Tesla

416 kommenttia
«13456714

Sähköautojen suunnannäyttäjä ansaitsee oman ketjun. Merkki on elänyt haasteellisia aikoja, mutta nyt tilanne alkaa näyttämään jo paremmalta. M3:n valmistuksessa on ollut isoja ongelmia, jonka vuoksi monet, TM mukaanlukien, ovat soitelleet jo kuolinkelloja ja mutuilleet kaikkea vapourwaresta lähtien. Nyt kuitenkin M3:n tuotanto on noussut jo 500 autoon päivässä juuri ennen seisokkia, jonka aikana tuotantoa tehostetaan entisestään. Seuraava tavoite on 5000 M3:a viikossa ja se on paljon se.

https://insideevs.com/tesla-model-3-production-hits-500-units-in-single-day/

  
  • kyllä se elää vieläkin haasteellisia aikoja, kokoajan odotellaan koska se konkurssi tulee vai tuleeko? ihme että mikään firma voi pyöriä noin kauan laina tai muulla ei omalla rahalla ja tehdä yhtä paljon tappiota- tehdas ei pyöri kunnolla, laatu on mitä sattuu jne

    https://www.consumerreports.org/hybrids-evs/tesla-model-3-review-falls-short-of-consumer-reports-recommendation/
    https://www.autoblog.com/2018/05/15/tesla-six-day-shutdown-fix-model-3-assembly-line/
    https://www.autoblog.com/2018/05/02/tesla-quarterly-loss-model-3-production/

    ja uusin

    http://www.tuulilasi.fi/uutiset/kuluttajajarjestot-tekivat-tutkintapyynnon-teslasta-harhaanjohtavaa-markkinointia

      
  • Ruotsin Automotorsportissa Tesla on vienyt kaikki testit. Esimerkiksi tässä testissä Tesla Model S oli paras.

    "BMW 750i xDrive och Porsche Panamera 4S mot Tesla Model S 90D".

    Tässä taas Model X oli paras melko selvästi.

    "Test: Ultralyx för familjen – Tesla Model X mot Porsche Panamera, Mercedes-AMG E-klass och Porsche Cayenne."

      
  • Teslan selviytymiskamppailussa oleellista ei ole se, montako autoa voidaan tehdä viikossa, vaan se, pystytäänkö luvattua 35 tonnin autoa tekemään voitolla tai edes nollatuloksella.

      
  • kyllä se elää vieläkin haasteellisia aikoja, kokoajan odotellaan koska se konkurssi tulee vai tuleeko? ihme että mikään firma voi pyöriä noin kauan laina tai muulla ei omalla rahalla ja tehdä yhtä paljon tappiota- tehdas ei pyöri kunnolla, laatu on mitä sattuu jne
    

    Tesla ei elä perinteisen savupiipputeollisuuden lakien mukaisesti, vaan ollaan lähempänä startupien maailmaa, jossa hyvä idea saa kyllä sijoittajilta rahaa. Vertaa vaikkapa Uberiin. Mietitäänpä vaihtoehtoa, jossa Tesla olisi yrittänyt rahoittaa toimintansa kassavirrastaan. Näin toimien nyt Tesla olisi ehkä menossa jossakin MS:n esittelyn kohdalla ja käytännössä mitään etumatkaa vanhoihin valmistajiin ei olisi. Se ainakin olisi varma tapa jäädä muiden tallomaksi.

    Teslan selviytymiskamppailussa oleellista ei ole se, montako autoa voidaan tehdä viikossa, vaan se, pystytäänkö luvattua 35 tonnin autoa tekemään voitolla tai edes nollatuloksella.
    

    Toki tuotteen pitää olla myös kannattava, mutta ei sillä korkeakatteisellakaan tuotteella ole mitään arvoa, jos sitä ei pystytä valmistamaan riittävää määrää.

      
  • Mikon argumenttia peesaten, en osallisstu tähän jakoon, mutta minä pelaankin tunnetusti puolustuspeliä.

    Erittäin mielenkiintoinen avaus silti, ja kiihdyttää koko alan kehitystä vuosilla.

    Ensimmäiset Model Kolmoset bongattu jo Kalifornian liikenteessä. On niitä oikeasti jo olemassa!

    Toivotamme menestystä, mutta emme anna ostusuositusta autoon eikä osakkeeseen.

      
  • Kilpailijoilla ei ole vielä tarjota Model 3 - tyyppistä autoa joten voisi kuvitella että Model 3:n myyminen olisi helppoa tällä perusteella.

      
  • 35 tonnin mallin myyminen onnistuu varmasti - on jo onnistunut. Ongelma on, että sitä ei ainakaan tällä hetkellä pystytä valmistamaan voitollisesti, joten sitä ei valmisteta ollenkaan. Saa nähdä valmistetaanko koskaan, ainakaan luvattuja määriä. Reilun 50 tonnin mallin myyminen ei olekaan enää niin helppoa, koska samalla rahalla saa jo kaikenlaista kivaa rapakon takana.

      
  • Mitä mutuilua M3:sen vaporware on jos 35 tonnin mallia ei saa eikä tule?

    NHB:llä on taas vaikeaa =)

    Rimacci ja Nio on suunnannäyttäjiä suorituskykysissä vehkeissä, ja Nissan Leaf oli suunnannäyttäjä henkilöautoissa.

    "Kilpailijoilla ei ole vielä tarjota Model 3 – tyyppistä autoa joten voisi kuvitella että Model 3:n myyminen olisi helppoa tällä perusteella."

    Eikö? Joko unohtu näin nopeasti esim. Nissan Leafin ja Hyundai Ioniqin olemassaolo? Yhdet maailman keskustelluimmat sähköautot.

      
  • Asiasta toiseen niin esimerkiksi E-Golfin "range" on 222 km, BMW i3:n "range" on 242 km ja Leafin "range" on 249 km. Nämä ovat Automotorsportin mittauksia. Oletan että Tesla kolmosen toimintamatka on aika lailla pidempi kuin näillä kolmella, Tesla lupaa toimintasäteenä 354 km sekä 500 km (pidennetyn toimintasäteen malli). Lupaus on tosin aina vain lupaus. Esimerkiksi e-Golfille luvataan rangena 300 km mutta AMS mittasi 222 km.

      
  • Uusi ennätys kertoo siitä, että sähköinen voimalinja tuottaa pienenkin tehon hyvällä hyötysuhteella. 975 km yhdellä latauksella:

    https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tesla-teki-maailmanennatyksen--mutta-sitten-jysahti-auto-pimeni-taysin/jNgSJPsL

      
  • 740 GLE:

    Minusta tuo ei kerro oikeastaan yhtään mitään mistään, paitsi ilmottaa kyllä henkilöt jotka ei osaa ajatella järkevästi ja on kallellaan sähköautohössötykseen kuin pikkulapset. =)

      
  • Tuo uutinen kertoo minulle telaketjuteknokraattina sekä uudesta ennätyksestä että sähköauton ja polttiksen erilaisesta kulutuskäyrästä nopeuden funktiona.

    Jälkimmäinen tosin konkretisoitui jo Model S:n aiemmassa matkaennätyksessä, joten siinä ei ole mitään uutta.

      
  • JA se sun nopeuden funktios oli joku 30kmh. Jännää.

    Mielenkiintosia telaketjuteknoraattitermejä kuten "polttis", ei sitte enää yhtää ympäripyöreempi vois olla, sehän voisi olla jopa RC polttis, tai polttokennoauto, tai Opel Ascona 1.8...

      
  • Sinusta en tiedä, mutta minulle 30 km/h ei riitä nopeuden funktioksi, koska se on vakio.

      
  • Kävinpä tutustumassa uuteen Model 3:n, kun se liikkeeseen oli ilmaantunut.

    Odotukset eivät olleet korkealla, mutta hämmästyttävää kyllä, noinkin pieneen koppiin on saatu eteen ihan mukavat tilat, ja takanakin mahdun istumaan itseni takana, vaikka takaistuin matala onkin ja sen myötä koivet ovat melko koukussa. Kun ei ota köyhäilymallia, niin lasikatto tarjoaa riittävän päätilan jopa tämän mitan korostamisesta kritiikkiä saaneellekin.

    Kiva yllätys oli, että aiemmin hylkäämäni Model S korjaantuu samalla valinnalla, ja takaistuin muuttuu samalla isompien jalkatilojen myötä selvästi mukavammaksi.

    Nyt vain hinta kohdalleen, niin hyvä tulee.

    Fisker Karma näyttää tekevän myös paluuta.

      
  • a. Videon perusteella eteen mahtuu 201-senttinen (lippis päässä) kevyesti ja pään yläpuolelle jää vielä runsaasti tilaa.

    (Model 3 muuten on saman pituinen auto kuin C-sarja, mutta takana on 1,6 senttiä enemmän pääntilaa.)

    https://www.youtube.com/watch?time_continue=335&v=TmD0AkVoYU0

    b. Pääntila on edessä ilman lasikattoa 1006 mm ja lasikatolla 1024 mm.

    http://www.xautoworld.com/tesla/model-3-interior-dimensions-comparison/

    (Autoa tosin myydään vasta USA:ssa ja Kanadassa.)

      
  • H-G:Autoa tosin myydään vasta USA:ssa ja Kanadassa
    Missäpä näitä muualla pääsisikään käpäilemään. Uutuus näyttää jalkautuneen Kaliforniassa myös ulos liikenteeseen.

    Se on 201 kaverille hyvä homma jos mahtuu. Minulla ainakin Model S:ssa pää törmää umpikaton verhoiluun, vaikka selvästi lyhempi olenkin.

    Kolmosen perusversiota ei voi vielä verrata, koska sitä ei tarjota. Nyt kuoritaan kermoja myymällä ensimmäiset $ 49.000 hintaan varusteltuna.

      
  • Näköjään Model S:ssä on 6 senttiä vähemmän pääntilaa takana kuin Model 3:ssa, ilmeisesti S:än katon muotoilu on virtaviivaisempaa (2.54 x 2.4).

    Tuossa päänmitat takana Model 3 - Model S - Model X.

    Head room (rear) 37.7″ 35.3″ 40.9″ (middle row)

      
  • Näin minullekin palvelualtis myyjä kertoi. Model S tehtiin "sporttisemmaksi" ja 3 enemmän perheautoksi. Ässän pituus ja mataluus mahdollistaa nopealle autolle kohtuullisen ilmanvastuksen. Ison kuuloisesta erosta huolimatta lasikattoiseen Ässäänkin mahduin yllättäen ihan mukavasti, vaikka umpikaton tiesinkin jo entuudestaan häiritsevän matalaksi.

    Tuo videon parimetrinen kaveri on pelkkiä koipia. Kädet ihan suorana yltää rattiin ja silti polvet koukussa. Noilla mitoilla on vaikea löytää mukavaa sedania, löytyneekö ollenkaan?

      
  • "Kolmosen perusversiota ei voi vielä verrata, koska sitä ei tarjota. Nyt kuoritaan kermoja myymällä ensimmäiset $ 49.000 hintaan varusteltuna."

    Tarkoitat varmaan että nyt kuoritaan sähköautohehkuttajien hermoja myymällä kolmosta ylihintaan ja ylitehokkaana versiona kun vieläkään ei realisoitunut sähköautojen messiaaninen tuleminen ja läpimurto, ja olisivat saaneet edes ensimmäisen kerran jotain todistuksia heidän 9 vuotta kestäneelle jankutukselleen kun irvailu lähipiirissä ja netissä vaan lisääntyy holtitonta tahtia.

      
  • Tarkoitin juuri sitä mitä sanoin.

      
  • No nythän se Model 3:n viikkotuotantotavoite 5.000 autoa viikossa näyttää saavutetun. Toivottavasti pysyvästi.

    https://tekniikanmaailma.fi/meista-tuli-juuri-oikea-autoyhtio-tesla-ylsi-model-3n-tuotantotavoitteeseensa-tosin-5-tuntia-myohassa/

      
  • Ilmeisesti ei pysyvästi, mutta mielestäni se ei ole oleellinen kysymys. Kai se nyt oli selvää, että ennemmin tai myöhemmin tuohon tavoitteeseen ja korkeampiinkin lukuihin päästään.

    Oleellista nyt on, pystytäänkö autoja tekemään sillä muistaakseni n. 20 % katteella, jonka Musk on luvannut. En usko, että 35 tonnin autoa pystytään tekemään voitolla ja koska ei pystytä, niin sitä ei luultavasti tehdä suuria määriä vielä pitkään aikaan. Ja koska sitä ei tehdä, niin kuinka kauan asiakkaita riittää näihin kalliisiin malleihin? Esimerkiksi Jaguar on nyt arvosteltu kaikkia Teslan malleja paremmaksi ostokseksi, mutta 35 tonnin auton kanssa se ei enää kilpailisi lainkaan. Ja edelleen, jos sitä halpamallia joskus aletaan tekemään kunnolla, niin mitä kilpailijoilla on silloin tarjottavana?

    Nämä ovat paljon tärkeämpiä kysymyksiä kuin se, saavutettiinko 5000 auton tavoite 6, 7 vai 8 kk myöhässä. Musk osaa kyllä sumuttaa hölmöjä ja yllättävän moniin nämä sumutukset näyttävät uppoavan.

      
  • Ilmeisesti ei pysyvästi, mutta mielestäni se ei ole oleellinen kysymys. Kai se nyt oli selvää, että ennemmin tai myöhemmin tuohon tavoitteeseen ja korkeampiinkin lukuihin päästään.
    
    
    Oleellista nyt on, pystytäänkö autoja tekemään sillä muistaakseni n. 20 % katteella, jonka Musk on luvannut. En usko, että 35 tonnin autoa pystytään tekemään voitolla ja koska ei pystytä, niin sitä ei luultavasti tehdä suuria määriä vielä pitkään aikaan. 
    

    Joo eihän mikään tuotannon taso ole vähänkään pidemmällä aikavälillä pysyvää. Vielä ollaan ylösajovaiheessa ja nyt kun on näytöt siitä, että Tesla on saanut tilanteen hallintaan, niin eiköhän pian ylitetä tuo 5k-taso. Todella paljon on nähty sellaistakin kirjoittelua, että Tesla ei saa tuotantoa kuntoon ja koko firma menee konkurssiin pian. Yhteen väliin TM:kin kirjoitteli tuollaista vähän väliä. Tällä palstallakin eräs kirjoittaja luokitteli M3:n vaporwareksi. Ei tämä tosiaankaan selvää kaikille ollut.

    Kateprosentti ei ole kovin niin olennainen asia firmalle, jonka päämäärä ei ole mahdollisimman korkea kate. Sitä olennaisempaa on vain saada toiminta plussalle, jolloin jatko on turvattu. Tämä nyt saavutettu tuontomäärä turvaa tuon. Teslahan ei edes tee vielä $35 000 versiota, vaan tuotannossa on nyt vain $44 000 euron malli. Nyt tuotantoon tulee neliveto ja suorituskykyisempi versio, jotka kalliina otpiona tuovat nostavat katteita. $35 000 -perusmalli tulee tuotantoon sitten, kun aika sille on kypsä.

      
  • Onkohan Elon Musk vähän kuin Preston Tucker, mutta taskussa enemmän pätäkkää?

    Teslan ympärillä on kovasti pöhinää, mutta käyköhän lopulta kuin Tuckerille, jolla ei tosin ollut rahaa niin pitkäkestoiseen yritykseen päästä markkinoille kuin Muskilla on Teslan kanssa.

    Isoilla automerkeillä ei ole ollut intressiä alkaa tehdä sähköautoja ikäänkuin kilpailemaan itseään eli jo tehtyjen investointien voimalla tuottamiaan autoja vastaan. Mutta tilanne muuttuu, kun kehitys kehittyy....

    Jos Teslasta tulisi varteenotettava malli myyntiin Suomessa, enpä tiedä uskaltaisinko ostaa sellaista. Voisi mennä tilanne hankalaksi, jos Teslalle käy tuckerit.

      
  • Jos Teslalle todella kävisi tuckerit, niin niitähän kannattaisi nyt ostaa kaikki liikenevät varastotilat täyteen vaikka lainarahalla ja säilöä odottamaan tulevaa huikeaa arvonnousua!

    https://tekniikanmaailma.fi/viikon-kaytetty-vuoden-1948-tucker-48-vuonna-1988-tehty-jeff-bridges-elokuva-nosti-maailmankuuluksi/

      
  • Tucker 48:ia tehtiin vain 50kpl, Tesloja on valmistettu jo niin paljon, että ei meikäläisen aika täällä Telluksella riitäisi odottamaan niiden arvon nousua. Ja mitä enemmän niitä varastoissa lojuisi, sitä pienmpi niiden arvo per kappale olisi....

      
  • En ole huomannutkaan tuota juttua TM:ssä, mutta olen nähnyt elokuvan joskus. Musk on vähän kuin nykyajan Tucker, "mies ja unelma autosta", mutta toki paljon varakkaampi ja onhan nykyään paremmat mahdollisuudet saada näkyvyyttä ja hankkia osia erilaisten valmistajaverkostojen avulla.

    Tuckerin tarina on kyllä mielenkiintoinen episodi autonvalmistuksen historiassa, ainakin sen elokuvan perusteella.

      
  • Muskin ajatukset ovat aika tavalla suurempia kuin autosta unelmointi. Hänen projekteissa ei omat rahansa pitkälle veisi, vaan luonnollisesti sijoittajilta tulee pääomaa, jota Tuckerillekin olisi ollut tarjolla. Musk on jo valloittanut sähköautomarkkinat massiivisella kaulalla eli ei tässä mistään markkinoille pääsystä ole kysymys. Puoli miljoonaa tilausta sisässä on kova luku.

      
  • Ajattelin enemmänkin automarkkinoita enkä sähköautomarkkinoita. Jos oletetaan, että ladattavilla akuilla toimivat autot ovat tulevaisuuden ratkaisu, niin varsinaiset autonvalmistajatkin alkavat suoltaa sähköpirssejä markkinoille. Tietysti koko jutun edellytys on, että ensin sähköautosta saadaan kehitettyä auto, jonka kohdalla eniten huomiota ei tarvita siihen, kuinka pitkälle kertalatauksella pääsee ja kuinka kauan lataaminen kestää. Eli siis, että sähkö ei enää ole erityisiä kompromisseja vaativa käyttövoima vaan, että sähköllä toimiva auto on ainakin suunnilleen yhtä käyttökelpoinen kuin nykyautot.

    Teslaa on markkinoitu ja hypetetty voimalla, mutta jos/kun autoja ei saada kuluttajille ostettavaksi, niin Teslan momentum menee ohi ellei ala olla mennyt jo kohtapuoliin. Tulee sähköautoja valmistajilta, joilla jo on vahva asema markkinoilla ja kun shköauto lähenee käytettävyydeltään oikeaa autoa, niin ihmiset alkavat niitä ostaakin. Silloin Tesla saattaa olla kuin Tucker aikoinaan isojen puristuksessa tiukoilla. Jo nyt pitäisi vähintääkin saada autoja kauppoihin myytäviksi, onhan Tesla toisaalta ollut olemassa jo pitkään.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit