"Volvo has not reached the stellar heights of world luxury leaders Mercedes-Benz and Jaguar or even the sporty/luxury manufacturers BMW and Audi. Volvo competes more evenly with Acura, Cadillac, Lincoln and Saab." -Wikipedia
Millä osa-alueella Volvo on sitten niin kamalasti kehittyneempi kuin Honda, Cadillac, Saab, VW, Chrysler, Citroën, jne...? Chrysler 300C on aivan eri luokkaa jo olemuksellaan ja siinä on sentään isoon tehokkaaseen autoon paremmin sopiva takavetorakenteinen E-sarjaan perustuva alusta. Aivan kaikille se ei tietenkään ole sopiva, mutta herranjumala ihmisethän ottavat siitä kuvia kun pysäköi, KOSKAAN ei niin tapahdu Volvolle!
Hohhoijaa... Volvo ei kyllä kehityksestä ole bemaria jäljessä.. voidaan vain väitellä mitä tekniikkaa milloinkin kehittyneempänä pitää.. Esim. uuteen S8o:seen saa sellaisia varusteita joita ei bemarin lisävarustelistalla ole ollenkaan... Mutta niitä ei sitten varmaan lasketa En minä sitä Putput, Bemari on hyvä auto mutta eikö tuo bemarin ylistyksen ristiretki mene vähän yli.. Onko mitään väliä mitä hienoisia eroja Volvon ja bemarin malleilla on..? Vaikka itse pidänmyös bemarista, tuo muiden merkkien selkeä aliarvioiminen ei saa täällä mitään asiallista keskustelua aikaan, päinvastoin..
Mitä aliarvioimista on se ettei esim. Volvon koneet, käyttöjärjestelmät, varusteet, alustateknologia, materiaalit, jne. ei ole Bemun tai edes Mersun tasolla? Volvo tekee halvemmista ja helpommista kompromisseja täynnä olevista lähtökohdista ok autoja. Varsinkaan kokonaisuutena niillä ei ole mitään jakoa todellisia premiumeja eli Lexusta, Jaguaria, Bemua, Mersua ja Infinitiä (viimeinen varauksin) vastaan.
Yhtenä esimerkkinä KOSKAAN en ole kenenkään (pätevän) kehuneen Volvon ajettavuutta, edes sellaisen omistavan ystäväni. Onpahan eräs rallia ajanut ystäväni haukkunut oman R AWD-Volvonsa ajettavuutta vuolaasti. Ihan vaan tiedoksi: istumisen vaivattomuus odottaen matkan päättymistä ei ole perinteisen 'ajettavuus-määritelmän' mittari.
Ja miksi taas pitää puhu Bemusta ja Volvosta, Mersustahan täällä puhuttiin! Ai niin, eihän mitään autoa saa pitää Volvoa parempana millään tavoin... Sekin on hauskaa kuinka C-Mersua pitää alkaa vertaamaan S80:een, hah, mitäs S60:lle kuuluu?
Onko niin vaikea myöntää että Mersu on sentään takavetoinen, kuin yhdestä puusta kasatun tuntuinen eikä löysä, nopeasti nitisemään rupeava kömpelö lahna? Vaikka Volvo olisi kuinka mukava eli löysäksi säädetty niin ei aivan pääse samaan laatutasoon kokonaisuutena kuin Mersu. Ehkä sinun pitäisi ajaa C-Mersulla vähäsen niin voisit mahdollisesti ymmärtää mitä eroja siinä ja Volvon tuotteilla on. Se on vielä aika hyvä ajettava Mersuksi, itsekin olin yllättynyt. Kojetaulu on järkyttävästi muotoiltu (toimiva kuitenkin) mutta muutenhan Volvolla ei ole mitään jakoa millään osa-alueella kunhan Mersun pikkukompurakoneita ei suoraan vertaa ilman suhteutusta muihin osa-alueisiin jotka kompensoivat niiden puutteita.
"Volvo has not reached the stellar heights of world luxury leaders Mercedes-Benz and Jaguar or even the sporty/luxury manufacturers BMW and Audi. Volvo competes more evenly with Acura, Cadillac, Lincoln and Saab." -Wikipedia
Millä osa-alueella Volvo on sitten niin kamalasti kehittyneempi kuin Honda, Cadillac, Saab, VW, Chrysler, Citroën, jne...? Chrysler 300C on aivan eri luokkaa jo olemuksellaan ja siinä on sentään isoon tehokkaaseen autoon paremmin sopiva takavetorakenteinen E-sarjaan perustuva alusta. Aivan kaikille se ei tietenkään ole sopiva, mutta herranjumala ihmisethän ottavat siitä kuvia kun pysäköi, KOSKAAN ei niin tapahdu Volvolle!
"volvo sucks bmw is wat betr mwahahaha" --> ettet vaan olisi "PutPut" asialla, kun ilmestyi mystisesti juuri sinun vierailusi jälkeen muutamaksi minuutiksi?
Tuo siis englanninkielisessä wikipediassa. Ilmeisesti bemarimiehet kirjoittelevat kirjoittelevat tuollaista, kun kuitenkin kokevat Volvon kilpailijaksi?
"The second generation Volvo S80 is much more luxurious than the previous generation, and it flaunts its "Scandinavian Luxury" design language. It competes directly against the Lexus GS, BMW 5 Series, Mercedes Benz E-Class, Audi A6, and Acura RL."
siinäpä, mitä wikipedia sanoo S80 Volvoista ilman bemarimiesten terrorisointia.
[Simppa- muokkasi tätä viestiä 24.05.2007 klo 13:28]
Mitä väliä sillä on, millä tekniikalla johonkin lopputulokseen on päädytty? Eikö se ole lopputulos, joka ratkaisee? Loistava esimerkki tästä on mm. Corvette Z06, joka ei sisällä mitään hienoja teknisiä krumeluureja, mutta kulkee silti niin maan p-leesti lujempaa kuin vastaavan hintainen Porsche tai muu euro-kilpailija.
Jos pelkkä tekniikka ratkaisisi Rolls Roycella ei olisi mitään jakoa Honda Legendiä vastaan...
[Simppa- muokkasi tätä viestiä 23.05.2007 klo 21:59]
"Volvo has not reached the stellar heights of world luxury leaders Mercedes-Benz and Jaguar or even the sporty/luxury manufacturers BMW and Audi. Volvo competes more evenly with Acura, Cadillac, Lincoln and Saab." -Wikipedia
Tuo siis englanninkielisessä wikipediassa. Ilmeisesti bemarimiehet kirjoittelevat kirjoittelevat tuollaista, kun kuitenkin kokevat Volvon kilpailijaksi?
"The second generation Volvo S80 is much more luxurious than the previous generation, and it flaunts its "Scandinavian Luxury" design language. It competes directly against the Lexus GS, BMW 5 Series, Mercedes Benz E-Class, Audi A6, and Acura RL."
siinäpä, mitä wikipedia sanoo S80 Volvoista ilman bemarimiesten terrorisointia.
Niin, ensin sanotaan, kuten kirjoitit, yleinen luokka jossa se kilpailee. Sitten TARKENNUS mainitsemallani tavalla.
Mitä väliä sillä on, millä tekniikalla johonkin lopputulokseen on päädytty? Eikö se ole lopputulos, joka ratkaisee? Loistava esimerkki tästä on mm. Corvette Z06, joka ei sisällä mitään hienoja teknisiä krumeluureja, mutta kulkee silti niin maan p-leesti lujempaa kuin vastaavan hintainen Porsche tai muu euro-kilpailija.
Jos pelkkä tekniikka ratkaisisi Rolls Roycella ei olisi mitään jakoa Honda Legendiä vastaan...
Anteeksi mitä? Ensinnäkin ihmettelen suuresti että mitä oikein ymmärrät käsitteellä 'kehittynyt tekniikka', joku Four-C alusta tms. 'jippo' vain? Tiesitkö että usein paljon tärkeämpää on alustatekniikka, materiaalitekniikka, jne. asiat jotka eivät ole Mersun ja Audin tapaan mainosteksteihin sopivasti iskettävissä. 'Turbovoimaa' sopii hyvin ainoaksi 'asiaksi' Audin mainoksessa, mutta 'vapaasti hengittävän kehittyneen koneen edistyksellisyys' ei kuullosta ihan niin hyvältä viisivuotiaan tasoisen korviin (eli Audin potentiaaliseen asiakaskuntaan ). Tavikset tulkitsevat näköjään turbon olevan 'jotain hienoa', ja että vapaastihengittävä kone on vain kone josssa on turbokonetta vähemmän 'teknologiaa'.
Miten ihmeessä voit väittää ettei Z06:ssa ole mitään hienoja teknisiä krumeluureja kun se nimenomaan on niitä ÄÄRIÄÄN MYÖTEN TÄYNNÄ??!! Siitä huolimatta että se on loistava vehje niin en kyllä ole huomannut sen kulkevan 'p-leesti lujempaa' kuin Porsche tai muu euro-kilpailija. Eli hyvin pitkälti minusta kaikki väitteesi ovat vääriä.
Ja että Rolls-Roycella ei ole hienoa tekniikkaa?? Ei ole ihme että ihmiset pitävät nelivetoa 'ylivoimaisena' kun näköjään 'hieno tekniikka' ja paremman auton mitta on vain tuollaiset mainoslauseisiin sopivat 'enemmän tavaraa'-tekniikat. Se auto jossa on pisin lista 'erikoistekniikkaa' ei ole välttämättä teknisesti kehittyneempi tai sisällä enempää patentoitua kamaa saati OSAAMISTA. Eiköhän Rolls Roycen spaceframe-teknologia, äänenvaimennus, suorasuihkutteinen Valvetronic-V12, ja alustatekniikkakin vaikuttaa aika kehittyneeltä jne...
Luen tuon sinun kirjoituksesi huonon päivän lukuun tai jotain...
Putput analyysiä:" Ihan vaan tiedoksi: istumisen vaivattomuus odottaen matkan päättymistä ei ole perinteisen 'ajettavuus-määritelmän' mittari."
Millähän tuon ajettavuuden toteaisi näillä alle 120 km/t nopeuksilla? Muusta kuin ratin logosta? Olisiko esim. todennettavissa se BMW:n tunnettu huono suuntavakavuus?
Tässä vaan tälläinen savolainen kysymys, joista Putput ei tykkää! Vastuu jäänee vastaajalle? Toisaalta kuka on väittänyt ja mitä?
Niin, Volvo on toki perusmalleillaan S-typeä halvempi, mutta katsokaapa V8 mallien hintaa. Yllätys voi olla melkoinen.
No niitä Volvon V8ja tullaan myymään niin vähän että taitaa olla myyjän taktiikkana sama kuin Veholla joidenkin mallien kohdalla eli nostetaan hinta todella suureksi jotta ne jotkut jotka sellaisen joka tapauksessa ostavat tuovat katetta. Tuskin kukaan Volvo-V8ia Suomessa ostaisi vain siksi että muutaman tonnin halvemmalla saa...
Pitäisikö avata otsikko siitä kuinka KÄSITTÄMÄTTÖMÄN ylihintainen S80 V8 on... Paitsi että uskon sen hinnan juontavan juurensa siitä että S80 V8 on täynnä varusteita kun taas todellisiin luksusluokan autoihin kuten Jaggeen, Mersuun ja Bemuun saa uppoamaan Volvon verran rahaa vielä varusteisiin?
Mersullahan on nyt hyvä mahdollisuus taas kehittää autojaan, kun ei kohta ole tuota Chrysler -riippaa mukana. Menee tietenkin siinä samalla Chryslereilta tuo tavoiteltu Mersu -imago dieseleiden ja alustojen osalta. Minusta muuten C-sarja ei edes ole mikään edustusluokan auto. Meiiläpäin se on perusauto niille, jotka kuten Dodgen osalta joskus jenkeissä sanottiin: for those between retired and dead. Ei kolhiinnu talliin ajettaessa ja mahtuu betonipylväiden väliin kauppakeskuksessa. Kaikesta tästät huolimatta: todella siisti peli, jossa rahapussin mukaan saa ostaa melkein mitä haluaa.
hohoh! hyvä sota taas leimahtanut yllättäen volvosta taas kyse
hyvä esimerkki tuosta kehittyneestä tekniikasta on Lancer EVO(t). todella rujo ja koruton olemus, kuitenkin parempaa ajettavuutta ja tarkkaa ja tunnokasta ohjaustuntumaa saa hakea. tekniikkaa kuten neliveto, alusta jne. voidaan väittää vaikka parhaaksi. käsittääkseni ainoana subarun vastine pääsee edes niin lähelle että voidaan puhua samana päivänä.
tämä on tosin vähän huono esimerkki koska on kyse ralliautosta, joka ei pyrikkään olemaan muuta kuin nopea.
Kysymys tässä keskustelussa ei pitäisi olla Volvon ja bemarin väliset erot.. Hra Putput kirjoitti tuossa ylempänä että "Volvo ei olisi bemarin tai edes mersun tasoa".. ai että mersu ei ole bemarin tasoa
Missä asioissa bemarin tekniikka on sitten maailman kehittynein?? Sitä ei liene kukaan kieltämään että mikäli luvatut arvot pitävät paikkansa, kulutus bemarin joillakin malleilla on hieman pienempi kuin monella muulla merkillä mutta onko parin desin ero käytännössä millään asteella ratkaisevaa?
Mitä mieltä Putput on tekniikan kestävyydestä? Kerroin jo aiemmin että useat... siis USEAT eri taksikuskit jotka siis ammatikseen ajavat autoa, jos nyt siis sitä voi minkäänlaisena pätevyytenä Putputin mittarilla pitää.. ovat moittineet bemarin kestävyyttä ja kehuneet Volvon kestävyyttä.. Edellisen kerran kun tätä kysyin, Putput ohitti aiheen vastaamalla vain ettei kestävyys ole tärkeää jos vaihtaa auto tarpeeksi usein.. kutakuinkin noin..
Mielestäni uusi tekniikka joka kuitenkaan ei ole juurikaan muita edellä mutta kestävyys on mennyttä, ei paljoa lämmitä.
Vanha kikka on mota kertaa parempi kuin pussillinen uusia..
Ja edelleen moitit täällä muiden kommentteja.. kukaan toinen ei mielestäsi kerro mitään faktaa?? Mitä faktaa itse kerrot? Kerron bemarin mainoksesta teknistä tietoa.. Onko se ainut oikea faktatieto mitä sinun etsimästäsi kohteesta löytyy?
Tosiasia on vain niin että jokaisella automerkillä on oma tekniikkansa ja esim. ruotsalaisilla, japanilaisilla, saksalaisilla.. koneet eroavat melkolailla. Mutta sinulle kaikkion vain mustavalkoista etkä näe kuin bemarin merkin silmiesi edessä..
Mitä mieltä Putput on tekniikan kestävyydestä? Kerroin jo aiemmin että useat... siis USEAT eri taksikuskit jotka siis ammatikseen ajavat autoa, jos nyt siis sitä voi minkäänlaisena pätevyytenä Putputin mittarilla pitää.. ovat moittineet bemarin kestävyyttä ja kehuneet Volvon kestävyyttä.. Edellisen kerran kun tätä kysyin, Putput ohitti aiheen vastaamalla vain ettei kestävyys ole tärkeää jos vaihtaa auto tarpeeksi usein.. kutakuinkin noin..
Ottamatta nyt muuten tähän teidän ikuiseen vääntöön kantaa, tuo ei kyllä pidä paikkaansa, taksimiehillä on oma tietotoimisto, Volvolla ajavat haukkuvat muita ja Bemarilla ajavat toisia. Taksimiesten tietotoimistolta saa myös ne parhaat sijoitusvinkit.
Tuossa on huomattavasti parempi katsoa useita eri luotettavuustilastoja, jossa keskimäärin kyllä Bmw pärjää huomattavasti paremmin kuin Volvo. Itse asiassa Volvon laatu on erittäin huonoa tällä hetkellä, eikä ainakaan tunnu olevan menossa parempaan päin.
Harmi sinänsä, itse tuotanto yms on kyllä laadukasta, mutta liian kilpailutetut alihankintaosat ovat se akilleen kantapää, tuo on se huono asia, mitä Ford on mukanaan tuonut, valitettavasti. Kun olet aiemminkin haukkunut Bemarin laatua vedoten "sisäpiiritietoon" korjaamolta, sanotaan nyt että kaksi kaveriani toimii mekaanikkoina Volvojen parissa. Laadusta tai sen puutteesta ei voi kuitenkaan muodostaa tuon pohjalta käsitystä, sieltä saa vain tietää, missä on yleisimmät ongelmakohdat.
Esim Mb on painiskellut samojen ongelmien kanssa, mutta on nyt selvästi menossa parempaan suuntaan, toisin kuin Volvo. Bemari taas on ollut pitkään aika tasaisen huono/hyvä, ei huipulla, muttei missään nimessä huonokaan. Laakkosen huoltopalvelut ovatkin Suomessa sitten eri asia, niitä se taksimiestenkin tietotoimisto kehottaa välttämään. Huoltotoiminnat ovat myöskin pääsyy siihen, miksi Audia on niin vähän taksissa.
[individual muokkasi tätä viestiä 24.05.2007 klo 11:52]
Mitä väliä sillä on, millä tekniikalla johonkin lopputulokseen on päädytty? Eikö se ole lopputulos, joka ratkaisee?
Heh, nimenomaan se lopputulos ON se joka ratkaisee. Sitä olenkin sanonut!
Sinä olet lähinnä jauhanut sitä tekniikan tärkeyttä ja sen puutetta Volvossa. Mielestäni on ihan sama millä tekniikalla lopputulokseen on päästy, jos lopputulos on hyvä.
Mitä aliarvioimista on se ettei esim. Volvon koneet, käyttöjärjestelmät, varusteet, alustateknologia, materiaalit, jne. ei ole Bemun tai edes Mersun tasolla? Volvo tekee halvemmista ja helpommista kompromisseja täynnä olevista lähtökohdista ok autoja. Varsinkaan kokonaisuutena niillä ei ole mitään jakoa todellisia premiumeja eli Lexusta, Jaguaria, Bemua, Mersua ja Infinitiä (viimeinen varauksin) vastaan.
Yhtenä esimerkkinä KOSKAAN en ole kenenkään (pätevän) kehuneen Volvon ajettavuutta, edes sellaisen omistavan ystäväni. Onpahan eräs rallia ajanut ystäväni haukkunut oman R AWD-Volvonsa ajettavuutta vuolaasti. Ihan vaan tiedoksi: istumisen vaivattomuus odottaen matkan päättymistä ei ole perinteisen 'ajettavuus-määritelmän' mittari.
Ja miksi taas pitää puhu Bemusta ja Volvosta, Mersustahan täällä puhuttiin! Ai niin, eihän mitään autoa saa pitää Volvoa parempana millään tavoin... Sekin on hauskaa kuinka C-Mersua pitää alkaa vertaamaan S80:een, hah, mitäs S60:lle kuuluu?
Onko niin vaikea myöntää että Mersu on sentään takavetoinen, kuin yhdestä puusta kasatun tuntuinen eikä löysä, nopeasti nitisemään rupeava kömpelö lahna? Vaikka Volvo olisi kuinka mukava eli löysäksi säädetty niin ei aivan pääse samaan laatutasoon kokonaisuutena kuin Mersu. Ehkä sinun pitäisi ajaa C-Mersulla vähäsen niin voisit mahdollisesti ymmärtää mitä eroja siinä ja Volvon tuotteilla on. Se on vielä aika hyvä ajettava Mersuksi, itsekin olin yllättynyt. Kojetaulu on järkyttävästi muotoiltu (toimiva kuitenkin) mutta muutenhan Volvolla ei ole mitään jakoa millään osa-alueella kunhan Mersun pikkukompurakoneita ei suoraan vertaa ilman suhteutusta muihin osa-alueisiin jotka kompensoivat niiden puutteita.
Hah, mitä Volvo-propagandaa tämä Mr Putput täällä jaksaa kerrasta toiseen suoltaa. Kerrohan joskus mistä tuo Volvon halveksuntasi on peräisin, koska aika vaikea sitä on ymmärtää.
Kerroit ettet ole koskaan kuullut kenenkään kehuvan Volvon ajettavuutta, joten luepa uuden S80:n koeajoja Tuulilasista, TM:sta, AutoBildistä, Iltalehdestä, Ilta-sanomista, Helsingin sanomista, ajovalo.net:stä tms suomalaisista medioista. Yhteistä kaikille on, että Volvon ajettavuutta kehutaan. Tässä vielä yksi kehu lisää: Volvo S80 on minustakin hyvä ajaa. Samaten luepa uuden C30:n koeajoja tai uuden S40/V50 koeajoja samoista lähteistä ja taas yllätys, yllätys, Volvon ajettavuutta kehutaan joka paikassa. Ja muuten se Volvojen kömpelyyskin on nykyään enää vain historian painolastia ja jousituskaan ei enää ole pehmeä lulla, vaan onnistunut kompromissi tukevuutta ja pehmeyttä ja Volvojen suuntavakavuuteen ei edes saksalaiset autonvalmistajat pysty.
En ymmärrä miten joku jaksaa muistella jotain vuosien takaisia asioita Volvojen ajettavuudesta, jos joskus jotain valittamisen aihetta Volvojen ajettavuudessa on oikeasti ollutkin. Itse en tällä hetkellä arvosta S60/V70 Classic malleja kovin korkealle, niiden autojen iässä ikälopun malli-iän takia, kun ne on esitelty jo vuonna 2000, vaikka toki niitä on matkan varrella päivitetty. Tuolta löytyy muuten hyvä Volvon S60-S80 -mallien historiikki.
Uudessa S80, C30 ja S40/V50 malleissa on kuitenkin lähes kaikki kohdallaan mitä autolta normaalissa liikenteessä voi vaatia ja uusi V70 on jo esitelty, joka pohjautuu S80-malliin. Mitä tulee Bemariin, Audiin ja Mersuun, niin pidän uutta S80 täysin niiden veroisena tiettyyn rajaan saakka eli 3,0 T6 AWD-malliin asti, sen jälkeen alkaa olla nuo em. parempia ja järkevämpiä ostoksia. C30 taas on täysin vertailukelpoinen pikkuauto mm. Bemarin 1-sarjalle tai Mersun A-sarjalle. S60 taas on Audi A4:lle aivan varteenotettava vaihtoehto ja siten ei se nyt kovin kaukana ole uudesta MB C-sarjastakaan, mutta aina se kuitenkin niin on, että uusi automalli on parempi useimmissa asioissa ja ei ikäloppu malli voi pysyä ikuisesti kilpailussa mukana pelkillä pienillä facelift-muutoksilla ja päivityksillä sinne tänne.
Tätä samaa asiaa on tietysti jauhettu näissä keskusteluissa jo useammankin kerran, mutta kun nuo Putputin Volvon halveksunnat on niin käsittämättömiä, niin eipä kai tämä vääntö koskaan lopukaan. Itse en ole alentunut haukkumaan mitään automerkkejä, vaikka omia huonoja ja hyviä puolia on joka merkillä, mutta minusta vaan jonkin automerkin järjestelmällinen halveksunta ja haukkuminen ei johda mihinkään ja ei ole kovin rakentavaa keskustelua.
"Koeajoyksilön vaihteiston toiminnassa oli hieman sanomista, sillä varsinkin taajama-ajossa vaihdot tuntuivat suurempina nykäyksinä kuin tämän luokan autolta odottaisi. Risteysajossa tyypillinen tilanne, jossa ensin hidastetaan ja heti perään kiihdytetään, johti vaihteistossa tovin liian pitkään mietintätaukoon ennen pienemmän vaihteen valintaa".
Tuulilasi 10/06 testi Volvo S 802,4 D5A:
"Dieselmoottorin ja automaattivaihteiston yhteistyö ei suju aina aivan saumattomasti. Rauhallisessa ajossa vaqihdot sujuvat pehmeästi, mutta hidastuksissa ja sen jälkeisessä ripeässä kiihdytyksessä auto empii ennen kuin tajuaa, että nyt pitäisi jo mennä. Valmistajan mukaan vaihteisto mukautuu kuljettajan ajotapaan, ja kun sitten siirrytään reippaampaan tyyliin, sujuu herääminen viiveellä".
Vastaavia, ja pahempiakin, kommentteja löytyy jokaisesta S80 koeajosta. Volvon automaatti on uusi Aisinin 6-portainen. Vain Toyotalla tuntuu olevan vielä enemmän vaikeuksia autoomaattivaihteistojensa kanssa. Dieseliin niitä ei saa ollenkaan ja bensa-automaatit on korvattu surkeasti toimivalla robotti-automaatilla uusissa Auris/Corolloissa. Sama surkea robotti on tulossa uuteen Avensikseenkin.
Niin kauan kuin Volvon automaatin toiminta on edellä kuvatun tasoista, on turha keskustella Volvosta premium-luokan autona. Uusi S80 on ollut tuotannossa jo vuoden, mutta tehdas ei ole kyennyt päivittämään automaatin toimintaa yhtään paremmaksi.
Missä asioissa bemarin tekniikka on sitten maailman kehittynein??
Varsinkin moottoritekniikassa Baijerilaisten osaaminen on kiistatonta. Tuloksia vuosien varrelta voi katsoa vaikkapa vuoden moottorivalinnoista: The International Engine of the Year Awards
"Koeajoyksilön vaihteiston toiminnassa oli hieman sanomista, sillä varsinkin taajama-ajossa vaihdot tuntuivat suurempina nykäyksinä kuin tämän luokan autolta odottaisi. Risteysajossa tyypillinen tilanne, jossa ensin hidastetaan ja heti perään kiihdytetään, johti vaihteistossa tovin liian pitkään mietintätaukoon ennen pienemmän vaihteen valintaa".
Tuulilasi 10/06 testi Volvo S 802,4 D5A:
"Dieselmoottorin ja automaattivaihteiston yhteistyö ei suju aina aivan saumattomasti. Rauhallisessa ajossa vaqihdot sujuvat pehmeästi, mutta hidastuksissa ja sen jälkeisessä ripeässä kiihdytyksessä auto empii ennen kuin tajuaa, että nyt pitäisi jo mennä. Valmistajan mukaan vaihteisto mukautuu kuljettajan ajotapaan, ja kun sitten siirrytään reippaampaan tyyliin, sujuu herääminen viiveellä".
Vastaavia, ja pahempiakin, kommentteja löytyy jokaisesta S80 koeajosta. Volvon automaatti on uusi Aisinin 6-portainen. Vain Toyotalla tuntuu olevan vielä enemmän vaikeuksia autoomaattivaihteistojensa kanssa. Dieseliin niitä ei saa ollenkaan ja bensa-automaatit on korvattu surkeasti toimivalla robotti-automaatilla uusissa Auris/Corolloissa. Sama surkea robotti on tulossa uuteen Avensikseenkin.
Niin kauan kuin Volvon automaatin toiminta on edellä kuvatun tasoista, on turha keskustella Volvosta premium-luokan autona. Uusi S80 on ollut tuotannossa jo vuoden, mutta tehdas ei ole kyennyt päivittämään automaatin toimintaa yhtään paremmaksi.
Minusta Volvo S80 2,5T:n automaatti toimii ihan ok eli itselläni ei ainakaan sen suhteen ole isompaa valittamista. Toisenlaisiakin kommentteja löytyy runsaasti Volvon automaatista, mm. Ajovalo.net:stä
V8-mallista "6-vaihteinen automaatti on täysin uusi ja sen toiminta on kertakaikkisen sujuvaa. Laatikossa on tip-vaihtamismahdollisuus, mutta ilman nappuloita ratissa. Sport-asentoa ei ole, mutta sitä ei kaipaakaan. Ajoin autoa poikkeuksellisen paljon mutkateillä ja automaatti oli koko ajan tehtäviensä tasalla vaihtaen erittäin huomaamattomasti." 2,5T mallista "Myös 2,5-litraisessa on uusi 6-vaihteinen automaatti, joka vaihtaa selvästi Volvon aikaisemmin käyttämiä laatikoita hienostuneemmin ja on alan parhaimmiston tasolla."
Jokainen voi siis poimia haluamiaan kohtia lehtien ja muiden medioiden koeajoista.
Missä asioissa bemarin tekniikka on sitten maailman kehittynein??
Varsinkin moottoritekniikassa Baijerilaisten osaaminen on kiistatonta. Tuloksia vuosien varrelta voi katsoa vaikkapa vuoden moottorivalinnoista: The International Engine of the Year Awards
Myöskin Bemarin (ZF) automaatit ovat loistavia. Itselläni useamman vuoden kokemus, eikä valittamista. Ei tule mieleen, että olisivat autolehdetkään valittaneet. Useimmiten päinvastoin kehuneet.
ei noi kestävyys ja luotettavuus asiat tunnu kiinnostavan ketään, ainakaan ''premium kuppikunnissa''. sitten kaikessa hiljaisuudessa käytetään auto korjaamolla ja nelinumeroinen luku voi olla laskussa. naurettavaa meininkiä, sanon minä mikäs siinä tietysti jos rahaa on rajattomasti..silti itse ainakin häpeäisin silmät päästäni jos uudehko kallis autoni hajoaisi saati RUOSTUISI korjauskuntoon parissa vuodessa. tämän takia pitäydynkin kunnon japanissa tehdyissä laatuautoissa
Toisenlaisiakin kommentteja löytyy runsaasti Volvon automaatista, mm. Ajovalo.net:stä
Jokainen voi siis poimia haluamiaan kohtia lehtien ja muiden medioiden koeajoista.
Ylläoleva sekä muut kommenttisi vain vahvistavat sitä mitä olen sanonut, eli kiitos siitä että sinä vastustamalla vahvistat sanomani oikeaksi. Koska näköjään jos sinä olet samaa mieltä niin silloin on väärässä...
Mene vaan takaisin kuolaamaan (sinun tekemien?) ajovalo.net -sivustojen pariin!! Onnea Volvo-rakkaustarinasi jatkon kanssa!
ei noi kestävyys ja luotettavuus asiat tunnu kiinnostavan ketään, ainakaan ''premium kuppikunnissa''. sitten kaikessa hiljaisuudessa käytetään auto korjaamolla ja nelinumeroinen luku voi olla laskussa. naurettavaa meininkiä, sanon minä mikäs siinä tietysti jos rahaa on rajattomasti..silti itse ainakin häpeäisin silmät päästäni jos uudehko kallis autoni hajoaisi saati RUOSTUISI korjauskuntoon parissa vuodessa. tämän takia pitäydynkin kunnon japanissa tehdyissä laatuautoissa
Kerropa sitten jokin japanilainen laatuauto, joka on huono ruostumaan, itse en tiedä yhtään sellaista, saksalaisia ja ruotsalaisia merkkejä toki tiedän.
En tiedä kuinka kauan olet pyörinyt premium kuppikunnissa ja maksanut nelinumeroisia lukuja, itselläni ainoassa tähtinokassa oli maksettavana yksi kaksinumeroinen lasku, kun apusimpukka täytyi vaihtaa. Pidin sitä kohtuullisena lukuna yli 6 vuotiaalle autolle.
Ehkä tämän uuden mallin kohdalla kannattaisi odottaa se pari vuotta, ennen kuin voi sanoa, ruostuuko korjauskuntoon vai ei
Sinä olet lähinnä jauhanut sitä tekniikan tärkeyttä ja sen puutetta Volvossa. Mielestäni on ihan sama millä tekniikalla lopputulokseen on päästy, jos lopputulos on hyvä.
Niin, olisi pitänyt lisätä tarkennus eli että tekniikan SEKÄ osaamisen.
Aivan, jos lopputulos on hyvä se riittää. Mutta on vielä parempi jos lopputulos on erinomainen ja täyttää tavisten lisäksi myös vaativienkin toiveet.
Eiköhän tuo lie selvinnyt, että Putput joko kiusaa tai sitten ei asiat ole muuten ihan oikein niinkun sillai kohdallaan! Tai ehkä kyseessä on ainakin joistakin kommenteista päätellen varsinainen älyn jättiläinen! Kui joku voi rakastaa nii pal rätei ja lumpui! Eihän tässä ole kysymys kuin peltikasasta. Ihan kivasti varmaan itsekukin pääsee paikasta paikkaan vaikka millä kotterolla!
Kerropa sitten jokin japanilainen laatuauto, joka on huono ruostumaan, itse en tiedä yhtään sellaista, saksalaisia ja ruotsalaisia merkkejä toki tiedän.
En tiedä kuinka kauan olet pyörinyt premium kuppikunnissa ja maksanut nelinumeroisia lukuja, itselläni ainoassa tähtinokassa oli maksettavana yksi kaksinumeroinen lasku, kun apusimpukka täytyi vaihtaa. Pidin sitä kohtuullisena lukuna yli 6 vuotiaalle autolle.
Ehkä tämän uuden mallin kohdalla kannattaisi odottaa se pari vuotta, ennen kuin voi sanoa, ruostuuko korjauskuntoon vai ei
kyllä suomen oloissa auto kun auto käsittääkseni ruostuu jos siitä ei huolehti ja ruostesuojaa. Ei japsit mitään hyviä ruosteen suhteen ole, mutta ei niissä mitään hälyttävää ole ollut, ainoa mainittava tulee mieleen uusien mazdojen ongelmat, kiitos fordin. Mistään mersujen ym ruoste/takuu asioista en viitsi edes alkaa jauhaa.
voin kertoa että premium kuppikunnissa en pyöri, lähinnä seuraan tuota meininkiä vierestä, olosuhteiden pakosta (perhe- ja työ ). ehkä liioittelin vähän tuon ''nelinumeroisen luvun'' suhteen, mutta itse käytän periaatteen takia joka euron enemmin johonkin mukavampaan kuin annan korjaamon sedälle ja taistelen takuuanomusten kanssa
"Volvo has not reached the stellar heights of world luxury leaders Mercedes-Benz and Jaguar or even the sporty/luxury manufacturers BMW and Audi. Volvo competes more evenly with Acura, Cadillac, Lincoln and Saab."
-Wikipedia
Millä osa-alueella Volvo on sitten niin kamalasti kehittyneempi kuin Honda, Cadillac, Saab, VW, Chrysler, Citroën, jne...? Chrysler 300C on aivan eri luokkaa jo olemuksellaan ja siinä on sentään isoon tehokkaaseen autoon paremmin sopiva takavetorakenteinen E-sarjaan perustuva alusta. Aivan kaikille se ei tietenkään ole sopiva, mutta herranjumala ihmisethän ottavat siitä kuvia kun pysäköi, KOSKAAN ei niin tapahdu Volvolle!
Mitä aliarvioimista on se ettei esim. Volvon koneet, käyttöjärjestelmät, varusteet, alustateknologia, materiaalit, jne. ei ole Bemun tai edes Mersun tasolla? Volvo tekee halvemmista ja helpommista kompromisseja täynnä olevista lähtökohdista ok autoja. Varsinkaan kokonaisuutena niillä ei ole mitään jakoa todellisia premiumeja eli Lexusta, Jaguaria, Bemua, Mersua ja Infinitiä (viimeinen varauksin) vastaan.
Yhtenä esimerkkinä KOSKAAN en ole kenenkään (pätevän) kehuneen Volvon ajettavuutta, edes sellaisen omistavan ystäväni. Onpahan eräs rallia ajanut ystäväni haukkunut oman R AWD-Volvonsa ajettavuutta vuolaasti. Ihan vaan tiedoksi: istumisen vaivattomuus odottaen matkan päättymistä ei ole perinteisen 'ajettavuus-määritelmän' mittari.
Ja miksi taas pitää puhu Bemusta ja Volvosta, Mersustahan täällä puhuttiin! Ai niin, eihän mitään autoa saa pitää Volvoa parempana millään tavoin... Sekin on hauskaa kuinka C-Mersua pitää alkaa vertaamaan S80:een, hah, mitäs S60:lle kuuluu?
Onko niin vaikea myöntää että Mersu on sentään takavetoinen, kuin yhdestä puusta kasatun tuntuinen eikä löysä, nopeasti nitisemään rupeava kömpelö lahna? Vaikka Volvo olisi kuinka mukava eli löysäksi säädetty niin ei aivan pääse samaan laatutasoon kokonaisuutena kuin Mersu. Ehkä sinun pitäisi ajaa C-Mersulla vähäsen niin voisit mahdollisesti ymmärtää mitä eroja siinä ja Volvon tuotteilla on. Se on vielä aika hyvä ajettava Mersuksi, itsekin olin yllättynyt. Kojetaulu on järkyttävästi muotoiltu (toimiva kuitenkin) mutta muutenhan Volvolla ei ole mitään jakoa millään osa-alueella kunhan Mersun pikkukompurakoneita ei suoraan vertaa ilman suhteutusta muihin osa-alueisiin jotka kompensoivat niiden puutteita.
-Wikipedia
Millä osa-alueella Volvo on sitten niin kamalasti kehittyneempi kuin Honda, Cadillac, Saab, VW, Chrysler, Citroën, jne...? Chrysler 300C on aivan eri luokkaa jo olemuksellaan ja siinä on sentään isoon tehokkaaseen autoon paremmin sopiva takavetorakenteinen E-sarjaan perustuva alusta. Aivan kaikille se ei tietenkään ole sopiva, mutta herranjumala ihmisethän ottavat siitä kuvia kun pysäköi, KOSKAAN ei niin tapahdu Volvolle!
Tässä, mitä wiki sanoo Volvosta tällä hetkellä:
http://en.wikipedia.org/wiki/Volvo
"volvo sucks bmw is wat betr mwahahaha"
--> ettet vaan olisi "PutPut" asialla, kun ilmestyi mystisesti juuri sinun vierailusi jälkeen muutamaksi minuutiksi?
Tuo siis englanninkielisessä wikipediassa. Ilmeisesti bemarimiehet kirjoittelevat kirjoittelevat tuollaista, kun kuitenkin kokevat Volvon kilpailijaksi?
"The second generation Volvo S80 is much more luxurious than the previous generation, and it flaunts its "Scandinavian Luxury" design language. It competes directly against the Lexus GS, BMW 5 Series, Mercedes Benz E-Class, Audi A6, and Acura RL."
siinäpä, mitä wikipedia sanoo S80 Volvoista ilman bemarimiesten terrorisointia.
Mitä väliä sillä on, millä tekniikalla johonkin lopputulokseen on päädytty? Eikö se ole lopputulos, joka ratkaisee? Loistava esimerkki tästä on mm. Corvette Z06, joka ei sisällä mitään hienoja teknisiä krumeluureja, mutta kulkee silti niin maan p-leesti lujempaa kuin vastaavan hintainen Porsche tai muu euro-kilpailija.
Jos pelkkä tekniikka ratkaisisi Rolls Roycella ei olisi mitään jakoa Honda Legendiä vastaan...
Niin, Volvo on toki perusmalleillaan S-typeä halvempi, mutta katsokaapa V8 mallien hintaa. Yllätys voi olla melkoinen.
-Wikipedia
Tässä, mitä wiki sanoo Volvosta tällä hetkellä:
http://en.wikipedia.org/wiki/Volvo
"volvo sucks bmw is wat betr mwahahaha"
Tuo siis englanninkielisessä wikipediassa. Ilmeisesti bemarimiehet kirjoittelevat kirjoittelevat tuollaista, kun kuitenkin kokevat Volvon kilpailijaksi?
"The second generation Volvo S80 is much more luxurious than the previous generation, and it flaunts its "Scandinavian Luxury" design language. It competes directly against the Lexus GS, BMW 5 Series, Mercedes Benz E-Class, Audi A6, and Acura RL."
siinäpä, mitä wikipedia sanoo S80 Volvoista ilman bemarimiesten terrorisointia.
Niin, ensin sanotaan, kuten kirjoitit, yleinen luokka jossa se kilpailee. Sitten TARKENNUS mainitsemallani tavalla.
Jos pelkkä tekniikka ratkaisisi Rolls Roycella ei olisi mitään jakoa Honda Legendiä vastaan...
Anteeksi mitä? Ensinnäkin ihmettelen suuresti että mitä oikein ymmärrät käsitteellä 'kehittynyt tekniikka', joku Four-C alusta tms. 'jippo' vain? Tiesitkö että usein paljon tärkeämpää on alustatekniikka, materiaalitekniikka, jne. asiat jotka eivät ole Mersun ja Audin tapaan mainosteksteihin sopivasti iskettävissä. 'Turbovoimaa' sopii hyvin ainoaksi 'asiaksi' Audin mainoksessa, mutta 'vapaasti hengittävän kehittyneen koneen edistyksellisyys' ei kuullosta ihan niin hyvältä viisivuotiaan tasoisen korviin (eli Audin potentiaaliseen asiakaskuntaan ). Tavikset tulkitsevat näköjään turbon olevan 'jotain hienoa', ja että vapaastihengittävä kone on vain kone josssa on turbokonetta vähemmän 'teknologiaa'.
Miten ihmeessä voit väittää ettei Z06:ssa ole mitään hienoja teknisiä krumeluureja kun se nimenomaan on niitä ÄÄRIÄÄN MYÖTEN TÄYNNÄ??!! Siitä huolimatta että se on loistava vehje niin en kyllä ole huomannut sen kulkevan 'p-leesti lujempaa' kuin Porsche tai muu euro-kilpailija. Eli hyvin pitkälti minusta kaikki väitteesi ovat vääriä.
Ja että Rolls-Roycella ei ole hienoa tekniikkaa?? Ei ole ihme että ihmiset pitävät nelivetoa 'ylivoimaisena' kun näköjään 'hieno tekniikka' ja paremman auton mitta on vain tuollaiset mainoslauseisiin sopivat 'enemmän tavaraa'-tekniikat. Se auto jossa on pisin lista 'erikoistekniikkaa' ei ole välttämättä teknisesti kehittyneempi tai sisällä enempää patentoitua kamaa saati OSAAMISTA. Eiköhän Rolls Roycen spaceframe-teknologia, äänenvaimennus, suorasuihkutteinen Valvetronic-V12, ja alustatekniikkakin vaikuttaa aika kehittyneeltä jne...
Luen tuon sinun kirjoituksesi huonon päivän lukuun tai jotain...
Putput analyysiä:" Ihan vaan tiedoksi: istumisen vaivattomuus odottaen matkan päättymistä ei ole perinteisen 'ajettavuus-määritelmän' mittari."
Millähän tuon ajettavuuden toteaisi näillä alle 120 km/t nopeuksilla? Muusta kuin ratin logosta? Olisiko esim. todennettavissa se BMW:n tunnettu huono suuntavakavuus?
Tässä vaan tälläinen savolainen kysymys, joista Putput ei tykkää! Vastuu jäänee vastaajalle? Toisaalta kuka on väittänyt ja mitä?
No niitä Volvon V8ja tullaan myymään niin vähän että taitaa olla myyjän taktiikkana sama kuin Veholla joidenkin mallien kohdalla eli nostetaan hinta todella suureksi jotta ne jotkut jotka sellaisen joka tapauksessa ostavat tuovat katetta. Tuskin kukaan Volvo-V8ia Suomessa ostaisi vain siksi että muutaman tonnin halvemmalla saa...
Pitäisikö avata otsikko siitä kuinka KÄSITTÄMÄTTÖMÄN ylihintainen S80 V8 on... Paitsi että uskon sen hinnan juontavan juurensa siitä että S80 V8 on täynnä varusteita kun taas todellisiin luksusluokan autoihin kuten Jaggeen, Mersuun ja Bemuun saa uppoamaan Volvon verran rahaa vielä varusteisiin?
Heh, nimenomaan se lopputulos ON se joka ratkaisee. Sitä olenkin sanonut!
Mersullahan on nyt hyvä mahdollisuus taas kehittää autojaan, kun ei kohta ole tuota Chrysler -riippaa mukana. Menee tietenkin siinä samalla Chryslereilta tuo tavoiteltu Mersu -imago dieseleiden ja alustojen osalta. Minusta muuten C-sarja ei edes ole mikään edustusluokan auto. Meiiläpäin se on perusauto niille, jotka kuten Dodgen osalta joskus jenkeissä sanottiin: for those between retired and dead. Ei kolhiinnu talliin ajettaessa ja mahtuu betonipylväiden väliin kauppakeskuksessa. Kaikesta tästät huolimatta: todella siisti peli, jossa rahapussin mukaan saa ostaa melkein mitä haluaa.
hohoh! hyvä sota taas leimahtanut yllättäen volvosta taas kyse
hyvä esimerkki tuosta kehittyneestä tekniikasta on Lancer EVO(t).
todella rujo ja koruton olemus, kuitenkin parempaa ajettavuutta ja tarkkaa ja tunnokasta ohjaustuntumaa saa hakea. tekniikkaa kuten neliveto, alusta jne. voidaan väittää vaikka parhaaksi. käsittääkseni ainoana subarun vastine pääsee edes niin lähelle että voidaan puhua samana päivänä.
tämä on tosin vähän huono esimerkki koska on kyse ralliautosta, joka ei pyrikkään olemaan muuta kuin nopea.
miten tämä liittyi mihinkään? kunhan tuli mieleen
Kysymys tässä keskustelussa ei pitäisi olla Volvon ja bemarin väliset erot.. Hra Putput kirjoitti tuossa ylempänä että "Volvo ei olisi bemarin tai edes mersun tasoa".. ai että mersu ei ole bemarin tasoa
Missä asioissa bemarin tekniikka on sitten maailman kehittynein?? Sitä ei liene kukaan kieltämään että mikäli luvatut arvot pitävät paikkansa, kulutus bemarin joillakin malleilla on hieman pienempi kuin monella muulla merkillä mutta onko parin desin ero käytännössä millään asteella ratkaisevaa?
Mitä mieltä Putput on tekniikan kestävyydestä? Kerroin jo aiemmin että useat... siis USEAT eri taksikuskit jotka siis ammatikseen ajavat autoa, jos nyt siis sitä voi minkäänlaisena pätevyytenä Putputin mittarilla pitää.. ovat moittineet bemarin kestävyyttä ja kehuneet Volvon kestävyyttä.. Edellisen kerran kun tätä kysyin, Putput ohitti aiheen vastaamalla vain ettei kestävyys ole tärkeää jos vaihtaa auto tarpeeksi usein.. kutakuinkin noin..
Mielestäni uusi tekniikka joka kuitenkaan ei ole juurikaan muita edellä mutta kestävyys on mennyttä, ei paljoa lämmitä.
Vanha kikka on mota kertaa parempi kuin pussillinen uusia..
Ja edelleen moitit täällä muiden kommentteja.. kukaan toinen ei mielestäsi kerro mitään faktaa?? Mitä faktaa itse kerrot? Kerron bemarin mainoksesta teknistä tietoa.. Onko se ainut oikea faktatieto mitä sinun etsimästäsi kohteesta löytyy?
Tosiasia on vain niin että jokaisella automerkillä on oma tekniikkansa ja esim. ruotsalaisilla, japanilaisilla, saksalaisilla.. koneet eroavat melkolailla. Mutta sinulle kaikkion vain mustavalkoista etkä näe kuin bemarin merkin silmiesi edessä..
Ottamatta nyt muuten tähän teidän ikuiseen vääntöön kantaa, tuo ei kyllä pidä paikkaansa, taksimiehillä on oma tietotoimisto, Volvolla ajavat haukkuvat muita ja Bemarilla ajavat toisia. Taksimiesten tietotoimistolta saa myös ne parhaat sijoitusvinkit.
Tuossa on huomattavasti parempi katsoa useita eri luotettavuustilastoja, jossa keskimäärin kyllä Bmw pärjää huomattavasti paremmin kuin Volvo. Itse asiassa Volvon laatu on erittäin huonoa tällä hetkellä, eikä ainakaan tunnu olevan menossa parempaan päin.
Harmi sinänsä, itse tuotanto yms on kyllä laadukasta, mutta liian kilpailutetut alihankintaosat ovat se akilleen kantapää, tuo on se huono asia, mitä Ford on mukanaan tuonut, valitettavasti. Kun olet aiemminkin haukkunut Bemarin laatua vedoten "sisäpiiritietoon" korjaamolta, sanotaan nyt että kaksi kaveriani toimii mekaanikkoina Volvojen parissa. Laadusta tai sen puutteesta ei voi kuitenkaan muodostaa tuon pohjalta käsitystä, sieltä saa vain tietää, missä on yleisimmät ongelmakohdat.
Esim Mb on painiskellut samojen ongelmien kanssa, mutta on nyt selvästi menossa parempaan suuntaan, toisin kuin Volvo. Bemari taas on ollut pitkään aika tasaisen huono/hyvä, ei huipulla, muttei missään nimessä huonokaan. Laakkosen huoltopalvelut ovatkin Suomessa sitten eri asia, niitä se taksimiestenkin tietotoimisto kehottaa välttämään. Huoltotoiminnat ovat myöskin pääsyy siihen, miksi Audia on niin vähän taksissa.
Heh, nimenomaan se lopputulos ON se joka ratkaisee. Sitä olenkin sanonut!
Sinä olet lähinnä jauhanut sitä tekniikan tärkeyttä ja sen puutetta Volvossa. Mielestäni on ihan sama millä tekniikalla lopputulokseen on päästy, jos lopputulos on hyvä.
Jaguarissa on ihan saman verran jos ei jopa enemmän varusteita kuin Volvossa. V8 volvossa on vakiona vain Momentum-taso.
edit: niin, ja se hintaero on samoilla perusvarusteilla kutakuinkin 15 000 Jaguarin hyväksi. Jos tuo on sinulle muutama tonni, niin olkoon...
Niin, ensin sanotaan, kuten kirjoitit, yleinen luokka jossa se kilpailee. Sitten TARKENNUS mainitsemallani tavalla.
Eipä ole minkäänsortin tarkennuksia otsikon "Volvo S80" alla...
Mitä aliarvioimista on se ettei esim. Volvon koneet, käyttöjärjestelmät, varusteet, alustateknologia, materiaalit, jne. ei ole Bemun tai edes Mersun tasolla? Volvo tekee halvemmista ja helpommista kompromisseja täynnä olevista lähtökohdista ok autoja. Varsinkaan kokonaisuutena niillä ei ole mitään jakoa todellisia premiumeja eli Lexusta, Jaguaria, Bemua, Mersua ja Infinitiä (viimeinen varauksin) vastaan.
Yhtenä esimerkkinä KOSKAAN en ole kenenkään (pätevän) kehuneen Volvon ajettavuutta, edes sellaisen omistavan ystäväni. Onpahan eräs rallia ajanut ystäväni haukkunut oman R AWD-Volvonsa ajettavuutta vuolaasti. Ihan vaan tiedoksi: istumisen vaivattomuus odottaen matkan päättymistä ei ole perinteisen 'ajettavuus-määritelmän' mittari.
Ja miksi taas pitää puhu Bemusta ja Volvosta, Mersustahan täällä puhuttiin! Ai niin, eihän mitään autoa saa pitää Volvoa parempana millään tavoin... Sekin on hauskaa kuinka C-Mersua pitää alkaa vertaamaan S80:een, hah, mitäs S60:lle kuuluu?
Onko niin vaikea myöntää että Mersu on sentään takavetoinen, kuin yhdestä puusta kasatun tuntuinen eikä löysä, nopeasti nitisemään rupeava kömpelö lahna? Vaikka Volvo olisi kuinka mukava eli löysäksi säädetty niin ei aivan pääse samaan laatutasoon kokonaisuutena kuin Mersu. Ehkä sinun pitäisi ajaa C-Mersulla vähäsen niin voisit mahdollisesti ymmärtää mitä eroja siinä ja Volvon tuotteilla on. Se on vielä aika hyvä ajettava Mersuksi, itsekin olin yllättynyt. Kojetaulu on järkyttävästi muotoiltu (toimiva kuitenkin) mutta muutenhan Volvolla ei ole mitään jakoa millään osa-alueella kunhan Mersun pikkukompurakoneita ei suoraan vertaa ilman suhteutusta muihin osa-alueisiin jotka kompensoivat niiden puutteita.
Hah, mitä Volvo-propagandaa tämä Mr Putput täällä jaksaa kerrasta toiseen suoltaa. Kerrohan joskus mistä tuo Volvon halveksuntasi on peräisin, koska aika vaikea sitä on ymmärtää.
Kerroit ettet ole koskaan kuullut kenenkään kehuvan Volvon ajettavuutta, joten luepa uuden S80:n koeajoja Tuulilasista, TM:sta, AutoBildistä, Iltalehdestä, Ilta-sanomista, Helsingin sanomista, ajovalo.net:stä tms suomalaisista medioista. Yhteistä kaikille on, että Volvon ajettavuutta kehutaan. Tässä vielä yksi kehu lisää: Volvo S80 on minustakin hyvä ajaa. Samaten luepa uuden C30:n koeajoja tai uuden S40/V50 koeajoja samoista lähteistä ja taas yllätys, yllätys, Volvon ajettavuutta kehutaan joka paikassa. Ja muuten se Volvojen kömpelyyskin on nykyään enää vain historian painolastia ja jousituskaan ei enää ole pehmeä lulla, vaan onnistunut kompromissi tukevuutta ja pehmeyttä ja Volvojen suuntavakavuuteen ei edes saksalaiset autonvalmistajat pysty.
En ymmärrä miten joku jaksaa muistella jotain vuosien takaisia asioita Volvojen ajettavuudesta, jos joskus jotain valittamisen aihetta Volvojen ajettavuudessa on oikeasti ollutkin. Itse en tällä hetkellä arvosta S60/V70 Classic malleja kovin korkealle, niiden autojen iässä ikälopun malli-iän takia, kun ne on esitelty jo vuonna 2000, vaikka toki niitä on matkan varrella päivitetty. Tuolta löytyy muuten hyvä Volvon S60-S80 -mallien historiikki.
http://www.ajovalo.net/Mallit/Volvo60-80.htm
Uudessa S80, C30 ja S40/V50 malleissa on kuitenkin lähes kaikki kohdallaan mitä autolta normaalissa liikenteessä voi vaatia ja uusi V70 on jo esitelty, joka pohjautuu S80-malliin. Mitä tulee Bemariin, Audiin ja Mersuun, niin pidän uutta S80 täysin niiden veroisena tiettyyn rajaan saakka eli 3,0 T6 AWD-malliin asti, sen jälkeen alkaa olla nuo em. parempia ja järkevämpiä ostoksia. C30 taas on täysin vertailukelpoinen pikkuauto mm. Bemarin 1-sarjalle tai Mersun A-sarjalle. S60 taas on Audi A4:lle aivan varteenotettava vaihtoehto ja siten ei se nyt kovin kaukana ole uudesta MB C-sarjastakaan, mutta aina se kuitenkin niin on, että uusi automalli on parempi useimmissa asioissa ja ei ikäloppu malli voi pysyä ikuisesti kilpailussa mukana pelkillä pienillä facelift-muutoksilla ja päivityksillä sinne tänne.
Tätä samaa asiaa on tietysti jauhettu näissä keskusteluissa jo useammankin kerran, mutta kun nuo Putputin Volvon halveksunnat on niin käsittämättömiä, niin eipä kai tämä vääntö koskaan lopukaan.
Itse en ole alentunut haukkumaan mitään automerkkejä, vaikka omia huonoja ja hyviä puolia on joka merkillä, mutta minusta vaan jonkin automerkin järjestelmällinen halveksunta ja haukkuminen ei johda mihinkään ja ei ole kovin rakentavaa keskustelua.
TM 9/07 Ajettua Volvo S 80 3,2A:
"Koeajoyksilön vaihteiston toiminnassa oli hieman sanomista, sillä varsinkin taajama-ajossa vaihdot tuntuivat suurempina nykäyksinä kuin tämän luokan autolta odottaisi. Risteysajossa tyypillinen tilanne, jossa ensin hidastetaan ja heti perään kiihdytetään, johti vaihteistossa tovin liian pitkään mietintätaukoon ennen pienemmän vaihteen valintaa".
Tuulilasi 10/06 testi Volvo S 802,4 D5A:
"Dieselmoottorin ja automaattivaihteiston yhteistyö ei suju aina aivan saumattomasti. Rauhallisessa ajossa vaqihdot sujuvat pehmeästi, mutta hidastuksissa ja sen jälkeisessä ripeässä kiihdytyksessä auto empii ennen kuin tajuaa, että nyt pitäisi jo mennä. Valmistajan mukaan vaihteisto mukautuu kuljettajan ajotapaan, ja kun sitten siirrytään reippaampaan tyyliin, sujuu herääminen viiveellä".
Vastaavia, ja pahempiakin, kommentteja löytyy jokaisesta S80 koeajosta. Volvon automaatti on uusi Aisinin 6-portainen. Vain Toyotalla tuntuu olevan vielä enemmän vaikeuksia autoomaattivaihteistojensa kanssa. Dieseliin niitä ei saa ollenkaan ja bensa-automaatit on korvattu surkeasti toimivalla robotti-automaatilla uusissa Auris/Corolloissa. Sama surkea robotti on tulossa uuteen Avensikseenkin.
Niin kauan kuin Volvon automaatin toiminta on edellä kuvatun tasoista, on turha keskustella Volvosta premium-luokan autona. Uusi S80 on ollut tuotannossa jo vuoden, mutta tehdas ei ole kyennyt päivittämään automaatin toimintaa yhtään paremmaksi.
Varsinkin moottoritekniikassa Baijerilaisten osaaminen on kiistatonta. Tuloksia vuosien varrelta voi katsoa vaikkapa vuoden moottorivalinnoista:
The International Engine of the Year Awards
"Koeajoyksilön vaihteiston toiminnassa oli hieman sanomista, sillä varsinkin taajama-ajossa vaihdot tuntuivat suurempina nykäyksinä kuin tämän luokan autolta odottaisi. Risteysajossa tyypillinen tilanne, jossa ensin hidastetaan ja heti perään kiihdytetään, johti vaihteistossa tovin liian pitkään mietintätaukoon ennen pienemmän vaihteen valintaa".
Tuulilasi 10/06 testi Volvo S 802,4 D5A:
"Dieselmoottorin ja automaattivaihteiston yhteistyö ei suju aina aivan saumattomasti. Rauhallisessa ajossa vaqihdot sujuvat pehmeästi, mutta hidastuksissa ja sen jälkeisessä ripeässä kiihdytyksessä auto empii ennen kuin tajuaa, että nyt pitäisi jo mennä. Valmistajan mukaan vaihteisto mukautuu kuljettajan ajotapaan, ja kun sitten siirrytään reippaampaan tyyliin, sujuu herääminen viiveellä".
Vastaavia, ja pahempiakin, kommentteja löytyy jokaisesta S80 koeajosta. Volvon automaatti on uusi Aisinin 6-portainen. Vain Toyotalla tuntuu olevan vielä enemmän vaikeuksia autoomaattivaihteistojensa kanssa. Dieseliin niitä ei saa ollenkaan ja bensa-automaatit on korvattu surkeasti toimivalla robotti-automaatilla uusissa Auris/Corolloissa. Sama surkea robotti on tulossa uuteen Avensikseenkin.
Niin kauan kuin Volvon automaatin toiminta on edellä kuvatun tasoista, on turha keskustella Volvosta premium-luokan autona. Uusi S80 on ollut tuotannossa jo vuoden, mutta tehdas ei ole kyennyt päivittämään automaatin toimintaa yhtään paremmaksi.
Minusta Volvo S80 2,5T:n automaatti toimii ihan ok eli itselläni ei ainakaan sen suhteen ole isompaa valittamista. Toisenlaisiakin kommentteja löytyy runsaasti Volvon automaatista, mm. Ajovalo.net:stä
V8-mallista
"6-vaihteinen automaatti on täysin uusi ja sen toiminta on kertakaikkisen sujuvaa. Laatikossa on tip-vaihtamismahdollisuus, mutta ilman nappuloita ratissa. Sport-asentoa ei ole, mutta sitä ei kaipaakaan. Ajoin autoa poikkeuksellisen paljon mutkateillä ja automaatti oli koko ajan tehtäviensä tasalla vaihtaen erittäin huomaamattomasti."
2,5T mallista
"Myös 2,5-litraisessa on uusi 6-vaihteinen automaatti, joka vaihtaa selvästi Volvon aikaisemmin käyttämiä laatikoita hienostuneemmin ja on alan parhaimmiston tasolla."
Jokainen voi siis poimia haluamiaan kohtia lehtien ja muiden medioiden koeajoista.
Varsinkin moottoritekniikassa Baijerilaisten osaaminen on kiistatonta. Tuloksia vuosien varrelta voi katsoa vaikkapa vuoden moottorivalinnoista:
The International Engine of the Year Awards
Myöskin Bemarin (ZF) automaatit ovat loistavia. Itselläni useamman vuoden kokemus, eikä valittamista. Ei tule mieleen, että olisivat autolehdetkään valittaneet. Useimmiten päinvastoin kehuneet.
ei noi kestävyys ja luotettavuus asiat tunnu kiinnostavan ketään, ainakaan ''premium kuppikunnissa''. sitten kaikessa hiljaisuudessa käytetään auto korjaamolla ja nelinumeroinen luku voi olla laskussa.
naurettavaa meininkiä, sanon minä mikäs siinä tietysti jos rahaa on rajattomasti..silti itse ainakin häpeäisin silmät päästäni jos uudehko kallis autoni hajoaisi saati RUOSTUISI korjauskuntoon parissa vuodessa. tämän takia pitäydynkin kunnon japanissa tehdyissä laatuautoissa
Jokainen voi siis poimia haluamiaan kohtia lehtien ja muiden medioiden koeajoista.
Ylläoleva sekä muut kommenttisi vain vahvistavat sitä mitä olen sanonut, eli kiitos siitä että sinä vastustamalla vahvistat sanomani oikeaksi. Koska näköjään jos sinä olet samaa mieltä niin silloin on väärässä...
Mene vaan takaisin kuolaamaan (sinun tekemien?) ajovalo.net -sivustojen pariin!! Onnea Volvo-rakkaustarinasi jatkon kanssa!
naurettavaa meininkiä, sanon minä mikäs siinä tietysti jos rahaa on rajattomasti..silti itse ainakin häpeäisin silmät päästäni jos uudehko kallis autoni hajoaisi saati RUOSTUISI korjauskuntoon parissa vuodessa. tämän takia pitäydynkin kunnon japanissa tehdyissä laatuautoissa
Kerropa sitten jokin japanilainen laatuauto, joka on huono ruostumaan, itse en tiedä yhtään sellaista, saksalaisia ja ruotsalaisia merkkejä toki tiedän.
En tiedä kuinka kauan olet pyörinyt premium kuppikunnissa ja maksanut nelinumeroisia lukuja, itselläni ainoassa tähtinokassa oli maksettavana yksi kaksinumeroinen lasku, kun apusimpukka täytyi vaihtaa. Pidin sitä kohtuullisena lukuna yli 6 vuotiaalle autolle.
Ehkä tämän uuden mallin kohdalla kannattaisi odottaa se pari vuotta, ennen kuin voi sanoa, ruostuuko korjauskuntoon vai ei
Niin, olisi pitänyt lisätä tarkennus eli että tekniikan SEKÄ osaamisen.
Aivan, jos lopputulos on hyvä se riittää. Mutta on vielä parempi jos lopputulos on erinomainen ja täyttää tavisten lisäksi myös vaativienkin toiveet.
Niin, ensin sanotaan, kuten kirjoitit, yleinen luokka jossa se kilpailee. Sitten TARKENNUS mainitsemallani tavalla.
Eipä ole minkäänsortin tarkennuksia otsikon "Volvo S80" alla...
Volvo-otsikon alla on.
Eiköhän tuo lie selvinnyt, että Putput joko kiusaa tai sitten ei asiat ole muuten ihan oikein niinkun sillai kohdallaan! Tai ehkä kyseessä on ainakin joistakin kommenteista päätellen varsinainen älyn jättiläinen! Kui joku voi rakastaa nii pal rätei ja lumpui! Eihän tässä ole kysymys kuin peltikasasta. Ihan kivasti varmaan itsekukin pääsee paikasta paikkaan vaikka millä kotterolla!
Aamiaiseksi syö BMW-muroja, sitten vetää BMW-farkut jalkaan,,,
Kerropa sitten jokin japanilainen laatuauto, joka on huono ruostumaan, itse en tiedä yhtään sellaista, saksalaisia ja ruotsalaisia merkkejä toki tiedän.
En tiedä kuinka kauan olet pyörinyt premium kuppikunnissa ja maksanut nelinumeroisia lukuja, itselläni ainoassa tähtinokassa oli maksettavana yksi kaksinumeroinen lasku, kun apusimpukka täytyi vaihtaa. Pidin sitä kohtuullisena lukuna yli 6 vuotiaalle autolle.
Ehkä tämän uuden mallin kohdalla kannattaisi odottaa se pari vuotta, ennen kuin voi sanoa, ruostuuko korjauskuntoon vai ei
kyllä suomen oloissa auto kun auto käsittääkseni ruostuu jos siitä ei huolehti ja ruostesuojaa. Ei japsit mitään hyviä ruosteen suhteen ole, mutta ei niissä mitään hälyttävää ole ollut, ainoa mainittava tulee mieleen uusien mazdojen ongelmat, kiitos fordin.
Mistään mersujen ym ruoste/takuu asioista en viitsi edes alkaa jauhaa.
voin kertoa että premium kuppikunnissa en pyöri, lähinnä seuraan tuota meininkiä vierestä, olosuhteiden pakosta (perhe- ja työ ).
ehkä liioittelin vähän tuon ''nelinumeroisen luvun'' suhteen, mutta itse käytän periaatteen takia joka euron enemmin johonkin mukavampaan kuin annan korjaamon sedälle ja taistelen takuuanomusten kanssa