@▫️ kirjoitti:
Muuten kun arvioidaan autoja valmistavan firman käyttökatetta ja sen riittävyyttä, niin tulisi ottaa huomioon että mikä on tuon autonvalmistusalan käyttökate keskimäärin, koska käyttökate siis vaihtelee eri aloittain.
Ohjearvot pitää tietenkin kaivaa suhteessa toimialaan.
Arvailtu 5.7 % olisi siis ihan vahvaa alan keskitasoa. Toimialan erikoisuutena, jolla on hinnoitteluvoimaa erottuu selvästi on
RACE 24.06% ja myyntikate peräti yli 52% !!!
Hauska tickeri on minusta hyvin valittu ja tyyliin sopiva
Tuohan oli negari, joten koko tilannekuvaa joutuu odottamaan vielä 24.7. julkaistavaan 2Q/2019 osavuosikatsaukseen saakka.
Pakka on sekaisin, kun teknisten diesel- ja airbag ongelmien lisäksi negarin syyksi ilmoitetaan samanaikaisesti sekä tuotanto- että menekkivaikeudet.
On siinä Ola Källeniuksella ihmettelemistä heti alkuun.
Jollain näyttää luottoa löytyvän, kun päivän pohjakosketukset on ostettu tyhjäksi isolla vaihdolla. Itse jatkan tyytyväisenä 220 CDI:llä ajamista, mutta juuri nyt en osakkeeseen koske, vaikka aiemmin suunnittelinkin iskeväni kiinni alle viidenkympin. Juuri nyt voisi BMW olla parempi ostos tälle toimialalle mukaan pyrkivälle?
220 CDI:lle tarjottiin jossain vaiheessa softapäivitystä vapaaehtoisena, koska nykytietämyksellä auto täyttää oman aikakautensa hyväksyntänormin. En huolinut, koska ei ollut esittää teho- ja vääntökäyriä ja kulutusmittauksia ennen ja jälkeen. Edelleen ihmetyttää, mistä mediassa uutisoidun GLK 220 CDI:n tapauksessa on kyse? Mikä moottoriversio, mitä ihan tarkalleen on löydetty ja miksi vain GLK, eikä samaa moottoria käyttävät C ja E?
Kyseessä on Daimlerin kuudes pakokaasumanipulointi, jos vaikkapa on kyseessä eri huojaussofta.
Tuossa yleistä tietoa asiasta.
"Erneut hat das Kraftfahrtbundesamt (KBA) Hinweise auf Manipulationen beim Autohersteller Daimler gefunden. Demnach sollen in rund 60.000 SUV des Typs Mercedes GLK 220 CDI eine illegale Abschalteinrichtung verbaut worden sein. Betroffen seien demnach alle Modelle dieses Fahrzeuges, die zwischen 2012 und 2015 mit der Abgasnorm 5 das Band verlassen haben. Betroffene Fahrzeughalter sollten jetzt schnell handeln, um sich den Ärger eines neuerlichen Rückrufs zu sparen.
Sechste Abgasmanipulation bei Daimler
Das Katz- und Mausspiel im Abgasskandal zwischen dem Auto-Riesen und dem KBA zeigt sich durch immer ausgeklügeltere Manipulationen. Diesmal hat Daimler eine Software aufgespielt, die die Aufwärmung des Motoröls des betroffenen Modells GLK 220 CDI mit dem Vierzylindermotor OM 651 verzögert.
Auf dem Prüfstand werden so nur geringe Abgaswerte gemessen. Durch die sogenannte Kühlmittel-Sollwert-Temperaturregelung bleiben die Grenzwerte unter der EU-Richtlinie von 180 Milligramm pro Kilometer. Auf der Straße wird der Wert jedoch deutlich überschritten, da diese Vorrichtung im Normalbetrieb deaktiviert wird.
Der Autohersteller hat bereits mitgeteilt, "vollumfänglich" mit dem KBA kooperieren zu wollen. Den Rückruf von 60.000 Fahrzeugen wird das vermutlich nicht verhindern. Im besten Fall wird Daimler auch nach dem sechsten bestätigten Manipulationsverdacht ein Software-Update anbieten. Den Schaden für diese Misere wird dann wieder der Kunde tragen müssen.
Bleiben Sie nicht auf Kosten, Aufwand und Wertverlusten sitzen! Gehen Sie jetzt gegen Mercedes vor und holen Sie sich Ihre Entschädigung – ohne Kostenrisiko und bequem über unser Online-Formular!"
Kiitos tästä alkuperäiskielisestä linkistä! Suomeksi ei tunnu enää nykyisin saavan oikein mitään tietoa mistään, kun toimittelijat keskuttyvöt klikkien metsästykseen ja oman agendansa myymiseen.
Eli vaikka jutun kuvassa onkin ihan eri automalli, ongelma ilmeisesti todellakin koskee OM651 dieselin kaksiturboista EU5 versiota rajoitetulla teholla ja vain GLK:hon aaennettuna, mutta ei muissa samaa konetta käyttävissä koreissa. Kuulostaa yllättävältä, että GLK:n samaa moottoria käyttävät 200 ja 250 CDI versiot sekä ML, C, S ja E-sarjojen OM651 moottorin kaikki versiot näyttävät olevan tämän tilanteen ulkopuolella?
Moottoriöljyn lämpötilasta pääteltävässä mittauslämpötilassa moottori täyttää normit, muissa lämpötiloissa ei. Oikeusoppineet epäilemättä saavat aikanaan selville, onko normi voimassa lämpötiloissa, joissa normi ei ole voimassa vai ei.
Minä pidän tämän infon perusteella kyseistä tapausta jälleen yhtenä osoituksena siitä, että NEDC normin pahin virhe ei ollut pöljä ajosykli, vaan pöljät lämpötilat ja liian lyhytkestoinen näytteenotto liian lyhyeltä matkalta ja mittausprosessin puutteellinen mallinnus.
Uusi supercharger V3 pystyy lstaamman Model kolmoseen virtaa 290km verran viidessätoista minuutissa. Ei paha! Näitä aurinkopaneelein varustettuja latauspisteitä nähdään kohta varmaan muuallakin:
@740 GLE kirjoitti:
Ennätysmäärä toimituksia, edelleen tappiolla, aleneva investointitrendi jatkuu.
Mutta eipä mitään, kassa on taas täynnä omistajien sinne laittamaa rahaa ja tällä kvartaalilla kääntyy, kyllä ihan varmasti...
Juurikin näin. Mutta joidenkin palstalaisten mielestä me olemme Neuvostoliiton aikaisia kommunisteja, koska meidän mielestä yrityksen pitäisi tehdä voittoa. Olin aikaisemmin todella typerä ihmetellessäni, miksi vain tuijotetaan (luvattuja/toteutuneita) valmistusmääriä eikä kukaan kysy pystytäänkö autoja myymään voitollisesti.
Norjan myynti oli viime kuussa hyvää, mutta tässä kuussa myynti on romahtanut niin Norjassa kuin muutamassa muussakin tärkeässä Euroopan maassa. Yhtä hyvää kuukautta toitotetaan, mutta kun tulee surkea kuukausi, niin siitä ei puhuta mitään.
Väitetään, että kysyntää on enemmän kuin autoja voidaan valmistaa, mutta silti hintoja lasketaan jatkuvasti. Viime kvartaalin lopussa varastossa olleita autoja myytiin ilmeisesti kovalla alennuksella. Nyt hintoja laskettiin taas pysyvästi. Omituista. En ole ennen kuullut yrityksestä, joka laskee hintoja jatkuvasti, vaikka kysyntä ylittää valmistuskapasiteetin.
Kovasti ihmettelen, miten Q3 ja Q4 muuttuvat voitolliseksi, koska edes nyt ennätystoimituksista huolimatta ei tehty voittoa ja autojen hintoja alennetaan jatkuvalla syötöllä. Alennuksista huolimatta etenkin kalliimpien mallien myynti on ilmeisesti rajussa laskussa. No mielenkiinnolla odotan mitä sieltä tulee seuraavilla kvartaaleilla.
Miksi Model Y:n ennakkovarauksista ei puhuta mitään, vaikka Model 3:n varauksista kohkattiin jatkuvasti? Mikä mahtaisi olla syynä? Mikä on luvatun rekan tilanne? Mikä on roadsterin tilanne? Mikä on avolavan tilanne? Milloin nämä mahtavat tulla tuotantoon? Miksi S ja X faceliftit peruttiin?
NHB viitaten aikaisempaan viestiisi, kysyn sinulta vielä, että jos kerran joku puhui totta, niin kumoaako se lukuisat aikaisemmat valheet? Jotenkin yrität asiaa näin vääntää. Olen tosin ennenkin todennut, että meillä taitaa olla varsin erilainen käsitys valehtelusta.
Minun näkemykseni mukaan ollaan aika pitkälti tilanteessa, jota ennustelin aikoja sitten. Yhden kvartaalin ennätystoimitukset eivät tässä paljoa paina. Tuossa purettiin edelleen ennakkotilauksien seurauksena syntynyttä patoutunutta kysyntää, jota on luultavasti vieläkin joissain maissa (ainakin ratti oikealla olevissa maissa). Rahaa palaa ja jatkuva kysyntä hiipuu, jota yritetään paikkailla alennuksilla. Siinä mielessä täytyy nostaa Muskille hattua, että suuta pieksemällä tällaisenkin puljun arvo on edelleen luokkaa 40 miljardia. No ehkä ne robotaksit sitten ensi vuonna...
Lisään vielä, että kun noita viime kvartaalin toimituksia hehkutetaan, niin muistaakseni vuonna 2017 Musk lupasi valmistaa 10000 M3:sta viikossa jo vuoden 2018 puolella. Aika pahasti ollaan tuosta luvusta jäljessä. Tuossa luvussa ei olla vieläkään ja jos oltaisiin, niin autoille ei riittäisi ostajia ainakaan ilman alennuksia.
Tesla ei ole samoissa autoluokissa kuin muut autonvalmistajat ja karttaa sitä kuin ruttoa. No tietäähän sen miten siinä kävisi joten parempi pelata vain premium- ja isoa peliä kun ei ole kilpailijoita häärimässä. C-segmentin Teslaa ei ole edes kaukaisissa lupauksissa luvannut Muski - pelkää kilpailua Korealaisten kanssa eikä saa volymea ylös, että kansanauto olisi mahdollista, kun nyttekin tehdään vain tappiota jatkuvasti vuodesta toiseen.
@740 GLE kirjoitti:
Ennätysmäärä toimituksia, edelleen tappiolla, aleneva investointitrendi jatkuu.
Mutta eipä mitään, kassa on taas täynnä omistajien sinne laittamaa rahaa ja tällä kvartaalilla kääntyy, kyllä ihan varmasti...
Kun ennätykselliset Q2 toimitusluvut julkaistiin, olit huolissasi käyttökatteesta:
"Myyntivolyymi on ennakoitu, mitenkäs käyttökate? Eli joko volyymi riittää, vai onko miinusta monistettu vain entistä suuremmilla kappalemäärillä?"
Nyt kun käyttökate on plussalla, niin on taas uudet murheet. Tesla-kriitikoiden juttuja lukiessa maalitolpat liikkuu nopeammin, kuin.. nopeat jutut. Mikään ei ikinä riitä.
That being said, onhan tossa talouspuolessa vielä petrattavaa, mutta kassa on vahva, joten ei niillä mitään akuuttia hätää ole.
Melkein isompi murhe on toi johdon vaihtuvuus, nytkin CTO nosti kytkintä..
@Mikko-L kirjoitti:
Mutta joidenkin palstalaisten mielestä me olemme Neuvostoliiton aikaisia kommunisteja, koska meidän mielestä yrityksen pitäisi tehdä voittoa.
Oletko oikeasti sitä mieltä, että voimakasta kasvua hakevan yrityksen pitäisi tehdä voittoa? Jos kyllä, niin miksi ihmeessä? Sehän kertoo vain ja ainoastaan siitä, ettei rahalle keksitä hyödyllistä käyttöä.
Olin aikaisemmin todella typerä ihmetellessäni, miksi vain tuijotetaan (luvattuja/toteutuneita) valmistusmääriä eikä kukaan kysy pystytäänkö autoja myymään voitollisesti.
Käyttökate oli positiivinen Q2:lla.
Norjan myynti oli viime kuussa hyvää, mutta tässä kuussa myynti on romahtanut niin Norjassa kuin muutamassa muussakin tärkeässä Euroopan maassa. Yhtä hyvää kuukautta toitotetaan, mutta kun tulee surkea kuukausi, niin siitä ei puhuta mitään.
Mielenkiintoista, mistä näet reaaliaikaiset rekisteröintimäärät maittain?
Väitetään, että kysyntää on enemmän kuin autoja voidaan valmistaa, mutta silti hintoja lasketaan jatkuvasti. Viime kvartaalin lopussa varastossa olleita autoja myytiin ilmeisesti kovalla alennuksella. Nyt hintoja laskettiin taas pysyvästi. Omituista. En ole ennen kuullut yrityksestä, joka laskee hintoja jatkuvasti, vaikka kysyntä ylittää valmistuskapasiteetin.
Autojen bruttomarginaali kasvoi Q2 vs Q1 alennuksista huolimatta.
Miksi S ja X faceliftit peruttiin?
Oliko nämä jossain luvattu? Ei. Musk sanoi, että mallein tulee ripotellen parannuksia, kuten tähänkin asti. Itse uskon, että loppuvuoden aikana ainakin S:n sisustaan tulee jonkinlainen päivitys.
Minun näkemykseni mukaan ollaan aika pitkälti tilanteessa, jota ennustelin aikoja sitten. Yhden kvartaalin ennätystoimitukset eivät tässä paljoa paina. Tuossa purettiin edelleen ennakkotilauksien seurauksena syntynyttä patoutunutta kysyntää, jota on luultavasti vieläkin joissain maissa (ainakin ratti oikealla olevissa maissa). Rahaa palaa ja jatkuva kysyntä hiipuu, jota yritetään paikkailla alennuksilla.
Kokonaiskysynnän hiipumiselle ei ole mitään todisteita - pelkkää spekulaatiota. Voidaan tietenkin olettaa Muskin valehtelevan mainitessaan, että Q2 kysyntä ylitti toimituskyvyn ja tuotantomäärää kiukuteltiin raivolla ylös ihan huvin vuoksi. Noh, ei toki olisi ensimmäinen kerta, kun Musk puhuu läpiä päähänsä.
S&X osalta hiipuminen on totta, mutta tuo selittynee osittain Model 3:n aiheuttamalla kannibalisaatiolla ja mainitsemasi facelift-HUHUN aiheuttamalla odottelulla.
Summa summarum, kassassa on viisi miljardia, joten ei niillä mitään akuuttia hätää ole. Luultavasti saavat jatkossakin lisää rahaa markkinoilta halutessaan. Globaalin autobisneksen starttaaminen tyhjästä ei ole halpaa, eikä helppoa. Mutta onhan toi kyllä erikoinen firma kaiken kaikkiaan - toimari twiittailee budipäissään mitä sattuu, hinnat ja mallivalikoimat vaihtelee jatkuvasti jnejne - ei muuta ku popkornit esiin ja naureskelemaan mitä sieltä tulee seuraavaksi.
@Ruuhkamies kirjoitti:
Nyt kun käyttökate on plussalla, niin on taas uudet murheet.
Niinhän ne ihan oikeasti ovatkin, ja jos olet tästä eri mieltä, kuulisin mielelläni perustelusi miksi et pidä tätä riman nostoa aivan luonnollisena ja kohtuullisena?
Nyt Tesla pystyy pyörittämään päivittäistä liiketoimintaansa plussalla, mutta jatkuvuuden takaamiseksi pitää pystyä myös investoimaan vanhentuvien mallien sekä koneiden ja laitteiden uusintaan. Onko tämä mielestäsi kohtuuton vaatimus?
Tesla-kriitikoiden juttuja lukiessa maalitolpat liikkuu nopeammin, kuin.. nopeat jutut. Mikään ei ikinä riitä.
En tiennytkään olevani Tesla-kriitikko, kun en rohjennut toivoa raskaasti tappiollisen yrityksen kääntyvän hetkessä, vaan asetin toimialaa pehmeämmän ensimmäisen tavoitteen. Sinun mielestäsi Teslan talous saattaa olla kunnossa, kun tuo välitavoite on nyt täytetty, mutta minulle tämä ei tosiaankaan riitä näytöksi onnistumisesta.
Ihan alkajaisiksi yrityksen tulevaisuuden varmistamiseksi olisi hyvä näyttää edes yksi koko vuoden positiivinen EPS, vaikka toimialan keskiarvoa suuremmallakin P/E luvulla. Se positiivinen tulos olisi hyvä saavuttaa investoinneista tinkimättä.
Ettei vaiheistetuista tavoitteista tulisi enää jatkossa paha mieli, voin kertoa seuraavatkin. Omia ostopäätöksiäni varten pitää olla useamman vuoden kasvavan EPSin ja osingon trendi, vuodesta toiseen positiivinen kassavirta sekä kohtuullinen oman ja sijoitetun pääoman tuotto. Jos tuon jo toteen näytetyn tuoton saa vielä ostaa kohtuuhinnalla, niin mikä ettei?
Ovatko nämä mielestäsi kohtuuttomia vaatimuksia omia rahojaan sijoittavalle?
That being said, onhan tossa talouspuolessa vielä petrattavaa, mutta kassa on vahva, joten ei niillä mitään akuuttia hätää ole.
Ei niin, ei tällä tahdilla vielä pariin vuoteen. Mutta huomasitko, mistä se kassa tuli?
Ja taas on Teslan kysyntä joidenkin mielestä loppunut. Ihmeellinen auto tuo Model 3, kun sen kysyntä on loppunut jo kaksi kertaa... Toimitukset Norjaan painottuvat kvartaalien loppuun. Tämähän on ollut selvää jo puoli vuotta.
Ihmeellinen yritys tuo Tesla, kun se ei kykene investoimaan, mutta silti valmistusmäärät raketoivat ja uusia malleja tulee. Kasvu on koko alan nopeinta. Siinäpä muille valmistajille tavoiteltavaa.
Joku P/E-luvun optimoimti olisi Teslalle varma tapa hävitä. P/E:n sijaan kasvu, sillä välin kun liikkeissään hitaat isot valmistajat sutivat paikallaan, on ehdoton edellytys selviämiselle. MY tulee parantamaan kannattavuutta tuntuvasti, koska se jakaa paljon tekniikkaa M3:n kanssa.
@740 GLE kirjoitti:
Ennätysmäärä toimituksia, edelleen tappiolla, aleneva investointitrendi jatkuu.
Mutta eipä mitään, kassa on taas täynnä omistajien sinne laittamaa rahaa ja tällä kvartaalilla kääntyy, kyllä ihan varmasti...
Juurikin näin. Mutta joidenkin palstalaisten mielestä me olemme Neuvostoliiton aikaisia kommunisteja, koska meidän mielestä yrityksen pitäisi tehdä voittoa. Olin aikaisemmin todella typerä ihmetellessäni, miksi vain tuijotetaan (luvattuja/toteutuneita) valmistusmääriä eikä kukaan kysy pystytäänkö autoja myymään voitollisesti.
>
Ottaisitko tosiaan pienen voiton nopean kasvun sijaan? Mikä merkitys tuolla voitolla on Teslalle eli firmalle, joka hakee nopeaa kasvua?
Norjan myynti oli viime kuussa hyvää, mutta tässä kuussa myynti on romahtanut niin Norjassa kuin muutamassa muussakin tärkeässä Euroopan maassa. Yhtä hyvää kuukautta toitotetaan, mutta kun tulee surkea kuukausi, niin siitä ei puhuta mitään.
Ei Euroopan myynnin romahtaminen kvartaalin vaihtuessa ole mikään uutinen. Johan se on ollut (melkein) jokaisen tiedossa jo pitkään.
Väitetään, että kysyntää on enemmän kuin autoja voidaan valmistaa, mutta silti hintoja lasketaan jatkuvasti. Viime kvartaalin lopussa varastossa olleita autoja myytiin ilmeisesti kovalla alennuksella. Nyt hintoja laskettiin taas pysyvästi. Omituista. En ole ennen kuullut yrityksestä, joka laskee hintoja jatkuvasti, vaikka kysyntä ylittää valmistuskapasiteetin.
Itse en ole kuullut yrityksestä, joka kysynnän hyytyessä kirittäisi tuotantoa ja rakentaisi lisää tehtaita.
NHB viitaten aikaisempaan viestiisi, kysyn sinulta vielä, että jos kerran joku puhui totta, niin kumoaako se lukuisat aikaisemmat valheet? Jotenkin yrität asiaa näin vääntää. Olen tosin ennenkin todennut, että meillä taitaa olla varsin erilainen käsitys valehtelusta.
Sinähän syytät Muskia jatkuvasta valehtelusta. Nyt viimeisestä neljästä kvartaalista kolme on osunut aika hyvin ennusteisiin ja yhden kvartaalin ennustetta piti korjata kesken kvartaalin. Ei tuo nyt mitenkään mahdottoman huonolta kuulosta yritykselle, jonka tilanne kehittyy valtavalla nopeudella.
Minun näkemykseni mukaan ollaan aika pitkälti tilanteessa, jota ennustelin aikoja sitten. Yhden kvartaalin ennätystoimitukset eivät tässä paljoa paina. Tuossa purettiin edelleen ennakkotilauksien seurauksena syntynyttä patoutunutta kysyntää, jota on luultavasti vieläkin joissain maissa (ainakin ratti oikealla olevissa maissa). Rahaa palaa ja jatkuva kysyntä hiipuu, jota yritetään paikkailla alennuksilla. Siinä mielessä täytyy nostaa Muskille hattua, että suuta pieksemällä tällaisenkin puljun arvo on edelleen luokkaa 40 miljardia. No ehkä ne robotaksit sitten ensi vuonna...
No joko se kysyntä loppui Norjasta vai nouseeko M3 taas syyskuussa listojen kärkeen?
Vastahan tuo Teslan Gigafactory 3 Kiinassa on valmistumassa. Auttaa varmaankin Teslan tilannetta pitkällä tähtäimellä. Kiinassa muuten myydään 60 prosenttia maailman sähköautoista.
@NHB kirjoitti:
Ihmeellinen yritys tuo Tesla, kun se ei kykene investoimaan, mutta silti valmistusmäärät raketoivat ja uusia malleja tulee.
Minusta Tesla on ihmeellinen yritys myös siksi, että tuntuu kuin siitä keskustellessa tarvittaisiin new speak termejä, ettei joku pahoita mieltään kun aiempia vuosia pienempiä investointeja kutsutaan väheneviksi.
Kasvu on koko alan nopeinta. Siinäpä muille valmistajille tavoiteltavaa.
Kasvusta on hyötyä omistajalle vain, jos yrityksen johto pystyy kasvattamaan yritystä paremmalla tuotolla kuin omistaja saisi rahalleen muualta
Joku P/E-luvun optimoimti olisi Teslalle varma tapa hävitä. P/E:n sijaan kasvu, sillä välin kun liikkeissään hitaat isot valmistajat sutivat paikallaan, on ehdoton edellytys selviämiselle.
Niin varmaan onkin. Jossain vaiheessa pitää vain kääntää se kasvu tuotoksi.
BTW, Peen päättävät markkinat, Teslan tehtävänä on tuottaa sitä Eetä viivan alle.
@NHB kirjoitti:
Ottaisitko tosiaan pienen voiton nopean kasvun sijaan? Mikä merkitys tuolla voitolla on Teslalle eli firmalle, joka hakee nopeaa kasvua?
Itse asiassa tällä toimialalla ei tarvitse tyytyä pieniin voittoihin, koska kroonisesti pääomavaltaisen alan arvostustasot (poislukien RACE) pysyvät niin kohtuudessa, että tuotot ovat varsin mukavia.
Mutta näen kyllä pisteesi ja toisinaan myös yritysten johto alkaa samalla tavoin pitää omistajien rahoja omina pelinerkkeinään, joilla on lupa tavoitella kasvua kannattavuudesta piittaamatta.
Se ei vaan ole omistajan etu. Ellei johto pysty luomaan helposti saavutettavan indeksituoton voittavaa ylituottoa, silloin omistajien rahat pitää antaa heidän itsensä sijoitettavaksi. Ymmärrän kyllä startupin tarpeen investoida voimakkaasti tulevaisuuteensa, mutta tapahtuuko Teslalla mielestäsi juuri nyt niin, kun investointien raportoidaan laskeneen?
Vaikka startupille voi ollakin hyväksyttävää näyttää tilapäisesti nollatulosta tai peräti tappiota kuoleman laaksoa ylittäessään, startup sijoittajankin odotus on silti kaksinumeroinen tuotto vuotta kohden oman sijoitusjakson yli. Mitä pidemmälle niiden tuottojen saaminen venyy, sitä kovempia tuottoja pitää pystyä tekemään tulevaisuudessa entistä kilpaillummilla markkinoilla. Me emme vielä tiedä kuinka hyvä tai huono sijoitus Teslasta muodostuu pitkällä ajalla, mutta vielä ei ole näyttöjä indeksituoton voittavasta tuottavuudesta, vaan ainoastaan korkeasta arvostustasosta.
Oletko eri mieltä? Paljonko olet sijoittanut omaa rahaasi Teslaan?
Kohtapuoliin käynnistyvän Gigafactory kolmosen kustannuksiksi on arvioitu 5 miljardia dollaria ja tässä tehtaassa arvioidaan valmistettavan 500.000 autoa vuodessa kunhan tehdas on päässyt kunnolla käyntiin.
Teslan vuoden 2019 myyntiennuste on 360.000 - 400.000 autoa eikä tuo Gigafactory ilmeisesti vielä vaikuta vuoden 2019 myyntilukuihin.
@NHB kirjoitti:
Ihmeellinen yritys tuo Tesla, kun se ei kykene investoimaan, mutta silti valmistusmäärät raketoivat ja uusia malleja tulee.
Minusta Tesla on ihmeellinen yritys myös siksi, että tuntuu kuin siitä keskustellessa tarvittaisiin new speak termejä, ettei joku pahoita mieltään kun aiempia vuosia pienempiä investointeja kutsutaan väheneviksi.
Minä taas luulen, että keskustelu toimisi ihan hienosti, jos et keskittyisi kuvittelmaan mielen pahoittamisia, vaan fantasioiden sijaan pysyisit ihan siiinä mitä on kirjoitettu ja keskustelisit itse asiasta.
@NHB kirjoitti:
Ottaisitko tosiaan pienen voiton nopean kasvun sijaan? Mikä merkitys tuolla voitolla on Teslalle eli firmalle, joka hakee nopeaa kasvua?
Itse asiassa tällä toimialalla ei tarvitse tyytyä pieniin voittoihin, koska kroonisesti pääomavaltaisen alan arvostustasot (poislukien RACE) pysyvät niin kohtuudessa, että tuotot ovat varsin mukavia.
Alan keskiarvo ei ole kovin montaa prosenttia. Jos Tesla olisi hyytynyt jollekin pienelle tasolle yrittämään tuoton tekemistä, niin se pienen toimmin muutaman prosentin tuotto muutaman vuoden ajalta olisi aivan sivuseikka.
Mutta näen kyllä pisteesi ja toisinaan myös yritysten johto alkaa samalla tavoin pitää omistajien rahoja omina pelinerkkeinään, joilla on lupa tavoitella kasvua kannattavuudesta piittaamatta.
Kasvun tavoittelemattomuuus olisi Teslan tapauksessa peliä omistajien rahoilla firman jatkuvuudesta piittaamatta. Siinä vaiheessa, kun isot valmistajat saavat sähköautolinjansa kunnolla vauhtiin, Teslan täytyy olla iso selviytyäkseen. Itse en näe ainakaan mitään merkitystä sillä, tehtiin vuonna 2018 muutaman prosentin voitto tässä tilanteessa.
Se ei vaan ole omistajan etu. Ellei johto pysty luomaan helposti saavutettavan indeksituoton voittavaa ylituottoa, silloin omistajien rahat pitää antaa heidän itsensä sijoitettavaksi. Ymmärrän kyllä startupin tarpeen investoida voimakkaasti tulevaisuuteensa, mutta tapahtuuko Teslalla mielestäsi juuri nyt niin, kun investointien raportoidaan laskeneen?
Tesla nostaa valmistuskapasiteettia paljon nopeammin kuin mikään muu valmistaja. Samaa voi sanoa malliston laajentamisesta. Ainoana autovalmistajana Tesla omistaa oman latausverkoston, jota sitäkin laajennetaan nopeaa tahtia ja myös sillä puolella on esitelty juuri uusi nopeampi laturi, jonka valmistuslinjaa käynnistellään. Vanhoja latureita päivitetään nopeammiksi. On siinä mun mielestä aika tavalla investointeja tulevaisuuteen. Mitä noin niinkuin jäät vielä kaipaamaan?
@NHB kirjoitti:
Kasvun tavoittelemattomuuus olisi Teslan tapauksessa peliä omistajien rahoilla firman jatkuvuudesta piittaamatta.
Ei kai kellään ole ollut tuon suhteen mitään epäselvää? En minä ainakaan ole haastanut Teslaa kasvun puutteesta, vaan päinvastoin ihmettelin raportoitua investointien VÄHENEMISTÄ, koska en usko Teslan olevan aivan vielä valmis yrityksenä.
Mutta kuten jo sanoin, pelkkä kasvu ei riitä, vaan kasvun pitää olla tuottavaa. Tuottamaton kasvu on haitallista omistaja-arvon tuhoamista. Mikäli tuottoa joudutaan odottamaan kauemman, silloin odotuksena on luonnollisesti pörssin keskituottoa isompi vuosituotto useammalle sijoitusvuodelle diskontattavaksi.
Mitä noin niinkuin jäät vielä kaipaamaan?
Mielestäni olen sanonut aika selvästi, että yritykseltä kaivataan tuottoa.
@740 GLE kirjoitti:
Ei kai kellään ole ollut tuon suhteen mitään epäselvää? En minä ainakaan ole haastanut Teslaa kasvun puutteesta, vaan päinvastoin ihmettelin raportoitua investointien VÄHENEMISTÄ, koska en usko Teslan olevan aivan vielä valmis yrityksenä.
Ja samaan aikaan, kun Tesla käynnistelee uutta isoa tehdasta, hakee paikkaa seuraavalle tehtaalle ja valmistelee toista voluumimalliaan vamiiksi markkinoille, niin sinä pelkäät, että nyt on jo jääty maaliin rauhoittumaan.
Kerrotko, minkä aikavälin investoinnit ovat nyt vähentyneet ja kuinka paljon?
Tesla nostaa valmistuskapasiteettia paljon nopeammin kuin mikään muu valmistaja. Samaa voi sanoa malliston laajentamisesta. Ainoana autovalmistajana Tesla omistaa oman latausverkoston, jota sitäkin laajennetaan nopeaa tahtia ja myös sillä puolella on esitelty juuri uusi nopeampi laturi, jonka valmistuslinjaa käynnistellään. Vanhoja latureita päivitetään nopeammiksi. On siinä mun mielestä aika tavalla investointeja tulevaisuuteen. Mitä noin niinkuin jäät vielä kaipaamaan?
Mielestäni olen sanonut aika selvästi, että yritykseltä kaivataan tuottoa.
No nythän meni kummalliseksi. Investointien sijaan kaipaatkin tuottoa, vaikka juuri valitit investointien vähäisyydestä.
Teslan liikevaihdon kasvua voidaan havainnollistaa näin tilikausittain. Esimerkiksi tilikaudella 1.4.2018 - 31.3.2019 tuli kasvua 81,17 %. Sitä edeltävänä tilikautena 82,51 %, tätä edeltävänä kautena 67,98 % ja tätä edeltävänä kautena 73,01 %. Kasvu jatkunee samanlaisena lähivuosina.
"Tesla revenue for the quarter ending March 31, 2019 was $4.541B, a 33.23% increase year-over-year.
Tesla revenue for the twelve months ending March 31, 2019 was $22.594B, a 81.17% increase year-over-year.
Tesla annual revenue for 2018 was $21.461B, a 82.51% increase from 2017.
Tesla annual revenue for 2017 was $11.759B, a 67.98% increase from 2016.
Tesla annual revenue for 2016 was $7B, a 73.01% increase from 2015."
Sähköautoja myydään veroetujen turvin joka puolella maailmaa. Tesla tekee tappiota kaiken aikaa, tämän vuoden alkupuoliskolla pelkästään 702 miljoonaa dollaria. Tesla listautui pörssiin 2010 tuon jälkeen voitollisia jaksoja on ollut harvakseen vain neljällä vuosineljänneksellä yritys on pystynyt voitolliseen tulokseen. Usko pitää olla kova jos näillä näytöillä joku näkee valoa tunnelin päässä. Analyytikot näkevät tappion olevan tämän yrityksen normaalia, muilla autonvalmistajilla normaali on voitollista kaiken aikaa ja siihen jokainen terveellä pohjalla toimiva yritys pyrkii. Täällä tuntuu muutama keskustelija olevan täysin pihalla terveestä yrityskulttuurista, kyseenalaistaen kaiken nähdyn pelkällä mutuilulla ja uskomuksilla.
@tracktest kirjoitti:
Sähköautoja myydään veroetujen turvin joka puolella maailmaa. Tesla tekee tappiota kaiken aikaa, tämän vuoden alkupuoliskolla pelkästään 702 miljoonaa dollaria. Tesla listautui pörssiin 2010 tuon jälkeen voitollisia jaksoja on ollut harvakseen vain neljällä vuosineljänneksellä yritys on pystynyt voitolliseen tulokseen. Usko pitää olla kova jos näillä näytöillä joku näkee valoa tunnelin päässä. Analyytikot näkevät tappion olevan tämän yrityksen normaalia, muilla autonvalmistajilla normaali on voitollista kaiken aikaa ja siihen jokainen terveellä pohjalla toimiva yritys pyrkii. Täällä tuntuu muutama keskustelija olevan täysin pihalla terveestä yrityskulttuurista, kyseenalaistaen kaiken nähdyn pelkällä mutuilulla ja uskomuksilla.
Vanhojen paikallaan jo pitkään polkeneiden valmistajien tuloksenteon vertaaminen Teslaan on kyllä täysin kiistaton osoitus siitä, ettei sulla ole mitään käsitystä aiheesta, jossa yrität aukoa päätäsi. Kannattasiko sinun sittenkin vain masturboida fantasioiden Bemmien kuvitelluilla hirveän paljon mitattuja arvoja nopeammilla kiihtyvyyksillä ja valtavilla salatuilla tehoreserveillä?
Nykypäivänä tai oikeastaan jo aika pitkään kasvuyrityksille on ollut tuiki tavallista kasvun priorisoiminen tuloksen edelle. Varsinkin Jenkkilässä arvostetaan tulevaisuuden näkymiä. Moni firma menestyy hyvin, vaikkei ole vielä edes keksinyt sitä, että miten voi rahastaa innovaatioillaan. Kannattaisi vähän seurata, mitä maailmalla on tapahtunut kuluvalla vuosituhannella. Suomilasein sen näkeminen on ehkä hankalaa, kun Härmässä on perinteisesti kytätty vain osinkojen perään, vaikka Jenkkilässä innokkuus osinkojen maksuun nähdään heikkoutena.
Björn kokeilee, kuinka paljon sähköautolla voi ajaa vuorokaudessa. Nyt vähän ennen puoliväliä matkaa on taittunut 1363 kilometriä.
Ohjearvot pitää tietenkin kaivaa suhteessa toimialaan.
Esimerkkejä muutamista Investorin applikaatioista poimittujen tickerien käyttökatteista:
F 2 %
GM 3.5 %
DAI 6.1 %
TM 8.1 %
VOW 5.9 %
TSLA -1.39 %
Arvailtu 5.7 % olisi siis ihan vahvaa alan keskitasoa. Toimialan erikoisuutena, jolla on hinnoitteluvoimaa erottuu selvästi on
RACE 24.06% ja myyntikate peräti yli 52% !!!
Hauska tickeri on minusta hyvin valittu ja tyyliin sopiva
BMW unohtui: 9.3 %
Daimler teki kakkoskvartaalilla peräti 1,6 miljardin suuruisen tappion.
https://www.welt.de/wirtschaft/article196752979/Daimler-schockiert-mit-Gewinnwarnung-und-Milliardenverlust.html?fbclid=IwAR0JYCKRxTPVSi4baj8Z9zhduFqFf5S_8YLhvGhhXsIR_w_hyYawQhhbAVg
Tuohan oli negari, joten koko tilannekuvaa joutuu odottamaan vielä 24.7. julkaistavaan 2Q/2019 osavuosikatsaukseen saakka.
Pakka on sekaisin, kun teknisten diesel- ja airbag ongelmien lisäksi negarin syyksi ilmoitetaan samanaikaisesti sekä tuotanto- että menekkivaikeudet.
On siinä Ola Källeniuksella ihmettelemistä heti alkuun.
Jollain näyttää luottoa löytyvän, kun päivän pohjakosketukset on ostettu tyhjäksi isolla vaihdolla. Itse jatkan tyytyväisenä 220 CDI:llä ajamista, mutta juuri nyt en osakkeeseen koske, vaikka aiemmin suunnittelinkin iskeväni kiinni alle viidenkympin. Juuri nyt voisi BMW olla parempi ostos tälle toimialalle mukaan pyrkivälle?
220 CDI:lle tarjottiin jossain vaiheessa softapäivitystä vapaaehtoisena, koska nykytietämyksellä auto täyttää oman aikakautensa hyväksyntänormin. En huolinut, koska ei ollut esittää teho- ja vääntökäyriä ja kulutusmittauksia ennen ja jälkeen. Edelleen ihmetyttää, mistä mediassa uutisoidun GLK 220 CDI:n tapauksessa on kyse? Mikä moottoriversio, mitä ihan tarkalleen on löydetty ja miksi vain GLK, eikä samaa moottoria käyttävät C ja E?
Kyseessä on Daimlerin kuudes pakokaasumanipulointi, jos vaikkapa on kyseessä eri huojaussofta.
Tuossa yleistä tietoa asiasta.
"Erneut hat das Kraftfahrtbundesamt (KBA) Hinweise auf Manipulationen beim Autohersteller Daimler gefunden. Demnach sollen in rund 60.000 SUV des Typs Mercedes GLK 220 CDI eine illegale Abschalteinrichtung verbaut worden sein. Betroffen seien demnach alle Modelle dieses Fahrzeuges, die zwischen 2012 und 2015 mit der Abgasnorm 5 das Band verlassen haben. Betroffene Fahrzeughalter sollten jetzt schnell handeln, um sich den Ärger eines neuerlichen Rückrufs zu sparen.
Sechste Abgasmanipulation bei Daimler
Das Katz- und Mausspiel im Abgasskandal zwischen dem Auto-Riesen und dem KBA zeigt sich durch immer ausgeklügeltere Manipulationen. Diesmal hat Daimler eine Software aufgespielt, die die Aufwärmung des Motoröls des betroffenen Modells GLK 220 CDI mit dem Vierzylindermotor OM 651 verzögert.
Auf dem Prüfstand werden so nur geringe Abgaswerte gemessen. Durch die sogenannte Kühlmittel-Sollwert-Temperaturregelung bleiben die Grenzwerte unter der EU-Richtlinie von 180 Milligramm pro Kilometer. Auf der Straße wird der Wert jedoch deutlich überschritten, da diese Vorrichtung im Normalbetrieb deaktiviert wird.
Der Autohersteller hat bereits mitgeteilt, "vollumfänglich" mit dem KBA kooperieren zu wollen. Den Rückruf von 60.000 Fahrzeugen wird das vermutlich nicht verhindern. Im besten Fall wird Daimler auch nach dem sechsten bestätigten Manipulationsverdacht ein Software-Update anbieten. Den Schaden für diese Misere wird dann wieder der Kunde tragen müssen.
Bleiben Sie nicht auf Kosten, Aufwand und Wertverlusten sitzen! Gehen Sie jetzt gegen Mercedes vor und holen Sie sich Ihre Entschädigung – ohne Kostenrisiko und bequem über unser Online-Formular!"
Linkki:
https://www.gansel-rechtsanwaelte.de/schlagzeile/abgasskandal-illegale-software-bei-mercedes-glk-220-cdi
Kiitos tästä alkuperäiskielisestä linkistä! Suomeksi ei tunnu enää nykyisin saavan oikein mitään tietoa mistään, kun toimittelijat keskuttyvöt klikkien metsästykseen ja oman agendansa myymiseen.
Eli vaikka jutun kuvassa onkin ihan eri automalli, ongelma ilmeisesti todellakin koskee OM651 dieselin kaksiturboista EU5 versiota rajoitetulla teholla ja vain GLK:hon aaennettuna, mutta ei muissa samaa konetta käyttävissä koreissa. Kuulostaa yllättävältä, että GLK:n samaa moottoria käyttävät 200 ja 250 CDI versiot sekä ML, C, S ja E-sarjojen OM651 moottorin kaikki versiot näyttävät olevan tämän tilanteen ulkopuolella?
Moottoriöljyn lämpötilasta pääteltävässä mittauslämpötilassa moottori täyttää normit, muissa lämpötiloissa ei. Oikeusoppineet epäilemättä saavat aikanaan selville, onko normi voimassa lämpötiloissa, joissa normi ei ole voimassa vai ei.
Minä pidän tämän infon perusteella kyseistä tapausta jälleen yhtenä osoituksena siitä, että NEDC normin pahin virhe ei ollut pöljä ajosykli, vaan pöljät lämpötilat ja liian lyhytkestoinen näytteenotto liian lyhyeltä matkalta ja mittausprosessin puutteellinen mallinnus.
Nyt on muuten Tesla kolmosen jenkkihinta enää noin 39.000 USD, perusmalli.
"Den populära Model 3 som redan är Teslas billigaste bil får i samband med detta ett sänkt standardpris och kommer nu kosta 38 990 dollar i USA."
Tuo on euroissa tosi vähän.
https://www.vibilagare.se/nyheter/tesla-rensar-i-utbudet
Uusi supercharger V3 pystyy lstaamman Model kolmoseen virtaa 290km verran viidessätoista minuutissa. Ei paha! Näitä aurinkopaneelein varustettuja latauspisteitä nähdään kohta varmaan muuallakin:
https://newatlas.com/tesla-v3-supercharger-station-vegas/60667/
Ennätysmäärä toimituksia, edelleen tappiolla, aleneva investointitrendi jatkuu.
Mutta eipä mitään, kassa on taas täynnä omistajien sinne laittamaa rahaa ja tällä kvartaalilla kääntyy, kyllä ihan varmasti...
Juurikin näin. Mutta joidenkin palstalaisten mielestä me olemme Neuvostoliiton aikaisia kommunisteja, koska meidän mielestä yrityksen pitäisi tehdä voittoa. Olin aikaisemmin todella typerä ihmetellessäni, miksi vain tuijotetaan (luvattuja/toteutuneita) valmistusmääriä eikä kukaan kysy pystytäänkö autoja myymään voitollisesti.
Norjan myynti oli viime kuussa hyvää, mutta tässä kuussa myynti on romahtanut niin Norjassa kuin muutamassa muussakin tärkeässä Euroopan maassa. Yhtä hyvää kuukautta toitotetaan, mutta kun tulee surkea kuukausi, niin siitä ei puhuta mitään.
Väitetään, että kysyntää on enemmän kuin autoja voidaan valmistaa, mutta silti hintoja lasketaan jatkuvasti. Viime kvartaalin lopussa varastossa olleita autoja myytiin ilmeisesti kovalla alennuksella. Nyt hintoja laskettiin taas pysyvästi. Omituista. En ole ennen kuullut yrityksestä, joka laskee hintoja jatkuvasti, vaikka kysyntä ylittää valmistuskapasiteetin.
Kovasti ihmettelen, miten Q3 ja Q4 muuttuvat voitolliseksi, koska edes nyt ennätystoimituksista huolimatta ei tehty voittoa ja autojen hintoja alennetaan jatkuvalla syötöllä. Alennuksista huolimatta etenkin kalliimpien mallien myynti on ilmeisesti rajussa laskussa. No mielenkiinnolla odotan mitä sieltä tulee seuraavilla kvartaaleilla.
Miksi Model Y:n ennakkovarauksista ei puhuta mitään, vaikka Model 3:n varauksista kohkattiin jatkuvasti? Mikä mahtaisi olla syynä? Mikä on luvatun rekan tilanne? Mikä on roadsterin tilanne? Mikä on avolavan tilanne? Milloin nämä mahtavat tulla tuotantoon? Miksi S ja X faceliftit peruttiin?
NHB viitaten aikaisempaan viestiisi, kysyn sinulta vielä, että jos kerran joku puhui totta, niin kumoaako se lukuisat aikaisemmat valheet? Jotenkin yrität asiaa näin vääntää. Olen tosin ennenkin todennut, että meillä taitaa olla varsin erilainen käsitys valehtelusta.
Minun näkemykseni mukaan ollaan aika pitkälti tilanteessa, jota ennustelin aikoja sitten. Yhden kvartaalin ennätystoimitukset eivät tässä paljoa paina. Tuossa purettiin edelleen ennakkotilauksien seurauksena syntynyttä patoutunutta kysyntää, jota on luultavasti vieläkin joissain maissa (ainakin ratti oikealla olevissa maissa). Rahaa palaa ja jatkuva kysyntä hiipuu, jota yritetään paikkailla alennuksilla. Siinä mielessä täytyy nostaa Muskille hattua, että suuta pieksemällä tällaisenkin puljun arvo on edelleen luokkaa 40 miljardia. No ehkä ne robotaksit sitten ensi vuonna...
Lisään vielä, että kun noita viime kvartaalin toimituksia hehkutetaan, niin muistaakseni vuonna 2017 Musk lupasi valmistaa 10000 M3:sta viikossa jo vuoden 2018 puolella. Aika pahasti ollaan tuosta luvusta jäljessä. Tuossa luvussa ei olla vieläkään ja jos oltaisiin, niin autoille ei riittäisi ostajia ainakaan ilman alennuksia.
Tesla ei ole samoissa autoluokissa kuin muut autonvalmistajat ja karttaa sitä kuin ruttoa. No tietäähän sen miten siinä kävisi joten parempi pelata vain premium- ja isoa peliä kun ei ole kilpailijoita häärimässä. C-segmentin Teslaa ei ole edes kaukaisissa lupauksissa luvannut Muski - pelkää kilpailua Korealaisten kanssa eikä saa volymea ylös, että kansanauto olisi mahdollista, kun nyttekin tehdään vain tappiota jatkuvasti vuodesta toiseen.
Kun ennätykselliset Q2 toimitusluvut julkaistiin, olit huolissasi käyttökatteesta:
"Myyntivolyymi on ennakoitu, mitenkäs käyttökate? Eli joko volyymi riittää, vai onko miinusta monistettu vain entistä suuremmilla kappalemäärillä?"
Nyt kun käyttökate on plussalla, niin on taas uudet murheet. Tesla-kriitikoiden juttuja lukiessa maalitolpat liikkuu nopeammin, kuin.. nopeat jutut. Mikään ei ikinä riitä.
That being said, onhan tossa talouspuolessa vielä petrattavaa, mutta kassa on vahva, joten ei niillä mitään akuuttia hätää ole.
Melkein isompi murhe on toi johdon vaihtuvuus, nytkin CTO nosti kytkintä..
Oletko oikeasti sitä mieltä, että voimakasta kasvua hakevan yrityksen pitäisi tehdä voittoa? Jos kyllä, niin miksi ihmeessä? Sehän kertoo vain ja ainoastaan siitä, ettei rahalle keksitä hyödyllistä käyttöä.
Käyttökate oli positiivinen Q2:lla.
Mielenkiintoista, mistä näet reaaliaikaiset rekisteröintimäärät maittain?
Autojen bruttomarginaali kasvoi Q2 vs Q1 alennuksista huolimatta.
Oliko nämä jossain luvattu? Ei. Musk sanoi, että mallein tulee ripotellen parannuksia, kuten tähänkin asti. Itse uskon, että loppuvuoden aikana ainakin S:n sisustaan tulee jonkinlainen päivitys.
Kokonaiskysynnän hiipumiselle ei ole mitään todisteita - pelkkää spekulaatiota. Voidaan tietenkin olettaa Muskin valehtelevan mainitessaan, että Q2 kysyntä ylitti toimituskyvyn ja tuotantomäärää kiukuteltiin raivolla ylös ihan huvin vuoksi. Noh, ei toki olisi ensimmäinen kerta, kun Musk puhuu läpiä päähänsä.
S&X osalta hiipuminen on totta, mutta tuo selittynee osittain Model 3:n aiheuttamalla kannibalisaatiolla ja mainitsemasi facelift-HUHUN aiheuttamalla odottelulla.
Summa summarum, kassassa on viisi miljardia, joten ei niillä mitään akuuttia hätää ole. Luultavasti saavat jatkossakin lisää rahaa markkinoilta halutessaan. Globaalin autobisneksen starttaaminen tyhjästä ei ole halpaa, eikä helppoa. Mutta onhan toi kyllä erikoinen firma kaiken kaikkiaan - toimari twiittailee budipäissään mitä sattuu, hinnat ja mallivalikoimat vaihtelee jatkuvasti jnejne - ei muuta ku popkornit esiin ja naureskelemaan mitä sieltä tulee seuraavaksi.
Niinhän ne ihan oikeasti ovatkin, ja jos olet tästä eri mieltä, kuulisin mielelläni perustelusi miksi et pidä tätä riman nostoa aivan luonnollisena ja kohtuullisena?
Nyt Tesla pystyy pyörittämään päivittäistä liiketoimintaansa plussalla, mutta jatkuvuuden takaamiseksi pitää pystyä myös investoimaan vanhentuvien mallien sekä koneiden ja laitteiden uusintaan. Onko tämä mielestäsi kohtuuton vaatimus?
En tiennytkään olevani Tesla-kriitikko, kun en rohjennut toivoa raskaasti tappiollisen yrityksen kääntyvän hetkessä, vaan asetin toimialaa pehmeämmän ensimmäisen tavoitteen. Sinun mielestäsi Teslan talous saattaa olla kunnossa, kun tuo välitavoite on nyt täytetty, mutta minulle tämä ei tosiaankaan riitä näytöksi onnistumisesta.
Ihan alkajaisiksi yrityksen tulevaisuuden varmistamiseksi olisi hyvä näyttää edes yksi koko vuoden positiivinen EPS, vaikka toimialan keskiarvoa suuremmallakin P/E luvulla. Se positiivinen tulos olisi hyvä saavuttaa investoinneista tinkimättä.
Ettei vaiheistetuista tavoitteista tulisi enää jatkossa paha mieli, voin kertoa seuraavatkin. Omia ostopäätöksiäni varten pitää olla useamman vuoden kasvavan EPSin ja osingon trendi, vuodesta toiseen positiivinen kassavirta sekä kohtuullinen oman ja sijoitetun pääoman tuotto. Jos tuon jo toteen näytetyn tuoton saa vielä ostaa kohtuuhinnalla, niin mikä ettei?
Ovatko nämä mielestäsi kohtuuttomia vaatimuksia omia rahojaan sijoittavalle?
Ei niin, ei tällä tahdilla vielä pariin vuoteen. Mutta huomasitko, mistä se kassa tuli?
Vastakysymys: kannattaako voimakasta kasvua hakevan yrityksen pienentää investointejaan, jotka eivät aiemminkaan olleet toimialan kärkipäätä?
Argumenttisi on periaatteessa oikea, mutta Teslalla ei ole Berkshire Hathawayn näyttöjä.
Norjan sähköautojen myynnin statistiikkaa:
https://elbilstatistikk.no/
Ja taas on Teslan kysyntä joidenkin mielestä loppunut. Ihmeellinen auto tuo Model 3, kun sen kysyntä on loppunut jo kaksi kertaa... Toimitukset Norjaan painottuvat kvartaalien loppuun. Tämähän on ollut selvää jo puoli vuotta.
Ihmeellinen yritys tuo Tesla, kun se ei kykene investoimaan, mutta silti valmistusmäärät raketoivat ja uusia malleja tulee. Kasvu on koko alan nopeinta. Siinäpä muille valmistajille tavoiteltavaa.
Joku P/E-luvun optimoimti olisi Teslalle varma tapa hävitä. P/E:n sijaan kasvu, sillä välin kun liikkeissään hitaat isot valmistajat sutivat paikallaan, on ehdoton edellytys selviämiselle. MY tulee parantamaan kannattavuutta tuntuvasti, koska se jakaa paljon tekniikkaa M3:n kanssa.
>
Ottaisitko tosiaan pienen voiton nopean kasvun sijaan? Mikä merkitys tuolla voitolla on Teslalle eli firmalle, joka hakee nopeaa kasvua?
Ei Euroopan myynnin romahtaminen kvartaalin vaihtuessa ole mikään uutinen. Johan se on ollut (melkein) jokaisen tiedossa jo pitkään.
Itse en ole kuullut yrityksestä, joka kysynnän hyytyessä kirittäisi tuotantoa ja rakentaisi lisää tehtaita.
Sinähän syytät Muskia jatkuvasta valehtelusta. Nyt viimeisestä neljästä kvartaalista kolme on osunut aika hyvin ennusteisiin ja yhden kvartaalin ennustetta piti korjata kesken kvartaalin. Ei tuo nyt mitenkään mahdottoman huonolta kuulosta yritykselle, jonka tilanne kehittyy valtavalla nopeudella.
No joko se kysyntä loppui Norjasta vai nouseeko M3 taas syyskuussa listojen kärkeen?
Vastahan tuo Teslan Gigafactory 3 Kiinassa on valmistumassa. Auttaa varmaankin Teslan tilannetta pitkällä tähtäimellä. Kiinassa muuten myydään 60 prosenttia maailman sähköautoista.
Minusta Tesla on ihmeellinen yritys myös siksi, että tuntuu kuin siitä keskustellessa tarvittaisiin new speak termejä, ettei joku pahoita mieltään kun aiempia vuosia pienempiä investointeja kutsutaan väheneviksi.
Kasvusta on hyötyä omistajalle vain, jos yrityksen johto pystyy kasvattamaan yritystä paremmalla tuotolla kuin omistaja saisi rahalleen muualta
Niin varmaan onkin. Jossain vaiheessa pitää vain kääntää se kasvu tuotoksi.
BTW, Peen päättävät markkinat, Teslan tehtävänä on tuottaa sitä Eetä viivan alle.
Itse asiassa tällä toimialalla ei tarvitse tyytyä pieniin voittoihin, koska kroonisesti pääomavaltaisen alan arvostustasot (poislukien RACE) pysyvät niin kohtuudessa, että tuotot ovat varsin mukavia.
Mutta näen kyllä pisteesi ja toisinaan myös yritysten johto alkaa samalla tavoin pitää omistajien rahoja omina pelinerkkeinään, joilla on lupa tavoitella kasvua kannattavuudesta piittaamatta.
Se ei vaan ole omistajan etu. Ellei johto pysty luomaan helposti saavutettavan indeksituoton voittavaa ylituottoa, silloin omistajien rahat pitää antaa heidän itsensä sijoitettavaksi. Ymmärrän kyllä startupin tarpeen investoida voimakkaasti tulevaisuuteensa, mutta tapahtuuko Teslalla mielestäsi juuri nyt niin, kun investointien raportoidaan laskeneen?
Vaikka startupille voi ollakin hyväksyttävää näyttää tilapäisesti nollatulosta tai peräti tappiota kuoleman laaksoa ylittäessään, startup sijoittajankin odotus on silti kaksinumeroinen tuotto vuotta kohden oman sijoitusjakson yli. Mitä pidemmälle niiden tuottojen saaminen venyy, sitä kovempia tuottoja pitää pystyä tekemään tulevaisuudessa entistä kilpaillummilla markkinoilla. Me emme vielä tiedä kuinka hyvä tai huono sijoitus Teslasta muodostuu pitkällä ajalla, mutta vielä ei ole näyttöjä indeksituoton voittavasta tuottavuudesta, vaan ainoastaan korkeasta arvostustasosta.
Oletko eri mieltä? Paljonko olet sijoittanut omaa rahaasi Teslaan?
Kohtapuoliin käynnistyvän Gigafactory kolmosen kustannuksiksi on arvioitu 5 miljardia dollaria ja tässä tehtaassa arvioidaan valmistettavan 500.000 autoa vuodessa kunhan tehdas on päässyt kunnolla käyntiin.
Teslan vuoden 2019 myyntiennuste on 360.000 - 400.000 autoa eikä tuo Gigafactory ilmeisesti vielä vaikuta vuoden 2019 myyntilukuihin.
https://electrek.co/2018/08/01/tesla-gigafactory-3-china-cost-5-billion-report/
Minä taas luulen, että keskustelu toimisi ihan hienosti, jos et keskittyisi kuvittelmaan mielen pahoittamisia, vaan fantasioiden sijaan pysyisit ihan siiinä mitä on kirjoitettu ja keskustelisit itse asiasta.
Alan keskiarvo ei ole kovin montaa prosenttia. Jos Tesla olisi hyytynyt jollekin pienelle tasolle yrittämään tuoton tekemistä, niin se pienen toimmin muutaman prosentin tuotto muutaman vuoden ajalta olisi aivan sivuseikka.
Kasvun tavoittelemattomuuus olisi Teslan tapauksessa peliä omistajien rahoilla firman jatkuvuudesta piittaamatta. Siinä vaiheessa, kun isot valmistajat saavat sähköautolinjansa kunnolla vauhtiin, Teslan täytyy olla iso selviytyäkseen. Itse en näe ainakaan mitään merkitystä sillä, tehtiin vuonna 2018 muutaman prosentin voitto tässä tilanteessa.
Tesla nostaa valmistuskapasiteettia paljon nopeammin kuin mikään muu valmistaja. Samaa voi sanoa malliston laajentamisesta. Ainoana autovalmistajana Tesla omistaa oman latausverkoston, jota sitäkin laajennetaan nopeaa tahtia ja myös sillä puolella on esitelty juuri uusi nopeampi laturi, jonka valmistuslinjaa käynnistellään. Vanhoja latureita päivitetään nopeammiksi. On siinä mun mielestä aika tavalla investointeja tulevaisuuteen. Mitä noin niinkuin jäät vielä kaipaamaan?
Ei kai kellään ole ollut tuon suhteen mitään epäselvää? En minä ainakaan ole haastanut Teslaa kasvun puutteesta, vaan päinvastoin ihmettelin raportoitua investointien VÄHENEMISTÄ, koska en usko Teslan olevan aivan vielä valmis yrityksenä.
Mutta kuten jo sanoin, pelkkä kasvu ei riitä, vaan kasvun pitää olla tuottavaa. Tuottamaton kasvu on haitallista omistaja-arvon tuhoamista. Mikäli tuottoa joudutaan odottamaan kauemman, silloin odotuksena on luonnollisesti pörssin keskituottoa isompi vuosituotto useammalle sijoitusvuodelle diskontattavaksi.
Mielestäni olen sanonut aika selvästi, että yritykseltä kaivataan tuottoa.
Ja samaan aikaan, kun Tesla käynnistelee uutta isoa tehdasta, hakee paikkaa seuraavalle tehtaalle ja valmistelee toista voluumimalliaan vamiiksi markkinoille, niin sinä pelkäät, että nyt on jo jääty maaliin rauhoittumaan.
Kerrotko, minkä aikavälin investoinnit ovat nyt vähentyneet ja kuinka paljon?
No nythän meni kummalliseksi. Investointien sijaan kaipaatkin tuottoa, vaikka juuri valitit investointien vähäisyydestä.
Teslan liikevaihdon kasvua voidaan havainnollistaa näin tilikausittain. Esimerkiksi tilikaudella 1.4.2018 - 31.3.2019 tuli kasvua 81,17 %. Sitä edeltävänä tilikautena 82,51 %, tätä edeltävänä kautena 67,98 % ja tätä edeltävänä kautena 73,01 %. Kasvu jatkunee samanlaisena lähivuosina.
"Tesla revenue for the quarter ending March 31, 2019 was $4.541B, a 33.23% increase year-over-year.
Tesla revenue for the twelve months ending March 31, 2019 was $22.594B, a 81.17% increase year-over-year.
Tesla annual revenue for 2018 was $21.461B, a 82.51% increase from 2017.
Tesla annual revenue for 2017 was $11.759B, a 67.98% increase from 2016.
Tesla annual revenue for 2016 was $7B, a 73.01% increase from 2015."
Sähköautoja myydään veroetujen turvin joka puolella maailmaa. Tesla tekee tappiota kaiken aikaa, tämän vuoden alkupuoliskolla pelkästään 702 miljoonaa dollaria. Tesla listautui pörssiin 2010 tuon jälkeen voitollisia jaksoja on ollut harvakseen vain neljällä vuosineljänneksellä yritys on pystynyt voitolliseen tulokseen. Usko pitää olla kova jos näillä näytöillä joku näkee valoa tunnelin päässä. Analyytikot näkevät tappion olevan tämän yrityksen normaalia, muilla autonvalmistajilla normaali on voitollista kaiken aikaa ja siihen jokainen terveellä pohjalla toimiva yritys pyrkii. Täällä tuntuu muutama keskustelija olevan täysin pihalla terveestä yrityskulttuurista, kyseenalaistaen kaiken nähdyn pelkällä mutuilulla ja uskomuksilla.
Vanhojen paikallaan jo pitkään polkeneiden valmistajien tuloksenteon vertaaminen Teslaan on kyllä täysin kiistaton osoitus siitä, ettei sulla ole mitään käsitystä aiheesta, jossa yrität aukoa päätäsi. Kannattasiko sinun sittenkin vain masturboida fantasioiden Bemmien kuvitelluilla hirveän paljon mitattuja arvoja nopeammilla kiihtyvyyksillä ja valtavilla salatuilla tehoreserveillä?
Nykypäivänä tai oikeastaan jo aika pitkään kasvuyrityksille on ollut tuiki tavallista kasvun priorisoiminen tuloksen edelle. Varsinkin Jenkkilässä arvostetaan tulevaisuuden näkymiä. Moni firma menestyy hyvin, vaikkei ole vielä edes keksinyt sitä, että miten voi rahastaa innovaatioillaan. Kannattaisi vähän seurata, mitä maailmalla on tapahtunut kuluvalla vuosituhannella. Suomilasein sen näkeminen on ehkä hankalaa, kun Härmässä on perinteisesti kytätty vain osinkojen perään, vaikka Jenkkilässä innokkuus osinkojen maksuun nähdään heikkoutena.