Pelkällä polttomottorilla varustetut autot ovat tulleet tiensä päähän

1643 kommenttia
1131416181955
  • En minä pelkästään, vaan maailman mediakin. Hyvin simppeliä!

    Tyypillinen nolla-argumentti. Yrität nojata yhteen muottiin niputettuun maailman mediaan ja mystisiin asiantuntijoihin, vaikka kelpuuttamistasi asiantuntijoista moni kirjoittelee äärimmäisen epäloogisita kukkua, joka sekin toki täällä näyttää monelle uppoavan.

      
  • NHB:
    Tyypillinen nolla-argumentti. Yrität nojata yhteen muottiin niputettuun maailman mediaan ja mystisiin asiantuntijoihin, vaikka kelpuuttamistasi asiantuntijoista moni kirjoittelee äärimmäisen epäloogista kukkua, joka sekin toki täällä näyttää monelle uppoavan.

    Nyt alat kyllä jo naurattaa... "Fake news" -osastolla mennään kohta.

      
  • "tracktest

    ”Toinen huono puoli on ajettavuus etenkin liukkaalla, kun peräpäässä onkin painoa huomattavasti enemmän kuin muissa versioissa.”

    Tämän voi laskea puhtaaksi provoiluksi Auto-m. BMW G30 530e:n painojakauman ollessa 48/52."

    Tarkoitin, että ainakin GLC:n osalla tämä vaikuttaa selvästi ajettavuuteen liukkaalla. Uudesta 5 Bemarin hybridistä minulla ei luonnollisesti ole kokemusta liukkalla tai muutenkaan, mutta kun siihen ei saa Suomessa nelivetoa, niin ei edes kiinnosta.

    Provoilut jätän tracktestille.

      
  • Nyt alat kyllä jo naurattaa… ”Fake news” -osastolla mennään kohta.

    Eli allekirjoitat linkittämiesi asiantuntijoiden väitteet siitä, kuinka Volvokaupoissa on vain hybridejä ja sähköautoja 2019 lähtien.

      
  • NHB
    Allekirjoitat linkittämiesi asiantuntijoiden väitteet siitä, kuinka Volvokaupoissa on vain hybridejä ja sähköautoja 2019 lähtien.

    En, jos joku muka tuolla tavalla on väittänyt edes. Eikä edes tarvitse!

    Ensinnäkään minä en ole kelpuuttanut mitään medioita, vaan poiminut vain satunnaisia linkkejä, jossa Volvon linjanvedosta on mainittu, niin kotimaasta kuin ulkomailta.

    Eihän kaikki maailman medioista ja asiantuntijoista ole noin edes yrittänytkään väittää, miksi sinä et sitä huomaa. Ne ovat osanneet katsoa myös sinua avarammin. Unohdat myös, että Volvon omaan tiedotukseenkin olen nojannut. Kyllä niistä kaikista pitäisi sinunkin saada se iso kuva selville, vaikka yrität takertua nippeleihin aina vaan. Ja vaikka sinä jotakin mystistä muottia yrität tuputtaakin.

    Minkä takia olet noin mustasukkainen MB:n puolesta? Kyllä se itsestään huolen tulee pitämään tässä media- ja imagosodassa, johon homma liittyy oleellisesti.

    Tässäpä uusintana sitä mystistä mediamassaa tulkittavaksi taas:

    https://yle.fi/uutiset/3-9707064

    http://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000005283229.html

    https://www.uusisuomi.fi/raha/224619-volvo-jysaytti-pelkalla-polttomoottorilla-kulkevien-autojen-tarina-ohi-kaikki-uudet

    http://www.iltalehti.fi/autot/201707052200246343_au.shtml

    https://www.aamulehti.fi/kotimaa/volvo-poistaa-pelkkaa-polttomoottoria-kayttavat-autot-valikoimastaan-200246441/

    https://tekniikanmaailma.fi/autot/kaikissa-volvoissa-sahkomoottori-2019-tama-merkitsee-pelkalla-polttomoottorilla-kulkevien-autojen-tarinan-loppua/

    https://www.theguardian.com/business/2017/jul/05/volvo-cars-electric-hybrid-2019

    https://www.ft.com/ (vaihtunut maksulliseen sivuun)

    http://www.euronews.com/2017/07/05/volvo-cars-going-green-after-2019

    https://www.topgear.com/car-news/electric/every-new-volvo-will-be-electrified-2019

    Ja vielä Volvon oma lehdistötiedotekin päälle:
    http://news.cision.com/fi/volvo-car-finland/r/volvo-cars-tarjoaa-tulevaisuudessa-taysin-sahkoistetyn-automalliston,c2302531

      
  • Minua ei kiinnosta media- ja imagosotasi pätkääkään. Itseäni kiinnostaa vain tekniikka tässäkin aiheessa.

    Volvon julkistuksen iso kuvan sain kyllä heti selville. Moni asiantuntijoistasi on sen sijaan ollut täysin hukassa pääpointeissa, jota erität kierrellä leimaamalla nippeleiksi pääotsikkotason asiat.

      
  • NHB:
    Minua ei kiinnosta media- ja imagosotasi pätkääkään.

    En kyllä millään usko!

    Volvon julkistuksen iso kuvan sain kyllä heti selville.

    Jep....

    Tässä sinulle sitä tasoa jolla tekniikkaa tässä nyt kuitenkin vain on käsitelty koko viikon, arvon NHB:

    Volvo esittelee mallistossaan laajan valikoiman sähköistettyjä autoja, kuten täyssähköautoja, plug-in-hybridejä ja kevythybridejä. (HUOM!)...Lisätietoja näistä autoista kerrotaan myöhemmin... tarjolle tulee valikoima bensiini- ja diesel-plug-in-hybridejä sekä kevythybridejä (48 volttia) kaikista malleista. Kokonaisuus on yksi laajimmista sähköistettyjen autojen mallistoista. Tämä tarkoittaa, että tulevaisuudessa Volvo -autoja ei nähdä enää ilman sähkömoottoria, sillä pelkkää polttomoottoria käyttävät autot poistetaan asteittain valikoimasta, ja ne korvataan malleilla, joissa on sähköistämistoimintoja

    (Lainaus Volvon omasta tiedotteesta)

    Joudut kuolaamaan teknisten yksityiskohtien perään vielä jonkun aikaa...

      
  • Pikainen plaraus noista laittamistani linkeistä ei kyllä paljasta sellaista, jota voisi päätellä NHB:n kommenteista ja kukkuväitteistä. Minun silmiini ovat referoineet ihan OK Volvon julkistuksen, ilman sen kummempia ylilyöntejä, tai väärinymmärryksiä:

    YLE
    Volvo kertoi keskiviikkona, että kaikki sen markkinoille tuomat uudet automallit käyvät joko kokonaan sähköllä tai ovat hybridimalleja vuodesta 2019 lähtien. Samalla se luopuu tavanomaisten bensa- ja diesel-autojen kehittämisestä. Se ei kuitenkaan lopeta niiden valmistusta.

    HS
    Volvo aikoo ensimmäisenä perinteisenä autonvalmistajana luopua ainoastaan polttomoottorin voimin kulkevien autojen valmistamisesta. Yhtiö ilmoitti, että vuodesta 2019 alkaen kaikki yhtiön valmistamat uudet automallit ovat joko sähkökäyttöisiä tai hybridejä, jotka kulkevat sähköllä sekä bensiinillä tai dieselillä

    Uusi Suomi:
    Volvo jatkaa kuitenkin yksinomaan polttomoottorilla käyvien autojen valmistusta niissä malleissa, jotka on julkistettu ennen vuotta 2019. Tuosta vuodesta lähtien Volvo aikoo kuitenkin tuoda markkinoille vain sähkö- ja sähköhybridiautoja.

    Iltalehti:
    Autovalmistaja Volvo on ilmoittanut, että se pyrkii eroon polttomoottoria käyttävistä automalleistaan. Volvon mukaan vuodesta 2019 lähtien kaikki merkin julkaistavat automallit toimivat sähkömoottorilla. Tämä tarkoittaa sitä, että ainoastaan polttomoottoria käyttävät autot poistetaan Volvon valikoimasta asteittain.

    Aamulehti:
    Volvo tiedottaa, että vuodesta 2019 eteenpäin kaikki sen julkistamat automallit sisältävät sähkömoottorin...Pelkkää polttomoottoria käyttävät autot poistetaan asteittain valikoimasta, ja ne korvataan malleilla, joissa on sähköistämistoimintoja.

    The Guardian:
    All new cars launched by Volvo from 2019 onwards will be partially or completely battery-powered, in what the company called a “historic end” to building models that only have an internal combustion engine.

    EuroNews:
    Volvo has announced that all of its car models will be electric or hybrids from 2019.That means all Volvo cars will have an electric motor.

    New York Times:
    Volvo Cars on Wednesday became the first mainstream automaker to sound the death knell of the internal combustion engine, saying that all the models it introduces starting in 2019 will be either hybrids or powered solely by batteries. The decision is the boldest commitment by any major car company

    NHB:
    Yrittävät nojata yhteen muottiin niputettuun maailman mediaan ja mystisiin asiantuntijoihin, vaikka asiantuntijoista moni kirjoittelee äärimmäisen epäloogista kukkua, joka sekin toki täällä näyttää monelle uppoavan.

      
  • Linkeistäsi EuroNews väittää samaa kuin TM ja Top Gear. EuroNewsin höpinät lainasitkin jo tuohon, TM otsikoi juttunsa näin: Kaikissa Volvoissa sähkömoottori 2019. Top Gearin maalaa jo taulua Volvon show roomista, jossa on pelkästään niin jännittävän sähköistä: "Volvo is embracing electrification in stages. Put simply, within two years, showrooms will contain no Volvos powered by fossil fuels alone."

      
  • Miten joku ikivanha Volvo S80 liittyy tähän keskusteluun ? Yhtä hyvin voisin alkaa kertoa vanhoja Mersu-juttuja tällä palstalla. Esimerkiksi eräs jo edesmennyt taksiyrittäjä-sukulaismies oli 1960-luvulla (vai oliko 1970-luku) lähtenyt hakemaan pidennettyä dieseltaksimersua Saksasta. Ilmeisesti oli aika laiska auto koska sukulaismies oli kironnut ja ihmetellyt kuinka muut autoilijat ajavat Autobahnilla kahta puolta ohi.

    Lausui vielä t-kirjaimen d:nä eli hän sanoi reissun jälkeen että "Sadans, ne meniväd Audobahnilla kaikki kahda puolda ohi".

      
  • TopGearin jutun leipätekstin ensimmäinen lause:

    "Here’s some news that’ll prick up ears from here to Germany and beyond: Volvo has confirmed that by 2019, every single one of its new models will have some form of electrification."

    EuroNewsin uutiseen on lainattu Volvocarsin tviitti:

    "We are committed to electrification, so from 2019 all new Volvo car models will include an electric motor."

      
  • Kumppani:" Mitä lie tarkoitat ”minulle alkamisella”. Ei vain Toyotan hybridien aikakausi, vaan kaikkien autonvalmistajien osalta hybridien aika alkoi Prius I:stä. Mitä sitten? "

    Volvon kohdalla pelkistä polttiksista luopumisen julistaminen kuulosti sinulle Volvon resurssien ulottumattomissa olevaa investointia tärkeämmältä sitoutumiselta sähkövetoon. Miksi pelkistä polttiksista luopuminen ei olekaan tärkeää Toyotalle?

      
  • 740GLE:
    Miksi pelkistä polttiksista luopuminen ei olekaan tärkeää Toyotalle?

    Kerrottaisiinkohan siellä, mihin taustalla mahdollisesti, tai todennäköisesti viittaat? Muuten en tiedä mistä oikeastaan kirjoitat edes. En voi yksinkertaisesti vastata.

    Toisin sanoen: kerro sinä, kun kerran tiedät jonkinlaisen tiedonjyvän olemassaolosta. Miksi kaartelet?

    740GLE:
    Volvon kohdalla pelkistä polttiksista luopumisen julistaminen kuulosti sinulle Volvon resurssien ulottumattomissa olevaa investointia tärkeämmältä sitoutumiselta sähkövetoon.

    Volvo on tehnyt julkistuksen, en minä. Volvo tietää resurssinsa, en minä. Muuten tuo lauseesi oli aika hassusti muotoiltu.

      
  • NHB:
    Top Gearin maalaa jo taulua Volvon show roomista, jossa on pelkästään niin jännittävän sähköistä

    Mahdatko tietää mikä on edes show room, jos sinusta tuossa on jotakin epäilyttävää parin vuoden päästä odotettavissa....

      
  • Auto-Derrick:

    "Kovin edistykselliseltä ei ainakaan näytä valtava akkurykelmä MB GLE 500e hybridin takapaksissa, videon kohta 1.07. Tuonne ei varmaan saa mahtumaan edes fillaria leveällä tangolla."

    Triviaalille insinöörille paha paikka tuo akkujen sijoittaminen. Vai olisikohan tuo lopputulos autotehtaan ekonomien syytä? Ei se voi olla, rahaahan Mersulla piti olla tuotekehitykseen vaikka kuinka paljon.

      
  • Tässä keskustelussa omaksuttuja keskustelutekniikoita voi sitten ilmeisesti hyödyntää myös jatkossa ? Vaikkapa siten että aina kun Mercedes-Benz esittelee jotakin uutta, niin tähän voi lakonisesti todeta että "eihän tuossa ollut mitään mullistavaa".

      
  • Tässä keskustelussa omaksuttuja keskustelutekniikoita voi sitten ilmeisesti hyödyntää myös jatkossa ? Vaikkapa siten että aina kun Mercedes-Benz esittelee jotakin uutta, niin tähän voi lakonisesti todeta että ”eihän tuossa ollut mitään mullistavaa”.

    Ei kyse ole ole lukkiutua joihonkin tiettyihin argumentteihin, vaan pitää katsoa avoimin silmin se, mitä todellisuudessa on päätetty. Mersun esitellessä kevythybridindä, ei kukaan tällä palstalla hehkuttanut tuon teon mullistavuutta. Tuosta voisi päätellä unelmiesi olevan jo todellisuutta.

      
  • NHB:
    Mersun esitellessä kevythybridinsä, ei kukaan tällä palstalla hehkuttanut tuon teon mullistavuutta. Tuosta voisi päätellä unelmiesi olevan jo todellisuutta.

    Hmmmm..... Mitäs sinä tarkoitit kun sanoit tuossa edellä, ettei tarkoitus olisi lukkiutua johonkin tiettyyn argumenttiin, vaan pitää katsoa avoimin silmin se, mitä todellisuudessa on päätetty? Tuossa kun ei nyt ole sellaisen makua niin yhtään, kaikkien näiden kirjoitusten jälkeenkään...

      
  • Pelkällä polttomoottorilla varustettu Seat Leon 1.0 TSI petraa juoksuaan. Viime tankilla ajoi yli 1300 km ja kulutus oli 3,77 l/100 km. 7000 km keskikulutus laski samalla 4,1 litraan.

    https://www.spritmonitor.de/en/detail/824720.html

    Ennen syksyä keskikulutus on 3,9 l/100 km. Pieni ahdettu bensa pärjää vielä pitkään hybrideille. Jos verrataan vaikka samoin varustettuun Toyota Auris hybridiin, säästää hankintahinnassa heti 8000 €. Sen voi sijoittaa. Osakkeissa saa pitkässä juoksussa 8% vuosittaisen tuoton. Viiden vuoden päästä nyt säästynyt 8000 € on kasvanut 12 000 euroon. Varman päälle Bank Norwegianissakin on viiden vuoden päästä 8725 €.

    Pääomakulut ovat uuden auton suurimmat kulut. Silloin edullinen hankintahinta on kaiken A ja O. Pelkkä polttomoottori pärjää erinomaisesti.

      
  • Auton pääomakulu muodostuu arvon alenemasta ja rahoituskulusta. Arvon alenema on pääsääntöisesti autosta riippuva ominaisuus ja samoilla käyttövuosilla ja ajomäärillä eri käyttäjille suunnilleen saman suuruinen. Rahoituskulu sen sijaan on henkilökohtainen ja riippuu rahoitustavasta. Autoon käytetyn rahan hinta eri ostajilla vaihtelee todella paljon.

    Ajat erittäin kovia kovia lukemia bensakoneelle, onnittelut!

    Kevythybrdin idea on kuitenkin siinä, että sen voi pultata suunnilleen minkä tahansa mäntämoottorin kylkeen, eikä ole mitään estettä, miksi polttomoottorin alentunut tehopyyntö ei pudottaisi noin 10% myös pienestä kulutuksesta.

    Jos valmistaja ja verottaja malttavat hinnoitella kevythybridin edulliseksi, se saattaa olla hyvinkin kannattava investointi, varoittamastasi pääoman hinnasta huolimatta?

      
  • Hyundai hämmästytti IL:n testissä - 2,7 litran salaisuus yksinkertaisessa poljinkikassa:

    http://www.iltalehti.fi/autotestit/201707102200255746_at.shtml

      
  • Ei vakuuta tuo IL:n testi. Ensinnäkin siinä on mainittu vain lyhyiden etappien kulutus ajotietokoneella. Ei edes koko lenkin. Ajotietokone voi valehdella paljonkin.

    Tehkää sama lenkki ja kirjatkaa kaikki tankkaukset spritmonitoriin.

      
  • Tuo sama poljinkikka toimii myös 1.0 TSI Leonissa. Ensin ripeä kiihdytys tavoitenopeuteen sitten selvä kaasun hölläys ja heti perään pieni painallus, että otetaan löysät pois kiinni tavoitenopeuteen. Siten tasaista nopeuttaa voi ajaa hämmästyttävän vähällä.

      
  • Eikös tuota sanota "pintakaasulla" ajamiseksi... Vanha termi ja tapa sinänsä.

    Mielenkiintoinen listaus (The most fuel efficient vehicles):
    https://www.spritmonitor.de/en/evaluation/economic_models.html

      
  • Joo, mutta tuolla tapaa siihen pienen kulutuksen tilaan (pintakaasuun) päästään nopeammin - ainakin Seatin ajotietokoneen mukaan.

      
  • 740 GLE:
    "Ajat erittäin kovia kovia lukemia bensakoneelle, onnittelut!"

    Kiitos. Vanhana diesel-miehenä yllätyin itsekin kuinka vähällä nykybensat kulkevat.

      
  • Vertailukelpoisen lukeman saa vasta tankilla, ja omaa auton käyttöä kuvaavan vasta useammilla tankkauksilla.

    Silti Hyundain pikakoe herättää muutamia ajatuksia:

    Myös polttomoottorilla ajettaessa tavoitenopeuden nostamisen ja matkalentokorkeudessa pysyttelemisen eron tietoinen tunnistaminen säästää. Huomasin tämän pari autoa sitten Volvo V70:lla, kun isoon kuutioon kiinnitetyn vaparikoneen läpi pystyi huomaamattaan polkemaan hetkellisesti 0.5 - 1 litraa ylimääräistä saamatta mitään havaittavaa vastinetta. Vain vaivoin asetetussa nopeudessa pysyvän ja suurella vaihteella parin kilometrin suoralla 1 - 2 km/h nopeutta nostavan kaasun käytön huomaa kulutusmittarista.

    Nykyisellä autollani huomasin kiihdyttäväni liian hitaasti, vaikka olin tietoinen reippaan kiihdytyksen edusta yllä mainittuun isolla vaihteella tehtyyn pitkään kiihdytykseen verrattuna. Vakionopeussäädin ECO-asetuksin kiihdytti silti tavoitenopeuteen minua ripeämmin.

    Joko 7-vaihteisesta kasetista puuttuu numeroita, tai automatiikka potkii tarkoituksella isomman toisioahtimen liikkeelle vetämällä joka kerta pari vaihdetta yli 2000 kierroksen? 9-Geetä en ole ajanut, joten en tiedä toimiiko se samalla tavalla?

    Hyundain voimalinja on eräitä kilpailijoitaan joustavampi. Koska vaihteisto on sähkömoottorin jälkeen, voidaan akun ja sähkömoottorin voiman riittäessä ajaa pelkällä sähköllä maatienopeuksiakin. Isompaa vaihdetta pesään, niin ei ole vaaraa sähkömoottorin ylikierroksista. Hyvin yhteensovitetun hybridivoimalinjan systeemiteho on lähes sama kuin sähkö + bensamoottorin teho yhteensä.

    Isompiin korihylsyihin tottumiseni pohjalta koin kylmien tyyppien nojalla Hyundain häiritsevän ahtaaksi. Ahtaan paikan kammo tulee tässä kokoluokassa melko monessa muussakin. Sen sijaan sisarmerkin Kia Niron neljää istumapaikkaa pidin yllättävän mukavana. Tila tosin näkyy tässäkin tapauksessa kulutuksessa.

    Spritmonitor-lokia tältä kesältä seuraan itsekin mielenkiinnolla, koska nokileka on tilapäisesti vapautettu perävaunun vedosta. Tulisi nyt vain sitä mittausnormin mukaista säätä tänne reaalimaailmaankin?

      
  • 740GLE:

    "Hyundain voimalinja on eräitä kilpailijoitaan joustavampi."

    Minkä merkkisiin ja mallisiin kilpailijoihin viittaat?

      
  • Pelkällä bensakoneella noihin 4 litran kulutuslukemiin ei päästä muuten kuin maantieajossa max 80 km/h. Hybridillä tuo onnistuu myös taajamassa ja kaupungissa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit