sähköautot

4169 kommenttia
1127128130132133139
  • muokattu 25.02.2024 16:12

    BYD tulossa takaovesta sisään Pohjois-Amerikan markkinoille avaamalla tehtaan tullimuurien sisäpuolella sijaitsevaan Meksikoon.

    https://www.autoblog.com/2024/02/23/cheap-chinese-cars-from-mexico-could-be-an-extinction-level-event-u-s-trade-group-says/?trk=feed_main-feed-card_feed-article-content

      
  • muokattu 25.02.2024 16:56

    @JEV2 kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:
    Rallissa ajetaan käsivarret koukussa ja ollaan siksi lähellä rattia. Nykyautoilla saa olla rohkea kuski, jos ottaa siitä esimerkkiä. Jos jotain sattuu ja ratin turvatyyny laukeaa, saa kuski melkoisen iskun päin näköä. Silmä- ja aurinkolaseja kaivellaan sairaalassa esiin ja paikkaillaan kunnon ruhjeita. Kuinkahan turvavyö ja sen esikiristys toimivat, jos kuski istuu lähellä rattia. Normi-istumisellakin jää vyön kuva rintakehään ja vähän lyhyemmillä vyö nousee kurkulle kuristamaan.

    Turvatyynyhän laukeaa ennen kuin kuljettajan pää on edes lähellä rattia. Kuinka kauas ratista luulet sen ulottuvan ja kuinka lähellä kuvittelet rallikuskien istuvan? Turvavyön esikiristystäkään tuskin on suunniteltu vetämään vyö johonkin vakiomittaan joka kuristaisi lähellä rattia istuvana kuljettajan.

    Netistä näet kuvia, että turvatyyny yltää pitkälle ja osuu ihan tavallisesti istuvaa naamaan laajetessaan. Kolarissa tyynyn laajeneminen ja kuskin eteenpäin lentäminen tapahtuvat samaan aikaan. Rallikuski istuu pystyssä pää vielä 20-30 cm edempänä, kuin mormikuskikädet vähän koukistettuna ja selkänoja taaksepäin kallistettuna. Turvavyön kiristin vetää vyötä sen verran kuin vyö venyy kolarissa.

      
  • muokattu 25.02.2024 18:53

    @Late1969 kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    Tässä opetusvideo, kun vaihtaminen (ja jarrustus) on myöhässä (kohta 2:13), sitä ennen menee mallikkaasti ilman kaasun pumpaamista

    Mentiin liikenneympyrästä ralliohjaukseen ja aiheena oli kädet ratilla. Tilannehan muuttuu aika paljon kun vauhti kasvaa. Tavallisessa liikenteessä aika harvoin mutkissa on tarvetta rattia paljoa kääntää ja vaihdetta vaihtaa, suomalaiset tiet ovat sen verran loivakurvisia. Ne tulevat vasta erilaisissa risteyksissä ja muissa tilanteissa, joissa kääntymiskulma kasvaa ja nopeus tippuu.

    Rallissa ajetaan käsivarret koukussa ja ollaan siksi lähellä rattia. Nykyautoilla saa olla rohkea kuski, jos ottaa siitä esimerkkiä. Jos jotain sattuu ja ratin turvatyyny laukeaa, saa kuski melkoisen iskun päin näköä. Silmä- ja aurinkolaseja kaivellaan sairaalassa esiin ja paikkaillaan kunnon ruhjeita. Kuinkahan turvavyö ja sen esikiristys toimivat, jos kuski istuu lähellä rattia. Normi-istumisellakin jää vyön kuva rintakehään ja vähän lyhyemmillä vyö nousee kurkulle kuristamaan.

    Niin se juttu muuttuu. Ensi kädet on ristissä, sitten onkin vaan suoraa tietä ja loivia kurveja :smiley:

    En laittanut videota sen vuoksi että rallia alettaisiin ajamaan. Ralli on siinä mielessä helppoa, että kiireen määrittää jokainen itse (nopeus, ajolinjat). Videolta voi nähdä kuinka kädet siirtyvät, kun rattia on käänettävä enemmän esim kiertoliittymässä, kun oli epäily että ne menevät jotenkin ristiin ja lukkoon. Toisekseen videolta nähdään, miten mutkassa ei todellakaan pidä vaihtaa vaihdetta, jos on alusta liukas/vauhtia on enemmän. Ammattimiehelle tulee ylimääräistä ohjelmaa, saatikka meille keskivertokuskeilla.

    Normaalissa liikenteessä nopeat tilanteet tulevat eteen yllättäen: suoralla tiellä sivusta tulee eläin, vastaantuleva kääntää väärälle kaistalle, loskavalli nappaa kiinni, auto lähtee heitelehtimään esim edellä mainitun regeneraation vuoksi, mutkan takana piilossa on rikkoutunut ajoneuvo keskellä tietä, tiessä on iso kuoppa, kolmion takaa ajetaan eteen jne. Näissä tilanteissa tarvitaan nopeita, rauhallisia ja oikea-aikaisia ohjausliikkeitä. Hyvä ajoasento, molemmat kädet ratilla ja ratti riittävän lähellä on hyvän ohjaamisen perusta. Sen sijaan kädet suorana, yhdellä kädellä, huonossa ajosennossa, ensimmäinen liike vielä voi tsäkällä mennä kohdalleen, mutta seuraava on jo myöhässä. Hyvä ajoasento siviili- vs. ralliaustossa ei paljoa poikkea toisistaan.

      1
  • @Tiko kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    Tässä opetusvideo, kun vaihtaminen (ja jarrustus) on myöhässä (kohta 2:13), sitä ennen menee mallikkaasti ilman kaasun pumpaamista

    Mentiin liikenneympyrästä ralliohjaukseen ja aiheena oli kädet ratilla. Tilannehan muuttuu aika paljon kun vauhti kasvaa. Tavallisessa liikenteessä aika harvoin mutkissa on tarvetta rattia paljoa kääntää ja vaihdetta vaihtaa, suomalaiset tiet ovat sen verran loivakurvisia. Ne tulevat vasta erilaisissa risteyksissä ja muissa tilanteissa, joissa kääntymiskulma kasvaa ja nopeus tippuu.

    Rallissa ajetaan käsivarret koukussa ja ollaan siksi lähellä rattia. Nykyautoilla saa olla rohkea kuski, jos ottaa siitä esimerkkiä. Jos jotain sattuu ja ratin turvatyyny laukeaa, saa kuski melkoisen iskun päin näköä. Silmä- ja aurinkolaseja kaivellaan sairaalassa esiin ja paikkaillaan kunnon ruhjeita. Kuinkahan turvavyö ja sen esikiristys toimivat, jos kuski istuu lähellä rattia. Normi-istumisellakin jää vyön kuva rintakehään ja vähän lyhyemmillä vyö nousee kurkulle kuristamaan.

    Niin se juttu muuttuu. Ensi kädet on ristissä, sitten onkin vaan suoraa tietä ja loivia kurveja :smiley:

    En laittanut videota sen vuoksi että rallia alettaisiin ajamaan. Ralli on siinä mielessä helppoa, että kiireen määrittää jokainen itse (nopeus, ajolinjat). Videolta voi nähdä kuinka kädet siirtyvät, kun rattia on käänettävä enemmän esim kiertoliittymässä, kun oli epäily että ne menevät jotenkin ristiin ja lukkoon. Toisekseen videolta nähdään, miten mutkassa ei todellakaan pidä vaihtaa vaihdetta, jos on alusta liukas/vauhtia on enemmän. Ammattimiehelle tulee ylimääräistä ohjelmaa, saatikka meille keskivertokuskeilla.

    Normaalissa liikenteessä nopeat tilanteet tulevat eteen yllättäen: suoralla tiellä sivusta tulee eläin, vastaantuleva kääntää väärälle kaistalle, loskavalli nappaa kiinni, auto lähtee heitelehtimään esim edellä mainitun regeneraation vuoksi, mutkan takana piilossa on rikkoutunut ajoneuvo keskellä tietä, tiessä on iso kuoppa, kolmion takaa ajetaan eteen jne. Näissä tilanteissa tarvitaan nopeita, rauhallisia ja oikea-aikaisia ohjausliikkeitä. Hyvä ajoasento, molemmat kädet ratilla ja ratti riittävän lähellä on hyvän ohjaamisen perusta. Sen sijaan kädet suorana, yhdellä kädellä, huonossa ajosennossa, ensimmäinen liike vielä voi tsäkällä mennä kohdalleen, mutta seuraava on jo myöhässä. Hyvä ajoasento siviili- vs. ralliaustossa ei paljoa poikkea toisistaan.

    Vähäiseen väistöön riittävä ote on kaikilla autoa ajavilla, vaikka monet ajavat liian kaukaa ja selkänoja liikaa kallellaan. Se voi olla jopa hyvä, kun kunnon jarrutus on osaamattomalle turvallisempi vaihtoehto. Liian suuressa nopeudessa ensimmäinen kunnon ohjausliike on useimmille se ainoa suunniteltu ja jatko menee ihan tuurilla. Käsittääkseni väistötesteissäkin nopeutta nostetaan ja kokeillaan useamman kerran. Liikenteessä se tehdään kerrasta ja onnistuminen on sitten tuurista kiinni. Hyvin harjoitellut selviää parhaiten.

      
  • Jos "rintamalinja" on sähköautot vs polttikset, niin kumpi voittaa pitkällä tähtäimellä? Onko rintamalinja oikeasti noin eli esim Tesla, BYD ja pelkästään sähkäreitä valmistavat samalla puolella, kun toisella puolella bemari, mersu, volkkari, stellantis yms muut polttismaakarit? Uudet valmistajat puskevat markkinoille sähkäreitä ja perinnevalmistajat joutuvat jarruttelemaan sähkärituotantoa ja yrittävät antaa tekohengitystä polttiksille. Volvo tosin taitaa vaihtaa puolta ja lopettaa polttikset pian.

    https://www.teslarati.com/byd-tesla-partner-electrification/

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    Lataushybridi on lataushybridi eikä sähköauto vaikka jotkut tilastot laskevat ne yhteen. Tilastojen todistusarvoahan aina pyritään vääntämään siihen suuntaan, mikä on oma tavoite, kuten Tiko tekee.

    Lataushybridi on sähköauto, sillä voi ajaa sähköisesti. Eihän tästä ole pitkäkään aika kun perusteltiin, että sähköautoon riittää pieni akku ja rangella ei ole juuri väliä, kun keskimääräien ajomatka on niin lyhyt. Lähes kaikki nykyään myydyt uudet PHEV-autot kulkevat sähköisesti pidemmän matkan sähköllä kuin tuo ns. 'keskimääräinen ajoamatka päivässä'. Lisäksi niiden sähkömoottorit ovat sen verran tehokkaita, että niillä voi ajaa Suomen rajoituksilla ja hieman ylikin täysin sähköisesti. Muutamissa sähköinen kantama alkaa olla samaan luokkaa kuin esimmäisien sukupolven Leafeissa oli . Akkkukin voi olla todella iso, suurin taitaa olla Range Roverissa, jossa on 38kWh akku ja 50kW CCS lataus.

    PHEV ei ole täyssähköauto, koska autolla on kyky liikkua myös polttomoottorilla. Sitähän sana hybridi eli sekoitus tulee- täysähköauton ja polttomoottoriauton sekoitus, PHEV on siis molempia. Tämän vuoksi PHEV autot on mukana kansainvälisssä sähköautojen rekisteröintitilastoissa. Mitään omia tavoiteita minulla ei ole, vaikka niin oletat ja näet että tilastoja manipuloitavan, no jokainen tyylillään :smiley:

    Seuraan Saksan käytettyjen autojen tarjontaan tiiviisti (tai hakurobottiseuraa), koska muutaman kuukauden kuluttua on tarkoitus siirtyä täyssähköautoon (BEV). Auto, jota olen hankkimassa, on saavissa myös hybridinä, joka on myös seurannassa referensiksi. Mielenkiintoista on, että hybridien tarjonta vaihtoautomarkkinalla on huomattavasti vähäisempää (myynti alkoi toki myöhemin), hinnat ovat selvästi korkeammat alhaisemmasta uushankintahinnasta huolimatta ja lisäksi harvat tarjolla olevat yksilöt löytävät uuden omistajan nopeasti. Sähköautot maakavat myynissä pitkiä aikoja ja vasta tuntuvien hinnalaskujen jälkeen kauppa käy, mutta nihkeesti.. Toki en valita, mulle sopii tilanne erittäin hyvin.

    Olen asiaa pohtinut, ja muuta syytä en ole keksinyt kuin sen, että sähköautoa on pitkällä matkalla pakko ladata. Jos joku keksii jonkin muun syyn, saa kertoa :smile: Automalli on enemmän tämmöiselle vanhemmalle henkilölle tarkoitettu, joten pakko olla, että lataaminen koetaan monimutkaiseksi. En tiedä millaista lataaminen on Saksassa, Suomesta omat vähäiset kokemukset on, että aivan yhtä matalan kynnyksen hommaa kuin tankaaminen lataaminen ei todellakaan ole. Mutta ei se nyt mitään rakettitiedettäkään ole, onpahan vain sinänsä yksinkertainen asia osattu sössiä tägeilla ja äpeilla.

    Pikalataus varsinkin autobaanojen asemilla on hinnakasta (ilman tagia Ionitylla 79snt/kWh, 6€ kk-passilla 59snt), mutta tuskin on tämän hintaluokan autossa mikään tekijä. Kokoknaiskulujen kannalta aivan sama, kuluuko dieseliä, bensaa, sähköä vai molempia viimeksi mainittuja.

    Saksan autoliiton juttuja olen lukenut, ja niissä pikalatureiden määriin ja latauskenttiin ei olla kovin tyytyväisiä. Kentät on parkkialueiden reunoilla ilman sääsuojaa, kun perinteisen auton tankkaajalla on katos ja muutama askel sisään maksamaan, vessaan tai kahville. Samahan se tuntuu vähän täällä Suomessakin olevan, pikalaturit on jossain parkkisen reunassa ja varsinkin nyt luistinrataa riittää jos sisätiloihin haluaa. Ainakin tässä paikallisen Prisman pihalla voisi säännöllinen latailu kauppareissulla alkaa vesisateessa ja jäätiköllä luistellessa ns v***tamaan. Mutta itse en varmasti ko. paikoissa tule juuri laitailemaan, omalla kylällä lataamien hoituu tietysti helpoiten kotona. Toki vaatii hieman investointeja sekin jotta hoituu, nyt on menty kohta vuosikymmen matkalaturilla ja 9A latausviralla :smiley: :smiley: .

      
  • Miksi lopettaa polttomoottorienvalmistus kun kysynnälle ei loppua näy.

      
  • muokattu 26.02.2024 23:30

    @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Lataushybridi on lataushybridi eikä sähköauto vaikka jotkut tilastot laskevat ne yhteen. Tilastojen todistusarvoahan aina pyritään vääntämään siihen suuntaan, mikä on oma tavoite, kuten Tiko tekee.

    Lataushybridi on sähköauto, sillä voi ajaa sähköisesti. Eihän tästä ole pitkäkään aika kun perusteltiin, että sähköautoon riittää pieni akku ja rangella ei ole juuri väliä, kun keskimääräien ajomatka on niin lyhyt. Lähes kaikki nykyään myydyt uudet PHEV-autot kulkevat sähköisesti pidemmän matkan sähköllä kuin tuo ns. 'keskimääräinen ajoamatka päivässä'. Lisäksi niiden sähkömoottorit ovat sen verran tehokkaita, että niillä voi ajaa Suomen rajoituksilla ja hieman ylikin täysin sähköisesti. Muutamissa sähköinen kantama alkaa olla samaan luokkaa kuin esimmäisien sukupolven Leafeissa oli . Akkkukin voi olla todella iso, suurin taitaa olla Range Roverissa, jossa on 38kWh akku ja 50kW CCS lataus.

    PHEV ei ole täyssähköauto, koska autolla on kyky liikkua myös polttomoottorilla. Sitähän sana hybridi eli sekoitus tulee- täysähköauton ja polttomoottoriauton sekoitus, PHEV on siis molempia. Tämän vuoksi PHEV autot on mukana kansainvälisssä sähköautojen rekisteröintitilastoissa. Mitään omia tavoiteita minulla ei ole, vaikka niin oletat ja näet että tilastoja manipuloitavan, no jokainen tyylillään :smiley:

    Seuraan Saksan käytettyjen autojen tarjontaan tiiviisti (tai hakurobottiseuraa), koska muutaman kuukauden kuluttua on tarkoitus siirtyä täyssähköautoon (BEV). Auto, jota olen hankkimassa, on saavissa myös hybridinä, joka on myös seurannassa referensiksi. Mielenkiintoista on, että hybridien tarjonta vaihtoautomarkkinalla on huomattavasti vähäisempää (myynti alkoi toki myöhemin), hinnat ovat selvästi korkeammat alhaisemmasta uushankintahinnasta huolimatta ja lisäksi harvat tarjolla olevat yksilöt löytävät uuden omistajan nopeasti. Sähköautot maakavat myynissä pitkiä aikoja ja vasta tuntuvien hinnalaskujen jälkeen kauppa käy, mutta nihkeesti.. Toki en valita, mulle sopii tilanne erittäin hyvin.

    Olen asiaa pohtinut, ja muuta syytä en ole keksinyt kuin sen, että sähköautoa on pitkällä matkalla pakko ladata. Jos joku keksii jonkin muun syyn, saa kertoa :smile: Automalli on enemmän tämmöiselle vanhemmalle henkilölle tarkoitettu, joten pakko olla, että lataaminen koetaan monimutkaiseksi. En tiedä millaista lataaminen on Saksassa, Suomesta omat vähäiset kokemukset on, että aivan yhtä matalan kynnyksen hommaa kuin tankaaminen lataaminen ei todellakaan ole. Mutta ei se nyt mitään rakettitiedettäkään ole, onpahan vain sinänsä yksinkertainen asia osattu sössiä tägeilla ja äpeilla.

    Pikalataus varsinkin autobaanojen asemilla on hinnakasta (ilman tagia Ionitylla 79snt/kWh, 6€ kk-passilla 59snt), mutta tuskin on tämän hintaluokan autossa mikään tekijä. Kokoknaiskulujen kannalta aivan sama, kuluuko dieseliä, bensaa, sähköä vai molempia viimeksi mainittuja.

    Saksan autoliiton juttuja olen lukenut, ja niissä pikalatureiden määriin ja latauskenttiin ei olla kovin tyytyväisiä. Kentät on parkkialueiden reunoilla ilman sääsuojaa, kun perinteisen auton tankkaajalla on katos ja muutama askel sisään maksamaan, vessaan tai kahville. Samahan se tuntuu vähän täällä Suomessakin olevan, pikalaturit on jossain parkkisen reunassa ja varsinkin nyt luistinrataa riittää jos sisätiloihin haluaa. Ainakin tässä paikallisen Prisman pihalla voisi säännöllinen latailu kauppareissulla alkaa vesisateessa ja jäätiköllä luistellessa ns v***tamaan. Mutta itse en varmasti ko. paikoissa tule juuri laitailemaan, omalla kylällä lataamien hoituu tietysti helpoiten kotona. Toki vaatii hieman investointeja sekin jotta hoituu, nyt on menty kohta vuosikymmen matkalaturilla ja 9A latausviralla :smiley: :smiley: .

    Sähköautoa pitää ladata tämän tästä, polttista tarvitsee tankata harvemmin. Tätä asiaa on kaluttu niin paljon, että minä en enää jaksa sitä ihmetellä.

    Saksassa latausinfra on ainakin pitkien reittien varrella erittäin toimiva.

    Sellainen lisäys, että minä näen tilanteen Teslan käyttäjän kannalta ja Teslan latausverkosto on laaja ja kasvaa koko ajan ja Teslaa voi ladata kaikissa muissakin CCS-latureissa. Tesla kannattaa hankkia, jos haluaa parhaan mahdollisen käytettävyyden sähköautolle.

      
  • muokattu 26.02.2024 23:39

    @Quu kirjoitti:
    Miksi lopettaa polttomoottorienvalmistus kun kysynnälle ei loppua näy.

    Niin, sen näkee ajan kanssa, mikä on voittava hevonen. Polttomoottorilla on iso kanto kaskessa päästöongelma.

    Jos luit minun linkittämän jutun pärinäsähköstä, niin kohtahan polttomoottorin parhaat ominaisuudet saa sähkäriinkin: moottori murisee kuin V8 ja auto tärisee kuin polttis. Vielä kun kehittävät bensan katkun auton ympärille leijumaan ja vaikka ovenkahvoihin bensan/dieselin hajua käsiin lotraavan systeemin, niin sähkärihän tarjoaa kaikki polttiksen edut. Sitten ei polttomoottoreita enää tarvitse rakennella.

      
  • @Quu kirjoitti:
    Miksi lopettaa polttomoottorienvalmistus kun kysynnälle ei loppua näy.

    No eihän valmistus loppukaan, mutta tietyillä alueilla (lue Eurooppa) poliitikot (jotka olemme demokraattisesti valinneet) ovat päättäneet että polttomoottoriautoista on luovuttava. Myyntikielto on päätetty alkaen 2035 pari vuotta sitten kovassa kiimassa, kiire tulee 10 vuotta aikaa. Polttomoottoriautoille tehdään jo nyt vaatimuksia, jotka on teknisesti kalliita ratkaista. Pienten valmistajien on pakko siirtyä sähköön kun voimavarat ei vaaditun polttomoottoriauton suunniteelluun vaan riitä. Lisäksi käytölle asetetaan paikallisia rajoituksia, onhan sitä kotimaassamme pääkaupunki jo esittänyt suunnitelman, jossa polttomoottorikäyttöiset autot kielleltään ja monessa paikassa edetään jo toteutusvaiheessa.

    Isommassa kuvassa maailmassa -US, Etelä-Amerikka, Aasia, Afrikka, Indonesia, Australia - polttomoottoriautot jatkavat elämäänsä vielä pitkään, vaikka sähköistyminen eteneekin, mutta ilman samanlaista pakkoa&kiirettä kuin EU:n alueella.

      
  • Myyntikielto on päätetty alkaen 2035, se päätös siirtyy tarvittaessa Euroopan autotallisuuden painostuksella,
    Välissä on parlamenttivaalit, monen ehdokkaan vilut maksaa autoteollisuus.

      
  • HybridRules, en ole lukenut pärisevästä sähköstä, mutta tärisevistä tesloista on testeissä mainittu.

      1
  • @Quu kirjoitti:
    HybridRules, en ole lukenut pärisevästä sähköstä, mutta tärisevistä tesloista on testeissä mainittu.

    Stellantis on oikein patentoinut pärinää ja polttomoottorin värinää tuottavat systeemit sähkäriin. Bensan katkua ei vielä ole onnistuttu lisäämään stellantiksen systeemiin.

      
  • Hedin teki tarjouksen...

    "Erä täyssähköisiä BMW i4 M50 -malleja vain nopeimmille huippueduin.

    Nyt rajoitettu erä nopealla toimituksella täyssähköisiä, sporttisia BMW i4 M50 -malleja. Myymme ne nyt huippuhinnalla, lisäksi kaupan päälle veloituksetta talvirenkaat ja Wallbox-kotilauslaite (ei sis. asennusta), rekisteröinti 31.3.2024 mennessä.

    Etusi jopa 12.000 €!

    Tutustu heti tähän määräerään autoja (värit ja varusteet vaihtelevat) ja kipaise autokaupoille Bavarian toimipisteeseen."
    https://www.hedinautomotive.fi/bavaria/bmw/tarjous/era-bmw-i4-m50-malleja-huippuhintaan/

      1
  • @Josef kirjoitti:
    Hedin teki tarjouksen...

    "Erä täyssähköisiä BMW i4 M50 -malleja vain nopeimmille huippueduin.

    Nyt rajoitettu erä nopealla toimituksella täyssähköisiä, sporttisia BMW i4 M50 -malleja. Myymme ne nyt huippuhinnalla, lisäksi kaupan päälle veloituksetta talvirenkaat ja Wallbox-kotilauslaite (ei sis. asennusta), rekisteröinti 31.3.2024 mennessä.

    Etusi jopa 12.000 €!

    Tutustu heti tähän määräerään autoja (värit ja varusteet vaihtelevat) ja kipaise autokaupoille Bavarian toimipisteeseen."
    https://www.hedinautomotive.fi/bavaria/bmw/tarjous/era-bmw-i4-m50-malleja-huippuhintaan/

    Saako siis ilmoitetusta hinnasta alennuksen? Vai mistä edusta on kyse, kun sitä ei kerrota erikseen?

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    @Josef kirjoitti:
    Hedin teki tarjouksen...

    "Erä täyssähköisiä BMW i4 M50 -malleja vain nopeimmille huippueduin.

    Nyt rajoitettu erä nopealla toimituksella täyssähköisiä, sporttisia BMW i4 M50 -malleja. Myymme ne nyt huippuhinnalla, lisäksi kaupan päälle veloituksetta talvirenkaat ja Wallbox-kotilauslaite (ei sis. asennusta), rekisteröinti 31.3.2024 mennessä.

    Etusi jopa 12.000 €!

    Tutustu heti tähän määräerään autoja (värit ja varusteet vaihtelevat) ja kipaise autokaupoille Bavarian toimipisteeseen."
    https://www.hedinautomotive.fi/bavaria/bmw/tarjous/era-bmw-i4-m50-malleja-huippuhintaan/

    Saako siis ilmoitetusta hinnasta alennuksen? Vai mistä edusta on kyse, kun sitä ei kerrota erikseen?

    Eiköhän ilmoituksessa ole myyntihinta. Onko markkinat yllättäneet maahantuojan jos noin paljon saatavilla ajamattomia i4 varastossa? Eikö oven eteen tullutkaan (odotusten vastaisesti) jonoa kun saatavilla oli autoja 80.000€ hintaan joten nyt yritetään päästä niistä eroon 68 tonnilla?
    Olen varma, että i4 on hyvä auto, mutta kokoluokka (ei varsinaisesti perheauto, jolla vanhemmat ja pari esiteiniä lähtee edes muutamaksi päiväksi minnekään) ja hinta supistavat ostajakunnan kapeaan sektoriin.

      1
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Lataushybridi on lataushybridi eikä sähköauto vaikka jotkut tilastot laskevat ne yhteen. Tilastojen todistusarvoahan aina pyritään vääntämään siihen suuntaan, mikä on oma tavoite, kuten Tiko tekee.

    Lataushybridi on sähköauto, sillä voi ajaa sähköisesti. Eihän tästä ole pitkäkään aika kun perusteltiin, että sähköautoon riittää pieni akku ja rangella ei ole juuri väliä, kun keskimääräien ajomatka on niin lyhyt. Lähes kaikki nykyään myydyt uudet PHEV-autot kulkevat sähköisesti pidemmän matkan sähköllä kuin tuo ns. 'keskimääräinen ajoamatka päivässä'. Lisäksi niiden sähkömoottorit ovat sen verran tehokkaita, että niillä voi ajaa Suomen rajoituksilla ja hieman ylikin täysin sähköisesti. Muutamissa sähköinen kantama alkaa olla samaan luokkaa kuin esimmäisien sukupolven Leafeissa oli . Akkkukin voi olla todella iso, suurin taitaa olla Range Roverissa, jossa on 38kWh akku ja 50kW CCS lataus.

    PHEV ei ole täyssähköauto, koska autolla on kyky liikkua myös polttomoottorilla. Sitähän sana hybridi eli sekoitus tulee- täysähköauton ja polttomoottoriauton sekoitus, PHEV on siis molempia. Tämän vuoksi PHEV autot on mukana kansainvälisssä sähköautojen rekisteröintitilastoissa. Mitään omia tavoiteita minulla ei ole, vaikka niin oletat ja näet että tilastoja manipuloitavan, no jokainen tyylillään :smiley:

    Seuraan Saksan käytettyjen autojen tarjontaan tiiviisti (tai hakurobottiseuraa), koska muutaman kuukauden kuluttua on tarkoitus siirtyä täyssähköautoon (BEV). Auto, jota olen hankkimassa, on saavissa myös hybridinä, joka on myös seurannassa referensiksi. Mielenkiintoista on, että hybridien tarjonta vaihtoautomarkkinalla on huomattavasti vähäisempää (myynti alkoi toki myöhemin), hinnat ovat selvästi korkeammat alhaisemmasta uushankintahinnasta huolimatta ja lisäksi harvat tarjolla olevat yksilöt löytävät uuden omistajan nopeasti. Sähköautot maakavat myynissä pitkiä aikoja ja vasta tuntuvien hinnalaskujen jälkeen kauppa käy, mutta nihkeesti.. Toki en valita, mulle sopii tilanne erittäin hyvin.

    Olen asiaa pohtinut, ja muuta syytä en ole keksinyt kuin sen, että sähköautoa on pitkällä matkalla pakko ladata. Jos joku keksii jonkin muun syyn, saa kertoa :smile: Automalli on enemmän tämmöiselle vanhemmalle henkilölle tarkoitettu, joten pakko olla, että lataaminen koetaan monimutkaiseksi. En tiedä millaista lataaminen on Saksassa, Suomesta omat vähäiset kokemukset on, että aivan yhtä matalan kynnyksen hommaa kuin tankaaminen lataaminen ei todellakaan ole. Mutta ei se nyt mitään rakettitiedettäkään ole, onpahan vain sinänsä yksinkertainen asia osattu sössiä tägeilla ja äpeilla.

    Pikalataus varsinkin autobaanojen asemilla on hinnakasta (ilman tagia Ionitylla 79snt/kWh, 6€ kk-passilla 59snt), mutta tuskin on tämän hintaluokan autossa mikään tekijä. Kokoknaiskulujen kannalta aivan sama, kuluuko dieseliä, bensaa, sähköä vai molempia viimeksi mainittuja.

    Saksan autoliiton juttuja olen lukenut, ja niissä pikalatureiden määriin ja latauskenttiin ei olla kovin tyytyväisiä. Kentät on parkkialueiden reunoilla ilman sääsuojaa, kun perinteisen auton tankkaajalla on katos ja muutama askel sisään maksamaan, vessaan tai kahville. Samahan se tuntuu vähän täällä Suomessakin olevan, pikalaturit on jossain parkkisen reunassa ja varsinkin nyt luistinrataa riittää jos sisätiloihin haluaa. Ainakin tässä paikallisen Prisman pihalla voisi säännöllinen latailu kauppareissulla alkaa vesisateessa ja jäätiköllä luistellessa ns v***tamaan. Mutta itse en varmasti ko. paikoissa tule juuri laitailemaan, omalla kylällä lataamien hoituu tietysti helpoiten kotona. Toki vaatii hieman investointeja sekin jotta hoituu, nyt on menty kohta vuosikymmen matkalaturilla ja 9A latausviralla :smiley: :smiley: .

    Sähköautoa pitää ladata tämän tästä, polttista tarvitsee tankata harvemmin. Tätä asiaa on kaluttu niin paljon, että minä en enää jaksa sitä ihmetellä.

    Saksassa latausinfra on ainakin pitkien reittien varrella erittäin toimiva.

    Sellainen lisäys, että minä näen tilanteen Teslan käyttäjän kannalta ja Teslan latausverkosto on laaja ja kasvaa koko ajan ja Teslaa voi ladata kaikissa muissakin CCS-latureissa. Tesla kannattaa hankkia, jos haluaa parhaan mahdollisen käytettävyyden sähköautolle.

    Mikä on Model X sähkönkulutus 160-180 km/h baananopeuksilla? Pari kollegaa asuu Saksassa yli 100 km päässä toimistolta mutteivat näe siinä mitään ongelmaa. Bensa-mersulla kiihdytys 200 km/h nopeuteen ja liikenteestä riippuen kotona 45 min päästä. Jos töissä ei voi ladata, pääseekö Teslalla noilla nopeuksilla töihin ja takaisin pysähtymättä lataamaan (200km)?

      
  • @Jorma L2 kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @Josef kirjoitti:
    Hedin teki tarjouksen...

    "Erä täyssähköisiä BMW i4 M50 -malleja vain nopeimmille huippueduin.

    Nyt rajoitettu erä nopealla toimituksella täyssähköisiä, sporttisia BMW i4 M50 -malleja. Myymme ne nyt huippuhinnalla, lisäksi kaupan päälle veloituksetta talvirenkaat ja Wallbox-kotilauslaite (ei sis. asennusta), rekisteröinti 31.3.2024 mennessä.

    Etusi jopa 12.000 €!

    Tutustu heti tähän määräerään autoja (värit ja varusteet vaihtelevat) ja kipaise autokaupoille Bavarian toimipisteeseen."
    https://www.hedinautomotive.fi/bavaria/bmw/tarjous/era-bmw-i4-m50-malleja-huippuhintaan/

    Saako siis ilmoitetusta hinnasta alennuksen? Vai mistä edusta on kyse, kun sitä ei kerrota erikseen?

    Eiköhän ilmoituksessa ole myyntihinta. Onko markkinat yllättäneet maahantuojan jos noin paljon saatavilla ajamattomia i4 varastossa? Eikö oven eteen tullutkaan (odotusten vastaisesti) jonoa kun saatavilla oli autoja 80.000€ hintaan joten nyt yritetään päästä niistä eroon 68 tonnilla?
    Olen varma, että i4 on hyvä auto, mutta kokoluokka (ei varsinaisesti perheauto, jolla vanhemmat ja pari esiteiniä lähtee edes muutamaksi päiväksi minnekään) ja hinta supistavat ostajakunnan kapeaan sektoriin.

    Merkistä saa maksaa ja luulosta, että auto on parempi kuin toisilla tai sitten vain tykkää neliovisesta koupesta. Jos auton hinnaksi on ilmoitettu 80, kai siitä on hyvän alennuksen vielä saanut? Ehkei nyt luvattua, mutta kuitenkin tuhansia. Vieläkö hintaan jää alennusvaraa?

      1
  • @Jorma L2 kirjoitti:
    Olen varma, että i4 on hyvä auto, mutta kokoluokka (ei varsinaisesti perheauto, jolla vanhemmat ja pari esiteiniä lähtee edes muutamaksi päiväksi minnekään) ja hinta supistavat ostajakunnan kapeaan sektoriin.

    Mielenkiinnosta kysyn, paljonko sitä tavaratilaa pitää tuollaiselle reissulle olla jos 470 litraa ei riitä?

      
  • muokattu 27.02.2024 10:09

    @Jorma L2 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Lataushybridi on lataushybridi eikä sähköauto vaikka jotkut tilastot laskevat ne yhteen. Tilastojen todistusarvoahan aina pyritään vääntämään siihen suuntaan, mikä on oma tavoite, kuten Tiko tekee.

    Lataushybridi on sähköauto, sillä voi ajaa sähköisesti. Eihän tästä ole pitkäkään aika kun perusteltiin, että sähköautoon riittää pieni akku ja rangella ei ole juuri väliä, kun keskimääräien ajomatka on niin lyhyt. Lähes kaikki nykyään myydyt uudet PHEV-autot kulkevat sähköisesti pidemmän matkan sähköllä kuin tuo ns. 'keskimääräinen ajoamatka päivässä'. Lisäksi niiden sähkömoottorit ovat sen verran tehokkaita, että niillä voi ajaa Suomen rajoituksilla ja hieman ylikin täysin sähköisesti. Muutamissa sähköinen kantama alkaa olla samaan luokkaa kuin esimmäisien sukupolven Leafeissa oli . Akkkukin voi olla todella iso, suurin taitaa olla Range Roverissa, jossa on 38kWh akku ja 50kW CCS lataus.

    PHEV ei ole täyssähköauto, koska autolla on kyky liikkua myös polttomoottorilla. Sitähän sana hybridi eli sekoitus tulee- täysähköauton ja polttomoottoriauton sekoitus, PHEV on siis molempia. Tämän vuoksi PHEV autot on mukana kansainvälisssä sähköautojen rekisteröintitilastoissa. Mitään omia tavoiteita minulla ei ole, vaikka niin oletat ja näet että tilastoja manipuloitavan, no jokainen tyylillään :smiley:

    Seuraan Saksan käytettyjen autojen tarjontaan tiiviisti (tai hakurobottiseuraa), koska muutaman kuukauden kuluttua on tarkoitus siirtyä täyssähköautoon (BEV). Auto, jota olen hankkimassa, on saavissa myös hybridinä, joka on myös seurannassa referensiksi. Mielenkiintoista on, että hybridien tarjonta vaihtoautomarkkinalla on huomattavasti vähäisempää (myynti alkoi toki myöhemin), hinnat ovat selvästi korkeammat alhaisemmasta uushankintahinnasta huolimatta ja lisäksi harvat tarjolla olevat yksilöt löytävät uuden omistajan nopeasti. Sähköautot maakavat myynissä pitkiä aikoja ja vasta tuntuvien hinnalaskujen jälkeen kauppa käy, mutta nihkeesti.. Toki en valita, mulle sopii tilanne erittäin hyvin.

    Olen asiaa pohtinut, ja muuta syytä en ole keksinyt kuin sen, että sähköautoa on pitkällä matkalla pakko ladata. Jos joku keksii jonkin muun syyn, saa kertoa :smile: Automalli on enemmän tämmöiselle vanhemmalle henkilölle tarkoitettu, joten pakko olla, että lataaminen koetaan monimutkaiseksi. En tiedä millaista lataaminen on Saksassa, Suomesta omat vähäiset kokemukset on, että aivan yhtä matalan kynnyksen hommaa kuin tankaaminen lataaminen ei todellakaan ole. Mutta ei se nyt mitään rakettitiedettäkään ole, onpahan vain sinänsä yksinkertainen asia osattu sössiä tägeilla ja äpeilla.

    Pikalataus varsinkin autobaanojen asemilla on hinnakasta (ilman tagia Ionitylla 79snt/kWh, 6€ kk-passilla 59snt), mutta tuskin on tämän hintaluokan autossa mikään tekijä. Kokoknaiskulujen kannalta aivan sama, kuluuko dieseliä, bensaa, sähköä vai molempia viimeksi mainittuja.

    Saksan autoliiton juttuja olen lukenut, ja niissä pikalatureiden määriin ja latauskenttiin ei olla kovin tyytyväisiä. Kentät on parkkialueiden reunoilla ilman sääsuojaa, kun perinteisen auton tankkaajalla on katos ja muutama askel sisään maksamaan, vessaan tai kahville. Samahan se tuntuu vähän täällä Suomessakin olevan, pikalaturit on jossain parkkisen reunassa ja varsinkin nyt luistinrataa riittää jos sisätiloihin haluaa. Ainakin tässä paikallisen Prisman pihalla voisi säännöllinen latailu kauppareissulla alkaa vesisateessa ja jäätiköllä luistellessa ns v***tamaan. Mutta itse en varmasti ko. paikoissa tule juuri laitailemaan, omalla kylällä lataamien hoituu tietysti helpoiten kotona. Toki vaatii hieman investointeja sekin jotta hoituu, nyt on menty kohta vuosikymmen matkalaturilla ja 9A latausviralla :smiley: :smiley: .

    Sähköautoa pitää ladata tämän tästä, polttista tarvitsee tankata harvemmin. Tätä asiaa on kaluttu niin paljon, että minä en enää jaksa sitä ihmetellä.

    Saksassa latausinfra on ainakin pitkien reittien varrella erittäin toimiva.

    Sellainen lisäys, että minä näen tilanteen Teslan käyttäjän kannalta ja Teslan latausverkosto on laaja ja kasvaa koko ajan ja Teslaa voi ladata kaikissa muissakin CCS-latureissa. Tesla kannattaa hankkia, jos haluaa parhaan mahdollisen käytettävyyden sähköautolle.

    Mikä on Model X sähkönkulutus 160-180 km/h baananopeuksilla? Pari kollegaa asuu Saksassa yli 100 km päässä toimistolta mutteivat näe siinä mitään ongelmaa. Bensa-mersulla kiihdytys 200 km/h nopeuteen ja liikenteestä riippuen kotona 45 min päästä. Jos töissä ei voi ladata, pääseekö Teslalla noilla nopeuksilla töihin ja takaisin pysähtymättä lataamaan (200km)?

    Ei ole kokemusta tuollaisista nopeuksista, en varmaan ajanut yli 150km/h, kun ajelin Saksan baanoilla, mutta kun wltp range on yli 500km, niin kyllä 200km menee ilman muuta yhdellä latauksella. Baanojen varrella on paljon Teslan 250kW latureita. Jos pitää matkalla ladata, se on 10 - 15 min paussi.

    Saksassa ajetaan yleisesti 120-130km/h vaikka nopeusrajoitusta ei olisikaan. Tietysti on niitäkin, jotka posottavat, minkä autosta lähtee.

      
  • muokattu 27.02.2024 10:41

    @JEV2 kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:
    Olen varma, että i4 on hyvä auto, mutta kokoluokka (ei varsinaisesti perheauto, jolla vanhemmat ja pari esiteiniä lähtee edes muutamaksi päiväksi minnekään) ja hinta supistavat ostajakunnan kapeaan sektoriin.

    Mielenkiinnosta kysyn, paljonko sitä tavaratilaa pitää tuollaiselle reissulle olla jos 470 litraa ei riitä?

    Sivuilta ei heti löytynyt mitään teknisiä tietoja, kai ne jossain ovat. Mutta TM:n koeajo löytyy ja siinä on auton kulutukset testattu 30 asteen pakkasella. Eihän tuollainen puikula voi viedä moottoritiellä muutoin 28,5 kWh/100km. Isokaan akku ei auta, kun kasikympissäkin menee 20 eli ihan maksimi ajomatka 400 km. Jos on tosiaan talvi, reilu 200 taitaa onnistua Suomessa.

    TM:n mukaan kontti on 340 l.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Lataushybridi on lataushybridi eikä sähköauto vaikka jotkut tilastot laskevat ne yhteen. Tilastojen todistusarvoahan aina pyritään vääntämään siihen suuntaan, mikä on oma tavoite, kuten Tiko tekee.

    Lataushybridi on sähköauto, sillä voi ajaa sähköisesti. Eihän tästä ole pitkäkään aika kun perusteltiin, että sähköautoon riittää pieni akku ja rangella ei ole juuri väliä, kun keskimääräien ajomatka on niin lyhyt. Lähes kaikki nykyään myydyt uudet PHEV-autot kulkevat sähköisesti pidemmän matkan sähköllä kuin tuo ns. 'keskimääräinen ajoamatka päivässä'. Lisäksi niiden sähkömoottorit ovat sen verran tehokkaita, että niillä voi ajaa Suomen rajoituksilla ja hieman ylikin täysin sähköisesti. Muutamissa sähköinen kantama alkaa olla samaan luokkaa kuin esimmäisien sukupolven Leafeissa oli . Akkkukin voi olla todella iso, suurin taitaa olla Range Roverissa, jossa on 38kWh akku ja 50kW CCS lataus.

    PHEV ei ole täyssähköauto, koska autolla on kyky liikkua myös polttomoottorilla. Sitähän sana hybridi eli sekoitus tulee- täysähköauton ja polttomoottoriauton sekoitus, PHEV on siis molempia. Tämän vuoksi PHEV autot on mukana kansainvälisssä sähköautojen rekisteröintitilastoissa. Mitään omia tavoiteita minulla ei ole, vaikka niin oletat ja näet että tilastoja manipuloitavan, no jokainen tyylillään :smiley:

    Seuraan Saksan käytettyjen autojen tarjontaan tiiviisti (tai hakurobottiseuraa), koska muutaman kuukauden kuluttua on tarkoitus siirtyä täyssähköautoon (BEV). Auto, jota olen hankkimassa, on saavissa myös hybridinä, joka on myös seurannassa referensiksi. Mielenkiintoista on, että hybridien tarjonta vaihtoautomarkkinalla on huomattavasti vähäisempää (myynti alkoi toki myöhemin), hinnat ovat selvästi korkeammat alhaisemmasta uushankintahinnasta huolimatta ja lisäksi harvat tarjolla olevat yksilöt löytävät uuden omistajan nopeasti. Sähköautot maakavat myynissä pitkiä aikoja ja vasta tuntuvien hinnalaskujen jälkeen kauppa käy, mutta nihkeesti.. Toki en valita, mulle sopii tilanne erittäin hyvin.

    Olen asiaa pohtinut, ja muuta syytä en ole keksinyt kuin sen, että sähköautoa on pitkällä matkalla pakko ladata. Jos joku keksii jonkin muun syyn, saa kertoa :smile: Automalli on enemmän tämmöiselle vanhemmalle henkilölle tarkoitettu, joten pakko olla, että lataaminen koetaan monimutkaiseksi. En tiedä millaista lataaminen on Saksassa, Suomesta omat vähäiset kokemukset on, että aivan yhtä matalan kynnyksen hommaa kuin tankaaminen lataaminen ei todellakaan ole. Mutta ei se nyt mitään rakettitiedettäkään ole, onpahan vain sinänsä yksinkertainen asia osattu sössiä tägeilla ja äpeilla.

    Pikalataus varsinkin autobaanojen asemilla on hinnakasta (ilman tagia Ionitylla 79snt/kWh, 6€ kk-passilla 59snt), mutta tuskin on tämän hintaluokan autossa mikään tekijä. Kokoknaiskulujen kannalta aivan sama, kuluuko dieseliä, bensaa, sähköä vai molempia viimeksi mainittuja.

    Saksan autoliiton juttuja olen lukenut, ja niissä pikalatureiden määriin ja latauskenttiin ei olla kovin tyytyväisiä. Kentät on parkkialueiden reunoilla ilman sääsuojaa, kun perinteisen auton tankkaajalla on katos ja muutama askel sisään maksamaan, vessaan tai kahville. Samahan se tuntuu vähän täällä Suomessakin olevan, pikalaturit on jossain parkkisen reunassa ja varsinkin nyt luistinrataa riittää jos sisätiloihin haluaa. Ainakin tässä paikallisen Prisman pihalla voisi säännöllinen latailu kauppareissulla alkaa vesisateessa ja jäätiköllä luistellessa ns v***tamaan. Mutta itse en varmasti ko. paikoissa tule juuri laitailemaan, omalla kylällä lataamien hoituu tietysti helpoiten kotona. Toki vaatii hieman investointeja sekin jotta hoituu, nyt on menty kohta vuosikymmen matkalaturilla ja 9A latausviralla :smiley: :smiley: .

    Sähköautoa pitää ladata tämän tästä, polttista tarvitsee tankata harvemmin. Tätä asiaa on kaluttu niin paljon, että minä en enää jaksa sitä ihmetellä.

    Saksassa latausinfra on ainakin pitkien reittien varrella erittäin toimiva.

    Sellainen lisäys, että minä näen tilanteen Teslan käyttäjän kannalta ja Teslan latausverkosto on laaja ja kasvaa koko ajan ja Teslaa voi ladata kaikissa muissakin CCS-latureissa. Tesla kannattaa hankkia, jos haluaa parhaan mahdollisen käytettävyyden sähköautolle.

    Mikä on Model X sähkönkulutus 160-180 km/h baananopeuksilla? Pari kollegaa asuu Saksassa yli 100 km päässä toimistolta mutteivat näe siinä mitään ongelmaa. Bensa-mersulla kiihdytys 200 km/h nopeuteen ja liikenteestä riippuen kotona 45 min päästä. Jos töissä ei voi ladata, pääseekö Teslalla noilla nopeuksilla töihin ja takaisin pysähtymättä lataamaan (200km)?

    Ei ole kokemusta tuollaisista nopeuksista, en varmaan ajanut yli 150km/h, kun ajelin Saksan baanoilla, mutta kun wltp range on yli 500km, niin kyllä 200km menee ilman muuta yhdellä latauksella. Baanojen varrella on paljon Teslan 250kW latureita. Jos pitää matkalla ladata, se on 10 - 15 min paussi.

    Saksassa ajetaan yleisesti 120-130km/h vaikka nopeusrajoitusta ei olisikaan. Tietysti on niitäkin, jotka posottavat, minkä autosta lähtee.

    Saksan läpiajoa on testattu moneen kertaan. Eikös se niin mennyt, ettei Veyronikaan pärjää turbodieselille, kulutus vain nousee niin paljon nopeuden kasvaessa. Mersunkin saa tankata parin päivän välein, Teslan lataus tullee kerran kaksi päivässä.

      
  • Siitä on ehkä kuukausi-puolitoista kun joku kävi täällä möykkäämässä että käytetyt sähköautot ovat liian kalliita kun niissä ei oteta huomioon 10-15keur akunvaihtoa.

    Näyttää se ihan tavallisen Focuksen polttomoottorikin maksavan samat 15k

    https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/fordin-ecoboost-moottori-hajosi-hieman-takuun-paattymisen-jalkeen-asiakas-halusi-etta-auton-myyja-korvaa-kaiken/

      
  • @Jorma L2 kirjoitti:

    Eiköhän ilmoituksessa ole myyntihinta. Onko markkinat yllättäneet maahantuojan jos noin paljon saatavilla ajamattomia i4 varastossa? Eikö oven eteen tullutkaan (odotusten vastaisesti) jonoa kun saatavilla oli autoja 80.000€ hintaan joten nyt yritetään päästä niistä eroon 68 tonnilla?
    Olen varma, että i4 on hyvä auto, mutta kokoluokka (ei varsinaisesti perheauto, jolla vanhemmat ja pari esiteiniä lähtee edes muutamaksi päiväksi minnekään) ja hinta supistavat ostajakunnan kapeaan sektoriin.

    Yhtä lukuuunottamatta 'Santanderin valkoisia' eli eiköhän nuo liisariksi ole tarkoitettu alunperin. Autoja on 17 kpl ainakin esillä paljonko varastoa, ei tietoa. Tammikuussa i4:a reksiteröitiin 71 kpl. siiihen nähden tämä on vielä pieni määrä. Autokohtaihen alennus näkyy klikaamalla varusteet osiota.

    Porschellahan on ollut myös Taycanista varastoautojen alennukset, joiden luvataan olevan vähinintää 15000€. Autoja on 26kpl, mikä on paljon vastaten noin 3kk myyntiä. Taycan-facelit on tulossa kesällä (tilattavissa jo) niin nämä halutaan tieltä pois. Veikkaanpa, että noita enemmän varusteltuja (=kalliimpia) 'pääsee' myymään vielä paljon suuremmilla alennuksilla, sen verran paljon auto kehittyi faceliftissä (isompi akku, pienempi kulutus, nopeampi lataus, parempi vaustelu), että aito Porsche asiakas katsoo jo uusien hinnastoja.

      
  • muokattu 27.02.2024 12:48

    @Tiko kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:

    Eiköhän ilmoituksessa ole myyntihinta. Onko markkinat yllättäneet maahantuojan jos noin paljon saatavilla ajamattomia i4 varastossa? Eikö oven eteen tullutkaan (odotusten vastaisesti) jonoa kun saatavilla oli autoja 80.000€ hintaan joten nyt yritetään päästä niistä eroon 68 tonnilla?
    Olen varma, että i4 on hyvä auto, mutta kokoluokka (ei varsinaisesti perheauto, jolla vanhemmat ja pari esiteiniä lähtee edes muutamaksi päiväksi minnekään) ja hinta supistavat ostajakunnan kapeaan sektoriin.

    Yhtä lukuuunottamatta 'Santanderin valkoisia' eli eiköhän nuo liisariksi ole tarkoitettu alunperin. Autoja on 17 kpl ainakin esillä paljonko varastoa, ei tietoa. Tammikuussa i4:a reksiteröitiin 71 kpl. siiihen nähden tämä on vielä pieni määrä. Autokohtaihen alennus näkyy klikaamalla varusteet osiota.

    Porschellahan on ollut myös Taycanista varastoautojen alennukset, joiden luvataan olevan vähinintää 15000€. Autoja on 26kpl, mikä on paljon vastaten noin 3kk myyntiä. Taycan-facelit on tulossa kesällä (tilattavissa jo) niin nämä halutaan tieltä pois. Veikkaanpa, että noita enemmän varusteltuja (=kalliimpia) 'pääsee' myymään vielä paljon suuremmilla alennuksilla, sen verran paljon auto kehittyi faceliftissä (isompi akku, pienempi kulutus, nopeampi lataus, parempi vaustelu), että aito Porsche asiakas katsoo jo uusien hinnastoja.

    Mikähän vika Taycanissa on: https://www.hs.fi/talous/art-2000010194074.html. Maksullinen juttu.

    Tuo valkoinen ja myös musta väri näyttävät olevan muotia, myös sisällä. Nettiautossa liki kaikki ovat sellaisia muutaman vuoden ikäisissä autoissa. Niissä on ominaisuutena myös kuskin penkin surkea kunto, vaikka kilometrejä ei ole paljoa tullut. Onko liisarin mittarinkääntö niin helppoa?

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    Saksassa ajetaan yleisesti 120-130km/h vaikka nopeusrajoitusta ei olisikaan. Tietysti on niitäkin, jotka posottavat, minkä autosta lähtee.

    No ei ajeta muuta kuin tiheässä liikneteessä ja nopeusrajoitusalueilla, tyyppillinen rajoitus on 120km/h, (ja staussa sitten paikoillaa tai ryömitään). Tyypillinen vauhti on 160-180km/h vapaiden nopeuksien alueella vasemmalla kaistalla.

      
  • @M880 kirjoitti:
    Siitä on ehkä kuukausi-puolitoista kun joku kävi täällä möykkäämässä että käytetyt sähköautot ovat liian kalliita kun niissä ei oteta huomioon 10-15keur akunvaihtoa.

    Näyttää se ihan tavallisen Focuksen polttomoottorikin maksavan samat 15k

    https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/fordin-ecoboost-moottori-hajosi-hieman-takuun-paattymisen-jalkeen-asiakas-halusi-etta-auton-myyja-korvaa-kaiken/

    Noita moottoreita ei taida pystyä purkamaan, joten on aina vaihdettava lähes koko moottori. Myynti-ilmoituksissa mainitaan niin usein tehdynkin. Ja taas kerran asiakas hyötyi, kun sai uuden moottorin. Vanhalla kun on tapana ajaa loppuun saakka, nyt asiakas saa ajaa uudella loppuun saakka. Sai mahdollisesti kilometrit 300-400 tuhatta rahallaan, jos auto muutoin kestää sinne saakka. Tuskin.

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:

    Eiköhän ilmoituksessa ole myyntihinta. Onko markkinat yllättäneet maahantuojan jos noin paljon saatavilla ajamattomia i4 varastossa? Eikö oven eteen tullutkaan (odotusten vastaisesti) jonoa kun saatavilla oli autoja 80.000€ hintaan joten nyt yritetään päästä niistä eroon 68 tonnilla?
    Olen varma, että i4 on hyvä auto, mutta kokoluokka (ei varsinaisesti perheauto, jolla vanhemmat ja pari esiteiniä lähtee edes muutamaksi päiväksi minnekään) ja hinta supistavat ostajakunnan kapeaan sektoriin.

    Yhtä lukuuunottamatta 'Santanderin valkoisia' eli eiköhän nuo liisariksi ole tarkoitettu alunperin. Autoja on 17 kpl ainakin esillä paljonko varastoa, ei tietoa. Tammikuussa i4:a reksiteröitiin 71 kpl. siiihen nähden tämä on vielä pieni määrä. Autokohtaihen alennus näkyy klikaamalla varusteet osiota.

    Porschellahan on ollut myös Taycanista varastoautojen alennukset, joiden luvataan olevan vähinintää 15000€. Autoja on 26kpl, mikä on paljon vastaten noin 3kk myyntiä. Taycan-facelit on tulossa kesällä (tilattavissa jo) niin nämä halutaan tieltä pois. Veikkaanpa, että noita enemmän varusteltuja (=kalliimpia) 'pääsee' myymään vielä paljon suuremmilla alennuksilla, sen verran paljon auto kehittyi faceliftissä (isompi akku, pienempi kulutus, nopeampi lataus, parempi vaustelu), että aito Porsche asiakas katsoo jo uusien hinnastoja.

    Mikähän vika Taycanissa on: https://www.hs.fi/talous/art-2000010194074.html. Maksullinen juttu.

    Tuo valkoinen ja myös musta väri näyttävät olevan muotia, myös sisällä. Nettiautossa liki kaikki ovat sellaisia muutaman vuoden ikäisissä autoissa. Niissä on ominaisuutena myös kuskin penkin surkea kunto, vaikka kilometrejä ei ole paljoa tullut. Onko liisarin mittarinkääntö niin helppoa?

    Jäähdyttimen ilmanotto sisälokasuojassa eturenkaan edessä kerää varsinkin hiekkatiellä soraa ym. tuulettimiin.

      
  • @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Saksassa ajetaan yleisesti 120-130km/h vaikka nopeusrajoitusta ei olisikaan. Tietysti on niitäkin, jotka posottavat, minkä autosta lähtee.

    No ei ajeta muuta kuin tiheässä liikneteessä ja nopeusrajoitusalueilla, tyyppillinen rajoitus on 120km/h, (ja staussa sitten paikoillaa tai ryömitään). Tyypillinen vauhti on 160-180km/h vapaiden nopeuksien alueella vasemmalla kaistalla.

    No kyllä ajetaan. Olen aika paljon ajanut Saksassa työmatkojen takia ja jos pidän vauhdin 140-150km/h, joudun käytännössä ajamaan vasenta kaistaa paitsi, että pitää aina välillä väistää takaa tulevia ohjuksia.

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    Mikähän vika Taycanissa on: https://www.hs.fi/talous/art-2000010194074.html. Maksullinen juttu.

    Tuo valkoinen ja myös musta väri näyttävät olevan muotia, myös sisällä. Nettiautossa liki kaikki ovat sellaisia muutaman vuoden ikäisissä autoissa. Niissä on ominaisuutena myös kuskin penkin surkea kunto, vaikka kilometrejä ei ole paljoa tullut. Onko liisarin mittarinkääntö niin helppoa?

    Jaa vaikea sanoa ei ole HS:n digiä mullakaan. Voi olla avautumisen syynä pieni maavara ja siten herkkyys pohjakosketukseen ja jopa akkulaatikon vaurioon. Nykyisin suositumassa 'farmari-Taycanissa' ilmajousitus on vakiona ja maavaraakin on jo vakioasennossa useampi sentti enemmän ja huonon tien asetuksella maavara on peräti 17,6cm. Perus-taycanissa maavaraa on vain 12,7cm ja ilmajousitetussa sitä saa nostettua ylöspäin hetkellisesti 2cm (nopeus <30km/h). Lisäksi Taycanin akseliväli on pitkä, mikä tuo lisähaasteen maavaraa. Kyllähän tuo perusmalli Suomessa huonommilla teillä ja erityisesti talvella aika haastava on maavaransa vuoksi. Urheiluauto on urheiluauto :smile:

    Puolitosissani katselin Taycan CT-malleja (farkku) viime syksynä hieman enemmän. En kyllä huomannut penkeissä mitään erikoista (30...50tkm ajettuja autoja). Päinvastoin Poschen työlaatu ja fiilis on kaikella tavalla erinomainen myös käytetyissä autoissa, uuden veroisessa kunnossa sisutukset oli. Maalipinnassa sen sijaan oli kyllä monessa sanomista, kiveniskuja oli paljon sekä keulassa että takapyörän edessä takaoven alareunassa (takalokasuoja pullistuu voimakkaasti ulospäin). Keulan kiveniskut viittaavat kuskeihin joka harrastavat liian lähellä takana ajamista. Pullistumanaan osuu eturenkaan tiestä irti nostama hiekka. Aika rajatulla alueella ongelmakohta on ja kiveniskusuoja teipillä asian ratkaisisi helposti.

      1
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit