Autoni oma navigaattori osaa seurata maanalaista sijaintia hämmentävän tarkasti jopa työpaikkani pysäköintiluolassa, jonne ajan kadulta A pari jyrkkää mutkaa sisältävää ramppia pitkin 30 m syvyyteen ja peruutan auton parkkiin. Työpäivän jälkeen ajan…
@Lukija209751 kirjoitti:
Sähköautoista on tehty tosiaan idioottimaisia, mutta kun niitä onkin tehty niille, jotka saavat autonsa toisten kustannuksella. Omalla rahalla ostaville ei ole tehty ehkä vieläkään mitään. Kasariominaisuuksin varustetulla…
Mallikoodeista täysin tietämättömänäkin Teslan oleellisesti parannettu Model 3 (ns. Highland) on helppo tunnistaa jo myynti-ilmoituksen kuvasta: entisen muumikuonon tilalla on oikeastaan hyvinkin onnistunut keulamuotoilu. Toivottavasti myös Y saa va…
Urien uurtaminen on tosiaan autoilijan oletuskäytösmalli, vaikka urien välttäminen alentaisi melutasoa, vähentäisi renkaiden ja polttoaineen kulutusta sekä vetelyä. Eikö perusautoilija sitten huomaa edes näitä suoraan itseä hyödyttäviä asioita vai e…
@HybridRules kirjoitti:
Sinä olet jo toinen, joka mainitsee stereo-kameran. Mikä juttu se on?
Se on sama juttu kuin biologinen stereonäkö: syvyysvaikutelmaan ja etäisyyden arviointiin tarvitaan kaksi pienen matkan päässä toisistaan sijai…
@HybridRules kirjoitti:
Kun LiDARin eli laseretäisyysanturin antamasta datasta, pistepilvestä, pyritään muodostamaan 3D-mallia, niin silloin tehdään samaa, mitä kamerajärjestelmä tekee.
Lähtötilanne laskennalle on kovasti erilainen lidari…
@M880 kirjoitti:
En tiedä, mutta niissä autoissa mitä minulla on ollut, on ajotila aina palautunut normaaliin. Siinä on varmaan joku ajatus takana, en tosin tiedä mikä.
Varmaankin se, ettei esim. autoa lainaava tuttava säikähdä jotain sup…
@qpii kirjoitti:
Palataan asiaan, kun auto osaa itse vaihtaa peruutusvaihteen, esimerkiksi sanallisella komennolla.
Tuoreimmat Teslat arvaavat liikkeellelähdössä todennäköisimmin käytettävän suunnan valmiiksi eikä niissä ole minkäänlaista…
@Late1969 kirjoitti:
Siellä wikipedian tekstissä sanotaan, ettei refleksi suojaa korvia, vaan aivoja. Jos ääni poksauttaa korvat, refleksi ei siihen auta. Kuulo lähtee, mutta housut pysyvät puhtaina.
Itse ymmärsin lukemani niin, että refl…
@740 GLE kirjoitti:
ESP on tietenkin ajonhallinta. Auton muut turvajärjestelmät tekevät erinäisiä toimia kun törmäysriski havaitaan. Ikkunat ja kattoluukku kiinni jos ovat auki ja turvavöistä vedetään löysät pois.
Turvavyön nykäisy tiukemm…
@Late1969 kirjoitti:
Joskus opetettiin, että 10 vaille 2 olisi paras ote ratista. Voi se ollakin, kun kuski on valmiina kääntämään. Mutta kun toinen käsi irtoaa ratista, kääntää toinen käsi turhan helposti suuntaansa. Usein on ote jostain kuuden …
Ei BMW:kään ole aina osunut napakymppiin ohjaustunnon virittämisessä. Oman F34:n huollon valmistumista odotellessani kävin koeajamassa tuolloin tuoreen G31-koppaisen viitossarjalaisen ja hämmästyin ohjauksen tunnottomuutta, joka aiheutti pientä hake…
@740 GLE kirjoitti:
Ajonhallinnan vaatimustaso nousee Teslan pelkistetyn käyttöliittymän vuoksi, kun talviajossa tarpeelliset rattifliput puuttuvat. Liikenteen rytmissä hyödyllistä vahvaa regenerointia voi käyttää varsin huoletta kun tottuu siihe…
@tracktest kirjoitti:
GTJ nimimerkkikin on ollut täällä eri nimimerkeillä vuodesta 2014. Mikä lie syy nimimerkkien vaihtoon, sitä voi kukin tykönään miettiä. Samalla nimimerkillä kirjoittavat ovat tiedossa, joten hatun nosto kaikille heille.
…
Pahoittelen rajoittuneen tietämykseni esiintuomista. Lähden yksin tein selvittämään maailman kaikkien sähköautojen speksit, koeajan ne liukkaalla kelillä todetakseni niiden käytöksen todellisuudessa ja palaan asiaan sen jälkeen. BMW:n osalta voin lu…
@tracktest kirjoitti:
Lehtijutun perusteella Teslassa ei ole mitään mahdollisuutta säätää eikä ottaa pois tuota jarrutusenergian talteenottoa. Miten on muiden merkkien kanssa, valaiskaa hieman tätä asiaa joka tietää. Turvallisuuden suhteen erittä…
@[ZeiMZei] kirjoitti:
Tottakai toimii. Vaikuttaa siltä että eri valmistajien kesken on enemmän ja/tai vähemmän onnistuneita toteutuksia tämän ajovakautuksen hallinnan kanssa regeneroitaessa.
Sopivissa olosuhteissa (esim. peilikiillottunut…
@Lukija31722 kirjoitti:
Ei kai tämä voi olla nykyaikana totta?
https://www.hs.fi/talous/art-2000010229265.html
"Auto saattaa lähteä käsistä rekuperaation takia"
Miksei voisi olla totta varsinkin nykyaikana, kun sähköautot saattavat …
@Jorma L2 kirjoitti:
Erinäisissä koeajoissa ja testeissä ponyn ja volkkareiden ajo-ominaisuuksia ei juuri ole kehuttu. Harvalla tietysti on kokemuksia kovin monista automalleista. Miten tuntumat edellisiin autoihin verrattuna. Ihan reilusti saa s…
@HybridRules kirjoitti:
Sähköponissa oli siis hardware valmiina ja vain ohjaus tarvittiin. Oliko autossa jo alun perin akun esilämmitys ja vain sen ohjaaminen navigaattorin kautta puuttui? Pakkaskelin lataamista varten lämmitys on tärkeää, mutta …
@HybridRules kirjoitti:
Ford laski sähköponin hintaa ja lisäsi autoon akun lämmityksen. Ehkä (toivottavasti) Fordilla sittenkin on varaa hinnan alentamiseen.
Jep, mutta vain polttispuolen voittojen avulla. Sähköautotuotanto tuotti autojen…
@Lukija31722 kirjoitti:
Itselataavan täyshybridin sähköajon tehohan riittää vain häthätää mopoauton perässä pysymiseen, kun lataushybridissä sähköllä on tarkoitus ajaa ihan normaalin liikenteen mukana, eikä itselataavan hybridin sähköajolla ole e…
@Late1969 kirjoitti:
Miksi sähkiksessä on ylimääräinen jäähdytysnestepiiri, jossa on vielä säätöventtiili? Mitä nuo kolme piiriä ovat?
Piirejä, letkuja ja liittimiä on yllin kyllin myös Mach E:n lämmönsäätelyjärjestelmässä vaikka lämpöpum…
Mitä TM:n kuviteltuun Tesla-vastaisuuteen tulee, voisin yhtä perustellusti väittää lehteä Mach E-vastaiseksi. Hyvänen aika, kehtasivat sijoittaa minun valintani sähköisten perheautojen vertailussa viimeiseksi eikä talvivertailussakaan tullut mitalis…
@HybridRules kirjoitti:
Perinneautojen jäykkä muuttumaton malli on pysähtyneisyyden ajan tuotos. Sinullakin syntyy vastustus siihen, että asioita toteutetaan vanhoista tavoista poikkeavalla tavalla.
Uudet toteutustavat ovat erittäin terv…
@Quu kirjoitti:
Jaa tuota minä en tiennytkään, että renkaat kuluu ajaessa.
Niin minähän en tiedäkään mistään mitään.
Onneksi voit aina kysyä perehtyneiltä.
@Yosemite J kirjoitti:
"Pakkastestiviikon" (vk 01) tulokset kirjattu. Lyhyitä ja pitempiä matkoja yhteensä parisataa kilometriä. Esilämmityksellä ja ilman. Lämpötila -23 ... -28 astetta. Yllättävän vähän nousi kulutus plussakeleihin verrattuna.
…
@Late1969 kirjoitti:
Mikähän voisi olla syynä, ettei pikkuakkua pidettäisi varauksessa aina?
Kaiken muun ylitse käyvä pyrkimys säästää energiaa viimeisissäkin lillukanvarsissa, otaksun.