Toimitus voisi bannata jäähylle täällä mesovat ot- ja tyhjänjauhajat sekä toisten mollaajat. Menkööt omatasoiseensa someen purkamaan...
Pysyisi tämäkin lehden osio lukukelpoisena ja oikeata, asioihin liittyvää mielenkiintoa herättävänä!
Mielikuvia vilisee tässäkin topikissa ihan valtoimenaan. Puhelimet, tietokoneet, autot ja kaikki teknologian käyttöön otto. Me suomalaiset olemme aivan omaa luokkaamme eturintamassa uusien tekniikoiden käyttöönotossa. Tämä yllätys tullaan näkemään …
Kuten edellä oli, todellinen ajatteluvirhe on katsoa ajomatkojaan +400 km harvojen matkojen kannalta. Ne ovat juuri mahdollisen kakkosauton reissuja. Mielikuvat ja todellisuus ovat aina hämärtyviä...
Kun tuolla aikaisemmin käytin laskelmissa ajosuoritteen tietona vuodelle 2050 lukemaa 15 000 km/vuosi, ennustus taisi mennä jonkin verran yläkanttiin. "Suomessa rekisteröidyillä henkilöautoilla ajettiin keskimäärin 14 000 kilometriä vuonna 2017. Ben…
Vuotuisten ajokilometrien vähenemiseen on monia syitä. Selkeä syy on myös tulevaisuuden kannalta lasten - syntyvyyden väheneminen. Väki on kiihtyvään tahtiin siirtynyt syrjämailta tiiviimpiin asuinympäristöihin, joissa työpaikat ja palvelut sekä har…
Vuotuisten keskimääräisten ajokilometrien vähentyminen on ollut jo vuosien trendi. Paitsi nuo edellä jo mainitut tekijät, myös monien nyt matkatyötä tekevien työn muuttuminen etätyöksi ja tietotekniikan avulla tapahtuva yhteydenpito ovat esimerkkejä…
Autokannan sähköistyminen henkilöautojen osalta täysin v. 2050 mennessä lienee toiveajattelua. Jos realistisestisemmin laskee 80 % autoista olevan tuolloin täyssähköisiä, loput vaikka kaasulle muutettuja ja täysin muutoin vähäpäästöisiä, saadaan säh…
Aivan oikein, NHB. https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Olkiluoto_3_-ydinvoimalan_rakennushanke Onneksi kaikissa on kuitenkin sama mittakaava. Ehkä jossain muuallakin on oikaistu mutkissa, jos tutkit hieman asiaan liittyvää aihetta😊 https://www.tvo.fi/Ol3
JOS joskus 2050 seutuvilla kaikki nyt tieliikenteessä olevat henkilöautot - n. 2,7 miljoonaa - olisivat sähkötoimisia, niiden kuluttama energia nykytasoisilla akku- ja moottoritekniikoilla olisi 7 TeraWatin luokkaa. Luvat jo lähivuosien tuulivoimalo…
Polttomoottoritekniikkaan on vielä mahdollisuuksia;
https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/nain-vanhankin-polttomoottorin-paastot-ja-kulutus-romahtavat-yli-30-mikroaallot-saattavat-syrjayttaa-sytytystulpan-kipinan-video-6754461
@NHB kirjoitti:
@ev_evvk kirjoitti:
Uuden e-tronin myötä audikin on saanut öljynkulutuksen loppumaan, mikä olikin vähän kiusallista premium merkin ollessa kyseessä.
Aika kiusallista sinun kannalta on se, ettet ole huom…
Kansa kyllä haluaa asiallisia sähköautoja. Asiallisuutta on sopivan kokoinen kulkine kolmanneksen nykyistä halvemmalla ja akustolla, jolla pääsee vähintään 600 km täydellä latauksella. Kyllä niitä latauspisteitä huoltamoilta, työpaikoilta, kaupoista…
On noita vaihtoehtoja kehitelty ja mm. Mersun museossa Stuttgartissa on parikin valmista pakettia:
1. MB B-Classe F-Cell Vetykennopolttis, jossa 100 kW, nopeus 170 km/t ja range 400 km. Vuosimalli 2010
2. MB SLK AMG Coupe Electric Drive, 552 kW 10…
Ymmärrä lukemaasi, Jos pisteitä on 6–8, kursseille on pakko osallistua. 8 pistettä kerännyt menettää ajokorttinsa ja hänen täytyy osallistua lääketieteelliseen ja psykologiseen arviointiin 6 kuukauden kuluttua ennen kuin hän voi hakea uutta ajokortt…
Sakkojen suuruuteen tai kohdentumiseen en nyt puutu enempää. Tuo rangaistuspiste systeemi on ohessa paljon lisätehoa antava ja liikennekäyttäymistä ohjaavampi. Se myös tasapuolistaa rikkeiden seuraamuksia; rahalla ei rikaskaan selviä törkeilyistään.
Ei olisi pahitteeksi ottaa uuteen tieliikennelakiin tätä mm. Saksassa olevaa valvonta- ja rangaistusjärjestelmää (lainaus Autoliiton sivuilta). Huomionarvoista on mm. matkapuhelimen käytöstä ajon aikana tuleva 60 euron sakko +1 rangaistuspiste!:
…
Nopeusrajoitusten ylityksistä - myös pienien ylitysten - tulevat sanktiot saivat heinäkuussa erään käytännön esimerkin. Ajoimme Saksassa valvontakameraan. Nyt tuli sakkolappu. Nopeusrajoitus oli 60 km/t. Ajonopeus oli kameran mukaan 64 km/t. Ylitin …
Täyssähköautoista aloitettiin 1800-luvun loppupuolella ja niihin kyllä väistämättä palataan. Kaikki syyt, joilla asiaa kiistetään ovat todellisuudessa ja tekniikan sekä käytäntöjen järjestelyjen jälkeen vain tekosyitä. Kun kokonaisnäkemys kehitykses…
Asian perimmäinen tekijä on ilmeisesti kaikissa huijaustapauksissa ollut BOSCH. Sen valmistamat moottorinohjauslaitteet ovat antaneet autonvalmistajille kaikki huijauksen mahdollistamat ohjauskoodistot ja ominaisuudet.
Kulutustasausta on ollut yösähkön syöttö halvemmalla. Nyt talojen lämmitys sähköllä on rajusti vähentynyt. Myös iso osa kaupoista, teollisuudesta jne. toimii täysillä vain päiväsaikaan ja muodostaa kulutuksen rungon ja huiput. Kuten edellä tasaukses…
Jaakko17 edellä kertoo kokemuksiaan etumoottorisesta. Mutta se on vain yksi näkemys. Noitakin tehdään kaiken laatuisia... Itsellä on käytössä 250 W etuvetokone. Pyörässä on 8-vaihteinen takanapavaihtaja. Kyllä se avustaa ajettavasti kaikkein jyrkimm…
Volkkaristille ei juurikaan haittaa. Ainahan e ovat kuluttaneet selvästi enemmän polttoainetta, mitä markkinointi lupaa. Vaihtoautotilanteessa muuhun kuin volskiin voi tulla aikanaan pettymystä hinnoittelussa?!
Vastaan tai pikemmin täydennän vastausta edelliseen;
Win käyttis luo usein valmiin virransäästöprofiilin. Se kannattaa katsoa ja tarvittaessa säätää ajan tasalle. Kun mm. pöytäkoneesta on kyse, pitää kiintolevyjen ja prosessorin virtojen olla aina …
Siellä Helsingin seudulla ei vilkunkäyttö näytä olevan ongelma. Liikenneturvako se tutki että 9 autoilijaa kymmenestä osaa ja käyttää vilkkua oikein.
Täällä sisäsuomessa saadaan ehkä lähelle noita lukuja jos vilkkujen tarkkailija seisoo huomioliiv…
Yksi näkökulma ihan turvallisuudesta ja sen järjestelystä. Nykyään ei hyväksyttäisi käyttöön mitään laitetta, jossa käyttäjä voisi rikkoa ohjeita tai vaarantaa itseään ja toisia ohittamalla turvamääräyksiä. Ne poistettaisiin heti määräysten vastaisi…
Samaa ongelmaa on takavilkuissakin. Toisaalta Suomessa ei ongelma poistu vilkkujen laseja, näkyvyyttä tai EU-määräyksiä muuttamalla. Neljännes autoilijoista ei joka tapauksessa käytä vilkkuja ilmaistaakseen muille aikomuksiaan. Näin ainakin meidän k…