Tekniikan Maailma vertaili premium-katumaasturit

335 kommenttia
168101112
  • Tuli katsottua, miten Google kääntää "Sport Utility Vehicle" -termin. Suomeksi se sanoo sen olevan "Katumaasturi", mutta suomennos on tietysti otettu suomenkieleen vakiintuneesta termistä. Mutta Google selventää myös termin määrityksen englanniksi: "a high-performance four-wheel-drive vehicle". Eli SUV on hyvä nimitys korvaamaan katumaasturi-nimityksen niin kauan kuin ei parempaa suomennosta ole keksitty.

    "Sport Utility Car" taas on saanut suomenkieliseksi vastineeksi "Urheiluauto". No, pelkkä "Car" -sana tarkoittaakin nimenomaan henkilöautoa eikä ole yleisnimitys autolle niin kuin suomenkielen sana "auto".

    Sana "Sport" ei myöskään tarkoita pelkästään urheilua englanninkielessä.

      
  • ”a high-performance four-wheel-drive vehicle”

    Ei ihme, etteivät käännökset ole yleistyneet.

    Minullekin urheiluauto määräytyy lajin mukaan. Discovery tai XC sopii ratsastajan tai purjehtijan urheiluautoksi paremmin kuin Mazda MX.

    Moottoriurheilussa taas urheilullisin ei ole mielipidekysymys, vaan kello kertoo totuuden, joten myös perinteisessä autourheilumielessä urheilullisuus riippuu lajista.

      
  • " a high perform" jne onkin selitys, että millaista autoa SUV tarkoittaa. Huomataan, että englanniksi asiaan ei sotketa mukaan maasto-sanaa.

    Kuten aiemmin ketjussa kirjoitin, niin "maastoja" löytyy sellaisia, joissa mikään maastoauto ei pärjää ja sellaisia, joissa myös SUV pärjää hyvin. Siksi on turha hekotella SUV autoille maasto-sanan avulla. SUV ei itse ole olevinaan erityisesti maastoauto toisin kuin joku valelääkäri väittää olevansa oikea lääkäri.

      
  • Katumaasturi on suomen kieleen vakiintunut sana ja hyvä sellainen. Aivan tarpeetonta yrittää kääntää sille mitään vastinetta englannista. Eipä silti, Sport Utility Vehicle on ihan kuvaava termi autolle, joka tarjoaa hyödyllisiä ominaisuuksia hiihdon, sukelluksen, golfin, ratsastuksen, veneilyn jne. harrastajille. Kuitenkin katumaasturi on paljon kompaktimpi sana, aivan samoin kuin kännykkä on paljon kätevämpi sana kuin cellular phone.

    Onko sitten katumaasturi maasturi, niin pitäkööt jokainen siinä asiassa mielipiteensä. En ryhdy ketään käännyttämään, mutta voin kertoa näkemykseni, vaikka kukaan toinen ei sitä jakaisikaan.

    Teen metsätöitä, viljelen vähän maatakin ja harrastan metsästystä. Edellinen katumaasturini oli Renault Koleos. Verrattuna vaikka Lagunaan, siinä oli korkeampi maavara, lyhyemmät ylitykset, korkeampiprofiiliset renkaat ja jonkinlainen neliveto, jonka sai jopa kytkettyä jatkuvaksi 50-50 suhteessa. Autossa oli jopa alamäkihidastin. Alennusvaihdetta en osannut kaivata, kun automaatilla pääsee niin hiljaa kuin haluaa. Tällä autolla pääsi pellolle maanäytteitä keräämään, metsätyömaan viereen ja metsästysmaille. Vieläpä peräkärrykin kulki mukana. Useinkin "maastot" olivat sellaisia, ettei pelkällä etuvedolla olisi selvinnyt (tuli joskus huvikseen kokeiltuakin, koska takavedon sai kytkettyä pois) ja lumisessa maastossa oltiin monta kertaa aivan siinä rajoilla, ettei jääty kiinni. Mutta ei jääty. Kertaakaan.

    Nykyinen "maasturini" on Volvo XC 60, jossa on vielä pari senttiä enemmän maavaraa, tuumaa isommat pyörät ja vielä hiukan paremman tuntuinen neliveto. Jos vertailukohtana olisi S60 tai V70, niin joissain olosuhteissa ne nelivetoisina etenisivät varmaan yhtä hyvin, mutta sitten taas välillä törmättäisiin tilanteeseen, jossa maavara ei riittäisi ja ylityksiäkin saattaisi olla liikaa.

    Tällainen etupäässä katukäyttöön tehty tilapäismaasturi siis tarjoaa mahdollisuuden päästä autolla paikkaan, jonne ei perussedanilla tai -farmarilla pääsisi.

    Toki se tarjoaa mahdollisuuden jädä myös kiinni paikkaan, johon perussedanilla ei pääsisi ja johon oikea maasturi ei jäisi. Vaikka on sitä tullut traktorilla vedettyä Land-Roveriakin. Toisaalta liukkaalla jäällä kaksivetoinen henkilöauto talvirenkain etenee paremmin kuin traktori ilman ketjuja.

      
  • Kun Katumaasturi-nimitystä tulkitsee kuten Lukija96905, niin mikä voisi olla osuvampi nimitys SUV-autolle kuin juuri tuo Katumaasturi ja juuri siksi, että se on jo vakiintunut nimitys Suomessa. Pidetään siitä kiinni ja jätetään mukamaasturi- ja valemaasturi-nimitykset omaan arvoonsa.

      
  • Katumaasturi tai Citymaasturi kuvaa myös sitä ympäristöä, jossa sen maavara ja mahdollinen neliveto toimii parhaiten.

    Lumiongelmat ovat pahimmillaan kaupungissa, joten edes kytkeytyvä hetken aikaa toimiva neliveto ja korkeampi maavara on ylivoimainen maalla hyvin toimivaan matalaan takavetoiseen verrattuna.

      
  • Taas lähtee Mersun ja etenkin Bmw:n myyntiluvuista iso siivu kun uusi tyylipuhdas Audi Q8 tulee markkinoille.

      
  • Iso siivu? Q8 on hieno tulokas mutta eiköhän X6, GLE/ Q7 ole kilpailussa, joita kuitenkin myydäään aika vähän. Q7/Q8 yhdessä tulevat ottamaan markkinoita, mutta ei 'isoa siivua'.

      
  • Audi-Volkkarin kiusaksi ensi 2018 esitellään GLE ja 2019 uusi GLS.

      
  • Jopa tämä testi herättää keskustelua kovin. Noita kaikkia olen testaillut ja täytyy sanoa, että mun makuun leppoisa Ford Edge Titanium-paketilla sopii parhaiten. 19 tuuman rattailla se käyttäytyy ihan siivosti, eikä herätä naapurustossakaan turhia inhohimoja...
    Toki hinta lähes 60 te... pystyykö kynnet vai tyydytäänkö 40 te-luokkaan, kun silläkin kulkee kärryllä vehkeet mökille ja saa ajettua klapit ym.

      
  • Ameriikan vuoden autot valittu:

    Aiemmin Pohjois-Amerikassa oli henkilöauton ohella vain toinen sarja, Truck of the Year, mutta katumaasturien yleistyessä todettiin, ettei niitä voi verrata järeisiin avolavoihin ja pakettiautoihin. Nyt valittiin siis toisen kerran Utility of the Year ja viimeiselle kierrokselle pääsivät Alfa Romeo Stelvio, Honda Odyssey ja Volvo XC60. Kolmikosta Volvo XC60 nostettiin voittajaksi ja autohan sai kuukausi sitten Vuoden Auto 2018 -tittelin myös Japanista.

    .....niin ja Japanin!

      
  • Laatutietoisena nuo edellä mainitut merkit edustavat niitä saksalaisten premium-merkkien jälkeisiä vaihtoehtoja, ei muuta. Se miten noihin on päädytty ei ole olennaista merkitystä. Tämä on mielipide joten herkimmät älkää vetäkö herneitä nenään.

    Se miksi päädyn valitsemaan BMW:n enkä esimerkiksi MB:iä on selkeä, koska viimeksi mainittu on hieman tylsähkö valinta. Laadullisesti eroa ei ole näiden kolmen saksalaismerkin välillä. Onneksi on valinnanvapaus, vaikka ei se kaikkia tietenkään miellytä valitsi sitten miten hyvänsä. Aina on niitä jotka näkevät toisten valinnat väärinä valintoina perustuu se sitten vaikka vain makuasioihin tai mieltymykseen.

    Premium käsitteenä on muutakin kuin hinta, laadukkuus, viimeistely, materiaalit ja laaja moottorivalikoima, kuuluvat listaan oleellisesti turvallisuutta tietenkään unohtamatta.

      
  • tracktest:
    Tämä on mielipide joten herkimmät älkää vetäkö herneitä nenään.

    Entäs sinä? Veditkö siis herneen nenään, kun ei saksalaista näkynyt?

    Laatutietoisena nuo edellä mainitut merkit edustavat niitä saksalaisten premium-merkkien jälkeisiä vaihtoehtoja, ei muuta. Se miten noihin on päädytty ei ole olennaista merkitystä.

    Niihin päädyttiin ihan yhtä laatutietoisesti valiten kuin sinä omaan valintaasi. Jännä miten kirjoittaessasi annat ymmärtää kuin näin ei olisi... Mutta täytyy muistaa, ettei sillä ole yhtikäs oleellista merkitystä, miten sinä olet päätynyt omaan suosikkiisi myöskään.

    Onneksi on valinnanvapaus, vaikka ei se kaikkia tietenkään miellytä valitsi sitten miten hyvänsä. Aina on niitä jotka näkevät toisten valinnat väärinä valintoina perustuu se sitten vaikka vain makuasioihin tai mieltymykseen.

    .....mutta sinua kuitenkin häiritsee, että valinnanvapaudessaan valkkasivat noin, makuasiana ja mieltymyksenään. Kaikista autoista! Miksi muuten painottaisit asiaa - taas kerran.

    Premium käsitteenä on muutakin kuin hinta. Laadukkuus, viimeistely, materiaalit ja laaja moottorivalikoima, kuuluvat listaan oleellisesti, turvallisuutta tietenkään unohtamatta.

    Mihin tämä liittyi siis?

    Ja mikä tuolta listalta puuttuu vaikkapa XC60 osalta, kun SUV-asioista keskustellaan, vaikkapa? Ja mikäpä noista laadukkuus, viimeistely, materiaalit ei liittyisi maku- ja mieltymysasioihin täydellisesti juurikin?

    Turvallisuus on mitattavissa enempi vähempi ja onko moottori hyvä ja huono sekin, vaikka makuasioita viime kädessä sieltäkin löytyy (enkä muutenkaan ymmärrä miksi x kpl valikoima moottoreita liittyisi mihinkään)

      
  • Mielipiteeseen, tuota viimeistä listaa voinee jatkaa hyvillä ajo-ominaisuuksilla modernilla muotoilulla, joka MB:n kohdalla on poikkeavaa BMW:n ja Audin valitsemaan konservatiiviseen muotoiluun verrattuna. BMW:n muotoilussa pidän juuri tuosta konservatiivisesta muotoilusta se on minulle mieluisampaa, kuin MB:n selvästi radikaalimpi muotoilu joka jakaa sopivasti ostajakuntaa. Volvon kohdallla tämä kiinalaisuus ei sinänsä vaikuta, koska muotoilu on perinteisen tylsähköä johon on totuttu jos vuosia. Moottorivalikoiman rajaaminen vain neloskoneisiin on puute jota ei voi vaan ymmärtää, kun puhutaan kaiken aikaa kiinalaisomistuksen myötä suurista taloudellisista resursseista. Tässä se vaan ei näy ja on se melutaso vielä hieman jäljessä saksalaisia siitä ei kai ole epäilystäkään. Laatutaso on myös se joka näitä erottaa saksalaisten eduksi.

      
  • tracktest:
    Mielipiteeseen

    ....jonka perusteella USA ja Japani valkkasivat sinun mielipiteesi "vastaisesti". Mutta sellaistahan se on, makuasioiden kanssa.

    tuota viimeistä listaa voinee jatkaa hyvillä ajo-ominaisuuksilla ja modernilla muotoilulla

    Mielipide- ja makuasioita molemmat. Niinkuin se konservatiivinen muotoilukin. Kumpaa se nyt pitäisi sen muotoilun olla: modernia vai konservatiivista? Miten ne määritellään edes? Ja mitä muita suuntauksia on?

    Volvon kohdalla tämä kiinalaisuus ei sinänsä vaikuta, koska muotoilu on perinteisen tylsähköä johon on totuttu jos vuosia

    Joku voisi sanoa sitä konservatiiviseksi muotoiluksi... Jota käytetään myös Audista ja BMW:stä, johon myös on kuulemma totuttu jo vuosia...

    MB:n selvästi radikaalimpi muotoilu joka jakaa sopivasti ostajakuntaa.

    ....vaikkapa Volvon tai Skodan ostajaksi, koska mielipide- ja makuasioita nämä olivat.

    Laatutaso on myös se joka näitä erottaa saksalaisten eduksi.

    Mielipide- ja makuasioita. Laatutasoa nimittäin kehutaan Volvon kanssakin. Ja monen monen muunkin ei-saksalaisen merkin kohdalla. Älä ota hernettä nenääsi, heilläkin on onneksi on se sama valinnanvapaus maku- ja mieltymysasioiden suhteen! Joidenkin on kuitenkin pakko leikkiä myös p-termillä - kaikkien ei tarvitse. Sekin on makuasia, eikö vain?

      
  • Hienosti kiteytetty, näinhän se on.

      
  • Se miksi päädyn valitsemaan BMW:n enkä esimerkiksi MB:iä on selkeä, koska viimeksi mainittu on hieman tylsähkö valinta.

    BMW:n muotoilussa pidän juuri tuosta konservatiivisesta muotoilusta se on minulle mieluisampaa, kuin MB:n selvästi radikaalimpi muotoilu joka jakaa sopivasti ostajakuntaa.

    Siis hetkinen. Ensin Mersu on tylsä, mutta heti perään se onkin mielipiteitä jakava radikaali.

    Kyllä se nykypäivänä on niin, että BMW on jäänyt viime vuosikymmenen menestyksensä vangiksi ja on tuo tylsä valinta tänä päivänä. Mielenkiintoista nähdä, valitaanko seuraavaksi Bemareita piirtämään joku enemmän näkemystä omaava suunnittelija, kun Mersun kasvu on osoittanut selkeästi sen, ettei taantumuksellisuus ole valttia markkinoilla.

      
  • Tuohon ilmaisuun selvästi olisi sopinut ehkä paremmin hieman radikaalimpi muotoilu. MB on edelleen tylsähkö keulan osalta, perän muotoilu on mennyt omasta mielestäni metsään, tuo "kauhakuormaajalla" muotoilu ei sovi kokonaisuuteen mitenkään. Keulan osalta konservatiivisuus näkyy ja perän osalta hieman radikaalimpi muotoilu ei vaan omaa silmää miellytä, makuasioita tämäkin.

    Esimerkiksi BMW 5-sarja G30 on jalostunut entisestään ja on todella upea auto, niin ulkoisesti muotoilultaan kuin sisustukseltaan.

    https://www.netcarshow.com/bmw/2017-5-series/800x600/wallpaper_09.htm

    https://www.netcarshow.com/bmw/2017-5-series/800x600/wallpaper_9b.htm

      
  • Omasta mielestäni uusi BMW 5 sarja on luokkansa tylsin ja rumin auto. Olen pällistellyt niitä liikenteessä ja autoliikkeessa useamman kerran ja ei vain kolahda sitten yhtään. Vanha malli näytti jopa paremmalta. Farkkuna se näyttää edes hieman paremmalta, joka on muuten harvinaista Bemarin tapauksessa. Sisustuksesta kuitenkin propsit Bemarille, sillä uusi 5 sarja ja etenkin uusi X3 ovat suuri harppaus aikaisempaan, jo hieman vanhanaikaiseen ja jopa halvalta näyttävään sisustaan.

    Tracktest kun kirjoitti melutasosta, niin Volvon osalta se on kyllä ollut vaihtelevasti hieman saksalaisia parempi tai huonompi - riippunee tiestä ja varustelusta. Voisi siis sanoa, että melutaso on aika samalla tasolla saksalaisten kanssa ja tähän omakohtaisestikin päädyin, kuin ajoin muutamia päiviä Mersuilla ja Volvoilla. Bemaria en tuolloin ajanut, mutta lienee samalla viivalla Mersun ja Volvon kanssa.

      
  • BMW 5-sarjan Touring on hieno auto ei käy kiistäminen, mutta kuten edellä totesin makuasioita joista ei kannata kiistellä. Volvosta BMW:en vaihtaneet eivät palaisi mistään hinasta takaisin Volvoon se on tullut selväksi muutaman tutun sanomana sama pätee myös MB:iin.

    https://www.netcarshow.com/bmw/2018-5-series_touring/800x600/wallpaper_5b.htm

      
  • Muutamalla tutullasi on sentään kokemusta muista automerkeistä, jota sinulla ei ole. Muuten kuulostaa ihan merkkikerhojutskailulta ja niinhän se taitaa olla kaikkien automerkkien kanssa, eiväthän ne muuten merkkikerhoja olisikaan. Mutta ei tuosta suppeasta otannasta nyt kukaan mitään yleispätevää totuutta voi tehdä, silti tuttavillasi on kuitenkin sinua paremmat eväät olla kiistelemättä makuasioista.

    https://www.netcarshow.com/volvo/2018-xc60/1024x768/wallpaper_40.htm

    https://www.netcarshow.com/volvo/2018-xc60/1024x768/wallpaper_75.htm

      
  • BMW 5-sarjan Touring on hieno auto ei käy kiistäminen, mutta kuten edellä totesin makuasioita joista ei kannata kiistellä. Volvosta BMW:en vaihtaneet eivät palaisi mistään hinasta takaisin Volvoon se on tullut selväksi muutaman tutun sanomana sama pätee myös MB:iin.

    Ei varmaan:)
    https://www.is.fi/autot/art-2000005520319.html

      
  • "BMW 5-sarjan Touring on hieno auto ei käy kiistäminen, mutta kuten edellä totesin makuasioita joista ei kannata kiistellä. Volvosta BMW:en vaihtaneet eivät palaisi mistään hinasta takaisin Volvoon se on tullut selväksi muutaman tutun sanomana sama pätee myös MB:iin.

    https://www.netcarshow.com/bmw/2018-5-series_touring/800×600/wallpaper_5b.htm"

    Minkä takia BMW:n Suomen myynti (2017) on kohonnut vain 3,2 prosenttia mutta Volvon vastaava myynti on kohonnut 21,2 prosenttia ? Ettei vaan olisi niin että ollaan siirrytty BMW:stä Volvoon ? Vai ovatko vaihtajat tulleet Audilta jonka myynti on miinusmerkkistä (miinus 7,9 %).

    Volvon koko vuoden myynninlisäys on 1.556 autoa.

      
  • Kiinalaisten panostus näkyy ja kuuluu. Tämä sokaisee monen ylenpalttiseen hehkutukseen joka myös näkyy hurmioituneena palvontana.

      
  • Näin on näreet, Volvon panostus edistykselliseen auton muotoiluun ja teknolokiaan näkyy ja kuuluu.
    Bmw kauppiaat voi pikkuhiljaa ruveta sammuttelemaan valoja.

      
  • Moni sakemanni-autoilija tällä palstalla on (ainakin omasta mielestään) viisaampi kuin teollisuusmies Li Shufu, jolla muuten on yhdeksän miljardin dollarin henkilökohtainen omaisuus.

      
  • Ei noissa nyt mitään edistyksellistä ole havaittavissa, mutta muutosta toki parempaan suuntaan. BMW:tä ei kannata missään kohdin vähätellä, konserni joka myy vuosittain yli kaksi miljoonaa premium-autoa on aina kovassa kilpailussa mukana. Valot palaa kahta kirkkaammin ja kauppa käy.

      
  • tracktest:
    BMW:tä ei kannata missään kohdin vähätellä...

    Tämä sokaisee monen ylenpalttiseen hehkutukseen joka myös näkyy hurmioituneena palvontana.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit