin olevan autopilot.
Kyse on siitä, että osa ihmisistä yrittää tulkita kuulemaansa ja lukemaansa teknistä termistöä sanojen yleiskielisten merkitysten kautta tarkistamatta asiayhteydessään varattuna sanana käytetyn termin merkitystä. Eri valmistajien markkinointi hyödyntää tätä tietoisesti, niin myös myös Teslan.
Tämä keskustelu on outo, kun väitetään jotain, mutta ei anneta esimerkkejä.
Tämä keskustelu on outo, kun vastataan kuuntelematta mitä muut sanovat.
"Tesla-autoihin kuuluu vakiona edistyksellinen laitteisto, joka pystyy tarjoamaan Autopilot-toimintoja ja täysin itsestään ajon mahdollistavia toimintoja ohjelmistopäivityksillä, jotka on suunniteltu parantamaan toiminnallisuutta ajan mittaan." (Lähde: Tesla.com)
Minäkin voisin peukuttaa tätä kommenttia, mutta parempi kirjoittaa, että tuohan on oikein hyvä lainaus ja vastaa täysin Teslan Autopilot-ohjelmiston ja FSD:n todellisuutta. Allekirjoitan täysin yli kahden vuoden käyttökokemuksen pohjalta tuon lainauksen. Teslassa on Autopilot-toimintoja ja myös täysin itsestään ajon mahdollistavia toimintoja. Sinä aikana, kun olen Teslalla ajanut, autoon on tullut em. aihepiiriin ohjelmistopäivityksiä, jotka havaittavasti ovat parantaneet automaattiohjauksen toimintaa kuluneen vähän yli kahden vuoden aikana. Ja Tesla näyttää aktiivisesti kehittävän autonomiseen ajoon tähtäävää ohjelmistoaan edelleen, mutta tasoa 2 korkeampaa luokitusta en ole huomannut Teslan vielä tavoittelevan. Seuraava iso askel on saada automaattiohjaus toimimaan kaupunkiliikenteessä ensin jenkkilässä ja sitten toivottavasti mahdollisimman pian muuallakin, kuten Suomessa. Edelleen vielä tason 2 autonomialla.
Tuossa lainauksessa ei väitetä Teslan ajavan autonomisesti vaan todetaan, että on valikoima ominaisuuksia. Kuljettaja voi niitä halutessaan käyttää tai olla käyttämättä ja joka tapauksessa kuljettaja on se, joka autoa hallitsee ja hänen myös pitää huolehtia ajamisensa olevan turvallista.
@HybridRules kirjoitti:
Toyota markkinoi hämäävästi itselataamisesta ja varsinkin silloin pari vuotta sitten kuluttajilla ei ollut paljoa tietoa aiheesta.
Sinulla oli tietoa, silti valitit Toyotan osalta asiasta, jota Teslan tapauksessa pidät immuunina väärinkäsityksille.
Iso ero on myös siinä, että harhaanjohtava markkinointi on Toyotan itsensä tuottamaa.
Tämä on iso samankaltaisuus, koska termi Autopilot on Teslan tuottama.
Tarkoittaako autopilot automaattista ohjausta vai ei? Kyllä tarkoittaa, koska pienellä kirjoitettuna yleisnimenä se on vaikkapa lentokonetta autonomisesti ohjaava järjestelmä, joka ohjaa koneen lentäjän käskemään kohteeseen lentäjän juodessa kahvia.
Pienellä kirjoitettu autopilot tekee tämän turvallusesti ja lakeja rikkomatta. Autopilot ei siihen pysty, eikä kuljettajalla ole sitä lupa edes kokeilla. Mutta eihän kukaan tietenkään voi ollakaan niin typerä, että kuvittelisi Autopilottia autopilotiksi.
Tesla ei anna väärää infoa.
Ei annakaan ja se on ollut kaikille selvää jo parin sivun ajan. Ei kukaan väitä Teslan väittäneen että Teslan Autopilot olisi autopilot. Nyt puhutaankin niistä huonommin informoiduista kuljettajista, jotka Teslan päinvastaisesta informaatiosta huolimatta jostain syystä kuvittelevat täysin perusteetta Teslan Autopilotin olevan autopilot.
Kyse on siitä, että osa ihmisistä yrittää tulkita kuulemaansa ja lukemaansa teknistä termistöä sanojen yleiskielisten merkitysten kautta tarkistamatta asiayhteydessään varattuna sanana käytetyn termin merkitystä. Eri valmistajien markkinointi hyödyntää tätä tietoisesti, niin myös myös Teslan.
Tämä keskustelu on outo, kun väitetään jotain, mutta ei anneta esimerkkejä.
Tämä keskustelu on outo, kun vastataan kuuntelematta mitä muut sanovat.
"Tesla-autoihin kuuluu vakiona edistyksellinen laitteisto, joka pystyy Juurikintarjoamaan Autopilot-toimintoja ja täysin itsestään ajon mahdollistavia toimintoja ohjelmistopäivityksillä, jotka on suunniteltu parantamaan toiminnallisuutta ajan mittaan." (Lähde: Tesla.com)
Minäkin olen lukenut, että FSD tulee tarjoamaan täysin itsestään ajon toimintoja ajsn mittaan.
Autopilot sisältää automaattisen ohjauksen ja se toimii Teslassa, mutta ei kaikissa tilanteissa tai olosuhteissa. Teslaa ajava ei voi jäädä väärään käsitykseen autonomisuudesta ja jos joku muu jää, ei sillä ole merkitystä.
Olen nähnyt videoita jossa tämä kyseinen merkki tekee mitä vaarallisempia päätelmiä tämä niin kutsuttu automaattinen ohjaus päällä. Kuljettajan valppaudella videoiden suorista törmäystilanteista selvitään hengissä, täysin keskeneräistä teknologiaa ei voi kutsua autonomiseksi. Tuossa on vain liikaa tekijöitä jotka tekevät mainoslauseista epäuskottavia jopa harhaanjohtavia. Kyseisen merkin kohdalla puhutaan eniten ongelmista ja puutteista, siksi onkin vaikea ymmärtää erinomaisuuden leimaa jota omistajat kilvan lanseeraavat.
Teslan tekniikkaa ei kutsutakaan autonomiseksi, joskin oikeastaan sitä pitäisi kutsua tason 2 autonomiaksi, mikä siis tarkoittaa auton tekevän automaattisesti asioita, mutta edellyttää kuljettajan olevan valmiina puuttumaan asioihin, jos menee pieleen. Vastaava idea on vaikka Volvon Pilot Assist-tuotenimellä kulkevassa automaattiohjauksessa. Kyllä kai bemarillakin on omansa? Ja monilla merkeillä on. Tesla saattaa olla edistynein ja ainakin Tesla kehittää ohjelmistoa erittäin aktiivisesti.
Voisitko sinä nyt vuorostasi kertoa, mitä mainoslauseita Tesla on julkaissut.
Minua vähän potuttaa, kun sanotaan Teslan mainostavan Autopilottia tai FSD:tä, mutta kukaan ei suostu esittämään esimerkkejä niistä mainoslauseista.
Luulen, että Teslaa vastaan suunnatut mediakampanjat ovat onnistuneet luomaan sinulle mielikuvan, että Tesla mainostaa jotain paikkansa pitämätöntä vaikka ei tee niin. Jos kerran olet lukenut mainoslauseita, niin heitä tänne esimerkkejä edes muutama.
Nyt vihdoin sain kiinni parven moottoripyöriä. Aikaisemmin kaikki motskarit ovat päässeet karkuun. Moottoritiellä mentiin ja jostain syystä parvi ajoin vähän alle rajoituksen. Peesiin pääseminen ei silti heti meinannut onnistua, kun muita autoja vaihtoi kaistalle meidän väliin ja rekat ohittelivat toisiaan. Parvi pääsi vähäksi aikaa karkuun, kun minä jäin kahden rinnakkain menevän rekan taakse jumiin. Mutta sainpas uudelleen kiinni.
No motskarit näkyivät visualisoinnissa pieninä vaaleina tappeina edessä ja vakkari lukittui taaimpaan.
Kun mitään kummempaa ei tapahtunut, lähdin ohittamaan alinopeutta kulkevaa parvea. Yksikään volkkari ei muuten liittynyt parveen, oli kai äly jäänyt kotiin.
Parven alfa-prätkä (ilmeisesti se oli alfa-prätkä, koska oli kärjessä) ajoi muutaman kymmenen metriä edellä muita. Minä saavutin ja alfaprätkä saavutti rekkaa. Oli tosi alfa-motskari, kun pokkana vain kääntyi siihen minun (takavasemmalla) ja rekan (motskarin edellä) lyhenevään välitilaan. Näin, kun heppu zoomasi sivupeiliin ja vaikka näki takaapäin lähestyvän TESLAn, niin siihen koukkasi. Auton vakkari reagoi ja hidasti juohevasti ja prätkä ohitti rekan ja minä perässä. Asiassa ei ollut mitään dramaatista, ihmettelin vain, että vaikka takaa oli lähestymässä TESLA, niin hemmo uskalsi tulla siihen eteen!?
Kun moottoripyörä on ohittanut minut, niin se on näkynyt visuailisoinnissa moottoripyöränä sivulta katsottuna. Kun se siirtyy ohituksen jälkeen eteen, se näyttää vähän moottoripyörän ja kuskin hahmolta, mutta kun lähestyin parvea niin vakkari jäi peesaamaan niin kaukaa, että hahmot olivat pelkkiä vaaleita tappeja. Minä käytän vakkkarissa maksimiseurantaetäisyyttä.
@HybridRules kirjoitti:
Toyota markkinoi hämäävästi itselataamisesta ja varsinkin silloin pari vuotta sitten kuluttajilla ei ollut paljoa tietoa aiheesta.
Sinulla oli tietoa, silti valitit Toyotan osalta asiasta, jota Teslan tapauksessa pidät immuunina väärinkäsityksille.
Iso ero on myös siinä, että harhaanjohtava markkinointi on Toyotan itsensä tuottamaa.
Tämä on iso samankaltaisuus, koska termi Autopilot on Teslan tuottama.
Tarkoittaako autopilot automaattista ohjausta vai ei? Kyllä tarkoittaa, koska pienellä kirjoitettuna yleisnimenä se on vaikkapa lentokonetta autonomisesti ohjaava järjestelmä, joka ohjaa koneen lentäjän käskemään kohteeseen lentäjän juodessa kahvia.
Pienellä kirjoitettu autopilot tekee tämän turvallusesti ja lakeja rikkomatta. Autopilot ei siihen pysty, eikä kuljettajalla ole sitä lupa edes kokeilla. Mutta eihän kukaan tietenkään voi ollakaan niin typerä, että kuvittelisi Autopilottia autopilotiksi.
Tesla ei anna väärää infoa.
Ei annakaan ja se on ollut kaikille selvää jo parin sivun ajan. Ei kukaan väitä Teslan väittäneen että Teslan Autopilot olisi autopilot. Nyt puhutaankin niistä huonommin informoiduista kuljettajista, jotka Teslan päinvastaisesta informaatiosta huolimatta jostain syystä kuvittelevat täysin perusteetta Teslan Autopilotin olevan autopilot.
Kyse on siitä, että osa ihmisistä yrittää tulkita kuulemaansa ja lukemaansa teknistä termistöä sanojen yleiskielisten merkitysten kautta tarkistamatta asiayhteydessään varattuna sanana käytetyn termin merkitystä. Eri valmistajien markkinointi hyödyntää tätä tietoisesti, niin myös myös Teslan.
Tämä keskustelu on outo, kun väitetään jotain, mutta ei anneta esimerkkejä.
Tämä keskustelu on outo, kun vastataan kuuntelematta mitä muut sanovat.
"Tesla-autoihin kuuluu vakiona edistyksellinen laitteisto, joka pystyy Juurikintarjoamaan Autopilot-toimintoja ja täysin itsestään ajon mahdollistavia toimintoja ohjelmistopäivityksillä, jotka on suunniteltu parantamaan toiminnallisuutta ajan mittaan." (Lähde: Tesla.com)
Minäkin olen lukenut, että FSD tulee tarjoamaan täysin itsestään ajon toimintoja ajsn mittaan.
Autopilot sisältää automaattisen ohjauksen ja se toimii Teslassa, mutta ei kaikissa tilanteissa tai olosuhteissa. Teslaa ajava ei voi jäädä väärään käsitykseen autonomisuudesta ja jos joku muu jää, ei sillä ole merkitystä.
Olen nähnyt videoita jossa tämä kyseinen merkki tekee mitä vaarallisempia päätelmiä tämä niin kutsuttu automaattinen ohjaus päällä. Kuljettajan valppaudella videoiden suorista törmäystilanteista selvitään hengissä, täysin keskeneräistä teknologiaa ei voi kutsua autonomiseksi. Tuossa on vain liikaa tekijöitä jotka tekevät mainoslauseista epäuskottavia jopa harhaanjohtavia. Kyseisen merkin kohdalla puhutaan eniten ongelmista ja puutteista, siksi onkin vaikea ymmärtää erinomaisuuden leimaa jota omistajat kilvan lanseeraavat.
Teslan tekniikkaa ei kutsutakaan autonomiseksi, joskin oikeastaan sitä pitäisi kutsua tason 2 autonomiaksi, mikä siis tarkoittaa auton tekevän automaattisesti asioita, mutta edellyttää kuljettajan olevan valmiina puuttumaan asioihin, jos menee pieleen. Vastaava idea on vaikka Volvon Pilot Assist-tuotenimellä kulkevassa automaattiohjauksessa. Kyllä kai bemarillakin on omansa? Ja monilla merkeillä on. Tesla saattaa olla edistynein ja ainakin Tesla kehittää ohjelmistoa erittäin aktiivisesti.
Voisitko sinä nyt vuorostasi kertoa, mitä mainoslauseita Tesla on julkaissut.
Minua vähän potuttaa, kun sanotaan Teslan mainostavan Autopilottia tai FSD:tä, mutta kukaan ei suostu esittämään esimerkkejä niistä mainoslauseista.
Luulen, että Teslaa vastaan suunnatut mediakampanjat ovat onnistuneet luomaan sinulle mielikuvan, että Tesla mainostaa jotain paikkansa pitämätöntä vaikka ei tee niin. Jos kerran olet lukenut mainoslauseita, niin heitä tänne esimerkkejä edes muutama.
Tulkitsetko todellakin markkinoinnin niin suppeasti että se tarkoittaa vain euroilla ostettua mainostilaa massamediasta?
Minä ainakin olen vastannut kysymykseesi useampaan kertaan - minun kritisoimani asia on ominaisuuden nimi, joka mielestäni johtaa harhaan.
@HybridRules kirjoitti:
Toyota markkinoi hämäävästi itselataamisesta ja varsinkin silloin pari vuotta sitten kuluttajilla ei ollut paljoa tietoa aiheesta.
Sinulla oli tietoa, silti valitit Toyotan osalta asiasta, jota Teslan tapauksessa pidät immuunina väärinkäsityksille.
Iso ero on myös siinä, että harhaanjohtava markkinointi on Toyotan itsensä tuottamaa.
Tämä on iso samankaltaisuus, koska termi Autopilot on Teslan tuottama.
Tarkoittaako autopilot automaattista ohjausta vai ei? Kyllä tarkoittaa, koska pienellä kirjoitettuna yleisnimenä se on vaikkapa lentokonetta autonomisesti ohjaava järjestelmä, joka ohjaa koneen lentäjän käskemään kohteeseen lentäjän juodessa kahvia.
Pienellä kirjoitettu autopilot tekee tämän turvallusesti ja lakeja rikkomatta. Autopilot ei siihen pysty, eikä kuljettajalla ole sitä lupa edes kokeilla. Mutta eihän kukaan tietenkään voi ollakaan niin typerä, että kuvittelisi Autopilottia autopilotiksi.
Tesla ei anna väärää infoa.
Ei annakaan ja se on ollut kaikille selvää jo parin sivun ajan. Ei kukaan väitä Teslan väittäneen että Teslan Autopilot olisi autopilot. Nyt puhutaankin niistä huonommin informoiduista kuljettajista, jotka Teslan päinvastaisesta informaatiosta huolimatta jostain syystä kuvittelevat täysin perusteetta Teslan Autopilotin olevan autopilot.
Kyse on siitä, että osa ihmisistä yrittää tulkita kuulemaansa ja lukemaansa teknistä termistöä sanojen yleiskielisten merkitysten kautta tarkistamatta asiayhteydessään varattuna sanana käytetyn termin merkitystä. Eri valmistajien markkinointi hyödyntää tätä tietoisesti, niin myös myös Teslan.
Tämä keskustelu on outo, kun väitetään jotain, mutta ei anneta esimerkkejä.
Tämä keskustelu on outo, kun vastataan kuuntelematta mitä muut sanovat.
"Tesla-autoihin kuuluu vakiona edistyksellinen laitteisto, joka pystyy Juurikintarjoamaan Autopilot-toimintoja ja täysin itsestään ajon mahdollistavia toimintoja ohjelmistopäivityksillä, jotka on suunniteltu parantamaan toiminnallisuutta ajan mittaan." (Lähde: Tesla.com)
Minäkin olen lukenut, että FSD tulee tarjoamaan täysin itsestään ajon toimintoja ajsn mittaan.
Autopilot sisältää automaattisen ohjauksen ja se toimii Teslassa, mutta ei kaikissa tilanteissa tai olosuhteissa. Teslaa ajava ei voi jäädä väärään käsitykseen autonomisuudesta ja jos joku muu jää, ei sillä ole merkitystä.
Olen nähnyt videoita jossa tämä kyseinen merkki tekee mitä vaarallisempia päätelmiä tämä niin kutsuttu automaattinen ohjaus päällä. Kuljettajan valppaudella videoiden suorista törmäystilanteista selvitään hengissä, täysin keskeneräistä teknologiaa ei voi kutsua autonomiseksi. Tuossa on vain liikaa tekijöitä jotka tekevät mainoslauseista epäuskottavia jopa harhaanjohtavia. Kyseisen merkin kohdalla puhutaan eniten ongelmista ja puutteista, siksi onkin vaikea ymmärtää erinomaisuuden leimaa jota omistajat kilvan lanseeraavat.
Teslan tekniikkaa ei kutsutakaan autonomiseksi, joskin oikeastaan sitä pitäisi kutsua tason 2 autonomiaksi, mikä siis tarkoittaa auton tekevän automaattisesti asioita, mutta edellyttää kuljettajan olevan valmiina puuttumaan asioihin, jos menee pieleen. Vastaava idea on vaikka Volvon Pilot Assist-tuotenimellä kulkevassa automaattiohjauksessa. Kyllä kai bemarillakin on omansa? Ja monilla merkeillä on. Tesla saattaa olla edistynein ja ainakin Tesla kehittää ohjelmistoa erittäin aktiivisesti.
Voisitko sinä nyt vuorostasi kertoa, mitä mainoslauseita Tesla on julkaissut.
Minua vähän potuttaa, kun sanotaan Teslan mainostavan Autopilottia tai FSD:tä, mutta kukaan ei suostu esittämään esimerkkejä niistä mainoslauseista.
Luulen, että Teslaa vastaan suunnatut mediakampanjat ovat onnistuneet luomaan sinulle mielikuvan, että Tesla mainostaa jotain paikkansa pitämätöntä vaikka ei tee niin. Jos kerran olet lukenut mainoslauseita, niin heitä tänne esimerkkejä edes muutama.
Tulkitsetko todellakin markkinoinnin niin suppeasti että se tarkoittaa vain euroilla ostettua mainostilaa massamediasta?
Minä ainakin olen vastannut kysymykseesi useampaan kertaan - minun kritisoimani asia on ominaisuuden nimi, joka mielestäni johtaa harhaan.
Tämä keskustelu on saanut minutkin miettimään asiaa tarkemmin ja minusta tuntuu tosiaan, että Teslaa vastaan tähdätty markkinointi tässä jyllää. Esim. kampanja, että Teslan järjestelmä ei tunnista lapsia oli kallis TV-mainos (tai en minä tiedä sen hintaa, mutta TV-mainokset ovat tietääkseni kalliita), jonka rahoitti firma, joka on jo pitkään itsekin kehittänyt autonomiseen ajoon tähdättyä ohjelmistoa. Moottoripyörään törmäävästä Teslasta oli tehty anti-Tesla kampanja animoidulla videolla. Muuan heppu räjäytti Teslan. Isoilla otsikoilla huudetaan, että Model Y:n turvatesteissä oli huijausohjelma käytössä Teslassa. Erilaisia väitteitä heittää ties mitkä tyypit ja aina lehdet mainostavat niitä isosti. Ei Tesla markkinoi vaan muut anti-markkinoivat. Se viesti löytäää hyvän maaperän varsinkin ns. merkkiuskollisissa, jotka ovat jopa kymmeniä vuosia vannoneet jonkun premium-merkin nimeen, joko uutena tai käytettynä hankitun. Tesla ei sovi heidän maailmankuvaansa.
Media on täynnä juttuja, joissa sanotaan Autopilotin tekevän mitä milloinkin.
Autopilot ja FSD ovat minun käsittääkseni Teslan ohjelmistotuotenimiä eikä minusta Tesla mitenkään yritä väittää niiden olevan muuuta kuin ovat.
Minun mielestäni yksittäinen termi ei voi olla oikeasti harhaanjohtava, koska jos yleinen äänioikeus vaaleissa on oikein, niin kyllä myös ihmisten hoksottimilta voi jotain vaatia. Sinullekin on herännyt aito epäilys, voiko Teslan Autopilot muka ohjata autoa autonomisesti (siis tason 2 autonomiaa enemmän) ja olet helposti löytänyt vastauksen, että ei voi. Vielä.
Kun sanan merkityksiä aletaan pohtia oikeussaleissa, niin lopputulos on arvaamaton. Jos oikeuslaitos niin päättää, Tesla voi joutua vaihtamaan tuotteiden nimiä, mutta se nähdään sitten myöhemmin, miten käy.
Sinulla ei siis ole heittää Teslan ostettuja tai muuten julkaistuja mainoslauseita. On vain yksi sana?
Miten Tracktest, aiotko iskeä pöytään niitä kuulemiasi/lukemiasi mainoslauseita? Muutenhan tässä vain huidotaan ilmaa.
No nyt kun tiedät jo noin paljon autoista, niin seuraavaksi voisit perehtyä termiin hybridiauto.
ps. Toyotan täyshybridi tarkoittaa, että se käyttää vain sähkömoottoria tai polttomoottoria erikseen tai molempia yhtä aikaa.
Sinulla oli tietoa, silti valitit Toyotan osalta asiasta, jota Teslan tapauksessa pidät immuunina väärinkäsityksille.
Tämä on iso samankaltaisuus, koska termi Autopilot on Teslan tuottama.
Tarkoittaako autopilot automaattista ohjausta vai ei? Kyllä tarkoittaa, koska pienellä kirjoitettuna yleisnimenä se on vaikkapa lentokonetta autonomisesti ohjaava järjestelmä, joka ohjaa koneen lentäjän käskemään kohteeseen lentäjän juodessa kahvia.
Pienellä kirjoitettu autopilot tekee tämän turvallusesti ja lakeja rikkomatta. Autopilot ei siihen pysty, eikä kuljettajalla ole sitä lupa edes kokeilla. Mutta eihän kukaan tietenkään voi ollakaan niin typerä, että kuvittelisi Autopilottia autopilotiksi.
Ei annakaan ja se on ollut kaikille selvää jo parin sivun ajan. Ei kukaan väitä Teslan väittäneen että Teslan Autopilot olisi autopilot. Nyt puhutaankin niistä huonommin informoiduista kuljettajista, jotka Teslan päinvastaisesta informaatiosta huolimatta jostain syystä kuvittelevat täysin perusteetta Teslan Autopilotin olevan autopilot.
Kyse on siitä, että osa ihmisistä yrittää tulkita kuulemaansa ja lukemaansa teknistä termistöä sanojen yleiskielisten merkitysten kautta tarkistamatta asiayhteydessään varattuna sanana käytetyn termin merkitystä. Eri valmistajien markkinointi hyödyntää tätä tietoisesti, niin myös myös Teslan.
Tämä keskustelu on outo, kun vastataan kuuntelematta mitä muut sanovat.
"Tesla-autoihin kuuluu vakiona edistyksellinen laitteisto, joka pystyy tarjoamaan Autopilot-toimintoja ja täysin itsestään ajon mahdollistavia toimintoja ohjelmistopäivityksillä, jotka on suunniteltu parantamaan toiminnallisuutta ajan mittaan." (Lähde: Tesla.com)
Me puhuimme vain latauksesta, emme siitä mihin auto ladatun sähkön käyttää. Älä sekoile asian viereen.
Minäkin olen lukenut, että FSD tulee tarjoamaan täysin itsestään ajon toimintoja ajsn mittaan.
Autopilot sisältää automaattisen ohjauksen ja se toimii Teslassa, mutta ei kaikissa tilanteissa tai olosuhteissa. Teslaa ajava ei voi jäädä väärään käsitykseen autonomisuudesta ja jos joku muu jää, ei sillä ole merkitystä.
No se on hybridiautossa olennainen tieto mihin itseladattua sähköä käytetään.
Tapaus Walter Huang: Applen pelikehittäjä, periaatteessa siis henkilö, jonka pitäisi hyvin ymmärtää nykyisen teknologian rajat, huomaa useana päivänä Teslansa autopilotin ohjaavan tietyssä paikassa kohti kaistoja erottavaa betonielementtiä ja kertoo siitä läheisilleenkin. Siitä huolimatta hra Huang pelaa viimeisenä päivänään ko. paikassa "ajaessaan" kännykkäpeliä ja antaa autopilotin pamauttaa betonielementtiin. https://www.kqed.org/news/11801138/apple-engineer-killed-in-tesla-crash-had-previously-complained-about-autopilot
Oleellinen kysymys kuuluu: mikä saa ihmisen käyttäytymään noinkin itsetuhoisesti?
@HybridRules kirjoitti:
Katos vaan. HR on päässyt taas lempiaiheensa pariin!
Mutta kuinkas ollakaan, termi itselataava on aika vakiintunut "toyotatyyppiselle" hybridille, koska sitä käyttävät muutkin automerkit. Ja toimittajat jne.
@Quu kirjoitti:
Niinpä.
Eikös täyshybridin verrokki ole sitten vajaahybridi, jos/kun näitä termejä nyt ihmetellään...
Missä uutisessa sanotaan, että pelasi kännykkäpeliä ajaessaan?
"Records from an iPhone recovered from the crash site showed that Huang may have been using it before the accident. Records obtained from AT&T showed that data had been used while the vehicle was in motion, but the source of the transmissions couldn't be determined, the NTSB wrote. One transmission was less than one minute before the crash."
Olen nähnyt videoita jossa tämä kyseinen merkki tekee mitä vaarallisempia päätelmiä tämä niin kutsuttu automaattinen ohjaus päällä. Kuljettajan valppaudella videoiden suorista törmäystilanteista selvitään hengissä, täysin keskeneräistä teknologiaa ei voi kutsua autonomiseksi. Tuossa on vain liikaa tekijöitä jotka tekevät mainoslauseista epäuskottavia jopa harhaanjohtavia. Kyseisen merkin kohdalla puhutaan eniten ongelmista ja puutteista, siksi onkin vaikea ymmärtää erinomaisuuden leimaa jota omistajat kilvan lanseeraavat.
Toden totta, linkittämässäni uutisjutussa sitä ei mainittu, mutta esim. tässä mainitaan: https://www.washingtonpost.com/transportation/2020/02/11/telsa-running-autopilot-repeatedly-veered-toward-spot-where-apple-engineer-later-crashed-died-federal-investigators-say/
Kevythybridit eroavat sähköautoista ja ladattavista hybrideistä siinä, että niissä sähkömoottoria ei voi ladata latausaseman tai pistorasian kautta. Kevythybridissä akku ja sähkömoottori eivät myöskään kykene yksinään liikuttamaan autoa, vaan ne avustavat polttomoottoria ja vähentävät sen kuormitusta.
Toi on erona täyshybridiin.
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/niin-mika-oli-aivan-kaikki-mita-sinun-tulee-tietaa-hybrideista/
https://koeajolle.com/autoiluvinkit/hybridien-erot/
https://liikkeessa.autokeskus.fi/hybridiautoilun-termeja
https://www.autotaloampeeri.fi/blogi/blogi-sahkoautotyypit/
https://www.iltalehti.fi/autot/a/2016082622224977
https://www.autotalli.com/artikkeli/harkitsetko-hybridiautoa--ota-nama-kaikki-asiat-huomioon
Voimalinjat on yks hailea, mutta Teslan ja muidenkin merkkien ajoa avustat järjestelmät on tervetulleita, vaikka itse ajaakin kuin silloin ennen, niin ne paikkaa omia mahdollisia huomiointivirheitä.
Miten ajattelit tuon vain vastuukysymyksenä jos autot eivät kerran pysty suoriutumaan autonomisesta ajosta ilman ihmistä muuten kuin tietyissä, ennalta tiedetyissä olosuhteissa? Kyse on edelleen kehityksen alaisesta tekniikasta jossa yritetään softalla ratkaista tilanteita jotka on teknisesti haastavia. Haasteet ilmenevät mm. siinä, että pitäisi reagoida minimissään 8k tarkkuudella 100 km/h vilistävään ympäristöön ja tehdä miljoonia päätöksiä sekunnissa joiden perusteella ajoa jatketaan. Ihminen keskittyy oleelliseen, mutta kone ei voi tietää mikä maisemassa on oleellista, vaan analysoi kaikkea, esim. 50 metrin päässä tuulessa heiluvasta pajupensaasta lähtien. Kone on tietysti nopeampi reagoimaan kuin ihminen jos softan kaikki ehdot täyttyy jolloin "AND"-lohkon lähtönä on esimerkiksi paniikkijarrutus. Ihminen voisi selviytyä autolla ajosta videolasit päässä jos tarkkuus olisi HD-resoluutio ja valaistus vähintäin yhtä hyvä kuin ihmissilmän erottelukyky hämärässä. 640x480 pixelin lasit päässä alkaisi jo tulla "hups" ja jos videolaseihin tuulilasin läpi näkyvä maisema olisi sekoitettu "räntäsadetta vaakatasossa" efektillä, kaikki normikuskit pysäyttäisi auton.
Minäkin voisin peukuttaa tätä kommenttia, mutta parempi kirjoittaa, että tuohan on oikein hyvä lainaus ja vastaa täysin Teslan Autopilot-ohjelmiston ja FSD:n todellisuutta. Allekirjoitan täysin yli kahden vuoden käyttökokemuksen pohjalta tuon lainauksen. Teslassa on Autopilot-toimintoja ja myös täysin itsestään ajon mahdollistavia toimintoja. Sinä aikana, kun olen Teslalla ajanut, autoon on tullut em. aihepiiriin ohjelmistopäivityksiä, jotka havaittavasti ovat parantaneet automaattiohjauksen toimintaa kuluneen vähän yli kahden vuoden aikana. Ja Tesla näyttää aktiivisesti kehittävän autonomiseen ajoon tähtäävää ohjelmistoaan edelleen, mutta tasoa 2 korkeampaa luokitusta en ole huomannut Teslan vielä tavoittelevan. Seuraava iso askel on saada automaattiohjaus toimimaan kaupunkiliikenteessä ensin jenkkilässä ja sitten toivottavasti mahdollisimman pian muuallakin, kuten Suomessa. Edelleen vielä tason 2 autonomialla.
Tuossa lainauksessa ei väitetä Teslan ajavan autonomisesti vaan todetaan, että on valikoima ominaisuuksia. Kuljettaja voi niitä halutessaan käyttää tai olla käyttämättä ja joka tapauksessa kuljettaja on se, joka autoa hallitsee ja hänen myös pitää huolehtia ajamisensa olevan turvallista.
Teslan tekniikkaa ei kutsutakaan autonomiseksi, joskin oikeastaan sitä pitäisi kutsua tason 2 autonomiaksi, mikä siis tarkoittaa auton tekevän automaattisesti asioita, mutta edellyttää kuljettajan olevan valmiina puuttumaan asioihin, jos menee pieleen. Vastaava idea on vaikka Volvon Pilot Assist-tuotenimellä kulkevassa automaattiohjauksessa. Kyllä kai bemarillakin on omansa? Ja monilla merkeillä on. Tesla saattaa olla edistynein ja ainakin Tesla kehittää ohjelmistoa erittäin aktiivisesti.
Voisitko sinä nyt vuorostasi kertoa, mitä mainoslauseita Tesla on julkaissut.
Minua vähän potuttaa, kun sanotaan Teslan mainostavan Autopilottia tai FSD:tä, mutta kukaan ei suostu esittämään esimerkkejä niistä mainoslauseista.
Luulen, että Teslaa vastaan suunnatut mediakampanjat ovat onnistuneet luomaan sinulle mielikuvan, että Tesla mainostaa jotain paikkansa pitämätöntä vaikka ei tee niin. Jos kerran olet lukenut mainoslauseita, niin heitä tänne esimerkkejä edes muutama.
Nyt vihdoin sain kiinni parven moottoripyöriä. Aikaisemmin kaikki motskarit ovat päässeet karkuun. Moottoritiellä mentiin ja jostain syystä parvi ajoin vähän alle rajoituksen. Peesiin pääseminen ei silti heti meinannut onnistua, kun muita autoja vaihtoi kaistalle meidän väliin ja rekat ohittelivat toisiaan. Parvi pääsi vähäksi aikaa karkuun, kun minä jäin kahden rinnakkain menevän rekan taakse jumiin. Mutta sainpas uudelleen kiinni.
No motskarit näkyivät visualisoinnissa pieninä vaaleina tappeina edessä ja vakkari lukittui taaimpaan.
Kun mitään kummempaa ei tapahtunut, lähdin ohittamaan alinopeutta kulkevaa parvea. Yksikään volkkari ei muuten liittynyt parveen, oli kai äly jäänyt kotiin.
Parven alfa-prätkä (ilmeisesti se oli alfa-prätkä, koska oli kärjessä) ajoi muutaman kymmenen metriä edellä muita. Minä saavutin ja alfaprätkä saavutti rekkaa. Oli tosi alfa-motskari, kun pokkana vain kääntyi siihen minun (takavasemmalla) ja rekan (motskarin edellä) lyhenevään välitilaan. Näin, kun heppu zoomasi sivupeiliin ja vaikka näki takaapäin lähestyvän TESLAn, niin siihen koukkasi. Auton vakkari reagoi ja hidasti juohevasti ja prätkä ohitti rekan ja minä perässä. Asiassa ei ollut mitään dramaatista, ihmettelin vain, että vaikka takaa oli lähestymässä TESLA, niin hemmo uskalsi tulla siihen eteen!?
Kun moottoripyörä on ohittanut minut, niin se on näkynyt visuailisoinnissa moottoripyöränä sivulta katsottuna. Kun se siirtyy ohituksen jälkeen eteen, se näyttää vähän moottoripyörän ja kuskin hahmolta, mutta kun lähestyin parvea niin vakkari jäi peesaamaan niin kaukaa, että hahmot olivat pelkkiä vaaleita tappeja. Minä käytän vakkkarissa maksimiseurantaetäisyyttä.
Tulkitsetko todellakin markkinoinnin niin suppeasti että se tarkoittaa vain euroilla ostettua mainostilaa massamediasta?
Minä ainakin olen vastannut kysymykseesi useampaan kertaan - minun kritisoimani asia on ominaisuuden nimi, joka mielestäni johtaa harhaan.
Tämä keskustelu on saanut minutkin miettimään asiaa tarkemmin ja minusta tuntuu tosiaan, että Teslaa vastaan tähdätty markkinointi tässä jyllää. Esim. kampanja, että Teslan järjestelmä ei tunnista lapsia oli kallis TV-mainos (tai en minä tiedä sen hintaa, mutta TV-mainokset ovat tietääkseni kalliita), jonka rahoitti firma, joka on jo pitkään itsekin kehittänyt autonomiseen ajoon tähdättyä ohjelmistoa. Moottoripyörään törmäävästä Teslasta oli tehty anti-Tesla kampanja animoidulla videolla. Muuan heppu räjäytti Teslan. Isoilla otsikoilla huudetaan, että Model Y:n turvatesteissä oli huijausohjelma käytössä Teslassa. Erilaisia väitteitä heittää ties mitkä tyypit ja aina lehdet mainostavat niitä isosti. Ei Tesla markkinoi vaan muut anti-markkinoivat. Se viesti löytäää hyvän maaperän varsinkin ns. merkkiuskollisissa, jotka ovat jopa kymmeniä vuosia vannoneet jonkun premium-merkin nimeen, joko uutena tai käytettynä hankitun. Tesla ei sovi heidän maailmankuvaansa.
Media on täynnä juttuja, joissa sanotaan Autopilotin tekevän mitä milloinkin.
Autopilot ja FSD ovat minun käsittääkseni Teslan ohjelmistotuotenimiä eikä minusta Tesla mitenkään yritä väittää niiden olevan muuuta kuin ovat.
Minun mielestäni yksittäinen termi ei voi olla oikeasti harhaanjohtava, koska jos yleinen äänioikeus vaaleissa on oikein, niin kyllä myös ihmisten hoksottimilta voi jotain vaatia. Sinullekin on herännyt aito epäilys, voiko Teslan Autopilot muka ohjata autoa autonomisesti (siis tason 2 autonomiaa enemmän) ja olet helposti löytänyt vastauksen, että ei voi. Vielä.
Kun sanan merkityksiä aletaan pohtia oikeussaleissa, niin lopputulos on arvaamaton. Jos oikeuslaitos niin päättää, Tesla voi joutua vaihtamaan tuotteiden nimiä, mutta se nähdään sitten myöhemmin, miten käy.
Sinulla ei siis ole heittää Teslan ostettuja tai muuten julkaistuja mainoslauseita. On vain yksi sana?
Miten Tracktest, aiotko iskeä pöytään niitä kuulemiasi/lukemiasi mainoslauseita? Muutenhan tässä vain huidotaan ilmaa.