Pistäisiköhän tuo stopin "XWD":n turvallisuusprovoiluille. Kehoitan vertaaman tulosta bemarin vastaaviin. Samoin huomaa Volvon pääsy Top Safety Pick 2007 listalle, josta löytyy jo C70 ja XC90. Ei ole muuten kyseisellä listalla yhtään puimuria tahi mersua.
edit: M-sarjan mese löytyy listalta sittenkin.
[Simppa- muokkasi tätä viestiä 06.09.2007 klo 17:53]
Katsokaapa uuden Mazda 6:n sivuprofiilia, aivan identtinen Volvo S80:n kanssa. Näyttää siltä, että väkisinkin näihin samaan pohjalevyyn ja rakenteisiin perustuvista malleista tulee myös yhdennäköisiäkin. Kun laittaa kaikki sisarmallit Mazda6, Volvo S80 ja Ford Mondeon vierekkäin suurimmat erot ovat maskeissa ja perässä sekä sisustuksessa. Sitten taas kun katsoo esim tuulilasia, rohkenen epäillä, että sama tuulilasi sopii kaikkiin näihin 3 automalliin.
Tässä tulee se ISO ero esim BMW:hen ja Mercedekseen, niiden mallit on alusta alkaen suunniteltu ja kohdennettu tietylle asiakasryhmälle ja niinpä kompromisseja ei tehdä.
Mazda/Volvo/Ford-asetelmassa on varmasti väännetty kättä joistakin ratkaisuista ja tehty myös merkittäviä kompromisseja hinnan/laadun välillä.
Hahaa, tuo paljastaa viimeistään provoilusi järjettömyyden ja tapasi olla katsomatta asioita objektiivisesti. Mazda6 ei edes ole tuolla pohjalevyllä neropatti.
Voisi kysyä miksi se, että Volle S80 ja Mazda 6 käyttävät samaa tekniikkaa on nyt niin paha asia ?
onhan se jollekkin volvo fanaatikolle joka luulee volvolla ajaessaan ajavansa jollain hienot ominaisuudet omaavalla premiumilla, kova pala kun joku mazda6 esiintyy edes samassa lauseessa..
Voisi kysyä miksi se, että Volle S80 ja Mazda 6 käyttävät samaa tekniikkaa on nyt niin paha asia ? Se, että S80 ja Mondeo jakaa tekniikan on jo hiljalleen hyväksytty.
Jatka vaan provoilua, mutta Mazda6 ei tule EUCD-pohjalevylle. Mazda6 tulee CD3-rakenteelle, joka on käytössä mm. nykyisessä Mazda6:ssa ja Lincoln Zephyrissä. Tämä on ihan virallista tietoa:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_EUCD_platform --> tuossa vielä se virhe, että Mazda tulisi EUCD-levylle. Volvoa ei voitu rakentaa Mazdan kanssa samalle pohjalevylle, koska CD3:meen ei sovi Volvon I5-koneet, ja vastaavasti EUCD ei niele Mazdan 3.5 V6 konetta, joka tulee kuutoseen jenkkimarkkinoille.
Jatka ihmeessä provoilua, mutta koita kuitenkin pysyä tosiasioissa.
Lehdistökin on tosin ihan ihmeissään tuon pohjalevyn takia. Kokoajan sekoittavat EUCD:n ja CD3:men, kuten tuossa yllämainitussa uutisessa.
edit: Enkä näe siinä mitään pahaa, vaikka Mazda tulisikin samalle levylle. EUCD on kuitenkin lähes kokonaan Volvon kehittämä toisin kuin usein luullaan.
edit: ja "Petokselle" tuntuu olevan mahdottoman vaikeaa ymmärtää, että Volvo tuli ja meni. Nykyinen auto on kyllä Ford-konsernin alla kehitetty, muttei Volvo.
[Simppa- muokkasi tätä viestiä 07.09.2007 klo 10:43]
Nyt taas menet niin pahasti metsään kuin vain voit. Esimerkiksi 1-sarja ja X5 ovat samalla pohjalevyllä. Mutta bemarin tapauksessahan tuo ei merkkaa mitään? Otapa poika asioista vähän selvää... Tilanne ei eroa mitenkään siitä, että S80 ja Freelander ovat samalla pohjalevyllä.
Jos välttämättä haluat auton, joka ei jaa pohjalevyään, osta Alfan 159. Bemareista kaikki rolsia ja Miniä lukuunottamatta jakavat pohjalevyn jonkun toisen mallin kanssa.
Jatka provoilua, kiitos. Noita väittämiä on nimittäin ihan kiva ampua alas.
[Simppa- muokkasi tätä viestiä 07.09.2007 klo 15:39]
Jos olet oikeassa uskotaan myös että Volle s80 jakaa pohjalevynsä ainoastaan Mondeon ja s-maxin kanssa.
Bemarihan pyrkii itse visusti välttämään tuota pohjalevy-sanaa. Wikipediassakin ramppaa kaksi artikkelia vuorotellen, joissa toisessa sanotaan, että BMW:llä on tasan yksi pohjalevy, ja toisessa valheellisesti väitetään, ettei bemarilla ole pohjalevyjä ollenkaan. En nyt ole tarkistanut kumpi siellä parhaillaan seilaa.
Tässä kommentti wikipediasta:
"The comment about BMW not using car platforms is mis-informed. The BMW development numbers are just pre-production/project designations, which all car companies use. These numbers don't have anything to do with platform (chassis, components) sharing. Which BMW obviously does do, 3 series -> X3, Z series; 5 series -> X5, 6 series etc. Dyl "
Et sitten viitsinyt ottaa selvää siitä CD3-2-rakenteesta?
Olisi ihan mielenkiintoista tietää, miten se 3.5 V6 koneen istuttaminen onnistuu EUCD-rakenteen omaavalle autolle. Esimerkiksi Mondeo ei millään niele tuota kuutosta.
[Simppa- muokkasi tätä viestiä 07.09.2007 klo 22:42]
Esimerkiksi 1-sarja ja X5 ovat samalla pohjalevyllä. Mutta bemarin tapauksessahan tuo ei merkkaa mitään?
Todistappa poju väittämäsi...
Jos olet oikeassa uskotaan myös että Volle s80 jakaa pohjalevynsä ainoastaan Mondeon ja s-maxin kanssa.
Simppa on sikäli oikeassa että KAIKKI Bemut ovat löysästi asiaa luonnehtien samaa 'pohjalevyä', ihan 7-sarjasta 1-sarjaan. Myös maasturit ovat samaa 'pohjalevyä'. Kuitenkin Bemun tapauksessa tekniset yhtäläisyydet ovat hieman eri luonteiset vaikka tavallaan ovat samaa 'pohjalevyä'.
Muistuttaisin että nuo autot on hyvin homogeenisiä tarkoituksessaan ja alustan vaatimuksissa ja tekninen pohja on kaikissa ensin tehty oikeanlaiseksi siihen autoon, kuten painonjakaumasta muun muassa nähdään. Huonoin sovitus on ehkä 1-sarjassa jossa tilan kompromisseja on hieman kun 'ylikokoista kamaa' on ahdettu siihen ja X3:ssa johtuen sen korin erosta muihin nähden ja siitä ettei siihen ole isketty hirveästi vartavasten suunniteltua osaa (X5:ssä on kori vielä itsenäisempi ja siihen on suuret määrät varta vasten suunniteltua tai ennemmin muunneltua tekniikkaa). En tiedä tarkkaan mitkä osat jaetaan eri vehkeiden kesken mutta Bemussa 'pohjalevy' tarkoittaa enemmän elektroniikan sekä moottorin ja voimansiirron ym. vastaavien jakamisesta eikä alustan ottamisesta sellaisenaan käyttöön pienin venytyksin. Lisäksi 1- ja 3-sarjat sekä X3 ja Z4 ovat selvästi erillisiä monilta osin isommista eli 5- 6- ja 7-sarjasta.
Sama 'pohjalevy' on sikälikin huono yleistys koska Bemuissa korit ovat erittäin pitkälti mallikohtaisia ja alustan komponentit eroavat jopa malliston sisällä reilusti. Voisi kai sanoa että korin ja alustan osalta vain peruslähtökohdat suunnittelussa ovat jaettuja ja suurin yhteinen osa-alue on tekniikka joka niihin kiinni isketään. Puitteet suunnitellaan mallikohtaisesti, materiaalit ovat jopa malliversiokohtaisia.
Kun verrataan vaikka 5- ja 3-sarjaa niin korit ovat itsenäisiä, siitä kertoo mm. 5-sarjan eri tavalla suunniteltu osin alumiininen rakenne, ja vaikka alustan osat ovat osin samanlaiset ja samanlaista suunnittelua niin nekin ovat kai ainakin useissa malliversioissa eri materiaaleista ja aivan eri geometrialla toteutettuja! En ole varma onko joissain 3- ja 5-sarjan malleissa käytetty samoja tukivarsia, vähän epäilen ettei. Moottorit taas ovat jaettuja ja samoin voimansiirto ovat ikäänkuin moduuleja joiden vastaanottamiseen erilaiset korit on suunniteltu, samoin kaikki muut sälät turvavarusteista jarruihin.
Minusta kun perinteisesti puhutaan pohjalevyistä niin se tarkoittaa alustan perusrakennetta ja toimii korin suunnittelun pohjana (tosin sitä voi venyttää tietyistä kohdin) aika pitkälti. Se toimii lähtökohtana suunnittelussa jota voidaan tavallaan 'viedä hieman eri suuntaan' mutta perusteet pysyvät samana. Samoin monissa kohdin voidaan lisätä sitä sun tätä siihen perustaan. Tavallaan pohjalevyjakamisessa MODIFIOIDAAN tiettyä perustaa eri mallien toteuttamiseksi tai eri merkin tarpeisiin kun taas Bemulla tehdän 'sisarkoreja' joihin voi liittää samoista komponenttiperheistä yhteisiä osia tarpeen mukaan.
Olen saanut sen käsityksen että Bemulla monissa malleissa ajattelu on ennemmin modulaarinen osien suhteen ja korit taas kannattaa suunnitella aika itsenäisesti koska se tuo omalla tavallaan säästöjä ja hyötyä. Tavallaan puitteet ovat vapaammat mutta tähtää tiettyjen olemassaolevien osien tehokkaaseen hyödyntämiseen. Toteutuksessa täytyy valikoida tietyillä osa-alueilla osat firman osahyllystä (ne osat ovat erittäin yhteensopivat eri malleihin) ja suunnittelussa käytetään firman käytäntöjä jotta osien ja mitoitusten vaatimukset pysyvät tiettyjen rajojen sisällä. Tämä on vaatinut nimenoman X-sarjojen myötä 'laajennusta osaskaalaan' ja myös niihin yksistään suunniteltuja osia paljon, joka ei kuitenkaan paljon heitä harmita kun katsotaan mitä hintoja maastureista voi pyytää.
Nykyään kehittyneimmät tuotantotavat ovat muuttuneet paljon joustavammiksi jotka mahdollistavat hieman erilaista suunnittelua. Jotkut mallit kuten 5- ja 6- sarja ovat kuitenkin erittäin läheisiä suunnittelultaan korin osalta, toiset taas kaukaisempia puitteiltaan mutta suuri osa komponenteista taas ovat yhteensopivia.
Hyvänä esimerkkinä tuotannon joustavuudesta ja miten sitä hyödynnetään on Alpinan mallit, esim. B3:n moottori on 1/3 BMW:n osia, 1/3 muita Bemun alihankkijoiden osia ja 1/3 Alpinan alijankkijoiden osia (ei Bemun käyttämiä). Samoin esim. kun B5:een tarvittiin tavallisia 5-sarjalaisen jarruja tehokkaammat jarrut niin napattiin vain 760i:n lähi-idän version jarrut jotka sopivat siihen suoraan (kun käytettiin sitä suurta vannekokoa). B7:aan taas tarvitaan vissiin lähes täysin identtinen moottori&voimansiirtotekniikka kuin B5:sessa käytetään. Nämä osat samoin kuin muut Alpinan (sisustan, voimansiirron, alustan, jne.) osat toimitetaan Bemun tehtaalle ja Alpinan mallit valmistetaan muiden Bemujen joukossa näitä osia käyttäen.
No kyllä Freelander ja S80 ovat erittäin kaukana toisistaan teknisesti, vaikka Ford sanoo niiden samalla pohjalevyllä olevan. Olen nähnyt tästä faktaa eräällä BMW-foorumilla. Freelander ja S80 ovat itseasiassa monien asiantuntijoiden mielestä erillisellä pohjalevyllä. Mondeon ja S80:sen suhdetta en tiedä.
Tässä keskuteluja seuranneena olen huomannut seuraavaa: putput:in yleisin lause tällä foorumilla on "Eikä ole mitenkään verrattavissa bemuun" joka esiintyy keskimäärin noin 756 kertaa yhden vastauksen aikana.
Minutkin varmasti leimataan tämänviestin jälkeen VolvoFANAATIKOKSI ja myönnänkin, että olen Volvomiehiä ja itsellä tuollainen 240 väliaikasesti pihassa seisookin! Isäni on lähes aina ajanut Volvolla ja on tullut siihen tulokseen, että paras auto hinta-/laatusuhteeltaan ja ollut hyvä ajettava, varsinkin maantiellä auto kulkee kuin juna ja se on hänen mielipiteensä, niinkuin minunkin. Henkilökohtaisia Volvo-kokemuksia on aina 144 mallista lähtien aivan tuonne uusimpiin Volvoihin asti, joten luulen voivani ilmaista mielipiteeni asioista. Volvon turvallisuutta on myös kritisoitu monissa keskusteluissa ja eräässä keskustelussa löysinkin kirjoituksen, jonka mukaan Volvon turvallisuus"imago" tulee lähinnä 240 pitkästä keulasta. AHAA! Miksi vanhatkin Volvot ovat erittäin turvallisia, esim 940? Todistusaineistoa löytyy muistaakseni vuodenvanhasta AutoBildistä jonka kaivelen tässä esiin, kunhan ehdin. Sisätiloista sen verran, että Volvossa on ollut ensimmäisten autojen joukossa kunnon penkit ja vieläkin Volvoissa on erinomaiset- ja turvalliset penkit, minun mielestäni!
Jos olet oikeassa uskotaan myös että Volle s80 jakaa pohjalevynsä ainoastaan Mondeon ja s-maxin kanssa.
Missäs olen tällaista väittänyt? Freelander on myös samalla pohjalevyllä. Ja tuolle pääosin Volvon työstämälle rakenteellehan tulee myös jaggen cross-over-tyyppinen menopeli, sekä Ford Galaxyhan on jo tuolla rakenteella.
No voi helvata, on pakko taas tuottaa pettymys lapin polttajien autohintringille (XWD jne), joka vaikuttaa aktiivisesti TM:n autopalstalla. Eli ruotsalaisittain ns. kalldusch, joka tarkoittaa kylmää suihkua.
Volvoleiri teki taas uskomattoman teon Suomessa, ja jyräsi TM:n autopalstan lapin polttajien autohintringin matalaksi. Tämän ennakko-odotukset olivatkin ilmeisesti varsin korkealla ennen autoveromuutosta. Mutta kuinkas kävikään siis ? Taisi käydä niin että Volvon markkinaosuus pysyi samana kuin viime vuonna vastaavana aikana. Samana pysyivät myös Mesen ja Audin markkinaosuudet.
Volvon myynti lisääntyi Suomessa 25,20 prosenttia, keikarimerkeistä Mersu ja Audi eivät yltäneet tähän lukuun, vain BMW ylitti sen.
Volvo möi 1.1.2008 - 28.2.2008 Suomessa yhteensä 2.577 autoa, kun taas hintringin merkit AUDI + BMW + MERCEDES möivät yhteensä vain 2.930 autoa. Aivan uskomattoman surkea saavutus noilta keikarimerkeiltä, Saksan ylpeys on nyt muserrettu täydellisesti vahvan ruotsalaismerkin toimesta. Miksi nuo merkit myyvät Suomessa noin vähän ?
Ei muuta kuin korvarengas korvaan, huivi kaulaan ja 1991 Audilla baanalle ! Näin ne automurheet unohtuu nopeasti.
1. Hommaa hamekangasta ja tämän lisäksi SDP:n jäsenkirja. Voitte yhdessä SDP:n leväperselehmien kanssa vaikka kehittää oman puolueohjelman Suomen autonostajien holhoamiseksi TM:n autopalstan Uudet autot osastossa. Tältä palstalta saatte puoluekokoukseen mukaan hyvää ainesta, on röllejä, laura vitunaikaisia ja indiviidejä, sekä näitten vanhempia vastineita.
2. Suurimmat yritysautomerkit ovat edelleen Volvo, Volkswagen ja Toyota, korjaa kirjallisesti jos muistin väärin, huomiseen kello kahteentoista mennessä. Volvo möi yritysautoja 1.071 autoa, Toyota 1.534 autoa ja Volkswagen 1.760 autoa.
Mikset muuten XWD maininnut että Toyotan yritysautomyynti kohosi vain 9,10 prosenttia.
3. Veikkaan muuten että Suomessa myydään vuonna 2008 vain 135.000 uutta autoa.
Hommaa hamekangasta ja tämän lisäksi SDP:n jäsenkirja. Voitte yhdessä SDP:n leväperselehmien kanssa vaikka kehittää oman puolueohjelman Suomen autonostajien holhoamiseksi TM:n autopalstan Uudet autot osastossa. Tältä palstalta saatte puoluekokoukseen mukaan hyvää ainesta, on röllejä, laura vitunaikaisia ja indiviidejä, sekä näitten vanhempia vastineita.
Hommaa ittes hoitoon, sen verran on levotonta tarinaa jaossa.
Myyntitilasto ei tee Volvon ajettavuudesta tai materiaaleista hyvää, se kertoo vain miljoonan perskärpäsen hekuman kohteet, yleensä sieltä halvimmasta päästä.
Kannattaisi katsoa myyntitilastoja laajemmin euroopassa. Siellä kyyti on volvolle kylmää. Esim TL:n sivuilla on tilasto eri merkkien/mallien suosiosta euroopassa. Taisi volvon sijoitus olla 63 tai sinnepäin. Sillä miten se Suomessa myy, niin osoittaa vaan tasoa täällä.
Näihin voi tietysti suhtautua monella tavalla, mutta onko se nyt niin hauskaa, jos jonkin automerkin ja -mallin myynti on suorastaan räjähdyksenomaisesti kasvanut esimerkiksi viimeisen 12 kk:n aikana...? Onko hauskaa ajaa autolla, joita tulee vastaan vähintään 3 kpl jokaisessa korttelissa? Mielestäni tämä on esimerkiksi Volvon suuri ongelma.
En kyllä alkuunkaan ymmärrä sitä miksi eräät nimimerkit kuten tuo XWD jatkuvasti valittavat tuosta Volvon suosiosta Suomessa. Siksi kirjoitin tuon kirjoituksen. Ei noihin Suomen markkinaosuuksiin voi vaikuttaa tällä keskustelupalstalla inisemällä. Kysymyksessä lienee provosointi tai jonkin sortin tarve holhota ihmisiä. Kehottaisin tätä nimimerkki XWD:tä menemään autokauppaan jo ostamaan sen auton, tällä tavalla hän edistää parhaiten noita tarkoitusperiään. Ja jos Suomi ahdistaa niin helvetisti, niin voi muuttaa Saksaan.
Ei ole minun vikani, että BMW + MERCEDES + AUDI myyvät niin vähän Suomessa, mutta Volvo niin paljon. Kuten XWD sanoi, autojen hinnoissa ei ole enää merkittäviä eroja, joten voidaan varsin perustellusti asettaa kysymys miksi Volvo myy niin paljon nimenomaan Suomessa. Suomessahan ei ole omaa autoteollisuutta, Ruotsissa on ja Saksassa on. Suomessa asumme kai ?
On se nyt merkillistä että jonkun XWD:n pitää keskustelupalstalla itkeä lemppariautojensa huonoa myyntiä. Ottakoon yhteyttä firmojen liikkeenjohtoon, nämä olisivat varmaan kiitollisia hyvistä neuvoista myynnin kasvattamiseen.
Ja näillä Rölleillä tarkoitin näitä peesaajia lähinnä. Peesaaja on luihu taho, joka katsoo asioita sormien välistä.
Ilmeisesti tämä XWD on niin pöljä, että kuvittelee, että tämä TM:n palsta on jokin mahdollisuus vaikuttaa asioihin.
Mielestäni joutaisivat hullujenhuoneelle tyypit, joilla ei ole muuta tekemistä kuin häiritä normaalien ihmisten elämää.
Volvon suosio Suomessa on ihan ymmärrettävää. Volvo on ollut luja auto ja sitä on arvostettu ja ne mielikuvat ovat pysyneet vahvoina Volvosta. Suomalaiset eivät ole olleet niin rahakkaita, että olisivat voineet ostaa auton, joka ei kestä ja Volvo on tätä kestävyyttä suomalaisille tarjonnut (puhun siis vanhoista Volvoista).
Kyllä on vähän naurettavaa pillastua, jos kaikki ei volvoa kelpuuta itselleen. Auton valintaan vaikuttaa niin erilaiset näkemykset ostajilla. Näillä palstoilla on arvosteltu muitakin merkkejä ihan kiitettävästi. Jos jokut ostavat kalliimman kulkineen, niin ei kai voida leimata heitä esim "keikareiksi" tai muuten rehvastelijoiksi. Itseäni ei todellakaan häiritse jos jotkut haluaa ajella merkeillä, jotka eivät itseäni suuremmin kiinnosta.
Kyllä on vähän naurettavaa pillastua, jos kaikki ei volvoa kelpuuta itselleen. Auton valintaan vaikuttaa niin erilaiset näkemykset ostajilla. Näillä palstoilla on arvosteltu muitakin merkkejä ihan kiitettävästi. Jos jokut ostavat kalliimman kulkineen, niin ei kai voida leimata heitä esim "keikareiksi" tai muuten rehvastelijoiksi. Itseäni ei todellakaan häiritse jos jotkut haluaa ajella merkeillä, jotka eivät itseäni suuremmin kiinnosta.
Joo, eihän sitä tarvitse pillastua mutta minun pointtini oli siinä, että Volvon suosio Suomessa on ihan perusteltua .
Jokainenhan valitsee sen kulkuneuvon mielensä mukaan, eikä se muille sinänsä kuulu .
Vanhan S80:n perään tarttunut syöpä on jo levinnyt koko malliston muotoiluun uusia tulokkaita myöten. Eipä tarvitse ihmetellä ettei käy kaupaksi muutenkin huonojen ominaisuuksien takia takapajuisia Pohjoismaita etelämpänä ja Amerikoissa.
Suomessakin Volvo-taksit pitää varustaa oksennuspusseilla.
Tässä asiassa on yksinomaan kyse siitä että nämä alle 30-vuotiaat älykääpiöt kuvittelevat että autoja voi tällä palstalla haukkua mielin määrin. Olen muutaman kerran kokeillut vastaavaa, ja aina on joku älähtänyt tällaista provokaatiota vastaan. Näitä älykääpiöitä on nimimerkkeinä noin 10 kpl, alkaen tuosta XWD:sta.
Näiden älykääpiöiden laskelmat vaan pettivät siinä suhteessa, että Volvon omistajia on sen verran paljon Suomessa että tietenkin tulee heti palautetta. Sotakirves on taas kaivettu esiin. Älykääpiö-ryhmän lisäksi on näitä vieressä hymisijöitä, joilla ei ole selkärankaa puuttua mihinkään.
Eli varsinaisten älykääpiöiden lisäksi on olemassa tätä tossun alla olevaa hymisijä-sakkia, tunnet varmaan itsesi kuvauksesta !
Kaikki on ilmeisesti alkanut jostakin varsin merkityksettömästä asiasta. Kateus on leimahtanut palamaan.
Älykääpiö-ryhmän osalta olisi ihan mielenkiintoista tietää millä autolla kukin ajelee, kun jutut on sen verran jalat irti maasta. Todennäköisesti auto-omistus on lähinnä fiktiivistä.
Omaa egoa sitten pönkitetään jutuilla autoista joiden hintaluokka on yli 50.000 e. Ei siinä mitään saahan näistä autoista haaveilla, tutkimukset vaan osoittavat että suomalaiset eivät ole valmiita satsaamaan kalliisiin autoihin.
Tämä ei ole holhoamista, holhoamisena pidän auton hankintaverotusta ja jossain määrin C02-uudistusta. Kyllä demari tietää mikä sinun oikea autosi on.
Hankintaverotuksella pyritään tasapäistämään suomalaisia autoilussa, koska hankintaverohan on riippuvainen auton arvosta. Co2-komponentin lisääminen ei muuttanut tuota kateusvero-aspektia.
Tää mikahehan oli nerokas kaveri, jonka mukaan ESP:tä ei tarvitse tosikuski mihinkään. Niin paska kuski kuin Tiff Needell (F1!) tosin näki ESP:n todella tarpeelliseksi omassakin ajossaan. Mutta mikahe on varmaan joku piilevä kyky, joka pieksisi kaikki F1-kuskit radalla?
Vai johtuisikohan nuo mikahen lausunnot siitä, ettei hänen Subaruunsa edes saa ESP:tä?
Mutta Rane oli mennyt Ruotsin ihmemaahan Jöötteporiin töihin.
Heinäkuussa Rane kurvasi lomalle sora pöllyten punaisella Volvo Amazonilla.
Nauhanopeusmittari. Ovet jämäkät kuin kassakaapissa. Ei kolissut kuopissa. Anneli jota Pertsa oli salaa katsellut meni Ranen matkaan. Ja Helena. Ja Ritva.
Andertz:Tässä asiassa on yksinomaan kyse siitä että nämä alle 30-vuotiaat älykääpiöt kuvittelevat että autoja voi tällä palstalla haukkua mielin määrin. Olen muutaman kerran kokeillut vastaavaa, ja aina on joku älähtänyt tällaista provokaatiota vastaan. Näitä älykääpiöitä on nimimerkkeinä noin 10 kpl, alkaen tuosta XWD:sta.
Näiden älykääpiöiden laskelmat vaan pettivät siinä suhteessa, että Volvon omistajia on sen verran paljon Suomessa että tietenkin tulee heti palautetta. Sotakirves on taas kaivettu esiin. Älykääpiö-ryhmän lisäksi on näitä vieressä hymisijöitä, joilla ei ole selkärankaa puuttua mihinkään.
Eli varsinaisten älykääpiöiden lisäksi on olemassa tätä tossun alla olevaa hymisijä-sakkia, tunnet varmaan itsesi kuvauksesta !
Kaikki on ilmeisesti alkanut jostakin varsin merkityksettömästä asiasta. Kateus on leimahtanut palamaan.
Älykääpiö-ryhmän osalta olisi ihan mielenkiintoista tietää millä autolla kukin ajelee, kun jutut on sen verran jalat irti maasta. Todennäköisesti auto-omistus on lähinnä fiktiivistä.
Omaa egoa sitten pönkitetään jutuilla autoista joiden hintaluokka on yli 50.000 e. Ei siinä mitään saahan näistä autoista haaveilla, tutkimukset vaan osoittavat että suomalaiset eivät ole valmiita satsaamaan kalliisiin autoihin.
Tämä ei ole holhoamista, holhoamisena pidän auton hankintaverotusta ja jossain määrin C02-uudistusta. Kyllä demari tietää mikä sinun oikea autosi on.
Hankintaverotuksella pyritään tasapäistämään suomalaisia autoilussa, koska hankintaverohan on riippuvainen auton arvosta. Co2-komponentin lisääminen ei muuttanut tuota kateusvero-aspektia.
Tämä postauksesi oli varmaan taas tuo alussa mainitsemasi "kokeilu provokaatio", meinasin mennä jo vipuun kun ehdin jo ajatella, olisiko tuo noin 10 kpl tietynlaisia nimimerkkiä liian pieni.
....kuvittelee, että tämä TM:n palsta on jokin mahdollisuus vaikuttaa asioihin.
Ai, eikös tämä sitten olekaan se mahtifoorumi, jolla saksalaisten fanit käännetään japanilaisten faneiksi, ruotsalaisten fanit saksalaisten faneiksi, ranskalaisten fanit saksalaisten faneiksi...tai TOISINpäin?? Mutta jne
No ehkei sitten, kuopissa on pysyttävä, kun sinne on kaivauduttu. Monille silmien avaaminen ( tai pitäisikö sanoa sen maastoverkon poistaminen poteron päältä ) saattaisi tehdä hyvääkin?
Mutta provosoidutaan täällä kyllä, oli oma fanituskohde sitten mikä vaan. Ja PROVOSOIDAAN!
Anteeksi OT, mutta onko Needell ajanut F1:stä kisakuskina? Minä muistelin, että ajo koppiautoja, eli Le Mansia, yms. Ei siinä mitään, erittäin pätevä ratinpyörittäjä.
Tiedätkös mitä luokkaa se näpsäkkä nainen samasta sarjasta on ajanut?
http://www.iihs.org/ratings/ratingsbyseries.aspx?id=413
Pistäisiköhän tuo stopin "XWD":n turvallisuusprovoiluille. Kehoitan vertaaman tulosta bemarin vastaaviin. Samoin huomaa Volvon pääsy Top Safety Pick 2007 listalle, josta löytyy jo C70 ja XC90. Ei ole muuten kyseisellä listalla yhtään puimuria tahi mersua.
edit: M-sarjan mese löytyy listalta sittenkin.
Tässä tulee se ISO ero esim BMW:hen ja Mercedekseen, niiden mallit on alusta alkaen suunniteltu ja kohdennettu tietylle asiakasryhmälle ja niinpä kompromisseja ei tehdä.
Mazda/Volvo/Ford-asetelmassa on varmasti väännetty kättä joistakin ratkaisuista ja tehty myös merkittäviä kompromisseja hinnan/laadun välillä.
http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=58451
Hahaa, tuo paljastaa viimeistään provoilusi järjettömyyden ja tapasi olla katsomatta asioita objektiivisesti. Mazda6 ei edes ole tuolla pohjalevyllä neropatti.
Merkittävä "uutuus" tuo S 80. Onkohan mistään muusta jaksettu jauhaa näin paljon?
Voisi kysyä miksi se, että Volle S80 ja Mazda 6 käyttävät samaa tekniikkaa on nyt niin paha asia ?
onhan se jollekkin volvo fanaatikolle joka luulee volvolla ajaessaan ajavansa jollain hienot ominaisuudet omaavalla premiumilla, kova pala kun joku mazda6 esiintyy edes samassa lauseessa..
Voisi kysyä miksi se, että Volle S80 ja Mazda 6 käyttävät samaa tekniikkaa on nyt niin paha asia ? Se, että S80 ja Mondeo jakaa tekniikan on jo hiljalleen hyväksytty.
Jatka vaan provoilua, mutta Mazda6 ei tule EUCD-pohjalevylle. Mazda6 tulee CD3-rakenteelle, joka on käytössä mm. nykyisessä Mazda6:ssa ja Lincoln Zephyrissä. Tämä on ihan virallista tietoa:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_CD3_platform
http://www.thecarconnection.com/Enthusiasts/Spy_Shots_and_Future_Cars/2008_Mazda6_Spied.S178.A12857.html
EUCD autot:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_EUCD_platform
--> tuossa vielä se virhe, että Mazda tulisi EUCD-levylle. Volvoa ei voitu rakentaa Mazdan kanssa samalle pohjalevylle, koska CD3:meen ei sovi Volvon I5-koneet, ja vastaavasti EUCD ei niele Mazdan 3.5 V6 konetta, joka tulee kuutoseen jenkkimarkkinoille.
Jatka ihmeessä provoilua, mutta koita kuitenkin pysyä tosiasioissa.
Lehdistökin on tosin ihan ihmeissään tuon pohjalevyn takia. Kokoajan sekoittavat EUCD:n ja CD3:men, kuten tuossa yllämainitussa uutisessa.
edit: Enkä näe siinä mitään pahaa, vaikka Mazda tulisikin samalle levylle. EUCD on kuitenkin lähes kokonaan Volvon kehittämä toisin kuin usein luullaan.
edit: ja "Petokselle" tuntuu olevan mahdottoman vaikeaa ymmärtää, että Volvo tuli ja meni. Nykyinen auto on kyllä Ford-konsernin alla kehitetty, muttei Volvo.
Nyt taas menet niin pahasti metsään kuin vain voit. Esimerkiksi 1-sarja ja X5 ovat samalla pohjalevyllä. Mutta bemarin tapauksessahan tuo ei merkkaa mitään? Otapa poika asioista vähän selvää... Tilanne ei eroa mitenkään siitä, että S80 ja Freelander ovat samalla pohjalevyllä.
Jos välttämättä haluat auton, joka ei jaa pohjalevyään, osta Alfan 159. Bemareista kaikki rolsia ja Miniä lukuunottamatta jakavat pohjalevyn jonkun toisen mallin kanssa.
Jatka provoilua, kiitos. Noita väittämiä on nimittäin ihan kiva ampua alas.
Todistappa poju väittämäsi...
Jos olet oikeassa uskotaan myös että Volle s80 jakaa pohjalevynsä ainoastaan Mondeon ja s-maxin kanssa.
Bemarihan pyrkii itse visusti välttämään tuota pohjalevy-sanaa. Wikipediassakin ramppaa kaksi artikkelia vuorotellen, joissa toisessa sanotaan, että BMW:llä on tasan yksi pohjalevy, ja toisessa valheellisesti väitetään, ettei bemarilla ole pohjalevyjä ollenkaan. En nyt ole tarkistanut kumpi siellä parhaillaan seilaa.
Tässä kommentti wikipediasta:
"The comment about BMW not using car platforms is mis-informed. The BMW development numbers are just pre-production/project designations, which all car companies use. These numbers don't have anything to do with platform (chassis, components) sharing. Which BMW obviously does do, 3 series -> X3, Z series; 5 series -> X5, 6 series etc. Dyl "
Et sitten viitsinyt ottaa selvää siitä CD3-2-rakenteesta?
Olisi ihan mielenkiintoista tietää, miten se 3.5 V6 koneen istuttaminen onnistuu EUCD-rakenteen omaavalle autolle. Esimerkiksi Mondeo ei millään niele tuota kuutosta.
Todistappa poju väittämäsi...
Jos olet oikeassa uskotaan myös että Volle s80 jakaa pohjalevynsä ainoastaan Mondeon ja s-maxin kanssa.
Simppa on sikäli oikeassa että KAIKKI Bemut ovat löysästi asiaa luonnehtien samaa 'pohjalevyä', ihan 7-sarjasta 1-sarjaan. Myös maasturit ovat samaa 'pohjalevyä'. Kuitenkin Bemun tapauksessa tekniset yhtäläisyydet ovat hieman eri luonteiset vaikka tavallaan ovat samaa 'pohjalevyä'.
Muistuttaisin että nuo autot on hyvin homogeenisiä tarkoituksessaan ja alustan vaatimuksissa ja tekninen pohja on kaikissa ensin tehty oikeanlaiseksi siihen autoon, kuten painonjakaumasta muun muassa nähdään. Huonoin sovitus on ehkä 1-sarjassa jossa tilan kompromisseja on hieman kun 'ylikokoista kamaa' on ahdettu siihen ja X3:ssa johtuen sen korin erosta muihin nähden ja siitä ettei siihen ole isketty hirveästi vartavasten suunniteltua osaa (X5:ssä on kori vielä itsenäisempi ja siihen on suuret määrät varta vasten suunniteltua tai ennemmin muunneltua tekniikkaa). En tiedä tarkkaan mitkä osat jaetaan eri vehkeiden kesken mutta Bemussa 'pohjalevy' tarkoittaa enemmän elektroniikan sekä moottorin ja voimansiirron ym. vastaavien jakamisesta eikä alustan ottamisesta sellaisenaan käyttöön pienin venytyksin. Lisäksi 1- ja 3-sarjat sekä X3 ja Z4 ovat selvästi erillisiä monilta osin isommista eli 5- 6- ja 7-sarjasta.
Sama 'pohjalevy' on sikälikin huono yleistys koska Bemuissa korit ovat erittäin pitkälti mallikohtaisia ja alustan komponentit eroavat jopa malliston sisällä reilusti. Voisi kai sanoa että korin ja alustan osalta vain peruslähtökohdat suunnittelussa ovat jaettuja ja suurin yhteinen osa-alue on tekniikka joka niihin kiinni isketään. Puitteet suunnitellaan mallikohtaisesti, materiaalit ovat jopa malliversiokohtaisia.
Kun verrataan vaikka 5- ja 3-sarjaa niin korit ovat itsenäisiä, siitä kertoo mm. 5-sarjan eri tavalla suunniteltu osin alumiininen rakenne, ja vaikka alustan osat ovat osin samanlaiset ja samanlaista suunnittelua niin nekin ovat kai ainakin useissa malliversioissa eri materiaaleista ja aivan eri geometrialla toteutettuja! En ole varma onko joissain 3- ja 5-sarjan malleissa käytetty samoja tukivarsia, vähän epäilen ettei. Moottorit taas ovat jaettuja ja samoin voimansiirto ovat ikäänkuin moduuleja joiden vastaanottamiseen erilaiset korit on suunniteltu, samoin kaikki muut sälät turvavarusteista jarruihin.
Minusta kun perinteisesti puhutaan pohjalevyistä niin se tarkoittaa alustan perusrakennetta ja toimii korin suunnittelun pohjana (tosin sitä voi venyttää tietyistä kohdin) aika pitkälti. Se toimii lähtökohtana suunnittelussa jota voidaan tavallaan 'viedä hieman eri suuntaan' mutta perusteet pysyvät samana. Samoin monissa kohdin voidaan lisätä sitä sun tätä siihen perustaan. Tavallaan pohjalevyjakamisessa MODIFIOIDAAN tiettyä perustaa eri mallien toteuttamiseksi tai eri merkin tarpeisiin kun taas Bemulla tehdän 'sisarkoreja' joihin voi liittää samoista komponenttiperheistä yhteisiä osia tarpeen mukaan.
Olen saanut sen käsityksen että Bemulla monissa malleissa ajattelu on ennemmin modulaarinen osien suhteen ja korit taas kannattaa suunnitella aika itsenäisesti koska se tuo omalla tavallaan säästöjä ja hyötyä. Tavallaan puitteet ovat vapaammat mutta tähtää tiettyjen olemassaolevien osien tehokkaaseen hyödyntämiseen. Toteutuksessa täytyy valikoida tietyillä osa-alueilla osat firman osahyllystä (ne osat ovat erittäin yhteensopivat eri malleihin) ja suunnittelussa käytetään firman käytäntöjä jotta osien ja mitoitusten vaatimukset pysyvät tiettyjen rajojen sisällä. Tämä on vaatinut nimenoman X-sarjojen myötä 'laajennusta osaskaalaan' ja myös niihin yksistään suunniteltuja osia paljon, joka ei kuitenkaan paljon heitä harmita kun katsotaan mitä hintoja maastureista voi pyytää.
Nykyään kehittyneimmät tuotantotavat ovat muuttuneet paljon joustavammiksi jotka mahdollistavat hieman erilaista suunnittelua. Jotkut mallit kuten 5- ja 6- sarja ovat kuitenkin erittäin läheisiä suunnittelultaan korin osalta, toiset taas kaukaisempia puitteiltaan mutta suuri osa komponenteista taas ovat yhteensopivia.
Hyvänä esimerkkinä tuotannon joustavuudesta ja miten sitä hyödynnetään on Alpinan mallit, esim. B3:n moottori on 1/3 BMW:n osia, 1/3 muita Bemun alihankkijoiden osia ja 1/3 Alpinan alijankkijoiden osia (ei Bemun käyttämiä). Samoin esim. kun B5:een tarvittiin tavallisia 5-sarjalaisen jarruja tehokkaammat jarrut niin napattiin vain 760i:n lähi-idän version jarrut jotka sopivat siihen suoraan (kun käytettiin sitä suurta vannekokoa). B7:aan taas tarvitaan vissiin lähes täysin identtinen moottori&voimansiirtotekniikka kuin B5:sessa käytetään. Nämä osat samoin kuin muut Alpinan (sisustan, voimansiirron, alustan, jne.) osat toimitetaan Bemun tehtaalle ja Alpinan mallit valmistetaan muiden Bemujen joukossa näitä osia käyttäen.
No kyllä Freelander ja S80 ovat erittäin kaukana toisistaan teknisesti, vaikka Ford sanoo niiden samalla pohjalevyllä olevan. Olen nähnyt tästä faktaa eräällä BMW-foorumilla. Freelander ja S80 ovat itseasiassa monien asiantuntijoiden mielestä erillisellä pohjalevyllä. Mondeon ja S80:sen suhdetta en tiedä.
Tässä keskuteluja seuranneena olen huomannut seuraavaa: putput:in yleisin lause tällä foorumilla on "Eikä ole mitenkään verrattavissa bemuun" joka esiintyy keskimäärin noin 756 kertaa yhden vastauksen aikana.
Minutkin varmasti leimataan tämänviestin jälkeen VolvoFANAATIKOKSI ja myönnänkin, että olen Volvomiehiä ja itsellä tuollainen 240 väliaikasesti pihassa seisookin! Isäni on lähes aina ajanut Volvolla ja on tullut siihen tulokseen, että paras auto hinta-/laatusuhteeltaan ja ollut hyvä ajettava, varsinkin maantiellä auto kulkee kuin juna ja se on hänen mielipiteensä, niinkuin minunkin.
Henkilökohtaisia Volvo-kokemuksia on aina 144 mallista lähtien aivan tuonne uusimpiin Volvoihin asti, joten luulen voivani ilmaista mielipiteeni asioista.
Volvon turvallisuutta on myös kritisoitu monissa keskusteluissa ja eräässä keskustelussa löysinkin kirjoituksen, jonka mukaan Volvon turvallisuus"imago" tulee lähinnä 240 pitkästä keulasta. AHAA! Miksi vanhatkin Volvot ovat erittäin turvallisia, esim 940? Todistusaineistoa löytyy muistaakseni vuodenvanhasta AutoBildistä jonka kaivelen tässä esiin, kunhan ehdin.
Sisätiloista sen verran, että Volvossa on ollut ensimmäisten autojen joukossa kunnon penkit ja vieläkin Volvoissa on erinomaiset- ja turvalliset penkit, minun mielestäni!
Jos olet oikeassa uskotaan myös että Volle s80 jakaa pohjalevynsä ainoastaan Mondeon ja s-maxin kanssa.
Missäs olen tällaista väittänyt? Freelander on myös samalla pohjalevyllä. Ja tuolle pääosin Volvon työstämälle rakenteellehan tulee myös jaggen cross-over-tyyppinen menopeli, sekä Ford Galaxyhan on jo tuolla rakenteella.
selittely alkakoon...
No voi helvata, on pakko taas tuottaa pettymys lapin polttajien autohintringille (XWD jne), joka vaikuttaa aktiivisesti TM:n autopalstalla. Eli ruotsalaisittain ns. kalldusch, joka tarkoittaa kylmää suihkua.
Volvoleiri teki taas uskomattoman teon Suomessa, ja jyräsi TM:n autopalstan lapin polttajien autohintringin matalaksi. Tämän ennakko-odotukset olivatkin ilmeisesti varsin korkealla ennen autoveromuutosta. Mutta kuinkas kävikään siis ? Taisi käydä niin että Volvon markkinaosuus pysyi samana kuin viime vuonna vastaavana aikana. Samana pysyivät myös Mesen ja Audin markkinaosuudet.
Volvon myynti lisääntyi Suomessa 25,20 prosenttia, keikarimerkeistä Mersu ja Audi eivät yltäneet tähän lukuun, vain BMW ylitti sen.
Volvo möi 1.1.2008 - 28.2.2008 Suomessa yhteensä 2.577 autoa, kun taas hintringin merkit AUDI + BMW + MERCEDES möivät yhteensä vain 2.930 autoa. Aivan uskomattoman surkea saavutus noilta keikarimerkeiltä, Saksan ylpeys on nyt muserrettu täydellisesti vahvan ruotsalaismerkin toimesta. Miksi nuo merkit myyvät Suomessa noin vähän ?
Ei muuta kuin korvarengas korvaan, huivi kaulaan ja 1991 Audilla baanalle ! Näin ne automurheet unohtuu nopeasti.
Suosittelenkin nimimerkki XWD:lle seuraavia toimenpiteitä.
1. Hommaa hamekangasta ja tämän lisäksi SDP:n jäsenkirja. Voitte yhdessä SDP:n leväperselehmien kanssa vaikka kehittää oman puolueohjelman Suomen autonostajien holhoamiseksi TM:n autopalstan Uudet autot osastossa. Tältä palstalta saatte puoluekokoukseen mukaan hyvää ainesta, on röllejä, laura vitunaikaisia ja indiviidejä, sekä näitten vanhempia vastineita.
2. Suurimmat yritysautomerkit ovat edelleen Volvo, Volkswagen ja Toyota, korjaa kirjallisesti jos muistin väärin, huomiseen kello kahteentoista mennessä. Volvo möi yritysautoja 1.071 autoa, Toyota 1.534 autoa ja Volkswagen 1.760 autoa.
Mikset muuten XWD maininnut että Toyotan yritysautomyynti kohosi vain 9,10 prosenttia.
3. Veikkaan muuten että Suomessa myydään vuonna 2008 vain 135.000 uutta autoa.
andertz:
Hommaa ittes hoitoon, sen verran on levotonta tarinaa jaossa.
Myyntitilasto ei tee Volvon ajettavuudesta tai materiaaleista hyvää, se kertoo vain miljoonan perskärpäsen hekuman kohteet, yleensä sieltä halvimmasta päästä.
Kannattaisi katsoa myyntitilastoja laajemmin euroopassa. Siellä kyyti on volvolle kylmää. Esim TL:n sivuilla on tilasto eri merkkien/mallien suosiosta euroopassa. Taisi volvon sijoitus olla 63 tai sinnepäin. Sillä miten se Suomessa myy, niin osoittaa vaan tasoa täällä.
Näihin voi tietysti suhtautua monella tavalla, mutta onko se nyt niin hauskaa, jos jonkin automerkin ja -mallin myynti on suorastaan räjähdyksenomaisesti kasvanut esimerkiksi viimeisen 12 kk:n aikana...? Onko hauskaa ajaa autolla, joita tulee vastaan vähintään 3 kpl jokaisessa korttelissa? Mielestäni tämä on esimerkiksi Volvon suuri ongelma.
En kyllä alkuunkaan ymmärrä sitä miksi eräät nimimerkit kuten tuo XWD jatkuvasti valittavat tuosta Volvon suosiosta Suomessa. Siksi kirjoitin tuon kirjoituksen. Ei noihin Suomen markkinaosuuksiin voi vaikuttaa tällä keskustelupalstalla inisemällä. Kysymyksessä lienee provosointi tai jonkin sortin tarve holhota ihmisiä. Kehottaisin tätä nimimerkki XWD:tä menemään autokauppaan jo ostamaan sen auton, tällä tavalla hän edistää parhaiten noita tarkoitusperiään. Ja jos Suomi ahdistaa niin helvetisti, niin voi muuttaa Saksaan.
Ei ole minun vikani, että BMW + MERCEDES + AUDI myyvät niin vähän Suomessa, mutta Volvo niin paljon. Kuten XWD sanoi, autojen hinnoissa ei ole enää merkittäviä eroja, joten voidaan varsin perustellusti asettaa kysymys miksi Volvo myy niin paljon nimenomaan Suomessa. Suomessahan ei ole omaa autoteollisuutta, Ruotsissa on ja Saksassa on. Suomessa asumme kai ?
On se nyt merkillistä että jonkun XWD:n pitää keskustelupalstalla itkeä lemppariautojensa huonoa myyntiä. Ottakoon yhteyttä firmojen liikkeenjohtoon, nämä olisivat varmaan kiitollisia hyvistä neuvoista myynnin kasvattamiseen.
Ja näillä Rölleillä tarkoitin näitä peesaajia lähinnä. Peesaaja on luihu taho, joka katsoo asioita sormien välistä.
Ilmeisesti tämä XWD on niin pöljä, että kuvittelee, että tämä TM:n palsta on jokin mahdollisuus vaikuttaa asioihin.
Mielestäni joutaisivat hullujenhuoneelle tyypit, joilla ei ole muuta tekemistä kuin häiritä normaalien ihmisten elämää.
Volvon suosio Suomessa on ihan ymmärrettävää. Volvo on ollut luja auto ja sitä on arvostettu ja ne mielikuvat ovat pysyneet vahvoina Volvosta. Suomalaiset eivät ole olleet niin rahakkaita, että olisivat voineet ostaa auton, joka ei kestä ja Volvo on tätä kestävyyttä suomalaisille tarjonnut (puhun siis vanhoista Volvoista).
Kyllä on vähän naurettavaa pillastua, jos kaikki ei volvoa kelpuuta itselleen. Auton valintaan vaikuttaa niin erilaiset näkemykset ostajilla. Näillä palstoilla on arvosteltu muitakin merkkejä ihan kiitettävästi. Jos jokut ostavat kalliimman kulkineen, niin ei kai voida leimata heitä esim "keikareiksi" tai muuten rehvastelijoiksi. Itseäni ei todellakaan häiritse jos jotkut haluaa ajella merkeillä, jotka eivät itseäni suuremmin kiinnosta.
MMS:
Joo, eihän sitä tarvitse pillastua mutta minun pointtini oli siinä, että Volvon suosio Suomessa on ihan perusteltua .
Jokainenhan valitsee sen kulkuneuvon mielensä mukaan, eikä se muille sinänsä kuulu .
Vanhan S80:n perään tarttunut syöpä on jo levinnyt koko malliston muotoiluun uusia tulokkaita myöten. Eipä tarvitse ihmetellä ettei käy kaupaksi muutenkin huonojen ominaisuuksien takia takapajuisia Pohjoismaita etelämpänä ja Amerikoissa.
Suomessakin Volvo-taksit pitää varustaa oksennuspusseilla.
Tässä asiassa on yksinomaan kyse siitä että nämä alle 30-vuotiaat älykääpiöt kuvittelevat että autoja voi tällä palstalla haukkua mielin määrin. Olen muutaman kerran kokeillut vastaavaa, ja aina on joku älähtänyt tällaista provokaatiota vastaan. Näitä älykääpiöitä on nimimerkkeinä noin 10 kpl, alkaen tuosta XWD:sta.
Näiden älykääpiöiden laskelmat vaan pettivät siinä suhteessa, että Volvon omistajia on sen verran paljon Suomessa että tietenkin tulee heti palautetta. Sotakirves on taas kaivettu esiin. Älykääpiö-ryhmän lisäksi on näitä vieressä hymisijöitä, joilla ei ole selkärankaa puuttua mihinkään.
Eli varsinaisten älykääpiöiden lisäksi on olemassa tätä tossun alla olevaa hymisijä-sakkia, tunnet varmaan itsesi kuvauksesta !
Kaikki on ilmeisesti alkanut jostakin varsin merkityksettömästä asiasta. Kateus on leimahtanut palamaan.
Älykääpiö-ryhmän osalta olisi ihan mielenkiintoista tietää millä autolla kukin ajelee, kun jutut on sen verran jalat irti maasta. Todennäköisesti auto-omistus on lähinnä fiktiivistä.
Omaa egoa sitten pönkitetään jutuilla autoista joiden hintaluokka on yli 50.000 e. Ei siinä mitään saahan näistä autoista haaveilla, tutkimukset vaan osoittavat että suomalaiset eivät ole valmiita satsaamaan kalliisiin autoihin.
Tämä ei ole holhoamista, holhoamisena pidän auton hankintaverotusta ja jossain määrin C02-uudistusta. Kyllä demari tietää mikä sinun oikea autosi on.
Hankintaverotuksella pyritään tasapäistämään suomalaisia autoilussa, koska hankintaverohan on riippuvainen auton arvosta. Co2-komponentin lisääminen ei muuttanut tuota kateusvero-aspektia.
Tää mikahehan oli nerokas kaveri, jonka mukaan ESP:tä ei tarvitse tosikuski mihinkään. Niin paska kuski kuin Tiff Needell (F1!) tosin näki ESP:n todella tarpeelliseksi omassakin ajossaan. Mutta mikahe on varmaan joku piilevä kyky, joka pieksisi kaikki F1-kuskit radalla?
Vai johtuisikohan nuo mikahen lausunnot siitä, ettei hänen Subaruunsa edes saa ESP:tä?
Ehkä se Subaru on myyty Star Warsiin rekvisiitaksi.
Suuret ikäluokat.
Suomi 1969.
Maaseutu.
Pertsalla Anglia, Kakella Fiat 600.
Naista teki nuoren miehen mieli.
Mutta Rane oli mennyt Ruotsin ihmemaahan Jöötteporiin töihin.
Heinäkuussa Rane kurvasi lomalle sora pöllyten punaisella Volvo Amazonilla.
Nauhanopeusmittari. Ovet jämäkät kuin kassakaapissa. Ei kolissut kuopissa. Anneli jota Pertsa oli salaa katsellut meni Ranen matkaan. Ja Helena. Ja Ritva.
Pertsalle ja Kakelle jäi vain Kyllikki.
Isoina Pertsasta ja Kakesta tuli autotoimittajia.
Andertz:Tässä asiassa on yksinomaan kyse siitä että nämä alle 30-vuotiaat älykääpiöt kuvittelevat että autoja voi tällä palstalla haukkua mielin määrin. Olen muutaman kerran kokeillut vastaavaa, ja aina on joku älähtänyt tällaista provokaatiota vastaan. Näitä älykääpiöitä on nimimerkkeinä noin 10 kpl, alkaen tuosta XWD:sta.
Näiden älykääpiöiden laskelmat vaan pettivät siinä suhteessa, että Volvon omistajia on sen verran paljon Suomessa että tietenkin tulee heti palautetta. Sotakirves on taas kaivettu esiin. Älykääpiö-ryhmän lisäksi on näitä vieressä hymisijöitä, joilla ei ole selkärankaa puuttua mihinkään.
Eli varsinaisten älykääpiöiden lisäksi on olemassa tätä tossun alla olevaa hymisijä-sakkia, tunnet varmaan itsesi kuvauksesta !
Kaikki on ilmeisesti alkanut jostakin varsin merkityksettömästä asiasta. Kateus on leimahtanut palamaan.
Älykääpiö-ryhmän osalta olisi ihan mielenkiintoista tietää millä autolla kukin ajelee, kun jutut on sen verran jalat irti maasta. Todennäköisesti auto-omistus on lähinnä fiktiivistä.
Omaa egoa sitten pönkitetään jutuilla autoista joiden hintaluokka on yli 50.000 e. Ei siinä mitään saahan näistä autoista haaveilla, tutkimukset vaan osoittavat että suomalaiset eivät ole valmiita satsaamaan kalliisiin autoihin.
Tämä ei ole holhoamista, holhoamisena pidän auton hankintaverotusta ja jossain määrin C02-uudistusta. Kyllä demari tietää mikä sinun oikea autosi on.
Hankintaverotuksella pyritään tasapäistämään suomalaisia autoilussa, koska hankintaverohan on riippuvainen auton arvosta. Co2-komponentin lisääminen ei muuttanut tuota kateusvero-aspektia.
Tämä postauksesi oli varmaan taas tuo alussa mainitsemasi "kokeilu provokaatio", meinasin mennä jo vipuun kun ehdin jo ajatella, olisiko tuo noin 10 kpl tietynlaisia nimimerkkiä liian pieni.
mikahe, käys juttelemassa Ferrari-pomoille jos pääsisit ensi kaudella Räikkösen kaveriksi näyttämään kykyjäsi.
....kuvittelee, että tämä TM:n palsta on jokin mahdollisuus vaikuttaa asioihin.
Ai, eikös tämä sitten olekaan se mahtifoorumi, jolla saksalaisten fanit käännetään japanilaisten faneiksi, ruotsalaisten fanit saksalaisten faneiksi, ranskalaisten fanit saksalaisten faneiksi...tai TOISINpäin?? Mutta jne
No ehkei sitten, kuopissa on pysyttävä, kun sinne on kaivauduttu. Monille silmien avaaminen ( tai pitäisikö sanoa sen maastoverkon poistaminen poteron päältä ) saattaisi tehdä hyvääkin?
Mutta provosoidutaan täällä kyllä, oli oma fanituskohde sitten mikä vaan. Ja PROVOSOIDAAN!
Yeah !
. . . for Löv at first sight.
Hieno mainos tuossa Temarin nettisivulla. Ilmeisesti se pomppaa siihen aina kun keskustelupalstalla on tuo tietty sana. Volvo tai Volvo XC 60.
Tosi fiksu juttu, mitä enemmän puhutaan Volvosta, sitä enemmän näkyy Volvon mainos.
Joten pitäkää keskusteluketjut käynnissä !
simppa:
Anteeksi OT, mutta onko Needell ajanut F1:stä kisakuskina? Minä muistelin, että ajo koppiautoja, eli Le Mansia, yms. Ei siinä mitään, erittäin pätevä ratinpyörittäjä.
Tiedätkös mitä luokkaa se näpsäkkä nainen samasta sarjasta on ajanut?