Omat enimmät kilometrit tulevat matkailuautoon. Jospa siihen saisi 20-100 kWh:n akkupaketin pohjaan ja sähkömoottorit taka-akselille. Tilaa olisi. Kulkisi pätkän matkaa sähköllä, selviäisi paremmin lumessa ja olisi käytännössä loputon sähkö mökkiosassa kun lämmitys sujuu dieselillä.
Ei ollut tarkoitus, mutta moottoripyörän rekisteröinti aikanaan osui omaksi synttärilahjaksi.
Omat enimmät kilometrit tulevat matkailuautoon. Jospa siihen saisi 20-100 kWh:n akkupaketin pohjaan ja sähkömoottorit taka-akselille. Tilaa olisi. Kulkisi pätkän matkaa sähköllä, selviäisi paremmin lumessa ja olisi käytännössä loputon sähkö mökkiosassa kun lämmitys sujuu dieselillä.
Ei ollut tarkoitus, mutta moottoripyörän rekisteröinti aikanaan osui omaksi synttärilahjaksi.
Aikoinaan tuli matkailuautolla Suomi kierrettyä useampaan kertaan. Riittävän kokoiset hupiakut, eikä sähköä tarvinnut leirintäalueilla. Nykyään hotellimajoituksella. Monella hotellilla ei ole sähköautojen latausta. Tai muutama pienitehoinen paikka. Se lataa joka ehtii ensin. Polttiksella pitemmät reissut.
Omat enimmät kilometrit tulevat matkailuautoon. Jospa siihen saisi 20-100 kWh:n akkupaketin pohjaan ja sähkömoottorit taka-akselille. Tilaa olisi. Kulkisi pätkän matkaa sähköllä, selviäisi paremmin lumessa ja olisi käytännössä loputon sähkö mökkiosassa kun lämmitys sujuu dieselillä.
Ei ollut tarkoitus, mutta moottoripyörän rekisteröinti aikanaan osui omaksi synttärilahjaksi.
Aikoinaan tuli matkailuautolla Suomi kierrettyä useampaan kertaan. Riittävän kokoiset hupiakut, eikä sähköä tarvinnut leirintäalueilla. Nykyään hotellimajoituksella. Monella hotellilla ei ole sähköautojen latausta. Tai muutama pienitehoinen paikka. Se lataa joka ehtii ensin. Polttiksella pitemmät reissut.
Sähköä riittää asumiseen paikallaan 2-3 päivää täysillä akuilla ja ajamalla saa sitten lisää mitä saa. Toimeen tulee, mutta V2L antaisi mahdollisuuksia paremmin etätöihin eikä riittävyyden kanssa tarvitsisi ihmetellä ja ladattua saisi latausasemalla kerran viikossa. Pikkuakkujen latausnopeus on säälittävä eikä 1000 Ah 12 voltin akkuja taida olla järkevää, että saisi vauhtilatauksen tehtyä.
Joskus sähkö tulee matkailuautoihinkin, mutta niissä kori ratkaisee paljon. Omiin tarpeisiin sopivan auton löytämiseen sähköisenä voi mennä vuosikymmeniä, jonkinlainen kompromissi voi löytyä, jos mallitarjonta kasvaa.
Mitä tarkoitat että menee hyvin? Rivianin tappiot on aivan eri sfääreissä kuin Fiskerin. Rivian tappio noin $100k per valmistettu auto (2023), mutta josko Rivianin tilanne paranisi uuden mallin myötä.
Mitä tarkoitat että menee hyvin? Rivianin tappiot on aivan eri sfääreissä kuin Fiskerin. Rivian tappio noin $100k per valmistettu auto (2023), mutta josko Rivianin tilanne paranisi uuden mallin myötä.
No Rivianin tilanne vaikuttaa olevan paljon parempi kuin vaikka Fiskerin ja Lucidin. Tappiota voi tehdä yhtiön starttivaiheessa, kunhan rahoitus on ok. Rivianilla menee hyvin omalla polullaan, rahoitus näyttää olevan kunnossa ja 100000 autoa tehtynä on jo aika hyvin. Lucid tavoittelee alle 10000 auton tuotantoa tälle vuodelle ja ilman saudirahaa Lucid olisi jo kanttuvei. Kohta nähdään pysyykö kannettu raha Lucidin kaivossa.
Mitä tarkoitat että menee hyvin? Rivianin tappiot on aivan eri sfääreissä kuin Fiskerin. Rivian tappio noin $100k per valmistettu auto (2023), mutta josko Rivianin tilanne paranisi uuden mallin myötä.
No Rivianin tilanne vaikuttaa olevan paljon parempi kuin vaikka Fiskerin ja Lucidin. Tappiota voi tehdä yhtiön starttivaiheessa, kunhan rahoitus on ok. Rivianilla menee hyvin omalla polullaan, rahoitus näyttää olevan kunnossa ja 100000 autoa tehtynä on jo aika hyvin. Lucid tavoittelee alle 10000 auton tuotantoa tälle vuodelle ja ilman saudirahaa Lucid olisi jo kanttuvei. Kohta nähdään pysyykö kannettu raha Lucidin kaivossa.
Montako (kymmentä) vuotta yhtiön starttivaihe voi jatkua? Voiko autosta tosiaan kuitata myyntihinnan verran tappiota ja kuinka kauan?
Mitä tarkoitat että menee hyvin? Rivianin tappiot on aivan eri sfääreissä kuin Fiskerin. Rivian tappio noin $100k per valmistettu auto (2023), mutta josko Rivianin tilanne paranisi uuden mallin myötä.
No Rivianin tilanne vaikuttaa olevan paljon parempi kuin vaikka Fiskerin ja Lucidin. Tappiota voi tehdä yhtiön starttivaiheessa, kunhan rahoitus on ok. Rivianilla menee hyvin omalla polullaan, rahoitus näyttää olevan kunnossa ja 100000 autoa tehtynä on jo aika hyvin. Lucid tavoittelee alle 10000 auton tuotantoa tälle vuodelle ja ilman saudirahaa Lucid olisi jo kanttuvei. Kohta nähdään pysyykö kannettu raha Lucidin kaivossa.
Montako (kymmentä) vuotta yhtiön starttivaihe voi jatkua? Voiko autosta tosiaan kuitata myyntihinnan verran tappiota ja kuinka kauan?
Kysy Woltilta, miten valtaa tappiota tahkoa firma jatkaa vuodesta toiseen ja omistajat tejevät tähtitieteellisiä voittoja myymällä osakkeita. Rivian ei ole toiminut montaa kymmentä vuotta, mutta en osaa sanoa, milloin jonkun yhtiön starttivaiheen voi katsoa päättyneen.
@HybridRules kirjoitti:
Autoilun sähköistyminen etenee, vaikka kituuttaen täällä TM:n palstalaisten keskuudessa. 5% on kuulemma "tipping point", joka osoittaa, että maassa on sähköauton puitteet olemassa ja muutkin kuin early adaptorit ostavat niitä. Suomessa tipping point saavutettiin 2020 Q4 eli olin siellä minäkin kirittämässä, kun hommasin äksän kesäkuussa 2020. Taisi olla pari muutakin palstalaista jo silloin mukana.
Harmi, että TM:n palstalaiset pääosin ovat late tai very late adaptoreja. Enkä viittaa pelkästään Lateem.
Älä nyt intoile liikaa akkujen perään, hiljaa hyvä tulee
Minä 'lataan' audini pari kertaa kuussa a=2-3min ja range ~1200km. olisi se sähkö halvempaa
mutta miksi sijoittaa 40-50t€ jonkonkin turhuuteen, joka vieläpä kuolettaa itsensä täysin 15 vuoteen?
Ympäristöarvoja kunnioitan tankkaamalla My dieseliä, tietenkin! 89g-90% ja kannattamalla
samalla kotimaisia tuotekehitysyrityksiä.
@HybridRules kirjoitti:
Autoilun sähköistyminen etenee, vaikka kituuttaen täällä TM:n palstalaisten keskuudessa. 5% on kuulemma "tipping point", joka osoittaa, että maassa on sähköauton puitteet olemassa ja muutkin kuin early adaptorit ostavat niitä. Suomessa tipping point saavutettiin 2020 Q4 eli olin siellä minäkin kirittämässä, kun hommasin äksän kesäkuussa 2020. Taisi olla pari muutakin palstalaista jo silloin mukana.
Harmi, että TM:n palstalaiset pääosin ovat late tai very late adaptoreja. Enkä viittaa pelkästään Lateem.
Älä nyt intoile liikaa akkujen perään, hiljaa hyvä tulee
Minä 'lataan' audini pari kertaa kuussa a=2-3min ja range ~1200km. olisi se sähkö halvempaa
mutta miksi sijoittaa 40-50t€ jonkonkin turhuuteen, joka vieläpä kuolettaa itsensä täysin 15 vuoteen?
Ympäristöarvoja kunnioitan tankkaamalla My dieseliä, tietenkin! 89g-90% ja kannattamalla
samalla kotimaisia tuotekehitysyrityksiä.
Latausasemat vaativat kohta oman 110 kV:n sähköaseman. Kymmenet megawatit eivät enää oikein sovi tavalliseen 20 kV verkkoon suuren jakelumuuntajan ollessa 1 MVA:n kokoa. 30 MVA taitaa olla pienehkö päämuuntaja, mutta 10 rekan latausmahdollisuus ei kovin suuri ole.
4C-akulla voisi jo pysähtyä lataustauolle tunnin-puolentoista ajon jälkeen. Nyt vain pitäisi tulla autoja, joissa latausnopeus on huomioitu pienempinä akkuina. Eihän niitä tule, kun mammutti on myyvämpi.
Älä nyt intoile liikaa akkujen perään, hiljaa hyvä tulee
Minä 'lataan' audini pari kertaa kuussa a=2-3min ja range ~1200km. olisi se sähkö halvempaa
mutta miksi sijoittaa 40-50t€ jonkonkin turhuuteen, joka vieläpä kuolettaa itsensä täysin 15 vuoteen?
Ympäristöarvoja kunnioitan tankkaamalla My dieseliä, tietenkin! 89g-90% ja kannattamalla
samalla kotimaisia tuotekehitysyrityksiä.
Paljonko sun Audi muuten maksoi uutena? Joko se on kuoletettu? Luulen että jos vertaa uutta diesel Audia niin sekin maksanee sen 40-50k karvalakkinakin ja kuolettaa itsensä ihan samalla tavalla 15 vuodessa eli käyttöarvo>myyntihinta. Tosin kokonaisuus jää paljon kalliimmaksi mitä vastaava sähköauto kun huomioi huollot, polttoaineen jne.
Mulla menee lataukseen se 10-20 sek 1-2 krt viikko.
Yksi mikä minua naurattaa on mm Postin autoissa kun lukee että vähentää päästöjä 90 %. Pashat, kokonaissäästöt ei Suomessa muutu mihinkään vaikka joku yksittäinen tankkaa aina pelkkää My Dieseliä. Jakeluvelvoite nääs. Maksavat vain enemmän samasta savumäärästä. Ja yli 30 asteen pakkasissa voi suosiolla jättää seisontaan.
@Tiko kirjoitti:
Tilanne helmikuun lopussa kumulatiivisesti (PHEV+BEV).
VAG - 22 %
Geely/Volvo, Polestar - 21 %
BMW - 12 %
Huyndai Motor Group - 12 %
MB - 10 %
Tesla - 7 %
Toyota - 5 %
Renault-Nissan - 3 %
Stellanis - 2 %
Kiina (BYD) - 2 %
Ford - 1 %
JLR - 1 %
Tilanne kumulatiivisesti (PHEV+BEV) 1-3/24
VAG Group 22 %
Geely 21 %
Hyundai Motors 12 %
BMW Group 12 %
Tesla 10 %
Mercedes-Benz 10 %
Toyota Motors 4 %
Renault-Nissan 3 %
Stellanis 2 %
CHN (BYD) 2 %
Ford 2 %
JLR 1 %
Mazda 1 %
Hyundai ohitti muutamalla autolla BMW ja Tesla meni ohi Mersusta myös muutamalla autolla. Kolme selkeetä ryhmää muodostunut, yli 20%, ~10% ja sitten yksittäisiä autoja myyvä joukko.
Täyssähköautot (BEV) 1-3/24
VAG Group 23 %
Geely 19 %
Tesla 19 %
Hyundai Motors 13 %
BMW Group 9 %
Mercedes-Benz 7 %
CHN (BYD) 3 %
Renault-Nissan 3 %
Stellanis 2 %
Toyota Motors 1 %
Ford 1 %
Täyssähköautoissa ainoastaan Teslan kvartterin loppukiri näkyy selvästi jääden Geelystä vain muutaman auton verran kolmossijalle. Tesla ja VAG Group paransivat maaliskuussa myyntiään selvästi alkuvuoteeen nähden, muiden myynti on tasaista.
VAG Group jyrää ladattavissa. Stellanis, Toyota Motors, Renault-Nissan ja Ford isoina valmistajiana ovat kyllä ainakin Suomessa heikkoja. Ja vielä heikompi esitys on täyssähköautojen osalta.
@Tiko kirjoitti:
Tilanne helmikuun lopussa kumulatiivisesti (PHEV+BEV).
VAG - 22 %
Geely/Volvo, Polestar - 21 %
BMW - 12 %
Huyndai Motor Group - 12 %
MB - 10 %
Tesla - 7 %
Toyota - 5 %
Renault-Nissan - 3 %
Stellanis - 2 %
Kiina (BYD) - 2 %
Ford - 1 %
JLR - 1 %
Tilanne kumulatiivisesti (PHEV+BEV) 1-3/24
VAG Group 22 %
Geely 21 %
Hyundai Motors 12 %
BMW Group 12 %
Tesla 10 %
Mercedes-Benz 10 %
Toyota Motors 4 %
Renault-Nissan 3 %
Stellanis 2 %
CHN (BYD) 2 %
Ford 2 %
JLR 1 %
Mazda 1 %
Hyundai ohitti muutamalla autolla BMW ja Tesla meni ohi Mersusta myös muutamalla autolla. Kolme selkeetä ryhmää muodostunut, yli 20%, ~10% ja sitten yksittäisiä autoja myyvä joukko.
Täyssähköautot (BEV) 1-3/24
VAG Group 23 %
Geely 19 %
Tesla 19 %
Hyundai Motors 13 %
BMW Group 9 %
Mercedes-Benz 7 %
CHN (BYD) 3 %
Renault-Nissan 3 %
Stellanis 2 %
Toyota Motors 1 %
Ford 1 %
Täyssähköautoissa ainoastaan Teslan kvartterin loppukiri näkyy selvästi jääden Geelystä vain muutaman auton verran kolmossijalle. Tesla ja VAG Group paransivat maaliskuussa myyntiään selvästi alkuvuoteeen nähden, muiden myynti on tasaista.
VAG Group jyrää ladattavissa. Stellanis, Toyota Motors, Renault-Nissan ja Ford isoina valmistajiana ovat kyllä ainakin Suomessa heikkoja. Ja vielä heikompi esitys on täyssähköautojen osalta.
Olivatko nämä Suomen lukuja?
Stellantiksen suoritus on kyllä luokattoman huono, se kun sentään yrittää tosissaan myydä sähköautoja, toisin kuin Toyota tai Ford. (Ford on nyt aloittanut /aloittamassa tosissaan myymisen kun sieltä tulee ID4 kauppoihin)
@Tiko kirjoitti:
Tilanne helmikuun lopussa kumulatiivisesti (PHEV+BEV).
VAG - 22 %
Geely/Volvo, Polestar - 21 %
BMW - 12 %
Huyndai Motor Group - 12 %
MB - 10 %
Tesla - 7 %
Toyota - 5 %
Renault-Nissan - 3 %
Stellanis - 2 %
Kiina (BYD) - 2 %
Ford - 1 %
JLR - 1 %
Tilanne kumulatiivisesti (PHEV+BEV) 1-3/24
VAG Group 22 %
Geely 21 %
Hyundai Motors 12 %
BMW Group 12 %
Tesla 10 %
Mercedes-Benz 10 %
Toyota Motors 4 %
Renault-Nissan 3 %
Stellanis 2 %
CHN (BYD) 2 %
Ford 2 %
JLR 1 %
Mazda 1 %
Hyundai ohitti muutamalla autolla BMW ja Tesla meni ohi Mersusta myös muutamalla autolla. Kolme selkeetä ryhmää muodostunut, yli 20%, ~10% ja sitten yksittäisiä autoja myyvä joukko.
Täyssähköautot (BEV) 1-3/24
VAG Group 23 %
Geely 19 %
Tesla 19 %
Hyundai Motors 13 %
BMW Group 9 %
Mercedes-Benz 7 %
CHN (BYD) 3 %
Renault-Nissan 3 %
Stellanis 2 %
Toyota Motors 1 %
Ford 1 %
Täyssähköautoissa ainoastaan Teslan kvartterin loppukiri näkyy selvästi jääden Geelystä vain muutaman auton verran kolmossijalle. Tesla ja VAG Group paransivat maaliskuussa myyntiään selvästi alkuvuoteeen nähden, muiden myynti on tasaista.
VAG Group jyrää ladattavissa. Stellanis, Toyota Motors, Renault-Nissan ja Ford isoina valmistajiana ovat kyllä ainakin Suomessa heikkoja. Ja vielä heikompi esitys on täyssähköautojen osalta.
Olivatko nämä Suomen lukuja?
Stellantiksen suoritus on kyllä luokattoman huono, se kun sentään yrittää tosissaan myydä sähköautoja, toisin kuin Toyota tai Ford. (Ford on nyt aloittanut /aloittamassa tosissaan myymisen kun sieltä tulee ID4 kauppoihin)
En jaksa uskoa, että olisi järkevää tuoda markkinoille robotaxi, jossa ei ole ollenkaan ohjauslaitetta ja kaasu- ja jarrupolkimia. Vaikka auto olisikin autonominen.
"Unveiling" tosin ei tarkoita, että autoa nähtäisiin liikenteessä vielä silloin.
@Tiko kirjoitti:
Tilanne helmikuun lopussa kumulatiivisesti (PHEV+BEV).
VAG - 22 %
Geely/Volvo, Polestar - 21 %
BMW - 12 %
Huyndai Motor Group - 12 %
MB - 10 %
Tesla - 7 %
Toyota - 5 %
Renault-Nissan - 3 %
Stellanis - 2 %
Kiina (BYD) - 2 %
Ford - 1 %
JLR - 1 %
Tilanne kumulatiivisesti (PHEV+BEV) 1-3/24
VAG Group 22 %
Geely 21 %
Hyundai Motors 12 %
BMW Group 12 %
Tesla 10 %
Mercedes-Benz 10 %
Toyota Motors 4 %
Renault-Nissan 3 %
Stellanis 2 %
CHN (BYD) 2 %
Ford 2 %
JLR 1 %
Mazda 1 %
Hyundai ohitti muutamalla autolla BMW ja Tesla meni ohi Mersusta myös muutamalla autolla. Kolme selkeetä ryhmää muodostunut, yli 20%, ~10% ja sitten yksittäisiä autoja myyvä joukko.
Täyssähköautot (BEV) 1-3/24
VAG Group 23 %
Geely 19 %
Tesla 19 %
Hyundai Motors 13 %
BMW Group 9 %
Mercedes-Benz 7 %
CHN (BYD) 3 %
Renault-Nissan 3 %
Stellanis 2 %
Toyota Motors 1 %
Ford 1 %
Täyssähköautoissa ainoastaan Teslan kvartterin loppukiri näkyy selvästi jääden Geelystä vain muutaman auton verran kolmossijalle. Tesla ja VAG Group paransivat maaliskuussa myyntiään selvästi alkuvuoteeen nähden, muiden myynti on tasaista.
VAG Group jyrää ladattavissa. Stellanis, Toyota Motors, Renault-Nissan ja Ford isoina valmistajiana ovat kyllä ainakin Suomessa heikkoja. Ja vielä heikompi esitys on täyssähköautojen osalta.
Olivatko nämä Suomen lukuja?
Stellantiksen suoritus on kyllä luokattoman huono, se kun sentään yrittää tosissaan myydä sähköautoja, toisin kuin Toyota tai Ford. (Ford on nyt aloittanut /aloittamassa tosissaan myymisen kun sieltä tulee ID4 kauppoihin)
Tekeekö Fordkin ID4-nimisiä autoja?
VAGin ja Stellantiksen luvut pitäisi jakaa sen eri brändien mukaan. Yhtenä pakettina vertaaminen on sama kuin vertaisi vaikka BMWn lukuja mersun ja vagin yhteenlaskettuun myyntiin. Jos joku on voinut käyttää pääomaa ja ostaa monta eri brändiä omistukseensa ja sitren verrata koko pakettia muihin, niin eri autohrändien menestyminen hämärtyy. Miten esim. Skosa vs volkkari. Onko Skoda sähköautoissa suurempi kuin volkkari.
@Tiko kirjoitti:
Tilanne helmikuun lopussa kumulatiivisesti (PHEV+BEV).
VAG - 22 %
Geely/Volvo, Polestar - 21 %
BMW - 12 %
Huyndai Motor Group - 12 %
MB - 10 %
Tesla - 7 %
Toyota - 5 %
Renault-Nissan - 3 %
Stellanis - 2 %
Kiina (BYD) - 2 %
Ford - 1 %
JLR - 1 %
Tilanne kumulatiivisesti (PHEV+BEV) 1-3/24
VAG Group 22 %
Geely 21 %
Hyundai Motors 12 %
BMW Group 12 %
Tesla 10 %
Mercedes-Benz 10 %
Toyota Motors 4 %
Renault-Nissan 3 %
Stellanis 2 %
CHN (BYD) 2 %
Ford 2 %
JLR 1 %
Mazda 1 %
Hyundai ohitti muutamalla autolla BMW ja Tesla meni ohi Mersusta myös muutamalla autolla. Kolme selkeetä ryhmää muodostunut, yli 20%, ~10% ja sitten yksittäisiä autoja myyvä joukko.
Täyssähköautot (BEV) 1-3/24
VAG Group 23 %
Geely 19 %
Tesla 19 %
Hyundai Motors 13 %
BMW Group 9 %
Mercedes-Benz 7 %
CHN (BYD) 3 %
Renault-Nissan 3 %
Stellanis 2 %
Toyota Motors 1 %
Ford 1 %
Täyssähköautoissa ainoastaan Teslan kvartterin loppukiri näkyy selvästi jääden Geelystä vain muutaman auton verran kolmossijalle. Tesla ja VAG Group paransivat maaliskuussa myyntiään selvästi alkuvuoteeen nähden, muiden myynti on tasaista.
VAG Group jyrää ladattavissa. Stellanis, Toyota Motors, Renault-Nissan ja Ford isoina valmistajiana ovat kyllä ainakin Suomessa heikkoja. Ja vielä heikompi esitys on täyssähköautojen osalta.
Olivatko nämä Suomen lukuja?
Stellantiksen suoritus on kyllä luokattoman huono, se kun sentään yrittää tosissaan myydä sähköautoja, toisin kuin Toyota tai Ford. (Ford on nyt aloittanut /aloittamassa tosissaan myymisen kun sieltä tulee ID4 kauppoihin)
Tekeekö Fordkin ID4-nimisiä autoja?
VAGin ja Stellantiksen luvut pitäisi jakaa sen eri brändien mukaan. Yhtenä pakettina vertaaminen on sama kuin vertaisi vaikka BMWn lukuja mersun ja vagin yhteenlaskettuun myyntiin. Jos joku on voinut käyttää pääomaa ja ostaa monta eri brändiä omistukseensa ja sitren verrata koko pakettia muihin, niin eri autohrändien menestyminen hämärtyy. Miten esim. Skosa vs volkkari. Onko Skoda sähköautoissa suurempi kuin volkkari.
@Tiko kirjoitti:
Tilanne helmikuun lopussa kumulatiivisesti (PHEV+BEV).
VAG - 22 %
Geely/Volvo, Polestar - 21 %
BMW - 12 %
Huyndai Motor Group - 12 %
MB - 10 %
Tesla - 7 %
Toyota - 5 %
Renault-Nissan - 3 %
Stellanis - 2 %
Kiina (BYD) - 2 %
Ford - 1 %
JLR - 1 %
Tilanne kumulatiivisesti (PHEV+BEV) 1-3/24
VAG Group 22 %
Geely 21 %
Hyundai Motors 12 %
BMW Group 12 %
Tesla 10 %
Mercedes-Benz 10 %
Toyota Motors 4 %
Renault-Nissan 3 %
Stellanis 2 %
CHN (BYD) 2 %
Ford 2 %
JLR 1 %
Mazda 1 %
Hyundai ohitti muutamalla autolla BMW ja Tesla meni ohi Mersusta myös muutamalla autolla. Kolme selkeetä ryhmää muodostunut, yli 20%, ~10% ja sitten yksittäisiä autoja myyvä joukko.
Täyssähköautot (BEV) 1-3/24
VAG Group 23 %
Geely 19 %
Tesla 19 %
Hyundai Motors 13 %
BMW Group 9 %
Mercedes-Benz 7 %
CHN (BYD) 3 %
Renault-Nissan 3 %
Stellanis 2 %
Toyota Motors 1 %
Ford 1 %
Täyssähköautoissa ainoastaan Teslan kvartterin loppukiri näkyy selvästi jääden Geelystä vain muutaman auton verran kolmossijalle. Tesla ja VAG Group paransivat maaliskuussa myyntiään selvästi alkuvuoteeen nähden, muiden myynti on tasaista.
VAG Group jyrää ladattavissa. Stellanis, Toyota Motors, Renault-Nissan ja Ford isoina valmistajiana ovat kyllä ainakin Suomessa heikkoja. Ja vielä heikompi esitys on täyssähköautojen osalta.
Olivatko nämä Suomen lukuja?
Stellantiksen suoritus on kyllä luokattoman huono, se kun sentään yrittää tosissaan myydä sähköautoja, toisin kuin Toyota tai Ford. (Ford on nyt aloittanut /aloittamassa tosissaan myymisen kun sieltä tulee ID4 kauppoihin)
Tekeekö Fordkin ID4-nimisiä autoja?
VAGin ja Stellantiksen luvut pitäisi jakaa sen eri brändien mukaan. Yhtenä pakettina vertaaminen on sama kuin vertaisi vaikka BMWn lukuja mersun ja vagin yhteenlaskettuun myyntiin. Jos joku on voinut käyttää pääomaa ja ostaa monta eri brändiä omistukseensa ja sitren verrata koko pakettia muihin, niin eri autohrändien menestyminen hämärtyy. Miten esim. Skosa vs volkkari. Onko Skoda sähköautoissa suurempi kuin volkkari.
No ei, se tekee eri nimisiä ID4:sia 🤷
En kyllä tunne Fordin henkilösähköautoja kuin Mustangin. Mitä eri nimisiä ID4:sia se tekee? Liian kryptistä puhetta minulle. Ei kai Ford esim. käytä samaa "pohjalevyä" kuin volkkari?
Tuo konsernien ottaminen vertailuihin ei varsinaisesti kerro automallien suosiosta. Kun heittää verkot oikein laajalle alueelle, saa enemmän kalaa vähemmälläkin taidolla.
@Tiko kirjoitti:
Tilanne helmikuun lopussa kumulatiivisesti (PHEV+BEV).
VAG - 22 %
Geely/Volvo, Polestar - 21 %
BMW - 12 %
Huyndai Motor Group - 12 %
MB - 10 %
Tesla - 7 %
Toyota - 5 %
Renault-Nissan - 3 %
Stellanis - 2 %
Kiina (BYD) - 2 %
Ford - 1 %
JLR - 1 %
Tilanne kumulatiivisesti (PHEV+BEV) 1-3/24
VAG Group 22 %
Geely 21 %
Hyundai Motors 12 %
BMW Group 12 %
Tesla 10 %
Mercedes-Benz 10 %
Toyota Motors 4 %
Renault-Nissan 3 %
Stellanis 2 %
CHN (BYD) 2 %
Ford 2 %
JLR 1 %
Mazda 1 %
Hyundai ohitti muutamalla autolla BMW ja Tesla meni ohi Mersusta myös muutamalla autolla. Kolme selkeetä ryhmää muodostunut, yli 20%, ~10% ja sitten yksittäisiä autoja myyvä joukko.
Täyssähköautot (BEV) 1-3/24
VAG Group 23 %
Geely 19 %
Tesla 19 %
Hyundai Motors 13 %
BMW Group 9 %
Mercedes-Benz 7 %
CHN (BYD) 3 %
Renault-Nissan 3 %
Stellanis 2 %
Toyota Motors 1 %
Ford 1 %
Täyssähköautoissa ainoastaan Teslan kvartterin loppukiri näkyy selvästi jääden Geelystä vain muutaman auton verran kolmossijalle. Tesla ja VAG Group paransivat maaliskuussa myyntiään selvästi alkuvuoteeen nähden, muiden myynti on tasaista.
VAG Group jyrää ladattavissa. Stellanis, Toyota Motors, Renault-Nissan ja Ford isoina valmistajiana ovat kyllä ainakin Suomessa heikkoja. Ja vielä heikompi esitys on täyssähköautojen osalta.
Olivatko nämä Suomen lukuja?
Stellantiksen suoritus on kyllä luokattoman huono, se kun sentään yrittää tosissaan myydä sähköautoja, toisin kuin Toyota tai Ford. (Ford on nyt aloittanut /aloittamassa tosissaan myymisen kun sieltä tulee ID4 kauppoihin)
Tekeekö Fordkin ID4-nimisiä autoja?
VAGin ja Stellantiksen luvut pitäisi jakaa sen eri brändien mukaan. Yhtenä pakettina vertaaminen on sama kuin vertaisi vaikka BMWn lukuja mersun ja vagin yhteenlaskettuun myyntiin. Jos joku on voinut käyttää pääomaa ja ostaa monta eri brändiä omistukseensa ja sitren verrata koko pakettia muihin, niin eri autohrändien menestyminen hämärtyy. Miten esim. Skosa vs volkkari. Onko Skoda sähköautoissa suurempi kuin volkkari.
No ei, se tekee eri nimisiä ID4:sia 🤷
En kyllä tunne Fordin henkilösähköautoja kuin Mustangin. Mitä eri nimisiä ID4:sia se tekee? Liian kryptistä puhetta minulle. Ei kai Ford esim. käytä samaa "pohjalevyä" kuin volkkari?
Tuo konsernien ottaminen vertailuihin ei varsinaisesti kerro automallien suosiosta. Kun heittää verkot oikein laajalle alueelle, saa enemmän kalaa vähemmälläkin taidolla.
Sori. Ford käyttää henkilömallisissa sähköautoissaan (ei Mustang) volkkarin perusrakennetta. Uusi Ford Explorer on läheistä sukua esim. ID4n ja Enyaqin kanssa.
Vastaavasti uusi VW Transporter paku on omaa sukua Ford Transit, polttomootorisena(kin).
@Tiko kirjoitti:
Tilanne helmikuun lopussa kumulatiivisesti (PHEV+BEV).
VAG - 22 %
Geely/Volvo, Polestar - 21 %
BMW - 12 %
Huyndai Motor Group - 12 %
MB - 10 %
Tesla - 7 %
Toyota - 5 %
Renault-Nissan - 3 %
Stellanis - 2 %
Kiina (BYD) - 2 %
Ford - 1 %
JLR - 1 %
Tilanne kumulatiivisesti (PHEV+BEV) 1-3/24
VAG Group 22 %
Geely 21 %
Hyundai Motors 12 %
BMW Group 12 %
Tesla 10 %
Mercedes-Benz 10 %
Toyota Motors 4 %
Renault-Nissan 3 %
Stellanis 2 %
CHN (BYD) 2 %
Ford 2 %
JLR 1 %
Mazda 1 %
Hyundai ohitti muutamalla autolla BMW ja Tesla meni ohi Mersusta myös muutamalla autolla. Kolme selkeetä ryhmää muodostunut, yli 20%, ~10% ja sitten yksittäisiä autoja myyvä joukko.
Täyssähköautot (BEV) 1-3/24
VAG Group 23 %
Geely 19 %
Tesla 19 %
Hyundai Motors 13 %
BMW Group 9 %
Mercedes-Benz 7 %
CHN (BYD) 3 %
Renault-Nissan 3 %
Stellanis 2 %
Toyota Motors 1 %
Ford 1 %
Täyssähköautoissa ainoastaan Teslan kvartterin loppukiri näkyy selvästi jääden Geelystä vain muutaman auton verran kolmossijalle. Tesla ja VAG Group paransivat maaliskuussa myyntiään selvästi alkuvuoteeen nähden, muiden myynti on tasaista.
VAG Group jyrää ladattavissa. Stellanis, Toyota Motors, Renault-Nissan ja Ford isoina valmistajiana ovat kyllä ainakin Suomessa heikkoja. Ja vielä heikompi esitys on täyssähköautojen osalta.
Olivatko nämä Suomen lukuja?
Stellantiksen suoritus on kyllä luokattoman huono, se kun sentään yrittää tosissaan myydä sähköautoja, toisin kuin Toyota tai Ford. (Ford on nyt aloittanut /aloittamassa tosissaan myymisen kun sieltä tulee ID4 kauppoihin)
Tekeekö Fordkin ID4-nimisiä autoja?
VAGin ja Stellantiksen luvut pitäisi jakaa sen eri brändien mukaan. Yhtenä pakettina vertaaminen on sama kuin vertaisi vaikka BMWn lukuja mersun ja vagin yhteenlaskettuun myyntiin. Jos joku on voinut käyttää pääomaa ja ostaa monta eri brändiä omistukseensa ja sitren verrata koko pakettia muihin, niin eri autohrändien menestyminen hämärtyy. Miten esim. Skosa vs volkkari. Onko Skoda sähköautoissa suurempi kuin volkkari.
No ei, se tekee eri nimisiä ID4:sia 🤷
En kyllä tunne Fordin henkilösähköautoja kuin Mustangin. Mitä eri nimisiä ID4:sia se tekee? Liian kryptistä puhetta minulle. Ei kai Ford esim. käytä samaa "pohjalevyä" kuin volkkari?
Tuo konsernien ottaminen vertailuihin ei varsinaisesti kerro automallien suosiosta. Kun heittää verkot oikein laajalle alueelle, saa enemmän kalaa vähemmälläkin taidolla.
Sori. Ford käyttää henkilömallisissa sähköautoissaan (ei Mustang) volkkarin perusrakennetta. Uusi Ford Explorer on läheistä sukua esim. ID4n ja Enyaqin kanssa.
Vastaavasti uusi VW Transporter paku on omaa sukua Ford Transit, polttomootorisena(kin).
Ford käyttää VAG:n tuotteita? Mistähän se johtuu? Luulisi, että kriittiset osat tehtäisiin itse (tai siis alihankkijoilla) konsernien sisällä.
Miten pienet tekijät kuten Fisker? Niiden luulisi käyttävän muualta ostettuja rakenteita.
@Tiko kirjoitti:
Tilanne helmikuun lopussa kumulatiivisesti (PHEV+BEV).
VAG - 22 %
Geely/Volvo, Polestar - 21 %
BMW - 12 %
Huyndai Motor Group - 12 %
MB - 10 %
Tesla - 7 %
Toyota - 5 %
Renault-Nissan - 3 %
Stellanis - 2 %
Kiina (BYD) - 2 %
Ford - 1 %
JLR - 1 %
Tilanne kumulatiivisesti (PHEV+BEV) 1-3/24
VAG Group 22 %
Geely 21 %
Hyundai Motors 12 %
BMW Group 12 %
Tesla 10 %
Mercedes-Benz 10 %
Toyota Motors 4 %
Renault-Nissan 3 %
Stellanis 2 %
CHN (BYD) 2 %
Ford 2 %
JLR 1 %
Mazda 1 %
Hyundai ohitti muutamalla autolla BMW ja Tesla meni ohi Mersusta myös muutamalla autolla. Kolme selkeetä ryhmää muodostunut, yli 20%, ~10% ja sitten yksittäisiä autoja myyvä joukko.
Täyssähköautot (BEV) 1-3/24
VAG Group 23 %
Geely 19 %
Tesla 19 %
Hyundai Motors 13 %
BMW Group 9 %
Mercedes-Benz 7 %
CHN (BYD) 3 %
Renault-Nissan 3 %
Stellanis 2 %
Toyota Motors 1 %
Ford 1 %
Täyssähköautoissa ainoastaan Teslan kvartterin loppukiri näkyy selvästi jääden Geelystä vain muutaman auton verran kolmossijalle. Tesla ja VAG Group paransivat maaliskuussa myyntiään selvästi alkuvuoteeen nähden, muiden myynti on tasaista.
VAG Group jyrää ladattavissa. Stellanis, Toyota Motors, Renault-Nissan ja Ford isoina valmistajiana ovat kyllä ainakin Suomessa heikkoja. Ja vielä heikompi esitys on täyssähköautojen osalta.
Olivatko nämä Suomen lukuja?
Stellantiksen suoritus on kyllä luokattoman huono, se kun sentään yrittää tosissaan myydä sähköautoja, toisin kuin Toyota tai Ford. (Ford on nyt aloittanut /aloittamassa tosissaan myymisen kun sieltä tulee ID4 kauppoihin)
Tekeekö Fordkin ID4-nimisiä autoja?
VAGin ja Stellantiksen luvut pitäisi jakaa sen eri brändien mukaan. Yhtenä pakettina vertaaminen on sama kuin vertaisi vaikka BMWn lukuja mersun ja vagin yhteenlaskettuun myyntiin. Jos joku on voinut käyttää pääomaa ja ostaa monta eri brändiä omistukseensa ja sitren verrata koko pakettia muihin, niin eri autohrändien menestyminen hämärtyy. Miten esim. Skosa vs volkkari. Onko Skoda sähköautoissa suurempi kuin volkkari.
Ei tuossa näy MIniäkään. Vai eikö sitä ole myyty riittävästi?
@Tiko kirjoitti:
Tilanne helmikuun lopussa kumulatiivisesti (PHEV+BEV).
VAG - 22 %
Geely/Volvo, Polestar - 21 %
BMW - 12 %
Huyndai Motor Group - 12 %
MB - 10 %
Tesla - 7 %
Toyota - 5 %
Renault-Nissan - 3 %
Stellanis - 2 %
Kiina (BYD) - 2 %
Ford - 1 %
JLR - 1 %
Tilanne kumulatiivisesti (PHEV+BEV) 1-3/24
VAG Group 22 %
Geely 21 %
Hyundai Motors 12 %
BMW Group 12 %
Tesla 10 %
Mercedes-Benz 10 %
Toyota Motors 4 %
Renault-Nissan 3 %
Stellanis 2 %
CHN (BYD) 2 %
Ford 2 %
JLR 1 %
Mazda 1 %
Hyundai ohitti muutamalla autolla BMW ja Tesla meni ohi Mersusta myös muutamalla autolla. Kolme selkeetä ryhmää muodostunut, yli 20%, ~10% ja sitten yksittäisiä autoja myyvä joukko.
Täyssähköautot (BEV) 1-3/24
VAG Group 23 %
Geely 19 %
Tesla 19 %
Hyundai Motors 13 %
BMW Group 9 %
Mercedes-Benz 7 %
CHN (BYD) 3 %
Renault-Nissan 3 %
Stellanis 2 %
Toyota Motors 1 %
Ford 1 %
Täyssähköautoissa ainoastaan Teslan kvartterin loppukiri näkyy selvästi jääden Geelystä vain muutaman auton verran kolmossijalle. Tesla ja VAG Group paransivat maaliskuussa myyntiään selvästi alkuvuoteeen nähden, muiden myynti on tasaista.
VAG Group jyrää ladattavissa. Stellanis, Toyota Motors, Renault-Nissan ja Ford isoina valmistajiana ovat kyllä ainakin Suomessa heikkoja. Ja vielä heikompi esitys on täyssähköautojen osalta.
Olivatko nämä Suomen lukuja?
Stellantiksen suoritus on kyllä luokattoman huono, se kun sentään yrittää tosissaan myydä sähköautoja, toisin kuin Toyota tai Ford. (Ford on nyt aloittanut /aloittamassa tosissaan myymisen kun sieltä tulee ID4 kauppoihin)
Tekeekö Fordkin ID4-nimisiä autoja?
VAGin ja Stellantiksen luvut pitäisi jakaa sen eri brändien mukaan. Yhtenä pakettina vertaaminen on sama kuin vertaisi vaikka BMWn lukuja mersun ja vagin yhteenlaskettuun myyntiin. Jos joku on voinut käyttää pääomaa ja ostaa monta eri brändiä omistukseensa ja sitren verrata koko pakettia muihin, niin eri autohrändien menestyminen hämärtyy. Miten esim. Skosa vs volkkari. Onko Skoda sähköautoissa suurempi kuin volkkari.
No ei, se tekee eri nimisiä ID4:sia 🤷
En kyllä tunne Fordin henkilösähköautoja kuin Mustangin. Mitä eri nimisiä ID4:sia se tekee? Liian kryptistä puhetta minulle. Ei kai Ford esim. käytä samaa "pohjalevyä" kuin volkkari?
Tuo konsernien ottaminen vertailuihin ei varsinaisesti kerro automallien suosiosta. Kun heittää verkot oikein laajalle alueelle, saa enemmän kalaa vähemmälläkin taidolla.
Sori. Ford käyttää henkilömallisissa sähköautoissaan (ei Mustang) volkkarin perusrakennetta. Uusi Ford Explorer on läheistä sukua esim. ID4n ja Enyaqin kanssa.
Vastaavasti uusi VW Transporter paku on omaa sukua Ford Transit, polttomootorisena(kin).
Ford käyttää VAG:n tuotteita? Mistähän se johtuu? Luulisi, että kriittiset osat tehtäisiin itse (tai siis alihankkijoilla) konsernien sisällä.
Miten pienet tekijät kuten Fisker? Niiden luulisi käyttävän muualta ostettuja rakenteita.
@Tiko kirjoitti:
Tilanne helmikuun lopussa kumulatiivisesti (PHEV+BEV).
VAG - 22 %
Geely/Volvo, Polestar - 21 %
BMW - 12 %
Huyndai Motor Group - 12 %
MB - 10 %
Tesla - 7 %
Toyota - 5 %
Renault-Nissan - 3 %
Stellanis - 2 %
Kiina (BYD) - 2 %
Ford - 1 %
JLR - 1 %
Tilanne kumulatiivisesti (PHEV+BEV) 1-3/24
VAG Group 22 %
Geely 21 %
Hyundai Motors 12 %
BMW Group 12 %
Tesla 10 %
Mercedes-Benz 10 %
Toyota Motors 4 %
Renault-Nissan 3 %
Stellanis 2 %
CHN (BYD) 2 %
Ford 2 %
JLR 1 %
Mazda 1 %
Hyundai ohitti muutamalla autolla BMW ja Tesla meni ohi Mersusta myös muutamalla autolla. Kolme selkeetä ryhmää muodostunut, yli 20%, ~10% ja sitten yksittäisiä autoja myyvä joukko.
Täyssähköautot (BEV) 1-3/24
VAG Group 23 %
Geely 19 %
Tesla 19 %
Hyundai Motors 13 %
BMW Group 9 %
Mercedes-Benz 7 %
CHN (BYD) 3 %
Renault-Nissan 3 %
Stellanis 2 %
Toyota Motors 1 %
Ford 1 %
Täyssähköautoissa ainoastaan Teslan kvartterin loppukiri näkyy selvästi jääden Geelystä vain muutaman auton verran kolmossijalle. Tesla ja VAG Group paransivat maaliskuussa myyntiään selvästi alkuvuoteeen nähden, muiden myynti on tasaista.
VAG Group jyrää ladattavissa. Stellanis, Toyota Motors, Renault-Nissan ja Ford isoina valmistajiana ovat kyllä ainakin Suomessa heikkoja. Ja vielä heikompi esitys on täyssähköautojen osalta.
Olivatko nämä Suomen lukuja?
Stellantiksen suoritus on kyllä luokattoman huono, se kun sentään yrittää tosissaan myydä sähköautoja, toisin kuin Toyota tai Ford. (Ford on nyt aloittanut /aloittamassa tosissaan myymisen kun sieltä tulee ID4 kauppoihin)
Tekeekö Fordkin ID4-nimisiä autoja?
VAGin ja Stellantiksen luvut pitäisi jakaa sen eri brändien mukaan. Yhtenä pakettina vertaaminen on sama kuin vertaisi vaikka BMWn lukuja mersun ja vagin yhteenlaskettuun myyntiin. Jos joku on voinut käyttää pääomaa ja ostaa monta eri brändiä omistukseensa ja sitren verrata koko pakettia muihin, niin eri autohrändien menestyminen hämärtyy. Miten esim. Skosa vs volkkari. Onko Skoda sähköautoissa suurempi kuin volkkari.
No ei, se tekee eri nimisiä ID4:sia 🤷
En kyllä tunne Fordin henkilösähköautoja kuin Mustangin. Mitä eri nimisiä ID4:sia se tekee? Liian kryptistä puhetta minulle. Ei kai Ford esim. käytä samaa "pohjalevyä" kuin volkkari?
Tuo konsernien ottaminen vertailuihin ei varsinaisesti kerro automallien suosiosta. Kun heittää verkot oikein laajalle alueelle, saa enemmän kalaa vähemmälläkin taidolla.
Sori. Ford käyttää henkilömallisissa sähköautoissaan (ei Mustang) volkkarin perusrakennetta. Uusi Ford Explorer on läheistä sukua esim. ID4n ja Enyaqin kanssa.
Vastaavasti uusi VW Transporter paku on omaa sukua Ford Transit, polttomootorisena(kin).
Ford käyttää VAG:n tuotteita? Mistähän se johtuu? Luulisi, että kriittiset osat tehtäisiin itse (tai siis alihankkijoilla) konsernien sisällä.
Niin luulisi, mutta Ford on selvästikin antamassa periksi henkilöautotuotannosta. Onko Yhdysvalloissa enää jäljellä muita kuin Mustang ja F-x50 pick-upit?
Samoin sähköauton pohjalevy ja voimalinja ostettiin VAG:lta, joka oli tietenkin valmis myymään vanhan versionsa nyt kun VW ja Skoda päivitysversiot on jo julkistettu.
Sääli. Ennen Ford teki autoja joita oli kiva ajaa. Ford ehti myös pelastaa Volvon ja Jaguarin. Nyt on viimeiset hetket rakentaa tuotekehitysosasto tai yksi itsestäänliikkuvan automobiilin luojista on vaarassa kääntyä kuoleman laaksoon.
Minulla tulee enemmän kilometrejä kuin polttikselle.
Kuuskytvuotislahjaksi itselleni ostin Volvon: V60.
Omat enimmät kilometrit tulevat matkailuautoon. Jospa siihen saisi 20-100 kWh:n akkupaketin pohjaan ja sähkömoottorit taka-akselille. Tilaa olisi. Kulkisi pätkän matkaa sähköllä, selviäisi paremmin lumessa ja olisi käytännössä loputon sähkö mökkiosassa kun lämmitys sujuu dieselillä.
Ei ollut tarkoitus, mutta moottoripyörän rekisteröinti aikanaan osui omaksi synttärilahjaksi.
Aikoinaan tuli matkailuautolla Suomi kierrettyä useampaan kertaan. Riittävän kokoiset hupiakut, eikä sähköä tarvinnut leirintäalueilla. Nykyään hotellimajoituksella. Monella hotellilla ei ole sähköautojen latausta. Tai muutama pienitehoinen paikka. Se lataa joka ehtii ensin. Polttiksella pitemmät reissut.
Sähköä riittää asumiseen paikallaan 2-3 päivää täysillä akuilla ja ajamalla saa sitten lisää mitä saa. Toimeen tulee, mutta V2L antaisi mahdollisuuksia paremmin etätöihin eikä riittävyyden kanssa tarvitsisi ihmetellä ja ladattua saisi latausasemalla kerran viikossa. Pikkuakkujen latausnopeus on säälittävä eikä 1000 Ah 12 voltin akkuja taida olla järkevää, että saisi vauhtilatauksen tehtyä.
Joskus sähkö tulee matkailuautoihinkin, mutta niissä kori ratkaisee paljon. Omiin tarpeisiin sopivan auton löytämiseen sähköisenä voi mennä vuosikymmeniä, jonkinlainen kompromissi voi löytyä, jos mallitarjonta kasvaa.
Polttomoottorimies testasi käytettyä Teslaa – ”Ajaminen pelkkää juhlaa”
https://www.iltalehti.fi/autotestit/a/8f118d68-8c63-460c-8b30-1672f69483eb
Oliko kaikilla mukava istua ja tavarat mahtuivat kyytiin?
Rivianilla vaikuttaa menevän hyvin, toisin kuin Fiskerillä.
https://www.teslarati.com/rivian-celebrates-100000-vehicle-milestone/
Model 3 on sedan ja siksi tavaratila on melko matala, mutta se on yllättävän syvä ja oikeastaan ei ainakaan pieni.
Onneksi lakkojunkkarit eivät saa estettyä kaikkea toimintaa
https://www.teslarati.com/tesla-model-y-sweden-most-registered-car-march-2024/
Mitä tarkoitat että menee hyvin? Rivianin tappiot on aivan eri sfääreissä kuin Fiskerin. Rivian tappio noin $100k per valmistettu auto (2023), mutta josko Rivianin tilanne paranisi uuden mallin myötä.
No Rivianin tilanne vaikuttaa olevan paljon parempi kuin vaikka Fiskerin ja Lucidin. Tappiota voi tehdä yhtiön starttivaiheessa, kunhan rahoitus on ok. Rivianilla menee hyvin omalla polullaan, rahoitus näyttää olevan kunnossa ja 100000 autoa tehtynä on jo aika hyvin. Lucid tavoittelee alle 10000 auton tuotantoa tälle vuodelle ja ilman saudirahaa Lucid olisi jo kanttuvei. Kohta nähdään pysyykö kannettu raha Lucidin kaivossa.
Montako (kymmentä) vuotta yhtiön starttivaihe voi jatkua? Voiko autosta tosiaan kuitata myyntihinnan verran tappiota ja kuinka kauan?
Kysy Woltilta, miten valtaa tappiota tahkoa firma jatkaa vuodesta toiseen ja omistajat tejevät tähtitieteellisiä voittoja myymällä osakkeita. Rivian ei ole toiminut montaa kymmentä vuotta, mutta en osaa sanoa, milloin jonkun yhtiön starttivaiheen voi katsoa päättyneen.
Älä nyt intoile liikaa akkujen perään, hiljaa hyvä tulee
Minä 'lataan' audini pari kertaa kuussa a=2-3min ja range ~1200km. olisi se sähkö halvempaa
mutta miksi sijoittaa 40-50t€ jonkonkin turhuuteen, joka vieläpä kuolettaa itsensä täysin 15 vuoteen?
Ympäristöarvoja kunnioitan tankkaamalla My dieseliä, tietenkin! 89g-90% ja kannattamalla
samalla kotimaisia tuotekehitysyrityksiä.
Täältä pesee: https://www.vttresearch.com/fi/uutiset-ja-tarinat/sahkoinen-liikenne-kehittyy-ennatysvauhtia-aika-panostaa-raskaan-liikenteen
Latausasemat vaativat kohta oman 110 kV:n sähköaseman. Kymmenet megawatit eivät enää oikein sovi tavalliseen 20 kV verkkoon suuren jakelumuuntajan ollessa 1 MVA:n kokoa. 30 MVA taitaa olla pienehkö päämuuntaja, mutta 10 rekan latausmahdollisuus ei kovin suuri ole.
4C-akulla voisi jo pysähtyä lataustauolle tunnin-puolentoista ajon jälkeen. Nyt vain pitäisi tulla autoja, joissa latausnopeus on huomioitu pienempinä akkuina. Eihän niitä tule, kun mammutti on myyvämpi.
Paljonko sun Audi muuten maksoi uutena? Joko se on kuoletettu? Luulen että jos vertaa uutta diesel Audia niin sekin maksanee sen 40-50k karvalakkinakin ja kuolettaa itsensä ihan samalla tavalla 15 vuodessa eli käyttöarvo>myyntihinta. Tosin kokonaisuus jää paljon kalliimmaksi mitä vastaava sähköauto kun huomioi huollot, polttoaineen jne.
Mulla menee lataukseen se 10-20 sek 1-2 krt viikko.
Yksi mikä minua naurattaa on mm Postin autoissa kun lukee että vähentää päästöjä 90 %. Pashat, kokonaissäästöt ei Suomessa muutu mihinkään vaikka joku yksittäinen tankkaa aina pelkkää My Dieseliä. Jakeluvelvoite nääs. Maksavat vain enemmän samasta savumäärästä. Ja yli 30 asteen pakkasissa voi suosiolla jättää seisontaan.
Tilanne kumulatiivisesti (PHEV+BEV) 1-3/24
VAG Group 22 %
Geely 21 %
Hyundai Motors 12 %
BMW Group 12 %
Tesla 10 %
Mercedes-Benz 10 %
Toyota Motors 4 %
Renault-Nissan 3 %
Stellanis 2 %
CHN (BYD) 2 %
Ford 2 %
JLR 1 %
Mazda 1 %
Hyundai ohitti muutamalla autolla BMW ja Tesla meni ohi Mersusta myös muutamalla autolla. Kolme selkeetä ryhmää muodostunut, yli 20%, ~10% ja sitten yksittäisiä autoja myyvä joukko.
Täyssähköautot (BEV) 1-3/24
VAG Group 23 %
Geely 19 %
Tesla 19 %
Hyundai Motors 13 %
BMW Group 9 %
Mercedes-Benz 7 %
CHN (BYD) 3 %
Renault-Nissan 3 %
Stellanis 2 %
Toyota Motors 1 %
Ford 1 %
Täyssähköautoissa ainoastaan Teslan kvartterin loppukiri näkyy selvästi jääden Geelystä vain muutaman auton verran kolmossijalle. Tesla ja VAG Group paransivat maaliskuussa myyntiään selvästi alkuvuoteeen nähden, muiden myynti on tasaista.
VAG Group jyrää ladattavissa. Stellanis, Toyota Motors, Renault-Nissan ja Ford isoina valmistajiana ovat kyllä ainakin Suomessa heikkoja. Ja vielä heikompi esitys on täyssähköautojen osalta.
Olivatko nämä Suomen lukuja?
Stellantiksen suoritus on kyllä luokattoman huono, se kun sentään yrittää tosissaan myydä sähköautoja, toisin kuin Toyota tai Ford. (Ford on nyt aloittanut /aloittamassa tosissaan myymisen kun sieltä tulee ID4 kauppoihin)
'Suomi-autoja'
Tesla sakkaa? https://www.hs.fi/talous/art-2000010341613.html
Tesla aikonee pysyä premiumina ja tuottaa vain kalliita autoja.
Riippuu, keneltä kysyy. Informaatiota on monenlaista.
https://www.teslarati.com/elon-musk-denies-reuters-claims-tesla-scrapped-affordable-car/
En jaksa uskoa, että olisi järkevää tuoda markkinoille robotaxi, jossa ei ole ollenkaan ohjauslaitetta ja kaasu- ja jarrupolkimia. Vaikka auto olisikin autonominen.
"Unveiling" tosin ei tarkoita, että autoa nähtäisiin liikenteessä vielä silloin.
https://www.teslarati.com/tesla-robotaxi-august-unveiling/
Tekeekö Fordkin ID4-nimisiä autoja?
VAGin ja Stellantiksen luvut pitäisi jakaa sen eri brändien mukaan. Yhtenä pakettina vertaaminen on sama kuin vertaisi vaikka BMWn lukuja mersun ja vagin yhteenlaskettuun myyntiin. Jos joku on voinut käyttää pääomaa ja ostaa monta eri brändiä omistukseensa ja sitren verrata koko pakettia muihin, niin eri autohrändien menestyminen hämärtyy. Miten esim. Skosa vs volkkari. Onko Skoda sähköautoissa suurempi kuin volkkari.
No ei, se tekee eri nimisiä ID4:sia 🤷
En kyllä tunne Fordin henkilösähköautoja kuin Mustangin. Mitä eri nimisiä ID4:sia se tekee? Liian kryptistä puhetta minulle. Ei kai Ford esim. käytä samaa "pohjalevyä" kuin volkkari?
Tuo konsernien ottaminen vertailuihin ei varsinaisesti kerro automallien suosiosta. Kun heittää verkot oikein laajalle alueelle, saa enemmän kalaa vähemmälläkin taidolla.
Sori. Ford käyttää henkilömallisissa sähköautoissaan (ei Mustang) volkkarin perusrakennetta. Uusi Ford Explorer on läheistä sukua esim. ID4n ja Enyaqin kanssa.
Vastaavasti uusi VW Transporter paku on omaa sukua Ford Transit, polttomootorisena(kin).
Ford käyttää VAG:n tuotteita? Mistähän se johtuu? Luulisi, että kriittiset osat tehtäisiin itse (tai siis alihankkijoilla) konsernien sisällä.
Miten pienet tekijät kuten Fisker? Niiden luulisi käyttävän muualta ostettuja rakenteita.
Ei tuossa näy MIniäkään. Vai eikö sitä ole myyty riittävästi?
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/4ea31710-4ea0-4597-8faf-7466398c00f5
Siinä nyt ensimmäinen osunut linkki. Haku sanoilla "Ford MEB" löytyy lisää.
Onhan tuota badge engineeringiä tehty kautta aikain. Toki enemmän konsernien sisällä, mutta esimerkiksi Toyota Corollaa on myyty Chevroletina
https://simple.m.wikipedia.org/wiki/Geo/Chevrolet_Prizm
Tälläkin hetkellä Corollaa ja RAV4:sta myydään Suomessakin myös Suzukina.
Eiköhän näihin kaikkeen ole syynä tuotekehityskustannukset, brändiarvot eri markkinoilla, konsernikohtaiset päästörajat ja muut kauppapoliittiset syyt
Fordin ja Volkkarin diilissä T&K lienee ollut määräävässä asemassa, toinen säästää kehityskuluissa ja toinen saa niitä kuoletettua.
Niin luulisi, mutta Ford on selvästikin antamassa periksi henkilöautotuotannosta. Onko Yhdysvalloissa enää jäljellä muita kuin Mustang ja F-x50 pick-upit?
Samoin sähköauton pohjalevy ja voimalinja ostettiin VAG:lta, joka oli tietenkin valmis myymään vanhan versionsa nyt kun VW ja Skoda päivitysversiot on jo julkistettu.
Sääli. Ennen Ford teki autoja joita oli kiva ajaa. Ford ehti myös pelastaa Volvon ja Jaguarin. Nyt on viimeiset hetket rakentaa tuotekehitysosasto tai yksi itsestäänliikkuvan automobiilin luojista on vaarassa kääntyä kuoleman laaksoon.