sähköautot

4234 kommenttia
1131132134136137142
  • @GeeTeeJ kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Kun LiDARin eli laseretäisyysanturin antamasta datasta, pistepilvestä, pyritään muodostamaan 3D-mallia, niin silloin tehdään samaa, mitä kamerajärjestelmä tekee.

    Lähtötilanne laskennalle on kovasti erilainen lidarin ja stereokameran tapauksissa: lidar tietää tarkalleen jokaisen pisteen etäisyyden, stereokameran kuvasta etäisyydet yritetään selvittää laskennallisesti mahdollisimman tarkasti.

    Juu, on varmasti tyystin erilainen. Sitä tarkoitin, kun sanoin, että kummassakin teknologiassa ovat omanlaiset haasteet.

    Sinä olet jo toinen, joka mainitsee stereo-kameran. Mikä juttu se on?

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    Luontevaahan se on, että Tesla testaa myös LiDAReita eli laserantureita. Onkin eri asia, aikooko Tesla korvata kameroihin pohjautuvan järjestelmän LiDARin varaan tehtyyn vai käyttääkö lasersensoreita apuna. Käsittääkseni Tesla aikoo pysyä kamerapohjaisessa ja jos käyttää lasereita, niin apuantureina.

    Ei lidar ei mitään kamerajärjestelmä korvaa kenelläkään muullakaan, se täydentää ja varmistaa järjestelmää. Level3-ajoavustin käyttää kameroita, radareita (useita), lidaria, GPSää ja HD-karttadataa.

    Kaikkien ajamista avustavat järjestemät käyttävät siis kameroita ja radareita jo level 2 :lla, ei ainostaan Tesla. Bemari on paljon parantanut neljän vuoden aikana softaansa mitä mulla tämä sama auto on ollut. Alkuun avustus oli kantikasta ja nykivää 'robottiajoa', nykyisin se on jo niin luonnollista, että avustinta tulee jopa käytettyä. Avustin ei enää yritä paikoittaa autoa pilkuntarkalleen kaistan keskelle vaan antaa auton 'vaeltaa' kaistalla hieman, mikä on merkittävästi vähentänyt 'robottimaista' ylikorjailua.

      
  • @Topi27 kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Volvo EX90 näyttää olevan Bilian sivuilla ennakkomyynnissä. Onkohan toimituksien alkamisesta mitään arvausta?

    Kiinnitti huomion, että varustelussa oli 360-asteen lintuperspektiivikamera 3D-näkymällä. Minulla oli 360 kamera XC90T8:ssa, mutta siinä ei ollut 3D-näkymää vaan pelkkä kuva ylhäältä katsottuna. Onko nykyään saatavana 3D-näkymällä.

    LiDAR anturin nimi hämäsi minua aika pitkään ennen kuin tajusin sen tarkoittavan laser-etäisyysanturia. Sellaisiahan on teollisuudessa käytetty jo kauan pyörivällä säteellä esim. turvascannerissa ja kiinteällä säteellä kohteesta heijastavan valokennon tapaan etäisyysanturina tai ihan vain valokennona. LiDAR ei vielä tuo mitään muuta kuin etäisyysdataa. Vasta ohjelmisto, joka muodostaa anturin antamista mittapisteistä mallin ympäristöstä, voi tuoda jotain turvapuolelle tai automaattiseen ajoon. LiDARin säde pyyhkii ympäristöä ja samaan aikaan auto liikkuu. On varmaan aika vaativa juttu muodostaa reaaliaikainen malli ja sen täytyy vaatia paljon vääntöä tietokoneelta. Anturi mittaa auton etäisyyttä kohteesra. Koska auto liikkuu samaan aikaan, niin pyörivän säteen lähettämien pisteiden etäisyydet eivät ole samasta 0-pisteestä. Olisi mielenkiintoista tietää, mikä on etäisyyden näytteenottoväli ja mittapisteiden resoluutio.

    Valo liikkuu n.300 000Km/s, joten auton nopeus ei ole ongelma. Esim laserin pulssi on 1ns vastaa 15cm resoluutiota.

    Olet kyllä aika veijari. Kun Tesla(Musk) totesi että stereokameranäkö on riittävä autopilottiin niin julistit, että lidar on täysin tarpeeton laite. Nyt siten kerrot että et edes tiedä mikä lidar on. Kasitääkseni Teslallakin aletaan myöntyä että lidariakin tarvitaan. Muskille ei tämä taida vieläkään sopia, koska lidar on kallis vs. kamerat ei maksa mitään. Muut autonomista ajoa tavoittelevat käyttävät systeemeissään kameroita, lidaria, radaria ja GPS:ää yhdessä.

    Eikös tuo ole sama asia eri tavoin toteutettuna. Kamera on passiivinen laite, joka kuvaa ympäristön valaistuksessa tai keinovalossa jollakin aallonpituudella. Lidar ja tutkat ovat aktiivisia laitteita ja lähettävät itse käyttämänsä säteilyn. Jokainen laite saa dataa ympäristöstä, jonka avulla yritetään ymmärtää mitä havaintosuunnassa on. Kaikissa tavoissa on ongelmansa ja etunsa, mutta riittävän tehokkaalla tietojen käsittelyllä niillä saadaan riittävän selkeä kokonaiskuva. GPS antaa jonkinlaisen sijainnin, jota voidaan täydentää kiihtyvyysanturien antamalla datalla ja laskennalla.

    Ei ole

    Kannattaa käydä Uudenkaupungin autotehtaan sivuilla. Siellä ainakin oli linkki jokin aika sitten, josta pääsee näkemään koko autotehtaan kokoonpano-osaston reaaliaikaisena livekuvana, jossa näkyy kaikkien robottien ja tuotantolaitteiden liikkeet reaaliajassa. Insinöörit käyttävät tuota suunnitellessa muutoksia ja tehostuksia linjoille ja voivat näin testata tuotantolaitteiden toimivuuden jo ennen asennuksia. Varsin upea toteutus lidareista.

    Jutun aiheena taisi olla se kuinka itseajava auto hahmottaa ympäristöä.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Sinä olet jo toinen, joka mainitsee stereo-kameran. Mikä juttu se on?

    Se on sama juttu kuin biologinen stereonäkö: syvyysvaikutelmaan ja etäisyyden arviointiin tarvitaan kaksi pienen matkan päässä toisistaan sijaitsevaa kameraa. Ei kai Teslakaan yhden kameran kuvasta etäisyyksiä arvaile?

      2
  • muokattu 03.03.2024 18:39

    @GeeTeeJ kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Sinä olet jo toinen, joka mainitsee stereo-kameran. Mikä juttu se on?

    Se on sama juttu kuin biologinen stereonäkö: syvyysvaikutelmaan ja etäisyyden arviointiin tarvitaan kaksi pienen matkan päässä toisistaan sijaitsevaa kameraa. Ei kai Teslakaan yhden kameran kuvasta etäisyyksiä arvaile?

    En tiedä, miten Teslan kamerasysteemi toimii. Viimeisessä Holiday Updatessa tuli pysäköintiavustukseen (ilman uä-antureita oleviin autoihin) uusi visualisointi. Kun esim. pysäköin marketin parkkihalliin, näen visualisoinnissa sivulla parkissa olevia autoja useampia kuin viereisen.

    Kuvassa näkyy 3D-malli ympäristöstä, mutta ei valokuvamaisina kuvina vaan hahmoina tai vain epämääräisenä muodostumana ympäristöä. Sellaiset hahmot, jotka tunnistetaan, näkyvät "näköishahmoina", esimerkiksi vieressä olevat autot ja kävelevät ihmiset. Rakenteet kuten rakennuspilarit tai rakennuksen seinä näkyvät harmaina muotoina, jotka muuttavat väriä niiltä kohdilta, joita auto lähestyy.

    Muistan joskus lukeneeni Muskin sanoneen, että Tesloihin tulee lintuperspektiivikamerakuvan sijasta kameroilla muodostettu vektorimalli ympäristössä. Luulen, että olen saanut autooni ensimmäisen version siitä.

    Pysäköintihallinäkymässä siis näkyy autoja, joita Teslan kamerat eivät näe enää siinä vaiheessa, kun olen pysähtynyt parkkiruutuun. Olen ajatellut, että koska kamerajärjestelmä ylläpitää reaaliaikaista 3D-mallia, se ikään kuin "muistaa" mitä ympärillä oli juuri äsken ja 3D- vektorimalli päivittyy jonkun jatkuvuussäännön mukaan. Nyt kirjoitan sellaista, mistä en tiedä mitään. Näen vain järjestelmän tuottaman kuvan auton näytöllä ja ihmettelen, miten se osaa näyttää ainakin kaksi (en muista, montako) minun sivuilla oleviin ruutuihin pysäköityä autoa ja parkkiruutujen viivat niiden sivuilla, vaikka suoraa näköyhteyttä ei ole ainakaan siihen viereisen auton takana olevaan autoon (muuten kuin viereisen auton ikkunoiden läpi).

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @GeeTeeJ kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Sinä olet jo toinen, joka mainitsee stereo-kameran. Mikä juttu se on?

    Se on sama juttu kuin biologinen stereonäkö: syvyysvaikutelmaan ja etäisyyden arviointiin tarvitaan kaksi pienen matkan päässä toisistaan sijaitsevaa kameraa. Ei kai Teslakaan yhden kameran kuvasta etäisyyksiä arvaile?

    En tiedä, miten Teslan kamerasysteemi toimii. Viimeisessä Holiday Updatessa tuli pysäköintiavustukseen (ilman uä-antureita oleviin autoihin) uusi visualisointi. Kun esim. pysäköin marketin parkkihalliin, näen visualisoinnissa sivulla parkissa olevia autoja useampia kuin viereisen.

    Kuvassa näkyy 3D-malli ympäristöstä, mutta ei valokuvamaisina kuvina vaan hahmoina tai vain epämääräisenä muodostumana ympäristöä. Sellaiset hahmot, jotka tunnistetaan, näkyvät "näköishahmoina", esimerkiksi vieressä olevat autot ja kävelevät ihmiset. Rakenteet kuten rakennuspilarit tai rakennuksen seinä näkyvät harmaina muotoina, jotka muuttavat väriä niiltä kohdilta, joita auto lähestyy.

    Muistan joskus lukeneeni Muskin sanoneen, että Tesloihin tulee lintuperspektiivikamerakuvan sijasta kameroilla muodostettu vektorimalli ympäristössä. Luulen, että olen saanut autooni ensimmäisen version siitä.

    Pysäköintihallinäkymässä siis näkyy autoja, joita Teslan kamerat eivät näe enää siinä vaiheessa, kun olen pysähtynyt parkkiruutuun. Olen ajatellut, että koska kamerajärjestelmä ylläpitää reaaliaikaista 3D-mallia, se ikään kuin "muistaa" mitä ympärillä oli juuri äsken ja 3D- vektorimalli päivittyy jonkun jatkuvuussäännön mukaan. Nyt kirjoitan sellaista, mistä en tiedä mitään. Näen vain järjestelmän tuottaman kuvan auton näytöllä ja ihmettelen, miten se osaa näyttää ainakin kaksi (en muista, montako) minun sivuilla oleviin ruutuihin pysäköityä autoa ja parkkiruutujen viivat niiden sivuilla, vaikka suoraa näköyhteyttä ei ole ainakaan siihen viereisen auton takana olevaan autoon (muuten kuin viereisen auton ikkunoiden läpi).

    Käväisin kaupassa ja seurasin normaalia tarkemmin, miten 3D-malli käyttäytyy. Pysäköin niin, että auton oikealle puolelle jäi kolme ruutua, joissa oli auto. Ne näkyivät mallissa vielä lyhyen hetken, kun olin pysähtynyt ruutuun ja sitten jäi näkyviin vain viereinen auto. Tosin ne toisetkin autojen hahmot näkyivät välillä "häilyvästi" ja niiden muodot venyivät ja kutistuivat ja hahmot muutivat muotoaan. Tämä on ensimmäinen ohjelmistoversio ja oletettavasti kehitys kehittyy edelleen.

      
  • Liian pieni kantama? https://www.is.fi/autot/art-2000010268896.html

    Sähkistä joutuu lataamaan liian tiheään ja juomaan kahvia määrättömästi. Paikallispäästöt haittoineen lisääntyvät.

      
  • @GeeTeeJ kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Sinä olet jo toinen, joka mainitsee stereo-kameran. Mikä juttu se on?

    Se on sama juttu kuin biologinen stereonäkö: syvyysvaikutelmaan ja etäisyyden arviointiin tarvitaan kaksi pienen matkan päässä toisistaan sijaitsevaa kameraa. Ei kai Teslakaan yhden kameran kuvasta etäisyyksiä arvaile?

    Tesla Vision ei taida määrittää etäisyyksiä tuplakameralla. Tuulilasissa on kolme, mutta niille kullekin on oma käyttötarkoitus. Netistä löysin alla olevan selityksen.

    Distance Calculation: Rather than relying on separate distance sensors, Tesla Vision correlates the distance information obtained from the neural network with the objects detected in the images. This allows it to create annotated images that include distance estimates.

    Tesla Vision siis tunnistaa hahmoja ja taitaa rakentaa vektorimalleja käyttäen apuna neuroverkkoa (mikä se sitten onkaan?) ja muodostaa siten reaaliaikaista 3D-mallia ympäristöstään.

    LiDAR on tarkalleen käännettynä laser-anturia tarkoittava sana, mutta se on myös tullut yleisnimitykseksi menetelmälle, jossa lasersäteen avulla muodostetaan "pistepilvi", jossa laserilla mitatuista pisteistä saadaan XY-koordinaatit ja etäisyystieto. Sitten noiden pisteiden avulla muodostetaan 3D-malli. Tesla Vision tekee vastaavaa mallia kameroiden avulla.

    https://fi.wikipedia.org/wiki/Laserkeilaus

      
  • Rohkeaa menoa: https://www.hs.fi/talous/art-2000010272641.html

    Suurjänniteavojohdot eivät oikein pala eikä niitä moni uskalla sytyttää, voi kärähtää itse ensin. Suurjännitekaapelit taas on kaivettu maan sisään yli 0,7 metrin syvyyteen. Ne voisi polttaa, jos kaivaa ensin esiin.

    Näköjään ovat onnistuneet polttamaan pylvään ulkomaanuutisten mukaan. Ei ole tullut vuosiin käytyä Saksassa, mutta siellä lienee suuria puupylväitä käytössä.

      
  • Uppoakku: https://www.is.fi/autot/art-2000010271984.html

    Kun akun täyttää (vaikka -20-asteisella) jäähdytysnesteellä, se toimii paremmin pakkasessa? Niin jutussa taidetaan väittää. Lämpimässä toiminnan ymmärtää, nesteen putkitus joka paikkaan voi olla vaikeaa.

      
  • @Tiko kirjoitti:

    VAG - 25%
    Geely/Volvo - 21%
    BMW Group - 14%
    Huyndai Motor Group - 13%
    MB - 11%
    Toyota Motors - 7%
    Tesla - 5%
    Stellantis - 3%
    Ford - 2%
    BYD - 1%

    Tilanne helmikuun lopussa kumulatiivisesti (PHEV+BEV).

    VAG - 22 %
    Geely/Volvo, Polestar - 21 %
    BMW - 12 %
    Huyndai Motor Group - 12 %
    MB - 10 %
    Tesla - 7 %
    Toyota - 5 %
    Renault-Nissan - 3 %
    Stellanis - 2 %
    Kiina (BYD) - 2 %
    Ford - 1 %
    JLR - 1 %

    Lisää osuutta Tesla ja Kiina (BYD) - Tesla ohitti Toyotan ja Kiina/BYD Fordin.
    Geely pitää osuutensa - Geelyn ja VAG ero vain 62 autoa. Tällä menolla kärkipaikka vaihtuu ensi kuussa.
    Muille enemmän tai vähemmän miinusta - BMW ja Hyundai ero on on vain 30 autoa, näiden välinen sijoitus vaihtuu myös ensi kuussa, jos trendi on sama.

    Kaikkiaan helmikuussa rekisteröitiin 18% vähemmän ladattavia vs. tammikuu. Täysähköisten (BEV) määrät kasvoivat edelliskuusta vain Teslalla, BYD:llä ja BMW:llä.

    Teslalla on yleensä vahva kvartterin loppu, joten mielenkiintoista nähdä, minne kiri riittää. Kaikkiaan myynti on niin vähäistä ja erot kumulatiivisesti muutamia satoja autoja, että lista voi muuttua paljonkin. Alennusmyynnit tuskin näkyy vielä ensi kuussa.

      1
  • @Tiko kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    VAG - 25%
    Geely/Volvo - 21%
    BMW Group - 14%
    Huyndai Motor Group - 13%
    MB - 11%
    Toyota Motors - 7%
    Tesla - 5%
    Stellantis - 3%
    Ford - 2%
    BYD - 1%

    Tilanne helmikuun lopussa kumulatiivisesti (PHEV+BEV).

    VAG - 22 %
    Geely/Volvo, Polestar - 21 %
    BMW - 12 %
    Huyndai Motor Group - 12 %
    MB - 10 %
    Tesla - 7 %
    Toyota - 5 %
    Renault-Nissan - 3 %
    Stellanis - 2 %
    Kiina (BYD) - 2 %
    Ford - 1 %
    JLR - 1 %

    Lisää osuutta Tesla ja Kiina (BYD) - Tesla ohitti Toyotan ja Kiina/BYD Fordin.
    Geely pitää osuutensa - Geelyn ja VAG ero vain 62 autoa. Tällä menolla kärkipaikka vaihtuu ensi kuussa.
    Muille enemmän tai vähemmän miinusta - BMW ja Hyundai ero on on vain 30 autoa, näiden välinen sijoitus vaihtuu myös ensi kuussa, jos trendi on sama.

    Kaikkiaan helmikuussa rekisteröitiin 18% vähemmän ladattavia vs. tammikuu. Täysähköisten (BEV) määrät kasvoivat edelliskuusta vain Teslalla, BYD:llä ja BMW:llä.

    Teslalla on yleensä vahva kvartterin loppu, joten mielenkiintoista nähdä, minne kiri riittää. Kaikkiaan myynti on niin vähäistä ja erot kumulatiivisesti muutamia satoja autoja, että lista voi muuttua paljonkin. Alennusmyynnit tuskin näkyy vielä ensi kuussa.

    Minusta olisi mielenkiintoisempaa verrata sähköautot vs polttikset ilman phev ja erikseen sähköautot vs phev.

    Phevn käyttäjä luottaa ensisijaisesti polttomoottoriin ja arvostaa phevssä mahdollisuutta säästää käyttövoimakuluissa ja auton parempaa suorituskykyä verrattuna samaan autoon ilman sähköä.

    BEV+PHEV yhteismäärä ei oikein kerro sähköautojen markkinatilanteen kehittymisestä, mutta se puolestaan ei taida sinua kiinnostaa?

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    VAG - 25%
    Geely/Volvo - 21%
    BMW Group - 14%
    Huyndai Motor Group - 13%
    MB - 11%
    Toyota Motors - 7%
    Tesla - 5%
    Stellantis - 3%
    Ford - 2%
    BYD - 1%

    Tilanne helmikuun lopussa kumulatiivisesti (PHEV+BEV).

    VAG - 22 %
    Geely/Volvo, Polestar - 21 %
    BMW - 12 %
    Huyndai Motor Group - 12 %
    MB - 10 %
    Tesla - 7 %
    Toyota - 5 %
    Renault-Nissan - 3 %
    Stellanis - 2 %
    Kiina (BYD) - 2 %
    Ford - 1 %
    JLR - 1 %

    Lisää osuutta Tesla ja Kiina (BYD) - Tesla ohitti Toyotan ja Kiina/BYD Fordin.
    Geely pitää osuutensa - Geelyn ja VAG ero vain 62 autoa. Tällä menolla kärkipaikka vaihtuu ensi kuussa.
    Muille enemmän tai vähemmän miinusta - BMW ja Hyundai ero on on vain 30 autoa, näiden välinen sijoitus vaihtuu myös ensi kuussa, jos trendi on sama.

    Kaikkiaan helmikuussa rekisteröitiin 18% vähemmän ladattavia vs. tammikuu. Täysähköisten (BEV) määrät kasvoivat edelliskuusta vain Teslalla, BYD:llä ja BMW:llä.

    Teslalla on yleensä vahva kvartterin loppu, joten mielenkiintoista nähdä, minne kiri riittää. Kaikkiaan myynti on niin vähäistä ja erot kumulatiivisesti muutamia satoja autoja, että lista voi muuttua paljonkin. Alennusmyynnit tuskin näkyy vielä ensi kuussa.

    Minusta olisi mielenkiintoisempaa verrata sähköautot vs polttikset ilman phev ja erikseen sähköautot vs phev.

    Phevn käyttäjä luottaa ensisijaisesti polttomoottoriin ja arvostaa phevssä mahdollisuutta säästää käyttövoimakuluissa ja auton parempaa suorituskykyä verrattuna samaan autoon ilman sähköä.

    BEV+PHEV yhteismäärä ei oikein kerro sähköautojen markkinatilanteen kehittymisestä, mutta se puolestaan ei taida sinua kiinnostaa?

    @Tiko n lista on yksinkertainen ja selkeä, kiitos. Ja kiva, että joku viitsii nähdä tällaista vaivaa toisten puolesta. Joku muu voi ihan vapaasti tehdä toisenlaisia listoja ja analyysejä. Negatiivinen palaute ei mielestäni ollut tähän ollenkaan sopivaa.

    p.s. Teslan rekisteröinnit tyypillisesti pomppaavat kvartaalin lopulla, mutta vaikuttaako Saksan tehdaspalo tällä kerralla?

      2
  • @koreileva kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    VAG - 25%
    Geely/Volvo - 21%
    BMW Group - 14%
    Huyndai Motor Group - 13%
    MB - 11%
    Toyota Motors - 7%
    Tesla - 5%
    Stellantis - 3%
    Ford - 2%
    BYD - 1%

    Tilanne helmikuun lopussa kumulatiivisesti (PHEV+BEV).

    VAG - 22 %
    Geely/Volvo, Polestar - 21 %
    BMW - 12 %
    Huyndai Motor Group - 12 %
    MB - 10 %
    Tesla - 7 %
    Toyota - 5 %
    Renault-Nissan - 3 %
    Stellanis - 2 %
    Kiina (BYD) - 2 %
    Ford - 1 %
    JLR - 1 %

    Lisää osuutta Tesla ja Kiina (BYD) - Tesla ohitti Toyotan ja Kiina/BYD Fordin.
    Geely pitää osuutensa - Geelyn ja VAG ero vain 62 autoa. Tällä menolla kärkipaikka vaihtuu ensi kuussa.
    Muille enemmän tai vähemmän miinusta - BMW ja Hyundai ero on on vain 30 autoa, näiden välinen sijoitus vaihtuu myös ensi kuussa, jos trendi on sama.

    Kaikkiaan helmikuussa rekisteröitiin 18% vähemmän ladattavia vs. tammikuu. Täysähköisten (BEV) määrät kasvoivat edelliskuusta vain Teslalla, BYD:llä ja BMW:llä.

    Teslalla on yleensä vahva kvartterin loppu, joten mielenkiintoista nähdä, minne kiri riittää. Kaikkiaan myynti on niin vähäistä ja erot kumulatiivisesti muutamia satoja autoja, että lista voi muuttua paljonkin. Alennusmyynnit tuskin näkyy vielä ensi kuussa.

    Minusta olisi mielenkiintoisempaa verrata sähköautot vs polttikset ilman phev ja erikseen sähköautot vs phev.

    Phevn käyttäjä luottaa ensisijaisesti polttomoottoriin ja arvostaa phevssä mahdollisuutta säästää käyttövoimakuluissa ja auton parempaa suorituskykyä verrattuna samaan autoon ilman sähköä.

    BEV+PHEV yhteismäärä ei oikein kerro sähköautojen markkinatilanteen kehittymisestä, mutta se puolestaan ei taida sinua kiinnostaa?

    @Tiko n lista on yksinkertainen ja selkeä, kiitos. Ja kiva, että joku viitsii nähdä tällaista vaivaa toisten puolesta. Joku muu voi ihan vapaasti tehdä toisenlaisia listoja ja analyysejä. Negatiivinen palaute ei mielestäni ollut tähän ollenkaan sopivaa.

    p.s. Teslan rekisteröinnit tyypillisesti pomppaavat kvartaalin lopulla, mutta vaikuttaako Saksan tehdaspalo tällä kerralla?

    Negatiivista palautetta kutsutaan myös rakentavaksi palautteeksi. Mielestäni palautteesi ei ollut lainkaan sopivaa. HR perusteli palautteensa, siitä jokainen saa olla eri mieltä, mutta ainakin tyrmääjä voisi perustella oman kantansa kaikille: mikä oli vikana HR:n ajatuksessa?

      
  • @koreileva kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    VAG - 25%
    Geely/Volvo - 21%
    BMW Group - 14%
    Huyndai Motor Group - 13%
    MB - 11%
    Toyota Motors - 7%
    Tesla - 5%
    Stellantis - 3%
    Ford - 2%
    BYD - 1%

    Tilanne helmikuun lopussa kumulatiivisesti (PHEV+BEV).

    VAG - 22 %
    Geely/Volvo, Polestar - 21 %
    BMW - 12 %
    Huyndai Motor Group - 12 %
    MB - 10 %
    Tesla - 7 %
    Toyota - 5 %
    Renault-Nissan - 3 %
    Stellanis - 2 %
    Kiina (BYD) - 2 %
    Ford - 1 %
    JLR - 1 %

    Lisää osuutta Tesla ja Kiina (BYD) - Tesla ohitti Toyotan ja Kiina/BYD Fordin.
    Geely pitää osuutensa - Geelyn ja VAG ero vain 62 autoa. Tällä menolla kärkipaikka vaihtuu ensi kuussa.
    Muille enemmän tai vähemmän miinusta - BMW ja Hyundai ero on on vain 30 autoa, näiden välinen sijoitus vaihtuu myös ensi kuussa, jos trendi on sama.

    Kaikkiaan helmikuussa rekisteröitiin 18% vähemmän ladattavia vs. tammikuu. Täysähköisten (BEV) määrät kasvoivat edelliskuusta vain Teslalla, BYD:llä ja BMW:llä.

    Teslalla on yleensä vahva kvartterin loppu, joten mielenkiintoista nähdä, minne kiri riittää. Kaikkiaan myynti on niin vähäistä ja erot kumulatiivisesti muutamia satoja autoja, että lista voi muuttua paljonkin. Alennusmyynnit tuskin näkyy vielä ensi kuussa.

    Minusta olisi mielenkiintoisempaa verrata sähköautot vs polttikset ilman phev ja erikseen sähköautot vs phev.

    Phevn käyttäjä luottaa ensisijaisesti polttomoottoriin ja arvostaa phevssä mahdollisuutta säästää käyttövoimakuluissa ja auton parempaa suorituskykyä verrattuna samaan autoon ilman sähköä.

    BEV+PHEV yhteismäärä ei oikein kerro sähköautojen markkinatilanteen kehittymisestä, mutta se puolestaan ei taida sinua kiinnostaa?

    @Tiko n lista on yksinkertainen ja selkeä, kiitos. Ja kiva, että joku viitsii nähdä tällaista vaivaa toisten puolesta. Joku muu voi ihan vapaasti tehdä toisenlaisia listoja ja analyysejä. Negatiivinen palaute ei mielestäni ollut tähän ollenkaan sopivaa.

    p.s. Teslan rekisteröinnit tyypillisesti pomppaavat kvartaalin lopulla, mutta vaikuttaako Saksan tehdaspalo tällä kerralla?

    En tarkoittanut kommenttiani negatiiviseksi. Tikolla vain tuntuu olevan tilastot hallussa. Olisi mukava nähdä myös sähköautojen markkinoiden kehitys. Jos autoille tulee päästöttömyysvaatimus, myös PHEV häviää markkinoilta. Jos autoille tulee vain hiilineutraaliusvaatimus, voi tietenkin PHEV säilyä, mutta melkein luulisi, että PHEV haihtuu silloinkin synteettisen polttoaineen hinnan takia. Onko yleensä varmuutta, että synteettisestä polttoaineesta tulee oikeasti teknis-taloudellinen vaihtoehto? PHEV on myös perinteiselle teollisuudelle helpompi kuin sähköauto, koska PHEV on polttomoottoriauto, jossa sähkö on apukäyttövoima. Siksi uuden teknologian markkinaosuuden muutokset ovat kiinnostavampia kuin, että PHEV lasketaan mukaan sähköautoihin, mitä ne tietysti osa-aikaisesti ovat. Mutta vain osa-aikaisesti.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    Minusta olisi mielenkiintoisempaa verrata sähköautot vs polttikset ilman phev ja erikseen sähköautot vs phev.

    Phevn käyttäjä luottaa ensisijaisesti polttomoottoriin ja arvostaa phevssä mahdollisuutta säästää käyttövoimakuluissa ja auton parempaa suorituskykyä verrattuna samaan autoon ilman sähköä.

    BEV+PHEV yhteismäärä ei oikein kerro sähköautojen markkinatilanteen kehittymisestä, mutta se puolestaan ei taida sinua kiinnostaa?

    Ladattavien markkina on kaikkiaan pieni Suomessa. Luvuissa on nyt 5500 autoa, jättämällä plugarit tai täyssähköt pois tarkoitaa määrän puolitusta. AIkamoista näpertelyä valmistajakohtaiset tilastot, sillä monella merkillä sähköautojen myynti on hyvin vähäistä, esim Fordia on rekisteröity 5kpl/kk, Polestaria viime kuussa 10kpl. Mutta ketä nuo pelkästään kiinnostaa niin äkkiähän nuo selvittää.

    Sekä BEV ja PHEV ovat sähköautoja (EV), tästäkin on keskusteltu. Ensimmäisen pitää hakea sähköä tolpasta ,kun akku loppuu ja jälkimäinen voi jatkaa polttomoottorin voimin. Uusimmalla PHEV autoilla pääsee jo aivan saman matkan (100...150km) vanhemalla pienellä sähköautolla. Uudet parhaimmat PHEV myös lataavat akkua, jos nyt ei vauhdikaasti niin kuitekin hyvällä teholla. Maksimit taitaa olla luokkaa 50-70kW.

      
  • @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Minusta olisi mielenkiintoisempaa verrata sähköautot vs polttikset ilman phev ja erikseen sähköautot vs phev.

    Phevn käyttäjä luottaa ensisijaisesti polttomoottoriin ja arvostaa phevssä mahdollisuutta säästää käyttövoimakuluissa ja auton parempaa suorituskykyä verrattuna samaan autoon ilman sähköä.

    BEV+PHEV yhteismäärä ei oikein kerro sähköautojen markkinatilanteen kehittymisestä, mutta se puolestaan ei taida sinua kiinnostaa?

    Ladattavien markkina on kaikkiaan pieni Suomessa. Luvuissa on nyt 5500 autoa, jättämällä plugarit tai täyssähköt pois tarkoitaa määrän puolitusta. AIkamoista näpertelyä valmistajakohtaiset tilastot, sillä monella merkillä sähköautojen myynti on hyvin vähäistä, esim Fordia on rekisteröity 5kpl/kk, Polestaria viime kuussa 10kpl. Mutta ketä nuo pelkästään kiinnostaa niin äkkiähän nuo selvittää.

    Sekä BEV ja PHEV ovat sähköautoja (EV), tästäkin on keskusteltu. Ensimmäisen pitää hakea sähköä tolpasta ,kun akku loppuu ja jälkimäinen voi jatkaa polttomoottorin voimin. Uusimmalla PHEV autoilla pääsee jo aivan saman matkan (100...150km) vanhemalla pienellä sähköautolla. Uudet parhaimmat PHEV myös lataavat akkua, jos nyt ei vauhdikaasti niin kuitekin hyvällä teholla. Maksimit taitaa olla luokkaa 50-70kW.

    En oikein tiedä mikä on listan varsinainen tarkoitus, mutta arvaan, että se olisi hyvin erilainen jos pakko-ostot jätettäisiin pois. Taitaa suuri osa olla yritysautoja, joiden on pakko olla jotain merkkiä ja mallia. Ja yritys vaihtaa autojaan periodisesti, joskus monta ja välillä ei yhtään. Lista ei siis taida kuvata kuinka autoja on tiettynä kuukautena saatu myydyksi joko auton tai myyntitoimien takia.

    Nuo liisarit ovat näköjään ainoita, joita Suomessa käytettyjen markkinoilla liikkuu. En halua(isi) mustaa tai valkoista autoa eli en voi kovin tuoretta ostaa, kun muita ei ole. Ehkä harmaa löytyy jostain mallista. Jäljelle jäävät ovat sitten sellaisia, että hyvää haluava ei löydä varmasti mitään, tuurilla ehkä.

      
  • Saahan niitä liisareitakin värillisinä, eikä se nyt ole sen kummempi kustannus tai verotusarvon nousu kuin mikään muukaan lisävaruste. Ongelma on ainakin minun autohankinnoissani ollut se, ettei värillisiä autoja ole tahtonut saada edes rahalla. Lisärahaa osataan kyllä pyytää, mutta silti tarjolla on vain 8 harmaata, valkoinen, musta ja hyvässä lykyssä joku väri.

    Paloutonpunaista ei tahdo saada rahallakaan, edellisen sellaisen olen saanut hankittua kymmenisen vuotta sitten. Volvo V90:stä on joskus saanut punaisena, mutta ei enää silloin kun tilasin omani. Tuorein hankinta on sininen.

      2
  • @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Minusta olisi mielenkiintoisempaa verrata sähköautot vs polttikset ilman phev ja erikseen sähköautot vs phev.

    Phevn käyttäjä luottaa ensisijaisesti polttomoottoriin ja arvostaa phevssä mahdollisuutta säästää käyttövoimakuluissa ja auton parempaa suorituskykyä verrattuna samaan autoon ilman sähköä.

    BEV+PHEV yhteismäärä ei oikein kerro sähköautojen markkinatilanteen kehittymisestä, mutta se puolestaan ei taida sinua kiinnostaa?

    Ladattavien markkina on kaikkiaan pieni Suomessa. Luvuissa on nyt 5500 autoa, jättämällä plugarit tai täyssähköt pois tarkoitaa määrän puolitusta. AIkamoista näpertelyä valmistajakohtaiset tilastot, sillä monella merkillä sähköautojen myynti on hyvin vähäistä, esim Fordia on rekisteröity 5kpl/kk, Polestaria viime kuussa 10kpl. Mutta ketä nuo pelkästään kiinnostaa niin äkkiähän nuo selvittää.

    Sekä BEV ja PHEV ovat sähköautoja (EV), tästäkin on keskusteltu. Ensimmäisen pitää hakea sähköä tolpasta ,kun akku loppuu ja jälkimäinen voi jatkaa polttomoottorin voimin. Uusimmalla PHEV autoilla pääsee jo aivan saman matkan (100...150km) vanhemalla pienellä sähköautolla. Uudet parhaimmat PHEV myös lataavat akkua, jos nyt ei vauhdikaasti niin kuitekin hyvällä teholla. Maksimit taitaa olla luokkaa 50-70kW.

    PHEV on polttomoottoriauto, johon on lisätty avustava sähkö. Täällähän tyypit haluavat ajaa 1000km yhteen soittoon pysähtymättä välillä, joten n. 10% menisi parhaimmillaan sähköllä eli vain sen verran, että juuri pääsee sanomaan.

    Minä ajoin PHEV:llä vajaa kolme vuotta ja pidän sitä tekniikkaa selvästi parempana kuin pelkästään polttomoottorilla kulkevaa vekotinta, mutta sähköauto PHEV ei ole. Se lasketaan joissain tilastoissa samaan sähköautojen kanssa, mutta sekään tosiasia ei tee PHEV:stä sähköautoa.

    PHEV on pistokeladattava poltto- ja sähkömoottorin hybridi ja eniten sitä autoa määrittävä tekniikka on polttomoottoriauton tekniikka.

    Itkupotkuraivarikaan ei tee siitä sähköautoa.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    VAG - 25%
    Geely/Volvo - 21%
    BMW Group - 14%
    Huyndai Motor Group - 13%
    MB - 11%
    Toyota Motors - 7%
    Tesla - 5%
    Stellantis - 3%
    Ford - 2%
    BYD - 1%

    Tilanne helmikuun lopussa kumulatiivisesti (PHEV+BEV).

    VAG - 22 %
    Geely/Volvo, Polestar - 21 %
    BMW - 12 %
    Huyndai Motor Group - 12 %
    MB - 10 %
    Tesla - 7 %
    Toyota - 5 %
    Renault-Nissan - 3 %
    Stellanis - 2 %
    Kiina (BYD) - 2 %
    Ford - 1 %
    JLR - 1 %

    Lisää osuutta Tesla ja Kiina (BYD) - Tesla ohitti Toyotan ja Kiina/BYD Fordin.
    Geely pitää osuutensa - Geelyn ja VAG ero vain 62 autoa. Tällä menolla kärkipaikka vaihtuu ensi kuussa.
    Muille enemmän tai vähemmän miinusta - BMW ja Hyundai ero on on vain 30 autoa, näiden välinen sijoitus vaihtuu myös ensi kuussa, jos trendi on sama.

    Kaikkiaan helmikuussa rekisteröitiin 18% vähemmän ladattavia vs. tammikuu. Täysähköisten (BEV) määrät kasvoivat edelliskuusta vain Teslalla, BYD:llä ja BMW:llä.

    Teslalla on yleensä vahva kvartterin loppu, joten mielenkiintoista nähdä, minne kiri riittää. Kaikkiaan myynti on niin vähäistä ja erot kumulatiivisesti muutamia satoja autoja, että lista voi muuttua paljonkin. Alennusmyynnit tuskin näkyy vielä ensi kuussa.

    Minusta olisi mielenkiintoisempaa verrata sähköautot vs polttikset ilman phev ja erikseen sähköautot vs phev.

    Phevn käyttäjä luottaa ensisijaisesti polttomoottoriin ja arvostaa phevssä mahdollisuutta säästää käyttövoimakuluissa ja auton parempaa suorituskykyä verrattuna samaan autoon ilman sähköä.

    BEV+PHEV yhteismäärä ei oikein kerro sähköautojen markkinatilanteen kehittymisestä, mutta se puolestaan ei taida sinua kiinnostaa?

    Mikset vain laita omaa listaa omien mielihalujesi mukaan.

      
  • @Topi27 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    VAG - 25%
    Geely/Volvo - 21%
    BMW Group - 14%
    Huyndai Motor Group - 13%
    MB - 11%
    Toyota Motors - 7%
    Tesla - 5%
    Stellantis - 3%
    Ford - 2%
    BYD - 1%

    Tilanne helmikuun lopussa kumulatiivisesti (PHEV+BEV).

    VAG - 22 %
    Geely/Volvo, Polestar - 21 %
    BMW - 12 %
    Huyndai Motor Group - 12 %
    MB - 10 %
    Tesla - 7 %
    Toyota - 5 %
    Renault-Nissan - 3 %
    Stellanis - 2 %
    Kiina (BYD) - 2 %
    Ford - 1 %
    JLR - 1 %

    Lisää osuutta Tesla ja Kiina (BYD) - Tesla ohitti Toyotan ja Kiina/BYD Fordin.
    Geely pitää osuutensa - Geelyn ja VAG ero vain 62 autoa. Tällä menolla kärkipaikka vaihtuu ensi kuussa.
    Muille enemmän tai vähemmän miinusta - BMW ja Hyundai ero on on vain 30 autoa, näiden välinen sijoitus vaihtuu myös ensi kuussa, jos trendi on sama.

    Kaikkiaan helmikuussa rekisteröitiin 18% vähemmän ladattavia vs. tammikuu. Täysähköisten (BEV) määrät kasvoivat edelliskuusta vain Teslalla, BYD:llä ja BMW:llä.

    Teslalla on yleensä vahva kvartterin loppu, joten mielenkiintoista nähdä, minne kiri riittää. Kaikkiaan myynti on niin vähäistä ja erot kumulatiivisesti muutamia satoja autoja, että lista voi muuttua paljonkin. Alennusmyynnit tuskin näkyy vielä ensi kuussa.

    Minusta olisi mielenkiintoisempaa verrata sähköautot vs polttikset ilman phev ja erikseen sähköautot vs phev.

    Phevn käyttäjä luottaa ensisijaisesti polttomoottoriin ja arvostaa phevssä mahdollisuutta säästää käyttövoimakuluissa ja auton parempaa suorituskykyä verrattuna samaan autoon ilman sähköä.

    BEV+PHEV yhteismäärä ei oikein kerro sähköautojen markkinatilanteen kehittymisestä, mutta se puolestaan ei taida sinua kiinnostaa?

    Mikset vain laita omaa listaa omien mielihalujesi mukaan.

    En koe sitä tarpeelliseksi.

      
  • @Tiko kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    VAG - 25%
    Geely/Volvo - 21%
    BMW Group - 14%
    Huyndai Motor Group - 13%
    MB - 11%
    Toyota Motors - 7%
    Tesla - 5%
    Stellantis - 3%
    Ford - 2%
    BYD - 1%

    Tilanne helmikuun lopussa kumulatiivisesti (PHEV+BEV).

    VAG - 22 %
    Geely/Volvo, Polestar - 21 %
    BMW - 12 %
    Huyndai Motor Group - 12 %
    MB - 10 %
    Tesla - 7 %
    Toyota - 5 %
    Renault-Nissan - 3 %
    Stellanis - 2 %
    Kiina (BYD) - 2 %
    Ford - 1 %
    JLR - 1 %

    Lisää osuutta Tesla ja Kiina (BYD) - Tesla ohitti Toyotan ja Kiina/BYD Fordin.
    Geely pitää osuutensa - Geelyn ja VAG ero vain 62 autoa. Tällä menolla kärkipaikka vaihtuu ensi kuussa.
    Muille enemmän tai vähemmän miinusta - BMW ja Hyundai ero on on vain 30 autoa, näiden välinen sijoitus vaihtuu myös ensi kuussa, jos trendi on sama.

    Kaikkiaan helmikuussa rekisteröitiin 18% vähemmän ladattavia vs. tammikuu. Täysähköisten (BEV) määrät kasvoivat edelliskuusta vain Teslalla, BYD:llä ja BMW:llä.

    Teslalla on yleensä vahva kvartterin loppu, joten mielenkiintoista nähdä, minne kiri riittää. Kaikkiaan myynti on niin vähäistä ja erot kumulatiivisesti muutamia satoja autoja, että lista voi muuttua paljonkin. Alennusmyynnit tuskin näkyy vielä ensi kuussa.

    Onkohan tässä nyt taite, jolloin Toyota joutuu pohtimaan tartisko sitten tehdä enemmän sähköautoja.

      
  • Toyotahan miettii, että sähköautoihin satsaaminen olisi hukkainvestointi

    https://www.teslarati.com/toyota-electric-vehicle-push-wasted-investment/

      
  • BEV:t saivat nopeimmin markkinaosuuden Suomessa, Tanskassa, Belgiassa, Alankomaissa ja Luxemburgissa ja nousivat jo ennestään vahvasta perustasta näillä markkinoilla. Voimakasta kasvua havaittiin myös markkinoilla, joilla BEV:n markkinaosuus on pieni, kuten Sloveniassa (5,0% vuonna 2022 - 9,0% vuonna 2023), Virossa (3,4% - 6,8%) ja Latvia (6,6% - 9,0%). Sitä vastoin BEV:n markkinaosuus Kroatiassa laski 3,2%:sta vuonna 2022 2,9%:iin viime vuonna. Ison-Britannian markkinat pysyivät vakaina, ja vuonna 2022 ne laskivat hieman 16,6%:sta 16,5%:iin vuonna 2023, kun taas Italiassa kasvu oli vähäistä 0,5 pistettä.

    Alueellisesti Skandinavia johtaa Eurooppaa merkittävällä marginaalilla, ja BEV:t edustavat 46% kokonaismarkkinoista, jota seuraa Pohjois- ja Keski-Eurooppa (19% markkinaosuus), Etelä-Eurooppa (9,4%) ja Itä-Eurooppa (5,3%). “BEV:iin siirtyminen tapahtuu neljällä eri nopeudella, ” Munoz korosti.

    image

    Jato

      
  • muokattu 11.03.2024 20:21

    j

    image

    JATO

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    PHEV on polttomoottoriauto, johon on lisätty avustava sähkö. Täällähän tyypit haluavat ajaa 1000km yhteen soittoon pysähtymättä välillä, joten n. 10% menisi parhaimmillaan sähköllä eli vain sen verran, että juuri pääsee sanomaan.

    Minä ajoin PHEV:llä vajaa kolme vuotta ja pidän sitä tekniikkaa selvästi parempana kuin pelkästään polttomoottorilla kulkevaa vekotinta, mutta sähköauto PHEV ei ole. Se lasketaan joissain tilastoissa samaan sähköautojen kanssa, mutta sekään tosiasia ei tee PHEV:stä sähköautoa.

    PHEV on pistokeladattava poltto- ja sähkömoottorin hybridi ja eniten sitä autoa määrittävä tekniikka on polttomoottoriauton tekniikka.

    Itkupotkuraivarikaan ei tee siitä sähköautoa.

    Eli PHEV ei ole sähköauto, koska sillä voi ajaa yhteen pitkän matkan pysähtymättä. Erikoinen määritelmä sähköautolle - auto jolla ei pääse pitkää matkaa :sweat_smile:

    PHEV:llä voi ajaa ja ajetaan pitkiäkin matkoja pelkästään sähköllä, koska monessakin on jo todellinen range +50kmyli , joka on yli suomalaisen päivämatkan. Oma 'ennätys' on yhdellä on 3800km. En ole mikään 'himolataaja', vaan lataan auton akkua vain kotona, silti auton kaikista kilometreistä uudesta asti on sähköisiä 39%. Tässä kuussa appi näyttää sähköajon osuuden olevan 45% ja muiden vastaavien samanlaisella autolla ajavien keskiarvon 44%. Sun juttusi avustavasta sähköajosta (10%) on aivan huttua ja väärässä suuruusluokassa.

    BMW X1 on hyvä nykyaikanen esimerkki monipuolisesta mallista. Auton saa polttomoottorilla, PHEV:nä ja BEV:nä. Polttomoottorimalli on etuvetoinen, PHEV:ssä taka-akselille on lisätty sähkömoottori (moottorit ovat teholtaan ja väännltään hyvin saman tehoiset) ja BEV:ssa vielä samanalainen sähkömoottori etuakselille. . Sähköisessa ajossa sekä PHEV että BEV liikkuvat useinmiten taka-akselin sähkömoottorilla (BEVissä etumoottoria lepuutetaan ja säästetään sähköä). Nämä kaksi auto ovat sähköisessä ajossa (valtaosan ajasta) tekniikaltaan aivan yhtenevät lukuunottamatta akuston kokoa.

    Eli PHEV on sähköauto, ei toki täyssähkö, mutta tuo kuvauksesi avustavasta sähkömoottorista on kyllä noin 10 vuotta vanha mielipide.

      2
  • @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    PHEV on polttomoottoriauto, johon on lisätty avustava sähkö. Täällähän tyypit haluavat ajaa 1000km yhteen soittoon pysähtymättä välillä, joten n. 10% menisi parhaimmillaan sähköllä eli vain sen verran, että juuri pääsee sanomaan.

    Minä ajoin PHEV:llä vajaa kolme vuotta ja pidän sitä tekniikkaa selvästi parempana kuin pelkästään polttomoottorilla kulkevaa vekotinta, mutta sähköauto PHEV ei ole. Se lasketaan joissain tilastoissa samaan sähköautojen kanssa, mutta sekään tosiasia ei tee PHEV:stä sähköautoa.

    PHEV on pistokeladattava poltto- ja sähkömoottorin hybridi ja eniten sitä autoa määrittävä tekniikka on polttomoottoriauton tekniikka.

    Itkupotkuraivarikaan ei tee siitä sähköautoa.

    Eli PHEV ei ole sähköauto, koska sillä voi ajaa yhteen pitkän matkan pysähtymättä. Erikoinen määritelmä sähköautolle - auto jolla ei pääse pitkää matkaa :sweat_smile:

    PHEV:llä voi ajaa ja ajetaan pitkiäkin matkoja pelkästään sähköllä, koska monessakin on jo todellinen range +50kmyli , joka on yli suomalaisen päivämatkan. Oma 'ennätys' on yhdellä on 3800km. En ole mikään 'himolataaja', vaan lataan auton akkua vain kotona, silti auton kaikista kilometreistä uudesta asti on sähköisiä 39%. Tässä kuussa appi näyttää sähköajon osuuden olevan 45% ja muiden vastaavien samanlaisella autolla ajavien keskiarvon 44%. Sun juttusi avustavasta sähköajosta (10%) on aivan huttua ja väärässä suuruusluokassa.

    BMW X1 on hyvä nykyaikanen esimerkki monipuolisesta mallista. Auton saa polttomoottorilla, PHEV:nä ja BEV:nä. Polttomoottorimalli on etuvetoinen, PHEV:ssä taka-akselille on lisätty sähkömoottori (moottorit ovat teholtaan ja väännltään hyvin saman tehoiset) ja BEV:ssa vielä samanalainen sähkömoottori etuakselille. . Sähköisessa ajossa sekä PHEV että BEV liikkuvat useinmiten taka-akselin sähkömoottorilla (BEVissä etumoottoria lepuutetaan ja säästetään sähköä). Nämä kaksi auto ovat sähköisessä ajossa (valtaosan ajasta) tekniikaltaan aivan yhtenevät lukuunottamatta akuston kokoa.

    Eli PHEV on sähköauto, ei toki täyssähkö, mutta tuo kuvauksesi avustavasta sähkömoottorista on kyllä noin 10 vuotta vanha mielipide.

    Jos haluat kokea, että polttomoottoriauyo on sähköauto, niin en minä sille voi mitään. Mutta epätavallinen ajatusmalli se on.

      
  • Onko lasi puoliksi täynnä vai puoliksi tyhjä?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit