Poimintoja sanomalehdistä - osa IV

2362 kommenttia
17374767879
  • @Kumppani kirjoitti:
    @Lukija209751 kirjoitti:

    Jos hän on Karrette, mitä sitten?

    No sitä sitten. Unohdit, että sana onnettomuus on samalla tavalla yleissuomea, oletko samaa mieltä? Hänen mielestään pitäisi keksiä joku toinen termi, jos lopputulema on enempi vähempi tahallista.

    Mitä sanaa ehdottaisit?

    Kyse ei taida olla retoriikasta, vaan ihan lain sanastosta. Virkamies, varsinkaan poliisi, ei saa puhua omiaan kuin hyvin vähän.

    Juu, kyllä vaan. Sitä juuri tarkoitin - molemmissa, käyttää niitä sitten media tai viranomaiset.

    Missä olen sanaa onnettomuus kritisoinut?

    Mutta sanotaan suomessa tosiaan, että joku aiheuttaa onnettomuuden. Onnettomuus lienee siis tahallinen teko. HS uutisoi mielestäni jo melko huipusti, että masto tappoi ihmisen, se kaatunut masto siis.

      
  • muokattu 22.07.2024 12:24

    @Lukija209751 kirjoitti:

    Missä olen sanaa onnettomuus kritisoinut?

    Siksi sanoinkin "unohdit". Sillä tarkoitin sitä, että joko olit "karreten" (?) kanssa samaa mieltä ja olisit vain voinut jatkaa siitä sanasta. Tein siinä kysymyksen myös, vaan et huomannut. Tai sitten keskityit vain jälkimmäiseen eli "epäilty" -sanan käyttöön.

    Mutta sanotaan Suomessa tosiaan, että joku aiheuttaa onnettomuuden. Onnettomuus lienee siis tahallinen teko

    Ei vaan yleistermi suomenkielessä. Kuten aiemmin olen tästä aiheesta keskusteltaessa maininnut, niin på svenska sana on "olycka" ja uukooksi "accident".

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @Lukija209751 kirjoitti:

    Missä olen sanaa onnettomuus kritisoinut?

    Siksi sanoinkin "unohdit". Sillä tarkoitin sitä, että joko olit "karreten" (?) kanssa samaa mieltä ja olisit vain voinut jatkaa siitä sanasta. Tein siinä kysymyksen myös, vaan et huomannut. Tai sitten keskityit vain jälkimmäiseen eli "epäilty" -sanan käyttöön.

    Mutta sanotaan Suomessa tosiaan, että joku aiheuttaa onnettomuuden. Onnettomuus lienee siis tahallinen teko

    Ei vaan yleistermi suomenkielessä. Kuten aiemmin olen tästä aiheesta keskusteltaessa maininnut, niin på svenska sana on "olycka" ja uukooksi "accident".

    Mistä minä voisin tietää mitä mieltä Karrette on?

    Selitä nyt meille tyhmille (uudestaan) mistä tuo accident tulee? Olyckan pystyy vielä arvaamaan kansanetymologialla.

      
  • muokattu 22.07.2024 12:49

    @Lukija209751 kirjoitti:

    Mistä minä voisin tietää mitä mieltä Karrette on?

    Eihän sinun tarvitsisi kuin kurkkaista, mitä asiasta kirjoitin. Et siis lue, vai?

    Selitä nyt meille tyhmille (uudestaan) mistä tuo accident tulee? Olyckan pystyy vielä arvaamaan kansanetymologialla

    Tunnustan olevani tässä suhteessa "tyhmä" kanssa: en tiedä mistä sana tulee englantiin. En ole alalla, enkä harrasta kieltentutkimusta kuten TM-palstalla Pasi Heikura vaikkapa.

    Se miksi nostin sen tähän oli siksi, että translaattori käänsi onnettomuuden accidentiksi. Tai tiesinhän minä sen ennestäänkin, mutta jos itse haluat tarkistaa asian.

    Ja molemmissa kielissä käyttötarkoitus on sama. Niin ja Ruotsi olycka-sanallakin on.

    Yleistermi siis.

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @Lukija209751 kirjoitti:

    Mistä minä voisin tietää mitä mieltä Karrette on?

    Eihän sinun tarvitsisi kuin kurkkaista, mitä asiasta kirjoitin. Et siis lue, vai?

    Selitä nyt meille tyhmille (uudestaan) mistä tuo accident tulee? Olyckan pystyy vielä arvaamaan kansanetymologialla

    Tunnustan olevani tässä suhteessa "tyhmä" kanssa: en tiedä mistä sana tulee englantiin. En ole alalla, enkä harrasta kieltentutkimusta kuten TM-palstalla Pasi Heikura vaikkapa.

    Se miksi nostin sen tähän oli siksi, että translaattori käänsi onnettomuuden accidentiksi. Tai tiesinhän minä sen ennestäänkin, mutta jos itse haluat tarkistaa asian.

    Ja molemmissa kielissä käyttötarkoitus on sama. Niin ja Ruotsi olycka-sanallakin on.

    Yleistermi siis.

    Sinä kyselit onko Lukija nn Karrette. Sekö kertoo Karretten mielipiteen vai oletko sinä Karrette?

      
  • muokattu 22.07.2024 13:52

    @Lukija209751 kirjoitti:

    Sinä kyselit onko Lukija nn Karrette. Sekö kertoo Karretten mielipiteen

    Ei. Se kysyy (ihan simppelisti), onko Lukija nn aiemmin nimimerkillä "karrette" kirjoittava henkilö. Ihan suomea tuo kysymykseni oli siihen kohtaan, eli kysymys hänen 21.07.2024 16:10 kirjoittamaansa kommenttiin. Ei tuolla kysymyksellä useampaa merkitystä ole.

    Siksi kysyin, että palstalta löytyy hänen mielipiteensä sanasta onnettomuus, joka kuuluu jotensakin niin, kuten olen kertonut. Sellaisella ydintasolla, tiivistetysti lainaten. Tuli siis mielleyhtymä hänen aikaisempaan kirjoittamiseensa. Olen hänen kanssaan kirjoittanut juuri aiheesta. Vaan voihan se olla joku toinen, jolla on sama ajatus sanasta. Parasta olisi tietysti, jos tuo Lukija21885 itse kertoisi, vai mitä?

    Sinun änkkäämisesi alkoi siitä kun kysyit jostakin syystä, olisiko sillä väliä jos on karrette. Ja sitten jatkoin sinulle siitä. Ei tästä ole kuin edellisen sivun lopusta tarkistettavana keskustelumme, jos olet jo ehtinyt unohtaa.

    vai oletko sinä Karrette

    Aika tyhmä kysymys.

    Nyt kun tuli tämä kirjautumisen uudistuminen, niin joillekin jäi vain numero. Mikäs se sinun vanha nimimerkkisi olikaan, olen tainnut kysyäkin kyllä.

      
  • Kirjautuessani vanhalla sähköpostilla, saan nimimerkin "_Quu", jos se on merkityksellistä. En halua kirjautua useita kertoja.

      
  • muokattu 22.07.2024 15:41

    @_Quu kirjoitti:

    Kirjautuessani vanhalla sähköpostilla, saan nimimerkin "_Quu", jos se on merkityksellistä. En halua kirjautua useita kertoja

    Tulkkaanko oikein, että Lukija209751 on nimimerkki Quu? Vai Lukija21885?

    Enää jää ihmeteltäväksi, mikset sitten vain kirjoittaudu "Quuna", vaan "uudella". Sehän olisi kertaallen, eikä "useita kertoja"....

      
  • muokattu 22.07.2024 15:56

    @Kumppani kirjoitti:
    @_Quu kirjoitti:

    Kirjautuessani vanhalla sähköpostilla, saan nimimerkin "_Quu", jos se on merkityksellistä. En halua kirjautua useita kertoja

    Tulkkaanko oikein, että Lukija209751 on nimimerkki Quu? Vai Lukija21885?

    Väärin

    Enää jää ihmeteltäväksi, mikset sitten vain kirjoittaudu "Quuna", vaan "uudella". Sehän olisi kertaallen, eikä "useita kertoja"....

    Nykyinen lehtitilaus on tehty uudella käytössä olevalla sähköpostilla, eikä nimimerkkiä pysty vaihtamaan numerosarjasta. Tai voinhan kokeilla uudestaan.
    Jostain lehden mokasta johtuen nimimerkkini pomppasi vuosia taaksepäin sähköpostiin.

      
  • muokattu 22.07.2024 16:32

    Onko Lukija209751 on nimimerkki Quu, vai Lukija21885?

    @Lukija336949 kirjoitti:

    Väärin

    Taas uusi "numero". Mikä siis oli väärin, kun et ole kumpikaan noista "numeroista"

    Nykyinen lehtitilaus on tehty uudella käytössä olevalla sähköpostilla, eikä nimimerkkiä pysty vaihtamaan numerosarjasta

    Eli jos sinulla on "uusi numerosarja/sähköposti", niin onko sinulla ollut aiempi nimimerkki, jolla olet kirjoitellut tänne? Jollet ole siis Quu - tai karrette.

      
  • Nyt on saatu uusi nimimerkkisekopää, jos saa nimitellä. Kyllä TM meille numerot antoi, ei täällä kukaan nimimerkkiään tahallaan vaihtanut. Nyt mennään näillä uusilla nimillä, joillakin jatkuu vanhojen käyttö.

      
  • Minähän vastailen nyt Lukija336949 kirjoitti: Jostain lehden mokasta johtuen nimimerkkini Quu pomppasi vuosia taaksepäin olleeseen sähköpostiin, mitä en käytä enää.

      
  • @Lukija209751 kirjoitti:
    Nyt on saatu uusi nimimerkkisekopää, jos saa nimitellä. Kyllä TM meille numerot antoi, ei täällä kukaan nimimerkkiään tahallaan vaihtanut. Nyt mennään näillä uusilla nimillä, joillakin jatkuu vanhojen käyttö.

    Ja Laten tyyli on Laten tyyli, vaikka nimimerkki vaihtuu......

      1
  • Kommentin lopettaminen nimimerkillä kuuluu hyvään nettikäytökseen.
    t.Quu

      
  • muokattu 22.07.2024 23:09

    @Lukija209751 kirjoitti, vai Lateko se oli:

    Nyt on saatu uusi nimimerkkisekopää, jos saa nimitellä.

    Riippuu siitä, ketä olet nimittelemässä! Jos minua, niin hämmästelen nyt vähän mistä voisi olla kyse.

    Kyllä TM meille numerot antoi, ei täällä kukaan nimimerkkiään tahallaan vaihtanut.

    Olen kyllä selvillä, miksi sinullakin on numero. Tiedän myös, miksi samasta syystä minä jatkan vanhalla nimimerkillä.

    Nyt mennään näillä uusilla nimillä, joillakin jatkuu vanhojen käyttö.

    HybridRules, tracktest ja minä nyt ainakin vastailimme muutoksen yhteydessä eri tavoin kuin sinä Late. Homma jatkui siitä mihin jäimme. Kuten Quu, niin mm. 740GLE ovat omaksuneet kivan tavan kuitata nimimerkillä omat kirjoittelunsa.

    Etkö nyt kehtaa ilmoittaa ns. vanhaa nimimerkkiäsi, vai jatkatko huutelua tuolla numerosarjalla?

      
  • Kauppoihin saatiin lähestymiskielto, samaa voitaisiin soveltaa tänne.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Kauppoihin saatiin lähestymiskielto, samaa voitaisiin soveltaa tänne.

    Onhan tuossa Raportoi-toiminto, eikö sieltä lähestymiskiellon saa?

      
  • Jokainen meistä voi muuttaa käytöstään täällä ja kaupassa.

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @Lukija209751 kirjoitti, vai Lateko se oli:

    Nyt on saatu uusi nimimerkkisekopää, jos saa nimitellä.

    Riippuu siitä, ketä olet nimittelemässä! Jos minua, niin hämmästelen nyt vähän mistä voisi olla kyse.

    Kyllä TM meille numerot antoi, ei täällä kukaan nimimerkkiään tahallaan vaihtanut.

    Olen kyllä selvillä, miksi sinullakin on numero. Tiedän myös, miksi samasta syystä minä jatkan vanhalla nimimerkillä.

    Nyt mennään näillä uusilla nimillä, joillakin jatkuu vanhojen käyttö.

    HybridRules, tracktest ja minä nyt ainakin vastailimme muutoksen yhteydessä eri tavoin kuin sinä Late. Homma jatkui siitä mihin jäimme. Kuten Quu, niin mm. 740GLE ovat omaksuneet kivan tavan kuitata nimimerkillä omat kirjoittelunsa.

    Etkö nyt kehtaa ilmoittaa ns. vanhaa nimimerkkiäsi, vai jatkatko huutelua tuolla numerosarjalla?

    Kaikki siis tietävät suunnilleen mikä oli jonkun vanha nimimerkki. Mutta mihin tuo veivaaminen liittyy, onko tärkeintä kuka kirjoitti vai mitä kirjoitetaan? Mutta suuri osa ei muistane toisten joka juttua ulkoa, joten ei voida viitata jonkun kirjoittamaan yleisenä tietona. Mitään järkeä ei ole epäillä, että toiset vaihtavat nimimerkkiä ties mistä syystä, mutta nykyisillä on pakko mennä, vanhat ovat vanhoja.

    Silleen, täytyy totella toiveita ja lopettaa tämän nimimerkin käyttö.

      
  • @Lukija209751 kirjoitti:

    @Kumppani kirjoitti:
    @Lukija209751 kirjoitti, vai Lateko se oli:

    Nyt on saatu uusi nimimerkkisekopää, jos saa nimitellä.

    Riippuu siitä, ketä olet nimittelemässä! Jos minua, niin hämmästelen nyt vähän mistä voisi olla kyse.

    Kyllä TM meille numerot antoi, ei täällä kukaan nimimerkkiään tahallaan vaihtanut.

    Olen kyllä selvillä, miksi sinullakin on numero. Tiedän myös, miksi samasta syystä minä jatkan vanhalla nimimerkillä.

    Nyt mennään näillä uusilla nimillä, joillakin jatkuu vanhojen käyttö.

    HybridRules, tracktest ja minä nyt ainakin vastailimme muutoksen yhteydessä eri tavoin kuin sinä Late. Homma jatkui siitä mihin jäimme. Kuten Quu, niin mm. 740GLE ovat omaksuneet kivan tavan kuitata nimimerkillä omat kirjoittelunsa.

    Etkö nyt kehtaa ilmoittaa ns. vanhaa nimimerkkiäsi, vai jatkatko huutelua tuolla numerosarjalla?

    Kaikki siis tietävät suunnilleen mikä oli jonkun vanha nimimerkki. Mutta mihin tuo veivaaminen liittyy, onko tärkeintä kuka kirjoitti vai mitä kirjoitetaan? Mutta suuri osa ei muistane toisten joka juttua ulkoa, joten ei voida viitata jonkun kirjoittamaan yleisenä tietona. Mitään järkeä ei ole epäillä, että toiset vaihtavat nimimerkkiä ties mistä syystä, mutta nykyisillä on pakko mennä, vanhat ovat vanhoja.

    Silleen, täytyy totella toiveita ja lopettaa tämän nimimerkin käyttö.

    Oma tyly tyylisi paljasti sinut Lateksi, kuten Kumppani ja HR totesivat.

      
  • muokattu 23.07.2024 07:39

    Sähköautossahan moottori "käy" vasta auton liikkuessa, vaikka auto onkin "käynnissä", eli ei koske. Jos joku rakentaisi sähköauton vapaavaihteella ja auto pyörittäisi moottoriaan turhaan paikallaan ollessakin, niin sitten varmaankin (?) koskisi.

    Mitenkäs (itselataavan) hybridiauton joutokäyntikielto? Siinä kun polttomoottori käy auton seisoessa paikallaan vain pätkittäin. Muun ajan se on sammuksissa heräten vain väliin hetkeksi lataamaan akkua. (Olettaen ettei sen tarvitse käydä pitempään lämmön ylläpitämistä tai lämpenemistä varten.)

    Ps: Oikeasti sammumissykli taitaisi olla niin hidas, että se ehtisi käydä yli 2 min. ennen uudelleen sammumistaan - en ole koskaan kokeillut.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    Eikö joutokäyntikielto koske sähkiksiä?

    Mitä päästöjä siinä sähköautossa on?
    t.Quu

      
  • Sähköautokeskusteluja on riittävästi ei tehdä tästä sellaista. Kiitos.

      
  • muokattu 23.07.2024 08:21

    @Lukija209751 kirjoitti:

    Kaikki siis tietävät suunnilleen mikä oli jonkun vanha nimimerkki.

    Selvästi vain silloin jos numerosarjalainen sen ilmoittaa allekirjoituksellaan. Muuten täällä alkoi vain arvuuttelu siitä "kuka kukin onkaan".

    Epäselvyyttä kirjoittajasta ei tietenkään ole silloin, jos on onnistunut säilyttämään nimimerkkinsä. Meitä on muutama ns. aktiivikirjoittaja, joilla on "vanha" nimimerkki, kuten huomaat.

    Mutta mihin tuo veivaaminen liittyy, onko tärkeintä kuka kirjoitti vai mitä kirjoitetaan?

    Sekä ja että.

    Nimim. Late on jollekin kommentoijalle tunnettu jostakin kirjoittelustaan näköjään, joko asiasisällöstä tai tyylistä, tai molemmista. Tulkintani mukaan tämä Late on myöhemmin vaihtanut nimimerkkiäkin. Voit aina vahvistaa onko spekulointi oikein vai väärin, ei sen pitäisi kirpaista yhtään!

    Mitään järkeä ei ole epäillä, että toiset vaihtavat nimimerkkiä ties mistä syystä

    Jos olet oikeasti pitkäaikainen kommentoija palstalla niin et ole voinut välttyä huomaamasta miten kirjoittajat todellakin noteeraavat jos joku vaihtaa, tai jonkun epäillään vaihtaneen nimimerkkiä. Sinun Late (?) pitäisi kyllä tietää asia.

    mutta nykyisillä on pakko mennä, vanhat ovat vanhoja. Silleen, täytyy totella toiveita ja lopettaa tämän nimimerkin käyttö

    Sinun täytyy nyt ymmärtää se ero, että uuden kirjautumistavan ensimmäisellä kerralla oli mahdollista päätyä numerosarjaksi, tai sitten jatkaa nimimerkillään. Sinä et joko hoksannut asiaa, tai sitten halusit eroon siitä - sano nyt mikä se nimimerkkisi olikaan....

      1
  • @Kumppani kirjoitti:
    @Lukija209751 kirjoitti:

    Kaikki siis tietävät suunnilleen mikä oli jonkun vanha nimimerkki.

    Selvästi vain silloin jos numerosarjalainen sen ilmoittaa allekirjoituksellaan. Epäselvää se ei tietenkään ole silloin, jos on onnistunut säilyttämään nimimerkkinsä. Meitä on muutama ns. aktiivikirjoittaja, joilla on "vanha" nimimerkki, kuten huomaat.

    Mutta mihin tuo veivaaminen liittyy, onko tärkeintä kuka kirjoitti vai mitä kirjoitetaan?

    Sekä ja että.

    Nimim. Late on joillekin kommentoijalle tunnettu jostakin kirjoittelustaan näköjään, joko asiasisällöstä tai tyylistä, tai molemmista. Tulkintani mukaan tämä Late on myöhemmin vaihtanut nimimerkkiäkin. Voit aina vahvistaa onko spekulointi oikein vai väärin, ei sen pitäisi kirpaista yhtään!

    Mitään järkeä ei ole epäillä, että toiset vaihtavat nimimerkkiä ties mistä syystä

    Jos olet oikeasti pitkäaikainen kommentoija palstalla niin et ole voinut välttyä huomaamasta miten kirjoittajat todellakin noteeraavat jos joku vaihtaa, tai jonkun epäillään vaihtaneen nimimerkkiä. Sinun Late (?) pitäisi kyllä tietää asia.

    mutta nykyisillä on pakko mennä, vanhat ovat vanhoja. Silleen, täytyy totella toiveita ja lopettaa tämän nimimerkin käyttö

    Sinun täytyy nyt ymmärtää se ero, että uuden kirjautumistavan ensimmäisellä kerralla oli mahdollista päätyä numerosarjaksi, tai sitten jatkaa nimimerkillään. Sinä et joko hoksannut asiaa, tai sitten halusit eroon siitä - sano nyt mikä se nimimerkkisi olikaan....

    Kumppanilta hyvä kommentti. Nykyinen lukija/numerosarja 209751 kirjautui jäseneksi 10.12.2014 alkaen, tästä voi päätellä kirjautuneelle useita eri nimimerkkejä. On vähän erikoista ettei käyttämiään nimimerkkejä voi kertoa, tämän asian kieltäminen ei oikein mene läpi. Samalla nimimerkillä kirjoittaa edelleen Kumppani, HR, tracktest, jne... Fiksulla tavalla kirjoituksensa kuittaavat 740GLE ja nimimerkki Quu. Avoimuus on tämänkin palstan etu, kuten olemme huomanneet. Syitä nimimerkkien vaihteluille ei ymmärretä, siksi olisi hyvä avata näitäkin syitä.

      1
  • Nämä keskustelut tuntuvat niin turhilta, että haluaisin päästä eroon kaikesta tästä sekasorrosta. Jää nähtäväksi, onnistuuko se vai ei.

    t.Quu

      
  • @Lukija336949 kirjoitti:
    Nämä keskustelut tuntuvat niin turhilta, että haluaisin päästä eroon kaikesta tästä sekasorrosta. Jää nähtäväksi, onnistuuko se vai ei.

    t.Quu

    Nimimerkki Quu onko nimimerkin vaihtoon syynä pelkkä trollaus vai jokin muu syy?

      
  • muokattu 23.07.2024 09:38

    @Lukija336949 kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Eikö joutokäyntikielto koske sähkiksiä?

    Mitä päästöjä siinä sähköautossa on?
    t.Quu

    Laissa puhutaan vain moottorikäyttöisistä ajoneuvoista eroittelematta sähkö- ja polttomoottoreita eli päästöt eivät näyttäisi ratkaisevan saako moottoria käyttää tyhjäkäynnillä (yli 2 tai 4 min.). Toisaalta ei myöskään kielletä ajoneuvon käynnissä oloa vaan puhutaan moottorin käynnissä olosta. Itse tulkitsen asian niin, ettei pyörimätön ja vetämätön moottori ole käynnissä, vaikka auto olisikin "käynnissä" ja se lähtisi liikkeelle pelkästään "vaihdevipua" liikauttamalla.

      
  • @tracktest kirjoitti:

    @Lukija336949 kirjoitti:
    Nämä keskustelut tuntuvat niin turhilta, että haluaisin päästä eroon kaikesta tästä sekasorrosta. Jää nähtäväksi, onnistuuko se vai ei.

    t.Quu

    Nimimerkki Quu onko nimimerkin vaihtoon syynä pelkkä trollaus vai jokin muu syy?

    Kysy lehden toimituksesta.
    t.Quu

      1
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit