SAABin ja VOLVOn tulevaisuus ?

180 kommenttia
12346»
  • Tätä on hetken saanut odotellakin mutta nyt näyttäisi, että on syntymässä pohjoismainen (suurempi) autotehdas kun Koenigsegg ja ryhmä norjalaisia sijoittajia ostavat Saabin!!



    Toivottavasti todellisuus ei lyö tätä "unelmaliittoa" korville - ainakin uusien mallien pitäisi helpottaa tilannetta.

      
  • en nyt tiedä onko tuo kovin "unelmaliitto" Saab joutuu ostamaan tekniikan kovaan rahaan tai sijoittajat joutuvat sijoittamaan todella paljon rahaa uuden tekniikan kehittämiseen....parempi olisi olla osana isoa yhtymää, jollaoin saavutetaan erittäin suuret säästöt...Saabi on kuitenkin aika pieni volyymiltaan...

      
  • SVT'n mukaan aiesopimus on allekirjoitettu.



    Se miten jokin "niche" automerkki pärjää, ei ole toiminut ainakaan GM esimerkissä konserniosilla ja persoonattomuudella. Ainahan voi käydä niinkin hyvin että Saba alkaa profiloitumaan uudelleen, ja tuskin Koenigsegg siitä ainakaan pappaluokkaan yrittää työntää. Takavetoinen Saab?



    Valitettavasti GTAm', viestissä oli vain turhan paljon realismia. Toivotaan kuitenkin parasta.

      
  • Näinköhän nyt olisi Saabilla mahikset profiloitua oikeasti harvinaiseksi laatuautoksi Gov.motorsin tusinatuotteena olemisen jälkeen? Pienellä volyymilla se Könikkäkin on pystyssä pysynyt ja tietääkseni nauttii laatuauton maineesta. Toivotaan parasta ja pelätään pahinta, mallisto vaatii jokatapauksessa täydellisen uusiutumisen pärjätäkseen kovenevilla markkinoilla.

      
  • Saab nyt on historian valossa viimeisiä merkkejä joista voisi uskoa takavetoisuuteen paluuta. Katsokaapa vaikka sabafoorumia.

      
  • Vackraste:

    Pienellä volyymilla se Könikkäkin on pystyssä pysynyt






    hiukan eri asia tehdä pienellä volyymilla urheiluautoja kuin pienellä volyymilla perheautoja... piensarja urheiluautoista voi pyytää kovaa hintaa, kun perheautoista ei...toki jos se alkaa tekemään Saab urheiluautoja... voi olla että ehkä pärjäisi..



      
  • Eiköhän sopimukset anna GM:n tekniikan käyttöön joksikin aikaa. Mielenkiintoista nähdä, mitä tämän jälkeen tulee. Enää ei Triumphiltakaan olla mitään annettavaa. Voitanee olettaa, että muut premium-merkit eivät tule tekniikkaansa kovin halvalla kilpailijalle antamaan. Saabin kaltaisen pienen valmistajan paukut eivät myöskään riitä omien kilpailukykyisten tekniikoiden tekemiseen. Mitä sitten jää jäljelle? Ostetaan sellaista tekniikkaa mitä markkinoilta saadaan. Voihan olla, että tekniikka tulee tulevaisuudessakin GM-Opel-Fiat -akselilla.



    Yksi asia on kuitenkin varmaa. Helppoa Saabin nostaminen kannattavaksi valmistajaksi ei tule olemaan. GM:n perinnön paras osa sisältyy esimerkkeihin niistä toimintamalleista, miten uusilla isännillä ei missään nimessä kannata toimia.

      
  • simppa:

    Saab nyt on historian valossa viimeisiä merkkejä joista voisi uskoa takavetoisuuteen paluuta. Katsokaapa vaikka sabafoorumia.




    Höpö höpö. Aika aktiivisesti olen lukenut saab foorumeita, ja koskaan en ole törmännyt takavetokammoon.



    Itsekin olen aika skeptinen Saabin mahdollisuuksista selvitä, on tosiaan eri asia tehdä pientä sarjaa luksusautoja kuin perheautoja. KoenigSegg CCX taitaa olla hieman yli 400 tuhatta PUNTAA Englannissa. Eri bisnes.



    Voisi kuitenkin kuvitella että kehitysyhteistyöllä muiden merkkien kanssa (ei tarvitse olla premimerkki, muutkin osaa), aivan eri jakelu- ja promootiostrategialla (ohuempi) voisi olla mahdollisuuksia.



    Alkuunhan Saab pääsee teknologia ja rahasopimuksella GM'ltä (ei tarvitse maksaa takaisin jos voittoa ei tule), mutta vaikeudet ovatkin pitemmällä aikavälillä selviytymisessä.



    Eiköhän tämä selviä parin vuoden aikana.

      
  • Ei tuo varmaan helppo savotta tule olemaan mutta toisaalta pieni saattaa olla riittävän notkea pärjätäkseen. Jan-Åke Jansson ainakin kertoi yhdessä haastattelussa jo 150 000 auton riittävän selvästi voitolliseen toimintaan.

    Koenigsegg näyttäisi olevan "vain" fasaadi - taustalla on norjalaisen Bard Ekerin ja sijoittajaryhmän rahoja. Ilmeisesti rahaa on niin paljon etteivät tarvitse edes EIB:n lainaa.

    Kyllähän tässä on aika paljon innostusta ruokkivia juttuja - Aero-X Koenigseggin hinnat-alkaen urheiluautona?

      
  • No joo, tosi on iso markkina kun koko pohjolassa on yhtä paljon asukkaita kuin yhdessä maailman metropolissa.

      
  • slowgear:

    No joo, tosi on iso markkina kun koko pohjolassa on yhtä paljon asukkaita kuin yhdessä maailman metropolissa.




    No onhan pohjola pienempi markkina kuin esimerkiksi Kalifornia, joka monille autotehtaille on tärkeä myyntialue, mutta toisaalta huomattavasti suurempi kuin esimerkiksi Australia, jossa Fordilla ja GM:llä on perinteisesti olleet ihan omat mallistonsa.

      
  • Tänään homma varmistui ainakin parilla pykälällä. Ammattiliittojen edustajien mukaan taustalla on riittävästi taloudellista voimaa jotta uudet mallit saadaan aikataulussa markkinoille ja uusien kehittelyä jatkettua. Näyttää sille, että tuo homma saattaa hyvinkin onnistua. Hyvä hyvä :smile:

      
  • Todella hieno juttu tuo Koenigsegg-Saab sopimus. Ainakin toiveita merkin jatkumisesta voi jälleen elätellä. Se, mitä sopimus ja uusi omistaja tuo tullessaan on kaikki pelkkää spoekulointia. Kellään ei liene oikeasti mitään tietoa miten asiat lähtee rullaamaan. Toivottavasti hyvin.



    Volvon osa ei näytä niin miellyttävältä:

    http://www.tekniikanmaailma.fi/uutiset/volvo-kiinalaisomistukseen



    Vaikka toki tuo voi merkille taata vakaamman jatkuvuuden, on se sellainen imagollinen isku että oksat pois. Kansankodissa menee nyt kyllä pållo hukkaan.

      
  • monta kertaa on jo huhuttu että volvon omistus olisi siirtyt kiinalaisille niin eipä sitä vielä ole nähty.

    kun se on omalla lailla paljon vaikeampi tapaus esim. ford ei omista tuotemerkkiä vain sillä on käyttöoikeus siihen...



    kuten sanoit voi tulevaisuus olla todella hyvä kun kiinalaisilla on tuota rahaa mitä sijoittaa jos se osataan kohdistaa oikein.

    miten tuo omistajan vaihdos kiinalaiseksi vaikuttaa auton ostajiin on kiinni siitä millaisia uusia malleja saadaan markkinoille ja millä laadulla autot on tehty jos esim koko tuotanto siirtyy kiinaan.

    ei ainakaan omasta mielestä jaguarin siirtyminen intialaisiin käsiin huonontanut heidän tilannetta vaikka tuotanto ei mennyt intiaan.



    onhan volvo ruotsalaisten "kruunun jalokivi" ja pysyyhän siellä volvon emoyhtiö joka on maailman 2 raskaissa ajoneuvoissa.silti henkinen isku voi olla kova...



    saabin tilanteesta olisi hauska kuulla millaisia ehtoja on tuolle kaupalle GM asettanut esim.opelin lisenssi maksut mitkä kai aiheutti sen ettei fiat ollutkaan enään kiinostunut siitä...



    edit...

    toivottavasti saabille ei käy kuin roverille bmw:n myytyä sen eli ostajat vain kuppasivat kaikki avustukset ja myivät kaiken mistä vain rahaa saivat...

    ruotsinverovirastohan epäilee että koenigsegg olisi vain ns.bulvaani...



      
  • saabin ympärillä on todella hiljaista ,vaikka se on ns.myyty niin se ei todellakaan ole varmaa ennen kuin saavat euroopan investointi pankilta suuren lainan ja saattaa vielä tulla sidotuksi opeliin kun sekään ei ole varmasti myyty kun siellä yritettiin vai vihkaa siirtää teknologiaa venäjälle GAZ käyttöön.

      
  • Saap eestä, Saap takkaa, ei tuollaisen tuotanto saa lakkaa? :tongue:

      
  • Kuvien ja kommenttien perusteella vaikuttaa erittäin lupaavalta. Naamioituja koeajoautoja ajaneet toimittajat suorastaan ylistivät auton ominaisuuksia ja muotoilu on juuri sitä, mitä Saabin kuuluukin olla - hieman pelkistetyn tyylikäs ja ehdottomasti itsensä näköinen.



    Hyvälle näyttää!!

      
  • Tuo 9-5 näyttää mun silmään ulkoa aika muodottomalta. Enemmän särmää olisin kaivannut. Tuollainen muodottomuus tuo mieleen ensimmäisenä 90-luvun Toyotan. Katon ja perän linjat ovat hieman oudot. Niiden toimivuus selviää vasta livenä. Sisältä auto näyttää vanhahtavalta jo ennen ensiesittelyä. Mittaristokin on kuin 70-luvun autosta lainattu. Saab ei mun mielestä ole mikään pappa-auto. Designin kuuluisi olla toureempi mun mielestä. Ominaisuudet lienevät pitkälle samat kuin Isigniassa.

      
  • Ei ainakaan nuo sisäkuvat juuri säväytä, toivottavasti näyttää luonnossa vähän pirteämmältä.



    Toki täytyy muistaa, että saabin ongelmat ei pelkästään uusia malleja esittelemällä ratkea, vaan niitä on myös saatava kannattavasti kaupaksi.



    9-3 ja tietysti myös 9-3X ovat jo ikäloppuja malleja (9-3X:hän on vain 9-3:n muunnos) eli uusi 9-5 on käytännössä ainut uusi malli mikä kohta on markkinoilla.



    Saabin kauppa käy huonosti ja haluttavuus on pohjamudissa, eli siihen täytyy panostaa. Uusi auto näyttää hyvältä, mutta onko esim. laatu sitä, aika näyttää.



    Ja ei varmaan tekisi pahaa jos saataisiin myös hintaetu saksalaisiin verrattuna. Fakta on kuitenkin se, että jos samassa rivissä seisoo vaikkapa MB E, BMW 500, Audi A6 ja Saab 9-5, niin jos kaikissa on sama hintalappu, ei Saab lähde kuin aniharvan ostajan mukaan näinä päivinä. :no_mouth:

      
  • Uusi 9-5 tulee näköjään olemaan piiiitkä auto (501cm), menee Viking Linen mietintään nostavatko henkilöauton maksimipituutta hinnastossaan vai pitääkö asiakkaiden varata saabit laivaan asuntoauton nimikkeellä... (hinta on toistaiseksi sama). Ei kyllä ole saabissa kuin sentti liikaa, mutta huonolla tuulella oleva check-in henkilökunta voi kai halutessaan veloittaa vaikka toisen autopaikan jos varaus on tehty max. 5m henkilöautolle. Siljalle sen sijaan saa ajaa peräti 7m limusiinin henkilöautoluokassa.

      
  • Tuleepa tuosta tosiaankin pitkä. Tuohan on hulppeat 15 senttiä E-Klassea pidempi. Voi vain toivoa, että sisätilat vastaavat ulkomittoja. Ennenkaikkea takana pitää olla jo tuohon mittaan kunnolla tilaa. Pahoin pelkään vain, että autosta tulee turhan raskas.

      
  • Valoa tunnelinpäässä Volvolle. Tai siis mistä minä tiedän onko tuo positiivinen juttu, mutta fiilispohjalta ainakin. Ei mitään Kiinalaisille!



    http://www.taloussanomat.fi/ulkomaat/2009/08/17/ruotsalaisryhma-haluaa-ostaa-volvon-henkiloautot/200918261/12#comments

      
  • Tänään tuli sitten viralliset kuvat Aerosta jakoon. Näyttää aina vaan paremmalta - mulle olisi se Vector-varusteinenkin passannut hyvin mutta :smile:



    Toivottavasti käy hyvin kaupaksi - autoileva maailma tarvitsee oikeasti vaihtoehtoja Audi+MB+BMW:lle.

      
  • On ihmetelty Ruotsin valtion kielteistä suhtautumista etenkin Saabin auttamiseenItse en ihmettele ollenkaan:Saab ei ole 20 vuoteen edes hyvinä vuosina tuottanut voittoa.Että GM osti Saabin oli varmaan heidän suurimpia munauksiaan.GM:n hintapyyntö Saabista oli noin SEK5miljardia,jolla olisi pelastettu noin 5000 työpaikkaa.Rahalla olisi saanut oman Porcshen jokaiselle Saabin työläiselle.Monen mielestä olisi valtion takaisinsaantimahdollisuus rahoille ollut paljon parempi vaikka Trissiarvoissa.

    Autona Saab on kai ollut "paremmasta"päästä,mutta mallit ovat uudistuneet kovin hitaasti ja usein liian myöhään.Ja jonkinasteinen vanhanaikaisuus leimaa uusiakin malleja.

    Nyt suunnitteilla olevassa kaupassa näyttäisi edelleenkin takana kupata veronmaksajien rahoja,jos ei Ruotsista niin EU:sta.

    Volvolle luulisi olevan helpompaa löytää ostaja;hinta on "vain" noin kaksi miljardia ja jopa kotimaisen ostajan resurssit saattavat olla riittäviä. Kiinalaisten tuskin kannattaisi pitää valmistusta Ruotsista.

      
  • Saab ei ole 20 vuoteen edes hyvinä vuosina tuottanut voittoa.




    Jos olet lukenut tarkemmin uutisia ihan viimeaikoina niin tietäisit, että tuo väite ei pidä paikkaansa. Sama pätee Ooppeliin. Kirjanpidolla voidaan (jenkkien) tappiot näyttää siellä missä se itselle edullisinta on. Tuotekehitys yms kulut (myös muiden merkkien) kirjataan yhdelle puljulle niin tappiotahan siinä tulee.



    Aiheesta löytyy paljon juttua jos viitsii hakea.

      
  • Aeronautti:

    Saab ei ole 20 vuoteen edes hyvinä vuosina tuottanut voittoa.


    Jos olet lukenut tarkemmin uutisia ihan viimeaikoina niin tietäisit, että tuo väite ei pidä paikkaansa. Sama pätee Ooppeliin. Kirjanpidolla voidaan (jenkkien) tappiot näyttää siellä missä se itselle edullisinta on. Tuotekehitys yms kulut (myös muiden merkkien) kirjataan yhdelle puljulle niin tappiotahan siinä tulee.

    Aiheesta löytyy paljon juttua jos viitsii hakea.




    Näin juuri. Saab ei ole saanut pennin latia Pohjois-Amerikkaan myymistä autoista vaan kaikki on haalattu GM:n pohjattomaan laariin. Kun ei ole tuloja, on aika vaikea tehdä tulosta.



      
  • Myöskin Saabin tuotekehitys (moottorin ohjaus / XWD / etanolikoneet / ajonvakautus jne ) kulut on kirjattu kyllä Saabille, vaikka niitä käytetään pitkin GM tuotearsenaalia. Ja kun parhaat ideat on lyöty ensin jäihin vähintään viideksi vuodeksi niin koettaa siinä pysyä myynnin harjalla. Vrt. 9-3X joka esiteltiin konsernin johdolle vuonna 2002, rakennettuna alustalle jolle ei pitnyt voida nelivetoa rakentaa. Sai punaista valoa. Nyt jälkikäteen voi tuollakin päätöksellä viisastella. Taikka sillä, että uusi 9-5 piti tulla jo vuonna 2007 (MY2008 ).



    image



    Uusi SAAB 9-5 2010

      
  • Joopa joo. Miten ois viimeisin Vectra farkku? Tai Honda Accord? Tai Avensis farkku? Aika moni auto lähti samoille linjoille.

      
  • Pelkkää tappiota Saab takoi jo ennen kuin GM tuli kuvioihin mukaan. Samalla tavalla tuotekehitys nukkui myös silloin vanhaan hyvään aikaan. Jos Saab olisi ollut elinkelpoisempi yritys, niin tuskinpa se olisi GM:lle päätynytkään.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit