Pistoke hybridi

25 kommenttia

Ajan nyt neliveto katumaasturilla,jossa on 2.5L bensakone.Aikomuksena vaihtaa neliveto katumaasturi pistokehybridiin,koska vuosien kuluttua niistä pääsee vielä eroon.Ajan noin 10000km vuodessa.
En halua pelata kaapeleiden kanssa,jotenka pistokehybridiä ajaisin siten ilmeisesti hybridi akku tyhjänä.Mitä ongelmia tästä voisi syntyä?Kiitos,Jukka

  
  • muokattu 09.02.2022 17:54

    Polttoaineen kulutus ei vastaa millään tavalla myynti-ilmoituksien litroja.

    Ehkä ajoakkua jolla ei ole ajettu, sitä ei ole ladattu, eli käytetty kunnolla, ei ole kiinnostava että pääset autosti eroon sen paremmin? Kummelin termein: auton akku tykkä kun sillä ajetaan.

      
  • muokattu 09.02.2022 18:55

    Heh, kiitos rehellisyydestäsi. Ei nykyinen autosi arvo katoa ilman pistokehybridiäkään ja lisäksi saat siitä aivan kohta kotimaisella polttoaineella toimivan lähes päästöttömän tankkaamalla kuten ennenkin, vain eri hanasta.

      
  • @autjtp kirjoitti:
    Ajan nyt neliveto katumaasturilla,jossa on 2.5L bensakone.Aikomuksena vaihtaa neliveto katumaasturi pistokehybridiin,koska vuosien kuluttua niistä pääsee vielä eroon.Ajan noin 10000km vuodessa.
    En halua pelata kaapeleiden kanssa,jotenka pistokehybridiä ajaisin siten ilmeisesti hybridi akku tyhjänä.Mitä ongelmia tästä voisi syntyä?Kiitos,Jukka

    Sorry en ilmaissut itseäni selvästi.
    Kai pistokehybridit osaavat ladata akkua itse(jarrutettaessa) ilman,että lataan johdolla .
    Saakohan akun täyteen pelkällä ajolla.

      
  • @autjtp kirjoitti:

    @autjtp kirjoitti:
    Ajan nyt neliveto katumaasturilla,jossa on 2.5L bensakone.Aikomuksena vaihtaa neliveto katumaasturi pistokehybridiin,koska vuosien kuluttua niistä pääsee vielä eroon.Ajan noin 10000km vuodessa.
    En halua pelata kaapeleiden kanssa,jotenka pistokehybridiä ajaisin siten ilmeisesti hybridi akku tyhjänä.Mitä ongelmia tästä voisi syntyä?Kiitos,Jukka

    Sorry en ilmaissut itseäni selvästi.
    Kai pistokehybridit osaavat ladata akkua itse(jarrutettaessa) ilman,että lataan johdolla .
    Saakohan akun täyteen pelkällä ajolla.

    Miksi et lataisi? Siksikö ettei kotona ole pistorasiaa, vai jostain muusta syystä?

      
  • @autjtp kirjoitti:

    @autjtp kirjoitti:
    Ajan nyt neliveto katumaasturilla,jossa on 2.5L bensakone.Aikomuksena vaihtaa neliveto katumaasturi pistokehybridiin,koska vuosien kuluttua niistä pääsee vielä eroon.Ajan noin 10000km vuodessa.
    En halua pelata kaapeleiden kanssa,jotenka pistokehybridiä ajaisin siten ilmeisesti hybridi akku tyhjänä.Mitä ongelmia tästä voisi syntyä?Kiitos,Jukka

    Sorry en ilmaissut itseäni selvästi.
    Kai pistokehybridit osaavat ladata akkua itse(jarrutettaessa) ilman,että lataan johdolla .
    Saakohan akun täyteen pelkällä ajolla.

    Riippuu merkistä, osalla saa ladattua täyteen, osalla 50% tasoon. Kulutus vaan helposti tuplaantuu, jos polttiksella rupeaa akkuja lataamaan, mutta se ei varmaan haittaa kun ei jaksa johtosulkeisia.

      
  • Kaikkein kalleinta on töpselihybridin akku ladata bensalla.

    Jos hommaa töpselihybridin, eikä sen akkua aio verkkovirralla ladata, niin se on okei.
    Ei sitä kysytä, kun auto viedään 2-4 vuoden päästä vaihtoon.
    Ajossa töpselihybridi toimii niin kuin hybridi, kerää energiaa jarrutuksesta ja luovuttaa sitä kiihdytyksessä.

      
  • muokattu 10.02.2022 10:28

    @Josef kirjoitti:
    Kaikkein kalleinta on töpselihybridin akku ladata bensalla.

    Jos hommaa töpselihybridin, eikä sen akkua aio verkkovirralla ladata, niin se on okei.
    Ei sitä kysytä, kun auto viedään 2-4 vuoden päästä vaihtoon.
    Ajossa töpselihybridi toimii niin kuin hybridi, kerää energiaa jarrutuksesta ja luovuttaa sitä kiihdytyksessä.

    Kaupunkiajossa itselataava hybridi tekee tilanteesta riippuen suunnilleen näin: Liikennevaloista kiihdytettäessä polttomoottori käy, akku latautuu ja kulutus on suurempi kuin muilla polttomoottoriautoilla. Tasavauhtia ajettaessa polttomoottori sammuu, auto kulkee kuluttaen akkuvirtaa ja kulutus on 0. Liikennevaloihin hidastettaessa kulutus on edelleen 0 mutta akku latautuu.

      
  • @M880 kirjoitti:

    @autjtp kirjoitti:

    @autjtp kirjoitti:
    Ajan nyt neliveto katumaasturilla,jossa on 2.5L bensakone.Aikomuksena vaihtaa neliveto katumaasturi pistokehybridiin,koska vuosien kuluttua niistä pääsee vielä eroon.Ajan noin 10000km vuodessa.
    En halua pelata kaapeleiden kanssa,jotenka pistokehybridiä ajaisin siten ilmeisesti hybridi akku tyhjänä.Mitä ongelmia tästä voisi syntyä?Kiitos,Jukka

    Sorry en ilmaissut itseäni selvästi.
    Kai pistokehybridit osaavat ladata akkua itse(jarrutettaessa) ilman,että lataan johdolla .
    Saakohan akun täyteen pelkällä ajolla.

    Miksi et lataisi? Siksikö ettei kotona ole pistorasiaa, vai jostain muusta syystä?

    En lataisi,koska ei huvita viritellä mitään kaapeleita.Pistorasioita on kyllä omakotitalossa.

      
  • @autjtp kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @autjtp kirjoitti:

    @autjtp kirjoitti:
    Ajan nyt neliveto katumaasturilla,jossa on 2.5L bensakone.Aikomuksena vaihtaa neliveto katumaasturi pistokehybridiin,koska vuosien kuluttua niistä pääsee vielä eroon.Ajan noin 10000km vuodessa.
    En halua pelata kaapeleiden kanssa,jotenka pistokehybridiä ajaisin siten ilmeisesti hybridi akku tyhjänä.Mitä ongelmia tästä voisi syntyä?Kiitos,Jukka

    Sorry en ilmaissut itseäni selvästi.
    Kai pistokehybridit osaavat ladata akkua itse(jarrutettaessa) ilman,että lataan johdolla .
    Saakohan akun täyteen pelkällä ajolla.

    Miksi et lataisi? Siksikö ettei kotona ole pistorasiaa, vai jostain muusta syystä?

    En lataisi,koska ei huvita viritellä mitään kaapeleita.Pistorasioita on kyllä omakotitalossa.

    Olet idiootti.

      4
  • @autjtp kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @autjtp kirjoitti:

    @autjtp kirjoitti:
    Ajan nyt neliveto katumaasturilla,jossa on 2.5L bensakone.Aikomuksena vaihtaa neliveto katumaasturi pistokehybridiin,koska vuosien kuluttua niistä pääsee vielä eroon.Ajan noin 10000km vuodessa.
    En halua pelata kaapeleiden kanssa,jotenka pistokehybridiä ajaisin siten ilmeisesti hybridi akku tyhjänä.Mitä ongelmia tästä voisi syntyä?Kiitos,Jukka

    Sorry en ilmaissut itseäni selvästi.
    Kai pistokehybridit osaavat ladata akkua itse(jarrutettaessa) ilman,että lataan johdolla .
    Saakohan akun täyteen pelkällä ajolla.

    Miksi et lataisi? Siksikö ettei kotona ole pistorasiaa, vai jostain muusta syystä?

    En lataisi,koska ei huvita viritellä mitään kaapeleita.Pistorasioita on kyllä omakotitalossa.

    Paremmille tuntipalkoille tuossa hommassa pääsisi kuin monessakaan vakityössä.

      4
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @autjtp kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @autjtp kirjoitti:

    @autjtp kirjoitti:
    Ajan nyt neliveto katumaasturilla,jossa on 2.5L bensakone.Aikomuksena vaihtaa neliveto katumaasturi pistokehybridiin,koska vuosien kuluttua niistä pääsee vielä eroon.Ajan noin 10000km vuodessa.
    En halua pelata kaapeleiden kanssa,jotenka pistokehybridiä ajaisin siten ilmeisesti hybridi akku tyhjänä.Mitä ongelmia tästä voisi syntyä?Kiitos,Jukka

    Sorry en ilmaissut itseäni selvästi.
    Kai pistokehybridit osaavat ladata akkua itse(jarrutettaessa) ilman,että lataan johdolla .
    Saakohan akun täyteen pelkällä ajolla.

    Miksi et lataisi? Siksikö ettei kotona ole pistorasiaa, vai jostain muusta syystä?

    En lataisi,koska ei huvita viritellä mitään kaapeleita.Pistorasioita on kyllä omakotitalossa.

    Paremmille tuntipalkoille tuossa hommassa pääsisi kuin monessakaan vakityössä.

    Lisäksi kun tottuu siihen "sähkövoimaan" niin ahdistaa suuresti kun "sähkö loppuu" ja siirrytään polttomoottorille, kun välitön kaasupolkimen vaste vaihtuu siihen polttomoottorille tyypilliseen viiveeseen.

      2
  • muokattu 11.02.2022 12:33

    @autjtp kirjoitti:
    En lataisi,koska ei huvita viritellä mitään kaapeleita.Pistorasioita on kyllä omakotitalossa.

    Miksi ihmeessä ostaisit lataushybridiä, ellet aio ladata?

    Vähäiselle ajomäärälle tuntuisi noilla vaatimuksilla aivan mikä tahansa sopivan paremmin kuin Plugari. Bensamoottorisia nelivetoisia katumaastureita on käytettynä saatavana vähän, mutta niille muutamille on ostajan markkinat. Kaikki muut ostajakandidaatit juoksevat apua huutaen karkuun tajutessaan ison nelivetorohjon olevan bensamoottorinen. Jäljelle jää vain muutama sinunkaltainen ostaja jolle kulutuksella ei ole mitään merkitystä, joten voit itse määrätä hinnan.

    Jos tulit jo ostaneeksi tuollaisen laitteen uutena, sitten sinulla on kädessäsi automarkkinoiden Musta Pekka, josta kiinnostuneita on vähänlaisesti ja vaihtoarvo on oikeutetusti sen mukainen.

    Härvelin kokonaispainosta riippuen 10.000 km ajomäärä saattaa tehdä jo dieselistäkin nelivetoiselle katumaasturille bensakrematoriota taloudellisemman moottorin? Jo tilavan farkun kokoisen auton kohdalla 7 - 8000 km vuodessa kuittaa dieselveron bensa- ja dieselnelosia verrattaessa ilman nelivetoakin. Nelivedolla ja suuremmalla sylinteriluvulla dieselin eduksi kääntyvä ajomäärä laskee vieläkin alhaisemmaksi.

    Miksi muuten itselataava katumaasturi ei kelpaa sinulle? Tiedän montakin syytä, miksi sellainen ei kiinnosta minua (ikävän korkea auto, kova kulutus, pieni tavaratila ja vaatimaton kantavuus nyt aluksi) mutta jos sinun vaatimuksenasi on neliveto ja katumaasturi jota ei tarvitse ladata, niin miksi ei vaikka RAV4?

      2
  • @740 GLE kirjoitti:

    @autjtp kirjoitti:
    En lataisi,koska ei huvita viritellä mitään kaapeleita.Pistorasioita on kyllä omakotitalossa.

    Miksi ihmeessä ostaisit lataushybridiä, ellet aio ladata?

    Vähäiselle ajomäärälle tuntuisi noilla vaatimuksilla aivan mikä tahansa sopivan paremmin kuin Plugari. Bensamoottorisia nelivetoisia katumaastureita on käytettynä saatavana vähän, mutta niille muutamille on ostajan markkinat. Kaikki muut ostajakandidaatit juoksevat apua huutaen karkuun tajutessaan ison nelivetorohjon olevan bensamoottorinen. Jäljelle jää vain muutama sinunkaltainen ostaja jolle kulutuksella ei ole mitään merkitystä, joten voit itse määrätä hinnan.

    Jos tulit jo ostaneeksi tuollaisen laitteen uutena, sitten sinulla on kädessäsi automarkkinoiden Musta Pekka, josta kiinnostuneita on vähänlaisesti ja vaihtoarvo on oikeutetusti sen mukainen.

    Härvelin kokonaispainosta riippuen 10.000 km ajomäärä saattaa tehdä jo dieselistäkin nelivetoiselle katumaasturille bensakrematoriota taloudellisemman moottorin? Jo tilavan farkun kokoisen auton kohdalla 7 - 8000 km vuodessa kuittaa dieselveron bensa- ja dieselnelosia verrattaessa ilman nelivetoakin. Nelivedolla ja suuremmalla sylinteriluvulla dieselin eduksi kääntyvä ajomäärä laskee vieläkin alhaisemmaksi.

    Miksi muuten itselataava katumaasturi ei kelpaa sinulle? Tiedän montakin syytä, miksi sellainen ei kiinnosta minua (ikävän korkea auto, kova kulutus, pieni tavaratila ja vaatimaton kantavuus nyt aluksi) mutta jos sinun vaatimuksenasi on neliveto ja katumaasturi jota ei tarvitse ladata, niin miksi ei vaikka RAV4?

    Plugarista pääsee paremmin eroon muutaman vuoden päästä kuin bensa/diesel autosta niin ainakin jos uskon vaihtoauto myyjiä.Minulla on pakko olla neliveto,jotenka tuo itselaatava RAV4 voisi olla yksi vaihtoehto.Plugarissa -bensan loputtua- on hätäratkaisuna mahdollista käyttää sähköä.

      
  • Jos bensan loppuminen plugarissa huolettaa, vähiten järkevää on kuluttaa sitä bensaa akun lataamiseen.

      1
  • @autjtp kirjoitti:
    Plugarista pääsee paremmin eroon muutaman vuoden päästä kuin bensa/diesel autosta niin ainakin jos uskon vaihtoauto myyjiä.Minulla on pakko olla neliveto,jotenka tuo itselaatava RAV4 voisi olla yksi vaihtoehto.Plugarissa -bensan loputtua- on hätäratkaisuna mahdollista käyttää sähköä.

    Tässä kuulostaa olevan vähän sellainen näkökulma, että olet ostamassa autoa vaihtoarvon perusteella omasta käyttötavastasi piittaamatta?

    Kannattaako niin huonoa ostaa lainkaan, jos sen joutuu myymään pois hetken kuluttua? Minusta jäännösarvon pohtiminen on periksiantamista tavoitteena ostaa niin huono auto, ettei pää kestä sitä kuitenkaan muutamaa kuukautta enempää.

      2
  • Käyttövoiman valinnassa tulee ottaa huomioon muun muassa vuotuiset ajokilometrit, kertyykö kilometrejä pääosin taajamassa vai maantieajossa, onko latausmahdollisuutta ja kuinka usein autolla ajetaan pitkiä matkoja. Lisäksi täytyy muistaa, että uuden ja uudehkon auton omistamisessa suurin kuluerä on auton arvonalenema.

      1
  • @autjtp kirjoitti:
    Ajan nyt neliveto katumaasturilla,jossa on 2.5L bensakone.Aikomuksena vaihtaa neliveto katumaasturi pistokehybridiin,koska vuosien kuluttua niistä pääsee vielä eroon.Ajan noin 10000km vuodessa.
    En halua pelata kaapeleiden kanssa,jotenka pistokehybridiä ajaisin siten ilmeisesti hybridi akku tyhjänä.Mitä ongelmia tästä voisi syntyä?Kiitos,Jukka

    Akkua ei pitäisi pitää tyhjänä, vaan sen olisi hyvä olla yli 50% ladattuna jotta se ei lyhentäisi akun käyttöikää. Se voi siis vaikuttaa vaihtoarvoon. Itselataavissa akku on niin pieni että se voi täyttyä ajon aikana, mutta pistokeversioissa lataaminen bensalla (save-ajotila) lisää polttoaineen kulutusta, ja silloin voi jäädä myös sähkömoottorin voimakas vääntö hyödyntämättä.

    Sähköajo puolestaan on hyvin miellyttävää, toki toteutustapoja on monenlaisia. Itse lataan aina kun on mahdollista, onhan se halvempaakin. Toisaalta, lohkolämmittimen / sisätilanlämmittimen käyttö oli tuttua jo pidemmältä ajalta. Nyt lämmityksen / jäähdytyksen saa aktivoitua puhelimella jos johto on kiinni tai auton akussa on latausta.

      2
  • @Karrette kirjoitti:

    @autjtp kirjoitti:
    Ajan nyt neliveto katumaasturilla,jossa on 2.5L bensakone.Aikomuksena vaihtaa neliveto katumaasturi pistokehybridiin,koska vuosien kuluttua niistä pääsee vielä eroon.Ajan noin 10000km vuodessa.
    En halua pelata kaapeleiden kanssa,jotenka pistokehybridiä ajaisin siten ilmeisesti hybridi akku tyhjänä.Mitä ongelmia tästä voisi syntyä?Kiitos,Jukka

    Akkua ei pitäisi pitää tyhjänä, vaan sen olisi hyvä olla yli 50% ladattuna jotta se ei lyhentäisi akun käyttöikää. Se voi siis vaikuttaa vaihtoarvoon. Itselataavissa akku on niin pieni että se voi täyttyä ajon aikana, mutta pistokeversioissa lataaminen bensalla (save-ajotila) lisää polttoaineen kulutusta, ja silloin voi jäädä myös sähkömoottorin voimakas vääntö hyödyntämättä.

    Sähköajo puolestaan on hyvin miellyttävää, toki toteutustapoja on monenlaisia. Itse lataan aina kun on mahdollista, onhan se halvempaakin. Toisaalta, lohkolämmittimen / sisätilanlämmittimen käyttö oli tuttua jo pidemmältä ajalta. Nyt lämmityksen / jäähdytyksen saa aktivoitua puhelimella jos johto on kiinni tai auton akussa on latausta.

    Plugarissa on isompi akku ja se toimi myös itselaatavana eli sähköä pystyy varastoitumaan ajossa(kiihtytys/jarrutus)siten enemmän kuin pelkässä itselataavassa.En osta autoa pelkän kulutuksen takia vaan siksi,että pääsen siitä eroon myös 5 vuoden päästä.
    Voipi olla,että olen hakoteillä.

      
  • Eikös tuossa kumminkin säästä autoverossa vs vastaava ilman pistoketta ja muissa vuotuisissa käyttömaksuissa?

      
  • muokattu 12.02.2022 20:36

    Oletettavasti pistokehybridi on 5 vuoden päästä helpommin myytävissä kuin ICE-auto.

    Niinkuin täällä on tuumailtu, ajoakun kannalta olisi hyvä, että sillä ei ajeta jatkuvasti pienellä varauksella, mutta tuskin akussa viiden vuoden kuluttua päälle päin näkyy, jos se on ollut epäedullisella käytöllä. Pistokehybridi kyllä pitää minimitason varauksen autossa ja voihan sen "lukita" niin, että auto vain lataa sitä eikä käytä ajamiseen. Ja kun akku on melkein täyteen varattu, lukituksen voi vapauttaa ja auto ajelee taas sähköllä jonkin aikaa.

    Vääjäämättä herää kysymys, miksi tieten tahtoen jättäisit käyttämättä sähköajon edut? Sanot, että voit ladata kotona, joten ei ole iso vaiva ladata akku kerran vuorokaudessa täyteen, kun auto on kotona parkissa. Jos plugarissa on vain 1x16A sisäinen laturi, niin ei sitä matka-ajossa viitsisikään ladata, koska sekä latausnopeus että saatu sähköajomatka ovat surkeita.

    Varsinaiseen kysymykseesi on minun mielestäni vastaus, että ei oikeastaan mitään ongelmia tarvitse odottaa tulevan (on siis minun henk.koht. oletus eikä mikään lupaus).

    Jos sinulla tosiaan on mahdollisuus edes suko-rasiasta lataamiseen kotona (nykyään yleensä 8A virralla ns. tilapäislaturilla, joka tulee auton mukana), niin ei varmaankaan mene kauaa, kun jo lataat autoa vaikka nyt suunnittelet jättäväsi latauksen tekemättä.

    Edit: korjausta edelliseen. Onhan pistokehybridikin ICE-auto, mutta parempi vaihtoehto kuin perinneauto tai ns. itselataava.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Oletettavasti pistokehybridi on 5 vuoden päästä helpommin myytävissä kuin ICE-auto.

    Niinkuin täällä on tuumailtu, ajoakun kannalta olisi hyvä, että sillä ei ajeta jatkuvasti pienellä varauksella, mutta tuskin akussa viiden vuoden kuluttua päälle päin näkyy, jos se on ollut epäedullisella käytöllä. Pistokehybridi kyllä pitää minimitason varauksen autossa ja voihan sen "lukita" niin, että auto vain lataa sitä eikä käytä ajamiseen. Ja kun akku on melkein täyteen varattu, lukituksen voi vapauttaa ja auto ajelee taas sähköllä jonkin aikaa.

    Vääjäämättä herää kysymys, miksi tieten tahtoen jättäisit käyttämättä sähköajon edut? Sanot, että voit ladata kotona, joten ei ole iso vaiva ladata akku kerran vuorokaudessa täyteen, kun auto on kotona parkissa. Jos plugarissa on vain 1x16A sisäinen laturi, niin ei sitä matka-ajossa viitsisikään ladata, koska sekä latausnopeus että saatu sähköajomatka ovat surkeita.

    Varsinaiseen kysymykseesi on minun mielestäni vastaus, että ei oikeastaan mitään ongelmia tarvitse odottaa tulevan (on siis minun henk.koht. oletus eikä mikään lupaus).

    Jos sinulla tosiaan on mahdollisuus edes suko-rasiasta lataamiseen kotona (nykyään yleensä 8A virralla ns. tilapäislaturilla, joka tulee auton mukana), niin ei varmaankaan mene kauaa, kun jo lataat autoa vaikka nyt suunnittelet jättäväsi latauksen tekemättä.

    Edit: korjausta edelliseen. Onhan pistokehybridikin ICE-auto, mutta parempi vaihtoehto kuin perinneauto tai ns. itselataava.

    Kiitos kaikille.Tässä oli kaikki.Sain vastauksen kysymykseeni eli ongelmia ei tule vaikken lataisi.Jos kuitenkin lataisin niin se on mahdollistA 220V pistokkeesta.
    Olen vanhan liiton mies enkä niin perusta sähköautoihin.
    Miksi vaihdan on se,että joudun nykyään viettämään liikaa aikaa korjaamoilla.
    Kuriositeettina eräs leasing yhtiön edustaja mainitsi jokin aika sitten,että monet heidän plugareista palautuivat alkuperäisessä johtopaketissa.
    Kiitos,Jukka

      
  • @autjtp kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:

    @autjtp kirjoitti:
    Ajan nyt neliveto katumaasturilla,jossa on 2.5L bensakone.Aikomuksena vaihtaa neliveto katumaasturi pistokehybridiin,koska vuosien kuluttua niistä pääsee vielä eroon.Ajan noin 10000km vuodessa.
    En halua pelata kaapeleiden kanssa,jotenka pistokehybridiä ajaisin siten ilmeisesti hybridi akku tyhjänä.Mitä ongelmia tästä voisi syntyä?Kiitos,Jukka

    Akkua ei pitäisi pitää tyhjänä, vaan sen olisi hyvä olla yli 50% ladattuna jotta se ei lyhentäisi akun käyttöikää. Se voi siis vaikuttaa vaihtoarvoon. Itselataavissa akku on niin pieni että se voi täyttyä ajon aikana, mutta pistokeversioissa lataaminen bensalla (save-ajotila) lisää polttoaineen kulutusta, ja silloin voi jäädä myös sähkömoottorin voimakas vääntö hyödyntämättä.

    Sähköajo puolestaan on hyvin miellyttävää, toki toteutustapoja on monenlaisia. Itse lataan aina kun on mahdollista, onhan se halvempaakin. Toisaalta, lohkolämmittimen / sisätilanlämmittimen käyttö oli tuttua jo pidemmältä ajalta. Nyt lämmityksen / jäähdytyksen saa aktivoitua puhelimella jos johto on kiinni tai auton akussa on latausta.

    Plugarissa on isompi akku ja se toimi myös itselaatavana eli sähköä pystyy varastoitumaan ajossa(kiihtytys/jarrutus)siten enemmän kuin pelkässä itselataavassa.En osta autoa pelkän kulutuksen takia vaan siksi,että pääsen siitä eroon myös 5 vuoden päästä.
    Voipi olla,että olen hakoteillä.

    Ei oikeastaan. Itselataava käyttää varmastikin kaiken sen minkä se lataakin, joten plugarin riesaksi jää painavat akut jollei niitä lataa.

    Itselataava todennäköisesti tukee vapaasti hengittävää moottoria, mutta toteutustapoja on useita. Minulla esimerkiksi auto siirtyy sähköajosta polttomoottorin käyttöön kun mittarinopeus ylittää 80 km/h, ellei erikseen valitse sähköajoa. Ja sähkömoottori käyttää vain takapyöriä, kun polttomoottorikäytössä auto on etuvetoinen. Molempia voimanlähteitä käytettäessä auto onkin lähes sporttinen neliveto, joten sekin kannustaa lataamaan. Kun akku on tyhjä on auto "itselataava" ja varaus pysyy alle 1 kW/h eli korkeintaan noin 10 % tasolla.

      
  • muokattu 13.02.2022 15:38

    @HybridRules kirjoitti:

    Oletettavasti pistokehybridi on 5 vuoden päästä helpommin myytävissä kuin ICE-auto

    Zamboni varmaan tuo jääauto, ehe ehe. HR jaksaa tuota kökköyden huipentumaa yrittää käyttää.

    In Case of Emergency kuvaakin hyvin POLTTISTA, eli polttomoottoriautoa, eli PoMo-autoa, eli PMA:ta plugarina, kun sähkö loppuu eikä latausasemia ole mailla eikä halmeilla.

      1
  • @Kumppani kirjoitti:
    @HybridRules kirjoitti:

    Oletettavasti pistokehybridi on 5 vuoden päästä helpommin myytävissä kuin ICE-auto

    Zamboni varmaan tuo jääauto, ehe ehe. HR jaksaa tuota kökköyden huipentumaa yrittää käyttää.

    In Case of Emergency kuvaakin hyvin POLTTISTA, eli polttomoottoriautoa, eli PoMo-autoa, eli PMA:ta plugarina, kun sähkö loppuu eikä latausasemia ole mailla eikä halmeilla.

    Asiayhteydestä riippuen ICE-kirjainyhdistelmällä on erilaisia merkityksiä, kuten ICE-messut tai ICE-juna tai kirjainyhdistelmänä monien yritysten nimessä. Autoista puhuttaessa sillä on oma merkityksensä.

      
  • muokattu 14.02.2022 08:25

    No niin vissiin ja unohdit Disney on ICE jostakin syystä. Kuka jaksaa neppailla auton kanssa tuolla niiin keinotekoisella termillä? Mahdolliset vertaiskökköydet ei poista sitä kökköyttä niin millään tavalla autojen suhteen, jossa se korostuu.

    PM-auto on se on sitten suoraan suomen kielellä. Mikset käytä sitä? Onko sekin kökköä vai? No samaa mieltä minäkin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit