HSq: Moni ajaa tietämättään takavalot kiinni

464 kommenttia
1101112131416»
  • @Yosemite J kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Minä katselin perjantain lumipyryssä Tampereen eteläpuolella oikein tarkoituksella takavalottomia autoja, kun siitä nyt niin paljon puhutaan. Melkein puolessa autoista takavalot eivät palaneet. Mitäpä se haittasi? Ei mitään. Kaikki perät näkyivät hyvin. Valoisaa oli ja näkyvyytäkin lumisateesta huolimatta. (Audien ja Skodien valottomat perät kiinnittivät eniten huomiota kun joskus aikaisemmin ainakin Skodien takavalot paloivat myös päiväajovaloilla.)

    Santanderinvalkoinen näkyy aika huonosti sumussa.

    Nyt kiinnostuin, minkä Audi mallin takavalot eivät palaneet motarilla ?

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    eikö Folkkarissa ollut joissain niin, että etusumuvalot palavat vain etuparkkien kanssa ja myös takasumu palaa silloin. Olisi hyvä olla pakollinen kaikissa autoissa, takasumu syttyisi ja etusumut eivät olisi turhaan päällä.

    Miksei, ihan hyvä huomio. Voisiko tiivistää niinkin, että "jos tarvitset etusumuvaloja, niin tarvitset takanakin sumuvalot, joten voisi laittaa syttymään samaan aikaan".

    Kohta joku tietysti viisastelee tyyliin "entäs jos takana ei tule ketään"? Muistuttaisin, että siitä huolimatta: kun ihminen on kyseessä, jotkut unohtavat, jotkut eivät osaa, niin tuossakin on sitten simppeli ratkaisu sumuvaloille. Ne joko laitetaan päälle, tai sammutetaan, mutta joka nurkkaan, kun keli sitä edellyttää.

      
  • muokattu 08.04.2024 15:38

    @Kumppani kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Tavallisestihan takavalojen palamiseen päivällä ei tule kiinnittäneeksi mitään huomiota

    Asiat tuppaavat muuttumaan "tavallisiksi". Et nyt varmaan sen enempää kiinnitä huomiota etuvaloihinkaan. Nehän palavat aina.

    Omiin valoihini kiinnitän huomiota. Tarkoitin tuossa muiden autoilijoiden valoja. Niihin ei tule normaalisti kiinnitettyä päivisin mitään huomiota.

      1
  • muokattu 08.04.2024 17:58

    Jo se, että halusit tuoda sen palstalle - tämän otsikon alla muutaman viikon hiljaiselon jälkeen - tiedoksi kertoo, no ainakin jostakin.

    Taitaa seuraava hiljaisuusjakso olla pidempi.
    Kiitos siitä teille.

      
  • muokattu 09.04.2024 08:25

    @Lukija31722 kirjoitti:

    Omiin valoihini kiinnitän huomiota.

    Aivan loistavaa! Tai no, varmaan ihan palstan normi, täällähän on vain valiokuskeja.

    Tarkoitin tuossa muiden autoilijoiden valoja.

    Sen kyllä ymmärsinkin.

    Niihin ei tule normaalisti kiinnitettyä päivisin mitään huomiota

    Yleensä mediassakin niihin on kiinnitetty huomioita ns. epänormaaleissa tai ainakin "päivisistä" poikkeavissa tilanteissa, joissa on voitu olettaa että valojen tulee palaa. Kuten sinäkin joku päivä sitten lumipyryssä. Oli valoisa päiväaika, tai pimeä yö, niin se on aika harvinaista tähän aikaan vuodesta.

      
  • muokattu 24.04.2024 10:31

    Eilen aamulla tuli taas tarkkailtua "pimeitä periä". Keli oli siihen hommaan mainio, kesäinen pilvisen sään kirkkaus, lumipyry ja pöllyävää lunta maantien täydeltä. Autojen takavaloista ehkä 1/3 oli pimeänä. Mersut, Bemarit, Volkkarit, Skodat ym. pimeänä. Entä näkyväisyys? Välillä edelläajava auto katosi lumipyryn taakse pidemmäksi aikaa eikä ollut mitään väliä sillä oliko sillä takavalot päällä vai ei, se vaan katosi - ainoastaan sumuvalo auttoi. Itse päätin että olkoon Skodan valokytkin Auto-asennossa (perä pimeänä, keulassa huomiot) ja vedin sumuvalot päälle molempiin päihin siksi aikaa kun näkyvyys oli huonoimmillaan. (Tosin kyllä sitten myöhemmin kun sumuvaloa ei tarvittu laitoin valot päälle-asentoon.)

    Pitää vielä lisätä että kelihän ei ollut "karmea" niin kuin kaikki uutiset huusivat kilpaa vaan sellainen lumisateinen pakkasluminen joulupostikorttisää. (Missään vaiheessa ei ollut esimerkiksi tilannetta jossa paikantaju olisi kadonnut, eikä luminen asfalttitie ollut edes jäisen liukas.)

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    Eilen aamulla tuli taas tarkkailtua "pimeitä periä". Keli oli siihen hommaan mainio, kesäinen pilvisen sään kirkkaus, lumipyry ja pöllyävää lunta maantien täydeltä. Autojen takavaloista ehkä 1/3 oli pimeänä. Mersut, Bemarit, Volkkarit, Skodat pimeänä. Entä näkyväisyys? Välillä edelläajava auto katosi lumipyryn taakse pidemmäksi aikaa eikä ollut mitään väliä sillä oliko sillä takavalot päällä vai ei, se vaan katosi - ainoastaan sumuvalo auttoi. Itse päätin että olkoon Skodan valokytkin Auto-asennossa (perä pimeänä, keulassa huomiot) ja vedin sumuvalot päälle molempiin päihin siksi aikaa kun näkyvyys oli huonoimmillaan. (Tosin kyllä sitten myöhemmin kun sumuvaloa ei tarvittu laitoin valot päälle-asentoon.)

    Samojen autojen keulassa paloi vain päiväsaikaledit. Mutta eipä kukaan lumipöllyssä ohittele paitsi teeveessä.

      
  • muokattu 24.04.2024 11:09

    @Lukija31722 kirjoitti:

    Pitää vielä lisätä että kelihän ei ollut "karmea" niin kuin kaikki uutiset huusivat kilpaa vaan sellainen lumisateinen pakkasluminen joulupostikorttisää.

    Kelihän oli luonnollisesti vakio koko maassa, vai?

    Ajoin eilen päivällä pk-seudulla ja mitä lähemmäksi ajoin Helsinkiä, sen pahemmaksi lumipyry tiheni. Eikä ollut pakkaslunta se maassa ollut sohjoisempi pöperö, jota oli aura-auton jäljiltäkin ihan riittämiin kertynyt lisää ja paikoin paakkuuntunutta. Autot ajoivat aika kiltisti peräkkäin - alle 80km/h:iin tiputetun rajoituksenkin. Ohittajia oli tosi harvassa koska sisempi kaista oli vielä puuroisempi.

    Missään vaiheessa ei ollut esimerkiksi tilannetta jossa paikantaju olisi kadonnut, eikä luminen asfalttitie ollut edes jäisen liukas

    Minun mittareilla tiet olivat molempiin suuntiin ajaessa aika lailla pahimmassa kunnossa kuin koko talvena. Ko. motaria on pidetty talvella kuitenkin todella hyvässä kunnossa eri sateiden ollessa päällä. Nyt ei kalusto pysynyt perässä, lienevätkö olleet osin kesäteloilla?

    Ja yllättävää oli, ettei (taka)sumuvaloja pidetty päällä, vaikka näkyvyys oli 100m:n luokkaa, paikoin allekin, tai näkymätöntä. Ja sitten niitä näkee laitettavan päälle ensimmäisen pisaran tippuessa tuulilasiin! Eikä kaikki osanneet käyttää valoviikseä ja luottivat automatiikkaan, joka petti: ei syttyneet takavalot (joten edessäkin oli päivävalot).

      
  • muokattu 24.04.2024 13:20

    @Kumppani kirjoitti:
    @Lukija31722 kirjoitti:

    Missään vaiheessa ei ollut esimerkiksi tilannetta jossa paikantaju olisi kadonnut, eikä luminen asfalttitie ollut edes jäisen liukas

    Minun mittareilla tiet olivat molempiin suuntiin ajaessa aika lailla pahimmassa kunnossa kuin koko talvena. Ko. motaria on pidetty talvella kuitenkin todella hyvässä kunnossa eri sateiden ollessa päällä. Nyt ei kalusto pysynyt perässä, lienevätkö olleet osin kesäteloilla?

    Minun asteikolla keli on karmea noin pari kertaa vuosikymmenessä. Hyvä "karmean kelin" tunnusmerkki on että näkyvyys on niin huono ettei tutulla tiellä tiedä enää missä kohtaa on menossa. Turha rueta laimentamaan sanan "karmea" merkitystä.

    Ja yllättävää oli, ettei (taka)sumuvaloja pidetty päällä, vaikka näkyvyys oli 100m:n luokkaa, paikoin allekin, tai näkymätöntä. Ja sitten niitä näkee laitettavan päälle ensimmäisen pisaran tippuessa tuulilasiin! Eikä kaikki osanneet käyttää valoviikseä ja luottivat automatiikkaan, joka petti: ei syttyneet takavalot (joten edessäkin oli päivävalot).

    Auton perässä pöllyävässä lumessa näkyvyys ei eilen pahimmillaan ollut varmaan 20 metriäkään mutta eivätpä useimmat autoilijat olleet koskeneetkaan valokatkaisijaan edes laittaakseen valoja päälle saati varsinkaan sumuvaloja. Varmaan suurin osa autoilijoista ei edes tiedä koko takasumuvalosta mitään - tai sumuvaloista tiedetään sen verran että etusumuvalot laitetaan syksyllä pysyvästi päälle ja keväällä pois, että auto näyttää sumuvalojen kanssa "hienommalta" ja luullaan että lyhyen matkan auton edestä kirkkaasti valaisevat sumuvalot jotenkin parantaisivat näkemistä maantievauhdissa?

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @Lukija31722 kirjoitti:

    Pitää vielä lisätä että kelihän ei ollut "karmea" niin kuin kaikki uutiset huusivat kilpaa vaan sellainen lumisateinen pakkasluminen joulupostikorttisää.

    Kelihän oli luonnollisesti vakio koko maassa, vai?

    Ajoin eilen päivällä pk-seudulla ja mitä lähemmäksi ajoin Helsinkiä, sen pahemmaksi lumipyry tiheni. Eikä ollut pakkaslunta se maassa ollut sohjoisempi pöperö, jota oli aura-auton jäljiltäkin ihan riittämiin kertynyt lisää ja paikoin paakkuuntunutta. Autot ajoivat aika kiltisti peräkkäin - alle 80km/h:iin tiputetun rajoituksenkin. Ohittajia oli tosi harvassa koska sisempi kaista oli vielä puuroisempi.

    Missään vaiheessa ei ollut esimerkiksi tilannetta jossa paikantaju olisi kadonnut, eikä luminen asfalttitie ollut edes jäisen liukas

    Minun mittareilla tiet olivat molempiin suuntiin ajaessa aika lailla pahimmassa kunnossa kuin koko talvena. Ko. motaria on pidetty talvella kuitenkin todella hyvässä kunnossa eri sateiden ollessa päällä. Nyt ei kalusto pysynyt perässä, lienevätkö olleet osin kesäteloilla?

    Ja yllättävää oli, ettei (taka)sumuvaloja pidetty päällä, vaikka näkyvyys oli 100m:n luokkaa, paikoin allekin, tai näkymätöntä. Ja sitten niitä näkee laitettavan päälle ensimmäisen pisaran tippuessa tuulilasiin! Eikä kaikki osanneet käyttää valoviikseä ja luottivat automatiikkaan, joka petti: ei syttyneet takavalot (joten edessäkin oli päivävalot).

    tässähän tuli idea ; kamerat mittaamaan pimeitä ajoneuvoja, 2-suuntainen kuvaus, tekoäly raksii sakot itsekseen ja valtio tienaisi sievoisesti parina ensimmäisenä vuonna :) orpolle esitystä vaan, minut saa mainita ja sit torille!

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    Minun asteikolla keli on karmea noin pari kertaa vuosikymmenessä. Hyvä "karmean kelin" tunnusmerkki on että näkyvyys on niin huono ettei tutulla tiellä tiedä enää missä kohtaa on menossa. Turha rueta laimentamaan sanan "karmea" merkitystä.

    No sitten täytyy mediaa opettaa tässäkin asiassa olemaan värittämättä varmaan. Mutta joulupostikorttisää? Minun asteikolla sillekin on ihan eri merkitys kuin tämän viikon puheenaiheessa. Turha laimentaa sitäkään termiä.

    Varmaan suurin osa autoilijoista ei edes tiedä koko takasumuvalosta mitään - tai sumuvaloista tiedetään sen verran että etusumuvalot laitetaan syksyllä pysyvästi päälle ja keväällä pois, että auto näyttää sumuvalojen kanssa "hienommalta" ja luullaan että lyhyen matkan auton edestä kirkkaasti valaisevat sumuvalot jotenkin parantaisivat näkemistä maantievauhdissa?

    Niinpä.

      
  • muokattu 26.04.2024 18:08

    @Lukija209751 kirjoitti:
    Samoihin aikoihinhan siirryttiin halogeenivaloihin

    Oli siirrytty jo. Kahdentamisen päättyessä 1.1.1980 uusissa ihan tavallisissakin autoissa oli halogeenivalot ja sitä vanhempiin pyöreitä H4 umpioita oli vaihdettu jo vuosikymmenen.

    mutta suomalainen autoilija ei ymmärrä valosta vieläkään mitään. Vanhan hehkut eivät olleet kummoisia kahdennettuinakaan, mutta tuolloin uudet H4:t olivat kirkkaudeltaan ihan muuta ja valaisimet kasvoivat ja paranivat. Mutta kun niitä oli vähemmän, niin ei voineet olla hyvät.

    Paikalla olleena voin vahvistaa, että eivät olleetkaan. Halogeenipolttimoita edeltäneet pallolamput olivat lukumäärästä riippumatta keskimäärin kelvottomia kaikkiin tarkoituksiin. H4 oli niihin verrattuna selvä parannus, mutta silloin parhaiden H4 polttimoiden valovirta silti vain 1/4 - 1/3 luokkaa nykyajan xenon-polttimoista ja alle puolet heikkotehoisista LEDeistä.

    Kun silloin uudehkojen alle 10-vuotiaan Opelin, Volkswagenin ja Fordin vakio-H4 rinnalle kahdennettu Hella "186" H4 valaisin ei 1980-luvulle tultaessa ollut enää mahdollinen, vaan piti tyytyä korjaamaan vain uusien autojen kelvottoman huonot H4 kaukovalot pelkillä Bosch Touring lisäkaukovaloilla, niin surkeathan ne yksinäiset H4 lähivalot olivat aiempiin laadukkaisiin kahdennettuihin H4 valoihin verrattuna.

    Piti laittaa sumuvalot ja suunnata ne väärin vastaantulijoita häikäisemään, hyvä minäminä.

    Kyllä se oli ihan vapaaehtoista. Minä jätin väliin, kun ei niistä lähivaloiksi ole.

    Tuolloin taisi asennuspaikka liipata maata, oli reilusti puskurin alla, joten lumessa ja sumussa valoilla ei nähnyt itsekään. Vaikka kirkkauttahan vain tuijotettiin, kuten nykyään lisäpitkissä. Kun näyttää kirkkaalta siinä parinkymmenen metrin päässä tai häikii puoleen kilometriin, hyvää on.

    Tässäkin suhteessa heikommin informoidut tekivät huonoja valintoja silloin ja ilmeisesti heidän poikansa ja tyttärensä tekevät niitä nyt? Asiaan perehtyneet eivät tuijottaneet pelkkää valovirtaa silloin eikä nyt. Valaisimet valitaan kuten ennenkin täydentämään auton valojen valokuviota sopivalla värilämpötilalla.

    Huonot LED-valot ovat tuoneet korostetun kirkkaan kauas näkemistä häiritsevän valokuvion virheen entistä yleisemmäksi. Onneksi laadukkaat valaisimet tarjoavat hallitun tarkasti rajatun valokuvion, joka on helppo säätää korjaamaan auton suunnittelijan valoihin jättämä puute.

    Nämä kehnot valaisimet tunnistaa usein jo valovirran ja referenssiluvun epäsuhdasta. Tulivoimaa on enemmän kuin mihinkään oikeasti tarvitaan, mutta kun valaisimen suunnittelu on surkeaa roskaa, se valtava valovirta hajoaa pitkin puiden latvoja. Referenssiluku jää hämmästyttävän pieneksi koska valokuvio on niin hajalla, ettei se osu suoraan auton edessä oleviin referenssiluvun normimittauspisteisiin! Kolmasosa valovirrasta nostaa hyvän valaisimen referenssiluvun viisinkertaiseksi kun valo osuu tarkkaan hallittuna kyljelleen kaadettuna ovaalina tielle auton eteen. Tuulilasin takaa näkee kuinka puiden latvat jäävät varjoon.

      
  • Kui varten minun nimimerkkini 740 GLE on vaihtunut syntetisoituun numerosarjaan?

      
  • muokattu 27.04.2024 15:33

    @Lukija48689 kirjoitti:
    Kui varten minun nimimerkkini 740 GLE on vaihtunut syntetisoituun numerosarjaan?

    Muutama vuosi sitten minunkin nimimerkki vaihtui samalla tavalla. Sitten ajattelin että olkoon, en yritäkään saada vanhaa takaisin. Uusi oli sopivan anonyymi - kukaan ei muista mitä tuollaisen nimimerkin omistaja on höpissyt.

      1
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit