Voiko polttisauto olla premium??

488 kommenttia
11113151617
  • Deltalla näytti olevan tarjous erästä Outlandereita muutaman kymmenen euroa alle 40k. Olisi houkutteleva, ellei malli olisi niin vanha että se tuntuu uutenakin vanhalta ja tylsältä.

    Ajoin muuten (bensa tai diesel, en muista) Outlanderin silloin kun ne oli uusia. Ei saanut ristiseläntukea säädettyä, ja selkä kipeytyi matkalla Konalasta Lauttasaareen. Ei jatkoon. Varmaan siinä nyt 10 vuotta myöhemmin on jo säädettävät penkit.

      
  • muokattu 10.04.2020 22:51

    @Herbert kirjoitti:
    Suksiluukkuun pakatun tavaran sidontaratkaisu on vielä kehitysvaiheessa. Jokin liinoista tehty tavaratilan koukkuihin kiinnittyvä hirttosilmukka on mielessä, mutta riittävän helppona jääänyt toteuttamatta.

    Minä kiristän takapenkin keskipaikan turvavyön suksinipun ylitse. Laskettelusuksien tapauksessa liina tai viltti suksikasan päälle, etteivät kantit tärvele turvavyötä.

    Ei tosin ole sattunut hätätilannetta, jossa sidonnan pitävyys olisi koeponnistettu?

      
  • @Herbert kirjoitti:
    Toimiva ratkaisu kajakkiin on muuten 30 euron solumuovikaaret. Ei tarvitse erillistä telinettä. Inkkarissa on varmaan omat ratkaisunsa, joista en tiedä.

    Ei tullut mieleenkään, mutta uskon hyvin, että toimii. Pelkän taakkatelineen liukkaus vaatisi enemmän kiristystä kuormaliinoihin kuin kanootin kuori kestää, joten tarvitaan jotain lisäämään kitkaa telineen ja paatin välille. Nihkeällä kumpinnalla toteutetut joustavat telineet ovat helppo ratkaisu kuormauksen kannalta, mutta retkikanootin yli vedetyt liinat pitävät kovaa meteliä tuulessa ja avoin kanootti nostaa kulutusta enemmän kuin iso kuomukärry perässä. Onpa näidenkin hinta noussut siitä, kun ostin omani vanhemman malliset, mutta periaatteessa vastaavat:

    https://www.thule.com/fi-fi/sport-rack/kayak-roof-racks/thule-dockgrip-_-895000

    Nykyisin käytän taakkatelineisiin banduilla kiinnitettyjä nihkeitä kumitassuja, joiden varaan kanootti kipataan ylösalaisin. Paatti painuu hiljaisemmin tuulen läpi ja Thulekin on näköjään huomannut tämän kuljetustavan edut:

    https://www.thule.com/fi-fi/sport-rack/canoe-roof-racks

    Tuotteiden nimestä päätelleen ongelmani taitaakin olla siinä, että yritän kuskata kanoottia kajakkitelineessä?

    Kanootin kanssa pitkä kattopelti ja kattokaiteet on paljon kätevämpi kuin sedanin sileälle katolle yksin mutterein rakennettavat telineet lyhyellä jännevälillä.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Katumaasturigenressä on Teslan tapauksessa minun mielestä tosi hauska yksityiskohta, että ensin tekevät SUV model Y:n korkealla maavaralla ja sitten tarjoavat siihen optiona jousitusta, joka madaltaa maavaran:). Politiikassa sitä sanottaisiin kaksilla rattailla ajamiseksi. Mutta kuningas kuluttajaa pitää yrittää miellyttää.

    Mitä olen ko malliin liittyvää viestintää ja keskustelua seurannut, niin ensisijaisena tarkoituksena tuntuu olevan halu tarjota "tilavampi Model 3" henkilöille, joille Kolmonen on liian pieni ja S/X liian iso/kallis. 3:n ja S/X:n välissä on ihan selkeä rako tarjonnassa ja Y täyttää tämän tyhjiön vallan mainiosti. Ko autoa tuskin on tarkoitettu maastokäyttöön. Sama pätee käytännössä kaikkiin ko kokoluokan SUVeihin.

    Juu, ei maastoon Y:llä eikä yleisesti ottaen muillakaan SUVeilla. Mutta minusta on vähän hassua, että tehdään muka SUV-luokkaan auto ja sitten kiireesti ennenkuin auto on edes saatavanakaan mainostetaan, että maavaran madaltamista varten on saatavana toinen jousitus. Miksi alun perinkään korkea maavara? Tai miksei niin päin, että korotus olisi optio. Säädettävä ilmajousitus olisikin ihan toinen asia.

    1) Auto on ollut jo tovin tuotannossa ja jenkeissä ensimmäiset asiakkaat ovat autonsa jo saaneet jokunen viikko sitten.

    2) En tiedä mihin jousitusoptioon viittaat, kun en ainakaan konfiguraattorista sellaista löydä. Se on selvää, että performance-mallissa on normiversiota matalampi jousitus, mutta tässä ei liene mitään kovin mullistavaa automaailmassa.

    Minä en kyllä oikein ymmärrä muutenkaan, mitkä ovat SUVin tunnusmerkit. Y:kin on minun mielestäni (näkemissäni kuvissa) hatchback-tyyppinen henkilöauto. Neliveto yksistään ei tehne autoa SUViksi. Tulee mieleen, että Y:tä vain kutsutaan SUViksi markkinointitaktisista syistä.

    Omissa kirjoissani SUV on korkeakorinen farkku, jossa on tyypillisesti istutaan korkeammalla ja pystymmässä, sekä tavaratila on pienempi. Ei varmaan osu viralliseen määritelmään.. Lisäksi homma sekoittaa kaiken maailman CUV:t ja muut.

    Arviosi markkinoinnillisista syistä ei välttämättä osu kauas häränsilmästä. SUV-markkinat kukoistavat siinä missä vaikkapa farkkuja ei globaalisti juuri myydä. Toisaalta sähköautot tuppaavat akuston vuoksi olemaan hieman korkeampia, joten SUV-korin kriteeristöihin istuva malli on farkkua helpompi toteuttaa.

    Olenkin näköjään haukkunut väärää puuta, sori siitä.

    Ei se olekaan Teslan oma optio vaan jonkun Unplugged Performance-tahon tekemä. Minulle tulee tablettiin ja kännykkään Upday-mikä-lie-palvelun uutispoimintoja ja siitä luin jutun ohimennen ja jäi väärä mielikuva, että Teslalta saisi madallusjouset.

    Ok, mietinkin, että mitä olen missannut.

      
  • @Herbert kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @Herbert kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Olen käynyt keskustelua yleisellä tasolla, mutta jo useamman kerran on tullut esille tämän lähestysmiskulman olevan keskustelijoille haastava.

    Mikä on yleinen taso?

    Yleinen taso tarkoittaa vaikkapa sitä, onko diesel-moottori taloudellisempi, kuin polttomoottori. Tässä ketjussa viimeisimpänä käymäni keskustelu on kohdistunut siihen, paljonko sähköauton akun valmistus tuottaa päästöjä suhteessa dieselillä ajamiseen. Tähän keskusteluun on turha tuoda "mutta kun minä ajan dieselilläni vain kilometrin vuodessa, jolloin patterivalmistuksen päästöt eivät täyty ikinä" -tyyppisiä anekdootteja, koska ne eivät edusta "yleistä tasoa".

    Kritisoit minua, kun jaoin autojen eri ominaisuuksien arvioinnin tässä yhteydessä kolmeen eri kategoriaan. Oletko eri mieltä tuosta arviointiperusteesta? Mikä on yleisellä tasolla ilman henkilökohtaisten mieltymysten mukaan tuomista oikea tapa arvioida noita asioista, olisiko esim. TM:n painotettu pistetaulukko parempi periaate?

    Nyt täytyy sanoa, etten yhtään tiedä mistä puhut. Viimeiset 50 viestiäni tässä ketjussa ovat olleet eri nimimerkeille tuon yllä kuvaamani asian jankuttamista.

    Noin yleisesti voin toki sanoa sen verran, että voit vapaasti vertailla autoja haluamillasi kriteeristöillä, mutta ne eivät liity mitenkään siihen aiheeseen, mitä olen tässä ketjussa viimeisimmillä viesteilläni käsitellyt.

    Kanssasi keskustelin muistaakseni viimeksi siitä, löytyykö patteriautoista 30 tonnin hintaista farkkua ja tämä asia taidettiin saada jo käsiteltyä loppuun.

    Kritiikkisi ymmärtämistä vaikeuttaa se, että tämän keskustelun ekalla sivulla kerroin polttomoottoriautolla tehdyn Lapin matkan vaivattomuudesta. Kuittasit tuon jonkun Teslakuskin vastaavalla suorituksella. Pitääkö tuo ymmärtää yleisellä tasolla niin, että mielestäsi sähköauton toimintasäde ja latausmahdollisuudet pärjäävät kilpailussa polttomoottoriautolle?

    Kyseessä ei ollut mikään Teslakuskin suoritus, vaan yleispätevä reittikuvaus, miten tuollainen matka kyseisellä Teslan mallilla sujuu. Abetterrouteplanner on siis patteriautojen reittisuunnittelua helpottava palvelu, jossa syötetään automalli, sekä lähtö- ja päätepiste. Palvelu kertoo, missä kohdin mahdolliset lataustauot kannattaa suorittaa, paljonko latausta tarvitsee tehdä, matka-ajan yms kiinnostavia tietoja. Lähtötietoihin voi lisäksi syöttää koko joukon erilaisia parametreja esim ilman lämpötilan ja monia muita. Palvelu kerää datansa automaattisesti palveluun rekisteröityneiltä käyttäjiltä, joten sitä voi pitää erittäin luotettavana.

      1
  • @Ruuhkamies kirjoitti:

    @Herbert kirjoitti:
    Kritisoit minua, kun jaoin autojen eri ominaisuuksien arvioinnin tässä yhteydessä kolmeen eri kategoriaan. Oletko eri mieltä tuosta arviointiperusteesta? Mikä on yleisellä tasolla ilman henkilökohtaisten mieltymysten mukaan tuomista oikea tapa arvioida noita asioista, olisiko esim. TM:n painotettu pistetaulukko parempi periaate?

    Nyt täytyy sanoa, etten yhtään tiedä mistä puhut. Viimeiset 50 viestiäni tässä ketjussa ovat olleet eri nimimerkeille tuon yllä kuvaamani asian jankuttamista.

    Ks. viesti 7.4.20 klo 19.54.

      
  • @740 GLE kirjoitti:
    Minä kiristän takapenkin keskipaikan turvavyön suksinipun ylitse. Laskettelusuksien tapauksessa liina tai viltti suksikasan päälle, etteivät kantit tärvele turvavyötä.

    Hyvä idea!

      
  • muokattu 11.04.2020 07:06

    @740 GLE kirjoitti:
    Kanootin kanssa pitkä kattopelti ja kattokaiteet on paljon kätevämpi kuin sedanin sileälle katolle yksin mutterein rakennettavat telineet lyhyellä jännevälillä.

    En tiedä, miten yleinen ominaisuus, mutta uusien markkinoilta jo poistuneessa Avensis farmarissa ei ollut kaiteita. Sen sijaan siinä oli oven karmissa (tai sitten katossa jonkin luukun alla, en muista) reiät, johon kattoteline kiinnitetään. Ihan ok, mutta kiinnikkeiden väli oli farmarin kattoon nähden naurettavan lyhyt. Jo suksien kanssa olisi tullut sellainen olo, että telineet olisi pitänyt saada kauemmas toisistaan. Kajakista puhumattakaan.

    Uusissa farkuissa on kaiteita aiempaa harvemmin. Joissain on jokin lista (esim. Passat). Toivottavasti niissä saa valita telineen kiinnityspaikat.

    Aasinsilta otsikkoon. Näinkin arkisilla asioilla voi olla merkitystä siihen, miten toimivana käyttäjä autonsa kokee. Tällaiset yksityiskohdat ei nouse mainosten tai autotestien highlighteiksi, mutta ovat silti olemassa. Kun suunnittelussa on ymmärretty tavaroiden katolla kuljettamisen merkitys, eikä kattotelinemahdollisuutta ole tehty esitteen varustelistan pidentämisen takia, toimiva toteutus ei varmasti maksa yhtään enempää kuin toimimaton. Avensiksen kohdalla tuo oli yksi syy, miksi en autoon päätynyt. Toki muitakin vastaavia juttuja, joissa koin käyttäjän olleen suunnittelupöydällä sivuroolissa, siinä oli ja nistä muodostuva kokonaisuus ohjasi kiinnostuksen muualle.

      2
  • muokattu 12.04.2020 07:48

    Tarvikeliikkeestä ostettu pultti petti takuuaikana – Audiin yli 4 000 euron moottoriremontti
    Jakopääremontit voivat tulla kalliiksi, vaikka kaikki sujuisikin odotetusti.

    Noita polttisauton premium kustannuksia ei ole sähkömoottorissa.

      
  • @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Todennäköisesti BMW:n omistaja ei ole käyttänyt autoansa takaisinkutsukampanjan mukaisesti egr coolerin vaihdossa / tarkastuksessa jossa mahdollisesti tukkeutunut tai indeksinumeron perusteella egr cooler vaihdetaan uudenmalliseen.

    Ongelmahan on siinä, että näitä takaisinkutsuja ei välttämättä ole kaikki omistajat saaneet (en tiedä mihin niiden lähetäminen oikeasti perustuu, luulisin että Trafin tietokantaan ja että Trafi ne omistajilleen lähettää mutta voin olla väärässäkin).
    Allekirjoittaneella on ihan omakohtaista kokemusta tuollaisesta palotapahtumasta. Käytin saksatuontini (juuri tuossa IL videolla näkyvän kaltainen, loppuvuodesta 2013 valmistettu F11 530xd) kampanjatarkastuksessa 05/2019 vaikkei mitään kutsua ollut ainakaan silloin vielä saapunut. Kaikki piti olla kunnossa. Kuinkas ollakkaan 12/2019 (itsenäisyyspäivän aattona) auto syttyi ajossa palamaan (onneksi täällä pohjoisemmassa on lunta niin sain sammumaan lähes välittömästi). Pintapuolisella tarkastelulla näin että syy oli todennäköisimmin tuo EGR ongelma, koska imusarjaan oli ilmestynyt nyrkin mentävä reikä juuri siihen kohtaan mistä EGR kierätyksen paluu tapahtuu.
    Loppu hyvin, kaikki hyvin - tehdas maksoi korjauksen kokonaisuudessaan vaikka olikin jo yli 6v. vanha auto, jonka mittarissa yli 200tkm (virhevastuu ainakin tässä tapauksessa toimi moitteetta).

    Oma paras arvaus on, että noita paloja tulee olemaan varsinkin diisseleissä enenevissä määrin tulevaisuudessa, nyt kun lähes kaikki valmistajat ovat siirtyneet muovisten imusarjojen käyttöön ja pakokaasumääräykset senkun kiristyvät (ts. EGR takaisin kierrätystä joudutaan kokoajan muuttamaan agresiivisemmaksi). Noiden uutisflässien (ja omien havaintojen) perusteella näitä paloja on sattunut eniten BMW ja Volvo merkkisille autoille, joissa nuo muoviset imusarjat ovat olleet käytössä jo hyvän tovin (Volvosta ei minulla ole tarkkaa tietoa, mutta BMW siirtyi jo vuonna 2003). Jossain vaiheessa se noki voi sieltä EGRstä lähteä liikkeelle imusarjaa kohti ja kun sinne sopivasti tulee "happirikasta" raitista ilmaa ja vähemmän happirikasta ahtimelta, ja jos EGR cooleri jostain syystä ei pysty tarpeeksi jäähdyttämään, niin aika otolliset olosuhteet on pienelle palolle...

    EGR-venttiilin takaisinkutsukampanja.

    Pakokaasun takaisinkierrätysventtiili eli exhaust-gas recirculation valve, käytetään myös lyhennettä EGR-venttiili. EGR-venttiilin säätöväli voi heikentyä ajan mittaan nokiesiintymien vuoksi. Nokea voi kertyä venttiilinvarren ja venttiilinohjurin väliin aiheuttaen venttiilin säätövälin heikentymisen. Tämä voi näkyä moottorin käynnissä heikkona käyntinä ja moottorin varoitusvalo voi syttyä. Tällaisessa tilanteessa auton itsediagnostiikkajärjestelmä tunnistaa tilanteen ja vaihtaa moottorin ohjausjärjestelmän hätäohjelmalle, jolloin moottorin tehoja rajoitetaan, jottei mahdollisia vaurioita pääse syntymään. Joissakin yksittäisissä tapauksissa EGR-venttiilin säätövälin heikentyminen voi aiheuttaa moottorin vaikean käynnistyvyyden tai ettei moottori käynnisty ollenkaan.
    Aktiossa suoritetaan BMW:n korjaamodiagnoosilaitteistolla ”EGR-testi”, jossa testataan EGR-venttiilin toimintaa. Mikäli testi menee läpi, EGR-venttiilin ohjainlaite päivitetään uusimmalle tasolle. Mikäli testi ei mene läpi tulee EGR-venttiili uusia ja tämän jälkeen EGRventtiilin ohjainlaite päivittää uusimmalle tasolle.

    Pakokaasuntakaisinkierrätysjärjestelmän lauhduttimen tarkastus.

    Aktio koskee valmistenumeron perusteella valittuja BMW-henkilö- ja maastohenkilöautoja. Pakokaasun takaisinkierrätysjärjestelmän lauhdutin eli exhaust-gas recirculation cooler, käytetään myös lyhennettä EGR-lauhdutin. EGR-lauhdutin ei ole mahdollisesti tarpeeksi vahva kestääkseen auton elinkaaren aikana aiheutuneita rasitteita ja tästä johtuen EGR-lauhdutin voi alkaa vuotamaan jäähdytinnestettä. Vuotava jäähdytinneste, noki- ja öljyesiintymät EGR-lauhduttimessa voivat yhdessä aiheuttaa syttyvän seoksen. Tämä voi johtaa lämpövaurioihin moottorin ilmanottojärjestelmässä.
    Aktiossa tarkastetaan EGR-lauhduttimen indexiluku ja tarvittaessa suoritetaan EGR-lauhduttimelle visuaalinen tarkastus käyttäen endoskooppia. EGR-lauhdutin voidaan mahdollisesti joutua uusimaan, mikäli jäähdytinnestevuotoja havaitaan.

    Traficom 2019. Takaisinkutsukampanja-ohjeet

      
  • No en lähtisi tuolta BMW laatutasolta ihan äkkiä Teslan laatua moittimaan.

      
  • Näin toimii vastuullinen autonvalmistaja! Toyota kuuluu joukkoon kuten BMW ja moni muu.

      1
  • Toyota on kansankäyttöauto, ei mikään laadunkassa rimpuileva Premium himmeli.
    Lexus hoitaa Premium puolen, ilman laatuongelmia.

      
  • Japanilaisautonvalmistajat Toyota ja Lexus takaisinkutsuu maailmanlaajuisesti 3,4 miljoonaa autoa. Takaisinkutsu koskee syyskuun 2013­–maaliskuun 2015 ja lokakuun 2017–2019 välillä valmistettuja Toyota ja Lexus -malleja.

    Takaisinkutsun syynä on mahdollinen vika polttoaineen syötössä. Polttoainetankin sisällä sijaitseva polttoainepumppu saattaa tietyissä tilanteissa jumiutua, jolloin polttoaineen syöttö voi häiriintyä tai pahimmillaan loppua kokonaan. Tästä saattaa seurata moottorin käyntihäiriöitä tai moottorin sammuminen kesken ajon.
    Kampanjan piiriin kuuluvien autojen omistajille tullaan lähettämään tarkastuskutsu. Tarkastuksessa polttoainepumppu tarkastetaan ja tarpeen tullen vaihdetaan uuteen veloituksetta.

      
  • muokattu 12.04.2020 11:34

    @tracktest kirjoitti:

    Takaisinkutsun syynä on mahdollinen vika polttoaineen syötössä.

    No on aikanolo juttu.

    Tällä kertaa takaisinkutsu koskee ’’ainoastaan’’ 1,4 miljoonaa ajoneuvoa, uutisoi Automotive News Europe.
    Syynä massiiviseen takaisinkutsuun on turvalaitevika, joka on johtanut yhden BMW-kuljettajan kuolemaan ja kahden muun loukkaantumiseen.

      
  • Nyt alkaa huolestuttaa, jos Toyotan polttoaineensyöttövika vaarantaa BMW-kuljettajien terveyden!

      
  • @FARwd kirjoitti:
    Nyt alkaa huolestuttaa, jos Toyotan polttoaineensyöttövika vaarantaa BMW-kuljettajien terveyden!

    No se kyllä olisi huolestuttavaa, syynä onkin BMW:n turvalaitevika, jos tarkemmin tukitsee.

      
  • Noilla takaisinkutsuilla ei kannata lähteä nokittelemaan suuntaan eikä toiseen. Välillä joku komponentti tai erä niitä on syystä tai toisesta heikompi, tai suunnittelussa on käynyt käpy. Takaisinkutsu on vain merkki siitä että asiat hoidetaan.

    Minun mielestäni olennaisempaa tietoa ovat käyttäjälle kustannuksia tai muuta päänvaivaa aiheuttavat viat, eli esimerkiksi katsastus- ja tiellejättämistilastot.

      1
  • muokattu 12.04.2020 15:31

    @M880 kirjoitti:

    Minun mielestäni olennaisempaa tietoa ovat käyttäjälle kustannuksia tai muuta päänvaivaa aiheuttavat viat, eli esimerkiksi katsastus- ja tiellejättämistilastot.

    Kyllä, minulla ei tosin ole ollut omassa käytössä "niin vanhaa" autoa että niitä olisi pitänyt katsastaa.
    Kolme japanilaismerkkiä, ei huoltojen välissä korjaamokäyntiä, kolme saksalaisita merkkiä jokaissa takuukorjauksia.

      
  • Uusia autoja hylätään eniten etuakseliston ja käyttöjarrun vikojen vuoksi. Vanhemmilla autoilla yleisin hylkäyssyy on etuakselisto. Myös jousituksessa ja iskunvaimennuksessa löytyvät viat ovat yleinen hylkäysperuste.

    Tielle jättämisen yleisin syy on se jos akusta loppuu virta, silloin kyse on iäkkäämmästä autosta jossa laturi on syy siihen että meno hyytyy. Syitä on tasan yksi hiilet loppu. Toinen syy on polttoainepumpun vika meno loppuu kuin seinään. Toinen vika joka liittyy samaan asiaan on se että polttoainepumpun kehittämä paine on liian alhainen tällöin auto käy huonosti tai se käy vain isolla kaasullla tyhjäkäyntiä se ei käy. Yleisesti ottaen polttoainepumppu sanoo itsensä irti kertalaakista.

    Kuluneisuudesta johtuvat viat josta tulee hylkäys yleisin syy on siinä että auton huollot on laiminlyöty. Kaikki eivät aja uusilla autoilla huoltojen tekeminen tai teettäminen on olennaisin asia päästä katsastuksista läpi.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Tielle jättämisen yleisin syy on se jos akusta loppuu virta.

    Ei ole. Ainakaan jos puhutaan matkan keskeytymisestä tienpäälle, ja kriteeriksi se että matka tulee ohjekirjan mukaan keskeyttää (erilaiset merkkivalot). Jos otetaan mukaan "ei käynnisty kotoa", niin sitten ollaan aika lähellä, mutta silloinkaan syynä ei ole laturi vaan heikko akku ja/tai olosuhteet (suomeksi pakkanen).

      
  • Niin silloin jos akussa ei ole virtaa edes starttaukseen auto ei liiku mihinkään. Tuo laturi voi pimetä suoraan ajosta kun hiilet on loppu näin loppuu akun lataus ajossa kuin seinään ja akku hiipuu suoraan ajossa jonkun ajan kuluttua. Näistä on ihan turha vääntää mitään muuta.

      
  • Näissä asioissa apumiehen on turha neuvoa kuljettajaa, hopealle jäät.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Niin silloin jos akussa ei ole virtaa edes starttaukseen auto ei liiku mihinkään. Tuo laturi voi pimetä suoraan ajosta kun hiilet on loppu näin loppuu akun lataus ajossa kuin seinään ja akku hiipuu suoraan ajossa jonkun ajan kuluttua. Näistä on ihan turha vääntää mitään muuta.

    Matka tyssää, jos virta loppuu, mutta mistä tiedät, että se olisi yleinen stopin syy? Onko olemassa joku tilasto yleisimmistä matkan keskeytymiseen johtavista vioista?

      
  • HR perustan ajatukseni ajatteluun, kokemuksiin ja näkemyksiin. Tilastoista en tiedä mutta sellaisen voi esittää jos sellainen löytyy.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Näissä asioissa apumiehen on turha neuvoa kuljettajaa, hopealle jäät.

    Ok. Minulla on taustalla parikymmentä vuotta alan tehtävissä, joista toista kymmentä vuotta pohjoismaisella johtorymätasolla. Olen pyöritellyt työkseni tilastoja, excleitä joissa on kymmeniä tuhansia tapauksia per exceli. Miltä pohjalta sinä kommentoit?

      
  • @tracktest kirjoitti:
    HR perustan ajatukseni ajatteluun, kokemuksiin ja näkemyksiin. Tilastoista en tiedä mutta sellaisen voi esittää jos sellainen löytyy.

    Aa, tuossahan se vastaus tulikin. Kommtoit fiilispohjalta. No, kai minä sitten jään hopealle

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Niin silloin jos akussa ei ole virtaa edes starttaukseen auto ei liiku mihinkään. Tuo laturi voi pimetä suoraan ajosta kun hiilet on loppu näin loppuu akun lataus ajossa kuin seinään ja akku hiipuu suoraan ajossa jonkun ajan kuluttua. Näistä on ihan turha vääntää mitään muuta.

    Matka tyssää, jos virta loppuu, mutta mistä tiedät, että se olisi yleinen stopin syy? Onko olemassa joku tilasto yleisimmistä matkan keskeytymiseen johtavista vioista?

    Minulla olisi ollut, mutta valitettavasti en ole pariin vuoteen noita hommia tehnyt, enkä ihan muista prosenttiyksiköitä ulkoa.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    HR perustan ajatukseni ajatteluun, kokemuksiin ja näkemyksiin. Tilastoista en tiedä mutta sellaisen voi esittää jos sellainen löytyy.

    BMW kuski on vikakokemuksissa paljon rikkaampi kuin ei BMW kuskit.
    Minunkin työsuhde BMW kokemukset on vesilätäkköön ajonjälkeen kieroutuneet etujarrulevyt.

      
  • muokattu 12.04.2020 19:55

    @_Quu kirjoitti:
    Toyota on kansankäyttöauto, ei mikään laadunkassa rimpuileva Premium himmeli.
    Lexus hoitaa Premium puolen, ilman laatuongelmia.

    Älä viitsi keulittaa mopediasi ympäri. Laskin joskus vuosia sitten takaisinkutsut suhteessa myytyihin autoihin ja silloin kävi niin, että japanilaisauton ostajalla oli euroauton ostajaa suurempi todennäköisyys saada niin pahasti viallinen yksilö, että korjauskehotus tuli perässä.

    Nyt en enää jaksa lähteä laskemaan Trafin korjauskutsuja läpi myyntimäärien suhteessa, mutta pikavilkaisulla viimeisten 2 vuoden ajalta juuri nyt on päällä takaisinkutsu laadustaan tunnetuille Toyotan malleille Auris, Corolla, Avensis, Prius, Prius+, Aygo, C-HR, Corolla Verso, Yaris, Avensis Verso ja GT86.

    Mitään vakavaahan siellä ei ole, vain jotain matkustajan Airbagia, Airbagia ohjaavaa ECUa, airbagin hidastuvuustunnistinta ja sen semmoista, eli pikku juttuja laatutietoiselle Toyotakuskille.

    Lexus on sen verran preemiumimpi, että sillä ei ole kuin neljällä mallilla tuore haku päällä. Leksalla tosin ei viitsitä tehdä Toyotan tapaisia moottorin johtosarjaan ja muihin turhanpäiväisiin pikkunippeleihin liittyviä takaisinkutsuja, vaan kaikki ovat turvajärjestelmiin liittyvä, airbag, airbag kontrolleri ja airbagia ohjaavan paine- ja kiihtyvyysanturin vikoja.

    Sinun olisi nyt varminta käydä peukuttamassa tracktestin kommenttia, koska tosiasia on, että virheitä sattuu, mutta muiden vastuullisten valmistajien tapaan Toyota myös vastaa huutoonsa ja korjaa virheensä kuten pitääkin, ettei siitä koidu omistajalle lisäkustannuksia.

    Omalla kokemuksella sekä Volvon auton että Hondan moottoripyörän osalle sattuneet takaisinkutsut on hoidettu mallikkaasti.

      1
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit