Juuri näin! Omalle kohdalle on sattunut yksi polttoaineen loppuminen tankin sisällä oleva koho jumiutui jossain 20 litran kohdalla. Totesin silloin elämäni naiselle kuinkahan käy riittääkö kotiin asti. Ei riittänyt kilometriä vaille kaupungin ensimmäistä huoltoasemaa jäätiin, soitto kaverille bensaa tankkiin ja asemalle. Yksi renkaan rikkoutuminen talvella kaupungissa, rengas räjähti alle. Uusi rengas joten se meni takuuseen. Molemmat tapaukset 80-luvun lopulla näin kokemuksena. Akun kanssa ei ole ollut ongelmia. Yhden laturin hiilet loppui sekin kokemus on koettu, silloin ei oltu liikkeellä vaan laturin varoitusvalo syttyi pihassa. Nopea oivallus viasta, laturi osiin ja hiilet vaihtoon ja siinä se.
@M880 kirjoitti:
Ok. Minulla on taustalla parikymmentä vuotta alan tehtävissä
Ihan uteliaisuudesta, mitä ne yleisimmät tiellejäämissyyt ovat?
Olenko pahasti metsässä, kun veikkaan että polttoaineen loppuminen ja renkaan rikkoutuminen ovat kolmen yleisimmän syyn joukossa?
Täytyy myöntää että olen aikalailla unohtanut. Vikoja enemmän tiedän oireista, eli siitä mitä käyttäjä kokee, ei niinkään lopullista vikadiagnoosia. Mutta eivät nuo kovin korkealle tainneet nousta. Riippuu toki merkistä, ja miten hienojakoisesti vikoja pääsee luokittelemaan. Kategorisesti nuo tuo tyyppiset eivät kuitenkaan nouse teknisten vikojen ohi. Eräällä laadukkaana tunnetulla japanilaisvalmistajalla nuo "mokat" ovat suhteellisesti korkealla, kun oikeita vikoja ei juuri ole.
Käynnistymättömyyden syy on usein akku, ja nimenomaan se akku, ei laturi. Myös erilaisia "startti pyörii, ei käynnisty" -vikoja on paljon.
Tienpäällä erilaiset käyntihäiriöt ja ajosta sammumiset, yleensä niin että startti kuitenkin pyörittää, ovat aika tyypillisiä. Sitä mistä se käyntihäiriö sitten lopulta johtuu en osaa sanoa. Joskus oli yhdellä valmistajalla puolavikaa, mutta toki se voi sytytyksen lisäksi olla polttoaineen syöttöäkin.
Minulla on ollut neljä Toyotaa, kertaakaan ei ole huoltojenvälillä takaisin kutsuttu, olisiko syynä tiuhat huoltovälit ja hommat hoidetaan tyylikkäästi huoltojen yhteydessä. Nissan Honda ei myöskään yhtään välikäyntiä huoltojenvälissä. Audi volkkari useita pikkuvikoja ei varsinaisia kutsuja.
M880 tuo laturi on sellainen jos hiilet loppuu ei laturi lataa akkua laturin varoitusvalo syttyy, jos jatkat ajoa kun laturi ei enää lataa akkua matka katkeaa virran loputtua kuin seinään. Tuota akun loppumista voi pidentää laittamalla valot pois päältä jos mahdollista, tuulettimet pois kaikki virtaa kuluttavat pois päältä sillä lisää hieman matkan jatkumista. Varoitusvalojen syttyminen on syy miksi kannattaa pysähtyä. Omalle kohdalle ei ole näitä osunut, en tiedä kuinka yleistä tuo on mutta kai niitäkin sattuu.
@tracktest kirjoitti:
M880 tuo laturi on sellainen jos hiilet loppuu ei laturi lataa akkua laturin varoitusvalo syttyy, jos jatkat ajoa kun laturi ei enää lataa akkua matka katkeaa virran loputtua kuin seinään. Tuota akun loppumista voi pidentää laittamalla valot pois päältä jos mahdollista, tuulettimet pois kaikki virtaa kuluttavat pois päältä sillä lisää hieman matkan jatkumista. Varoitusvalojen syttyminen on syy miksi kannattaa pysähtyä. Omalle kohdalle ei ole näitä osunut, en tiedä kuinka yleistä tuo on mutta kai niitäkin sattuu.
Joo, vian kuvaus on sinänsä oikein. Laturivika ei kuitenkaan ole mitenkään yleinen, ainakaan tielle jäämisen syynä. Yleensä se merkkivalo on "moottorin merkkivalo", tai "antipollution" jotka molemmat viittaavat käyntihäiriöön (sytytys / pa-syöttö).
Yhteen aikaan oli monia projekteja Briteissä ja siellähän on Lontoon ympärillä M25-niminen maailman suurimmaksi parkkipaikaksikin mainittu kehätie. Siellä näki kesäaikaan tosi usein autoja tienvarressa moottori ns. keittäneenä. Sehän oli ennen vanhaan aika tavallinen stopin syy täälläkin, mutta ei kai enää nykyään.
Suomessa ei missään koskaan olekaan ruuhkia, jos M25:ta ja sille tuovia ulosmenomotareita vertaa. Usein oli stressi lentokoneeseen ehtimisestä, kun oli liikenne aivan stopissa parikin tuntia. Ja sitten kun liikenne taas veti, ei näkynyt mitään, mikä olisi selittänyt miksi jumitti. Ainakin kerran paineltiin puolituntia aikaisemmin lähteneen Finnairin perään SASin portille uusien lippujen kanssa.
M880 nämä ovat 80-90-luvun tapahtumia 20 vuoteen en ole ajon aikana varoitusvaloja nähnyt. Laturin hiilet loppuu jossain 200-300 tkm välillä joten harvinaisia kyllä mutta näitäkin sattuu ja kun kohdalle osuu harmituksella selviää.
@tracktest kirjoitti:
M880 nämä ovat 80-90-luvun tapahtumia 20 vuoteen en ole ajon aikana varoitusvaloja nähnyt. Laturin hiilet loppuu jossain 200-300 tkm välillä joten harvinaisia kyllä mutta näitäkin sattuu ja kun kohdalle osuu harmituksella selviää.
@tracktest kirjoitti:
HR keittämiset johtuivat vesipumpun vuodoista tai syylärin vuodoista joskus taas letku pettää, siinäpä ne yleisimmät syyt ovat.
Mikä mekanismi aiheuttaa, että auton seistessä ruuhkassa ilmastointi päällä, koneesta alkaa nousta höyryä. Tarkoitatko, että jäähdytinneste vuotaa ulos? Vai onko nestesäiliö vain vajaa? Eikö teho riitä, neste kuumenee liikaa ja tulee huohotinputkesta ulos? Ihan uuden näköisiä autoja siellä oli usein hätävilkut päällä ja höyryä nousi. Taisi olla riskiryhmäläisiä, koska ei meillä vuokra-autojen kanssa koskaan ollut ongelmaa auton kanssa, kuskilla ja kyytiläisillä kyllä keitti.
@tracktest kirjoitti:
HR keittämiset johtuivat vesipumpun vuodoista tai syylärin vuodoista joskus taas letku pettää, siinäpä ne yleisimmät syyt ovat.
Mikä mekanismi aiheuttaa, että auton seistessä ruuhkassa ilmastointi päällä, koneesta alkaa nousta höyryä. Tarkoitatko, että jäähdytinneste vuotaa ulos? Vai onko nestesäiliö vain vajaa? Eikö teho riitä, neste kuumenee liikaa ja tulee huohotinputkesta ulos? Ihan uuden näköisiä autoja siellä oli usein hätävilkut päällä ja höyryä nousi. Taisi olla riskiryhmäläisiä, koska ei meillä vuokra-autojen kanssa koskaan ollut ongelmaa auton kanssa, kuskilla ja kyytiläisillä kyllä keitti.
Se johtuu nimenomaan siitä ettei jäähdyttimen jäähdytysteho riitä ja neste pääsee kiehumaan. Lämmin ilma, ruuhkassa seisomisen aiheuttama ajoviiman puute, ja ilmastoinnin vaatima lisäteho lisäävät kaikki jäähdytystehon tarvetta.
Vuoto toki voi aiheuttaa sen että vesi ei enää kierrä, moottori lämpenee liikaa ja polttaa kannentiivisteen. Vesien karkaamisen tunnistaa usein siitä että lämpömittari näyttää nollaa, ja lämppäristä ei enää puhalla lämmintä.
HR en osaa muuta sanoa kuin sen jos höyryä nousee konehuoneesta tarkoittaa se yleensä jäähdytysnesteen vuotoa joko letkusta, syyläristä tai sitten vesipumpusta. Huohotiputkesta ei tule mitään ulos jos ei ole vuotoa.
Kiitoksia, osviitasta. Tuli välillä mieleen siellä "parkissa" olessa, että onko omallakin kohdalla isokin riski päätyä Hard Shoulderille äimistelemään, että mitäs nyt?
@HybridRules kirjoitti:
Yhteen aikaan oli monia projekteja Briteissä ja siellähän on Lontoon ympärillä M25-niminen maailman suurimmaksi parkkipaikaksikin mainittu kehätie.
Ja juhlapyhinä ainakin M1 ja M4 suuntaan sama peli myös ensimmäiset sata mailia London Orbitalin ulkopuolella.
Suomessa ei missään koskaan olekaan ruuhkia, jos M25:ta ja sille tuovia ulosmenomotareita vertaa.
Alkuperäisestä mallista on kaistoja lisätty, mutta liikenne kasvaa ainakin samaa tahtia.
Ennen siellä mahtui hiljaiseen aikaan ajamaankin. Kävi kerran källi lentoasemalle vastaan mennessä, kun oltiin väärällä lentokentällä oikeaan laskeutumisaikaan. Gatwickistä M25 varteen piti ajaa rauhallisesti. Silloin valvontaa tehtiin lähinnä usuttamalla helikopterista partio niiden perään, jotka ylittävät rajoituksen muita enemmän. Kortti oli vaarassa sadan mailin ylityksestä, joten hiljaiselle 25:lle saavuttaessa 150 km/h mittariin ja nopealle kaistalle. Tultiin Heathrown terminaaliin kaverin kanssa yhtä aikaa. Silloin lyijytetyllä polttoaineella ajettaessa pakoputki oli kauniin vaalea kuuman tuhkan harmaa.
Tuolta ajalta muistan Cosworth Sierran takaspoilerin mitoitusnormin: taustapeilistä ei näe mitään muuta kuin siniset vilkut Roverin katolla.
@HybridRules kirjoitti:
Kiitoksia, osviitasta. Tuli välillä mieleen siellä "parkissa" olessa, että onko omallakin kohdalla isokin riski päätyä Hard Shoulderille äimistelemään, että mitäs nyt?
Kunhan auton jäähdytysjärjestelmä on oikein mitoitettu ja oikein huollettu, ainoa höyrypilveen päätyvä matkan keskeyttävä riski on laiterikko, siis vuoto tai hihnan katkeaminen tai pumpun vioittuminen. Termostaateilla on tapana jumittua auki, jos ovat jumiakseen.
@M880 kirjoitti:
Noilla takaisinkutsuilla ei kannata lähteä nokittelemaan suuntaan eikä toiseen.
Enemmän tosiaan epäilyttävät ne merkit, joilla ei (mukamas) ole mitään korjattavaa. Enkä nyt tarkoita Toyotaa, jolle tosiasn sattuu huteja paljon enemmän kuin Quu tietääkään. Mutta Toyota näyttää myös olevan yksi niistä valmistajista, jotka näkevät vähän vaivaa sen vuoksi, ettei valmistajan (tai tyypillisesti sovitysta laadusta poikenneen alihankkijan) virhe koidu omistajan ongelmaksi.
Minun mielestäni olennaisempaa tietoa ovat käyttäjälle kustannuksia tai muuta päänvaivaa aiheuttavat viat, eli esimerkiksi katsastus- ja tiellejättämistilastot.
Kyllä vain ja nekin vielä yksittäisiksi vikasarjoiksi purettuna. Prosenteilla ei ole hintaa, osilla on.
Nopeasti kuluvien raidentangonpäiden vaihtaminen jatkuvasti 50.000 - 100.000 km välein ärsyttää, mutta maksaa vain 10 € / nuppi ja vaihtopäivän voi valita itse. Systemaattisesti vioittuva kallis ECU tai korostetun suurella todennäköisyydellä vaurioituva moottori tai vaihteisto on ikävä taloudellinen riski edes jokaisen 200.000 km välein hajotessaan.
@HybridRules kirjoitti:
Yhteen aikaan oli monia projekteja Briteissä ja siellähän on Lontoon ympärillä M25-niminen maailman suurimmaksi parkkipaikaksikin mainittu kehätie.
Ja juhlapyhinä ainakin M1 ja M4 suuntaan sama peli myös ensimmäiset sata mailia London Orbitalin ulkopuolella.
Suomessa ei missään koskaan olekaan ruuhkia, jos M25:ta ja sille tuovia ulosmenomotareita vertaa.
Alkuperäisestä mallista on kaistoja lisätty, mutta liikenne kasvaa ainakin samaa tahtia.
Ennen siellä mahtui hiljaiseen aikaan ajamaankin. Kävi kerran källi lentoasemalle vastaan mennessä, kun oltiin väärällä lentokentällä oikeaan laskeutumisaikaan. Gatwickistä M25 varteen piti ajaa rauhallisesti. Silloin valvontaa tehtiin lähinnä usuttamalla helikopterista partio niiden perään, jotka ylittävät rajoituksen muita enemmän. Kortti oli vaarassa sadan mailin ylityksestä, joten hiljaiselle 25:lle saavuttaessa 150 km/h mittariin ja nopealle kaistalle. Tultiin Heathrown terminaaliin kaverin kanssa yhtä aikaa. Silloin lyijytetyllä polttoaineella ajettaessa pakoputki oli kauniin vaalea kuuman tuhkan harmaa.
Tuolta ajalta muistan Cosworth Sierran takaspoilerin mitoitusnormin: taustapeilistä ei näe mitään muuta kuin siniset vilkut Roverin katolla.
Ensimmäisen projektin aikana oli vielä Finnairillakin lennot Gatwickiin ja sen kautta mentiin Kentiin, Sittingbourneen. Siihen suuntaan yleensä ok, mutta joskus onnettomuus (oletettavasti, kun jumin syy ei silloinkaan selvinnyt) teki pitkän viiveen paluuseen lentokentälle.
Mutta kyllä Briteissä oli toisekseen kiva ajella, kun isojen kaupunkien ulkopuolella liikenne veti hyvin. Jonkun lakon takia piti joskus lentää Lontooseen (Buzz Stanstediin?) ja sieltä Manchesteriin autolla. Etelä-Walesiä, Scarborough ja Teeside tuli nähtyä. Ja Whitby, Kapteeni Cookin kotisatama. Oikeastaan ihan mukavia reissuja. Hotelleista voi olla useampaa mieltä, mutta ainakin ne olivat persoonallisia pienemmillä paikkakunnilla.
@Herbert kirjoitti:
Kritisoit minua, kun jaoin autojen eri ominaisuuksien arvioinnin tässä yhteydessä kolmeen eri kategoriaan. Oletko eri mieltä tuosta arviointiperusteesta? Mikä on yleisellä tasolla ilman henkilökohtaisten mieltymysten mukaan tuomista oikea tapa arvioida noita asioista, olisiko esim. TM:n painotettu pistetaulukko parempi periaate?
Nyt täytyy sanoa, etten yhtään tiedä mistä puhut. Viimeiset 50 viestiäni tässä ketjussa ovat olleet eri nimimerkeille tuon yllä kuvaamani asian jankuttamista.
Ks. viesti 7.4.20 klo 19.54.
Tuo viestittely lähti nimenomaan siitä keskustelusäikeestä, että millaista diesel-autoa pitäisi verrata 100 kWh-akkuiseen Teslaan, kun väitteenä on, että dieselillä voi ajaa 9v ennen kuin em patteriston valmistuksen päästöt on kuitattu. Tähän ei oikein henk koht preferenssit istu, vaan asiaa pitää katsoa korkeammalta.
Tämä säie on kuitenkin jo kuoliaaksi hakattu, joten tätä on turha jatkaa. Keskityn mielummin keskusteluihin, joissa on jotain järkeä.
En tiedä onko sähköauto enemmän premium, mutta joka tapauksessa aina kun testataan sähköautoa polttisautoa vastaan, niin sähköauto vie voiton paremman voimalinjansa perusteella.
@tracktest kirjoitti:
Toyotalla on ollut useita takaisinkutsuja jos ei ole osunut kohdalle kuulostaa kyllä hieman oudolta.
Minun korvaan särähtää aina pahasti tuo takaisinkutsu-termi. Oikeasti kai ainakaan Suomessa ei mitään autoa ole ikinä kutsuttu takaisin. Aina on ollut kyse kutsusta korjaamolle (merkkihuoltoon), jossa huonoiksi todettujen osien tilalle on vaihdettu kunnolliset (valmistajan kustannuksella).
Tuossa on kyse pelkästään suomen kielen rappeutumisesta englannin kielen puristuksissa - on virkamiehen laiskuudessa vain käännetty engalnninkielinen termi sanasta sanaan suomeksi, ajattelematta että pieleen meni. Vastaavia "minä tulen" -tyyppisiä suomen kieltä rappeuttavia käännöskukkasia on muutenkin ihan liikaa.
Tuossa on kyse pelkästään suomen kielen rappeutumisesta englannin kielen puristuksissa - on virkamiehen laiskuudessa vain käännetty engalnninkielinen termi sanasta sanaan suomeksi, ajattelematta että pieleen meni. Vastaavia "minä tulen" -tyyppisiä suomen kieltä rappeuttavia käännöskukkasia on muutenkin ihan liikaa.
Minustakin "takaisinkutsu" on omituinen termi. Miksei vaikka "korjaukseen kutsu"?
Tuossa on kyse pelkästään suomen kielen rappeutumisesta englannin kielen puristuksissa - on virkamiehen laiskuudessa vain käännetty engalnninkielinen termi sanasta sanaan suomeksi, ajattelematta että pieleen meni. Vastaavia "minä tulen" -tyyppisiä suomen kieltä rappeuttavia käännöskukkasia on muutenkin ihan liikaa.
Minustakin "takaisinkutsu" on omituinen termi. Miksei vaikka "korjaukseen kutsu"?
Monesti uutisia kirjoittelevat (kääntävät) toimittelijat, jotka eivät ymmärrä vähääkään aiheesta. Tuolaisessa tilanteessa recall kääntyy takaisinkutsuksi. Pahimmillaan uutisissa lukee, kuinka merkki x vetää miljoonia autoja pois markkinoilta.
@tracktest kirjoitti:
Toyotalla on ollut useita takaisinkutsuja jos ei ole osunut kohdalle kuulostaa kyllä hieman oudolta.
Minun korvaan särähtää aina pahasti tuo takaisinkutsu-termi. Oikeasti kai ainakaan Suomessa ei mitään autoa ole ikinä kutsuttu takaisin. Aina on ollut kyse kutsusta korjaamolle (merkkihuoltoon), jossa huonoiksi todettujen osien tilalle on vaihdettu kunnolliset (valmistajan kustannuksella).
Eli pääsääntöisesti kutsutaan takaisin käymään siellä mistä se on ostettukin.
@tracktest kirjoitti:
Toyotalla on ollut useita takaisinkutsuja jos ei ole osunut kohdalle kuulostaa kyllä hieman oudolta.
Minun korvaan särähtää aina pahasti tuo takaisinkutsu-termi. Oikeasti kai ainakaan Suomessa ei mitään autoa ole ikinä kutsuttu takaisin. Aina on ollut kyse kutsusta korjaamolle (merkkihuoltoon), jossa huonoiksi todettujen osien tilalle on vaihdettu kunnolliset (valmistajan kustannuksella).
Eli pääsääntöisesti kutsutaan takaisin käymään siellä mistä se on ostettukin.
Onko tosiaan ostopaikalla yleensä väliä? Itse olen tottunut siihen, että tehdään jotain maahantuojan piikkiin seuraavan huollon yhteydessä.
Ostopaikalla ei ole merkitystä missä homma (takaisinkutsu) hoidetaan, ostopaikka voi olla vaikka Bryssel ja takaisinkutsu jossain päin Suomea. Lähin paikka missä maahantuoja voi tehdä korjauksen/tarkastuksen asianmukaisesti (kotipaikkaa lähin merkkihuolto). Olettaen että auto on tänne viimeksi rekisteröity. Tämä on ihan näin maalaisjärjellä ajateltuna ainoa oikea tapa jos nyt olen tämän viimeisen keskustelujuonteen oikein ymmärtänyt.
Ihan uteliaisuudesta, mitä ne yleisimmät tiellejäämissyyt ovat?
Olenko pahasti metsässä, kun veikkaan että polttoaineen loppuminen ja renkaan rikkoutuminen ovat kolmen yleisimmän syyn joukossa?
Juuri näin! Omalle kohdalle on sattunut yksi polttoaineen loppuminen tankin sisällä oleva koho jumiutui jossain 20 litran kohdalla. Totesin silloin elämäni naiselle kuinkahan käy riittääkö kotiin asti. Ei riittänyt kilometriä vaille kaupungin ensimmäistä huoltoasemaa jäätiin, soitto kaverille bensaa tankkiin ja asemalle. Yksi renkaan rikkoutuminen talvella kaupungissa, rengas räjähti alle. Uusi rengas joten se meni takuuseen. Molemmat tapaukset 80-luvun lopulla näin kokemuksena. Akun kanssa ei ole ollut ongelmia. Yhden laturin hiilet loppui sekin kokemus on koettu, silloin ei oltu liikkeellä vaan laturin varoitusvalo syttyi pihassa. Nopea oivallus viasta, laturi osiin ja hiilet vaihtoon ja siinä se.
Täytyy myöntää että olen aikalailla unohtanut. Vikoja enemmän tiedän oireista, eli siitä mitä käyttäjä kokee, ei niinkään lopullista vikadiagnoosia. Mutta eivät nuo kovin korkealle tainneet nousta. Riippuu toki merkistä, ja miten hienojakoisesti vikoja pääsee luokittelemaan. Kategorisesti nuo tuo tyyppiset eivät kuitenkaan nouse teknisten vikojen ohi. Eräällä laadukkaana tunnetulla japanilaisvalmistajalla nuo "mokat" ovat suhteellisesti korkealla, kun oikeita vikoja ei juuri ole.
Käynnistymättömyyden syy on usein akku, ja nimenomaan se akku, ei laturi. Myös erilaisia "startti pyörii, ei käynnisty" -vikoja on paljon.
Tienpäällä erilaiset käyntihäiriöt ja ajosta sammumiset, yleensä niin että startti kuitenkin pyörittää, ovat aika tyypillisiä. Sitä mistä se käyntihäiriö sitten lopulta johtuu en osaa sanoa. Joskus oli yhdellä valmistajalla puolavikaa, mutta toki se voi sytytyksen lisäksi olla polttoaineen syöttöäkin.
Minulla on ollut neljä Toyotaa, kertaakaan ei ole huoltojenvälillä takaisin kutsuttu, olisiko syynä tiuhat huoltovälit ja hommat hoidetaan tyylikkäästi huoltojen yhteydessä. Nissan Honda ei myöskään yhtään välikäyntiä huoltojenvälissä. Audi volkkari useita pikkuvikoja ei varsinaisia kutsuja.
M880 tuo laturi on sellainen jos hiilet loppuu ei laturi lataa akkua laturin varoitusvalo syttyy, jos jatkat ajoa kun laturi ei enää lataa akkua matka katkeaa virran loputtua kuin seinään. Tuota akun loppumista voi pidentää laittamalla valot pois päältä jos mahdollista, tuulettimet pois kaikki virtaa kuluttavat pois päältä sillä lisää hieman matkan jatkumista. Varoitusvalojen syttyminen on syy miksi kannattaa pysähtyä. Omalle kohdalle ei ole näitä osunut, en tiedä kuinka yleistä tuo on mutta kai niitäkin sattuu.
Toyotalla on ollut useita takaisinkutsuja jos ei ole osunut kohdalle kuulostaa kyllä hieman oudolta.
Joo, vian kuvaus on sinänsä oikein. Laturivika ei kuitenkaan ole mitenkään yleinen, ainakaan tielle jäämisen syynä. Yleensä se merkkivalo on "moottorin merkkivalo", tai "antipollution" jotka molemmat viittaavat käyntihäiriöön (sytytys / pa-syöttö).
Yhteen aikaan oli monia projekteja Briteissä ja siellähän on Lontoon ympärillä M25-niminen maailman suurimmaksi parkkipaikaksikin mainittu kehätie. Siellä näki kesäaikaan tosi usein autoja tienvarressa moottori ns. keittäneenä. Sehän oli ennen vanhaan aika tavallinen stopin syy täälläkin, mutta ei kai enää nykyään.
Suomessa ei missään koskaan olekaan ruuhkia, jos M25:ta ja sille tuovia ulosmenomotareita vertaa. Usein oli stressi lentokoneeseen ehtimisestä, kun oli liikenne aivan stopissa parikin tuntia. Ja sitten kun liikenne taas veti, ei näkynyt mitään, mikä olisi selittänyt miksi jumitti. Ainakin kerran paineltiin puolituntia aikaisemmin lähteneen Finnairin perään SASin portille uusien lippujen kanssa.
M880 nämä ovat 80-90-luvun tapahtumia 20 vuoteen en ole ajon aikana varoitusvaloja nähnyt. Laturin hiilet loppuu jossain 200-300 tkm välillä joten harvinaisia kyllä mutta näitäkin sattuu ja kun kohdalle osuu harmituksella selviää.
👍👍👍
Juu, no sitten. Silloin autot vielä keittikin.
HR keittämiset johtuivat vesipumpun vuodoista tai syylärin vuodoista joskus taas letku pettää, siinäpä ne yleisimmät syyt ovat.
Mikä mekanismi aiheuttaa, että auton seistessä ruuhkassa ilmastointi päällä, koneesta alkaa nousta höyryä. Tarkoitatko, että jäähdytinneste vuotaa ulos? Vai onko nestesäiliö vain vajaa? Eikö teho riitä, neste kuumenee liikaa ja tulee huohotinputkesta ulos? Ihan uuden näköisiä autoja siellä oli usein hätävilkut päällä ja höyryä nousi. Taisi olla riskiryhmäläisiä, koska ei meillä vuokra-autojen kanssa koskaan ollut ongelmaa auton kanssa, kuskilla ja kyytiläisillä kyllä keitti.
Se johtuu nimenomaan siitä ettei jäähdyttimen jäähdytysteho riitä ja neste pääsee kiehumaan. Lämmin ilma, ruuhkassa seisomisen aiheuttama ajoviiman puute, ja ilmastoinnin vaatima lisäteho lisäävät kaikki jäähdytystehon tarvetta.
Vuoto toki voi aiheuttaa sen että vesi ei enää kierrä, moottori lämpenee liikaa ja polttaa kannentiivisteen. Vesien karkaamisen tunnistaa usein siitä että lämpömittari näyttää nollaa, ja lämppäristä ei enää puhalla lämmintä.
HR en osaa muuta sanoa kuin sen jos höyryä nousee konehuoneesta tarkoittaa se yleensä jäähdytysnesteen vuotoa joko letkusta, syyläristä tai sitten vesipumpusta. Huohotiputkesta ei tule mitään ulos jos ei ole vuotoa.
Kiitoksia, osviitasta. Tuli välillä mieleen siellä "parkissa" olessa, että onko omallakin kohdalla isokin riski päätyä Hard Shoulderille äimistelemään, että mitäs nyt?
Ja juhlapyhinä ainakin M1 ja M4 suuntaan sama peli myös ensimmäiset sata mailia London Orbitalin ulkopuolella.
Alkuperäisestä mallista on kaistoja lisätty, mutta liikenne kasvaa ainakin samaa tahtia.
Ennen siellä mahtui hiljaiseen aikaan ajamaankin. Kävi kerran källi lentoasemalle vastaan mennessä, kun oltiin väärällä lentokentällä oikeaan laskeutumisaikaan. Gatwickistä M25 varteen piti ajaa rauhallisesti. Silloin valvontaa tehtiin lähinnä usuttamalla helikopterista partio niiden perään, jotka ylittävät rajoituksen muita enemmän. Kortti oli vaarassa sadan mailin ylityksestä, joten hiljaiselle 25:lle saavuttaessa 150 km/h mittariin ja nopealle kaistalle. Tultiin Heathrown terminaaliin kaverin kanssa yhtä aikaa. Silloin lyijytetyllä polttoaineella ajettaessa pakoputki oli kauniin vaalea kuuman tuhkan harmaa.
Tuolta ajalta muistan Cosworth Sierran takaspoilerin mitoitusnormin: taustapeilistä ei näe mitään muuta kuin siniset vilkut Roverin katolla.
Kunhan auton jäähdytysjärjestelmä on oikein mitoitettu ja oikein huollettu, ainoa höyrypilveen päätyvä matkan keskeyttävä riski on laiterikko, siis vuoto tai hihnan katkeaminen tai pumpun vioittuminen. Termostaateilla on tapana jumittua auki, jos ovat jumiakseen.
Enemmän tosiaan epäilyttävät ne merkit, joilla ei (mukamas) ole mitään korjattavaa. Enkä nyt tarkoita Toyotaa, jolle tosiasn sattuu huteja paljon enemmän kuin Quu tietääkään. Mutta Toyota näyttää myös olevan yksi niistä valmistajista, jotka näkevät vähän vaivaa sen vuoksi, ettei valmistajan (tai tyypillisesti sovitysta laadusta poikenneen alihankkijan) virhe koidu omistajan ongelmaksi.
Kyllä vain ja nekin vielä yksittäisiksi vikasarjoiksi purettuna. Prosenteilla ei ole hintaa, osilla on.
Nopeasti kuluvien raidentangonpäiden vaihtaminen jatkuvasti 50.000 - 100.000 km välein ärsyttää, mutta maksaa vain 10 € / nuppi ja vaihtopäivän voi valita itse. Systemaattisesti vioittuva kallis ECU tai korostetun suurella todennäköisyydellä vaurioituva moottori tai vaihteisto on ikävä taloudellinen riski edes jokaisen 200.000 km välein hajotessaan.
Ensimmäisen projektin aikana oli vielä Finnairillakin lennot Gatwickiin ja sen kautta mentiin Kentiin, Sittingbourneen. Siihen suuntaan yleensä ok, mutta joskus onnettomuus (oletettavasti, kun jumin syy ei silloinkaan selvinnyt) teki pitkän viiveen paluuseen lentokentälle.
Mutta kyllä Briteissä oli toisekseen kiva ajella, kun isojen kaupunkien ulkopuolella liikenne veti hyvin. Jonkun lakon takia piti joskus lentää Lontooseen (Buzz Stanstediin?) ja sieltä Manchesteriin autolla. Etelä-Walesiä, Scarborough ja Teeside tuli nähtyä. Ja Whitby, Kapteeni Cookin kotisatama. Oikeastaan ihan mukavia reissuja. Hotelleista voi olla useampaa mieltä, mutta ainakin ne olivat persoonallisia pienemmillä paikkakunnilla.
Siirtymätaipaleet meni nopeasti motareita pitkin.
Tuo viestittely lähti nimenomaan siitä keskustelusäikeestä, että millaista diesel-autoa pitäisi verrata 100 kWh-akkuiseen Teslaan, kun väitteenä on, että dieselillä voi ajaa 9v ennen kuin em patteriston valmistuksen päästöt on kuitattu. Tähän ei oikein henk koht preferenssit istu, vaan asiaa pitää katsoa korkeammalta.
Tämä säie on kuitenkin jo kuoliaaksi hakattu, joten tätä on turha jatkaa. Keskityn mielummin keskusteluihin, joissa on jotain järkeä.
En tiedä onko sähköauto enemmän premium, mutta joka tapauksessa aina kun testataan sähköautoa polttisautoa vastaan, niin sähköauto vie voiton paremman voimalinjansa perusteella.
Minun korvaan särähtää aina pahasti tuo takaisinkutsu-termi. Oikeasti kai ainakaan Suomessa ei mitään autoa ole ikinä kutsuttu takaisin. Aina on ollut kyse kutsusta korjaamolle (merkkihuoltoon), jossa huonoiksi todettujen osien tilalle on vaihdettu kunnolliset (valmistajan kustannuksella).
Palautetta voi antaa takaisinkutsuja virkansa puolesta hallinnoivalle viranomaiselle:
https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/takaisinkutsut
Tuossa on kyse pelkästään suomen kielen rappeutumisesta englannin kielen puristuksissa - on virkamiehen laiskuudessa vain käännetty engalnninkielinen termi sanasta sanaan suomeksi, ajattelematta että pieleen meni. Vastaavia "minä tulen" -tyyppisiä suomen kieltä rappeuttavia käännöskukkasia on muutenkin ihan liikaa.
Minustakin "takaisinkutsu" on omituinen termi. Miksei vaikka "korjaukseen kutsu"?
Monesti uutisia kirjoittelevat (kääntävät) toimittelijat, jotka eivät ymmärrä vähääkään aiheesta. Tuolaisessa tilanteessa recall kääntyy takaisinkutsuksi. Pahimmillaan uutisissa lukee, kuinka merkki x vetää miljoonia autoja pois markkinoilta.
Eli pääsääntöisesti kutsutaan takaisin käymään siellä mistä se on ostettukin.
Onko tosiaan ostopaikalla yleensä väliä? Itse olen tottunut siihen, että tehdään jotain maahantuojan piikkiin seuraavan huollon yhteydessä.
Ostopaikalla ei ole merkitystä missä homma (takaisinkutsu) hoidetaan, ostopaikka voi olla vaikka Bryssel ja takaisinkutsu jossain päin Suomea. Lähin paikka missä maahantuoja voi tehdä korjauksen/tarkastuksen asianmukaisesti (kotipaikkaa lähin merkkihuolto). Olettaen että auto on tänne viimeksi rekisteröity. Tämä on ihan näin maalaisjärjellä ajateltuna ainoa oikea tapa jos nyt olen tämän viimeisen keskustelujuonteen oikein ymmärtänyt.