Tuskin mikään uusi automalli on lipsahtanut näin yllättäen myyntiin kuin Suzuki SX4. Ainoatakaan mainosta en ole nähnyt, vaikka nettisivuilla on täydelliset tiedot autosta hinnastoineen.
http://www.suzuki.fi/Mallisto/SX4SCross/Esittely.aspx
Valitettavasti muotoilussa on konseptimalliin verrattuna otettu iso askel kohti tylsyyttä, mutta silti ihan kelvolliselta tuo vaikuttaa pystyperäisten joukossa. Tavaratilaakin luvataan korimalli huomioiden hyvin. Bemarin nelivetokeskustelua en ole edes vilkaissut, mutta paperitietojen perusteella Suzukissa vaikuttaa olevan hyvä järjestelmä. Asetuksia normaaliajoon on riittävästi, mutta tärkeimpänä on lukitus, jolla pitäisi pahastakin paikasta selvitä. Suurin puute näyttää nopean vilkaisun perusteella olevan se, että GLX-varustetasoa ksenonvaloinen saa vain automaattiin. Riemastuttava yksityiskohta on suoraan 80-luvulta peräisin olevat mallimerkinnät. Nykyisiä ambitioneja, ambianteja ja muita huonosti suomenkieliseen suuhun taipuvia ja tasoa heikosti kuvaavia nimiä en ole oikein koskaan sulattanut. Sen sijaan GL ja GLX kertovat perusrehellisestä, tyhjänpäiväistä hienostelua karttavasta imagosta.
Toivottavasti TM koeajaa tämän niin etu- kuin nelivetoisenakin mahdollisimman pian ja että reitille osuu myös Mannerheimintien nupukiveä haastavampia paikkoja. Ihan mielenkiintoista olisi myös, jos kulutusmittaus nelivetoisella tehtäisiin eri asetuksilla. Vaikuttaako se jotain, koska akselit näissä pyörii kuitenkin mukana, vaikka vetoa ei olisikaan.
Tämä on taas tehty varusteilla kalliiksi.
-Etuveto manuaalivaihteistolla 20000
-Etuveto automaatilla 26600
olisiko tuohon väliin vaikka sopinut joku GL+ varusteversio?
Etuvetoisille löytyy Qashqailta ja ASX:ltä tasaveroiset kilpailijat ja hinnat ovat käytännössä tasoissa. Jotkin varustelun yksityiskohdat saattaa makuasioista riippuen vaikuttaa hiukan. Nelivetoisissa vertailu on vaikeampaa, kun bensakoneista Mitsulla ei ole ja Nissanilla on vain 2-litraisena. Nissanin ja Mitsun dieselit ovat selvästi suorituskykyisempiä kuin Suzukin vastaava. Huiput 175 km/h ja perinteinen 0-100 km/h 13 sekuntia ei liikoja lupaa, vaikka noilla luvuilla ongelmitta arjessa pärjääkin, jos kone muuten on toimiva.
Qashqain etuna on huomattavasti monipuolisempi mallisto, mutta nelivetoisena hinnat alkaa kolmosella. Mitsun ASX on sekin etuvetoisena tasaväkinen, tosin automaattia ei ole. Nelivetoisena ASX on kalliimpi, mutta kuten Nissanissa, moottori on tehokkaampi.
Rauhalliselle nelivetokuskille Suzuki tarjoaakin hyvän vaihtoehdon. SX4 silti tuskin myyntitilastojen kärkeä heilauttaa. Mutta aasialaisilla on muutamissa luokissa ollut selvää vajausta tarjonnassa, joten hyvään saumaan tämä tulee. Vielä kun saataisiin Qasqhain tapaan pitkäperäinen malli, farmarin tiloja kaipaavatkin saattaisi kiinnostua.
Uutuuksia pukkaa, kun Nissanin HiCross-konsepti olikin X-Trail. Jälkiviisaana voisi sanoa, että arvasin, koska sen ulkomitat olivat nin paljon Qashqaita suuremmat. Saa nähdä, pitääkö ennusteet 1,2-litraisesta turbosta paikkaansa. Maahantuojan sivustolla kerrotaan, ettei moottoreita vielä julkisteta. Muista järjestelmistä kyllä juttua riittää ähkyyn saakka. Milloin keksitään auto, jossa on kaikki oleellinen, mutta "tietoviihdejärjestelmät" yms. krääsä jätetään vähemmälle? Vai pitääkö autonkin jo ihan oikeasti olla sellainen, että sillä voi käydä vaikka facebookissa päivittämässä statuksensa, olen matkalla maitokauppaan. Laitoin tavaratilan välipohjan toiseksi ylimpään asentoon, mutta sähkösäätöisen iskunvaimennuksen ansiosta maitopurkit kulkee pehmeästi kuopissakin, eikä kermaviilit leviä kassin pohjalle.
http://news.cision.com/fi/nissan-nordic-europe-oy/r/taysin-uusi-nissan-x-trail-julkistettiin-tanaan-frankfurtin-autonayttelyssa,c9463574
Suzukilla kiinnostavat uutuudet ei rajoitu SX4:een, koska iv-4 on tulossa parin vuoden kuluttua. Kyllästymisen ja masentavuuden rajamaille ulottuu tässä tapauksessa markkinointiosaston mielikuvitus, kun iv-4 = nelivetoinen individuality vehicle. Lieneekö se käytännössä Jimnyn ja lyhyen Grand Vitaran korvaaja? Mutta mikä on pitkän GV:n tulevaisuus?
SX-4:n neliveto vaikuttaa kiinnostavalta, elleivät eri toimintamoodit ole vain mainostekstiä?
Neljästä toimintamoodista "auto" ja "lock" asennot pystyy tekemään etuvetoiseen pohjautuvalla kytkeytyvällä nelivedolla helposti. "Snow" saattaisi olla kohtuullisen tasaista voimanjakoa suosiva, vaikkei sitä esitteessä sanotakaan?
Mutta "Sport-asento parantaa kaarreajo-ominaisuuksia kohdistamalla takapyöriin lisää voimaa."
Ja tuo ei enää tapahdukaan perinteisellä etuvetoon lisättävällä sähköisesti ohajattavalla lukituksella, joka pääsee takapainoisimmillaankin 50/50 voimanjakoon. Eli mitenkäs tuo neliveto on toteutettu?
Kävin tänään koeajamassa nelivetoversion 1,6 bensakoneella ja olen vieläkin vähän hämilläni. Auto oli oikein hyvä ajettava. Pieni kone vääntää laajalla alueella kokoisekseen tyydyttävästi. Ohjaus on tunnokas ja tarkka. Istuma-asennonkin saa mieleisekseen ja näkyvyys on joka suuntaan hyvä. Meluakaan ei ole liikaa. Tilaa on joka suuntaan ihan mukavasti ja tavaratila kelpaa arkikäyttöön. Miksi siis hämmennys?
Tuntuu kuin olisin koeajanut pesukoneen tai pölynimurin. Homma toimii, mutta ei herätä mitään intohimoja tai omistamisen halua. Auto ei ole kaunis eikä ruma; se voisi olla keskiarvo (keskimuoto?) kaikista markkinoilla olevista autoista. Muissakaan ominaisuuksissa ei ole mitään sytyttävää. No, nelivetotavan valintanuppi näytti ihan kivalta. Seuraakohan sen vääntelemisestä mitään?
Ajatuksissani haen ensi viikolla Suzukin uudestaan koeajoon. Vien sen rantaan trailerin kanssa ja kiskon Busterin ylös jyrkkää sorapintaista luiskaa pitkin käyttäen lock-asentoa. Jos se onnistuu, ostan auton.(Oikeasti en tee sitä, koska koeajoautossa ei ole vetokoukkua).
Tämä on nyt itsetutkiskelun paikka. Auto on todella hyvin hinnoiteltu ominaisuuksiinsa nähden. Mutta Suzuki? Perämoottori, lehtipuhallin? Vuosikymmeniä automerkkien brandien semanttisiin nyansseihin perehtyneenä intoilijana en millään ole valmis eläytymään Suzuki-mieheksi. Nyt on valinnan paikka: pitääkö minun luopua tästä autosta vai autoilijaidentiteetistäni? Mitkään järkisyyt eivät puolla autosta luopumista. Olisikohan siinä kuitenkin jotakin vikaa?
Kokemuksesi perusteella kuulostaa siltä, että löysit auton, joka sopii erinomaisesti arkeen. Uutta autoa valitessa hohtoa ja mielenkiintoa saattaa riittää moniin asioihin, mutta nopeasti ne menettävät merkityksenä ja tavallinen toimivuus nousee päällimmäiseksi asiaksi. Jos luotettavuus on kunnossa ja käyttökulut muutenkin pysyy kurissa, en ainakaan minä autoltani enempää osaa vaatia. Kovin harvassa kun nuo kriteerit täyttävät autot ovat.
Sodomka:
Tarjoan rohkaisuksi Suzukin moottoripyöriä, joista löytyy alan milestone-malleja, kuolemattomia legendoja ja uuden pyörätyypin tuonti markkinoille.
Vanhaa Suzuki Katanaa entisöivän tai uudemmalla Gixxerillä tai Hayabusalla ajavan kannalta kysymyksesi kääntyy muotoon "kehtaako edes talvella ajaa muulla kuin Suskalla?"
Sodomka:
Jos missään paikkaa ei olisi värähtänyt, edes mielessä, niin olisit jo unohtanut auton. Nyt kirjoitat hämilläsi tänne!
Siinä Suzukissa on jo "sitä jotakin", ilmiselvästi, joten hae pois vaan!
Suzukin ilmiasu liikenteessä on vähän lohduton. Johtuu varmaan siitä, että mallistosta aikaa sitten poistuneet Baleno ja Liana pörisevät hyvien koneidensa voimin edelleen liikenteessä, nyt vain mattapintaisina ja hoitamattoman näköisinä.
Hohdokkain muistoni Suzukin autopuolelta on taannoinen Ignis, joka näytti postin jakeluautolta, mutta huusi rallipoluilla korkealta ja kovaa. Muistaakseni se menestyikin kohtalaisesti. Ja onhan Jimnykin aina mukava tavata.
SX4 S-Cross on konseptina todella fiksu. Miten ihmeessä se on niin kevyt? Neliveto-Qashqai on aika tarkkaan saman kokoinen, mutta painaa melkein 400 kiloa enemmän. Missä on tingitty? Vai onko suurlujuusterästen älykkäämpi käyttö painonsäästön syynä? Mitä kertoo se, että suurin sallittu jarruttoman perävaunun vetopaino on vain 400 kiloa? Laskeskelin, että saan vanhan Buster R:n Yamaha40-koneineen juuri ja juuri kuskatuksi kaikkein keveintä mahdollista traileria käyttäen. No, veneenkuljetukseen en ole autoa hankkimassa, siihen voi lainata pari kertaa vuodessa muita vehkeitä. Silti arveluttaa tuo Suzukin keveys. Ei kai vekotin vain ole liian hento pohjolan karuihin olosuhteisiin?
Uudessa TM:ssa annettiin vinkkejä uudesta käyttötestiautosta, mutta ei kerrottu mikä se on. Tässä suzukipsykoosissani kehtaan arvata julkisesti, että se on Suzuki S-Cross.
Toivottavasti ainakin.
Olen hämilläni. Minusta auton pitää toimia, ei herättää intohimoa tai omistamisen halua.
Zagarat:
Olen hämilläni. Minusta auton pitää toimia, ei herättää intohimoa tai omistamisen halua.
Pahoittelen, että olen saanut sinutkin hämillesi. Omistamisen halu ja toimivuus eivät kuitenkaan liene toisiaan poissulkevia vaihtoehtoja? Usein hyvin toimiva auto herättää hankintavaiheessa omistamisen halua, jopa intohimoakin saada auto omakseen.
Kävin taas tänään katsomassa S-Crossia.Hattuhyllyn pikakiinnitys on järjestetty jonkinlaisilla leipäpussin sulkimia muistuttavilla klipseillä. Todella heppoista tavaraa. Tavaratilaa laajennettaessa eteen kaatuvat vain selkänojat ja jäävät loivasti nousevaan asentoon istuintyynyjen päälle. Ja kuten Hebert jo alussa totesi; varusteet on niputettu hankaliin paketteihin: xenonit saa vain GLX-versioon.
Vaikka nämä puutteet toimivuudessa vähensivätkin alunperinkin laimeata haluani omistaa auto, ne voi vielä antaa anteeksi. Esimerkiksi hattuhylly lojuu nykyisessäkin autossani enimmäkseen autotallin nurkassa.
Ei, eivät ole poissulkevia vaihtoehtoja. Arkisen tylsänä rationalistina vierastan vain autointohimoilua. Muistanpa kauan sitten TM:n vertailun, jossa oli mm. Volvo 940. Loppuarviossa todettiin, että autossa on oikeastaan kaikki ominaisuudet kohdallaan, mutta se ei erityisesti innosta ajamiseen. Höh!
Mutta S-Crossiin. Kävin ajamassa automaattiversion ja vaikutti aika hyvältä. Mutta mihin tasoon mahtaa käytännön bensakulutus asettua, sillä reippaammin kiihdytettäessä kierrokset vinkaisevat ensi korkealle ennen kuin vaihteisto ehtii perään. Varovaisemmassa kiihdytyksessä toimi juoheammin. Tietokone näytti 6,1-6,9 -lukemia. Hyvin Qashqain oloinen auto. Minunkin autojeni hattuhylly on ensimmäiseksi lentänyt tallin nurkkaan.
Auto on osattu rakentaa jo vuosikymmeniä sellaiseksi, että se vie kyydissä olijat paikasta toiseen. Tätä kai se toimivuus ihmistensiirtäjälle tarkoittaa. Tuo ei oikein vielä riitä ostopäästöksen kohdistamiseen johonkin malliin.
Zagarat:
Tietokone näytti 6,1-6,9 -lukemia.
Iltalehti koeajoi tämän saman automaatin. Tietokoneeen näytettyä 6,7 osoittautui todelliseksi menekiksi 7,4 litraa. Tietääkseni kaikissa autoissa kone näyttää pienempiä lukemia (omistajan lohduksi?) kuin todellinen kulutus, mutta tässä ero on kyllä aika iso. Iltalehden moitteet tietokoneen käyttönuppien sijoituksesta jaan täysin. Haen taas ensi viikolla S-Crossin (neliveto bensa)lenkille ja käyn koluamassa (varovasti) pari metsäautotien pätkää. Ennen sitä ajelen pikku testin perusmallin Nissan Qashqailla ja pari vuotta vanhalla Renault Scenicillä (automaatti, diesel). Vaimo alkaa jo vaatia päätöksentekoa (eikä ihme!).
Oho, aika isolta vaikuttaa. Kannattanee siis odotella dieselautomaattia? Qashqain ajelen minäkin verrokiksi. Saapa nähdä kumpi on omaan korvaan hiljaisempi.
Keskiviikkona näkyy tulevan NCAP:n testituloksia.
Oliskohan Suzuki ollut testattavana.
***
Olihan tuo testattavana ja kelpo tulos.
Ajoin tänään lähes 300km:n lenkin S-Crossilla. Palautin auton liikkeeeseen pari tuntia sitten haikein mielin. En siksi, että olisin jäänyt kaipaamaan autoa vaan siksi, että kuvitelmani loistavasta käyttöautolöydöstä sai kurjia kolauksia.
Auto on oikein kiva taajamissa. Ohjaus on miellyttävä, samoin vaihteisto: kevyt ja tarkka käyttää. Hyvin valitut välityssuhteet ja mukavasti vääntävä moottori kohottavat ajotunnelmaa.Moottorin ääni on eristetty hyvin.
Sitten valtatielle ja satasen alueelle. Jossakin 50-60 km/h välillä autoon ilmaantuu tasainen ja rasittava taustakohina, jonka lähdettä on mahdotonta keksiä. Jokin mekaanisista toiminnoista (mooottori, vetopyörästö ) korin palkkeihin resonoituva ääni? Nopeutta lisättäessä ääni voimistuu. Pieni kori tuntuu muuttuvan akustiseksi soittimeksi, joka tuottaa outoa kohinaansa tasaisesti ja esimerkiksi kaasupolkimen asennosta riippumatta. Juttelu vierustoverin kanssa vaatii puolittaista huutamista ja äärimmäisen tarkkaa artikulointia.
Soratiellä jousitus tuntuu ensin napakalta ja kivalta. Kohta sukkaa kutova vierustoveri kuitenkin tekee välikysymyksen auton jousituksesta, koska mikään silmukka ei osu tässä tärinässä kohdalleen. Ja toden totta, onhan meno aika tutinaa verrattuna yhdeksänvuotiaaseen ranskalaiseemme, jossa kuopat eivät juuri tunnu. Toteamme yhdessä, ettei tämä sittenkään ole meidän automme.
Kulutus oli tietokoneen mukaan 6,1 l/100km keskinopeudella 63km/h. Neliveto pelasi hienosti. Sport-asennossa moottori tuntuu yhtäkkiä kovin ärhäkältä, koska säädin muuttaa moottorin ohjausasetuksia. Suzuki S-Cross on luokituksensa mukaisesti SUV eli esikaupunkiauto. Sellaiseen liikenneympäristöön se on varmaankin nappivalinta.
Sodomka:
SUV (Sport Utility Vehicle) tarkoittanee maastoautoja ja katumaastureita.
FARwd:
SUV (Sport Utility Vehicle) tarkoittanee maastoautoja ja katumaastureita.
Juu, olet varmaan oikeassa. Minulla pyöri sillä hetkellä päässä Sub Urban Vehicle (juuri näin hassusti erikseen kirjoitettuna).
Olen myös minäkin koeajanut S-Crossin ja mielestäni siinä oli ihan normaali melutaso C-segmentin autoon. Koeajoautossa oli kitkarenkaat.
Norjalaiset ovat mitanneet melutason ja tehneet testin jonka voi lukea osoitteesta:
http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article868987.ece
Støy tomgang, dBA: 42,7
Støy 50 km/t, dBA: 64,3
Støy 80 km/t, dBA: 68,4
Støy 100 km/t, dBA: 71,1
Testforbruk, l/mil: 0,6
Keskikulutus on siis ollut 6 ltr/100 km, mikä on ihan hyvä saavutus.
Tämän kokoluokan (C) autoissa kannattaa vakavasti miettiä kitkarenkaiden hankintaa, koska ne alentavat melutasoa verrattun a nastoihin. Äänieristykseen ei tässä hintaluokassa vielä niin paljon paneuduta kuin kalliimmissa.
Itse pidin ajettavuudesta sekä kaupunkiajossa että moottoritiellä. Jousitus on ehkä vähän pintakova.
Suzuki S-Cross on CUV, eli Crossover Utility Vehicle.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Crossover_(auto)
Marppi:Olen myös minäkin koeajanut S-Crossin ja mielestäni siinä oli ihan normaali melutaso C-segmentin autoon. Koeajoautossa oli kitkarenkaat.
Minun koeajamassani autossa oli Nokian kasit. Nastojen jollotus kyllä kuului, mutta peittyi sen korikohinan alle. On varmaan totta, että Suzukin melu on C-segmentissä normaalilla tasolla. Valitettavaa.
Olen ajellut Scenicillä (II,2,0 bensa)yhdeksättä vuotta. TM:n (10/2006)mittausten mukaan sisämelu on satasen nopeudessa 68 db(A). Suzukissa se on vastaavalla nopeudella yli 71. Eron totisesti kuulee. Olen tainnut vain tottua kovin hiljaiseen autoon eikä meluisampaan vaihtaminen tunnu kivalta, vaikka auto muuten olisikin oikein hyvä. Sitähän Suzuki toki on.
Jännä tämä CUV. Mitenkähän sen voisi oppia muistamaan väärin. Clamorous Utility Vehicle?(Eli Äänekäs....)
Tarviiko noista luokituksista välittää. Suzuki SX4 GL tai GLX on se mikä on riippumatta mainosmiehen mielikuvituksesta.
Noista luokituksista sen verran että tämä Crossover-luokka monesti sekoitetaan katumaasturiin tai SUV-luokkaan.
S-Cross ei ole katumaasturi vaikka vähän siltä saattaa näyttääkin. Se on aika normaali C-segmentin auto jossa on korotettu maavara ja johon saa nelivedon.
Jos rankempaa ajoa kaipaa maastossa niin sitten kannattaa katsoa maastureita, vaikka Suzukin Grand Vitaraa. Paras tilanne tietysti olisi jos omistaisi molemmat niin voisi valita auton käyttötarkoituksen mukaisesti.
S-Cross on nyt testattu Euroncapin toimesta. Täydet viisi tähteä.
http://euroncap.com/results/suzuki/sx4/532.aspx
Sodomka:
Uusimmassa koeajossa nuo olivat seikkoja, joista tuli moitteita. Mistä näkemysero mahtaa johtua?
Herbert:
Uusimmassa koeajossa nuo olivat seikkoja, joista tuli moitteita. Mistä näkemysero mahtaa johtua?
Pidin vääntöä (moottorin kokoon nähden) tyydyttävänä, en siis hyvänä saati sitten erinomaisena. Minusta se oli parempi kuin välttävä tai heikko. Ja sitten ohjaus. Olin ajellut 2005 Renault Grand Scenicillä 8 vuotta. Vanhan Scenicin ohjaukseen verrattuna mäkiauton naruohjauskin olisi voinut tuntua tunnokkaalta ja tarkalta. Niinpä niin, Scenic pyörii taas alla; tämän uuden ohjaus on tunnokas ja tarkka.
Erehdyin muuten kolmannessakin asiassa. Minusta auto oli meluisa. Desibelilukemat testissä ovat kuitenkin aika tasoissa vanhan Scenicin lukemien kanssa. Ehkä vieroksuin melun soundia ja luulin sitä määräksi. Koeajamassani autossa oli Nokian nastarenkaat.
Mitä tästä sitten oppisin? Jos jokin auto ei vain tunnu omalta, voi se silti yleisempien mittareiden mukaan olla ihan hyvä. Niin kuin tämä Suzuki. Minulta sen omistamisen kokemus jäi väliin, enkä tule koskaan tietämään, mitä menetin.