Autovalmistajien tyhmyydellä ei ole rajoja

695 kommenttia
18911131424
  • PHEV-autoja ei lueta ekoautoiksi ennen kuin ne menee pelkästään sähköllä 80 - 100 km ja on alle 50 000e hintaluokissa - mielellään tietysti C-segmentin hinnoissa ;)

    Ekoilu on nykysissä PHEV-autoissa vain kulissia saaha c02-lukua alaspäin mallistossa.

      
  • NHB: onnittelen hyvästä hybridivalinnasta ja pienestä polttoaineen kulutuksesta. Olisi mielenkiintoista tietää, mikä merkki ja malli autosi on, sekä onko tarvinnut muistaa/tehdä mitään erityistä jotta polttomoottori ei käy liikaa? Vai oletko voinut jatkaa autoilua normaalisti sen kummempia ajattelematta?

      
  • Tetti:"Ihmetellä täytyy kun hybridit tuodaan ensimmäisenä malliston huipulle suurimpien polttomoottorien kera ja tehoa vähintään 250-300 hp."

    Tämä on myös oma näkemykseni. Pienen ja halvan hybridin tehtävä on olla taloudellinen, mutta kalliin hybridin tehtävä on kulkea kovaa.

    Markkina ei vielä vaadi taloudellista tilavaa autoa?

      
  • Volvon teho riittää erinomaisesti tavalliseen kaupunkiajoon muun liikenteen seassa ja sellaiseen käyttöönhän hybridin sähkömoottori on tarkoitettu. 
    

    Kyllä itseäni tympisi aika tavalla maksaa ekstraa hybridistä, joka toimii sähköllä vain puolet työmatkastani. Itse olen tottunut käyttämään hybridin sähkömoottoria rajoituksitta myös maantiella ja moottoritiellä. Tai no, on siinä joku nopeusraja, mutta rajoitusnopeuksiin nopeutta riittää myös moottoritiellä. Rikonko nyt nyt jotain käyttörajoitusta? Itse näen ladattavan hybridin sellaisena, että normaalit päivittäiset ajot ajetaan sähköllä ja polttomoottoria käytetään vain pidemmillä matkoilla. Tänään tuli uudet pakkasennätykset, kun aamulla oltiin jossain 25 asteen tuntumassa.

    NHB: en vihaa ensimmäistäkään automerkkiä, mutta varsinkin näissä hybrideissä esitetyt teholukemat ovat ihan poskettomia. Kun muistaa että tarkoitus olisi vähentää päästöjä ja säästää energiaa. Ja sitä lähdetään tekemään 200 – 350 heppaisilla malliston yläpään moottoreilla. Ja turhan monimutkaiseksi menee toteutus kun vertaa pelkkää polttomoottoriautoa ja varsinkin sähköautoa. Mutta siitä huolimatta ainakin Toyota on ilmeisesti saanut hybridinsä kestämään.
    

    Vihapuhekommentti viittasi erääseen toiseen kirjoittajaan, joka on jo vuosia vain keskittynyt vain alittamaan rimaa. Hybrideistä olen samaa mieltä. Ylitehokkaan polttomoottorin jatkoksi rakennetussa hybriditekniikassa ei ole paljoa ajautusta. Sähkömoottorilla on niin paljon kivempi ajella kuin millään polttomoottorilla, että valitsen milloin vain sähkömoottorin theon ja rangen yli tarpeettoman tehokkaan polttomoorin.

    NHB: onnittelen hyvästä hybridivalinnasta ja pienestä polttoaineen kulutuksesta. Olisi mielenkiintoista tietää, mikä merkki ja malli autosi on, sekä onko tarvinnut muistaa/tehdä mitään erityistä jotta polttomoottori ei käy liikaa? Vai oletko voinut jatkaa autoilua normaalisti sen kummempia ajattelematta?
    

    Näin kovilla pakkasilla auton lataus ei saa tapahtua liian kauan ennen liikkeelle lähtöä, koska kylmilla akuilla ei voi ajaa pelkällä sähköllä. Toisinaan, kun tulee normaalia enemmän ajoa, niin sähkö-rangea tulee pidennettyä ajamalla taloudellisemmin kuin mitä polttomoottorilla ajaisin. Lähinnä moottoritiellä ei tule ajettua ylinopeuksia. Näin talvella myös lämmityslaitteen käyttöä olen opetellut uusiksi. Sillä on iso vaikutus rangeen. Sähköllä ajaessa kuljettajalla on vieläkin merkittävämpi rooli kulutukseen kuin polttomoottorilla ajaessa. Kyllä se on ohjannut itseäni ajamaan taloudellisemmin. Mistään en koe joutuneeni luopumaan vaan päinvastoin, hybridin tarjoaa miellyttävää kyytiä ja sen käytön optimoiminen tekee muuten niin tylsästä ajamisesta vähän vähemmän tylsää.

    PHEV-autoja ei lueta ekoautoiksi ennen kuin ne menee pelkästään sähköllä 80 – 100 km ja on alle 50 000e hintaluokissa – mielellään tietysti C-segmentin hinnoissa ?
    

    Ja minä kun luulin, että ekologiselle autolle tärkeää olisi pieni kulutus, mutta se näköjään katsotaankin hinnastosta ja käyttämättä jääneen sähkön määrästä.

      
  • "Kyllä itseäni tympisi aika tavalla maksaa ekstraa hybridistä, joka toimii sähköllä vain puolet työmatkastani. Itse olen tottunut käyttämään hybridin sähkömoottoria rajoituksitta myös maantiella ja moottoritiellä. Tai no, on siinä joku nopeusraja, mutta rajoitusnopeuksiin nopeutta riittää myös moottoritiellä. Rikonko nyt nyt jotain käyttörajoitusta? Itse näen ladattavan hybridin sellaisena, että normaalit päivittäiset ajot ajetaan sähköllä ja polttomoottoria käytetään vain pidemmillä matkoilla. Tänään tuli uudet pakkasennätykset, kun aamulla oltiin jossain 25 asteen tuntumassa."

    Onko työmatkasi siis 2 x 45 km eli 90 km yhteen suuntaan (45 km on Volvon toimintasäde.). Kun Passatin toimintasäde sähköllä on 39,1 km niin Passatilla joutuu ajamaan bensalla kilometrit 39,2 km - 90 km ?

    PS

    Jos jokin asia tympii oksennuspussin tarpeeseen asti, niin kyllä se on tämä narsistinen NHB joka on tietävinään muiden autoista paremmin kuin autojen omistajat itse.

    Suurin piirtein kaikki testit tuo Volvo T8 on voittanut mihin se on osallistunut. Esimerkiksi tässä Autoexpressin testi, jossa vastakkain Volvo XC 90, Porsche Cayenne ja BMW X5.

    http://www.autoexpress.co.uk/bmw/x5/95161/bmw-x5-vs-porsche-cayenne-vs-volvo-xc90

      
  • Minusta egolookisen auton valmistukseen on käytetty mahdollisimman vähän luonnonvaroja ja kulkee bioenergialla.
    Nämä nykyaikaiset pienet polttomoottorit on lähellä sitä siirtymäkaudenaikana kun odotellaan akut korvaavaa sähkömoottorin pyörittäjää.
    Akkuteollisuus (valtavat kertakäyttö kaivokset) ei todellakaan täytä egolookisia vaatimuksia. Nyt jo ollaan lirissä elektroniikkaromunkassa, sinne kun vielä heitetään sekaan ylikypsät autonakut, niin tällä menetelmällä ei maailmaa pelasteta.

      
  • "Ja minä kun luulin, että ekologiselle autolle tärkeää olisi pieni kulutus, mutta se näköjään katsotaankin hinnastosta ja käyttämättä jääneen sähkön määrästä."

    • Sanoin ekoauto, en ekologinen auto. Poistaako 80 - 100km mainittu ajomatka jotenkin kohdan "pieni kulutus"?

    Nimittelit vastikään vihapuheissasi erästä huonosta englannin ja saksankielentaidosta esim, joten ihan turha sinun on mistään vihapuheista täällä tilittää jne. ;)

    Minä listasin sinun sähköautofuulasi:

    1)Mercedes Benzin pelkän dieselmoottorin kehityskustannukset 3 mrd
    2) Volkswagenin sähköauto-ohjelman rahamäärä 1 mrd

    Huomioitavaa on että samalla kun Volkswagen tuo uusia sähköautomalleja, edellisiä poistuu ja määrä pysyy vakiona. Volkswagen on luvannut vain tuoda uusia sähköautomalleja mutta ei ole luvannut että edelliset pysyy mallistossa, joten ihan hyvin vaikka seuraavan 200:n vuoden ajalta voidaan luvata 80 uutta sähköautomallia kun edellinen aina poistuu mallistostosta, todellinen nettomäärä siis 0 ;)

      
  • "Nyt Volvo esittelee uuden T6 hybridin. En ainakaan itse ole vielä nähnyt minkälainen voimalinja tarkalleen on kyseessä. Onko T5 bensamoottori ja siihen päälle nykyinen sähkömoottori."

    Tuossa englanniksi selostusta tuosta T6 Twin Enginestä.

    "New to the Volvo lineup is the T6 Twin Engine, which drops the supercharger from the engine, now making 253 hp at 5,500 rpm and 350 Nm from 1,700 to 5,000 rpm. With the same hybrid gubbins as the T8, total output drops to 340 hp and 590 Nm, but it has the same combined fuel consumption figure of 2.1 litres per 100 km, the same 45 km all-electric range and, inexplicably, the same 4.8-second zero-to-100 km/h time."

    Tässä selostusta T5 Twin Enginestä (Automotorsport). Moottori mahdollistaa ainoastaan etuvedon. Vaihteisto on seitsenportainen kaksoiskytkinvaihteisto. Ainakin tämä moottori tulee XC 40:een. AMS arvioi tehoiksi 177 hp + 75 hp.

    "Den trecylindriga bensinmotorn begår alltså premiär i laddhybridversionen av XC40. Motorn är på 1,5 liter men Volvo vill än så länge inte avslöja några detaljer om effekt, räckvidd på el eller pris när det gäller XC40 T5 Twin Engine, men effekten i bensinmotorn blir 177 hästkrafter och elmotorn ger 75 hästkrafter. Bilen blir framhjulsdriven och köparna får alltså klara sig utan den elektriska fyrhjulsdriften som finns i de dyrare T8-modellerna.

    Elmotorn är parallellt placerad med den tvärställda förbränningsmotorn och båda sitter ihop med en hybridiserad, sjuväxlad dubbelkopplingslåda. Precis som i nuvarande laddhybrider från Volvo kommer det att finnas tre körlägen: Pure (enbart el), Hybrid (kombination av el och bensin för lägsta förbrukning) och Power (maximal kraft)."

      
  • Minulle ei vieläkään aukea, miksi NHB valittaa Volvon hybridistä. Se on voittanut useimmat testit ja siinä on luokassaan erinomainen toimintasäde. Paljon parempi kuin esim GLC:llä. Minä ajan töihin ja takaisin pelkällä sähköllä. Miksi se on ongelma, että sähkömoottorin lisäksi mukana on melko tehokas bensamoottori? Olisiko jotenkin parempi, jos minulla olisi yhtä suorituskykyinen auto ilman sähkömoottoria?

    Muiden (Volvon kilpailijoiden) merkkien ongelma hybrideissä on huonompi toimintamatka, nelivedon puute, mahdollisesti farmarimallin puute ja merkittävästi madaltuva tavaratila.

      
  • – Sanoin ekoauto, en ekologinen auto. Poistaako 80 – 100km mainittu ajomatka jotenkin kohdan ”pieni kulutus”?
    

    Mikä ero on ekologisella autolla ja ekoautolla? 80-100 kilometrin ajomatka ei poista tai takaa pientä kulutusta.

    Nimittelit vastikään vihapuheissasi erästä huonosta englannin ja saksankielentaidosta esim, joten ihan turha sinun on mistään vihapuheista täällä tilittää jne. ?
    

    Eihän tuo suinkaan ollut nimittelyä vaan kaiken epäloogisen argumentointisi selittävä havainto. En aluksi ymmärtänyt sitä, että miten kirjoittelet aivan omiasi. Väität esimerkiksi kivenkovaan, ettei Volkkarilla ole akkujen kehittämiskeskusta, vaikka linkitin sinulle siitä informaatiota ja jopa työhönottoilmoistuksia akkujen kehittäjille. Siinä vaiheessa kun aloit moneen kertaan kyselemään sitä, mitä E-Klasse tarkoittaa, ymmärsin sen, mistä kenkäsi puristaa. Tämä havainto ei ole missään suhteessa huono asia, vaan se mahdollistaa kommunikoinnin tulevaisuudessa.

    Minä listasin sinun sähköautofuulasi:
    
    1)Mercedes Benzin pelkän dieselmoottorin kehityskustannukset 3 mrd
    2) Volkswagenin sähköauto-ohjelman rahamäärä 1 mrd
    

    Nuohan ovat sinun alati vaihtelevia lukemia. Minulla tai kenelläkään muulla ei ole mitään tekemistä noiden lukujen kanssa. Tuolle Mersun moottorille olet keksinyt useita lukuja, mutta itse valitsen Irish Timesin uutisoiman lukeman 2 miljardia.
    https://www.irishtimes.com/life-and-style/motors/1-mercedes-benz-e-class-money-well-spent-1.2901505

    Kun tuo OM 654 moottorin kehitykseen kuluneet 2 miljardia jaetaan niillä 15-20 mallilla, joissa käytetään tuota tai tuohon moottoriin kehittettyyn teknologiaan perustuvaa kuusisylinteristä moottoria, niin siitä jää pyörein luvuin 100 miljoonaa per malli. Tuo määärä autoja käyttää OM 654:ää siis, jos kyseinen moottorelää vain yhden mallisukupolven verran. Jos elinkaarta riittää pidemmälle, niin sitten hinta aina vain laskee.

    VW:n sähköauto-ohjelmahan on kymmeniä miljardeja ja sen on kerrottu tuovan kymmeniä sähkömalleja vuoteen 2025 mennessä ja 300 mallia vuoteen 2030 mennessä. Mikä tuon luvun käsittämisessä on vaikeaa? Ulkomaan kielien lisäksi luvutkaan eivät taida olla vahvuutesi. Sekoitat kymmenet miljardit jatkuvasti. Aikaisemmin puhuit sadoista miljoonista ja nyt miljardista.

    After announcing an initial investment of $10 billion in EVs earlier this year, which was still smaller than the German automaker’s investments in gas-powered cars, they now promise to spend up to 70 billion euros (~$84 billion USD) in order to bring 300 electric vehicle models to market by 2030.

    https://electrek.co/2017/09/11/vw-massive-billion-investment-in-electric-cars-and-batteries/

    Tuossa siis kerrotaan, kuinka VW viime vuoden alussa ilmoitti 10 miljardin investointiohjelmasta, mutta kasvatti ohjeman 84 miljadiin dollariin syksyllä.

    Huomioitavaa on että samalla kun Volkswagen tuo uusia sähköautomalleja, edellisiä poistuu ja määrä pysyy vakiona. Volkswagen on luvannut vain tuoda uusia sähköautomalleja mutta ei ole luvannut että edelliset pysyy mallistossa, joten ihan hyvin vaikka seuraavan 200:n vuoden ajalta voidaan luvata 80 uutta sähköautomallia kun edellinen aina poistuu mallistostosta, todellinen nettomäärä siis 0
    

    Niin nythän lisäksesi ei ole esittänyt mitään arvioita 200 vuoden aikajänteelle, vaan Volkkari on antanut lukemat 80 autoa vuoteen 2025 mennessä ja 300 vuoteen 2030 mennessä. Kun tahti on noin nopea ja nopeasti kiihtyvä, niin argumenttisi ei ole järkevä. Kun vuosittain tulee kymmeniä uusia malleja, niin vanhojen mallien poistuma ei mitenkään ehdi nollaamaan tuota muutosta.

    The world’s largest automaker by sales said on Monday it would roll out 80 new electric cars across its multi-brand group by 2025, up from a previous goal of 30, and wanted to offer an electric version of each of its 300 group models by 2030.

    https://www.reuters.com/article/us-autoshow-frankfurt-volkswagen-electri/volkswagen-spends-billions-more-on-electric-cars-in-search-for-mass-market-idUSKCN1BM296

      
  • Derrick miksi täällä puhutaan Volvon osalta pelkistä hybrideistä? Volvo poistaa moottorivalikoimasta suunnitelmiensa mukaisesti pelkät diesel ja bensiinimoottorit vasta 2020. Se että onko tuo viisasta jää nähtäväksi. Laajempi valikoima on mielestäni parempi vaihtoehto. Dieselien tulevaisuuden päästörajat on vedetty nyt jo niin tiukalle, että dieselien valmistus tulee liian kalliiksi jos mitään edistyksellistä helpotusta tuohon ei ole näköpiirissä. Optimismia on siltikin enemmän kuin tietoa, kun puhutaan polttomoottorien täydellisestä alasajosta. Tätä asiaa ei ole näillä tiedoilla vielä edes uskottavasti todistettu. Polttomoottorien ja sähkön yhteiselo tulee olemaan pitkä ennen pelkän sähkön voimin kulkevia autoja ja ajoneuvoja. Akkuteknologia kehittyy, mutta on vielä pitkä matka siihen kun asiat ovat edistyksellisesti kaikilta osin riittävän pitkällä.

      
  • Mielestäni vaikea sanoa onko sähköautoihin todella pitkä matka. Jos joko latausajat nopeutuvat merkittävästi ja latausasemien määrä lisääntyy, tai akkujen kapasiteetti kasvaa jonkun keksinnön nyötä merkittävästi, niin läpimurto voi tapahtua nopeastikin. Yksi vaihtoehto voisi ehkä myös olla tarvittaessa nopeasti vaihdettavat akut. En itse uskaltaisi sanoa kovin vahvoja argumentteja puolesta tai vastaan. Saa nähdä mitä tulevaisuudessa tapahtuu.

    Toisaalta itse en pidä sähköautoa nykytekniikalla minään mailmaa pelastavana keksintönä ja omasta mielestäni hype on aivan liiallista. Ehkä päättäjätkin tämän vielä jossain vaiheessa ymmärtävät ja perehtyvät taas todellisiin ongelmiin puuhastelun sijaan.

    Hybrideistä vielä. Volvon XC60 mallista muistaakseni noin 50 % myytiin T8 hybridinä Suomessa. Aika huimaa, että myytävästä Volvon mallista puolet on yli 400 hv hybridiä. Varsinkin kun kyseessä on erittäin hyvin myyvä malli.

      
  • Mikko-L: "Toisaalta itse en pidä sähköautoa nykytekniikalla minään mailmaa pelastavana keksintönä ja omasta mielestäni hype on aivan liiallista. Ehkä päättäjätkin tämän vielä jossain vaiheessa ymmärtävät ja perehtyvät taas todellisiin ongelmiin puuhastelun sijaan."

    Juuri näin.

      
  • Mielestäni vaikea sanoa onko sähköautoihin todella pitkä matka. Jos joko latausajat nopeutuvat merkittävästi ja latausasemien määrä lisääntyy, tai akkujen kapasiteetti kasvaa jonkun keksinnön nyötä merkittävästi, niin läpimurto voi tapahtua nopeastikin. Yksi vaihtoehto voisi ehkä myös olla tarvittaessa nopeasti vaihdettavat akut. En itse uskaltaisi sanoa kovin vahvoja argumentteja puolesta tai vastaan. Saa nähdä mitä tulevaisuudessa tapahtuu.
    

    Latausaikojen ongelmat näyttää tulevan ratkaistuiksi aika nopeasti. Porschen ensi vuonna tuotantoon menevän säköauton pitäisi latautua jopa 400 kilometriä varttitunnissa. Sen jälkeen tulevat kiinteän elektrolyytin akut, joissa tämän ominaisuuden pitäisi olla eri tasolla kuin nykyisissä akuissa.

    Toisaalta itse en pidä sähköautoa nykytekniikalla minään mailmaa pelastavana keksintönä ja omasta mielestäni hype on aivan liiallista. Ehkä päättäjätkin tämän vielä jossain vaiheessa ymmärtävät ja perehtyvät taas todellisiin ongelmiin puuhastelun sijaan.
    

    Ikävä kyllä oikotietä onneen ei tässäkään ole, mutta pontetiaali ja kehitysnopeus puoltavat sähköä. Polttomoottoreiden kanssa näkyvissä ei ole ratkaisuja, vaan ainoastaan pientä hiomista.

      
  • "Toisaalta itse en pidä sähköautoa nykytekniikalla minään mailmaa pelastavana keksintönä ja omasta mielestäni hype on aivan liiallista. Ehkä päättäjätkin tämän vielä jossain vaiheessa ymmärtävät ja perehtyvät taas todellisiin ongelmiin puuhastelun sijaan. "

    EU tiukentaa päästörajoja. Syy? Ei omaa öljyntuotantoa, eikä Norjan ja UK:n tuotannosta paljoa kostu. Öljyn hinta tulee nousemaan ennenkuin se joskus loppuu, koska Aasia nousee pyörille. Suomikin tiukentaa EU:n myötä. Miksi? Koska EU tekee sen, ja Suomen tuontienergiasta 70% tulee yhdestä valtiosta. Autonvalmistajat tekevät hybridejä ensi alkuun, ja hieman sähköautojakin (ei siis koske Teslaa). Syy EU? Kyllä, koko malliston pitää alittaa tietty päästöraja. Dieselit katoavat, koska Eurooppa on saatu hyljeksimään dieseliä. Syy? Euroopassa dieselit alkoivat olla liian suosittuja. Bensiini on sivutuote jota syntyy jalostuksen yhteydessä. USAssa asia on hoidettu oikein, henkilöautot käyttävät bensiiniä ja hyötyajoneuvot dieseliä. Öljy-yhtiöt eivät luonnollisesti katsoneet Euroopan kehitystä hyvällä. Tässä ollaan.

      
  • Minusta tämän päivän ratkaisu on poltto-&sähkömoottorihybridi, jos haluaa auton, jota voi käyttää kuten ennenkin eli nopea tankkaus on mahdollinen, tavaraakin kulkee mukana ja peräkärryä/vaunua voi vetää. Hybridillä ajellaan lähimatkat kokonaan sähköllä, mutta ei olla sidoksissa latauspaikkoihin eikä -aikoihin. Jos täyssähköllä pääsisi samaan niin aina parempi. Vaan ei vielä pääse.

    Hyvä, että on myös kaupunkiautoja, jotka voivat olla täyssähköisiä. Tukee niiden kehitystä, kun niitä ostetaankin.

    Ei tosiaan Volvon, Bemarin, Land Roverin ym. hybridikehityksessä ole varsinaisesti viherpiiperöaate varmaankaan päällimmäisenä, mutta kiittääpä ympäristökin, kun päästöt vähenee. Ja uuden hybridin ostajaa kovastikin hymyillyttää ainakin vielä nykyään, kun on tuo autovero olemassa.

    Kivahan se on, kun autossa tehoja riittää. Eihän niitä ole pakko käyttää kaiken aikaa. Miksi pitäisi tehdä iso auto moottorilla, joka ei kunnolla jaksa koppiaan kuskata.

      
  • "Miksi pitäisi tehdä iso auto moottorilla, joka ei kunnolla jaksa koppiaan kuskata."

    Miksi siihen isoon autoon pitää väkisin ympätä sähkömoottori, paitsi viherpesun vuoksi? Toyota ja korealaiset ovat lähteneet järkevämmällä konseptilla liikkeelle. Jos esim. Mersu tekisi samoin, se laittaisi vaikkapa GLA- tai B-malliin sähkömoottorin. Niissähän on järkevän tehoiset 1,6-litraiset. Ja Mersullahan on - tai ainakin oli - B-mallista täyssähköversio. Siinäpä järkevä kaupunkiauto, Suomessa ei kylläkään Veho ole autosta hiiskunutkaan. Paitsi kerran oli Mersun asiakaslehdessä artikkeli kun vehje julkistettiin.

      
  • Olette ahkeria tyrkyttämään meille kaupunkilaisille sähköautoja, mutta missähän me niitä ladataan yönyli ??

      
  • NHB:

    Sinulta puuttu kaikki lähteet sinun rahamäärillesi. Listaatko nyt seikkaperäisesti lähteet Volkkarin 80:sta sähköautosta jne.? :)

    Mercedeksen diesel-moottorin kehitys kustanti 3 miljardia, se voidaan jyvittää kyllä haluamallasi tavalla useamalle mallille, mutta niin myös sähköautojen kehitysmiljardit, ja nehän oli hyvin alkeellisia rahamääriä vai mitä.

      
  • On jo kova ponnistus että löytää vapaan parkkipaikan asukaspysäköintiluvalla, latauspistettä varsikaan mihin voisi yöksi jättää ei ole edes rahalla

      
  • Isoon autoon on hyvä ottaa polttomoottorin kaveriksi sähkömoottori, jotta polttoaineen kulutus saadaan alas ja jotta tehoa & vääntöä saadaan mukavasti vaikka bensakone on kaksilitrainen. Jos haluaa, niin voi sitä kutsua viherpesuksi. Voi sitä myös kutsua lähipäästöjen vähentämiseksi. Ei ole kiva hemmo sellainen, joka haluaa periaatteesta pitää isojen autojen päästöt ja verot korkeana, jotta isoilla autoilla ajavat penteleet kärsisivät. Vai miksi ketään vaivaa se, että isoihin autoihin tehdään hybridivoimalinja. Oikeastaanhan nimenomaan niihin pitääkin tehdä polttoainetta säästävä tekniikka, pienet autot ei muutenkaan kuluta paljon.

    Sähköautojen latausongelmaa kaupunki- eli kerrostalomaisemassa minäkin olen ihmetellyt, että kuinka se saadaan toimimaan, jos sähköautot yleistyvät. Roikka keittiön ikkunasta parkkiruutuun pysäköityyn autoon ei ole hyvä, tulee kylmä sisään pakkasella.

    Mutta onhan kaupunkien liepeillä rivitalo- ja omakotialueitakin, joissa lataaminen onnistuu helpommin. Kaupunkiautoilun sähköistämisen voisi aloittaa sieltä.

    Ja kyllä minä vielä nykypäivänä tyrkytänkin hybridiä yleisesti ja täyssähköä niille, joiden autonkäyttöprofiiliin (tulipa pitkä sana) se sopii ja joilla on se kotipihassa lataamisen mahdollisuus. Hybridi sopii kaikkiin tilanteisiin, kunhan valitsee senkin oikein, esim. että täytyykö kiskoa vaikkapa venetraileria perässä vai riittääkö kauppakassikategorian nelipyörä. Kaikkiin hybrideihin kuuluvan itselataustoimonnon takia hybridi on hyvä vaikka ei aina pystykään lataamaan. Kun on myös pistokelataus mahdollinen niin aina paranee. Tiedän ainakin yhden autonvalmistajan, joka tekee viimeisen päälle pistokehybridejä, mutta koska tässä ei saa mainostaa, niin täytyy jättää valmistaja arvailujen varaan.

      
  • Quu: "Olette ahkeria tyrkyttämään meille kaupunkilaisille sähköautoja, mutta missähän me niitä ladataan yönyli ??"

    Sitä minäkin olen ihmetellyt. Kysymys on hyvä ohjata hallitukselle sekä vesimelonipuolueelle, jotka haluavat että sähköautot lisääntyvät ja täyttävät maan.

      
  • Kivahan se on, kun autossa tehoja riittää. Eihän niitä ole pakko käyttää kaiken aikaa. Miksi pitäisi tehdä iso auto moottorilla, joka ei kunnolla jaksa koppiaan kuskata.
    

    Totta kai tehoa pitää olla niin, että se ei lopu kesken. On kuitenkin hölmöä yhdistää ladattavaan hybridiin tarpeettoman tehokas polttis ja alitehoinen sähkömoottori, kun se sähkömoottorilla ajaminen on koko ladattavan hybridin pääajatus. Jos sähkömoottorissa on käyttökelpoinen vääntö ja teho, niin aika pieni polttomoottori riittää, koska se sähkömoottori avustaa liikkeelle lähdöissä ja ohituksissa.

    Sinulta puuttu kaikki lähteet sinun rahamäärillesi. Listaatko nyt seikkaperäisesti lähteet Volkkarin 80:sta sähköautosta jne.? ?
    
    Mercedeksen diesel-moottorin kehitys kustanti 3 miljardia, se voidaan jyvittää kyllä haluamallasi tavalla useamalle mallille, mutta niin myös sähköautojen kehitysmiljardit, ja nehän oli hyvin alkeellisia rahamääriä vai mitä.
    

    Olen lähteinä esittänyt Volkkarin tiedotteen sekä Reutersin ja Financial Timesin uutisia. Kommenttisi on niin järjetön, että on pakko kysyä, ettetkö ymmärrä englantiakaan vai millä perusteella voit väittää tuollaista? Itse olen kyllä lähteeni esittänyt, mutta sinä et sitä koskaan ole tehnyt. Yritit toki valehdella TM:n kirjoittaneen tuollaista koeajossaan, mutta siinä koeajossa ei mainita sanaakaan miljardeista.

    Kustannukset pitää toki jyvittää. Mitä enemmän tekniikan jakavia malleja on, sitä vähemmän tuo uusi tekniikka maksaa autoa kohden. Mersulla malleja on vähemmän kuin Volkkarilla. Volkkarin sähköauto-ohjelma on alan suurin investointipolku ja jos se on sun mielestä alkeellinen rahamäärä, niin anna olla vain. Olet erikoitunut kieltämään kaikki faktat.

    Quu: ”Olette ahkeria tyrkyttämään meille kaupunkilaisille sähköautoja, mutta missähän me niitä ladataan yönyli ??”
    
    Sitä minäkin olen ihmetellyt. Kysymys on hyvä ohjata hallitukselle sekä vesimelonipuolueelle, jotka haluavat että sähköautot lisääntyvät ja täyttävät maan.
    

    Itse lataan kotona parkkihallissa 16 ampeerin laturista. Voisin toki ladata lämmitystolpastakin, mutta kun on tuo oikein sitä varten oma paikkakin, niin käytän sitä. Työpaikalla vaihtoehtoja on tehokkaampi 16 ampeerin laturi, 10 ampeerin lataustolpat ja lämmitystolppa. Ympäri kylää parkkipaikoilla ja - halleissa on erilaisia latauspiteitä, jos sattuisi liikkeellä ollessaan tarvitsemaan laturia. Itselläni ei ole tarvetta.

      
  • En vieläkään purematta niele NHB:n juttua. Volvon T8 hybridi on ylivoimaisesti eniten myyty ladattava hybridi Suomessa, vaikka hinta on aika kova. Kai siinä siis jotain järkeä on? Jos ei olisi myynnissä tehokasta hybrridiä, ostaisin tehokkaan bensan/doeselin. Silloin ajaisin jatkuvasti bensalla/dieselillä. Nyt voin ajaa täysin normaalin liikenteen tahdossa töihin ja kotiin sähköllä, mutta tarvittaessa minulla on tehoja reservissä niin paljon kuin haluan.

    Suurempana ongelmana pitäisin esim Mersun toteutusta, koska akun kapasiteetti on surkea.

      
  • En vieläkään purematta niele NHB:n juttua. Volvon T8 hybridi on ylivoimaisesti eniten myyty ladattava hybridi Suomessa, vaikka hinta on aika kova. Kai siinä siis jotain järkeä on? 
     
    Suurempana ongelmana pitäisin esim Mersun toteutusta, koska akun kapasiteetti on surkea.
    

    No kerro mitä järkeä on hyvin tehokkaassa polttomoottorissa ja niin pienitehoisessa sähkömoottorissa, että se soveltuu lähinnä vain pieniin nopeuksiin. Olisiko mielestäsi järkevämpää, että sähkömoottorillakin pärjäisi kaikissa tilanteissa?

    Jos akun kapasiteetti rajoittaa niin tietenkin sekin on onglma.

      
  • Ajan autolla, jossa on kaksilitrainen bensakone eikä se todella minun mielestä ole mikään ylisuuri polttis. Edellisissä autoissa oli kolmelitrainen diesel. Eikä kaksilitraisestakaan lähde tehoa ulos enempää kuin kuski pyytää, mutta onpahan reserviä käytettävissä.

    Ja auton sähkömoottori kuljettaa autoa aivan hyvin jopa maantienopeuksissa, mutta silloin sähkösäde lopahtaa jo alkumatkasta n. 40km jälkeen. Ohituksissa tietysti polttis tulee mukaan.

    Kylillä lataaminen on kyllä teoriaa ainakin siellä päin Suomessa missä minä asun. Koko kylässä on pari hassua julkista pistettä.

    Hybridin lataa yön yli parkkipaikan tolpastakin, jos se on päällä tarpeeksi kauan, mutta täyssähköauto, joita Quu varmaan tarkoitti, ei enää taida ehtiä. Hybrideissä on suht. pieni akusto, joka lataantuu kohtuu ajassa tyhjästä täyteen 8A tai 10A virrallakin.

    Itsellä on onneksi käytettävissä 16A sekä kotona että työpaikalla.

    Vaihtoehtoisena "polttoaineena" pistokkeesta otettu sähkö on minusta hyvä juuri siksi, ettei sitä tarvitse hakea mistään "tankkausasemalta". Olen miettinyt, että ainakin siinä suhteessa kaasuvaihtoehto on huonompi.

      
  • Ajan autolla, jossa on kaksilitrainen bensakone eikä se todella minun mielestä ole mikään ylisuuri polttis. Edellisissä autoissa oli kolmelitrainen diesel. Eikä kaksilitraisestakaan lähde tehoa ulos enempää kuin kuski pyytää, mutta onpahan reserviä käytettävissä.
    

    Ei tuo iskutilavuus ole enää aikoihin paljoa määritellyt. Muuta vaikka iskutilavuus olisi sama, niin tehokkaammaksi ahtaminen lisää kulutusta normaalissa ajossa.

    Ja auton sähkömoottori kuljettaa autoa aivan hyvin jopa maantienopeuksissa, mutta silloin sähkösäde lopahtaa jo alkumatkasta n. 40km jälkeen. Ohituksissa tietysti polttis tulee mukaan.
    

    Juuri tuo polttomoottorin heräily kesken kaiken tuntuu hölmöltä. Ei ole kovin ekologista käynnistellä kylmää moottoria silloin tällöin tuottamaan kohonneella tasolla olevia päästöjä. Eikö olisi mielestäsi fiksumpaa, että se sähkömoottori jaksaisi suoriutua myös noista ohituksista maantiellä, moottoritienopeuksista ja moottoritienopeuksista? Itse tosin joudun aina joskus tarkoituksella käynnistämään polttomoottorin, kun ilman mitään pidempää reissua polttomoottorille ei ole mitään käyttöä.

    Hybridin lataa yön yli parkkipaikan tolpastakin, jos se on päällä tarpeeksi kauan, mutta täyssähköauto, joita Quu varmaan tarkoitti, ei enää taida ehtiä. Hybrideissä on suht. pieni akusto, joka lataantuu kohtuu ajassa tyhjästä täyteen 8A tai 10A virrallakin.
    
    Vaihtoehtoisena ”polttoaineena” pistokkeesta otettu sähkö on minusta hyvä juuri siksi, ettei sitä tarvitse hakea mistään ”tankkausasemalta”. Olen miettinyt, että ainakin siinä suhteessa kaasuvaihtoehto on huonompi.
    

    Enitenhän tuo sähkön tarve riippuu käyttöprofiilista. Täyssähköautothan itse asiassa ovat taloudellisempia sähkönkulutuksen suhteen kuin hybridit, jolloin samalla sähköajomäärällä ne tarvitsevat vähemmän sähköä. Autoa lataa 10 ampeerillakin voin 10 kilmometriä tunnissa. Jos auto seisoo yöllä vaikka kymmenen tuntia, niin se on jo 100 kilometriä yössä. Tuo riittää helposti keskimääräisiin ajosuoritteisiin. Jos akut ovat pidemmät matkan jälkeen alhaisessa latauksessa, niin sitten voi ladata työpaikallakin toisen 100 kilometriä tai turvautua pikalatureihin. 16 ampeerin latureilla matkat voi kertoa 1,6:lla. Itselleni riittäisi leijonan osan viikoista sellainenkin, että lataisin vain yhtenä vuorokautena viikosta sähköautoa 16 ampeerin laturilla, mutta akkujen vanhenemisen vähentämiseksi lataus kannattaisi varmaankin jakaa kahteen kertaan.

    Jos ajaa perättäisinä päivinä useiden satojen kilometrien matkoja, niin silloin sähköauto ei vielä ole luontevin vaihtoehto.

      
  • Olisi ehkä parempi, mutta kuten itse taannoin sanoit, täydellistä ratkaisua ei ole kenelläkään. Sama ongelma oikeastaan on kaikissa hybrideissä. Vai onko muissa hybridiautoissa jotenkin huimasti tehokkkaampi se sähkömoottori? Mersussa muistaakseni noin 20 hv enemmän, joka tuskin ratkaisee mitään suuntaan tai toiseen. Säde sähköllä taaseen on paljon pienempi, joka on oikeasti ongelma. Useimpiin ei maastureihin ei taas saa nelivetoa. Ei se mitään muuta, jos polttiksessa on 100 tai 300 hv.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit