@Tiko kirjoitti:
Onko lasi puoliksi täynnä vai puoliksi tyhjä?
Hyvä kysymys. Sanoisin, että PHEV on pessimistin ja BEV on optimistin auto. PHEV on vanhaan tukeutuvan ja BEV on tulevaisuuteen katsovan auto. PHEV on polttomoottoriauto, johon on lisätty sähkö, jotta WLTP-testisyklin CO2-päästö saataisiin alas verojen tai päästöoikeusmaksujen säästymisen takia. Kalliin hintaluokan PHEV autoihin on lisäksi tuotu lisää tehoa sähkön avulla. BEV on sähköauto, jonka tekninen kehitys on vasta alkuvaiheessa.
Täys-, itselataava tai ns. Toyotahybridi on suunniteltu vähentämään polttoaineen kulutusta sähkön avulla, mutta ei voi ajaa ilman polttomoottorin osallistumista matkan tekoon. Ladattava hybridi on polttomoottoriauto, joka voi liikkua myös kokonaan sähkön avulla ja siis ilman paikallispäästöä. Kummankin hybriditekniikan pointti on ensisijaisesti alentaa paikallispäästöjä ainakin wltp-testissä ja ladattavan hybridin tapauksessa antaa käyttäjälle mahdollisuus ajaa suuren osan ajoistaan sähköllä eli halvemmalla, kunhan lataa autoaan usein.
PHEV on pistokeladattava poltto- ja sähkömoottorin hybridi ja eniten sitä autoa määrittävä tekniikka on polttomoottoriauton tekniikka. Itkupotkuraivarikaan ei tee siitä sähköautoa
Mikä sulla nyppii termissä hybridi? Se on lähtökohtaisesti yhdistelmä määritelmältään. Sinun itkupotkuraivat eivät muuta määritelmää autosta, jossa on sekä polttis että sähkömoottorit. Sillä voi siis ajaa sekä ja että. Sähköllä vain rajallisesti tietysti.
Mutta eipä pysty TÄYSsähköautolla ajamaan bensalla, koska auto EI ole hybridi jne. Eli käänteisesti niinku.
PHEV on pistokeladattava poltto- ja sähkömoottorin hybridi ja eniten sitä autoa määrittävä tekniikka on polttomoottoriauton tekniikka. Itkupotkuraivarikaan ei tee siitä sähköautoa
Mikä sulla nyppii termissä hybridi? Se on lähtökohtaisesti yhdistelmä määritelmältään. Sinun itkupotkuraivat eivät muuta määritelmää autosta, jossa on sekä polttis että sähkömoottorit. Sillä voi siis ajaa sekä ja että. Sähköllä vain rajallisesti tietysti.
Mutta eipä pysty TÄYSsähköautolla ajamaan bensalla, koska auto EI ole hybridi jne. Eli käänteisesti niinku.
Liittyykö lainauksesi ja kommenttisi yhteen? Eikö HR käytä sanaa hybridi ihan oikein?
Liittyvät toisiinsa. Kysymys oli hänelle yleisellä tasolla, joka viittaa moniin aiempiin kommentteihin, joita hän on täällä käynyt, ei vain "päivänpolttaviin". Pointtina ihan vain se, että hänestä saa vaikutelman, että autojen sähköistymisen asteita annetaan vääriä kuvia - verrattuna just täyssähköautoon.
@Kumppani kirjoitti:
Liittyvät toisiinsa. Kysymys oli hänelle yleisellä tasolla, joka viittaa moniin aiempiin kommentteihin, joita hän on täällä käynyt, ei vain "päivänpolttaviin". Pointtina ihan vain se, että hänestä saa vaikutelman, että autojen sähköistymisen asteita annetaan vääriä kuvia - verrattuna just täyssähköautoon.
Oikein sanoen ei siis liittynyt suoraan, vaan kommentoit yleisellä tasolla. Tuo poimimasi kohta taisi olla ihan oikein ja neutraalia. Sanataistelua seuranneet ymmärsivät, mistä on kyse.
@M880 kirjoitti:
Ongelma on ainakin minun autohankinnoissani ollut se, ettei värillisiä autoja ole tahtonut saada edes rahalla. Lisärahaa osataan kyllä pyytää, mutta silti tarjolla on vain 8 harmaata, valkoinen, musta ja hyvässä lykyssä joku väri.
Kävin laittamassa Rouvan puolesta yläpeukun tälle havainnolle. Kun vilkaisee Volvo 740 esitettä vuosien takaa kirkkaine ulko- ja myös sisustusväreineen, ei voi kun ihmetellä ovatko ostajat vai valmistajat kaiken valtaavan harmauden todellisena valitsijana?
Meillä on sinisessä autossa (740 GLE) myös sininen sisustus. Valkoinen punaisella plyysiverhoilulla tai musta auto viininpunaisella nahkaverhoilulla olisi myös ollut saatavana, mutta ei sellaisia enää tehdä. Osien ja etenkin softavarianttien tarjoaminen on halpaa, mutta värien vaihtamisen katsotaan ilmeisesti sotkevan liikaa tasaisen harmaata tuontantoprosessia?
Silloin kun perinteisesti saksanharmaaseen E-sarjaan tuli vaihtoehtoiseksi lisähintaisten metallivärien yläpuolelle vielä lisähintaisempi hyasintinpunainen värikoodi, luin saksalaiselta foorumilta ensimmäisiä tuollaisia autoja ihailevia kommentteja. Ensimmäiset helmiäispunaiset oli bongattu liikenteestä ja lopulta katuosoitteen perusteella auton omistaja tunnisti itsensä ja kävi ottamassa vastaan onnittelut hyvästä valinnasta.
Mitä valoa on ihastella joukolla kaunista väriä ja sitten mennä tilaamaan oma saksanharmaana kuten ennenkin? En keksi muuta selitystä kuin 50.000 - 100.000 auton tilaajalla on budjetti niin tiukalla, että värikoodiin palava pari tonnia katkaisee kamelin selän? Väri ei sittenkään ole aivan niin tärkeä kaikille uuden auton tilaajille?
Koska valkoinen on oma suosikkini, omalta kannaltani hyvänä kehityksenä on useiden valmistajien tuomat puhtaan valkoiset värikoodit. Vanha Volvon 189 "valkoinen" värikoodi ja Mersun kalkinkeltainen "kalcitweiss" näyttävät valkoiselta kesällä vihreässä luonnossa, mutta talvella lumisateen jälkeen vasta pestykin auto näytti likaiselta koska valkoiseen väriin oli sotkettu jotain pashaa sekaan. Nykyiset uudet valkoiset ovat tavallaan tehostevärejä, kun maalipinta on puhtaana häikäisevän lumivalkoinen. Se on tietenkin jokaisen oma valinta mistä pitää, mutta valikoimaa kestäisi olla enemmänkin, etenkin niillä valmistajilla jotka elvistelevät yksilöllisillä varustevalinnoilla.
@740 GLE kirjoitti:
Mitä valoa on ihastella joukolla kaunista väriä ja sitten mennä tilaamaan oma saksanharmaana kuten ennenkin? En keksi muuta selitystä kuin 50.000 - 100.000 auton tilaajalla on budjetti niin tiukalla, että värikoodiin palava pari tonnia katkaisee kamelin selän? Väri ei sittenkään ole aivan niin tärkeä kaikille uuden auton tilaajille?
Toki monilla firmoilla on varsin tiukka autopolitiikka, esimerkiksi verotusarvoraja josta ei jousteta. Jos joutuu rajoissa pysyäkseen valitsemaan tarvitsemansa vetokoukun ja erikoisvärin väliltä, niin äkkiä se valinta kohdistuu siihen koukkuun.
70-luvulla kirkkaat värit miellettiin liikenneturvallisuutta edistävinä väreinä. 80-luvulla autot olivat ruskeita, punaisia, keltaisia, vihreitä ja sinisiä. Nykypäivänä suosituimmat värit ovat musta, valkoinen ja harmaa.
@tracktest kirjoitti:
Muistanko väärin että ruotsalaisissa autoissa oli tuohon aikaan kangaspenkit ja tekonahkaverhoilu.
Niinhän se yleensä oli. Nahka oli huiman kallis lisävaruste eikä ajalla ennen ilmastointia kovin suosittu. Volvon 700-sarjan tapaisessa valmistajan kalleimmassakin mallisarjassa ilmastointi oli Suomessa ja Ruotsissa vielä 1980-luvulla harvinainen luksusvaruste.
@M880 kirjoitti:
Toki monilla firmoilla on varsin tiukka autopolitiikka, esimerkiksi verotusarvoraja josta ei jousteta. Jos joutuu rajoissa pysyäkseen valitsemaan tarvitsemansa vetokoukun ja erikoisvärin väliltä, niin äkkiä se valinta kohdistuu siihen koukkuun.
Tämäkin on varmaan ihan totta. Minulla jäi huomaamatta tämä rajaus, kun kollegat ovat laskeneet lähinnä itselle toteutuvaa kustannustaan suunnilleen samalla lopputuloksella. Samaan oikeasti tarpeellisten varusteiden ja vain tyyliseikkana nähtävän värin tärkeysjärjestykseen päädyttäneen usein myös silloin kun raja on auton tilaajan itse valitsema eikä yhtiön autopolitiikan asettama.
@tracktest kirjoitti:
Muistanko väärin että ruotsalaisissa autoissa oli tuohon aikaan kangaspenkit ja tekonahkaverhoilu.
Niinhän se yleensä oli. Nahka oli huiman kallis lisävaruste eikä ajalla ennen ilmastointia kovin suosittu. Volvon 700-sarjan tapaisessa valmistajan kalleimmassakin mallisarjassa ilmastointi oli Suomessa ja Ruotsissa vielä 1980-luvulla harvinainen luksusvaruste.
Polestariin saa keltaiset turvavyöt. Paluu menneisyyteen on aloitettu, silloinhan turvavöitäkin oli useamman värisinä. Kevät ja värit tulossa.
Ainakin XC60:n tietyn ikäisissä autoissa on sen värisiä nahkoja, että ostokynnys on ylittämätön. Nättejä keltaisia on, mutta...
VAG - 25%
Geely/Volvo - 21%
BMW Group - 14%
Huyndai Motor Group - 13%
MB - 11%
Toyota Motors - 7%
Tesla - 5%
Stellantis - 3%
Ford - 2%
BYD - 1%
Tilanne helmikuun lopussa kumulatiivisesti (PHEV+BEV).
VAG - 22 %
Geely/Volvo, Polestar - 21 %
BMW - 12 %
Huyndai Motor Group - 12 %
MB - 10 %
Tesla - 7 %
Toyota - 5 %
Renault-Nissan - 3 %
Stellanis - 2 %
Kiina (BYD) - 2 %
Ford - 1 %
JLR - 1 %
Yleisön pyynnöstä käpistelin täyssähköautot 1-2/24
VAG Group 22,5 %
Geely 20,3 %
Hyundai Motor 14,9 %
Tesla 14,0 %
BMW Group 9,6 %
MB 7,7 %
CHN 3,8 %
Renault-Nissan 2,8 %
Stellanis 2,1 %
Toyota Motors 1,0 %
Ford 0,4 %
Honda 0,0 %
Listalta puuttuu MG:t, jotka tuodaan 'käytettyjen' listoilla. Yritin noita katsoa, mutta ei niistä ota selvää: osa on selkeesti käytettyjä, sitten on paljon 1tkm ajettuja, (uusia?!) mutta niidenkin ensireksiteröintipäivät on ihan mita sattuu viime vuoden ajajalta. Mitenköhän noissa menee tehtaan takuu - ostat 'uuden' auton ja havaitset, että takuuta on kulunut jo vuosi. Joka tapauksessa 'käytettyjen listalla' on 'uusia' MG-autoja suurin piirtein saman verran kuin Hyundai Motorsilla on ensirekisteröinnit eli merkittävä määrä.
Muutenkin käytettyjen täyssähköautojen tuonti on erittäin merkittävää verrattuna uusien rekisteröinteihin. Esim Teslaa tuotiin kahden ensimmäisen kuukauden aikana lähes 2x se määrä, jota merkkiä rekisteröitiin uutena, samoin Porschea ja Polestaria. Mersuja tuotiin käytettynä alkuvuodesta noin sama määrä kuin täyssähköja on rekisteröity uutena.
VAG - 25%
Geely/Volvo - 21%
BMW Group - 14%
Huyndai Motor Group - 13%
MB - 11%
Toyota Motors - 7%
Tesla - 5%
Stellantis - 3%
Ford - 2%
BYD - 1%
Tilanne helmikuun lopussa kumulatiivisesti (PHEV+BEV).
VAG - 22 %
Geely/Volvo, Polestar - 21 %
BMW - 12 %
Huyndai Motor Group - 12 %
MB - 10 %
Tesla - 7 %
Toyota - 5 %
Renault-Nissan - 3 %
Stellanis - 2 %
Kiina (BYD) - 2 %
Ford - 1 %
JLR - 1 %
Yleisön pyynnöstä käpistelin täyssähköautot 1-2/24
VAG Group 22,5 %
Geely 20,3 %
Hyundai Motor 14,9 %
Tesla 14,0 %
BMW Group 9,6 %
MB 7,7 %
CHN 3,8 %
Renault-Nissan 2,8 %
Stellanis 2,1 %
Toyota Motors 1,0 %
Ford 0,4 %
Honda 0,0 %
Listalta puuttuu MG:t, jotka tuodaan 'käytettyjen' listoilla. Yritin noita katsoa, mutta ei niistä ota selvää: osa on selkeesti käytettyjä, sitten on paljon 1tkm ajettuja, (uusia?!) mutta niidenkin ensireksiteröintipäivät on ihan mita sattuu viime vuoden ajajalta. Mitenköhän noissa menee tehtaan takuu - ostat 'uuden' auton ja havaitset, että takuuta on kulunut jo vuosi. Joka tapauksessa 'käytettyjen listalla' on 'uusia' MG-autoja suurin piirtein saman verran kuin Hyundai Motorsilla on ensirekisteröinnit eli merkittävä määrä.
Muutenkin käytettyjen täyssähköautojen tuonti on erittäin merkittävää verrattuna uusien rekisteröinteihin. Esim Teslaa tuotiin kahden ensimmäisen kuukauden aikana lähes 2x se määrä, jota merkkiä rekisteröitiin uutena, samoin Porschea ja Polestaria. Mersuja tuotiin käytettynä alkuvuodesta noin sama määrä kuin täyssähköja on rekisteröity uutena.
Kiitokset tästä. Sisältääkö Geely Volvon ja Polestarin vai onko muitakin Geelyyn kuuluvia Suomessa? Mikä on CHN? Kiina?
VAG - 25%
Geely/Volvo - 21%
BMW Group - 14%
Huyndai Motor Group - 13%
MB - 11%
Toyota Motors - 7%
Tesla - 5%
Stellantis - 3%
Ford - 2%
BYD - 1%
Tilanne helmikuun lopussa kumulatiivisesti (PHEV+BEV).
VAG - 22 %
Geely/Volvo, Polestar - 21 %
BMW - 12 %
Huyndai Motor Group - 12 %
MB - 10 %
Tesla - 7 %
Toyota - 5 %
Renault-Nissan - 3 %
Stellanis - 2 %
Kiina (BYD) - 2 %
Ford - 1 %
JLR - 1 %
Yleisön pyynnöstä käpistelin täyssähköautot 1-2/24
VAG Group 22,5 %
Geely 20,3 %
Hyundai Motor 14,9 %
Tesla 14,0 %
BMW Group 9,6 %
MB 7,7 %
CHN 3,8 %
Renault-Nissan 2,8 %
Stellanis 2,1 %
Toyota Motors 1,0 %
Ford 0,4 %
Honda 0,0 %
Listalta puuttuu MG:t, jotka tuodaan 'käytettyjen' listoilla. Yritin noita katsoa, mutta ei niistä ota selvää: osa on selkeesti käytettyjä, sitten on paljon 1tkm ajettuja, (uusia?!) mutta niidenkin ensireksiteröintipäivät on ihan mita sattuu viime vuoden ajajalta. Mitenköhän noissa menee tehtaan takuu - ostat 'uuden' auton ja havaitset, että takuuta on kulunut jo vuosi. Joka tapauksessa 'käytettyjen listalla' on 'uusia' MG-autoja suurin piirtein saman verran kuin Hyundai Motorsilla on ensirekisteröinnit eli merkittävä määrä.
Muutenkin käytettyjen täyssähköautojen tuonti on erittäin merkittävää verrattuna uusien rekisteröinteihin. Esim Teslaa tuotiin kahden ensimmäisen kuukauden aikana lähes 2x se määrä, jota merkkiä rekisteröitiin uutena, samoin Porschea ja Polestaria. Mersuja tuotiin käytettynä alkuvuodesta noin sama määrä kuin täyssähköja on rekisteröity uutena.
Kiitokset tästä. Sisältääkö Geely Volvon ja Polestarin vai onko muitakin Geelyyn kuuluvia Suomessa? Mikä on CHN? Kiina?
Geely on Volvo ja Polestar. CHN on Kiina: BYD, Maxus ja Ssangyong. Tilastoissa oli 4 autoa ilman merkkiä, en laskenut niitä mukaan lainkaan.
VAG - 25%
Geely/Volvo - 21%
BMW Group - 14%
Huyndai Motor Group - 13%
MB - 11%
Toyota Motors - 7%
Tesla - 5%
Stellantis - 3%
Ford - 2%
BYD - 1%
Tilanne helmikuun lopussa kumulatiivisesti (PHEV+BEV).
VAG - 22 %
Geely/Volvo, Polestar - 21 %
BMW - 12 %
Huyndai Motor Group - 12 %
MB - 10 %
Tesla - 7 %
Toyota - 5 %
Renault-Nissan - 3 %
Stellanis - 2 %
Kiina (BYD) - 2 %
Ford - 1 %
JLR - 1 %
Yleisön pyynnöstä käpistelin täyssähköautot 1-2/24
VAG Group 22,5 %
Geely 20,3 %
Hyundai Motor 14,9 %
Tesla 14,0 %
BMW Group 9,6 %
MB 7,7 %
CHN 3,8 %
Renault-Nissan 2,8 %
Stellanis 2,1 %
Toyota Motors 1,0 %
Ford 0,4 %
Honda 0,0 %
Listalta puuttuu MG:t, jotka tuodaan 'käytettyjen' listoilla. Yritin noita katsoa, mutta ei niistä ota selvää: osa on selkeesti käytettyjä, sitten on paljon 1tkm ajettuja, (uusia?!) mutta niidenkin ensireksiteröintipäivät on ihan mita sattuu viime vuoden ajajalta. Mitenköhän noissa menee tehtaan takuu - ostat 'uuden' auton ja havaitset, että takuuta on kulunut jo vuosi. Joka tapauksessa 'käytettyjen listalla' on 'uusia' MG-autoja suurin piirtein saman verran kuin Hyundai Motorsilla on ensirekisteröinnit eli merkittävä määrä.
Muutenkin käytettyjen täyssähköautojen tuonti on erittäin merkittävää verrattuna uusien rekisteröinteihin. Esim Teslaa tuotiin kahden ensimmäisen kuukauden aikana lähes 2x se määrä, jota merkkiä rekisteröitiin uutena, samoin Porschea ja Polestaria. Mersuja tuotiin käytettynä alkuvuodesta noin sama määrä kuin täyssähköja on rekisteröity uutena.
Kiitokset tästä. Sisältääkö Geely Volvon ja Polestarin vai onko muitakin Geelyyn kuuluvia Suomessa? Mikä on CHN? Kiina?
Geely on Volvo ja Polestar. CHN on Kiina: BYD, Maxus ja Ssangyong. Tilastoissa oli 4 autoa ilman merkkiä, en laskenut niitä mukaan lainkaan.
Ssangyong, eli nykyisin KGM on korealainen merkki.
Eikö autoja tarvitse enää testata ja tyyppihyväksyä ennen markkinointia: https://www.hs.fi/talous/art-2000010304360.html Ihan käsittämätöntä kuinka uudet sähköautot on voitu päästää normaalin liikenteen sekaan. Jarrujakin päivitetään toimiviksi.
"Jokaisesta uudesta Suomessa ensirekisteröitävästä täyssähköautosta valtio saa keskimäärin 11 600 euroa. Syynä on hinnasta pulitettava arvonlisävero (alv). Sitä kertyy bensiiniautoista puolet vähemmän."
"Jokaisesta uudesta Suomessa ensirekisteröitävästä täyssähköautosta valtio saa keskimäärin 11 600 euroa. Syynä on hinnasta pulitettava arvonlisävero (alv). Sitä kertyy bensiiniautoista puolet vähemmän."
Hyvä kysymys. Sanoisin, että PHEV on pessimistin ja BEV on optimistin auto. PHEV on vanhaan tukeutuvan ja BEV on tulevaisuuteen katsovan auto. PHEV on polttomoottoriauto, johon on lisätty sähkö, jotta WLTP-testisyklin CO2-päästö saataisiin alas verojen tai päästöoikeusmaksujen säästymisen takia. Kalliin hintaluokan PHEV autoihin on lisäksi tuotu lisää tehoa sähkön avulla. BEV on sähköauto, jonka tekninen kehitys on vasta alkuvaiheessa.
Täys-, itselataava tai ns. Toyotahybridi on suunniteltu vähentämään polttoaineen kulutusta sähkön avulla, mutta ei voi ajaa ilman polttomoottorin osallistumista matkan tekoon. Ladattava hybridi on polttomoottoriauto, joka voi liikkua myös kokonaan sähkön avulla ja siis ilman paikallispäästöä. Kummankin hybriditekniikan pointti on ensisijaisesti alentaa paikallispäästöjä ainakin wltp-testissä ja ladattavan hybridin tapauksessa antaa käyttäjälle mahdollisuus ajaa suuren osan ajoistaan sähköllä eli halvemmalla, kunhan lataa autoaan usein.
Non ni, mersu on ilmoittanut perääntyvänsä tavoitteestaan sähköistää koko mallistonsa vuoteen 2030 mennessä
vanha mammutti siis totesi että psa:n ja voortin moottorit on niin hyviä? eikä omatunto salli muuttua myydyksi volvoksi?
@HybridRules kirjoitti:
Mikä sulla nyppii termissä hybridi? Se on lähtökohtaisesti yhdistelmä määritelmältään. Sinun itkupotkuraivat eivät muuta määritelmää autosta, jossa on sekä polttis että sähkömoottorit. Sillä voi siis ajaa sekä ja että. Sähköllä vain rajallisesti tietysti.
Mutta eipä pysty TÄYSsähköautolla ajamaan bensalla, koska auto EI ole hybridi jne. Eli käänteisesti niinku.
Liittyykö lainauksesi ja kommenttisi yhteen? Eikö HR käytä sanaa hybridi ihan oikein?
Liittyvät toisiinsa. Kysymys oli hänelle yleisellä tasolla, joka viittaa moniin aiempiin kommentteihin, joita hän on täällä käynyt, ei vain "päivänpolttaviin". Pointtina ihan vain se, että hänestä saa vaikutelman, että autojen sähköistymisen asteita annetaan vääriä kuvia - verrattuna just täyssähköautoon.
Oikein sanoen ei siis liittynyt suoraan, vaan kommentoit yleisellä tasolla. Tuo poimimasi kohta taisi olla ihan oikein ja neutraalia. Sanataistelua seuranneet ymmärsivät, mistä on kyse.
Suurta lataustehoa aletaan verottaa: https://www.is.fi/autot/art-2000010288063.html
Mitä suurempi latausteho sitä suuremmat häviöt, virran tuplaantuessa häviöt nelinkertaistuvat.
Nyt kannattaa ostaa sähkis, jos haluaa ajaa halvalla: ”On selvää, että jatkossa sähköautoilijoiden verotaakka nousee nykyisestä”, Purra sanoi.
Lienee selvää, että tuo pitää lukea, että polttiskuskit maksavat kaiken muun päälle kilometrimaksun, sähkiksellä ajavat vain kilometrimaksun.
Kävin laittamassa Rouvan puolesta yläpeukun tälle havainnolle. Kun vilkaisee Volvo 740 esitettä vuosien takaa kirkkaine ulko- ja myös sisustusväreineen, ei voi kun ihmetellä ovatko ostajat vai valmistajat kaiken valtaavan harmauden todellisena valitsijana?
Meillä on sinisessä autossa (740 GLE) myös sininen sisustus. Valkoinen punaisella plyysiverhoilulla tai musta auto viininpunaisella nahkaverhoilulla olisi myös ollut saatavana, mutta ei sellaisia enää tehdä. Osien ja etenkin softavarianttien tarjoaminen on halpaa, mutta värien vaihtamisen katsotaan ilmeisesti sotkevan liikaa tasaisen harmaata tuontantoprosessia?
Silloin kun perinteisesti saksanharmaaseen E-sarjaan tuli vaihtoehtoiseksi lisähintaisten metallivärien yläpuolelle vielä lisähintaisempi hyasintinpunainen värikoodi, luin saksalaiselta foorumilta ensimmäisiä tuollaisia autoja ihailevia kommentteja. Ensimmäiset helmiäispunaiset oli bongattu liikenteestä ja lopulta katuosoitteen perusteella auton omistaja tunnisti itsensä ja kävi ottamassa vastaan onnittelut hyvästä valinnasta.
Mitä valoa on ihastella joukolla kaunista väriä ja sitten mennä tilaamaan oma saksanharmaana kuten ennenkin? En keksi muuta selitystä kuin 50.000 - 100.000 auton tilaajalla on budjetti niin tiukalla, että värikoodiin palava pari tonnia katkaisee kamelin selän? Väri ei sittenkään ole aivan niin tärkeä kaikille uuden auton tilaajille?
Koska valkoinen on oma suosikkini, omalta kannaltani hyvänä kehityksenä on useiden valmistajien tuomat puhtaan valkoiset värikoodit. Vanha Volvon 189 "valkoinen" värikoodi ja Mersun kalkinkeltainen "kalcitweiss" näyttävät valkoiselta kesällä vihreässä luonnossa, mutta talvella lumisateen jälkeen vasta pestykin auto näytti likaiselta koska valkoiseen väriin oli sotkettu jotain pashaa sekaan. Nykyiset uudet valkoiset ovat tavallaan tehostevärejä, kun maalipinta on puhtaana häikäisevän lumivalkoinen. Se on tietenkin jokaisen oma valinta mistä pitää, mutta valikoimaa kestäisi olla enemmänkin, etenkin niillä valmistajilla jotka elvistelevät yksilöllisillä varustevalinnoilla.
Muistanko väärin että ruotsalaisissa autoissa oli tuohon aikaan kangaspenkit ja tekonahkaverhoilu.
Toki monilla firmoilla on varsin tiukka autopolitiikka, esimerkiksi verotusarvoraja josta ei jousteta. Jos joutuu rajoissa pysyäkseen valitsemaan tarvitsemansa vetokoukun ja erikoisvärin väliltä, niin äkkiä se valinta kohdistuu siihen koukkuun.
70-luvulla kirkkaat värit miellettiin liikenneturvallisuutta edistävinä väreinä. 80-luvulla autot olivat ruskeita, punaisia, keltaisia, vihreitä ja sinisiä. Nykypäivänä suosituimmat värit ovat musta, valkoinen ja harmaa.
Niinhän se yleensä oli. Nahka oli huiman kallis lisävaruste eikä ajalla ennen ilmastointia kovin suosittu. Volvon 700-sarjan tapaisessa valmistajan kalleimmassakin mallisarjassa ilmastointi oli Suomessa ja Ruotsissa vielä 1980-luvulla harvinainen luksusvaruste.
Tämäkin on varmaan ihan totta. Minulla jäi huomaamatta tämä rajaus, kun kollegat ovat laskeneet lähinnä itselle toteutuvaa kustannustaan suunnilleen samalla lopputuloksella. Samaan oikeasti tarpeellisten varusteiden ja vain tyyliseikkana nähtävän värin tärkeysjärjestykseen päädyttäneen usein myös silloin kun raja on auton tilaajan itse valitsema eikä yhtiön autopolitiikan asettama.
Polestariin saa keltaiset turvavyöt. Paluu menneisyyteen on aloitettu, silloinhan turvavöitäkin oli useamman värisinä. Kevät ja värit tulossa.
Ainakin XC60:n tietyn ikäisissä autoissa on sen värisiä nahkoja, että ostokynnys on ylittämätön. Nättejä keltaisia on, mutta...
Yleisön pyynnöstä käpistelin täyssähköautot 1-2/24
VAG Group 22,5 %
Geely 20,3 %
Hyundai Motor 14,9 %
Tesla 14,0 %
BMW Group 9,6 %
MB 7,7 %
CHN 3,8 %
Renault-Nissan 2,8 %
Stellanis 2,1 %
Toyota Motors 1,0 %
Ford 0,4 %
Honda 0,0 %
Listalta puuttuu MG:t, jotka tuodaan 'käytettyjen' listoilla. Yritin noita katsoa, mutta ei niistä ota selvää: osa on selkeesti käytettyjä, sitten on paljon 1tkm ajettuja, (uusia?!) mutta niidenkin ensireksiteröintipäivät on ihan mita sattuu viime vuoden ajajalta. Mitenköhän noissa menee tehtaan takuu - ostat 'uuden' auton ja havaitset, että takuuta on kulunut jo vuosi. Joka tapauksessa 'käytettyjen listalla' on 'uusia' MG-autoja suurin piirtein saman verran kuin Hyundai Motorsilla on ensirekisteröinnit eli merkittävä määrä.
Muutenkin käytettyjen täyssähköautojen tuonti on erittäin merkittävää verrattuna uusien rekisteröinteihin. Esim Teslaa tuotiin kahden ensimmäisen kuukauden aikana lähes 2x se määrä, jota merkkiä rekisteröitiin uutena, samoin Porschea ja Polestaria. Mersuja tuotiin käytettynä alkuvuodesta noin sama määrä kuin täyssähköja on rekisteröity uutena.
Netissä on suomessa liki 8000 käytettyä sähköautoa myynnissä, kuka niitä harjoittelukappaleita uskaltaa ostaa.
Minä
Kiitokset tästä. Sisältääkö Geely Volvon ja Polestarin vai onko muitakin Geelyyn kuuluvia Suomessa? Mikä on CHN? Kiina?
Liisaaminen ei vielä osoita kovinkaan suurta rohkeutta.
Ei toki, mutta voisin hyvinkin harkita ostavani käytetyn sähköauton. Reilun vuoden päästä pitää jo miettiä mitä tehdä seuraavaksi.
Geely on Volvo ja Polestar. CHN on Kiina: BYD, Maxus ja Ssangyong. Tilastoissa oli 4 autoa ilman merkkiä, en laskenut niitä mukaan lainkaan.
Ssangyong, eli nykyisin KGM on korealainen merkki.
Volvo XC40 Recharge Single Core Extended Range pääsi pitkälle: https://www.is.fi/autot/art-2000010293953.html. Numeroton BMW iX xDrive50 kulki vielä pidempään.
Ok. No tämä virhe ei kiinalaisten osuutta muuta, KGM:n 2kk myynti on 1 auto.
Eikö autoja tarvitse enää testata ja tyyppihyväksyä ennen markkinointia: https://www.hs.fi/talous/art-2000010304360.html Ihan käsittämätöntä kuinka uudet sähköautot on voitu päästää normaalin liikenteen sekaan. Jarrujakin päivitetään toimiviksi.
Puoli-ALV: https://www.hs.fi/talous/art-2000010312771.html
"Jokaisesta uudesta Suomessa ensirekisteröitävästä täyssähköautosta valtio saa keskimäärin 11 600 euroa. Syynä on hinnasta pulitettava arvonlisävero (alv). Sitä kertyy bensiiniautoista puolet vähemmän."
Jutun mukaan bensa-auton alv on siis vain puolet.
Kyllä se on 24% käyttövoimastariippumatta.
Jep, ja makkarapaketin alv ei ole edes sadasosaa.