Tämä negatiivinen "Kiina pilaa merkin" kampanja on aika ällistyttävä ja vailla pohjaa kunnes/jos todisteita alkaa tulla.
Tuossa kiteytyy hyvin se mitä itsekin ihmettelen eli miksi se on ainoastaan negatiivista, että Volvo on nyt kiinalais-omistuksessa ja miksei haluta nähdä niitä mahdollisuuksia mitä tuo kiinalaisomistus tarjoaa? Miksi kiinalaisomistajan toteamukset aikomuksesta vahvistaa Volvon premium-asemaa ja tuoda markkinoille kenties kilpailija S-Mersulle vaan sivuutetaan ja tartutaan koko ajan vaan tuohon "Kiina pilaa merkin" -asenteeseen?
Kysymys ei ole missään vaiheessa ollut siitä mitä kiinalaiset ovat Volvon kanssa tyhjästä luomassa, vaan jalostamassa. Lenovon esimerkki vain nyt sattuu olemaan yksi monien joukossa jossa brändi on VAHVISTUNUT kiinalaisomistuksen jälkeen. Tämän suhteen kannattaa tulla tähän päivään. Miten tämä ei tue sitä mahdollisuutta että Kiinalaiset voisivat onnistua? Tämä negatiivinen "Kiina pilaa merkin" kampanja on aika ällistyttävä ja vailla pohjaa kunnes/jos todisteita alkaa tulla.
Samoin voidaan myös sanoa, ettei Volvolla ole mitään mahdollisuuksia menestyä ennen kuin toisin todistetaan. Perimmiltään tässä nyt vain verrataan uhkia ja mahdollisuuksia. Kukin tekee omat päätelmänsä niiden pohjalta.
Apple on kieltämättä kova brändi ja kotoakin löytyy MacBook, iMac ja iphone. Pidän applea huipputuotteena toimivuudeltaan, mutta valmistuksen laatu on vitsi. iMacin vaihdoin uuteen KAKSI kertaa näytön ongelmien vuoksi, ja 4Gs ei toimi vasemmalla kädellä. MacBookin akkukesto on vitsi, mutta onhan ne hienoja brändituotteita. Kärsimättömämpi olisi siirtynyt takaisin Billin leipiin.
Täällä MAcBook on pelannut hienosti, eikä akkukaan ole missään suhteessa heikko.
Tuossa kiteytyy hyvin se mitä itsekin ihmettelen eli miksi se on ainoastaan negatiivista, että Volvo on nyt kiinalais-omistuksessa ja miksei haluta nähdä niitä mahdollisuuksia mitä tuo kiinalaisomistus tarjoaa? Miksi kiinalaisomistajan toteamukset aikomuksesta vahvistaa Volvon premium-asemaa ja tuoda markkinoille kenties kilpailija S-Mersulle vaan sivuutetaan ja tartutaan koko ajan vaan tuohon "Kiina pilaa merkin" -asenteeseen?
Mitä nämä mahdollisuudet ovat sinun mielestä? Eihän noita puheita S-mersun kilpailijasta ole sivuutettu. Esimerkiksi nimimerkki Tuota esitti tähän ihan perustellun kysymyksen.
Olen entinen Volvo asiakas jonka mielestä amerikkalaiset pilasivat Volvon niin kuin muutkin autobrandinsa. Kesällä oli Kauppalehdessä suomalaisen professorin kirjoitus että amerikkalaisen liikkeenjohdon voima on myytti ja johtuu siitä että voittivat WWII sekä englanninkielen ylivoimasta. "We are in the business of making money, not cars".
Mitenkä kiinalaiset? Ehkä mediassa on havaittavissa ristiriitaa Volvon sakemannijohtajan ja kiinalaisten kuvittelemieni tavoitteiden kanssa. Sakemanni haastaa Mersua, Bemaria, Audia ja on kaaharimiehiä, niin kuin Volvon kaahausmainoksesta ilmenee. Kiinalaisten voisi odottavan kehittelevän Volvosta enemmän T-mallin tai Käferin kaltaista tuotetta autoistuville massoilleen.
Mitä nimeen tulee "minä pyörin" eli latinaksi "Volvo" on kiinaksi Wo tui eli ??. Amazonia muistellen uusi malli voisi olla esim. Jangtse, Chángjiang eli ??. Ehdotukseni Volvon uudeksi nimeksi on siis Wo tui ja mallinimeksi Chángjiang, ?? ??.
- Mitä MacBookiin tulee edellisissä malleissa akku kesti 5 tuntia ja uusissa 10 tuntia. Minulla on monta MacBookia ja uusi Lenovo vm. 2010, jossa akku kestää 2 tuntia.
Sanoisin, että Li Shufu on ennemminkin kiinalainen. Hän tuosta S-sarjan haastamisesta useammassa lehdessä horissut. Saa nähdä, toteutuuko.
Itse ajan sekä jenkillä että saksalaisella. Jotenkin kummasti tuo jenkki vaan vetää enemmän puoleensa kuin sakemanni. Saksalaisista ainoastaan S-mersu herättää jonkinlaista kiinnostusta sekä SLS, joka on lompakolleni aivan liian tyyris.
Ja jos mallistoa katsoo, niin onhan uusi V70/S80 kaikinpuolin parannus vanhaan verrattuna. Samoin vanha S60 vs. vanha S60. Myös Jaguarin malliston Ford sai hiottua erittäin hyväksi. Jaguar ei koskaan ole tehnyt niin hyviä autoja kuin nyt. Land Rover Discovery 3 ja 4 ovat nekin huimia parannuksia kakkossarjalaiseen verrattuna. Harmi, että rahaa eivät saaneet taottua.
Eihän tässä mitään riitaa ole, vaan pohdintaa siitä, miten todella suuret muutokset tulevat vaikuttamaan Volvoon. Kysymysmerkkejä tulevaisuuden osalta on ilmasssa harvinaisen paljon.
Kommentoijasta riippuen mitään mahdollisuuksia ei nähdä, tai sitten pidetään muutosta positiivisena.
Itse pidän Volvon tulevaisuutta tietysti epävarmana, mutta mahdollisuuksiakin on paljon. Lisäksi esim uuden S60'n ostoon kiinalaisomistus ei vaikuttaisi ollenkaan (en ole hankkimassa), tällähän ei ole nykyauton, nykyhuollon tms kanssa mitään tekemistä. En usko myöskään jälleenmyyntiarvoon Geelyn vaikuttavan mitenkään.
Suhtaudun kuitenkin epäilevästi Geelyn kykyyn tuottaa esim S sarjan autolle kilpailija. Volvo voisi IMHO pysyä saksalaispremiumien yleisimpien mallien kilpailijana, koska siinä se pärjää. Samojen merkkien ylin luokka; 7 Sarja, S, A8 jne, ovat jo hieman kaukana ja vaatinevat suhteetonta tuotekehityspanosta kannattaakseen ja näinhän riskit vain kasvavat.
Mietin S-sarjan kilpailijaa ja ehkä meidän pitää vaihtaa näkökulmaa? Pidennetty, tuunattu S80, jossa on paljon bling-plingiä? Tai volvomaistettu iso Geely. Kiinan markkinoille.
Mielestäni tuotannon kaksinkertaistaminen Kiinassa merkitsee panostusta Kiinan markkinoihin, jotka kasvoivat elokuussa miltei 60% y-o-y.
Uskon suurimpien mahdollisuuksien löytyvän Kiinan kotimarkkinoilta.
Eilen tuli Volvon asiakaslehti "Volvo-viesti" ja aika optimistista kuvaa siinäkin luotiin Volvon tilanteesta ja todettiin, että Volvolla menee nyt hyvin ja myynti Euroopassakin on noussut 16 prosenttia. Myynti sujuu niin hyvin, että mm. saneeraavat nyt useita toimipisteitään parempaan kuosiin. Suurin ansio myynnin nousuun on DRIVe-mallit ja XC60 ja nythän vasta tulee markkinoille ne todelliset syömähampaat eli S60 ja V60.
S60 ja V60 ovat kuitenkin mielenkiintoisimpia uutuuksia automarkkinoilla tänä vuonna, eikä vähiten noiden tuossa luokassa ennennäkemättömien turvavarusteiden takia. Kun ns. kansanmallit eli muodikkaat ekodieselit ja halvimmat bensaturbot saapuu myöhemmin markkinoille ja talouden lamakin tunnetusti alkaa jo helpottaa, niin veikkaan jo nyt, että Volvon ongelma kohta on pitkiksi venyvät toimitusajat.
Eiköhän tämä koko Kiina-vouhkaus vähitellen unohdu ja päästään taas asiaan eli ostopäätökset kuitenkin tehdään itse tuotteiden perusteella, eikä omistuspohjan. Ja ne tänne tuotavien autojen valmistustehtaatkin on edelleen toistaiseksi Ruotsi ja Belgia.
Uhkarohkeatahan se on lähteä kilpailemaan S-sarjaa, 7-sarjaa ja A8:aa vastaan. Vaikea sanoa miten siinä onnistuttaisiin, mutta ei kannata etukäteen lyödä mahdollisuuksia lyttyyn. Saksalaiset premiumit ei kuitenkaan vetoa kaikkiin ja mielenkiintoisille vaihtoehdoille on myös kysyntää. Sehän on kuitenkin niinkin, että joillekin yrityksille joku S-Mersu on vähän liikaa pröystäilyä nykyaikana ja pröystäilyä ei aina asiakkaatkaan katso hyvällä, joten myös matalamman profiilin ja imagon edustusautoille on kysyntää. Siihen saumaan voi yrittää iskeä esim. jonkin Lexuksen rinnalle.
Mun on kyllä vaikea nähdä todella suuria kysymysmerkkejä, koska ulkoisesti Geelyn omistus ei ole muuttanut mitään, ainoa muutos on se että Fordin omistajuus loppui, ja tuo oli vain hyvä asia, koska taatusti kiinalaisilla on enemmän rahaa satsata kuin Fordilla. Volvon johdossa on sakemanni, johdossa ei taida olla mitään henkilövaihdoksia, pääkonttori pysyy Ruotsissa, tuotantolaitokset Ghentissä, Uddevallassa ja Torslandassa.
Haluasin että esimerkiksi Heinzman esittäisi todisteita edes jostakin muuttuneesta, tällöin Heinzmanin puheita voitaisiin pitää vakavasti otettavina. Nythän mies on lähinnä osoittanut olevansa raivohullun tasolla kiihkomielisine Volvo-juttuineen.
Vaikea lausua tuomiota Fordin omistuksen loppumisesta. Resursseja hävisi varmasti, mutta toisaalta Volvo ei ole enään vain tulosyksikkö (kustannuspaikka?) muiden joukossa. Toisaalta Alan Mullallya on kehuttu paljon bisneslehdissä.
Kauanko pääkonttori ja valmistus pysyvät Euroopassa? En tiedä, mutta et tiedä sinäkään. Yleensä viedään lähelle omistajaa. Toivottavasti Volvo säilyttää persoonallisuutensa jatkossakin.
Kauanko pääkonttori ja valmistus pysyvät Euroopassa? En tiedä, mutta et tiedä sinäkään. Yleensä viedään lähelle omistajaa. Toivottavasti Volvo säilyttää persoonallisuutensa jatkossakin.
Pidän erittäin todennäköisenä sitä, että Kiinan hallitus on asettanut kaupan ehdoksi osaamisen ja työn siitämisen Kiinaan. Kiinalaiset harvemmin hakevat pelkkää tuottoa pääomalle sijoituksillaan.
Voisitko kertoa onko sillä väliä, omistavatko yrityksen kiinalaiset vaiko rättipää-arabit, kuten Mercedeksen tapauksessa ?
Millä tavoin rättipää-omistus on vaikuttanut Mersun imagoon ?
Se missä Heinzman, NHB jne. saksanpellet menevät metsään, on juuri se että autonvalmistaja Geely ei osta Volvoa, vaan ostaja on Geely Holding Group, joka ei ole mikään autonvalmistaja.
Rättipäät ovat käsittääkseni Mersun pääomistajia. Volvon tapauksessa onkin olennaisinta se, ettei mikään holding-yhtiö osallistu liikkeenjohdollisiin päätöksiin. Volvollahan on menossahan massiivinen projekti ympäristöystävällisten autojen kehittämiseksi, jota varten on haettu Ruotsin valtion ja Euroopan Investointipankin lainaa 700 miljoonaa euroa.
Millä tavoin Geely Holding Group on mukana tässä prosessissa, saisinko pliis esimerkkejä kiitos ?
"Voisitko kertoa onko sillä väliä, omistavatko yrityksen kiinalaiset vaiko rättipää-arabit, kuten Mercedeksen tapauksessa ? Millä tavoin rättipää-omistus on vaikuttanut Mersun imagoon ?"
Tuo ylläoleva lainaus kirvoitti ajattelemaan sellaista mahdollisuutta että Geely Kiinassa alkaa valmistaa Volvon komponenteja ja näin korvatata eurooppalaisia alihankkijoita. Saattaisi syntyä kustannusetuja?
Arabimaissa tuskin valmistetaan autojen osia ainakaan siinä laajuudessa, että niitä olisi tarjolla eurooppaan.
Joo ja iso osa institutionaalisista oli myös rättejä, rätithän Mersun pelasti kun meinasi tulla pieni likviditeettikriisi Chrysler-seikkailun aikana. Arabiauto Mersu on ja turkkilaiset valmistaa ja nykylaatu on sen mukainen Oikeasti nykymaailmassa ei taida olla paljoa väliä missä omistajat istuu, raha on kansainvälistä ja se kenellä sitä on satsaa niihin kohteisiin, joista odottaa saavansa parhaan tuoton. Maailma on kylmä paikka ja rahalla ei ole ollut kotimaata enää moneen kymmeneen vuoteen. Mersullekin kelpasi paniikissa rahat samalta taholta, jotka rahoittivat Talibaneja ja 9/11-lennokkitapahtumaa. Luulen, että Volvo tulee vielä hyötymään paljon kiinalaisomistuksesta, siellähän ne markkinat tulevaisuudessa ovat ja kasvun mahis on siellä. Ford teki kyllä tyhmästi, hioi kaiken kuntoon ja menetti monta miljardia ostamalla kalliilla Volvo Ab:lta ja myymällä halvalla kiinalaisille. Edelleen ihmettelen, että miksi myivät kun kaikki oli vihdoin kunnossa, koneet, mallisto jne.
Joo ja iso osa institutionaalisista oli myös rättejä, rätithän Mersun pelasti kun meinasi tulla pieni likviditeettikriisi Chrysler-seikkailun aikana.
Onko sulla väitteesi tueksi jotain muutakin kuin vahva mutu? Tuo vuosikertomuksen ilmoittama omistuspohja maittain ei tuo väitettäsi.
Arabiauto Mersu on ja turkkilaiset valmistaa ja nykylaatu on sen mukainen
Saksalaisia ja turkkilaisia autotehdastyöntekijöitä jonkin verran nähneenä itse ottaisin ehdottomasti turkkilaisten kasaaman auton ennemmin.
Ford teki kyllä tyhmästi, hioi kaiken kuntoon ja menetti monta miljardia ostamalla kalliilla Volvo Ab:lta ja myymällä halvalla kiinalaisille. Edelleen ihmettelen, että miksi myivät kun kaikki oli vihdoin kunnossa, koneet, mallisto jne.
Mullalyn näytöt ovat sen verran kovat, etten itse kyllä kritisoisi hänen tekemisiään kovin helposti.
Objektiivisuudesta puheen ollen, senhän jokainen osaa itsekin päätellä automerkkien asiakaslehdistä, että mikä on objektiivisuuden taso missäkin asioissa. Koeajot on tietenkin ylisanoja täynnä, mutta kyllä niissä aina tekniset tiedot yms. asiat on kohdallaan.
Pientä lovea kyllä kuvioon iskee DRIVe-mallien puolen vuoden tuotantokatko. Tuleeko näistä S/V60- malleista syömähammasta, vaikea sanoa. Ruotsissakaan ei yksimielisyyttä löydy: Volvon tulisi olla iso ja kantikas. Lisäksi malli kilpailee liikaa S40/V50:n alueella. Tässä ruotsalaisessa testissä arvio olikin vain 3 tähteä 5:stä, juuri tilat suurimpana kompastuskivenä.
V60 ei olekaan mikään lapsiperheen kuormajuhta. Siihen on jo V70 malli. V60 on suunniteltu muotoilun ehdoilla ja Volvon suunnittelijat kutsuu sitä mielellään coupeksi, eikä niinkään farmariautoksi. Tuokin on luettavissa uusimmasta Volvoviestistä. Monikäyttöisyyttä lisää kuitenkin 40/20/20 suhteessa kaatuva takapenkki, takapenkille saatava integroitu lastenistuin ja eteenpäin kääntyvä etumatkustajan istuimen selkänoja. Tuohan sopii esim jo lastenvaunuvaiheesta päässeen 1-2 lapsen perheen käyttöön tai sitten lapsettomalle perheelle tai sinkulle. Ei kaikkia autoja tarvi olla tehty kuormajuhdiksi.
Muuten tuon Aftonbladetin jutussa V60:n ajo-ominaisuuksista tämä Robert Collins toteaa: "Den är otroligt rolig. Styr precis dit man vill. Finaste köregenskaperna hittills i en Volvo. Inga kast med baken, fantastiskt antisladdsystem."
Ja sitten Aftonbladetin lukijoista yli 40 % arvostelee tuon 5 tähden autoksi, yli 8 % arvostelee tuon 4 tähden autoksi ja 31 % antaa tuolle arvosanaksi pelkän miinuksen. Kuvaa hyvin sitä, että jotkut tykkää tuosta paljon ja toiset ei yhtään. Eli tuolle on varmasti paljonkin potentiaalisia ostajia ja tuohan se on asian ydin, että suunnitellaan auto jollekin asiakassegmentille, eikä yritetä miellyttää kaikkia. Ja sitten sille asiakassegmentille, jolle tuo ei sovi suunnitellaan jokin sopiva toinen auto, joka ei taas miellytä tuon ostajia.
Overall, the V60 looks great, feels extremely well made and has commendable load-carrying potential. The chassis is impressively stable and well damped, too, and it can be pointed with great accuracy.
However, the car's true sporting potential will probably be best experienced with a snappier engine and two-wheel drive.
Ja mitä Volvon tulevaisuuteen tulee, niin aika näyttää.
Mitä tähän ketjuun tulee, niin onhan se rasittavaa, että joka ikinen ketju Volvoista muuttuu kiinalaisomistuksesta jauhamiseksi. Toki kiinalaisomistus on mielenkiintoinen asia, mutta sitä voitaisiin käsitellä omassa ketjussaan. Nyt jokainen ketju Volvoista muuttuu tuosta kiinalaisomistuksesta jauhamiseksi ja näiden kahden höyrypään, Derrickin ja Heinzmanin provoiluksi.
Mitä tähän ketjuun tulee, niin onhan se rasittavaa, että joka ikinen ketju Volvoista muuttuu kiinalaisomistuksesta jauhamiseksi. Toki kiinalaisomistus on mielenkiintoinen asia, mutta sitä voitaisiin käsitellä omassa ketjussaan.
Yritettiin, mutta "Volvo myydään Kiinaan?"-ketju muuttui bensa vs. diesel ketjuksi, jossa viimeisillä sivuilla on enemmän asiaa Corvetesta kuin Volvosta tai Kiinasta.
Bugracer:
Tuossa kiteytyy hyvin se mitä itsekin ihmettelen eli miksi se on ainoastaan negatiivista, että Volvo on nyt kiinalais-omistuksessa ja miksei haluta nähdä niitä mahdollisuuksia mitä tuo kiinalaisomistus tarjoaa? Miksi kiinalaisomistajan toteamukset aikomuksesta vahvistaa Volvon premium-asemaa ja tuoda markkinoille kenties kilpailija S-Mersulle vaan sivuutetaan ja tartutaan koko ajan vaan tuohon "Kiina pilaa merkin" -asenteeseen?
Bugracer:
Samoin voidaan myös sanoa, ettei Volvolla ole mitään mahdollisuuksia menestyä ennen kuin toisin todistetaan. Perimmiltään tässä nyt vain verrataan uhkia ja mahdollisuuksia. Kukin tekee omat päätelmänsä niiden pohjalta.
Täällä MAcBook on pelannut hienosti, eikä akkukaan ole missään suhteessa heikko.
A-utoilija:
Mitä nämä mahdollisuudet ovat sinun mielestä? Eihän noita puheita S-mersun kilpailijasta ole sivuutettu. Esimerkiksi nimimerkki Tuota esitti tähän ihan perustellun kysymyksen.
Olen entinen Volvo asiakas jonka mielestä amerikkalaiset pilasivat Volvon niin kuin muutkin autobrandinsa. Kesällä oli Kauppalehdessä suomalaisen professorin kirjoitus että amerikkalaisen liikkeenjohdon voima on myytti ja johtuu siitä että voittivat WWII sekä englanninkielen ylivoimasta. "We are in the business of making money, not cars".
Mitenkä kiinalaiset? Ehkä mediassa on havaittavissa ristiriitaa Volvon sakemannijohtajan ja kiinalaisten kuvittelemieni tavoitteiden kanssa. Sakemanni haastaa Mersua, Bemaria, Audia ja on kaaharimiehiä, niin kuin Volvon kaahausmainoksesta ilmenee. Kiinalaisten voisi odottavan kehittelevän Volvosta enemmän T-mallin tai Käferin kaltaista tuotetta autoistuville massoilleen.
Mitä nimeen tulee "minä pyörin" eli latinaksi "Volvo" on kiinaksi Wo tui eli ??. Amazonia muistellen uusi malli voisi olla esim. Jangtse, Chángjiang eli ??. Ehdotukseni Volvon uudeksi nimeksi on siis Wo tui ja mallinimeksi Chángjiang, ?? ??.
- Mitä MacBookiin tulee edellisissä malleissa akku kesti 5 tuntia ja uusissa 10 tuntia. Minulla on monta MacBookia ja uusi Lenovo vm. 2010, jossa akku kestää 2 tuntia.
Sanoisin, että Li Shufu on ennemminkin kiinalainen. Hän tuosta S-sarjan haastamisesta useammassa lehdessä horissut. Saa nähdä, toteutuuko.
Itse ajan sekä jenkillä että saksalaisella. Jotenkin kummasti tuo jenkki vaan vetää enemmän puoleensa kuin sakemanni. Saksalaisista ainoastaan S-mersu herättää jonkinlaista kiinnostusta sekä SLS, joka on lompakolleni aivan liian tyyris.
Ja jos mallistoa katsoo, niin onhan uusi V70/S80 kaikinpuolin parannus vanhaan verrattuna. Samoin vanha S60 vs. vanha S60. Myös Jaguarin malliston Ford sai hiottua erittäin hyväksi. Jaguar ei koskaan ole tehnyt niin hyviä autoja kuin nyt. Land Rover Discovery 3 ja 4 ovat nekin huimia parannuksia kakkossarjalaiseen verrattuna. Harmi, että rahaa eivät saaneet taottua.
Jostain syystä nuo kiinalaiset kirjoitusmerkit muuttui kysymysmerkeiksi. Käytin Google Translatoria.
Riita voidaan laittaa puoliksi, jos tunnustetaan, että sakemannijohtajat loppujen lopuksi pilaavat Volvon.
Eihän tässä mitään riitaa ole, vaan pohdintaa siitä, miten todella suuret muutokset tulevat vaikuttamaan Volvoon. Kysymysmerkkejä tulevaisuuden osalta on ilmasssa harvinaisen paljon.
Kommentoijasta riippuen mitään mahdollisuuksia ei nähdä, tai sitten pidetään muutosta positiivisena.
Itse pidän Volvon tulevaisuutta tietysti epävarmana, mutta mahdollisuuksiakin on paljon. Lisäksi esim uuden S60'n ostoon kiinalaisomistus ei vaikuttaisi ollenkaan (en ole hankkimassa), tällähän ei ole nykyauton, nykyhuollon tms kanssa mitään tekemistä. En usko myöskään jälleenmyyntiarvoon Geelyn vaikuttavan mitenkään.
Suhtaudun kuitenkin epäilevästi Geelyn kykyyn tuottaa esim S sarjan autolle kilpailija. Volvo voisi IMHO pysyä saksalaispremiumien yleisimpien mallien kilpailijana, koska siinä se pärjää. Samojen merkkien ylin luokka; 7 Sarja, S, A8 jne, ovat jo hieman kaukana ja vaatinevat suhteetonta tuotekehityspanosta kannattaakseen ja näinhän riskit vain kasvavat.
Mietin S-sarjan kilpailijaa ja ehkä meidän pitää vaihtaa näkökulmaa? Pidennetty, tuunattu S80, jossa on paljon bling-plingiä? Tai volvomaistettu iso Geely. Kiinan markkinoille.
Mielestäni tuotannon kaksinkertaistaminen Kiinassa merkitsee panostusta Kiinan markkinoihin, jotka kasvoivat elokuussa miltei 60% y-o-y.
Uskon suurimpien mahdollisuuksien löytyvän Kiinan kotimarkkinoilta.
Eilen tuli Volvon asiakaslehti "Volvo-viesti" ja aika optimistista kuvaa siinäkin luotiin Volvon tilanteesta ja todettiin, että Volvolla menee nyt hyvin ja myynti Euroopassakin on noussut 16 prosenttia. Myynti sujuu niin hyvin, että mm. saneeraavat nyt useita toimipisteitään parempaan kuosiin. Suurin ansio myynnin nousuun on DRIVe-mallit ja XC60 ja nythän vasta tulee markkinoille ne todelliset syömähampaat eli S60 ja V60.
S60 ja V60 ovat kuitenkin mielenkiintoisimpia uutuuksia automarkkinoilla tänä vuonna, eikä vähiten noiden tuossa luokassa ennennäkemättömien turvavarusteiden takia. Kun ns. kansanmallit eli muodikkaat ekodieselit ja halvimmat bensaturbot saapuu myöhemmin markkinoille ja talouden lamakin tunnetusti alkaa jo helpottaa, niin veikkaan jo nyt, että Volvon ongelma kohta on pitkiksi venyvät toimitusajat.
Eiköhän tämä koko Kiina-vouhkaus vähitellen unohdu ja päästään taas asiaan eli ostopäätökset kuitenkin tehdään itse tuotteiden perusteella, eikä omistuspohjan. Ja ne tänne tuotavien autojen valmistustehtaatkin on edelleen toistaiseksi Ruotsi ja Belgia.
Uhkarohkeatahan se on lähteä kilpailemaan S-sarjaa, 7-sarjaa ja A8:aa vastaan. Vaikea sanoa miten siinä onnistuttaisiin, mutta ei kannata etukäteen lyödä mahdollisuuksia lyttyyn. Saksalaiset premiumit ei kuitenkaan vetoa kaikkiin ja mielenkiintoisille vaihtoehdoille on myös kysyntää. Sehän on kuitenkin niinkin, että joillekin yrityksille joku S-Mersu on vähän liikaa pröystäilyä nykyaikana ja pröystäilyä ei aina asiakkaatkaan katso hyvällä, joten myös matalamman profiilin ja imagon edustusautoille on kysyntää. Siihen saumaan voi yrittää iskeä esim. jonkin Lexuksen rinnalle.
Tuota
Mun on kyllä vaikea nähdä todella suuria kysymysmerkkejä, koska ulkoisesti Geelyn omistus ei ole muuttanut mitään, ainoa muutos on se että Fordin omistajuus loppui, ja tuo oli vain hyvä asia, koska taatusti kiinalaisilla on enemmän rahaa satsata kuin Fordilla. Volvon johdossa on sakemanni, johdossa ei taida olla mitään henkilövaihdoksia, pääkonttori pysyy Ruotsissa, tuotantolaitokset Ghentissä, Uddevallassa ja Torslandassa.
Haluasin että esimerkiksi Heinzman esittäisi todisteita edes jostakin muuttuneesta, tällöin Heinzmanin puheita voitaisiin pitää vakavasti otettavina. Nythän mies on lähinnä osoittanut olevansa raivohullun tasolla kiihkomielisine Volvo-juttuineen.
Tuota:
Pidennetty S80 on ollut jo hyvän aikaa tarjolla Kiinassa. Myös saksalaisilta löytyy sikäläisiä markkinoita varten pidennetyt mallit.
Derrick:
Vaikea lausua tuomiota Fordin omistuksen loppumisesta. Resursseja hävisi varmasti, mutta toisaalta Volvo ei ole enään vain tulosyksikkö (kustannuspaikka?) muiden joukossa. Toisaalta Alan Mullallya on kehuttu paljon bisneslehdissä.
Kauanko pääkonttori ja valmistus pysyvät Euroopassa? En tiedä, mutta et tiedä sinäkään. Yleensä viedään lähelle omistajaa. Toivottavasti Volvo säilyttää persoonallisuutensa jatkossakin.
Simppa:
Olisi pitänyt arvata.
A-utoilija: Voisitko kertoa hieman niistä mahdollisuuksita, joita näet kiianalaisen omistajan tuovan mukanaan?
Tuota:
Pidän erittäin todennäköisenä sitä, että Kiinan hallitus on asettanut kaupan ehdoksi osaamisen ja työn siitämisen Kiinaan. Kiinalaiset harvemmin hakevat pelkkää tuottoa pääomalle sijoituksillaan.
NHB
Voisitko kertoa onko sillä väliä, omistavatko yrityksen kiinalaiset vaiko rättipää-arabit, kuten Mercedeksen tapauksessa ?
Millä tavoin rättipää-omistus on vaikuttanut Mersun imagoon ?
Se missä Heinzman, NHB jne. saksanpellet menevät metsään, on juuri se että autonvalmistaja Geely ei osta Volvoa, vaan ostaja on Geely Holding Group, joka ei ole mikään autonvalmistaja.
Rättipäät ovat käsittääkseni Mersun pääomistajia. Volvon tapauksessa onkin olennaisinta se, ettei mikään holding-yhtiö osallistu liikkeenjohdollisiin päätöksiin. Volvollahan on menossahan massiivinen projekti ympäristöystävällisten autojen kehittämiseksi, jota varten on haettu Ruotsin valtion ja Euroopan Investointipankin lainaa 700 miljoonaa euroa.
Millä tavoin Geely Holding Group on mukana tässä prosessissa, saisinko pliis esimerkkejä kiitos ?
Derrick:
Shareholders Structure
by Ownership
Aabar Investments (United Arab Emirates): 9.1%
Kuwait Investment Authority (Kuwait): 6.9%
Renault (France): 1.55%
Nissan (Japan): 1.55%
Institutional investors: 60.4%
Private Investors: 20.4%
Treasury Shares: 0.1%
by Region
30.0% Germany
33.5% Other Europe
17.9% United States
9.1% United Arab Emirates
6.9% Kuwait
2.6% Others
Olet oikeassa, anderz.
Vedänkin tästä rätin päähän ja hyppään päällikkömersun takapenkille. Kippis
NHB
"Voisitko kertoa onko sillä väliä, omistavatko yrityksen kiinalaiset vaiko rättipää-arabit, kuten Mercedeksen tapauksessa ? Millä tavoin rättipää-omistus on vaikuttanut Mersun imagoon ?"
Tuo ylläoleva lainaus kirvoitti ajattelemaan sellaista mahdollisuutta että Geely Kiinassa alkaa valmistaa Volvon komponenteja ja näin korvatata eurooppalaisia alihankkijoita. Saattaisi syntyä kustannusetuja?
Arabimaissa tuskin valmistetaan autojen osia ainakaan siinä laajuudessa, että niitä olisi tarjolla eurooppaan.
Joo ja iso osa institutionaalisista oli myös rättejä, rätithän Mersun pelasti kun meinasi tulla pieni likviditeettikriisi Chrysler-seikkailun aikana. Arabiauto Mersu on ja turkkilaiset valmistaa ja nykylaatu on sen mukainen Oikeasti nykymaailmassa ei taida olla paljoa väliä missä omistajat istuu, raha on kansainvälistä ja se kenellä sitä on satsaa niihin kohteisiin, joista odottaa saavansa parhaan tuoton. Maailma on kylmä paikka ja rahalla ei ole ollut kotimaata enää moneen kymmeneen vuoteen. Mersullekin kelpasi paniikissa rahat samalta taholta, jotka rahoittivat Talibaneja ja 9/11-lennokkitapahtumaa. Luulen, että Volvo tulee vielä hyötymään paljon kiinalaisomistuksesta, siellähän ne markkinat tulevaisuudessa ovat ja kasvun mahis on siellä. Ford teki kyllä tyhmästi, hioi kaiken kuntoon ja menetti monta miljardia ostamalla kalliilla Volvo Ab:lta ja myymällä halvalla kiinalaisille. Edelleen ihmettelen, että miksi myivät kun kaikki oli vihdoin kunnossa, koneet, mallisto jne.
petos:
A-utoilija:
Varmasti ihan pätevä ja objektiivinen tietolähde tämä Volvo-viesti, voiko sen tilata jostain?
Warcraft:
Onko sulla väitteesi tueksi jotain muutakin kuin vahva mutu? Tuo vuosikertomuksen ilmoittama omistuspohja maittain ei tuo väitettäsi.
Saksalaisia ja turkkilaisia autotehdastyöntekijöitä jonkin verran nähneenä itse ottaisin ehdottomasti turkkilaisten kasaaman auton ennemmin.
Mullalyn näytöt ovat sen verran kovat, etten itse kyllä kritisoisi hänen tekemisiään kovin helposti.
Tästähän turkkilaisten työnjäljen näkee.
What Carin tilastoissa Mersu on sijalla 22, kun autonvalmistajia on yhteensä 32, tosin Bmw ja Audi ovat vielä Mersuakin huonompia.
Kia on sijalla 9. luotettavuustilastoissa.
http://www.whatcar.com/car-news/what-car-reliability-survey-2010/land-rover---renault/250839
Vackraste:
Jos kiinnostaa, niin lue tuolta uusin tai vaikka jokin vanhempi numero:
http://www.digipaper.fi/volvoviesti/
Objektiivisuudesta puheen ollen, senhän jokainen osaa itsekin päätellä automerkkien asiakaslehdistä, että mikä on objektiivisuuden taso missäkin asioissa. Koeajot on tietenkin ylisanoja täynnä, mutta kyllä niissä aina tekniset tiedot yms. asiat on kohdallaan.
Heinzman:
V60 ei olekaan mikään lapsiperheen kuormajuhta. Siihen on jo V70 malli. V60 on suunniteltu muotoilun ehdoilla ja Volvon suunnittelijat kutsuu sitä mielellään coupeksi, eikä niinkään farmariautoksi. Tuokin on luettavissa uusimmasta Volvoviestistä. Monikäyttöisyyttä lisää kuitenkin 40/20/20 suhteessa kaatuva takapenkki, takapenkille saatava integroitu lastenistuin ja eteenpäin kääntyvä etumatkustajan istuimen selkänoja. Tuohan sopii esim jo lastenvaunuvaiheesta päässeen 1-2 lapsen perheen käyttöön tai sitten lapsettomalle perheelle tai sinkulle. Ei kaikkia autoja tarvi olla tehty kuormajuhdiksi.
Muuten tuon Aftonbladetin jutussa V60:n ajo-ominaisuuksista tämä Robert Collins toteaa: "Den är otroligt rolig. Styr precis dit man vill. Finaste köregenskaperna hittills i en Volvo. Inga kast med baken, fantastiskt antisladdsystem."
Ja sitten Aftonbladetin lukijoista yli 40 % arvostelee tuon 5 tähden autoksi, yli 8 % arvostelee tuon 4 tähden autoksi ja 31 % antaa tuolle arvosanaksi pelkän miinuksen. Kuvaa hyvin sitä, että jotkut tykkää tuosta paljon ja toiset ei yhtään. Eli tuolle on varmasti paljonkin potentiaalisia ostajia ja tuohan se on asian ydin, että suunnitellaan auto jollekin asiakassegmentille, eikä yritetä miellyttää kaikkia. Ja sitten sille asiakassegmentille, jolle tuo ei sovi suunnitellaan jokin sopiva toinen auto, joka ei taas miellytä tuon ostajia.
koeajoja löytyy joka lähtöön. Tässä Autocarin näkemys V60 D5:stä:
http://www.autocar.co.uk/CarReviews/FirstDrives/Volvo-V60-D5/252476/
Should I buy one?
Overall, the V60 looks great, feels extremely well made and has commendable load-carrying potential. The chassis is impressively stable and well damped, too, and it can be pointed with great accuracy.
However, the car's true sporting potential will probably be best experienced with a snappier engine and two-wheel drive.
Ja mitä Volvon tulevaisuuteen tulee, niin aika näyttää.
Mitä tähän ketjuun tulee, niin onhan se rasittavaa, että joka ikinen ketju Volvoista muuttuu kiinalaisomistuksesta jauhamiseksi. Toki kiinalaisomistus on mielenkiintoinen asia, mutta sitä voitaisiin käsitellä omassa ketjussaan. Nyt jokainen ketju Volvoista muuttuu tuosta kiinalaisomistuksesta jauhamiseksi ja näiden kahden höyrypään, Derrickin ja Heinzmanin provoiluksi.
A-utoilija: joko voisit tuoda julki mainostamasi kiinalaisomistuksen tuomat mahdollisuudet?
simppa:
Yritettiin, mutta "Volvo myydään Kiinaan?"-ketju muuttui bensa vs. diesel ketjuksi, jossa viimeisillä sivuilla on enemmän asiaa Corvetesta kuin Volvosta tai Kiinasta.
nhb
Kiinalaisomistuksen mahdollisuus on siinä, että Volvon myyntiä voidaan kasvattaa, koska Kiina on maailman suurin automarkkina.