Uudet autot turvallisia

28 kommenttia

Jotakin pientä häikkää ollut sähköbuzzissa. Ei kannata välttämättä olla autossa, kun sitä ladataan.

https://yle.fi/a/74-20035023

  
  • muokattu 03.06.2023 17:18

    Onneksi myin hybridin, siinähän on akut takapenkinalla.

      
  • Ja kuten jutustakin nähdään, suurjänniteakussa ei ole ongelmaa, eikä myöskään sen latauksessa. Jotain muuta auton sisällä on räjähtänyt ja sen räjähdyksen jälkeenkin ajoakku on ehjä.

      2
  • @_Quu kirjoitti:
    Onneksi myin hybridin, siinähän on akut takapenkinalla.

    Hui kauhistus! Mulla on moottoripyörässä akku oman takapuolen alla. Ja samoin ruohonleikkurissa...

      
  • @740 GLE kirjoitti:
    Ja kuten jutustakin nähdään, suurjänniteakussa ei ole ongelmaa, eikä myöskään sen latauksessa. Jotain muuta auton sisällä on räjähtänyt ja sen räjähdyksen jälkeenkin ajoakku on ehjä.

    Ei se akku räjähdä.
    Akussa muodostuu kaasuja aina jonkin verran, kun vesi hajoaa vedyksi ja hapeksi.
    Näiden kaasujen seos on erittäin räjähdysherkkä laajalla pitoisuusalueella.

      
  • @Quu kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:
    Ja kuten jutustakin nähdään, suurjänniteakussa ei ole ongelmaa, eikä myöskään sen latauksessa. Jotain muuta auton sisällä on räjähtänyt ja sen räjähdyksen jälkeenkin ajoakku on ehjä.

    Ei se akku räjähdä.
    Akussa muodostuu kaasuja aina jonkin verran, kun vesi hajoaa vedyksi ja hapeksi.
    Näiden kaasujen seos on erittäin räjähdysherkkä laajalla pitoisuusalueella.

    Suljetut ajoakut eivät taida kaasuja tuottaa. Mutta lämpötilan noustessa, vaikka liiallisen latausvirran takia muutamassa kennossa, saattaa akku räjähtää. Toivottavasti ajoakut ovat matkustamon ulkopuolella ja paine suuntautuu poispäin.

      
  • En ole asiantuntija, toivottavasti tm seuraa tilannetta miksi volkkari räjähti.

      
  • Tuossahan voi miettiä onko tahallinen, rikollinen räjäytys toivotuin syy.

      
  • @Late1969 kirjoitti:
    Tuossahan voi miettiä onko tahallinen, rikollinen räjäytys toivotuin syy.

    Elon Musk on tilannut räjäytyksen eliminoidakseen kilpailua. Vai miksi luulette että @HybridRules on pitänyt niin matalaa profiilia?

      1
  • @M880 kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:
    Tuossahan voi miettiä onko tahallinen, rikollinen räjäytys toivotuin syy.

    Elon Musk on tilannut räjäytyksen eliminoidakseen kilpailua. Vai miksi luulette että @HybridRules on pitänyt niin matalaa profiilia?

    Eikö hän rakennakaan mökkiään ja asentele ilppiään? Ilppikin voi olla jo sulanut.

      
  • Mitään ei tapahtunut ja auto meni tuollaiseen kuntoon. Mitä jos olisi tapahtunut jotain?

    https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009634395.html

      
  • muokattu 06.06.2023 17:02

    Vai ei akuissa ollut vikaa, nyt sama auto on syttynyt tuleen.

    Valkoinen sähköauto syttyi palamaan tiistaina puolenpäivän jälkeen Lahdessa.

    Kyseinen auto on samainen Volkswagen ID. Buzz -mallin sähköauto, joka räjähti lauantaina parkkihallissa. Auto oli räjähdyksen hetkellä latauksessa.

      
  • Aika vaisua uutisointia kun volkkari räjähti, kyllä olisi tämäkin palsta turvoksissa jos Suomessa olisi Tesla parkkihallissa räjähtänyt.

      1
  • @Quu kirjoitti:
    Aika vaisua uutisointia kun volkkari räjähti, kyllä olisi tämäkin palsta turvoksissa jos Suomessa olisi Tesla parkkihallissa räjähtänyt.

    Avaa aiheesta ketju ja katso saatko seuraa.

      
  • Eikö Teslassa ole varauduttu ajoakun räjähtämiseen sillä, että räjähdyspaine ja tulipalo suunnataan pois matkustamosta? Jossain on saattanut tuollainen tieto olla. Volkkarissa näkyy kaikki paine suuntautuneen juuri matkustamoon, oli sitten akku tai laturin tehoelektroniikka räjähdyksen takana. Kerran tuotantotestissä 2 kV:n IGBT:t räjähtivät ja kyllä niistä ääntä lähti ja painettakin tuli. Superkonkan räjähdys tuo jo palokunnankin paikalle savun takia.

      
  • Onko nyt jossain tutkimuksissa nyt vahvistunut, että räjähdyksen aiheutti joku auton akuston/latausjärjestelmän vika eikä esim. tavaratilassa rahtina ollut räjähtävä materiaali? En ole tarkemmin seurannut viimeisintä uutisointia, mutta ensimmäisissä "klikki"artikkeleissa sanottiin että syynä alkuperäiseen räjähdykseen ei ollut itse sähköauto vaan jotain muuta (tai ainakin vahvasti epäiltiin näin). Tuo myöhemmin syntynyt tulipalo voi toki olla seurausta kummasta vaan, siis teknisestä viasta sähköjärjestelmässä tai jos tavaratilan lattian alla ollut akusto on vahingoittunut alkuperäisessä räjähdyksessä.

      3
  • @Late1969 kirjoitti:
    Eikö Teslassa ole varauduttu ajoakun räjähtämiseen sillä, että räjähdyspaine ja tulipalo suunnataan pois matkustamosta? Jossain on saattanut tuollainen tieto olla. Volkkarissa näkyy kaikki paine suuntautuneen juuri matkustamoon, oli sitten akku tai laturin tehoelektroniikka räjähdyksen takana. Kerran tuotantotestissä 2 kV:n IGBT:t räjähtivät ja kyllä niistä ääntä lähti ja painettakin tuli. Superkonkan räjähdys tuo jo palokunnankin paikalle savun takia.

    Mikä on IGBT?

      
  • @M880 kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:
    Eikö Teslassa ole varauduttu ajoakun räjähtämiseen sillä, että räjähdyspaine ja tulipalo suunnataan pois matkustamosta? Jossain on saattanut tuollainen tieto olla. Volkkarissa näkyy kaikki paine suuntautuneen juuri matkustamoon, oli sitten akku tai laturin tehoelektroniikka räjähdyksen takana. Kerran tuotantotestissä 2 kV:n IGBT:t räjähtivät ja kyllä niistä ääntä lähti ja painettakin tuli. Superkonkan räjähdys tuo jo palokunnankin paikalle savun takia.

    Mikä on IGBT?

    Tehoelektroniikan komponentti, ohjattava kytkin, jollaisia löytyy luultavimmin sähköautoista dc-ac-muuntimista. Netti tietää.

    Pienjännitteen vastaavat paukahtelevat kovaäänisesti ja likaavat kotelon mustaksi hajotessaan.

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:
    Eikö Teslassa ole varauduttu ajoakun räjähtämiseen sillä, että räjähdyspaine ja tulipalo suunnataan pois matkustamosta? Jossain on saattanut tuollainen tieto olla. Volkkarissa näkyy kaikki paine suuntautuneen juuri matkustamoon, oli sitten akku tai laturin tehoelektroniikka räjähdyksen takana. Kerran tuotantotestissä 2 kV:n IGBT:t räjähtivät ja kyllä niistä ääntä lähti ja painettakin tuli. Superkonkan räjähdys tuo jo palokunnankin paikalle savun takia.

    Mikä on IGBT?

    Tehoelektroniikan komponentti, ohjattava kytkin, jollaisia löytyy luultavimmin sähköautoista dc-ac-muuntimista. Netti tietää.

    Pienjännitteen vastaavat paukahtelevat kovaäänisesti ja likaavat kotelon mustaksi hajotessaan.

    Se alkuperäinen räjähdys oli kyllä vähän tukevampi kuin igbt räjähdys. Olen nähnyt teollisuuden moduleita joissa igbt on tuhoutunut 1000 V DC:en kytkettynä. Nokea tulee, ääntä tulee mutta muut piirikortit ei mene palasiksi eikä mitään ”ovet pullistuu” efektiä kyllä tapahdu. Jonkinlainen kisko-oikosulku voisi aiheuttaa tässä tapahtuneen jäljen.

      
  • @Jorma L2 kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:
    Eikö Teslassa ole varauduttu ajoakun räjähtämiseen sillä, että räjähdyspaine ja tulipalo suunnataan pois matkustamosta? Jossain on saattanut tuollainen tieto olla. Volkkarissa näkyy kaikki paine suuntautuneen juuri matkustamoon, oli sitten akku tai laturin tehoelektroniikka räjähdyksen takana. Kerran tuotantotestissä 2 kV:n IGBT:t räjähtivät ja kyllä niistä ääntä lähti ja painettakin tuli. Superkonkan räjähdys tuo jo palokunnankin paikalle savun takia.

    Mikä on IGBT?

    Tehoelektroniikan komponentti, ohjattava kytkin, jollaisia löytyy luultavimmin sähköautoista dc-ac-muuntimista. Netti tietää.

    Pienjännitteen vastaavat paukahtelevat kovaäänisesti ja likaavat kotelon mustaksi hajotessaan.

    Se alkuperäinen räjähdys oli kyllä vähän tukevampi kuin igbt räjähdys. Olen nähnyt teollisuuden moduleita joissa igbt on tuhoutunut 1000 V DC:en kytkettynä. Nokea tulee, ääntä tulee mutta muut piirikortit ei mene palasiksi eikä mitään ”ovet pullistuu” efektiä kyllä tapahdu. Jonkinlainen kisko-oikosulku voisi aiheuttaa tässä tapahtuneen jäljen.

    IGBT-räjähdyksessä tulee oikosulku, ei kai se muuten räjähdä. Jos siinä vieressä on ohjainkortti, kyllä se on entinen. Itse koetussa tapauksessa levykiskot taipuivat. Ovien pullistuminen vaatii riittävää tiiveyttä, joka autossa saavutetaan. Kaapeissa ja kojeistoissa on tai niihin tehdään jokin paineenpurkausreitti. Keskijännitekojeistoissa valokaaripurkauskanavat johtavat paineen joskus ulos asti. Varsinkin tiiliseinäisessä ne ovat paikallaan, ettei jokin seinä kaadu.

    Niin tai näin, voi vain ihmetellä miksi autoon on laitettu jotain tuontapaista kalustoa sisälle, jos on akku-tehoelektroniikkaräjähdyksestä kyse.

    Nykyään lyijyakut saa laittaa kabiiniin, kun ne ovat suljettuja. Matkailuautossani on kaksi 100 Ah:n akkua sängyn alla ihan tehtaan paikalla enkä epäile niiden räjähtävän. Kaasupullo on niiden vieressä, omassa ulostuulettuvassa ja aukeavassa vaneritilassaan. Jos akut posahtaisivat, voisihan siitä silti tulla vähän isompi jytky.

      
  • Minä olen yhden yön yrittänyt nukka asuntovaunussa, kaasulla toimiva lämmitys pantiin heti ensimmäisenä kiinni. Yön satoi vettä, ja katto ropisi älyttömästi, ei sillä olisi nukkunut labradorinnoutajakaan.
    Seuraavat yöt hotellissa.

      
  • @Quu kirjoitti:
    Minä olen yhden yön yrittänyt nukka asuntovaunussa, kaasulla toimiva lämmitys pantiin heti ensimmäisenä kiinni. Yön satoi vettä, ja katto ropisi älyttömästi, ei sillä olisi nukkunut labradorinnoutajakaan.
    Seuraavat yöt hotellissa.

    Vaunusta en tiedä, mutta matkailuautossa ei tarvitse olla niin kuuma. Kuka nukkuu missäkin, isolehtisen puun alla kolisee kunnolla, kun sataa ja tuulee. Mieli lepää, kun ei tarvitse kastua.

      1
  • muokattu 08.06.2023 08:04

    @Late1969 kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:
    Eikö Teslassa ole varauduttu ajoakun räjähtämiseen sillä, että räjähdyspaine ja tulipalo suunnataan pois matkustamosta? Jossain on saattanut tuollainen tieto olla. Volkkarissa näkyy kaikki paine suuntautuneen juuri matkustamoon, oli sitten akku tai laturin tehoelektroniikka räjähdyksen takana. Kerran tuotantotestissä 2 kV:n IGBT:t räjähtivät ja kyllä niistä ääntä lähti ja painettakin tuli. Superkonkan räjähdys tuo jo palokunnankin paikalle savun takia.

    Mikä on IGBT?

    Tehoelektroniikan komponentti, ohjattava kytkin, jollaisia löytyy luultavimmin sähköautoista dc-ac-muuntimista. Netti tietää.

    Pienjännitteen vastaavat paukahtelevat kovaäänisesti ja likaavat kotelon mustaksi hajotessaan.

    Se alkuperäinen räjähdys oli kyllä vähän tukevampi kuin igbt räjähdys. Olen nähnyt teollisuuden moduleita joissa igbt on tuhoutunut 1000 V DC:en kytkettynä. Nokea tulee, ääntä tulee mutta muut piirikortit ei mene palasiksi eikä mitään ”ovet pullistuu” efektiä kyllä tapahdu. Jonkinlainen kisko-oikosulku voisi aiheuttaa tässä tapahtuneen jäljen.

    IGBT-räjähdyksessä tulee oikosulku, ei kai se muuten räjähdä. Jos siinä vieressä on ohjainkortti, kyllä se on entinen. Itse koetussa tapauksessa levykiskot taipuivat. Ovien pullistuminen vaatii riittävää tiiveyttä, joka autossa saavutetaan. Kaapeissa ja kojeistoissa on tai niihin tehdään jokin paineenpurkausreitti. Keskijännitekojeistoissa valokaaripurkauskanavat johtavat paineen joskus ulos asti. Varsinkin tiiliseinäisessä ne ovat paikallaan, ettei jokin seinä kaadu.

    Niin tai näin, voi vain ihmetellä miksi autoon on laitettu jotain tuontapaista kalustoa sisälle, jos on akku-tehoelektroniikkaräjähdyksestä kyse.

    Nykyään lyijyakut saa laittaa kabiiniin, kun ne ovat suljettuja. Matkailuautossani on kaksi 100 Ah:n akkua sängyn alla ihan tehtaan paikalla enkä epäile niiden räjähtävän. Kaasupullo on niiden vieressä, omassa ulostuulettuvassa ja aukeavassa vaneritilassaan. Jos akut posahtaisivat, voisihan siitä silti tulla vähän isompi jytky.

    Tässä on kyse kahdesta eri asiasta. Valokaarioikosulku sellaisessa kohdassa järjestelmää, ettei energiaa saada poikki nopeasti tai sitten taajuusmuuttajan tehopuolijohteen vika/oikosulku/räjähdys jossa suojana on UR-sulakkeet. Sähköauton järjestelmä on suojattu oikosulkua vastaan, en tiedä yksityiskohtia, mutta todennäköisesti autossa ei ole kahvasulakkeita.
    DC-virran katkaisu on vaikeaa, virralla ei ole vaihtovirran kaltaista siniaallon nollakohtaa lainkaan.
    Lion tai lyijyakku ei sisällä itsessään mitään räjähtävää materiaalia. Energiasisältö oikosuljettuna aiheuttaa räjähdyksen tai lyijyakun latauksessa syntynyt vetykaasu.

      
  • Hakusanoilla asuntovaunu räjähti, löytyy tukea sille etten niissä kaasukammioissa nuku.

      
  • @Quu kirjoitti:
    Hakusanoilla asuntovaunu räjähti, löytyy tukea sille etten niissä kaasukammioissa nuku.

    Nestekaasussa (ja maakaasussa) on tehokas hajuaine, joka herättää nenän hyvin varhaisessa vaiheessa, luultavasti nukkuessakin. Lisäksi voi hankkia kaasuhälyttimen. Nestekaasun LEL on turvallisen korkea, kaasua tarvitaan paljon syttymiseen. Karavaanilämmittimissä on nykyisin polttokammio, ei avointa liekkiä ja polttoa, ja palokaasut ohjataan aina ulos.

      
  • @Jorma L2 kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:
    Eikö Teslassa ole varauduttu ajoakun räjähtämiseen sillä, että räjähdyspaine ja tulipalo suunnataan pois matkustamosta? Jossain on saattanut tuollainen tieto olla. Volkkarissa näkyy kaikki paine suuntautuneen juuri matkustamoon, oli sitten akku tai laturin tehoelektroniikka räjähdyksen takana. Kerran tuotantotestissä 2 kV:n IGBT:t räjähtivät ja kyllä niistä ääntä lähti ja painettakin tuli. Superkonkan räjähdys tuo jo palokunnankin paikalle savun takia.

    Mikä on IGBT?

    Tehoelektroniikan komponentti, ohjattava kytkin, jollaisia löytyy luultavimmin sähköautoista dc-ac-muuntimista. Netti tietää.

    Pienjännitteen vastaavat paukahtelevat kovaäänisesti ja likaavat kotelon mustaksi hajotessaan.

    Se alkuperäinen räjähdys oli kyllä vähän tukevampi kuin igbt räjähdys. Olen nähnyt teollisuuden moduleita joissa igbt on tuhoutunut 1000 V DC:en kytkettynä. Nokea tulee, ääntä tulee mutta muut piirikortit ei mene palasiksi eikä mitään ”ovet pullistuu” efektiä kyllä tapahdu. Jonkinlainen kisko-oikosulku voisi aiheuttaa tässä tapahtuneen jäljen.

    IGBT-räjähdyksessä tulee oikosulku, ei kai se muuten räjähdä. Jos siinä vieressä on ohjainkortti, kyllä se on entinen. Itse koetussa tapauksessa levykiskot taipuivat. Ovien pullistuminen vaatii riittävää tiiveyttä, joka autossa saavutetaan. Kaapeissa ja kojeistoissa on tai niihin tehdään jokin paineenpurkausreitti. Keskijännitekojeistoissa valokaaripurkauskanavat johtavat paineen joskus ulos asti. Varsinkin tiiliseinäisessä ne ovat paikallaan, ettei jokin seinä kaadu.

    Niin tai näin, voi vain ihmetellä miksi autoon on laitettu jotain tuontapaista kalustoa sisälle, jos on akku-tehoelektroniikkaräjähdyksestä kyse.

    Nykyään lyijyakut saa laittaa kabiiniin, kun ne ovat suljettuja. Matkailuautossani on kaksi 100 Ah:n akkua sängyn alla ihan tehtaan paikalla enkä epäile niiden räjähtävän. Kaasupullo on niiden vieressä, omassa ulostuulettuvassa ja aukeavassa vaneritilassaan. Jos akut posahtaisivat, voisihan siitä silti tulla vähän isompi jytky.

    Tässä on kyse kahdesta eri asiasta. Valokaarioikosulku sellaisessa kohdassa järjestelmää, ettei energiaa saada poikki nopeasti tai sitten taajuusmuuttajan tehopuolijohteen vika/oikosulku/räjähdys jossa suojana on UR-sulakkeet. Sähköauton järjestelmä on suojattu oikosulkua vastaan, en tiedä yksityiskohtia, mutta todennäköisesti autossa ei ole kahvasulakkeita.
    DC-virran katkaisu on vaikeaa, virralla ei ole vaihtovirran kaltaista siniaallon nollakohtaa lainkaan.
    Lion tai lyijyakku ei sisällä itsessään mitään räjähtävää materiaalia. Energiasisältö oikosuljettuna aiheuttaa räjähdyksen tai lyijyakun latauksessa syntynyt vetykaasu.

    Mikään materiaali ei räjähdä, räjähdys on seuraus riittävän nopeasta palamisesta ja sen aiheuttamasta paineennoususta. Valokaari lämmittää ilmaa voimakkaasti sähkötehon avulla ja aiheuttaa räjähdyksen ilman laajentumisella. Nykyään käytettävissä lyijyakuissa vettä ei kulu käytännössä lainkaan ja siksi ei synny vetykaasuakaan akun ulkopuolelle.

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:
    Eikö Teslassa ole varauduttu ajoakun räjähtämiseen sillä, että räjähdyspaine ja tulipalo suunnataan pois matkustamosta? Jossain on saattanut tuollainen tieto olla. Volkkarissa näkyy kaikki paine suuntautuneen juuri matkustamoon, oli sitten akku tai laturin tehoelektroniikka räjähdyksen takana. Kerran tuotantotestissä 2 kV:n IGBT:t räjähtivät ja kyllä niistä ääntä lähti ja painettakin tuli. Superkonkan räjähdys tuo jo palokunnankin paikalle savun takia.

    Mikä on IGBT?

    Tehoelektroniikan komponentti, ohjattava kytkin, jollaisia löytyy luultavimmin sähköautoista dc-ac-muuntimista. Netti tietää.

    Pienjännitteen vastaavat paukahtelevat kovaäänisesti ja likaavat kotelon mustaksi hajotessaan.

    Se alkuperäinen räjähdys oli kyllä vähän tukevampi kuin igbt räjähdys. Olen nähnyt teollisuuden moduleita joissa igbt on tuhoutunut 1000 V DC:en kytkettynä. Nokea tulee, ääntä tulee mutta muut piirikortit ei mene palasiksi eikä mitään ”ovet pullistuu” efektiä kyllä tapahdu. Jonkinlainen kisko-oikosulku voisi aiheuttaa tässä tapahtuneen jäljen.

    IGBT-räjähdyksessä tulee oikosulku, ei kai se muuten räjähdä. Jos siinä vieressä on ohjainkortti, kyllä se on entinen. Itse koetussa tapauksessa levykiskot taipuivat. Ovien pullistuminen vaatii riittävää tiiveyttä, joka autossa saavutetaan. Kaapeissa ja kojeistoissa on tai niihin tehdään jokin paineenpurkausreitti. Keskijännitekojeistoissa valokaaripurkauskanavat johtavat paineen joskus ulos asti. Varsinkin tiiliseinäisessä ne ovat paikallaan, ettei jokin seinä kaadu.

    Niin tai näin, voi vain ihmetellä miksi autoon on laitettu jotain tuontapaista kalustoa sisälle, jos on akku-tehoelektroniikkaräjähdyksestä kyse.

    Nykyään lyijyakut saa laittaa kabiiniin, kun ne ovat suljettuja. Matkailuautossani on kaksi 100 Ah:n akkua sängyn alla ihan tehtaan paikalla enkä epäile niiden räjähtävän. Kaasupullo on niiden vieressä, omassa ulostuulettuvassa ja aukeavassa vaneritilassaan. Jos akut posahtaisivat, voisihan siitä silti tulla vähän isompi jytky.

    Tässä on kyse kahdesta eri asiasta. Valokaarioikosulku sellaisessa kohdassa järjestelmää, ettei energiaa saada poikki nopeasti tai sitten taajuusmuuttajan tehopuolijohteen vika/oikosulku/räjähdys jossa suojana on UR-sulakkeet. Sähköauton järjestelmä on suojattu oikosulkua vastaan, en tiedä yksityiskohtia, mutta todennäköisesti autossa ei ole kahvasulakkeita.
    DC-virran katkaisu on vaikeaa, virralla ei ole vaihtovirran kaltaista siniaallon nollakohtaa lainkaan.
    Lion tai lyijyakku ei sisällä itsessään mitään räjähtävää materiaalia. Energiasisältö oikosuljettuna aiheuttaa räjähdyksen tai lyijyakun latauksessa syntynyt vetykaasu.

    Mikään materiaali ei räjähdä, räjähdys on seuraus riittävän nopeasta palamisesta ja sen aiheuttamasta paineennoususta. Valokaari lämmittää ilmaa voimakkaasti sähkötehon avulla ja aiheuttaa räjähdyksen ilman laajentumisella. Nykyään käytettävissä lyijyakuissa vettä ei kulu käytännössä lainkaan ja siksi ei synny vetykaasuakaan akun ulkopuolelle.

    Meinaat sitten, ettei ruutikaan itseasiassa ole räjähtävää materiaalia? Ymmärrän kyllä pointin, mutta asioiden selittäminen täysin aukottomasti kännyn kosketusnäytön näppäimillä vie liikaa aikaa 😎

      2
  • @Jorma L2 kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:
    Eikö Teslassa ole varauduttu ajoakun räjähtämiseen sillä, että räjähdyspaine ja tulipalo suunnataan pois matkustamosta? Jossain on saattanut tuollainen tieto olla. Volkkarissa näkyy kaikki paine suuntautuneen juuri matkustamoon, oli sitten akku tai laturin tehoelektroniikka räjähdyksen takana. Kerran tuotantotestissä 2 kV:n IGBT:t räjähtivät ja kyllä niistä ääntä lähti ja painettakin tuli. Superkonkan räjähdys tuo jo palokunnankin paikalle savun takia.

    Mikä on IGBT?

    Tehoelektroniikan komponentti, ohjattava kytkin, jollaisia löytyy luultavimmin sähköautoista dc-ac-muuntimista. Netti tietää.

    Pienjännitteen vastaavat paukahtelevat kovaäänisesti ja likaavat kotelon mustaksi hajotessaan.

    Se alkuperäinen räjähdys oli kyllä vähän tukevampi kuin igbt räjähdys. Olen nähnyt teollisuuden moduleita joissa igbt on tuhoutunut 1000 V DC:en kytkettynä. Nokea tulee, ääntä tulee mutta muut piirikortit ei mene palasiksi eikä mitään ”ovet pullistuu” efektiä kyllä tapahdu. Jonkinlainen kisko-oikosulku voisi aiheuttaa tässä tapahtuneen jäljen.

    IGBT-räjähdyksessä tulee oikosulku, ei kai se muuten räjähdä. Jos siinä vieressä on ohjainkortti, kyllä se on entinen. Itse koetussa tapauksessa levykiskot taipuivat. Ovien pullistuminen vaatii riittävää tiiveyttä, joka autossa saavutetaan. Kaapeissa ja kojeistoissa on tai niihin tehdään jokin paineenpurkausreitti. Keskijännitekojeistoissa valokaaripurkauskanavat johtavat paineen joskus ulos asti. Varsinkin tiiliseinäisessä ne ovat paikallaan, ettei jokin seinä kaadu.

    Niin tai näin, voi vain ihmetellä miksi autoon on laitettu jotain tuontapaista kalustoa sisälle, jos on akku-tehoelektroniikkaräjähdyksestä kyse.

    Nykyään lyijyakut saa laittaa kabiiniin, kun ne ovat suljettuja. Matkailuautossani on kaksi 100 Ah:n akkua sängyn alla ihan tehtaan paikalla enkä epäile niiden räjähtävän. Kaasupullo on niiden vieressä, omassa ulostuulettuvassa ja aukeavassa vaneritilassaan. Jos akut posahtaisivat, voisihan siitä silti tulla vähän isompi jytky.

    Tässä on kyse kahdesta eri asiasta. Valokaarioikosulku sellaisessa kohdassa järjestelmää, ettei energiaa saada poikki nopeasti tai sitten taajuusmuuttajan tehopuolijohteen vika/oikosulku/räjähdys jossa suojana on UR-sulakkeet. Sähköauton järjestelmä on suojattu oikosulkua vastaan, en tiedä yksityiskohtia, mutta todennäköisesti autossa ei ole kahvasulakkeita.
    DC-virran katkaisu on vaikeaa, virralla ei ole vaihtovirran kaltaista siniaallon nollakohtaa lainkaan.
    Lion tai lyijyakku ei sisällä itsessään mitään räjähtävää materiaalia. Energiasisältö oikosuljettuna aiheuttaa räjähdyksen tai lyijyakun latauksessa syntynyt vetykaasu.

    Mikään materiaali ei räjähdä, räjähdys on seuraus riittävän nopeasta palamisesta ja sen aiheuttamasta paineennoususta. Valokaari lämmittää ilmaa voimakkaasti sähkötehon avulla ja aiheuttaa räjähdyksen ilman laajentumisella. Nykyään käytettävissä lyijyakuissa vettä ei kulu käytännössä lainkaan ja siksi ei synny vetykaasuakaan akun ulkopuolelle.

    Meinaat sitten, ettei ruutikaan itseasiassa ole räjähtävää materiaalia? Ymmärrän kyllä pointin, mutta asioiden selittäminen täysin aukottomasti kännyn kosketusnäytön näppäimillä vie liikaa aikaa 😎

    Räjähde eli räjähdysaine on kemiallinen yhdiste, joka voi tuottaa erittäin lyhyessä ajassa suuren määrän kaasuja ja lämpöä, joka synnyttää valtavan paineen, joka etenee räjähdyksenomaisen nopeasti hajottaen ympäristöä. Räjähdysaineen räjähdysnopeus on yli äänen nopeuden 330 m/s, mutta se voi olla jopa 11 000 m/s.

    😎

      
  • @tracktest kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:
    Eikö Teslassa ole varauduttu ajoakun räjähtämiseen sillä, että räjähdyspaine ja tulipalo suunnataan pois matkustamosta? Jossain on saattanut tuollainen tieto olla. Volkkarissa näkyy kaikki paine suuntautuneen juuri matkustamoon, oli sitten akku tai laturin tehoelektroniikka räjähdyksen takana. Kerran tuotantotestissä 2 kV:n IGBT:t räjähtivät ja kyllä niistä ääntä lähti ja painettakin tuli. Superkonkan räjähdys tuo jo palokunnankin paikalle savun takia.

    Mikä on IGBT?

    Tehoelektroniikan komponentti, ohjattava kytkin, jollaisia löytyy luultavimmin sähköautoista dc-ac-muuntimista. Netti tietää.

    Pienjännitteen vastaavat paukahtelevat kovaäänisesti ja likaavat kotelon mustaksi hajotessaan.

    Se alkuperäinen räjähdys oli kyllä vähän tukevampi kuin igbt räjähdys. Olen nähnyt teollisuuden moduleita joissa igbt on tuhoutunut 1000 V DC:en kytkettynä. Nokea tulee, ääntä tulee mutta muut piirikortit ei mene palasiksi eikä mitään ”ovet pullistuu” efektiä kyllä tapahdu. Jonkinlainen kisko-oikosulku voisi aiheuttaa tässä tapahtuneen jäljen.

    IGBT-räjähdyksessä tulee oikosulku, ei kai se muuten räjähdä. Jos siinä vieressä on ohjainkortti, kyllä se on entinen. Itse koetussa tapauksessa levykiskot taipuivat. Ovien pullistuminen vaatii riittävää tiiveyttä, joka autossa saavutetaan. Kaapeissa ja kojeistoissa on tai niihin tehdään jokin paineenpurkausreitti. Keskijännitekojeistoissa valokaaripurkauskanavat johtavat paineen joskus ulos asti. Varsinkin tiiliseinäisessä ne ovat paikallaan, ettei jokin seinä kaadu.

    Niin tai näin, voi vain ihmetellä miksi autoon on laitettu jotain tuontapaista kalustoa sisälle, jos on akku-tehoelektroniikkaräjähdyksestä kyse.

    Nykyään lyijyakut saa laittaa kabiiniin, kun ne ovat suljettuja. Matkailuautossani on kaksi 100 Ah:n akkua sängyn alla ihan tehtaan paikalla enkä epäile niiden räjähtävän. Kaasupullo on niiden vieressä, omassa ulostuulettuvassa ja aukeavassa vaneritilassaan. Jos akut posahtaisivat, voisihan siitä silti tulla vähän isompi jytky.

    Tässä on kyse kahdesta eri asiasta. Valokaarioikosulku sellaisessa kohdassa järjestelmää, ettei energiaa saada poikki nopeasti tai sitten taajuusmuuttajan tehopuolijohteen vika/oikosulku/räjähdys jossa suojana on UR-sulakkeet. Sähköauton järjestelmä on suojattu oikosulkua vastaan, en tiedä yksityiskohtia, mutta todennäköisesti autossa ei ole kahvasulakkeita.
    DC-virran katkaisu on vaikeaa, virralla ei ole vaihtovirran kaltaista siniaallon nollakohtaa lainkaan.
    Lion tai lyijyakku ei sisällä itsessään mitään räjähtävää materiaalia. Energiasisältö oikosuljettuna aiheuttaa räjähdyksen tai lyijyakun latauksessa syntynyt vetykaasu.

    Mikään materiaali ei räjähdä, räjähdys on seuraus riittävän nopeasta palamisesta ja sen aiheuttamasta paineennoususta. Valokaari lämmittää ilmaa voimakkaasti sähkötehon avulla ja aiheuttaa räjähdyksen ilman laajentumisella. Nykyään käytettävissä lyijyakuissa vettä ei kulu käytännössä lainkaan ja siksi ei synny vetykaasuakaan akun ulkopuolelle.

    Meinaat sitten, ettei ruutikaan itseasiassa ole räjähtävää materiaalia? Ymmärrän kyllä pointin, mutta asioiden selittäminen täysin aukottomasti kännyn kosketusnäytön näppäimillä vie liikaa aikaa 😎

    Räjähde eli räjähdysaine on kemiallinen yhdiste, joka voi tuottaa erittäin lyhyessä ajassa suuren määrän kaasuja ja lämpöä, joka synnyttää valtavan paineen, joka etenee räjähdyksenomaisen nopeasti hajottaen ympäristöä. Räjähdysaineen räjähdysnopeus on yli äänen nopeuden 330 m/s, mutta se voi olla jopa 11 000 m/s.

    😎

    "Räjähdys on yleisnimitys rajulle ja äkilliselle energianpurkaukselle, johon usein liittyy kaasujen nopea laajeneminen."

    Huono/kostea ruuti palaa, hyvä ja kuiva räjähtää eli palaa vapauttaen nopeasti energiaa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit