Olen viime aikoina havainnut ilmiön, jossa ohituskaistalla ohitettaessa ohittavan auton nopeus putoaa jopa yli 10 km/h alemmaksi kuin muuten ajaa sekä ennen ohitusta että sen jälkeen. Esimerkiksi ennen ohitusta auto on ajanut n. 105 km/h, ja kun ohittaa hitaammin kulkevaa nopeus ohitettaessa putoaan esim. 90 km/h. Olen miettinyt ilmiön syytä, mutta en ole keksinyt sille mitään järkevää selitystä.
Suuri nopeusero on vaarallinen. Automatiikka estää törmäystä tiputtamalla nopeutta.
No enpä ole tuollaista havainnut edes moottoritiellä; kaksisuuntaisesta maantiestä puhumattakaan.
Nevö hööd.
Moor gääs, nou breiks!
Vieras ilmiö minullekin.
Tuttu ilmiö, että ohittavan auton nopeus ohitustilanteessa on suhteessa ohitettavan nopeuteen esim. 10km/h hitaampi kuin oli ennen ohitukseen lähtöä. Absoluuttinen nopeuden putoaminen 105->90 ei kuulosta tutulta, mutta tuo suhteellinen hidastuminen kyllä. Syykin on selvä: ohitettava painaa pedaalia, koska minustahan et ohi mene. Tällaisia tilanteita varten on hyvä ajaa esim. Tesla Model X:llä, niin pystyy hyvin kuromaan umpeen tuon kummallisen suhteellisen hidastumisen.
Että sellainen liikenneturvallisuutta edistävä ohje
Tässä seuraukset:
Teslalla ajetaan Yhdysvalloissa kaikista automerkeistä eniten kolareita suhteessa liikenteessä olevien autojen määrään
Mitä siinä entisessä Twitterissä tapahtuu?
En tiedä Twitteristä mitään. Miksi kysyt sitä tässä yhteydessä?
Useimmiten ohitettava auto on rekka, joten ei paina kaasua ohitustilanteessa. Edellä ajava ohittaja vain hidastaa. Noihin nopeuden muutoksiin on itse ehkä 'yliherkkä', kun käyttää adaptiivista vakionopeudensäädintä ja nopeus näkyy digitaalisena.
Ehkä ohittaja kiihdyttää reippaasti, jotta saa ohituksen ripeästi käyntiin ja sitten huomaa vähemmälläkin ylinopeudella ehtivän ohi.
Ajatko tosiaan adaptiivisella vakionopeudensäätimellä ohituskaistalla?
Kappaleet vetävät toisiaan puoleensa. Kun auto näkyy edessä, nopeus nousee. Kun autot ovat lähekkäin, ohi ei meinaa toinen mennä. Ohituksen jälkeen jäädään eteen ihmettelemään. Jonkin ajan kuluttua vetovoima hiipuu ja auto katoaa edestä.
Aikoinaan 17 heppaisella kevytmoottoripyörällä tuon hidastumisen huomasi selvästi. Rekka-auton takana sai vauhdin kiihdytettyä hyvin ohitusvauhtiin, mutta kun siirtyi rinnalle niin kulku ei ollutkaan niin auvoista.
Mikäs ongelma siinä on jos ajaa ohituskaistalla adaptiivisella vakionopeussäätimellä? Ohituskaistalla on sama nopeusrajoitus kuin varsinaisella kaistalla. Kyllä joskus nostan nopeutta ohittaessa, jos peräkontissa on Bemari tai Mersu.
Miksi niiden edessä pitää sallittu nopeus ylittää?
Ainakin minulla kestää turhan pitkään, ennen kuin auto uskoo esteen poistuneen ja alkaa kiihdyttää viereisellä kaistalla. Muutenkin tuossa tilanteessa pidän kaasupolkimella tuntuman tilanteeseen.
Vuosikymmeniä vanha totuus Saksasta. Noiden eteen ei saa jäädä tupeksimaan. Possujen ja nopeampien eteen ei saa edes osua.
Jaaha me hypättiinkin saksaan, olen minäkin siellä ajanut bemari karkuun.
Tuntuu siltä, että osalla täällä kirjoittavista on ongelmia lähes kaikessa mitä tulee liikenteeseen ja autoiluun.
Liikenne on jatkuvaa ennakoita, ennalta arvaamattomiin tilanteisiin.
Sitähän se!
Moottoriteillä ylinopeuttajaeville on ongelma (stressi) laillista nopeutta ohituskaistalla hitaamman jonon ohittajat.
Tällä välttää valojen vilkutuksen, aivan peräkonttiin kiinni ajamisen tai oikealta ohittamisen.
Valoja ei saa vilkuttaa kuin hälytysajoneuvot, aivan peräkontissa kiinni ajava rikkoo lakia, jos sinut pystyy oikealta ohittamaan sinä rikot lakia.
Eipä se tunnu kaikkia estävän.
On täysin laillista ohittaa ohituskaistaa käyttäen ajoneuvo, jonka nopeus on 97km/h (100km/h rajoitus), ilman että ajaa ylinopeutta.
Mutta onko se oikein...
Sallittua nopeutta ajava ohittaja ei riko tuota pykälää.
Noita on väistettävä.
Se takapuskurissa kiinni ajava suikkasee oikealta ohi paljon pienemmästä välistä kuin mikä pitää jättää väliä ohitettuun kaikille turvalliseen paluuseen.
Nyt olisi ihan fiksua juttua, jos Suomesta puhuttaisiin: https://tekniikanmaailma.fi/stellantiksen-paajohtajalla-on-todella-erikoinen-kasitys-liikenneturvallisuudesta/
Ei Portugalissakaan varmasti kahden sekunnin kiihtyvyyttä tarvitse, mutta sykkyräteillä siitä on hallittuna apua. Oikeaoppista ohitusta ei voi tehdä parin sadan metrin suoralla, kun kuorma-auto vääntää mutkasta kolmeakymppiä sille ennen seuraavaa mutkaa.
Onhan tuosta keskusteltu tällä palstalla jo lähes 20 vuotta sitten. Itsekin olen kyseenalaistanut sitä, miksi kuski ei tiedä autonsa kiihtyvyyttä eli ei osaa ajaa, mutta tuo puute pitäisi paikata auton suorituskykyä kasvattamalla.
Kannattaa kysyä kiihtyvyyttä turvallisuustekijänä puhuvilta, monestiko itse arvioi autonsa kiihtyvyyden väärin eli tekee näin alkeellisen virheen ohituspäätöksen yhteydessä.
Kannattaa kysyä kiihtyvyydestä myös wau-efektinä. Ja olen samaa mieltä, että marginaalisessa määrässä tilanteita hyvän kiihtyvyyden voi kuvitella olevan turvallisuustekijä. Vaikkapa vain kerran elämässä voi tulla tilanne, että on arvioinut väärin pitkän rekan ohituksen eikä nopeusrajoituksen sisään mahtuva vauhti riitäkään ehtimään omalle kaistalle yllättäen ilmaantuvaa vastaantulijaa väistämään. Silloin on hyvä, kun reserviä löytyy. Kun auton kiihtyvyys on riittävä, sitä ei arvioi väärin. Eikä siitä tarvitse käyttää kuin pieni osa normiohituksessa ja ohitus onnistuu ilman pitkää vauhdin keräämistä. Juu, parempi kiihtyvyys on parempi kuin huonompi kiihtyvyys.