Ajan kitkoilla myös kesällä

51 kommenttia
2»
  • NHBNHB
    muokattu 19.06.2019 18:41

    Luehan uusiksi. Itse kirjoitin renkaista, johon sinä vastasin hölisemällä, kuinka NHB on sitä ja tätä. Ihan sama toisessa ketjussa. Kykenetkö näkemään tuon?

      
  • muokattu 19.06.2019 18:43

    Märkäjarrutuksessa 80 -5 km/h jarruttaa kulunut kitkarengas 42,8 metriä kun 4 millimetriin kulunut kesärengas tarvitsee 27,8 metriä.

    Vesiliirtoon uusi kitkarengas meni hitaammassa nopeudessa kuin 2 mm pinnalla oleva kesärengas (sakot tulee kun pintaa on alle 1,6 mm). Lähteenä lehti numero 16/2016.

    Olennaista on siis tietää että peräänajo voi tapahtua melko kovalla jäännösnopeudella jos ajaa talvirenkailla kesäsateella niin lähellä edelläajavaa kuin mitä monella näyttää olevan tapana. Talvella kaikilla on suunnilleen samantasoiset renkaat, mutta kesällä voi säästämällä valita itselleen liukkaammat renkaat kuin mitä valtaosalla on.

      
  • @Karrette kirjoitti:. Talvella kaikilla on suunnilleen samantasoiset renkaat, mutta kesällä voi säästämällä valita itselleen liukkaammat renkaat kuin mitä valtaosalla on.

    >
    Kyllä tuo asia on tasan päinvastoin.

      
  • NHBNHB
    muokattu 19.06.2019 19:31

    Kieltämättä on vaikea kuvitella kesälle isompaa eroa, kuin esimerkiksi märällä jäällä tuoreen kumin tuoksuiset testivoittajanastat vs. jo elämää nähneet all seasonit.

      
  • @NHB kirjoitti:
    Kieltämättä on vaikea kuvitella kesälle isompaa eroa, kuin esimerkiksi märällä jäällä tuoreen kumin tuoksuiset testivoittajanastat vs. jo elämää nähneet all seasonit.

    Tarkoitin märkää eli suolattua asfalttia, eli tyypillistä talvikeliä. Siinä ei nastoista ole hyötyä. All seasonit lienevät harvinaisia tammikuussa.

      
  • Onhan tämä helvatin hölmöä jtta ääripään asiat sekoitetaan sopuisasti keskenään, ymmärtämättä mitä niissä ääripäissä oikeasti tarvitaan. Hyvää juhannusta kaikille! Ajelkaahan ilman kiireitä, ennakoiden tilanteet näin pääsette takaisin hyvät muistelot mielessänne! Älkää provosoituko vaikka teitä provosoidaan näin säästytte parhaiten mielipahalta ja muilta murheilta.

      
  • muokattu 20.06.2019 08:19

    Keskustelujen yksi tärkeimpiä oppeja minulle on ollut se että osalla ihmisistä ei ole koskaan edes ollut tavoitteena päästä hyvään lopputulokseen, vaan saada väitellä. Sitä että kaikista ihmisistä "ei saa kavereita" voi soveltaa omituisiin tilanteisiin myös palstan ulkopuolella. Psykologian puolella asiasta on tutkittua tietoa, eli en tarkoita pelkästään TM-keskustelua.

    Kertaan vielä että mikäli suosittelee pohjoismaisia kitkarenkaita kesäkäyttöön tulee ymmärtää että ne ovat ominaisuuksiltaan niin talvipainotteisia (sileä jää, kuin luistinrata tai järven jääpeite) että on kehitetty ns. keski-eurooppakitkat mitkä sopivat paremmin märälle asfaltille, loskalle ja vesisateeseen.

      
  • Hyvässä lopputuloksesaa on muitakin muuttujia kuin joku maksimaalinen nopeus käsittelyradalla. Esimerkiksi Saksassa jo jotain vuosikymmenen ajan vuokra-autoissa on ollut kesät talvet samat kitkat alla. Ovathan ne korkeissa baananopeuksissa vähän huojakkaat, mutta niilläkin tulee toimeen. Turvallisuuden kannalta olennaista ei ole renkaan maksimaalinen pito vaan se, että ajaa pidon mukaisesti. Haluaisin myös nähdä, kuinka pitkälle pidon puolesta liputtavat kulkevat polkuaan. Ostetaan joka kaudelle uudet renkaat, onko auto kenties Porsche tai joku vastaava paljon pitoa tarjoavalla alustalla varustettu auto, vaihdellaako eri olosuhteisiin optimoituka renkaita tilanteen mukaan (kuiva, sade, viileä)...

      
  • Ajoturvallisuus ei ole kaikilla yhtä selkeätä sen voi suoraan sanoa näitä kommentteja lukiessa. NHB:lle turvallisuus näyttää olevan ihan oma lukunsa. Täytyy todeta omasta kokemuksesta että vaihdoin 80-luvulla yhdet uudet nastarenkat pois alta parin kuukauden käytön jälkeen sillä niissä oli kelvoton pito melkein kelissä kuin kelissä. Kitkarenkaat vaihtui myös keväällä kesärenkaisiin sillä ne olivat sadekelillä älyttömän liukkaat. Kitkarenkaat vaihtuivat syksyllä tuttuihin nastarenkaisiin. Kokemus kitkarenkaista oli huono joten luotan nastarenkaisiin pohjolan oloissa niin kauan kuin talvet ovat keleiltään riittävän haasteellisia ja vaativia. Vastaavia kokemuksia ei ole 2000-luvulla ja sen jälkeen ilmennyt. Tosin autot ovat kehittyneet 2000-luvulla ja siitä eteenpäin kaikkine avustimineen huimasti 80-luvun menopeleihin verrattuna. Keskustelu jatkukoon hyvässä hengessä jotta näin...

    Pohjoismaihin suunnatun kitkarenkaan sivupinnan merkinnästä ilmenevä suurin sallittu nopeus eli nopeusluokka on tyypillisesti Q (160 km/h) tai R (170 km/h). Keskieurooppalaisen kitkarenkaan nopeusluokka on yleensä H (210 km/h) tai V ( 240 km/h).

      1
  • Michelin X-ice3 on nopeusluokkaa T (190 km/h) tai H, samaten Goodyear on T-luokassa.
    Ei asialla ole käytännön merkitystä talvinopeusrajoituksilla, ellei sitten talvella ajele Saksassa.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Ajoturvallisuus ei ole kaikilla yhtä selkeätä sen voi suoraan sanoa näitä kommentteja lukiessa. NHB:lle turvallisuus näyttää olevan ihan oma lukunsa.

    Surullista huomata, kuinka pidon mukaan ajaminen on sinulle aivan vieras ajatus.

      
  • @Karrette kirjoitti:
    Michelin X-ice3 on nopeusluokkaa T (190 km/h) tai H, samaten Goodyear on T-luokassa.
    Ei asialla ole käytännön merkitystä talvinopeusrajoituksilla, ellei sitten talvella ajele Saksassa.

    Myös aika monet Nokianin kitkat ovat T-luokassa. Korkeasta nopeusluokasta Suomessa ei ole kuin enimmäkseen haittaa.

      
  • En ole näillä Suomen nopeuksilla huomannut menneeni pidon mukaan tai pidon rajoilla, johtuisikohan siitä että alla on 5-sarjan menopeli mene ja tiedä. Ajonvakautusjärjestelmällä varustetulla autolla ajaminen on mukavaa eikä ajonvakautusjärjestelmän puuttumiskynnys ylity oikeastaan koskaan, tätä kutsutaan ymmärtääkseni kokemuksen ja taidon yhdistelmäksi. En jaksa näin pyhien alla vääntää itsestäänselvyyksiä joten jätetään tämä sanailu tähän.

      
  • muokattu 20.06.2019 17:25

    @tracktest kirjoitti:
    En ole näillä Suomen nopeuksilla huomannut menneeni pidon mukaan tai pidon rajoilla, johtuisikohan siitä että alla on 5-sarjan menopeli mene ja tiedä. Ajonvakautusjärjestelmällä varustetulla autolla ajaminen on mukavaa eikä ajonvakautusjärjestelmän puuttumiskynnys ylity oikeastaan koskaan, tätä kutsutaan ymmärtääkseni kokemuksen ja taidon yhdistelmäksi. En jaksa näin pyhien alla vääntää itsestäänselvyyksiä joten jätetään tämä sanailu tähän.

    Näin on näppäimet, jos ajonvakautus puutuu asiaan silloin on ylitetty auton ominaisuudet ja renkaiden pitoraja.

      
  • Lainaan vanhempaa juttua joka saa NHB:n voimaan pahoin vaikka viettäisi juhannusta treenaten ilman viinaa.

    "Nopein talviauto: dieselmoottorinen automaattifarmari .. sorry rallikuskit

    BMW:n neliveto Se toimii loistavasti. Systeemissä on nopeammat reaktioajat kuin Haldexissa. Voimansiirto on BMW:ssä täysin saumatonta, kun taas Volvossa, Audissa ja VW:ssa voimansiirron vaihtelut tuntuvat. BMW:n ajovakaudenhallinta DSC toimii nopeasti ja pehmeästi. Muihin testattuihin autoihin verrattuna BMW:n ajovakaudenhallinta tuntuu nopeammalta, pehmeämmin toimivalta ja pitävämmältä.

    Ajovakaudenhallinta voidaan kytkeä pois kahdessa vaiheessa. Kokonaan ilman ajovakaudenhallintaa pieni yliohjautuvuus antaa auton keulan hakea itse oikean suunnan pehmeissä hallituissa luisuissa, joita ei tavitse korjailla.

    Nopea ja saumaton neliveto ja ajovakaudenhallinta saavat yhdessä aikaan, että BMW on nopeampi jääradalla kuin ralliautot.

    Voiko todellakin dieselfarmari (BMW 330 xd Touring) voittaa jääradalla ralliauton (Mitsubishi Evo IX)? Renkaat olivat Nokian Hakkapeliitta 4. Ajoimme kilpaa ja vaihdoimme kuskejakin, mutta Evo ei pysynyt Bemarin vahdissa. Onko selitys XDrive, joka sopii erityisen hyvin jääradalle? Vai saako dieselin raaka voima nelivedon toimimaan takavetoisille tyypillisellä ennustettavalla tavalla? Ralliautoon verrattuna Bemarin pehmeämpi jousitus reagoi herkemmin pidon menetyksen vaaraan liukkaalla. Cool."

    "Jäärata-ajat:

    BMW 330 xd Touring 123,9

    Audi A3 SB 3,2 Quattro +3,5

    Subaru Impreza STI +3,7

    Mitsbishi Evo IX +5,5

    VW Golf R32 + 6,2

    Ford Fiesta ST +8,4

    Volvo V50 T5 AWD +11,3

    Mercedes ML 500 +11,4

    Porsche Cayman S +12,0

    Mazda MX-5 2,0 +20,3"

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Lainaan vanhempaa juttua joka saa NHB:n voimaan pahoin vaikka viettäisi juhannusta treenaten ilman viinaa.

    Ja taas fantasiasi raiskaavat järkesi. Minähän nimenomaa arvostin tuon aikakauden Bemareiden ajettavuutta korkealle, eikä se tosiaankaan aiheuta pahoinvointia, jos joku testi vahvistaa näkemykseni.

      
  • Mukava kuulla positiivisia ajatuksia BMW:stä myös sinulta, olen ollut tuota mieltä aina. Tämä nykyinenkään aikakausi ei tee omassa arvostuksessani poikkeusta.

      
  • Sopivasti tähän keskusteluun liittyen bongasin keskeltä Kreikan maaseutua Saksan rekisterissä olevan uudehkon Audin, jossa oli alla Bridgestonen kitkarenkaat. NHB tuolla jo aiemmin viittasikin Saksalaisten vuokra-auto firmojen käytäntöön ajattaa samoilla kitkoilla kesät talvet. En tiedä, kuinka hyvin kyseiset Keski-Euroopan kitkat sietää lämpöä, mutta tiet olivat ainakin osittain meikäläisiä kantateitä muistuttavia(eli tosi huonoa pintaa), joten pintapehmeä kitka ei ollut välttämättä huono rengas yli 30 lämmöstä huolimatta.

    Samaan asiaan ja mahdollisesti toisessa ketjussa puhuttuun asiaan liittyen jouduin/ pääsin näkemään VT 4 Lahden kohdilla BMW X5:n äkkinäisen renkaan räjähtämisen. Rengas hajosi parin sadan metrin päästä katsottuna aivan täysin ja kuskilla oli kova työ saada auto pidettyä käsissä ja ohjattua oikean puolen pintareelle. En ole tuommoista (henkilöauton/vastaavan) renkaan totaalista hajoamista kokenut tai nähnyt koskaan. Tuli toisessa ketjussa keskustelut jousen lautasen läpi menemisen osalta mieleen tai sitten kyseiset renkaat oli jotain erittäin halpaa tavaraa, joka nyt sitten hajosi kertaheitosta. Vai oliko sitten kyseessä kitkarengas ? Tuuria ja taitoa oli, ettei maasturi blokannut paria henkilöautoa keskellä tietä vikuroidessaan.

      
  • @Inspektori kirjoitti:
    Sopivasti tähän keskusteluun liittyen bongasin keskeltä Kreikan maaseutua Saksan rekisterissä olevan uudehkon Audin, jossa oli alla Bridgestonen kitkarenkaat. NHB tuolla jo aiemmin viittasikin Saksalaisten vuokra-auto firmojen käytäntöön ajattaa samoilla kitkoilla kesät talvet. En tiedä, kuinka hyvin kyseiset Keski-Euroopan kitkat sietää lämpöä, mutta tiet olivat ainakin osittain meikäläisiä kantateitä muistuttavia(eli tosi huonoa pintaa), joten pintapehmeä kitka ei ollut välttämättä huono rengas yli 30 lämmöstä huolimatta.

    Samaan asiaan ja mahdollisesti toisessa ketjussa puhuttuun asiaan liittyen jouduin/ pääsin näkemään VT 4 Lahden kohdilla BMW X5:n äkkinäisen renkaan räjähtämisen. Rengas hajosi parin sadan metrin päästä katsottuna aivan täysin ja kuskilla oli kova työ saada auto pidettyä käsissä ja ohjattua oikean puolen pintareelle. En ole tuommoista (henkilöauton/vastaavan) renkaan totaalista hajoamista kokenut tai nähnyt koskaan. Tuli toisessa ketjussa keskustelut jousen lautasen läpi menemisen osalta mieleen tai sitten kyseiset renkaat oli jotain erittäin halpaa tavaraa, joka nyt sitten hajosi kertaheitosta. Vai oliko sitten kyseessä kitkarengas ? Tuuria ja taitoa oli, ettei maasturi blokannut paria henkilöautoa keskellä tietä vikuroidessaan.

    Minulle osui kohdalle tilanne missä ohittajalta hajosi rengas moottoritiellä. Oletin että rengaspaineet olivat vajaat ja auto oli täyteen kuormattu. Pelkkä arvaus kuitenkin.

      
  • Moottoritiellä tämäkin, mutta autossa oli vain kuljettaja eikä edes 20 lämmintä. Renkaita kyllä hajoaa (runko pettää)"pelkän "puhkeamisen lisäksi kaiken aikaa, mutta tuollainen totaalinen hajoaminen, jossa rengas on hetkessä palasina, on käsittääkseni henkilöautotasolla harvinaista nykyään kaikissa olosuhteissa- vai onko ?

    Tuli mieleen erään isompaan ketjuun kuuluvan rengaskauppiaan kommentit tältä keväältä näistä edullisimmista Aasian renkaista. Ensimmäiset kontit ovat ihan kohtuullista tavaraa, mutta jos tilauksia jatketaan, laatu heikkenee selvästi. Muutaman kontin jälkeen "laatu" on sitä luokkaa, että niiden korvaaminen ja vaihtotyöt muuttaa koko homman jo lopulta tappiolliseksi.

      
  • Kaikki renkaat , talvi ja kitkarenkaat sopii aivan hyvin kesäajoon. Mitään renkaan kudoksien tms. rikkoutumisia ei voi liittää renkaan käyttötarkoitukseen.
    Kesärenkaita ja talvirenkaita pinnoitetaan kunhan runko on kunnossa.. Myös nastarenkaat kuuluvat pinnoitettavien renkaiden valikoimaan.

    Ite olen -70 luvulta asti nyppinyt nastat ja ajannut niillä kesät. Aina paremmat suuremmalla urasyvyydellä olevat taakse. Eipä tarvi suurissa nopeuksissakaan sateella ohittaessa pelätä että takapyöriin tulisi vesiliirtoa kaistanvaihdossa. joka kerta autoa ostaessa ostan samanlaiset vanteet kesä- ja nastarenkaisiin.

    Suurin syy toimintaani on se, haluan ajaa kaikkein parhailla talvirenkailla. Kyllä kesällä aina pitoa riittää, asfaltilla.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit