@HybridRules kirjoitti:
Heinäkuun alussa kävin pitkästä aikaa lentoreissulla ja olin ajatellut jättää auton lataukseen kentällä. Koko laturialue oli suljettu. Liekö kentän rakennustyöt ja korona syynä.
Kohta on taas lähtö ja katselin lentoaseman laturitarjontaa (siis Hiki-Vantaalla). Näyttää olevan kaikkiaan 94 laturia, joista 62kpl P5:ssa. Ovat asentaneet niitä lisää selvästikin.
Jos haluaa välttää ajamasta reissun jälkeen heti laturille kentältä lähtiessä, kannattaa kyllä varmuuden vuoksi ladata akku jo ennen kentälle jättämistä. Paitsi, jos tykkää jännityksestä. En ole Teslalla käynyt kuin sen yhden kerran lentoasemalla, koska korona stoppasi minun ulkomaanmatkat tyystin helmikuun -20 jälkeen. Mutta plugarin kanssa kävin usein ja varmaan 50% käynneistä kaikki laturit olivat varattuja. Kentältä lähtiessä löytyy tietysti vähän joka suuntaan matkan varrella tai pienen koukkauksen päässä latausasema, mutta harvempi haluaa pitkän lentokoneessa istumisen jälkeen jäädä yöllä latailemaan autoa. Minulla homma on nyt ok, koska autoni range riittää reilusti lentoasemalle ja takaisin.
Minulla olikin yksi täyssähkön hankintakriteeri, että sen range riittää selvästi yli edestakaisen lentoasemareissun.
Toisaalta minulla oli vääristynyt kuva sähköauton lataustarpeesta, koska plugarilla ajaessa akku oli jatkuvasti tyhjenemässä. Arkiajossa sähköautoa tarvitsee ladata harvoin.
Teslan sanotaan (Teslaklubin artikkelissa) kuluttavan kylmäparkissa 1-2% vuorokaudessa akkua. Pitkälle, eli yli vuorokauden kestävälle matkalle, olisi hyvä vaihtoehto saada auton mukana tullut tilapäislaturi kiinni suko-pistorasiaan ja asettaa akun täyttöaste esim. 70% arvoon. Auto ylläpitäisi akun reissun ajan siinä. Ja kun kotimatka lähestyy reissun päässä, muuttaisi etänä latausrajan vaikka 100%, jos kotimatka sen vaatii. Latauksen voisi käynnistää vaikka 15 tuntia ennen kuin on autolla, jolloin 8A latauskin riittäisi täyttämään akun. Ja lämmityksen käynnistäisi sitten vaikka matkalaukkuja hihnalta odotellessa.
Muuten hyvä idea, mutta en itsekään tiedä, mihin auton saisin suko-rasiaan kiinni lähellä lentoasemaa tai saisiko lentoaseman parkissa. Varsinainen 11kW latausasema on ihan turhan tehokas, mutta tietysti, jos sellainen on vapaana eikä maksa liikaa, niin kyllähän se käy. Ainakaan netistä löytyvän pysäköintipalvelun sähköauto-kohdassa ei edelleenkään puhuta maksusta eli kai se sisältyy pysäköinnin hintaan edelleen.
Taidettiin käydä kentällä eri kellonaikoihin ennen koronaa. Hyvin harvassa olivat kerrat kun vapata piuhaa ei olisi ollut.
Edellisen viestini kirjoitettuani jäin pohtimaan samaa kuin sinäkin. Varsinkin lentokenentällä, mutta miksei hotelleissa ja muissa "pitkään viivyttävissä" paikoissa olisi hyvä jos melkein jokaiselle paikalle saisi jatkuvaa virtaa kestävän sukon, tarvittaessa jollain kuorman hallinnalla. Se riittää moneen tarpeeseen auton lataamiseksi, ja palvelisi myös lohkolämppärin käyttäjiä. Investointina varsin maltillinen.
Joo, minäkin huomasin, että latureiden varaustilanne vaihteli paljon. Yleensä kun auton sai lataukseen, niin paikkoja oli vapaana useita ja toinen tavallinen tilanne oli, että kaikki on varattu. "Sattumapaikkoja" oli harvemmin.
Lentokentät ja laivat esim. olisivat hyviä suko-latauspaikkoja.
No en tiedä laivoista, kun se sähkö pitää niissä tuottaa dieselgeneraattorilla.
Lueskelin vanhoja kommentteja tässä ajankuluksi.
Minulla ei ole mitään käsitystä, paljonko sähköautojen lataaminen esim. Tukholma-Turku välillä lisäisi polttoaineen kulutusta ja siis CO2 -päästöjä.
Oliko niin, että liikenteen päästöt ovat n.20% ja henkilöautojen osuus siitä puolet.
10% pois päästöistä olisi jo tuntuva vähennys ja se olisi helppo saavuttaa siirtymällä sähköautoiluun. Lataamisen moninaiset mahdollisuudet edesauttaisivat sähköautojen hankintaa. Voi olla, että latausmahdollisuus laivoilla saisi ahkerasti Viron tai Ruotsin ja Suomen välillä liikkuvia autokuntia hankkimaan sähköisen menopelin. Ainakin tukisi sitä päätöstä. Luulisin lataustehon tuottamisen häviävän laivan energiatarpeessa marginaaliin.
Päästöjen vähentäminen ei minun mielestäni pidä olla yksilöiden vastuulla, koska silloin pieni teko tuntuu aivan turhalta ja jää tekemättä muilta kuin varsinaisilta aktivisteilta.
Lähdin tässä siitä ajatuksesta ettei siellä laivalla harakoille sitä sähköä tuoteta. Silloin jokainen tehopyyntö välittyy dieselgeneraattorille, eli kaikki sähköautoon uppoava virta pitää erikseen tehdä dieselistä.
Niin, ei varmaan periaatteessa ole hyvä tuottaa sähköautoon sähköä dieselillä, mutta jos se lisää laivan dieselin kuormaa vähäpätöisesti, saattaa sähköautoa tukeva toiminta olla hyvä vaihtoehto. Ilmastonmuutos on kuitenkin pidemmän aikavälin asia.
Kommentoin taas mitään asiasta tietämättä, mutta ajattelisin sen latauksen aiheuttaman kulutuksen olevan vähäpätöistä suhteessa laivan kokonaiskulukseen, mutta paljon jos katsotaan kulutettua polttoainetta suhteessa saatuihin akkukilowattitunteihin.
@HybridRules kirjoitti:
Heinäkuun alussa kävin pitkästä aikaa lentoreissulla ja olin ajatellut jättää auton lataukseen kentällä. Koko laturialue oli suljettu. Liekö kentän rakennustyöt ja korona syynä.
Kohta on taas lähtö ja katselin lentoaseman laturitarjontaa (siis Hiki-Vantaalla). Näyttää olevan kaikkiaan 94 laturia, joista 62kpl P5:ssa. Ovat asentaneet niitä lisää selvästikin.
Jos haluaa välttää ajamasta reissun jälkeen heti laturille kentältä lähtiessä, kannattaa kyllä varmuuden vuoksi ladata akku jo ennen kentälle jättämistä. Paitsi, jos tykkää jännityksestä. En ole Teslalla käynyt kuin sen yhden kerran lentoasemalla, koska korona stoppasi minun ulkomaanmatkat tyystin helmikuun -20 jälkeen. Mutta plugarin kanssa kävin usein ja varmaan 50% käynneistä kaikki laturit olivat varattuja. Kentältä lähtiessä löytyy tietysti vähän joka suuntaan matkan varrella tai pienen koukkauksen päässä latausasema, mutta harvempi haluaa pitkän lentokoneessa istumisen jälkeen jäädä yöllä latailemaan autoa. Minulla homma on nyt ok, koska autoni range riittää reilusti lentoasemalle ja takaisin.
Minulla olikin yksi täyssähkön hankintakriteeri, että sen range riittää selvästi yli edestakaisen lentoasemareissun.
Toisaalta minulla oli vääristynyt kuva sähköauton lataustarpeesta, koska plugarilla ajaessa akku oli jatkuvasti tyhjenemässä. Arkiajossa sähköautoa tarvitsee ladata harvoin.
Teslan sanotaan (Teslaklubin artikkelissa) kuluttavan kylmäparkissa 1-2% vuorokaudessa akkua. Pitkälle, eli yli vuorokauden kestävälle matkalle, olisi hyvä vaihtoehto saada auton mukana tullut tilapäislaturi kiinni suko-pistorasiaan ja asettaa akun täyttöaste esim. 70% arvoon. Auto ylläpitäisi akun reissun ajan siinä. Ja kun kotimatka lähestyy reissun päässä, muuttaisi etänä latausrajan vaikka 100%, jos kotimatka sen vaatii. Latauksen voisi käynnistää vaikka 15 tuntia ennen kuin on autolla, jolloin 8A latauskin riittäisi täyttämään akun. Ja lämmityksen käynnistäisi sitten vaikka matkalaukkuja hihnalta odotellessa.
Muuten hyvä idea, mutta en itsekään tiedä, mihin auton saisin suko-rasiaan kiinni lähellä lentoasemaa tai saisiko lentoaseman parkissa. Varsinainen 11kW latausasema on ihan turhan tehokas, mutta tietysti, jos sellainen on vapaana eikä maksa liikaa, niin kyllähän se käy. Ainakaan netistä löytyvän pysäköintipalvelun sähköauto-kohdassa ei edelleenkään puhuta maksusta eli kai se sisältyy pysäköinnin hintaan edelleen.
Taidettiin käydä kentällä eri kellonaikoihin ennen koronaa. Hyvin harvassa olivat kerrat kun vapata piuhaa ei olisi ollut.
Edellisen viestini kirjoitettuani jäin pohtimaan samaa kuin sinäkin. Varsinkin lentokenentällä, mutta miksei hotelleissa ja muissa "pitkään viivyttävissä" paikoissa olisi hyvä jos melkein jokaiselle paikalle saisi jatkuvaa virtaa kestävän sukon, tarvittaessa jollain kuorman hallinnalla. Se riittää moneen tarpeeseen auton lataamiseksi, ja palvelisi myös lohkolämppärin käyttäjiä. Investointina varsin maltillinen.
Joo, minäkin huomasin, että latureiden varaustilanne vaihteli paljon. Yleensä kun auton sai lataukseen, niin paikkoja oli vapaana useita ja toinen tavallinen tilanne oli, että kaikki on varattu. "Sattumapaikkoja" oli harvemmin.
Lentokentät ja laivat esim. olisivat hyviä suko-latauspaikkoja.
No en tiedä laivoista, kun se sähkö pitää niissä tuottaa dieselgeneraattorilla.
Lueskelin vanhoja kommentteja tässä ajankuluksi.
Minulla ei ole mitään käsitystä, paljonko sähköautojen lataaminen esim. Tukholma-Turku välillä lisäisi polttoaineen kulutusta ja siis CO2 -päästöjä.
Oliko niin, että liikenteen päästöt ovat n.20% ja henkilöautojen osuus siitä puolet.
10% pois päästöistä olisi jo tuntuva vähennys ja se olisi helppo saavuttaa siirtymällä sähköautoiluun. Lataamisen moninaiset mahdollisuudet edesauttaisivat sähköautojen hankintaa. Voi olla, että latausmahdollisuus laivoilla saisi ahkerasti Viron tai Ruotsin ja Suomen välillä liikkuvia autokuntia hankkimaan sähköisen menopelin. Ainakin tukisi sitä päätöstä. Luulisin lataustehon tuottamisen häviävän laivan energiatarpeessa marginaaliin.
Päästöjen vähentäminen ei minun mielestäni pidä olla yksilöiden vastuulla, koska silloin pieni teko tuntuu aivan turhalta ja jää tekemättä muilta kuin varsinaisilta aktivisteilta.
Lähdin tässä siitä ajatuksesta ettei siellä laivalla harakoille sitä sähköä tuoteta. Silloin jokainen tehopyyntö välittyy dieselgeneraattorille, eli kaikki sähköautoon uppoava virta pitää erikseen tehdä dieselistä.
Niin, ei varmaan periaatteessa ole hyvä tuottaa sähköautoon sähköä dieselillä, mutta jos se lisää laivan dieselin kuormaa vähäpätöisesti, saattaa sähköautoa tukeva toiminta olla hyvä vaihtoehto. Ilmastonmuutos on kuitenkin pidemmän aikavälin asia.
Kommentoin taas mitään asiasta tietämättä, mutta ajattelisin sen latauksen aiheuttaman kulutuksen olevan vähäpätöistä suhteessa laivan kokonaiskulukseen, mutta paljon jos katsotaan kulutettua polttoainetta suhteessa saatuihin akkukilowattitunteihin.
Mutta inehmo ajattelee sähköautoa harkitessaan, että eipä tarvitse ladata ennen laivaan menoa eikä laivasta poistuessa ja tulee siihen tulokseen, että onpas kehitys kehittynyt.
Matka Umeå-Turku-Hiirimäki: ennakoinko huomista aamua varaamalla Sollentunaan aikaa istua superilla lataamassa akun valmiiksi vai ajanko aamulla laivalta Paimion superille istuskelemaan. Hetkinen, ei kumpaakaan vaan annan auton latautua laivamatkan aikana! Tai antaisin, jos voisin......
@HybridRules kirjoitti:
Heinäkuun alussa kävin pitkästä aikaa lentoreissulla ja olin ajatellut jättää auton lataukseen kentällä. Koko laturialue oli suljettu. Liekö kentän rakennustyöt ja korona syynä.
Kohta on taas lähtö ja katselin lentoaseman laturitarjontaa (siis Hiki-Vantaalla). Näyttää olevan kaikkiaan 94 laturia, joista 62kpl P5:ssa. Ovat asentaneet niitä lisää selvästikin.
Jos haluaa välttää ajamasta reissun jälkeen heti laturille kentältä lähtiessä, kannattaa kyllä varmuuden vuoksi ladata akku jo ennen kentälle jättämistä. Paitsi, jos tykkää jännityksestä. En ole Teslalla käynyt kuin sen yhden kerran lentoasemalla, koska korona stoppasi minun ulkomaanmatkat tyystin helmikuun -20 jälkeen. Mutta plugarin kanssa kävin usein ja varmaan 50% käynneistä kaikki laturit olivat varattuja. Kentältä lähtiessä löytyy tietysti vähän joka suuntaan matkan varrella tai pienen koukkauksen päässä latausasema, mutta harvempi haluaa pitkän lentokoneessa istumisen jälkeen jäädä yöllä latailemaan autoa. Minulla homma on nyt ok, koska autoni range riittää reilusti lentoasemalle ja takaisin.
Minulla olikin yksi täyssähkön hankintakriteeri, että sen range riittää selvästi yli edestakaisen lentoasemareissun.
Toisaalta minulla oli vääristynyt kuva sähköauton lataustarpeesta, koska plugarilla ajaessa akku oli jatkuvasti tyhjenemässä. Arkiajossa sähköautoa tarvitsee ladata harvoin.
Teslan sanotaan (Teslaklubin artikkelissa) kuluttavan kylmäparkissa 1-2% vuorokaudessa akkua. Pitkälle, eli yli vuorokauden kestävälle matkalle, olisi hyvä vaihtoehto saada auton mukana tullut tilapäislaturi kiinni suko-pistorasiaan ja asettaa akun täyttöaste esim. 70% arvoon. Auto ylläpitäisi akun reissun ajan siinä. Ja kun kotimatka lähestyy reissun päässä, muuttaisi etänä latausrajan vaikka 100%, jos kotimatka sen vaatii. Latauksen voisi käynnistää vaikka 15 tuntia ennen kuin on autolla, jolloin 8A latauskin riittäisi täyttämään akun. Ja lämmityksen käynnistäisi sitten vaikka matkalaukkuja hihnalta odotellessa.
Muuten hyvä idea, mutta en itsekään tiedä, mihin auton saisin suko-rasiaan kiinni lähellä lentoasemaa tai saisiko lentoaseman parkissa. Varsinainen 11kW latausasema on ihan turhan tehokas, mutta tietysti, jos sellainen on vapaana eikä maksa liikaa, niin kyllähän se käy. Ainakaan netistä löytyvän pysäköintipalvelun sähköauto-kohdassa ei edelleenkään puhuta maksusta eli kai se sisältyy pysäköinnin hintaan edelleen.
Taidettiin käydä kentällä eri kellonaikoihin ennen koronaa. Hyvin harvassa olivat kerrat kun vapata piuhaa ei olisi ollut.
Edellisen viestini kirjoitettuani jäin pohtimaan samaa kuin sinäkin. Varsinkin lentokenentällä, mutta miksei hotelleissa ja muissa "pitkään viivyttävissä" paikoissa olisi hyvä jos melkein jokaiselle paikalle saisi jatkuvaa virtaa kestävän sukon, tarvittaessa jollain kuorman hallinnalla. Se riittää moneen tarpeeseen auton lataamiseksi, ja palvelisi myös lohkolämppärin käyttäjiä. Investointina varsin maltillinen.
Joo, minäkin huomasin, että latureiden varaustilanne vaihteli paljon. Yleensä kun auton sai lataukseen, niin paikkoja oli vapaana useita ja toinen tavallinen tilanne oli, että kaikki on varattu. "Sattumapaikkoja" oli harvemmin.
Lentokentät ja laivat esim. olisivat hyviä suko-latauspaikkoja.
No en tiedä laivoista, kun se sähkö pitää niissä tuottaa dieselgeneraattorilla.
Lueskelin vanhoja kommentteja tässä ajankuluksi.
Minulla ei ole mitään käsitystä, paljonko sähköautojen lataaminen esim. Tukholma-Turku välillä lisäisi polttoaineen kulutusta ja siis CO2 -päästöjä.
Oliko niin, että liikenteen päästöt ovat n.20% ja henkilöautojen osuus siitä puolet.
10% pois päästöistä olisi jo tuntuva vähennys ja se olisi helppo saavuttaa siirtymällä sähköautoiluun. Lataamisen moninaiset mahdollisuudet edesauttaisivat sähköautojen hankintaa. Voi olla, että latausmahdollisuus laivoilla saisi ahkerasti Viron tai Ruotsin ja Suomen välillä liikkuvia autokuntia hankkimaan sähköisen menopelin. Ainakin tukisi sitä päätöstä. Luulisin lataustehon tuottamisen häviävän laivan energiatarpeessa marginaaliin.
Päästöjen vähentäminen ei minun mielestäni pidä olla yksilöiden vastuulla, koska silloin pieni teko tuntuu aivan turhalta ja jää tekemättä muilta kuin varsinaisilta aktivisteilta.
Lähdin tässä siitä ajatuksesta ettei siellä laivalla harakoille sitä sähköä tuoteta. Silloin jokainen tehopyyntö välittyy dieselgeneraattorille, eli kaikki sähköautoon uppoava virta pitää erikseen tehdä dieselistä.
Niin, ei varmaan periaatteessa ole hyvä tuottaa sähköautoon sähköä dieselillä, mutta jos se lisää laivan dieselin kuormaa vähäpätöisesti, saattaa sähköautoa tukeva toiminta olla hyvä vaihtoehto. Ilmastonmuutos on kuitenkin pidemmän aikavälin asia.
Kommentoin taas mitään asiasta tietämättä, mutta ajattelisin sen latauksen aiheuttaman kulutuksen olevan vähäpätöistä suhteessa laivan kokonaiskulukseen, mutta paljon jos katsotaan kulutettua polttoainetta suhteessa saatuihin akkukilowattitunteihin.
Vuosi kaksi sitten esiteltiin nykyaikaista hybridi autolauttaa jonka koko yläkansi oli pelkkää aurinkopaneelia.
Laivatkin muuttuu LNG:tä on itämerellä jo liikenteessä ja lisää tulee. LNG:n co2 päästöt on yli 50% pienempiä.
Ehdottomasti autoja kannattaisi ladata laivoilla. Nopeuttaisi autoilijoiden matkantekoa ja sujuvuutta. Juniin pitäisi myös saada lataus sähköautoille.
Mihin verrattuna tuo -50 prosenttia toteutuu ja löytyykö tälle joku lähde?
Nesteytetty maakaasu on puhtain fossiilinen polttoaine: nykyisin Itämerellä käytettävään 0,1 % rikkiä sisältävään polttoaineeseen verrattuna CO2-päästöt vähenevät yli 25 %, typen oksidit 25 % ja rikin oksidit ja partikkelit lähes kokonaan. Yhdessä muiden innovatiivisten ratkaisujen kanssa laivojen CO2-päästöt laskevat yhteensä yli 50 %.
Kuten lähteessäsikin kerrotaan, LNG:n ansiosta päästöt laskevat vain puolet väittämästäsi ja loput vähennyksestä tulee vain tuoreemman laivan teknologisesta kehityksestä sekä muista polttoaineesta riippumattomista tekijöistä. Tuokin on vain osatotuus, koska maakaasu on paljon hiilidioksidia voimakkaampi kasvihuonekaasu. Kaikki tuotannossa ja jakelussa ilmaan vapautuva maakaasu syö tuota päästövähennystä tai jopa kääntää tilanteen maakaasun tappioksi.
Pohjoisen reissu bensa-autolla:
Vähän yli 1200 km matka meni tankillisella, mutta kotona sitten tankkasinkin elämäni eka kertaa yli 100€ kerralla tankkiin.
Sähköautoileva motoristi teki 4034 km lomareissun lappiin 169,14 eurolla
Koko 4034 kilometrin matkan keskikulutus oli 16,7 kWh/100 km.
Sähköä matkalla kului noin 673 kWh auton kulutusmittauksen mukaan laskettuna.
Tein matkan aikana yli 25 julkista latausta ja joka kerta sain sähköä. Kertaakaan en suunnitellut latausta etukäteen ja emme ajaneet ylimääräistä latausten tarpeen takia. Toki itä-Suomessa ajoimme harvojen Type2-latauspaikkojen kautta vain nähdäkseni niiden toiminnan.
Ainoa latausten toimintahäiriön kaltainen tilanne oli Sallan Ski Resortilla Virran Type2:ssa, mutta kokemuksella ja lievällä soveltamisella siitäkin selvittiin.
Kertaakaan emme myöskään joutuneet jonottamaan pakottavaa lataustilannetta niin, että siitä olisi koitunut haittaa matkaamme.
Latasin maksullisia latauksia matkan aikana yhteensä 636 kWh:n verran ja mukana on kotona loppulatauksessa huomioitu lataushävikki.
Lataamisiin kului rahaa yhteensä 169,14 euroa, eli noin 4,19 euroa/100 km. Tämä on noin kaksinkertainen yleiseen kotilataamisen hintaan nähden, mutta edelleen melko edullista automatkailua etenkin kun huomioidaan, että koko matkan aikana emme etsineet maksutonta latausta tai edes hakenut edullisempaa latausta. Me vain ajoimme, latasimme ja ajoimme.
Kuitenkin olen edelleen sitä mieltä, että nyt kun sähköautot yleistyvät suorastaan räjähdysmäisellä nopeudella, on syytä saada lataaminen yhtä suoraviivaiseksi kuin mikä tahansa muukin kauppa länsimaissa: kytke kaapeli, maksa kansainvälisellä maksukortilla ja käytä palvelu. Nykyinen operaattorikohtainen mobiilisovellus ja RFID -hässäkkä ei vain ole kestävä tapa toteuttaa julkista lataamista jatkossa.
@HybridRules kirjoitti:
Heinäkuun alussa kävin pitkästä aikaa lentoreissulla ja olin ajatellut jättää auton lataukseen kentällä. Koko laturialue oli suljettu. Liekö kentän rakennustyöt ja korona syynä.
Kohta on taas lähtö ja katselin lentoaseman laturitarjontaa (siis Hiki-Vantaalla). Näyttää olevan kaikkiaan 94 laturia, joista 62kpl P5:ssa. Ovat asentaneet niitä lisää selvästikin.
Jos haluaa välttää ajamasta reissun jälkeen heti laturille kentältä lähtiessä, kannattaa kyllä varmuuden vuoksi ladata akku jo ennen kentälle jättämistä. Paitsi, jos tykkää jännityksestä. En ole Teslalla käynyt kuin sen yhden kerran lentoasemalla, koska korona stoppasi minun ulkomaanmatkat tyystin helmikuun -20 jälkeen. Mutta plugarin kanssa kävin usein ja varmaan 50% käynneistä kaikki laturit olivat varattuja. Kentältä lähtiessä löytyy tietysti vähän joka suuntaan matkan varrella tai pienen koukkauksen päässä latausasema, mutta harvempi haluaa pitkän lentokoneessa istumisen jälkeen jäädä yöllä latailemaan autoa. Minulla homma on nyt ok, koska autoni range riittää reilusti lentoasemalle ja takaisin.
Minulla olikin yksi täyssähkön hankintakriteeri, että sen range riittää selvästi yli edestakaisen lentoasemareissun.
Toisaalta minulla oli vääristynyt kuva sähköauton lataustarpeesta, koska plugarilla ajaessa akku oli jatkuvasti tyhjenemässä. Arkiajossa sähköautoa tarvitsee ladata harvoin.
Teslan sanotaan (Teslaklubin artikkelissa) kuluttavan kylmäparkissa 1-2% vuorokaudessa akkua. Pitkälle, eli yli vuorokauden kestävälle matkalle, olisi hyvä vaihtoehto saada auton mukana tullut tilapäislaturi kiinni suko-pistorasiaan ja asettaa akun täyttöaste esim. 70% arvoon. Auto ylläpitäisi akun reissun ajan siinä. Ja kun kotimatka lähestyy reissun päässä, muuttaisi etänä latausrajan vaikka 100%, jos kotimatka sen vaatii. Latauksen voisi käynnistää vaikka 15 tuntia ennen kuin on autolla, jolloin 8A latauskin riittäisi täyttämään akun. Ja lämmityksen käynnistäisi sitten vaikka matkalaukkuja hihnalta odotellessa.
Muuten hyvä idea, mutta en itsekään tiedä, mihin auton saisin suko-rasiaan kiinni lähellä lentoasemaa tai saisiko lentoaseman parkissa. Varsinainen 11kW latausasema on ihan turhan tehokas, mutta tietysti, jos sellainen on vapaana eikä maksa liikaa, niin kyllähän se käy. Ainakaan netistä löytyvän pysäköintipalvelun sähköauto-kohdassa ei edelleenkään puhuta maksusta eli kai se sisältyy pysäköinnin hintaan edelleen.
Taidettiin käydä kentällä eri kellonaikoihin ennen koronaa. Hyvin harvassa olivat kerrat kun vapata piuhaa ei olisi ollut.
Edellisen viestini kirjoitettuani jäin pohtimaan samaa kuin sinäkin. Varsinkin lentokenentällä, mutta miksei hotelleissa ja muissa "pitkään viivyttävissä" paikoissa olisi hyvä jos melkein jokaiselle paikalle saisi jatkuvaa virtaa kestävän sukon, tarvittaessa jollain kuorman hallinnalla. Se riittää moneen tarpeeseen auton lataamiseksi, ja palvelisi myös lohkolämppärin käyttäjiä. Investointina varsin maltillinen.
Joo, minäkin huomasin, että latureiden varaustilanne vaihteli paljon. Yleensä kun auton sai lataukseen, niin paikkoja oli vapaana useita ja toinen tavallinen tilanne oli, että kaikki on varattu. "Sattumapaikkoja" oli harvemmin.
Lentokentät ja laivat esim. olisivat hyviä suko-latauspaikkoja.
No en tiedä laivoista, kun se sähkö pitää niissä tuottaa dieselgeneraattorilla.
Lueskelin vanhoja kommentteja tässä ajankuluksi.
Minulla ei ole mitään käsitystä, paljonko sähköautojen lataaminen esim. Tukholma-Turku välillä lisäisi polttoaineen kulutusta ja siis CO2 -päästöjä.
Oliko niin, että liikenteen päästöt ovat n.20% ja henkilöautojen osuus siitä puolet.
10% pois päästöistä olisi jo tuntuva vähennys ja se olisi helppo saavuttaa siirtymällä sähköautoiluun. Lataamisen moninaiset mahdollisuudet edesauttaisivat sähköautojen hankintaa. Voi olla, että latausmahdollisuus laivoilla saisi ahkerasti Viron tai Ruotsin ja Suomen välillä liikkuvia autokuntia hankkimaan sähköisen menopelin. Ainakin tukisi sitä päätöstä. Luulisin lataustehon tuottamisen häviävän laivan energiatarpeessa marginaaliin.
Päästöjen vähentäminen ei minun mielestäni pidä olla yksilöiden vastuulla, koska silloin pieni teko tuntuu aivan turhalta ja jää tekemättä muilta kuin varsinaisilta aktivisteilta.
Lähdin tässä siitä ajatuksesta ettei siellä laivalla harakoille sitä sähköä tuoteta. Silloin jokainen tehopyyntö välittyy dieselgeneraattorille, eli kaikki sähköautoon uppoava virta pitää erikseen tehdä dieselistä.
Sähköauton lataus on aina riskin paikka. Ei tunnu kyllä kovin hyvältä idealta, että aavalla merellä autokannella on pari sataa autoa latauksessa ja jostakin syystä jokun akku alkaa ylikuumentua. Veikkaan että ko. toiminta on kiellettyjen toimenpiteiden listalla, aivan kuten polltomoottoriautojen käynnistäminen ennenkuin laiva on satamassa.
@Lukija31722 kirjoitti:
4034 km / 28 latausta = 144 km/lataus
Minulla keskimääräinen latausväli lienee jossain 50-80 km hujakoilla, vaikka autolla pääsee luokkaa 500 km.
Ok, kärjistetty läppä, mutta pointtina se, että sähköautoa kannattaa latailla vähän joka välissä, milloin se on käytännöllistä ja taloudellisesti järkevää. Eikä totuttuun polttistyyliin, jossa tankkaillaan täyteen, ajetaan jonnekin 5-20 prosenttiin ja taas täyteen.
Pitkillä automatkoilla latausväli on minulla ollut sellaista 2-3h luokkaa, eli käytännössä se aika, mitä yhtä soittoa jaksaa muutenkaan ajella. Tai oikeastaan kartanlukijan & takapenkin rakot taitaa olla suurin rajoite.
Aiemmin tässä ketjussa kerrottiin uudesta LNG aluksesta, jonka yhteenlaskettu akseliteho on 7250 kW. Varagenuja lienee laivalla, mutta otaksun, että normaalit käyttösähköt otetaan pääkoneesta. Jos autoja lataillaan niin joku 10-20% pääkoneen tehosta ehkä liikenee muun kuin laivan omaan käyttöön ja tarkoittaa, että 20 autoa voisi latailla samanaikaisesti. Mitään suko-latausta ei kannata muutaman tunnin reissulla käyttää. LNG poltto on parempi kuin raskas polttoöljy mutta kaukana mistään hiilineutraalista.
@HybridRules kirjoitti:
Heinäkuun alussa kävin pitkästä aikaa lentoreissulla ja olin ajatellut jättää auton lataukseen kentällä. Koko laturialue oli suljettu. Liekö kentän rakennustyöt ja korona syynä.
Kohta on taas lähtö ja katselin lentoaseman laturitarjontaa (siis Hiki-Vantaalla). Näyttää olevan kaikkiaan 94 laturia, joista 62kpl P5:ssa. Ovat asentaneet niitä lisää selvästikin.
Jos haluaa välttää ajamasta reissun jälkeen heti laturille kentältä lähtiessä, kannattaa kyllä varmuuden vuoksi ladata akku jo ennen kentälle jättämistä. Paitsi, jos tykkää jännityksestä. En ole Teslalla käynyt kuin sen yhden kerran lentoasemalla, koska korona stoppasi minun ulkomaanmatkat tyystin helmikuun -20 jälkeen. Mutta plugarin kanssa kävin usein ja varmaan 50% käynneistä kaikki laturit olivat varattuja. Kentältä lähtiessä löytyy tietysti vähän joka suuntaan matkan varrella tai pienen koukkauksen päässä latausasema, mutta harvempi haluaa pitkän lentokoneessa istumisen jälkeen jäädä yöllä latailemaan autoa. Minulla homma on nyt ok, koska autoni range riittää reilusti lentoasemalle ja takaisin.
Minulla olikin yksi täyssähkön hankintakriteeri, että sen range riittää selvästi yli edestakaisen lentoasemareissun.
Toisaalta minulla oli vääristynyt kuva sähköauton lataustarpeesta, koska plugarilla ajaessa akku oli jatkuvasti tyhjenemässä. Arkiajossa sähköautoa tarvitsee ladata harvoin.
Teslan sanotaan (Teslaklubin artikkelissa) kuluttavan kylmäparkissa 1-2% vuorokaudessa akkua. Pitkälle, eli yli vuorokauden kestävälle matkalle, olisi hyvä vaihtoehto saada auton mukana tullut tilapäislaturi kiinni suko-pistorasiaan ja asettaa akun täyttöaste esim. 70% arvoon. Auto ylläpitäisi akun reissun ajan siinä. Ja kun kotimatka lähestyy reissun päässä, muuttaisi etänä latausrajan vaikka 100%, jos kotimatka sen vaatii. Latauksen voisi käynnistää vaikka 15 tuntia ennen kuin on autolla, jolloin 8A latauskin riittäisi täyttämään akun. Ja lämmityksen käynnistäisi sitten vaikka matkalaukkuja hihnalta odotellessa.
Muuten hyvä idea, mutta en itsekään tiedä, mihin auton saisin suko-rasiaan kiinni lähellä lentoasemaa tai saisiko lentoaseman parkissa. Varsinainen 11kW latausasema on ihan turhan tehokas, mutta tietysti, jos sellainen on vapaana eikä maksa liikaa, niin kyllähän se käy. Ainakaan netistä löytyvän pysäköintipalvelun sähköauto-kohdassa ei edelleenkään puhuta maksusta eli kai se sisältyy pysäköinnin hintaan edelleen.
Taidettiin käydä kentällä eri kellonaikoihin ennen koronaa. Hyvin harvassa olivat kerrat kun vapata piuhaa ei olisi ollut.
Edellisen viestini kirjoitettuani jäin pohtimaan samaa kuin sinäkin. Varsinkin lentokenentällä, mutta miksei hotelleissa ja muissa "pitkään viivyttävissä" paikoissa olisi hyvä jos melkein jokaiselle paikalle saisi jatkuvaa virtaa kestävän sukon, tarvittaessa jollain kuorman hallinnalla. Se riittää moneen tarpeeseen auton lataamiseksi, ja palvelisi myös lohkolämppärin käyttäjiä. Investointina varsin maltillinen.
Joo, minäkin huomasin, että latureiden varaustilanne vaihteli paljon. Yleensä kun auton sai lataukseen, niin paikkoja oli vapaana useita ja toinen tavallinen tilanne oli, että kaikki on varattu. "Sattumapaikkoja" oli harvemmin.
Lentokentät ja laivat esim. olisivat hyviä suko-latauspaikkoja.
No en tiedä laivoista, kun se sähkö pitää niissä tuottaa dieselgeneraattorilla.
Lueskelin vanhoja kommentteja tässä ajankuluksi.
Minulla ei ole mitään käsitystä, paljonko sähköautojen lataaminen esim. Tukholma-Turku välillä lisäisi polttoaineen kulutusta ja siis CO2 -päästöjä.
Oliko niin, että liikenteen päästöt ovat n.20% ja henkilöautojen osuus siitä puolet.
10% pois päästöistä olisi jo tuntuva vähennys ja se olisi helppo saavuttaa siirtymällä sähköautoiluun. Lataamisen moninaiset mahdollisuudet edesauttaisivat sähköautojen hankintaa. Voi olla, että latausmahdollisuus laivoilla saisi ahkerasti Viron tai Ruotsin ja Suomen välillä liikkuvia autokuntia hankkimaan sähköisen menopelin. Ainakin tukisi sitä päätöstä. Luulisin lataustehon tuottamisen häviävän laivan energiatarpeessa marginaaliin.
Päästöjen vähentäminen ei minun mielestäni pidä olla yksilöiden vastuulla, koska silloin pieni teko tuntuu aivan turhalta ja jää tekemättä muilta kuin varsinaisilta aktivisteilta.
Lähdin tässä siitä ajatuksesta ettei siellä laivalla harakoille sitä sähköä tuoteta. Silloin jokainen tehopyyntö välittyy dieselgeneraattorille, eli kaikki sähköautoon uppoava virta pitää erikseen tehdä dieselistä.
Sähköauton lataus on aina riskin paikka. Ei tunnu kyllä kovin hyvältä idealta, että aavalla merellä autokannella on pari sataa autoa latauksessa ja jostakin syystä jokun akku alkaa ylikuumentua. Veikkaan että ko. toiminta on kiellettyjen toimenpiteiden listalla, aivan kuten polltomoottoriautojen käynnistäminen ennenkuin laiva on satamassa.
Kuljetetaanhan laivalla polttomoottoriautojakin. Niitä kärvähtää Suomessa vuosittain n. 1300kpl
@HybridRules kirjoitti:
Heinäkuun alussa kävin pitkästä aikaa lentoreissulla ja olin ajatellut jättää auton lataukseen kentällä. Koko laturialue oli suljettu. Liekö kentän rakennustyöt ja korona syynä.
Kohta on taas lähtö ja katselin lentoaseman laturitarjontaa (siis Hiki-Vantaalla). Näyttää olevan kaikkiaan 94 laturia, joista 62kpl P5:ssa. Ovat asentaneet niitä lisää selvästikin.
Jos haluaa välttää ajamasta reissun jälkeen heti laturille kentältä lähtiessä, kannattaa kyllä varmuuden vuoksi ladata akku jo ennen kentälle jättämistä. Paitsi, jos tykkää jännityksestä. En ole Teslalla käynyt kuin sen yhden kerran lentoasemalla, koska korona stoppasi minun ulkomaanmatkat tyystin helmikuun -20 jälkeen. Mutta plugarin kanssa kävin usein ja varmaan 50% käynneistä kaikki laturit olivat varattuja. Kentältä lähtiessä löytyy tietysti vähän joka suuntaan matkan varrella tai pienen koukkauksen päässä latausasema, mutta harvempi haluaa pitkän lentokoneessa istumisen jälkeen jäädä yöllä latailemaan autoa. Minulla homma on nyt ok, koska autoni range riittää reilusti lentoasemalle ja takaisin.
Minulla olikin yksi täyssähkön hankintakriteeri, että sen range riittää selvästi yli edestakaisen lentoasemareissun.
Toisaalta minulla oli vääristynyt kuva sähköauton lataustarpeesta, koska plugarilla ajaessa akku oli jatkuvasti tyhjenemässä. Arkiajossa sähköautoa tarvitsee ladata harvoin.
Teslan sanotaan (Teslaklubin artikkelissa) kuluttavan kylmäparkissa 1-2% vuorokaudessa akkua. Pitkälle, eli yli vuorokauden kestävälle matkalle, olisi hyvä vaihtoehto saada auton mukana tullut tilapäislaturi kiinni suko-pistorasiaan ja asettaa akun täyttöaste esim. 70% arvoon. Auto ylläpitäisi akun reissun ajan siinä. Ja kun kotimatka lähestyy reissun päässä, muuttaisi etänä latausrajan vaikka 100%, jos kotimatka sen vaatii. Latauksen voisi käynnistää vaikka 15 tuntia ennen kuin on autolla, jolloin 8A latauskin riittäisi täyttämään akun. Ja lämmityksen käynnistäisi sitten vaikka matkalaukkuja hihnalta odotellessa.
Muuten hyvä idea, mutta en itsekään tiedä, mihin auton saisin suko-rasiaan kiinni lähellä lentoasemaa tai saisiko lentoaseman parkissa. Varsinainen 11kW latausasema on ihan turhan tehokas, mutta tietysti, jos sellainen on vapaana eikä maksa liikaa, niin kyllähän se käy. Ainakaan netistä löytyvän pysäköintipalvelun sähköauto-kohdassa ei edelleenkään puhuta maksusta eli kai se sisältyy pysäköinnin hintaan edelleen.
Taidettiin käydä kentällä eri kellonaikoihin ennen koronaa. Hyvin harvassa olivat kerrat kun vapata piuhaa ei olisi ollut.
Edellisen viestini kirjoitettuani jäin pohtimaan samaa kuin sinäkin. Varsinkin lentokenentällä, mutta miksei hotelleissa ja muissa "pitkään viivyttävissä" paikoissa olisi hyvä jos melkein jokaiselle paikalle saisi jatkuvaa virtaa kestävän sukon, tarvittaessa jollain kuorman hallinnalla. Se riittää moneen tarpeeseen auton lataamiseksi, ja palvelisi myös lohkolämppärin käyttäjiä. Investointina varsin maltillinen.
Joo, minäkin huomasin, että latureiden varaustilanne vaihteli paljon. Yleensä kun auton sai lataukseen, niin paikkoja oli vapaana useita ja toinen tavallinen tilanne oli, että kaikki on varattu. "Sattumapaikkoja" oli harvemmin.
Lentokentät ja laivat esim. olisivat hyviä suko-latauspaikkoja.
No en tiedä laivoista, kun se sähkö pitää niissä tuottaa dieselgeneraattorilla.
Lueskelin vanhoja kommentteja tässä ajankuluksi.
Minulla ei ole mitään käsitystä, paljonko sähköautojen lataaminen esim. Tukholma-Turku välillä lisäisi polttoaineen kulutusta ja siis CO2 -päästöjä.
Oliko niin, että liikenteen päästöt ovat n.20% ja henkilöautojen osuus siitä puolet.
10% pois päästöistä olisi jo tuntuva vähennys ja se olisi helppo saavuttaa siirtymällä sähköautoiluun. Lataamisen moninaiset mahdollisuudet edesauttaisivat sähköautojen hankintaa. Voi olla, että latausmahdollisuus laivoilla saisi ahkerasti Viron tai Ruotsin ja Suomen välillä liikkuvia autokuntia hankkimaan sähköisen menopelin. Ainakin tukisi sitä päätöstä. Luulisin lataustehon tuottamisen häviävän laivan energiatarpeessa marginaaliin.
Päästöjen vähentäminen ei minun mielestäni pidä olla yksilöiden vastuulla, koska silloin pieni teko tuntuu aivan turhalta ja jää tekemättä muilta kuin varsinaisilta aktivisteilta.
Lähdin tässä siitä ajatuksesta ettei siellä laivalla harakoille sitä sähköä tuoteta. Silloin jokainen tehopyyntö välittyy dieselgeneraattorille, eli kaikki sähköautoon uppoava virta pitää erikseen tehdä dieselistä.
Sähköauton lataus on aina riskin paikka. Ei tunnu kyllä kovin hyvältä idealta, että aavalla merellä autokannella on pari sataa autoa latauksessa ja jostakin syystä jokun akku alkaa ylikuumentua. Veikkaan että ko. toiminta on kiellettyjen toimenpiteiden listalla, aivan kuten polltomoottoriautojen käynnistäminen ennenkuin laiva on satamassa.
Kuljetetaanhan laivalla polttomoottoriautojakin. Niitä kärvähtää Suomessa vuosittain n. 1300kpl
@HybridRules kirjoitti:
Heinäkuun alussa kävin pitkästä aikaa lentoreissulla ja olin ajatellut jättää auton lataukseen kentällä. Koko laturialue oli suljettu. Liekö kentän rakennustyöt ja korona syynä.
Kohta on taas lähtö ja katselin lentoaseman laturitarjontaa (siis Hiki-Vantaalla). Näyttää olevan kaikkiaan 94 laturia, joista 62kpl P5:ssa. Ovat asentaneet niitä lisää selvästikin.
Jos haluaa välttää ajamasta reissun jälkeen heti laturille kentältä lähtiessä, kannattaa kyllä varmuuden vuoksi ladata akku jo ennen kentälle jättämistä. Paitsi, jos tykkää jännityksestä. En ole Teslalla käynyt kuin sen yhden kerran lentoasemalla, koska korona stoppasi minun ulkomaanmatkat tyystin helmikuun -20 jälkeen. Mutta plugarin kanssa kävin usein ja varmaan 50% käynneistä kaikki laturit olivat varattuja. Kentältä lähtiessä löytyy tietysti vähän joka suuntaan matkan varrella tai pienen koukkauksen päässä latausasema, mutta harvempi haluaa pitkän lentokoneessa istumisen jälkeen jäädä yöllä latailemaan autoa. Minulla homma on nyt ok, koska autoni range riittää reilusti lentoasemalle ja takaisin.
Minulla olikin yksi täyssähkön hankintakriteeri, että sen range riittää selvästi yli edestakaisen lentoasemareissun.
Toisaalta minulla oli vääristynyt kuva sähköauton lataustarpeesta, koska plugarilla ajaessa akku oli jatkuvasti tyhjenemässä. Arkiajossa sähköautoa tarvitsee ladata harvoin.
Teslan sanotaan (Teslaklubin artikkelissa) kuluttavan kylmäparkissa 1-2% vuorokaudessa akkua. Pitkälle, eli yli vuorokauden kestävälle matkalle, olisi hyvä vaihtoehto saada auton mukana tullut tilapäislaturi kiinni suko-pistorasiaan ja asettaa akun täyttöaste esim. 70% arvoon. Auto ylläpitäisi akun reissun ajan siinä. Ja kun kotimatka lähestyy reissun päässä, muuttaisi etänä latausrajan vaikka 100%, jos kotimatka sen vaatii. Latauksen voisi käynnistää vaikka 15 tuntia ennen kuin on autolla, jolloin 8A latauskin riittäisi täyttämään akun. Ja lämmityksen käynnistäisi sitten vaikka matkalaukkuja hihnalta odotellessa.
Muuten hyvä idea, mutta en itsekään tiedä, mihin auton saisin suko-rasiaan kiinni lähellä lentoasemaa tai saisiko lentoaseman parkissa. Varsinainen 11kW latausasema on ihan turhan tehokas, mutta tietysti, jos sellainen on vapaana eikä maksa liikaa, niin kyllähän se käy. Ainakaan netistä löytyvän pysäköintipalvelun sähköauto-kohdassa ei edelleenkään puhuta maksusta eli kai se sisältyy pysäköinnin hintaan edelleen.
Taidettiin käydä kentällä eri kellonaikoihin ennen koronaa. Hyvin harvassa olivat kerrat kun vapata piuhaa ei olisi ollut.
Edellisen viestini kirjoitettuani jäin pohtimaan samaa kuin sinäkin. Varsinkin lentokenentällä, mutta miksei hotelleissa ja muissa "pitkään viivyttävissä" paikoissa olisi hyvä jos melkein jokaiselle paikalle saisi jatkuvaa virtaa kestävän sukon, tarvittaessa jollain kuorman hallinnalla. Se riittää moneen tarpeeseen auton lataamiseksi, ja palvelisi myös lohkolämppärin käyttäjiä. Investointina varsin maltillinen.
Joo, minäkin huomasin, että latureiden varaustilanne vaihteli paljon. Yleensä kun auton sai lataukseen, niin paikkoja oli vapaana useita ja toinen tavallinen tilanne oli, että kaikki on varattu. "Sattumapaikkoja" oli harvemmin.
Lentokentät ja laivat esim. olisivat hyviä suko-latauspaikkoja.
No en tiedä laivoista, kun se sähkö pitää niissä tuottaa dieselgeneraattorilla.
Lueskelin vanhoja kommentteja tässä ajankuluksi.
Minulla ei ole mitään käsitystä, paljonko sähköautojen lataaminen esim. Tukholma-Turku välillä lisäisi polttoaineen kulutusta ja siis CO2 -päästöjä.
Oliko niin, että liikenteen päästöt ovat n.20% ja henkilöautojen osuus siitä puolet.
10% pois päästöistä olisi jo tuntuva vähennys ja se olisi helppo saavuttaa siirtymällä sähköautoiluun. Lataamisen moninaiset mahdollisuudet edesauttaisivat sähköautojen hankintaa. Voi olla, että latausmahdollisuus laivoilla saisi ahkerasti Viron tai Ruotsin ja Suomen välillä liikkuvia autokuntia hankkimaan sähköisen menopelin. Ainakin tukisi sitä päätöstä. Luulisin lataustehon tuottamisen häviävän laivan energiatarpeessa marginaaliin.
Päästöjen vähentäminen ei minun mielestäni pidä olla yksilöiden vastuulla, koska silloin pieni teko tuntuu aivan turhalta ja jää tekemättä muilta kuin varsinaisilta aktivisteilta.
Lähdin tässä siitä ajatuksesta ettei siellä laivalla harakoille sitä sähköä tuoteta. Silloin jokainen tehopyyntö välittyy dieselgeneraattorille, eli kaikki sähköautoon uppoava virta pitää erikseen tehdä dieselistä.
Sähköauton lataus on aina riskin paikka. Ei tunnu kyllä kovin hyvältä idealta, että aavalla merellä autokannella on pari sataa autoa latauksessa ja jostakin syystä jokun akku alkaa ylikuumentua. Veikkaan että ko. toiminta on kiellettyjen toimenpiteiden listalla, aivan kuten polltomoottoriautojen käynnistäminen ennenkuin laiva on satamassa.
Kuljetetaanhan laivalla polttomoottoriautojakin. Niitä kärvähtää Suomessa vuosittain n. 1300kpl
@HybridRules kirjoitti:
Heinäkuun alussa kävin pitkästä aikaa lentoreissulla ja olin ajatellut jättää auton lataukseen kentällä. Koko laturialue oli suljettu. Liekö kentän rakennustyöt ja korona syynä.
Kohta on taas lähtö ja katselin lentoaseman laturitarjontaa (siis Hiki-Vantaalla). Näyttää olevan kaikkiaan 94 laturia, joista 62kpl P5:ssa. Ovat asentaneet niitä lisää selvästikin.
Jos haluaa välttää ajamasta reissun jälkeen heti laturille kentältä lähtiessä, kannattaa kyllä varmuuden vuoksi ladata akku jo ennen kentälle jättämistä. Paitsi, jos tykkää jännityksestä. En ole Teslalla käynyt kuin sen yhden kerran lentoasemalla, koska korona stoppasi minun ulkomaanmatkat tyystin helmikuun -20 jälkeen. Mutta plugarin kanssa kävin usein ja varmaan 50% käynneistä kaikki laturit olivat varattuja. Kentältä lähtiessä löytyy tietysti vähän joka suuntaan matkan varrella tai pienen koukkauksen päässä latausasema, mutta harvempi haluaa pitkän lentokoneessa istumisen jälkeen jäädä yöllä latailemaan autoa. Minulla homma on nyt ok, koska autoni range riittää reilusti lentoasemalle ja takaisin.
Minulla olikin yksi täyssähkön hankintakriteeri, että sen range riittää selvästi yli edestakaisen lentoasemareissun.
Toisaalta minulla oli vääristynyt kuva sähköauton lataustarpeesta, koska plugarilla ajaessa akku oli jatkuvasti tyhjenemässä. Arkiajossa sähköautoa tarvitsee ladata harvoin.
Teslan sanotaan (Teslaklubin artikkelissa) kuluttavan kylmäparkissa 1-2% vuorokaudessa akkua. Pitkälle, eli yli vuorokauden kestävälle matkalle, olisi hyvä vaihtoehto saada auton mukana tullut tilapäislaturi kiinni suko-pistorasiaan ja asettaa akun täyttöaste esim. 70% arvoon. Auto ylläpitäisi akun reissun ajan siinä. Ja kun kotimatka lähestyy reissun päässä, muuttaisi etänä latausrajan vaikka 100%, jos kotimatka sen vaatii. Latauksen voisi käynnistää vaikka 15 tuntia ennen kuin on autolla, jolloin 8A latauskin riittäisi täyttämään akun. Ja lämmityksen käynnistäisi sitten vaikka matkalaukkuja hihnalta odotellessa.
Muuten hyvä idea, mutta en itsekään tiedä, mihin auton saisin suko-rasiaan kiinni lähellä lentoasemaa tai saisiko lentoaseman parkissa. Varsinainen 11kW latausasema on ihan turhan tehokas, mutta tietysti, jos sellainen on vapaana eikä maksa liikaa, niin kyllähän se käy. Ainakaan netistä löytyvän pysäköintipalvelun sähköauto-kohdassa ei edelleenkään puhuta maksusta eli kai se sisältyy pysäköinnin hintaan edelleen.
Taidettiin käydä kentällä eri kellonaikoihin ennen koronaa. Hyvin harvassa olivat kerrat kun vapata piuhaa ei olisi ollut.
Edellisen viestini kirjoitettuani jäin pohtimaan samaa kuin sinäkin. Varsinkin lentokenentällä, mutta miksei hotelleissa ja muissa "pitkään viivyttävissä" paikoissa olisi hyvä jos melkein jokaiselle paikalle saisi jatkuvaa virtaa kestävän sukon, tarvittaessa jollain kuorman hallinnalla. Se riittää moneen tarpeeseen auton lataamiseksi, ja palvelisi myös lohkolämppärin käyttäjiä. Investointina varsin maltillinen.
Joo, minäkin huomasin, että latureiden varaustilanne vaihteli paljon. Yleensä kun auton sai lataukseen, niin paikkoja oli vapaana useita ja toinen tavallinen tilanne oli, että kaikki on varattu. "Sattumapaikkoja" oli harvemmin.
Lentokentät ja laivat esim. olisivat hyviä suko-latauspaikkoja.
No en tiedä laivoista, kun se sähkö pitää niissä tuottaa dieselgeneraattorilla.
Lueskelin vanhoja kommentteja tässä ajankuluksi.
Minulla ei ole mitään käsitystä, paljonko sähköautojen lataaminen esim. Tukholma-Turku välillä lisäisi polttoaineen kulutusta ja siis CO2 -päästöjä.
Oliko niin, että liikenteen päästöt ovat n.20% ja henkilöautojen osuus siitä puolet.
10% pois päästöistä olisi jo tuntuva vähennys ja se olisi helppo saavuttaa siirtymällä sähköautoiluun. Lataamisen moninaiset mahdollisuudet edesauttaisivat sähköautojen hankintaa. Voi olla, että latausmahdollisuus laivoilla saisi ahkerasti Viron tai Ruotsin ja Suomen välillä liikkuvia autokuntia hankkimaan sähköisen menopelin. Ainakin tukisi sitä päätöstä. Luulisin lataustehon tuottamisen häviävän laivan energiatarpeessa marginaaliin.
Päästöjen vähentäminen ei minun mielestäni pidä olla yksilöiden vastuulla, koska silloin pieni teko tuntuu aivan turhalta ja jää tekemättä muilta kuin varsinaisilta aktivisteilta.
Lähdin tässä siitä ajatuksesta ettei siellä laivalla harakoille sitä sähköä tuoteta. Silloin jokainen tehopyyntö välittyy dieselgeneraattorille, eli kaikki sähköautoon uppoava virta pitää erikseen tehdä dieselistä.
Sähköauton lataus on aina riskin paikka. Ei tunnu kyllä kovin hyvältä idealta, että aavalla merellä autokannella on pari sataa autoa latauksessa ja jostakin syystä jokun akku alkaa ylikuumentua. Veikkaan että ko. toiminta on kiellettyjen toimenpiteiden listalla, aivan kuten polltomoottoriautojen käynnistäminen ennenkuin laiva on satamassa.
Kuljetetaanhan laivalla polttomoottoriautojakin. Niitä kärvähtää Suomessa vuosittain n. 1300kpl
Sähköautoissa on ihan kaikki samat sähkölaitteet, mistä polttomoottoriautokin voi syttyä laivan autokannella seistessään - sen lisäksi vielä valtava akku ja sen lataus ym. systeemit.
@HybridRules kirjoitti:
Heinäkuun alussa kävin pitkästä aikaa lentoreissulla ja olin ajatellut jättää auton lataukseen kentällä. Koko laturialue oli suljettu. Liekö kentän rakennustyöt ja korona syynä.
Kohta on taas lähtö ja katselin lentoaseman laturitarjontaa (siis Hiki-Vantaalla). Näyttää olevan kaikkiaan 94 laturia, joista 62kpl P5:ssa. Ovat asentaneet niitä lisää selvästikin.
Jos haluaa välttää ajamasta reissun jälkeen heti laturille kentältä lähtiessä, kannattaa kyllä varmuuden vuoksi ladata akku jo ennen kentälle jättämistä. Paitsi, jos tykkää jännityksestä. En ole Teslalla käynyt kuin sen yhden kerran lentoasemalla, koska korona stoppasi minun ulkomaanmatkat tyystin helmikuun -20 jälkeen. Mutta plugarin kanssa kävin usein ja varmaan 50% käynneistä kaikki laturit olivat varattuja. Kentältä lähtiessä löytyy tietysti vähän joka suuntaan matkan varrella tai pienen koukkauksen päässä latausasema, mutta harvempi haluaa pitkän lentokoneessa istumisen jälkeen jäädä yöllä latailemaan autoa. Minulla homma on nyt ok, koska autoni range riittää reilusti lentoasemalle ja takaisin.
Minulla olikin yksi täyssähkön hankintakriteeri, että sen range riittää selvästi yli edestakaisen lentoasemareissun.
Toisaalta minulla oli vääristynyt kuva sähköauton lataustarpeesta, koska plugarilla ajaessa akku oli jatkuvasti tyhjenemässä. Arkiajossa sähköautoa tarvitsee ladata harvoin.
Teslan sanotaan (Teslaklubin artikkelissa) kuluttavan kylmäparkissa 1-2% vuorokaudessa akkua. Pitkälle, eli yli vuorokauden kestävälle matkalle, olisi hyvä vaihtoehto saada auton mukana tullut tilapäislaturi kiinni suko-pistorasiaan ja asettaa akun täyttöaste esim. 70% arvoon. Auto ylläpitäisi akun reissun ajan siinä. Ja kun kotimatka lähestyy reissun päässä, muuttaisi etänä latausrajan vaikka 100%, jos kotimatka sen vaatii. Latauksen voisi käynnistää vaikka 15 tuntia ennen kuin on autolla, jolloin 8A latauskin riittäisi täyttämään akun. Ja lämmityksen käynnistäisi sitten vaikka matkalaukkuja hihnalta odotellessa.
Muuten hyvä idea, mutta en itsekään tiedä, mihin auton saisin suko-rasiaan kiinni lähellä lentoasemaa tai saisiko lentoaseman parkissa. Varsinainen 11kW latausasema on ihan turhan tehokas, mutta tietysti, jos sellainen on vapaana eikä maksa liikaa, niin kyllähän se käy. Ainakaan netistä löytyvän pysäköintipalvelun sähköauto-kohdassa ei edelleenkään puhuta maksusta eli kai se sisältyy pysäköinnin hintaan edelleen.
Taidettiin käydä kentällä eri kellonaikoihin ennen koronaa. Hyvin harvassa olivat kerrat kun vapata piuhaa ei olisi ollut.
Edellisen viestini kirjoitettuani jäin pohtimaan samaa kuin sinäkin. Varsinkin lentokenentällä, mutta miksei hotelleissa ja muissa "pitkään viivyttävissä" paikoissa olisi hyvä jos melkein jokaiselle paikalle saisi jatkuvaa virtaa kestävän sukon, tarvittaessa jollain kuorman hallinnalla. Se riittää moneen tarpeeseen auton lataamiseksi, ja palvelisi myös lohkolämppärin käyttäjiä. Investointina varsin maltillinen.
Joo, minäkin huomasin, että latureiden varaustilanne vaihteli paljon. Yleensä kun auton sai lataukseen, niin paikkoja oli vapaana useita ja toinen tavallinen tilanne oli, että kaikki on varattu. "Sattumapaikkoja" oli harvemmin.
Lentokentät ja laivat esim. olisivat hyviä suko-latauspaikkoja.
No en tiedä laivoista, kun se sähkö pitää niissä tuottaa dieselgeneraattorilla.
Lueskelin vanhoja kommentteja tässä ajankuluksi.
Minulla ei ole mitään käsitystä, paljonko sähköautojen lataaminen esim. Tukholma-Turku välillä lisäisi polttoaineen kulutusta ja siis CO2 -päästöjä.
Oliko niin, että liikenteen päästöt ovat n.20% ja henkilöautojen osuus siitä puolet.
10% pois päästöistä olisi jo tuntuva vähennys ja se olisi helppo saavuttaa siirtymällä sähköautoiluun. Lataamisen moninaiset mahdollisuudet edesauttaisivat sähköautojen hankintaa. Voi olla, että latausmahdollisuus laivoilla saisi ahkerasti Viron tai Ruotsin ja Suomen välillä liikkuvia autokuntia hankkimaan sähköisen menopelin. Ainakin tukisi sitä päätöstä. Luulisin lataustehon tuottamisen häviävän laivan energiatarpeessa marginaaliin.
Päästöjen vähentäminen ei minun mielestäni pidä olla yksilöiden vastuulla, koska silloin pieni teko tuntuu aivan turhalta ja jää tekemättä muilta kuin varsinaisilta aktivisteilta.
Lähdin tässä siitä ajatuksesta ettei siellä laivalla harakoille sitä sähköä tuoteta. Silloin jokainen tehopyyntö välittyy dieselgeneraattorille, eli kaikki sähköautoon uppoava virta pitää erikseen tehdä dieselistä.
Sähköauton lataus on aina riskin paikka. Ei tunnu kyllä kovin hyvältä idealta, että aavalla merellä autokannella on pari sataa autoa latauksessa ja jostakin syystä jokun akku alkaa ylikuumentua. Veikkaan että ko. toiminta on kiellettyjen toimenpiteiden listalla, aivan kuten polltomoottoriautojen käynnistäminen ennenkuin laiva on satamassa.
Kuljetetaanhan laivalla polttomoottoriautojakin. Niitä kärvähtää Suomessa vuosittain n. 1300kpl
Sähköautoissa on ihan kaikki samat sähkölaitteet, mistä polttomoottoriautokin voi syttyä laivan autokannella seistessään - sen lisäksi vielä valtava akku ja sen lataus ym. systeemit.
Mutta ei vuotavia nesteitä.
No, nähtäväksi jää mikä on sähköautojen syttymisherkkyys, toistaiseksi sitä ei tiedä vieöä kukaan. Sammuttaminen ainakin on vaikeaa.
@HybridRules kirjoitti:
Heinäkuun alussa kävin pitkästä aikaa lentoreissulla ja olin ajatellut jättää auton lataukseen kentällä. Koko laturialue oli suljettu. Liekö kentän rakennustyöt ja korona syynä.
Kohta on taas lähtö ja katselin lentoaseman laturitarjontaa (siis Hiki-Vantaalla). Näyttää olevan kaikkiaan 94 laturia, joista 62kpl P5:ssa. Ovat asentaneet niitä lisää selvästikin.
Jos haluaa välttää ajamasta reissun jälkeen heti laturille kentältä lähtiessä, kannattaa kyllä varmuuden vuoksi ladata akku jo ennen kentälle jättämistä. Paitsi, jos tykkää jännityksestä. En ole Teslalla käynyt kuin sen yhden kerran lentoasemalla, koska korona stoppasi minun ulkomaanmatkat tyystin helmikuun -20 jälkeen. Mutta plugarin kanssa kävin usein ja varmaan 50% käynneistä kaikki laturit olivat varattuja. Kentältä lähtiessä löytyy tietysti vähän joka suuntaan matkan varrella tai pienen koukkauksen päässä latausasema, mutta harvempi haluaa pitkän lentokoneessa istumisen jälkeen jäädä yöllä latailemaan autoa. Minulla homma on nyt ok, koska autoni range riittää reilusti lentoasemalle ja takaisin.
Minulla olikin yksi täyssähkön hankintakriteeri, että sen range riittää selvästi yli edestakaisen lentoasemareissun.
Toisaalta minulla oli vääristynyt kuva sähköauton lataustarpeesta, koska plugarilla ajaessa akku oli jatkuvasti tyhjenemässä. Arkiajossa sähköautoa tarvitsee ladata harvoin.
Teslan sanotaan (Teslaklubin artikkelissa) kuluttavan kylmäparkissa 1-2% vuorokaudessa akkua. Pitkälle, eli yli vuorokauden kestävälle matkalle, olisi hyvä vaihtoehto saada auton mukana tullut tilapäislaturi kiinni suko-pistorasiaan ja asettaa akun täyttöaste esim. 70% arvoon. Auto ylläpitäisi akun reissun ajan siinä. Ja kun kotimatka lähestyy reissun päässä, muuttaisi etänä latausrajan vaikka 100%, jos kotimatka sen vaatii. Latauksen voisi käynnistää vaikka 15 tuntia ennen kuin on autolla, jolloin 8A latauskin riittäisi täyttämään akun. Ja lämmityksen käynnistäisi sitten vaikka matkalaukkuja hihnalta odotellessa.
Muuten hyvä idea, mutta en itsekään tiedä, mihin auton saisin suko-rasiaan kiinni lähellä lentoasemaa tai saisiko lentoaseman parkissa. Varsinainen 11kW latausasema on ihan turhan tehokas, mutta tietysti, jos sellainen on vapaana eikä maksa liikaa, niin kyllähän se käy. Ainakaan netistä löytyvän pysäköintipalvelun sähköauto-kohdassa ei edelleenkään puhuta maksusta eli kai se sisältyy pysäköinnin hintaan edelleen.
Taidettiin käydä kentällä eri kellonaikoihin ennen koronaa. Hyvin harvassa olivat kerrat kun vapata piuhaa ei olisi ollut.
Edellisen viestini kirjoitettuani jäin pohtimaan samaa kuin sinäkin. Varsinkin lentokenentällä, mutta miksei hotelleissa ja muissa "pitkään viivyttävissä" paikoissa olisi hyvä jos melkein jokaiselle paikalle saisi jatkuvaa virtaa kestävän sukon, tarvittaessa jollain kuorman hallinnalla. Se riittää moneen tarpeeseen auton lataamiseksi, ja palvelisi myös lohkolämppärin käyttäjiä. Investointina varsin maltillinen.
Joo, minäkin huomasin, että latureiden varaustilanne vaihteli paljon. Yleensä kun auton sai lataukseen, niin paikkoja oli vapaana useita ja toinen tavallinen tilanne oli, että kaikki on varattu. "Sattumapaikkoja" oli harvemmin.
Lentokentät ja laivat esim. olisivat hyviä suko-latauspaikkoja.
No en tiedä laivoista, kun se sähkö pitää niissä tuottaa dieselgeneraattorilla.
Lueskelin vanhoja kommentteja tässä ajankuluksi.
Minulla ei ole mitään käsitystä, paljonko sähköautojen lataaminen esim. Tukholma-Turku välillä lisäisi polttoaineen kulutusta ja siis CO2 -päästöjä.
Oliko niin, että liikenteen päästöt ovat n.20% ja henkilöautojen osuus siitä puolet.
10% pois päästöistä olisi jo tuntuva vähennys ja se olisi helppo saavuttaa siirtymällä sähköautoiluun. Lataamisen moninaiset mahdollisuudet edesauttaisivat sähköautojen hankintaa. Voi olla, että latausmahdollisuus laivoilla saisi ahkerasti Viron tai Ruotsin ja Suomen välillä liikkuvia autokuntia hankkimaan sähköisen menopelin. Ainakin tukisi sitä päätöstä. Luulisin lataustehon tuottamisen häviävän laivan energiatarpeessa marginaaliin.
Päästöjen vähentäminen ei minun mielestäni pidä olla yksilöiden vastuulla, koska silloin pieni teko tuntuu aivan turhalta ja jää tekemättä muilta kuin varsinaisilta aktivisteilta.
Lähdin tässä siitä ajatuksesta ettei siellä laivalla harakoille sitä sähköä tuoteta. Silloin jokainen tehopyyntö välittyy dieselgeneraattorille, eli kaikki sähköautoon uppoava virta pitää erikseen tehdä dieselistä.
Sähköauton lataus on aina riskin paikka. Ei tunnu kyllä kovin hyvältä idealta, että aavalla merellä autokannella on pari sataa autoa latauksessa ja jostakin syystä jokun akku alkaa ylikuumentua. Veikkaan että ko. toiminta on kiellettyjen toimenpiteiden listalla, aivan kuten polltomoottoriautojen käynnistäminen ennenkuin laiva on satamassa.
Kuljetetaanhan laivalla polttomoottoriautojakin. Niitä kärvähtää Suomessa vuosittain n. 1300kpl
Sähköautoissa on ihan kaikki samat sähkölaitteet, mistä polttomoottoriautokin voi syttyä laivan autokannella seistessään - sen lisäksi vielä valtava akku ja sen lataus ym. systeemit.
Mutta ei vuotavia nesteitä.
No, nähtäväksi jää mikä on sähköautojen syttymisherkkyys, toistaiseksi sitä ei tiedä vieöä kukaan. Sammuttaminen ainakin on vaikeaa.
Minusta on yllättävä tieto, että n. 1300 polttista palaa vuosittain. En ole koskaan kokenut minkäänlaisena riskinä, että oma polttis olisi ollut joku tulipaloriski. Siis silloin muinoin, kun vielä ajoin polttiksella🙂
Autoliitosta kerrotaan MTV Uutisille, että autopalojen syttymisessä kaksi tekijää on avainasemassa.
– Sähkö on yleensä se, joka laittaa palon alkuun ja polttoaine tietysti on palokuormaa lisäävä aine. Ne ovat suurimmat syyt, kertoo Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen.
Siinä artikkelissa sanottiin (linkki tuolla vanhemmissa viesteissä), että Suomessa kärvähtää vuosittain n. 1300 polttomoottoriautoa. Sehän on keskimäärin 3,5 autoa joka päivä. Tuntuu uskomattomalta. En ole ikinä nähnyt yhtään tulessa olevaa autoa. En ainakaan muista. Piteleeköhän tuo paikkojaan?
@HybridRules kirjoitti:
Siinä artikkelissa sanottiin (linkki tuolla vanhemmissa viesteissä), että Suomessa kärvähtää vuosittain n. 1300 polttomoottoriautoa. Sehän on keskimäärin 3,5 autoa joka päivä. Tuntuu uskomattomalta. En ole ikinä nähnyt yhtään tulessa olevaa autoa. En ainakaan muista. Piteleeköhän tuo paikkojaan?
Pitää. Taitaa tosin olla jopa vähän alakanttiin tuo lukema.
Amerikoissa palaa vuosittain noin joka tuhannes auto eli n. 800 autoa päivässä. Yksi ihminen keskimäärin kuolee näissä paloissa (Wikipedia). Aikamoinen rovio eikä sielläkään todellakaan näe autopaloja lomamatkoilla!
@HybridRules kirjoitti:
Siinä artikkelissa sanottiin (linkki tuolla vanhemmissa viesteissä), että Suomessa kärvähtää vuosittain n. 1300 polttomoottoriautoa. Sehän on keskimäärin 3,5 autoa joka päivä. Tuntuu uskomattomalta. En ole ikinä nähnyt yhtään tulessa olevaa autoa. En ainakaan muista. Piteleeköhän tuo paikkojaan?
Pitää. Taitaa tosin olla jopa vähän alakanttiin tuo lukema.
Siis päivässä kuolee yksi ihminen tuolla rapakon takana autopaloissa.
@Janne123 kirjoitti:
Amerikoissa palaa vuosittain noin joka tuhannes auto eli n. 800 autoa päivässä. Yksi ihminen keskimäärin kuolee näissä paloissa (Wikipedia). Aikamoinen rovio eikä sielläkään todellakaan näe autopaloja lomamatkoilla!
@HybridRules kirjoitti:
Siinä artikkelissa sanottiin (linkki tuolla vanhemmissa viesteissä), että Suomessa kärvähtää vuosittain n. 1300 polttomoottoriautoa. Sehän on keskimäärin 3,5 autoa joka päivä. Tuntuu uskomattomalta. En ole ikinä nähnyt yhtään tulessa olevaa autoa. En ainakaan muista. Piteleeköhän tuo paikkojaan?
Pitää. Taitaa tosin olla jopa vähän alakanttiin tuo lukema.
Kommentoin taas mitään asiasta tietämättä, mutta ajattelisin sen latauksen aiheuttaman kulutuksen olevan vähäpätöistä suhteessa laivan kokonaiskulukseen, mutta paljon jos katsotaan kulutettua polttoainetta suhteessa saatuihin akkukilowattitunteihin.
Mutta inehmo ajattelee sähköautoa harkitessaan, että eipä tarvitse ladata ennen laivaan menoa eikä laivasta poistuessa ja tulee siihen tulokseen, että onpas kehitys kehittynyt.
Matka Umeå-Turku-Hiirimäki: ennakoinko huomista aamua varaamalla Sollentunaan aikaa istua superilla lataamassa akun valmiiksi vai ajanko aamulla laivalta Paimion superille istuskelemaan. Hetkinen, ei kumpaakaan vaan annan auton latautua laivamatkan aikana! Tai antaisin, jos voisin......
Vuosi kaksi sitten esiteltiin nykyaikaista hybridi autolauttaa jonka koko yläkansi oli pelkkää aurinkopaneelia.
Kuten lähteessäsikin kerrotaan, LNG:n ansiosta päästöt laskevat vain puolet väittämästäsi ja loput vähennyksestä tulee vain tuoreemman laivan teknologisesta kehityksestä sekä muista polttoaineesta riippumattomista tekijöistä. Tuokin on vain osatotuus, koska maakaasu on paljon hiilidioksidia voimakkaampi kasvihuonekaasu. Kaikki tuotannossa ja jakelussa ilmaan vapautuva maakaasu syö tuota päästövähennystä tai jopa kääntää tilanteen maakaasun tappioksi.
Pohjoisen reissu bensa-autolla:
Vähän yli 1200 km matka meni tankillisella, mutta kotona sitten tankkasinkin elämäni eka kertaa yli 100€ kerralla tankkiin.
Sähköautoileva motoristi teki 4034 km lomareissun lappiin 169,14 eurolla
Koko 4034 kilometrin matkan keskikulutus oli 16,7 kWh/100 km.
Sähköä matkalla kului noin 673 kWh auton kulutusmittauksen mukaan laskettuna.
Tein matkan aikana yli 25 julkista latausta ja joka kerta sain sähköä. Kertaakaan en suunnitellut latausta etukäteen ja emme ajaneet ylimääräistä latausten tarpeen takia. Toki itä-Suomessa ajoimme harvojen Type2-latauspaikkojen kautta vain nähdäkseni niiden toiminnan.
Ainoa latausten toimintahäiriön kaltainen tilanne oli Sallan Ski Resortilla Virran Type2:ssa, mutta kokemuksella ja lievällä soveltamisella siitäkin selvittiin.
Kertaakaan emme myöskään joutuneet jonottamaan pakottavaa lataustilannetta niin, että siitä olisi koitunut haittaa matkaamme.
Latasin maksullisia latauksia matkan aikana yhteensä 636 kWh:n verran ja mukana on kotona loppulatauksessa huomioitu lataushävikki.
Lataamisiin kului rahaa yhteensä 169,14 euroa, eli noin 4,19 euroa/100 km. Tämä on noin kaksinkertainen yleiseen kotilataamisen hintaan nähden, mutta edelleen melko edullista automatkailua etenkin kun huomioidaan, että koko matkan aikana emme etsineet maksutonta latausta tai edes hakenut edullisempaa latausta. Me vain ajoimme, latasimme ja ajoimme.
Kuitenkin olen edelleen sitä mieltä, että nyt kun sähköautot yleistyvät suorastaan räjähdysmäisellä nopeudella, on syytä saada lataaminen yhtä suoraviivaiseksi kuin mikä tahansa muukin kauppa länsimaissa: kytke kaapeli, maksa kansainvälisellä maksukortilla ja käytä palvelu. Nykyinen operaattorikohtainen mobiilisovellus ja RFID -hässäkkä ei vain ole kestävä tapa toteuttaa julkista lataamista jatkossa.
blogi sivu:
https://www.autotie.fi/tien-sivusta/sahkoautoileva-motoristi/sahkoautolla_seikkailemaan_lappiin_ja_itasuomeen
4034 km / 28 latausta = 144 km/lataus
Sähköauton lataus on aina riskin paikka. Ei tunnu kyllä kovin hyvältä idealta, että aavalla merellä autokannella on pari sataa autoa latauksessa ja jostakin syystä jokun akku alkaa ylikuumentua. Veikkaan että ko. toiminta on kiellettyjen toimenpiteiden listalla, aivan kuten polltomoottoriautojen käynnistäminen ennenkuin laiva on satamassa.
Minulla keskimääräinen latausväli lienee jossain 50-80 km hujakoilla, vaikka autolla pääsee luokkaa 500 km.
Ok, kärjistetty läppä, mutta pointtina se, että sähköautoa kannattaa latailla vähän joka välissä, milloin se on käytännöllistä ja taloudellisesti järkevää. Eikä totuttuun polttistyyliin, jossa tankkaillaan täyteen, ajetaan jonnekin 5-20 prosenttiin ja taas täyteen.
Pitkillä automatkoilla latausväli on minulla ollut sellaista 2-3h luokkaa, eli käytännössä se aika, mitä yhtä soittoa jaksaa muutenkaan ajella. Tai oikeastaan kartanlukijan & takapenkin rakot taitaa olla suurin rajoite.
Aiemmin tässä ketjussa kerrottiin uudesta LNG aluksesta, jonka yhteenlaskettu akseliteho on 7250 kW. Varagenuja lienee laivalla, mutta otaksun, että normaalit käyttösähköt otetaan pääkoneesta. Jos autoja lataillaan niin joku 10-20% pääkoneen tehosta ehkä liikenee muun kuin laivan omaan käyttöön ja tarkoittaa, että 20 autoa voisi latailla samanaikaisesti. Mitään suko-latausta ei kannata muutaman tunnin reissulla käyttää. LNG poltto on parempi kuin raskas polttoöljy mutta kaukana mistään hiilineutraalista.
Kuljetetaanhan laivalla polttomoottoriautojakin. Niitä kärvähtää Suomessa vuosittain n. 1300kpl
https://www.hs.fi/talous/art-2000008128865.html
Niitäpä ei koskaan tankatakkaan laivalla.
Mutta ne kärvähtävät, vaikka niitä ei tankata
Sähköautoissa on ihan kaikki samat sähkölaitteet, mistä polttomoottoriautokin voi syttyä laivan autokannella seistessään - sen lisäksi vielä valtava akku ja sen lataus ym. systeemit.
Mutta ei vuotavia nesteitä.
No, nähtäväksi jää mikä on sähköautojen syttymisherkkyys, toistaiseksi sitä ei tiedä vieöä kukaan. Sammuttaminen ainakin on vaikeaa.
Minusta on yllättävä tieto, että n. 1300 polttista palaa vuosittain. En ole koskaan kokenut minkäänlaisena riskinä, että oma polttis olisi ollut joku tulipaloriski. Siis silloin muinoin, kun vielä ajoin polttiksella🙂
Autoliitosta kerrotaan MTV Uutisille, että autopalojen syttymisessä kaksi tekijää on avainasemassa.
– Sähkö on yleensä se, joka laittaa palon alkuun ja polttoaine tietysti on palokuormaa lisäävä aine. Ne ovat suurimmat syyt, kertoo Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen.
samaan aikaan toisaalla
https://www.teslarati.com/tesla-model-3-battery-blow-up-memo/
Vielä kun joku osaisi kertoa syttyykö autot enimmäkseen ajon aikana vai pysäköitynä? Bemareita näyttää palavan viallisen EGR vuoksi - aina ajossa.
Siinä artikkelissa sanottiin (linkki tuolla vanhemmissa viesteissä), että Suomessa kärvähtää vuosittain n. 1300 polttomoottoriautoa. Sehän on keskimäärin 3,5 autoa joka päivä. Tuntuu uskomattomalta. En ole ikinä nähnyt yhtään tulessa olevaa autoa. En ainakaan muista. Piteleeköhän tuo paikkojaan?
Pitää. Taitaa tosin olla jopa vähän alakanttiin tuo lukema.
Amerikoissa palaa vuosittain noin joka tuhannes auto eli n. 800 autoa päivässä. Yksi ihminen keskimäärin kuolee näissä paloissa (Wikipedia). Aikamoinen rovio eikä sielläkään todellakaan näe autopaloja lomamatkoilla!
Siis päivässä kuolee yksi ihminen tuolla rapakon takana autopaloissa.