Uusi 1-sarja on julkaistu. Aika harvinaista että ulkomitat hieman pienenee, mutta sisämitat kasvaa. No syyhän on etuvetoon siirtymisessä. Muutoin auto vaikuttaa kuin 3-sarja hatchbackinä. Laitetan tänne linkkiä Ruotsin ja Saksan autosivuille kun TM ei uutuudesta mitään kirjoita...
https://teknikensvarld.se/nya-bmw-1-serie-officiell-mindre-och-framhjulsdriven/
Toivottavasti nyt tilat ja paino saadaan kilpailukykyiseksi. Taas taisi yksi kuusisylinterinen malli muuttua nelisylinteriseksi.
Tuskin on VW Golfin tasoa kokonaisuutena arvioiden.
No en usko BMW:n taaksepäin kehityksessä menevän.
Niin, olihan suora 3-litrainen kutonen aika hieno pikkuautoluokassa ja vielä taka/xDrivenä. Isommat mallit, 3/5/7-sarjat eivät etuvetoja tule tarjoamaan, eli 3-sarja on hyvä vaihtoehto kutoskoneelle ja takavedolle. Kallis tulee ollemaan ja varusteet varsinkin kalliita. Hienompi kuin Mercedes A.
"No en usko BMW:n taaksepäin kehityksessä menevän."
Yleensä on VW Golf vertailutestit voittanut kokonaisharkinnan perusteella. Kuten esimerkiksi tässä vertailussa. Puhutaan jo melko arvokkaista autoista, etenkin jos auton ostaa Suomesta.
https://www.autozeitung.de/a3-1er-civic-i30-a-klasse-clubman-astra-octavia-golf-test-194402.html
Poikkeuksiakin toki on. Esim tuossa muutaman vuoden vanhassa dieselmoottoristen testissä, Golf jäi Bemarin ja Mazdan jälkeen kolmanneksi. Mallisarjat ovat siinä samat kuin tuossa uusimmassa autozeitung testissä, eli Golfista Mk7 ja Bemarista F20.
https://www.autoexpress.co.uk/bmw/1-series/91623/bmw-1-series-vs-vw-golf-mazda-3
Otsikko on:
UUSI BMW 1-sarja
Keskustelua Suomen hitaimmin avautuvilla nettisivuilla. Eikö TM todella osaa laittaa sivujaan kuntoon. Vierailen päivittäin n. 20 lehden nettisivulla ja TM on AINOA on sivujen avautuminen kestää ja kestää, monesti sivut eivät avaudu ollenkaan. Laitteena uusi iPad. Mikä tässä on niin vaikeaa TM?
Mitä uuteen 1-sarjaan tulee tuo etuveto sinänsä peloita. Kaksoiskytkinautomaatti sen sijaan kyllä. Toivottavasti jälki sen suhteen ei ole yhtä rumaa kun Mersulla A-sarjassa. Sisällä laatuvaikutelma ja muotoilu mennyt eteenpäin. Uusi digimittaristo on luettavuudeltaan kuin risuaita ja vastakkain pyörivät mittarit umpisurkea ratkaisu. Ihmettelen miten TM erehtyi kehumaan ratkaisua uuden 3-sarjan koeajossa. Run a flat renkailla tämäkin bemarin ajo-ominaisuudet maahantuoja saa ryssittyä testijumboksi.
Moottorivaihtoehdot
BMW M135 i xDrive
225 kW/306 hv
EU-yhdistetty kulutus: 7,1–6,8 l/100 km
CO2-päästöt: 162–155 g/km
BMW 120d xDrive
140 kW/190 hv
EU-yhdistetty kulutus: 4,7–4,5 l/100 km
CO2-päästöt: 124–117 g/km
BMW 118i
103 kW/140 hv
EU-yhdistetty kulutus: 5,7–50 l/100 km
CO2-päästöt: 129–114 g/km
BMW 118d
110 kW/150 hv
EU-yhdistetty kulutus: 4,4–4,1 l/100 km
CO2-päästöt: 116–108 g/km
BMW 116d
85 kW/116 hv
EU-yhdistetty kulutus: 4,2–3,8 l/100 km
CO2-päästöt: 110–100 g/km
Onneksi kuitenkin M 135i xDrive on jatkossakin kuusisylinterinen kolmelitrainen.
M135i xDrive new turbocharged 2.0-liter four-cylinder engine.
BMW 1-Series M Performance Parts
https://www.netcarshow.com/bmw/2020-1-series_m_performance_parts/1280x960/wallpaper_01.htm
Eihän tuo kaksoiskytkin "automaatti" ole saatavana kuin lisävarusteena muuten manuaalivaihteisten 3-sylintereisten yhteydessä (116d ja 118i). 4-pyttyisissä on AW mehulinkoautomaatti kuten muissakin etuvetoisissa (vrt. 2-sarja Active/Gran Tourerit ja X1).
Runflatit ei suomen teille sovellu vaikkakin parannusta noidenkin suhteen on tullut vuosien saatossa huomattavasti. G20 tai G30 runflateillä ei tunnu läheskään niin pahalta kuin aikoinaan (2009->) ensimmäiset tekeleet jotka pyöri E90 LCI tai myöhemmin 2010 F10:n alla. Muut autojen valmistajat eivät tuohon runflat juttuun ole isommasti lähteneet mukaan, koska se ei edelleenkään nosta pisteitä tai anna sitä "kuudetta tähteä" euroncap ja/tai muissa turvallisuustesteissä.
Odotan mielenkiinnolla AW automaatin vaikutusta BMW:n kulutukseen?
Jep, vaikka vertailu tuohon vanhaan malliin jossa moottori on toisinpäin ja jonka jatkeena on se ZF8HPxx voi olla hieman hankalaa kun kuitenkin paino muuttuu, kuten myös ilmanvastuskerroin.
En kuitenkaan ole isommasti negatiivista kuullut esim. volvomiehiltä tuosta AW 8-lovisesta mehulinkolaatikosta: https://en.wikipedia.org/wiki/AWF8F35
Itsellä ei kokemusta kuin muutaman koeajon osalta (volvo/bmw), ja kyllä siihen AW:nkin voisi ajankanssa tottua -jos ei paremmasta tiedä :-)
Ei tietenkään, koska he vertaavat aiempaan AW automaattiin. Toki jo 6-vaihteisesta hävisivät AW55-50:n äkäisesti potkaisevat vaihdot, ja etenkin uusi 8-vaihteinen toimii sitäkin elegantimmin, joten käyttömukavuudessa ei mitään moitittavaa olekaan.
Mutta Volvo S40:lla ajettiin manuaalivaihteisena varsin hyviä lukemia kulutuskisoissa. Jostain syystä automaatti-Volvolla ei kukaan viitsi kokeilla ja Spritmonitorin lukemat uusilla AW Volvoilla ovat kuin vuosikymmenen takaa.
Tuossa vertailun vuoksi S90 tilavamman sedanin talvirenkailla ja pääsiäisloman paluukuormalla rasitettu, mutta vt. 20 ruuhkan hidastamana ajettu todellisen elämän liikenteen seassa vanhalla moottorilla ja vanhalla vaihteistolla ajettu kulutuslukema. Uuden pienen (S90) Volvon odottaisi modernimmalla moottorillaan ja useammilla vaihteillaan kulkevan tietenkin selvästi vähemmällä:
http://www.mese.fi/forum/userpix/6676_kulutus_1.jpg
@_Quu kirjoitti:
Eihän se nyt riitä! P-sana pitää mainita, muuten ei vissiin tule uskottavuutta?
Ja vaikka Suomessa ajetaan käytännössä karvalakkimalleilla, niin tracktest -tyypit vetävät märät unelmansa mukaan ja esittelevät näitä https://www.netcarshow.com/bmw/2020-1-series_m_performance_parts/1280x960/wallpaper_01.htm
...ja kuvittelevat sitten mitä kuvittelevat...
Kumppani hyvä unelmia pitää toteuttaa eikä vain unelmoida. En ymmärrä mistä te kieroutuneet vedätte näitä juttujanne, joissa toistuu aina sama kaava. Sekös sinua jurppii ettei kaikki vain tyydy ajamaan karvalakkimalleilla tai kansanautoilla? Premiun sana on sinulle kuin punainen vaate jota vastaan olet sotinut jo vuosia tosin tuleksottomasti. On uskomatonta että ihminen iskee päätään seinään aina vain eikä ota mistään opikseen. On parempi toteuttaa unelmansa ei tarvitse sitten keinutuolissa surkutella mitä kaikkea jäi tekemättä tai toteuttamatta. Voin sanoa että olen toteuttanut unelmiani toivon että muutkin tekevät niin jos se on mahdollista. Kirjoituksistasi paistaa katkeruus niitä kohtaan jotka tekevät toisin kuin sinä, on varmasti raskasta kantaa huolta toisten tekemisistä ja vielä kaiken huipuksi vähätellä ja epäillä tuntematta oikeasti ketään täällä keskustelleista. Se on syy miksi ei kannata kovin tarkoin sanoa millä ajaa tai mihin aikoo vaihtaa, koska se saaa sinunlaisesi avautumaan ja tuomaan oman pahanolonne julki. Ikävää todeta mutta jotkut kaivavat oman kuoppansa ihan itse. Olet perusesimerkki siitä mitä ennakkoluulot ja tietämättömyys saavat aikaan.
No onhan se jokaisen pojan unelma, lituskat renkaat ja punaiset jarrusatulat.
Quu hei, tracktest kyllä kehotti toteuttamaan OMAT unelmat, eikä jonkin toisen...
VW Golf ei ole premium silti se on parempi auto kuin samankokoiset premiumit. AMS:n testi.
"1. VW Golf 1.5 TSI
455 Punkte
Ein Spiel dauert 90 Minuten, das Runde muss ins Eckige, und am Ende gewinnt der Golf. Er bestätigt Erwartbares mit Effizienz, Komfort, Platz und Assistenz zum günstigen Preis.
Mercedes A 200
442 Punkte
Nach dem Spiel ist vor dem Spiel. Beim Debüt ist der A Zweiter, mit viel Platz und bester Sicherheitsausstattung sowie Partikelfilter. Aber: Er ist teuer und kompliziert; mauer Antrieb.
Audi A3 1.5 TFSI
434 Punkte
Leistung der Reife: Hochsolide, sparsam, komfortabel und agil, punktet sich der A3 weit vor. Mit wenig Assistenz und nicht sehr vehementen Bremsen vertüddelt er Rang 2.
BMW 120i
423 Punkte
Mit hohem Verbrauch, wenigen Assistenzsystemen und strammen Kosten wird der enge 1er Letzter. Für Freunde der Kurven bleibt er mit seinem Ausnahme-Handling aber erste Wahl.
Autor: Sebastian Renz"
Ok, sorry, niinpä onkin. Luotin tuohon TM:n artikkeliin, jossa horistaan kuusisylinterisestä.
Suora kuusisylinterinen ei oikein istu kompaktin etuvetoisen keulalle.
Noin ahtaista autoista on vaikea saada premiumia, vaikka olisi kuinka tyylikästä muotoilua ja laadukkaita materiaaleja.
Yhdysvaltalainen autojulkaisu Automobile kertoo tuoreessa artikkelissaan BMW:n suunnittelevan useiden malliensa kuoppaamista osana mittavaa uudistusprosessia.
Automobilen mukaan baijerilaisvalmistajan osakkeen arvo on vuoden 2015 jälkeen tullut alas huimat 47 prosenttia, mikä on omiaan aiheuttamaan painetta yhtiön johdolle.
BMW:n toisen kvartaalin voitto laski 20 % vuodentakaisesta, syynä autokannan sähköistämisestä aiheutuvat menot. Eli autokannan sähköistämista joudutaan rahoittamaan polttomoottori-autojen myynnillä.
https://news.yahoo.com/bmw-operating-profit-falls-20-153500780.html?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly93d3cuZ29vZ2xlLmNvbS8&guce_referrer_sig=AQAAABjMhSYUodcht_XFFLfyQ9qARonJ_iisPIAeDvDI5UoHZHqp2bY1yOWGh1ULszykp952H1VmY92guesQv1XTcvlnk_UTkceuUQvHKhdmZHbbwYNd-nDC18_ineYQvxaids4aPYypJs_fN1k56CO8-_oXcu_wqYI8FGGDkhu8ZTEk
@Ruuhkamies kirjoitti:
Olet ilmeisimmin perusesimerkki siitä mitä ennakkoluulot ja tietämättömyys saavat aikaan.
@Quu:
Mut hei, on parempi toteuttaa unelmansa ei tarvitse sitten keinutuolissa surkutella mitä kaikkea jäi tekemättä tai toteuttamatta!
Aivan, mihin me säästäisimme, elämä on lyhyt, tänne ne loppupelissä jää lituskat renkaat tai pullea osakesalkku.
Miten muuten auto voi olla unelma.? Rakkine, joka on tallissa 23 tuntia vuorokaudesta. Ja josta aiheutuu huomattavat määrät kuluja ja aina iso myyntitappio vaihdettaessa uuteen autoon.
Ja joillekin se myös jää unelmaksi, syystä tai toisesta.