Meille on auto ollut aina käyttöesine, ja vaihdettu niin usein ettei siihen mitään lisävirityksiä ole tarvittu. Aina on löytynyt maahantuojan tai jälleenmyyjän tontilta sopi yksilö, värillä ei ole väliä kunhan ei ole harmaa.
Nykyinen auto oli niin loppuunmyyty, että piti valita laivassa oleva kahdesta väristä.
Toki, mutta tässä on se ero, ettei minun tarvitse käydä siellä latausasemalla kuin äärimmäisen harvoin. Sellaista maanantaiaamua ei tule että 5km työmatka pitäisi aloittaa menemällä latausasemalle palelemaan.
Sama juttu (tankilla), vaikka ajankin polttiksella.
Sitäpaitsi muovi tuntuu pakkasella metallia lämpimämmältä
Toki, mutta tässä on se ero, ettei minun tarvitse käydä siellä latausasemalla kuin äärimmäisen harvoin. Sellaista maanantaiaamua ei tule että 5km työmatka pitäisi aloittaa menemällä latausasemalle palelemaan.
Sama juttu (tankilla), vaikka ajankin polttiksella.
Sitäpaitsi muovi tuntuu pakkasella metallia lämpimämmältä
Hanskat kädessä eroa ei huomaa.
No mutta sehän on hyvä 👍
Mulle kuitenkin tuli, ja hanskatkin jäi kotiin. Sähköautolla ei olisi tullut. Eikä edes plugarilla.
@Quu kirjoitti:
Nykyinen auto oli niin loppuunmyyty, että piti valita laivassa oleva kahdesta väristä.
Sinulle ei selvästikään ole väliä millä ajat ja se on sinulle hyvä asia koska auton valintasi helpottuu.
Meillä tuo valintaprosessi menee vähän eri tavalla ja sen lopputuloksena on meidän valinnoillamme oleva auto ostettiinpa se uutena tai käytettynä. Kun itse saa valita, meidän (=minun ja Rouvan) mielestämme kannattaa valita saman tien mieleisensä.
Viimeksi ei suostuttu edes muiden suosimaan urheilualumiiniin, jota käytetään auton sisustuksessa varsin innokkaasti. Tekniikan tyyppikoodit kuvaavan VIN-koodin 10 ensimmäisen merkin, niiden lisäksi tarvittavien varusteiden ja valitun ulko- ja sisävärin lisäksi valittiin myös kojetaulun väri ja mittariston tyyppi. Tuollaisen me olisimme uutenakin tilanneet, jos Rouvalle olisi tilattu uusi eikä käytettyä. Auton uutena ostanut Susan teki asiantuntevat valinnat, mistä hänelle kiitokset. Edellisen kuljettajan nimi löytyi käyttäjäprofiiliin konffattuna samoin kuin aiemmat ajoreititkin navista.
Onkohan kukaan pohtinut sitä, millaisia tiedon luottamuksellisuusriskejä autojen keräämästä tiedosta saattaa muodostua?
Jos auton uutena tilanneella oli selkeä logiikka autoaan valitessaan, saman auton käytettynä ostava näkee autonsa uutena tilanneen pään sisällä vallinneen logiikan. Näin toki vain siinä tapauksessa, että sillä ensimmäisellä tilaajalla oli joku selkeä ja looginen idea autoaan valitessaan.
Sinulle ei selvästikään ole väliä millä ajat ja se on sinulle hyvä asia koska auton valintasi helpottuu.
Kyllä minulle on väliä millaisella autolla ajan, auton on oltava kytötarkoitukseen sopiva, väri valitaan jos valinnanvaraa on, usein niissä varastoautoissa on valinnanvaraa myös ylimääräisistä varusteista vakovarustelun lisäksi. Kodin sisustus, sekä konevarustelu valitan huolella koska sillä pääasiassa ollaan.
@Quu kirjoitti:
Nykyinen auto oli niin loppuunmyyty, että piti valita laivassa oleva kahdesta väristä.
Sinulle ei selvästikään ole väliä millä ajat ja se on sinulle hyvä asia koska auton valintasi helpottuu.
Meillä tuo valintaprosessi menee vähän eri tavalla ja sen lopputuloksena on meidän valinnoillamme oleva auto ostettiinpa se uutena tai käytettynä. Kun itse saa valita, meidän (=minun ja Rouvan) mielestämme kannattaa valita saman tien mieleisensä.
Viimeksi ei suostuttu edes muiden suosimaan urheilualumiiniin, jota käytetään auton sisustuksessa varsin innokkaasti. Tekniikan tyyppikoodit kuvaavan VIN-koodin 10 ensimmäisen merkin, niiden lisäksi tarvittavien varusteiden ja valitun ulko- ja sisävärin lisäksi valittiin myös kojetaulun väri ja mittariston tyyppi. Tuollaisen me olisimme uutenakin tilanneet, jos Rouvalle olisi tilattu uusi eikä käytettyä. Auton uutena ostanut Susan teki asiantuntevat valinnat, mistä hänelle kiitokset. Edellisen kuljettajan nimi löytyi käyttäjäprofiiliin konffattuna samoin kuin aiemmat ajoreititkin navista.
Onkohan kukaan pohtinut sitä, millaisia tiedon luottamuksellisuusriskejä autojen keräämästä tiedosta saattaa muodostua?
Jos auton uutena tilanneella oli selkeä logiikka autoaan valitessaan, saman auton käytettynä ostava näkee autonsa uutena tilanneen pään sisällä vallinneen logiikan. Näin toki vain siinä tapauksessa, että sillä ensimmäisellä tilaajalla oli joku selkeä ja looginen idea autoaan valitessaan.
Eikö olekin harmi, että autoa ei voi vaihtaa useammin? Valintaprosessi VIN-koodeineen sun muineen vaikuttaa niin antoisalta, että varmaan malttamattomana odotat seuraavaa kertaa, kun pääsee valitsemaan. Ei ihme, että olet ilmoittautunut konsultiksi autonvalintaan myös muille. Harrastus voi viedä mennessään.
Jos auton uutena tilanneella oli selkeä logiikka autoaan valitessaan, saman auton käytettynä ostava näkee autonsa uutena tilanneen pään sisällä vallinneen logiikan. Näin toki vain siinä tapauksessa, että sillä ensimmäisellä tilaajalla oli joku selkeä ja looginen idea autoaan valitessaan
Öhhh..... "niinpä" - kait? Harmi ettei logiikka, tai puuttuminen näy VIN-koodista...
Jos auton uutena tilanneella oli selkeä logiikka autoaan valitessaan, saman auton käytettynä ostava näkee autonsa uutena tilanneen pään sisällä vallinneen logiikan. Näin toki vain siinä tapauksessa, että sillä ensimmäisellä tilaajalla oli joku selkeä ja looginen idea autoaan valitessaan
Öhhh..... "niinpä" - kait? Harmi ettei logiikka, tai puuttuminen näy VIN-koodista...
Onneksi se näkyy sentään VIN-koodilla saatavasta tehtaan tuotannon ohjauskoodilistasta. Ellei sen luettuaan tunne auton tilaajan arvomaailmaa lainkaan, sitten hänen logiikassaan on jotain sumeaa.
@HybridRules kirjoitti:
Eikö olekin harmi, että autoa ei voi vaihtaa useammin? Valintaprosessi VIN-koodeineen sun muineen vaikuttaa niin antoisalta, että varmaan malttamattomana odotat seuraavaa kertaa, kun pääsee valitsemaan. Ei ihme, että olet ilmoittautunut konsultiksi autonvalintaan myös muille. Harrastus voi viedä mennessään.
En tiedä yllätänkö tällä vastauksellani, mutta ei oikeastaan. Päättelit oikein, että valintaprosessin käynnistyessä (meille) uuden auton valintaan menee aikaa niin paljon, että sitä voi kutsua harrastukseksi. Onhan se ihan hauskaa katsella mitä rahalla saa. Harvoin vaihtavalle myös tekniikat ovat uusia, joten jokainen valinta tehdään eri tavoin kuin edeltäjänsä, joten valintaan liittyy aiemman kokemuksen päivittäminen ajan tasalle.
Toisaalta, tähän mennessä en ole vielä onnistunut ostamaan tehtaalla valmiiksi asti tehtyä autoa, joten vuosi siihen tahtoo mennä ennen kuin uusi auto on sellaisessa kuosissa kuin sen meillä pitääkin olla. Nykyisin menee entistä enemmän aikaa bittien ravisteluun järkevään järjestykseen.
Olen kyllä miettinyt sellaistakin vaihtoehtoa, että jos olen valmis polttamaan kerralla rahaa uuden keskihintaisen tai vähän käytetyn uutena sitä kalliimman auton verran, saattaisin saada arvon aleneman minimoiduksi vaihtamalla kerran vuodessa takuuvaihdokkiin? Kansainvälisellä tehdastakuulla olevan auton myyminen on aika helppoa ja takuun sekä tuontiauton edullisen hinnan vuoksi ensimmäisen vuoden arvon alenema on minimaalinen. Se tarkoittaisi sitten ihan vakioautolla ajamista. Voisi sitäkin joskus kokeilla, kun vain malttaisi pitää näppinsä kurissa?
Vuosi nykyisen autoni oston jälkeen ei Nettiautosta löytynyt samalla rahalla vielä mitään vastaavaa samaan hintaan. Tilanne oli sama myös sitä edellisen kanssa, vaikka se ei ollut edes takuuauto vaan 10.000 km liian paljon ajettu täyttääkseen valmistajan vaihtoauton takuukriteerit.
Mutta jos auton tilaamisessa oli jokin logiikka, silloin se näkyy tuotannon ohjauskoodilistasta.
Minulle hinta oli vain toinen tärkeä syy tuoda Saksasta tai Ruotsista. Valinnan vapaus on toinen yhtä tärkeä. Siinä mielessä vapaus valita käytetty oman mielensä mukaan on tietenkin myös hinnan alennusta, että ilman hyvää käytettyjen valikoimaa TÄSMÄLLEEN omansa näköisen auton joutuisi tilaamaan kalliimpaan hintaan uutena.
Saksalaisten joukosta löytyy edelleen nuukapihejä, jotka tietävät mitä tahtovat, mutta eivät maksa lanttiakaan "krääsästä", jota eivät mielestään tarvitse. Suomesta on turha hakea hyvin varusteltua perusmallia tai hyvin varusteltua manuaalivaihteista, koska sellaista ei ole tänne uutena tuotu. Jos suomalaiselle Mersun ostajalle jää yhtään rahaa yli perusmallin, hän rastittaa ensimmäisenä lisänä automaatin ellei se ole jo vakiona. Seuraava valinta on ulospäin näkyvä Avantgarde tai nykyisin AMG-line. Uuteen korimalliin se myydään lisähintaan, mutta muutaman vuoden kuluttua kaikki malliversiot ovat samaan hintaan vapaasti valittavissa. Ja silti yleisin on huonoimmalla sisustuksella varustettu Avantgarde ja epäkäytännöllisimmillä vanteilla pyörivä AMG-line. En ymmärrä.
Pienellä selaamisella Saksasta voi sen sijaan ostaa saman korimallin Mersun puolta isommalla moottorilla, Volle Hütte varustelulla ja silti halvimpana Classic varusteluversiona tai mikä se nykyään onkaan nimeltään. 50 tonnin autoon on ladattu Vehon hinnoilla 50 tonnia lisää varustelua, mutta silti ei ole haluttu maksaa muutamaa satasta kyljen kromilistoista ja koreammasta säleiköstä.
Omani on päinvastainen tapaus muuten AitoSuomiAuton tyyliin paitsi että korean ulkonäön lisäksi siinä oikeasti myös on se kallis varustelu mukana. Ja se ei ole täryjyrä, vaan "nuorekkaan" (buahahahaa!) Avantgarden pehmennetty versio, joka on oikeasti teknisesti eläkeläisen Elegance, vaikka näyttääkin Avalta. Toivoton yritys, ikään kuin E-sarjan nelosdieselistä saisi nuorekasta mitenkään. Minulle tuo pehmennys oli itse asiassa valintaehto, joten en edes uskonut olevani ostamassa Avantgardea lainkaan. Minun valintakriteerini oli pehmeä alusta ja pienempi vannekoko, joten suurin osa valikoimaani rajautui Classic- ja Elegance malliversioihin. Joku oli vaan osannut tilata samaan hakuseulaan sopivan pehmennetyn Avan pehmeillä jousilla ja vakiorengaskoolla. Koska säleikön mallilla ei ole minulle merkitystä, sekin kelpasi.
Edellinen autoni oli selvästi ohi E-farkun hinnat alkaen varusteltu C-farkku manuaalivaihtein, koska sen tilannut Frankfurtilainen pankkiiritar tiesi ajavansa paljon ja hän selvästikin varusteli autonsa pitkään matka-ajoon. Lisää tehoa moottoriin ja ajovaloihin, mukavat ortopediset istuimet, hyvä navigointijärjestelmä sekä luonnollisesti taloudellinen ja täsmällisesti toimiva manuaalivaihteisto. Ammatti näkyi edellisestä omistajasta. Sukupuolen rohkenen päätellä auton ainoasta virheestä, joka oli terävän piikkarikoron kantapään jälki lattiamatossa kaasupolkimen vieressä ennen kuin vaihdoin mattosarjan virheettömään. Jos tämä viimeinen meni väärin, sitten olen ajanut vuosia jonkun transheebon autolla?
Mutta jos auton tilaamisessa oli jokin logiikka, silloin se näkyy tuotannon ohjauskoodilistasta.
Logiikka ja arvomaailma taitavat vain olla eri maailmasta.
Ammatti näkyi edellisestä omistajasta. Sukupuolen rohkenen päätellä auton ainoasta virheestä, joka oli terävän piikkarikoron kantapään jälki lattiamatossa kaasupolkimen vieressä ennen kuin vaihdoin mattosarjan virheettömään. Jos tämä viimeinen meni väärin, sitten olen ajanut vuosia jonkun transheebon autolla?
Tässäpä 740:ssä meillä on sitten viimeisen päälle keittiöpsykologi vissiin.... No, sen verran voinee veikkailla, että syväanalyysisi osumatarkkuus on varmaan 50/60 tai sitten savolaisittain "suattaahan tuo olla noinnii, tai suattaa olla etteinä ookkaa"
Rohkenenko kysyä, miksi ostaa yleensäkin käytetyn auton kun kojelaudan väriä myöten on niin kovat vaatimukset.
Tehtaalta tilaamalla myös tekniikasta takuu, se minusta olisi tärkeämpää jos käytettyä lähtisin vertaamaan uuteen.
@Quu kirjoitti:
Rohkenenko kysyä, miksi ostaa yleensäkin käytetyn auton kun kojelaudan väriä myöten on niin kovat vaatimukset.
Tehtaalta tilaamalla myös tekniikasta takuu, se minusta olisi tärkeämpää jos käytettyä lähtisin vertaamaan uuteen.
Käytettyjen autojen valikoima on erittäin laaja, varustetasot vaihtelevat alkaen mallista täydelliseen varustetasoon. Sisustuksen taso ja nahan värit, jokaiseen makuun löytyy hyvin kattavasti vaihtoehtoja. Kaikessa tässä ratkaisee uuden ja käytetyn hinnat, käytetyissä pienillä kilometreillä löytyy muutaman vuoden vanhoja autoja. Käytetyn auton etsimisessä ei pidetä kiirettä, hakuun saattaa kulua jopa vuosia. Hyvää kannattaa varrota, sopivan löytyessä tyytyväisyys tuottaa positiivisia fiiliksiä. Käytetyn auton ostaja hakee vähän ajettuja ja hyvin huollettuja autoja. Perehtyneillä takuut ovat kartoitettu jo hyvissä ajoin, näin yllätyksiä ei pääse syntymään.
Kun menee tilaamaan uutta saa tasan sellaisen ajantasaisen mallin ja varusteet mitä kyseiseltä valmistajata on mahdollista saada.
Kyllä on lähes mahdottomuus, että kaikki värit varusteet kunto osuu maaliin. Kyllä perusongelma on raha, ettei uuden varustelistalle hillo riitä.
@Quu kirjoitti:
Kun menee tilaamaan uutta saa tasan sellaisen ajantasaisen mallin ja varusteet mitä kyseiseltä valmistajata on mahdollista saada.
Kyllä on lähes mahdottomuus, että kaikki värit varusteet kunto osuu maaliin. Kyllä perusongelma on raha, ettei uuden varustelistalle hillo riitä.
Käytetyn hinnalla löytyy aika monta uutta autoa, joten eihän se siitä ole kiinni ettei rahat riitä. Eiköhän tämänkin käytetyn hinnalla irtoa useita uusia autoja, joten hillon riittävyydestä ei kannata puhua.
Tässä on se pointti mitä et nyt näytä ymmärtävän. Ostaessa vähän käytetyn, hyvin varustellun auton, hintaero uuteen voi olla todella merkittävä etenkin kalliimmissa autoissa.
@tracktest kirjoitti:
Tässä on se pointti mitä et nyt näytä ymmärtävän. Ostaessa vähän käytetyn, hyvin varustellun auton, hintaero uuteen voi olla todella merkittävä etenkin kalliimmissa autoissa.
On ymmärretty, isomman hillopurkin omistaja on ostanut sen uutena, ei ne linjalta käytettynä tule.
@tracktest kirjoitti:
Tässä on se pointti mitä et nyt näytä ymmärtävän. Ostaessa vähän käytetyn, hyvin varustellun auton, hintaero uuteen voi olla todella merkittävä etenkin kalliimmissa autoissa.
On ymmärretty, isomman hillopurkin omistaja on ostanut sen uutena, ei ne linjalta käytettynä tule.
Auton osto rahoituksella onnistuu useimmissa autoliikkeissä, jotka tarjoavat lainaa autoa vastaan. Lainan vakuudeksi ei kuitenkaan kannata laittaa muuta omaisuutta kuin hankittava auto, jotta maksuvaikeuksien yllättäessä ei menetä esimerkiksi kesämökkiään.
@Yosemite kirjoitti:
Omaa valintaansa voi perustella monella tapaa. Tankatessa paleltaa ja tuhlaantuu aikaa, selkä ei taivu lämmitysjohdon kytkemiseksi, latausjohto on jäykkä, kantama ei riitä, Webastosta tulee hiukkaspäästöjä jne. Jokainen on varmaan omalla kohdallaan oikeassa, mutta toisten ratkaisuja on turha mollata.
Itse olen, kuten jossain kommentissa totesin, sekakäyttäjä. Tallista löytyvään kalustoon tankataan bensaa, dieseliä ja sähköä. Ikähaarukka 1 ... 60 vuotta, kun vanhimman lahjoitin kesällä museolle.
Suodaan kaikille valinnanvapaus ilman syyllisyyttä.
@tracktest kirjoitti:
Tässä on se pointti mitä et nyt näytä ymmärtävän. Ostaessa vähän käytetyn, hyvin varustellun auton, hintaero uuteen voi olla todella merkittävä etenkin kalliimmissa autoissa.
On ymmärretty, isomman hillopurkin omistaja on ostanut sen uutena, ei ne linjalta käytettynä tule.
Auton osto rahoituksella onnistuu useimmissa autoliikkeissä, jotka tarjoavat lainaa autoa vastaan. Lainan vakuudeksi ei kuitenkaan kannata laittaa muuta omaisuutta kuin hankittava auto, jotta maksuvaikeuksien yllättäessä ei menetä esimerkiksi kesämökkiään.
Autoliike ei tarjoa lainaa. On myös kyseenalaista, kannattaako pankistakaan ottaa lainaa auton ostoon, koska pankki ei ota autoa vakuudeksi ja pankkilainan korko on korkeampi kuin autorahoituksen korko. Eli joko omalla käteisellä tai autorahoituksella auto kannattaa hankkia.
@tracktest kirjoitti:
Tässä on se pointti mitä et nyt näytä ymmärtävän. Ostaessa vähän käytetyn, hyvin varustellun auton, hintaero uuteen voi olla todella merkittävä etenkin kalliimmissa autoissa.
On ymmärretty, isomman hillopurkin omistaja on ostanut sen uutena, ei ne linjalta käytettynä tule.
Auton osto rahoituksella onnistuu useimmissa autoliikkeissä, jotka tarjoavat lainaa autoa vastaan. Lainan vakuudeksi ei kuitenkaan kannata laittaa muuta omaisuutta kuin hankittava auto, jotta maksuvaikeuksien yllättäessä ei menetä esimerkiksi kesämökkiään.
Autoa ei velaksi kannata ostaa, arvo alenee samaa tahtia, tai kalliissa autossa enemmän kuin velka lyhenee.
Aleneehan se käteiselläkin ostetun auton arvo, se autonarvon (esim. turhanpäiväiset varusteet) ymmärtäisi paremmin kun hillot lähtee purkista kertalaakilla.
@Quu kirjoitti:
Rohkenenko kysyä, miksi ostaa yleensäkin käytetyn auton kun kojelaudan väriä myöten on niin kovat vaatimukset.
50% alennus. Ensimmäisen, yli 10 vuotta sitten tällä periaatteella ostamani Mersun nykyistä olinpaikkaa en ole tiennyt vuosiin. Saman auton minulla yhä tallessa oleva puolikas on sen jälkeen kerännyt 11 vuoden ajan korkoa korolle, joten tämän vuoden romahduksen jälkeen sen arvo on uuden EQE SUVin ja uuden EQS:n välissä. Minulle tämä on tärkeämpää kuin autoni vuosimalli.
Voisin toki säästää vielä paljon enemmänkin vaihtamalla vaikka kolmen tonnin Volvoon. Mutta silloin en voisi tehdä valintaa SAMAN KORIMALLIN 75.000 € ja 36.000 € hintaisten ehjien yksilöiden välillä. Periaate on yleispätevä, mutta jakosuhteen auton ja säästön osalta voi säätää jokainen itselleen sopivaksi. Minulle kahden harrastuksen balanssina sopii puolittaminen. Olennaista tässä on että ei vain hoe auton olevan huono sijoitus, vaan oikeasti laittaa ne autosta säästämänsä rahat johonkin järkevämpään sijoituskohteeseen.
Tehtaalta tilaamalla myös tekniikasta takuu, se minusta olisi tärkeämpää jos käytettyä lähtisin vertaamaan uuteen.
Ymmärrän näkökulmasi, mutta uuden auton takuu ei ole minulle 30.000 - 40.000 euron arvoinen asia. Pyrin nimittäin ostamaan vain sellaisia autoja, joilla pystyn ajamaan pitkään. Minua kiinnostaa paljon enemmän auton toiminta sen jälkeen kun takuuaika on loppunut 10 vuotta sitten ja ajomäärää on 300.000 km. Rima on selvästi teknistä toimivuutta korkeammalla, koska meillä sen vanhankin auton pitää olla edelleen siisti ja mukava käyttää. Mikään rämisevä muovihelistin ei kelpaa pelkästään sen turvin, että se etenee luotettavasti. Sisustuksen pitää olla kuosissaan eikä alustasta saa kuulua noppakivikadulla ainakaan yhtään enempää kolinaa kuin aivan uudesta Toyotasta. Mieluummin vähemmän. Pyrin välttämään autoja, joissa jo ensimmäiset vuodet ovat tekninen riski ja siksi päädynkin ostamaan omani korimallista, jolla Hampurin taksissa on ehditty ajaa ensimmäiset yksilöt jo ohi puolen miljoonan kilometrin. Tarvitsen kokemukset tuolta matkalta osatakseni valita omaan autooni tuon matkan kestävän tekniikan. Tämä periaate määräsi oman autoni tuotantoviikon moottorin ja vaihteiston osalta ja sitä noudattaen ei saa uutta korimallia koskaan.
Viimeisin iso pettymys on ollut uutena ostamamme auto. Oma vika, ei pitäisi ostaa tuntematonta korimallia edes uutena. Ensimmäisen mallivuoden S60 lähti vaihtoon jo alle 3 vuoden. Tilalle tuli S80, joka oli lähes valmis auto jo tehtaan jäljiltä.
Seuraavan patteriauton saatan silti ostaa mielenrauhan vuoksi uutena kun en näiden sielunelämään ole perehtynyt samalla tarkkuudella. En usko olevani riittävän hyvä asiantuntija ostamaan sellaista käytettynä?
Kertomaani hakuseulaan voi halutessaan sisällyttää myös tehtaan vaihtoautotakuun jos kokee sen tärkeäksi. Puolella uuden hinnasta ostetaan nimittäin uudehkoja käytettyjä. Sen ainoan kerran kun kävi tekninen haveri, Veho avasi nykyisen autoni 7G-Tronic automaatin joskus 7 vuotta sitten kun turbiininlukitus lakkasi toimimasta. En tiedä mitä tapahtui, en koskaan edes nähnyt sitä laskua ja tapahtuma näkyi minulle vain ylimääräisenä automaatin öljynvaihtona. Näin se vaihtoautotakuu toimii, että suomalainen asiantuntija korjaa ja lähettää laskun suoraan Saksaan. Tämä oli tietenkin kiva juttu, mutta pääasia on silti, että se automaatti toimii NYT 200.000 km myöhemmin edelleen kuten pitääkin.
@tracktest kirjoitti:
Tässä on se pointti mitä et nyt näytä ymmärtävän. Ostaessa vähän käytetyn, hyvin varustellun auton, hintaero uuteen voi olla todella merkittävä etenkin kalliimmissa autoissa.
On ymmärretty, isomman hillopurkin omistaja on ostanut sen uutena, ei ne linjalta käytettynä tule.
Auton osto rahoituksella onnistuu useimmissa autoliikkeissä, jotka tarjoavat lainaa autoa vastaan. Lainan vakuudeksi ei kuitenkaan kannata laittaa muuta omaisuutta kuin hankittava auto, jotta maksuvaikeuksien yllättäessä ei menetä esimerkiksi kesämökkiään.
Autoa ei velaksi kannata ostaa, arvo alenee samaa tahtia, tai kalliissa autossa enemmän kuin velka lyhenee.
Aleneehan se käteiselläkin ostetun auton arvo, se autonarvon (esim. turhanpäiväiset varusteet) ymmärtäisi paremmin kun hillot lähtee purkista kertalaakilla.
En sanonut, että kannattaa, mutta vaihtoehtona näin voi tehdä. En ole ostanut koskaan autoa velaksi. Tarkoitin tällä sitä, että auto ostetaan useimmiten velaksi eri rahoitusmuotoja käyttäen. On olemassa erilaisia leasing-sopimuksia sekä autoliikkeet tarjoavat ostajalle erilaisia osamaksusopimuksia. Suurin osa päätyy rahoitukseen ja muutama ostaa autonsa suoralla kaupalla.
@tracktest kirjoitti:
Käytetyn auton etsimisessä ei pidetä kiirettä, hakuun saattaa kulua jopa vuosia. Hyvää kannattaa varrota, sopivan löytyessä tyytyväisyys tuottaa positiivisia fiiliksiä. Käytetyn auton ostaja hakee vähän ajettuja ja hyvin huollettuja autoja. Perehtyneillä takuut ovat kartoitettu jo hyvissä ajoin, näin yllätyksiä ei pääse syntymään.
Näin se menee. Meillä perheen viimeisin ostos ei ollut minun, mutta ostaja tiesi vastaavan auton koeajon perusteella mitä oli hakemassa. Tavoitteena oli löytää pikkurahalla hieman erikoisempi juuri käyttäjänsä ajatuksiin sopiva auto.
Tässä oltiin hakemassa hieman hauraasta korimallista 15 vuotta vanhaa farkkuversiota tekniikalla jota on tuotu Suomeen vain harvoja yksittäiskappaleita, eikä ehkä joka vuosi niitäkään. Haku oli päällä Nettiauto + Blocket + Mobile hajautuksella puoli vuotta, kunnes nelivetoinen "Cinquecento" löytyi Tuhkolmasta.
En minä osaa selittää miksi jonkun pitäisi etsiä tällaisia ihmeellisyyksiä. Mutta jos joku haluaa, kaikkea on saatavana.
Meille on auto ollut aina käyttöesine, ja vaihdettu niin usein ettei siihen mitään lisävirityksiä ole tarvittu. Aina on löytynyt maahantuojan tai jälleenmyyjän tontilta sopi yksilö, värillä ei ole väliä kunhan ei ole harmaa.
Nykyinen auto oli niin loppuunmyyty, että piti valita laivassa oleva kahdesta väristä.
@M880 kirjoitti:
Sama juttu (tankilla), vaikka ajankin polttiksella.
Hanskat kädessä eroa ei huomaa.
No mutta sehän on hyvä 👍
Mulle kuitenkin tuli, ja hanskatkin jäi kotiin. Sähköautolla ei olisi tullut. Eikä edes plugarilla.
Maailma on valintoja täynnä, ja vapaahko maa 🤷
Sinulle ei selvästikään ole väliä millä ajat ja se on sinulle hyvä asia koska auton valintasi helpottuu.
Meillä tuo valintaprosessi menee vähän eri tavalla ja sen lopputuloksena on meidän valinnoillamme oleva auto ostettiinpa se uutena tai käytettynä. Kun itse saa valita, meidän (=minun ja Rouvan) mielestämme kannattaa valita saman tien mieleisensä.
Viimeksi ei suostuttu edes muiden suosimaan urheilualumiiniin, jota käytetään auton sisustuksessa varsin innokkaasti. Tekniikan tyyppikoodit kuvaavan VIN-koodin 10 ensimmäisen merkin, niiden lisäksi tarvittavien varusteiden ja valitun ulko- ja sisävärin lisäksi valittiin myös kojetaulun väri ja mittariston tyyppi. Tuollaisen me olisimme uutenakin tilanneet, jos Rouvalle olisi tilattu uusi eikä käytettyä. Auton uutena ostanut Susan teki asiantuntevat valinnat, mistä hänelle kiitokset. Edellisen kuljettajan nimi löytyi käyttäjäprofiiliin konffattuna samoin kuin aiemmat ajoreititkin navista.
Onkohan kukaan pohtinut sitä, millaisia tiedon luottamuksellisuusriskejä autojen keräämästä tiedosta saattaa muodostua?
Jos auton uutena tilanneella oli selkeä logiikka autoaan valitessaan, saman auton käytettynä ostava näkee autonsa uutena tilanneen pään sisällä vallinneen logiikan. Näin toki vain siinä tapauksessa, että sillä ensimmäisellä tilaajalla oli joku selkeä ja looginen idea autoaan valitessaan.
On on! Voi yrittää maalailla sellaisia mielikuviakin toisille kuin itse haluaa.
Kyllä minulle on väliä millaisella autolla ajan, auton on oltava kytötarkoitukseen sopiva, väri valitaan jos valinnanvaraa on, usein niissä varastoautoissa on valinnanvaraa myös ylimääräisistä varusteista vakovarustelun lisäksi. Kodin sisustus, sekä konevarustelu valitan huolella koska sillä pääasiassa ollaan.
Eikö olekin harmi, että autoa ei voi vaihtaa useammin? Valintaprosessi VIN-koodeineen sun muineen vaikuttaa niin antoisalta, että varmaan malttamattomana odotat seuraavaa kertaa, kun pääsee valitsemaan. Ei ihme, että olet ilmoittautunut konsultiksi autonvalintaan myös muille. Harrastus voi viedä mennessään.
@740 GLE kirjoitti:
Öhhh..... "niinpä" - kait? Harmi ettei logiikka, tai puuttuminen näy VIN-koodista...
Moottori
Liikenne Uutinen 24.11.2022
Liikenne sähköistyy: jopa 41 % kiinnostunut täyssähköauton ostosta
Tuore kysely: liki puolet suomalaisista autoilijoista suhtautuu täyssähköautoihin myönteisesti.
Onneksi se näkyy sentään VIN-koodilla saatavasta tehtaan tuotannon ohjauskoodilistasta. Ellei sen luettuaan tunne auton tilaajan arvomaailmaa lainkaan, sitten hänen logiikassaan on jotain sumeaa.
Arvomaailmaa? Auton varustelusta! No huh....
https://www.taysii.fi/arvomaailman-syvempi-merkitys/
En tiedä yllätänkö tällä vastauksellani, mutta ei oikeastaan. Päättelit oikein, että valintaprosessin käynnistyessä (meille) uuden auton valintaan menee aikaa niin paljon, että sitä voi kutsua harrastukseksi. Onhan se ihan hauskaa katsella mitä rahalla saa. Harvoin vaihtavalle myös tekniikat ovat uusia, joten jokainen valinta tehdään eri tavoin kuin edeltäjänsä, joten valintaan liittyy aiemman kokemuksen päivittäminen ajan tasalle.
Toisaalta, tähän mennessä en ole vielä onnistunut ostamaan tehtaalla valmiiksi asti tehtyä autoa, joten vuosi siihen tahtoo mennä ennen kuin uusi auto on sellaisessa kuosissa kuin sen meillä pitääkin olla. Nykyisin menee entistä enemmän aikaa bittien ravisteluun järkevään järjestykseen.
Olen kyllä miettinyt sellaistakin vaihtoehtoa, että jos olen valmis polttamaan kerralla rahaa uuden keskihintaisen tai vähän käytetyn uutena sitä kalliimman auton verran, saattaisin saada arvon aleneman minimoiduksi vaihtamalla kerran vuodessa takuuvaihdokkiin? Kansainvälisellä tehdastakuulla olevan auton myyminen on aika helppoa ja takuun sekä tuontiauton edullisen hinnan vuoksi ensimmäisen vuoden arvon alenema on minimaalinen. Se tarkoittaisi sitten ihan vakioautolla ajamista. Voisi sitäkin joskus kokeilla, kun vain malttaisi pitää näppinsä kurissa?
Vuosi nykyisen autoni oston jälkeen ei Nettiautosta löytynyt samalla rahalla vielä mitään vastaavaa samaan hintaan. Tilanne oli sama myös sitä edellisen kanssa, vaikka se ei ollut edes takuuauto vaan 10.000 km liian paljon ajettu täyttääkseen valmistajan vaihtoauton takuukriteerit.
Kuten sanoin, saattaa se olla sumeakin.
Mutta jos auton tilaamisessa oli jokin logiikka, silloin se näkyy tuotannon ohjauskoodilistasta.
Minulle hinta oli vain toinen tärkeä syy tuoda Saksasta tai Ruotsista. Valinnan vapaus on toinen yhtä tärkeä. Siinä mielessä vapaus valita käytetty oman mielensä mukaan on tietenkin myös hinnan alennusta, että ilman hyvää käytettyjen valikoimaa TÄSMÄLLEEN omansa näköisen auton joutuisi tilaamaan kalliimpaan hintaan uutena.
Saksalaisten joukosta löytyy edelleen nuukapihejä, jotka tietävät mitä tahtovat, mutta eivät maksa lanttiakaan "krääsästä", jota eivät mielestään tarvitse. Suomesta on turha hakea hyvin varusteltua perusmallia tai hyvin varusteltua manuaalivaihteista, koska sellaista ei ole tänne uutena tuotu. Jos suomalaiselle Mersun ostajalle jää yhtään rahaa yli perusmallin, hän rastittaa ensimmäisenä lisänä automaatin ellei se ole jo vakiona. Seuraava valinta on ulospäin näkyvä Avantgarde tai nykyisin AMG-line. Uuteen korimalliin se myydään lisähintaan, mutta muutaman vuoden kuluttua kaikki malliversiot ovat samaan hintaan vapaasti valittavissa. Ja silti yleisin on huonoimmalla sisustuksella varustettu Avantgarde ja epäkäytännöllisimmillä vanteilla pyörivä AMG-line. En ymmärrä.
Pienellä selaamisella Saksasta voi sen sijaan ostaa saman korimallin Mersun puolta isommalla moottorilla, Volle Hütte varustelulla ja silti halvimpana Classic varusteluversiona tai mikä se nykyään onkaan nimeltään. 50 tonnin autoon on ladattu Vehon hinnoilla 50 tonnia lisää varustelua, mutta silti ei ole haluttu maksaa muutamaa satasta kyljen kromilistoista ja koreammasta säleiköstä.
Omani on päinvastainen tapaus muuten AitoSuomiAuton tyyliin paitsi että korean ulkonäön lisäksi siinä oikeasti myös on se kallis varustelu mukana. Ja se ei ole täryjyrä, vaan "nuorekkaan" (buahahahaa!) Avantgarden pehmennetty versio, joka on oikeasti teknisesti eläkeläisen Elegance, vaikka näyttääkin Avalta. Toivoton yritys, ikään kuin E-sarjan nelosdieselistä saisi nuorekasta mitenkään. Minulle tuo pehmennys oli itse asiassa valintaehto, joten en edes uskonut olevani ostamassa Avantgardea lainkaan. Minun valintakriteerini oli pehmeä alusta ja pienempi vannekoko, joten suurin osa valikoimaani rajautui Classic- ja Elegance malliversioihin. Joku oli vaan osannut tilata samaan hakuseulaan sopivan pehmennetyn Avan pehmeillä jousilla ja vakiorengaskoolla. Koska säleikön mallilla ei ole minulle merkitystä, sekin kelpasi.
Edellinen autoni oli selvästi ohi E-farkun hinnat alkaen varusteltu C-farkku manuaalivaihtein, koska sen tilannut Frankfurtilainen pankkiiritar tiesi ajavansa paljon ja hän selvästikin varusteli autonsa pitkään matka-ajoon. Lisää tehoa moottoriin ja ajovaloihin, mukavat ortopediset istuimet, hyvä navigointijärjestelmä sekä luonnollisesti taloudellinen ja täsmällisesti toimiva manuaalivaihteisto. Ammatti näkyi edellisestä omistajasta. Sukupuolen rohkenen päätellä auton ainoasta virheestä, joka oli terävän piikkarikoron kantapään jälki lattiamatossa kaasupolkimen vieressä ennen kuin vaihdoin mattosarjan virheettömään. Jos tämä viimeinen meni väärin, sitten olen ajanut vuosia jonkun transheebon autolla?
@740 GLE kirjoitti:
Arvomaailma? Siitähän oli kyse kuitenkin.
Logiikka ja arvomaailma taitavat vain olla eri maailmasta.
Tässäpä 740:ssä meillä on sitten viimeisen päälle keittiöpsykologi vissiin.... No, sen verran voinee veikkailla, että syväanalyysisi osumatarkkuus on varmaan 50/60 tai sitten savolaisittain "suattaahan tuo olla noinnii, tai suattaa olla etteinä ookkaa"
Rohkenenko kysyä, miksi ostaa yleensäkin käytetyn auton kun kojelaudan väriä myöten on niin kovat vaatimukset.
Tehtaalta tilaamalla myös tekniikasta takuu, se minusta olisi tärkeämpää jos käytettyä lähtisin vertaamaan uuteen.
Käytettyjen autojen valikoima on erittäin laaja, varustetasot vaihtelevat alkaen mallista täydelliseen varustetasoon. Sisustuksen taso ja nahan värit, jokaiseen makuun löytyy hyvin kattavasti vaihtoehtoja. Kaikessa tässä ratkaisee uuden ja käytetyn hinnat, käytetyissä pienillä kilometreillä löytyy muutaman vuoden vanhoja autoja. Käytetyn auton etsimisessä ei pidetä kiirettä, hakuun saattaa kulua jopa vuosia. Hyvää kannattaa varrota, sopivan löytyessä tyytyväisyys tuottaa positiivisia fiiliksiä. Käytetyn auton ostaja hakee vähän ajettuja ja hyvin huollettuja autoja. Perehtyneillä takuut ovat kartoitettu jo hyvissä ajoin, näin yllätyksiä ei pääse syntymään.
Kun menee tilaamaan uutta saa tasan sellaisen ajantasaisen mallin ja varusteet mitä kyseiseltä valmistajata on mahdollista saada.
Kyllä on lähes mahdottomuus, että kaikki värit varusteet kunto osuu maaliin. Kyllä perusongelma on raha, ettei uuden varustelistalle hillo riitä.
Käytetyn hinnalla löytyy aika monta uutta autoa, joten eihän se siitä ole kiinni ettei rahat riitä. Eiköhän tämänkin käytetyn hinnalla irtoa useita uusia autoja, joten hillon riittävyydestä ei kannata puhua.
https://www.nettiauto.com/bmw/m850i/13254556
Se on käytetty, hillo, tai nuukuus ei riitä uuteen.
Käytetyn ostaja säästää rahaa, kun ostaa uutta vastaavan käytetyn auton.
Tässä on se pointti mitä et nyt näytä ymmärtävän. Ostaessa vähän käytetyn, hyvin varustellun auton, hintaero uuteen voi olla todella merkittävä etenkin kalliimmissa autoissa.
On ymmärretty, isomman hillopurkin omistaja on ostanut sen uutena, ei ne linjalta käytettynä tule.
Auton osto rahoituksella onnistuu useimmissa autoliikkeissä, jotka tarjoavat lainaa autoa vastaan. Lainan vakuudeksi ei kuitenkaan kannata laittaa muuta omaisuutta kuin hankittava auto, jotta maksuvaikeuksien yllättäessä ei menetä esimerkiksi kesämökkiään.
Suodaan kaikille valinnanvapaus ilman syyllisyyttä.
Autoliike ei tarjoa lainaa. On myös kyseenalaista, kannattaako pankistakaan ottaa lainaa auton ostoon, koska pankki ei ota autoa vakuudeksi ja pankkilainan korko on korkeampi kuin autorahoituksen korko. Eli joko omalla käteisellä tai autorahoituksella auto kannattaa hankkia.
Autoa ei velaksi kannata ostaa, arvo alenee samaa tahtia, tai kalliissa autossa enemmän kuin velka lyhenee.
Aleneehan se käteiselläkin ostetun auton arvo, se autonarvon (esim. turhanpäiväiset varusteet) ymmärtäisi paremmin kun hillot lähtee purkista kertalaakilla.
50% alennus. Ensimmäisen, yli 10 vuotta sitten tällä periaatteella ostamani Mersun nykyistä olinpaikkaa en ole tiennyt vuosiin. Saman auton minulla yhä tallessa oleva puolikas on sen jälkeen kerännyt 11 vuoden ajan korkoa korolle, joten tämän vuoden romahduksen jälkeen sen arvo on uuden EQE SUVin ja uuden EQS:n välissä. Minulle tämä on tärkeämpää kuin autoni vuosimalli.
Voisin toki säästää vielä paljon enemmänkin vaihtamalla vaikka kolmen tonnin Volvoon. Mutta silloin en voisi tehdä valintaa SAMAN KORIMALLIN 75.000 € ja 36.000 € hintaisten ehjien yksilöiden välillä. Periaate on yleispätevä, mutta jakosuhteen auton ja säästön osalta voi säätää jokainen itselleen sopivaksi. Minulle kahden harrastuksen balanssina sopii puolittaminen. Olennaista tässä on että ei vain hoe auton olevan huono sijoitus, vaan oikeasti laittaa ne autosta säästämänsä rahat johonkin järkevämpään sijoituskohteeseen.
Ymmärrän näkökulmasi, mutta uuden auton takuu ei ole minulle 30.000 - 40.000 euron arvoinen asia. Pyrin nimittäin ostamaan vain sellaisia autoja, joilla pystyn ajamaan pitkään. Minua kiinnostaa paljon enemmän auton toiminta sen jälkeen kun takuuaika on loppunut 10 vuotta sitten ja ajomäärää on 300.000 km. Rima on selvästi teknistä toimivuutta korkeammalla, koska meillä sen vanhankin auton pitää olla edelleen siisti ja mukava käyttää. Mikään rämisevä muovihelistin ei kelpaa pelkästään sen turvin, että se etenee luotettavasti. Sisustuksen pitää olla kuosissaan eikä alustasta saa kuulua noppakivikadulla ainakaan yhtään enempää kolinaa kuin aivan uudesta Toyotasta. Mieluummin vähemmän. Pyrin välttämään autoja, joissa jo ensimmäiset vuodet ovat tekninen riski ja siksi päädynkin ostamaan omani korimallista, jolla Hampurin taksissa on ehditty ajaa ensimmäiset yksilöt jo ohi puolen miljoonan kilometrin. Tarvitsen kokemukset tuolta matkalta osatakseni valita omaan autooni tuon matkan kestävän tekniikan. Tämä periaate määräsi oman autoni tuotantoviikon moottorin ja vaihteiston osalta ja sitä noudattaen ei saa uutta korimallia koskaan.
Viimeisin iso pettymys on ollut uutena ostamamme auto. Oma vika, ei pitäisi ostaa tuntematonta korimallia edes uutena. Ensimmäisen mallivuoden S60 lähti vaihtoon jo alle 3 vuoden. Tilalle tuli S80, joka oli lähes valmis auto jo tehtaan jäljiltä.
Seuraavan patteriauton saatan silti ostaa mielenrauhan vuoksi uutena kun en näiden sielunelämään ole perehtynyt samalla tarkkuudella. En usko olevani riittävän hyvä asiantuntija ostamaan sellaista käytettynä?
Kertomaani hakuseulaan voi halutessaan sisällyttää myös tehtaan vaihtoautotakuun jos kokee sen tärkeäksi. Puolella uuden hinnasta ostetaan nimittäin uudehkoja käytettyjä. Sen ainoan kerran kun kävi tekninen haveri, Veho avasi nykyisen autoni 7G-Tronic automaatin joskus 7 vuotta sitten kun turbiininlukitus lakkasi toimimasta. En tiedä mitä tapahtui, en koskaan edes nähnyt sitä laskua ja tapahtuma näkyi minulle vain ylimääräisenä automaatin öljynvaihtona. Näin se vaihtoautotakuu toimii, että suomalainen asiantuntija korjaa ja lähettää laskun suoraan Saksaan. Tämä oli tietenkin kiva juttu, mutta pääasia on silti, että se automaatti toimii NYT 200.000 km myöhemmin edelleen kuten pitääkin.
En sanonut, että kannattaa, mutta vaihtoehtona näin voi tehdä. En ole ostanut koskaan autoa velaksi. Tarkoitin tällä sitä, että auto ostetaan useimmiten velaksi eri rahoitusmuotoja käyttäen. On olemassa erilaisia leasing-sopimuksia sekä autoliikkeet tarjoavat ostajalle erilaisia osamaksusopimuksia. Suurin osa päätyy rahoitukseen ja muutama ostaa autonsa suoralla kaupalla.
Kiitos vastauksesta.
Omalta osaltani voin sanoa että minun käyttötarkoituksiin riittää tällä kertaa rämisevä Toyota.
Näin se menee. Meillä perheen viimeisin ostos ei ollut minun, mutta ostaja tiesi vastaavan auton koeajon perusteella mitä oli hakemassa. Tavoitteena oli löytää pikkurahalla hieman erikoisempi juuri käyttäjänsä ajatuksiin sopiva auto.
Tässä oltiin hakemassa hieman hauraasta korimallista 15 vuotta vanhaa farkkuversiota tekniikalla jota on tuotu Suomeen vain harvoja yksittäiskappaleita, eikä ehkä joka vuosi niitäkään. Haku oli päällä Nettiauto + Blocket + Mobile hajautuksella puoli vuotta, kunnes nelivetoinen "Cinquecento" löytyi Tuhkolmasta.
En minä osaa selittää miksi jonkun pitäisi etsiä tällaisia ihmeellisyyksiä. Mutta jos joku haluaa, kaikkea on saatavana.