AUTOVERO poistuu vihdoinkin

127 kommenttia
245
  • Lainaus:
    31.08.2007 klo 21:53 Vackraste kirjoitti
    Lainaus:
    31.08.2007 klo 18:17 ddr5 kirjoitti
    Ja niitä osamaksuautoja riittää. Teitä Von Güllenbergejä kun ei täällä Kruunuhaan ulkopuolella paljoa ole. Kovalla työllä maksetaan autoa viisi vuotta huomataksemme että auton arvo on tippunut nopeammin kuin mitä velka on lyhentynyt.


    Osamaksuautoja tosiaan riittää. Eikö tuo antamasi esimerkki kuitenkin kerro ainoastaan siitä, että ajellaan tuloihin nähden liian kalliilla autolla.


    Ei. Tarkoitan vain että ne, jotka ajavat velattomilla uudehkoilla autoilla, ovat syntyneet kultalusikat suussa.

      
  • Lainaus:
    31.08.2007 klo 23:53 ddr5 kirjoitti
    Lainaus:
    31.08.2007 klo 21:53 Vackraste kirjoitti
    Lainaus:
    31.08.2007 klo 18:17 ddr5 kirjoitti
    Ja niitä osamaksuautoja riittää. Teitä Von Güllenbergejä kun ei täällä Kruunuhaan ulkopuolella paljoa ole. Kovalla työllä maksetaan autoa viisi vuotta huomataksemme että auton arvo on tippunut nopeammin kuin mitä velka on lyhentynyt.



    Osamaksuautoja tosiaan riittää. Eikö tuo antamasi esimerkki kuitenkin kerro ainoastaan siitä, että ajellaan tuloihin nähden liian kalliilla autolla.


    Ei. Tarkoitan vain että ne, jotka ajavat velattomilla uudehkoilla autoilla, ovat syntyneet kultalusikat suussa.


    Ja eroa tekee myös se, onko 20, vaiko 40 vuotias.

      
  • Eroa tekee myöskin se että onko tuottavassa yrityksessä töissä vai Suomen valtiolla.

    Hallitushan juuri kertoi ettei palkkoja voi korottaa näin paljon. Menee suunnitelmat metsikköön.

    Mitenhän tuohon pääministerin kommenttiin pitäisi kaikkien näiden energiaverojen korotusten jälkeen suhtautua.? :sunglasses:

    [Newey muokkasi tätä viestiä 01.09.2007 klo 00:20]
      
  • Niin. Kyllähän tuo uusien autojen foorumille osallistuminen tuntuu aika utopistiselle. Eikä tuolla käytettyjenkään puolella paljoa mietiskellä että kannattaako hankkia -88 Sunny vai -88 Corolla. Eikö tänne keskusteluihin voisi tulla oma foorumi meille köyhille?

      
  • Lainaus:
    01.09.2007 klo 00:19 Newey kirjoitti
    Eroa tekee myöskin se että onko tuottavassa yrityksessä töissä vai Suomen valtiolla.

    Hallitushan juuri kertoi ettei palkkoja voi korottaa näin paljon. Menee suunnitelmat metsikköön.

    Mitenhän tuohon pääministerin kommenttiin pitäisi kaikkien näiden energiaverojen korotusten jälkeen suhtautua.? :sunglasses:


    Kannattaa suhtautua, kuten muuhunkin elämään, eli varovaisuudella. ei ehkä kovinkaan näyttävää, muuta vähänkin pitemmällä tähtäimellä kannattavaa. :no_mouth:

      
  • Lainaus:
    01.09.2007 klo 00:26 ddr5 kirjoitti
    Niin. Kyllähän tuo uusien autojen foorumille osallistuminen tuntuu aika utopistiselle. Eikä tuolla käytettyjenkään puolella paljoa mietiskellä että kannattaako hankkia -88 Sunny vai -88 Corolla. Eikö tänne keskusteluihin voisi tulla oma foorumi meille köyhille?


    Ei täällä kovinkaan moni mikään kroisos ole, siitä olen melko varma. Eikö tän paikan pitäisi kuitenkin olla keskustelufoorumi autoista ja muusta tekniikasta kiinnostuneille? Jos näin on, ei ole väliä onko köyhä vai "haluanollavitunrikas".

      
  • Eipä tietenkään. Ei vaan houkuttele tuo köytettyjen BMWX3/Audi-keskustelu hirveästi ottamaan kantaa. Tuo käytettyjen puolen autojen keskihinta liikkunee 30 tuhannen euron kieppeillä. Ehkäpä se kertoo enemmänkin lukijakunnan vähäisestä kirjosta. Lienemme keskimäärin 57-vuotiaita papparaisia.

      
  • Joo, työttömät esimerkiksi eivät välttämättä ole niitä innokkaimpia keskustelijoita uusien autojen alueella.

      
  • Lainaus:
    01.09.2007 klo 00:27 Vackraste kirjoitti
    [Kannattaa suhtautua, kuten muuhunkin elämään, eli varovaisuudella. ei ehkä kovinkaan näyttävää, muuta vähänkin pitemmällä tähtäimellä kannattavaa. :no_mouth:



    Niin, ja kannattaa myös elää kun pää vielä toimii. Ei niitä säästöjä ja autoa saa mukaan.

    Ostaakos kaikki käteisellä autonsa. Lompakkorahalla? Eikös se käteinen kannattaisi pistää poikimaan ja syödä se autolaina?

    Epätietoinen kauppatieteen maisteri. :sunglasses:

    [Newey muokkasi tätä viestiä 01.09.2007 klo 02:29]
      
  • Minä ostan "lompakkorahalla" mutta vain käytettyjä itselle ja vaimolle! :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    31.08.2007 klo 23:53 ddr5 kirjoitti


    Ei. Tarkoitan vain että ne, jotka ajavat velattomilla uudehkoilla autoilla, ovat syntyneet kultalusikat suussa.


    Niin tai paiskineet niska limassa töitä, eivätkä lorvineet kotona. Itse kyllä ajelen uudehkolla käytetyllä, ja sitä ennen oli erinäinen määrä työsuhdeautoja.

      
  • Lainaus:
    01.09.2007 klo 02:21 Newey kirjoitti


    Niin, ja kannattaa myös elää kun pää vielä toimii. Ei niitä säästöjä ja autoa saa mukaan.



    Bingo!Suomalaiset ovat välillä niin pihiä porukkaa, että suorastaan naurattaa. Ei niitä säästöjä kuitenkaan saa mukaan.

    Mielestäni on fiksua hankkia tavaroita, joista saa hyvän mielen. Jos sellainen tavara on auto, niin OK! Siinä mielessä kaikenmaailman "auton hankkiminen ei ole järkevää" puheet ovat mielestäni suoranaista sontaa. Jos minä tykkään ajella hyvällä autolla ja saan siitä mielihyvää, luulisi ettei se ole keneltäkään muulta pois. Mielestäni hauskan ja antoisan elämän eläminen on äärimmäisen järkevää...

    Itse aion joskun vanhana elää vielä täysillä vaikkei pää enää toimisikaan. Omatpahan ovat rahani ja teen niillä tasan tarkkaan mitä lystään. Niin paljon olen Suomen Valtiolle "lahjoittanut" seteleitä, ettei yksikään demari takuuvarmasti päätä enää pätkääkään mihin pistän pennoseni.

    [Simppa- muokkasi tätä viestiä 01.09.2007 klo 23:44]
      
  • Lainaus:
    01.09.2007 klo 23:40 Simppa- kirjoitti
    Mielestäni on fiksua hankkia tavaroita, joista saa hyvän mielen. Jos sellainen tavara on auto, niin OK! Siinä mielessä kaikenmaailman "auton hankkiminen ei ole järkevää" puheet ovat mielestäni suoranaista sontaa. Jos minä tykkään ajella hyvällä autolla ja saan siitä mielihyvää, luulisi ettei se ole keneltäkään muulta pois. Mielestäni hauskan ja antoisan elämän eläminen on äärimmäisen järkevää...

    Niin paljon olen Suomen Valtiolle "lahjoittanut" seteleitä, ettei yksikään demari takuuvarmasti päätä enää pätkääkään mihin pistän pennoseni.

    Näinhän se on, kerran me vain täällä ollaan. Miksi sekin aika täytyisi pihistellä ajamalla jollain kotterolla?

    Samanlaisia ne kaikki Arkadianmäen pellet on puoluekantaan katsomatta, kun vallankahvaan pääsevät. Vaalilupaukset ovat pelkkää sananhelinää. Veroja ja maksuja korotetaan, jotta voivat nostaa omia palkkojaan ja hankkia avustajakaartin tekemään työt.

    [clacson muokkasi tätä viestiä 02.09.2007 klo 16:10]
      
  • No niin poijaat, kuinkas sen autoveron kanssa kävi? Poistettu on ja uudet mersut tilattu joka jannulle, vai? On meissä vähän varttuneemmissa ihmisissä jotain hyvää senkin lisäksi, että maksamme leijonan osan valtion tuloverokertymästä, eli elämänkokemus ja tietyn asteinen realistisuus. Taisin tuolla aikaisemmin ehdottaa autontilausta kukkaron mukaan autoverokiiman sijaan ja hops etpä olisi penniäkään hävinnyt jos auton tilasit, aika yllätävää vai kuinka :smile:

      
  • Muutos tulee teksti-tv:n mukaan voimaan 2010. Ei siis ole ihan tämän hetken asioita...

      
  • Etukäteen on puhuttu vain ajoneuvoveron uudistuksesta. Eli siis käyttömaksun.

    Mutta kohtahan se kuullaan.

      
  • Ja kun ostohinnat alenevt, niin autoedun hinnat alenevat? Ja mitä käy niille jotka ovat auton tilanneet ja saavat sen joulukuussa?
    Noh, luulen että verottaja pitää huolen omistaa :smile: siis rahoista...

      
  • Lainaus:
    01.11.2007 klo 13:52 XWD kirjoitti
    KYLLÄ, eli autojen ostohinnat putoaa ensi vuoden alusta. Autoveroa alennetaan ja uudet päästöverot astuu voimaan 2010 alusta. On tätä odotettukin. Varmasti on hiljaista autokaupoissa marras/joulukuun ajan...

    http://www.vm.fi/vm/fi/03_tiedotteet_ja_puheet/01_tiedotteet/20071101Henkil/name.jsp


    Jossain nettilehdessä oli maininta että auton voisi vaikka huomenna tilata uuteen hintaan kunhan rekisteröinti tapahtuu 010108 jälkeen. Yllättävän isoja on nuo pudotukset jos "premium" dieselistä putoaa about 5 tonttua pois.

      
  • Onhan tuo pudotus iso, mutta se on Suomen nykyhinnoista?

    Olisi kiva tietää/laskea, auttaako tämä yhtään siihen, että dieselit ovat olleet tähän asti jopa täysin keinotekoisestikin kalliimpia kuin bensamallit?

    Toisin sanoen, lakkaavatko maahantuojat kiusaamasta dieselin ostajia kerman kuorimisella ja asettavat katteet (edes liki) samalle tasolle bensaversioiden kanssa heti ennen veron laskemista jopa?
    Kuten Keski-Euroopassa.

    Vaikka verottajan syyksi ne ovat vierittäneet sitäkin hintalisää...

    Entäs mitä mahtaa kuulua lisävarusteiden verotukselle, joka nostaa myös auton hintaa, mukaanlukien tärkeitä turvavarusteita kuten ESP? Jos vaikka ESP tulisi vakiovarusteeksi kaikkiin uusiin autoihin? Ei vain parhaimpiin malleihin, vaan ihan karvalakeista lähtien.

    [Kumppani muokkasi tätä viestiä 01.11.2007 klo 15:30]
      
  • ON SIIS TEHTY JOTAIN! Tästä isot plussat.

    Vaikutukset näemme sitten myöhemmin, paljon riippuu siitä miten tuo kuluttajahintoihin siirtyy ja mikä on vaikutus käytettyihin. Voisi olettaa, että autokauppa vilkastuu, jolloin tuo mainittu verotulojen menetys kääntyy toisinpäin. Verohan ei poistu kuitenkaan.

    Ylen uutistekstistä löytyy paljon mielenkiintoisia kohtia, mm.

    "autovero perustuu valmistajan ilmoittamiin päästöihin"
    (tämähän muuttaa saman mallin eri versioiden lisäksi myös eri merkkisten ja luokkaisten autojen hintasuhteita merkittävästi)

    "dieselveroa pyritään kiristämään bensiinin tasolle"


    Herbertin kanssa olen samaa mieltä siitä, että ns. ammattiliikenteen ja yksityisliikenteen raja on aika hämärä.

      
  • [quote title="01.11.2007 klo 15:27 Kumppani kirjoitti"]

    "Olisi kiva tietää/laskea, auttaako tämä yhtään siihen, että dieselit ovat olleet tähän asti jopa täysin keinotekoisestikin kalliimpia kuin bensamallit?

    Toisin sanoen, lakkaavatko maahantuojat kiusaamasta dieselin ostajia kerman kuorimisella ja asettavat katteet (edes liki) samalle tasolle bensaversioiden kanssa heti ennen veron laskemista jopa?
    Kuten Keski-Euroopassa."


    Minusta tuossa on vaarana se, että käy päinvastoin. Jos dieselin voisi myydä 4 ke nykyistä halvemmalla, varmaan kova houkutus on laskea hintaa vain 3 ke. Eiköhän tuo kerman kuorinta nytkin ole perustunut siihen, että ostaja laskee kuinka kalliin auton voi ostaa alentuneiden ajokilometrikustannusten takia. 4 ke saa vielä kuoletettua järjellisillä määrillä. Jatkossa bensaversioiden kallistunut hinta tuo lisää kermaa diesel-kakun päälle.

    "Entäs mitä mahtaa kuulua lisävarusteiden verotukselle, joka nostaa myös auton hintaa, mukaanlukien tärkeitä turvavarusteita kuten ESP?"

    Ei mitään. Nyt yritetään saada kansa hankkimaan nykyistä vähemmän kuluttavia autoja, ei turvallisempia.

    [Herbert muokkasi tätä viestiä 01.11.2007 klo 16:03]
      
  • Eihän tuo vero mihinkään pudonnut, muutokset aivan marginaalisia.

    Pudotus noin kuudesosa eli 16,66% jos isomman keskiluokan auto maksaa esimerkiksi 25k€ ja autoveron osuus n.40% eli veron osuus n.10k€ on autoveron pudotuksen osuus 1666.00€ edellyttäen että on varustettu peruskoneella eli 1,6l /85kw ja hiilidioksidipäästö 160g/km

    Eiköhän ole vahvasti ennenaikaista puhua mistään pudotuksesta, pikemminkin jo 2- litraisen vero taitaa jopa nousta.

    Vuonna 2002-03 tapahtunut autoveron lasku merkitsikin jotain, ainakin 2003 ostamani moottoripyörä oli ennen veromuutosta 25800€ ja muutoksen jälkeen 19800€ eli muutos oli tuntuva.

    Taitaapa tehdä tämä pentu Katainen poliitikkojen uuden valehtelu ja kusetusennätyksen itsenäisen suomen historiassa!!!!

      
  • Lainaus:
    01.11.2007 klo 17:36 misar kirjoitti
    Taitaapa tehdä tämä pentu Katainen poliitikkojen uuden valehtelu ja kusetusennätyksen itsenäisen suomen historiassa!!!!


    Vaikka muutos periaatteessa mielestä on hyvin oikean suuntainen, niin tuossa edellä tuli kyllä kiteytettynä se mitä viimeaikoina on tullut mielessä pyöriteltyä useaan otteeseen. Toivottavasti seuraavissa vaaleissa taas muistetaan kuinka se (Kokoomuksen) homma toimi käytännössä...

      
  • Kyllä taisi veromuutos olla enemmän kosmeettinen. Vielä asiaa tarkemmin tutkimatta päättelisin muutoksen olevan jopa päinvastainen jos puhutaan isommista tai isompikoneisista autoista. Niistä kuitenkin luulisin enemmistön autoilijoista olevan kiinnostuneita. Kuka nykyaikana mielellään ajelisi pienellä pikkumoottorisella koirankopilla johon ei mahdu juuri mitään. Näköjään ministereillä on pää-ajatuksena pelkät päästötavoitteet joihin maksumiehiksi joutuvat (taas kerran) autoilijat.

      
  • Lainaus:
    01.11.2007 klo 18:26 MMS kirjoitti
    Kyllä taisi veromuutos olla enemmän kosmeettinen. Vielä asiaa tarkemmin tutkimatta päättelisin muutoksen olevan jopa päinvastainen jos puhutaan isommista tai isompikoneisista autoista. Niistä kuitenkin luulisin enemmistön autoilijoista olevan kiinnostuneita. Kuka nykyaikana mielellään ajelisi pienellä pikkumoottorisella koirankopilla johon ei mahdu juuri mitään. Näköjään ministereillä on pää-ajatuksena pelkät päästötavoitteet joihin maksumiehiksi joutuvat (taas kerran) autoilijat.

    Sulla taitaa olla tosiasiat hieman hakusessa... tietenkin jos tarkoitat jotakin vanhoja tehokkaita bensa-autoja niin se on sitten asia erikseen.

    Vai eikö esim. 335dA:n teho 286hv riitä, CO2 päästö: 177 g/km ja autovero 21,7% vrt. nykyinen 26%.

    Tai sitten 535dA jos 3-sarjalainen on liian pieni koppi sinulle niin siinä päästöt 178g/km ja vero samaa luokkaa kuin 3-sarjalaisessa.

      
  • Lainaus:
    01.11.2007 klo 18:26 MMS kirjoitti
    Kyllä taisi veromuutos olla enemmän kosmeettinen. Vielä asiaa tarkemmin tutkimatta päättelisin muutoksen olevan jopa päinvastainen jos puhutaan isommista tai isompikoneisista autoista. Niistä kuitenkin luulisin enemmistön autoilijoista olevan kiinnostuneita. Kuka nykyaikana mielellään ajelisi pienellä pikkumoottorisella koirankopilla johon ei mahdu juuri mitään. Näköjään ministereillä on pää-ajatuksena pelkät päästötavoitteet joihin maksumiehiksi joutuvat (taas kerran) autoilijat.


    Juuri niinhän tuossa on käymässä, että automallin sisällä hintahaitari senkun kasvaa eli pienimoottoriset halpenee ja suurimoottoriset kallistuu. Yritetään saada siis ihmiset ostamaan pienimoottorisia koirankoppeja. Vuonna 2003 veromuutos oli paljon järkevämpi, kun kaikki autojen hinnat laski huolimatta moottorikoosta tai päästöistä. Itsekin tuolloin hyödyin ja sain alennusta 2600 € jo tekemästäni autokaupasta, kun auto toimitettiin veronmuutoksen jälkeen. Nyt vastaavan auton ostaja saisikin todennäköisesti maksaa lisää tekemästään autokaupasta, jos on erehtynyt ostamaan karkeasti ottaen yli parilitraisen bensakoneisen auton, joita suurin osa tilavista perheautoista on. Sen sijaan jonkin pienen dieselnakuttajalla varustetun auton ostaja hyötyisi.

    Minusta tässä koko verouudistuksessa ei ole paljonkaan järkeä. Pitäisihän myös auton turvavarusteet, kuten ESP yms. myös huomioida hinnoissa jotenkin. Mieluummin kuitenkin tasainen hinnanalennus kaikkiin autoihin, kuten tapahtui viimeksi vuonna 2003 ja ei pitäisi rangaista isojen bensamoottoristen autojen ostajia.

      
  • Lainaus:
    01.11.2007 klo 18:48 A-utoilija kirjoitti
    Minusta tässä koko verouudistuksessa ei ole paljonkaan järkeä. Pitäisihän myös auton turvavarusteet, kuten ESP yms. myös huomioida hinnoissa jotenkin. Mieluummin kuitenkin tasainen hinnanalennus kaikkiin autoihin, kuten tapahtui viimeksi vuonna 2003 ja ei pitäisi rangaista isojen bensamoottoristen autojen ostajia.

    Samalla tavalla ne lisävarusteetkin ovat halvempia koska vero lasketaan auton kokonaishankintahinnasta johon sisältyvät myös ne turvalaitteet, eikö?

      
  • Ensisilmäyksellä veromuutoksessa on paljon hyvää. Itse en näe mieltä siinä että verotus olisi samanlainen kaikille autoille. On selvää että yhteisen ympäristön ja luonnonvarojen kannalta on parempi että vähäpäästöisiä ja - kulutuksisia autoja suositaan. Hyvä esimerkki on Volvo V70 jossa polttoaineekulutuksen ero on noin kaksinkertainen piheimmän ja janoisimman koneen välillä. Eikä tuo pihein eli kaksilitrainen diesel silti ole mikään nuhapumppu.

      
  • Aivan oikeaan suuntaan näyttää verotuskohtelu menevän, ainakin nykyisillä tiedoilla. Ja turha sitä on ihmetellä, että suuren bensakoneen ostajaa rangaistaan. Eikö se ole itsestään selvyys päästösidonnaisessa verotuksessa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit