Perinteisiä autonvalmistajia uhkaa Nokian puhelinten kohtalo

83 kommenttia
2
  • @Katukivi kirjoitti:
    Olipa mukava lukea läpi tämä yli kolme vuotta sitten aloittamani ketju. Aloituksen tekstin oikeellisuus on rajusti vahvistunut tänä kuluneena aikana. Lukekaa ainakin omat kommenttinne.

    Juu, luin yhden nimettömän kommentin. ” Sehän vain kuvastaa nyky-yhteiskunnan suurta rappiota jos matkapuhelin maksaa semmoiset 600 - 1000 euroa.”

    On hienoa kun otit aiheen esille, mutta harva on täysin oikeassa ja siksi aihetta on mukava pureksia.
    Itse olen väittänyt ja väitän autonomisuuden tulevan takseihin ihan muutaman vuoden sisällä (alle 10v) ja sillä olisi valtava kansantaloudellinen hyöty.

      
  • @Katukivi kirjoitti:

    Toyotankaan ei pidä jäädä hiplaamaan hybridejään kuten Nokia jäi nypläämään qwerty-näppäimistöjään.

    Toyota hiplaa kokoajan myyntitilastojen kärkeä hybrideillään Amerikasta lähtien. Kolmessa vuodessa asemat on vain vahvistuneet, ja uutta Toyota Crown hybridiä pukkaa.

      
  • @Katukivi kirjoitti:
    Olipa mukava lukea läpi tämä yli kolme vuotta sitten aloittamani ketju. Aloituksen tekstin oikeellisuus on rajusti vahvistunut tänä kuluneena aikana. Lukekaa ainakin omat kommenttinne.

    Katukivi on siis laittanut linkkejä jakoon ja heitellyt lyhyitä käsittämättömiä kommentteja ja nyt hän kehuu itseään onnistumisestaan ja mollaa toisia. Pitäisi varmaan onnitella alkuperäisiä kirjoittajia ja kirjoittaa itse pidempiä ja perusteltuja kommentteja.

      
  • Nokian puhelinten kohtalo. Siis ne myydään hölmöille amerikkalaisille järkyttävään ylihintaan, minkä jälkeen lisensoidaan vanha brändi ja jatketaan rahan keräämistä?

      
  • @PiiJei kirjoitti:
    Nokian puhelinten kohtalo. Siis ne myydään hölmöille amerikkalaisille järkyttävään ylihintaan, minkä jälkeen lisensoidaan vanha brändi ja jatketaan rahan keräämistä?

    Järkyttävä ylihinta - jälkeenpäin tarkasteltuna - tarkoitti varmaankin silloin sitä että Microsoftista piti tulla Applen kaltainen, tai jopa parempikin toimija kun markkinoiden yleisin tietokone ja puhelin olisivat yhteensopivia. Se kuitenkin epäonnistui - Applesta tuli yrityskäyttäjien puhelinmalli ja Androidista (Google) yksityiskäyttäjien, ja koko Windows-Nokia puhelinten toiminta ajettiin alas. Tietenkin jos Suomessa nähtiin että taistelu markkinoista oli jo hävitty, niin tappioiden minimoinnin kannalta oli hyvä myydä toiminto pois. Matkapuhelinten liikevaihto vuonna 2010 oli 7 173 miljoonaa.

    https://www.is.fi/digitoday/art-2000000654189.html

    "Microsoft maksaa 3,79 miljardia euroa Nokian matkapuhelinyksiköstä ja 1,65 miljardia euroa Nokian patenttien lisensoinnista."

    Tällä hetkellä Nokia-puhelinten käyttöjärjestelmä on Android, eli se on yksi puhelinmerkki muiden joukossa. Ei tarvitse enää miettiä onko Symbian kilpailukykyinen.

    https://www.asiakastieto.fi/yritykset/fi/hmd-global-oy/27240442/taloustiedot

    Nyt Nokia-puhelinten toiminta ei näyttäisi enää olevan tappiollista, tosin tulos on vain hieman plussalla.

      
  • muokattu 22.07.2022 13:36

    @Karrette kirjoitti:

    Applesta tuli yrityskäyttäjien puhelinmalli ja Androidista (Google) yksityiskäyttäjien

    Mihin tilastoon viittaat? Minusta Android on ykkönen, on se sitten firmoissa tai yksityisillä, mutta ehkä osoitat toisin.

    Tietenkin jos Suomessa nähtiin että taistelu markkinoista oli jo hävitty, niin tappioiden minimoinnin kannalta oli hyvä myydä toiminto pois. Matkapuhelinten liikevaihto vuonna 2010 oli 7 173 miljoonaa.

    Jos nähtiin? Vedätkö taas mutkia suoraksi?

    Tällä hetkellä Nokia-puhelinten käyttöjärjestelmä on Android, eli se on yksi puhelinmerkki muiden joukossa.

    On se muiden joukossa, mutta kun isot merkit ovat myös, niin erottumiseksi ei käyttis riitä. Ei ole pitkiin aikoihin. Hinta/laatu-suhde tulee muista tekijöistä, eikä Nokia ihan hännillä ole sen suhteen.

    Nyt Nokia-puhelinten toiminta ei näyttäisi enää olevan tappiollista, tosin tulos on vain hieman plussalla

    Niinpä. Eikös se ole hyvä juttu, vai?

      
  • muokattu 14.10.2022 18:36

    Lukekaahan tuo aloitus taas uudelleen ja miettikää asiaa tässä valossa.

    Ladattavien autojen osuus jo yli 40 prosenttia

    https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/autojen-ensirekisteroinnit-nousussa-komponenttipula-hellittaa-topseliautojen-osuus-nousi-jo-yli-40-prosenttiin/8527924

    Kesäkuun lopuss liikennekäytössä olevat henkilöautot Suomen teillä jakaantuivat uusien käyttövoimien suhteen seuraavasti: 32 981 sähköautoa, ladattavia 92 103 ladattavaa hybridiä, 15 177 kaasuautoa, 4 542 etanoliautoa.

    https://moottori.fi/liikenne/jutut/yli-kolmannes-uusista-henkiloautoista-kayttaa-uusia-kayttovoimia/

      
  • @Katukivi kirjoitti:
    Lukekaahan tuo aloitus taas uudelleen ja miettikää asiaa tässä valossa.

    Ladattavien autojen osuus jo yli 40 prosenttia

    https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/autojen-ensirekisteroinnit-nousussa-komponenttipula-hellittaa-topseliautojen-osuus-nousi-jo-yli-40-prosenttiin/8527924

    Kesäkuun lopuss liikennekäytössä olevat henkilöautot Suomen teillä jakaantuivat uusien käyttövoimien suhteen seuraavasti: 32 981 sähköautoa, ladattavia 92 103 ladattavaa hybridiä, 15 177 kaasuautoa, 4 542 etanoliautoa.

    https://moottori.fi/liikenne/jutut/yli-kolmannes-uusista-henkiloautoista-kayttaa-uusia-kayttovoimia/

    Jos vain sopii, kirjoittaisitko auki jos olet jotain mieltä ja mistä pitäisi keskustella.

      
  • Miten käy maan matkapuhelinteollisuuden kanssa...

    https://www.is.fi/autot/art-2000009143100.html

      
  • @Katukivi kirjoitti:
    Olipa mukava lukea läpi tämä yli kolme vuotta sitten aloittamani ketju. Aloituksen tekstin oikeellisuus on rajusti vahvistunut tänä kuluneena aikana. Lukekaa ainakin omat kommenttinne.

    Paitsi Toyota on myyntitilastojen kärjessä, mitä et tainnut hakea takaa tuolla aloituksellasi?

      
  • Toyotan ensimmäiset hapuilevat askeleet sähköautomaailmaan ovat olleet sanalla sanoen luokattomia, joten mielenkiintoista nähdä, miten pärjäävät jatkossa. Toivottavasti saavat homman toimimaan ja laadukkaita autoja tuulipukukansalle.

      1
  • @Ruuhkamies kirjoitti:
    Toyotan ensimmäiset hapuilevat askeleet sähköautomaailmaan ovat olleet sanalla sanoen luokattomia, joten mielenkiintoista nähdä, miten pärjäävät jatkossa. Toivottavasti saavat homman toimimaan ja laadukkaita autoja tuulipukukansalle.

    Sähköautot ovat vasta kehitysvaiheessa, se on se ja sama mitä ne nyt on, koska viiden vuoden päästä tekniikka on jo kehittynyt paljon nykyautoista. Ehkä sitten alkaa tulemaan jo käyttökelpoisia sähköautoja myös vaativampaankin käyttöön.

      1
  • muokattu 30.12.2022 12:44

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Toyotan ensimmäiset hapuilevat askeleet sähköautomaailmaan ovat olleet sanalla sanoen luokattomia, joten mielenkiintoista nähdä, miten pärjäävät jatkossa. Toivottavasti saavat homman toimimaan ja laadukkaita autoja tuulipukukansalle.

    Kävin just tekemässä kotipihan lymityöt tuulipuku päällä - olen siis tuulipukukansaa, niin kuin taitaa suomalaiset presidenttiä myöden pääosin olla! (Lumityöt vastasi sykemittarin mukaan 9 km reipasta hiihtolenkkiä.)

      
  • muokattu 30.12.2022 15:24

    @Katukivi kirjoitti:

    Lukekaahan tuo aloitus taas uudelleen ja miettikää asiaa tässä valossa.

    No kokeillaan:

    Ladattavien autojen osuus jo yli 40 prosenttia

    Tilasto on niin kuin se luetaan ja/tai esitetään. Tyhmempi luulisi, että tuo tarkoitti koko Suomen autokantaa. Vaan eipä tarkoitakaan. Velä n. 60% HUOM! ensirekisteröitävistä autoista on polttiksia, eikö vain.

    Jos niitä uusina ostettavia töpseliautoja siis saisi, niin erotuksena ostettavat on tosiaan polttiksia.

    Kesäkuun lopussa liikennekäytössä olevat henkilöautot Suomen teillä

    Eipäs.

    jakaantuivat uusien käyttövoimien suhteen seuraavasti: 32 981 sähköautoa, ladattavia 92 103 ladattavaa hybridiä, 15 177 kaasuautoa, 4 542 etanoliautoa

    Olisit huomannut erheesi ihan laskemalla nuo luvut yhteen. Vai oletko sitä mieltä, että Suomen autokanta käsittää vain 144 803 autoa?

    Eihän tuosta kyllä tarvitse lukea kuin linkki, niin luulisi ymmärtävän mistä on kyse. Avitan Ruuhkamiestä tämän verran kuitenkin, että tekstissä lukee ihan alussa näin: "Tammi–syyskuussa 2022 ensirekisteröidyistä henkilöautoista uusilla käyttövoimilla toimivien osuus oli 36 prosenttia kun nelisen vuotta sitten vastaava osuus oli 6 prosenttia"

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:

    Toyotan ensimmäiset hapuilevat askeleet sähköautomaailmaan ovat olleet sanalla sanoen luokattomia, joten mielenkiintoista nähdä, miten pärjäävät jatkossa. Toivottavasti saavat homman toimimaan ja laadukkaita autoja tuulipukukansalle.

    @Lukija31722 kirjoitti:

    Kävin just tekemässä kotipihan lymityöt tuulipuku päällä - olen siis tuulipukukansaa, niin kuin taitaa suomalaiset presidenttiä myöden pääosin olla! (Lumityöt vastasi sykemittarin mukaan 9 km reipasta hiihtolenkkiä.)

    No tuohan on se vanha vitsi. Mutta Ruuhkamies on olevinaan tilastomiehiä, kuten edellä kommentoin. Hän varmaan helposti löytää uusina ostettavien autojen keskihinnan. Jos se huitelee siinä 50k€:n tuntumassa, olen ihmeissäni. Se on aiemmin pyörinyt jossakin 30k€:n tuntumassa.

    Mistä tuo 50k€? No siinä huitteilla ne uudet sähköautot pyörii joita ostetaan. Toyotan ainoa sähkis maksaa sitä luokkaa, ja PHEV RAV4 myös. Eivät ne edelleenkään ole mitään massaostotuotteita, joihin "tuulipukukansa" on viittavinaan. Tuleeko tuulipukukansa jo varakkaampien kannoille häiriköimään, vai mistä olisi kyse?

      
  • Ettei vaan se ollut Tesla Model Y, joka teki hurjaa jälkeä. Peittosi jopa Corollan. Täyssähkölle toinen sija ja Model Yn hinnalla saisi kolme Yarista ja jäisi vielä puolikkaan Yariksen verran vaihtorahaa. Toisaalta Model Y on hintaansa nähden halpa.

    Mainitsee TM sentään Y:nkin olleen mukana listoilla.

      
  • muokattu 03.01.2023 20:15

    @HybridRules kirjoitti:

    Ettei vaan se ollut Tesla Model Y, joka teki hurjaa jälkeä.

    Onhan tuo hyvä sijoitus. Mahtoiko purkautua joku saatavuussolmu viime vuonna? Pitkään odottaneet saivat viimein autonsa.

    Täyssähkölle toinen sija ja Model Yn hinnalla saisi kolme Yarista ja jäisi vielä puolikkaan Yariksen verran vaihtorahaa.

    Millä tavalla tuo on tärkeä tieto?

    Itse asiassa 2,5 Yarista, jos molemmat lasketaan alkaen hinnasta. Tilastohan ei toisaalta kerro, mikä osuus Yariksista oli hybrid-versioita, tai olivatko kaikki Y:t Performance -versioita. Miten siis poimit hinnat?

    Toisaalta Model Y on hintaansa nähden halpa.

    Öhhhh.... Eli siis mitä?

    Mainitsee TM sentään Y:nkin olleen mukana listoilla

    No miksei mainitsisi, jos yksittäinen malli pitää mainita. Otsikkohan taisi tarkoittaa merkkiä, ei malleja.

      
  • muokattu 03.01.2023 21:09

    @HybridRules kirjoitti:

    Ettei vaan se ollut Tesla Model Y, joka teki hurjaa jälkeä. Peittosi jopa Corollan. Täyssähkölle toinen sija ja Model Yn hinnalla saisi kolme Yarista ja jäisi vielä puolikkaan Yariksen verran vaihtorahaa. Toisaalta Model Y on hintaansa nähden halpa.

    Mainitsee TM sentään Y:nkin olleen mukana listoilla.

    Toyota oli viime vuoden merkkikohtainen voittaja. Toyotan kolmoisvoiton veturi myyntitilastoissa oli Corolla, jota rekisteröitiin 4 668 kappaletta. Yaris oli kakkonen (3 144) ja RAV4 kolmanneksi suosituin (2 248).

    Kaikkiaan Toyotan eri malleja ensirekisteröitiin viime vuonna 14 464 kappaletta. Toiseksi eniten rekisteriin kirjattiin Volkswageneita (7 122) ja kolmanneksi Kian (6 903) malleja.

    Toyotahan on kohta pulassa! Autot nimittäin käy kaupaksi ja jopa Corollaa saa odottaa yli puoli vuotta.

    30 eniten ensirekisteröityä henkilöautomallia 2022, sijat 1–15
    Merkki ja mallisarja 1-12/2022 MO (%)
    1. Toyota Corolla 4 668 5,8
    2. Toyota Yaris 3 144 3,9
    3. Toyota RAV4 2 248 2,8
    4. Volvo XC60 2 002 2,5
    5. Škoda Octavia 2 001 2,5
    6. Kia Ceed 1 892 2,4
    7. Toyota Yaris Cross 1 787 2,2
    8. Nissan Qashqai 1 720 2,1
    9. Volvo XC40 1 709 2,1
    10. Toyota C-HR 1 673 2,1
    11. Volvo V60 1 252 1,6
    12. Škoda Enyaq 1 163 1,4
    13. Tesla Model Y 1 143 1,4

      
  • @Henrik61 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Ettei vaan se ollut Tesla Model Y, joka teki hurjaa jälkeä. Peittosi jopa Corollan. Täyssähkölle toinen sija ja Model Yn hinnalla saisi kolme Yarista ja jäisi vielä puolikkaan Yariksen verran vaihtorahaa. Toisaalta Model Y on hintaansa nähden halpa.

    Mainitsee TM sentään Y:nkin olleen mukana listoilla.

    Toyota oli viime vuoden merkkikohtainen voittaja. Toyotan kolmoisvoiton veturi myyntitilastoissa oli Corolla, jota rekisteröitiin 4 668 kappaletta. Yaris oli kakkonen (3 144) ja RAV4 kolmanneksi suosituin (2 248).

    Kaikkiaan Toyotan eri malleja ensirekisteröitiin viime vuonna 14 464 kappaletta. Toiseksi eniten rekisteriin kirjattiin Volkswageneita (7 122) ja kolmanneksi Kian (6 903) malleja.

    Toyotahan on kohta pulassa! Autot nimittäin käy kaupaksi ja jopa Corollaa saa odottaa yli puoli vuotta.

    30 eniten ensirekisteröityä henkilöautomallia 2022, sijat 1–15
    Merkki ja mallisarja 1-12/2022 MO (%)
    1. Toyota Corolla 4 668 5,8
    2. Toyota Yaris 3 144 3,9
    3. Toyota RAV4 2 248 2,8
    4. Volvo XC60 2 002 2,5
    5. Škoda Octavia 2 001 2,5
    6. Kia Ceed 1 892 2,4
    7. Toyota Yaris Cross 1 787 2,2
    8. Nissan Qashqai 1 720 2,1
    9. Volvo XC40 1 709 2,1
    10. Toyota C-HR 1 673 2,1
    11. Volvo V60 1 252 1,6
    12. Škoda Enyaq 1 163 1,4
    13. Tesla Model Y 1 143 1,4

    En tiedä, mitä ajat takaa. Sehän ei ole uutta tietoa, että fossiileja myydään enemmän kuin sähkäreitä. Mutta taitaa olla vasta v. 2021 ja -22 ollut yksittäistapauksia, että Model Y on ollut myydyin tai toiseksi myydyin Euroopassa. Suomi on bilateraalikaupan aikojen historian pohjalta skoda-kansaa ja se taitaa näkyä Skodan suosiossa.

    Autoveron säätämisen iso syy aikoinaan oli Suomen kauppataseen parantaminen eli pyrittiin rajoittamaan valuutan valumista ulkomaille länsiautojen ostamisen mukana. Itäblokin kanssa tehty tavaranvaihtokauppa toi maahan itäautoja, joiden valikoimissa Skoda oli parhaasta päästä. Sieltä varmaakin juontaa Skodan menestyminen Suomessa.

    Teslalla on tukalampaa, koska ei ole valmista fanipohjaa ja on hinnaltaan melko kallis.

    Sähkärit tulee, oletko valmis?

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @HybridRules kirjoitti:

    Ettei vaan se ollut Tesla Model Y, joka teki hurjaa jälkeä.

    Onhan tuo hyvä sijoitus. Mahtoiko purkautua joku saatavuussolmu viime vuonna? Pitkään odottaneet saivat viimein autonsa.

    Täyssähkölle toinen sija ja Model Yn hinnalla saisi kolme Yarista ja jäisi vielä puolikkaan Yariksen verran vaihtorahaa.

    Millä tavalla tuo on tärkeä tieto?

    Itse asiassa 2,5 Yarista, jos molemmat lasketaan alkaen hinnasta. Tilastohan ei toisaalta kerro, mikä osuus Yariksista oli hybrid-versioita, tai olivatko kaikki Y:t Performance -versioita. Miten siis poimit hinnat?

    Toisaalta Model Y on hintaansa nähden halpa.

    Öhhhh.... Eli siis mitä?

    Mainitsee TM sentään Y:nkin olleen mukana listoilla

    No miksei mainitsisi, jos yksittäinen malli pitää mainita. Otsikkohan taisi tarkoittaa merkkiä, ei malleja.

    Teslan rekisteröinnit ainakin Suomessa painottuvat vuosineljännesten viimeiseen kuukauteen. Yleensä suomalaiset lehdet julkaisevat tilastoja muilta kuukausilta, mutta nyt, kun vuosikin loppuu, joutuu julkaisemaan samalla vuosineljänneksen ja Teslankin rekisteröinnit ovat suuremmat.

    Itse asiassa Teslan rekisteröinnit pitää katsoakin vuositasolla, koska kuukausittaiset rekisteröinnit vaihtelevat alas ja ylös juuri tuon vuosineljännesilmiön mukaan eli minkään kuukauden rekisteröinnit eivät kuvasta oikein Teslan menekkiä.

    Miksi Yariksen hinta on relevantti? Tietysti siksi, että halpa hinta on paras myyntivaltti. Tilastohan mittaa kappalemääriä eikä myynnin arvoa. Teslan odotetaan tuovan myyntiin "mass market modelin" Model 2 vuonna 2024. Sen hinta arvioidaan tällä hetkellä tasolle 25k$. Miksikö niin halpa auto? Jotta saadaan volyymiä eli kappalemäärää paljon ja pätäkkää pienemmällä autokohtaisella katteella.

    Katsoin vain nopeasti Yariksen hintaa ja näytti olevan 19k€. En minä tarkemmin tutkinut, mitä maksaisi, jos oikeasti ostaisi sellaisen. Kunhan katsoin, että Yarista pitää myydä kappalemääräisesti kolme kertaa enemmän kuin Model Y:tä, jotta myynnit olisivat ikään kuin tasapainossa.

    Minusta on aina merkille pantavaa, jos kalliimpi auto myy paremmin kuin halvempi. Ihmiset eivät ihan tuosta vain luovu rahoistaan, joten kalliimmasta pitää löytyä arvostettavaa enemmän kuin halvasta, jotta kuluttaja ostaa kalliimman.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Henrik61 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Ettei vaan se ollut Tesla Model Y, joka teki hurjaa jälkeä. Peittosi jopa Corollan. Täyssähkölle toinen sija ja Model Yn hinnalla saisi kolme Yarista ja jäisi vielä puolikkaan Yariksen verran vaihtorahaa. Toisaalta Model Y on hintaansa nähden halpa.

    Mainitsee TM sentään Y:nkin olleen mukana listoilla.

    Toyota oli viime vuoden merkkikohtainen voittaja. Toyotan kolmoisvoiton veturi myyntitilastoissa oli Corolla, jota rekisteröitiin 4 668 kappaletta. Yaris oli kakkonen (3 144) ja RAV4 kolmanneksi suosituin (2 248).

    Kaikkiaan Toyotan eri malleja ensirekisteröitiin viime vuonna 14 464 kappaletta. Toiseksi eniten rekisteriin kirjattiin Volkswageneita (7 122) ja kolmanneksi Kian (6 903) malleja.

    Toyotahan on kohta pulassa! Autot nimittäin käy kaupaksi ja jopa Corollaa saa odottaa yli puoli vuotta.

    30 eniten ensirekisteröityä henkilöautomallia 2022, sijat 1–15
    Merkki ja mallisarja 1-12/2022 MO (%)
    1. Toyota Corolla 4 668 5,8
    2. Toyota Yaris 3 144 3,9
    3. Toyota RAV4 2 248 2,8
    4. Volvo XC60 2 002 2,5
    5. Škoda Octavia 2 001 2,5
    6. Kia Ceed 1 892 2,4
    7. Toyota Yaris Cross 1 787 2,2
    8. Nissan Qashqai 1 720 2,1
    9. Volvo XC40 1 709 2,1
    10. Toyota C-HR 1 673 2,1
    11. Volvo V60 1 252 1,6
    12. Škoda Enyaq 1 163 1,4
    13. Tesla Model Y 1 143 1,4

    En tiedä, mitä ajat takaa. Sehän ei ole uutta tietoa, että fossiileja myydään enemmän kuin sähkäreitä. Mutta taitaa olla vasta v. 2021 ja -22 ollut yksittäistapauksia, että Model Y on ollut myydyin tai toiseksi myydyin Euroopassa. Suomi on bilateraalikaupan aikojen historian pohjalta skoda-kansaa ja se taitaa näkyä Skodan suosiossa.

    Autoveron säätämisen iso syy aikoinaan oli Suomen kauppataseen parantaminen eli pyrittiin rajoittamaan valuutan valumista ulkomaille länsiautojen ostamisen mukana. Itäblokin kanssa tehty tavaranvaihtokauppa toi maahan itäautoja, joiden valikoimissa Skoda oli parhaasta päästä. Sieltä varmaakin juontaa Skodan menestyminen Suomessa.

    Teslalla on tukalampaa, koska ei ole valmista fanipohjaa ja on hinnaltaan melko kallis.

    Sähkärit tulee, oletko valmis?

    Pääsi Model Y top 13-listalle, pitkä on vielä matka kärkeen. Toyota dominoi edelleen, vaikka on sanottu että Toyota menisi väärään suuntaan. Toyota myy autoja mitä ihmiset haluaa ostaa. Big difference.

      
  • @Henrik61 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Henrik61 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Ettei vaan se ollut Tesla Model Y, joka teki hurjaa jälkeä. Peittosi jopa Corollan. Täyssähkölle toinen sija ja Model Yn hinnalla saisi kolme Yarista ja jäisi vielä puolikkaan Yariksen verran vaihtorahaa. Toisaalta Model Y on hintaansa nähden halpa.

    Mainitsee TM sentään Y:nkin olleen mukana listoilla.

    Toyota oli viime vuoden merkkikohtainen voittaja. Toyotan kolmoisvoiton veturi myyntitilastoissa oli Corolla, jota rekisteröitiin 4 668 kappaletta. Yaris oli kakkonen (3 144) ja RAV4 kolmanneksi suosituin (2 248).

    Kaikkiaan Toyotan eri malleja ensirekisteröitiin viime vuonna 14 464 kappaletta. Toiseksi eniten rekisteriin kirjattiin Volkswageneita (7 122) ja kolmanneksi Kian (6 903) malleja.

    Toyotahan on kohta pulassa! Autot nimittäin käy kaupaksi ja jopa Corollaa saa odottaa yli puoli vuotta.

    30 eniten ensirekisteröityä henkilöautomallia 2022, sijat 1–15
    Merkki ja mallisarja 1-12/2022 MO (%)
    1. Toyota Corolla 4 668 5,8
    2. Toyota Yaris 3 144 3,9
    3. Toyota RAV4 2 248 2,8
    4. Volvo XC60 2 002 2,5
    5. Škoda Octavia 2 001 2,5
    6. Kia Ceed 1 892 2,4
    7. Toyota Yaris Cross 1 787 2,2
    8. Nissan Qashqai 1 720 2,1
    9. Volvo XC40 1 709 2,1
    10. Toyota C-HR 1 673 2,1
    11. Volvo V60 1 252 1,6
    12. Škoda Enyaq 1 163 1,4
    13. Tesla Model Y 1 143 1,4

    En tiedä, mitä ajat takaa. Sehän ei ole uutta tietoa, että fossiileja myydään enemmän kuin sähkäreitä. Mutta taitaa olla vasta v. 2021 ja -22 ollut yksittäistapauksia, että Model Y on ollut myydyin tai toiseksi myydyin Euroopassa. Suomi on bilateraalikaupan aikojen historian pohjalta skoda-kansaa ja se taitaa näkyä Skodan suosiossa.

    Autoveron säätämisen iso syy aikoinaan oli Suomen kauppataseen parantaminen eli pyrittiin rajoittamaan valuutan valumista ulkomaille länsiautojen ostamisen mukana. Itäblokin kanssa tehty tavaranvaihtokauppa toi maahan itäautoja, joiden valikoimissa Skoda oli parhaasta päästä. Sieltä varmaakin juontaa Skodan menestyminen Suomessa.

    Teslalla on tukalampaa, koska ei ole valmista fanipohjaa ja on hinnaltaan melko kallis.

    Sähkärit tulee, oletko valmis?

    Pääsi Model Y top 13-listalle, pitkä on vielä matka kärkeen. Toyota dominoi edelleen, vaikka on sanottu että Toyota menisi väärään suuntaan. Toyota myy autoja mitä ihmiset haluaa ostaa. Big difference.

    Toyotahan ei mene mihinkään suuntssn. Se voi vielä kostautua.

      1
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Henrik61 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Henrik61 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Ettei vaan se ollut Tesla Model Y, joka teki hurjaa jälkeä. Peittosi jopa Corollan. Täyssähkölle toinen sija ja Model Yn hinnalla saisi kolme Yarista ja jäisi vielä puolikkaan Yariksen verran vaihtorahaa. Toisaalta Model Y on hintaansa nähden halpa.

    Mainitsee TM sentään Y:nkin olleen mukana listoilla.

    Toyota oli viime vuoden merkkikohtainen voittaja. Toyotan kolmoisvoiton veturi myyntitilastoissa oli Corolla, jota rekisteröitiin 4 668 kappaletta. Yaris oli kakkonen (3 144) ja RAV4 kolmanneksi suosituin (2 248).

    Kaikkiaan Toyotan eri malleja ensirekisteröitiin viime vuonna 14 464 kappaletta. Toiseksi eniten rekisteriin kirjattiin Volkswageneita (7 122) ja kolmanneksi Kian (6 903) malleja.

    Toyotahan on kohta pulassa! Autot nimittäin käy kaupaksi ja jopa Corollaa saa odottaa yli puoli vuotta.

    30 eniten ensirekisteröityä henkilöautomallia 2022, sijat 1–15
    Merkki ja mallisarja 1-12/2022 MO (%)
    1. Toyota Corolla 4 668 5,8
    2. Toyota Yaris 3 144 3,9
    3. Toyota RAV4 2 248 2,8
    4. Volvo XC60 2 002 2,5
    5. Škoda Octavia 2 001 2,5
    6. Kia Ceed 1 892 2,4
    7. Toyota Yaris Cross 1 787 2,2
    8. Nissan Qashqai 1 720 2,1
    9. Volvo XC40 1 709 2,1
    10. Toyota C-HR 1 673 2,1
    11. Volvo V60 1 252 1,6
    12. Škoda Enyaq 1 163 1,4
    13. Tesla Model Y 1 143 1,4

    En tiedä, mitä ajat takaa. Sehän ei ole uutta tietoa, että fossiileja myydään enemmän kuin sähkäreitä. Mutta taitaa olla vasta v. 2021 ja -22 ollut yksittäistapauksia, että Model Y on ollut myydyin tai toiseksi myydyin Euroopassa. Suomi on bilateraalikaupan aikojen historian pohjalta skoda-kansaa ja se taitaa näkyä Skodan suosiossa.

    Autoveron säätämisen iso syy aikoinaan oli Suomen kauppataseen parantaminen eli pyrittiin rajoittamaan valuutan valumista ulkomaille länsiautojen ostamisen mukana. Itäblokin kanssa tehty tavaranvaihtokauppa toi maahan itäautoja, joiden valikoimissa Skoda oli parhaasta päästä. Sieltä varmaakin juontaa Skodan menestyminen Suomessa.

    Teslalla on tukalampaa, koska ei ole valmista fanipohjaa ja on hinnaltaan melko kallis.

    Sähkärit tulee, oletko valmis?

    Pääsi Model Y top 13-listalle, pitkä on vielä matka kärkeen. Toyota dominoi edelleen, vaikka on sanottu että Toyota menisi väärään suuntaan. Toyota myy autoja mitä ihmiset haluaa ostaa. Big difference.

    Toyotahan ei mene mihinkään suuntssn. Se voi vielä kostautua.

    No silloin kannattaisi muiden ottaa mallia, sillä Toyota on markkinajohtaja. Se että menee silmät kiinni yhteen suuntaan, ei ole oikea ratkaisu. Toyotalla on tarjota laaja valikoima autoja eri voimalinjoilla ja se on oikea tie, jonka tilastot todistaa.

      
  • @Henrik61 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Henrik61 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Henrik61 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Ettei vaan se ollut Tesla Model Y, joka teki hurjaa jälkeä. Peittosi jopa Corollan. Täyssähkölle toinen sija ja Model Yn hinnalla saisi kolme Yarista ja jäisi vielä puolikkaan Yariksen verran vaihtorahaa. Toisaalta Model Y on hintaansa nähden halpa.

    Mainitsee TM sentään Y:nkin olleen mukana listoilla.

    Toyota oli viime vuoden merkkikohtainen voittaja. Toyotan kolmoisvoiton veturi myyntitilastoissa oli Corolla, jota rekisteröitiin 4 668 kappaletta. Yaris oli kakkonen (3 144) ja RAV4 kolmanneksi suosituin (2 248).

    Kaikkiaan Toyotan eri malleja ensirekisteröitiin viime vuonna 14 464 kappaletta. Toiseksi eniten rekisteriin kirjattiin Volkswageneita (7 122) ja kolmanneksi Kian (6 903) malleja.

    Toyotahan on kohta pulassa! Autot nimittäin käy kaupaksi ja jopa Corollaa saa odottaa yli puoli vuotta.

    30 eniten ensirekisteröityä henkilöautomallia 2022, sijat 1–15
    Merkki ja mallisarja 1-12/2022 MO (%)
    1. Toyota Corolla 4 668 5,8
    2. Toyota Yaris 3 144 3,9
    3. Toyota RAV4 2 248 2,8
    4. Volvo XC60 2 002 2,5
    5. Škoda Octavia 2 001 2,5
    6. Kia Ceed 1 892 2,4
    7. Toyota Yaris Cross 1 787 2,2
    8. Nissan Qashqai 1 720 2,1
    9. Volvo XC40 1 709 2,1
    10. Toyota C-HR 1 673 2,1
    11. Volvo V60 1 252 1,6
    12. Škoda Enyaq 1 163 1,4
    13. Tesla Model Y 1 143 1,4

    En tiedä, mitä ajat takaa. Sehän ei ole uutta tietoa, että fossiileja myydään enemmän kuin sähkäreitä. Mutta taitaa olla vasta v. 2021 ja -22 ollut yksittäistapauksia, että Model Y on ollut myydyin tai toiseksi myydyin Euroopassa. Suomi on bilateraalikaupan aikojen historian pohjalta skoda-kansaa ja se taitaa näkyä Skodan suosiossa.

    Autoveron säätämisen iso syy aikoinaan oli Suomen kauppataseen parantaminen eli pyrittiin rajoittamaan valuutan valumista ulkomaille länsiautojen ostamisen mukana. Itäblokin kanssa tehty tavaranvaihtokauppa toi maahan itäautoja, joiden valikoimissa Skoda oli parhaasta päästä. Sieltä varmaakin juontaa Skodan menestyminen Suomessa.

    Teslalla on tukalampaa, koska ei ole valmista fanipohjaa ja on hinnaltaan melko kallis.

    Sähkärit tulee, oletko valmis?

    Pääsi Model Y top 13-listalle, pitkä on vielä matka kärkeen. Toyota dominoi edelleen, vaikka on sanottu että Toyota menisi väärään suuntaan. Toyota myy autoja mitä ihmiset haluaa ostaa. Big difference.

    Toyotahan ei mene mihinkään suuntssn. Se voi vielä kostautua.

    No silloin kannattaisi muiden ottaa mallia, sillä Toyota on markkinajohtaja. Se että menee silmät kiinni yhteen suuntaan, ei ole oikea ratkaisu. Toyotalla on tarjota laaja valikoima autoja eri voimalinjoilla ja se on oikea tie, jonka tilastot todistaa.

    @Henrik61 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Henrik61 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Henrik61 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Ettei vaan se ollut Tesla Model Y, joka teki hurjaa jälkeä. Peittosi jopa Corollan. Täyssähkölle toinen sija ja Model Yn hinnalla saisi kolme Yarista ja jäisi vielä puolikkaan Yariksen verran vaihtorahaa. Toisaalta Model Y on hintaansa nähden halpa.

    Mainitsee TM sentään Y:nkin olleen mukana listoilla.

    Toyota oli viime vuoden merkkikohtainen voittaja. Toyotan kolmoisvoiton veturi myyntitilastoissa oli Corolla, jota rekisteröitiin 4 668 kappaletta. Yaris oli kakkonen (3 144) ja RAV4 kolmanneksi suosituin (2 248).

    Kaikkiaan Toyotan eri malleja ensirekisteröitiin viime vuonna 14 464 kappaletta. Toiseksi eniten rekisteriin kirjattiin Volkswageneita (7 122) ja kolmanneksi Kian (6 903) malleja.

    Toyotahan on kohta pulassa! Autot nimittäin käy kaupaksi ja jopa Corollaa saa odottaa yli puoli vuotta.

    30 eniten ensirekisteröityä henkilöautomallia 2022, sijat 1–15
    Merkki ja mallisarja 1-12/2022 MO (%)
    1. Toyota Corolla 4 668 5,8
    2. Toyota Yaris 3 144 3,9
    3. Toyota RAV4 2 248 2,8
    4. Volvo XC60 2 002 2,5
    5. Škoda Octavia 2 001 2,5
    6. Kia Ceed 1 892 2,4
    7. Toyota Yaris Cross 1 787 2,2
    8. Nissan Qashqai 1 720 2,1
    9. Volvo XC40 1 709 2,1
    10. Toyota C-HR 1 673 2,1
    11. Volvo V60 1 252 1,6
    12. Škoda Enyaq 1 163 1,4
    13. Tesla Model Y 1 143 1,4

    En tiedä, mitä ajat takaa. Sehän ei ole uutta tietoa, että fossiileja myydään enemmän kuin sähkäreitä. Mutta taitaa olla vasta v. 2021 ja -22 ollut yksittäistapauksia, että Model Y on ollut myydyin tai toiseksi myydyin Euroopassa. Suomi on bilateraalikaupan aikojen historian pohjalta skoda-kansaa ja se taitaa näkyä Skodan suosiossa.

    Autoveron säätämisen iso syy aikoinaan oli Suomen kauppataseen parantaminen eli pyrittiin rajoittamaan valuutan valumista ulkomaille länsiautojen ostamisen mukana. Itäblokin kanssa tehty tavaranvaihtokauppa toi maahan itäautoja, joiden valikoimissa Skoda oli parhaasta päästä. Sieltä varmaakin juontaa Skodan menestyminen Suomessa.

    Teslalla on tukalampaa, koska ei ole valmista fanipohjaa ja on hinnaltaan melko kallis.

    Sähkärit tulee, oletko valmis?

    Pääsi Model Y top 13-listalle, pitkä on vielä matka kärkeen. Toyota dominoi edelleen, vaikka on sanottu että Toyota menisi väärään suuntaan. Toyota myy autoja mitä ihmiset haluaa ostaa. Big difference.

    Toyotahan ei mene mihinkään suuntssn. Se voi vielä kostautua.

    No silloin kannattaisi muiden ottaa mallia, sillä Toyota on markkinajohtaja. Se että menee silmät kiinni yhteen suuntaan, ei ole oikea ratkaisu. Toyotalla on tarjota laaja valikoima autoja eri voimalinjoilla ja se on oikea tie, jonka tilastot todistaa.

    Silmät kiinni yhteen suuntaan on toiminut Toyotalle hyvin tähän asti, mutta sisältyyhän siihen riski. Toyota on kyllä onnistunut hyvin optimoimaan hinnan ja laadun kuluttajille tähän saakka. Aika näyttää, miten jatkossa.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Henrik61 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Henrik61 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Henrik61 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Ettei vaan se ollut Tesla Model Y, joka teki hurjaa jälkeä. Peittosi jopa Corollan. Täyssähkölle toinen sija ja Model Yn hinnalla saisi kolme Yarista ja jäisi vielä puolikkaan Yariksen verran vaihtorahaa. Toisaalta Model Y on hintaansa nähden halpa.

    Mainitsee TM sentään Y:nkin olleen mukana listoilla.

    Toyota oli viime vuoden merkkikohtainen voittaja. Toyotan kolmoisvoiton veturi myyntitilastoissa oli Corolla, jota rekisteröitiin 4 668 kappaletta. Yaris oli kakkonen (3 144) ja RAV4 kolmanneksi suosituin (2 248).

    Kaikkiaan Toyotan eri malleja ensirekisteröitiin viime vuonna 14 464 kappaletta. Toiseksi eniten rekisteriin kirjattiin Volkswageneita (7 122) ja kolmanneksi Kian (6 903) malleja.

    Toyotahan on kohta pulassa! Autot nimittäin käy kaupaksi ja jopa Corollaa saa odottaa yli puoli vuotta.

    30 eniten ensirekisteröityä henkilöautomallia 2022, sijat 1–15
    Merkki ja mallisarja 1-12/2022 MO (%)
    1. Toyota Corolla 4 668 5,8
    2. Toyota Yaris 3 144 3,9
    3. Toyota RAV4 2 248 2,8
    4. Volvo XC60 2 002 2,5
    5. Škoda Octavia 2 001 2,5
    6. Kia Ceed 1 892 2,4
    7. Toyota Yaris Cross 1 787 2,2
    8. Nissan Qashqai 1 720 2,1
    9. Volvo XC40 1 709 2,1
    10. Toyota C-HR 1 673 2,1
    11. Volvo V60 1 252 1,6
    12. Škoda Enyaq 1 163 1,4
    13. Tesla Model Y 1 143 1,4

    En tiedä, mitä ajat takaa. Sehän ei ole uutta tietoa, että fossiileja myydään enemmän kuin sähkäreitä. Mutta taitaa olla vasta v. 2021 ja -22 ollut yksittäistapauksia, että Model Y on ollut myydyin tai toiseksi myydyin Euroopassa. Suomi on bilateraalikaupan aikojen historian pohjalta skoda-kansaa ja se taitaa näkyä Skodan suosiossa.

    Autoveron säätämisen iso syy aikoinaan oli Suomen kauppataseen parantaminen eli pyrittiin rajoittamaan valuutan valumista ulkomaille länsiautojen ostamisen mukana. Itäblokin kanssa tehty tavaranvaihtokauppa toi maahan itäautoja, joiden valikoimissa Skoda oli parhaasta päästä. Sieltä varmaakin juontaa Skodan menestyminen Suomessa.

    Teslalla on tukalampaa, koska ei ole valmista fanipohjaa ja on hinnaltaan melko kallis.

    Sähkärit tulee, oletko valmis?

    Pääsi Model Y top 13-listalle, pitkä on vielä matka kärkeen. Toyota dominoi edelleen, vaikka on sanottu että Toyota menisi väärään suuntaan. Toyota myy autoja mitä ihmiset haluaa ostaa. Big difference.

    Toyotahan ei mene mihinkään suuntssn. Se voi vielä kostautua.

    No silloin kannattaisi muiden ottaa mallia, sillä Toyota on markkinajohtaja. Se että menee silmät kiinni yhteen suuntaan, ei ole oikea ratkaisu. Toyotalla on tarjota laaja valikoima autoja eri voimalinjoilla ja se on oikea tie, jonka tilastot todistaa.

    @Henrik61 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Henrik61 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Henrik61 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Ettei vaan se ollut Tesla Model Y, joka teki hurjaa jälkeä. Peittosi jopa Corollan. Täyssähkölle toinen sija ja Model Yn hinnalla saisi kolme Yarista ja jäisi vielä puolikkaan Yariksen verran vaihtorahaa. Toisaalta Model Y on hintaansa nähden halpa.

    Mainitsee TM sentään Y:nkin olleen mukana listoilla.

    Toyota oli viime vuoden merkkikohtainen voittaja. Toyotan kolmoisvoiton veturi myyntitilastoissa oli Corolla, jota rekisteröitiin 4 668 kappaletta. Yaris oli kakkonen (3 144) ja RAV4 kolmanneksi suosituin (2 248).

    Kaikkiaan Toyotan eri malleja ensirekisteröitiin viime vuonna 14 464 kappaletta. Toiseksi eniten rekisteriin kirjattiin Volkswageneita (7 122) ja kolmanneksi Kian (6 903) malleja.

    Toyotahan on kohta pulassa! Autot nimittäin käy kaupaksi ja jopa Corollaa saa odottaa yli puoli vuotta.

    30 eniten ensirekisteröityä henkilöautomallia 2022, sijat 1–15
    Merkki ja mallisarja 1-12/2022 MO (%)
    1. Toyota Corolla 4 668 5,8
    2. Toyota Yaris 3 144 3,9
    3. Toyota RAV4 2 248 2,8
    4. Volvo XC60 2 002 2,5
    5. Škoda Octavia 2 001 2,5
    6. Kia Ceed 1 892 2,4
    7. Toyota Yaris Cross 1 787 2,2
    8. Nissan Qashqai 1 720 2,1
    9. Volvo XC40 1 709 2,1
    10. Toyota C-HR 1 673 2,1
    11. Volvo V60 1 252 1,6
    12. Škoda Enyaq 1 163 1,4
    13. Tesla Model Y 1 143 1,4

    En tiedä, mitä ajat takaa. Sehän ei ole uutta tietoa, että fossiileja myydään enemmän kuin sähkäreitä. Mutta taitaa olla vasta v. 2021 ja -22 ollut yksittäistapauksia, että Model Y on ollut myydyin tai toiseksi myydyin Euroopassa. Suomi on bilateraalikaupan aikojen historian pohjalta skoda-kansaa ja se taitaa näkyä Skodan suosiossa.

    Autoveron säätämisen iso syy aikoinaan oli Suomen kauppataseen parantaminen eli pyrittiin rajoittamaan valuutan valumista ulkomaille länsiautojen ostamisen mukana. Itäblokin kanssa tehty tavaranvaihtokauppa toi maahan itäautoja, joiden valikoimissa Skoda oli parhaasta päästä. Sieltä varmaakin juontaa Skodan menestyminen Suomessa.

    Teslalla on tukalampaa, koska ei ole valmista fanipohjaa ja on hinnaltaan melko kallis.

    Sähkärit tulee, oletko valmis?

    Pääsi Model Y top 13-listalle, pitkä on vielä matka kärkeen. Toyota dominoi edelleen, vaikka on sanottu että Toyota menisi väärään suuntaan. Toyota myy autoja mitä ihmiset haluaa ostaa. Big difference.

    Toyotahan ei mene mihinkään suuntssn. Se voi vielä kostautua.

    No silloin kannattaisi muiden ottaa mallia, sillä Toyota on markkinajohtaja. Se että menee silmät kiinni yhteen suuntaan, ei ole oikea ratkaisu. Toyotalla on tarjota laaja valikoima autoja eri voimalinjoilla ja se on oikea tie, jonka tilastot todistaa.

    Silmät kiinni yhteen suuntaan on toiminut Toyotalle hyvin tähän asti, mutta sisältyyhän siihen riski. Toyota on kyllä onnistunut hyvin optimoimaan hinnan ja laadun kuluttajille tähän saakka. Aika näyttää, miten jatkossa.

    No kyllähän Toyotalla on laaja-alainen katse markkinoille. Bz- sähköautoja on jo markkinoilla ja lisää on tulossa,mm vetyautot on kehityksessä. Mutta pitää muistaa, että sähköautot on vasta kehitysvaiheessa, miksi rynnätä markkinoille, kun voi rauhassa katsoa mitä virheitä muut tekee ja myydä siinä samalla eniten autoja? Ei sähköautot sovi kaikille, ja suuri osa ihmisistä ei niitä tarvitse eikä halua. Itse voisin suositella sähköautoa monellekin ihmisille, koska se heille sopisi, mutta omiin ajoihin se ei sovi. Toyota on kehityksen kärjessä polttomoottoreissa ja se tekee valinnan kuluttajalle helpoksi, jos on ostamassa uutta polttomoottoriautoa.

      
  • muokattu 04.01.2023 10:39

    @HybridRules kirjoitti:

    @Henrik61 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Ettei vaan se ollut Tesla Model Y, joka teki hurjaa jälkeä. Peittosi jopa Corollan. Täyssähkölle toinen sija ja Model Yn hinnalla saisi kolme Yarista ja jäisi vielä puolikkaan Yariksen verran vaihtorahaa. Toisaalta Model Y on hintaansa nähden halpa.

    Mainitsee TM sentään Y:nkin olleen mukana listoilla.

    Toyota oli viime vuoden merkkikohtainen voittaja. Toyotan kolmoisvoiton veturi myyntitilastoissa oli Corolla, jota rekisteröitiin 4 668 kappaletta. Yaris oli kakkonen (3 144) ja RAV4 kolmanneksi suosituin (2 248).

    Kaikkiaan Toyotan eri malleja ensirekisteröitiin viime vuonna 14 464 kappaletta. Toiseksi eniten rekisteriin kirjattiin Volkswageneita (7 122) ja kolmanneksi Kian (6 903) malleja.

    Toyotahan on kohta pulassa! Autot nimittäin käy kaupaksi ja jopa Corollaa saa odottaa yli puoli vuotta.

    30 eniten ensirekisteröityä henkilöautomallia 2022, sijat 1–15
    Merkki ja mallisarja 1-12/2022 MO (%)
    1. Toyota Corolla 4 668 5,8
    2. Toyota Yaris 3 144 3,9
    3. Toyota RAV4 2 248 2,8
    4. Volvo XC60 2 002 2,5
    5. Škoda Octavia 2 001 2,5
    6. Kia Ceed 1 892 2,4
    7. Toyota Yaris Cross 1 787 2,2
    8. Nissan Qashqai 1 720 2,1
    9. Volvo XC40 1 709 2,1
    10. Toyota C-HR 1 673 2,1
    11. Volvo V60 1 252 1,6
    12. Škoda Enyaq 1 163 1,4
    13. Tesla Model Y 1 143 1,4

    Sähkärit tulee, oletko valmis?

    No, en ole. En ole valmistautunut millään tavalla. Minkälaista valmistautumista sähköautojen tuloon pitäisi liittyä? Siellähän nuo kulkee maantiellä niin kuin perinteisemmätkin ajoneuvot. Kahden käden sormin laskettavan määrän olen käynyt koeajamassa, yhdeltä keskelle maantien ajokaistaa pysähtyneeltä olen kysynyt että tarvitsisiko pariskunta apua ja yhden perässä olen madellut kilometrikaupalla kuuttakymppiä kun ohituspaikkaa ei ollut (perässä luki P100D eli auton kykyjen puutteen vuoksi sekään ei madellut).

      1
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Kumppani kirjoitti:
    @HybridRules kirjoitti:

    Ettei vaan se ollut Tesla Model Y, joka teki hurjaa jälkeä.

    Onhan tuo hyvä sijoitus. Mahtoiko purkautua joku saatavuussolmu viime vuonna? Pitkään odottaneet saivat viimein autonsa.

    Täyssähkölle toinen sija ja Model Yn hinnalla saisi kolme Yarista ja jäisi vielä puolikkaan Yariksen verran vaihtorahaa.

    Millä tavalla tuo on tärkeä tieto?

    Itse asiassa 2,5 Yarista, jos molemmat lasketaan alkaen hinnasta. Tilastohan ei toisaalta kerro, mikä osuus Yariksista oli hybrid-versioita, tai olivatko kaikki Y:t Performance -versioita. Miten siis poimit hinnat?

    Toisaalta Model Y on hintaansa nähden halpa.

    Öhhhh.... Eli siis mitä?

    Mainitsee TM sentään Y:nkin olleen mukana listoilla

    No miksei mainitsisi, jos yksittäinen malli pitää mainita. Otsikkohan taisi tarkoittaa merkkiä, ei malleja.

    Teslan rekisteröinnit ainakin Suomessa painottuvat vuosineljännesten viimeiseen kuukauteen. Yleensä suomalaiset lehdet julkaisevat tilastoja muilta kuukausilta, mutta nyt, kun vuosikin loppuu, joutuu julkaisemaan samalla vuosineljänneksen ja Teslankin rekisteröinnit ovat suuremmat.

    Pitäisikö julkaista sitten vaan vuosineljännesten viimeisen kuukauden tilastot? Parempi mieli?
    Kirjoitit "joutuu julkaisemaan samalla vuosineljänneksen" Ei minun silmiin ole osunut kvartaalitilastoa?

    Itse asiassa Teslan rekisteröinnit pitää katsoakin vuositasolla, koska kuukausittaiset rekisteröinnit vaihtelevat alas ja ylös juuri tuon vuosineljännesilmiön mukaan eli minkään kuukauden rekisteröinnit eivät kuvasta oikein Teslan menekkiä.

    Onneksesi nyt pääsee näkemään myös koko vuoden rekisteröinnit, vuosi tuli täyteen.

    Miksi Yariksen hinta on relevantti? Tietysti siksi, että halpa hinta on paras myyntivaltti. Tilastohan mittaa kappalemääriä eikä myynnin arvoa. Teslan odotetaan tuovan myyntiin "mass market modelin" Model 2 vuonna 2024. Sen hinta arvioidaan tällä hetkellä tasolle 25k$. Miksikö niin halpa auto? Jotta saadaan volyymiä eli kappalemäärää paljon ja pätäkkää pienemmällä autokohtaisella katteella.

    >

    Sen olen täältä oppinut, että jenkkien ilmoittamat hinnat ovat verottomia. 25k$ + alv + tulli tekee jo tuulipukuisille pahaa.

    Katsoin vain nopeasti Yariksen hintaa ja näytti olevan 19k€. En minä tarkemmin tutkinut, mitä maksaisi, jos oikeasti ostaisi sellaisen. Kunhan katsoin, että Yarista pitää myydä kappalemääräisesti kolme kertaa enemmän kuin Model Y:tä, jotta myynnit olisivat ikään kuin tasapainossa.

    Tällä hetkellä TM kestotestissä oleva Yaris on maksanut testin alkaessa yli 24k€, tällä hetkellä vastaava taitaa olla pari tonnia vielä kalliimpi.

    Minusta on aina merkille pantavaa, jos kalliimpi auto myy paremmin kuin halvempi. Ihmiset eivät ihan tuosta vain luovu rahoistaan, joten kalliimmasta pitää löytyä arvostettavaa enemmän kuin halvasta, jotta kuluttaja ostaa kalliimman.

    Niin, Verottajan paratiisissa myydään yllättävän hinnakkaita autoja. (vaikka sähkiksissä ei olekaan kuin ALV) Enyaq ja ID 4 on vissiin sen Y:n kanssa samassa hintaluokassa

      
  • muokattu 04.01.2023 14:35

    @HybridRules kirjoitti:

    Toyotahan ei mene mihinkään suuntssn. Se voi vielä kostautua.

    AJONEUVOTUUTINEN 4.1.2023

    Toyotan vauhti murskaava automarkkinalla – kasvatti markkinaosuuttaan reilusti vuonna 2022
    Vaikka autojen kokonaismarkkina laski viime vuonna reilusti, Toyota onnistui nappaamaan siitä entistä isomman siivun.

      
  • muokattu 04.01.2023 15:21

    @HybridRules kirjoitti:

    Sähkärit tulee, oletko valmis?

    Aika moni on taatusti valmis! Minä myös. Mutta esim. minulle Y ei taloudellisesti onnistu. Tai en katso sitä sen väärtiksi. Mieluummin tingin autosta kuin monesta muusta ja mielekkäämmästä asiasta.

    [Yariksesta] Tietysti siksi, että halpa hinta on paras myyntivaltti

    Se on hyvinkin suhteellista: toisille esim. hybrid-versio on liian kallis, toisaalta toisessa päässä on sitten näitä "mä saisin noita 3,5 kpl oman sähkärini hinnalla" -tyyppejä, joilta on kadonnut jonkun sortin realiteettitaju tms.

    Mikä on se hankalasti hahmotettava asia siinä, ettei 50-150k€ ole mielekäs summa kaikille maksettavaksi, edes osamaksulla, tai autoetuna? Tai ylipäätään mahdollista maksaa ilman nälkäsuolen kiristämistäkin.

    Puhumattakaan sellaisesta peruasiasta, että pärjää Yaris-luokan autolla koon puolesta ja Y olisi aivan tarpeettoman iso. Sen takia katsos autoja tehdään eri kokoisina (mistä voi johtaa useimmissa tapauksissa myös hinnankin - loogisesti)

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit