Nopeusrajoitusten tunnistus autoissa on tullut pakolliseksi tänä kesänä (uusiin autoihin). Onko tietoa mistä auto mittaa nopeutensa, aiemmin ainakin nopeusmittarit ovat lähes kaikissa autoissa valehdelleet nopeudesta melkolailla. Onko nopeusmittarit tarkentuneet vai mittaako auto nopeutensa muulla tavalla (navigaattori esim.) - vai annetaanko autolle nopeudesta väärää infoa.
En ole huomannut, että tätä aihetta olisi käsitelty - ei TM:ssä eikä muuallakaan lehdissä tms.
Tunnistaakohan tämä uusi ja pakollinen järjestelmä taajama-merkin, joka tarkoittaa myös 50:n nopeusrajoitusta (Suomessa) - toki havaintojeni perusteella suurin osa autoilijoista ei tiedä, että taajama-merkki on myös nopeusrajoitus-merkki.
Ainakin kännyn navi tunnistaa rajoituksen melko hyvin karttatiedoista / GPS paikannuksesta.
Auton omat kartat saattaa laahata paljonkin perässä ja jo muutaman vuoden vanhoihin autoihin kartan päivitys voi olla maksullista ja jää kokonaan tekemättä. Mahtavatko ymmärtää edes talvirajoituksia?
@H55 kirjoitti:
Eikös se ole vähän eri asia, että auto osaa kertoa mittaristolla että "tässä kohtaa rajoitusnopeusmerkki näytti tältä" (= tunnisti sen ja näyttää graafisesti) kuin että se tietäisi mitä nopeutta tulee ajaa?
Minun autoni on osannut näyttää liikennemerkin, mutta ei se puutu ajamiseen, saati nopeuteen. Nopeusmittari näyttää n. 3-4km/h pieleen ja se on GPS-tarkistettu kännykän appilla.
Tuo mainitsemasi virhelukema taitaa olla aika yleinen ominaisuus massamerkkien nopeusmittareissa.
@tracktest kirjoitti:
En nyt ole ihan varma, mitä tuolla oikein yrität kertoa. Mutta nähtävästi arvailet, eli tuo oli oikeasti kysymys. Oveluuttasi yrität ehkä tavoitella kanssa, eli taas arvailla?
Toisaalta, jos jotenkin tiedät tai voit jostakin tarkistaa, niin kerrohan
BMW:n virhelukema ja vaihteleeko se malleittain, vai ihan tasan sama kaikissa? Voisi päätellä ettei sitä joko ole ollenkaan, tai sitten se on huonompi vielä. Miksi ihmeessä sitten surkeampi?
miten todennetaan, että "massamerkeillä" (joita ovat...?) on jotenkin erityisen samanlainen poikkeama verrattuna..... Niin, mihin oikestaan? Ei BMW:tä mitenkään vähän myydä maailmanlaajuisesti, se on täysin massatuote sekin pöhhh!
että jos yleisesti on tiedossa, että valmistajat säätävät tarkoituksella nopeusmittarit optimistisiksi - joutuvat - niin miten ja ennen kaikkea miksi ne jotenkin päätyisivät säätämän sen jonkun sinun keksimäsi statusolettaman mukaan vakioiduksi? Onko joku taho määrännyt, että tuossa hintaluokassa pitää virheen olla niin ja niin paljon ja tässä noin? Eikös se olisi aika pöljää!
sitten eri merkkien vakioidut mittarivirheet eri statuskategorioissa
mitä sillä olisi oikeasti niinku merkitystä?!?
Onko tämä Kumppari joku BMW-fani, vai miksi se mainostaa täällä yhtä automerkkiä?
Liikenneturvallisuus paranisi huomattavasti, jos jokainen auto näyttäisi todellista nopeutta. Tien päällä nopeuserot aiheuttavat tilanteita ja sitä myötä lisäävät riskejä/onnettomuusriskejä. Oleellista olisi, että jokainen autoilija tietäisi todellisen nopeutensa, näin liikenneturvallisuus paranisi huomattavasti. Nopeuseroilla lisätään tilanteita ja näin ollen riskit lisääntyvät, olisi suotavaa ettei kukaan ajaisi tietämättään väärällä nopeudella. Kaikissa navigaattorilla varustetuissa autoissa on mahdollisuus gps:n avulla määrittää tarkasti todellinen nopeus.
Yllätti tässä viimeksi BMW:llä ajellessa, että sen laskema keskinopeuskin heitti tasan saman verran todellisuudesta kuin nopeusmittari. Kaikissa muissa ajamissani autoissa keskinopeus on laskettu todellisen nopeuden mukaan ja vain nopeusmittarin viisari on näyttänyt väärin.
Kumppani on hämmentäjien kuningas, tämän kyseisen hämmentäjän aivoituksista ei ota pirukaan selvää.
@Lukija11546 kirjoitti:
Erehdyit kohteesta. Tracktest on sellainen juuri ja tekee juuri sitä.
@tracktest kirjoitti:
Tällä hän pyrkii vain hämmentämään, mutta älä hämmenny: aivoituksesta ei nyt ottanut selvää pirukaan.
@tracktest kirjoitti:
Kyllä äiti.
Kunhan hämmensit lukijoita siis taas, etkä vastannut heittoosi 14.08.2024 13:42, tai kysymyksiini.
Nimimerkkini auto 1980-luvulta mittaa vetoakselin pulssianturilla 1 km/h tarkkuudella. Samaan aikaan Saabin mittarit olivat tarkempia kuin missään nykyautossa. Minun Volvoni mittari pystyy samaan nyt kun sen on kalibroitu mittarin valmistaneen VDO:n eikä auton valmistaneen Volvon spekseihin.
Uudempia autoja mittaillessani sekä GPS:lla mahdollisesti korjattu että myös korjaamaton nopeus on hyvin tarkasti satelliittinavin kanssa yhdenmukainen. Ajon aikana eri näyttöjä seuratessa auton itse mittaama väylältä luettu lukema on vaikkapa 77.1 km/h, satellittien avulla mitattu 77.2 km/h ja mittarissa selvinä numeroina 81 km/h.
--740 GLE
Mitä sinä olet mieltä renkaan ulkohalkaisijan vaikutuksesta nopeuteen? Laskin aikaisemmassa kommentissani, että uutena 800mm halkaisija voi kulua sakkorajalle mentäessä 1.5% pienemmäksi, jolloin auton mittari näyttäessä uudella renkaalla 100km/h, se näyttää sakkorajarenkaalla 100km/h todellisen nopeuden ollessa 98.5km/h.
En tiedä, paljonko autojen uusien renkaiden ulkohalkaisija voi/saa vaihdella laillisesti. Enkä sitä, onko kulumavara sama eri kokoisissa renkaissa.
Auton nopeusanturi ei kuitenkaan pysty mittaamaan tarkasti auton nopeutta kuin sillä rengashalkaisijalla, jolle se on kalibroitu.
Minulla on ehtinyt yksi auto olla niin pitkään (vuodesta 2006), että sillä on ehtinyt ajaa jo lukemattoman määrän rengaskertoja loppuun. Mittarivirhe on ollut suurin Nokian kitkarenkailla ajettaessa ja varsinkin nyt kun niissä on noin 3 mm kulutuspintaa jäljellä. Yhden kesärengaskerran ostin pykälää korkeammalla profiililla. Silloin nopeusmittarivirhettä ei ollut kuin noin 1 km/h. Selvää on lienee myös se että niillä kulutusmittari näytti ikävimpiä lukemia ja näillä nykyisillä kuluneilla kitkoilla mukavimpia
@740 GLE kirjoitti:
Tarkoitatko, että vanhat Volvot ja Saabit olivat parasta nopeusmittarin tarkkuudessa, mitä maailmalla oli? Mitäs siihen aikaan muut näytti?
Eipä taida moni viitsiä tuollaiseen kalibrointihommaan viedä autoansa, oli uusi tai käytetty.
Selvästi joku massa-automerkki. Mutta eikös tuo sitä tarkoita suomeksi, että valmistaja säätää mittarin optimistiseksi, koska niin kuuluu tehdä. Joku näyttää enemmän ja joku vähemmän "pieleen".
Olet tietenkin aivan oikeassa. Tämän lisäksi myös vaihtoehtoisten rengaskokojen vierintäkehä ei ole aivan tarkalleen sama, vaan siitäkin tulee pieniä eroja, samoin jopa rengaspaineista. Kaikkien valmistajien saman koon renkaan vierintäkehäkään ei ole aivan millilleen sama.
Tarkoitin, että nopeuden mittaus osattiin tehdä jo pian 40 vuotta sitten vaijerittomien sähköisten pulssianturimittarien yleistyessä kalibroida mittarin näyttötarkkuuden rajoissa kohdilleen.
Omistaja pystyi tietenkin hieman häiritsemään tuota tarkkaa mittausta ajamalla eri kokoisilla tai kuluneilla renkailla. Valmistajien tapana on kuitenkin ohjelmoida näitä suurempi virhelähde pelkästään nopeusmittariin aivan tahallaan.
Nimimerkkini auton nykyiset isoilla 740 Turbon Draco aluvanteilla pyörivät valtavan leveät nauhamaisen matalaprofiiliset ja älyttömän ökyleveät 195/65R15 (huutonaurua!) pienentävät vierintäkehää 175R14 vakiorengaskokoon kolmella millimetrillä, mutta tuolla tarkkuudella oikea nopeus on aina viisarin alla (kun lukematarkkuus ei edes riitä 1 km/h resoluutiolle)
https://ovoko.fi/osat/obr1211-1324944-volvo-740-nopeusmittari-mittaristo?source=google&medium=cpc&gclid=CjwKCAjw8fu1BhBsEiwAwDrsjB-0IieXreLrRjZTAeozH-eW4gpUWNZBh0bIpAMlrE-hUNg2kZKFcBoCtwYQAvD_BwE&campaign_id=20415530394&ad_group_id=&extension_id=&target_id=&interest_location=&physical_locaton=1030800&matchtype=&network=x&device=c&devicemodel=&creative=&keyword=&placement=&target=&adtype=pla&merchant_id=756580688&product_channel=online&product_id=obr1211&product_country=ZZ&product_language=fi&gad_source=1
Auto voi käyttää satelliittinavigaattoria ja omaa nopeuden mittausta omiin tarkoituksiinsa myös silloin kun kuljettaja ei käytä reittiopastusta. Nopeuden ja matkan mittaaminen tehdään molempia hyödyntäen, näin auto pysyy kartalla myös kilometrien mittaisissa tunneleissa vaikkapa Tukholman alapuolella. Saman voidaan tehdä myös toisin päin, vaikka kuljettajalle ei näytetäkään korjattua lukemaa.
--740 GLE
En, enkä siksi niin sanonutkaan. Tekniikka oli yleisesti käytössä mutta Saab oli yksi harvoista joka antoi laitteiden tarkkuuden näkyä myös kuljettajalle.
Volvon lisäksi myös saman ikäluokan Mersujen ja varmaan useiden muidenkin autojen mittarit muuttuivat sähköisiksi 1980-luvulla. Vaijeri katosi, nopeustieto laskettiin taajuuslaskimella vetoakselin pulssianturilta. Näkyvä lisäpiirre tuli siitä, että mittari näytti nopeutta ja matkamittari juoksi eteenpäin myös peruutettaessa.
Näitä sähköisiä nopeusmittareita toimittivat alihankintana ainakin saksalainen VDO ja japanilainen Yazaki. Sekä VooDoo että Yazaki onnistuivat rakentamaan mittauksen tuon ajan nopeusmittareiden näytön lukematarkkuutta paremmaksi, joten samat edellytykset hyvään tarkkuuteen on kaikilla valmistajilla jotka ostivat uusiin malleihinsa tämän tasoiset mittarit antureineen.
Saab möi autonsa alihankkijan asetuksilla sellaisenaan ja mittari näytti hienosti oikein. Volvo muiden valmistajien mukana palkkasi asennuslinjalle yhden toopen kääntämään hienon ja tarkan nopeusmittarin kalibroinnin päin persettä. Sain tämän selville autoni mittarin käydessä mittariasentajalla ihan muusta syystä niin vaikeassa paikassa erään mittarin sisällä olleen foliovian vuoksi etten uskaltanut lähteä itse sitä kolvaamaan. Pelkän autosta irrottamani mittaripanelin pajalle viedessäni tuli puhetta nopeusmittarin virheestä. Mittariekspertti lupasi voivansa kalibroida nopeusmittarin näyttämään oikein ilman lisähintaa samalla kun korjaa toisen mittarin vian. Ihmettelin kuinka hän voi sen tehdä ilman autoa pelkkä mittaripaneli pöydällään ja hän kertoi kalibroivansa mittarin VDO:n eikä Volvon speksiin.
Samaa periaatetta noudatetaan edelleen, äärimmäisen tarkat mittarit sössitään näyttämään höpöjä ihan tahallaan. Typeryys vain korostuu väylärakenteisissa autoissa, joissa auton väylällä on oikea nopeustieto sekä auton itse mittaamana että satelliittinavin avustamana, mutta kuskin edessä oleva nopeusmittari näyttää edelleen ihan mitä sattuu.
Ei varmaan, eikä se ole minun ongelmani. Minua sen sijaan vaivaa se, että nykyautoissa mittarivirhe on tietoisesti istutettu niin syvälle auton sieluun, ettei nopeusmittaria saa järkiinsä edes ammattilainen tehtaan työkaluilla.
Mittarivirheen syy ei siltikään ole tekniikan vajavaisuudessa. Aivan riittävään mittaustarkkuuteen pystyttiin vallan hyvin jo 1980-luvun tekniikalla. Rengaspaineista riippumatta oikea nopeus on aina viisarin alla (koska viisarin leveys asteikolla on pari km/h).
Omat kokemukset Volvosta ja Mersusta, eli massatuotannosta on tosiaan puhe eikä mistään erikoisuuksista.
Aivan. Juuri siitä on kyse.
--740 GLE
Minun mielestäni rengaspaineen erot eivät vaikuta nopeusnäyttöön, koska renkaan kehäpituus ei muutu vaikka paine muuttuisikin. Yksi renkaan kierros siirtää autoa renkaan kehäpituuden verran olipa rengas enemmän tai vähemmän lytyssä auton painon alla.
Auto varmaan voi(si) käyttää GPS-signaalia nopeuden mittaamiseen, mutta käytetäänkö sitä? Tunneleissa ei ainakaan pysty nopeutta määrittämään satelliittien avulla. Ainakin Google käyttää paikannukseen myös ympärillä olevia wi-fi -verkkoja ja kaiketi matkapuhelinverkkojakin, jos käyttäjä sallii tarkemman paikannuksen. Ehkä sen avulla seurataan autoa myös tunneleissa?
Jopa meillä olevassa mopossa voi nopeusmittarin kalibroida näyttämään tasan tarkkaan oikeaa lukemaa muutamalla napin painalluksella. Oikeasti autot voisivat kalibroida nopeusmittarinsa tarkaksi helposti jopa automaattisesti rengaskoon muuttuessa, käyttäen hyväksi GPS-singnaalia. Mutta ei. Lainsäätäjä tykkää liikaa näyttävästä nopeusmittarista - samoin autonvalmistajat. Siksipä ajan aina vähintään sen 10 km yli rajoituksen olevaa mittarinopeutta kaikilla autoilla mittarivirheestä riippumatta.
Mittarivirhe aiheuttaa nopeuseroja liikenteeseen ja nopeuserot lisäävät tilanteita liikenteeseen.
Mikä siinä nyt on niin vaikeata, nopeuseroja on aina ollut ja tulee olemaan, jos ei autoja kytketä kiinteään ketjuun.
Mikä on "kiinteä ketju"? Ketjulenkkien yhteen hitsaamista helpompi olisi käyttää tankoa ketjun sijasta. Jos autot kytkettäisiin toisiinsa ketjulla, joka on kiinteästi kiinni kummassakin autossa, se ei poistaisi nopeuseroja, mutta aiheuttaisi paljon peräänoajoja.
Mitä tarkoittaa sana kiinteä
Sanoilla on erilaisia merkityksiä. Kiinteä voi tarkoittaa vastakohtaa jouksevalle kuten esim. vesi voi olla kiinteässä olomuodossa tai juoksevassa olomuodossa. Mietin, tarkoitatko kiinteästi eli pysyvästi kiinnitettyä ketjua vai että ketjusta on tehty kiinteä, jolloin se voisi pakottaa autot samaan nopeuteen. Sellainen perinteisen käsityksen mukainen ketjuhan ei voisi pakottaa autoja samaan nopeuteen vaikka kylläkin nopeampi auto pakottaisi hitaamman mukaansa. Ehkä tarkoititkin sitä, että alinopeuksilla ajaminen voitaisiin estää, kun autot sidottaisiin toisiinsa ketjulla? Mutta ei sekään toimisi aukottomasti. Jos alinopeuskuskien ohjastamia autoja olisi letkassa painoltaan paljon enemmän kuin rajoitusten mukaan meneviä, niin alinopeuskuskit voittaisivat ja rajoituksen mukaan ajamaan pyrkivät saisivat vain auton renkaat savuamaan. Kyllä liikenne on kieltämättä hyvin kinkkinen juttu. Ei sitä ketjuilla ratkaista.
Esim. polkupyörän ketjussa on välit tasan kiinteitä, jos saivarrella haluat näköjään.
Ahaa, tarkoitat siis, että autot ovat osa ketjua. Ajatteletko, että autojen välissä olisi aina hinaustanko joko sisä- tai ulkolenkkiä vastaamassa. Käsitin ensin, että autot olisivat toisissaan kiinni ketjulla eli edellä olevan perästä menisi ketju takana olevan keulaan. Mutta tarkoitatkin, että autot ja niiden välissä oleva sidoselementti ovatkin ketjun lenkkejä. Joka toinen elementti ketjussa siis olisi auto. Silloin peräkkäisille autoille ei voisi sattua peräänajoa, mutta koko autoketju voisi mennä ihan sykeröksi motarilla ja siinä sitä olisi selvittämistä.
Mikä siinä nyt on niin vaikeata, nopeuseroja on aina ollut ja tulee olemaan, J O S ei autoja kytketä kiinteään ketjuun.
En tiedä käyttääkö Mersu satelliittinavigaattoria nopeuden mittaamiseen, mutta päinvastoin se kyllä tekee, ainakin jo 2009 esitellystä W212 sarjasta lähtien. Tämän näkee siitä, että pyöräantureilta saatu nopeus- ja matkatieto hyödynnetään navigointinäytössä, jossa auto kulkee varsin tarkasti oikeassa paikassa myös tunnelissa. Lähestyvästä risteyksestä tulee varoitukset aivan kuten maan pinnallakin.
--740 GLE
Vakionopeussäätimen käyttö on tarpeettoman vaikeaa. Liikennemerkkitunnistuksella asetettu satanen ei ole sata vaan jotain muuta. Ei iso asia, mutta NAPS-NAPS-NAPS-NAPS tuo 104 nopeusmittariin ja 100 keskinopeusnäyttöön.
En minä ainakaan viitsisi napsutella napsutella vakkariin lisäkilometrejä jos autot näyttäisivät oikean nopeuden. Ei tämä nopeuseroja poistaisi, mutta hyvien olosuhteiden tarpeettomia nopeuseroja se saattaisi hyvinkin vähentää. Sen tiedänkin jo vanhan Volvon kokemuksesta, että ajaminen tuntuu rauhallisemmalta kun auton mittari näyttää oikein ja muu liikenne tuntuu hitaalta. Jää paljon aikaa nauttia nykytekniikkaan verrattuna ylivoimaisesta autosta.
--740 GLE
Minä ajan aina kun suinkin mahdollista vakionopeussäätimellä, jos on jono tai edellä menijä 10 ylimääristä niin elellä menijät määrää vauhdin.
Tarkoitatko pyöräantureilla abs-järjestelmän antureita? Mietiskelin tässä päivänä muutamana, että käytetäänköhän abs-antureita nopeusnäyttöön. Äkkiseltään voisi ajatella, että käytetään, mutta toisaalta abs-järjestelmä ei tarvitse varsinaista nopeustietoa vaan pyörien nopeusero-tiedon, joten välttämättä autossa nopeutta ei katsota niiden anturien avulla. Vai onko sinulla tieto siitä? En tosin tunne abs-järjestelmääkään tarkemmin, kunhan vain oletan, että absoluuttinen nopeustieto ei ole tarpeen vaan pyörien keskinäisen pyörimisnopeuden ero.
Tunneleissa toimivaa navigaattoriakin olen joskus miettinyt, että miten se toimii. Luultavasti tunneleissakin on käytettävissä sijaintitieto vaikka ei satelliittien avulla, mutta voihan navigaattori tietysti laskeakin sijainnin nopeuden ja matkan mukaan. Onko sinulla tästä tieto vai oletko päätellyt, että navi käyttää auton nopeutta ja kulkemaa matkaa?
Teslan nopeusnäyttö on tarkka, n. 1km/h mittarivirhe. Joillain keskustelupalstoilla luin aikoinaan spekulaatioita siitä, että Tesla käyttäisi gps-nopeutta, mutta tietoa siitä en löytänyt. Oletan, että auton täytyy pystyä itse toteamaan nopeutensa, koska ei gps-signaali eikä internet ole aina käytettävissä. Siksi en usko, että Teslassa olisi gps-signaali nopeustiedon lähteenä.