@Herbert kirjoitti:
Nettiselain on täydellistä blingblingiä, mutta samaan suuntaan menee tuo kulutuslaskurikin. Ehkä tuo on sähköautoiluun liittyvä piirre, mikä on tarpeen, kun toimintasäde on jäänyt vajaaksi ja latausmahdollisuudet on surkeat polttomoottoriautoiluun verrattuna.
Pian 200.000 km ajanut samalla autolla ja viimeksi tänä kesänä olen vaihtanut kojetaulun näyttöruutuun histogrammin kulutuksesta yhden minuutin viipaleina viimeisten 15 minuutin ajalta. Vaikka ihan normaalistikin mittaristosta näkee sekä tankissa olevan määrän, hetkellisen kulutuksen, koko matkan keskikulutuksen ja jäljellä olevan rangen tarkasti, halusin nähdä vielä tarkemmin mitä peräkärry vaikuttaa eri nopeuksilla.
Nykyajan polttiksetkin sisältävät niin paljon kuljettajaa auttavaa elektroniikkaa, että en minä ainakaan osaa ajaa autoani taloudellisesti ilman näitä apuvälineitä. Enkä toisaalta kykene heittäytymään pelleksi väittämällä että "tuon se kuluttaa ajoi miten ajoi ja ihan satuja ne normilukemiat ovat" edes opettelematta ajamaan autoani.
Ja sen verran pitää kuskilla olla näppituntumaa tilanteeseen, että riittävällä tarkkuudella osaa seuraavan tankkauspaikan arvioida.
Tämä näppituntuma on oman ajotavan seurauksena toteutuvan kulutuksen ekstrapolaatio, joka kuvastaa kuljettajan valitseman ajotavan seurauksia.
Jos kuljettaja autoa vaihdettuaan ajaa vanhoilla rutiineillaan mitään kyseenalaistamatta, silloin hän ei todennäköisesti hyödynnä uuden autonsa mahdollisuuksia. Tämä teksti ei kuulosta yhtään minulta, mutta näin tuli kirjoitetuksi nykyisen autoni arvioita merkkikerhon foorumille:
"Toista sataa lisäkiloa saman tehoisen moottorin kiskottavana, manuaalin tilalla automaatti ja litra pois normikulutuksesta kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta ja saattaa ollakin sitä?
Ajotietokoneen opastuksella auton tavoille opetellenkin nyt alkaa olla normin saavuttaminen ympärivuotisena keskikulutuksena kova haaste. Kulutus laskee kyllä, kun unohtaa Webaston vaikutuksen. Totutusta marssivauhdista tinkimättä kesäkulutus asettunee normin tienoille, mutta reserviä ei enää jää kompensoimaan talvirenkaita, suksilaatikkoa ja Webastoa talvella."
"kesäkelissä 5.5 alitus ei näytä pidemmälläkään ajalla mahdottomalta.
Enää en pärjää taloudellisimmille kuskeille, joten joko en osaa vielä ajaa 7G-Tronicia tai sitten työmatkani on lähempänä manuaali-Ceen kulutusoptimia kuin tämän pidemmälle välitetyn automaatin?"
Seuraavana kesänä ajoin koko kesärengaskauden ihan rutiinilla keskikulutuksella 4.6, eli NEDC maantie- ja yleislukeman puoliväliin. Lähes litra pois ensimmäisten tankillisten normin ylittävästä 5.5 litran lukemasta on prosentuaalisesti erittäin paljon. Ja se tehtiin vauhtia pudottamatta vain auton tavoille opetellen. Kaksiturboista automaattia pitää ajaa ihan eri tavoin kuin manuaalia yhdellä ahtimella. Isompi korihylsy antoi tosin sen verran helpotusta, että suksilaatikkoa ei tarvi enää kuskata.
Vähän sama, kuin päässälaskutaito, ettei olla täysin taskulaskimen varassa.
Kriittinen kohta ei ole päässälasku, vaan lähtödatan hankinta. Auto kertoo sen kuljettajalle, joka jaksaa kuunnella. HR:n kertomus Teslan antamasta palautteesta kuulostaa olevan aivan ajan tasalla tämän suhteen kun auto ojentaa kuljettajaa, joka jaksaa seurata ja hyödyntää annettua opastusta.
Näin minä ainakin asiat koen. Jos minun pitäisi syöttää määränpää ennen ajoon lähtöä, vaikka ilman karttaa sinne osaan ajaa ja kun nykyinen tietokone osaa ilman apuanikin polttoaineen riittävyyden riittävällä tarkkuudella ilmoittaa, kokisin sen täysin turhaksi kotkotukseksi.
Mistä ihmeestä saat TMC:n poro- ja villieläinvaroitukset, ellei auto tiedä reittiäsi? Osaan minäkin mökilleni ilman karttaa, mutta kun kerran yhteiskunta tarjoaa ilmaisen varoituspalvelun reittini tunnetuista riskeistä ja erikoistilanteista, luen nuo varoitukset mielelläni ennen paikalle saapumista.
Kytkemällä navin parilla klikkauksella vanhojen osoitteiden listalta saisin kuhunkin erikoistilanteeseen saapuessani tosiaikaisen varoituksen, mutta tutulla reitillä yleensä katson VT 20 TMC varoitukset läpi manuaalisesti, joten tiedän jo ennalta mitä on odotettavissa. Saisihan nuo tiedot jo ennen ajoon lähtöä netinkin kautta, mutta minulla tulee katsotuksi en kaupungin jäädessä taakse ja rajoituksen noustessa sataan.
Tekniikan maailma luonnehti aikana, jolloin eurooppalaiset olivat varustelultaan todella karuja, Mitsu Galantia elektroniikkahelvetiksi ja moni allekirjoitti tuon näkemyksen. Taitaa sukupolvi olla vaihtunut, kun nykyään monien mielestä paljon enemmän ja jopa käyttämistä vaativaa elektroniikkaa on ihan ok ja jopa tarpeellista.
En ole ehkä tyypillinen käyttäjä, koska olen aina halunnut tietää, mitä konepellin alla tapahtuu? Nykyään se on entistä helpompaa, kun auto tarjoaa aktiivisesti tietoa sitä haluaville.
Kyllä minullakin on taloudellisuuteen ohjaavia näyttöjä. Mutta kun vaihtamisohjekin ohjaa vaihtamaan kuutoselle n. 70 km/h nopeudessa ja tasamaalla suostun vasta 90 jälkeen moottorin äänen perusteella vaihtamaan, vertaan toteutuneita kulutuslukuja omiin lukuihini, en auton kestävyyden kustannuksella saavutettuihin haamulukemiin.
Eläinvaroituksista sen verran, että täällä on hirviä, peuroja ja kauriita yhteensä enemmän kuin Lapissa poroja. Millään navigaattorin varoituksella ei ole merkitystä. Jatkuvasti saa olla varuillaan. Autosta ei näe sitä, minkä nökee pimeään aikaan polkupyörän selästä eli laumoittain peuroja teiden varsilla pelloilla ruokailemassa.
Vanhat rutiinit mitään kyseenalaistamatta on silti liioittelua. Ajotapaa voi kehittää, vaikkei ennen lähtöä määränpäätä autolle kertoisikaan.
Matkaa ajan navi päällä jo pelkästään kameroiden vuoksi. Bonuksena navi antaa tietoa ruuhkista, potentiaalisista vaarojen aiheuttajista, tankkausmahdollisuuksista pysäköintimahdollisuuksista ja matka-ajasta. Määränpään syöttäminen naviin ei ole minkään tasoinen ongelma, hidaste tai vaiva.
@NHB kirjoitti:
Matkaa ajan navi päällä jo pelkästään kameroiden vuoksi. Bonuksena navi antaa tietoa ruuhkista, potentiaalisista vaarojen aiheuttajista, tankkausmahdollisuuksista pysäköintimahdollisuuksista ja matka-ajasta. Määränpään syöttäminen naviin ei ole minkään tasoinen ongelma, hidaste tai vaiva.
Se on just näin. Minä käytän navigaattoria ihan aina, kun ajan luokkaa yli 5 km päähän. Useita kertoja olen säästynyt vaikkapa kolarin tai tietyön aiheuttamaan sumppuun ajamiselta tämän ansiosta. Lisäksi voin ilmoittaa muille samaa sovellusta käyttäville vaaranpaikoista, esim tien varteen hyytyneistä autoista - kameralla tai ilman.
@Herbert kirjoitti:
Jatkuvasti saa olla varuillaan. Autosta ei näe sitä, minkä nökee pimeään aikaan polkupyörän selästä eli laumoittain peuroja teiden varsilla pelloilla ruokailemassa.
Tässä suhteessa poro on tosiaan helppo. Hirvi, peura tai kauris loikkii tien yli niin nopeasti, että siihen ehtii törmätä ennen kuin tajuaa mihin törmäsi. Tien pientareella ruokaileva porotokka liikkuu yleensä rauhallisesti ja on suurella todennäköisyydellä samoilla seuduilla vielä puolen tunnin kuluttuakin.
Tämä oli silti vain yksi esimerkki. NHB ja Ruuhkamies perustelivatkin jo muut käyttötarpeet. Itse en tarvitse varoitusta liikennekameroista, mutta TMC infossa on kaikki tunnetut liikenteeseen vaikuttavat jo havaitut tekijät sisältäen eläinten lisäksi tietyöt, ruuhkat, tielle valuneen nesteen ja erikoiskuljetukset ym. ym.
Mun mielestä on myös mukavaa ja hyödyllistäkin, kun auton näytöstä näkee esim. sadetutkan ennustaman lumisadevyöhykkeen lähestyvän ajoreittiäni. Voin vaikka päättää, että pidänkin suunnittelemani tauon vasta vähän myöhemmin käännyttyäni tietyssä kohtaa toiseen ilmansuuntaan ja riittävän kauas sadealueesta. Tai valitsen kokonaan eri reitin.
En usko niin. Vaikka en ole koskaan tehnyt niin, en vaarantaisi mahdollisuutta antaa ongelmia autolleni. Lisäksi tutkimukset ovat jo osoittaneet, että tällaisen tekeminen on synonyymi ongelmille ja kalliille huolloille. Jos autollesi tulee ongelmia tavallisen palkkion asettamisen jälkeen, uskon, että valmistajilla on oikeus mitätöidä takuu.
Pian 200.000 km ajanut samalla autolla ja viimeksi tänä kesänä olen vaihtanut kojetaulun näyttöruutuun histogrammin kulutuksesta yhden minuutin viipaleina viimeisten 15 minuutin ajalta. Vaikka ihan normaalistikin mittaristosta näkee sekä tankissa olevan määrän, hetkellisen kulutuksen, koko matkan keskikulutuksen ja jäljellä olevan rangen tarkasti, halusin nähdä vielä tarkemmin mitä peräkärry vaikuttaa eri nopeuksilla.
Nykyajan polttiksetkin sisältävät niin paljon kuljettajaa auttavaa elektroniikkaa, että en minä ainakaan osaa ajaa autoani taloudellisesti ilman näitä apuvälineitä. Enkä toisaalta kykene heittäytymään pelleksi väittämällä että "tuon se kuluttaa ajoi miten ajoi ja ihan satuja ne normilukemiat ovat" edes opettelematta ajamaan autoani.
Tämä näppituntuma on oman ajotavan seurauksena toteutuvan kulutuksen ekstrapolaatio, joka kuvastaa kuljettajan valitseman ajotavan seurauksia.
Jos kuljettaja autoa vaihdettuaan ajaa vanhoilla rutiineillaan mitään kyseenalaistamatta, silloin hän ei todennäköisesti hyödynnä uuden autonsa mahdollisuuksia. Tämä teksti ei kuulosta yhtään minulta, mutta näin tuli kirjoitetuksi nykyisen autoni arvioita merkkikerhon foorumille:
"Toista sataa lisäkiloa saman tehoisen moottorin kiskottavana, manuaalin tilalla automaatti ja litra pois normikulutuksesta kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta ja saattaa ollakin sitä?
Ajotietokoneen opastuksella auton tavoille opetellenkin nyt alkaa olla normin saavuttaminen ympärivuotisena keskikulutuksena kova haaste. Kulutus laskee kyllä, kun unohtaa Webaston vaikutuksen. Totutusta marssivauhdista tinkimättä kesäkulutus asettunee normin tienoille, mutta reserviä ei enää jää kompensoimaan talvirenkaita, suksilaatikkoa ja Webastoa talvella."
"kesäkelissä 5.5 alitus ei näytä pidemmälläkään ajalla mahdottomalta.
Enää en pärjää taloudellisimmille kuskeille, joten joko en osaa vielä ajaa 7G-Tronicia tai sitten työmatkani on lähempänä manuaali-Ceen kulutusoptimia kuin tämän pidemmälle välitetyn automaatin?"
Seuraavana kesänä ajoin koko kesärengaskauden ihan rutiinilla keskikulutuksella 4.6, eli NEDC maantie- ja yleislukeman puoliväliin. Lähes litra pois ensimmäisten tankillisten normin ylittävästä 5.5 litran lukemasta on prosentuaalisesti erittäin paljon. Ja se tehtiin vauhtia pudottamatta vain auton tavoille opetellen. Kaksiturboista automaattia pitää ajaa ihan eri tavoin kuin manuaalia yhdellä ahtimella. Isompi korihylsy antoi tosin sen verran helpotusta, että suksilaatikkoa ei tarvi enää kuskata.
Kriittinen kohta ei ole päässälasku, vaan lähtödatan hankinta. Auto kertoo sen kuljettajalle, joka jaksaa kuunnella. HR:n kertomus Teslan antamasta palautteesta kuulostaa olevan aivan ajan tasalla tämän suhteen kun auto ojentaa kuljettajaa, joka jaksaa seurata ja hyödyntää annettua opastusta.
Mistä ihmeestä saat TMC:n poro- ja villieläinvaroitukset, ellei auto tiedä reittiäsi? Osaan minäkin mökilleni ilman karttaa, mutta kun kerran yhteiskunta tarjoaa ilmaisen varoituspalvelun reittini tunnetuista riskeistä ja erikoistilanteista, luen nuo varoitukset mielelläni ennen paikalle saapumista.
Kytkemällä navin parilla klikkauksella vanhojen osoitteiden listalta saisin kuhunkin erikoistilanteeseen saapuessani tosiaikaisen varoituksen, mutta tutulla reitillä yleensä katson VT 20 TMC varoitukset läpi manuaalisesti, joten tiedän jo ennalta mitä on odotettavissa. Saisihan nuo tiedot jo ennen ajoon lähtöä netinkin kautta, mutta minulla tulee katsotuksi en kaupungin jäädessä taakse ja rajoituksen noustessa sataan.
En ole ehkä tyypillinen käyttäjä, koska olen aina halunnut tietää, mitä konepellin alla tapahtuu? Nykyään se on entistä helpompaa, kun auto tarjoaa aktiivisesti tietoa sitä haluaville.
Kyllä minullakin on taloudellisuuteen ohjaavia näyttöjä. Mutta kun vaihtamisohjekin ohjaa vaihtamaan kuutoselle n. 70 km/h nopeudessa ja tasamaalla suostun vasta 90 jälkeen moottorin äänen perusteella vaihtamaan, vertaan toteutuneita kulutuslukuja omiin lukuihini, en auton kestävyyden kustannuksella saavutettuihin haamulukemiin.
Eläinvaroituksista sen verran, että täällä on hirviä, peuroja ja kauriita yhteensä enemmän kuin Lapissa poroja. Millään navigaattorin varoituksella ei ole merkitystä. Jatkuvasti saa olla varuillaan. Autosta ei näe sitä, minkä nökee pimeään aikaan polkupyörän selästä eli laumoittain peuroja teiden varsilla pelloilla ruokailemassa.
Vanhat rutiinit mitään kyseenalaistamatta on silti liioittelua. Ajotapaa voi kehittää, vaikkei ennen lähtöä määränpäätä autolle kertoisikaan.
Matkaa ajan navi päällä jo pelkästään kameroiden vuoksi. Bonuksena navi antaa tietoa ruuhkista, potentiaalisista vaarojen aiheuttajista, tankkausmahdollisuuksista pysäköintimahdollisuuksista ja matka-ajasta. Määränpään syöttäminen naviin ei ole minkään tasoinen ongelma, hidaste tai vaiva.
Se on just näin. Minä käytän navigaattoria ihan aina, kun ajan luokkaa yli 5 km päähän. Useita kertoja olen säästynyt vaikkapa kolarin tai tietyön aiheuttamaan sumppuun ajamiselta tämän ansiosta. Lisäksi voin ilmoittaa muille samaa sovellusta käyttäville vaaranpaikoista, esim tien varteen hyytyneistä autoista - kameralla tai ilman.
Tässä suhteessa poro on tosiaan helppo. Hirvi, peura tai kauris loikkii tien yli niin nopeasti, että siihen ehtii törmätä ennen kuin tajuaa mihin törmäsi. Tien pientareella ruokaileva porotokka liikkuu yleensä rauhallisesti ja on suurella todennäköisyydellä samoilla seuduilla vielä puolen tunnin kuluttuakin.
Tämä oli silti vain yksi esimerkki. NHB ja Ruuhkamies perustelivatkin jo muut käyttötarpeet. Itse en tarvitse varoitusta liikennekameroista, mutta TMC infossa on kaikki tunnetut liikenteeseen vaikuttavat jo havaitut tekijät sisältäen eläinten lisäksi tietyöt, ruuhkat, tielle valuneen nesteen ja erikoiskuljetukset ym. ym.
Mun mielestä on myös mukavaa ja hyödyllistäkin, kun auton näytöstä näkee esim. sadetutkan ennustaman lumisadevyöhykkeen lähestyvän ajoreittiäni. Voin vaikka päättää, että pidänkin suunnittelemani tauon vasta vähän myöhemmin käännyttyäni tietyssä kohtaa toiseen ilmansuuntaan ja riittävän kauas sadealueesta. Tai valitsen kokonaan eri reitin.
En usko niin. Vaikka en ole koskaan tehnyt niin, en vaarantaisi mahdollisuutta antaa ongelmia autolleni. Lisäksi tutkimukset ovat jo osoittaneet, että tällaisen tekeminen on synonyymi ongelmille ja kalliille huolloille. Jos autollesi tulee ongelmia tavallisen palkkion asettamisen jälkeen, uskon, että valmistajilla on oikeus mitätöidä takuu.
En ole BMW-fani mutta kyllä uusi i4 on linjakkaampi kuin esimerkiksi vaikkapa polttisvitossarja.
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20210317/nya-bmw-i4-har-langre-rackvidd-an-tesla-model-3-long-range/