@Kumppani kirjoitti:
Eli poliitikkojen päätöksellä, ei automyyjien spekulointina
Kyllä, lopulta taso on poliittinen päätös. Autonmyyjät yrittää lobata tässä sivussa autojen verottomuutta eli siirtää verotuksen täysin käyttöön. Näin heidän kauppatavaransa halpenisi ja business luistaisi paremmin. ainakin hetken.
Saas nähdä teekö ensimmäisen tason määrittyksen km-veroon jo nykyinen istuva hallitus vai kiemurellaanko asia seuraaville kuten maan tapa on. Olisihan se hyvä että politiikoilla olisi tuollainen työkalu, seuraavien vaalien jälkeen hallitusneuvotteluissa voisi sitten käyttää useamana päivän siihen laitetaanko sentti vai kaksi lisää vai pidettäiskö kuitenkin samana. Ja puolueesta riipouen asia voidaan kertoa siten omille voittona tai torjuntavoittona plus asiaan voidaan koplata muita vaatimuksia, politiikkahan on sopimista ja kompromissien tekemistä.
@Kumppani kirjoitti:
Eli poliitikkojen päätöksellä, ei automyyjien spekulointina
Kyllä, lopulta taso on poliittinen päätös. Autonmyyjät yrittää lobata tässä sivussa autojen verottomuutta eli siirtää verotuksen täysin käyttöön. Näin heidän kauppatavaransa halpenisi ja business luistaisi paremmin. ainakin hetken.
Saas nähdä teekö ensimmäisen tason määrittyksen km-veroon jo nykyinen istuva hallitus vai kiemurellaanko asia seuraaville kuten maan tapa on. Olisihan se hyvä että politiikoilla olisi tuollainen työkalu, seuraavien vaalien jälkeen hallitusneuvotteluissa voisi sitten käyttää useamana päivän siihen laitetaanko sentti vai kaksi lisää vai pidettäiskö kuitenkin samana. Ja puolueesta riipouen asia voidaan kertoa siten omille voittona tai torjuntavoittona plus asiaan voidaan koplata muita vaatimuksia, politiikkahan on sopimista ja kompromissien tekemistä.
Hallitus mäjäytti aivan pusikostaan varainsiirtoveron muutoksen, jopa osittain takautuvasti. Jos omat intressiryhmät vaativat, voi liikenteen verotuksenkin muutos tulla koska vain. Ei tarvita sopimista eikä kompromisseja, kun on enemmistö. Vain määräys muuttaa riittää.
Hallitus mäjäytti aivan pusikostaan varainsiirtoveron muutoksen, jopa osittain takautuvasti. Jos omat intressiryhmät vaativat, voi liikenteen verotuksenkin muutos tulla koska vain. Ei tarvita sopimista eikä kompromisseja, kun on enemmistö. Vain määräys muuttaa riittää.
Näinhän tämä systeemi toimii. Toki muutoksiin on prosessit ja ne ottaa aikansa, mutta sieltä putken päästä paketti sitten tipahtaa ajan oloon.
Mitä veroasioihin tulee niin USAssa sitä vasta ollaan etunojassa, Olessani siellä töissä sain Uncle Samilta veronpalautusta jo ennenkuin ehdin veroilmoituksen jättää. Olivat päättänee laskea ansituloveroa takautuvasti vuoden alusta ja virkatyönä oli sitten laskettu könttäsumma, joka palautettiin asap. Suomessa rahan olisi saanut pitkän ajan jälkeen, jos tuollaista nyt koskaan edes tässä maassa tapahtuisi. No joo, taisi hallinnolla olla ketunhäntä kainalossa, koska vaalit oli tulossa
. Teslan suoraviivainen lähestyminen mallivalikoimaan on ollut onnistunut. Autossa on hyvä varustelu eikä se ole vakiona kuten perinneautoissa on totuttu vaan auto vain on sellainen kuin on. Helppo ostaa. Väri on suunnilleen ainoa, minkä voi valita. Eikä käy niin kuin perinneautoissa, että innostut mainoksen hinnoista, mutta kun alat ostaa autoa, hinta pompsahtaa kympin pari, koska hinnat alkaen mallissa ei ollut juuri mitään varusteita.
Tästä olen kyllä kanssasi vahvasti eri mieltä. Teslan mallivalikoima on kaikkiaan todella suppea, sopivan löytäminen ei ole saletti. Lisäksi puolet malleista on ur-vanhoja.
Teslan isoita malleista (S/X) saisi tuolla voimalinjalla hienoja autoa halutessaan, mutta ei niin ei. Kyllähän Teslakin avoimesti myöntää että ko. mallien kehittäminen on lopetettu jo aikaa sitten. Tarjooma on tasoa musta tai valkoinen pintaan ja samma på inne vinyylinä, ei paljoa napostele. No ei se kiinnosta kyllä montaa muutakaan, euroopassa myynti on erikoisauton tasoa, muutama tuhat autoa /vuosi. Suomessa viimeinen kvartteri viime vuonna 11 kpl S-malleja, tammikuussa 1kpl. Varmaan helppo ostaa kuin värillinen muoviämpäri, mutta ei tuossa kyllä onnistumisella voi kehua kuin talousosastoa, joka varmaa on saanut bonarit kustannusten minimoinnista. Mutta tietoinen valinta, kai noista jotain ropoja jää kirstuun tuolla tyylillä kun niitä ei ole vielä lahdattu.
Perinneautoihin on tehty paljon malleja, jotka eivät lopulta poikkea toisistaan kovin paljoa. Sitten on ruksilista tilattaessa, joka aiheuttaa sen, ettei tehdas voi valmistaa autoja kuin tilausten mukaan. Tesloissa on hyvä varustelutaso vakiona, esimerkiksi vetokoukku on valmiina X&Y malleissa. Se on mietitty ihan fiksusti. Joka ostaa X:n tai Y:n arvostaa isoja tiloja ja silloin on aika luonnollista, että sama ostaja arvostaa myös vetokoukkua. Voisi sanoa, että Teslan vakiovarusteissa on kaikki, mitä tarvitsee. Enkä ihmettele, että moni ostaa Y:n eikä X:ää, koska hintaero on iso ja Y on jo tilava auto vaikka X on jonkin verran tilavampi. Yksi juttu, mikä on saattanut karkottaa uusien isojen Teslojen ostajaa on ultraääniantureiden puuttuminen ja se, ettei TeslaVision vieläkään täysin korvaa niitä. Automaattipysäköinti ei toimi minun autossa, mutta en pidäkään sitä tarpeellisena varusteena. Vuosi sitten ei vielä pysäköintiapukaan toiminut, mutta nyt se toimii TeslaVisionin avulla.
Mallien ja versioiden laaja kirjo ei ole valmistuskustannusten optimoinnin kannalta hyvä eikä kuluttajallekaan oikeasti tarpeellinen. Eiköhän se ole perinneautopuolella vähän samaa kuin volkkari harrastaa eli sama auto melkein samoissa kuorissa ja vähän erilaisella varusteilla mahdollistaa hintakikkailun, jolla kuluttajilta yritetään saada mahdollisimman hyvä hinta. Teslan ostaminen oli miellyttävä tapahtuma, kun ei tarvinnut ruksilistan kanssa hermoilla, että tuleeko nyt varmasti kaikki, mitä haluaa ja kuinka hervottomasti hinta nousee. Teslalla oli koeajoauto ja heti tiesi, mitä hintaan sisältyy. Teslahan ei siitä huonommaksi muutu, että sinä sitä arvostelet. Sinulla on varmaan omat syysi miksi koet, että sinun on tarpeen tuoda mielipiteesi julki. Onkin parempi, että puhut suoraan, ettei jää epäselväksi, mitä mieltä olet Teslasta.
Oletko Quu huomannut, että nyt saisit Mirain 36.000 euron alennuksella ja bonuksena 14.000,- euron edestä vetyä? Eikö olisi hyvä diili? Tulevaisuuden auto jo tänään. Eikun pankkikorttia tiskiin.
@Jorma L2 kirjoitti:
Olen varma, että i4 on hyvä auto, mutta kokoluokka (ei varsinaisesti perheauto, jolla vanhemmat ja pari esiteiniä lähtee edes muutamaksi päiväksi minnekään) ja hinta supistavat ostajakunnan kapeaan sektoriin.
Mielenkiinnosta kysyn, paljonko sitä tavaratilaa pitää tuollaiselle reissulle olla jos 470 litraa ei riitä?
Tämä lienee hyvin yksilöllistä, mutta meillä viikonlopun mökkireissun tavaratilavaatimus on niin lähellä 540 litraa, että sedaniksi iso 540 litran tavaratila koettiin epäkäytännölliseksi.
Farkun 640 litraa on riittänyt aina ilman järjen käyttöä pakkaamisessa. Edes 30 litraa lisätilaa tuovaa takapenkin selkänojan pystympää kallistusta ei ole muistaakseni tarvittu kertaakaan? Näissä lukemissa on toki mukana sekä viikonlopun ruuat että ulkoilu- ja urheilukamppeet ja talvikaudella myös sukset autossa sisällä.
Oletko Quu huomannut, että nyt saisit Mirain 36.000 euron alennuksella ja bonuksena 14.000,- euron edestä vetyä? Eikö olisi hyvä diili? Tulevaisuuden auto jo tänään. Eikun pankkikorttia tiskiin.
Antaa nyt olla, meillä autontarve on nykyään niin pientä, kaikki tarvittavat palvelut mahtuu 300m osin katetulle matkalle.
Ruudussa mököttää vuodenikäinen suv
Ajoneuvovero on Suomessa liikennekäytössä olevasta ajoneuvosta perittävä vero, joka jakaantuu perusveroon ja käyttövoimaveroon. Vuonna 2010 perusvero muuttui hiilidioksidipäästöihin perustuvaksi.
Eikö ajettuihin kilometreihin perustuva vero (mielellään ei mitään veroa) ole perusteltu, eihän autokaan mitään päästele, silloin kun sitä ei käytetä.
Ongelma onkin siinä, että päästöt eivät mene painojärjestyksessä silloinkaan kun autoa käytetään. Auton teknisten ominaisuuksien verottaminen siirtää epätaloudellisesti ajavien pumppujalkojen verorasitusta taloudellisesti ajaville kuljettajille. Ajotavalla ei ole merkitystä vaan verorasitus määräytyy autoa ostettaessa ja sen jälkeen voi ajaa miten tahansa.
Jos perusteena on verottaa kansalaisia koska meidän halutaan maksavan, silloin mikä tahansa kerroin jolla veroa voidaan periä on sopiva. Neperin lukua tai omasta hihasta ravistettua kerrointa ei tosin kannattaisi yrittääkään markkinoida millään muulla perusteella kuin verotustarpeella.
Jos on tarkoitus verottaa päästöjä, silloin kannatta verottaa päästöjä. Ellei haluta verottaa päästöä vaan jotain aivan muuta, silloin paino yksin ei vielä kerro totuutta vaan se pitää kuljettajan ajotavan ja ajoympäristön lisäksi kertoa sekä otsapinnan alalla että ilmanvastuskertoimella.
Oletko Quu huomannut, että nyt saisit Mirain 36.000 euron alennuksella ja bonuksena 14.000,- euron edestä vetyä? Eikö olisi hyvä diili? Tulevaisuuden auto jo tänään. Eikun pankkikorttia tiskiin.
Antaa nyt olla, meillä autontarve on nykyään niin pientä, kaikki tarvittavat palvelut mahtuu 300m osin katetulle matkalle.
Ruudussa mököttää vuodenikäinen suv
Ja muuten ostaisit Mirain heti? Eikö harmita, että tuli hankittua suv juuri ennen kuin tulevaisuuden auto helpeni oikein kunnolla?
Oletko Quu huomannut, että nyt saisit Mirain 36.000 euron alennuksella ja bonuksena 14.000,- euron edestä vetyä? Eikö olisi hyvä diili? Tulevaisuuden auto jo tänään. Eikun pankkikorttia tiskiin.
Antaa nyt olla, meillä autontarve on nykyään niin pientä, kaikki tarvittavat palvelut mahtuu 300m osin katetulle matkalle.
Ruudussa mököttää vuodenikäinen suv
Ja muuten ostaisit Mirain heti? Eikö harmita, että tuli hankittua suv juuri ennen kuin tulevaisuuden auto helpeni oikein kunnolla?
No en tietenkään ostosi, enkä tule koskaan ostamaankaan.
Oletko Quu huomannut, että nyt saisit Mirain 36.000 euron alennuksella ja bonuksena 14.000,- euron edestä vetyä? Eikö olisi hyvä diili? Tulevaisuuden auto jo tänään. Eikun pankkikorttia tiskiin.
Antaa nyt olla, meillä autontarve on nykyään niin pientä, kaikki tarvittavat palvelut mahtuu 300m osin katetulle matkalle.
Ruudussa mököttää vuodenikäinen suv
Ja muuten ostaisit Mirain heti? Eikö harmita, että tuli hankittua suv juuri ennen kuin tulevaisuuden auto helpeni oikein kunnolla?
No en tietenkään ostosi, enkä tule koskaan ostamaankaan.
Oletko Quu huomannut, että nyt saisit Mirain 36.000 euron alennuksella ja bonuksena 14.000,- euron edestä vetyä? Eikö olisi hyvä diili? Tulevaisuuden auto jo tänään. Eikun pankkikorttia tiskiin.
Antaa nyt olla, meillä autontarve on nykyään niin pientä, kaikki tarvittavat palvelut mahtuu 300m osin katetulle matkalle.
Ruudussa mököttää vuodenikäinen suv
Ja muuten ostaisit Mirain heti? Eikö harmita, että tuli hankittua suv juuri ennen kuin tulevaisuuden auto helpeni oikein kunnolla?
No en tietenkään ostosi, enkä tule koskaan ostamaankaan.
Oletko Quu huomannut, että nyt saisit Mirain 36.000 euron alennuksella ja bonuksena 14.000,- euron edestä vetyä? Eikö olisi hyvä diili? Tulevaisuuden auto jo tänään. Eikun pankkikorttia tiskiin.
Antaa nyt olla, meillä autontarve on nykyään niin pientä, kaikki tarvittavat palvelut mahtuu 300m osin katetulle matkalle.
Ruudussa mököttää vuodenikäinen suv
Ja muuten ostaisit Mirain heti? Eikö harmita, että tuli hankittua suv juuri ennen kuin tulevaisuuden auto helpeni oikein kunnolla?
No en tietenkään ostosi, enkä tule koskaan ostamaankaan.
Oletko Quu huomannut, että nyt saisit Mirain 36.000 euron alennuksella ja bonuksena 14.000,- euron edestä vetyä? Eikö olisi hyvä diili? Tulevaisuuden auto jo tänään. Eikun pankkikorttia tiskiin.
Antaa nyt olla, meillä autontarve on nykyään niin pientä, kaikki tarvittavat palvelut mahtuu 300m osin katetulle matkalle.
Ruudussa mököttää vuodenikäinen suv
Ja muuten ostaisit Mirain heti? Eikö harmita, että tuli hankittua suv juuri ennen kuin tulevaisuuden auto helpeni oikein kunnolla?
No en tietenkään ostosi, enkä tule koskaan ostamaankaan.
Eikö sinussa asusta pieni Sulo Vilén?
Sulolla on vähän kaikkea, mitä halvalla saa. Tarvitsipa tai ei. Ja on tosiaan myös hinausauto, kuten M880 tiesi.
Sääliksi käy kirjailijaa ja/tai kustannusyhtiötä, jos satut ottamaan jonkun kirjan luettavaksesi. Pommittanet selventävillä kysymyksilläsi kirjan tekijää.
Tässä kohtaa voit itse kokea pointin oman mielikuvituksesi pohjalta tai vaikka todeta, että ei ole pointtia ollenkaan. Sekä kirjoittajalla että lukijalla on vapaus omaan tulkintaan.
Jospa nyt kuitenkin palattaisiin sähkö/sähköistettyihin autoihin, niin Toyota Prius
”vihreämpi” kuin kaikki uudet sähköautomallit, minut tulos yllättää, missä on esim. tesla?
Sääliksi käy kirjailijaa ja/tai kustannusyhtiötä, jos satut ottamaan jonkun kirjan luettavaksesi. Pommittanet selventävillä kysymyksilläsi kirjan tekijää.
Aika ohutta ja äärimmäisen kaukaa, väkinäisesti haettua. Alkaen siitä, että tämä on vuorovaikutteinen keskustelupalsta. Esimerkki: soittaisitko sinä kirjailijalle kysyäksesi asuuko hänessä pieni Sulo Vilen, koska täällä et voi hänen kanssaan varmaankaan keskustella?
Tässä kohtaa voit itse kokea pointin oman mielikuvituksesi pohjalta tai vaikka todeta, että ei ole pointtia ollenkaan. Sekä kirjoittajalla että lukijalla on vapaus omaan tulkintaan.
Sinulla noissa edeltävissä Quu-kommenteissasi oli sitä mielikuvitusta ihan riittämiin. Pointtia ei löytynyt.
Saksalaiset sukulaiset piipahtivat vierailulla hiihtolomalle mennessään. Tuli mahdollisuus keskutella heidän kanssaan sähköautosta, sillä kerroin heille suunnitelmastani siirtyä kevään aikana sellaiseen.
Ihmettelivät kovin mun ratkaisua, olivat vahvasti sitä mieltä että sähköautot eivät ole vielä valmiita ja suosittelivat pysymään niistä erossa. No, olin ihmeissäni, koska olen aiemmin pitänyt heitä hyvinkin myönteisinä uuteen teknologiaa ja ympäristöasoihin ylipäätään. No eipä muuta kuin kyselemään asiasta lisää ja puhettahan riitti.
'Sähköautolla ajaminen on hankalaa ja kallista.' Sanoin että siinähän se kotisähköllä latautuu usein miten ja halvalla. No ei muuten lataudu, oli vastaus, Heillä rivitalotaloyhtiössä on 15 auton maanalainen autohalli, sinne saa kyllä sähköautolla ajaa , mutta auton laataaminen on ehdottomasti kielletty. Ja heidänkin mielestään hyvä niin sillä autohalli on asuntojen alla ja tulipalo on riski. Lataaminen julkisista asemista on hankalaa, koska monet on epäkunnossa ja niitä on liian vähän. Julkisista latureista sähkö on myös niin kallista, että dieselillä ajaa halvemalla. Pitkällä matkalla autobahnilla sähköautoa saisi ladata 'jatkuvasti' ja latausasemia ei ole riittävästi. Silloin kun ihmiset on liikkeellä kapasiteetti ei riitä alkuunkaan, ja laturilla joutuu jonottamaan matka-ajan kasvaessa entistä pidemmäksi.
'Sähköauto on epäluotettava ja vaikeita/kalliita korjata.' Ohjeistivat että jos sähköautoa harkitsee ylipäätään, pitää takuun olla voimassa. Ja takuun umpeduttua auton hinta romahtaa. Lisäksi pätevä korjaamo pitäisi löytyä läheltä. Sähköauton korjaaminen on vaikeaa, kun osamista on vain harvoilla ja päteville korjaamoille on pitkät jonot. Pitivät hyvänä, että meillä jä perinteinen polttomoottoriauto kakkosautoksi - 'pääsette sitten kuitenkin liikkumaan kun sähköauto makaa verstaalla'
Juupa juu, näillä terveisillä taloutemme hallituksen pj alkoi epäröimään hanknettani: "Onkohan täsä sähköhankintani nyt kuitenkaan loppuuna asti harkittu?" Veikkaanpa että asiaan vielä palataan. 1 argumentin saa ammuttua alas helposti. Kotilataus onnistuu ja se on edullista ja Suomessa latureilla ei ole vielä huomattavia ruuhkia. Lisäksi kun täälläpäin liikkeelle lähdetään, niin kuljetaan usein ns. vastavirtaan, joten jopa ruuhka-akoina meille tärkeillä latureila ei ole ruuhkaisinta. Mökille pääsee sähköautolla helposti edes takasin lataamatta lainkaan. 2. argumetti jää nähtäväksi, ja ei selviä kuin kokeilemalla. Jos näyttää että autosta tulee korjaamoruusu, niin siiten pitää vai todeta olleensa väärässä ja myydä sähköauto pois.
@Quu kirjoitti:
Jospa nyt kuitenkin palattaisiin sähkö/sähköistettyihin autoihin, niin Toyota Prius
”vihreämpi” kuin kaikki uudet sähköautomallit, minut tulos yllättää, missä on esim. tesla?
Voi johtua USAn sähköntuotannon sinimustuudesta, kaasua ja hiiltä.
@Quu kirjoitti:
Jospa nyt kuitenkin palattaisiin sähkö/sähköistettyihin autoihin, niin Toyota Prius
”vihreämpi” kuin kaikki uudet sähköautomallit, minut tulos yllättää, missä on esim. tesla?
Voi johtua USAn sähköntuotannon sinimustuudesta, kaasua ja hiiltä.
@Quu kirjoitti:
Jospa nyt kuitenkin palattaisiin sähkö/sähköistettyihin autoihin, niin Toyota Prius
”vihreämpi” kuin kaikki uudet sähköautomallit, minut tulos yllättää, missä on esim. tesla?
Voi johtua USAn sähköntuotannon sinimustuudesta, kaasua ja hiiltä.
Mitähän mahdat tarkoittaa?
Sähköntuotannon hiilidioksidipäästöt ovat niin korkeat, että täyssähkis ei pärjää bensasähkikselle.
Prius Prime SE PHEV
2 Lexus RZ 300e EV
3 Mini Cooper SE EV
4 Nissan Leaf EV
5 Toyota bZ4X EV
6 Toyota RAV4 Prime PHEV
Prius 100 km sähköllä, mikä riittää usein päivittäin ajettuihin matkoihin
@Quu kirjoitti:
Prius Prime SE PHEV
2 Lexus RZ 300e EV
3 Mini Cooper SE EV
4 Nissan Leaf EV
5 Toyota bZ4X EV
6 Toyota RAV4 Prime PHEV
Prius 100 km sähköllä, mikä riittää usein päivittäin ajettuihin matkoihin
Oliko PS perinteinen vai uusi valmistaja kannattavuuskeskustelussa? Rahaa sillä on, mutta tuotanto ei kannata. Koko länsimainen rahantekoon perustunut maailma saattaa kaatua, koska rahaa on luotu aivan liikaa viime vuosikymmenet ilman vastaava inflaatiota.
Oliko PS perinteinen vai uusi valmistaja kannattavuuskeskustelussa? Rahaa sillä on, mutta tuotanto ei kannata. Koko länsimainen rahantekoon perustunut maailma saattaa kaatua, koska rahaa on luotu aivan liikaa viime vuosikymmenet ilman vastaava inflaatiota.
Polestar on hybridi. Taustaltaan perinnevalmistaja,mutta tuotteiltaan uuden teknologian valmistaja. Minulle on jäänyt epäselväksi, miksi Polestar eriytettiin omaksi merkikseen. Olisikohan niin käynytkään ilman kiinalaisten omistusta Volvossa. Minullehan aikoinaan ehdotettiin, että Polestar voisi nostaa XC90T8:n polttomoottorin tehoja, jos maksan jonkun lisähinnan. En ollut kiinnostunut. Sähkötehon nosto ei ollut mahdollista. Polestarhan taisi olla samantapainen juttu kuin Mersulla AMG.
Ei kai inflaatio ole "ilmaa" olevan rahan mahdollistaja vaan paremminkin liian rahan olemassa olon seuraus.
Se on aiheellinen kysymys, romahtaako rahakorttitalo jossain vaiheessa lähitulevaisuudessa. Jos markkinoille tulee koko ajan lisää bitti- ja setelirahaa ilman, että sille on reaalimaailman vastinetta, niin käy kuin Saksassa aikoinaan, että tarvittiin kottikärryt roudaamaan leivän ostoon tarvittavat rahat kauppaan. Oli lamavuosia ennen nyhjäisty liikaa tyhjästä.
Oliko PS perinteinen vai uusi valmistaja kannattavuuskeskustelussa? Rahaa sillä on, mutta tuotanto ei kannata. Koko länsimainen rahantekoon perustunut maailma saattaa kaatua, koska rahaa on luotu aivan liikaa viime vuosikymmenet ilman vastaava inflaatiota.
Polestar on hybridi. Taustaltaan perinnevalmistaja,mutta tuotteiltaan uuden teknologian valmistaja. Minulle on jäänyt epäselväksi, miksi Polestar eriytettiin omaksi merkikseen. Olisikohan niin käynytkään ilman kiinalaisten omistusta Volvossa. Minullehan aikoinaan ehdotettiin, että Polestar voisi nostaa XC90T8:n polttomoottorin tehoja, jos maksan jonkun lisähinnan. En ollut kiinnostunut. Sähkötehon nosto ei ollut mahdollista. Polestarhan taisi olla samantapainen juttu kuin Mersulla AMG.
Ei kai inflaatio ole "ilmaa" olevan rahan mahdollistaja vaan paremminkin liian rahan olemassa olon seuraus.
Se on aiheellinen kysymys, romahtaako rahakorttitalo jossain vaiheessa lähitulevaisuudessa. Jos markkinoille tulee koko ajan lisää bitti- ja setelirahaa ilman, että sille on reaalimaailman vastinetta, niin käy kuin Saksassa aikoinaan, että tarvittiin kottikärryt roudaamaan leivän ostoon tarvittavat rahat kauppaan. Oli lamavuosia ennen nyhjäisty liikaa tyhjästä.
Setelirahahan on jatkuvasti vähentynyt ja siksi ei kait ole inflaatiota tullut terveessä määrin. Bittiraha voi olla bittirahaa, jonka merkitys lienee suurin harmaalle ja rikolliselle taloudelle, mutta taserahaa on tehty järjettömät määrät ilman mitään vastinetta. Kaikki pankit ovat saaneet kirjata rahaa itselleen, mutta taseita ei ole poistettu vastaavasti mistään. Käykin niin, että seteliraha säilyttää arvoansa pakosta, kun muu rahatalous romahtaa.
Olikohan Nissanin, Toyotan ja Hondan kaikilla paremmilla malleilla PS:n kohtalo, pullahtivat omaksi merkikseen. Ja Seatista leivottiin Cupra HeMan-sukupolvelle..
Oliko PS perinteinen vai uusi valmistaja kannattavuuskeskustelussa? Rahaa sillä on, mutta tuotanto ei kannata. Koko länsimainen rahantekoon perustunut maailma saattaa kaatua, koska rahaa on luotu aivan liikaa viime vuosikymmenet ilman vastaava inflaatiota.
Polestar on hybridi. Taustaltaan perinnevalmistaja,mutta tuotteiltaan uuden teknologian valmistaja. Minulle on jäänyt epäselväksi, miksi Polestar eriytettiin omaksi merkikseen. Olisikohan niin käynytkään ilman kiinalaisten omistusta Volvossa. Minullehan aikoinaan ehdotettiin, että Polestar voisi nostaa XC90T8:n polttomoottorin tehoja, jos maksan jonkun lisähinnan. En ollut kiinnostunut. Sähkötehon nosto ei ollut mahdollista. Polestarhan taisi olla samantapainen juttu kuin Mersulla AMG.
Ei kai inflaatio ole "ilmaa" olevan rahan mahdollistaja vaan paremminkin liian rahan olemassa olon seuraus.
Se on aiheellinen kysymys, romahtaako rahakorttitalo jossain vaiheessa lähitulevaisuudessa. Jos markkinoille tulee koko ajan lisää bitti- ja setelirahaa ilman, että sille on reaalimaailman vastinetta, niin käy kuin Saksassa aikoinaan, että tarvittiin kottikärryt roudaamaan leivän ostoon tarvittavat rahat kauppaan. Oli lamavuosia ennen nyhjäisty liikaa tyhjästä.
Setelirahahan on jatkuvasti vähentynyt ja siksi ei kait ole inflaatiota tullut terveessä määrin. Bittiraha voi olla bittirahaa, jonka merkitys lienee suurin harmaalle ja rikolliselle taloudelle, mutta taserahaa on tehty järjettömät määrät ilman mitään vastinetta. Kaikki pankit ovat saaneet kirjata rahaa itselleen, mutta taseita ei ole poistettu vastaavasti mistään. Käykin niin, että seteliraha säilyttää arvoansa pakosta, kun muu rahatalous romahtaa.
Olikohan Nissanin, Toyotan ja Hondan kaikilla paremmilla malleilla PS:n kohtalo, pullahtivat omaksi merkikseen. Ja Seatista leivottiin Cupra HeMan-sukupolvelle..
Bittiraha on harmaan talouden kannalta huono juttu, koska sillä on jäljet. Auto-Sunikaan ei ota ilmoituksensa mukaan enää käteistä, ei myöskään maksua pankkikortilla vaan tilisiirroilla, koska ne pystyy jäljittämään. Seteliraha on jonkun keskuspankin antama velkakirja eli lupaus siitä, että pankki maksaa sitä paperipalaa vastaan, mutta maksaa mitä? Ennen vanhaan pankin holvista piti löytyä kultaa paperipalaan merkittyä summaa vastaava määrä, joka siis sillä hetkellä oli määritetty kullan arvoksi. Setelirahan arvo on pelkkä spekulatiivinen asia. Kuten aikoinaan itävaluutta. Oli kahdet vaihtomarkkinat turisteille: setelin virallinen arvo ja todellinen arvo, joka määräytyi sen mukaan paljonko vaikka Venäjän ruplalla tai Puolan Slotylla sai ostettua länsitavaraa, kun sen vaihtoi länsivaluutaksi. Virallisen arvon takasi valtio painalla jonkun luvun seteliin ja todellisen arvon määräsi setelin ostovoima. Jos haluaa suojautua inflaatiota vastaan, pitää ostaa vaikka kultaa, joka on historiassa aina säilyttänyt hyvin arvonsa tuiskussa ja tuulessa.
Audi teki markkinoiden kauneimman ison katumaasturin – Koeajossa Audi SQ8 Sportback
Audi SQ8 on suorastaan hykerryttävän ihana ajettava, ja se ei koostaan huolimatta tunnu mitenkään isolta ja painavalta autolta.
Kyllä, lopulta taso on poliittinen päätös. Autonmyyjät yrittää lobata tässä sivussa autojen verottomuutta eli siirtää verotuksen täysin käyttöön. Näin heidän kauppatavaransa halpenisi ja business luistaisi paremmin. ainakin hetken.
Saas nähdä teekö ensimmäisen tason määrittyksen km-veroon jo nykyinen istuva hallitus vai kiemurellaanko asia seuraaville kuten maan tapa on. Olisihan se hyvä että politiikoilla olisi tuollainen työkalu, seuraavien vaalien jälkeen hallitusneuvotteluissa voisi sitten käyttää useamana päivän siihen laitetaanko sentti vai kaksi lisää vai pidettäiskö kuitenkin samana. Ja puolueesta riipouen asia voidaan kertoa siten omille voittona tai torjuntavoittona plus asiaan voidaan koplata muita vaatimuksia, politiikkahan on sopimista ja kompromissien tekemistä.
Hallitus mäjäytti aivan pusikostaan varainsiirtoveron muutoksen, jopa osittain takautuvasti. Jos omat intressiryhmät vaativat, voi liikenteen verotuksenkin muutos tulla koska vain. Ei tarvita sopimista eikä kompromisseja, kun on enemmistö. Vain määräys muuttaa riittää.
Näinhän tämä systeemi toimii. Toki muutoksiin on prosessit ja ne ottaa aikansa, mutta sieltä putken päästä paketti sitten tipahtaa ajan oloon.
Mitä veroasioihin tulee niin USAssa sitä vasta ollaan etunojassa, Olessani siellä töissä sain Uncle Samilta veronpalautusta jo ennenkuin ehdin veroilmoituksen jättää. Olivat päättänee laskea ansituloveroa takautuvasti vuoden alusta ja virkatyönä oli sitten laskettu könttäsumma, joka palautettiin asap. Suomessa rahan olisi saanut pitkän ajan jälkeen, jos tuollaista nyt koskaan edes tässä maassa tapahtuisi. No joo, taisi hallinnolla olla ketunhäntä kainalossa, koska vaalit oli tulossa
Perinneautoihin on tehty paljon malleja, jotka eivät lopulta poikkea toisistaan kovin paljoa. Sitten on ruksilista tilattaessa, joka aiheuttaa sen, ettei tehdas voi valmistaa autoja kuin tilausten mukaan. Tesloissa on hyvä varustelutaso vakiona, esimerkiksi vetokoukku on valmiina X&Y malleissa. Se on mietitty ihan fiksusti. Joka ostaa X:n tai Y:n arvostaa isoja tiloja ja silloin on aika luonnollista, että sama ostaja arvostaa myös vetokoukkua. Voisi sanoa, että Teslan vakiovarusteissa on kaikki, mitä tarvitsee. Enkä ihmettele, että moni ostaa Y:n eikä X:ää, koska hintaero on iso ja Y on jo tilava auto vaikka X on jonkin verran tilavampi. Yksi juttu, mikä on saattanut karkottaa uusien isojen Teslojen ostajaa on ultraääniantureiden puuttuminen ja se, ettei TeslaVision vieläkään täysin korvaa niitä. Automaattipysäköinti ei toimi minun autossa, mutta en pidäkään sitä tarpeellisena varusteena. Vuosi sitten ei vielä pysäköintiapukaan toiminut, mutta nyt se toimii TeslaVisionin avulla.
Mallien ja versioiden laaja kirjo ei ole valmistuskustannusten optimoinnin kannalta hyvä eikä kuluttajallekaan oikeasti tarpeellinen. Eiköhän se ole perinneautopuolella vähän samaa kuin volkkari harrastaa eli sama auto melkein samoissa kuorissa ja vähän erilaisella varusteilla mahdollistaa hintakikkailun, jolla kuluttajilta yritetään saada mahdollisimman hyvä hinta. Teslan ostaminen oli miellyttävä tapahtuma, kun ei tarvinnut ruksilistan kanssa hermoilla, että tuleeko nyt varmasti kaikki, mitä haluaa ja kuinka hervottomasti hinta nousee. Teslalla oli koeajoauto ja heti tiesi, mitä hintaan sisältyy. Teslahan ei siitä huonommaksi muutu, että sinä sitä arvostelet. Sinulla on varmaan omat syysi miksi koet, että sinun on tarpeen tuoda mielipiteesi julki. Onkin parempi, että puhut suoraan, ettei jää epäselväksi, mitä mieltä olet Teslasta.
Oletko Quu huomannut, että nyt saisit Mirain 36.000 euron alennuksella ja bonuksena 14.000,- euron edestä vetyä? Eikö olisi hyvä diili? Tulevaisuuden auto jo tänään. Eikun pankkikorttia tiskiin.
Tämä lienee hyvin yksilöllistä, mutta meillä viikonlopun mökkireissun tavaratilavaatimus on niin lähellä 540 litraa, että sedaniksi iso 540 litran tavaratila koettiin epäkäytännölliseksi.
Farkun 640 litraa on riittänyt aina ilman järjen käyttöä pakkaamisessa. Edes 30 litraa lisätilaa tuovaa takapenkin selkänojan pystympää kallistusta ei ole muistaakseni tarvittu kertaakaan? Näissä lukemissa on toki mukana sekä viikonlopun ruuat että ulkoilu- ja urheilukamppeet ja talvikaudella myös sukset autossa sisällä.
Antaa nyt olla, meillä autontarve on nykyään niin pientä, kaikki tarvittavat palvelut mahtuu 300m osin katetulle matkalle.
Ruudussa mököttää vuodenikäinen suv
Ongelma onkin siinä, että päästöt eivät mene painojärjestyksessä silloinkaan kun autoa käytetään. Auton teknisten ominaisuuksien verottaminen siirtää epätaloudellisesti ajavien pumppujalkojen verorasitusta taloudellisesti ajaville kuljettajille. Ajotavalla ei ole merkitystä vaan verorasitus määräytyy autoa ostettaessa ja sen jälkeen voi ajaa miten tahansa.
Jos perusteena on verottaa kansalaisia koska meidän halutaan maksavan, silloin mikä tahansa kerroin jolla veroa voidaan periä on sopiva. Neperin lukua tai omasta hihasta ravistettua kerrointa ei tosin kannattaisi yrittääkään markkinoida millään muulla perusteella kuin verotustarpeella.
Jos on tarkoitus verottaa päästöjä, silloin kannatta verottaa päästöjä. Ellei haluta verottaa päästöä vaan jotain aivan muuta, silloin paino yksin ei vielä kerro totuutta vaan se pitää kuljettajan ajotavan ja ajoympäristön lisäksi kertoa sekä otsapinnan alalla että ilmanvastuskertoimella.
Ja muuten ostaisit Mirain heti? Eikö harmita, että tuli hankittua suv juuri ennen kuin tulevaisuuden auto helpeni oikein kunnolla?
No en tietenkään ostosi, enkä tule koskaan ostamaankaan.
Eikö sinussa asusta pieni Sulo Vilén?
En tunne, onko sulolla Mirai.
Ei, mutta sillä on hinausauto.
Sulolla on vähän kaikkea, mitä halvalla saa. Tarvitsipa tai ei. Ja on tosiaan myös hinausauto, kuten M880 tiesi.
Ja pointtisi oli?
Tämä nyt on ihan väärä paikka kehua romuvarastoasi.
Sääliksi käy kirjailijaa ja/tai kustannusyhtiötä, jos satut ottamaan jonkun kirjan luettavaksesi. Pommittanet selventävillä kysymyksilläsi kirjan tekijää.
Tässä kohtaa voit itse kokea pointin oman mielikuvituksesi pohjalta tai vaikka todeta, että ei ole pointtia ollenkaan. Sekä kirjoittajalla että lukijalla on vapaus omaan tulkintaan.
Jospa nyt kuitenkin palattaisiin sähkö/sähköistettyihin autoihin, niin Toyota Prius
”vihreämpi” kuin kaikki uudet sähköautomallit, minut tulos yllättää, missä on esim. tesla?
@HybridRules kirjoitti:
Aika ohutta ja äärimmäisen kaukaa, väkinäisesti haettua. Alkaen siitä, että tämä on vuorovaikutteinen keskustelupalsta. Esimerkki: soittaisitko sinä kirjailijalle kysyäksesi asuuko hänessä pieni Sulo Vilen, koska täällä et voi hänen kanssaan varmaankaan keskustella?
Sinulla noissa edeltävissä Quu-kommenteissasi oli sitä mielikuvitusta ihan riittämiin. Pointtia ei löytynyt.
Saksalaiset sukulaiset piipahtivat vierailulla hiihtolomalle mennessään. Tuli mahdollisuus keskutella heidän kanssaan sähköautosta, sillä kerroin heille suunnitelmastani siirtyä kevään aikana sellaiseen.
Ihmettelivät kovin mun ratkaisua, olivat vahvasti sitä mieltä että sähköautot eivät ole vielä valmiita ja suosittelivat pysymään niistä erossa. No, olin ihmeissäni, koska olen aiemmin pitänyt heitä hyvinkin myönteisinä uuteen teknologiaa ja ympäristöasoihin ylipäätään. No eipä muuta kuin kyselemään asiasta lisää ja puhettahan riitti.
'Sähköautolla ajaminen on hankalaa ja kallista.' Sanoin että siinähän se kotisähköllä latautuu usein miten ja halvalla. No ei muuten lataudu, oli vastaus, Heillä rivitalotaloyhtiössä on 15 auton maanalainen autohalli, sinne saa kyllä sähköautolla ajaa , mutta auton laataaminen on ehdottomasti kielletty. Ja heidänkin mielestään hyvä niin sillä autohalli on asuntojen alla ja tulipalo on riski. Lataaminen julkisista asemista on hankalaa, koska monet on epäkunnossa ja niitä on liian vähän. Julkisista latureista sähkö on myös niin kallista, että dieselillä ajaa halvemalla. Pitkällä matkalla autobahnilla sähköautoa saisi ladata 'jatkuvasti' ja latausasemia ei ole riittävästi. Silloin kun ihmiset on liikkeellä kapasiteetti ei riitä alkuunkaan, ja laturilla joutuu jonottamaan matka-ajan kasvaessa entistä pidemmäksi.
'Sähköauto on epäluotettava ja vaikeita/kalliita korjata.' Ohjeistivat että jos sähköautoa harkitsee ylipäätään, pitää takuun olla voimassa. Ja takuun umpeduttua auton hinta romahtaa. Lisäksi pätevä korjaamo pitäisi löytyä läheltä. Sähköauton korjaaminen on vaikeaa, kun osamista on vain harvoilla ja päteville korjaamoille on pitkät jonot. Pitivät hyvänä, että meillä jä perinteinen polttomoottoriauto kakkosautoksi - 'pääsette sitten kuitenkin liikkumaan kun sähköauto makaa verstaalla'
Juupa juu, näillä terveisillä taloutemme hallituksen pj alkoi epäröimään hanknettani: "Onkohan täsä sähköhankintani nyt kuitenkaan loppuuna asti harkittu?" Veikkaanpa että asiaan vielä palataan. 1 argumentin saa ammuttua alas helposti. Kotilataus onnistuu ja se on edullista ja Suomessa latureilla ei ole vielä huomattavia ruuhkia. Lisäksi kun täälläpäin liikkeelle lähdetään, niin kuljetaan usein ns. vastavirtaan, joten jopa ruuhka-akoina meille tärkeillä latureila ei ole ruuhkaisinta. Mökille pääsee sähköautolla helposti edes takasin lataamatta lainkaan. 2. argumetti jää nähtäväksi, ja ei selviä kuin kokeilemalla. Jos näyttää että autosta tulee korjaamoruusu, niin siiten pitää vai todeta olleensa väärässä ja myydä sähköauto pois.
Voi johtua USAn sähköntuotannon sinimustuudesta, kaasua ja hiiltä.
Mitähän mahdat tarkoittaa?
Sähköntuotannon hiilidioksidipäästöt ovat niin korkeat, että täyssähkis ei pärjää bensasähkikselle.
Prius Prime SE PHEV
2 Lexus RZ 300e EV
3 Mini Cooper SE EV
4 Nissan Leaf EV
5 Toyota bZ4X EV
6 Toyota RAV4 Prime PHEV
Prius 100 km sähköllä, mikä riittää usein päivittäin ajettuihin matkoihin
https://tekniikanmaailma.fi/toyotan-lataushybridi-on-vihreampi-kuin-kaikki-sahkoautomallit-yhdysvaltalaisvertailu-kertoo/
Tuon mukaan Prius kulkee 70 km sähköllä, mutta luultavasti ainakin osan matkaa kuvitellaan ajettavan polttomoottorilla.
https://tekniikanmaailma.fi/volvo-kyllastyi-polestarin-tappioputkeen-ja-luopuu-suurimmasta-osasta-omistuksestaan/
Oliko PS perinteinen vai uusi valmistaja kannattavuuskeskustelussa? Rahaa sillä on, mutta tuotanto ei kannata. Koko länsimainen rahantekoon perustunut maailma saattaa kaatua, koska rahaa on luotu aivan liikaa viime vuosikymmenet ilman vastaava inflaatiota.
Polestar on hybridi. Taustaltaan perinnevalmistaja,mutta tuotteiltaan uuden teknologian valmistaja. Minulle on jäänyt epäselväksi, miksi Polestar eriytettiin omaksi merkikseen. Olisikohan niin käynytkään ilman kiinalaisten omistusta Volvossa. Minullehan aikoinaan ehdotettiin, että Polestar voisi nostaa XC90T8:n polttomoottorin tehoja, jos maksan jonkun lisähinnan. En ollut kiinnostunut. Sähkötehon nosto ei ollut mahdollista. Polestarhan taisi olla samantapainen juttu kuin Mersulla AMG.
Ei kai inflaatio ole "ilmaa" olevan rahan mahdollistaja vaan paremminkin liian rahan olemassa olon seuraus.
Se on aiheellinen kysymys, romahtaako rahakorttitalo jossain vaiheessa lähitulevaisuudessa. Jos markkinoille tulee koko ajan lisää bitti- ja setelirahaa ilman, että sille on reaalimaailman vastinetta, niin käy kuin Saksassa aikoinaan, että tarvittiin kottikärryt roudaamaan leivän ostoon tarvittavat rahat kauppaan. Oli lamavuosia ennen nyhjäisty liikaa tyhjästä.
Setelirahahan on jatkuvasti vähentynyt ja siksi ei kait ole inflaatiota tullut terveessä määrin. Bittiraha voi olla bittirahaa, jonka merkitys lienee suurin harmaalle ja rikolliselle taloudelle, mutta taserahaa on tehty järjettömät määrät ilman mitään vastinetta. Kaikki pankit ovat saaneet kirjata rahaa itselleen, mutta taseita ei ole poistettu vastaavasti mistään. Käykin niin, että seteliraha säilyttää arvoansa pakosta, kun muu rahatalous romahtaa.
Olikohan Nissanin, Toyotan ja Hondan kaikilla paremmilla malleilla PS:n kohtalo, pullahtivat omaksi merkikseen. Ja Seatista leivottiin Cupra HeMan-sukupolvelle..
Bittiraha on harmaan talouden kannalta huono juttu, koska sillä on jäljet. Auto-Sunikaan ei ota ilmoituksensa mukaan enää käteistä, ei myöskään maksua pankkikortilla vaan tilisiirroilla, koska ne pystyy jäljittämään. Seteliraha on jonkun keskuspankin antama velkakirja eli lupaus siitä, että pankki maksaa sitä paperipalaa vastaan, mutta maksaa mitä? Ennen vanhaan pankin holvista piti löytyä kultaa paperipalaan merkittyä summaa vastaava määrä, joka siis sillä hetkellä oli määritetty kullan arvoksi. Setelirahan arvo on pelkkä spekulatiivinen asia. Kuten aikoinaan itävaluutta. Oli kahdet vaihtomarkkinat turisteille: setelin virallinen arvo ja todellinen arvo, joka määräytyi sen mukaan paljonko vaikka Venäjän ruplalla tai Puolan Slotylla sai ostettua länsitavaraa, kun sen vaihtoi länsivaluutaksi. Virallisen arvon takasi valtio painalla jonkun luvun seteliin ja todellisen arvon määräsi setelin ostovoima. Jos haluaa suojautua inflaatiota vastaan, pitää ostaa vaikka kultaa, joka on historiassa aina säilyttänyt hyvin arvonsa tuiskussa ja tuulessa.
Vau autotoimittaja todella innostuu kehumaan.
Audi teki markkinoiden kauneimman ison katumaasturin – Koeajossa Audi SQ8 Sportback
Audi SQ8 on suorastaan hykerryttävän ihana ajettava, ja se ei koostaan huolimatta tunnu mitenkään isolta ja painavalta autolta.
https://www.iltalehti.fi/autotestit/a/4e77018a-c224-43c0-8c04-caf75b5d8d28