NHB taas kerran täysin ala-arvoinen ulostus mutta mitä muuta sinulta voi odottaa. Puolustat sokeasti näkemyksiäsi, keskustelijana olet hyökkäävä ja sorrut usein raivotessasi henkilökohtaisuuksiin kuten nytkin. Meni taas voimakkaasti ihon alle. Tuohan kuvaa käytöstäsi oikein hyvin olet kuin pikkupoika jolta on viety tikkari ja perään itku potku raivari äidille.
Katsot sokeasti yhteen putkeen, tarkoitin tietenkin muita autonvalmistajia siinä mitä ne tekevät koko mallistonsa osalta. Voittoa tekevät autonvalmistajat pärjäävät ja tulevat pärjäämään, huonosti hoidetut putoavat kilpailusta näin se menee. Sähköautoja tulee sitä mukaa miten tuotantoa saadaan käyntiin muutaman vuoden sisään on tulossa useita malleja monelta merkiltä sitä tosi asiaa ei yksi änkyrä solvauksillaan poista.
@tracktest kirjoitti:
NHB taas kerran täysin ala-arvoinen ulostus mutta mitä muuta sinulta voi odottaa. Puolustat sokeasti näkemyksiäsi, keskustelijana olet hyökkäävä ja sorrut usein raivotessasi henkilökohtaisuuksiin kuten nytkin. Meni taas voimakkaasti ihon alle. Tuohan kuvaa käytöstäsi oikein hyvin olet kuin pikkupoika jolta on viety tikkari ja perään itku potku raivari äidille.
Älä turhaan ulise silloin, kun metsä vastaa huutoosi. Kokeile joskus kirjoittaa edes yksi asiallinen viesti, niin keskustelu pysyy asiallisena. Onko liikaa puyydetty?
Mitkä mahtavat olla ne syyt, joiden vuoksi juuri Teslan tulisi olla voitollinen jo nyt, kun asiantuntijat ovat arvioineet että sähköautojen valmistus yleensä on voitollista vasta 5 - 7 vuoden kuluttua ?
Perinteiset autonvalmistajat rahoittavat sähköautojen valmistusta polttomoottori-autojen myynnistä saatavilla tuotoilla. Nämä autofirmat ovat varoitelleet taloudellisen tuloksen pienentymisestä tulevaisuudessa sen vuoksi että sähköautojen valmistus on vielä tappiollista ja sitä siis joudutaan rahoittamaan polttomoottoriautojen myynnillä.
@NHB kirjoitti:
No nythän meni kummalliseksi. Investointien sijaan kaipaatkin tuottoa, vaikka juuri valitit investointien vähäisyydestä.
En suinkaan investointien sijaan, vaan niiden lisäksi. Ei tätä oikeasti näin vaikeaa ole ymmärtää.
Okei. Kuinka realistisena pidät odotustasi nykyisestä kasvusta ja voittojen tekemisestä? Kuinka moni valmistaj on tuohon pystynyt vaikka viimeisen 50 vuoden aikana?
NHB oletko selvin päin? Kaikki saksalaiset autonvalmistajat tekevät voitollista tulosta. Hehkuttamasi Tesla tappiota kaiken aikaa. Saksalaiset autonvalmistajat jarruttelevat sähköautojen valmistusta niiden heikon kysynnän takia, polttomottoriautot myyvät sen verran hyvin ettei ole mitään kiirettä työntää markkinoille sähköautoja jos kysyntää ei ole. Hybridit ovat autoja joita tullaan myymään kolminkertaiset määrät sähköautoihin verrattuna. Polttomoottoriautoja tullaan myymään niin kauan kuin on polttoainetta myynnissä. Tätä tosi asiaa ei muuta mikään, on muodikasta puhua sähköautoista kun puhujat luokittelevat itsensä jonkinsortin älyköiksi. Onhan siinä titteliä kerrakseen.
"Saksalaiset autonvalmistajat jarruttelevat sähköautojen valmistusta niiden heikon kysynnän takia"
Tai sitten eurooppalaiset valmistajat on yllätetty housut kintuissa ja nyt on kiire saada sähköautoja markkinoille ennenkuin kiinalaiset tulee ja syö. Sopivasta / laajasta tarjonnasta on vielä puutetta, kysynnästä ei. Mutta turha tästä on väitellä, katsotaan parin vuoden päästä onko ongelma kysynnässä, tarjonnassa vai jossain muussa.
@tracktest kirjoitti:
NHB oletko selvin päin? Kaikki saksalaiset autonvalmistajat tekevät voitollista tulosta. Hehkuttamasi Tesla tappiota kaiken aikaa. Saksalaiset autonvalmistajat jarruttelevat sähköautojen valmistusta niiden heikon kysynnän takia, polttomottoriautot myyvät sen verran hyvin ettei ole mitään kiirettä työntää markkinoille sähköautoja jos kysyntää ei ole. Hybridit ovat autoja joita tullaan myymään kolminkertaiset määrät sähköautoihin verrattuna. Polttomoottoriautoja tullaan myymään niin kauan kuin on polttoainetta myynnissä. Tätä tosi asiaa ei muuta mikään, on muodikasta puhua sähköautoista kun puhujat luokittelevat itsensä jonkinsortin älyköiksi. Onhan siinä titteliä kerrakseen.
Tesla kasvaa ja vetää muutosta. Nuo saksalaiset tulivat yllätetyiksi pahasti ja ovat nyt kaikki seuraamassa Teslan esimerkkiä laittaen paukkuja sähköautoihin. Tesla M3 on ensi vuonna maailman myydyin premium-auto. Se siitä kysynnän puutteesta. Varmaan sitten kaikki Bemarin mallitkin voi lopettaa kannattamattomina, kun ei niille löydy kysyntää edes tuo Tesla M3:n verran...
Näköjään taas avasit fantasiakirjan ja sieltä poimit tarinoita sähköautoilijoista. Taitaa olla asiaa melko vähän siinä kirjassa, kun joudut keksimään tuon luokan Scheißea.
Juttu puhuu hieman pinnallisesti vain datan varastamisesta. Auton kontrollereille ladattu malware pystyy kyllä pahempaankin hakkerin rikollisen mielen tavoitteista ja taitotasosta riippuen, koska se antaa mahdollisuuden vaikuttaa auton toimintaan. Aiheesta on tehty vuosia sitten tutkimusta "tavallisella väylärakenteisella autolla", jonka useista rajapinnoista hakkerit pääsivät läpi ladaten autoon Car Sharkinsa, säikyttelemään testiajajaa suljetulla lentokentällä mm. disabloimalla jarrut nopeusmittarinäyttämän liipaisuehdolla.
Toistan, ei Teslan vika, vaan alan yhteinen, mutta yllä linjattu tapahtuma antaa Teslalle hyvää dataa, johon voi reagoida.
@NHB kirjoitti:
Okei. Kuinka realistisena pidät odotustasi nykyisestä kasvusta ja voittojen tekemisestä? Kuinka moni valmistaj on tuohon pystynyt vaikka viimeisen 50 vuoden aikana?
Ei se ole oikeastaan odotus eikä arvio, vaan oman rahan sijoittamisen ehto jo puolustuspeliin siirtynellä eläkesalkulla.
En osaa arvioida, enkä missään nimessä toivo innovatiivisen alaa disruptoivan yrityksen poistumista markkinoilta. Päinvastoin, kuluttajana näen Teslan nopeuttavan koko alan kehitystä minunkin edukseni, ajoinpa itse jatkossa millä tahansa.
Mutta sijoittajana en uskalla laittaa omia rahojani Teslaan, jonka arvostus (siis osakkeen, ei auton) muodostuu tänään yksinomaan tulevaisuuden odotuksista, koska negatiivistä EPSiä tekevällä yrityksellä ei edes ole P/E lukua. Riskinäni ei olisi vain mahdollinen konkurssi, joka johtaisi todennäköisesti toiminnan jatkumiseen uuden omistajan alaisuudessa vanhat osakkeet nollattuna. Se olisi ongelma yrityksen omistajalle, mutta ei välttämättä Tesla-merkkisen auton omistajalle. Tämän lisäksi myös arvostustason muuttuminen todellisen tuottopotentiaalin selvittyä on samalla tavoin riski osakkeenomistajalle mutta ei Model S:n omistajalle.
Etenkin jälkimmäinen kasvuyrityksen arvostustason lasku kohti arvo-osaketta on vaikea välttää. Nykyisen osakkeen hinnan puolustaminen toimialan keskiarvoilla ei ole mahdollista, vaan se vaatisi alalla ennätysmäisen onnistumisen sekä arvostustasossa että tuotoissa. Nykyhinta alan tunnusluvuilla merkitsee suunnilleen Toyotan valtavien volyymien tai BMW:n hyvän arvostuksen suurella volyymillä tuomien tuottojen yhdistämistä alan parhaaseen Ferrarin arvostustasoon. Siihen ei riitä edes hyvää tasoa oleva ylimmän desiilin suoritus SEKÄ tuottavuudessa ETTÄ markkinoiden arvostuksessa, vaan pitää olla MOLEMMISSA maailman paras. Teslan hinnoittelu osoittaa Ferrarimaisen arvostuksen tänään, mutta en usko sen säilyvän todellisen tuottopotentiaalin selvittyä.
Ihan esimerkkinä voidaan laskea, että jos Tesla onnistuu kääntämään nykyisen -3.81 tappiollisen EPSinsä saman verran voitolliseksi, silloin VOW, GM, DAI, BMW ja TM P/E keskiarvolla Teslan osakkeen hinnaksi tulisi tämän päivän arvostuksilla noin $34. Siis sen jälkeen kun Tesla on käännetty voitolliseksi, pitää vielä lisäksi perustella noin kymmenkertsinen preemio. Se on aivan hirveän kova vaatimus, kun Ferrari pystyy noin 2 - 3 kertaiseen arvostukseen. Tuohon arvistustasoon ei riitä nouseminen yhdeksi alan voitollisista legendoista täysin ylivoimaiseen hinnoitteluvoimaan perustuvalla arvostuksella , vaan tuolla arvostustasolla pitää suistaa muut markkinoilta ja omistaa koko markkina.
En osaa arvioida muun toimialan sähköistymisen kustannuksia, mutta alan nykyiset gorillat ovat tarkan ajoituksen edessä. Kaikki näkevät mitä on tulossa, mutta sukupolven vaihdon ajoitus yrityksen kannattavuutta menettämättä ei nyt noudatakaan totuttua malliuudistussykliä puolivälin faceliftillä elvytettynä. Sekä BMW että DAI ovat Teslan tavoin romahtaneet 4 - 5 vuoden takaisiin hintoihin ja olen itsekin arvioinut aiemmin kaatavani yhden Mersunpuolikkaan jaettuna BMW + DAI + TM näillä hinnoilla. Ilman Teslaa olisin niin tehnytkin, koska siinä tilanteessa nuo kolme keskenään toimien olisivat saaneet itse valita muutoksensa aikataulun vapaammin.
Tämä toimiala on kustannusrakenteensa vuoksi tyypillinen winner takes it all ala, jolla kaikki joutuvat erittäin raskaisiin investointeihin, mutta voitot kertyvät vain harvoille eivätkä jakaudu myyntimäärien suhteessa. Nyt Teslan potkaistua ensimmäisen dominon nurkkaa (ja VAG ja DAIn potkittua omia kinttujaan) sormi epäröi ostonapilla myös näiden osalta.
@▫️ kirjoitti:
Teslalla on kassassa rahaa noin viisi miljardia dollaria, joten yhtiön tilanne lienee tässä mielessä ihan kohtuullinen.
Totta kai lisämerkinnöistä saatu raha antaa vuosiksi toimintavapauden tuottavuuden nostamiseksi, ja se on ilman muuta Teslan kannalta hyvä asia.
Puheena ollutta Teslan haastetta kassassa oleva raha ei silti ratkaise, koska ongelmana on edelleenkin kuinka saada raha tuottamaan. Menestyvän yrityksen kassaan pitää keskimäärin tulla enemmän rahaa omistajille jaettavaksi kuin sieltä otetaan.
@Ruuhkamies kirjoitti:
Nyt kun käyttökate on plussalla, niin on taas uudet murheet.
Niinhän ne ihan oikeasti ovatkin, ja jos olet tästä eri mieltä, kuulisin mielelläni perustelusi miksi et pidä tätä riman nostoa aivan luonnollisena ja kohtuullisena?
Nyt Tesla pystyy pyörittämään päivittäistä liiketoimintaansa plussalla, mutta jatkuvuuden takaamiseksi pitää pystyä myös investoimaan vanhentuvien mallien sekä koneiden ja laitteiden uusintaan. Onko tämä mielestäsi kohtuuton vaatimus?
Tesla-kriitikoiden juttuja lukiessa maalitolpat liikkuu nopeammin, kuin.. nopeat jutut. Mikään ei ikinä riitä.
En tiennytkään olevani Tesla-kriitikko, kun en rohjennut toivoa raskaasti tappiollisen yrityksen kääntyvän hetkessä, vaan asetin toimialaa pehmeämmän ensimmäisen tavoitteen. Sinun mielestäsi Teslan talous saattaa olla kunnossa, kun tuo välitavoite on nyt täytetty, mutta minulle tämä ei tosiaankaan riitä näytöksi onnistumisesta.
Ihan alkajaisiksi yrityksen tulevaisuuden varmistamiseksi olisi hyvä näyttää edes yksi koko vuoden positiivinen EPS, vaikka toimialan keskiarvoa suuremmallakin P/E luvulla. Se positiivinen tulos olisi hyvä saavuttaa investoinneista tinkimättä.
Ettei vaiheistetuista tavoitteista tulisi enää jatkossa paha mieli, voin kertoa seuraavatkin. Omia ostopäätöksiäni varten pitää olla useamman vuoden kasvavan EPSin ja osingon trendi, vuodesta toiseen positiivinen kassavirta sekä kohtuullinen oman ja sijoitetun pääoman tuotto. Jos tuon jo toteen näytetyn tuoton saa vielä ostaa kohtuuhinnalla, niin mikä ettei?
Ovatko nämä mielestäsi kohtuuttomia vaatimuksia omia rahojaan sijoittavalle?
That being said, onhan tossa talouspuolessa vielä petrattavaa, mutta kassa on vahva, joten ei niillä mitään akuuttia hätää ole.
Ei niin, ei tällä tahdilla vielä pariin vuoteen. Mutta huomasitko, mistä se kassa tuli?
NHB ja kumppanit ehtivätkin jo vastailemaan sinulle kattavasti ja omaa kantaani mukaillen.
Tiivistettynä: Tesla panostaa kasvuun kaiken muun yli, sieltä on tulossa uutta tehdasta ja automallia, sekä samalla laajentavat lataus- ja huoltoverkostoaan. Jos haluat tällä hetkellä tasaista tulosta takovan firman, niin katse kannattaa suunnata muualle. Teslaan sijoittavan kannattaa laittaa silmät kiinni pariksi vuodeksi ja palata sitten asiaan, sen verran turbulenttia menoa tässä vielä pitkään on luvassa.
@tracktest kirjoitti:
Voittoa tekevät autonvalmistajat pärjäävät ja tulevat pärjäämään, huonosti hoidetut putoavat kilpailusta näin se menee.
Voiton tekeminen patteriautoilla ei ole ihan niin helppo juttu:
"Volkswagenin arvioidaan tekevän tappiota noin 3 000 euroa per myyty ID. --
3 000 euroa on kuitenkin huomattavasti vähemmän kuin se 8 000 euroa, minkä kerrotaan olleen General Motorsin tekemä tappio jokaista Chevrolet Boltia kohden. Sekin tosin kalpenee Fiatin 500e-pikkuautolle, joka tuotti edesmenneen toimitusjohtajan Sergio Marchionnen mukaan lähes 18 000 euroa tappiota per auto."
Teslalla autojen myynnin marginaalit pyörivät siellä jossain 20% hujakoilla. Katsotaan, milloin perinnevalmistajat pääsevät samaan. Etunaan heillä on toki jo olemassa oleva infra, jota Tesla vasta rakentaa.
perussuomalainen: "Tehän sanoitte volkkarin jakoketjuongelmien tapauksessa että ette rupea erotuomariksi asioissa ja sen enempää selvittelemään, nyt Teslan tapauksessa sitten mässäilette oikein kunnolla!? Erittäin törkeää kaksinaamaisuutta!"
Volkkarin jakoketjuongelmat ja syy tuli tm lukijoille selväksi vähintään yhtä kattavasti kuin teslan maaliongelmat ja korisovitusten toleranssit.
Q2:lla Teslan gross margin oli 18,9 %. Techcrunch erittelee syitä tälle näin:
"Notably, the company’s automotive gross margins have narrowed to 18.9% in the second quarter compared to 20.6% in the same quarter last year based on generally accepted accounting principles. Tesla said it will continue to make progress reducing the cost of the product, including through volume growth, lowering material cost, reduction of labor hours per vehicle and reduction of logistics costs.
Tesla said that Model S and Model X gross margin were impacted by pricing actions on vehicles with the prior powertrain version. Inventory of these vehicles has decreased materially into the third quarter, the company added.
Tesla has previously said it is targeting 25% automotive gross margins for Model S, Model X and Model 3. But that didn’t happen in the first quarter and it slid further in the second quarter.
Tesla’s margins were buffeted in the past by sales of the higher-priced (and better margin per vehicle) Model S and X. Now Tesla is in an awkward spot where demand for the Model 3 hasn’t been enough to stave off contracting margins caused by a decline in Model S and X sales. Model 3s have a lower profit margin per vehicle than the S or X."
@Ruuhkamies kirjoitti:
Tiivistettynä: Tesla panostaa kasvuun kaiken muun yli, sieltä on tulossa uutta tehdasta ja automallia, sekä samalla laajentavat lataus- ja huoltoverkostoaan. Jos haluat tällä hetkellä tasaista tulosta takovan firman, niin katse kannattaa suunnata muualle.
Juuri tästä on kyse. En väitäkään tietäväni tällä hetkellä, kenelle voitot lopulta päätyvät ja siksi en uskalla koskea koko toimialaan.
@▫️ kirjoitti:
Tesla has previously said it is targeting 25% automotive gross margins for Model S, Model X and Model 3. But that didn’t happen in the first quarter and it slid further in the second quarter.
Toimittaja on tehnyt kotiläksynsä laiskasti. Todellisuudessa automyynnin marginaali kasvoi Q2 vs Q1:
Eli Tesla myi Q2:lla vähemmän päästö-kredittejä, jonka vuoksi kokonaismarginaali laski, mutta jos katsotaan pelkkien autojen myyntiä, niin marginaali parani.
Tänä vuonna Euroopan markkinoille tulleesta Model 3-mallista odotettiin sähköautonvalmistaja Teslan sateentekijää. Toimitusjohtaja Elon Musk aikoi Model 3:n voimin valloittaa keskiluokan sydämet myös vanhalla mantereella.
Model 3:n oli määrä tarjota Tesla-brändin parhaita puolia keskivertohintaan: Ajamisen nautintoa yhdistettynä sähköauton suoritustehoihin.
Alku luistikin hyvin. Esimerkiksi Norjassa kansa rohmusi Model 3:a tuhansien autojen kuukausitahtiin.
Nyt näyttää siltä, että herkkupalasta uhkaa tulla pannukakku. Monet asiakkaat eri puolilla maailmaa ovat havahtuneet Model 3:n laatuongelmiin.
Myös Suomessa kertomukset auton pikavauhtia rapistuvasta maalipinnasta saavat koko ajan enemmän katetta.
Jo yli 20 asiakasta on raportoinut autojensa laatuongelmista.
Puutelistat ovat pitkiä. Niiden mukaan Model 3:n maalipinta naarmuuntuu herkästi, ohuen maalikerroksen alta kuultaa paikoin pohjamaali ja joissakin kohdissa maalipintaa ei ole lainkaan.
@tracktest kirjoitti:
NHB oletko selvin päin? Kaikki saksalaiset autonvalmistajat tekevät voitollista tulosta. Hehkuttamasi Tesla tappiota kaiken aikaa. Saksalaiset autonvalmistajat jarruttelevat sähköautojen valmistusta niiden heikon kysynnän takia, polttomottoriautot myyvät sen verran hyvin ettei ole mitään kiirettä työntää markkinoille sähköautoja jos kysyntää ei ole. Hybridit ovat autoja joita tullaan myymään kolminkertaiset määrät sähköautoihin verrattuna. Polttomoottoriautoja tullaan myymään niin kauan kuin on polttoainetta myynnissä. Tätä tosi asiaa ei muuta mikään, on muodikasta puhua sähköautoista kun puhujat luokittelevat itsensä jonkinsortin älyköiksi. Onhan siinä titteliä kerrakseen.
Tesla kasvaa ja vetää muutosta. Nuo saksalaiset tulivat yllätetyiksi pahasti ja ovat nyt kaikki seuraamassa Teslan esimerkkiä laittaen paukkuja sähköautoihin. Tesla M3 on ensi vuonna maailman myydyin premium-auto. Se siitä kysynnän puutteesta. Varmaan sitten kaikki Bemarin mallitkin voi lopettaa kannattamattomina, kun ei niille löydy kysyntää edes tuo Tesla M3:n verran...
Näköjään taas avasit fantasiakirjan ja sieltä poimit tarinoita sähköautoilijoista. Taitaa olla asiaa melko vähän siinä kirjassa, kun joudut keksimään tuon luokan Scheißea.
Aika fantasiakirjasta että jokin akkulelu olisi maailman myydyin premium-auto ensi vuonna, vielä pohjamaalit näkyvissä ja tehtaalta jo valmiiksi ruosteessa olevina. Kyllähän Tracktest puhuu ihan yleisestä ilmiöstä, nämä sähkölahkoilijat on olevinaa niin parempia ihmisiä kuin muut ja "tietävät enemmän" autoista kun hehkuttavat sähköautojen nimeen, vaikka todellisuudessa eivät tajua eikä ymmärrä edes vaihdelaatikon tarkoitusta autossa.
Noin yleisesti ottaen näistä gross margineista ei voi vetää johtopäätöksiä jonkin tuotteen tai automallin katteista tai kannattavuudesta. Ylipäätään näitä tunnuslukuja voidaan laskea niin monella tavalla, että vain firma itse tietää mitä ne tarkoittavat.
GM ja VW eivät aio enää satsata varsinaisiin hybridiautoihin. Sen sijaan ne satsaavat täyssähköisiin autoihin. Ja lataushybridit tulevat olemaan välivaiheen ratkaisu siirryttäessä täyssähköisiin autoihin.
Alkuperäinen lähde on Wall Street Journal.
Automotorsportin juttua asiasta.
"Beskedet är dock ganska uppseendeväckande för Volkswagens del. I flera år har Volkswagen berättat om kommande hybridteknik som ska sänka förbrukningen i verkligheten, och inte bara i testlabbet. Men nu är det alltså de helt eldrivna modellerna i ID-familjen som får högsta prioritet.
Vi ska komma ihåg att beskedet enbart gäller "vanliga" hybridmodeller utan laddsladd – alltså det som Toyota storsatsat på sedan 1990-talet. Laddhybrider ska både GM och Volkswagen fortsätta satsa på som en övergångsteknik."
Volkkari pelaa tässä kaksilla korteilla. Esimerkiksi Porschen ja Bentleyn uudet hybridit ovat aika vahvoja kannanottoja. Tietysti kun merkkejä on monia, voi rahastaa monessa segmentissä. Hyvä näin. Toisaalta vaikkapa uutta ID Buzz:ia (ristus mikä nimi) ei vain näy eikä kuulu. Ostajia kyllä olisi.
NHB taas kerran täysin ala-arvoinen ulostus mutta mitä muuta sinulta voi odottaa. Puolustat sokeasti näkemyksiäsi, keskustelijana olet hyökkäävä ja sorrut usein raivotessasi henkilökohtaisuuksiin kuten nytkin. Meni taas voimakkaasti ihon alle. Tuohan kuvaa käytöstäsi oikein hyvin olet kuin pikkupoika jolta on viety tikkari ja perään itku potku raivari äidille.
Katsot sokeasti yhteen putkeen, tarkoitin tietenkin muita autonvalmistajia siinä mitä ne tekevät koko mallistonsa osalta. Voittoa tekevät autonvalmistajat pärjäävät ja tulevat pärjäämään, huonosti hoidetut putoavat kilpailusta näin se menee. Sähköautoja tulee sitä mukaa miten tuotantoa saadaan käyntiin muutaman vuoden sisään on tulossa useita malleja monelta merkiltä sitä tosi asiaa ei yksi änkyrä solvauksillaan poista.
Älä turhaan ulise silloin, kun metsä vastaa huutoosi. Kokeile joskus kirjoittaa edes yksi asiallinen viesti, niin keskustelu pysyy asiallisena. Onko liikaa puyydetty?
Ei tuota mitään ongelmia kirjoittaa asiallisia viestejä, toivon sitä samaamyös sinulta. Eiköhän tästäkin alhosta selvitä.
En suinkaan investointien sijaan, vaan niiden lisäksi. Ei tätä oikeasti näin vaikeaa ole ymmärtää.
Mitkä mahtavat olla ne syyt, joiden vuoksi juuri Teslan tulisi olla voitollinen jo nyt, kun asiantuntijat ovat arvioineet että sähköautojen valmistus yleensä on voitollista vasta 5 - 7 vuoden kuluttua ?
Perinteiset autonvalmistajat rahoittavat sähköautojen valmistusta polttomoottori-autojen myynnistä saatavilla tuotoilla. Nämä autofirmat ovat varoitelleet taloudellisen tuloksen pienentymisestä tulevaisuudessa sen vuoksi että sähköautojen valmistus on vielä tappiollista ja sitä siis joudutaan rahoittamaan polttomoottoriautojen myynnillä.
Okei. Kuinka realistisena pidät odotustasi nykyisestä kasvusta ja voittojen tekemisestä? Kuinka moni valmistaj on tuohon pystynyt vaikka viimeisen 50 vuoden aikana?
NHB oletko selvin päin? Kaikki saksalaiset autonvalmistajat tekevät voitollista tulosta. Hehkuttamasi Tesla tappiota kaiken aikaa. Saksalaiset autonvalmistajat jarruttelevat sähköautojen valmistusta niiden heikon kysynnän takia, polttomottoriautot myyvät sen verran hyvin ettei ole mitään kiirettä työntää markkinoille sähköautoja jos kysyntää ei ole. Hybridit ovat autoja joita tullaan myymään kolminkertaiset määrät sähköautoihin verrattuna. Polttomoottoriautoja tullaan myymään niin kauan kuin on polttoainetta myynnissä. Tätä tosi asiaa ei muuta mikään, on muodikasta puhua sähköautoista kun puhujat luokittelevat itsensä jonkinsortin älyköiksi. Onhan siinä titteliä kerrakseen.
"Saksalaiset autonvalmistajat jarruttelevat sähköautojen valmistusta niiden heikon kysynnän takia"
Tai sitten eurooppalaiset valmistajat on yllätetty housut kintuissa ja nyt on kiire saada sähköautoja markkinoille ennenkuin kiinalaiset tulee ja syö. Sopivasta / laajasta tarjonnasta on vielä puutetta, kysynnästä ei. Mutta turha tästä on väitellä, katsotaan parin vuoden päästä onko ongelma kysynnässä, tarjonnassa vai jossain muussa.
Edit: meni nyt lainaus ketuiksi, mutta menköön.
Tesla kasvaa ja vetää muutosta. Nuo saksalaiset tulivat yllätetyiksi pahasti ja ovat nyt kaikki seuraamassa Teslan esimerkkiä laittaen paukkuja sähköautoihin. Tesla M3 on ensi vuonna maailman myydyin premium-auto. Se siitä kysynnän puutteesta. Varmaan sitten kaikki Bemarin mallitkin voi lopettaa kannattamattomina, kun ei niille löydy kysyntää edes tuo Tesla M3:n verran...
Näköjään taas avasit fantasiakirjan ja sieltä poimit tarinoita sähköautoilijoista. Taitaa olla asiaa melko vähän siinä kirjassa, kun joudut keksimään tuon luokan Scheißea.
Autojen paikallisverkkoarkkitehtuurien avoimet rajapinnat avaavat haavoittuvuuden, jota mustahattuinen hakkeri saattaa käyttää hyväkseen.
Tämä löydös ei osoita Teslan huonoutta, vaan samankaltaisuutta alan käytännön kanssa:
https://www.dna.fi/yrityksille/blogi/-/blogs/hakkerit-testasivat-teslan-tietoturvaa-porissa?utm_campaign=pk_jatkuva_natiivi_19&utm_source=Sijoitustieto&utm_medium=natiivi&utm_content=
Juttu puhuu hieman pinnallisesti vain datan varastamisesta. Auton kontrollereille ladattu malware pystyy kyllä pahempaankin hakkerin rikollisen mielen tavoitteista ja taitotasosta riippuen, koska se antaa mahdollisuuden vaikuttaa auton toimintaan. Aiheesta on tehty vuosia sitten tutkimusta "tavallisella väylärakenteisella autolla", jonka useista rajapinnoista hakkerit pääsivät läpi ladaten autoon Car Sharkinsa, säikyttelemään testiajajaa suljetulla lentokentällä mm. disabloimalla jarrut nopeusmittarinäyttämän liipaisuehdolla.
Toistan, ei Teslan vika, vaan alan yhteinen, mutta yllä linjattu tapahtuma antaa Teslalle hyvää dataa, johon voi reagoida.
Ei se ole oikeastaan odotus eikä arvio, vaan oman rahan sijoittamisen ehto jo puolustuspeliin siirtynellä eläkesalkulla.
En osaa arvioida, enkä missään nimessä toivo innovatiivisen alaa disruptoivan yrityksen poistumista markkinoilta. Päinvastoin, kuluttajana näen Teslan nopeuttavan koko alan kehitystä minunkin edukseni, ajoinpa itse jatkossa millä tahansa.
Mutta sijoittajana en uskalla laittaa omia rahojani Teslaan, jonka arvostus (siis osakkeen, ei auton) muodostuu tänään yksinomaan tulevaisuuden odotuksista, koska negatiivistä EPSiä tekevällä yrityksellä ei edes ole P/E lukua. Riskinäni ei olisi vain mahdollinen konkurssi, joka johtaisi todennäköisesti toiminnan jatkumiseen uuden omistajan alaisuudessa vanhat osakkeet nollattuna. Se olisi ongelma yrityksen omistajalle, mutta ei välttämättä Tesla-merkkisen auton omistajalle. Tämän lisäksi myös arvostustason muuttuminen todellisen tuottopotentiaalin selvittyä on samalla tavoin riski osakkeenomistajalle mutta ei Model S:n omistajalle.
Etenkin jälkimmäinen kasvuyrityksen arvostustason lasku kohti arvo-osaketta on vaikea välttää. Nykyisen osakkeen hinnan puolustaminen toimialan keskiarvoilla ei ole mahdollista, vaan se vaatisi alalla ennätysmäisen onnistumisen sekä arvostustasossa että tuotoissa. Nykyhinta alan tunnusluvuilla merkitsee suunnilleen Toyotan valtavien volyymien tai BMW:n hyvän arvostuksen suurella volyymillä tuomien tuottojen yhdistämistä alan parhaaseen Ferrarin arvostustasoon. Siihen ei riitä edes hyvää tasoa oleva ylimmän desiilin suoritus SEKÄ tuottavuudessa ETTÄ markkinoiden arvostuksessa, vaan pitää olla MOLEMMISSA maailman paras. Teslan hinnoittelu osoittaa Ferrarimaisen arvostuksen tänään, mutta en usko sen säilyvän todellisen tuottopotentiaalin selvittyä.
Ihan esimerkkinä voidaan laskea, että jos Tesla onnistuu kääntämään nykyisen -3.81 tappiollisen EPSinsä saman verran voitolliseksi, silloin VOW, GM, DAI, BMW ja TM P/E keskiarvolla Teslan osakkeen hinnaksi tulisi tämän päivän arvostuksilla noin $34. Siis sen jälkeen kun Tesla on käännetty voitolliseksi, pitää vielä lisäksi perustella noin kymmenkertsinen preemio. Se on aivan hirveän kova vaatimus, kun Ferrari pystyy noin 2 - 3 kertaiseen arvostukseen. Tuohon arvistustasoon ei riitä nouseminen yhdeksi alan voitollisista legendoista täysin ylivoimaiseen hinnoitteluvoimaan perustuvalla arvostuksella , vaan tuolla arvostustasolla pitää suistaa muut markkinoilta ja omistaa koko markkina.
En osaa arvioida muun toimialan sähköistymisen kustannuksia, mutta alan nykyiset gorillat ovat tarkan ajoituksen edessä. Kaikki näkevät mitä on tulossa, mutta sukupolven vaihdon ajoitus yrityksen kannattavuutta menettämättä ei nyt noudatakaan totuttua malliuudistussykliä puolivälin faceliftillä elvytettynä. Sekä BMW että DAI ovat Teslan tavoin romahtaneet 4 - 5 vuoden takaisiin hintoihin ja olen itsekin arvioinut aiemmin kaatavani yhden Mersunpuolikkaan jaettuna BMW + DAI + TM näillä hinnoilla. Ilman Teslaa olisin niin tehnytkin, koska siinä tilanteessa nuo kolme keskenään toimien olisivat saaneet itse valita muutoksensa aikataulun vapaammin.
Tämä toimiala on kustannusrakenteensa vuoksi tyypillinen winner takes it all ala, jolla kaikki joutuvat erittäin raskaisiin investointeihin, mutta voitot kertyvät vain harvoille eivätkä jakaudu myyntimäärien suhteessa. Nyt Teslan potkaistua ensimmäisen dominon nurkkaa (ja VAG ja DAIn potkittua omia kinttujaan) sormi epäröi ostonapilla myös näiden osalta.
Teslalla on kassassa rahaa noin viisi miljardia dollaria, joten yhtiön tilanne lienee tässä mielessä ihan kohtuullinen.
Totta kai lisämerkinnöistä saatu raha antaa vuosiksi toimintavapauden tuottavuuden nostamiseksi, ja se on ilman muuta Teslan kannalta hyvä asia.
Puheena ollutta Teslan haastetta kassassa oleva raha ei silti ratkaise, koska ongelmana on edelleenkin kuinka saada raha tuottamaan. Menestyvän yrityksen kassaan pitää keskimäärin tulla enemmän rahaa omistajille jaettavaksi kuin sieltä otetaan.
Juuri nyt en uskalla koskea koko toimialaan.
NHB ja kumppanit ehtivätkin jo vastailemaan sinulle kattavasti ja omaa kantaani mukaillen.
Tiivistettynä: Tesla panostaa kasvuun kaiken muun yli, sieltä on tulossa uutta tehdasta ja automallia, sekä samalla laajentavat lataus- ja huoltoverkostoaan. Jos haluat tällä hetkellä tasaista tulosta takovan firman, niin katse kannattaa suunnata muualle. Teslaan sijoittavan kannattaa laittaa silmät kiinni pariksi vuodeksi ja palata sitten asiaan, sen verran turbulenttia menoa tässä vielä pitkään on luvassa.
Voiton tekeminen patteriautoilla ei ole ihan niin helppo juttu:
"Volkswagenin arvioidaan tekevän tappiota noin 3 000 euroa per myyty ID. --
3 000 euroa on kuitenkin huomattavasti vähemmän kuin se 8 000 euroa, minkä kerrotaan olleen General Motorsin tekemä tappio jokaista Chevrolet Boltia kohden. Sekin tosin kalpenee Fiatin 500e-pikkuautolle, joka tuotti edesmenneen toimitusjohtajan Sergio Marchionnen mukaan lähes 18 000 euroa tappiota per auto."
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/volkswagenin-tulevalla-sahkoautolla-ja-bugatti-veyronilla-on-yksi-asia-yhteista-eika-se-ole-volkkarin-kannalta-imartelevaa/7386306#gs.umopft
Teslalla autojen myynnin marginaalit pyörivät siellä jossain 20% hujakoilla. Katsotaan, milloin perinnevalmistajat pääsevät samaan. Etunaan heillä on toki jo olemassa oleva infra, jota Tesla vasta rakentaa.
perussuomalainen: "Tehän sanoitte volkkarin jakoketjuongelmien tapauksessa että ette rupea erotuomariksi asioissa ja sen enempää selvittelemään, nyt Teslan tapauksessa sitten mässäilette oikein kunnolla!? Erittäin törkeää kaksinaamaisuutta!"
Volkkarin jakoketjuongelmat ja syy tuli tm lukijoille selväksi vähintään yhtä kattavasti kuin teslan maaliongelmat ja korisovitusten toleranssit.
Q2:lla Teslan gross margin oli 18,9 %. Techcrunch erittelee syitä tälle näin:
"Notably, the company’s automotive gross margins have narrowed to 18.9% in the second quarter compared to 20.6% in the same quarter last year based on generally accepted accounting principles. Tesla said it will continue to make progress reducing the cost of the product, including through volume growth, lowering material cost, reduction of labor hours per vehicle and reduction of logistics costs.
Tesla said that Model S and Model X gross margin were impacted by pricing actions on vehicles with the prior powertrain version. Inventory of these vehicles has decreased materially into the third quarter, the company added.
Tesla has previously said it is targeting 25% automotive gross margins for Model S, Model X and Model 3. But that didn’t happen in the first quarter and it slid further in the second quarter.
Tesla’s margins were buffeted in the past by sales of the higher-priced (and better margin per vehicle) Model S and X. Now Tesla is in an awkward spot where demand for the Model 3 hasn’t been enough to stave off contracting margins caused by a decline in Model S and X sales. Model 3s have a lower profit margin per vehicle than the S or X."
Juuri tästä on kyse. En väitäkään tietäväni tällä hetkellä, kenelle voitot lopulta päätyvät ja siksi en uskalla koskea koko toimialaan.
Toimittaja on tehnyt kotiläksynsä laiskasti. Todellisuudessa automyynnin marginaali kasvoi Q2 vs Q1:
"Excluding regulatory credit revenue, automotive gross margin improved by ~200bp--"
https://ir.tesla.com/static-files/1e70a30c-20a7-48b3-a1f6-696a7c517959
Eli Tesla myi Q2:lla vähemmän päästö-kredittejä, jonka vuoksi kokonaismarginaali laski, mutta jos katsotaan pelkkien autojen myyntiä, niin marginaali parani.
Ok, kiitos tiedosta.
Tänä vuonna Euroopan markkinoille tulleesta Model 3-mallista odotettiin sähköautonvalmistaja Teslan sateentekijää. Toimitusjohtaja Elon Musk aikoi Model 3:n voimin valloittaa keskiluokan sydämet myös vanhalla mantereella.
Model 3:n oli määrä tarjota Tesla-brändin parhaita puolia keskivertohintaan: Ajamisen nautintoa yhdistettynä sähköauton suoritustehoihin.
Alku luistikin hyvin. Esimerkiksi Norjassa kansa rohmusi Model 3:a tuhansien autojen kuukausitahtiin.
Nyt näyttää siltä, että herkkupalasta uhkaa tulla pannukakku. Monet asiakkaat eri puolilla maailmaa ovat havahtuneet Model 3:n laatuongelmiin.
Myös Suomessa kertomukset auton pikavauhtia rapistuvasta maalipinnasta saavat koko ajan enemmän katetta.
Jo yli 20 asiakasta on raportoinut autojensa laatuongelmista.
Puutelistat ovat pitkiä. Niiden mukaan Model 3:n maalipinta naarmuuntuu herkästi, ohuen maalikerroksen alta kuultaa paikoin pohjamaali ja joissakin kohdissa maalipintaa ei ole lainkaan.
Aika fantasiakirjasta että jokin akkulelu olisi maailman myydyin premium-auto ensi vuonna, vielä pohjamaalit näkyvissä ja tehtaalta jo valmiiksi ruosteessa olevina. Kyllähän Tracktest puhuu ihan yleisestä ilmiöstä, nämä sähkölahkoilijat on olevinaa niin parempia ihmisiä kuin muut ja "tietävät enemmän" autoista kun hehkuttavat sähköautojen nimeen, vaikka todellisuudessa eivät tajua eikä ymmärrä edes vaihdelaatikon tarkoitusta autossa.
Noin yleisesti ottaen näistä gross margineista ei voi vetää johtopäätöksiä jonkin tuotteen tai automallin katteista tai kannattavuudesta. Ylipäätään näitä tunnuslukuja voidaan laskea niin monella tavalla, että vain firma itse tietää mitä ne tarkoittavat.
Teslan tulevaisuus ei näytä hyvältä kun VW Audi Jaguar Mersu tuo sähköautomalliston markkinoille.
heh koitahan nyt seurata vähän. Noi ko. merkit toi jo "sähköautomalliston" markkinoille. On taas kyllä keskustelun laatu iha huippuluokka tääl.
No, jokaisella näistä on yksi sähköauto myynnissä. Pikkuvolkkareita vähän enemmän. Varsinainen invaasio alkaa 2020.
GM ja VW eivät aio enää satsata varsinaisiin hybridiautoihin. Sen sijaan ne satsaavat täyssähköisiin autoihin. Ja lataushybridit tulevat olemaan välivaiheen ratkaisu siirryttäessä täyssähköisiin autoihin.
Alkuperäinen lähde on Wall Street Journal.
Automotorsportin juttua asiasta.
"Beskedet är dock ganska uppseendeväckande för Volkswagens del. I flera år har Volkswagen berättat om kommande hybridteknik som ska sänka förbrukningen i verkligheten, och inte bara i testlabbet. Men nu är det alltså de helt eldrivna modellerna i ID-familjen som får högsta prioritet.
Vi ska komma ihåg att beskedet enbart gäller "vanliga" hybridmodeller utan laddsladd – alltså det som Toyota storsatsat på sedan 1990-talet. Laddhybrider ska både GM och Volkswagen fortsätta satsa på som en övergångsteknik."
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20190813/nya-uppgifter-volkswagen-ska-skrota-hybriderna-nu-ar-det-eldrift-som-galler/
Pölvästi seuraa tulevia myyntitilastoja.
Volkkari pelaa tässä kaksilla korteilla. Esimerkiksi Porschen ja Bentleyn uudet hybridit ovat aika vahvoja kannanottoja. Tietysti kun merkkejä on monia, voi rahastaa monessa segmentissä. Hyvä näin. Toisaalta vaikkapa uutta ID Buzz:ia (ristus mikä nimi) ei vain näy eikä kuulu. Ostajia kyllä olisi.