Turvallisuus on tekijä mitä olen pitänyt aina tärkeänä, lähtökohtaisesti siitä syystä että isompi auto on aina turvallisempi kuin pikkuauto. Toki poikkeuksiakin saattaa löytyä, en tosin tiedä onko näin.
Edellisen sukupolven Astra on 5-sarjan kanssa jalankulkijoiden turvallisuutta lukuunottamatta tasoissa tai edellä. Ei sitä turvallisuutta pelkästään rahalla voi ostaa ja hyvä niin.
Selvästi BMW 5-sarjassa keulan ja konepellin rakenteet ovat toimineet himpun/ 5 % paremmin kuin S90. Ja jos lasten osalta on ollut kyseessä etuistuimelle sijoitetun istuimen+lapsen turvallisuudesta, 5 on onnistunut siinä paremmin. En tiedä onko edes Volvolla enää mahdollisuus tilata takapenkille integroidut lastenistuimet ?
Nuo "uudet" aktiiviset turvallisuusjärjestelmät tuo varmasti mukanaan jo usealla merkillä ajattelua, että miksi muotoilla keula jalankulkijoille huipputurvaliseksi, kun järjestelmien pitäisi estää törmäykset. Ikävä juttu on se, että lisähintaa näistäkin yritetään saada ja kunnolla. Ei muuten tule BMW:nkään osakkeen omistajille tuottoa. Tässä asiassa Volvo on kyllä onnistunut, kun ovat vakiona. Se on sitten ostajien varassa, mitää arvostaa ja mistä maksaa, kuten kaikessa muussakin.
Ei nuo tulokset radikaalisti eroa noissa NCAP:n testauksissa kyseisen 5:n ja S90:n osalta. Kuten ei monen muunkaan saman kokoisen ja hintaisen osalta. Ja sehän se on ollut testauksien tavoite. Mutta kun aikoinaan kommentoin ja keskusteltiin IIHS:n osittaistörmäystestistä, jossa Volvon etupään rakenteet ainoana ohjasi auton ohi ja kommentoin sitä paremmaksi suoritukseksi kuin muilla, niin alkoi kyseenalaistaminen. AIka monikin sai tässä testissä maksimit, eli selvisi alle määriteltyjen hidastuvuusrajojen. Volvo on kehittänyt tuota etupään rakennetta jo pitkään, koska kovemmissa nopeuksissa (maantienopeudet tositilanteessa)saadaan vähennettyä ihmisille koituvia hidastuvuuksia turvatyynyjen kera riittävästi. Rakenteellisesti pitää kuitenkin saada keula toimimaan oikein myös täystörmäyksessä, joka taitaa olla aika monella hallinnassa nykyään.
Uuden Volvo XC60:n keula on sen näköinen, että tuo jalankulkijoiden turvallisuus on tainnut unohtua täysin. Ulkonäköä ilmeisesti ajateltu enemmän kuin virtaviivaisuutta ja jalakulkijoiden turvallisuutta törmäyksessä. Otsapinta-ala (ilmanvastus) taitaa olla myös saksalaisiin kilpailijoihin nähden huomattavasti kehnompi.
Onkohan palstan aktiivisimpiin keskustelijoihin kuuluva NHB vetänyt perseet olalle, kun keskustelu ei kiinnosta?
Itselläni on nyt meneillään treenikausi, johon ei ryyppäminen sovi. Tämä teidän iän ikuinen jankkaaminen parin merkin paremmuudesta perusteilla, joissa ei ole oikein mitään sisältöä, ei vain oikein jaksa kiinnostaa.
Uuden Volvo XC60:n keula on sen näköinen, että tuo jalankulkijoiden turvallisuus on tainnut unohtua täysin. Ulkonäköä ilmeisesti ajateltu enemmän kuin virtaviivaisuutta ja jalakulkijoiden turvallisuutta törmäyksessä. Otsapinta-ala (ilmanvastus) taitaa olla myös saksalaisiin kilpailijoihin nähden huomattavasti kehnompi.
Ja mitähän mahdat nähdä keulan joustavuudesta kuvista katsoen? Mitä tulee otsapinta-alaan, niin esimerkiksi X3 on pari senttiä korkeampi ja sentin kapeampi kuin tuo XC 60. Voi hyvinkin olla niin, että noista nimenomaan X:ssa tuo ala on suurempi, mutta oikein mitenkään noissa ei ole merkittäviä eroja suuntaan tai toiseen.
tracktest: Uuden Volvo XC60:n keula on sen näköinen, että tuo jalankulkijoiden turvallisuus on tainnut unohtua täysin. Ulkonäköä ilmeisesti ajateltu enemmän kuin virtaviivaisuutta ja jalakulkijoiden turvallisuutta törmäyksessä.
Edellä mainitun NHB:n kommentin lisäksi et siis huomannut jo edellisellä sivulla lukuja intelligenstestin poimimana?
Adult Occupant 98 %
Child Occupant 87 %
Pedestrian 76 %.
Safety Assist 95 %
On muuten ihan sama kuin S90:llä. Eli? Keulat ei nyt ihan samanlaiset ole kuitenkaan. Ja onko kaikki optiot olleet ruksittuina testiautoissa, en osaa sanoa.
Otsapinta-ala (ilmanvastus) taitaa olla myös saksalaisiin kilpailijoihin nähden huomattavasti kehnompi.
Spekulointia mitä spekulointia. Millä mittarilla se ilmanvastus kerrotaankaan? Ja lainaten omaa tapaasi kertoa asia: katsotaan sitten kun viralliset luvut tulevat.
Välttäisin sinuna myös moittimasta ketään minkään merkin "palvonnasta". Vähän särähtää kun miettii kirjoituksiasi...
NHB mitä lajia treenaat Kamppailulajeja vai balettitanssia? Itse kamppailulajeja harrastaneena on parempi pysyä raittiina, kun vastaan kadulla kävelee monenlaisessa lennossa olevia menijöitä. Taksijonossa en seisoskele joten sekin on muiden ongelma. Itseni tai läheisteni puolustamiseen käytän varmasti tarvittavaa, mutta harkittua voimaa ja taitoa jos tarve näin vaatii.
Kumppani eipä noista toistettuna sen enempää irtoa sitä kaivattua sisältöä kuin ensimmäisessä painoksessa, joten se siitä.
Itse olen ajanut 35 vuotta ilman vahinkoja ja sakkoja en ole saanut reiluun 30 vuoteen joten kuljettajan merkitystä ei voi vähätellä. Näitä apuja joita nyt tulee tavitaan varmasti, onhan kuljettajia niin monentasoisia joten hyvä juttu jos pystytään vähentämään yliajoja ja vahinkoja noin yleensä näiden uusien toimintojen myötä. Eipä mitkään toiminnot poista kaikkia vahinkoja, mutta vahikojen vähentäminenkin on jo erittäin hyvä asia.
Derrick olet varmasti huomannut muutoksen WhaCarin kohdalla. Onko mielekästä katsoa kun perinteikkäästi Volvoa dissannut henkilö dissaa nyt urakalla toista merkkiä? Onko tämä mielestäsi hyväksyttävämpää toimintaa?
WhatCar etkö älyä mitä tarkoitan Derrick valitti siitä, että olet hänen mielestään dissannut ja trollannut Volvoa vuosia työksesi. Ja nyt trollaus ja dissaus vaihtui, kuin mielenvikaisella kohteesta toiseen. Tottahan tämä nyt näkyy selvääkin selvempänä jokaiselle joka sen haluaa nähdä.
Pääsit aikoinasi Derrickin ihon alle minun kohdallani se ei tule onnistumaan vaan väistän kommenttisi tästä lähtien kuin niitä ei olisikaan. Paljastit korttisi helposti kun hieman testasin tapaasi toimia, nyt ei ole epäilystäkään mitkä ovat toimintatapasi ja tarkoituksesi. Tämä huomiostasi olit olevinasi taitava hommassasi, mutta olet melko onneton tapaus joka on tuttua tuolta suoli kakkosnelosen tuotoksesta.
Vaikka siis WhatCar on nyt kriittinen BMW:n suhteen, niin onhan samalla taso noussut WhatCarilla ainakin näin maallikon silmin, muutama päivä sitten hän oli sitä mieltä että Volvossa on valoina edessä "myrskylyhdyt."
Itse en tiedä mitään autojen takavaloista tai ainakaan riittävästi, joten en voi asiasta lausua mitään.
Aktiivisessa turvallisuudessa BMW:llä ilmeisesti on parantamisen varaa, arvosana huippumalleillekin on vain tuo noin 59 prossaa. Pitäisi selvittää mitä aktiivisia turvavarusteita saa ostettua lisää autoon. Eri asia on se että ostavatko ihmiset turvavarusteita lisävarusteina.
Kyllä kai BMW:n passiivinen turvallisuus on ihan huippua kokonaisuutena arvioiden. En kuitenkaan osaa ottaa kantaa siihen mitä WhatCar kirjoitti 6 GT:stä.
Derrick omat valintani menevät näin valitsen isolla bensiinimoottorilla olevan mallin mihin on ruksattu kaikki mahdollinen varustelu. Näin ajan mielestäni turvallisella autolla joskin se ei ole uusinta mallia. Tämän olen kertonut moneen kertaan ennenkin, ajakoon muut ne kalleimmat kilometrit. Kalleimmissa malleissa turvallisuus pitäisi olla valmistajasta riippumatta parasta mahdollista.
WhatCar jos ainoa tarkoituksesi on ärsyttää vaihda ajoissa levyä. Katsotaan voimmeko keskustella jatkossa. Olen monesti tuonut esiin sen tosiasian, että muut autonvalmistajat ovat Volvon turvallisuusajattelun myötä olleet pakotettuja parantamaan autojensa turvallisuutta, siksi minäkin ajan turvallisella autolla päivittäin. Volvo on todellakin ansainnut asemansa turvallisten autojen valmistajana, mutta eivät saksalaiset autonvalmistajat tee turvttomia autoja vaan hyviä kuten on edellä numeroina nähty. Eroja on puolin ja toisin, mutta huonoja ei käytännössä ole ainakaan näissä mistä on keskusteltu. Jotkut valmistajat ovat huonoja turvallisuudessa, mutta ne eivät varmasti ole yllätys kennellekkään.
tracktest
BMW 5-sarja jäi ikävästi edelliselle sivulle joten tässä se toistettuna.
https://www.euroncap.com/en/results/bmw/5-series/26656
Turvallisuus on tekijä mitä olen pitänyt aina tärkeänä, lähtökohtaisesti siitä syystä että isompi auto on aina turvallisempi kuin pikkuauto. Toki poikkeuksiakin saattaa löytyä, en tosin tiedä onko näin.
Edellisen sukupolven Astra on 5-sarjan kanssa jalankulkijoiden turvallisuutta lukuunottamatta tasoissa tai edellä. Ei sitä turvallisuutta pelkästään rahalla voi ostaa ja hyvä niin.
https://www.euroncap.com/en/results/opel/vauxhall/astra/11052
Hyvä huomio Opel Astra on onnistunut hyvin. Kokonaisuus, käyttötarpeet yms ratkaisee, kun valintoja teen näin kai se muillakin menee.
Selvästi BMW 5-sarjassa keulan ja konepellin rakenteet ovat toimineet himpun/ 5 % paremmin kuin S90. Ja jos lasten osalta on ollut kyseessä etuistuimelle sijoitetun istuimen+lapsen turvallisuudesta, 5 on onnistunut siinä paremmin. En tiedä onko edes Volvolla enää mahdollisuus tilata takapenkille integroidut lastenistuimet ?
Nuo "uudet" aktiiviset turvallisuusjärjestelmät tuo varmasti mukanaan jo usealla merkillä ajattelua, että miksi muotoilla keula jalankulkijoille huipputurvaliseksi, kun järjestelmien pitäisi estää törmäykset. Ikävä juttu on se, että lisähintaa näistäkin yritetään saada ja kunnolla. Ei muuten tule BMW:nkään osakkeen omistajille tuottoa. Tässä asiassa Volvo on kyllä onnistunut, kun ovat vakiona. Se on sitten ostajien varassa, mitää arvostaa ja mistä maksaa, kuten kaikessa muussakin.
Ei nuo tulokset radikaalisti eroa noissa NCAP:n testauksissa kyseisen 5:n ja S90:n osalta. Kuten ei monen muunkaan saman kokoisen ja hintaisen osalta. Ja sehän se on ollut testauksien tavoite. Mutta kun aikoinaan kommentoin ja keskusteltiin IIHS:n osittaistörmäystestistä, jossa Volvon etupään rakenteet ainoana ohjasi auton ohi ja kommentoin sitä paremmaksi suoritukseksi kuin muilla, niin alkoi kyseenalaistaminen. AIka monikin sai tässä testissä maksimit, eli selvisi alle määriteltyjen hidastuvuusrajojen. Volvo on kehittänyt tuota etupään rakennetta jo pitkään, koska kovemmissa nopeuksissa (maantienopeudet tositilanteessa)saadaan vähennettyä ihmisille koituvia hidastuvuuksia turvatyynyjen kera riittävästi. Rakenteellisesti pitää kuitenkin saada keula toimimaan oikein myös täystörmäyksessä, joka taitaa olla aika monella hallinnassa nykyään.
Uuden Volvo XC60:n keula on sen näköinen, että tuo jalankulkijoiden turvallisuus on tainnut unohtua täysin. Ulkonäköä ilmeisesti ajateltu enemmän kuin virtaviivaisuutta ja jalakulkijoiden turvallisuutta törmäyksessä. Otsapinta-ala (ilmanvastus) taitaa olla myös saksalaisiin kilpailijoihin nähden huomattavasti kehnompi.
Huomasitko noiden5-sarjan tulosten koskevan vain 4-sylinterisiä malleja?
Huomasin. Itse ajelen vähintään kolmelitraisella bensiinimoottorilla varustetulla R6:lla.
Onkohan palstan aktiivisimpiin keskustelijoihin kuuluva NHB vetänyt perseet olalle, kun keskustelu ei kiinnosta?
Itselläni on nyt meneillään treenikausi, johon ei ryyppäminen sovi. Tämä teidän iän ikuinen jankkaaminen parin merkin paremmuudesta perusteilla, joissa ei ole oikein mitään sisältöä, ei vain oikein jaksa kiinnostaa.
Uuden Volvo XC60:n keula on sen näköinen, että tuo jalankulkijoiden turvallisuus on tainnut unohtua täysin. Ulkonäköä ilmeisesti ajateltu enemmän kuin virtaviivaisuutta ja jalakulkijoiden turvallisuutta törmäyksessä. Otsapinta-ala (ilmanvastus) taitaa olla myös saksalaisiin kilpailijoihin nähden huomattavasti kehnompi.
Ja mitähän mahdat nähdä keulan joustavuudesta kuvista katsoen? Mitä tulee otsapinta-alaan, niin esimerkiksi X3 on pari senttiä korkeampi ja sentin kapeampi kuin tuo XC 60. Voi hyvinkin olla niin, että noista nimenomaan X:ssa tuo ala on suurempi, mutta oikein mitenkään noissa ei ole merkittäviä eroja suuntaan tai toiseen.
tracktest:
Uuden Volvo XC60:n keula on sen näköinen, että tuo jalankulkijoiden turvallisuus on tainnut unohtua täysin. Ulkonäköä ilmeisesti ajateltu enemmän kuin virtaviivaisuutta ja jalakulkijoiden turvallisuutta törmäyksessä.
Edellä mainitun NHB:n kommentin lisäksi et siis huomannut jo edellisellä sivulla lukuja intelligenstestin poimimana?
Adult Occupant 98 %
Child Occupant 87 %
Pedestrian 76 %.
Safety Assist 95 %
On muuten ihan sama kuin S90:llä. Eli? Keulat ei nyt ihan samanlaiset ole kuitenkaan. Ja onko kaikki optiot olleet ruksittuina testiautoissa, en osaa sanoa.
Otsapinta-ala (ilmanvastus) taitaa olla myös saksalaisiin kilpailijoihin nähden huomattavasti kehnompi.
Spekulointia mitä spekulointia. Millä mittarilla se ilmanvastus kerrotaankaan? Ja lainaten omaa tapaasi kertoa asia: katsotaan sitten kun viralliset luvut tulevat.
Välttäisin sinuna myös moittimasta ketään minkään merkin "palvonnasta". Vähän särähtää kun miettii kirjoituksiasi...
NHB mitä lajia treenaat Kamppailulajeja vai balettitanssia? Itse kamppailulajeja harrastaneena on parempi pysyä raittiina, kun vastaan kadulla kävelee monenlaisessa lennossa olevia menijöitä. Taksijonossa en seisoskele joten sekin on muiden ongelma. Itseni tai läheisteni puolustamiseen käytän varmasti tarvittavaa, mutta harkittua voimaa ja taitoa jos tarve näin vaatii.
Kumppani eipä noista toistettuna sen enempää irtoa sitä kaivattua sisältöä kuin ensimmäisessä painoksessa, joten se siitä.
BMW X3:n suoja jalankulkijoille on 70 % ja Volvo XC 60:n 76 %.
Fiksuinta tietenkin olisi se että auto estäisi kokonaan tuon törmäyksen jalankulkijaan.
BMW:ssä kai on jokin aktiivinen konepelti, joka pomppaa tuulilasin reunasta ylös. Ei näytä toimivan kun Volvo pesee tälläkin alueella bemarin.
Itse olen ajanut 35 vuotta ilman vahinkoja ja sakkoja en ole saanut reiluun 30 vuoteen joten kuljettajan merkitystä ei voi vähätellä. Näitä apuja joita nyt tulee tavitaan varmasti, onhan kuljettajia niin monentasoisia joten hyvä juttu jos pystytään vähentämään yliajoja ja vahinkoja noin yleensä näiden uusien toimintojen myötä. Eipä mitkään toiminnot poista kaikkia vahinkoja, mutta vahikojen vähentäminenkin on jo erittäin hyvä asia.
WhatCar saitko perjantaina nyrkistä päähäsi, kun Volvo trollaus vaihtui lennosta BMW trollaukseksi?
Niinpä tracktest, "Edellä mainitun NHB:n kommentin lisäksi et siis huomannut jo edellisellä sivulla lukuja intelligenstestin poimimana?"
XC60:
Adult Occupant 98 %
Child Occupant 87 %
Pedestrian 76 %.
Safety Assist 95 %
Ja tähän uunituoreen BMW:een tulokset:
BMW X3:
Adult Occupant 93 %
Child Occupant 84 %
Pedestrian 70 %.
Safety Assist 58 %
BMW ei näköjään panosta turvallisuuteen. Joka alueella perässä. Ja safety assist todella BMW 70-luvulla.
Tracktest, totuutta on vaikea ohittaa. BMW on perässä turvallisuudessa.
Vastaa nyt kysymykseen miksi Volvon dissaus vaihtui BMW:n dissaukseen kuin salamaniskusta?
Erot ovat niin pieniä puolin ja toisin, että dissauksesi vaikuttaa enemmän kuin lapselliselta.
Derrick olet varmasti huomannut muutoksen WhaCarin kohdalla. Onko mielekästä katsoa kun perinteikkäästi Volvoa dissannut henkilö dissaa nyt urakalla toista merkkiä? Onko tämä mielestäsi hyväksyttävämpää toimintaa?
Tracktest, rauhoitu. Jos Volvo on mieleeni, niin se on oma mielipide.
WhatCar etkö älyä mitä tarkoitan Derrick valitti siitä, että olet hänen mielestään dissannut ja trollannut Volvoa vuosia työksesi. Ja nyt trollaus ja dissaus vaihtui, kuin mielenvikaisella kohteesta toiseen. Tottahan tämä nyt näkyy selvääkin selvempänä jokaiselle joka sen haluaa nähdä.
Rauhoitu tracktest. Mainitsin vain että BMW on pahasti jälkijunassa turvallisuudessa ja Volvo vie bemaria kuin litran mittaa.
Pääsit aikoinasi Derrickin ihon alle minun kohdallani se ei tule onnistumaan vaan väistän kommenttisi tästä lähtien kuin niitä ei olisikaan. Paljastit korttisi helposti kun hieman testasin tapaasi toimia, nyt ei ole epäilystäkään mitkä ovat toimintatapasi ja tarkoituksesi. Tämä huomiostasi olit olevinasi taitava hommassasi, mutta olet melko onneton tapaus joka on tuttua tuolta suoli kakkosnelosen tuotoksesta.
Viihteellinen osuus päättyi tähän.
Vaikka siis WhatCar on nyt kriittinen BMW:n suhteen, niin onhan samalla taso noussut WhatCarilla ainakin näin maallikon silmin, muutama päivä sitten hän oli sitä mieltä että Volvossa on valoina edessä "myrskylyhdyt."
Itse en tiedä mitään autojen takavaloista tai ainakaan riittävästi, joten en voi asiasta lausua mitään.
Aktiivisessa turvallisuudessa BMW:llä ilmeisesti on parantamisen varaa, arvosana huippumalleillekin on vain tuo noin 59 prossaa. Pitäisi selvittää mitä aktiivisia turvavarusteita saa ostettua lisää autoon. Eri asia on se että ostavatko ihmiset turvavarusteita lisävarusteina.
Kyllä kai BMW:n passiivinen turvallisuus on ihan huippua kokonaisuutena arvioiden. En kuitenkaan osaa ottaa kantaa siihen mitä WhatCar kirjoitti 6 GT:stä.
Edelleen rauhoitu tracktest. Saksalaiset ovat mieleisiä, mutta Volvo on parantanut huomattavasti osakkeitaan.
Tracktest, avaa silmäsi, on muitakin merkkejä kuin BMW.
Derrick omat valintani menevät näin valitsen isolla bensiinimoottorilla olevan mallin mihin on ruksattu kaikki mahdollinen varustelu. Näin ajan mielestäni turvallisella autolla joskin se ei ole uusinta mallia. Tämän olen kertonut moneen kertaan ennenkin, ajakoon muut ne kalleimmat kilometrit. Kalleimmissa malleissa turvallisuus pitäisi olla valmistajasta riippumatta parasta mahdollista.
WhatCar jos ainoa tarkoituksesi on ärsyttää vaihda ajoissa levyä. Katsotaan voimmeko keskustella jatkossa. Olen monesti tuonut esiin sen tosiasian, että muut autonvalmistajat ovat Volvon turvallisuusajattelun myötä olleet pakotettuja parantamaan autojensa turvallisuutta, siksi minäkin ajan turvallisella autolla päivittäin. Volvo on todellakin ansainnut asemansa turvallisten autojen valmistajana, mutta eivät saksalaiset autonvalmistajat tee turvttomia autoja vaan hyviä kuten on edellä numeroina nähty. Eroja on puolin ja toisin, mutta huonoja ei käytännössä ole ainakaan näissä mistä on keskusteltu. Jotkut valmistajat ovat huonoja turvallisuudessa, mutta ne eivät varmasti ole yllätys kennellekkään.
Toistan kommenttini:
Edelleen rauhoitu tracktest. Saksalaiset ovat mieleisiä, mutta Volvo on parantanut huomattavasti osakkeitaan.
Tracktest, avaa silmäsi, on muitakin merkkejä kuin BMW.
Voin hyvinkin vapaasti katsoa muita merkkejä kuin BMW.
WhatCar minulle on aivan yhdentekevää minkä auton valitset. Jokainen valitkoon mielensä mukaan niin teen minäkin.
Ainakin kymmenen vuotta vanhat autot ovat selvästi turvattomampia kuin uudet autot. Tästä oli jokin artikkeli mutta eihän se tietenkään nyt löydy.
"Mielensä mukaan", kiinostaisiko Audi, Mercedes tai Volvo?