NHB:Trendi on sellainen, että akut kasvavat, joka lisää lataustehon tarvetta. Siinä vaiheessa, kun sähköautoja alkaa olla merkittävä määrä, niin latausaika olisi saatava matalan kuluutuksen ajalle sinnen jonnekin ilta kymmenen ja aamun tuntien väliin, jottei tarvittaisi lisätehoa sähköntuotantoon. Lataaminen olisi aloitettava vieläpä porrastetusti, että jollakin kellonlyömällä kaikkien ajastimet aloita latausta samaan aikaan, josta tulisi kova rasite sähköverkolle.
Ja juuri tästä syystä kommentoin näiden kerros- ja rivitalojen osalta, niin uusien kuin vanhojen. Mikäli vanhemman kerrostalon asukkaat alkavat hankkimaan ripeään tahtiin sähköautoja ja lataushybridejä, se tarkoittaa koko kiinteistön sähköistyksen uusimista, mikäli kyseisten autojen omistajat haluaa ladata autojaan asianmukaisesti (virtaa riittää ja laskun maksaa tolpan haltija...) ja samaan aikaan. Tämä yhtälö taas tietää melkoista keskustelua yhtiökokouksissa. Näitä taloja on muuallakin kuin kasvukeskuksissa.
Mutta eniten hämmästelen viime aikojen kokemuksen perusteella suurtenkin rakennusliikekonsernien lyhytnäköisyyttä. Aivan uusissakaan kiinteistöissä ei ole varauduttu millään tavalla autojen sähköistymiseen. Eli ei edes varauduttu vaikkapa huoneistokohtaisten mittausten osalta lämpötolpilla tai kaapelointi varauksilla. Ja sitten mitä tekee meidän valtio- ei mitään. Autojen lähitulevaisuuden sähköistyksen osalta tulisi myöntää vaikkapa energiatuen nimellä investointitukea kaikille, jotka laittavat/ investoivat kiinteistöjen sähköistykseen sähköautoja varten. Koskisi siis myös okt-taloja.
Mutta ei, kun meillä on totuttu enemmänkin kuppaamaan autoilijoilta kaikki mitä irti saadaan. Voi vaan toivottaa onnea Suomen ilmastotavoitteille, josta iso osa on laskettu liikenteen päästöjen vähenemisen varaan. Lisää veroja ollaan jo eilisenkin tiedotuksen mukaan laittamassa autoilijoille, mutta ei mitään porkkanaa, jotta autokanta uusiutuisi ja vieläpä runsaasti vähempipäästöiseksi.
En kyllä itsekään välttämättä kovin isosti asentelisi latausvalmiuksia uusiin kiinsteistöihin, koska toistaiseksi tare on hyvin vähäistä ja sitten kun sitä tarvetta alkaa yleisesti olemaan, niin vaatimukset saattavat olla jo aivan toiset.
"Taitaa sähkömoottorin hyötysuhde jäädä kuitenkin paremmaksi kuin polttomoottorin kun polttonesteestä saatava energia käytetään 30-40% hyötysuhteella vaikka tankatessa oltaisiin lähellä 100%. Ja myös nesteiden kuljetus vaatii energiaa (vertaa sähkön siirtohäviöön). Joten ei tämä yhtälö ole kovin yksinkertainen. Mutta rahassa laskettuna hyvin yksinkertaista. Pelkällä bensalla ajaen kulu 12c/km, pelkälä sähköllä (kotona ladattuna) 3c/km."
Sehän on selvää, että sähkömoottori muuttaa "tankissa" olevan energian paremmalla hyötysuhteella liike-energiaksi. Sähkön kanssa kuitenkin siellä tuotantovaiheessa voi olla isoja häviöitä tuotantotavasta riippuen.
Ei vaatimukset latauksista tule sähkövirran voimakkuuden osalta muuttumaan vuosikymmeniin. Mutta esimerkiksi huoneistokohtaisten ulkona olevien tolppien osalta mittauksen jälkikäteen asentaminen muuttuu ilman varauksia mahdottomaksi ilman kalliita muutoksia, kun tilavarausta ei ole pääkeskukselle huomioitu. Ja kaapelointiakaan ei tarvitse välttämättä heti asentaa, kun huomioidaan ulos reitti/ putkitus, jolla jälkikäteen voidaan asentaa huomattavasti vahvempi kaapelointi ohjauksineen. Ei maksa paljoa siihen verrattuna, kun mitä jälkikäteen tehtynä tulee maksamaan. Kerroin on muutamasta kymmenestä sataan siinä vaiheessa. Ja ongelma tuleekin siitä, kun 60 % suomalaisista (tällä hetkellä muussa kuin okt:ssa asuvat)alkaa taloyhtiöissä kinastelemaan muiden osakkaiden kanssa, tehdäänkö muutoksia vai ei. Koeta siinä sitten autoa vaihtaessa ennakoida, otetaanko enää polttomoottorilla vai olisiko sittenkin sähköauto- mutta kuinkas se lataaminen... Näissä asioissa on kovin äkkiä yksilöllinen valinnan vapaus kaukana.
Vaatimukset voivat mielestäni muuttua nopeastikin. Akut kasvavat hyvin todennäköisesti, pikalataus vaatii rajusti tehoa ja langaton lataaminenkin aiheuttaa paljon kohinaa. Vielä ei olla päästy edes yhteisymmärrykseen latausjohdon liittimistä.
@Tomppa: olet aivan oikeassa. Halusinkin vain vastata esitettyyn kysymykseen millaista kyytiä voi saada irti 10 A pistorasiasta. Silloin pitää ottaa huomioon latauksen ja purkauksen kymmenien prosenttien luokkaa olevat häviöt, joiden vuoksi sähkömittariin pyörivästä 2.2 kWh energiasta päätyykin auton moottorille ehkä reilut 1.5 kWh. Nestemäisen polttoaineen tankkausprosessin ja tankissa olevan polttoaineen säilyttämisen häviö on tähän verrattuna merkityksetön.
Hyötysuhteessa olet silti aivan oikeassa. Tämän näkee yksinkertaisimmin siitä, että sähköautoja ajaa aika monikin selvästi alle 20 kWh / 100 km kulutuksella. se on hieman alle kahden dieselöljy- tai bensalitran energiamäärä, joten hyötysuhde on taloudelliseenkin dieseliin verrattuna yli kaksinkertainen.
Uuden teknologian käyttöönotto ja vanhan teknologian poistuminen ovat erillisiä tapahtumia. Ne toteutuvat eri aikoina, ja eri syistä. Etenkin silloin, kun uuden tekniikan hyödyntäjä joutuu investoimaan, on suuri joukko käyttäjiä, jotka eivät syystä tai toisesta motivoidu tekemään investointia omalla rahallaan.
Siksi sähköautojen määrän kasvu ei tule hävittämään polttomoottoreita saman tien. Uuden tekniikan ramp-up ei automaattisesti triggaa vanhan ramp-downia, jos siirtymä vaatii investointia. Jo hankitun (ja maksetun) vanhan teknologian kuluminen aikanaan pakottaa muutkin kuin early adopterit investointeihin.
Tämä referenssi ei osoita sähköauto tarpeettomuutta etenkään Suomessa, koska USAssa sähkö on kallista, bensa halpaa ja polttomoottorien edustajana ei etenkään kuljetuskykyynsä verrattuna ole mikään talousihme.
Mutta siellä on hyviä havaintoja mukana. Koko energiaketjun merkitys on ehkä yhteiskunnallisella tasolla järkevää ymmärtää, koska se vaikuttaa energian hintaan, saasteisiin ja verotukseen. Useimmat varmaan silti laskevat omia kustannuksiaan eikä yhteiskunnan etua. Ostajaa kiinnostaa pump-to-wheels eikä well-to-wheels hyötysuhde ja kustannus.
Mutta Leafin rangen käyttäytyminen lämpötilan funktiona ja ajoneuvon painon vaikutus polttomoottoristen kulutukseen ovat hyviä käyriä, samoin kuin yhteiskunnallisista asioista lisäsähkön tuotantotapa ja suuremman tuotannon ja kulutuksen vaatimukset siirtoverkolle.
Tuo rakentajien innottomuus järjestää jo nyt sähköautojen latausmahdollisuus ainakin virransaannin osalta on verrattavissa samanlaiseen tyhmyyteen mitä on nähty valokuituyhteyksien rakenttamisessa. Suomen kaupungeissa rakennettiin paljon sekä kerros- että pientaloja ilman valokuituyhteyttä samaan aikaan kun Pihtiputaan mummo surfaili jo valokuituverkossa. Nyt sitten jälkeenpäin rakennellaan yhteyksiä aivan uusiin taloihinkin ja kaivetaan ojia talojakamoihin ja katuihin.
Tiedettiin, että yhteys tarvitaan, mutta ei kuitenkaan rakennettu. Ei kai tuo olisi ollut kummoinen lisä myyntihinnassa, jos ollenkaan.
Jota kuta sähköisenliikenteen vaikuttajaa pitäisi patistaa, jotta hän taas patistaisi rakennusmaailmaa ymmärtämään tulevaisuutta ja hoitamaan nuo asiat rakennusaikaisena työnä.
Itselläni pientalossa asuvana menee näköjään auton keulan eteen oman sulakkeen takana oleva virtajohto, joten se nyt itselläni sattumaalta onnistunee jokseenkin vaivattomasti muuttaa lataukseen sopivaksi.
Keskustassa on päästy sähköauton makuun kuten tiedämme.
Jääkö tämäkin tähän, niinpä kai.
Olihan vuoro biokaasullakin, eräs kaikkien tuntema keskustalainen hankki biokaasuautonkin. Ja möi sittemmin pois.
Kaiketi kyllästyi ajelemaan silloiselle ainokaiselle tankkauspisteelle.
Ei noussut montaa biokaasun tuottajaa ja verotuksella tätäkin nitistettiin. Monenmoista pumakkaa kirjoitettiin. Onhan ne suunnitelmat löydettävissä kai sieltä "mappiöstä" vieläkin.
No ainakin edes kiinnostavaa lukea tämäkin. Ja unohtaako pois?
Ja edelleenkin kaivattaisiin suoraa tukea myös sähköautojen (+lataushybridit) latauspisteiden rakentamiseen, niin tien varsille kuin taajamiin ja ihmisten asuinpaikkoihin. Huono ajaa sähköautolla, jos ei lataukset onnistu asianmukaisesti.
Onkohan Mauri sattumoisin lukenut näitäkin palstoja...no, tähän väliin on todettava, että itse toivoisin, että energiapolitiikkaa ei tehtäisi pelkästään olemassa olevien vahvojen toimijoitten sanelemana ja autojen osalta pelkästään tämän hetkisen tavoite-verokertymän sanelemana (menot ei tunnu pienenevän...). Valitettavasti minusta Suomen energiapolitiikkakin on menossa vahvasti pieleen. Mikään toimenpide (niin kun oikein mitään ei tehdä...) ei tue rahojen jäämistä kotimaahan (energiaomavaraisuutta...) eikä mikään tunnu lopettavan liikenteen ja autojen pakkolypsämistä. Sähköistymisen ja biopolttoaineiden voimakkaan tulemisen tukeminen olisi mahdollista tehdä siten, että nämä rahat tukisi seuraavan vuosikymmenen aikana mahdollisimman paljon kotimarkkinoita- kuluttajat/ autoilijat mukaan lukien...
Tesla taksi näkyi liikkuvan viime talvena kelissä kuin kelissä. Ja miksipä ei liikkuisi, onhan siellä Webaston tehoinen sähkölämmitin.
Sähkötaksarikin näkee silti puolta enemmän huonoja puolia kuin minä. Hänelle ongelmia ovat hinta ja latauspisteiden määrä.
Minä en tarvitsisi yhtään latauspistettä lisää koko Suomeen, kunhan Model S:n verrattuna maltillisemminkin kiihtyvä ja vaikka vähän vaatimattomampikin härveli pääsisi varmasti yli 200 km myös pakkaskelissä ja sen saisi ostaa kohtuullisella hinnalla.
Mutta kun kolmasosa Model S:n hinnasta maksaa pääomatulona koko vuoden diesellaskun, niin minulla jää näillä ehdoilla ostamatta, vaikka sähkön saisi ilmaiseksi.
Pariisin autonäyttely muuttaa kaiken. Tästä alkaa se sähköautojen valtava vyöry, josta avauksessa kiejoitin. Jo muutamassa kuukaudessa asiat voivat olla toisin, kuten pariisin autonäyttely nyt opettaa:
No muutama kuukausi tässä enää on aikaa, kunnes polttomoottoriautojen arvo on ennustuksiesi nolla. Mahtaa harmittaa niitä, jotka ovat tilanneet vaikka uuden E Mersun. Pian sen arvo siis on nolla. Kyllä myös menee autokauppoja konkurssiin kuin heinää lakoon.
Kun katukivi olet asiasta näin varma, niin olet varmaan sijoittanut kaikki rahasi ja miljoonien velat autoromuttamoihin, sillä pian heillä on kiireistä aikaa, kun romuttavat muutama miljoonaa arvotonta autoa.
Itse mietin millä perkeleellä noita sähköautoja ja hybridejä valmistetaan yhtäkkiä muutama miljoonaa pelkästään Suomen tarpeisiin, kun jo nyt useimpia hybridejä saa odottaa ainakin puoli vuotta.
Tracktest kielsi minua kutsumasta väitteitäsi mielisairaiksi, mutta en oikein parempaakaan adjektiivia keksi kuvaamaan juttujasi. Mutta huomaa Tracktest, että en arvostele henkilöä, vaan henkilön väittämiä.
Auto-m sanotaanko vaikka niin, että tuota aloittajan julistusta "Pelkällä polttomottorilla varustetut autot ovat tulleet tiensä päähän" ei tue mikään fakta joten tuota päätelmää ei kai kukaan voi ottaa kovinkaan vakavasti. Paljon ennen öljyn loppumista on korvaava polttoaine keksitty ja vaihtoehtoja on varmasti jo nyt kartoitettu useita. Polttomoottorit eivät tulevaisuudessakaan tule katoamaan mihinkään. Perinteisten polttomoottoreiden hyötysuhdetta voidaan parantaa vielä tuntuvasti.
Onneksi biopolttoaineille ei ehdi tulla mitään sijaan autojen polttoaineena vaan sähköautot korvaavat biopolttoaineiden tarpeen aivan lähitulevaisuudessa.
Jos pian saa 500 km:n toimintamatkan omaavan sähköauton samalla hinnalla kuin polttomottoriauton niin kukaan järkevä ihminen ei osta polttomoottoriautoa.
Joo jokainen Katukiven mielestä järkevä ihminen ajaa sähköautolla, vaikka joutuisi tuntuvasti kärsimään sähökauton rajoitteista tai vaikka ei edes pystyisi ajamaan ajojaan sähköllä. Jälleen kerran objektiivista ja hyvin perusteltua informaatiota Katukiveltä.
Joku muuten Katukivi pääsen ennen joulua noutamaan noita arvottomiksi muuttuneita polttomoottorisia. Sähköllä on kyllä mukava ajella, voisin mielelläni kärsiä polttomoottoristakin jonkin sopivan biilin penkillä. Esimerkiksi S-Klasse käyttöautoksi, Continental GT pyhäautoksi ja Bentayga rospuuttokaudelle sopisivat mainiosti mun joulukuusen alle. Rakas Joulupukki, tänä jouluna...
Volkswagen on muuten "kohtapuoliin" tuomassa markkinoille sähköautoa jonka range on 400 - 600 km ja jonka hinta on Golfin tasolla. Toki ei tämä tieto muuta keskustelun perusasetelmaa eli polttomoottoriautot eivät minnekään häviä.
Tämän ketjun avauksessani ei ole mitään vikaa vaan valtava sähköautojen vyöry alkaa:
"Harva osasi odottaa, että autojätit pystyisivät vastaamaan Teslan haasteeseen jo Pariisissa, mutta esimerkiksi Opelin ja Renaultin esittelemät sähköautot saattavat viedä sähköautoilun valtikan pois Teslalta."
"Pariisin autonäyttelyyn Opel oli valmistellut yllätyksen, josta brändinrakentajat voivat olla ylpeitä: yhtiö kertoi, että auton toimintasäde onkin noussut 500 kilometriin.
Oho.
Sähköautojen akkujen riittävyys on ollut aiemmin valtava ongelma, mutta nyt Opelilla on ilmeisesti innovoitu niin perusteellisesti, että toimintamatka voi heittää sadalla kilometrillä ylöspäinkin."
Paitsi tuo Volkswagenin ihmeen toimintasäde putoaa talvella pakkasella puoleen eli 200-300km.
Olikos se Kaarassa testattiin jotain sähköihmettä ja toimintasäde ei ole sitä mitä luvataan varsinkaan talvella.
Katukivi, sähköautojen tulevaa "vyöryä" tuskin kukaan kiistää, mutta edelleen sinä väität, että polttomoottoriautot tulevat vuoden päästä arvottomiksi, joka on aivan eri asia kuin sähköautojen vyöry.
Esimerkiksi Mersun ensimmäinen täyssähköauto tulee vuonna 2019, kun katukiven mukaan polttomoottoriautot ovat arvottomia jo vuonna 2017. Jakaako Mersu siis ilmaiseksi esimerkiksi AMG mallejaan vuoden kuluttua?
Mutta eipä tässä mitään, minusta olisi hienoa, jos Suomessa on pian autokanta, joka on keski-iältään alle 1 vuotta. Vielä hienompaa, kun saan ilmaiseksi peltoautoksi vaikkapa GLE AMG:n.
Ihan vielä ei tule sähköautot ryminälle meille. Kuten täälläkin on aiemmin jo todettu, että mainoslauseitten toimintasäteet ja todellisuus on vielä eri juttu. Jos pitää paikkansa, että akkujen tehot tuplaantuu karkeasti 5 vuodessa, niin jotakuinkin silloin alkaisi olemaan meillekin sopivia ja kilpailukykyisiä sähköautoja. Talven vaikutukset huomioiden pitäisi se 500 km päästä ajamaan auto lämpöisenä ihan oikeasti. Tämmöistä toimintasädettä tarvitaan myös siksi, että meille ei koskaan muodostu sellaista pikalatauspisteiden verkostoa kuin Keski-Euroopassa. Ja silloinkin runsas lisääntyminen edellyttää, että meillä on ostovoima edes nykyisellä tasolla ja näissä autoissa olisi oltava runsaasti vaihtoehtoja noin 25-35 te hintaluokassakin. Eli juuri siinä, missä myydään autoja eniten tälläkin hetkellä (Golf, Auris,Octavia, Focus...).
Biopolttoaineitten käytön osalta täytyy ajatella myös raskasta liikennettä ja työkoneita. Minä toivon, että niiden osalta onnistutaan luomaan toimivat markkinat ja rahat jäisi tänne Suomeen öljyostojen sijasta. Ja kyllä esim. biokaasu on erittäin kannatettava polttoaine henkilöautoille(kin). Sitä on meillä tarpeettomasti jarrutettu.
Hirmu ryminää ei hetkessä tule, mutta veikkaan, että jo 5 vuoden päästä sähköautojen ostomäärät ovat 5- numeroisissa luvuissa.
Kumma kun nuo mielipiteetkin ovat tässä ketjussa pikkuhiljaa alkaneet muuttua varsinkin nyt Pariisin autonäyttelyn julkistusten aikaan.
Muutamalla kuukaudella tarkoitin tämän ketjun aloituksesta kulunutta aikaa, jolloin aloitustani arvostelevien kirjoitusten loiste on kovasti himmentynyt. Pariisin autonäyttely toi paljon sellaista mitä ette uskoneet tapahtuvan, mutta tehän tämän kaiken ennustittekin jo ennen minua ettekä tietenkään kukaan sitä kieltäneet.
Näinhän se aina menee. Minähän se sanoin, etkä sinä. Niin se on aina mennyt.
Kunhan isot merkit kuten VV tai MB saivat markkinoille ensin kunnon hybridit esim Passat GTE sähkö ominaisuudet liian surkeita ja samoin Golf GTE saisi olla tavisversio,lue halvempi.
Hybridi autojen osuus myynnistä surkea, täys sähkön olematon vielä moniin vuosiin tätä vauhtia.
Turha haaveilla isoa loikkaa 10 vuoteen siltä kehitys vaikuttaa.
Täys sähköautojen kanta merkittävän kenties 2050 ellei vauhtia tule
NHB:Trendi on sellainen, että akut kasvavat, joka lisää lataustehon tarvetta. Siinä vaiheessa, kun sähköautoja alkaa olla merkittävä määrä, niin latausaika olisi saatava matalan kuluutuksen ajalle sinnen jonnekin ilta kymmenen ja aamun tuntien väliin, jottei tarvittaisi lisätehoa sähköntuotantoon. Lataaminen olisi aloitettava vieläpä porrastetusti, että jollakin kellonlyömällä kaikkien ajastimet aloita latausta samaan aikaan, josta tulisi kova rasite sähköverkolle.
Ja juuri tästä syystä kommentoin näiden kerros- ja rivitalojen osalta, niin uusien kuin vanhojen. Mikäli vanhemman kerrostalon asukkaat alkavat hankkimaan ripeään tahtiin sähköautoja ja lataushybridejä, se tarkoittaa koko kiinteistön sähköistyksen uusimista, mikäli kyseisten autojen omistajat haluaa ladata autojaan asianmukaisesti (virtaa riittää ja laskun maksaa tolpan haltija...) ja samaan aikaan. Tämä yhtälö taas tietää melkoista keskustelua yhtiökokouksissa. Näitä taloja on muuallakin kuin kasvukeskuksissa.
Mutta eniten hämmästelen viime aikojen kokemuksen perusteella suurtenkin rakennusliikekonsernien lyhytnäköisyyttä. Aivan uusissakaan kiinteistöissä ei ole varauduttu millään tavalla autojen sähköistymiseen. Eli ei edes varauduttu vaikkapa huoneistokohtaisten mittausten osalta lämpötolpilla tai kaapelointi varauksilla. Ja sitten mitä tekee meidän valtio- ei mitään. Autojen lähitulevaisuuden sähköistyksen osalta tulisi myöntää vaikkapa energiatuen nimellä investointitukea kaikille, jotka laittavat/ investoivat kiinteistöjen sähköistykseen sähköautoja varten. Koskisi siis myös okt-taloja.
Mutta ei, kun meillä on totuttu enemmänkin kuppaamaan autoilijoilta kaikki mitä irti saadaan. Voi vaan toivottaa onnea Suomen ilmastotavoitteille, josta iso osa on laskettu liikenteen päästöjen vähenemisen varaan. Lisää veroja ollaan jo eilisenkin tiedotuksen mukaan laittamassa autoilijoille, mutta ei mitään porkkanaa, jotta autokanta uusiutuisi ja vieläpä runsaasti vähempipäästöiseksi.
En kyllä itsekään välttämättä kovin isosti asentelisi latausvalmiuksia uusiin kiinsteistöihin, koska toistaiseksi tare on hyvin vähäistä ja sitten kun sitä tarvetta alkaa yleisesti olemaan, niin vaatimukset saattavat olla jo aivan toiset.
"Taitaa sähkömoottorin hyötysuhde jäädä kuitenkin paremmaksi kuin polttomoottorin kun polttonesteestä saatava energia käytetään 30-40% hyötysuhteella vaikka tankatessa oltaisiin lähellä 100%. Ja myös nesteiden kuljetus vaatii energiaa (vertaa sähkön siirtohäviöön). Joten ei tämä yhtälö ole kovin yksinkertainen. Mutta rahassa laskettuna hyvin yksinkertaista. Pelkällä bensalla ajaen kulu 12c/km, pelkälä sähköllä (kotona ladattuna) 3c/km."
Sehän on selvää, että sähkömoottori muuttaa "tankissa" olevan energian paremmalla hyötysuhteella liike-energiaksi. Sähkön kanssa kuitenkin siellä tuotantovaiheessa voi olla isoja häviöitä tuotantotavasta riippuen.
Ei vaatimukset latauksista tule sähkövirran voimakkuuden osalta muuttumaan vuosikymmeniin. Mutta esimerkiksi huoneistokohtaisten ulkona olevien tolppien osalta mittauksen jälkikäteen asentaminen muuttuu ilman varauksia mahdottomaksi ilman kalliita muutoksia, kun tilavarausta ei ole pääkeskukselle huomioitu. Ja kaapelointiakaan ei tarvitse välttämättä heti asentaa, kun huomioidaan ulos reitti/ putkitus, jolla jälkikäteen voidaan asentaa huomattavasti vahvempi kaapelointi ohjauksineen. Ei maksa paljoa siihen verrattuna, kun mitä jälkikäteen tehtynä tulee maksamaan. Kerroin on muutamasta kymmenestä sataan siinä vaiheessa. Ja ongelma tuleekin siitä, kun 60 % suomalaisista (tällä hetkellä muussa kuin okt:ssa asuvat)alkaa taloyhtiöissä kinastelemaan muiden osakkaiden kanssa, tehdäänkö muutoksia vai ei. Koeta siinä sitten autoa vaihtaessa ennakoida, otetaanko enää polttomoottorilla vai olisiko sittenkin sähköauto- mutta kuinkas se lataaminen... Näissä asioissa on kovin äkkiä yksilöllinen valinnan vapaus kaukana.
Vaatimukset voivat mielestäni muuttua nopeastikin. Akut kasvavat hyvin todennäköisesti, pikalataus vaatii rajusti tehoa ja langaton lataaminenkin aiheuttaa paljon kohinaa. Vielä ei olla päästy edes yhteisymmärrykseen latausjohdon liittimistä.
@Tomppa: olet aivan oikeassa. Halusinkin vain vastata esitettyyn kysymykseen millaista kyytiä voi saada irti 10 A pistorasiasta. Silloin pitää ottaa huomioon latauksen ja purkauksen kymmenien prosenttien luokkaa olevat häviöt, joiden vuoksi sähkömittariin pyörivästä 2.2 kWh energiasta päätyykin auton moottorille ehkä reilut 1.5 kWh. Nestemäisen polttoaineen tankkausprosessin ja tankissa olevan polttoaineen säilyttämisen häviö on tähän verrattuna merkityksetön.
Hyötysuhteessa olet silti aivan oikeassa. Tämän näkee yksinkertaisimmin siitä, että sähköautoja ajaa aika monikin selvästi alle 20 kWh / 100 km kulutuksella. se on hieman alle kahden dieselöljy- tai bensalitran energiamäärä, joten hyötysuhde on taloudelliseenkin dieseliin verrattuna yli kaksinkertainen.
Uuden teknologian käyttöönotto ja vanhan teknologian poistuminen ovat erillisiä tapahtumia. Ne toteutuvat eri aikoina, ja eri syistä. Etenkin silloin, kun uuden tekniikan hyödyntäjä joutuu investoimaan, on suuri joukko käyttäjiä, jotka eivät syystä tai toisesta motivoidu tekemään investointia omalla rahallaan.
Siksi sähköautojen määrän kasvu ei tule hävittämään polttomoottoreita saman tien. Uuden tekniikan ramp-up ei automaattisesti triggaa vanhan ramp-downia, jos siirtymä vaatii investointia. Jo hankitun (ja maksetun) vanhan teknologian kuluminen aikanaan pakottaa muutkin kuin early adopterit investointeihin.
Mielenkiintoinen amerikkalaistutkimus:
https://www.masterresource.org/electric-vehicles/energy-usage-cost-gasoline-vs-electric/
Tämä referenssi ei osoita sähköauto tarpeettomuutta etenkään Suomessa, koska USAssa sähkö on kallista, bensa halpaa ja polttomoottorien edustajana ei etenkään kuljetuskykyynsä verrattuna ole mikään talousihme.
Mutta siellä on hyviä havaintoja mukana. Koko energiaketjun merkitys on ehkä yhteiskunnallisella tasolla järkevää ymmärtää, koska se vaikuttaa energian hintaan, saasteisiin ja verotukseen. Useimmat varmaan silti laskevat omia kustannuksiaan eikä yhteiskunnan etua. Ostajaa kiinnostaa pump-to-wheels eikä well-to-wheels hyötysuhde ja kustannus.
Mutta Leafin rangen käyttäytyminen lämpötilan funktiona ja ajoneuvon painon vaikutus polttomoottoristen kulutukseen ovat hyviä käyriä, samoin kuin yhteiskunnallisista asioista lisäsähkön tuotantotapa ja suuremman tuotannon ja kulutuksen vaatimukset siirtoverkolle.
Tuo rakentajien innottomuus järjestää jo nyt sähköautojen latausmahdollisuus ainakin virransaannin osalta on verrattavissa samanlaiseen tyhmyyteen mitä on nähty valokuituyhteyksien rakenttamisessa. Suomen kaupungeissa rakennettiin paljon sekä kerros- että pientaloja ilman valokuituyhteyttä samaan aikaan kun Pihtiputaan mummo surfaili jo valokuituverkossa. Nyt sitten jälkeenpäin rakennellaan yhteyksiä aivan uusiin taloihinkin ja kaivetaan ojia talojakamoihin ja katuihin.
Tiedettiin, että yhteys tarvitaan, mutta ei kuitenkaan rakennettu. Ei kai tuo olisi ollut kummoinen lisä myyntihinnassa, jos ollenkaan.
Jota kuta sähköisenliikenteen vaikuttajaa pitäisi patistaa, jotta hän taas patistaisi rakennusmaailmaa ymmärtämään tulevaisuutta ja hoitamaan nuo asiat rakennusaikaisena työnä.
Itselläni pientalossa asuvana menee näköjään auton keulan eteen oman sulakkeen takana oleva virtajohto, joten se nyt itselläni sattumaalta onnistunee jokseenkin vaivattomasti muuttaa lataukseen sopivaksi.
Seurantaa...
http://www.heute.at/freizeit/motor/Hyundai-IONIQ-Preise-stehen-fest;art23669,1316050
Taitaa hinta mennä meillä Nissan Leafin kanssa suunnilleen samoihin.
Kai myös Opel Ampera -e:n hinta.
Vuoden loppupuolellahan nuo selviävät.
Löylyä kiukaalle...;
http://www.pohjalainen.fi/uutiset/kotimaa/sähköauton-ostoon-4-000-euron-suora-tuki-keskustassa-valmistellaan-autoilun-kumousta-1.2110315
Keskustassa on päästy sähköauton makuun kuten tiedämme.
Jääkö tämäkin tähän, niinpä kai.
Olihan vuoro biokaasullakin, eräs kaikkien tuntema keskustalainen hankki biokaasuautonkin. Ja möi sittemmin pois.
Kaiketi kyllästyi ajelemaan silloiselle ainokaiselle tankkauspisteelle.
Ei noussut montaa biokaasun tuottajaa ja verotuksella tätäkin nitistettiin. Monenmoista pumakkaa kirjoitettiin. Onhan ne suunnitelmat löydettävissä kai sieltä "mappiöstä" vieläkin.
No ainakin edes kiinnostavaa lukea tämäkin. Ja unohtaako pois?
Ja edelleenkin kaivattaisiin suoraa tukea myös sähköautojen (+lataushybridit) latauspisteiden rakentamiseen, niin tien varsille kuin taajamiin ja ihmisten asuinpaikkoihin. Huono ajaa sähköautolla, jos ei lataukset onnistu asianmukaisesti.
Tesla ajoi sairauskohtauksen saaneen kuljettajan sairaalan teho-osastolle.
http://www.leftlanenews.com/tesla-x-drives-man-to-emergency-room-on-autopilot-92499.html
...lisää vaan.
http://www.pohjalainen.fi/mielipide/yleisöltä/sähkö-ja-kaasuautot-samalle-viivalle-1.2115633
Sattumoisin.
Onkohan Mauri sattumoisin lukenut näitäkin palstoja...no, tähän väliin on todettava, että itse toivoisin, että energiapolitiikkaa ei tehtäisi pelkästään olemassa olevien vahvojen toimijoitten sanelemana ja autojen osalta pelkästään tämän hetkisen tavoite-verokertymän sanelemana (menot ei tunnu pienenevän...). Valitettavasti minusta Suomen energiapolitiikkakin on menossa vahvasti pieleen. Mikään toimenpide (niin kun oikein mitään ei tehdä...) ei tue rahojen jäämistä kotimaahan (energiaomavaraisuutta...) eikä mikään tunnu lopettavan liikenteen ja autojen pakkolypsämistä. Sähköistymisen ja biopolttoaineiden voimakkaan tulemisen tukeminen olisi mahdollista tehdä siten, että nämä rahat tukisi seuraavan vuosikymmenen aikana mahdollisimman paljon kotimarkkinoita- kuluttajat/ autoilijat mukaan lukien...
Yksi näkökulma aiheeseen:
http://yle.fi/uutiset/bensa-auto_tuntuu_jo_muinaisjaanteelta__taksikuskin_sahkoauto_toimii_hyvin_myos_talvella/9141107
Tesla taksi näkyi liikkuvan viime talvena kelissä kuin kelissä. Ja miksipä ei liikkuisi, onhan siellä Webaston tehoinen sähkölämmitin.
Sähkötaksarikin näkee silti puolta enemmän huonoja puolia kuin minä. Hänelle ongelmia ovat hinta ja latauspisteiden määrä.
Minä en tarvitsisi yhtään latauspistettä lisää koko Suomeen, kunhan Model S:n verrattuna maltillisemminkin kiihtyvä ja vaikka vähän vaatimattomampikin härveli pääsisi varmasti yli 200 km myös pakkaskelissä ja sen saisi ostaa kohtuullisella hinnalla.
Mutta kun kolmasosa Model S:n hinnasta maksaa pääomatulona koko vuoden diesellaskun, niin minulla jää näillä ehdoilla ostamatta, vaikka sähkön saisi ilmaiseksi.
Pariisin autonäyttely muuttaa kaiken. Tästä alkaa se sähköautojen valtava vyöry, josta avauksessa kiejoitin. Jo muutamassa kuukaudessa asiat voivat olla toisin, kuten pariisin autonäyttely nyt opettaa:
http://www.iltalehti.fi/autot/2016092922390619_au.shtml
http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/opel-yllatti-kisa-sahkoautojen-toimintamatkasta-kiristyy/6095588
http://www.iltalehti.fi/autot/2016092922389088_au.shtml
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001271612.html
http://app.kauppalehti.fi/uutiset/renaultin-pitkalle-kulkeva-sahko-zoe-tulee-suomeen/ZaE3d83n/paauutiset
http://www.uusiteknologia.fi/2016/09/21/pariisi-esittelee-uudet-sahkoautot/
http://www.iltalehti.fi/autot/2016092922389262_au.shtml
http://www.hs.fi/autot/a1475028472226
No muutama kuukausi tässä enää on aikaa, kunnes polttomoottoriautojen arvo on ennustuksiesi nolla. Mahtaa harmittaa niitä, jotka ovat tilanneet vaikka uuden E Mersun. Pian sen arvo siis on nolla. Kyllä myös menee autokauppoja konkurssiin kuin heinää lakoon.
Kun katukivi olet asiasta näin varma, niin olet varmaan sijoittanut kaikki rahasi ja miljoonien velat autoromuttamoihin, sillä pian heillä on kiireistä aikaa, kun romuttavat muutama miljoonaa arvotonta autoa.
Itse mietin millä perkeleellä noita sähköautoja ja hybridejä valmistetaan yhtäkkiä muutama miljoonaa pelkästään Suomen tarpeisiin, kun jo nyt useimpia hybridejä saa odottaa ainakin puoli vuotta.
Tracktest kielsi minua kutsumasta väitteitäsi mielisairaiksi, mutta en oikein parempaakaan adjektiivia keksi kuvaamaan juttujasi. Mutta huomaa Tracktest, että en arvostele henkilöä, vaan henkilön väittämiä.
Auto-m sanotaanko vaikka niin, että tuota aloittajan julistusta "Pelkällä polttomottorilla varustetut autot ovat tulleet tiensä päähän" ei tue mikään fakta joten tuota päätelmää ei kai kukaan voi ottaa kovinkaan vakavasti. Paljon ennen öljyn loppumista on korvaava polttoaine keksitty ja vaihtoehtoja on varmasti jo nyt kartoitettu useita. Polttomoottorit eivät tulevaisuudessakaan tule katoamaan mihinkään. Perinteisten polttomoottoreiden hyötysuhdetta voidaan parantaa vielä tuntuvasti.
Onneksi biopolttoaineille ei ehdi tulla mitään sijaan autojen polttoaineena vaan sähköautot korvaavat biopolttoaineiden tarpeen aivan lähitulevaisuudessa.
Jos pian saa 500 km:n toimintamatkan omaavan sähköauton samalla hinnalla kuin polttomottoriauton niin kukaan järkevä ihminen ei osta polttomoottoriautoa.
Joo jokainen Katukiven mielestä järkevä ihminen ajaa sähköautolla, vaikka joutuisi tuntuvasti kärsimään sähökauton rajoitteista tai vaikka ei edes pystyisi ajamaan ajojaan sähköllä. Jälleen kerran objektiivista ja hyvin perusteltua informaatiota Katukiveltä.
Joku muuten Katukivi pääsen ennen joulua noutamaan noita arvottomiksi muuttuneita polttomoottorisia. Sähköllä on kyllä mukava ajella, voisin mielelläni kärsiä polttomoottoristakin jonkin sopivan biilin penkillä. Esimerkiksi S-Klasse käyttöautoksi, Continental GT pyhäautoksi ja Bentayga rospuuttokaudelle sopisivat mainiosti mun joulukuusen alle. Rakas Joulupukki, tänä jouluna...
Volkswagen on muuten "kohtapuoliin" tuomassa markkinoille sähköautoa jonka range on 400 - 600 km ja jonka hinta on Golfin tasolla. Toki ei tämä tieto muuta keskustelun perusasetelmaa eli polttomoottoriautot eivät minnekään häviä.
Tämän ketjun avauksessani ei ole mitään vikaa vaan valtava sähköautojen vyöry alkaa:
"Harva osasi odottaa, että autojätit pystyisivät vastaamaan Teslan haasteeseen jo Pariisissa, mutta esimerkiksi Opelin ja Renaultin esittelemät sähköautot saattavat viedä sähköautoilun valtikan pois Teslalta."
"Pariisin autonäyttelyyn Opel oli valmistellut yllätyksen, josta brändinrakentajat voivat olla ylpeitä: yhtiö kertoi, että auton toimintasäde onkin noussut 500 kilometriin.
Oho.
Sähköautojen akkujen riittävyys on ollut aiemmin valtava ongelma, mutta nyt Opelilla on ilmeisesti innovoitu niin perusteellisesti, että toimintamatka voi heittää sadalla kilometrillä ylöspäinkin."
http://www.hs.fi/autot/a1475200919411
"Sähköautot tekevät viimein läpimurtoa Pariisissa – syy siihen on yksinkertainen"
http://www.aamulehti.fi/autot/sahkoautot-tekevat-viimein-lapimurtoa-pariisissa-syy-siihen-on-yksinkertainen/
Paitsi tuo Volkswagenin ihmeen toimintasäde putoaa talvella pakkasella puoleen eli 200-300km.
Olikos se Kaarassa testattiin jotain sähköihmettä ja toimintasäde ei ole sitä mitä luvataan varsinkaan talvella.
Katukivi, sähköautojen tulevaa "vyöryä" tuskin kukaan kiistää, mutta edelleen sinä väität, että polttomoottoriautot tulevat vuoden päästä arvottomiksi, joka on aivan eri asia kuin sähköautojen vyöry.
Esimerkiksi Mersun ensimmäinen täyssähköauto tulee vuonna 2019, kun katukiven mukaan polttomoottoriautot ovat arvottomia jo vuonna 2017. Jakaako Mersu siis ilmaiseksi esimerkiksi AMG mallejaan vuoden kuluttua?
Mutta eipä tässä mitään, minusta olisi hienoa, jos Suomessa on pian autokanta, joka on keski-iältään alle 1 vuotta. Vielä hienompaa, kun saan ilmaiseksi peltoautoksi vaikkapa GLE AMG:n.
"Daimlerin ykkösmies Dieter Zetsche arvioi, että vuonna 2025 sähköautot vastaisivat jo 15–25 prosentista yhtiön koko myynnistä."
Tuo lausuntokaan ei vastaa ihan täysin Katukiven utopistista otsikkoa.
Ihan vielä ei tule sähköautot ryminälle meille. Kuten täälläkin on aiemmin jo todettu, että mainoslauseitten toimintasäteet ja todellisuus on vielä eri juttu. Jos pitää paikkansa, että akkujen tehot tuplaantuu karkeasti 5 vuodessa, niin jotakuinkin silloin alkaisi olemaan meillekin sopivia ja kilpailukykyisiä sähköautoja. Talven vaikutukset huomioiden pitäisi se 500 km päästä ajamaan auto lämpöisenä ihan oikeasti. Tämmöistä toimintasädettä tarvitaan myös siksi, että meille ei koskaan muodostu sellaista pikalatauspisteiden verkostoa kuin Keski-Euroopassa. Ja silloinkin runsas lisääntyminen edellyttää, että meillä on ostovoima edes nykyisellä tasolla ja näissä autoissa olisi oltava runsaasti vaihtoehtoja noin 25-35 te hintaluokassakin. Eli juuri siinä, missä myydään autoja eniten tälläkin hetkellä (Golf, Auris,Octavia, Focus...).
Biopolttoaineitten käytön osalta täytyy ajatella myös raskasta liikennettä ja työkoneita. Minä toivon, että niiden osalta onnistutaan luomaan toimivat markkinat ja rahat jäisi tänne Suomeen öljyostojen sijasta. Ja kyllä esim. biokaasu on erittäin kannatettava polttoaine henkilöautoille(kin). Sitä on meillä tarpeettomasti jarrutettu.
Hirmu ryminää ei hetkessä tule, mutta veikkaan, että jo 5 vuoden päästä sähköautojen ostomäärät ovat 5- numeroisissa luvuissa.
Kumma kun nuo mielipiteetkin ovat tässä ketjussa pikkuhiljaa alkaneet muuttua varsinkin nyt Pariisin autonäyttelyn julkistusten aikaan.
Muutamalla kuukaudella tarkoitin tämän ketjun aloituksesta kulunutta aikaa, jolloin aloitustani arvostelevien kirjoitusten loiste on kovasti himmentynyt. Pariisin autonäyttely toi paljon sellaista mitä ette uskoneet tapahtuvan, mutta tehän tämän kaiken ennustittekin jo ennen minua ettekä tietenkään kukaan sitä kieltäneet.
Näinhän se aina menee. Minähän se sanoin, etkä sinä. Niin se on aina mennyt.
Kunhan isot merkit kuten VV tai MB saivat markkinoille ensin kunnon hybridit esim Passat GTE sähkö ominaisuudet liian surkeita ja samoin Golf GTE saisi olla tavisversio,lue halvempi.
Hybridi autojen osuus myynnistä surkea, täys sähkön olematon vielä moniin vuosiin tätä vauhtia.
Turha haaveilla isoa loikkaa 10 vuoteen siltä kehitys vaikuttaa.
Täys sähköautojen kanta merkittävän kenties 2050 ellei vauhtia tule