AdBlue loppuu diesel-autoista ?

29 kommenttia

Venäjän touhut voivat aiheuttaa sen että ei voida enää valmistaa AdBlue-lisäainetta. Venäjä on suurimpia urean tuottajia. Tässä näkee sen että monimutkainen tekniikka on haavoittuvaista.

https://www.hs.fi/talous/art-2000008686059.html?fbclid=IwAR1wLxEmvGNX9O3sOqYOKhTc_W_hwPhTwAawZRHd7QNtKHP9j1blj4XpbHo

  
  • @▫️ kirjoitti:
    Venäjän touhut voivat aiheuttaa sen että ei voida enää valmistaa AdBlue-lisäainetta. Venäjä on suurimpia urean tuottajia. Tässä näkee sen että monimutkainen tekniikka on haavoittuvaista.

    https://www.hs.fi/talous/art-2000008686059.html?fbclid=IwAR1wLxEmvGNX9O3sOqYOKhTc_W_hwPhTwAawZRHd7QNtKHP9j1blj4XpbHo

    Ongelmaksi saattaa muodostuakin etenkin kuorma-autoille. Akuutimpi ongelma sattui omalle kohdalle kun adblue tankki alkoi temppuilemaan, tuloksena vaihtosuositus. Ongelmaksi muodostui tankkien saatavuus, ei ole maassa? Näinollen autolla ei uskalla ajaa koska pahimmassa tapauksessa se sattuu jättämään mihin tahansa! Olen taannoin esittänyt autolehdille puolueetonta selvitystä adblue-ongelmista joita tuntuu olevan muillakin merkeillä kuin oma MB. Ei tunnu ketään kiinnostavan ja maahantuojat laskuttaa mielellään 2000-3000 € kuluja vaikka omalla autollani on ajettu 69tkm 2017.

      
  • Eilen illalla oli joku postannut:

    Motonetti näyttää hinnaksi Neste AdBlue 10 l 14,90€, mutta yhtään myytävää kannua ei ole tavarataloissa tai verkkokaupassa.
    Jos olisi, niin: Ad Blue -tuotteissa saatavuushaasteiden vuoksi ostorajoitus 2 kpl / asiakas

    Prisma.
    AdBlue dieselmoottorin lisäaine 10l
    Vain Tampere Kalevan Prismassa
    Hinta myymälässä 14,95€

    Biltema
    AdBlue®, 10 l 15,90€
    Loppu kaikista tavarataloista

    Tokmanni
    KEMETYL
    AdBlue 10 l
    14,99€
    Loppu myymälöistä ja verkkokaupasta

      
  • "Mitäs teet kun sähkö loppuu" -porukalla osui pilkka omaan nilkkaan. :(

      
  • muokattu 19.03.2022 16:32

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    "Mitäs teet kun sähkö loppuu" -porukalla osui pilkka omaan nilkkaan. :(

    Näinpä. Nykymaailman logistiikka on kokonaisuus.

    Helmikuussa huolletun auton kanssa tilanne ei ole akuutti, mutta rahtarituttavaa on pyydetty pitämään silmät auki ja ostamaan yksi kannu, jos niitä jossain vielä on. Sen 10 litran pöntön mahtuu kumoamaan säiliöön ennen seuraavaa huoltoa, joten ei jää vanhenemaan. Sen enempää en ala hamstraamaan.

    Sopeutuvainen pärjää aina. Ellei tilanne ala parantua lähikuukausina, W212 ja Seittenneliskanttinen ovat täysin kykeneviä pudottamaan perheen uusimman auton ajomäärää tarpeen mukaan.

    Nokitin aurinkopanelitilauksen kokoa 30 % yli alkuperäisen laskelmani. Mitähän tekisi kesän aikaan yli jäävällä sähköllä?

      
  • Otsikon mukaisen ADBluen loppuminen autoista koskettaa kuljetusalan lisäksi mm. ruoan muuta toimitusketjua, eli aika isoa joukkoa maatalouden traktoreita sekä muun koneurakoinnin parissa toimivia- Eu:n Stage 5 mukaisia moottoreita on jo aika paljon käytössä traktoreissa ja työkoneissa. Lisäksi on mielenkiintoista seurata, kuinka mm. valtio varmistaa omien SCR -Diesel ajokkiensa (Poliisi, rajavartiolaitos, ym) urean saannin.

    Ps. toivottavasti PV:n uusin raskaskalusto ei ole millään tavoin riippuvainen ADBluesta.

      
  • EU-alueella ei voida käydä maasotaa, sillä neukkujen panssarit ja kuorma-autot eivät täytä Euro 5 direktiiviä.
    Rajalla tulee stop!

      4
  • AdBlue ei mene moottoriin vaan pakokaasuihin. Ei tarvitse kuin vaihtaa auton softasta joku bitti toiseen asentoon, niin ajo jatkuu ilman AdBlueta. Olisi hyvä, että PV:n uusin kalusto käyttää AdBlueta ja jos tosipaikka tulee tai AdBlue loppuu, niin sitten ohitetaan AdBluen valvonta auton softassa. Jo dieselien huoltohemmot pystyvät tuollaisen asetuksen vaihtamaan.

      
  • Eiköhän suurin osa dieseleistä ole kuitenkin sellaisia johon ko litkua ei tarvita.

      
  • @Jorma L2 kirjoitti:
    Eiköhän suurin osa dieseleistä ole kuitenkin sellaisia johon ko litkua ei tarvita.

    Eikä sitä moottorin toiminnan kannalta tarvita mihinkään dieseleihin. Päästöjen vähentämiseksi pyritään sitomaan typpeä AdBluen kanssa, jotta typpi tippuu tielle auton pakoputkesta. Pelkkä softajuttu, valvotaanko AdBluen käyttöä autossa vai ei. Jos pulaa AdBluesta, niin kytketään vain valvonta pois päältä. Turha panikoitua asiasta.

      1
  • muokattu 19.03.2022 20:56

    @HybridRules kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:
    Eiköhän suurin osa dieseleistä ole kuitenkin sellaisia johon ko litkua ei tarvita.

    Eikä sitä moottorin toiminnan kannalta tarvita mihinkään dieseleihin. Päästöjen vähentämiseksi pyritään sitomaan typpeä AdBluen kanssa, jotta typpi tippuu tielle auton pakoputkesta. Pelkkä softajuttu, valvotaanko AdBluen käyttöä autossa vai ei. Jos pulaa AdBluesta, niin kytketään vain valvonta pois päältä. Turha panikoitua asiasta.

    Noh... 78 % ilmasta on typpeä, eikä sitä tarvitse sitoa mihinkään. Sitä hengitetään sisään ja ulos täysin vaaratta. Ongelmana dieselmoottorissa on se, että pieni osa typestä "palaa" eli yhtyy happeen myrkyllisiksi typen oksideiksi. ADBlueta käyttämällä saadaan happiatomit irtoamaan katalysaattorissa typestä. (Typen oksidit pelkistyvät typeksi ja vedeksi).

      1
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:
    Eiköhän suurin osa dieseleistä ole kuitenkin sellaisia johon ko litkua ei tarvita.

    Eikä sitä moottorin toiminnan kannalta tarvita mihinkään dieseleihin. Päästöjen vähentämiseksi pyritään sitomaan typpeä AdBluen kanssa, jotta typpi tippuu tielle auton pakoputkesta. Pelkkä softajuttu, valvotaanko AdBluen käyttöä autossa vai ei. Jos pulaa AdBluesta, niin kytketään vain valvonta pois päältä. Turha panikoitua asiasta.

    Noh... 78 % ilmasta on typpeä, eikä sitä tarvitse sitoa mihinkään. Sitä hengitetään sisään ja ulos täysin vaaratta. Ongelmana dieselmoottorissa on se, että pieni osa typestä "palaa" eli yhtyy happeen myrkyllisiksi typen oksideiksi. ADBlueta käyttämällä saadaan happiatomit irtoamaan katalysaattorissa typestä. (Typen oksidit pelkistyvät typeksi ja vedeksi).

    Noh..... sitä minä vain, että autossa täytyy käyttää AdBlue-nestettä, koska autoon on tehty valvonta, joka estää ajamisen normaalitehoilla, jos nestettä ei käytä. Tarvittaessa voidaan sallia dieselin käyttö ilman tuota pakokaasujen puhdistusta, kuten autoissa, joissa koko puhdistusjärjestelmää ei ole. Eikä siihen tarvita kuin valtuutetun huoltohenkilön tekemä softa-asetus. Varsinkaan PV:n huolenaiheista typpioksidien päästöt tosipaikassa ovat varmaan vähemmällä huomiolla, mutta rauhan aikana hyvä, että militääripäästöjäkin puhdistetaan. Voidaanhan siviiliautoistakin ottaa AdBluen käyttövelvoite tilapäisesti pois käytöstä, jos liikenteeseen uhkaa tulla liian suuria häiriöitä Venäjältä tulleen urean korvaamisen viiveestä.

      
  • Teknisesti tuon pitäisi olla ongelmaton ratkaisu. Päättäjien parissa ehkä pelätään, että ympäristövaatimuksista perääntymisen kynnys madaltuisi ja kenties osa autoista jäisi käyttöön ilman adblueta, kun tilanne normalisoituu. En tiedä, näkyykö adbluen käyttö katsastuksessa.

    Itselläni jäljellä useampi tuhatta kilsaa, joten tilanteen ratkaisu löytynee ennen aineen loppumista. Kaupoista ei enää saa.

      
  • muokattu 20.03.2022 07:42

    Ihan mielenkiinnosta kysyn, että voiko tavallisella pankkikortilla käydä tankkaamassa raskaan liikenteen- esim. Neste truck asemalla vai tarvitaanko joku ketjun oma kortti? Niistähän AdBlueta saa ainakin yleensä ihan mittarista. (Pistooli on siellä lämpöeristetyn oven takana.) AdBluen loppuminen ei pysäytä pelkästään uusia dieselautoja vaan myös esim. ainakin jotkut uudet traktorit käyttävät sitä.

      
  • Kyllä noita ADBlue järjestelmiä on deaktivoitu jo aiemmin joissakin yksilöissä ilmenneiden jatkuvien jäätymis ym. muiden ongelmien vuoksi kokonaan pois käytöstä, joten eihän se teknisesti uutta ole (laillisuus on toinen juttu). Taitaa kauppa käydä koko ajan noiden osalta ? Parhaiten ja karmeimmin asian ovat huomanneet autojen ostajat, jotka vasta viiveellä ovat huomanneet näitä karsimisia tehdyn ostamastaan käytetystä kulkineesta.

    Jos ADBlue loppuu nopeasti markkinoilta, eikä uutta tule tilalle, saattaa tilanne muuttua eri kalustossa melko kiireelliseksi,noiden laitteiden toimettomaksi tekemistenkin osalta. Yleensä kun autot tuppaa muuttumaan hinauspuolen asiakkaiksi urean loputtua kokonaan. Työkoneiden osalta ei ole kyllä tietoa, kuinka käy urean loputtua?

    Toinen juttu on sitten se, huomataanko edelleenkään katsastuksessa näiden laitteiden deaktivoimista "mustine laatikoineen" ja olisiko mahdollisessa urean loppumistilanteessa voimassa jokin poikkeus jos ja kun nämä poistamiset katsastuksessa näkyisivät? Voisiko poikkeus olla nopeasti säädetty ja koskisi tiettyä aikaikkunaa, kunnen tavaraa taas olisi käytössä? Jokin aika sitten Traficom uhkaili tekevänsä tienvarsitarkastuksia, mutta se taisi olla enemmän suunnattu raskaalle liikenteelle. Toivottavasti käytännön järki voittaa, mikäli sellainen tilanne tulee, että ongelmat kasvaa isoksi.

      
  • muokattu 20.03.2022 11:42

    @Inspektori kirjoitti:
    Kyllä noita ADBlue järjestelmiä on deaktivoitu jo aiemmin joissakin yksilöissä ilmenneiden jatkuvien jäätymis ym. muiden ongelmien vuoksi kokonaan pois käytöstä, joten eihän se teknisesti uutta ole (laillisuus on toinen juttu). Taitaa kauppa käydä koko ajan noiden osalta ? Parhaiten ja karmeimmin asian ovat huomanneet autojen ostajat, jotka vasta viiveellä ovat huomanneet näitä karsimisia tehdyn ostamastaan käytetystä kulkineesta.

    Jos ADBlue loppuu nopeasti markkinoilta, eikä uutta tule tilalle, saattaa tilanne muuttua eri kalustossa melko kiireelliseksi,noiden laitteiden toimettomaksi tekemistenkin osalta. Yleensä kun autot tuppaa muuttumaan hinauspuolen asiakkaiksi urean loputtua kokonaan. Työkoneiden osalta ei ole kyllä tietoa, kuinka käy urean loputtua?

    Toinen juttu on sitten se, huomataanko edelleenkään katsastuksessa näiden laitteiden deaktivoimista "mustine laatikoineen" ja olisiko mahdollisessa urean loppumistilanteessa voimassa jokin poikkeus jos ja kun nämä poistamiset katsastuksessa näkyisivät? Voisiko poikkeus olla nopeasti säädetty ja koskisi tiettyä aikaikkunaa, kunnen tavaraa taas olisi käytössä? Jokin aika sitten Traficom uhkaili tekevänsä tienvarsitarkastuksia, mutta se taisi olla enemmän suunnattu raskaalle liikenteelle. Toivottavasti käytännön järki voittaa, mikäli sellainen tilanne tulee, että ongelmat kasvaa isoksi.

    Henkilökohtaisen kokemuksen perusteella tiedän, että AdBlue-häiriössä työkoneissa tehoa aletaan rajoittaa niin, että koneen voi siirtää suunnilleen tyhjäkäynnillä eikä se pysähdy niille sijoilleen. Oli sellainen tilanne pari vuotta sitten. AdBlue-järjestelmään tuli joku häiriö. Huoltomies tuli ja vaihtoi jonkun ohjausmodulin ja taas mentiin. Jos modulin vaihto ei olisi auttanut, olisi läppärin kanssa voinut ottaa järjestelmän pois päältä.

    Eli jos omistaa uuden dieselin, ei vielä kannata alkaa etsiä häkäpönttöautoa kriisin varalle.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    Nokitin aurinkopanelitilauksen kokoa 30 % yli alkuperäisen laskelmani. Mitähän tekisi kesän aikaan yli jäävällä sähköllä?

    Mitä luokkaa ovat tarjoukset nykypäivänä? Neljä vuotta sitten minulle tarjosivat n. 2000 €/kWp.
    Hinnat lienevät nyt jonkin verran alentuneet. Asia kiinnostaa taas ja tarjouspyyntöharkinta menossa.

    Dieselin (ureavapaa Euro6) poistin liikennekäytöstä viimeisen pohjoisenreissun jälkeen.

      
  • @Yosemite J kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    Nokitin aurinkopanelitilauksen kokoa 30 % yli alkuperäisen laskelmani. Mitähän tekisi kesän aikaan yli jäävällä sähköllä?

    Mitä luokkaa ovat tarjoukset nykypäivänä? Neljä vuotta sitten minulle tarjosivat n. 2000 €/kWp.
    Hinnat lienevät nyt jonkin verran alentuneet. Asia kiinnostaa taas ja tarjouspyyntöharkinta menossa.

    Dieselin (ureavapaa Euro6) poistin liikennekäytöstä viimeisen pohjoisenreissun jälkeen.

    Aurinkopaneeleiden hinnat on kallistuneet viimeisen vuoden aikana.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    Aurinkopaneeleiden hinnat on kallistuneet viimeisen vuoden aikana.

    Onko hintoja? Työn osuus on kuitenkin yli 40%.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    Ihan mielenkiinnosta kysyn, että voiko tavallisella pankkikortilla käydä tankkaamassa raskaan liikenteen- esim. Neste truck asemalla vai tarvitaanko joku ketjun oma kortti? Niistähän AdBlueta saa ainakin yleensä ihan mittarista. (Pistooli on siellä lämpöeristetyn oven takana.) AdBluen loppuminen ei pysäytä pelkästään uusia dieselautoja vaan myös esim. ainakin jotkut uudet traktorit käyttävät sitä.

    Ainakin Shellin truckpointeilla käy normaali pankkikortti. Ongelma vaan on liruttaa mehupillin kokoisesta putkesta ainetta tankkiin, kun sitä rekkamallin pistoolista tulee aika vauhdilla. Joskus vajaat 14litraa liruttelin, mutta aikaa se otti herkälläkin liipasinsormella. Toki jos on oma astia kaatonokalla mukana niin sitten ei ongelmaa. Hintaa taisi olla 0.73€/l.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @Yosemite J kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    Nokitin aurinkopanelitilauksen kokoa 30 % yli alkuperäisen laskelmani. Mitähän tekisi kesän aikaan yli jäävällä sähköllä?

    Mitä luokkaa ovat tarjoukset nykypäivänä? Neljä vuotta sitten minulle tarjosivat n. 2000 €/kWp.
    Hinnat lienevät nyt jonkin verran alentuneet. Asia kiinnostaa taas ja tarjouspyyntöharkinta menossa.

    Dieselin (ureavapaa Euro6) poistin liikennekäytöstä viimeisen pohjoisenreissun jälkeen.

    Aurinkopaneeleiden hinnat on kallistuneet viimeisen vuoden aikana.

    Järjestelmän hintaa en ole pitkään aikaan laskenut, mutta menneellä viikolla Longi Solarin monokristallipaneeleja tarjottiin 30kpl tukkuerissä hintaan 3600€ (alv 0) 380Wp, ja 4350€ (alv 0) 455Wp. Ei nuo nyt hirveän kalliita enää ole.

      
  • muokattu 20.03.2022 22:07

    @Yosemite J kirjoitti:
    Mitä luokkaa ovat tarjoukset nykypäivänä? Neljä vuotta sitten minulle tarjosivat n. 2000 €/kWp.

    Meidän tapauksessa 1400 € / kWp. Tiilikatto ja kahden lappeen asennus nostavat hieman hintaa. En edes etsinyt halvinta tarjousta vaan halusin ostaa pitkällä takuulla myytävän järjestelmän toimijalta, jolla arvelen olla edellytykset olla olemassa vielä parinkymmenen vuodenkin jälkeen.

    Hinnat lienevät nyt jonkin verran alentuneet. Asia kiinnostaa taas ja tarjouspyyntöharkinta menossa.

    Olen itsekin seuraillut tilannetta ja havahduin 2021 helmikuussa siihen, että kyse ei näyttäisi olevan enää pelkästä harrastuksen tuomasta hyvästä mielestä vaan hankinnan pystyy perustelemaan säästöllä.

    Viime vuonna laskemani 4% tuotto-odotus ehti panelien hyötysuhteen parantumisen ja sähkön hinnan nousun myötä nousta jo 8.1 % tasolle, jota pidin hyväksyttävänä tuottona investoinnille. Pienemmällä järjestelmällä (16 vs. 20 panelia) olisin saanut tuotto-odotusta hinatuksi vielä muutaman desimaalin ylöspäin, koska nyt tuotanto toivittavasti ylittää päiväsähkön kulutuksen keskikesällä. Myytävä sähkö ei tuota yhtä hyvin kuin omaan kulutukseen käytettävä, koska se myydään pelkän energian hinnalla ilman siirtomaksua.

    Aika näyttää, olenko tehnyt kotiläksyni oikein? Joka tapauksessa laskin nykyisellä sähkön hinnalla, joten mahdolliset hinnan nousut jäävät turvamarginaaliksi minun puolelleni.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @Yosemite J kirjoitti:
    Mitä luokkaa ovat tarjoukset nykypäivänä? Neljä vuotta sitten minulle tarjosivat n. 2000 €/kWp.

    Meidän tapauksessa 1400 € / kWp. Tiilikatto ja kahden lappeen asennus nostavat hieman hintaa. En edes etsinyt halvinta tarjousta vaan halusin ostaa pitkällä takuulla myytävän järjestelmän toimijalta, jolla arvelen olla edellytykset olla olemassa vielä parinkymmenen vuodenkin jälkeen.

    Ok. Alkaa vaikuttaa vaikuttaa järkevältä hintatasolta. Työn osuus kuitenkin aika suuri, joten kotitalousvähennys vielä nettohintaa reilusti alentaa.
    Luotettava toimija ja pitkät takuut ovat tietenkin ehdoton edellytys. Minulle tarjosivat paneeleille 10 vuotta ja invertterille 7. Tehontuottotakuu 25 vuotta, mitä sitten käytännössä tarkoittaakin.

      
  • Vähän ollaan sivussa adblue jutusta, mutta kotitalousvähennys näkyy siirtyvän sujuvasti hintoihin. Naapurin katon asennus - neljä äijää 1½ päivän työ, tarjouksien työn osuus vaihteli 8-12 tonnia, pellin hinta markkinoilla myytävän mukaan kohdillaan. Tuolla halvimmallakin, jos tekee jokainen arkipäivä töitä niin reilut 20 tonnia / kk bruttona firman pyöritykseen per työntekijä jos töitä siis riittää. Itselle tarjottiin IV-kanavien putsausta - arvio 4h kestää, 740 euroa. Vaikka olisi aina yksi keikka per päivä niin satasen tunti on laskutus. Kollega kertoi, että puhdistukseen tarvittavia ammattitasoisia laitteita vuokrataan 60-80e/pv. Jos ei ole peukalo ihan keskellä kämmentä niin kyllä tämmöisesssä yksinkertaisessa hommassa palkoille pääsee.

      
  • @Jorma L2 kirjoitti:
    Vähän ollaan sivussa adblue jutusta, mutta kotitalousvähennys näkyy siirtyvän sujuvasti hintoihin. Naapurin katon asennus - neljä äijää 1½ päivän työ, tarjouksien työn osuus vaihteli 8-12 tonnia, pellin hinta markkinoilla myytävän mukaan kohdillaan. Tuolla halvimmallakin, jos tekee jokainen arkipäivä töitä niin reilut 20 tonnia / kk bruttona firman pyöritykseen per työntekijä jos töitä siis riittää. Itselle tarjottiin IV-kanavien putsausta - arvio 4h kestää, 740 euroa. Vaikka olisi aina yksi keikka per päivä niin satasen tunti on laskutus. Kollega kertoi, että puhdistukseen tarvittavia ammattitasoisia laitteita vuokrataan 60-80e/pv. Jos ei ole peukalo ihan keskellä kämmentä niin kyllä tämmöisesssä yksinkertaisessa hommassa palkoille pääsee.

    Nämä keskustelut elävät, mutta haitanneeko tuo.

    Vesikattoalalla on mummojen huijaajia ollut vuosikymmenet.
    IV-kanavien puhdistuskin on jonkinmoinen homma, jos sen kunnolla tekee. Pesuineen, desifiointeineen ja ilmamäärän säätöineen. Minulla ainakin pari kaveria touhusi melkein puoli päivää ja urakkahinta oli ihan kohtuullinen. En edes harkinnut itse tekeväni. Kannattaa aina pyytää useampi tarjous.

    Adblueta en autoon tarvitse, mutta halpa sähkö tekisi hyvää ...

      
  • @Yosemite J kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:
    Vähän ollaan sivussa adblue jutusta, mutta kotitalousvähennys näkyy siirtyvän sujuvasti hintoihin. Naapurin katon asennus - neljä äijää 1½ päivän työ, tarjouksien työn osuus vaihteli 8-12 tonnia, pellin hinta markkinoilla myytävän mukaan kohdillaan. Tuolla halvimmallakin, jos tekee jokainen arkipäivä töitä niin reilut 20 tonnia / kk bruttona firman pyöritykseen per työntekijä jos töitä siis riittää. Itselle tarjottiin IV-kanavien putsausta - arvio 4h kestää, 740 euroa. Vaikka olisi aina yksi keikka per päivä niin satasen tunti on laskutus. Kollega kertoi, että puhdistukseen tarvittavia ammattitasoisia laitteita vuokrataan 60-80e/pv. Jos ei ole peukalo ihan keskellä kämmentä niin kyllä tämmöisesssä yksinkertaisessa hommassa palkoille pääsee.

    Nämä keskustelut elävät, mutta haitanneeko tuo.

    Vesikattoalalla on mummojen huijaajia ollut vuosikymmenet.
    IV-kanavien puhdistuskin on jonkinmoinen homma, jos sen kunnolla tekee. Pesuineen, desifiointeineen ja ilmamäärän säätöineen. Minulla ainakin pari kaveria touhusi melkein puoli päivää ja urakkahinta oli ihan kohtuullinen. En edes harkinnut itse tekeväni. Kannattaa aina pyytää useampi tarjous.

    Adblueta en autoon tarvitse, mutta halpa sähkö tekisi hyvää ...

    Joo, minulla on pelkkä poistopuhallus eli jos oikein halvalla haluaisi päästä niin kaikki venttiilit irti ja pesuun, putkenpäät tukkoon superlonipaloilla, sitten huippari täysille, harjakoneella yksi putki kerrallaan puhtaaksi, oletettavasti pölyt lentäisi huipparin kautta katolle. Mitään desifiointeja ei tarvita koska ilma kulkee vain yhteen suuntaan. Kun asia nyt tuli puheeksi, kela/9m vaijeri/harja systeemeitä myydään noin 60e. Porakonetta ei tarvitse ostaa. Olet katsonut putkiin peilillä ja taskulampulla, yllättävän vähän siellä mitään kertymää on, ainakaan venttiilistä metrin matkalla eteenpäin, mihin helposti näkee.

      
  • @Jorma L2 kirjoitti:

    @Yosemite J kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:
    Vähän ollaan sivussa adblue jutusta, mutta kotitalousvähennys näkyy siirtyvän sujuvasti hintoihin. Naapurin katon asennus - neljä äijää 1½ päivän työ, tarjouksien työn osuus vaihteli 8-12 tonnia, pellin hinta markkinoilla myytävän mukaan kohdillaan. Tuolla halvimmallakin, jos tekee jokainen arkipäivä töitä niin reilut 20 tonnia / kk bruttona firman pyöritykseen per työntekijä jos töitä siis riittää. Itselle tarjottiin IV-kanavien putsausta - arvio 4h kestää, 740 euroa. Vaikka olisi aina yksi keikka per päivä niin satasen tunti on laskutus. Kollega kertoi, että puhdistukseen tarvittavia ammattitasoisia laitteita vuokrataan 60-80e/pv. Jos ei ole peukalo ihan keskellä kämmentä niin kyllä tämmöisesssä yksinkertaisessa hommassa palkoille pääsee.

    Nämä keskustelut elävät, mutta haitanneeko tuo.

    Vesikattoalalla on mummojen huijaajia ollut vuosikymmenet.
    IV-kanavien puhdistuskin on jonkinmoinen homma, jos sen kunnolla tekee. Pesuineen, desifiointeineen ja ilmamäärän säätöineen. Minulla ainakin pari kaveria touhusi melkein puoli päivää ja urakkahinta oli ihan kohtuullinen. En edes harkinnut itse tekeväni. Kannattaa aina pyytää useampi tarjous.

    Adblueta en autoon tarvitse, mutta halpa sähkö tekisi hyvää ...

    Joo, minulla on pelkkä poistopuhallus eli jos oikein halvalla haluaisi päästä niin kaikki venttiilit irti ja pesuun, putkenpäät tukkoon superlonipaloilla, sitten huippari täysille, harjakoneella yksi putki kerrallaan puhtaaksi, oletettavasti pölyt lentäisi huipparin kautta katolle. Mitään desifiointeja ei tarvita koska ilma kulkee vain yhteen suuntaan. Kun asia nyt tuli puheeksi, kela/9m vaijeri/harja systeemeitä myydään noin 60e. Porakonetta ei tarvitse ostaa. Olet katsonut putkiin peilillä ja taskulampulla, yllättävän vähän siellä mitään kertymää on, ainakaan venttiilistä metrin matkalla eteenpäin, mihin helposti näkee.

    Ok. Poistot kyllä hoitaa itsekin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit