Ja kerrohan sitten vielä se, että mitä tietoa tuossa on nelivedon vaikutuksesta kulutukseen? Maantieajossa näyttää Teknikens Värld mitanneen 0,65 l/mil. Eikö tuo mittaus kelpaa sinulle vai miksi väität, ettei muussakaan ajossa päästy "alle 10 litran kulutukseen satasella"?
"Ja kerrohan sitten vielä se, että mitä tietoa tuossa on nelivedon vaikutuksesta kulutukseen? Maantieajossa näyttää Teknikens Värld mitanneen 0,65 l/mil. Eikö tuo mittaus kelpaa sinulle vai miksi väität, ettei muussakaan ajossa päästy ”alle 10 litran kulutukseen satasella”?"
Fakta on se että Mercedes C400 4Matic on todella janoinen kaupunkiajossa, kulutus on peräti 14,2 litraa satasella. Joko moottori on paljon kuluttava sinänsä tai vaihtoehtoisesti neliveto taikka auton paino lisäävät kulutusta. Teknikens Värld käytti termejä "väldigt törstig" eli "hirveän janoinen". Tämä oli lehden lopputulema. Auton kulutushan oli yli 10 litraa sekalaisessa ajossa, 6,5 litraa maantieajossa. Sekalaisen ajon kulutuksen valehteluprosentti oli 40 %.
"Ja millähän perusteella? 250 D:kin on suorituskykyisempi kuin tuo D5."
En oikein ymmärrä miten 250D tai D5 taikka näiden vertailu liittyvät siihen asiaan josta oli puhe. Olin kiinnostunut vertailemaan Mercedes C400 4Maticin ja vastaavan tehoisen nelivetoisen dieselauton kulutusta kaupunkiajossa. Koska C400 4Matic kulutti niinkin paljon kaupunkiajossa kuin 14,2 litraa satasella eikä alle 10 litran kulutuksen päästy sekalaisessa ajossa.
Jos 250D:n tehot edes lähentelevät tuota 329 hevosvoimaa niin tällöin se on sopiva vertailukohde, muutoin ei.
Tuossa vielä C400 CMaticin kulutukset, ensin virallinen kulutus ja sen jälkeen todellinen. Lopussa ero prosentteina.
Ottaen huomioon että jaksetaan räpättää kuukausitoilkulla Volvo S90 D5 kulutuksesta, on melko outoa ettei edes pyritä analysoimaan tuota Mercedes Benz C400 4Maticin korkeaa kaupunkikulutusta.
Eli ei sitä tietoa nelivedon vaikutuksesta tuon linkin takana ollutkaan ja Mersu tosiaan meni maantiellä hemmetisti vähemmällä kuin väitit.
Nelivedon vaikutuksen selittäminen tuolla testillä on typerää, koska aiheesta on tarjolla lukuisia vertailuja, jossa on suoraan verrattu saman mallin kaksi- ja nelivetoisia versioita toisiinsa. Erot kulutuksessa ovat parista desistä litraan sadalla kilometrillä.
Ymmärrysvaikeuksiisi voi ehkä auttaa se, jos luet ajatuksen kanssa uudestaan ketjun pari viimeisintä sivua. Kukaan lisäksesi ei ole vertaamassa mitään tuohon Mersuun. Sinä voit keskenäsi vertailla mitä vain, mutta tuskin saat aikaiseksi mitään kiinnostavaa, informatiivistä tai aiheeseen liittyvää.
Koska tämä on autopalsta niin kai täällä saa verrata esimerkiksi seuraavia autoja ?
Mercedes Benz C400 4Matic.
Volvo S90/V90 T6 AWD.
Molemmissa autoissa on samat tehot, Volvo S90 tosin on isompi auto. Vertailua vaikeuttaa se että Volvo S90 T6:sta ei ole olemassa mitään testejä. Mersusta on tuo Teknikens Världin koeajo jossa auton kaupunkikulutukseksi mitattiin tuo 14,2 litraa satasella. Pitäisin tyydyttävänä tuloksena sitä että Volvo jäisi kaupunkikulutuksessa valmistajan ilmoittamaan noin 9,5 litraan satasella.
Kulutustiedot napattu Teknikens Världistä eli ovat vahvistamattomia.
Esimerkiksi 309 hevosvoimainen ja 1905 kiloa painava Volvo XC 60 T6 AWD kulutti Teknikens Världin testissä sekalaisessa ajossa 10,5 litraa satasella. Eli saman verran kun tuo pikkumersu. Tämä oli jonkinsortin pikakulutustesti, eikä mikään varsinainen kulutusmittaus.
Audin sahattua quattrosta kardaanin poikki, on Mersu yksi viimeisistä mohikaaneista, jotka käyttävät kovaa nelivetoa katuautoissa. Se näkyy kulutuksessa.
Aikamoista suitsutusta saa Volvo. Nyt tulee kehua niin paljon, että minäkään en ihan kaikkea purematta niele, mutta mielenkiintoista lukea näitä Suomessa tehtyjä testejä.
Jos liika suitsutus harmittaa, niin tämän kirjoittajalla taitaa olla jotain antipatiaa Volvoa kohtaan. Enemmän arvostelua kuin useimmissa koeajoissa yhteensä.
Selvä asia on, että Volvon ajettavuus mutkateillä ei ole Bemarin, tai edes Audin tasoa. Noin huono se ei mielestäni kuitenkaan ole missään nimessä. Maantiellä ajettavuus on erinomainen, eikä ohjauksessa ole mielestäni mitään vikaa. Eikös ohjausvaste muutu myös ihan rullasäätimellä, josta valitaan ajotila muutenkin.
Ainakaan minua turvalaitteet eivät ole mitenkään häirinneet, joten tuokin hieman ihmetyttää. Auto ohjautuu itsestään vain muistaakseni 15 sekuntia ja se on ihan tarkoituksella tehty, koska Volvo ei luota tekniikkaan vielä tarpeeksi. Mielestäni tämä on ihan oikea ratkaisu. Olemmehan saaneet lukea onnettomuuksista esimerkiksi Tesloilla.
Tuulilasin nro: 13/2016 testissä S90 sen sijaan sai kehuja eikä moitteita oikeastaan ollenkaan:
"tukeva ja suuntavakaa ajettava. Ohjaus palauttaa ja keskittää maantievauhdissa kiitettävästi. Ohjauksen keskialue on niin ikään tunnokas ja sopivan hidas. edes 20 tuuman rengastuksella auto ei ole herkkä pitkittäisille urille - käytännössä se ei niitä edes tunne. S90 sietää hienosti myös tiesön kallistuksia. ... Ohjausvaste on hyvä, mutta ohjauksen tarkkuus ja nopeus ei riitä nostamaan virnettä kasvoille."
Taloustaito (E-mallista): "Välityksiä 9-vaihteisessa laatikossa riittää niin, että suurimmalla vaihteella kone kiertää 120 km/t nopeudella vain 3000 kierrosta minuutissa."
Ei kai tuo noin tiheäksi välitetty voi olla? Oma autoni kulkisi 8-vaihteella lähes 200 km/h noilla kierroksilla! Ehkä ei kannata uskoa ihan kaikkea, mitä lehdet kirjoittelevat.
Tuo Mersun 3000 rpm on tosiaan joku näppihäiriö. Omien muistikuvieni mukaan 1300 rpm @120 km/h on lähellä totuutta. Muistaakseni 9. vaihde ei vielä edes 100:n mittarinopeudessa kytkeydy päälle.
Selväähän tosiaan on, että tuo taloustaidon juttu Volvosta on aivan väärin kirjoitettu, koska kirjoittaja löysi kehuttavien asioiden lisäksi myös muka jotain moitittavaakin Volvosta. Kaikkihan ymmärtävät, ettei jumalautossa moitittavaa voi olla.
Mrse, miksi siitä täytyy vetää pultit, jos kiinalaiset tekevät Volvon pohjalta toisen auton? Mitä väliä?
NHB, miksi hoet jatkuvasti tuota jumalautoa? Tuo on lapsellista. Lähes yhtä typerää, kuin mrse:n käteen vetämiset. VW:n tuotteet ovat sinulle paljon jumalaisempia, kuin Volvo monelle muulle.
Kai saa ihmetellä asioita, joista muissa testeissä ei ole valitettu, tai joita itse ei ole koeajoissa havainnut? En myöskään pidä sitä negatiivisena, että Volvo ajaa itsekseen vain hetken ja Volvo itsekin tämän suoraan myöntää. Systeemin ennemminkin on tarkoitus estää onnettomuus, ei varsinaisesti ajaa itsekseen. Kilpailijoilla on itsekseen ajavia autoja, jotka ovat joutuneet onnettomuuksiin. Tosin harvemmin nämä systeemit ovat vakiovarusteita, kuten Volvossa.
Volvon oikeasti negatiivisia puolia en kiellä. Ajettavuus mutkatiellä ei esimerkiksi ole aivan saksalaisten tasolla ja myöskään jousitusmukavuus ei yllä ainakaan ilmajousitettujen kilpailijoiden tasolle.
Jumalauto on tällä palstalla ollut perinteisesti ihan toinen merkki kuin Volvo ja sen innokkainta sanansaattajaa ei ole tällä palstalla vähään aikaan kuultukaan. Pitempään palstaa seuranneet tietänevät mistä merkistä ja kenestä sanansaattajasta on kyse.
Vain ylistävät kommentit ovat mahdollisia - kauan eläköön Uusi Jumalauto. Itsekin muistan erään toisen merkin fanin postauksissa samaa ehdottomuutta kuin nyt tässä keskustelussa näemme.
NHB, älä viitsi olla lapsellinen. Ainakin itse olen useita kertoja kirjoittanut, että Volvo S90 ei ole kaikessa aivan kilpailijoiden parhaimpien mallien tasolla, mutta hinta huomioiden Volvo on itselleni melko selkeä valinta S90 kokoluokassa kohtuullisella suorituskyvyllä ja hyvillä varusteilla varustellussa autossa. Jos laitan autoon n. 70-85 t euroa, saan ainakin itse Volvossa rahoilleni paljon paremman vastineen, kuin saksalaisten kohdalla. Näin on jopa ilman T8:n hinnoittelua ja lähes varmasti T8 parantaa entisestään Volvon asetelmia.
Tähän vielä päälle se, että Volvo on näistä selvästi parhaimman näköinen niin ulkoa, kuin etenkin sisältä. Ulkonäkö on tietenkin makuasia, josta tosin aika moni näyttäisi olevan kanssani samaa mieltä. Oikeastaan Volvon ulkonäkö ei olisi mikään mielettömän ihmeellinen, mutta saksalaisen muotoilun epäonnistuminen viimemalleissa nostaa Volvon muotoilua ylemmäksi. Ainoastaan MB on onnistunut muotoilussaan melko hyvin, vaikka siinäkin kaikkien uusien mallien samannäköisyys alkaa häiritsemään. Voi olla, että Volvokin astuu samaan miinaan, kunhan uusia malleja esitellään. Ja turha valittaa, että muotoilulla ei ole väliä, koska monille se on yksi tärkeimpien kriteerien joukossa autoa (tai lähes mitä tahansa tuotetta) valittaessa.
Se, että ihmettelemme joiltain osin testin kritiikkiä, tuskin tekee Volvosta jumalaista. Aikaisemmassa linkkaamassani testissä ihmettelin myös ylitsepursuavaa kehua, jota Volvo ei mielestäni ole kaikilta osin ansainnut.
"Sori vaan, mutta tuo on vain tylsä herja, jolla et vajoa edes normaalille tasollesi. Ehkä se on niin, että todellisiin riman alituksiin et sinäkään ihan joka kerta kykene."
Kertoisitko vielä miksi nimimerkit NHB ja WhatCar häiriköivät jatkuvasti tässä keskustelussa ja miksi vastaavaa häiriköintiä ei tapahdu muissa keskusteluissa.
Onko kenties niin että saksalaisautoja fanittavat kärsivät jostakin persoonallisuuden vääristymästä kun koko ajan on näköjään pakko häiriköidä ?
Ainahan uutuusmalleihin tuppaa jonoja kertymään, mutta ehkä se kertoo, että Volvo ei ole pystynyt ennakoimaan kysyntää valmistuksen osalta. Jotkin uutisoinnit kertoo myös siitä, että vaikka auto olisi kuinka hyvä tahansa, tuotannon nopeassa nostamisessa on laaturiskejä.
Kertoo ehkä myös siitä, että luokassaan kyseiset S/V 90 ovat ainakin vakiovarusteilla kilpailukykyisesti hinnoiteltu. Todelliset katteethan sitten otetaan lisähilppeillä, josta on kilpailijoilla ainakin tähän asti enemmän kokemusta.
Eräs nimimerkki on kovasti arvostellut Volvon kosketusnäyttöä. No eihän minunkaan lähes 100-vuotias isoisäni sitä osaisi käyttää, mutta ainakin palkintoja sen avulla voitetaan.
"Volvo was recognised for its ground-breaking technology, such as the pioneering Sensus touchscreen control system in its new large premium models"
"Everything Volvo does is ‘designed around you’, which means that every piece of technology is as intuitive and user-friendly as possible. So not only are most of the XC90’s functions controlled via its advanced Sensus touchscreen or the intelligent voice-control system (both of which are fitted as standard), you won’t be baffled by whichever you choose to use."
Näinkö tässä nyt sitten käytiin, laajasti uutisoidaan ja myös TM:ssä, että Volvo S90 tuotanto siirretään KIINAan ja perässä seuraavat muutkin mallit. TM:"Ensimmäinen Suomessa myytävä kiinalaisauto on – Volvo!". Ennen pitkää viimeinen napsauttaa valot pois Volvon ruotsin tehtailta ja ennen pitkää kaikki toiminnot voivat loppua ruotsissa. Daqingin tehdas Pohjois-Kiinassa valmistaa siis Volvoja myös Suomeen.
Nämä jutut alkavat jo olla melko kuluneita mutta todettakoon se että 5-sarjan Bemaria on valmistettu Kiinassa jo vuodesta 2011 lukien, muualle maailmaan toimitettavaksi.
"BMW will become the first foreign luxury car manufacturer to export China-made cars when it begins shipping locally produced long-wheelbase 5 Series sedans overseas at the end of the year."
Kerrotko vielä sen, missä päin "muuta maailmaa" tuota Kiinassa tehtyä 5-sarjalaista on toimitettu asiakkaille. Suunnitelmia ilmeisesti on ollut, mutta itse en ole nähnyt ensimmäistäkään mainintaa siitä, että noita autoja olisi Kiinan ulkopuolella myyty.
WhatCarille tiedoksi että tuossa palkintoraadissa oli myös Daimlerin muotoilija.
"Tuossa tietoa nelivedon vaikutuksesta kulutukseen. Melko pieni auto Mercedes C400 4Matic (329 hp) kuluttaa kaupunkiajossa peräti 14,2 litraa satasella eikä muussakaan ajossa päästä alle 10 litran kulutuksen satasella.
http://teknikensvarld.se/en-valdigt-torstig-mercedes-15-lmil-i-stan-335042/"
Ja kerrohan sitten vielä se, että mitä tietoa tuossa on nelivedon vaikutuksesta kulutukseen? Maantieajossa näyttää Teknikens Värld mitanneen 0,65 l/mil. Eikö tuo mittaus kelpaa sinulle vai miksi väität, ettei muussakaan ajossa päästy "alle 10 litran kulutukseen satasella"?
"Oikea vertailukohta olisi kai 300 hevosvoiman diesel."
Ja millähän perusteella? 250 D:kin on suorituskykyisempi kuin tuo D5.
"Ja kerrohan sitten vielä se, että mitä tietoa tuossa on nelivedon vaikutuksesta kulutukseen? Maantieajossa näyttää Teknikens Värld mitanneen 0,65 l/mil. Eikö tuo mittaus kelpaa sinulle vai miksi väität, ettei muussakaan ajossa päästy ”alle 10 litran kulutukseen satasella”?"
Fakta on se että Mercedes C400 4Matic on todella janoinen kaupunkiajossa, kulutus on peräti 14,2 litraa satasella. Joko moottori on paljon kuluttava sinänsä tai vaihtoehtoisesti neliveto taikka auton paino lisäävät kulutusta. Teknikens Värld käytti termejä "väldigt törstig" eli "hirveän janoinen". Tämä oli lehden lopputulema. Auton kulutushan oli yli 10 litraa sekalaisessa ajossa, 6,5 litraa maantieajossa. Sekalaisen ajon kulutuksen valehteluprosentti oli 40 %.
"Ja millähän perusteella? 250 D:kin on suorituskykyisempi kuin tuo D5."
En oikein ymmärrä miten 250D tai D5 taikka näiden vertailu liittyvät siihen asiaan josta oli puhe. Olin kiinnostunut vertailemaan Mercedes C400 4Maticin ja vastaavan tehoisen nelivetoisen dieselauton kulutusta kaupunkiajossa. Koska C400 4Matic kulutti niinkin paljon kaupunkiajossa kuin 14,2 litraa satasella eikä alle 10 litran kulutuksen päästy sekalaisessa ajossa.
Jos 250D:n tehot edes lähentelevät tuota 329 hevosvoimaa niin tällöin se on sopiva vertailukohde, muutoin ei.
Tuossa vielä C400 CMaticin kulutukset, ensin virallinen kulutus ja sen jälkeen todellinen. Lopussa ero prosentteina.
Blandad körning 0,74-0,78 1,09 40
Stadskörning 0,99-1,03 1,42 38
Landsvägskörning 0,59-0,64 0,65 1
Ottaen huomioon että jaksetaan räpättää kuukausitoilkulla Volvo S90 D5 kulutuksesta, on melko outoa ettei edes pyritä analysoimaan tuota Mercedes Benz C400 4Maticin korkeaa kaupunkikulutusta.
Eli ei sitä tietoa nelivedon vaikutuksesta tuon linkin takana ollutkaan ja Mersu tosiaan meni maantiellä hemmetisti vähemmällä kuin väitit.
Nelivedon vaikutuksen selittäminen tuolla testillä on typerää, koska aiheesta on tarjolla lukuisia vertailuja, jossa on suoraan verrattu saman mallin kaksi- ja nelivetoisia versioita toisiinsa. Erot kulutuksessa ovat parista desistä litraan sadalla kilometrillä.
Ymmärrysvaikeuksiisi voi ehkä auttaa se, jos luet ajatuksen kanssa uudestaan ketjun pari viimeisintä sivua. Kukaan lisäksesi ei ole vertaamassa mitään tuohon Mersuun. Sinä voit keskenäsi vertailla mitä vain, mutta tuskin saat aikaiseksi mitään kiinnostavaa, informatiivistä tai aiheeseen liittyvää.
Koska tämä on autopalsta niin kai täällä saa verrata esimerkiksi seuraavia autoja ?
Mercedes Benz C400 4Matic.
Volvo S90/V90 T6 AWD.
Molemmissa autoissa on samat tehot, Volvo S90 tosin on isompi auto. Vertailua vaikeuttaa se että Volvo S90 T6:sta ei ole olemassa mitään testejä. Mersusta on tuo Teknikens Världin koeajo jossa auton kaupunkikulutukseksi mitattiin tuo 14,2 litraa satasella. Pitäisin tyydyttävänä tuloksena sitä että Volvo jäisi kaupunkikulutuksessa valmistajan ilmoittamaan noin 9,5 litraan satasella.
Kulutustiedot napattu Teknikens Världistä eli ovat vahvistamattomia.
"Stad 0,95 l/mil, landsväg 0,59 l/mil, blandad körning 0,72 l/mil. CO2 165 g/km."
Esimerkiksi 309 hevosvoimainen ja 1905 kiloa painava Volvo XC 60 T6 AWD kulutti Teknikens Världin testissä sekalaisessa ajossa 10,5 litraa satasella. Eli saman verran kun tuo pikkumersu. Tämä oli jonkinsortin pikakulutustesti, eikä mikään varsinainen kulutusmittaus.
Audin sahattua quattrosta kardaanin poikki, on Mersu yksi viimeisistä mohikaaneista, jotka käyttävät kovaa nelivetoa katuautoissa. Se näkyy kulutuksessa.
http://www.nettiauto.com/artikkeli/volvo_v90_skandinavian_vastaisku
Aikamoista suitsutusta saa Volvo. Nyt tulee kehua niin paljon, että minäkään en ihan kaikkea purematta niele, mutta mielenkiintoista lukea näitä Suomessa tehtyjä testejä.
https://www.taloustaito.fi/Teemat/Auto/Autoesittelyt-ja-merkkiuutiset/Volvo/volvo-s90-herattaa-ristiriitaisia-tunteita/
Jos liika suitsutus harmittaa, niin tämän kirjoittajalla taitaa olla jotain antipatiaa Volvoa kohtaan. Enemmän arvostelua kuin useimmissa koeajoissa yhteensä.
Nettiauto ja joku Tuomas: "Volvo V90 pieksee pahimmat saksalaiskilpailijansa rinnan mitalla."
Pakko on nyt uskoa Tuomasta.
Mp-autoilija, samaa mieltä tämä Volvon testaaja on ihan pihalla, todella negatiivista kirjoitusta.
Selvä asia on, että Volvon ajettavuus mutkateillä ei ole Bemarin, tai edes Audin tasoa. Noin huono se ei mielestäni kuitenkaan ole missään nimessä. Maantiellä ajettavuus on erinomainen, eikä ohjauksessa ole mielestäni mitään vikaa. Eikös ohjausvaste muutu myös ihan rullasäätimellä, josta valitaan ajotila muutenkin.
Ainakaan minua turvalaitteet eivät ole mitenkään häirinneet, joten tuokin hieman ihmetyttää. Auto ohjautuu itsestään vain muistaakseni 15 sekuntia ja se on ihan tarkoituksella tehty, koska Volvo ei luota tekniikkaan vielä tarpeeksi. Mielestäni tämä on ihan oikea ratkaisu. Olemmehan saaneet lukea onnettomuuksista esimerkiksi Tesloilla.
https://www.taloustaito.fi/Teemat/Auto/Autoesittelyt-ja-merkkiuutiset/Mercedes-Benz/mercedes-benz-e-malli-kulkee-ohjaamatta/
Mersukin saa osansa samalta kirjoittajalta.
Tuulilasin nro: 13/2016 testissä S90 sen sijaan sai kehuja eikä moitteita oikeastaan ollenkaan:
"tukeva ja suuntavakaa ajettava. Ohjaus palauttaa ja keskittää maantievauhdissa kiitettävästi. Ohjauksen keskialue on niin ikään tunnokas ja sopivan hidas. edes 20 tuuman rengastuksella auto ei ole herkkä pitkittäisille urille - käytännössä se ei niitä edes tunne. S90 sietää hienosti myös tiesön kallistuksia. ... Ohjausvaste on hyvä, mutta ohjauksen tarkkuus ja nopeus ei riitä nostamaan virnettä kasvoille."
Valoista lähivalot sai 4/5 ja kaukovalot 5/5.
Taloustaito (E-mallista): "Välityksiä 9-vaihteisessa laatikossa riittää niin, että suurimmalla vaihteella kone kiertää 120 km/t nopeudella vain 3000 kierrosta minuutissa."
Ei kai tuo noin tiheäksi välitetty voi olla? Oma autoni kulkisi 8-vaihteella lähes 200 km/h noilla kierroksilla! Ehkä ei kannata uskoa ihan kaikkea, mitä lehdet kirjoittelevat.
Tuo Mersun 3000 rpm on tosiaan joku näppihäiriö. Omien muistikuvieni mukaan 1300 rpm @120 km/h on lähellä totuutta. Muistaakseni 9. vaihde ei vielä edes 100:n mittarinopeudessa kytkeydy päälle.
Selväähän tosiaan on, että tuo taloustaidon juttu Volvosta on aivan väärin kirjoitettu, koska kirjoittaja löysi kehuttavien asioiden lisäksi myös muka jotain moitittavaakin Volvosta. Kaikkihan ymmärtävät, ettei jumalautossa moitittavaa voi olla.
Tämä on mielenkiintoista, kiinalaiset tuovat markkinoille Volvon rinnalle lisäksi myös Pirkka/Euroshopper-mallit:
http://teknikensvarld.se/lynk-co-lanserar-den-mest-uppkopplade-bilen-336520/
Mielenkiintoiset välitykset uudessa 9G-Tronicissa. Vanhan 7Geen eteen asennettu 220 CDI kiertää 120 nopeudessa noin 1800.
"Annatko mrse vielä lisää näytteitä älykkyydestäsi?"
Hanki NHB nyt lopultakin se vaimo että voisit vähentää tätä jatkuvaa nettikyyläystäsi.
Mrse, miksi siitä täytyy vetää pultit, jos kiinalaiset tekevät Volvon pohjalta toisen auton? Mitä väliä?
NHB, miksi hoet jatkuvasti tuota jumalautoa? Tuo on lapsellista. Lähes yhtä typerää, kuin mrse:n käteen vetämiset. VW:n tuotteet ovat sinulle paljon jumalaisempia, kuin Volvo monelle muulle.
Kai saa ihmetellä asioita, joista muissa testeissä ei ole valitettu, tai joita itse ei ole koeajoissa havainnut? En myöskään pidä sitä negatiivisena, että Volvo ajaa itsekseen vain hetken ja Volvo itsekin tämän suoraan myöntää. Systeemin ennemminkin on tarkoitus estää onnettomuus, ei varsinaisesti ajaa itsekseen. Kilpailijoilla on itsekseen ajavia autoja, jotka ovat joutuneet onnettomuuksiin. Tosin harvemmin nämä systeemit ovat vakiovarusteita, kuten Volvossa.
Volvon oikeasti negatiivisia puolia en kiellä. Ajettavuus mutkatiellä ei esimerkiksi ole aivan saksalaisten tasolla ja myöskään jousitusmukavuus ei yllä ainakaan ilmajousitettujen kilpailijoiden tasolle.
Jumalauto on tällä palstalla ollut perinteisesti ihan toinen merkki kuin Volvo ja sen innokkainta sanansaattajaa ei ole tällä palstalla vähään aikaan kuultukaan. Pitempään palstaa seuranneet tietänevät mistä merkistä ja kenestä sanansaattajasta on kyse.
Vain ylistävät kommentit ovat mahdollisia - kauan eläköön Uusi Jumalauto. Itsekin muistan erään toisen merkin fanin postauksissa samaa ehdottomuutta kuin nyt tässä keskustelussa näemme.
NHB, älä viitsi olla lapsellinen. Ainakin itse olen useita kertoja kirjoittanut, että Volvo S90 ei ole kaikessa aivan kilpailijoiden parhaimpien mallien tasolla, mutta hinta huomioiden Volvo on itselleni melko selkeä valinta S90 kokoluokassa kohtuullisella suorituskyvyllä ja hyvillä varusteilla varustellussa autossa. Jos laitan autoon n. 70-85 t euroa, saan ainakin itse Volvossa rahoilleni paljon paremman vastineen, kuin saksalaisten kohdalla. Näin on jopa ilman T8:n hinnoittelua ja lähes varmasti T8 parantaa entisestään Volvon asetelmia.
Tähän vielä päälle se, että Volvo on näistä selvästi parhaimman näköinen niin ulkoa, kuin etenkin sisältä. Ulkonäkö on tietenkin makuasia, josta tosin aika moni näyttäisi olevan kanssani samaa mieltä. Oikeastaan Volvon ulkonäkö ei olisi mikään mielettömän ihmeellinen, mutta saksalaisen muotoilun epäonnistuminen viimemalleissa nostaa Volvon muotoilua ylemmäksi. Ainoastaan MB on onnistunut muotoilussaan melko hyvin, vaikka siinäkin kaikkien uusien mallien samannäköisyys alkaa häiritsemään. Voi olla, että Volvokin astuu samaan miinaan, kunhan uusia malleja esitellään. Ja turha valittaa, että muotoilulla ei ole väliä, koska monille se on yksi tärkeimpien kriteerien joukossa autoa (tai lähes mitä tahansa tuotetta) valittaessa.
Se, että ihmettelemme joiltain osin testin kritiikkiä, tuskin tekee Volvosta jumalaista. Aikaisemmassa linkkaamassani testissä ihmettelin myös ylitsepursuavaa kehua, jota Volvo ei mielestäni ole kaikilta osin ansainnut.
"Sori vaan, mutta tuo on vain tylsä herja, jolla et vajoa edes normaalille tasollesi. Ehkä se on niin, että todellisiin riman alituksiin et sinäkään ihan joka kerta kykene."
Kertoisitko vielä miksi nimimerkit NHB ja WhatCar häiriköivät jatkuvasti tässä keskustelussa ja miksi vastaavaa häiriköintiä ei tapahdu muissa keskusteluissa.
Onko kenties niin että saksalaisautoja fanittavat kärsivät jostakin persoonallisuuden vääristymästä kun koko ajan on näköjään pakko häiriköidä ?
Tiedä siitä kertooko mistään, mutta s/v 90 malleihin on suomessa yli 6kk jonotusaika.
Ainahan uutuusmalleihin tuppaa jonoja kertymään, mutta ehkä se kertoo, että Volvo ei ole pystynyt ennakoimaan kysyntää valmistuksen osalta. Jotkin uutisoinnit kertoo myös siitä, että vaikka auto olisi kuinka hyvä tahansa, tuotannon nopeassa nostamisessa on laaturiskejä.
Kertoo ehkä myös siitä, että luokassaan kyseiset S/V 90 ovat ainakin vakiovarusteilla kilpailukykyisesti hinnoiteltu. Todelliset katteethan sitten otetaan lisähilppeillä, josta on kilpailijoilla ainakin tähän asti enemmän kokemusta.
Eräs nimimerkki on kovasti arvostellut Volvon kosketusnäyttöä. No eihän minunkaan lähes 100-vuotias isoisäni sitä osaisi käyttää, mutta ainakin palkintoja sen avulla voitetaan.
"Volvo was recognised for its ground-breaking technology, such as the pioneering Sensus touchscreen control system in its new large premium models"
"Everything Volvo does is ‘designed around you’, which means that every piece of technology is as intuitive and user-friendly as possible. So not only are most of the XC90’s functions controlled via its advanced Sensus touchscreen or the intelligent voice-control system (both of which are fitted as standard), you won’t be baffled by whichever you choose to use."
http://www.automotiveworld.com/news-releases/volvo-named-tech-brand-year-first-ever-car-tech-awards-2/
Näinkö tässä nyt sitten käytiin, laajasti uutisoidaan ja myös TM:ssä, että Volvo S90 tuotanto siirretään KIINAan ja perässä seuraavat muutkin mallit. TM:"Ensimmäinen Suomessa myytävä kiinalaisauto on – Volvo!". Ennen pitkää viimeinen napsauttaa valot pois Volvon ruotsin tehtailta ja ennen pitkää kaikki toiminnot voivat loppua ruotsissa. Daqingin tehdas Pohjois-Kiinassa valmistaa siis Volvoja myös Suomeen.
Tätähän on kyllä ennakoitu jo pitkään.
https://tekniikanmaailma.fi/autot/ensimmainen-suomessa-myytava-kiinalaisauto-volvo/
Nämä jutut alkavat jo olla melko kuluneita mutta todettakoon se että 5-sarjan Bemaria on valmistettu Kiinassa jo vuodesta 2011 lukien, muualle maailmaan toimitettavaksi.
"BMW will become the first foreign luxury car manufacturer to export China-made cars when it begins shipping locally produced long-wheelbase 5 Series sedans overseas at the end of the year."
http://www.thetruthaboutcars.com/2011/11/it’s-starting-bmw-to-export-made-in-china-5-series/
Kerrotko vielä sen, missä päin "muuta maailmaa" tuota Kiinassa tehtyä 5-sarjalaista on toimitettu asiakkaille. Suunnitelmia ilmeisesti on ollut, mutta itse en ole nähnyt ensimmäistäkään mainintaa siitä, että noita autoja olisi Kiinan ulkopuolella myyty.