Oliko PS perinteinen vai uusi valmistaja kannattavuuskeskustelussa? Rahaa sillä on, mutta tuotanto ei kannata. Koko länsimainen rahantekoon perustunut maailma saattaa kaatua, koska rahaa on luotu aivan liikaa viime vuosikymmenet ilman vastaava inflaatiota.
Polestar on hybridi. Taustaltaan perinnevalmistaja,mutta tuotteiltaan uuden teknologian valmistaja. Minulle on jäänyt epäselväksi, miksi Polestar eriytettiin omaksi merkikseen. Olisikohan niin käynytkään ilman kiinalaisten omistusta Volvossa. Minullehan aikoinaan ehdotettiin, että Polestar voisi nostaa XC90T8:n polttomoottorin tehoja, jos maksan jonkun lisähinnan. En ollut kiinnostunut. Sähkötehon nosto ei ollut mahdollista. Polestarhan taisi olla samantapainen juttu kuin Mersulla AMG.
Ei kai inflaatio ole "ilmaa" olevan rahan mahdollistaja vaan paremminkin liian rahan olemassa olon seuraus.
Se on aiheellinen kysymys, romahtaako rahakorttitalo jossain vaiheessa lähitulevaisuudessa. Jos markkinoille tulee koko ajan lisää bitti- ja setelirahaa ilman, että sille on reaalimaailman vastinetta, niin käy kuin Saksassa aikoinaan, että tarvittiin kottikärryt roudaamaan leivän ostoon tarvittavat rahat kauppaan. Oli lamavuosia ennen nyhjäisty liikaa tyhjästä.
"Polestar on hybridi"
Vau elät ihan omissa mielikuvitus maailmoissa. Milloin on Eurooppakoko maailman kokoinen ja huvittavin asia oli sinun takautuvasti USAlle Suomen puolesta tehty sodan julistus. Vihjeeksi Englanti kyllä Stalinin painostamana julisti sodan Suomelle ja sitä tietysti seurasi sodan julistukset Canadalta ja Uudelta-Seelannilta, mutta ei USA tai Suomi ole julistanut toisessa maailman sodassa tai koskaan muutenkaan sotaa toisilleen. Suomella, Usa:lla ja Stalinilla oli puuttumattomuussopimus. Tosin siinäkin ironiaa Henry Fordin toimittaessa hyvälle kaverilleen Stalinille tuhansia kuorma-autoja, joita Stalin sitten käytti Suomeakin vastaan.
Polestar on aina 2017 alkaen ollut nykyaikaiseen esteettiseen tyylikkääseen käyttöympäristöön satsaava täys-sähköauto. Volvo osti nimen omaan tietotaitoa käyttöjärjestelmien nykyaikaistamiseksi sähköauto osaamista.
Oliko PS perinteinen vai uusi valmistaja kannattavuuskeskustelussa? Rahaa sillä on, mutta tuotanto ei kannata. Koko länsimainen rahantekoon perustunut maailma saattaa kaatua, koska rahaa on luotu aivan liikaa viime vuosikymmenet ilman vastaava inflaatiota.
Polestar on hybridi. Taustaltaan perinnevalmistaja,mutta tuotteiltaan uuden teknologian valmistaja. Minulle on jäänyt epäselväksi, miksi Polestar eriytettiin omaksi merkikseen. Olisikohan niin käynytkään ilman kiinalaisten omistusta Volvossa. Minullehan aikoinaan ehdotettiin, että Polestar voisi nostaa XC90T8:n polttomoottorin tehoja, jos maksan jonkun lisähinnan. En ollut kiinnostunut. Sähkötehon nosto ei ollut mahdollista. Polestarhan taisi olla samantapainen juttu kuin Mersulla AMG.
Ei kai inflaatio ole "ilmaa" olevan rahan mahdollistaja vaan paremminkin liian rahan olemassa olon seuraus.
Se on aiheellinen kysymys, romahtaako rahakorttitalo jossain vaiheessa lähitulevaisuudessa. Jos markkinoille tulee koko ajan lisää bitti- ja setelirahaa ilman, että sille on reaalimaailman vastinetta, niin käy kuin Saksassa aikoinaan, että tarvittiin kottikärryt roudaamaan leivän ostoon tarvittavat rahat kauppaan. Oli lamavuosia ennen nyhjäisty liikaa tyhjästä.
"Polestar on hybridi"
Vau elät ihan omissa mielikuvitus maailmoissa. Milloin on Eurooppakoko maailman kokoinen ja huvittavin asia oli sinun takautuvasti USAlle Suomen puolesta tehty sodan julistus. Vihjeeksi Englanti kyllä Stalinin painostamana julisti sodan Suomelle ja sitä tietysti seurasi sodan julistukset Canadalta ja Uudelta-Seelannilta, mutta ei USA tai Suomi ole julistanut toisessa maailman sodassa tai koskaan muutenkaan sotaa toisilleen. Suomella, Usa:lla ja Stalinilla oli puuttumattomuussopimus. Tosin siinäkin ironiaa Henry Fordin toimittaessa hyvälle kaverilleen Stalinille tuhansia kuorma-autoja, joita Stalin sitten käytti Suomeakin vastaan.
Polestar on aina 2017 alkaen ollut nykyaikaiseen esteettiseen tyylikkääseen käyttöympäristöön satsaava täys-sähköauto. Volvo osti nimen omaan tietotaitoa käyttöjärjestelmien nykyaikaistamiseksi sähköauto osaamista.
Polestar-yhtiö on perinnevalmistajan ja uuden teknologian yhdistelmä eli hybridi. Tekee pelkästään sähköautoja, mutta oli alun perin polttispuolen toimija.
Toimittaja oli sitä mieltä, että ei hyvä sähköauto, mutta muuten hyvä. Taitaa olla tuossakin se ilmiö, että on tehty perinneauto, mutta otettu sähkömoottorit polttomoottorin tilalle.
Oliko PS perinteinen vai uusi valmistaja kannattavuuskeskustelussa? Rahaa sillä on, mutta tuotanto ei kannata. Koko länsimainen rahantekoon perustunut maailma saattaa kaatua, koska rahaa on luotu aivan liikaa viime vuosikymmenet ilman vastaava inflaatiota.
Polestar on hybridi. Taustaltaan perinnevalmistaja,mutta tuotteiltaan uuden teknologian valmistaja. Minulle on jäänyt epäselväksi, miksi Polestar eriytettiin omaksi merkikseen. Olisikohan niin käynytkään ilman kiinalaisten omistusta Volvossa. Minullehan aikoinaan ehdotettiin, että Polestar voisi nostaa XC90T8:n polttomoottorin tehoja, jos maksan jonkun lisähinnan. En ollut kiinnostunut. Sähkötehon nosto ei ollut mahdollista. Polestarhan taisi olla samantapainen juttu kuin Mersulla AMG.
Ei kai inflaatio ole "ilmaa" olevan rahan mahdollistaja vaan paremminkin liian rahan olemassa olon seuraus.
Se on aiheellinen kysymys, romahtaako rahakorttitalo jossain vaiheessa lähitulevaisuudessa. Jos markkinoille tulee koko ajan lisää bitti- ja setelirahaa ilman, että sille on reaalimaailman vastinetta, niin käy kuin Saksassa aikoinaan, että tarvittiin kottikärryt roudaamaan leivän ostoon tarvittavat rahat kauppaan. Oli lamavuosia ennen nyhjäisty liikaa tyhjästä.
"Polestar on hybridi"
Vau elät ihan omissa mielikuvitus maailmoissa. Milloin on Eurooppakoko maailman kokoinen ja huvittavin asia oli sinun takautuvasti USAlle Suomen puolesta tehty sodan julistus. Vihjeeksi Englanti kyllä Stalinin painostamana julisti sodan Suomelle ja sitä tietysti seurasi sodan julistukset Canadalta ja Uudelta-Seelannilta, mutta ei USA tai Suomi ole julistanut toisessa maailman sodassa tai koskaan muutenkaan sotaa toisilleen. Suomella, Usa:lla ja Stalinilla oli puuttumattomuussopimus. Tosin siinäkin ironiaa Henry Fordin toimittaessa hyvälle kaverilleen Stalinille tuhansia kuorma-autoja, joita Stalin sitten käytti Suomeakin vastaan.
Polestar on aina 2017 alkaen ollut nykyaikaiseen esteettiseen tyylikkääseen käyttöympäristöön satsaava täys-sähköauto. Volvo osti nimen omaan tietotaitoa käyttöjärjestelmien nykyaikaistamiseksi sähköauto osaamista.
Polestar-yhtiö on perinnevalmistajan ja uuden teknologian yhdistelmä eli hybridi. Tekee pelkästään sähköautoja, mutta oli alun perin polttispuolen toimija.
Volvo Car Corp. osti 100 prosenttia Polestar Performance AB: stä heinäkuussa 2015. Ennen ostoa Polestar oli riippumaton yritys, jonka Volvo palkkasi kehittämään yhdessä ajoneuvojensa korkean suorituskyvyn versioita. Yritykset ovat myös työskennelleet yhdessä moottoriurheilussa vuodesta 1996. Polestarin entinen omistaja Christian Dahl säilytti hallinnan Polestarin kilpa-divisioonasta ja nimitti sen uudelleen Cyan Racingiksi, joka on nyt Polestarin virallinen moottoriurheilukumppani.
@Topi27 kirjoitti:
Polestar on aina 2017 alkaen ollut nykyaikaiseen esteettiseen tyylikkääseen käyttöympäristöön satsaava täys-sähköauto. Volvo osti nimen omaan tietotaitoa käyttöjärjestelmien nykyaikaistamiseksi sähköauto osaamista.
Polestar 1 oli plug-in hybrid, ei täyssähkö. PS1 voisi yhtä hyvin olla Volvo C90, olkoonkin että Volvona se olisi todennäköisemmin peltiä kuin hiilikuitua, ja hinta olisi ollut maltillisempi.
Polestar 2 voisi yhtä hyvin olla Volvo S40. Vasta 3 ja 4 ovat itsenäisempiä malleja.
Minun on nyt vähän vaikea uskoa Volvon ostaneen osaamista, kun Polestar on hyvin pitkälti spin-off firma Volvosta.
@Topi27 kirjoitti:
Polestar on aina 2017 alkaen ollut nykyaikaiseen esteettiseen tyylikkääseen käyttöympäristöön satsaava täys-sähköauto. Volvo osti nimen omaan tietotaitoa käyttöjärjestelmien nykyaikaistamiseksi sähköauto osaamista.
Polestar 1 oli plug-in hybrid, ei täyssähkö. PS1 voisi yhtä hyvin olla Volvo C90, olkoonkin että Volvona se olisi todennäköisemmin peltiä kuin hiilikuitua, ja hinta olisi ollut maltillisempi.
Polestar 2 voisi yhtä hyvin olla Volvo S40. Vasta 3 ja 4 ovat itsenäisempiä malleja.
Minun on nyt vähän vaikea uskoa Volvon ostaneen osaamista, kun Polestar on hyvin pitkälti spin-off firma Volvosta.
Polestar oli nimenomaan Volvon Polestar-suorituskykybrändi (virityspaja niin kuin esim. AMG) ei valmistanu omia polttomoottori malleja vaan korkeamman osaamisen kautta Volvolle osaamistaan niin kuin esim. Lotus engineering suunnitteli esimmäisen Teslan.
Volvon S60- ja V60-polestar-variantit on tyypillisesti maalattu niin, mitä yritys kutsuu kapinallisen siniseksi.”S60: n ja V60: n suorituskykyversioissa (oikealla) on 350 hv: n kuusisylinteriset turboahdetut bensiinimoottorit, jotka voivat ajaa autoja 0 - 100 km / h 4,9 sekunnissa.
@Topi27 kirjoitti:
Polestar on aina 2017 alkaen ollut nykyaikaiseen esteettiseen tyylikkääseen käyttöympäristöön satsaava täys-sähköauto. Volvo osti nimen omaan tietotaitoa käyttöjärjestelmien nykyaikaistamiseksi sähköauto osaamista.
Polestar 1 oli plug-in hybrid, ei täyssähkö. PS1 voisi yhtä hyvin olla Volvo C90, olkoonkin että Volvona se olisi todennäköisemmin peltiä kuin hiilikuitua, ja hinta olisi ollut maltillisempi.
Polestar 2 voisi yhtä hyvin olla Volvo S40. Vasta 3 ja 4 ovat itsenäisempiä malleja.
Minun on nyt vähän vaikea uskoa Volvon ostaneen osaamista, kun Polestar on hyvin pitkälti spin-off firma Volvosta.
Polestar oli nimenomaan Volvon Polestar-suorituskykybrändi (virityspaja niin kuin esim. AMG) ei valmistanu omia polttomoottori malleja vaan korkeamman osaamisen kautta Volvolle osaamistaan niin kuin esim. Lotus engineering suunnitteli esimmäisen Teslan.
Volvon S60- ja V60-polestar-variantit on tyypillisesti maalattu niin, mitä yritys kutsuu kapinallisen siniseksi.”S60: n ja V60: n suorituskykyversioissa (oikealla) on 350 hv: n kuusisylinteriset turboahdetut bensiinimoottorit, jotka voivat ajaa autoja 0 - 100 km / h 4,9 sekunnissa.
Niin kyllä, Volvo osti aikoinaan virityspajan. Sillä ei kuitenkaan liene nimen lisäksi oikein mitään tekemistä nyky-Polestarin kanssa, eikä virityspajalla sähköautojen kanssa?
Volvo EX90 näyttää olevan Bilian sivuilla ennakkomyynnissä. Onkohan toimituksien alkamisesta mitään arvausta?
Kiinnitti huomion, että varustelussa oli 360-asteen lintuperspektiivikamera 3D-näkymällä. Minulla oli 360 kamera XC90T8:ssa, mutta siinä ei ollut 3D-näkymää vaan pelkkä kuva ylhäältä katsottuna. Onko nykyään saatavana 3D-näkymällä.
LiDAR anturin nimi hämäsi minua aika pitkään ennen kuin tajusin sen tarkoittavan laser-etäisyysanturia. Sellaisiahan on teollisuudessa käytetty jo kauan pyörivällä säteellä esim. turvascannerissa ja kiinteällä säteellä kohteesta heijastavan valokennon tapaan etäisyysanturina tai ihan vain valokennona. LiDAR ei vielä tuo mitään muuta kuin etäisyysdataa. Vasta ohjelmisto, joka muodostaa anturin antamista mittapisteistä mallin ympäristöstä, voi tuoda jotain turvapuolelle tai automaattiseen ajoon. LiDARin säde pyyhkii ympäristöä ja samaan aikaan auto liikkuu. On varmaan aika vaativa juttu muodostaa reaaliaikainen malli ja sen täytyy vaatia paljon vääntöä tietokoneelta. Anturi mittaa auton etäisyyttä kohteesra. Koska auto liikkuu samaan aikaan, niin pyörivän säteen lähettämien pisteiden etäisyydet eivät ole samasta 0-pisteestä. Olisi mielenkiintoista tietää, mikä on etäisyyden näytteenottoväli ja mittapisteiden resoluutio.
@HybridRules kirjoitti:
Volvo EX90 näyttää olevan Bilian sivuilla ennakkomyynnissä. Onkohan toimituksien alkamisesta mitään arvausta?
Kiinnitti huomion, että varustelussa oli 360-asteen lintuperspektiivikamera 3D-näkymällä. Minulla oli 360 kamera XC90T8:ssa, mutta siinä ei ollut 3D-näkymää vaan pelkkä kuva ylhäältä katsottuna. Onko nykyään saatavana 3D-näkymällä.
LiDAR anturin nimi hämäsi minua aika pitkään ennen kuin tajusin sen tarkoittavan laser-etäisyysanturia. Sellaisiahan on teollisuudessa käytetty jo kauan pyörivällä säteellä esim. turvascannerissa ja kiinteällä säteellä kohteesta heijastavan valokennon tapaan etäisyysanturina tai ihan vain valokennona. LiDAR ei vielä tuo mitään muuta kuin etäisyysdataa. Vasta ohjelmisto, joka muodostaa anturin antamista mittapisteistä mallin ympäristöstä, voi tuoda jotain turvapuolelle tai automaattiseen ajoon. LiDARin säde pyyhkii ympäristöä ja samaan aikaan auto liikkuu. On varmaan aika vaativa juttu muodostaa reaaliaikainen malli ja sen täytyy vaatia paljon vääntöä tietokoneelta. Anturi mittaa auton etäisyyttä kohteesra. Koska auto liikkuu samaan aikaan, niin pyörivän säteen lähettämien pisteiden etäisyydet eivät ole samasta 0-pisteestä. Olisi mielenkiintoista tietää, mikä on etäisyyden näytteenottoväli ja mittapisteiden resoluutio.
Eiköhän se ole Q3 tai Q4 tämän vuonna. Perusrakenne ja tehtaat ovat samat kuin Polestar 3:lla, ja ennen tilaukseni perumista toimitusaika olisi ollut elokuu -24.
@HybridRules kirjoitti:
Volvo EX90 näyttää olevan Bilian sivuilla ennakkomyynnissä. Onkohan toimituksien alkamisesta mitään arvausta?
Kiinnitti huomion, että varustelussa oli 360-asteen lintuperspektiivikamera 3D-näkymällä. Minulla oli 360 kamera XC90T8:ssa, mutta siinä ei ollut 3D-näkymää vaan pelkkä kuva ylhäältä katsottuna. Onko nykyään saatavana 3D-näkymällä.
LiDAR anturin nimi hämäsi minua aika pitkään ennen kuin tajusin sen tarkoittavan laser-etäisyysanturia. Sellaisiahan on teollisuudessa käytetty jo kauan pyörivällä säteellä esim. turvascannerissa ja kiinteällä säteellä kohteesta heijastavan valokennon tapaan etäisyysanturina tai ihan vain valokennona. LiDAR ei vielä tuo mitään muuta kuin etäisyysdataa. Vasta ohjelmisto, joka muodostaa anturin antamista mittapisteistä mallin ympäristöstä, voi tuoda jotain turvapuolelle tai automaattiseen ajoon. LiDARin säde pyyhkii ympäristöä ja samaan aikaan auto liikkuu. On varmaan aika vaativa juttu muodostaa reaaliaikainen malli ja sen täytyy vaatia paljon vääntöä tietokoneelta. Anturi mittaa auton etäisyyttä kohteesra. Koska auto liikkuu samaan aikaan, niin pyörivän säteen lähettämien pisteiden etäisyydet eivät ole samasta 0-pisteestä. Olisi mielenkiintoista tietää, mikä on etäisyyden näytteenottoväli ja mittapisteiden resoluutio.
Esim. argeologisissa tutkimuksissa hyvin tyypillisesti käytetään nykyään Lidaria ja lentokoneesta matkavauhdissa Lidar mittaa 2 000 000 kertaa sekunnissa maanpintaa puiden lehvästön läpi ja pääsevät 1-2 mm tarkkuuteen mittauksissa ja samalla tavalla auto luo lidarin avulla kolmeulotteisen näkymän jopa sumussa ja lumisaeessa paljon kauemmas kuin ihmis silmä näkee.
Eli on aivan ratkaiseva ero valokuviin.
@HybridRules kirjoitti:
Volvo EX90 näyttää olevan Bilian sivuilla ennakkomyynnissä. Onkohan toimituksien alkamisesta mitään arvausta?
Kiinnitti huomion, että varustelussa oli 360-asteen lintuperspektiivikamera 3D-näkymällä. Minulla oli 360 kamera XC90T8:ssa, mutta siinä ei ollut 3D-näkymää vaan pelkkä kuva ylhäältä katsottuna. Onko nykyään saatavana 3D-näkymällä.
LiDAR anturin nimi hämäsi minua aika pitkään ennen kuin tajusin sen tarkoittavan laser-etäisyysanturia. Sellaisiahan on teollisuudessa käytetty jo kauan pyörivällä säteellä esim. turvascannerissa ja kiinteällä säteellä kohteesta heijastavan valokennon tapaan etäisyysanturina tai ihan vain valokennona. LiDAR ei vielä tuo mitään muuta kuin etäisyysdataa. Vasta ohjelmisto, joka muodostaa anturin antamista mittapisteistä mallin ympäristöstä, voi tuoda jotain turvapuolelle tai automaattiseen ajoon. LiDARin säde pyyhkii ympäristöä ja samaan aikaan auto liikkuu. On varmaan aika vaativa juttu muodostaa reaaliaikainen malli ja sen täytyy vaatia paljon vääntöä tietokoneelta. Anturi mittaa auton etäisyyttä kohteesra. Koska auto liikkuu samaan aikaan, niin pyörivän säteen lähettämien pisteiden etäisyydet eivät ole samasta 0-pisteestä. Olisi mielenkiintoista tietää, mikä on etäisyyden näytteenottoväli ja mittapisteiden resoluutio.
Esim. argeologisissa tutkimuksissa hyvin tyypillisesti käytetään nykyään Lidaria ja lentokoneesta matkavauhdissa Lidar mittaa 2 000 000 kertaa sekunnissa maanpintaa puiden lehvästön läpi ja pääsevät 1-2 mm tarkkuuteen mittauksissa ja samalla tavalla auto luo lidarin avulla kolmeulotteisen näkymän jopa sumussa ja lumisaeessa paljon kauemmas kuin ihmis silmä näkee.
Eli on aivan ratkaiseva ero valokuviin.
Kuinka monta lähetin-vastaanotin paria auton lidarissa on? Lidarin säde pyyhkii ympäristöä kuin majakan valo. Onko vain yksi säde, joka pyyhkäisee eri korkeuksilta vai onko useampi viuhka päällekkäin?
@HybridRules kirjoitti:
Volvo EX90 näyttää olevan Bilian sivuilla ennakkomyynnissä. Onkohan toimituksien alkamisesta mitään arvausta?
Kiinnitti huomion, että varustelussa oli 360-asteen lintuperspektiivikamera 3D-näkymällä. Minulla oli 360 kamera XC90T8:ssa, mutta siinä ei ollut 3D-näkymää vaan pelkkä kuva ylhäältä katsottuna. Onko nykyään saatavana 3D-näkymällä.
LiDAR anturin nimi hämäsi minua aika pitkään ennen kuin tajusin sen tarkoittavan laser-etäisyysanturia. Sellaisiahan on teollisuudessa käytetty jo kauan pyörivällä säteellä esim. turvascannerissa ja kiinteällä säteellä kohteesta heijastavan valokennon tapaan etäisyysanturina tai ihan vain valokennona. LiDAR ei vielä tuo mitään muuta kuin etäisyysdataa. Vasta ohjelmisto, joka muodostaa anturin antamista mittapisteistä mallin ympäristöstä, voi tuoda jotain turvapuolelle tai automaattiseen ajoon. LiDARin säde pyyhkii ympäristöä ja samaan aikaan auto liikkuu. On varmaan aika vaativa juttu muodostaa reaaliaikainen malli ja sen täytyy vaatia paljon vääntöä tietokoneelta. Anturi mittaa auton etäisyyttä kohteesra. Koska auto liikkuu samaan aikaan, niin pyörivän säteen lähettämien pisteiden etäisyydet eivät ole samasta 0-pisteestä. Olisi mielenkiintoista tietää, mikä on etäisyyden näytteenottoväli ja mittapisteiden resoluutio.
Valo liikkuu n.300 000Km/s, joten auton nopeus ei ole ongelma. Esim laserin pulssi on 1ns vastaa 15cm resoluutiota.
Olet kyllä aika veijari. Kun Tesla(Musk) totesi että stereokameranäkö on riittävä autopilottiin niin julistit, että lidar on täysin tarpeeton laite. Nyt siten kerrot että et edes tiedä mikä lidar on. Kasitääkseni Teslallakin aletaan myöntyä että lidariakin tarvitaan. Muskille ei tämä taida vieläkään sopia, koska lidar on kallis vs. kamerat ei maksa mitään. Muut autonomista ajoa tavoittelevat käyttävät systeemeissään kameroita, lidaria, radaria ja GPS:ää yhdessä.
@Topi27 kirjoitti:
Vau autotoimittaja todella innostuu kehumaan.
Audi teki markkinoiden kauneimman ison katumaasturin – Koeajossa Audi SQ8 Sportback
Audi SQ8 on suorastaan hykerryttävän ihana ajettava, ja se ei koostaan huolimatta tunnu mitenkään isolta ja painavalta autolta.
Kauneimmankaan ei tarvitse olla kaunis, mutta sehän on makuasia. Valtavan auton muotoilu pikkuautoksi näyttää aina hassulta ja myös toisinpäin.
Jutun kuvissa näkyy nykyajan ongelma. Silmä on tottunut valkoisiin, harmaisiin ja mustiin autoihin, vaikka kaipaisi väriä. Autot taas on ilmeisesti suunniteltu harmaasävyt mielessä. Niinpä värillinen maali pinnassa näyttää siltä, että se on photoshopattu harmaasävykuvien päälle. Tuo Audi ei ole kovin paha, mutta väri näyttää irtonaiselta.
@HybridRules kirjoitti:
Volvo EX90 näyttää olevan Bilian sivuilla ennakkomyynnissä. Onkohan toimituksien alkamisesta mitään arvausta?
Kiinnitti huomion, että varustelussa oli 360-asteen lintuperspektiivikamera 3D-näkymällä. Minulla oli 360 kamera XC90T8:ssa, mutta siinä ei ollut 3D-näkymää vaan pelkkä kuva ylhäältä katsottuna. Onko nykyään saatavana 3D-näkymällä.
LiDAR anturin nimi hämäsi minua aika pitkään ennen kuin tajusin sen tarkoittavan laser-etäisyysanturia. Sellaisiahan on teollisuudessa käytetty jo kauan pyörivällä säteellä esim. turvascannerissa ja kiinteällä säteellä kohteesta heijastavan valokennon tapaan etäisyysanturina tai ihan vain valokennona. LiDAR ei vielä tuo mitään muuta kuin etäisyysdataa. Vasta ohjelmisto, joka muodostaa anturin antamista mittapisteistä mallin ympäristöstä, voi tuoda jotain turvapuolelle tai automaattiseen ajoon. LiDARin säde pyyhkii ympäristöä ja samaan aikaan auto liikkuu. On varmaan aika vaativa juttu muodostaa reaaliaikainen malli ja sen täytyy vaatia paljon vääntöä tietokoneelta. Anturi mittaa auton etäisyyttä kohteesra. Koska auto liikkuu samaan aikaan, niin pyörivän säteen lähettämien pisteiden etäisyydet eivät ole samasta 0-pisteestä. Olisi mielenkiintoista tietää, mikä on etäisyyden näytteenottoväli ja mittapisteiden resoluutio.
Valo liikkuu n.300 000Km/s, joten auton nopeus ei ole ongelma. Esim laserin pulssi on 1ns vastaa 15cm resoluutiota.
Olet kyllä aika veijari. Kun Tesla(Musk) totesi että stereokameranäkö on riittävä autopilottiin niin julistit, että lidar on täysin tarpeeton laite. Nyt siten kerrot että et edes tiedä mikä lidar on. Kasitääkseni Teslallakin aletaan myöntyä että lidariakin tarvitaan. Muskille ei tämä taida vieläkään sopia, koska lidar on kallis vs. kamerat ei maksa mitään. Muut autonomista ajoa tavoittelevat käyttävät systeemeissään kameroita, lidaria, radaria ja GPS:ää yhdessä.
Minä en muista julistaneeni LiDARin olevan täysin tarpeeton laite. Vositko kertoa, millä perusteella väität noin? Siitä on melko kauan, kun minulle selvisi, että laser-etäisyysanturia kutsutaan teollisuuden ulkopuolella LiDARiksi. Kai se kuulosta hienommalta.
Kerrotko, mistä olet saanut tietää, että "Teslallakin aletaan myöntyä, että LiDARiakin tarvitaan"?
Useamman anturin käytössä pitää osata ratkaista, mitä ohjelmisto tekee eri anturien antaessa toisistaan poikkeavaa tietoa. Näin maallikkona ajattelen, LiDAR tai radioaaltotutka tai ultraäänianturi tai kamerat antavat keskenään erilaista tietoa. Jos LiDARin antamasta datasta muodostetaan kuvaa ja samaten kameran antamasta matriisidatasta muodostetaan kuvaa, niin kumpaan perustetaan ympäristön mallintaminen? LiDAR lähettää itse (laser)valon, joka heijastuu takaisin kohteesta ja anturi saa etäisyystiedon ajan perusteella, joka valolla menee liikkuessaan LiDARin lähettimestä takaisin LiDARin vastaanottimeen. Kameraan tulee ympäröivästä valosta kohteen kautta kameraan heijastuvaa valoa. Päivällä auringon tuottamasta valosta ja pimeällä keinovalon avulla (esim. auton ajovalot). Jos sekä kameralla että LiDARilla tehdään ympäristöstä mallia, niin eikö siinä ole tårta på tårta? Onko kaksi eri ohjelmistoa, joista toinen mallintaa LiDARin datan perusteella ja toinen kameradatan perusteella. Ajon aikana pitää mallintaa reaaliaikaisesti ympäristöä ja lisäksi tehdä päätöksiä sen mallin pohjalta hyvin nopeasti. Jos LiDARin ja kameran avulla mallinnetaan ympäristö, niin toinen niistä malleista on varmaankin turha, sanoo minun vajavainen ymmärrys asiata. Pitää luottaa jompaan kumpaan. Ohjelmisto ei voi jäädä arpomaan, kumpi malli on oikeampi. Kumpikaan ei ole matemaattisesti sentin tarkka, joten keskenään yhtenevät ne mallit eivät ole.
Minusta tuntuisi järkevältä, että autossa olisi (radioaalto)tutka tunnistamassa kohteet, joihin auto on törmäyskurssilla, mutta oma tietoni ei riitä arvioimaan onko LiDARin ja kameran yhtäaikaa tekemä ympäristön mallinnus hyvä idea. Tietääkseni kaikissa autoissa on kamerat automaattiajoa ja turvallisuutta (jalankulkijan tunnistus yms) varten.
LiDARiin perustuvassa ja kameraan perustuvassa ympäristön mallintamisessa on varmaankin erilaiset haasteet. Minä en pysty arvioimaan, kumpi on lopulta parempi, mutta ainakin Tesla on päässyt pitkälle jo nyt kamerateknologian avulla.
Minä olen käyttänyt jo kymmeniä vuosia LiDARia työssäni. En vain tiennyt käyttäväni LiDAReita, kun olin tottunut termiin "Laseranturi". Jos autoon on asennettu LiDAR, ei se vielä sinänsä kerro, mihin sitä käytetään. Voihan laseranturi olla täydentävänä/varmentavana anturina, jonka avulla ei kuitenkaan tehdä varsinaista mallinnusta. En tiedä, miten laser-antureita käytetään autoissa.
@HybridRules kirjoitti:
Volvo EX90 näyttää olevan Bilian sivuilla ennakkomyynnissä. Onkohan toimituksien alkamisesta mitään arvausta?
Kiinnitti huomion, että varustelussa oli 360-asteen lintuperspektiivikamera 3D-näkymällä. Minulla oli 360 kamera XC90T8:ssa, mutta siinä ei ollut 3D-näkymää vaan pelkkä kuva ylhäältä katsottuna. Onko nykyään saatavana 3D-näkymällä.
LiDAR anturin nimi hämäsi minua aika pitkään ennen kuin tajusin sen tarkoittavan laser-etäisyysanturia. Sellaisiahan on teollisuudessa käytetty jo kauan pyörivällä säteellä esim. turvascannerissa ja kiinteällä säteellä kohteesta heijastavan valokennon tapaan etäisyysanturina tai ihan vain valokennona. LiDAR ei vielä tuo mitään muuta kuin etäisyysdataa. Vasta ohjelmisto, joka muodostaa anturin antamista mittapisteistä mallin ympäristöstä, voi tuoda jotain turvapuolelle tai automaattiseen ajoon. LiDARin säde pyyhkii ympäristöä ja samaan aikaan auto liikkuu. On varmaan aika vaativa juttu muodostaa reaaliaikainen malli ja sen täytyy vaatia paljon vääntöä tietokoneelta. Anturi mittaa auton etäisyyttä kohteesra. Koska auto liikkuu samaan aikaan, niin pyörivän säteen lähettämien pisteiden etäisyydet eivät ole samasta 0-pisteestä. Olisi mielenkiintoista tietää, mikä on etäisyyden näytteenottoväli ja mittapisteiden resoluutio.
Valo liikkuu n.300 000Km/s, joten auton nopeus ei ole ongelma. Esim laserin pulssi on 1ns vastaa 15cm resoluutiota.
Olet kyllä aika veijari. Kun Tesla(Musk) totesi että stereokameranäkö on riittävä autopilottiin niin julistit, että lidar on täysin tarpeeton laite. Nyt siten kerrot että et edes tiedä mikä lidar on. Kasitääkseni Teslallakin aletaan myöntyä että lidariakin tarvitaan. Muskille ei tämä taida vieläkään sopia, koska lidar on kallis vs. kamerat ei maksa mitään. Muut autonomista ajoa tavoittelevat käyttävät systeemeissään kameroita, lidaria, radaria ja GPS:ää yhdessä.
Vielä tuosta ilmoittamastasi resoluutiosta. Koska lasersäde pyyhkii ympäristöä kuten majakan valo, ei ole olemassa yhtä resoluutiota. Laser lähettää pulsseja säteittäisesti anturin keskipisteestä, joten kahden vierekkäisen pulssisäteen välillä on joku kulma, joten resoluutio heikkenee etäisyyden funktiona.
@HybridRules kirjoitti:
Volvo EX90 näyttää olevan Bilian sivuilla ennakkomyynnissä. Onkohan toimituksien alkamisesta mitään arvausta?
Kiinnitti huomion, että varustelussa oli 360-asteen lintuperspektiivikamera 3D-näkymällä. Minulla oli 360 kamera XC90T8:ssa, mutta siinä ei ollut 3D-näkymää vaan pelkkä kuva ylhäältä katsottuna. Onko nykyään saatavana 3D-näkymällä.
LiDAR anturin nimi hämäsi minua aika pitkään ennen kuin tajusin sen tarkoittavan laser-etäisyysanturia. Sellaisiahan on teollisuudessa käytetty jo kauan pyörivällä säteellä esim. turvascannerissa ja kiinteällä säteellä kohteesta heijastavan valokennon tapaan etäisyysanturina tai ihan vain valokennona. LiDAR ei vielä tuo mitään muuta kuin etäisyysdataa. Vasta ohjelmisto, joka muodostaa anturin antamista mittapisteistä mallin ympäristöstä, voi tuoda jotain turvapuolelle tai automaattiseen ajoon. LiDARin säde pyyhkii ympäristöä ja samaan aikaan auto liikkuu. On varmaan aika vaativa juttu muodostaa reaaliaikainen malli ja sen täytyy vaatia paljon vääntöä tietokoneelta. Anturi mittaa auton etäisyyttä kohteesra. Koska auto liikkuu samaan aikaan, niin pyörivän säteen lähettämien pisteiden etäisyydet eivät ole samasta 0-pisteestä. Olisi mielenkiintoista tietää, mikä on etäisyyden näytteenottoväli ja mittapisteiden resoluutio.
Valo liikkuu n.300 000Km/s, joten auton nopeus ei ole ongelma. Esim laserin pulssi on 1ns vastaa 15cm resoluutiota.
Olet kyllä aika veijari. Kun Tesla(Musk) totesi että stereokameranäkö on riittävä autopilottiin niin julistit, että lidar on täysin tarpeeton laite. Nyt siten kerrot että et edes tiedä mikä lidar on. Kasitääkseni Teslallakin aletaan myöntyä että lidariakin tarvitaan. Muskille ei tämä taida vieläkään sopia, koska lidar on kallis vs. kamerat ei maksa mitään. Muut autonomista ajoa tavoittelevat käyttävät systeemeissään kameroita, lidaria, radaria ja GPS:ää yhdessä.
Eikös tuo ole sama asia eri tavoin toteutettuna. Kamera on passiivinen laite, joka kuvaa ympäristön valaistuksessa tai keinovalossa jollakin aallonpituudella. Lidar ja tutkat ovat aktiivisia laitteita ja lähettävät itse käyttämänsä säteilyn. Jokainen laite saa dataa ympäristöstä, jonka avulla yritetään ymmärtää mitä havaintosuunnassa on. Kaikissa tavoissa on ongelmansa ja etunsa, mutta riittävän tehokkaalla tietojen käsittelyllä niillä saadaan riittävän selkeä kokonaiskuva. GPS antaa jonkinlaisen sijainnin, jota voidaan täydentää kiihtyvyysanturien antamalla datalla ja laskennalla.
@HybridRules kirjoitti:
Volvo EX90 näyttää olevan Bilian sivuilla ennakkomyynnissä. Onkohan toimituksien alkamisesta mitään arvausta?
Kiinnitti huomion, että varustelussa oli 360-asteen lintuperspektiivikamera 3D-näkymällä. Minulla oli 360 kamera XC90T8:ssa, mutta siinä ei ollut 3D-näkymää vaan pelkkä kuva ylhäältä katsottuna. Onko nykyään saatavana 3D-näkymällä.
LiDAR anturin nimi hämäsi minua aika pitkään ennen kuin tajusin sen tarkoittavan laser-etäisyysanturia. Sellaisiahan on teollisuudessa käytetty jo kauan pyörivällä säteellä esim. turvascannerissa ja kiinteällä säteellä kohteesta heijastavan valokennon tapaan etäisyysanturina tai ihan vain valokennona. LiDAR ei vielä tuo mitään muuta kuin etäisyysdataa. Vasta ohjelmisto, joka muodostaa anturin antamista mittapisteistä mallin ympäristöstä, voi tuoda jotain turvapuolelle tai automaattiseen ajoon. LiDARin säde pyyhkii ympäristöä ja samaan aikaan auto liikkuu. On varmaan aika vaativa juttu muodostaa reaaliaikainen malli ja sen täytyy vaatia paljon vääntöä tietokoneelta. Anturi mittaa auton etäisyyttä kohteesra. Koska auto liikkuu samaan aikaan, niin pyörivän säteen lähettämien pisteiden etäisyydet eivät ole samasta 0-pisteestä. Olisi mielenkiintoista tietää, mikä on etäisyyden näytteenottoväli ja mittapisteiden resoluutio.
Valo liikkuu n.300 000Km/s, joten auton nopeus ei ole ongelma. Esim laserin pulssi on 1ns vastaa 15cm resoluutiota.
Olet kyllä aika veijari. Kun Tesla(Musk) totesi että stereokameranäkö on riittävä autopilottiin niin julistit, että lidar on täysin tarpeeton laite. Nyt siten kerrot että et edes tiedä mikä lidar on. Kasitääkseni Teslallakin aletaan myöntyä että lidariakin tarvitaan. Muskille ei tämä taida vieläkään sopia, koska lidar on kallis vs. kamerat ei maksa mitään. Muut autonomista ajoa tavoittelevat käyttävät systeemeissään kameroita, lidaria, radaria ja GPS:ää yhdessä.
Vielä tuosta ilmoittamastasi resoluutiosta. Koska lasersäde pyyhkii ympäristöä kuten majakan valo, ei ole olemassa yhtä resoluutiota. Laser lähettää pulsseja säteittäisesti anturin keskipisteestä, joten kahden vierekkäisen pulssisäteen välillä on joku kulma, joten resoluutio heikkenee etäisyyden funktiona.
Tutka-antenneissa ei taida olla mitään pyörivää skannausta muuta kuin merellä, jossa tarvitsee tiedon kaikista suunnista eikä tiedon tarvitse olla niin huippua hitaassa vauhdissa. Muualla lähetetään pulssit tiettyyn suuntaan pienelle sektorille suurella skannaustaajuudella ilmeisesti mielenkiintoisiin kohteisiin keskittyen. Autossa on vielä liikkuva alusta, joten saatu tieto ympäristöstä ei ole lainkaan tasaista ja hienoa, resoluutio vaihtelee.
Vielä tuosta ilmoittamastasi resoluutiosta. Koska lasersäde pyyhkii ympäristöä kuten majakan valo, ei ole olemassa yhtä resoluutiota. Laser lähettää pulsseja säteittäisesti anturin keskipisteestä, joten kahden vierekkäisen pulssisäteen välillä on joku kulma, joten resoluutio heikkenee etäisyyden funktiona.
Ei lidar mikään kokonaisratkaisu ole vaan täydentävä menetelmä. Stereokamera hoitaa kyllä lähialueen etäisyydet mainiosti ja se näkee myös värejä (esim liikenenvalot, liikennemerkit, ajoratamaalaukset). Mutta kuten tiedetään myös kameralla on vaikeuksia kun todellinen tilanne onkin haastava - huono sää, pimeys, voimakas auringonpaiste tai vaan vaikea kohde (laaja yksivärinen alue ). Tämän vuoksi yleisesti asiantuntijat ovat sitä mieltä, että level3 autonomiaan systeemiin tarvitaan lidar. S-mersussa on level3 on ollut saatavilla nyt vuoden päivät ja Bemarin seiskaan pitäisi tulla tänä keväänä, on jo tilattavissa. Suomessa noista ei hyötyä ole kun toimivat vain autobahnalla (riittävän tarkka kartta saavilla),
Lidar-majakan, jota monessa testiautossa näkee, hinta on 70..80k€. Autonomisen ajamisen lidar-anturi maksaa runsaan tonnin ja ainkin mersulla on tarkoistus tuoda lidar myös level2 assistenteihin jatkossa, pelkkä anturi noin 500 €. Bemarin level3 tsydeemi Personal Pilot maksaa 7500-9000€ ja Mersulla vastaava Drive Pilot 6000€. Level2-systeemeissä ei tietääkseni käytetä lidaria vielä, Volvo voi olla tässä ensimmäinen, jos auto ei myöhästy. Ja varmasti Volvon peliliike pistää painetta muille valmsitajille tuoda tekniikka level2:een.
Kerrotko, mistä olet saanut tietää, että "Teslallakin aletaan myöntyä, että LiDARiakin tarvitaan"?
Kyllähän netistä kuvia Teslan testiautoista löytyy aika runsaasti ja noidrn aikojen jälkeen sensorit ovat jo pienentyneet, joten lidarin havaitseminen ei ole enän niin yksinkertaista. Aivan 'sattumalta' Luminar (toimittaa lidarit Mersulle ja Volvolle) pykää uutta tehdasta Teslan gigafactoryn naapuriin Meksikossa.
Vielä tuosta ilmoittamastasi resoluutiosta. Koska lasersäde pyyhkii ympäristöä kuten majakan valo, ei ole olemassa yhtä resoluutiota. Laser lähettää pulsseja säteittäisesti anturin keskipisteestä, joten kahden vierekkäisen pulssisäteen välillä on joku kulma, joten resoluutio heikkenee etäisyyden funktiona.
Ei lidar mikään kokonaisratkaisu ole vaan täydentävä menetelmä. Stereokamera hoitaa kyllä lähialueen etäisyydet mainiosti ja se näkee myös värejä (esim liikenenvalot, liikennemerkit, ajoratamaalaukset). Mutta kuten tiedetään myös kameralla on vaikeuksia kun todellinen tilanne onkin haastava - huono sää, pimeys, voimakas auringonpaiste tai vaan vaikea kohde (laaja yksivärinen alue ). Tämän vuoksi yleisesti asiantuntijat ovat sitä mieltä, että level3 autonomiaan systeemiin tarvitaan lidar. S-mersussa on level3 on ollut saatavilla nyt vuoden päivät ja Bemarin seiskaan pitäisi tulla tänä keväänä, on jo tilattavissa. Suomessa noista ei hyötyä ole kun toimivat vain autobahnalla (riittävän tarkka kartta saavilla),
Lidar-majakan, jota monessa testiautossa näkee, hinta on 70..80k€. Autonomisen ajamisen lidar-anturi maksaa runsaan tonnin ja ainkin mersulla on tarkoistus tuoda lidar myös level2 assistenteihin jatkossa, pelkkä anturi noin 500 €. Bemarin level3 tsydeemi Personal Pilot maksaa 7500-9000€ ja Mersulla vastaava Drive Pilot 6000€. Level2-systeemeissä ei tietääkseni käytetä lidaria vielä, Volvo voi olla tässä ensimmäinen, jos auto ei myöhästy. Ja varmasti Volvon peliliike pistää painetta muille valmsitajille tuoda tekniikka level2:een.
Kun LiDARin eli laseretäisyysanturin antamasta datasta, pistepilvestä, pyritään muodostamaan 3D-mallia, niin silloin tehdään samaa, mitä kamerajärjestelmä tekee. Kaksi rinnakkaista järjestelmää ei ainakaan yksinkertaista ohjelmistopuolta. Jos laseranturit ovat vain apuantureita, niin miksi kovasti kohkataan LiDAR-tekniikasta? Siksikö, että yritetään suurelle yleisölle kertoa keisarin uusista vaatteista?
Level 3 auto, joka ajaa ilman kuljettajan valvontaa vain muutamilla tietyillä reiteillä on omituinen juttu. Olin luullut aikaisemmin, että auto joko on level 3 tai ei ole. Yllättävää, että auto voi olla jollain alueella level 3 ja toisella ei. Miten se mahtaa näkyä kuljettajalle autossa? Miten auto kertoo kuljettajalle, milloin hänen ei tarvitse valvoa ajamista?
Vihivaunu-tyyppinen automaattinen ajo on tietysti helpompi toteuttaa kuin oikeasti autonominen ajo eli sellainen automaattinen ohjaus, jossa auto tunnistaa ympäristön ja ohjautuu sen perusteella. Vihivaunu-tyyppisessa autonomisessa autossa reitin seuranta voidaan ottaa ulkoisista signaaleista ja autossa on turvallisuutta valvovat järjestelmät.
Suljettu reitti ja alhainen nopeus. Kuka tarvitsee/haluaa sellaista Level 3 ajamista?
Vielä tuosta ilmoittamastasi resoluutiosta. Koska lasersäde pyyhkii ympäristöä kuten majakan valo, ei ole olemassa yhtä resoluutiota. Laser lähettää pulsseja säteittäisesti anturin keskipisteestä, joten kahden vierekkäisen pulssisäteen välillä on joku kulma, joten resoluutio heikkenee etäisyyden funktiona.
Ei lidar mikään kokonaisratkaisu ole vaan täydentävä menetelmä. Stereokamera hoitaa kyllä lähialueen etäisyydet mainiosti ja se näkee myös värejä (esim liikenenvalot, liikennemerkit, ajoratamaalaukset). Mutta kuten tiedetään myös kameralla on vaikeuksia kun todellinen tilanne onkin haastava - huono sää, pimeys, voimakas auringonpaiste tai vaan vaikea kohde (laaja yksivärinen alue ). Tämän vuoksi yleisesti asiantuntijat ovat sitä mieltä, että level3 autonomiaan systeemiin tarvitaan lidar. S-mersussa on level3 on ollut saatavilla nyt vuoden päivät ja Bemarin seiskaan pitäisi tulla tänä keväänä, on jo tilattavissa. Suomessa noista ei hyötyä ole kun toimivat vain autobahnalla (riittävän tarkka kartta saavilla),
Lidar-majakan, jota monessa testiautossa näkee, hinta on 70..80k€. Autonomisen ajamisen lidar-anturi maksaa runsaan tonnin ja ainkin mersulla on tarkoistus tuoda lidar myös level2 assistenteihin jatkossa, pelkkä anturi noin 500 €. Bemarin level3 tsydeemi Personal Pilot maksaa 7500-9000€ ja Mersulla vastaava Drive Pilot 6000€. Level2-systeemeissä ei tietääkseni käytetä lidaria vielä, Volvo voi olla tässä ensimmäinen, jos auto ei myöhästy. Ja varmasti Volvon peliliike pistää painetta muille valmsitajille tuoda tekniikka level2:een.
Kun LiDARin eli laseretäisyysanturin antamasta datasta, pistepilvestä, pyritään muodostamaan 3D-mallia, niin silloin tehdään samaa, mitä kamerajärjestelmä tekee. Kaksi rinnakkaista järjestelmää ei ainakaan yksinkertaista ohjelmistopuolta. Jos laseranturit ovat vain apuantureita, niin miksi kovasti kohkataan LiDAR-tekniikasta? Siksikö, että yritetään suurelle yleisölle kertoa keisarin uusista vaatteista?
Level 3 auto, joka ajaa ilman kuljettajan valvontaa vain muutamilla tietyillä reiteillä on omituinen juttu. Olin luullut aikaisemmin, että auto joko on level 3 tai ei ole. Yllättävää, että auto voi olla jollain alueella level 3 ja toisella ei. Miten se mahtaa näkyä kuljettajalle autossa? Miten auto kertoo kuljettajalle, milloin hänen ei tarvitse valvoa ajamista?
Vihivaunu-tyyppinen automaattinen ajo on tietysti helpompi toteuttaa kuin oikeasti autonominen ajo eli sellainen automaattinen ohjaus, jossa auto tunnistaa ympäristön ja ohjautuu sen perusteella. Vihivaunu-tyyppisessa autonomisessa autossa reitin seuranta voidaan ottaa ulkoisista signaaleista ja autossa on turvallisuutta valvovat järjestelmät.
Suljettu reitti ja alhainen nopeus. Kuka tarvitsee/haluaa sellaista Level 3 ajamista?
Ennen kolmostiellä oli tuo Level 3 käytössä. Tampereella ajettiin vaikka kotoa muutama kilometri kolmostien alkuun tien uriin, jotka loppuivat Helsingissä ja saattoi ajaa sinne minne halusi. Jos tuossa oikeasti olisi saanut olla pari tuntia matkustajana, kukaan ei olisi valittanut. Typerää jonossa ajamista usein surkeissa olosuhteissa, joten hallittu vihivaunuajaminen olisi sopinut hyvin.
@HybridRules kirjoitti:
Volvo EX90 näyttää olevan Bilian sivuilla ennakkomyynnissä. Onkohan toimituksien alkamisesta mitään arvausta?
Kiinnitti huomion, että varustelussa oli 360-asteen lintuperspektiivikamera 3D-näkymällä. Minulla oli 360 kamera XC90T8:ssa, mutta siinä ei ollut 3D-näkymää vaan pelkkä kuva ylhäältä katsottuna. Onko nykyään saatavana 3D-näkymällä.
LiDAR anturin nimi hämäsi minua aika pitkään ennen kuin tajusin sen tarkoittavan laser-etäisyysanturia. Sellaisiahan on teollisuudessa käytetty jo kauan pyörivällä säteellä esim. turvascannerissa ja kiinteällä säteellä kohteesta heijastavan valokennon tapaan etäisyysanturina tai ihan vain valokennona. LiDAR ei vielä tuo mitään muuta kuin etäisyysdataa. Vasta ohjelmisto, joka muodostaa anturin antamista mittapisteistä mallin ympäristöstä, voi tuoda jotain turvapuolelle tai automaattiseen ajoon. LiDARin säde pyyhkii ympäristöä ja samaan aikaan auto liikkuu. On varmaan aika vaativa juttu muodostaa reaaliaikainen malli ja sen täytyy vaatia paljon vääntöä tietokoneelta. Anturi mittaa auton etäisyyttä kohteesra. Koska auto liikkuu samaan aikaan, niin pyörivän säteen lähettämien pisteiden etäisyydet eivät ole samasta 0-pisteestä. Olisi mielenkiintoista tietää, mikä on etäisyyden näytteenottoväli ja mittapisteiden resoluutio.
Valo liikkuu n.300 000Km/s, joten auton nopeus ei ole ongelma. Esim laserin pulssi on 1ns vastaa 15cm resoluutiota.
Olet kyllä aika veijari. Kun Tesla(Musk) totesi että stereokameranäkö on riittävä autopilottiin niin julistit, että lidar on täysin tarpeeton laite. Nyt siten kerrot että et edes tiedä mikä lidar on. Kasitääkseni Teslallakin aletaan myöntyä että lidariakin tarvitaan. Muskille ei tämä taida vieläkään sopia, koska lidar on kallis vs. kamerat ei maksa mitään. Muut autonomista ajoa tavoittelevat käyttävät systeemeissään kameroita, lidaria, radaria ja GPS:ää yhdessä.
Eikös tuo ole sama asia eri tavoin toteutettuna. Kamera on passiivinen laite, joka kuvaa ympäristön valaistuksessa tai keinovalossa jollakin aallonpituudella. Lidar ja tutkat ovat aktiivisia laitteita ja lähettävät itse käyttämänsä säteilyn. Jokainen laite saa dataa ympäristöstä, jonka avulla yritetään ymmärtää mitä havaintosuunnassa on. Kaikissa tavoissa on ongelmansa ja etunsa, mutta riittävän tehokkaalla tietojen käsittelyllä niillä saadaan riittävän selkeä kokonaiskuva. GPS antaa jonkinlaisen sijainnin, jota voidaan täydentää kiihtyvyysanturien antamalla datalla ja laskennalla.
Ei ole
Kannattaa käydä Uudenkaupungin autotehtaan sivuilla. Siellä ainakin oli linkki jokin aika sitten, josta pääsee näkemään koko autotehtaan kokoonpano-osaston reaaliaikaisena livekuvana, jossa näkyy kaikkien robottien ja tuotantolaitteiden liikkeet reaaliajassa. Insinöörit käyttävät tuota suunnitellessa muutoksia ja tehostuksia linjoille ja voivat näin testata tuotantolaitteiden toimivuuden jo ennen asennuksia. Varsin upea toteutus lidareista.
Vielä tuosta ilmoittamastasi resoluutiosta. Koska lasersäde pyyhkii ympäristöä kuten majakan valo, ei ole olemassa yhtä resoluutiota. Laser lähettää pulsseja säteittäisesti anturin keskipisteestä, joten kahden vierekkäisen pulssisäteen välillä on joku kulma, joten resoluutio heikkenee etäisyyden funktiona.
Ei lidar mikään kokonaisratkaisu ole vaan täydentävä menetelmä. Stereokamera hoitaa kyllä lähialueen etäisyydet mainiosti ja se näkee myös värejä (esim liikenenvalot, liikennemerkit, ajoratamaalaukset). Mutta kuten tiedetään myös kameralla on vaikeuksia kun todellinen tilanne onkin haastava - huono sää, pimeys, voimakas auringonpaiste tai vaan vaikea kohde (laaja yksivärinen alue ). Tämän vuoksi yleisesti asiantuntijat ovat sitä mieltä, että level3 autonomiaan systeemiin tarvitaan lidar. S-mersussa on level3 on ollut saatavilla nyt vuoden päivät ja Bemarin seiskaan pitäisi tulla tänä keväänä, on jo tilattavissa. Suomessa noista ei hyötyä ole kun toimivat vain autobahnalla (riittävän tarkka kartta saavilla),
Lidar-majakan, jota monessa testiautossa näkee, hinta on 70..80k€. Autonomisen ajamisen lidar-anturi maksaa runsaan tonnin ja ainkin mersulla on tarkoistus tuoda lidar myös level2 assistenteihin jatkossa, pelkkä anturi noin 500 €. Bemarin level3 tsydeemi Personal Pilot maksaa 7500-9000€ ja Mersulla vastaava Drive Pilot 6000€. Level2-systeemeissä ei tietääkseni käytetä lidaria vielä, Volvo voi olla tässä ensimmäinen, jos auto ei myöhästy. Ja varmasti Volvon peliliike pistää painetta muille valmsitajille tuoda tekniikka level2:een.
Kun LiDARin eli laseretäisyysanturin antamasta datasta, pistepilvestä, pyritään muodostamaan 3D-mallia, niin silloin tehdään samaa, mitä kamerajärjestelmä tekee. Kaksi rinnakkaista järjestelmää ei ainakaan yksinkertaista ohjelmistopuolta. Jos laseranturit ovat vain apuantureita, niin miksi kovasti kohkataan LiDAR-tekniikasta? Siksikö, että yritetään suurelle yleisölle kertoa keisarin uusista vaatteista?
Level 3 auto, joka ajaa ilman kuljettajan valvontaa vain muutamilla tietyillä reiteillä on omituinen juttu. Olin luullut aikaisemmin, että auto joko on level 3 tai ei ole. Yllättävää, että auto voi olla jollain alueella level 3 ja toisella ei. Miten se mahtaa näkyä kuljettajalle autossa? Miten auto kertoo kuljettajalle, milloin hänen ei tarvitse valvoa ajamista?
Vihivaunu-tyyppinen automaattinen ajo on tietysti helpompi toteuttaa kuin oikeasti autonominen ajo eli sellainen automaattinen ohjaus, jossa auto tunnistaa ympäristön ja ohjautuu sen perusteella. Vihivaunu-tyyppisessa autonomisessa autossa reitin seuranta voidaan ottaa ulkoisista signaaleista ja autossa on turvallisuutta valvovat järjestelmät.
Suljettu reitti ja alhainen nopeus. Kuka tarvitsee/haluaa sellaista Level 3 ajamista?
Ennen kolmostiellä oli tuo Level 3 käytössä. Tampereella ajettiin vaikka kotoa muutama kilometri kolmostien alkuun tien uriin, jotka loppuivat Helsingissä ja saattoi ajaa sinne minne halusi. Jos tuossa oikeasti olisi saanut olla pari tuntia matkustajana, kukaan ei olisi valittanut. Typerää jonossa ajamista usein surkeissa olosuhteissa, joten hallittu vihivaunuajaminen olisi sopinut hyvin.
No joo, tuollaiseen tilanteeseen sopii kyllä. Level 2:lla joutuu lepuuttamaan kättä ratilla, ei siinäkään muuta tarvitse tehdä jonoajossa. Ei voi lukea lehtiä samalla eikä edes surfata puhelinta enää tässä uudessa äksässä, koska sisäkamera vahtii ja käskee katseen tiehen.
Vielä tuosta ilmoittamastasi resoluutiosta. Koska lasersäde pyyhkii ympäristöä kuten majakan valo, ei ole olemassa yhtä resoluutiota. Laser lähettää pulsseja säteittäisesti anturin keskipisteestä, joten kahden vierekkäisen pulssisäteen välillä on joku kulma, joten resoluutio heikkenee etäisyyden funktiona.
Ei lidar mikään kokonaisratkaisu ole vaan täydentävä menetelmä. Stereokamera hoitaa kyllä lähialueen etäisyydet mainiosti ja se näkee myös värejä (esim liikenenvalot, liikennemerkit, ajoratamaalaukset). Mutta kuten tiedetään myös kameralla on vaikeuksia kun todellinen tilanne onkin haastava - huono sää, pimeys, voimakas auringonpaiste tai vaan vaikea kohde (laaja yksivärinen alue ). Tämän vuoksi yleisesti asiantuntijat ovat sitä mieltä, että level3 autonomiaan systeemiin tarvitaan lidar. S-mersussa on level3 on ollut saatavilla nyt vuoden päivät ja Bemarin seiskaan pitäisi tulla tänä keväänä, on jo tilattavissa. Suomessa noista ei hyötyä ole kun toimivat vain autobahnalla (riittävän tarkka kartta saavilla),
Lidar-majakan, jota monessa testiautossa näkee, hinta on 70..80k€. Autonomisen ajamisen lidar-anturi maksaa runsaan tonnin ja ainkin mersulla on tarkoistus tuoda lidar myös level2 assistenteihin jatkossa, pelkkä anturi noin 500 €. Bemarin level3 tsydeemi Personal Pilot maksaa 7500-9000€ ja Mersulla vastaava Drive Pilot 6000€. Level2-systeemeissä ei tietääkseni käytetä lidaria vielä, Volvo voi olla tässä ensimmäinen, jos auto ei myöhästy. Ja varmasti Volvon peliliike pistää painetta muille valmsitajille tuoda tekniikka level2:een.
Kun LiDARin eli laseretäisyysanturin antamasta datasta, pistepilvestä, pyritään muodostamaan 3D-mallia, niin silloin tehdään samaa, mitä kamerajärjestelmä tekee. Kaksi rinnakkaista järjestelmää ei ainakaan yksinkertaista ohjelmistopuolta. Jos laseranturit ovat vain apuantureita, niin miksi kovasti kohkataan LiDAR-tekniikasta? Siksikö, että yritetään suurelle yleisölle kertoa keisarin uusista vaatteista?
Level 3 auto, joka ajaa ilman kuljettajan valvontaa vain muutamilla tietyillä reiteillä on omituinen juttu. Olin luullut aikaisemmin, että auto joko on level 3 tai ei ole. Yllättävää, että auto voi olla jollain alueella level 3 ja toisella ei. Miten se mahtaa näkyä kuljettajalle autossa? Miten auto kertoo kuljettajalle, milloin hänen ei tarvitse valvoa ajamista?
Vihivaunu-tyyppinen automaattinen ajo on tietysti helpompi toteuttaa kuin oikeasti autonominen ajo eli sellainen automaattinen ohjaus, jossa auto tunnistaa ympäristön ja ohjautuu sen perusteella. Vihivaunu-tyyppisessa autonomisessa autossa reitin seuranta voidaan ottaa ulkoisista signaaleista ja autossa on turvallisuutta valvovat järjestelmät.
Suljettu reitti ja alhainen nopeus. Kuka tarvitsee/haluaa sellaista Level 3 ajamista?
Älä aloita tuota paskanjauhantaa täällä sähköautoketjussa. Sun kyvyt ei yksinkertaisesti riitä.
Kerrotko, mistä olet saanut tietää, että "Teslallakin aletaan myöntyä, että LiDARiakin tarvitaan"?
Kyllähän netistä kuvia Teslan testiautoista löytyy aika runsaasti ja noidrn aikojen jälkeen sensorit ovat jo pienentyneet, joten lidarin havaitseminen ei ole enän niin yksinkertaista. Aivan 'sattumalta' Luminar (toimittaa lidarit Mersulle ja Volvolle) pykää uutta tehdasta Teslan gigafactoryn naapuriin Meksikossa.
Luontevaahan se on, että Tesla testaa myös LiDAReita eli laserantureita. Onkin eri asia, aikooko Tesla korvata kameroihin pohjautuvan järjestelmän LiDARin varaan tehtyyn vai käyttääkö lasersensoreita apuna. Käsittääkseni Tesla aikoo pysyä kamerapohjaisessa ja jos käyttää lasereita, niin apuantureina.
Vielä tuosta ilmoittamastasi resoluutiosta. Koska lasersäde pyyhkii ympäristöä kuten majakan valo, ei ole olemassa yhtä resoluutiota. Laser lähettää pulsseja säteittäisesti anturin keskipisteestä, joten kahden vierekkäisen pulssisäteen välillä on joku kulma, joten resoluutio heikkenee etäisyyden funktiona.
Ei lidar mikään kokonaisratkaisu ole vaan täydentävä menetelmä. Stereokamera hoitaa kyllä lähialueen etäisyydet mainiosti ja se näkee myös värejä (esim liikenenvalot, liikennemerkit, ajoratamaalaukset). Mutta kuten tiedetään myös kameralla on vaikeuksia kun todellinen tilanne onkin haastava - huono sää, pimeys, voimakas auringonpaiste tai vaan vaikea kohde (laaja yksivärinen alue ). Tämän vuoksi yleisesti asiantuntijat ovat sitä mieltä, että level3 autonomiaan systeemiin tarvitaan lidar. S-mersussa on level3 on ollut saatavilla nyt vuoden päivät ja Bemarin seiskaan pitäisi tulla tänä keväänä, on jo tilattavissa. Suomessa noista ei hyötyä ole kun toimivat vain autobahnalla (riittävän tarkka kartta saavilla),
Lidar-majakan, jota monessa testiautossa näkee, hinta on 70..80k€. Autonomisen ajamisen lidar-anturi maksaa runsaan tonnin ja ainkin mersulla on tarkoistus tuoda lidar myös level2 assistenteihin jatkossa, pelkkä anturi noin 500 €. Bemarin level3 tsydeemi Personal Pilot maksaa 7500-9000€ ja Mersulla vastaava Drive Pilot 6000€. Level2-systeemeissä ei tietääkseni käytetä lidaria vielä, Volvo voi olla tässä ensimmäinen, jos auto ei myöhästy. Ja varmasti Volvon peliliike pistää painetta muille valmsitajille tuoda tekniikka level2:een.
Kun LiDARin eli laseretäisyysanturin antamasta datasta, pistepilvestä, pyritään muodostamaan 3D-mallia, niin silloin tehdään samaa, mitä kamerajärjestelmä tekee. Kaksi rinnakkaista järjestelmää ei ainakaan yksinkertaista ohjelmistopuolta. Jos laseranturit ovat vain apuantureita, niin miksi kovasti kohkataan LiDAR-tekniikasta? Siksikö, että yritetään suurelle yleisölle kertoa keisarin uusista vaatteista?
Level 3 auto, joka ajaa ilman kuljettajan valvontaa vain muutamilla tietyillä reiteillä on omituinen juttu. Olin luullut aikaisemmin, että auto joko on level 3 tai ei ole. Yllättävää, että auto voi olla jollain alueella level 3 ja toisella ei. Miten se mahtaa näkyä kuljettajalle autossa? Miten auto kertoo kuljettajalle, milloin hänen ei tarvitse valvoa ajamista?
Vihivaunu-tyyppinen automaattinen ajo on tietysti helpompi toteuttaa kuin oikeasti autonominen ajo eli sellainen automaattinen ohjaus, jossa auto tunnistaa ympäristön ja ohjautuu sen perusteella. Vihivaunu-tyyppisessa autonomisessa autossa reitin seuranta voidaan ottaa ulkoisista signaaleista ja autossa on turvallisuutta valvovat järjestelmät.
Suljettu reitti ja alhainen nopeus. Kuka tarvitsee/haluaa sellaista Level 3 ajamista?
Älä aloita tuota paskanjauhantaa täällä sähköautoketjussa. Sun kyvyt ei yksinkertaisesti riitä.
Pitääkö ottaa kohteliaisuutena tuo sanomasi, että minun kyvyt ei riitä paskanjauhantaan. Ihan tarkoituksella pyrin välttämään paskanjauhantaa. Sinäkin voisit yrittää välttää sitä.
@HybridRules kirjoitti:
Kun LiDARin eli laseretäisyysanturin antamasta datasta, pistepilvestä, pyritään muodostamaan 3D-mallia, niin silloin tehdään samaa, mitä kamerajärjestelmä tekee.
Lähtötilanne laskennalle on kovasti erilainen lidarin ja stereokameran tapauksissa: lidar tietää tarkalleen jokaisen pisteen etäisyyden, stereokameran kuvasta etäisyydet yritetään selvittää laskennallisesti mahdollisimman tarkasti.
"Polestar on hybridi"
Vau elät ihan omissa mielikuvitus maailmoissa. Milloin on Eurooppakoko maailman kokoinen ja huvittavin asia oli sinun takautuvasti USAlle Suomen puolesta tehty sodan julistus. Vihjeeksi Englanti kyllä Stalinin painostamana julisti sodan Suomelle ja sitä tietysti seurasi sodan julistukset Canadalta ja Uudelta-Seelannilta, mutta ei USA tai Suomi ole julistanut toisessa maailman sodassa tai koskaan muutenkaan sotaa toisilleen. Suomella, Usa:lla ja Stalinilla oli puuttumattomuussopimus. Tosin siinäkin ironiaa Henry Fordin toimittaessa hyvälle kaverilleen Stalinille tuhansia kuorma-autoja, joita Stalin sitten käytti Suomeakin vastaan.
Polestar on aina 2017 alkaen ollut nykyaikaiseen esteettiseen tyylikkääseen käyttöympäristöön satsaava täys-sähköauto. Volvo osti nimen omaan tietotaitoa käyttöjärjestelmien nykyaikaistamiseksi sähköauto osaamista.
Uusia sähköautoja putkahtelee kuin sieniä sateella, jopa Suomeenkin.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/94d50d68-4f03-4612-8540-3049b3eb3e97
Polestar-yhtiö on perinnevalmistajan ja uuden teknologian yhdistelmä eli hybridi. Tekee pelkästään sähköautoja, mutta oli alun perin polttispuolen toimija.
Toimittaja oli sitä mieltä, että ei hyvä sähköauto, mutta muuten hyvä. Taitaa olla tuossakin se ilmiö, että on tehty perinneauto, mutta otettu sähkömoottorit polttomoottorin tilalle.
Volvo Car Corp. osti 100 prosenttia Polestar Performance AB: stä heinäkuussa 2015. Ennen ostoa Polestar oli riippumaton yritys, jonka Volvo palkkasi kehittämään yhdessä ajoneuvojensa korkean suorituskyvyn versioita. Yritykset ovat myös työskennelleet yhdessä moottoriurheilussa vuodesta 1996. Polestarin entinen omistaja Christian Dahl säilytti hallinnan Polestarin kilpa-divisioonasta ja nimitti sen uudelleen Cyan Racingiksi, joka on nyt Polestarin virallinen moottoriurheilukumppani.
Polestar 1 on plug-in hybridi 2-litraisella bensakoneella, sähkömoottoreilla ja 34 kWh akulla. Valmistus tosin taisi loppua jo vuonna 2022.
Polestar 1 oli plug-in hybrid, ei täyssähkö. PS1 voisi yhtä hyvin olla Volvo C90, olkoonkin että Volvona se olisi todennäköisemmin peltiä kuin hiilikuitua, ja hinta olisi ollut maltillisempi.
Polestar 2 voisi yhtä hyvin olla Volvo S40. Vasta 3 ja 4 ovat itsenäisempiä malleja.
Minun on nyt vähän vaikea uskoa Volvon ostaneen osaamista, kun Polestar on hyvin pitkälti spin-off firma Volvosta.
Polestar oli nimenomaan Volvon Polestar-suorituskykybrändi (virityspaja niin kuin esim. AMG) ei valmistanu omia polttomoottori malleja vaan korkeamman osaamisen kautta Volvolle osaamistaan niin kuin esim. Lotus engineering suunnitteli esimmäisen Teslan.
Volvon S60- ja V60-polestar-variantit on tyypillisesti maalattu niin, mitä yritys kutsuu kapinallisen siniseksi.”S60: n ja V60: n suorituskykyversioissa (oikealla) on 350 hv: n kuusisylinteriset turboahdetut bensiinimoottorit, jotka voivat ajaa autoja 0 - 100 km / h 4,9 sekunnissa.
Niin kyllä, Volvo osti aikoinaan virityspajan. Sillä ei kuitenkaan liene nimen lisäksi oikein mitään tekemistä nyky-Polestarin kanssa, eikä virityspajalla sähköautojen kanssa?
Volvo EX90 näyttää olevan Bilian sivuilla ennakkomyynnissä. Onkohan toimituksien alkamisesta mitään arvausta?
Kiinnitti huomion, että varustelussa oli 360-asteen lintuperspektiivikamera 3D-näkymällä. Minulla oli 360 kamera XC90T8:ssa, mutta siinä ei ollut 3D-näkymää vaan pelkkä kuva ylhäältä katsottuna. Onko nykyään saatavana 3D-näkymällä.
LiDAR anturin nimi hämäsi minua aika pitkään ennen kuin tajusin sen tarkoittavan laser-etäisyysanturia. Sellaisiahan on teollisuudessa käytetty jo kauan pyörivällä säteellä esim. turvascannerissa ja kiinteällä säteellä kohteesta heijastavan valokennon tapaan etäisyysanturina tai ihan vain valokennona. LiDAR ei vielä tuo mitään muuta kuin etäisyysdataa. Vasta ohjelmisto, joka muodostaa anturin antamista mittapisteistä mallin ympäristöstä, voi tuoda jotain turvapuolelle tai automaattiseen ajoon. LiDARin säde pyyhkii ympäristöä ja samaan aikaan auto liikkuu. On varmaan aika vaativa juttu muodostaa reaaliaikainen malli ja sen täytyy vaatia paljon vääntöä tietokoneelta. Anturi mittaa auton etäisyyttä kohteesra. Koska auto liikkuu samaan aikaan, niin pyörivän säteen lähettämien pisteiden etäisyydet eivät ole samasta 0-pisteestä. Olisi mielenkiintoista tietää, mikä on etäisyyden näytteenottoväli ja mittapisteiden resoluutio.
Eiköhän se ole Q3 tai Q4 tämän vuonna. Perusrakenne ja tehtaat ovat samat kuin Polestar 3:lla, ja ennen tilaukseni perumista toimitusaika olisi ollut elokuu -24.
Esim. argeologisissa tutkimuksissa hyvin tyypillisesti käytetään nykyään Lidaria ja lentokoneesta matkavauhdissa Lidar mittaa 2 000 000 kertaa sekunnissa maanpintaa puiden lehvästön läpi ja pääsevät 1-2 mm tarkkuuteen mittauksissa ja samalla tavalla auto luo lidarin avulla kolmeulotteisen näkymän jopa sumussa ja lumisaeessa paljon kauemmas kuin ihmis silmä näkee.
Eli on aivan ratkaiseva ero valokuviin.
Kuinka monta lähetin-vastaanotin paria auton lidarissa on? Lidarin säde pyyhkii ympäristöä kuin majakan valo. Onko vain yksi säde, joka pyyhkäisee eri korkeuksilta vai onko useampi viuhka päällekkäin?
Valo liikkuu n.300 000Km/s, joten auton nopeus ei ole ongelma. Esim laserin pulssi on 1ns vastaa 15cm resoluutiota.
Olet kyllä aika veijari. Kun Tesla(Musk) totesi että stereokameranäkö on riittävä autopilottiin niin julistit, että lidar on täysin tarpeeton laite. Nyt siten kerrot että et edes tiedä mikä lidar on. Kasitääkseni Teslallakin aletaan myöntyä että lidariakin tarvitaan. Muskille ei tämä taida vieläkään sopia, koska lidar on kallis vs. kamerat ei maksa mitään. Muut autonomista ajoa tavoittelevat käyttävät systeemeissään kameroita, lidaria, radaria ja GPS:ää yhdessä.
Kauneimmankaan ei tarvitse olla kaunis, mutta sehän on makuasia. Valtavan auton muotoilu pikkuautoksi näyttää aina hassulta ja myös toisinpäin.
Jutun kuvissa näkyy nykyajan ongelma. Silmä on tottunut valkoisiin, harmaisiin ja mustiin autoihin, vaikka kaipaisi väriä. Autot taas on ilmeisesti suunniteltu harmaasävyt mielessä. Niinpä värillinen maali pinnassa näyttää siltä, että se on photoshopattu harmaasävykuvien päälle. Tuo Audi ei ole kovin paha, mutta väri näyttää irtonaiselta.
Minä en muista julistaneeni LiDARin olevan täysin tarpeeton laite. Vositko kertoa, millä perusteella väität noin? Siitä on melko kauan, kun minulle selvisi, että laser-etäisyysanturia kutsutaan teollisuuden ulkopuolella LiDARiksi. Kai se kuulosta hienommalta.
Kerrotko, mistä olet saanut tietää, että "Teslallakin aletaan myöntyä, että LiDARiakin tarvitaan"?
Useamman anturin käytössä pitää osata ratkaista, mitä ohjelmisto tekee eri anturien antaessa toisistaan poikkeavaa tietoa. Näin maallikkona ajattelen, LiDAR tai radioaaltotutka tai ultraäänianturi tai kamerat antavat keskenään erilaista tietoa. Jos LiDARin antamasta datasta muodostetaan kuvaa ja samaten kameran antamasta matriisidatasta muodostetaan kuvaa, niin kumpaan perustetaan ympäristön mallintaminen? LiDAR lähettää itse (laser)valon, joka heijastuu takaisin kohteesta ja anturi saa etäisyystiedon ajan perusteella, joka valolla menee liikkuessaan LiDARin lähettimestä takaisin LiDARin vastaanottimeen. Kameraan tulee ympäröivästä valosta kohteen kautta kameraan heijastuvaa valoa. Päivällä auringon tuottamasta valosta ja pimeällä keinovalon avulla (esim. auton ajovalot). Jos sekä kameralla että LiDARilla tehdään ympäristöstä mallia, niin eikö siinä ole tårta på tårta? Onko kaksi eri ohjelmistoa, joista toinen mallintaa LiDARin datan perusteella ja toinen kameradatan perusteella. Ajon aikana pitää mallintaa reaaliaikaisesti ympäristöä ja lisäksi tehdä päätöksiä sen mallin pohjalta hyvin nopeasti. Jos LiDARin ja kameran avulla mallinnetaan ympäristö, niin toinen niistä malleista on varmaankin turha, sanoo minun vajavainen ymmärrys asiata. Pitää luottaa jompaan kumpaan. Ohjelmisto ei voi jäädä arpomaan, kumpi malli on oikeampi. Kumpikaan ei ole matemaattisesti sentin tarkka, joten keskenään yhtenevät ne mallit eivät ole.
Minusta tuntuisi järkevältä, että autossa olisi (radioaalto)tutka tunnistamassa kohteet, joihin auto on törmäyskurssilla, mutta oma tietoni ei riitä arvioimaan onko LiDARin ja kameran yhtäaikaa tekemä ympäristön mallinnus hyvä idea. Tietääkseni kaikissa autoissa on kamerat automaattiajoa ja turvallisuutta (jalankulkijan tunnistus yms) varten.
LiDARiin perustuvassa ja kameraan perustuvassa ympäristön mallintamisessa on varmaankin erilaiset haasteet. Minä en pysty arvioimaan, kumpi on lopulta parempi, mutta ainakin Tesla on päässyt pitkälle jo nyt kamerateknologian avulla.
Minä olen käyttänyt jo kymmeniä vuosia LiDARia työssäni. En vain tiennyt käyttäväni LiDAReita, kun olin tottunut termiin "Laseranturi". Jos autoon on asennettu LiDAR, ei se vielä sinänsä kerro, mihin sitä käytetään. Voihan laseranturi olla täydentävänä/varmentavana anturina, jonka avulla ei kuitenkaan tehdä varsinaista mallinnusta. En tiedä, miten laser-antureita käytetään autoissa.
Vielä tuosta ilmoittamastasi resoluutiosta. Koska lasersäde pyyhkii ympäristöä kuten majakan valo, ei ole olemassa yhtä resoluutiota. Laser lähettää pulsseja säteittäisesti anturin keskipisteestä, joten kahden vierekkäisen pulssisäteen välillä on joku kulma, joten resoluutio heikkenee etäisyyden funktiona.
Eikös tuo ole sama asia eri tavoin toteutettuna. Kamera on passiivinen laite, joka kuvaa ympäristön valaistuksessa tai keinovalossa jollakin aallonpituudella. Lidar ja tutkat ovat aktiivisia laitteita ja lähettävät itse käyttämänsä säteilyn. Jokainen laite saa dataa ympäristöstä, jonka avulla yritetään ymmärtää mitä havaintosuunnassa on. Kaikissa tavoissa on ongelmansa ja etunsa, mutta riittävän tehokkaalla tietojen käsittelyllä niillä saadaan riittävän selkeä kokonaiskuva. GPS antaa jonkinlaisen sijainnin, jota voidaan täydentää kiihtyvyysanturien antamalla datalla ja laskennalla.
Tutka-antenneissa ei taida olla mitään pyörivää skannausta muuta kuin merellä, jossa tarvitsee tiedon kaikista suunnista eikä tiedon tarvitse olla niin huippua hitaassa vauhdissa. Muualla lähetetään pulssit tiettyyn suuntaan pienelle sektorille suurella skannaustaajuudella ilmeisesti mielenkiintoisiin kohteisiin keskittyen. Autossa on vielä liikkuva alusta, joten saatu tieto ympäristöstä ei ole lainkaan tasaista ja hienoa, resoluutio vaihtelee.
Ei lidar mikään kokonaisratkaisu ole vaan täydentävä menetelmä. Stereokamera hoitaa kyllä lähialueen etäisyydet mainiosti ja se näkee myös värejä (esim liikenenvalot, liikennemerkit, ajoratamaalaukset). Mutta kuten tiedetään myös kameralla on vaikeuksia kun todellinen tilanne onkin haastava - huono sää, pimeys, voimakas auringonpaiste tai vaan vaikea kohde (laaja yksivärinen alue ). Tämän vuoksi yleisesti asiantuntijat ovat sitä mieltä, että level3 autonomiaan systeemiin tarvitaan lidar. S-mersussa on level3 on ollut saatavilla nyt vuoden päivät ja Bemarin seiskaan pitäisi tulla tänä keväänä, on jo tilattavissa. Suomessa noista ei hyötyä ole kun toimivat vain autobahnalla (riittävän tarkka kartta saavilla),
Lidar-majakan, jota monessa testiautossa näkee, hinta on 70..80k€. Autonomisen ajamisen lidar-anturi maksaa runsaan tonnin ja ainkin mersulla on tarkoistus tuoda lidar myös level2 assistenteihin jatkossa, pelkkä anturi noin 500 €. Bemarin level3 tsydeemi Personal Pilot maksaa 7500-9000€ ja Mersulla vastaava Drive Pilot 6000€. Level2-systeemeissä ei tietääkseni käytetä lidaria vielä, Volvo voi olla tässä ensimmäinen, jos auto ei myöhästy. Ja varmasti Volvon peliliike pistää painetta muille valmsitajille tuoda tekniikka level2:een.
Kyllähän netistä kuvia Teslan testiautoista löytyy aika runsaasti ja noidrn aikojen jälkeen sensorit ovat jo pienentyneet, joten lidarin havaitseminen ei ole enän niin yksinkertaista. Aivan 'sattumalta' Luminar (toimittaa lidarit Mersulle ja Volvolle) pykää uutta tehdasta Teslan gigafactoryn naapuriin Meksikossa.
Kun LiDARin eli laseretäisyysanturin antamasta datasta, pistepilvestä, pyritään muodostamaan 3D-mallia, niin silloin tehdään samaa, mitä kamerajärjestelmä tekee. Kaksi rinnakkaista järjestelmää ei ainakaan yksinkertaista ohjelmistopuolta. Jos laseranturit ovat vain apuantureita, niin miksi kovasti kohkataan LiDAR-tekniikasta? Siksikö, että yritetään suurelle yleisölle kertoa keisarin uusista vaatteista?
Level 3 auto, joka ajaa ilman kuljettajan valvontaa vain muutamilla tietyillä reiteillä on omituinen juttu. Olin luullut aikaisemmin, että auto joko on level 3 tai ei ole. Yllättävää, että auto voi olla jollain alueella level 3 ja toisella ei. Miten se mahtaa näkyä kuljettajalle autossa? Miten auto kertoo kuljettajalle, milloin hänen ei tarvitse valvoa ajamista?
Vihivaunu-tyyppinen automaattinen ajo on tietysti helpompi toteuttaa kuin oikeasti autonominen ajo eli sellainen automaattinen ohjaus, jossa auto tunnistaa ympäristön ja ohjautuu sen perusteella. Vihivaunu-tyyppisessa autonomisessa autossa reitin seuranta voidaan ottaa ulkoisista signaaleista ja autossa on turvallisuutta valvovat järjestelmät.
Suljettu reitti ja alhainen nopeus. Kuka tarvitsee/haluaa sellaista Level 3 ajamista?
Ennen kolmostiellä oli tuo Level 3 käytössä. Tampereella ajettiin vaikka kotoa muutama kilometri kolmostien alkuun tien uriin, jotka loppuivat Helsingissä ja saattoi ajaa sinne minne halusi. Jos tuossa oikeasti olisi saanut olla pari tuntia matkustajana, kukaan ei olisi valittanut. Typerää jonossa ajamista usein surkeissa olosuhteissa, joten hallittu vihivaunuajaminen olisi sopinut hyvin.
Ei ole
Kannattaa käydä Uudenkaupungin autotehtaan sivuilla. Siellä ainakin oli linkki jokin aika sitten, josta pääsee näkemään koko autotehtaan kokoonpano-osaston reaaliaikaisena livekuvana, jossa näkyy kaikkien robottien ja tuotantolaitteiden liikkeet reaaliajassa. Insinöörit käyttävät tuota suunnitellessa muutoksia ja tehostuksia linjoille ja voivat näin testata tuotantolaitteiden toimivuuden jo ennen asennuksia. Varsin upea toteutus lidareista.
No joo, tuollaiseen tilanteeseen sopii kyllä. Level 2:lla joutuu lepuuttamaan kättä ratilla, ei siinäkään muuta tarvitse tehdä jonoajossa. Ei voi lukea lehtiä samalla eikä edes surfata puhelinta enää tässä uudessa äksässä, koska sisäkamera vahtii ja käskee katseen tiehen.
Älä aloita tuota paskanjauhantaa täällä sähköautoketjussa. Sun kyvyt ei yksinkertaisesti riitä.
Luontevaahan se on, että Tesla testaa myös LiDAReita eli laserantureita. Onkin eri asia, aikooko Tesla korvata kameroihin pohjautuvan järjestelmän LiDARin varaan tehtyyn vai käyttääkö lasersensoreita apuna. Käsittääkseni Tesla aikoo pysyä kamerapohjaisessa ja jos käyttää lasereita, niin apuantureina.
Pitääkö ottaa kohteliaisuutena tuo sanomasi, että minun kyvyt ei riitä paskanjauhantaan. Ihan tarkoituksella pyrin välttämään paskanjauhantaa. Sinäkin voisit yrittää välttää sitä.
Lähtötilanne laskennalle on kovasti erilainen lidarin ja stereokameran tapauksissa: lidar tietää tarkalleen jokaisen pisteen etäisyyden, stereokameran kuvasta etäisyydet yritetään selvittää laskennallisesti mahdollisimman tarkasti.