Et lukenut tätä sitten jutusta: "BMW ei ole kuitenkaan luopunut polttomoottoriajoneuvojen valmistuksesta vielä kokonaan. Valmistaja näkee polttomoottori- ja sähköautojen elävän rinnakkain tulevaisuudessakin, ja polttomoottoriautojen valmistus jatkuu Itävallassa ja Iso-Britanniassa."
Vähän sama kuin sanoisi, että "hei mä aloin kasvissyöjäksi!"
Tosin vain työpaikkaravintolassa, jatkan lihan rinnakkaissyöjänä kotona...
Pitäähän markkinoiden odotuksia vastaavia ajoneuvoja jossain valmistaa. Teholaturiverkosto ei taida kovin tiheä olla esim. koko Afrikan mantereella, Marokossa on 6 kpl Teslan Superchargers, koko mantereella ei yhtään Marokon ulkopuolella ja lääniä on jonkin verran.
@Kumppani kirjoitti:
Et lukenut tätä sitten jutusta: "BMW ei ole kuitenkaan luopunut polttomoottoriajoneuvojen valmistuksesta vielä kokonaan. Valmistaja näkee polttomoottori- ja sähköautojen elävän rinnakkain tulevaisuudessakin, ja polttomoottoriautojen valmistus jatkuu Itävallassa ja Iso-Britanniassa."
Vähän sama kuin sanoisi, että "hei mä aloin kasvissyöjäksi!"
Tosin vain työpaikkaravintolassa, jatkan lihan rinnakkaissyöjänä kotona...
Luinhan minä jutun ja siinä linkatun englanninkielisen artikkelinkin, mutta etkö itse malttanut lukea otsikosta kuin ensimmäisen rivin?
@Jorma L2 kirjoitti:
Pitäähän markkinoiden odotuksia vastaavia ajoneuvoja jossain valmistaa. Teholaturiverkosto ei taida kovin tiheä olla esim. koko Afrikan mantereella, Marokossa on 6 kpl Teslan Superchargers, koko mantereella ei yhtään Marokon ulkopuolella ja lääniä on jonkin verran.
Kohta Afrikan autokanta siirtyy 2000-luvulle kuten Suomen pohjoisessa.Nyt valmistetaan Afrikan ja Pohjois-Suomen 2040-luvun autokantaa.
@Jorma L2 kirjoitti:
Pitäähän markkinoiden odotuksia vastaavia ajoneuvoja jossain valmistaa. Teholaturiverkosto ei taida kovin tiheä olla esim. koko Afrikan mantereella, Marokossa on 6 kpl Teslan Superchargers, koko mantereella ei yhtään Marokon ulkopuolella ja lääniä on jonkin verran.
Kohta Afrikan autokanta siirtyy 2000-luvulle kuten Suomen pohjoisessa.Nyt valmistetaan Afrikan ja Pohjois-Suomen 2040-luvun autokantaa.
Sinne on perinteisesti haluttu Hiace dieseleitä koska varaosia riittää. Sähköautoissa voi ongelmaksi muodostua, ettei joka kylässä ole edes valoihin sähköä.
@Kumppani kirjoitti:
Et lukenut tätä sitten jutusta: "BMW ei ole kuitenkaan luopunut polttomoottoriajoneuvojen valmistuksesta vielä kokonaan. Valmistaja näkee polttomoottori- ja sähköautojen elävän rinnakkain tulevaisuudessakin, ja polttomoottoriautojen valmistus jatkuu Itävallassa ja Iso-Britanniassa."
Vähän sama kuin sanoisi, että "hei mä aloin kasvissyöjäksi!"
Tosin vain työpaikkaravintolassa, jatkan lihan rinnakkaissyöjänä kotona...
Luinhan minä jutun ja siinä linkatun englanninkielisen artikkelinkin, mutta etkö itse malttanut lukea otsikosta kuin ensimmäisen rivin?
Näköjään editointini ei tullut tallennettua. Kirjoitin vielä, että alkuperäisessä artikkelissa mainittiin polttomoottorien valmistuksen lopettamisesta Saksassa, ei polttomoottoriautojen.
Luinhan minä jutun ja siinä linkatun englanninkielisen artikkelinkin, mutta etkö itse malttanut lukea otsikosta kuin ensimmäisen rivin?
Ensi alkuun en. Toki sitten toiseen kertaan ennen kuin vastasin. Siksi lähdin uudestaan miettimään vastausta ja lisäsin duunikuppila/koti-vertauksen. Eli ei muuta kommenttiani aiemmin.
En näe mitään ihmeempää aiheessa. Pitäisikö saksalaisten jotenkin nyt mennä barrikaadeille? Vai hyppiä riemusta, kun ei polttiksia enää kasata siellä?
Kirjoitin vielä, että alkuperäisessä artikkelissa mainittiin polttomoottorien valmistuksen lopettamisesta Saksassa, ei polttomoottoriautojen
Sou, edelleen. Ja kuten varmaan äkkäät, niin tracktest ei vieläkään ollut huomannut "toista riviä", tuossa juuri edellä
@tracktest kirjoitti:
Melkoista horinaa taas kerran. BMW ja Mercedes kehittää edelleen polttomoottoreita.
Polttomoottorien kehityksen täytyy olla tosi kehittynyt, kun suunnilleen sata vuotta on kehitetty eikä vieläkään ole valmista. Pitäisiköhän bemarin ja mersun vaihtaa kehitysosaston väki osaavampaan.
Ensimmäiset Teslan Model 3:t ovat tulleet Saksassa katsastusikään, joka on enintään kolme vuotta auton ensirekisteröinnistä. Samalla autoista on paljastunut joukko merkittäviä turvallisuusongelmia.
Onko hybridit/lataushybridit lehdistön mielestä polttomoottoriautoja? Usein lataushybrideitä pidetään jonkinlaisina sähköautoina ja sähköautot taasen ovat täyssähköautoja.
@tracktest kirjoitti:
Teslat ovat reputtaneet katsastuksissa Saksassa!
Ensimmäiset Teslan Model 3:t ovat tulleet Saksassa katsastusikään, joka on enintään kolme vuotta auton ensirekisteröinnistä. Samalla autoista on paljastunut joukko merkittäviä turvallisuusongelmia.
Miten tämä liittyy aiheeseen, että bemari lopettaa polttomoottorien valmistamisen Saksassa? Vaikka kyllähän nämä kommenttiketjut ovat usein sellaista tajunnanvirtaa, että ketjun aloittanut teksti jää unohduksiin.
Otsikkohan saattaa tarkoittaa, että bemari lopettaa POLTTOmoottorien valmistamisen ja tuleen syttymiset jääävät sitä kautta historiaan.🙂
Polttomoottorien kehityksen täytyy olla tosi kehittynyt, kun suunnilleen sata vuotta on kehitetty eikä vieläkään ole valmista. Pitäisiköhän bemarin ja mersun vaihtaa kehitysosaston väki osaavampaan.
Niinpä mikäpä tekniikka olisi täysin valmista?
Yleensä firmat kehittää sellaista, josta olettavat saavansa kehityskustannuspanoksen takaisin jollakin kertoimella . Vuosikymmenien aikana niin mersulla kuin bemarillakin on kyetty tähän aika hyvin. Mikä pistää epäilemään/ehdottamaan, että väki noiden firmojen kehitysosastolla olisi kyvytöntä? Kyvykästä porukkaa löytyypi polttomoottoriin liittyen myös Suomesta. Wärtsilä lanseerasi juuri ensimmäisen kaupallisen ammoniakilla toimivan merimoottorin.
Sen verran tekniikan historiasta että ensimmäiset polttomoottorit ovat 1800-luvun alusta eli asian ympärillä on työtä tehty pari sataa vuotta. Pitkäksi aikaa näyttää olevan vielä potentiaalia, ammoniakkimoottori täyttää päästövaatimukset 2050 asti.
Polttomoottorien kehityksen täytyy olla tosi kehittynyt, kun suunnilleen sata vuotta on kehitetty eikä vieläkään ole valmista. Pitäisiköhän bemarin ja mersun vaihtaa kehitysosaston väki osaavampaan.
Niinpä mikäpä tekniikka olisi täysin valmista?
Yleensä firmat kehittää sellaista, josta olettavat saavansa kehityskustannuspanoksen takaisin jollakin kertoimella . Vuosikymmenien aikana niin mersulla kuin bemarillakin on kyetty tähän aika hyvin. Mikä pistää epäilemään/ehdottamaan, että väki noiden firmojen kehitysosastolla olisi kyvytöntä? Kyvykästä porukkaa löytyypi polttomoottoriin liittyen myös Suomesta. Wärtsilä lanseerasi juuri ensimmäisen kaupallisen ammoniakilla toimivan merimoottorin.
Sen verran tekniikan historiasta että ensimmäiset polttomoottorit ovat 1800-luvun alusta eli asian ympärillä on työtä tehty pari sataa vuotta. Pitkäksi aikaa näyttää olevan vielä potentiaalia, ammoniakkimoottori täyttää päästövaatimukset 2050 asti.
Polttomoottorin varsinainen eteenpäin vievä kehitys on jo parikymmentä vuotta sitten muuttunut polttomoottorin olemassa olon säilymistaisteluksi. Minä en ymmärrä, miksi jotkut haluavat pitää kiinni polttomoottorista. Eihän juniakaan enää liikuteta kiertokangen avulla höyryllä vaikkakin vielä jonkin verran dieselillä. Kehitys kehittyy ja BMW siinä mukana. Näkee uusien bemarien keulan ilmeestäkin, että Baijerissakin halutaan pysyä mukana uuden tekniikan edistämisessä.
@tracktest kirjoitti:
Teslat ovat reputtaneet katsastuksissa Saksassa!
Ensimmäiset Teslan Model 3:t ovat tulleet Saksassa katsastusikään, joka on enintään kolme vuotta auton ensirekisteröinnistä. Samalla autoista on paljastunut joukko merkittäviä turvallisuusongelmia.
Miten tämä liittyy aiheeseen, että bemari lopettaa polttomoottorien valmistamisen Saksassa? Vaikka kyllähän nämä kommenttiketjut ovat usein sellaista tajunnanvirtaa, että ketjun aloittanut teksti jää unohduksiin.
Otsikkohan saattaa tarkoittaa, että bemari lopettaa POLTTOmoottorien valmistamisen ja tuleen syttymiset jääävät sitä kautta historiaan.🙂
Useinhan nämä keskustelut lähtevät alkuperäisestä aiheesta rönsyilemään, mutta enpä silti olisi odottanut, että jo toisessa kommentissa lähdetään Marokon Superchargereille. Useinhan Teslan tuomista keskusteluun kuin keskusteluun myös kritisoidaan kovasti, mutta tällä kertaa ainakaan sinua ei siitä voi syyttää.
Polttomoottorin varsinainen eteenpäin vievä kehitys on jo parikymmentä vuotta sitten muuttunut polttomoottorin olemassa olon säilymistaisteluksi. Minä en ymmärrä, miksi jotkut haluavat pitää kiinni polttomoottorista. Eihän juniakaan enää liikuteta kiertokangen avulla höyryllä vaikkakin vielä jonkin verran dieselillä. Kehitys kehittyy ja BMW siinä mukana. Näkee uusien bemarien keulan ilmeestäkin, että Baijerissakin halutaan pysyä mukana uuden tekniikan edistämisessä.
Tuossa on kieltämättä paljon totta, varsikin euroopan tiukkenevat säädökset ovat nostaneet niin kehitys- kuin valmistuskustannuksia, monellakaan ei ole hartoita tehdä kehitystyötä. Esim Volvo laittoi polttomoottorikehityksensa säästömoodiin jo aikaa sitten (rahan puutteessa). Perusmoottori jäädytettiin yhteen malliin, josta sekä bensiini että diesel on versioitu. Ja hyvinkin loogisesti jatkumoa, Volvo ilmoitti siirtyvänsä täysinsähköisiin voimalinjoihin, mikä on ymmärrettävää, kun kehitys on lopettu ja ei ole mitä myydä. Toki ko. merkin markkinointi esitää asian postiivisen kautta, mutta hieman epäivlyttää ko. merkin sähköinen siirtymäkin, koska markinalle pukkaa uusia malleina autoja jotka ovat sähköpuolelal vanhaa tekniikkaa. Vaikka tuossa nälvitkin mersun ja bemarin polttomoottorikehitystä niin ko. firmoissa työtä on polttomoottorin ympärillä jatkettu määrätietoisesti. Bemari esitteli eli viime vuonna uudensukopolven bensakasin?! Mersulta taas tuli aivan vasta uusi nelisynterinen diesel, jolle on laajasti käyttöä pakettiautoista henkilöautoihin. Moottorin 'ikä' on noin 10-vuotta, eli johonkin laskevat noita tarvitsevan.
Se että polttomottorit pyritään hävittämään/kieltämään euroopasta vuosikymmenn kuluessa, ei tarkoita että sama tapahtuu koko maailmassa, ei kuluttajat sitä halua. Päätös keskittää moottorivalmistus niiden tehtaiden lähelle, jossa on kysyntää myös jatkossa, on logistisesti järkevää ja samalla vapautuu pinta-alaa sähköisen voimalinjan valmistukseen. Tehdas Olympiaparkin vieressä on niin keskellä kaupunkia joten laajentaminen ei oikein onnistu, joten tottakai päätös siitä mitä tehtaassa tehdään pitää miettiä ko. rajoiteen kautta. Alunperinhän ko. testaassa on tehty lentokoneen moottoreita ja sen jälkeen moottoripyöriä. Jos nyt sitten tekee jatkossa sähkömoottoreita niin ei nyt mikään mullistava juttu, ainakana minusta.
'Tekniikan edistäminen' (tuotekehitys) tapahtuu tutkimuskeskuksissa, joissa on dedikoituneety timit ja tarvittava infra. Yleensä noissa keskuksissa tehdään hyvinkin monipuolista kehitys- ja tutkimustyötä. Iso frima ei voi tehdä 'volvoja' ja hypätä vain yhden kortin ( teknologian) varaan. Niin mersu, bemari kuin moni muukin suuryritys tutkii tulevaisuuden mahdollisuuksia laajalla skaalalla. Esim bemarilla on tutkittu vedyn käyttämistä vuodesta 1978 alkaen. 2000-luvun alussa oli protyyppejä (7-sarja) joissa vetyä käyetteiin mäntämoottorissa ja nyt nämä viimeiset protot (X5) on polttokennoautoja. Se tuleeko noista koskaan mitään on toki toinen juttu, haasteita on mutta on myös mahdollisuuskia niinkuin aina. Sama kehitys on sähköisissä voimalinjoissa, jotka ovat melko uusia autoissa. Materiaalit, valmistustekniikat ja teknologiset valinanat tulevat muutumaan tehokkaamiksi, ympäristöystävällisemmiksi jne. Esim useimmman auton sähkömoottori perustuu usein kestomagneetien käyttöön (helpoin rarkaisu), mikä taas johtaa riippuvuuteen harvinaisista maametalleista, joka puolestaa johtaa vahvaan riippuvuuteen Kiinasta. Bemari aloitti kehityshankeen noin 15 vuotta sitten, jossa tavoitteena oli kehittää auton sähkömoottori ilman kestomagneettiteknologiaa. iX3 oli ensimmäin jossa ko. mosa oli kaupallisesti tarjolla.
No aloittelijoitahan ne siellä baijeerissa kun tekohengittävät polttomooriteknologiaa, osaamattomia amatöörejä kerrasssaan. Ja varmaan näin myös mersulla. Molemmat firmathan on sen verran huonoja auringonlaskun putiikkeja, että he eivät saa palkattua muita kuin loosereita ja kassakin on tyhjä
Perinteiset autonvalmistajat ovat keskittyneet tekniikkaan, laatuun, toimivuuteen ja ajo-ominaisuuksiin. Autonvalmistaja joka keskittyy pelkästään kustannustehokkuuteen (Tesla), näyttää olevan ongelmissa jokaisella osa-alueella. Täytyy ihmetellä ostajien innokkuutta saada tuote, jossa on pelkkiä ongelmia.
Se että polttomottorit pyritään hävittämään/kieltämään euroopasta vuosikymmenn kuluessa, ei tarkoita että sama tapahtuu koko maailmassa, ei kuluttajat sitä halua. Päätös keskittää moottorivalmistus niiden tehtaiden lähelle, jossa on kysyntää myös jatkossa, on logistisesti järkevää ja samalla vapautuu pinta-alaa sähköisen voimalinjan valmistukseen. Tehdas Olympiaparkin vieressä on niin keskellä kaupunkia joten laajentaminen ei oikein onnistu, joten tottakai päätös siitä mitä tehtaassa tehdään pitää miettiä ko. rajoiteen kautta. Alunperinhän ko. testaassa on tehty lentokoneen moottoreita ja sen jälkeen moottoripyöriä. Jos nyt sitten tekee jatkossa sähkömoottoreita niin ei nyt mikään mullistava juttu, ainakana minusta.
Onneksi Eurooppa ei ole koko maailma, kenties jossain päin maapalloa oivalletaan polttomoottorin olevan osa ratkaisua eikä ongelmaa. Ongelma ei ole polttomoottori vaan se, mitä siinä poltetaan.
Polttomoottorin varsinainen eteenpäin vievä kehitys on jo parikymmentä vuotta sitten muuttunut polttomoottorin olemassa olon säilymistaisteluksi. Minä en ymmärrä, miksi jotkut haluavat pitää kiinni polttomoottorista. Eihän juniakaan enää liikuteta kiertokangen avulla höyryllä vaikkakin vielä jonkin verran dieselillä. Kehitys kehittyy ja BMW siinä mukana. Näkee uusien bemarien keulan ilmeestäkin, että Baijerissakin halutaan pysyä mukana uuden tekniikan edistämisessä.
Tuossa on kieltämättä paljon totta, varsikin euroopan tiukkenevat säädökset ovat nostaneet niin kehitys- kuin valmistuskustannuksia, monellakaan ei ole hartoita tehdä kehitystyötä. Esim Volvo laittoi polttomoottorikehityksensa säästömoodiin jo aikaa sitten (rahan puutteessa). Perusmoottori jäädytettiin yhteen malliin, josta sekä bensiini että diesel on versioitu. Ja hyvinkin loogisesti jatkumoa, Volvo ilmoitti siirtyvänsä täysinsähköisiin voimalinjoihin, mikä on ymmärrettävää, kun kehitys on lopettu ja ei ole mitä myydä. Toki ko. merkin markkinointi esitää asian postiivisen kautta, mutta hieman epäivlyttää ko. merkin sähköinen siirtymäkin, koska markinalle pukkaa uusia malleina autoja jotka ovat sähköpuolelal vanhaa tekniikkaa. Vaikka tuossa nälvitkin mersun ja bemarin polttomoottorikehitystä niin ko. firmoissa työtä on polttomoottorin ympärillä jatkettu määrätietoisesti. Bemari esitteli eli viime vuonna uudensukopolven bensakasin?! Mersulta taas tuli aivan vasta uusi nelisynterinen diesel, jolle on laajasti käyttöä pakettiautoista henkilöautoihin. Moottorin 'ikä' on noin 10-vuotta, eli johonkin laskevat noita tarvitsevan.
Se että polttomottorit pyritään hävittämään/kieltämään euroopasta vuosikymmenn kuluessa, ei tarkoita että sama tapahtuu koko maailmassa, ei kuluttajat sitä halua. Päätös keskittää moottorivalmistus niiden tehtaiden lähelle, jossa on kysyntää myös jatkossa, on logistisesti järkevää ja samalla vapautuu pinta-alaa sähköisen voimalinjan valmistukseen. Tehdas Olympiaparkin vieressä on niin keskellä kaupunkia joten laajentaminen ei oikein onnistu, joten tottakai päätös siitä mitä tehtaassa tehdään pitää miettiä ko. rajoiteen kautta. Alunperinhän ko. testaassa on tehty lentokoneen moottoreita ja sen jälkeen moottoripyöriä. Jos nyt sitten tekee jatkossa sähkömoottoreita niin ei nyt mikään mullistava juttu, ainakana minusta.
'Tekniikan edistäminen' (tuotekehitys) tapahtuu tutkimuskeskuksissa, joissa on dedikoituneety timit ja tarvittava infra. Yleensä noissa keskuksissa tehdään hyvinkin monipuolista kehitys- ja tutkimustyötä. Iso frima ei voi tehdä 'volvoja' ja hypätä vain yhden kortin ( teknologian) varaan. Niin mersu, bemari kuin moni muukin suuryritys tutkii tulevaisuuden mahdollisuuksia laajalla skaalalla. Esim bemarilla on tutkittu vedyn käyttämistä vuodesta 1978 alkaen. 2000-luvun alussa oli protyyppejä (7-sarja) joissa vetyä käyetteiin mäntämoottorissa ja nyt nämä viimeiset protot (X5) on polttokennoautoja. Se tuleeko noista koskaan mitään on toki toinen juttu, haasteita on mutta on myös mahdollisuuskia niinkuin aina. Sama kehitys on sähköisissä voimalinjoissa, jotka ovat melko uusia autoissa. Materiaalit, valmistustekniikat ja teknologiset valinanat tulevat muutumaan tehokkaamiksi, ympäristöystävällisemmiksi jne. Esim useimmman auton sähkömoottori perustuu usein kestomagneetien käyttöön (helpoin rarkaisu), mikä taas johtaa riippuvuuteen harvinaisista maametalleista, joka puolestaa johtaa vahvaan riippuvuuteen Kiinasta. Bemari aloitti kehityshankeen noin 15 vuotta sitten, jossa tavoitteena oli kehittää auton sähkömoottori ilman kestomagneettiteknologiaa. iX3 oli ensimmäin jossa ko. mosa oli kaupallisesti tarjolla.
No aloittelijoitahan ne siellä baijeerissa kun tekohengittävät polttomooriteknologiaa, osaamattomia amatöörejä kerrasssaan. Ja varmaan näin myös mersulla. Molemmat firmathan on sen verran huonoja auringonlaskun putiikkeja, että he eivät saa palkattua muita kuin loosereita ja kassakin on tyhjä
Olen vain sitä mieltä, että polttomoottoreiden kehittäminen ei enää kuulu nykyaikaiseen teknologiaan. Polttomoottori on todella monimutkainen kone ja tuottaa vääjäämättä saasteita palamisprosessissa. Sähköbensa on ehkä hiilineutraalia, mutta samalla vain keino pidentää polttomoottorin joka tapauksessa loppuvaa elinkaarta.
Luulisi, että polttomoottori on jo saatu kehitettyä niin pitkälle tai oikeastaan pidemmällekin kuin on järkeä kehittää sellaista tekniikkaa.
Sähköautojen kehityskaari on vielä alussa. Minusta autonvalmistajien pitäisi panostaa sähköautojen tekniikkaan eikä haikailla menneiden aikojen perään.
@tracktest kirjoitti:
Perinteiset autonvalmistajat ovat keskittyneet tekniikkaan, laatuun, toimivuuteen ja ajo-ominaisuuksiin. Autonvalmistaja joka keskittyy pelkästään kustannustehokkuuteen (Tesla), näyttää olevan ongelmissa jokaisella osa-alueella. Täytyy ihmetellä ostajien innokkuutta saada tuote, jossa on pelkkiä ongelmia.
BMW on kyllä näyttänyt kyntensä, sehän on suorastaan liekeissä!
HR tuo jatkuva trollaus on ikävää, toistat itseäsi näillä typerillä heitoilla. Aikuistu ja lopeta lapsellinen jankutus. Samalle mittarikentälle sopii tankkaamaan kaikki käyttövoimat, minua ei häiritse mikään tapa liikkua. HR olet ottanut riidankylväjän asenteen, kun kaikki muut käyttövoimat käyvät niin rajusti hermoihisi.
@tracktest kirjoitti:
HR tuo jatkuva trollaus on ikävää, toistat itseäsi näillä typerillä heitoilla. Aikuistu ja lopeta lapsellinen jankutus. Samalle mittarikentälle sopii tankkaamaan kaikki käyttövoimat, minua ei häiritse mikään tapa liikkua. HR olet ottanut riidankylväjän asenteen, kun kaikki muut käyttövoimat käyvät niin rajusti hermoihisi.
Voitkohan selventää, mitä tarkkaan ottaen ymmärrät sanalla "trollaaminen"? Voin yrittää välttää sellaisia sanamuotoja ja viestejä, joita koet trollaamiseksi, kunhan selität sanan merkityksen sinulle.
@tracktest kirjoitti:
HR tuo jatkuva trollaus on ikävää, toistat itseäsi näillä typerillä heitoilla. Aikuistu ja lopeta lapsellinen jankutus. Samalle mittarikentälle sopii tankkaamaan kaikki käyttövoimat, minua ei häiritse mikään tapa liikkua. HR olet ottanut riidankylväjän asenteen, kun kaikki muut käyttövoimat käyvät niin rajusti hermoihisi.
Voitkohan selventää, mitä tarkkaan ottaen ymmärrät sanalla "trollaaminen"? Voin yrittää välttää sellaisia sanamuotoja ja viestejä, joita koet trollaamiseksi, kunhan selität sanan merkityksen sinulle.
Et sinä niin tyhmä ole, ettet sitä itse tajua. Käytät kaiken aikasi roikkumalla täällä. Onko Tesla pajalla vai ajokiellossa, kun et muuta tee?
@tracktest kirjoitti:
Teslat ovat reputtaneet katsastuksissa Saksassa!
Ensimmäiset Teslan Model 3:t ovat tulleet Saksassa katsastusikään, joka on enintään kolme vuotta auton ensirekisteröinnistä. Samalla autoista on paljastunut joukko merkittäviä turvallisuusongelmia.
Miten tämä liittyy aiheeseen, että bemari lopettaa polttomoottorien valmistamisen Saksassa? Vaikka kyllähän nämä kommenttiketjut ovat usein sellaista tajunnanvirtaa, että ketjun aloittanut teksti jää unohduksiin.
Otsikkohan saattaa tarkoittaa, että bemari lopettaa POLTTOmoottorien valmistamisen ja tuleen syttymiset jääävät sitä kautta historiaan.🙂
Useinhan nämä keskustelut lähtevät alkuperäisestä aiheesta rönsyilemään, mutta enpä silti olisi odottanut, että jo toisessa kommentissa lähdetään Marokon Superchargereille. Useinhan Teslan tuomista keskusteluun kuin keskusteluun myös kritisoidaan kovasti, mutta tällä kertaa ainakaan sinua ei siitä voi syyttää.
Itse ymmärsin kommenttini niin, ettei polttomoottoreista niin vaan voi luopua eikä kyse ole rönsyilystä. En muutakaan karttaa netistä löytänyt kuin Teslan laturit joista mm Afrikan latureiden olemassa oloa voisi arvioda. Ei siellä ole ABC latureitakaan. Epäilen, ettei ole teholatureita joten polttikselle on kysyntää, ainakin vuosisadan loppuun asti.
Vaikka en tällä hetkellä bemaristi olekaan, niin postasin tuon otsikon siksi, että omasta mielestäni on melkoinen virstanpylväs, kun maailman ylivoimaisesti palkituin moottorivalmistaja (International Engine of the Year Award) lopettaa polttomoottorien valmistuksen omalla maaperällään. Ehkä se ei muissa kovin suuria tunteita sitten herätäkään; tämä oli yllätys.
@koreileva kirjoitti:
Vaikka en tällä hetkellä bemaristi olekaan, niin postasin tuon otsikon siksi, että omasta mielestäni on melkoinen virstanpylväs, kun maailman ylivoimaisesti palkituin moottorivalmistaja (International Engine of the Year Award) lopettaa polttomoottorien valmistuksen omalla maaperällään. Ehkä se ei muissa kovin suuria tunteita sitten herätäkään; tämä oli yllätys.
Toisaalta järkytys voisi olla, että pääpaikalla jatkettaisiin vanhan tekniikan tuotantoa ja sähköautot tehtäisiin Englannissa. Ja kyse on tuotannosta, polttispropellipäät saattavat pysyä Saksassa.
Polttomoottori tai mäntämoottori on tavallaan valmis tuote, mutta materiaali- ja valmistustekniikan kehitys vie sitä vielä kohti teoreettista maksimia. Myös uusien polttoaineiden valmistaminen pitää kehityksen käynnissä.
Et lukenut tätä sitten jutusta: "BMW ei ole kuitenkaan luopunut polttomoottoriajoneuvojen valmistuksesta vielä kokonaan. Valmistaja näkee polttomoottori- ja sähköautojen elävän rinnakkain tulevaisuudessakin, ja polttomoottoriautojen valmistus jatkuu Itävallassa ja Iso-Britanniassa."
Vähän sama kuin sanoisi, että "hei mä aloin kasvissyöjäksi!"
Tosin vain työpaikkaravintolassa, jatkan lihan rinnakkaissyöjänä kotona...
Pitäähän markkinoiden odotuksia vastaavia ajoneuvoja jossain valmistaa. Teholaturiverkosto ei taida kovin tiheä olla esim. koko Afrikan mantereella, Marokossa on 6 kpl Teslan Superchargers, koko mantereella ei yhtään Marokon ulkopuolella ja lääniä on jonkin verran.
Luinhan minä jutun ja siinä linkatun englanninkielisen artikkelinkin, mutta etkö itse malttanut lukea otsikosta kuin ensimmäisen rivin?
Kohta Afrikan autokanta siirtyy 2000-luvulle kuten Suomen pohjoisessa.Nyt valmistetaan Afrikan ja Pohjois-Suomen 2040-luvun autokantaa.
Sinne on perinteisesti haluttu Hiace dieseleitä koska varaosia riittää. Sähköautoissa voi ongelmaksi muodostua, ettei joka kylässä ole edes valoihin sähköä.
Näköjään editointini ei tullut tallennettua. Kirjoitin vielä, että alkuperäisessä artikkelissa mainittiin polttomoottorien valmistuksen lopettamisesta Saksassa, ei polttomoottoriautojen.
Melkoista horinaa taas kerran. BMW ja Mercedes kehittää edelleen polttomoottoreita.
@koreileva kirjoitti:
Ensi alkuun en. Toki sitten toiseen kertaan ennen kuin vastasin. Siksi lähdin uudestaan miettimään vastausta ja lisäsin duunikuppila/koti-vertauksen. Eli ei muuta kommenttiani aiemmin.
En näe mitään ihmeempää aiheessa. Pitäisikö saksalaisten jotenkin nyt mennä barrikaadeille? Vai hyppiä riemusta, kun ei polttiksia enää kasata siellä?
Sou, edelleen. Ja kuten varmaan äkkäät, niin tracktest ei vieläkään ollut huomannut "toista riviä", tuossa juuri edellä
Polttomoottorien kehityksen täytyy olla tosi kehittynyt, kun suunnilleen sata vuotta on kehitetty eikä vieläkään ole valmista. Pitäisiköhän bemarin ja mersun vaihtaa kehitysosaston väki osaavampaan.
Teslat ovat reputtaneet katsastuksissa Saksassa!
Ensimmäiset Teslan Model 3:t ovat tulleet Saksassa katsastusikään, joka on enintään kolme vuotta auton ensirekisteröinnistä. Samalla autoista on paljastunut joukko merkittäviä turvallisuusongelmia.
https://www.is.fi/autot/art-2000009997786.html
Onko hybridit/lataushybridit lehdistön mielestä polttomoottoriautoja? Usein lataushybrideitä pidetään jonkinlaisina sähköautoina ja sähköautot taasen ovat täyssähköautoja.
Miten tämä liittyy aiheeseen, että bemari lopettaa polttomoottorien valmistamisen Saksassa? Vaikka kyllähän nämä kommenttiketjut ovat usein sellaista tajunnanvirtaa, että ketjun aloittanut teksti jää unohduksiin.
Otsikkohan saattaa tarkoittaa, että bemari lopettaa POLTTOmoottorien valmistamisen ja tuleen syttymiset jääävät sitä kautta historiaan.🙂
Niinpä mikäpä tekniikka olisi täysin valmista?
Yleensä firmat kehittää sellaista, josta olettavat saavansa kehityskustannuspanoksen takaisin jollakin kertoimella . Vuosikymmenien aikana niin mersulla kuin bemarillakin on kyetty tähän aika hyvin. Mikä pistää epäilemään/ehdottamaan, että väki noiden firmojen kehitysosastolla olisi kyvytöntä? Kyvykästä porukkaa löytyypi polttomoottoriin liittyen myös Suomesta. Wärtsilä lanseerasi juuri ensimmäisen kaupallisen ammoniakilla toimivan merimoottorin.
Sen verran tekniikan historiasta että ensimmäiset polttomoottorit ovat 1800-luvun alusta eli asian ympärillä on työtä tehty pari sataa vuotta. Pitkäksi aikaa näyttää olevan vielä potentiaalia, ammoniakkimoottori täyttää päästövaatimukset 2050 asti.
Polttomoottorin varsinainen eteenpäin vievä kehitys on jo parikymmentä vuotta sitten muuttunut polttomoottorin olemassa olon säilymistaisteluksi. Minä en ymmärrä, miksi jotkut haluavat pitää kiinni polttomoottorista. Eihän juniakaan enää liikuteta kiertokangen avulla höyryllä vaikkakin vielä jonkin verran dieselillä. Kehitys kehittyy ja BMW siinä mukana. Näkee uusien bemarien keulan ilmeestäkin, että Baijerissakin halutaan pysyä mukana uuden tekniikan edistämisessä.
Useinhan nämä keskustelut lähtevät alkuperäisestä aiheesta rönsyilemään, mutta enpä silti olisi odottanut, että jo toisessa kommentissa lähdetään Marokon Superchargereille. Useinhan Teslan tuomista keskusteluun kuin keskusteluun myös kritisoidaan kovasti, mutta tällä kertaa ainakaan sinua ei siitä voi syyttää.
Tuossa on kieltämättä paljon totta, varsikin euroopan tiukkenevat säädökset ovat nostaneet niin kehitys- kuin valmistuskustannuksia, monellakaan ei ole hartoita tehdä kehitystyötä. Esim Volvo laittoi polttomoottorikehityksensa säästömoodiin jo aikaa sitten (rahan puutteessa). Perusmoottori jäädytettiin yhteen malliin, josta sekä bensiini että diesel on versioitu. Ja hyvinkin loogisesti jatkumoa, Volvo ilmoitti siirtyvänsä täysinsähköisiin voimalinjoihin, mikä on ymmärrettävää, kun kehitys on lopettu ja ei ole mitä myydä. Toki ko. merkin markkinointi esitää asian postiivisen kautta, mutta hieman epäivlyttää ko. merkin sähköinen siirtymäkin, koska markinalle pukkaa uusia malleina autoja jotka ovat sähköpuolelal vanhaa tekniikkaa. Vaikka tuossa nälvitkin mersun ja bemarin polttomoottorikehitystä niin ko. firmoissa työtä on polttomoottorin ympärillä jatkettu määrätietoisesti. Bemari esitteli eli viime vuonna uudensukopolven bensakasin?! Mersulta taas tuli aivan vasta uusi nelisynterinen diesel, jolle on laajasti käyttöä pakettiautoista henkilöautoihin. Moottorin 'ikä' on noin 10-vuotta, eli johonkin laskevat noita tarvitsevan.
Se että polttomottorit pyritään hävittämään/kieltämään euroopasta vuosikymmenn kuluessa, ei tarkoita että sama tapahtuu koko maailmassa, ei kuluttajat sitä halua. Päätös keskittää moottorivalmistus niiden tehtaiden lähelle, jossa on kysyntää myös jatkossa, on logistisesti järkevää ja samalla vapautuu pinta-alaa sähköisen voimalinjan valmistukseen. Tehdas Olympiaparkin vieressä on niin keskellä kaupunkia joten laajentaminen ei oikein onnistu, joten tottakai päätös siitä mitä tehtaassa tehdään pitää miettiä ko. rajoiteen kautta. Alunperinhän ko. testaassa on tehty lentokoneen moottoreita ja sen jälkeen moottoripyöriä. Jos nyt sitten tekee jatkossa sähkömoottoreita niin ei nyt mikään mullistava juttu, ainakana minusta.
'Tekniikan edistäminen' (tuotekehitys) tapahtuu tutkimuskeskuksissa, joissa on dedikoituneety timit ja tarvittava infra. Yleensä noissa keskuksissa tehdään hyvinkin monipuolista kehitys- ja tutkimustyötä. Iso frima ei voi tehdä 'volvoja' ja hypätä vain yhden kortin ( teknologian) varaan. Niin mersu, bemari kuin moni muukin suuryritys tutkii tulevaisuuden mahdollisuuksia laajalla skaalalla. Esim bemarilla on tutkittu vedyn käyttämistä vuodesta 1978 alkaen. 2000-luvun alussa oli protyyppejä (7-sarja) joissa vetyä käyetteiin mäntämoottorissa ja nyt nämä viimeiset protot (X5) on polttokennoautoja. Se tuleeko noista koskaan mitään on toki toinen juttu, haasteita on mutta on myös mahdollisuuskia niinkuin aina. Sama kehitys on sähköisissä voimalinjoissa, jotka ovat melko uusia autoissa. Materiaalit, valmistustekniikat ja teknologiset valinanat tulevat muutumaan tehokkaamiksi, ympäristöystävällisemmiksi jne. Esim useimmman auton sähkömoottori perustuu usein kestomagneetien käyttöön (helpoin rarkaisu), mikä taas johtaa riippuvuuteen harvinaisista maametalleista, joka puolestaa johtaa vahvaan riippuvuuteen Kiinasta. Bemari aloitti kehityshankeen noin 15 vuotta sitten, jossa tavoitteena oli kehittää auton sähkömoottori ilman kestomagneettiteknologiaa. iX3 oli ensimmäin jossa ko. mosa oli kaupallisesti tarjolla.
No aloittelijoitahan ne siellä baijeerissa kun tekohengittävät polttomooriteknologiaa, osaamattomia amatöörejä kerrasssaan. Ja varmaan näin myös mersulla. Molemmat firmathan on sen verran huonoja auringonlaskun putiikkeja, että he eivät saa palkattua muita kuin loosereita ja kassakin on tyhjä
Perinteiset autonvalmistajat ovat keskittyneet tekniikkaan, laatuun, toimivuuteen ja ajo-ominaisuuksiin. Autonvalmistaja joka keskittyy pelkästään kustannustehokkuuteen (Tesla), näyttää olevan ongelmissa jokaisella osa-alueella. Täytyy ihmetellä ostajien innokkuutta saada tuote, jossa on pelkkiä ongelmia.
Onneksi Eurooppa ei ole koko maailma, kenties jossain päin maapalloa oivalletaan polttomoottorin olevan osa ratkaisua eikä ongelmaa. Ongelma ei ole polttomoottori vaan se, mitä siinä poltetaan.
Olen vain sitä mieltä, että polttomoottoreiden kehittäminen ei enää kuulu nykyaikaiseen teknologiaan. Polttomoottori on todella monimutkainen kone ja tuottaa vääjäämättä saasteita palamisprosessissa. Sähköbensa on ehkä hiilineutraalia, mutta samalla vain keino pidentää polttomoottorin joka tapauksessa loppuvaa elinkaarta.
Luulisi, että polttomoottori on jo saatu kehitettyä niin pitkälle tai oikeastaan pidemmällekin kuin on järkeä kehittää sellaista tekniikkaa.
Sähköautojen kehityskaari on vielä alussa. Minusta autonvalmistajien pitäisi panostaa sähköautojen tekniikkaan eikä haikailla menneiden aikojen perään.
https://www.teslarati.com/general-motors-electric-vehicle-motor-magnets/
https://www.teslarati.com/other-automakers-tesla-rare-earth-metal-free-powertrains/
BMW on kyllä näyttänyt kyntensä, sehän on suorastaan liekeissä!
HR tuo jatkuva trollaus on ikävää, toistat itseäsi näillä typerillä heitoilla. Aikuistu ja lopeta lapsellinen jankutus. Samalle mittarikentälle sopii tankkaamaan kaikki käyttövoimat, minua ei häiritse mikään tapa liikkua. HR olet ottanut riidankylväjän asenteen, kun kaikki muut käyttövoimat käyvät niin rajusti hermoihisi.
Voitkohan selventää, mitä tarkkaan ottaen ymmärrät sanalla "trollaaminen"? Voin yrittää välttää sellaisia sanamuotoja ja viestejä, joita koet trollaamiseksi, kunhan selität sanan merkityksen sinulle.
Et sinä niin tyhmä ole, ettet sitä itse tajua. Käytät kaiken aikasi roikkumalla täällä. Onko Tesla pajalla vai ajokiellossa, kun et muuta tee?
Itse ymmärsin kommenttini niin, ettei polttomoottoreista niin vaan voi luopua eikä kyse ole rönsyilystä. En muutakaan karttaa netistä löytänyt kuin Teslan laturit joista mm Afrikan latureiden olemassa oloa voisi arvioda. Ei siellä ole ABC latureitakaan. Epäilen, ettei ole teholatureita joten polttikselle on kysyntää, ainakin vuosisadan loppuun asti.
Vaikka en tällä hetkellä bemaristi olekaan, niin postasin tuon otsikon siksi, että omasta mielestäni on melkoinen virstanpylväs, kun maailman ylivoimaisesti palkituin moottorivalmistaja (International Engine of the Year Award) lopettaa polttomoottorien valmistuksen omalla maaperällään. Ehkä se ei muissa kovin suuria tunteita sitten herätäkään; tämä oli yllätys.
Toisaalta järkytys voisi olla, että pääpaikalla jatkettaisiin vanhan tekniikan tuotantoa ja sähköautot tehtäisiin Englannissa. Ja kyse on tuotannosta, polttispropellipäät saattavat pysyä Saksassa.
Polttomoottori tai mäntämoottori on tavallaan valmis tuote, mutta materiaali- ja valmistustekniikan kehitys vie sitä vielä kohti teoreettista maksimia. Myös uusien polttoaineiden valmistaminen pitää kehityksen käynnissä.