Jo aiemmin esitellyn EQS:n köyhäilyversio EQE julkistettiin eilen.
EQS:n käytännöllisen ja ainakin minut yllättäneen liftback perän päätiloista tinkimättä nähtyäni olin odottanut tätä julkistusta mielenkiinnolla, mutta omalta kannalta näyttää siltä, että aivan Daimlerin ilmoituksenkin mukaisesti ei tästä E-sarjan seuraajaksi taida olla?
Ainakaan niille asiakkaille, jotka ostivat S213 farkun koska eivät kokeneet W212 ja W213 sedanien tiloja riittäväksi, EQEn 430 litran peräkontti ja lyhyemmän akselivälin vuoksi jo takamatkustajan kohdalla madaltuva kattopelti eivät täytä kaikkien tilavaatimuksia:
Jotenkuten järjellinen rengaskoko ja ison auton pieni normikulutus selvää plussaa. Jää nähtäväksi, kuinka hyvin lämpöpumputon akun ja sisätilojen lämpötilahallinta toimii?
Ainakaan toistaiseksi ei farkkua. Ei jatkoon. EQE SUV tulossa, riippuu hinnasta pääseekö lyhyelle listalle vai ei. Epäilen että hinta karkaa minulta.
Mihin verrattuna EQE:n akseliväli on lyhyempi ja miten akseliväli vaikuttaa kattopellin madaltumiseen?
Autoteollisuudessa käydään sellaista isoa käännekohtaa, että polttomoottorin osien alihankkijoiden on aika ruveta kehittelemään jotain uutta tuotantoa.
Jossain luki että EQE olisi 11cm leveämpi kuin nykyinen E. Se lupaa kyllä hyvää takapenkillä matkustaville. Farkkukorin puute tekee siitä kyllä vähän hankalan edelleen.
Ja sitten on mielikuva-asia. Olkoonkin että se saattaa olla verotusarvoltaan jopa edullisempi kuin nykyinen Volvoni, pohdin silti onkohan tuollainen liian pramea? Herättää vääriä mielikuvia asiakkaissa ja kenties muissakin. Joten kyllä, mietin myös sitä mitä "naapuri" ajattelee.
Anteeksi epäselvä ilmaisuni. Akkukennojen vähentämisen syy oli akselivälin lyhentäminen aiemmin esitellystä isommasta EQS mallista, johon vertasin. EQE:n lyhennettykin akselivälihän on ihan eri metriluvulla Eemeliin verrattuna.
EQS:n pidempi akseliväli ja iso takaluukku päältä päin hyvin saman näköisessä muodossa näyttävät tarjoavan selvästi paremmat sisätilat ja suuremman tavaratilan. Takatilojen eron näkee selvästi, kun sama Autogefühl toimittaja esittelee EQS:n. Vaikka auton muoto ei näytä pitkäselkäiselle lupaavalta, se toimii yllättävän hyvin. Jalkatila pitkäkoipiselle on sitten toinen juttu, ilmeisesti akkujen vuoksi?
Minusta tässä meni valinnat väärin päin. S-sarjan tavatatila ei ole ennenkään ollut myyntivaltti, joten EQS:n tavaratila oli positiivinen yllätys. Ymmärrän, ettei EQE:sta haluttu tehdä tylsää perhefarkkua, mutta olisin mieluummin nähnyt EQE:n vaikka ainoana korimallina jotain Shooting Braken tapaista. Pieni tavaratila ja lapsille madallettu takapenkki on ymmärrettävää C-sarjassa, mutta vaikeampi hyväksyä yli 5-metrisessä sedanissa.
Mutta ei tästä kannata ongelmaa tehdä, jos pihalla on tilaa ja EQS tuntuu sopivan kokoiselta. EQE SUV todennäköisesti ratkaisee tilaongelman myös, mutta kulutusta ei oikein kestä nostaakaan kun tulin jo elvistelleeksi HybridRulesille alittavani hänen kulutuksensa sekä polttiksella että sähkärillä. Pitääköhän tässä nöyrtyä odottelemaan Audi A6 e-tronia 😁
Naapurin mielipiteestä ei kannata välittää ellei halua myydä hänelle jotain. Hänen mielikuvansa on hänen oman rajoittuneisuutensa seurausta, mihin hänellä on oikeus.
Mutta yrittäjän kannattaa välittää asiakkaista. Kyse ei ole todellisesta hinnasta eikä käyttökustannuksista, vaan mielikuvista. Tiedän itsekin autoharrastajan, joka huomasi joidenkin asiakkaiden asenteen muuttuvan ikävällä tavalla hänen saapuessaan paikalle kaksipaikkaisella Mersulla katto auki. Kertoi pitävänsä nykyään halvan SLK:n työpäivinä tallissa ostettuaan sitä kalliimman Cee farkun, jonka peräkontista työkalujaan nosteleva alihankkija näyttää vain asiallisesti matkaan laittautuneelta eikä liikaa laskuttavalta pröystäilijältä, kuten puolta halvemmalla autolla saapuvasta ajatellaan. Eivät kaikki, mutta yrittäjän kannalta niin moni, että sillä saattaa olla merkitystä.
Tätä nimenomaan tarkoitin. Varsinaisista naapureista tuskin koituu autovalinnalla haittaa, ajelimme eräänä aamuna letkassa, E, 5, A6 ja V90, mutta työpiireissä on ihmisiä joiden mielipiteillä on väliä.
Kollegalle sattui mielenkiintoinen tilanne kun asiakasvierailun aikana lähtivät lounaalle. Yksi alihankkija oli tullut paikalle yhtään aristelematta Panameralla ja kaikki asiakkaat halusivat sen kyytiin, kollega ajoi yksin perässä. Itse asiakkaana en voisi välttyä miettimästä toimittajan autoa kun tarjouksia vertaa. Yhden opiskelukaverin kesätyöpaikassa oli firman autot jolla käytiin asiakkaalla, yksi oli c-mersu ja sillä ei saanut mennä kustannustietoisille asiakkaille (90-luvulla)
Voi kai sen elintasovaunun pysäköidä nurkan taakse, jos asiakkaita närästää. Sähköautoissa ei taida olla edes suunnitelmissa yhtään farkkua. Harmi, nämä kökkömaasturit eivät nyt vaan sovi. Laitoin silti EQE:n ennakkotilaukseen. Rouva roudatkoon roinat.
Audi A6 farkusta on ollut puhetta. Ja jostain Passatin tapaisesta.
Joko suomalaiset hinnat ovat tiedossa?
Ei ole hintoja vielä. Arvaus hinnat alkaen rapiat 90keur.
Kyllä hinnat on ennakkotilaajille ilmoitettu
https://autot.veho.fi/uudetautot/mercedes-benz/eqs/mcATDB1000287734
Linkitit EQS:n hinnat. Keskustelua käydään toisesta mallista.
Brittilehdistössä veikkailtiin hinnat alkaen 60k GBP. Toivottavasti se on lähempänä totuutta.
Sekä EQE että EQS näyttävät ulkoisesti pari sukupolvea vanhalta Civiciltä.
Sama tuli mieleen. Muotoilu on halvan oloinen ja pelkistetyn yksinkertainen.
Näin on hyvä, kun mennään pesukoneelle, kun täällä paskassa ja loskassa ajetaan.
Upea laite, se EQE olisi kyllä upea laite. Saa nähdä minne hinta asettuu
"Jää nähtäväksi, kuinka hyvin lämpöpumputon akun ja sisätilojen lämpötilahallinta toimii?"
Paljon puhuttu ja mainostettu lämpöpumppu puuttuu. Esimerkiksi NHB on kirjoittanut satoja viestejä lämpöpumpun autuudesta.
EQEn asiakaskunnalle tästä on tuskin haittaa, he eivät ole ylellisyyteen tottuneetkaan, mutta "Ässä" on tarkoitettu jo selvästi maksukykyisemmälle ja vaatimmalle yleisölle. Alussa hype varmaakin avittaa myynnissä kivasti, mutta laantunee. Suoritusarvot ovat yllättävän vaisut vaikka Tesla S:ään verrattuna.
Vaikka on vähän klisee mollata Teslan laatuvaikutelmaa, niin kerta kiellon päälle. Pystyneekö sillä suorituskyvyllä kaikkea kompensoimaan?
Löytyykö paljonkin kokemusta nykyisen MS:n laatuvaikutelmasta?
On muuten jännä nähdä, kuinka minimalismi nähdään jotenkin halpana ja laaduttomuutena, mutta napit ja pylpyrät ovat sitten rikkautta ja laatua. Liekö samojen arvostelijoiden mielestä nappipuhelimet, joissa on kaikenlaisia ulokkeita, sitten arvokkaan ja laadukkaan oloisia. Samaa muutokseen hidasta sopeutumista näkyy toki aina. Jokunen vuosi sitten povasin, että ohjauspylpyrät ja -napit ovat katoamaan päin. Silloin moni oli sitä mieltä, että ei ainakaan umpivanhoillisista saksalaisista premikoista katoa mitään nappeja.
Autossa tietyt jutut hoituu nappuloilla parhaiten. Pidän edelleen hyvänä asiana sitä, että osa namiskoista säilyy myös tulevaisuudessa hyväksi havaituilla paikoillaan. Kaikkea hyin toimivaa ei pidä siirrellä oikeilta paikoilta kosketusnäyttökäyttöiseksi. Monitoimiohjauspyörä on verraton apu ja hyvin käytännöllinen ominaisuus.
Tesla Model 3 käyttötestin kuulumisia:
Kaupunkivauhdissa tai maantiellä musiikista nauttii ilomielin, mutta nopeammissa vauhdeissa ongelmana on auton todella korkea melutaso. Sisusta myös resonoi ovipahvien särinänä ja keskikonsolin nitinänä.
Ei näistä ihan viimeisimmistä, parin vuoden sisällä luovutetuista.
Et viitannut suoraan minuun, mutta en minäkään viitannut Teslan minimalismiin. Se on tyylivalinta ja makuasia, joka ihmisillä kehittyy ajan myötä ja eri tahtiin. Olkoonkin että minimalismin ohjurina lienee myös valmistajan kustannussäästö.
Se täytyy sanoa, että ainakin kuvien perusteella EQS:ssä (EQE:ssä lienee samanlainen) on upea kojelauta, juuri tuolla Hypernäytöllä! Se on mielestäni parhaimman ja moderneimman oloinen ilmestys tällä hetkellä markkinoilla.
vieläkään ei farkkumallia koirakuskille. ärsyttää
Valmistajien on vaikea hyväksyä, että teknologian muutoksista huolimatta ihmiset ja heidän kuljettajamansa matkustajat ja tavarat ovat yhtä isoja kuin ennenkin.
Tai sitten euronkuvat silmissä kiiluen yritetään trokata tilaa tarvitseville jotain liiterinkorkuisia mukamaastureita, koska puujaloille korotetusta farkusta tai coupesta saa paremman katteen?
Voi olla niinkin, että valmistajat vain tekevät niitä malleja, mitä ihmiset eniten haluavat ostaa.