Tesla

2555 kommenttia
1121315171886
  • @740 GLE kirjoitti:
    saa nyt ostaa Teslan osaketta vuoden 2016 hinnalla, josta om pyyhitty pois kolmen vuoden hype.

    Nyt 5 vuoden takaisissa 2014 hinnoissa. Mitään pysyvää muutosta ei tosin ole tapahtunut, joten sijoituksen onnistumisen määrää kuten ennenkin Teslan tulevaisuus, jota minä ainakaan en lähde veikkaamaan suuntaan enkä toiseen.

      
  • Näin on Iltalehden koeajossa kuvattu uuden Ford Focus Wagon ST:n ohjausta. Tuosta kuvauksesta käyvät ilmi hyvän ohjauksen elementit.

    "Uudessa Focuksessa on erilaista ajoautomatiikkaa enemmän kuin koskaan, mutta se ei ole pilannut Ford Focuksen ajokokemusta.

    Tunnusmerkit ovat tallella: koko kaarteen läpi säilyvä tarkka ajotuntuma, nopea reagointi kuljettajan ajatuksiin, hieno tuntuma tiehen ja auton suora eteneminen haluttuun suuntaan.

    Huikeinta oli ajaa Meri-Alppien syheröissä Focus Wagon ST-Line-versiolla, jonka 1,5 litran uusittu EcoBoost onnistui vakuuttamaan 182 hv:n tehollaan.

    Ohjaus on hieman keventynyt aikaisemmasta säilyttäen silti hyvän palautuksen ja kuljettajan ajatuksia tukevan toimintavalmiuden. Alustasta en osaa sanoa moitittavaa.

    Yhden litran kolmisylinterine "ihmemoottori" on uusittu, siihen on lisätty hiukkassuodatin - aivan oikein, bensiinimoottoriin! - ja sen tekniikkaa on kehitetty aikaisempaa säästeliäämpään suuntaan."

    Oma kommentti:

    "Hieno tuntuma tiehen" ilmeisesti tarkoittaa sitä että ohjauspyörään välittyy informaatiota siitä millaisella tienpinnalla ajetaan.

      
  • Suoraruiskumoottori ilman hiukkassuodatinta on mennyttä aikaa polttoaineesta riippumatta.

      
  • Analyytikot odottavat maltillista vajaan 30 %:n nousua seuraavan vuoden aikana. Nyt voisi olla hyvä hetki ostaa, kurssi luultavasti kääntyy nousuun, kun Q2:n tulokset julkaistaan. Tästähän on jo vuotanut (varmasti täysin vahingossa!!!) ennakkotietoa, että myynti on ollut erittäin hyvää.

    The 29 analysts offering 12-month price forecasts for Tesla Inc have a median target of 238.00, with a high estimate of 530.00 and a low estimate of 140.00. The median estimate represents a +28.54% increase from the last price of 185.16.

    https://money.cnn.com/quote/forecast/forecast.html?symb=tsla

      
  • Heh heh...

      
  • Norjassa näkyy olevan M3:n myynti taas nousussa kvartaalin lopulla, niin kuin viimeksikin. Tänään siellä myytiin jo 174 M3:sta. Miten tämä on mahdollista, kun palstan analyytikot kertoivat myynnin jo olevan ohi sen jälkeen, kun sisässä olleet tilaukset saatiin viime kvartaalin aikana toimitettua?

      
  • Epäilisin norjalaisten fundamentalisti-Tesla-fanien torpedoineen tankkerin Iranin edustalla ja realisoineen välittömästi vivuttamansa öljyn hinnan korotuksen vähemmän polttavaan muotoon.

      
  • Tesla on raporttien mukaan Q2:lla 90 tuhannen myydyn auton vauhdissa. Muskin mukaan näistä vain 10% on vanhoja varauksia ja 90% uusia tilauksia. Uskoo ken tahtoo, mutta suht hyvältä kuulostaa. Reilun parin viikon päästä ollaan viisaampia.

      
  • Ökyrikkaan Norjan valtion tukema sähköautoilu ei oikein kelpaa esimerkiksi mistään. Kaiken huipuksi nämä Teslat on ostettu öljyllä.

      
  • @PiiJei kirjoitti:
    Epäilisin norjalaisten fundamentalisti-Tesla-fanien torpedoineen tankkerin Iranin edustalla ja realisoineen välittömästi vivuttamansa öljyn hinnan korotuksen vähemmän polttavaan muotoon.

    Muuten todella hieno arvio, mutta myynti kiihtyi jo ennen tuota episodia.

    @PiiJei kirjoitti:
    Ökyrikkaan Norjan valtion tukema sähköautoilu ei oikein kelpaa esimerkiksi mistään. Kaiken huipuksi nämä Teslat on ostettu öljyllä.

    Selittelyn makua.

      
  • Tesla näköjään herättää voimakkaita mielipiteitä. Ihmeellistä, koska kyllähän tuommoinen äänettömästi eteenpäin lipuva Tesla on mielestäni hemmetin vaikuttava auto, etenkin Model S.

      
  • Jokainen tykätköön mistä haluaa. Omissa kirjoissani Tesloissa on edistyksellinen voimalinja, mutta muuten auto on täysin passé. Vanhanaikainen, uudistumiskyvytön ja halvalla tehty kermankuorintakottero. Imagoa vain pahentaa umpihullu CEO.

    Kaupallisesti tykkäämisellä ei ole mitään merkitystä. Pateettisen surkea bisneshän tuo on.

      
  • muokattu 14.06.2019 22:32

    Model 3, auto johon ollaan eniten tyytyväisiä. Etenkin ajo-ominaisuudet keräävät huippupisteet tyytyväisyydessä (ajokokemus). 99/100 pistettä.

    "Out of a possible 100 points, the Model 3 received 99 points for its driving experience, 84 points for comfort, and 67 points for value."

    https://www.businessinsider.com/tesla-model-3-named-most-satisfying-car-consumer-reports-2019-2?r=US&IR=T

      
  • Eilen Norjassa M3 ylitti selkeästi 200 päivämyynnin rajan ja tänään ollaan jo aivan 200:n rajalla. Ei huonosti autolta, jonka kysynnän piti olla ohi jo kvartaali sitten.

      
  • Vuoden 2018 lopussa Suomen teillä liikkui 2000 sähköautoa joten tämä hypetys on enemmän kuin huvittavaa. NHB:kin häärää jokaisessa ketjussa kuin täydellisen herätyksen saanut.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Vuoden 2018 lopussa Suomen teillä liikkui 2000 sähköautoa joten tämä hypetys on enemmän kuin huvittavaa. NHB:kin häärää jokaisessa ketjussa kuin täydellisen herätyksen saanut.

    Ei mitään asiaa, vaan sinulle tyypillistä henkilöön menevää latteutta. Seuraavaksi alat varmaan julistamaan Benarisi kaikkivoipaisuutta räyhäten samalla kuin tyhjin käsin kaupan karkkihyllyn ohi Benarissaan työnnetty pikkulapsi.

      
  • Näin ala-arvoisiin ja lapsellisiin aivopieruihin en lähde mukaan saat louskutella leukojasi ihan itseksesi.

      
  • @PiiJei kirjoitti:
    Jokainen tykätköön mistä haluaa. Omissa kirjoissani Tesloissa on edistyksellinen voimalinja, mutta muuten auto on täysin passé. Vanhanaikainen, uudistumiskyvytön ja halvalla tehty kermankuorintakottero. Imagoa vain pahentaa umpihullu CEO.

    Kaupallisesti tykkäämisellä ei ole mitään merkitystä. Pateettisen surkea bisneshän tuo on.

    Vanhanaikainen ja uudistumiskyvytön eivät ole ihan ensimmäisiä adjektiiveja, jotka Teslasta tulevat mieleen. Autoissa on monia suht mielenkiintoisia ominaisuuksia, joita muilla valmistajilla ei ole. Ja mikä parasta, näitä ominaisuuksia jaetaan ilmaiseksi käyttöön langattoman verkon yli tulevilla päivityksillä. Ääriesimerkkinä Model 3:n jarrutusmatkaa lyhennettiin tällä tavoin. Käytännössä kaikilla muilla valmistajilla mikä tahansa (softa)päivitys vaatii käyntiä huollossa. Lisäksi vaikea kuvitella esimerkiksi Audin tuovan etroniin (tai mihinkään muuhun malliinsa) ilmaiseksi lisää tehoa, toimintamatkaa, tai uusia ominaisuuksia.

    Bisneksen kantavuus jää nähtäväksi. On kiistatonta, että liikenne tulee sähköistymään ja Teslalla on tällä hetkellä johtava markkina-asema. Toiminnassa on kuitenkin vielä paljon viilattavaa, joten on mahdollista, että käy Nokiat. Globaalin autofirman polkaisu tyhjästä ei ole mikään helppo rasti.

    Toimarin mielenterveydestä en ole eri mieltä. :smiley:

      1
  • Tesla möi kesäkuussa autoja Suomessa 171 kpl. Vertailun vuoksi BMW:n myynti oli kesäkuussa 238 kpl. www.autoalantiedotuskeskus.fi (Tilastot/Ensirekisteröinnit).

    Teslan kohdalla voi toki olla kyse siitä että auton tilanneille on yhdellä kertaa luovutettu suuri määrä autoja.

      
  • Muuallakin kauppa käynyt ihan kivasti. Norjan lukuja nyt ei tarvitse enää edes mainita, kun meno on hurjaa, mutta Hollannissakin Model 3 oli kesäkuun myydyin auto 2487 kappaleella. Määrä on sama, kuin BMW:n koko malliston + Audi A3/S3RS3 + Audi A4/S4/RS4. Ensimmäisen vuosipuoliskon aikana Kolmosia on myyty yli kuusi tuhatta kappaletta. Suomessa ollaan "vähän" perässä.

    https://www.bovag.nl/BovagWebsite/media/BovagMediaFiles/Cijfers/2019/Autoverkopen-juni-2019.pdf

    Lähiaikoina julkaistaneen globaalit Q2 myyntimäärät.

      
  • Myyntiä taitaa rajoittaa eniten valmistuskapasiteetti.

      
  • muokattu 02.07.2019 12:09

    Näin se tuntuu olevan. Ovat saaneet viime aikoina hilattua tuotantotahdin noin tuhanteen autoon per päivä. Q2:n myyntimääriksi ennakoidaan jotain 90.000 hujakoilla olevaa lukua, eli menisi aika tasan, kun Q2:lla on 91 päivää. Katsotaan, kun viralliset luvut julkaistaan.

    Edit.

    Tuotantotahti tulee kasvamaan vielä alkusyksyn aikana, mikäli Kiinan tehdas saadaan suunnitellusti avattua. Vauhti on ainakin tähän asti ollut hurjaa; kuudessa kuukaudessa peltomaa on saatu muokattua lähes valmiiksi tehtaaksi.

    https://www.teslarati.com/tesla-gigafactory-begins-initial-tooling-in-china/

      
  • NHBNHB
    muokattu 03.07.2019 08:34

    The 29 analysts offering 12-month price forecasts for Tesla Inc have a median target of 238.00, with a high estimate of 530.00 and a low estimate of 140.00. The median estimate represents a +28.54% increase from the last price of 185.16.

    @PiiJei kirjoitti:
    Heh heh...

    Oikeassa olit. Aivan liian varovainen ennustushan tuo oli. Kahdentoista kuukauden sijaan kuluikin vain tasan kuukausi tuon 238 taalan ylittämiseen.

      
  • @Mikko-L kirjoitti:
    NHb älä viitsi. Jos yhtiön toimitusjohtaja "ennustaa" kerta toisensa jälkeen asiat ylioptimistisesti perseelleen, niin kyse on valehtelusta. Kuten olen ennenkin kirjoittanut, joko kyse on systemaattisesta valehtelusta, tai sitten Musk on täysin kuutamolla yrityksensä asioista ja silloinhan hänen

    Miten saat viimeisimmän kvartaalin yli 95 000 toimitettua autoa käännettyä valehteluksi?

      
  • Musk on taas kusettanut!!!11 Puhui jostain 91 000 toimitetusta autosta Q2:lle, mutta ne toimittikin 95 200 autoa. Tesla ei päässyt taaskaan tavoitteeseensa!!!11

    Vakavasti puhuen: kuten tuossa yllä epäilimmekin, niin tuotantomäärä on ollut pullonkaulana. Q2:n tuotantomäärä oli vain vähän päälle 87 tuhatta kappaletta. S&X-mallejakin toimitettiin miltei 18 tuhatta kappaletta. Tilauksia oli niin paljon, että osa niiden toimituksista siirtyy kuluvalle kvartaalille, eli tulevaisuudennäkymätkin ovat ihan ok. Varsinkin kun otetaan huomioon, että monet markkinat ovat vasta auenneet, tai aukeamassa. Syksyllä aukeava Kiinan tehdas tuo helpotusta ja toisaalta lisännee myyntiä ihan kivasti.

    Se siitä kysyntäongelmasta.

    https://ir.tesla.com/news-releases/news-release-details/tesla-q2-2019-vehicle-production-deliveries

    Seuraavaksi odotellaan Q2:n tuloksen julkistusta. Ja tietenkin huhuttua S&X uudistusta..

      
  • "How Miserable Is A Tesla Road Trip?" Tällä videolla tehdään Tesla Model kolmosella 2000 mailin road trip noin 120km matkanopeudella, auto täyteen lastattuna ja ilmastointi päällä:

      
  • Myyntivolyymi on ennakoitu, mitenkäs käyttökate? Eli joko volyymi riittää, vai onko miinusta monistettu vain entistä suuremmilla kappalemäärillä?

      
  • "Operating margin" on 5, 7 %.

      
  • muokattu 04.07.2019 19:30

    Tässä on Wall Streetin "tasemiesten" ennustetta kakkoskvartaalista. Liikevaihdon ennustetaan nousevan melko reippaasti vuoden takaiseen verrattuna. Eli sen arvioidaan olevan 6,1 miljardia.

    Eikö tuo katekin nouse aika mukavasti ?

    "Analysts’ estimates for the second quarter

    According to Wall Street analysts’ estimates compiled by Thomson Reuters as of April 24, Tesla is expected to report GAAP (generally accepted accounting principles) losses and non-GAAP profits in the second quarter of 2019. Analysts’ estimates suggest that Tesla’s adjusted EPS could be $0.54 in the second quarter, better than its adjusted net EPS of -$2.90 in the first quarter.

    Analysts expect Tesla’s second-quarter revenue to rise 57.7% YoY (year-over-year) and 39.0% sequentially to $6.31 billion. According to these estimates, the company’s consolidated gross margins are expected to be 19.1% and 19.8%, respectively, in the second and third quarters, far better than its 12.5% gross margin in the first quarter.

    These consensus estimates are very likely to change in the next couple of weeks due to adjustments in some analysts’ forecasts based on Tesla’s first-quarter financials."

      
  • muokattu 04.07.2019 19:27

    Muuten kun arvioidaan autoja valmistavan firman käyttökatetta ja sen riittävyyttä, niin tulisi ottaa huomioon että mikä on tuon autonvalmistusalan käyttökate keskimäärin, koska käyttökate siis vaihtelee eri aloittain.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit